Zijn die stukken ergens nog te zien? Ik heb geen abonnement op de NRC.MikeyMan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:13:
[...]
Ik moest het even terugzoeken, maar ik weet weer waar ik dr van herinnerde. Aardige klap van de molenwiek gehad tijdens corona. Apart om daar zo overheen te stappen.
Zoeken op Hertzberger corona levert al eea op. Ook in de corona topics op tweakers.martwoutnl schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:29:
[...]
Zijn die stukken ergens nog te zien? Ik heb geen abonnement op de NRC.
Het lijkt me nuttiger om dan aan te geven waar het probleem met een bepaald persoon zou zitten in plaats van iedereen op een eigen zoektocht te sturen?MikeyMan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:30:
[...]
Zoeken op Hertzberger corona levert al eea op. Ook in de corona topics op tweakers.
Dat zijn alleen de kosten op het punt van 'wegdek/spoor/fietspaden/stoep'. Bij de andere cijfers zijn ook kosten van ongelukken, milieu, enz. meegenomen, want ook daar is impact. Bij het rapport van Kimnet is men al dan niet moedwillig louter aan het kijken naar wat men betaalt met geld.Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:03:
[...]
Ik vond hele andere cijfers, gewoon op de website van de overheid zelf (https://www.kimnet.nl/pub...omsten-verkeer-en-vervoer)
De overheid geeft gemiddeld per jaar zo'n 12 miljard uit aan wegen en vervoer (Daar valt dus ook alle OV subsidie onder en bv de aanleg en onderhoud van fietspaden) en bekostigt dit niet alleen volledig uit inkomsten uit automobilisten. (14 miljard, de MRB die jij noemt is natuurlijk maar een deel van de opbrengsten.), er blijft zelfs geld over dat in de algemene pot gaat.
Autovervoer kost de overheid dus niet alleen niks, het levert zelfs geld op, itt openbaar vervoer. Als je even puur economisch kijkt is het dus best logisch dat OV op veel plekken gewoon verdwenen is omdat het simpelweg niet rendabel is. Of het sociaal wenselijk is is een 2e.
De huidige vorm van mobiliteit levert dus alleen iets op als je heel veel andere kosten simpelweg negeert. Economisch gezien is het alleen vanuit korte termijn rendabel daardoor, maar daar heeft onze laatste serie regeringen dan ook in uitgeblonken: short term pleasen
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat toetsen aan de grondwet is ook niet de oplossing. Kijk opnieuw naar de VS. Daar zijn de rechters door de politiek benoemd. Met als gevolg dat rechters er voor de Democraten of voor de Conservatieven zitten.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:30:
[...]
*knip*
[...]
Sorry maar ik heb het idee dat je geen flauwe notie hebt waar je over praat.
Ten eerste is het in Nederland zo dat mogelijk discriminerende wetten niet getoetst mogen worden op dat artikel 1.
https://www.nederlandrech...ikel-120-toetsingsverbod/
Er zijn uitzondering waar discriminatie gewoon is toegestaan in Nederland.
"" Wanneer mag er wel onderscheid worden gemaakt?
In sommige gevallen mag wel onderscheid worden gemaakt. Deze uitzonderingen zijn binnen de hier genoemde wetten opgenomen. Als het College wordt gevraagd een oordeel te geven over ongelijke behandeling, dan toetsen wij of er inderdaad sprake is van een uitzonderingssituatie. ""
https://www.mensenrechten...ord-op-de-volgende-vragen
Waar in de Verenigde Staten een rechter WEL mag toetsen aan de grondwet, de constitutionele gewaarborgde vrijheid van meningsuiting.
https://link.springer.com...07/978-3-319-31739-7_41-1
Nog sterker, dat is juist iets wat Omtzigt nu wil introduceren, maar thans, heute, vandaag, is dat in Nederland anno 2023 NIET mogelijk. Met je lentekriebels.
https://www.bnr.nl/nieuws...niet-toetsen-aan-grondwet
Hoe waarborg je bij invoering van die toetsing, dat de rechterlijke macht onafhankelijk blijft?
[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:45 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier hetzelfde. Mijn herinnering aan haar was de cancel culture die ze probeerde op te leggen aan Dumpert omdat het te vrouw onvriendelijk was in haar ogen. Ben sowieso wel blij dat cancel culture toch een kleine hype was die een beetje op z’n retour is.HollovVpo1nt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:06:
Zolang de Herzberger op de lijst NSC staat gaat mij stem haar kans geven om in de 2e Kamer te komen en daarom heb ik besloten niet op NSC te stemmen.
En andere die er recent ook uitsprong was haar column over het standbeeld bij Rotterdam Centraal: https://www.nrc.nl/nieuws...s-een-belediging-a4166239 Daar heeft ze toen ook een bak kritiek over zich heen gekregen.
We hebben jarenlang alleen maar ja-knikkers gehad bij voornamelijk VVD. Dus dat een kamerlid als Herzberger iets meer pit meebrengt, is alleen maar mooi. Maar ik zie haar meer als micro bioloog die ook graag schrijft/publiceert. Daarmee zoekt ze vaak ook de randen op en soms gaat ze daar ook overheen. Het is wat mij betreft wachten tot het (weer) een keer fout gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 28-09-2023 10:00 . Reden: Archive.is is helaas niet toegestaan; originele link hersteld ]
VNO-NCW is vlak voor de verkiezingen een offensief begonnen.
"Industrie boven boer en natuur"
https://www.bd.nl/meierij...j-lees-die-hier~ac476d0e/
"Vijf tot tien keer de Efteling aan bedrijventerreinen nodig in Brabant: ‘Boeren en natuur moeten wijken voor industrie’"
https://www.bd.nl/brabant...-voor-industrie~a7e5bb23/
De natuur is meer dan alleen recreatiegebied:
"Vijf tot tien keer de Efteling aan bedrijventerreinen nodig in Brabant: ‘Boeren en natuur moeten wijken voor industrie’"
Dan helpt dit ook niet. Dat ze nooit hun verantwoordelijkheid hebben genomen, maakt blijkbaar niet uit. Waarom zouden ze nu wel hun verantwoordelijkheid nemen.Voor een recreant voelen die vennen en bossen hetzelfde aan als er een paar soorten minder zijn
Wel een positieve noot:Vervuilende industrie wil de voorzitter beslist niet de provincie of het land uit werken. ,,Vervuiling houdt niet op bij de grens. Liever zulke bedrijven schoner maken dan ze wegjagen. Ik ben er ontzettend voor om Tata Steel in Nederland te houden. Ook al hebben ze op een aantal manieren het vertrouwen beschaamd en zorgen ze voor 7 procent van alle CO2-uitstoot in Nederland.”
Als je vast blijft zitten in oude denkpatronen, krijg je alleen oude wijn in nieuwe zakken.Dat er meer bedrijventerreinen bij moeten komen en dat het niet zo goed gaat met de logistiek wil voor Van Schagen niet zeggen dat distributiecentra vrij spel zouden moeten krijgen. Er zou wat hem betreft in Brabant juist ‘een eind moeten komen aan de ongebreidelde groei’. En dan heeft hij het vooral over logistieke bedrijven die zich richten op de buitenlandse markt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Onderscheid != discriminatie. Haal geen termen door elkaar.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:30:
[
Er zijn uitzondering waar discriminatie gewoon is toegestaan in Nederland.
Zeker mee eens. Maar moreel kompas vind ik ronduit dramatisch en haar superioriteitcomplex walgelijk. Ik weet niet of zij het op kan brengen om zich alleen met micro-biologie te bemoeien.Robkazoe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:01:
[...]
Hier hetzelfde. Mijn herinnering aan haar was de cancel culture die ze probeerde op te leggen aan Dumpert omdat het te vrouw onvriendelijk was in haar ogen. Ben sowieso wel blij dat cancel culture toch een kleine hype was die een beetje op z’n retour is.
En andere die er recent ook uitsprong was haar column over het standbeeld bij Rotterdam Centraal: https://www.nrc.nl/nieuws...s-een-belediging-a4166239 Daar heeft ze toen ook een bak kritiek over zich heen gekregen.
We hebben jarenlang alleen maar ja-knikkers gehad bij voornamelijk VVD. Dus dat een kamerlid als Herzberger iets meer pit meebrengt, is alleen maar mooi. Maar ik zie haar meer als micro bioloog die ook graag schrijft/publiceert. Daarmee zoekt ze vaak ook de randen op en soms gaat ze daar ook overheen. Het is wat mij betreft wachten tot het (weer) een keer fout gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 28-09-2023 10:09 . Reden: quote aangepast ivm archive link ]
Ook mooi om te zien dat de Efteling blijkbaar een meeteenheid is in Brabant.Joris748 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:05:
VNO-NCW is vlak voor de verkiezingen een offensief begonnen.
[...]
Dan helpt dit ook niet. Dat ze nooit hun verantwoordelijkheid hebben genomen, maakt blijkbaar niet uit. Waarom zouden ze nu wel hun verantwoordelijkheid nemen.
[...]
Wel een positieve noot:
[...]
Als je vast blijft zitten in oude denkpatronen, krijg je alleen oude wijn in nieuwe zakken.
Enige stemadvies wat ik geef is stem geen VVD. Heb toch het idee dat de andere politieke partijen minder luisteren naar werkgeversorganisaties.
Welke school? Basisschool? 'LBO'? Havo/VWO?drooger schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:59:
[...]
In een land waar Turks Fruit bij sommige scholen op de boekenlijst stond/staat voor de 3e klas?
Hooguit op de bible belt dat je zo'n reactie kunt krijgen.
★ What does that mean? ★
Ik had Turks Fruit op mijn leeslijst staan. Waarschijnlijk in de bovenbouw van het VWO (midden jaren 90).MrMonkE schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:23:
[...]
Welke school? Basisschool? 'LBO'? Havo/VWO?
En wie gaat al die terreinen bemannen? Goedkope arbeidsmigranten die vervolgens ook weer ergens moeten wonen?Joris748 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:05:
"Vijf tot tien keer de Efteling aan bedrijventerreinen nodig in Brabant"
Ik vond de vorige voorzitter al een droeftoeter en had gehoopt dat het VNO-NCW onder nieuw bewind een wat breder perspectief zou ontwikkelen maar het lijkt eerder het tegendeel.
Ben ook wel benieuwd waarom zij op de lijst staat bij Omtzigt; vertegenwoordigt zij zijn standpunten? Want zo ja, dan lijkt NSC wellicht toch een heel stuk dichter bij JA21/FvD te liggen dan dat ik tot nu toe dacht.Robkazoe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:01:
[...]
Hier hetzelfde. Mijn herinnering aan haar was de cancel culture die ze probeerde op te leggen aan Dumpert omdat het te vrouw onvriendelijk was in haar ogen. Ben sowieso wel blij dat cancel culture toch een kleine hype was die een beetje op z’n retour is.
En andere die er recent ook uitsprong was haar column over het standbeeld bij Rotterdam Centraal: https://archive.ph/7TpwL Daar heeft ze toen ook een bak kritiek over zich heen gekregen.
Althans, als ik mag afgaan op de inhoud van de gelinkte column.
Iedereen had toch wel iets van Wolkers op de lijst? Voor de meesten was zo'n verplichte lijst met beperkingen een verschrikking dus dan maar iets lezen waar veel s*x in voorkomtJoris748 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:30:
[...]
Ik had Turks Fruit op mijn leeslijst staan. Waarschijnlijk in de bovenbouw van het VWO (midden jaren 90).
Inderdaad, armoe troef.D-e-n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:34:
[...]
En wie gaat al die terreinen bemannen? Goedkope arbeidsmigranten die vervolgens ook weer ergens moeten wonen?
Ik vond de vorige voorzitter al een droeftoeter en had gehoopt dat het VNO-NCW onder nieuw bewind een wat breder perspectief zou ontwikkelen maar het lijkt eerder het tegendeel.
De voorzitter wil in ieder geval tenminste 10 jaar door met arbeidsmigranten.
Sowieso hebben we die arbeidsmigranten de komende tien jaar nog wel nodig, want er is te weinig instroom van vaklui in het mbo.”
Ik snap dat we met de vergrijzing mensen nodig hebben om van alles en nog wat te bemannen, met name in de zorg, maar daar zou dan een discussie bij moeten horen wat we nog wel en wat niet meer in Nederland doen. Van sommige arbeidsintemsieve industrie moet je misschien ook gewoon afstand nemen. De baten wegen dan niet op tegen de kosten.Joris748 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:39:
[...]
