Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Ik heb een Marokkaanse collega die vorige verkiezingen op FvD heeft gestemd want "Kinderen krijgen seksles op school hoe je moet pijpen en anale seks zo en dat wil ik niet. FvD is daar ook tegen."hneel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:06:
Vooral "Kinderen beschermen" is eigenlijk heel eng. Dat zal dan, hun kennende, vooral betekenen: beschermen tegen LHBT en "woke". Want elke homo is immers een pedo, in hun ogen. Misschien ook het dagboek van Anne Frank verbieden, net als in Texas?
Ik heb hem gezegd dat hij zijn kinderen dan van de Badetschool af moet halen, op een normale school krijgen ze die lessen namelijk niet...
[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 26-09-2023 15:01 . Reden: typefoutjes ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
En dan kan jij meteen vragen hoeveel geld er dan jaarlijks aan die zaken wordt besteed en hoe veel (of beter: hoe weinig) procent dat van de totale uitgaven zijn. M.n. dat klimaatfonds is een heel eigen leven gaan leiden. Er zijn mensen die denken dat er jaarlijks tientallen miljarden aan worden uitgegeven, maar het is een fonds voor de komende 10 jaar of zo. Maar dat is waarschijnlijk te ingewikkeld om uit te leggen aan veel mensen.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:54:
Een aantal mensen die dicht mijn zijn hebben uitgesproken op FvD te willen stemmen. Nu mag iedereen stemmen op wie ze willen, maar persoonlijk was ik wel verbaasd en vroeg ik ze om mij te overtuigen om ook op hen te stemmen. Toen lieten ze mij het 12 punten plan filmpje zien omdat ze het zelf niet uit konden leggen. En het irritante aan dat filmpje is dat er zoveel uitleg ontbreekt bij die punten dat ze gepresenteerd worden als platte punten waarvan je best wel begrip kunt opbrengen dat mensen het willen:
1. Nederland Weer Soeverein -> Kun je voor/tegen zijn, het VK is iig een groot zichtbaar argument tegen naast de vele andere argumenten om hier tegen te zijn.
2. Democtratische vernieuwing -> Open deur
3. Onvoorwaardelijke vrijheid -> Ze presenteren het als nooit meer lockdowns en spelen daarin op de emotie van corona... Heel effectief richting jongeren.
4. Behoud cash geld -> Open deur
5. Kinderen beschermen -> Open deur
6. Immigratie echt aanpakken -> Open deur
7. Vrede in Oekraïne -> Wie wil dit niet? Open deur
8. Betaalbare energie -> Wie wil dit niet?
9. Beste zorg ter wereld -> Wie wil dit niet?
10. Deltaplan onderwijs -> Open deur en inspelen op emotie pechtgeneratie
11. Nederland weer mobiel -> 130km/h, geen trajectcontroles. JA ik snap wel dat mensen dat willen.
12. Ruimte voor ondernemers en lastenverlaging voor iedereen -> Goh, wie wil dit nou niet?
Het zijn allemaal open deuren en als je de vraag stelt "maar hoe gaat Forum precies al die lastenverlagingen dan dekken?" krijg je een simpel antwoord als stoppen met immigratie en stoppen met de klimaatuitgaven.
Dit is dus een inkijk in het hoofd van een Forum stemmer: heel veel punten waar je in de basis moeilijk tegen kunt zijn, maar die in de uitvoering vrijwel niet te doen zijn. Maar dat het in de uitvoering niet te doen is, wordt als tegenargument gebruikt dat als de gevestigde partijen begroting op immigratie en klimaat gekort wordt, het allemaal mogelijk is.
Wat een fantasieland allemaal.
Hartstikke mooi. Ik ga stemmen op een partij die mijn dieselauto ook de komende 10 jaar flink gaat subsidiëren.Frame164 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:11:
[...]
En dan kan jij meteen vragen hoeveel geld er dan jaarlijks aan die zaken wordt besteed en hoe veel (of beter: hoe weinig) procent dat van de totale uitgaven zijn. M.n. dat klimaatfonds is een heel eigen leven gaan leiden. Er zijn mensen die denken dat er jaarlijks tientallen miljarden aan worden uitgegeven, maar het is een fonds voor de komende 10 jaar of zo. Maar dat is waarschijnlijk te ingewikkeld om uit te leggen aan veel mensen.
