Gezien de discussie over de oudere generatie heb ik het idee dat mensen echt een verkeerd beeld hebben of wellicht niet weten wat de praktijk is van het daadwerkelijke vermogen en besteedbaar inkomen onder de gepensioneerde generatie(s).
Alsof de huidige generatie van gepensioneerden allemaal een eigen woning hebben, al hun kinderen een jubelton hebben geschonken, 4 keer per jaar op vakantie gaan om te overwinteren op Tenerife en ondertussen hun geld wegsluizen via constructies om zo weinig mogelijk belasting te betalen zodat hun kindern en-of kleinkinderen straks tonnen op hun bankrekening gaan krijgen bij hun overlijden.
Het praktisch besteedbaar inkomen van hoofdkostwinner dat 65+ is, is aanzienlijk lager dan de groep van 25 tot 65 jaar (bron:https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83739NED?q=welvaart%20van%20gepensioneerden) waarbij alleen het mediaan vermogen aanzienlijk beter is. Dit is ook enorm logisch omdat schulden zoals hypotheken, leningen, studieleningen, krediet, etc hieronder vallen en deze zullen in de groep van 65+ een stuk lager zijn ten opzichte van de groep 25 tot 65.
Ja: de meeste gepensioneerden hebben iets meer financiele ruimte gekregen nadat ze van hun pensioen konden gaan genieten tov hun laatste salarisstrook als gevolg van het niet meer hoeven te betalen van sociale premies. Maar dan nog is hun pensioen geen vetpot dat spontaan gebruikt kan worden voor het (explosief/passief) groeien van hun vermogen en het is ook niet alsof ze in 1 keer 1000'en euro's extra in de maand krijgen als ze met pensioen zijn gegaan oid. En de praktijk is dat hun aanvullend pensioen niet of amper wordt geindexeerd en-of is geweest en er zijn bronnen dat 40% van de 65+ niet of slecht kan rondkomen van hun pensioen.
En dan zou dit wel het geval zijn: ook deze groep moet na hun pensioen gewoon belasting blijven betalen via box 1 en box 3 en ook zij hebben te maken met lokale belastingen, verzekeringen en-of toename van kosten als gevolg van inflatie, zorgkosten, etc.
En dan komen ze te overlijden: de meeste kinderen en-of kleinkinderen in Nederland krijgen later echt geen 1000'en Euro's op de bankrekening gestort na het overleiden van hun moeder/vader of oma is mijn vermoeden
Ik denk dat meer respect voor de oudere generatie echt op zijn plaats is en om hun allemaal maar over 1 kam te scheren en ze verantwoordelijk te houden voor alle (politieke) problemen die er nu zijn, dat is erg makkelijk en enorm populistisch in mijn ogen.