De voorzitter wil in ieder geval tenminste 10 jaar door met arbeidsmigranten.
[...]
Maar die brede visie ontbreekt hier volgens mij.
Dit is ook een gevalletje we kunnen onbeperkt doorgroeien zolang Nederland alles maar faciliteert: goede wegen, goedkoop (gesubsidieerde) energie, goedkope arbeidskrachten, maximale winsten en geen natuur.D-e-n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:34:
[...]
En wie gaat al die terreinen bemannen? Goedkope arbeidsmigranten die vervolgens ook weer ergens moeten wonen?
Ik vind de toegevoegde waarde maar erg beperkt. Aangezien het toch echt een tijd wordt om keuzes te maken, lijkt dit er eentje met de minste prioriteit.
Misschien een deel van al die brabanders die nu elke dag naar Zuid-Holland pendelen voor werk?D-e-n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:34:
[...]
Akkoord, maar dan ontstaan er in Zuid-Holland weer gatenhneel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:44:
[...]
Misschien een deel van al die brabanders die nu elke dag naar Zuid-Holland pendelen voor werk?
Technisch gezien is de titel correct. Maar de prijsverhoging komt omdat bijna niemand de 2.3 ecoboost motor wil kopen maar alleen de big block. Daarom is deze uit het assortiment gehaald waardoor je idd een stuk meer moet betalen voor een Ford Mustang.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:01:
[...]
"NL vanafprijs Ford Mustang tienduizenden euro’s omhoog"
https://www.autoblog.nl/n...enden-euros-omhoog-873384
"De Verenigde Staten is natuurlijk een enorm grote markt; bijna even groot als de grootste markt ter wereld: de EU. Het voordeel daarbij is dat het één land is. Wet- en regelgeving kan wel per staat verschillen, maar dat is een minder grote barrière dan in China of de EU. '""
De prijsverhoging komt dus niet door nieuwe regels in NL
**edit**
Het enige wat FvD noemt in https://fvd.nl/standpunte...tuur-verkeer-en-transport is max snelheid van 130 km per uur en hoger waar mogelijk. Dat is alles, hoezo verkeerssysteem?Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:01:
Het loont echt om eens over de grens cultuur te snuiven, en dit zo objectief mogelijk tegen ons systeem te zetten. FvD noemt niet voor niets een verkeerssysteems ''naar Duits model'.
De rest van je uitspraken heb ik niet gecontroleerd. Maar iets verder lezen dan alleen de titel?
[ Voor 25% gewijzigd door ImdaMned op 28-09-2023 10:59 . Reden: aanvulling ]
Ja, allemaal saaie Nederlandse meuk van 50-200 jaar gelden. multatuli , bezemer etc.D-e-n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:38:
[...]
Iedereen had toch wel iets van Wolkers op de lijst? Voor de meesten was zo'n verplichte lijst met beperkingen een verschrikking dus dan maar iets lezen waar veel s*x in voorkomtLater werd er veel Giphart gelezen volgens mij.
Later koos ik meestal een Harold Robbins boek.
Nu zou ik het mijn AI Large Language Model in mikken
[ Voor 6% gewijzigd door MrMonkE op 28-09-2023 10:30 ]
★ What does that mean? ★
Ford Mustang – BPM: €50.909ImdaMned schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:07:
[...]
Technisch gezien is de titel correct. Maar de prijsverhoging komt omdat bijna niemand de 2.3 ecoboost motor wil kopen maar alleen de big block. Daarom is deze uit het assortiment gehaald waardoor je idd een stuk meer moet betalen voor een Ford Mustang.De prijsverhoging komt dus niet door nieuwe regels in NL
Nederland: €104.770
België: €48.650
Duitsland: €54.300
Frankrijk: €54 200
Italië: €51.250
Tsjechië: €59.498
Polen: €53.990
https://autorai.nl/hoe-du...uropese-unie-landen-duur/
Reve. Lees meer Gerard Reve. (Ook Nederland ontvlucht.)MrMonkE schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:29:
[...]
Ja, allemaal saaie Nederlandse meuk van 50-200 jaar gelden. multatuli , bezemer etc.
Later koos ik meestal een Harold Robbins boek.
Nu zou ik het mijn AI Large Language Model in mikken
Dat klopt, maar dat heeft niets met de door je aangehaalde prijsstijging te maken. Dat komt door het vervallen van het basismodel. Maar je kijkt wel heel erg nauw naar vooral autorijden.Rene44 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:03:
[...]
Ford Mustang – BPM: €50.909
Nee, ik had het over extra belasting, specifiek de BPM variant die op eenzelfde model auto wordt toegepast vergeleken met een land als Duitsland.MikeyMan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
[...]
Dat klopt, maar dat heeft niets met de door je aangehaalde prijsstijging te maken. Dat komt door het vervallen van het basismodel. Maar je kijkt wel heel erg nauw naar vooral autorijden.
Ford Fiesta – BPM: €2.746 euroRene44 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:03:
[...]
Ford Mustang – BPM: €50.909
Nederland: €20.390
België: €19.865
Duitsland: €12.990
Frankrijk: €14.590
Italië: €15.350
Tsjechië: €15.478
Polen 14.591
Als je alleen maar kijkt naar zware auto's en/of auto's met een hoge CO2-uitstoot (waar vaak ook nog een correlatie tussen zit), dan klopt het dat de BPM een stuk hoger is in Nederland. De vervuiler betaalt meer, prima.
Als we af willen van de fossiele brandstoffen en willen voorkomen dat de steden dichtslibben met auto's (wat vaak gebeurt als je meer snelwegen aanlegt, alleen blijft dat onder de radar), dan zullen we ergens moeten beginnen. En ja, dat is soms wat vervelend (en ik ben het er mee eens dat ook moet worden gekeken naar goede maatregelen waar mensen meer afhankelijk zijn van de auto), maar het alternatief is dat de wal het schip zal keren (klimaatverandering).
En als je liever wilt dat iedereen goedkoop in een Mustang V8 op benzine moet kunnen blijven rondrijden en fuck het klimaat, zeg dat dan gewoon eerlijk.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
[edit]
Parallel met mod break.
Parallel met mod break.
[ Voor 97% gewijzigd door Cid Highwind op 28-09-2023 11:53 ]
Ik lees dit als laten we sociale contacten afschaffen. Lijkt me bij uitstek een heel slecht idee.ari3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:03:
Ik ben juist voor spitsheffingen en het duurder maken van reizen in het algemeen, voor zowel het OV als voor het wegverkeer. Mij lijkt dat we OV en wegverkeer zoveel mogelijk willen spreiden over de dag. Je maakt dan het meest efficiënt gebruik van de infrastructuur tegen de kleinste milieubelasting. Het bezwaar tegen spreiding lijkt iedere keer te zijn dat sommige forenzen nu eenmaal op een vast tijdstip op een vaste locatie moeten zijn. Dat geldt echter maar voor een zeer beperkte groep mensen. Leerkrachten, scholieren, studenten en kantoorpersoneel zijn helemaal niet zo gebonden aan vaste tijden en locaties als we de wil hebben om onderwijs en kantoorwerk anders te organiseren. Stap af van klassikaal onderwijs en de noodzaak voor leerkrachten om op een vaste tijd aanwezig te zijn vervalt. Kantoorpersoneel kan doorgaans prima permanent vanuit huis werken.
Het spreiden en voorkomen van reisbewegingen is juist iets wat goed in samenhang met andere problemen aangepakt kan worden:
- Zorg dat in het basisonderwijs kinderen van 7 to 7 op school kunnen verblijven. Geef geen klassikaal onderwijs en combineer het verblijf op school met gratis kinderopvang. Hierdoor zijn ouders niet gebonden aan vaste starttijden.
- Zorg dat hoger onderwijs vanuit huis gevolgd kan worden: geen reisbewegingen van studenten en minder druk op de huizenmarkt.
- Laat mensen zoveel mogelijk vanuit huis werken en zet vrijgekomen kantoorruimte om in woonruimte.
- Hervorm de sport- en cultuursector naar streaming diensten zodat het onnodig reizen naar stadions, theaters, concertzalen, bioscopen en musea voorkomen wordt. Dit maakt het mogelijk ruimte en gebouwen te herbestemmen voor woningen.
- Schaal de toeristische sector af zodat er minder toeristen reizen binnen Nederland. Naast milieuwinst kan vrijgekomen verblijfsaccommodatie ingezet worden voor huisvesting van woningzoekenden.
Ik ben alleen bang dat reizen in de spits (of daar buiten) niet duur genoeg gemaakt wordt om het gewenste effect te sorteren. Met een paar euro extra per reis gaat er niets veranderen in de manier waarop dingen georganiseerd zijn. Je moet reizen in de spits significant duurder maken zodat er druk komt op werkgevers en instituties om werktijden en locaties anders in te richten.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Los van het sociale aspect:
Klinkt top, totdat je gaat uitrekenen hoeveel extra leraren je nodig gaat hebben die er domweg niet zijn.
En veel hobbies van kinderen (en sport) zijn na schooltijd. Kinderen in de lagere klassen hebben soms bedtijden die om 7 uur zijn... hoe flexibel ben je dan werkelijk?
En waarom alleen onderwijs tussen 7 en 19? Waarom werkgevers ook niet verplichten tot flexibelere werktijden? Maar dan heb je nog het probleem dat dit tussen de partners ook moet aansluiten. Anders zie ik mijn partner straks praktisch enkel 2x per 14 dagen (in het vrije weekend, andere werkt ze).
Los van het feit dat kantoorgebouwen niet goed ingericht zijn op huisvesting. Onder andere (geluids)isolatie, verwarming en allerlei andere zaken zijn niet op wonen ingericht. Het ombouwen van kantoren naar woonruimtes zou nog wel eens kunnen tegenvallen zowel kwa kosten als leefcomfort.
en veel met beeldschermen. dit leest als "Hoe zorgen we voor een obesitas-boom". Volgens deze logica kun je trouwens ook gewoon 2 weken lang discovery channel kijken en zeggen dat je naar Afrika op vakantie bent geweest, met haaien hebt gezwommen en heerlijk op het strand hebt gelegen.... in streamingvorm.
Maar als VR met sensorische info direct naar je brein zo echt lijkt als de echte wereld, zal ik je het meteen laten weten
Ik zie niet welk probleem je daar mee oplost. Je hebt dezelfde vakantiedrukte (maar meer, want iedereen moet naar het buitenland ipv dat ze binnen NL blijven) echter meer vervuiling. Woningwinst zal minimaal zijn, en weet niet of je in het gemiddelde vakantiepark in NL bent geweest maar dat zijn sta-caravans at most
een vakantiewoning is leuk voor vakantie... Maar als ik daar zou wonen zou ik absoluut ruimtetekort hebben. Tenzij het park ook al het groenonderhoud doet, alle reparaties aan huis doet.... en dan nog heb je te weinig ruimte.
Los van het feit dat je dan dus mensen die fysiek werk doen gaat bestraffen omdat ze (waarschijnlijk) niet anders kunnen. Als je kijkt naar banen voor laag-opgeleiden of laag loon zijn dat vaak de banen waarbij flexibel werken of thuiswerken weinig tot niet kan/mag. Hoger-opgeleiden of hoge-lonen banen zijn vaak juist wel flexibeler in thuiswerken of flexibele starttijden.
Nog los van het feit dat genoeg regio's geen spitsprobleem hebben. Als Utrecht dagelijks vast staat, doe daar een heffing. Laat (bijvoorbeeld) de medewerkers in de Eemshaven in Groningen daar lekker buiten
Ik begrijp de wens. Maar dit is dezelfde retoriek als de ver-links en (vooral) ver-rechtse partijen laten horen. Ideeen die in theorie prachtig klinken (omdat vooral een ander er last van heeft) maar in de praktijk onmogelijk zijn. En waar je na kort nadenken al snel doorheen prikt.
Niet klassikaal op de basisschool, hoe zie je dat voor je? Individuele aandacht? Welke leraar gaat 12 urige werkdagen maken? Oh meer leraren gewoon!....ari3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:03:
- Zorg dat in het basisonderwijs kinderen van 7 to 7 op school kunnen verblijven. Geef geen klassikaal onderwijs en combineer het verblijf op school met gratis kinderopvang. Hierdoor zijn ouders niet gebonden aan vaste starttijden.