Nieuw Sociaal Contract gaat hun lijst namen presenteren https://partijnieuwsociaa...-candidates-2-sitemap.xml
https://www.nd.nl/nieuws/...-nieuw-sociaal#closemodalOp de tweede plaats achter Omtzigt is een plaatsje ingeruimd voor oud-CDA-Kamerlid Nicolien van Vroonhoven. Zij geldt als vertrouweling van Omtzigt en is sinds enkele maanden woordvoerder van de partij. Op nummer drie staat strafrechter Judith Uitermark; lang geleden was zij CDA-raadslid in Haarlem. De top vijf wordt gecompleteerd door Caspar Veldkamp en Sandra Palmen-Schlangen. Veldkamp is bewindvoerder bij de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling en was in het verleden redacteur van Christen Democratische Verkenningen, een wetenschappelijk-politiek kwartaalblad van het CDA. Palmen-Schlangen is oud-topjurist bij de Belastingdienst en overwoog voordat het toeslagenaffaire naar buiten kwam klokkenluider te worden.
Edit: naam weggehaald
[ Voor 99% gewijzigd door Sjurm op 26-09-2023 19:25 ]
You and I have memories longer than the road ahead
Het lijkt soms of je een beetje een tunnelvisie aan het ontwikkelen bent. Je hebt het praktisch nergens anders meer over namelijk.Rene44 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:06:
[...]
Hartstikke mooi. Ik ga stemmen op een partij die mijn dieselauto ook de komende 10 jaar flink gaat subsidiëren.
Een stem op één onderwerp is zelden verstandig. Ten eerste zal elke partij in een coalitie concessies moeten doen dus zo'n klein onderwerp kan dan al snel sneuvelen. En al sneuvelt het niet dan zou het nog zo kunnen zijn dat ondanks dat jouw wens wordt ingewilligd je in het totaalplaatje slechter af bent, ook financieel gezien.
Zucht. Ja, laten we het vooral over de poppetjes hebben in plaats van over de inhoud.Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:14:
Lekker diverse lijst #NOT, valt toch ontzettend tegen van NSC
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Er staat ook een voormalig vluchteling uit Irak op overigens (Hassoo). Ja, het kon diverser, maar gezien de korte tijd vind ik dit wel een enorme prestatie.alexbl69 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:43:
[...]
Zucht. Ja, laten we het vooral over de poppetjes hebben in plaats van over de inhoud.
Ik denk dat NSC bij de volgende peiling omhoog schiet en wel eens veel meer dan 30 zetels kan gaan halen bij de verkiezingen. Definitief geen PVV kabinet en ik denk dat het VVD tijdperk voorbij is.
Enkele andere noemenswaardige namen van NSC kandidaten:
- Uitermark (rechter)
- Palmen (voormalig jurist toeslagen, rechter-plaatsvervanger)
- Herzberger (columnist)
- Idzinga (fiscaal expert, net gestopt bij VVD)
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
De nummer 16 net zo, gevlucht uit Syrië: https://www.tubantia.nl/r...-om-te-vluchten~ac76b389/Real schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:54:
[...]
Er staat ook een voormalig vluchteling uit Irak op overigens (Hassoo). Ja, het kon diverser, maar gezien de korte tijd vind ik dit wel een enorme prestatie.
Ik denk dat NSC bij de volgende peiling omhoog schiet en wel eens veel meer dan 30 zetels kan gaan halen bij de verkiezingen. Definitief geen PVV kabinet en ik denk dat het VVD tijdperk voorbij is.
Enkele andere noemenswaardige namen van NSC kandidaten:
- Uitermark (rechter)
- Palmen (voormalig jurist toeslagen, rechter-plaatsvervanger)
- Herzberger (columnist)
- Idzinga (fiscaal expert, net gestopt bij VVD)
Ik ben positief over de lijst, toch een hoop ervaren kandidaten. Nu het verkiezingsprogramma nog.
Wat die verplichte diversificatie levert zulke goede bestuurders op.......
Men moet naar de inhoud kijken en niet naar het kleurtje of geslacht. Beste persoon voor de beste plek inhoudelijk, dan boeit de rest niets.
Dat kun je niet zeggen want dat hangt sterk van de invloed van Omtzigt af. Die had een heel wat nieuwere bestuurscultuur als Kaag. In ieder geval meer gedreven en op inhoud, iets wat ik bij veel anderen mis.Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:51:
Bullshit, bij de aankondiging van de sollicitatie procedure werd er gezegd “een goede afspiegeling van de maatschappij”. Ik zie nu voornamelijk een 2e CDA Partij ontstaan. Prima dat Omtzigt allemaal vertrouwelingen selecteert, maar hier komt dus juist geen nieuw politieke bestuurscultuur uit.
Let’s agree to disagree, ja een sterke leider aan de top bepaalt mede de cultuur binnen zijn club. Maar Omtzigt heeft nooit eerder deze rol gehad en nu is de hypetrain heel sterk, maar hoelang hou je het daarmee vol. Want geef toe: hij loopt nou ook niet over van charisma en moet het meer hebben van zijn dossierkennis, terwijl je nu meer “de manager” moet zijn.Indoubt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:55:
[...]
Dat kun je niet zeggen want dat hangt sterk van de invloed van Omtzigt af. Die had een heel wat nieuwere bestuurscultuur als Kaag. In ieder geval meer gedreven en op inhoud, iets wat ik bij veel anderen mis.
Hoeveel ex-cda mensen staan er op zijn lijst? De nos zei 4, dat valt toch mee?Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:51:
Bullshit, bij de aankondiging van de sollicitatie procedure werd er gezegd “een goede afspiegeling van de maatschappij”. Ik zie nu voornamelijk een 2e CDA Partij ontstaan. Prima dat Omtzigt allemaal vertrouwelingen selecteert, maar hier komt dus juist geen nieuw politieke bestuurscultuur uit.
Autorijden is niet alleen ontieglijk duur, het is ook een hot item in de verkiezingen dus tunnelvisie? Ik denk het niet. Misschien tunnelvisie dat accijnsverlaging alleen nog lang niet genoeg is. Ik wil BPM weg, MRB met 80% minder en niet 1 maar 2 kwartjes van Kok terug. En als er dan een smalende post komt over mensen die de hypocrisie omtrent de miljardensubsidie op grootverbruikers aanstippen dan wil ik graag mijn 2 cents geven. Het gaat namelijk om mijn geld. Ik kan ook morgen weer terug in de WAO, de laatste 17 jaar op de bank hangen en mijn hand ophouden; er is geen arts die mij ook maar 1% arbeidsgeschikt acht. En toch werk ik, fulltime. Wil NL dat ik werk? Dan moet autorijden goedkoper worden. Het liefst ook een stuk uit die miljardensubsidie graag.D-e-n schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:25:
[...]
Het lijkt soms of je een beetje een tunnelvisie aan het ontwikkelen bent. Je hebt het praktisch nergens anders meer over namelijk.
Een stem op één onderwerp is zelden verstandig. Ten eerste zal elke partij in een coalitie concessies moeten doen dus zo'n klein onderwerp kan dan al snel sneuvelen. En al sneuvelt het niet dan zou het nog zo kunnen zijn dat ondanks dat jouw wens wordt ingewilligd je in het totaalplaatje slechter af bent, ook financieel gezien.
Ik moet het nog zien over NSC. Ik vond het toch een redelijk elitaire presentatie.
Het zijn er veel meer dan 4, sowieso los van deze lijst. Qua ondersteuning is het ook voornamelijk ex-CDA. Het komt gewoon allemaal uit die hoek weer, niet dat het meteen een diskwalificatie is voor die personen. Maar vernieuwend, tja….Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:03:
[...]
Hoeveel ex-cda mensen staan er op zijn lijst? De nos zei 4, dat valt toch mee?
Goed plan! Laten we ook alle boodschappen gratis maken, de gulden terug en het ziekenfonds terug! /sRene44 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:03:
[...]
Autorijden is niet alleen ontieglijk duur, het is ook een hot item in de verkiezingen dus tunnelvisie? Ik denk het niet. Misschien tunnelvisie dat accijnsverlaging alleen nog lang niet genoeg is. Ik wil BPM weg, MRB met 80% minder en niet 1 maar 2 kwartjes van Kok terug. En als er dan een smalende post komt over mensen die de hypocrisie omtrent de miljardensubsidie op grootverbruikers aanstippen dan wil ik graag mijn 2 cents geven. Het gaat namelijk om mijn geld. Ik kan ook morgen weer terug in de WAO, de laatste 17 jaar op de bank hangen en mijn hand ophouden; er is geen arts die mij ook maar 1% arbeidsgeschikt acht. En toch werk ik, fulltime. Wil NL dat ik werk? Dan moet autorijden goedkoper worden. Het liefst ook een stuk uit die miljardensubsidie graag.
Ik moet het nog zien over NSC. Ik vond het toch een redelijk elitaire presentatie.
Als je er werkelijk zo kortzichtig instaat. Bespaar je dan de moeite om te stemmen imho. Je gaat jezelf waarschijnlijk op ongeveer alle andere vlakken totaal naaien met je stem.
Het is ook logisch. Hij was toch zelf CDA-er dus die basis ideologie is niet plots weg. En als partij zoek je toch mensen met een beetje dezelfde ideologie anders krijg je de bekende LPF toestanden waarbij de mensen op de lijst als overeenkomst enkel de waardering voor de lijsttrekker hadden.Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:08:
[...]