Klinkt top, totdat je gaat uitrekenen hoeveel extra leraren je nodig gaat hebben die er domweg niet zijn.
En veel hobbies van kinderen (en sport) zijn na schooltijd. Kinderen in de lagere klassen hebben soms bedtijden die om 7 uur zijn... hoe flexibel ben je dan werkelijk?
En waarom alleen onderwijs tussen 7 en 19? Waarom werkgevers ook niet verplichten tot flexibelere werktijden? Maar dan heb je nog het probleem dat dit tussen de partners ook moet aansluiten. Anders zie ik mijn partner straks praktisch enkel 2x per 14 dagen (in het vrije weekend, andere werkt ze).
dan mis je dus het sociale aspect. Nog los van of je je kunt afvragen of je dit van bepaalde leeftijdsgroepen kan verwachten gezien de mentale ontwikkeling tussen 16 en 21 jaar. Het aantal studentenhuizen is volgens mij niet zozeer het probleem van het huizentekort. En het soort huizen waar studenten wonen zijn niet het type waar tekort aan is op de markt.- Zorg dat hoger onderwijs vanuit huis gevolgd kan worden: geen reisbewegingen van studenten en minder druk op de huizenmarkt.
Meer flexibiliteit is top, maar als je dit vanuit de werkgevers verwacht kan je van een koude kermis thuis komen. Dit zal moeten worden opgelegd anders zullen veel werkgevers hier niet aan mee werken.- Laat mensen zoveel mogelijk vanuit huis werken en zet vrijgekomen kantoorruimte om in woonruimte.
Los van het feit dat kantoorgebouwen niet goed ingericht zijn op huisvesting. Onder andere (geluids)isolatie, verwarming en allerlei andere zaken zijn niet op wonen ingericht. Het ombouwen van kantoren naar woonruimtes zou nog wel eens kunnen tegenvallen zowel kwa kosten als leefcomfort.
Iemand heeft duidelijk niets met sport en cultuur- Hervorm de sport- en cultuursector naar streaming diensten zodat het onnodig reizen naar stadions, theaters, concertzalen, bioscopen en musea voorkomen wordt. Dit maakt het mogelijk ruimte en gebouwen te herbestemmen voor woningen.
Maar als VR met sensorische info direct naar je brein zo echt lijkt als de echte wereld, zal ik je het meteen laten weten

Dus weinig tot geen vakantie? mensen met lage inkomens kunnen dus niet op vakantie? Of dwingen we iedereen naar het buitenland op vakantie te gaan?- Schaal de toeristische sector af zodat er minder toeristen reizen binnen Nederland. Naast milieuwinst kan vrijgekomen verblijfsaccommodatie ingezet worden voor huisvesting van woningzoekenden.
Ik zie niet welk probleem je daar mee oplost. Je hebt dezelfde vakantiedrukte (maar meer, want iedereen moet naar het buitenland ipv dat ze binnen NL blijven) echter meer vervuiling. Woningwinst zal minimaal zijn, en weet niet of je in het gemiddelde vakantiepark in NL bent geweest maar dat zijn sta-caravans at most
Reizen duurder maken voor de consument legt geen druk op werkgevers. werktijden die binnen de spits vallen voor werkgevers, dat legt druk op de werkgevers. Anders leg je het kostenplaatje bij de consument ipv bij de werkgevers die de invloed hebben op die werktijden.Ik ben alleen bang dat reizen in de spits (of daar buiten) niet duur genoeg gemaakt wordt om het gewenste effect te sorteren. Met een paar euro extra per reis gaat er niets veranderen in de manier waarop dingen georganiseerd zijn. Je moet reizen in de spits significant duurder maken zodat er druk komt op werkgevers en instituties om werktijden en locaties anders in te richten.
Los van het feit dat je dan dus mensen die fysiek werk doen gaat bestraffen omdat ze (waarschijnlijk) niet anders kunnen. Als je kijkt naar banen voor laag-opgeleiden of laag loon zijn dat vaak de banen waarbij flexibel werken of thuiswerken weinig tot niet kan/mag. Hoger-opgeleiden of hoge-lonen banen zijn vaak juist wel flexibeler in thuiswerken of flexibele starttijden.
Nog los van het feit dat genoeg regio's geen spitsprobleem hebben. Als Utrecht dagelijks vast staat, doe daar een heffing. Laat (bijvoorbeeld) de medewerkers in de Eemshaven in Groningen daar lekker buiten

Ik begrijp de wens. Maar dit is dezelfde retoriek als de ver-links en (vooral) ver-rechtse partijen laten horen. Ideeen die in theorie prachtig klinken (omdat vooral een ander er last van heeft) maar in de praktijk onmogelijk zijn. En waar je na kort nadenken al snel doorheen prikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 28-09-2023 14:37 ]
Waarom zou ze zich alleen met microbiologie mogen bemoeien. Wij bemoeien ons hier.op het forum allemaal met onderwerpen waar we niet voor gestudeerd hebben. En ik denk dat velen van ons nu ook werk doen waar ze niet formeel voor zijn opgeleid maar via ervaring zijn ingerold.HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:16:
[...]
Zeker mee eens. Maar moreel kompas vind ik ronduit dramatisch en haar superioriteitcomplex walgelijk. Ik weet niet of zij het op kan brengen om zich alleen met micro-biologie te bemoeien.
Waar gaan we het geld mee verdienen om die steeds duurdere zorg van te kunnen betalen? En nee, de kosten worden niet lager als we weer een ziekenfonds invoeren.D-e-n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:43:
[...]
Ik snap dat we met de vergrijzing mensen nodig hebben om van alles en nog wat te bemannen, met name in de zorg, maar daar zou dan een discussie bij moeten horen wat we nog wel en wat niet meer in Nederland doen. Van sommige arbeidsintemsieve industrie moet je misschien ook gewoon afstand nemen. De baten wegen dan niet op tegen de kosten.
Een Herzberger die zich met meer bemoeit dan sec micro-biologie is voor mij onacceptabel, dus dat was om juist aan te geven dat ze voor mij onacceptabel is, ondanks haar specialisme.Frame164 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:40:
[...]
Waarom zou ze zich alleen met microbiologie mogen bemoeien. Wij bemoeien ons hier.op het forum allemaal met onderwerpen waar we niet voor gestudeerd hebben. En ik denk dat velen van ons nu ook werk doen waar ze niet formeel voor zijn opgeleid maar via ervaring zijn ingerold.
Je zult dus keuzes moeten maken waar we geld mee gaan verdienen. Arbeidsintensieve industrie lijkt me dan bijvoorbeeld niet de manier.Frame164 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:43:
[...]
Waar gaan we het geld mee verdienen om die steeds duurdere zorg van te kunnen betalen? En nee, de kosten worden niet lager als we weer een ziekenfonds invoeren.
Overigens wordt de zorg wel degelijk iets goedkoper als je de marktwerking er uit sloopt. Maar belangrijker: geld wordt beter besteed. En dat staat los van het oldskool ziekenfonds want niemand pleit daarvoor.
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 28-09-2023 17:12 ]
Ook daar moeten we wellicht de discussie gaan voeren over welke prijs voor de maatschappij acceptabel is voor een extra levensjaar. We zien dat natuurlijk al soms naar voren komen over specifieke medicijnen/behandelingen die te kostbaar zijn.Frame164 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:43:
[...]
Waar gaan we het geld mee verdienen om die steeds duurdere zorg van te kunnen betalen? En nee, de kosten worden niet lager als we weer een ziekenfonds invoeren.
Soms moet er een grens getrokken worden, hoe lastig dat ook is blijft het een afweging van de middellen die we hebben en hoe we ze in willen zetten.
Wil je ook nog uitleggen waarom je het onacceptabel vindt? Elk kamerlid bemoeit zich met dingen waar ze weinig tot niks vanaf weten.HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:00:
[...]
Een Herzberger die zich met meer bemoeit dan sec micro-biologie is voor mij onacceptabel, dus dat was om juist aan te geven dat ze voor mij onacceptabel is, ondanks haar specialisme.
Het gaat mij niet waar ze zich mee bemoeit of niet. *knip* als je dit vind, dan zien we graag een onderbouwing waarom ondersteun met bronnen.Tk55 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:51:
[...]
Wil je ook nog uitleggen waarom je het onacceptabel vindt? Elk kamerlid bemoeit zich met dingen waar ze weinig tot niks vanaf weten.
Duidelijk zo?
[ Voor 39% gewijzigd door defiant op 28-09-2023 21:42 ]
Ondanks dat het vandaag al eerder door iemand is gevraagd heeft nog niemand een link naar die verschrikkelijke teksten van haar weten te produceren.
Als ik sommige reacties hier lees is dit zo'n beetje de duivel op aarde, maar behalve een hint dat iedereen zelf maar moet gaan zoeken heb ik nog niet veel gezien.
Wat voor verschrikkelijks heeft ze allemaal gezegd dan?
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 28-09-2023 21:42 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nee. Je zegt wat je vindt, maar niet waarom. Je geeft eigenlijk niet meer info dan “ik vind haar stom”. Dat is weinig voer voor een goede discussie.HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:23:
[...]
Het gaat mij niet waar ze zich mee bemoeit of niet. *knip*
Duidelijk zo?
Waaruit zou moeten blijken dat ze zelfingenomen is? Of waarin zie je haar narcistische of racistische gedrag? Of hoe komt het superieuriteitscomplex naar voren?
Het zijn flinke beschuldigingen, dus dan zie ik graag dat je ons meeneemt in hoe je deze conclusies trekt.
[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 28-09-2023 21:43 ]
alexbl69 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:49:
[...]
Ondanks dat het vandaag al eerder door iemand is gevraagd heeft nog niemand een link naar die verschrikkelijke teksten van haar weten te produceren.
Als ik sommige reacties hier lees is dit zo'n beetje de duivel op aarde, maar behalve een hint dat iedereen zelf maar moet gaan zoeken heb ik nog niet veel gezien.
Wat voor verschrikkelijks heeft ze allemaal gezegd dan?
Het narcisme en zelfingenomenheid met concrete verwijzingen en voorbeelden kun je hier vinden, hier is het mooi samengevat https://www.geenstijl.nl/...-op1-en-al-die-faalhazen/Tk55 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:00:
[...]
Nee. Je zegt wat je vindt, maar niet waarom. Je geeft eigenlijk niet meer info dan “ik vind haar stom”. Dat is weinig voer voor een goede discussie.
Waaruit zou moeten blijken dat ze zelfingenomen is? Of waarin zie je haar narcistische of racistische gedrag? Of hoe komt het superieuriteitscomplex naar voren?
Het zijn flinke beschuldigingen, dus dan zie ik graag dat je ons meeneemt in hoe je deze conclusies trekt.
Het racisme refereer ik mee naar dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...s-een-belediging-a4166239
Het is een artikel waarzin ze het standbeeld voor Rotterdam centraal belachelijk maakt omdat ze schijnbaar niet voldoet aan haar negentiende-eeuwse mening over wat kunst mag zijn. Kunst is niet exclusief aan de witte macht en heldenverering, maar is ook voor gewone mensen. De stortvloed aan essays over waarom dit artikel niet deugd kun je zelf opzoeken, dat is niet moeilijk te vinden.
Mijns inziens zouden we moeten beginnen met in ieder geval de bevolkingsaanwas te stoppen. Sinds de oorlog groeit onze bevolking met circa 100.000 per jaar, en we beginnen op allerlei gebieden uit ons jasje te groeien.D-e-n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:43:
[...]
Ik snap dat we met de vergrijzing mensen nodig hebben om van alles en nog wat te bemannen, met name in de zorg, maar daar zou dan een discussie bij moeten horen wat we nog wel en wat niet meer in Nederland doen. Van sommige arbeidsintemsieve industrie moet je misschien ook gewoon afstand nemen. De baten wegen dan niet op tegen de kosten.
Dan kun je er inderdaad voor kiezen om bepaalde arbeidsintensieve industrie en/of industrie die bovengemiddeld veel ruimte inneemt te beperken of af te schaffen, maar daar ga je het niet mee redden. Zo creëer je tijdelijk wat ruimte, maar deze zal snel weer opgevuld worden met weer nieuwe mensen.
Daarnaast vind ik (mening) dat je in een land een bepaalde diversiteit in handel en industrie moet hebben. Het uitbannen van bepaalde onwenselijke industrieën *) heeft - naast dat het een strategisch risico is - tot gevolg dat je langzaam richting een mono-arbeidscultuur evolueert.
*) tenzij je je als land onafhankelijk maakt van bepaalde producten, dan is het weer geen probleem. Maar als je - om het concreet te maken - een Tata naar India verjaagt en vervolgens diezelfde staalproducten met een vervuilend schip hier naartoe haalt ben je mijns inziens niet goed bezig.
Je mag het oneens zijn met haar mening. Maar wat iemand in privé vindt over kunst zegt niks over iemands stemgedrag indien verkozen. Als je voorkeur uitgaat naar de kunst van de bekende grote namen van vroeger maakt dat je nog niet incompetent tot Kamerlid in mijn ogen.HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:08:
[...]
Het is een artikel waarzin ze het standbeeld voor Rotterdam centraal belachelijk maakt omdat ze schijnbaar niet voldoet aan haar negentiende-eeuwse mening over wat kunst mag zijn. Kunst is niet exclusief aan de witte macht en heldenverering, maar is ook voor gewone mensen. De stortvloed aan essays over waarom dit artikel niet deugd kun je zelf opzoeken, dat is niet moeilijk te vinden.
Uit dat GeenStijl artikel begrijp ik dat GS haar ervan beschuldigt geen stelling te hebben genomen tegen haar eigen krant (NRC) toen laatstgenoemde met een (volgens GS) hetze tegen Omtzigt bezig was. Nou pffff, wat racistisch.HollovVpo1nt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:08:
[...]
[...]
Het narcisme en zelfingenomenheid met concrete verwijzingen en voorbeelden kun je hier vinden, hier is het mooi samengevat https://www.geenstijl.nl/...-op1-en-al-die-faalhazen/
Het racisme refereer ik mee naar dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...s-een-belediging-a4166239
Dat andere artikel staat achter een paywall. En gezien je eerdere bewoordingen heb ik zo m'n twijfels of jouw 'samenvatting' van die column enig recht doet aan de inhoud ervan.
Ik vond wat artikellen waarin ze zich tegen de corona-passen en qr-codes keert. Niet vanwege wappie-argumenten maar vanwege de impliciete verplichting die er vanuit ging. OK, ben ik niet persee met haar eens, maar een valide standpunt.
En dan dat artikel over dat Rotterdamse standbeeld. Was ik ook inhoudelijk niet met haar eens. Maar racistisch? Nee, dat niet.
En dan de aanavaring met GeenStijl. Tja, als ik nou aan een website een grondige hekel heb. Daar waar ze afrikaanse asielzoekers "dobbernegers" noemen, om maar eens wat te noemen.
En dan dat artikel over dat Rotterdamse standbeeld. Was ik ook inhoudelijk niet met haar eens. Maar racistisch? Nee, dat niet.
En dan de aanavaring met GeenStijl. Tja, als ik nou aan een website een grondige hekel heb. Daar waar ze afrikaanse asielzoekers "dobbernegers" noemen, om maar eens wat te noemen.
Wat nou als we een extra groep mensen nemen, stuk of 75 lijkt me een mooi aantal. Dan hangt het vaak niet direct van 1 of 2 mensen af. Wat extremisten verpesten de boel dus nietJoris748 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:52:
[...]
Dat toetsen aan de grondwet is ook niet de oplossing. Kijk opnieuw naar de VS. Daar zijn de rechters door de politiek benoemd. Met als gevolg dat rechters er voor de Democraten of voor de Conservatieven zitten.
Hoe waarborg je bij invoering van die toetsing, dat de rechterlijke macht onafhankelijk blijft?
En om die mensen wat te beschermen tegen de waan van de dag, maar toch ook wat democratie te geven, worden ze indirect gestemd. Er is vast wel een lokale verkiezing die eraan gekoppeld kan worden.
Maar die mensen zijn in principe niet echt politiek, het zijn ook geen full-time politici dus ze mogen nevenfuncties hebben.
En zij toetsen dan aan oa. de grondwet, kijken of het allemaal een beetje haalbaar is, dat soort dingen.
Gezien die groep mensen, laten we het een kamer noemen, in principe dus boven de Tweede Kamer staat, kunnen we het wel de Eerste Kamer noemen.
Weet iemand toevallig of er een partij is die dit ongeveer in z'n programma heeft?
Alle gekheid op een stokje: Een constitutioneel hof kan zeker voordelen hebben, maar je ziet in best wat landen met zo'n hof dat het vooral de rechtspraak politieker maakt, en ik denk dat dat uiteindelijk het vertrouwen in de rechtstaat zelf zal aantasten, en het kan ook de rechtstaat zelf aantasten.
Ik heb weinig zin in Poolse toestanden, laat staan Amerikaanse.
Ja, de EK is ook politiek, dat hebben we een paar dagen terug nog gezien met de thuiswerk-wet die met massale steun in de TK is aangekomen, maar somehow werd verworpen door de EK. Ik betwijfel of die wet stiekem niet door de grondwettelijke beugel kon.
Het zou heel mooi zijn als er iets was wat absoluut niet politiek is, maar alles met macht krijgt vanzelf politiek.
People as things, that’s where it starts.
Iedereen heeft wel een stokpaardje, zeker in deze draad. Voor een ander is het weer klimaat of asielzoekers.MikeyMan schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
... Maar je kijkt wel heel erg nauw naar vooral autorijden.
Een partij vinden die helemaal naar je zin is lijkt mij onmogelijk. Maar eentje waar je voor 80% of zo achter staat lijkt mij wel een goede score eigenlijk. Al haal ik dat met de huidige partijen niet eens.
Het is als met daten. Als je 20 eisen hebt ga je niemand vinden die bij je past. Maar de top 3 moet wel lukken en voor de rest is het hopen dat je niet al te ver uit elkaar ligt.
Je kunt niet naar 1 aspect kijken. Ik zou bijvoorbeeld graag twee keer zoveel voor mn auto betalen als de kinderopvang de helft goedkoper zou worden. Volle focus op 1 enkele kostenpost heeft weinig zin als je de rest buiten beschouwing laat.Roenie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:10:
[...]
Iedereen heeft wel een stokpaardje, zeker in deze draad. Voor een ander is het weer klimaat of asielzoekers.
Een partij vinden die helemaal naar je zin is lijkt mij onmogelijk. Maar eentje waar je voor 80% of zo achter staat lijkt mij wel een goede score eigenlijk. Al haal ik dat met de huidige partijen niet eens.
Het is als met daten. Als je 20 eisen hebt ga je niemand vinden die bij je past. Maar de top 3 moet wel lukken en voor de rest is het hopen dat je niet al te ver uit elkaar ligt.
Dat was trouwens Annabel Nanninga, die van ja21 en zit nu in de senaat. Dus bij de verkiezingen, denk aan haar en hoe je mensen in de shit een trap na kan geven.hneel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:30:
Weinig valide aan. Er zijn zoveel zaken waarvoor er expliciet een vergunning of toegangsbewijs nodig is. En meer specifiek als het om gezondheid gaat: zorginstellingen hebben al sinds jaar en dag de regel dat als je besmettelijk bent (dat kan al een verkoudheid zijn) je verzocht wordt om de afspraak te verzetten en niet naar binnen te gaan (tenzij de afspraak met die ziekte te maken heeft). Normaal gesproken is een telefoontje voldoende om dat te melden maar gezien de schaalgrootte destijds van coronabesmettingen was een ander systeem nodig.hneel schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:30:
Ik vond wat artikellen waarin ze zich tegen de corona-passen en qr-codes keert. Niet vanwege wappie-argumenten maar vanwege de impliciete verplichting die er vanuit ging. OK, ben ik niet persee met haar eens, maar een valide standpunt.
@HollovVpo1nt mag prima conclusies trekken n.a.v. wat zij schrijft en vervolgens niet op haar stemmen. Dat is toch wat iedereen doet? Hertzberger is iemand die lekker columns schrijft over van alles en nog wat - dus niet alleen over kunst en zéker niet privé - en ook nog wel eens haar mening heeft verkondigt in praatprogramma’s als DWDD. Veel mensen kennen haar dus en hebben hun conclusie wel getrokken, waaronder HollovVpo1nt. Zo werkt dat nu eenmaal.Joosie200 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:18:
[...]
Je mag het oneens zijn met haar mening. Maar wat iemand in privé vindt over kunst zegt niks over iemands stemgedrag indien verkozen. Als je voorkeur uitgaat naar de kunst van de bekende grote namen van vroeger maakt dat je nog niet incompetent tot Kamerlid in mijn ogen.
Natuurlijk doet iedereen dat, maar niet iedereen gaat iemand waar ze het niet mee eens zijn direct labelen als narcist en/of racist. Dat vergiftigt de discussie nogalThomas schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:08:
[...]
@HollovVpo1nt mag prima conclusies trekken n.a.v. wat zij schrijft en vervolgens niet op haar stemmen. Dat is toch wat iedereen doet? Hertzberger is iemand die lekker columns schrijft over van alles en nog wat - dus niet alleen over kunst en zéker niet privé - en ook nog wel eens haar mening heeft verkondigt in praatprogramma’s als DWDD. Veel mensen kennen haar dus en hebben hun conclusie wel getrokken, waaronder HollovVpo1nt. Zo werkt dat nu eenmaal.
Mijn standpunt komt er grotendeels op neer dat ondanks haar competentie (micro-biologie) ik haar niet als Kamerlid wil hebben om hoe zij als persoon op mij over komt en wat ik van haar uitingen vind. Dat mag toch? Waar gaan we anders de grens trekken? Even gechargeerd: Mag een pedo Kamerlid worden als die zich stort op industriebeleid?Joosie200 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:18:
[...]
Je mag het oneens zijn met haar mening. Maar wat iemand in privé vindt over kunst zegt niks over iemands stemgedrag indien verkozen. Als je voorkeur uitgaat naar de kunst van de bekende grote namen van vroeger maakt dat je nog niet incompetent tot Kamerlid in mijn ogen.
Natuurlijk mag je dat vinden. En genoeg reden voor jou om niet op haar te stemmen. Prima. Ik vind het enkel een stap te ver om iemand direct te voorzien van label X/Y/Z. Wat @alexbl69 boven jou dus zegt.HollovVpo1nt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:25:
[...]
Mijn standpunt komt er grotendeels op neer dat ondanks haar competentie (micro-biologie) ik haar niet als Kamerlid wil hebben om hoe zij als persoon op mij over komt en wat ik van haar uitingen vind. Dat mag toch? Waar gaan we anders de grens trekken? Even gechargeerd: Mag een pedo Kamerlid worden als die zich stort op industriebeleid?
Verder ken ik haar niet eens, lees de NRC niet, kom niet op GeenStijl dus al die heisa is mij volledig onbekend.
Ja, tenzij een rechter heeft besloten om de persoon - als straf voor de overtreding die hij/zij heeft begaan - uit te sluiten van het kiesrecht.HollovVpo1nt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:25:
[...]
Even gechargeerd: Mag een pedo Kamerlid worden als die zich stort op industriebeleid?
Daarnaast vraag ik me af of je helder hebt wat je nu poogt te beantwoorden met het toevoegen van de casus 'pedo', of te meer het verschil tussen pedofilie en kindermisbruik, aannemende dat je voornamelijk doelt op kindermisbruik.
Ik heb gelinkt naar het artikel die basis is voor mijn mening dat ik haar een racist vind, die achter een betaalmuur zit, maar ik licht het verder graag toe. Het betreft dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...s-een-belediging-a4166239Joosie200 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:28:
[...]
Natuurlijk mag je dat vinden. En genoeg reden voor jou om niet op haar te stemmen. Prima. Ik vind het enkel een stap te ver om iemand direct te voorzien van label X/Y/Z. Wat @alexbl69 boven jou dus zegt.
Verder ken ik haar niet eens, lees de NRC niet, kom niet op GeenStijl dus al die heisa is mij volledig onbekend.
Allereerst, de titel: "Het standbeeld van een jonge, zwarte vrouw op Nikes in Rotterdam is een belediging"
Ik vind het een merkwaardige titel. Waarom benadrukken dan het om een zwarte vrouw gaat? Waarom benadrukken dat het om een zwarte vrouw op Nikes gaat? Waarom was "Het nieuwe standbeeld voor Rotterdam Centraal is een belediging" niet voldoende? Blijkbaar zijn de eigenschappen jong, zwarte vrouw, en Nikes relevant voor haar artikel.