Het zijn er veel meer dan 4, sowieso los van deze lijst. Qua ondersteuning is het ook voornamelijk ex-CDA. Het komt gewoon allemaal uit die hoek weer, niet dat het meteen een diskwalificatie is voor die personen. Maar vernieuwend, tja….
Ik geef de schuld aan D66. Die willen de "klimaatpartij" zijn, en hebben dus dat fonds van 35 miljard bedacht. Dat we echt maar een een of twee miljard per jaar uitgeven aan "klimaat" (tegenover miljarden naar snelwegen, defensie, politie, laat staan posten als het energieplafond) is nu niet meer aan mensen uit te leggen.Frame164 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:11:
Er zijn mensen die denken dat er jaarlijks tientallen miljarden aan worden uitgegeven, maar het is een fonds voor de komende 10 jaar of zo. Maar dat is waarschijnlijk te ingewikkeld om uit te leggen aan veel mensen.
Klimaat is het aller belangrijkste. Zolang we het geld effectief kunnen uitgeven zou het voorrang moeten hebben op zo'n beetje welke andere budgetpost dan ook. In plaats daarvan is het een sluitpost op de begroting.
https://eenvandaag.avrotr...ds/politiek/zetelpeiling/
Het is simpel: je hebt een mix van links en rechts nodig voor een coalitie. Een ieder die anders voorschotelt liegt de boel voor. Dat worden dus heel veel teleurgestelden weer na de verkiezingen.TheBrut3 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:32:
1V heeft vandaag weer hun zetelpeiling online gezet. Uitgaande van deze uitslag is formeren niet te doenDat kan nog wel eens heel lang gaan duren. VVD, NSC en BBB hebben er 65... En dan zit je redelijk vast zonder Wilders. Over de andere kant zou het moeten gaan met NSC, PvdGL, D66, PvdD, CU, SP, Denk, Volt ofzo. Maar dan heb je wel heel erg veel partijen nodig alleen om een meerderheid te zijn.
4 v/d 44 hebben een cda achtergrond. En dus is het een jaknikkersclubje? Ik zie vooral een oud-rechter, juristen, arts, dus meer de focus op inhoud. Dat het dan geen mengelmoes is als Bij1, GL en je vooral mensen met 7 vinkjes aantreft: is dus elitair en makkelijk scoren.Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:51:
Mensen gekozen op hun eigen vakgebied in plaats van vriendendienst hier en daar wat andere partijen doen is wel zo verfrissend. Hou je ook de aandachtszoekers / gelukszoekers en het LPF effect een beetje mee tegen.
Tel even opnieuw zou ik zeggen, het zijn er dus ietsjes meer dan datJoosie200 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:43:
[...]
4 v/d 44 hebben een cda achtergrond. En dus is het een jaknikkersclubje? Ik zie vooral een oud-rechter, juristen, arts, dus meer de focus op inhoud. Dat het dan geen mengelmoes is als Bij1, GL en je vooral mensen met 7 vinkjes aantreft: is dus elitair en makkelijk scoren.
Mensen gekozen op hun eigen vakgebied in plaats van vriendendienst hier en daar wat andere partijen doen is wel zo verfrissend. Hou je ook de aandachtszoekers / gelukszoekers en het LPF effect een beetje mee tegen.
Snap ik, maar praat dan niet over een nieuwe cultuur.D-e-n schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:17:
[...]
Het is ook logisch. Hij was toch zelf CDA-er dus die basis ideologie is niet plots weg. En als partij zoek je toch mensen met een beetje dezelfde ideologie anders krijg je de bekende LPF toestanden waarbij de mensen op de lijst als overeenkomst enkel de waardering voor de lijsttrekker hadden.
[ Voor 25% gewijzigd door Captain Planet op 26-09-2023 23:17 ]
Vraag is wat nieuwe cultuur is. Is BBB nieuwe cultuur? Dat is vooral veel van wat we al jaren zien.Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:15:
[...]
Snap ik, maar praat dan niet over een nieuwe cultuur.
Ik wil vooral ander beleid eigenlijk.
Voor mij is dat het meest opvallende en meest teleurstellende. Ik ben bekende geworden met haar via het Rotterdams meisje column van haar - die ik ronduit racistisch vind - en ben zo meerdere columns gaan lezen van haar. Ik vind het echt heel naar persoon.D-e-n schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:20:
Meest opvallende naam voor mij is Hertzenberger. Ze viel het afgelopen jaar echter vooral op door het schrijven van tegendraadse columns waarbij de tegendraadsheid belangrijker leek dan de inhoud.
Rustig vriend! Als er tientallen miljarden voor tata steel vrijgemaakt kunnen worden kunnen we daar ook een klein stukje voor de diesel en benzinerijdende motoren van onze economie doen. Daarnaast zijn deze wensen mijn doel, maar ben ik bereid tot compromissen en heb ik nog geen besluit gemaakt omdat niet alle partijprograms bekend zijn.LZ86 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:16:
[...]
Goed plan! Laten we ook alle boodschappen gratis maken, de gulden terug en het ziekenfonds terug! /s
Als je er werkelijk zo kortzichtig instaat. Bespaar je dan de moeite om te stemmen imho. Je gaat jezelf waarschijnlijk op ongeveer alle andere vlakken totaal naaien met je stem.
Hertzenberger is mogelijk wel een dingetje voor Omtzigt. Ik kon die ronduit pro-zionistische stukken in Mare iig niet erg waarderen maar dat is 16 jaar geleden. Geen idee wat ze tegenwoordig doet (ik lees geen NRC).
Er is geen enkele wet of regel die vereist dat er coalitie een meerderheid moet hebben om een regering te formeren. Een minderheidskabinet is altijd een optie en zou, gezien de noodzaak voor een nieuwe bestuurscultuur zelfs een goede optie zijn: men zal zich dan continu moeten verantwoorden richting de 2de kamer, kan geen dichtgespijkerde regeerakkoorden meer bouwen en zal ook iets moeten doen met kritiek.TheBrut3 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:32:
1V heeft vandaag weer hun zetelpeiling online gezet. Uitgaande van deze uitslag is formeren niet te doenDat kan nog wel eens heel lang gaan duren. VVD, NSC en BBB hebben er 65... En dan zit je redelijk vast zonder Wilders. Over de andere kant zou het moeten gaan met NSC, PvdGL, D66, PvdD, CU, SP, Denk, Volt ofzo. Maar dan heb je wel heel erg veel partijen nodig alleen om een meerderheid te zijn.
Vanuit machtspolitiek zijn een deel partijen er niet zo happig op, maar het zou echt geen ramp zijn.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
De man kiest voor inhoudelijk kundige mensen. Dat is in lijn met wie die is. Hopelijk kunnen ze ook samenwerken, dat is nog wel eens lastig. Nu nog het partijprogramma. Waarschijnlijk komen daar ideeen in om immigratie te beperken en de woningmarkt vlot te trekken. Voeg daarbij de staat van dienst van Omtzigt en we hebben een populaire combinatie.
Ik zie de partij wel gaan vliegen, in ieder geval tot de verkiezingen. Ohja, en peilingen daar zouden ze eens mee moeten stoppen. Het gaat steeds daarover.
Ik vond hele andere cijfers, gewoon op de website van de overheid zelf (https://www.kimnet.nl/pub...omsten-verkeer-en-vervoer)polthemol schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:12:
[...]
kosten wegennet: grofweg een 30miljard per jaar (afhankelijk van wat je als kosten ziet, maar een wegennet is dus gigantisch duur)
bron: https://decorrespondent.n...72-0507-23c8-3a2c85bd6264 (in artikel staan verdere verwijzingen naar meer bronnen)
opbrengsten wegenbelasting: ~6.5 miljard
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...an-wegenbelasting-in-2023
Dit is een textbookcase van inefficiëntie kortom. Eigenlijk zijn er weinig redenen waarom je een autosysteem wilt faciliteren als maatschappij zijnde voor ieder die wil (ja er zijn legitieme uitzonderingen natuurlijk). Daarbij zal bij elke toename van auto's alleen maar meer wegen aangelegd moeten worden, waardoor het geheel alleen maar verder explodeert in kosten en in negatieve bijwerkingen (milieuvervuiling, je klimaatdoelen, ongelukken, beschikbare ruimte).
De overheid geeft gemiddeld per jaar zo'n 12 miljard uit aan wegen en vervoer (Daar valt dus ook alle OV subsidie onder en bv de aanleg en onderhoud van fietspaden) en bekostigt dit niet alleen volledig uit inkomsten uit automobilisten. (14 miljard, de MRB die jij noemt is natuurlijk maar een deel van de opbrengsten.), er blijft zelfs geld over dat in de algemene pot gaat.
Autovervoer kost de overheid dus niet alleen niks, het levert zelfs geld op, itt openbaar vervoer. Als je even puur economisch kijkt is het dus best logisch dat OV op veel plekken gewoon verdwenen is omdat het simpelweg niet rendabel is. Of het sociaal wenselijk is is een 2e.