Vervolgens duik je het artikel in. De afgunst, de walging en het dedain druipt van het artikel. De boodschap van het artikel is dat ze het kunstwerk niet alleen saai en onoprecht noemt, maar het ook als een aanslag op meritocratie vindt. Die mening kun je hebben. Toen er kritiek kwam op haar artikel heeft zij in een LinkedIN reactie op een bericht haar artikel nadere duiding gegeven waarin ze stelt: "Het beeld is een statement, en wmb een voobeeld van spuit elf, (saaie onoprechte kunst) en staat voor een beweging die ik zeer verderfelijk vind. Namelijk het 'vieren' van iedereen, doodgewone mensen, puur en alleen vanwege hun identiteit.".
Oké... ze vindt het een verderfelijke beweging en de beweging is dus niet alleen het voortrekken van mensen die het niet verdiend hebben, maar op basis van "randverschijnselen" zoals zij in haar artikel zegt, waar ras/identiteit toe behoort, maar een bredere beweging. Oké... Stevige woorden. Maar, hoe consistent is zij in het aankaarten van deze beweging? Antwoord: niet. Ze koos ervoor om dit haar dedain en afgunst te spuien in een artikel over een zwarte vrouw op Nikes. Overigens, zij reduceert het kunstwerk ook zelf tot 'zwarte vrouw op nikes' zonder de betekenis erbij te betrekken. Ze staat in het artikel ook stil bij de 'overcompensatie' jegens zwarte mensen om hen voor te trekken en pakt dat als reden dat er een standbeeld is van een zwarte vrouw.
In 2017 is in Leeuwarden een standbeeld/kunstwerk van twee kinderen neergezet die ook "niks hebben gepresteerd". Waar is Hertzbergers artikel "Het standbeeld van twee witte kinderen in Leeuwarden is een belediging"? Die is er niet, ondanks dat ze het een 'verderfelijke beweging vindt'.
Kortom, ze vindt het een verderfelijke beweging. Dat insinueert dat het geen incident is. En het is zeker niet het enige standbeeld van 'gewone' mensen. Maar toch schrijft ze hier een artikel over en focust zij zich op identiteit.
Dat is de reden dat ik haar racistisch vind. Ik vind dat het vermeende ras van het meisje weldegelijk aanleiding is geweest voor het artikel. Ik betwijfel ten zeerste of haar artikel had bestaan als het om een blanke vrouw ging die "niks gepresteerd" had.
[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 29-09-2023 10:25 ]
Ze mag toch wel een mening hebben over positieve discriminatie zonder meteen een racist te zijn? Ik denk dat haar interpretatie van het standbeeld de plank misslaat, omdat ik niet denk dat het standbeeld iets 'viert', maar de conclusie dat ze racistisch is vind ik wel heel kort door de bocht.
Tuurlijk mag je een mening hebben over positieve discriminatie. Ik heb daar ook een mening over. Daar ging het niet om. Het ging er om dat de aanleiding voor haar column een 'jonge zwarte vrouw op nikes was', terwijl haar vermeende boodschap was dat mensen die niets gedaan hebben om een standbeeld te verdienen die niet moeten krijgen. Die beweging vindt ze namelijk 'verderfelijk', alleen dat verderf heeft zij nooit uitgesproken bij de talloze standbeelden van blanke mensen die niets gedaan hebben om een standbeeld te verdienen. Overigens, het argument positieve discriminatie vind ik ook een hele rare. We hebben een hele reeks aan standbeelden van willekeurige blanke mensen gehad en nu er een standbeeld van een zwarte vrouw op nikes komt, zou het niet moeten mogen want het is positieve discriminatie. Waarom is het positieve discriminatie en niet gewoon een standbeeld van een jonge, zwarte vrouw?autje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:24:
Ze mag toch wel een mening hebben over positieve discriminatie zonder meteen een racist te zijn? Ik denk dat haar interpretatie van het standbeeld de plank misslaat, omdat ik niet denk dat het standbeeld iets 'viert', maar de conclusie dat ze racistisch is vind ik wel heel kort door de bocht.
Die selectieve verontwaardiging over zwart, maar naar naar legio voorbeelden van wit, daarin uit zij haar racisme. Want nogmaals, er is geen enkele aanleiding om te geloven dat zij een column had gewijd aan een standbeeld van een 'onbekende' blanke persoon, ondanks zij het een verderfelijke beweging vindt dat zulke 'onbekende' mensen gevierd worden met standbeelden. De onderbouwing daarvan is dat ze het namelijk tot nu toe ook niet heeft gedaan, ondanks dat ze daar alle gelegenheid voor heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door HollovVpo1nt op 29-09-2023 14:29 ]
Niet per se racistisch neeautje schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:24:
Wel een beetje een omgekeerde calimero. "Wij zijn groot en zij zijn klein, dat is niet eerlijk".In NRC schreef columniste Rosanne Hertzberger, zelf Rotterdamse, dit weekend nog dat het standbeeld “een belediging is voor mensen die wél heldendaden verrichten”. Ze vindt het werk net zo activistisch als “jongeren die bronzen witte mannen van hun paard trekken” en “het product van een maatschappelijke stroming”: “Alleen maar vrouw zijn, een beperking hebben, een hoofddoek dragen, een donkere huidskleur of liefst een combinatie hiervan is genoeg om op het schild gehesen te worden.”
Uiteindelijk wil ik gewoon een volksvertegenwoordiger die goed zijn werk doet, en zorgt dat er goed geinformeerde stappen worden gemaakt. Wat ze daarnaast doen boeit mij vrij weinig... Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je nog geen track record hebt, dat dit soort uitspraken niet helpen. Zeker niet voor de groep mensen die inziet dat de sterke schouders de zwakkere best kunnen ondersteunen en dat dit soms betekend dat je zelf iets moet opofferen (een standbeeld hier voor een "held") om aandacht te vragen voor een doelgroep die met minder is en wat extra aandacht verdient.
Want als je respect wil, zul je dat moeten verdienen. En het helpt als mensen het gevoel hebben er bij te horen. En dit soort dingen helpt daar dus niet bij
Ik geloof dat dat ook een beetje haar idee isWaah schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:35:
[...]
Want als je respect wil, zul je dat moeten verdienen.
Verder wel eens hoor, maar hoewel ze vrij duidelijk in de anti-woke hoek zit, vond ik de kwalificatie 'racist' toch te ver gaan.
Ik zou dat laatste niet zo stellig willen beweren. Maar iedereen met een bepaalde intelligentie (en als je een hogere opleiding hebt afgerond mogen we er van uit gaan dat je iets van hersens hebt) is in staat om informatie te verwerken tot kennis. Het zou wat zijn als we alleen maar dingen (mogen) weten waar we ooit aan het einde van onze jeugd voor geleerd hebben.Tk55 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:51:
[...]
Wil je ook nog uitleggen waarom je het onacceptabel vindt? Elk kamerlid bemoeit zich met dingen waar ze weinig tot niks vanaf weten.
Ik denk dat politici vaak gewoon geen zin hebben om zich in bepaalde onderwerpen te verdiepen. Of al op voorhand een vooringenomen mening hebben.Frame164 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:51:
[...]
Ik zou dat laatste niet zo stellig willen beweren. Maar iedereen met een bepaalde intelligentie (en als je een hogere opleiding hebt afgerond mogen we er van uit gaan dat je iets van hersens hebt) is in staat om informatie te verwerken tot kennis. Het zou wat zijn als we alleen maar dingen (mogen) weten waar we ooit aan het einde van onze jeugd voor geleerd hebben.
Neem nou drugs. Als alle politici zich eens in die materie zouden verdiepen was cannabis al lang gelegaliseerd. Want hoe je het ook wendt of keert, er bestaan gewoonweg geen legitieme redenen om het verboden te laten blijven. Die discussie is vaak genoeg gevoerd.
Maar veel politici, vooral ter rechterzijde, geloven in allerlei 'alternatieve waarheden' als het om die materie gaat. Vooral die van de christelijke partijen zijn gewoon regelrechte wappies als het om drugs gaat. Dan komen ze bv weer op de proppen met de 'stepping stone' theorie, om maar eens wat te noemen. Het maakt niet uit hoe vaak dat dan weerlegd wordt.
Naast de PvdD rommelt het nu ook in 50Plus, er is weer een relletje gaande, en de voorzitter is alvast maar afgetreden:
Gaat weer lekker in de politiek zo.
Bron: Brabantse kandidaat-lijsttrekker 50PLUS door politie buitengezet op congresGerard van Hooft, de kandidaat-lijsttrekker van 50PLUS uit Heusden, is zaterdagochtend door de politie weggehaald van het partijcongres in Ede. Van Hooft lag al enige tijd in de clinch met het bestuur over wie de lijsttrekker moest worden. Hij werd aanvankelijk uit de partij gezet, maar was zaterdag toch op het congres.
Van Hooft stapte enkele weken geleden op als bestuurslid. Hij was het niet eens met het feit dat Jorien van den Herik de nieuwe voorzitter werd, en sprak in het AD van een 'Rotterdamse coup' bij de partij. Hij spande zelfs een kort geding aan tegen de benoeming van Van den Herik. Nadat de Brabantse politicus zaterdag door de politie was weggehaald van het congres, liet Van den Herik weten te stoppen als voorzitter.
Van Hooft wilde na zijn vertrek uit het bestuur wel lijsttrekker van 50PLUS worden, maar het huidige bestuur deed er volgens hem 'alles aan om me uit de vergadering te weren'. Zo werden volmachten van leden ongeldig verklaard en werden sommige leden van het congres geweigerd, zegt Van Hooft. Hij kan nog maar nauwelijks geloven wat er eerder op de ochtend is gebeurd: "Agenten hebben me tussen hun armen genomen en naar buiten gesleurd. Dit heeft niks met 50PLUS te maken."
Gaat weer lekker in de politiek zo.
Virussen? Scan ze hier!
Het rommelt altijd bij 50plus. Het zou nieuws zijn als het niet rommelt.wildhagen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:09:
Naast de PvdD rommelt het nu ook in 50Plus, er is weer een relletje gaande, en de voorzitter is alvast maar afgetreden:
En het is ook logisch: een ouderenpartij is namelijk een bezopen idee. De belangen van de ene groep ouderen is vaak namelijk tegengesteld aan die van de andere. En waar het de ene groep ouderen er financieel slecht voorstaat staat de andere groep er juist riant voor. Als je naar stemmenaantallen kijkt is de groep ouderen ook het best vertegenwoordigd van alle groepen dus het slaat ook nergens op om daar een speciale belangengroep voor op te richten. AOW-ers met een kleine beurs zijn wat dat betreft ook veel beter af bij een partij die voor alle mensen met een kleine beurs opkomt.
Ach,50Plus... Als het aan hun ligt stoppen we allemaal met gamen, dat is het pure kwaad!
50Plus wil een actief en integraal ontmoedigingsbeleid op gamen. pic.twitter.com/riUA4mUZyc
— Daan Koopen (@D_Koopen) 29 september 2023
Oh, Henk Kamp is benoemd tot erelid van de VVD. Uitgerekend na afgelopen week.
Tja, wat moet je daar nou nog van zeggen.

Illustratief voor de (huidige) mindset van de VVD toch? Machtswellust en opportunisme viert hoogtij, de idealen zijn al lang en breed overboord gegooid. Het is kwestie van tijd dat de VVD dezelfde weg gaat als het CDA en de PvdA. Ze hebben nog geluk dat de alternatieven tot nu toe falen of zichzelf buiten het systeem plaatsen.hneel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:46:
Oh, Henk Kamp is benoemd tot erelid van de VVD. Uitgerekend na afgelopen week.![]()
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Toch niet zo raar op zich? Bij de VVD is "integriteit" tegenwoordig een vies woord lijkt het, net als "betrouwbaar". En he, mocht er toch iemand nog moeilijk doen over zijn verleden kan je altijd roepen dat je daar geen actieve herinnering aan hebthneel schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:46:
Oh, Henk Kamp is benoemd tot erelid van de VVD. Uitgerekend na afgelopen week.![]()
Nee, van de VVD verbaast bitter weinig me nog hoor, wat die allemaal voor acties uithalen.
En hun kiezers smullen daar allemaal kennelijk volop van, want ze blijven er vrij massaal op stemmen (zie de polls). Ze doen dus kennelijk precies wat hun kiezers willen. En dat is het punt van verkiezingstijd.
Virussen? Scan ze hier!
Toch vreemd, als ik dat bericht over dat congres zo lees, zijn dubieuze spelletjes ook bij hen populair..TheBrut3 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:22:
Ach,50Plus... Als het aan hun ligt stoppen we allemaal met gamen, dat is het pure kwaad!
[Twitter]

Zijn het niet de 50+ lui van vandaag de dag die de 50-ers van deze wereld altijd hebben toegestaan om te gamen? Wat een armoede zeg.TheBrut3 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:22:
[Twitter]
Laat ze eerst maar de bonje op de eigen ledenvergadering ontmoedigen. Je eigen kandidaat lijsttrekker onder politie escorte het pand laten verlatenTheBrut3 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:22:
[Twitter]

https://www.nu.nl/politie...envergadering-50plus.html
De hele doelgroep boos dat ze hun voorgeïnstalleerde iPad weer moeten inleveren.TheBrut3 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:22:
[Twitter]

Maar ouderenpartijen en ruzie, dat was te verwachten. Maar dat de politie moet komen geeft wel te denken over de ouderen van tegenwoordig.
Had de naam Jorien van den Herik ook al lang niet meer gehoord.
Misschien moet die weer wat met voetbal gaan doen, net als zijn leeftijdsgenoot Van Praag.
Henk Kamp heeft de medaille natuurlijk eerlijk verdiend. Sinds de val van het kabinet is hij de persoon die veelvuldig de media heeft opgezocht om Yesilguz en de VVD in het zadel te houden. Je hebt tenslotte iemand nodig die het verhaal van de spindokters verkondigd en Henk Kamp heeft er blijkbaar geen moeite mee om die spreekpop te zijn.
Overigens wel hilarisch dat het 50+ bestuur aftreedt: “Het gaat bij 50PLUS te veel om de baantjes „en het salaris wat daarmee te verdienen is”, in plaats van de belangen van ouderen, aldus Van den Herik.” Aldus de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...esjacht-bij-ouderenpartij
Babyboomers doen waar ze goed in zijn…
En wat betreft Hertzberger: Ik blijf het een onhandige keuze vinden van NSC. Ze is niet alleen micro bioloog. Ze is ook een publicist. Was meerdere keren te zien bij DWDD en schrijft al jaren in het NRC. Ze voelt blijkbaar een bepaalde urgentie om haar mening te geven. Maar ik ben heel benieuwd als de partijlijn bepaald wordt of bepaalde zaken worden aangedragen door de leden en zij is het er niet mee eens, wat er dan gaat gebeuren. Slikt ze haar woorden dan in of gaat ze dwars liggen in de partij?
Als onderdeel van de nieuwe bestuurscultuur die Omtzigt/NSC voorstaat zou ze de ruimte moeten krijgen haar eigen mening te geven als ze het er niet mee eens is, zal een interessant moment worden als het zo ver komt. Ik verwacht eigenlijk niet dat het zover komt, NSC moet het eerst nog maar eens waar zien te maken in de peilingen en dan nog wordt de vraag pas echt relevant bij regeringsdeelname als dat via de ouderwetse regeerakkoorden waarin alles is afgetimmerd gaat, omdat het dan pas gaat om de fractiediscipline (waar NSC zo tegen is).Robkazoe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 01:29:
En wat betreft Hertzberger: Ik blijf het een onhandige keuze vinden van NSC. Ze is niet alleen micro bioloog. Ze is ook een publicist. Was meerdere keren te zien bij DWDD en schrijft al jaren in het NRC. Ze voelt blijkbaar een bepaalde urgentie om haar mening te geven. Maar ik ben heel benieuwd als de partijlijn bepaald wordt of bepaalde zaken worden aangedragen door de leden en zij is het er niet mee eens, wat er dan gaat gebeuren. Slikt ze haar woorden dan in of gaat ze dwars liggen in de partij?
Robkazoe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 01:16:
Overigens wel hilarisch dat het 50+ bestuur aftreedt: “Het gaat bij 50PLUS te veel om de baantjes „en het salaris wat daarmee te verdienen is”, in plaats van de belangen van ouderen, aldus Van den Herik.” Aldus de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/...esjacht-bij-ouderenpartij
offtopic:
De eerste 10 jaar van de 50+s is anders wel GenX :-)
De eerste 10 jaar van de 50+s is anders wel GenX :-)
Een aardig relaas over de geschiedenis van de relatie tussen PvdA hoofd Timmermans en de SP, van Arthur van Amerongen op GeenStijl. Dit na aanleiding van een recent geretoucheerde foto van Timmermans op campagne wegens wat SP verwijzingen. Ik had geen idee dat er zoveel gesodemieter tussen PvdA en SP was, met name ook na de verkiezingen van 2006 toen SP 25 zetels won.
https://www.geenstijl.nl/...-aan-zijn-doodskist/#more
Ach, Arthur van Amerongen is gezegend met het talent om iemand finaal de grond in te schrijven, maar heeft niet de zelfkennis (zoals bijvoorbeeld Marcel van Roosmalen) om dit alleen als persiflage te doen. Met hetzelfde gemak schrijft hij vuiligheid over Job Cohen, blijkbaar een "Rat van State", inclusief aan het eind wat toespelingen op zijn Joodse achtergrondRene44 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:11:
Een aardig relaas over de geschiedenis van de relatie tussen PvdA hoofd Timmermans en de SP, van Arthur van Amerongen op GeenStijl. Dit na aanleiding van een recent geretoucheerde foto van Timmermans op campagne wegens wat SP verwijzingen. Ik had geen idee dat er zoveel gesodemieter tussen PvdA en SP was, met name ook na de verkiezingen van 2006 toen SP 25 zetels won.
offtopic:
wanneer mogen we dit eigenlijk antisemitisme noemen?
, met en passant een sneer naar Diederik Samsom. En naar natuurlijk iedereen die op het moment in PvdA-kringen een rijzende ster is.wanneer mogen we dit eigenlijk antisemitisme noemen?
Wie vooral ontbreekt in zijn relaas is Ronald Plasterk. Mogelijk nog feller tegenstander van de Europese grondwet dan Jan Marijnissen. Na de afgang van die grondwet als politiek talent de PvdA binnengehaald. Als het verhaal van van Amerongen klopt zouden die twee elkaar de haren uit moeten hebben getrokken, maar daar is niet zoveel van te merken.
Verder: natuurlijk is Timmermans een prima donna die er niet voor terugdeinst zijn concurrentie te saboteren. Politici zijn geen aardige mensen voor elkaar. We hebben zojuist gezien dat zelfs binnen de poeslieve Partij voor de Dieren met vuur wordt gespeeld. En als er mensen zijn die denken dat Mark Rutte alleen door een sympathieke gozer te zijn decennialang VVD-leider kon blijven ... ach.
Staat er wel tussenCVTTPD2DQ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:42:
[...]
Wie vooral ontbreekt in zijn relaas is Ronald Plasterk. Mogelijk nog feller tegenstander van de Europese grondwet dan Jan Marijnissen. Na de afgang van die grondwet als politiek talent de PvdA binnengehaald. Als het verhaal van van Amerongen klopt zouden die twee elkaar de haren uit moeten hebben getrokken, maar daar is niet zoveel van te merken.
"
Volgens Plasterk heeft Timmermans het toen "snoeihard" gespeeld om weer Buitenlandse Zaken te krijgen. "Timmermans zei: 'Ik wil de buitenlandportefeuille. Maar daar zat al iemand op. Bovendien is het een beetje not done. Je komt uit een kabinet, je kent iedereen op het departement. Maar Timmermans heeft net zo lang zijn adem ingehouden totdat hij dat woordvoerderschap had. Hij zei 'Nou, dan doe ik gewoon niks.' Echt, die heeft een half jaar niks gedaan." Plasterk vond het "een rare vertoning". Iedereen was met iets bezig, "maar Timmermans zei: 'Ik hoor het wel als ik wat kan doen met Buitenlandse Zaken".
""
Verder moet je het zelf weten, maar is jouw reactie nogal vol ad hominems en whataboutery waar ik liever wat meer inhoudelijks als tegenwicht had gelezen. Maar als voormalig SP-stemmer vind ik het erg jammer en een gemiste kans dat die 2 partijen (niet alleen door Timmermans) niet wat meer bij elkaar zijn gaan staan.
[ Voor 8% gewijzigd door Rene44 op 02-10-2023 08:18 ]
Op een stuk van Arthur van Amerongen, dat druipt van de naamsverbasteringen, beledigingen en verdachtmakingen? Lijkt me gewoon gepast. Maar als je dit stuk wil aandragen als interessante journalistische bijdrage, be my guest.Rene44 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:14:
Verder moet je het zelf weten, maar is jouw reactie nogal vol ad hominems en whataboutery.
Maar weet dan: deze kerel schrijft al jaren op commando linkse politici de grond in, voor een lezerspubliek dat graag wil horen dat het allemaal onbetrouwbare kruipers zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 02-10-2023 08:21 ]
GeenStijl kan natuurlijk grappig gevonden gevonden worden maar heeft verder natuurlijk weinig met journalistiek te maken, dat beweren ze zelf volgens mij ook niet eens.Rene44 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:11:
Dat beweren ze welEd Vertijsment schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
GeenStijl kan natuurlijk grappig gevonden gevonden worden maar heeft verder natuurlijk weinig met journalistiek te maken, dat beweren ze zelf volgens mij ook niet eens.
Veel mensen noemen GeenStijl voor het gemak een weblog. Dat dekt de lading niet, maar goed. Op GeenStijl wisselen nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek elkaar af met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin. De redactie informeert dagelijks ruim 400.000 bezoekers over de andere kant van het nieuws.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Natuurlijk valt er veel te zeggen over de relatie tussen Timmermans en de SP maar je moet de schrijver hier wel met een korrel zout nemen van hier tot Tokio. Zodra iemand begint te schrijven met naamverbasteringen kun je het stuk wat mij betreft al niet meer serieus nemen. Want dan wordt het meer een rant dan een inhoudelijk stuk.Rene44 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:11:
Dit stuk van Van Amerongen valt wat dat betreft een beetje in de categorie "Wierd Duk": iemand vooral bezig is met polariseren, vooral bezig "journalistiek" te zoeken bij de eigen mening, in dit geval een negatieve over Timmermans. Waarbij Duk zelf overigens steeds verder afdrijft richting het Trumpisme, richting rechtsextremisme.
Inhoudelijk ben ik overigens van de lijn Spekman/Cohen: de PvdA zou er moeten zijn voor zowel de onderklassen als de middengroepen daar net boven. Dat is ook de enige manier om ooit weer echt macht te krijgen. De PvdA heeft wat dat betreft meer te zoeken bij de SP dan D66.
Timmermans zat vorige week vrijdag bij Op1 en kreeg natuurlijk ook de vraag over die foto. “Nee het was een fout gemaakt door één van mijn collega’s’.Lekkere teamplayer is het wel die Frans…Rene44 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:11:
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Tja, Geenstijl als bron aandragen.
Dat is natuurlijk totaal geen onafhankelijk journalistiek medium. Zodoende ook niet serieus te nemen als degelijke bron.
Dat is natuurlijk totaal geen onafhankelijk journalistiek medium. Zodoende ook niet serieus te nemen als degelijke bron.
Het vervelende is dat de groep onderklassen en de lage middenklasse een steeds kleinere groep word en de middenklasse en de boven middenklasse een groter groeiende groep word. Het aantal 25-35 jarige met een HBO of WO papiertje is ondertussen meer dan de helft en de zoomergeneratie zal een nog groter aandeel hoog opgeleiden krijgen dan alle generaties hiervoor. Ik denk dat de PVDA/GL beter hier ook aansluiting kan proberen te vinden dan bij de groep waar de SP nu zit.D-e-n schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:15:
[...]
Inhoudelijk ben ik overigens van de lijn Spekman/Cohen: de PvdA zou er moeten zijn voor zowel de onderklassen als de middengroepen daar net boven. Dat is ook de enige manier om ooit weer echt macht te krijgen. De PvdA heeft wat dat betreft meer te zoeken bij de SP dan D66.