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2023 10:05 ]
In mijn achterhoofd is er nog steeds de vrees voor VVD/NSC/BBB/PVV. De VVD houdt de deur open, Wilders heeft zijn standpunten m.b.t. migratie wat afgezwakt. De BBB vertrouw ik in deze voor geen meter (of eigenlijk überhaupt niet), en wat de standpunten van de NSC zijn weten we nog niet.D-e-n schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:37:
[...]
Het is simpel: je hebt een mix van links en rechts nodig voor een coalitie. Een ieder die anders voorschotelt liegt de boel voor. Dat worden dus heel veel teleurgestelden weer na de verkiezingen.
OPNL, GroenLinks-PvdA, D66, CDA, Volt, SP, PvdD en de ChristenUnie stemden voor het wetsvoorstel. SGP, JA21, FVD, PVV, VVD, BBB en 50Plus stemden tegen de nieuwe wet
Ik heb echter alleen echt helemaal niks met de partijen die voor de wet gestemd hebben met uitzondering misschien van de SP. Lastig maar ik ga het zeker meenemen in de overweging.
Tsja, als je geëxternaliseerde kosten, zoals kosten van verkeersonveiligheid, milieukosten en kosten van files, volledig buiten beschouwing laat...Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:03:
[...]
Ik vond hele andere cijfers, gewoon op de website van de overheid zelf (https://www.kimnet.nl/pub...omsten-verkeer-en-vervoer)
De overheid geeft gemiddeld per jaar zo'n 12 miljard uit aan wegen en vervoer (Daar valt dus ook alle OV subsidie onder en bv de aanleg en onderhoud van fietspaden) en bekostigt dit niet alleen volledig uit inkomsten uit automobilisten. (14 miljard, de MRB die jij noemt is natuurlijk maar een deel van de opbrengsten.), er blijft zelfs geld over dat in de algemene pot gaat.
Autovervoer kost de overheid dus niet alleen niks, het levert zelfs geld op, itt openbaar vervoer. Als je even puur economisch kijkt is het dus best logisch dat OV op veel plekken gewoon verdwenen is omdat het simpelweg niet rendabel is. Of het sociaal wenselijk is is een 2e.
Intentionally left blank
Dat kun je natuurlijk ook de andere kant op beredeneren. Autorijden maakt ook een hoop economische en sociale activiteiten mogelijk.crisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:12:
[...]
Tsja, als je geëxternaliseerde kosten, zoals kosten van verkeersonveiligheid, milieukosten en kosten van files, volledig buiten beschouwing laat...
Dat is niet exclusief voorbehouden aan automobiliteit, hoewel een auto soms wel flexibeler is dan alternatieven. Op lange termijn zulen we beter moeten kijken naar bereikbaarheid tov die alternatieven (fiets, ov etc.).Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:13:
[...]
Dat kun je natuurlijk ook de andere kant op beredeneren. Autorijden maakt ook een hoop economische en sociale activiteiten mogelijk.
Intentionally left blank
Deze visie mag je hebben. Ik zie persoonlijk liever een Nederland waar men betaalbaar kan wonen, waar gezond leven en eten de voornaamste waarden zijn en niet waar ik voor deze zaken compleet krom moet liggen. Dan blijft er vanzelf genoeg geld over om voor mij als werkende een auto te kunnen betalen namelijk, in plaats van dat ik het naar de vrije huurbaas mag dragen.Rene44 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:03:
[...]
Autorijden is niet alleen ontieglijk duur, het is ook een hot item in de verkiezingen dus tunnelvisie? Ik denk het niet. Misschien tunnelvisie dat accijnsverlaging alleen nog lang niet genoeg is. Ik wil BPM weg, MRB met 80% minder en niet 1 maar 2 kwartjes van Kok terug. En als er dan een smalende post komt over mensen die de hypocrisie omtrent de miljardensubsidie op grootverbruikers aanstippen dan wil ik graag mijn 2 cents geven. Het gaat namelijk om mijn geld. Ik kan ook morgen weer terug in de WAO, de laatste 17 jaar op de bank hangen en mijn hand ophouden; er is geen arts die mij ook maar 1% arbeidsgeschikt acht. En toch werk ik, fulltime. Wil NL dat ik werk? Dan moet autorijden goedkoper worden. Het liefst ook een stuk uit die miljardensubsidie graag.
Het niet terugdraaien van de tijdelijke korting op de brandstofprijzen zie ik overigens als het uiteindelijke teruggave van Koks kwartje. Alleen al om dat geneuzel kwijt te zijn uit het politieke debat, ben ik voorstander
Anyway, brandstofkosten zijn tientjeswerk. Het is allemaal heel zichtbaar en tastbaar en daardoor ook heel begrijpelijk dat men er meteen naar grijpt als men er op dat vlak op achteruit dreigt te gaan, maar ik denk dat we al blij mogen zijn als er een meerderheid tegen rekeningrijden is. Want daarmee ga je als al dan niet vrijwillig werkende werkelijk van de regen in een zeer zware drup.