Het gaat niet om hoogopgeleid vs laagopgeleid. Er zijn hoogopgeleide VVD-ers en er zijn hoogopgeleide GL-ers. Er zijn HBO-ers die in de financiële sector zitten en er zijn HBO-ers die in de zorg owerken. Dus dat is helemaal geen homogene groep.spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
Het vervelende is dat de groep onderklassen en de lage middenklasse een steeds kleinere groep word en de middenklasse en de boven middenklasse een groter groeiende groep word. Het aantal 25-35 jarige met een HBO of WO papiertje is ondertussen meer dan de helft en de zoomergeneratie zal een nog groter aandeel hoog opgeleiden krijgen dan alle generaties hiervoor. Ik denk dat de PVDA/GL beter hier ook aansluiting kan proberen te vinden dan bij de groep waar de SP nu zit.
De PvdA moet eerst kijken "wat is de basis van de sociaaldemocratie?" en vervolgens kijken hoe je diverse doelgroepen kunt aanspreken. Maar de basis moet de ideologie zijn. En in die ideologie zijn beide groepen belangrijk. En in die ideologie ligt de SP dichterbij dan bijvoorbeeld D66. Het D66 wat we sinds Pechtold en Dittrich gezien hebben heeft alles van een neoliberale beweging en heeft veel af willen breken waar de PvdA voor staat. Tot de dag van vandaag zien we dat ook in de zorg.
Echter moet de PVDA ook met de tijd meegaan, want de arbeider zoals er vroeger was bestaat bijna niet meer, dus daar retoriek op houden zoals de SP en Spekman doen is stupide en ouderwets. Als je kijkt naar de samenstelling van de werkenden zie je dat er een reden is dat "hoger opgeleiden" partijen standaard de grootste word omdat hun electoraat groter en steeds groter word.D-e-n schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Het gaat niet om hoogopgeleid vs laagopgeleid. Er zijn hoogopgeleide VVD-ers en er zijn hoogopgeleide GL-ers. Er zijn HBO-ers die in de financiële sector zitten en er zijn HBO-ers die in de zorg owerken. Dus dat is helemaal geen homogene groep.
De PvdA moet eerst kijken "wat is de basis van de sociaaldemocratie?" en vervolgens kijken hoe je diverse doelgroepen kunt aanspreken. Maar de basis moet de ideologie zijn. En in die ideologie zijn beide groepen belangrijk. En in die ideologie ligt de SP dichterbij dan bijvoorbeeld D66.
Het probleem met PVDA en andere linkse partijen is dat ze geld willen uitgeven als water alsof het niet op kan, dit kun je goed zien aan paars in de jaren 90 waar er zoveel uitgeven is dat Balkenende de broodnodige hervormingen en bezuinigingen heeft moeten doorvoeren zodat er weer goed rentmeesterschap gevoerd kon worden. Rutte heeft de staatschuld fors naar beneden gehaald, mede daardoor kon er veel geld uitgedeeld worden aan ondernemers die hard getroffen zijn. PVDA staat niet echt bekend om hun goede financieel beleid. Ik vind mede daardoor dat Rutte het zeer goed gedaan heeft de afgelopen 12 jaar, ja er zijn wat smetjes, maar welke oud premier heeft dat niet.Het D66 wat we sinds Pechtold en Dittrich gezien hebben heeft alles van een neoliberale beweging en heeft veel af willen breken waar de PvdA voor staat. Tot de dag van vandaag zien we dat ook in de zorg.
je vergeet hier een effect: als ik lageropgeleid ben, zal ik toch graag bij een partij horen waar hoger opgeleiden zittenspijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
Als je kijkt naar de samenstelling van de werkenden zie je dat er een reden is dat "hoger opgeleiden" partijen standaard de grootste word omdat hun electoraat groter en steeds groter word.
Je kunt je dus wel richten op hogeropgeleiden, het is beduidend moeilijker om je tot lageropgeleiden te richten qua rechtstreekse marketing.
Ik wil je even wijzen op de beeldvorming wat je hier uitstrooit: het gevoerde beleid van de laatste 12 jaren heeft voor diverse crisisdossiers gezorgt die onder leiding van Rutte zijn kabinetten met heel veel belastinggeld worden afgekocht. Oa. Groningen, bevingsschade: men opteerde om niets te doen en daarna met fikse tegenzin de beurs te trekken. Toeslagenaffaire: heel veel geld om de aangerichte schade proberen af te kopen. Stikstofcrisis: heel veel geld om het weigeren uit te voeren van weggeving maar af te kopen.Het probleem met PVDA en andere linkse partijen is dat ze geld willen uitgeven als water alsof het niet op kan, dit kun je goed zien aan paars in de jaren 90 waar er zoveel uitgeven is dat Balkenende de broodnodige hervormingen en bezuinigingen heeft moeten doorvoeren zodat er weer goed rentmeesterschap gevoerd kon worden. Rutte heeft de staatschuld fors naar beneden gehaald, mede daardoor kon er veel geld uitgedeeld worden aan ondernemers die hard getroffen zijn. PVDA staat niet echt bekend om hun goede financieel beleid. Ik vind mede daardoor dat Rutte het zeer goed gedaan heeft de afgelopen 12 jaar, ja er zijn wat smetjes, maar welke oud premier heeft dat niet.
Die 'smetjes' zoals je het noemt is beleidsmatig regeringsbeleid wat tegen de rechten in ging van haar eigen burgers en dat werd daarna geprobeerd weg te werken met veel geld te strooien zonder wederom enig echt beleid.
Ik denk niet dat een Rutte/VVD/CDA/CU/D66 in een dusdanige situatie verkeren dat ze oppositiepartijen de maat kunnen nemen over het 'strooien met geld'.
Waarschijnlijk begrijp je gewoon niet waar sociaaldemocratie voor staat. Dat draait echt niet enkel om de ouderwetse arbeider die met zijn poten in de modder staat. "Arbeiders" zijn ook politieagenten, onderwijzers, verpleegkundigen enzovoort. De "arbeider bestaat niet meer" retoriek is retoriek die vooral gebruikt wordt door radicaal rechts met als doel linkse ideologie af te serveren.spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Echter moet de PVDA ook met de tijd meegaan, want de arbeider zoals er vroeger was bestaat bijna niet meer
Ook hier: je begrijpt geen reet van waar sociaaldemocratie voor staat. De paarse kabinetten waren juist het ultieme voorbeeld van het begin waar sociaaldemocratie de weg is kwijt geraakt.[...]
Het probleem met PVDA en andere linkse partijen is dat ze geld willen uitgeven als water alsof het niet op kan, dit kun je goed zien aan paars in de jaren 90 waar er zoveel uitgeven is dat Balkenende de broodnodige hervormingen en bezuinigingen heeft moeten doorvoeren zodat er weer goed rentmeesterschap gevoerd kon worden.
Met het eeuwige rechtse gelul van "linkse partijen die geen deugdelijk financieel beleid voeren" ben ik ook wel klaar. De kabinetten Den Uyl hadden het volgens mij beter voor elkaar dan die erna kwamen dus het klopt ook niet. En ga eens aan de Grieken vragen hoezeer te rigide financieel beleid een land juist ook naar de kloten kan helpen.
In financiële plaatjes kun je niet wonen, financiële plaatjes maken mensen niet beter. Financiële plaatjes voorkomen geen ramp in Groningen of bij de toeslagenouders. De kabinetten Rutte hebben de publieke sector en bijbehorende cohesie in het land gesloopt en op de lange termijn gaat dat meer geld kosten dan je ooit met bezuinigen bij elkaar kunt schrapen.Rutte heeft de staatschuld fors naar beneden gehaald, mede daardoor kon er veel geld uitgedeeld worden aan ondernemers die hard getroffen zijn. PVDA staat niet echt bekend om hun goede financieel beleid. Ik vind mede daardoor dat Rutte het zeer goed gedaan heeft de afgelopen 12 jaar, ja er zijn wat smetjes, maar welke oud premier heeft dat niet.
Probleem is dat de meeste inwoners van dit land het veel goed voor elkaar hebben. Dan merk je natuurlijk niets van problemen in dit land. Dan denk je dat het lekker gaat. Dan zit je lekker in je bubbel je x aantal vakanties per jaar te plannen of een nieuwe auto uit te zoeken. En helaas kan het heel veel mensen ook geen reet schelen hoe het met die 20% gaat die wel problemen ervaart.
En het lullige is: uiteindelijk kan iedereen tot die 20% gaan horen. Als je maar pech hebt. En uiteindelijk helpt ons neoliberale beleid de stabiliteit van een land zodanig om zeep dat iedereen er last van gaat ondervinden. Het is niet voor niets dat landen als de VS en het VK veel minder prettig zijn om in te leven dan de meeste landen in West-Europa en Scandinavië. De in het artikel van GS aangehaalde Marijnissen Sr. mag jij dan "ouderwets" noemen maar in zijn pleidooi voor het Rijnland model slaat hij dus wel de spijker op de kop.
Maar de overeenkomst met de oude hand-arbeiders is dat de hogeropgeleiden van nu nog steeds in overgrote meerderheid werknemers zijn die werken voor een salaris. En meestal geen noemenswaardig kapitaal bezitten.spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Echter moet de PVDA ook met de tijd meegaan, want de arbeider zoals er vroeger was bestaat bijna niet
De klassiese kwestie tussen 'arbeid' en 'kapitaal' dus. Nog altijd actueel.
Het word dan druk qua partijen op die kant, want SP en PVV richten zich ook op die groep, voor de PVV met succes. Het enige waar de PVDA zich in onderscheid is dat ze willen samenwerken, maar wel vaak met VVD, CDA en D66, allen partijen die minder hebben met de arbeider. Wellicht is dat de reden dat de PVDA weinig gebracht heeft sinds Rutte 2. Nu met GL en Timmermans heb ik ook niet de indruk dat ze echt voor de arbeider zijn maar meer richten op de GL achterban die het milieu vooral belangrijk vinden.polthemol schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:59:
[...]
je vergeet hier een effect: als ik lageropgeleid ben, zal ik toch graag bij een partij horen waar hoger opgeleiden zittenHet is een beetje zoals waarom iemand die ongeletterd is, geen telefoon gaat kopen die op de markt is gebracht voor ongeletterden, je wordt dan meteen in een hoekje weggezet met een label.
Je kunt je dus wel richten op hogeropgeleiden, het is beduidend moeilijker om je tot lageropgeleiden te richten qua rechtstreekse marketing.
Groningen weten we al 20 jaar, alleen niemand die de gaskraan eerder durfte dicht te draaien, u heeft gelijk dat er een goede vergoeding moet komen voor de woningen daar.Ik wil je even wijzen op de beeldvorming wat je hier uitstrooit: het gevoerde beleid van de laatste 12 jaren heeft voor diverse crisisdossiers gezorgt die onder leiding van Rutte zijn kabinetten met heel veel belastinggeld worden afgekocht. Oa. Groningen, bevingsschade: men opteerde om niets te doen en daarna met fikse tegenzin de beurs te trekken. Toeslagenaffaire: heel veel geld om de aangerichte schade proberen af te kopen. Stikstofcrisis: heel veel geld om het weigeren uit te voeren van weggeving maar af te kopen.
Die 'smetjes' zoals je het noemt is beleidsmatig regeringsbeleid wat tegen de rechten in ging van haar eigen burgers en dat werd daarna geprobeerd weg te werken met veel geld te strooien zonder wederom enig echt beleid.
Ik denk niet dat een Rutte/VVD/CDA/CU/D66 in een dusdanige situatie verkeren dat ze oppositiepartijen de maat kunnen nemen over het 'strooien met geld'.
Toeslagenaffaire vind ik een smetje, we maken dat groter dan het is, weinig. 70.000 kinderen op de 3.8 miljoen kinderen is natuurlijk zeer weinig. Er zijn meer kinderen die in armoede leven dan kinderen die hier slachtoffer van zijn.
Een beschaving toont zich werkelijk beschaafd als men zich om het lot van iedere inwoner bekommert en niet een deel ervan zomaar achteloos wegwuift als "collateral damage"spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
70.000 kinderen op de 3.8 miljoen kinderen is natuurlijk zeer weinig. Er zijn meer kinderen die in armoede leven dan kinderen die hier slachtoffer van zijn.