Dat was helemaal geen verrassing.Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:11:
Vooral de BBB en de PVV kwamen voor mij als verassing.
De BBB is een partij die is opgericht om de belangen van de agro-industrie te behartigen, dus die zijn niet voor thuiswerken. De PVV stemt vrijwel altijd met de VVD mee en komen helemaal niet op voor 'de gewone man'.
Je twijfelt als ik je goed begrijp tussen drie populistische partijen? Alle drie in meer of mindere mate met een 'sterke leider' die opkomt tegen de 'elite' met simpele oplossingen die blijkbaar de andere partijen niet kunnen bedenken.Ik heb echter alleen echt helemaal niks met de partijen die voor de wet gestemd hebben met uitzondering misschien van de SP.
Of zou het komen omdat die 'oplossingen' helemaal geen oplossingen zijn?
Populisme leidt worst-case tot diepe ellende. Ik zou je willen meegeven om eerst eens goed na te denken waarom je op deze partijen overweegt te stemmen. Vaak is dat een of andere onvrede die deze partijen zeggen te kunnen wegnemen. Zo volgt uit het PVV partijprogramma kort gezegd dat de woningnood en alle andere problemen in Nederland verleden tijd zijn als Nederland stopt met de opvang van vluchtelingen en de Islam min of meer verboden wordt. Dat is alleen niet zo en los daarvan kan het PVV partijprogramma ook nauwelijks worden uitgevoerd. Zelfs al zou er een PVV coalitie kunnen ontstaan.
En niet alleen de PVV, maar ook de SP bedrijft populisme. Maar de SP hanteert dan tenminste nog pseudo-oplossingen die niet anti-rechtstatelijk zijn. Hier is een mooi overzichtsartikel waarin dat staat uitgelegd, inclusief grafiek:
https://stukroodvlees.nl/...ijn-nederlandse-partijen/
Als we naar een nieuwe cultuur willen moeten we dat idee misschien maar eens helemaal loslaten. Een vorm van een zakenkabinet met kundige ministers en die mogen partijloos zijn. Daarnaast stemt elke partij onafhankelijk van elkaar. Geen coalitie meer die altijd maar achter elkaar staat.polthemol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:39:
Er is geen enkele wet of regel die vereist dat er coalitie een meerderheid moet hebben om een regering te formeren. Een minderheidskabinet is altijd een optie en zou, gezien de noodzaak voor een nieuwe bestuurscultuur zelfs een goede optie zijn: men zal zich dan continu moeten verantwoorden richting de 2de kamer, kan geen dichtgespijkerde regeerakkoorden meer bouwen en zal ook iets moeten doen met kritiek.
Vanuit machtspolitiek zijn een deel partijen er niet zo happig op, maar het zou echt geen ramp zijn.
Risico is wel dat er dan niets gaat gebeuren omdat er niet vaak genoeg een meerderheid is voor belangrijke onderwerpen. Ander risico is dat er te veel geld uitgegeven gaat worden omdat er te vaak een meerderheid te vinden is.
Maar waarom moet dit wettelijk worden vastgelegd dan? Ik snap de tegen stem eigenlijk wel. Bij de meeste bedrijven kan je hier goede afspraken over maken, wij hebben bijvoorbeeld 50-50 (ook voor corona). Kan er iemand op het bedrijf geen afspraken over maken, dan zit diegene misschien bij een bedrijf met de verkeerde cultuur?Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:11:
Ik was gisteren overigens flabbergasted door de partijen die tegen de thuiswerk wet gestemd hebben. Vooral de BBB en de PVV kwamen voor mij als verassing. Nu was de kans dat ik op de BBB had gestemd sowieso al klein maar de PVV valt me echt tegen en dit zou zomaar invloed kunnen hebben op wie ik de volgende 2e kamer verkiezingen ga stemmen.
OPNL, GroenLinks-PvdA, D66, CDA, Volt, SP, PvdD en de ChristenUnie stemden voor het wetsvoorstel. SGP, JA21, FVD, PVV, VVD, BBB en 50Plus stemden tegen de nieuwe wet
Ik heb echter alleen echt helemaal niks met de partijen die voor de wet gestemd hebben met uitzondering misschien van de SP. Lastig maar ik ga het zeker meenemen in de overweging.