Radicaal rechts, dat is een frame om alles wat een beetje rechts is af te doen als extreem of radicaal, zo kun je geen discussie voeren, helaas word alles wat een beetje liberaal is als radicaal rechts bestempeld, een erg simpele frame als je het mij vraagt.D-e-n schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:14:
[...]
Waarschijnlijk begrijp je gewoon niet waar sociaaldemocratie voor staat. Dat draait echt niet enkel om de ouderwetse arbeider die met zijn poten in de modder staat. "Arbeiders" zijn ook politieagenten, onderwijzers, verpleegkundigen enzovoort. De "arbeider bestaat niet meer" retoriek is retoriek die vooral gebruikt wordt door radicaal rechts met als doel linkse ideologie af te serveren.
Is het een probleem dat de meeste inwoners het goed met hun gaat? Ik zie het enkel als compliment van goed gevoerd beleid. Ik wist niet dat een rijke bevolking problematisch is. Het geeft in mijn ogen juist aan dat het beleid wat gevoerd word een goed beleid is, want wie wilt er nu een bevolking wat aan de bedelstaf moet? Juist dat wij het zo goed hebben, meerdere keren per jaar op vakantie kunnen, iedere 5 jaar een andere auto rijden, parttime kunnen werken laat zien dat we weinig te klagen hebben. Er zijn maar weinig landen waar als je niet werkt je nog een acceptabel leven kan lijden. Er zijn maar weinig landen waarin zoveel vermogen is en waar de loonkloof mede door het nivellering zo klein is. Er is in mijn ogen dan ook weinig om over te klagen.Probleem is dat de meeste inwoners van dit land het veel goed voor elkaar hebben. Dan merk je natuurlijk niets van problemen in dit land. Dan denk je dat het lekker gaat. Dan zit je lekker in je bubbel je x aantal vakanties per jaar te plannen of een nieuwe auto uit te zoeken. En helaas kan het heel veel mensen ook geen reet schelen hoe het met die 20% gaat die wel problemen ervaart.
En het lullige is: uiteindelijk kan iedereen tot die 20% gaan horen. Als je maar pech hebt. En uiteindelijk helpt ons neoliberale beleid de stabiliteit van een land zodanig om zeep dat iedereen er last van gaat ondervinden. Het is niet voor niets dat landen als de VS en het VK veel minder prettig zijn om in te leven dan de meeste landen in West-Europa en Scandinavië. De in het artikel van GS aangehaalde Marijnissen Sr. mag jij dan "ouderwets" noemen maar in zijn pleidooi voor het Rijnland model slaat hij dus wel de spijker op de kop.
Wij staan zeer ver af van Amerika en het VK omdat naar hun maatstaven is de VVD erg links en sociaal, wij hebben gelukkig geen angelsaksische traditie maar meer een Calvinistische traditie waarin hard werken ook daadwerkelijk loont, kijk maar naar de door verafschuwde rijke middenklassen.
en 12 jaar onder zijn beleid is er niets aan gedaan, maar wordt het nu met veel geld afgekocht.spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:19:
Groningen weten we al 20 jaar, alleen niemand die de gaskraan eerder durfte dicht te draaien, u heeft gelijk dat er een goede vergoeding moet komen voor de woningen daar.
Nu ben je aan het draaien. Je eigenlijke argumentatie was dat linkse partijen te veel met geld willen strooien. Ik geef je 3 scenario's waarbij blijkt dat men heel royaal met geld strooit, zonder goede democratische onderbouwingen of om het negeren van benodigde acties maar af te kopen.Toeslagenaffaire vind ik een smetje, we maken dat groter dan het is, weinig. 70.000 kinderen op de 3.8 miljoen kinderen is natuurlijk zeer weinig. Er zijn meer kinderen die in armoede leven dan kinderen die hier slachtoffer van zijn.
Dan het nieuwe punt wat je inbrengt: het zijn 'maar' 70 000 kinderen op 3.8 miljoen en dat is zeer weinig. Dat heet kapot redeneren. Het zijn 70 000 kinderen + ouders (210 000 mensen, een beetje plat geslagen) waarvan de wettelijke rechten zijn geschonden door hun eigen overheid. Ik denk niet dat het op zijn plek is dit te gaan downplayen door het te verzuipen in cijfers. Maar nogmaals: dat was niet je punt wat je probeerde te maken, je wees naar de centenkwestie.
Ik wijs je erop dat je heel selectief bent met dat argument, gezien ook de VVD heel royaal met andermans geld is, vooral als men probeert eigen beleidsmatige blunders af te kopen.
Jij noemt het afkopen, ik noem het een schadevergoeding waar die mensen recht op hebben. Alleen om hoeveel geld gaat dat? Zoveel is dat niet, en ook voor Groningen moet er geld komen ter vergoeding. De baten van Groningen zijn echter een stuk hoger dan de kosten die het meebrengt. Persoonlijk vind ik Groningen er los van staan want dat had ieder kabinet moeten ophoesten, links of rechtsom.polthemol schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
en 12 jaar onder zijn beleid is er niets aan gedaan, maar wordt het nu met veel geld afgekocht.
[...]
Nu ben je aan het draaien. Je eigenlijke argumentatie was dat linkse partijen te veel met geld willen strooien. Ik geef je 3 scenario's waarbij blijkt dat men heel royaal met geld strooit, zonder goede democratische onderbouwingen of om het negeren van benodigde acties maar af te kopen.
Dan het nieuwe punt wat je inbrengt: het zijn 'maar' 70 000 kinderen op 3.8 miljoen en dat is zeer weinig. Dat heet kapot redeneren. Het zijn 70 000 kinderen + ouders (210 000 mensen, een beetje plat geslagen) waarvan de wettelijke rechten zijn geschonden door hun eigen overheid. Ik denk niet dat het op zijn plek is dit te gaan downplayen door het te verzuipen in cijfers. Maar nogmaals: dat was niet je punt wat je probeerde te maken, je wees naar de centenkwestie.
Ik wijs je erop dat je heel selectief bent met dat argument, gezien ook de VVD heel royaal met andermans geld is, vooral als men probeert eigen beleidsmatige blunders af te kopen.
Trouwens, qua inkomsten heeft Rutte het weer slim gespeeld door zeer lage belastingen te heffen voor bedrijven om hier te vestigen. Onder aan de streep heeft Rutte veel opgeleverd qua belastingen doordat er veel meer bedrijven hier heen kwamen, en alsnog belasting betalen, ook al was het lager dan andere landen en qua werkgelegenheid leveren buitenlandse bedrijven ook zeer veel op, ook qua inkomstenbelastingen. Je kunt wel alles benoemen waar er zeer veel geld uitgegeven word, maar kijk ook eens aan de inkomsten kant. En qua verduurzaming is mede dankzij Rutte een enorme aantallen zonnepanelen, gaan steeds meer mensen van het gas en stijgt het aantal hybride en elektrische auto stevig.
We zijn wel lekker aan het doorslaan met het 'correct zijn';
Daar start je toch geen onderzoek voor...
Dit slaat toch ronduit nergens meer opHein Pieper is opgestapt als voorzitter van Nieuw Sociaal Contract (NSC), de partij van Pieter Omtzigt. Dat gebeurde nadat iemand met wie Pieper eerder had gewerkt zich meldde met een klacht over een oud "arbeidsgeschil", laat het partijbestuur weten.
Volgens de verklaring van NSC gaat het om een conflict van zo'n 20 jaar geleden dat al is afgehandeld. "Het had op geen enkele wijze betrekking op onze partij."
...
Nadat de klacht was binnengekomen, heeft NSC de zaak laten onderzoeken door een "onafhankelijke derde". Pieper is daarop teruggetreden omdat hij de partij niet wil belasten met deze discussie, schrijft het bestuur.
Paars 1: PvdA 37, VVD 31, D66 24spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
[...]
Het probleem met PVDA en andere linkse partijen is dat ze geld willen uitgeven als water alsof het niet op kan, di[/s]t kun je goed zien aan paars in de jaren 90
Paars 2: PvdA 45, VVD 38, D66 14
Zo links was dat niet. Verder zat de PvdA toen eigenlijk ook wel flink op de neoliberale toer.
Lijkt mij niet dat je deze periode nou kan opvoeren als bewijs voor het argument dat links geld uitgeeft als water.
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als we een kabinet krijgen met een duidelijk zwaartepunt aan de linkerkant. Zoiets als:
Linkse droom 1: PvdAGL 45, PvdD 25, D66 10
Zoiets hebben we dus nooit gehad. Ook kabinet Den Uyl was bijvoorbeeld zeker niet zo links als dit.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
het is een rechtstreeks gevolg van het gevoerde beleid, zo simpel is het. Ze hebben er zeker recht op, maar het is gewoon een kostenpost omdat een regering niets eraan deed en daarna eignelijk probeerde het gewoon te negeren.spijkerhoofd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
Jij noemt het afkopen, ik noem het een schadevergoeding waar die mensen recht op hebben. Alleen om hoeveel geld gaat dat? Zoveel is dat niet, en ook voor Groningen moet er geld komen ter vergoeding. De baten van Groningen zijn echter een stuk hoger dan de kosten die het meebrengt. Persoonlijk vind ik Groningen er los van staan want dat had ieder kabinet moeten ophoesten, links of rechtsom.
Dit mag je onderbouwen, want dit zijn nu gewoon PR-kreten. Want je impliceert daarbij dat dit het enige beleid zou zijn want dit resultaat mogelijk zou maken (buiten de aanname dat dit is wat je als resultaat zou willen).Trouwens, qua inkomsten heeft Rutte het weer slim gespeeld door zeer lage belastingen te heffen voor bedrijven om hier te vestigen. Onder aan de streep heeft Rutte veel opgeleverd qua belastingen doordat er veel meer bedrijven hier heen kwamen, en alsnog belasting betalen, ook al was het lager dan andere landen en qua werkgelegenheid leveren buitenlandse bedrijven ook zeer veel op, ook qua inkomstenbelastingen. Je kunt wel alles benoemen waar er zeer veel geld uitgegeven word, maar kijk ook eens aan de inkomsten kant. En qua verduurzaming is mede dankzij Rutte een enorme aantallen zonnepanelen, gaan steeds meer mensen van het gas en stijgt het aantal hybride en elektrische auto stevig.
Op klimaatbeleid/milieu is de regering pas langzaam in beweging gekomen toen men via de rechter gedwongen werd. Ik denk niet dat dat een veer is die je Rutte op zijn hoed moet prikken of wie dan ook van de regering. Idem voor stikstof, want ook gewoon neerkomt op een totaal gebrek aan natuurbeleid en waar het wederom de rechter is geweest die de regering heeft opgedragen uit te voeren wat ze vanuit wetgeving moeten uitvoeren.
Je bent heel selectief in je argumentatie en hanteert hiermee een dubbele standaard als je oordeelt over andere partijen. Dat mag natuurlijk, ik denk alleen dat het lonender is als je wat kritischer kijkt naar je eigen punten.
Waar het ook wel wringt is dat door dit gedrag - de zoektocht naar historische zaken om een partij te beschadigen - is dat je effectief ook zegt dat er voor een politicus geen tweede kans lijkt te zijn. De melding is al een initiele beschadiging van de persoon, het onderzoek haalt die smet eigenlijk niet meer weg. En nee, dat houdt niet in dat de persoon niet in het verleden een fout heeft gemaakt, maar wel dat ook daar gekeken mag worden naar waar je - in dit geval - 20 jaar later staat.eric.1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:46:
We zijn wel lekker aan het doorslaan met het 'correct zijn';
[...]
Dit slaat toch ronduit nergens meer opDaar start je toch geen onderzoek voor...
Het heeft overigens nog wel wat impact over de ernste van het arbeidsconflict maar zelfs dan zou je hopen - of er vanuit mogen gaan - dat een situatie uit het verleden je niet oneindig blijft volgen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over de verkiezingen. Dwaal niet te ver af naar allerlei andere onderwerpen.
De topic regels.
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points.
• Geen naamverbasteringen
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
Zie voor meer uitleg de topic start: De Tweede Kamerverkiezingen van 2023
Dit topic gaat over de verkiezingen. Dwaal niet te ver af naar allerlei andere onderwerpen.
De topic regels.
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points.
• Geen naamverbasteringen
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
Zie voor meer uitleg de topic start: De Tweede Kamerverkiezingen van 2023