Gezien de afgelopen tien jaar pappen en nathouden denk ik dat het risico wel te overzien is.TheBrut3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
[...]
Als we naar een nieuwe cultuur willen moeten we dat idee misschien maar eens helemaal loslaten. Een vorm van een zakenkabinet met kundige ministers en die mogen partijloos zijn. Daarnaast stemt elke partij onafhankelijk van elkaar. Geen coalitie meer die altijd maar achter elkaar staat.
Risico is wel dat er dan niets gaat gebeuren omdat er niet vaak genoeg een meerderheid is voor belangrijke onderwerpen. Ander risico is dat er te veel geld uitgegeven gaat worden omdat er te vaak een meerderheid te vinden is.
Prima, moeten we ook wel de live-verbinding weer uitzetten en de hoeveelheid (onzin-)moties limiteren. Campagne voeren in de kamer zit er dan niet meer in, gewoon inhoudelijk debatteren en tot een consensus komen.polthemol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:39:
[...]
Er is geen enkele wet of regel die vereist dat er coalitie een meerderheid moet hebben om een regering te formeren. Een minderheidskabinet is altijd een optie en zou, gezien de noodzaak voor een nieuwe bestuurscultuur zelfs een goede optie zijn: men zal zich dan continu moeten verantwoorden richting de 2de kamer, kan geen dichtgespijkerde regeerakkoorden meer bouwen en zal ook iets moeten doen met kritiek.
De fiets en OV zijn natuurlijk in bepaalde situaties een prima alternatief maar lang niet voor alles.crisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:16:
[...]
Dat is niet exclusief voorbehouden aan automobiliteit, hoewel een auto soms wel flexibeler is dan alternatieven. Op lange termijn zulen we beter moeten kijken naar bereikbaarheid tov die alternatieven (fiets, ov etc.).
Ik fiets zelf bv eigenlijk altijd naar mijn werk (25km enkel, leve de ebike) maar mijn moeder woont bv in de achterhoek waar gewoon geen OV is, ik ga regelmatig naar natuurgebieden om te wandelen, daar komt geen OV of als het er komt ben ik een halve dag onderweg. Mijn vrouw heeft jarenlang mantelzorg verleent wat echt onmogelijk zou zijn geweest zonder auto (vooral qua tijd en qua tijden) etc.
En met veel tweeverdieners komt het natuurlijk vaak voor dat mensen niet in dezelfde stad wonen als ze werken dus er zal sowieso gereisd moeten worden, het platteland voorzien van goed dekkend OV is niet alleen economisch onrendabel maar milieutechnisch zal het ook niet echt uitkunnen etc.
Er wordt helaas ook op dit onderwerp veel te gepolariseerd gekeken naar het probleem: Auto = slecht, OV en fiets = goed. Nee, elke vorm van vervoer heeft zijn eigen voors en tegens en zouden gewoon naast elkaar moeten kunnen bestaan met bv op het platteland meer de nadruk op autogebruik en in de stad meer prioriteit voor fietsers en OV (ik zeg dus ook niet de auto helemaal weg uit de stad maar minder prio).
Ik vind het altijd zo jammer als de SP populistisch wordt genoemd in één adem met de PVV. Het vermoordt nu ook al decennia het inhoudelijke debatReal schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:25:
[...]
En niet alleen de PVV, maar ook de SP bedrijft populisme.
De SP kaart al jaren de problematiek waar andere partijen nu ook inspringen. De armoede, de marktwerking in de zorg, het doorgeslagen kapitalisme: we lezen het nu overal. En dan moet je nog maar afvragen of het geen verkiezingsretoriek is maar dat terzijde. De SP heeft kennelijk al jaren een inhoudelijk punt te pakken.
Dat de SP fouten gemaakt heeft in haar marketing staat als een paal boven water. Dat spotje richting Timmermans was bezopen en walgelijk. Maar in hoeverre is de SP meer populistisch dan de VVD? De VVD die maar al te graag schermt met anti-woke, in de naam van Rutte regelmatig smalend heeft gedaan over de Amsterdamse grachtengordel, met regelmaat met stoere proefballonnetjes komt om de kiezer te paaien en elke verkiezing weer uitblinkt in spotjes die bijstandtrekkers door het slijk halen.
Als je de SP populistisch noemt prima maar dan in elk geval de VVD ook en een hele rits andere "normale" partijen ook. Anders bedrijf je precies dezelfde marketing als de VVD: een club die niet meegaat in de marktideologie van de VVD wegzetten als gekkies die het financieel niet begrijpen. En dat is juist waar we nu vanaf moeten.
Edit:
In dat stukje waar je naar linkt wordt overigens niks onderbouwd. Ik zou het als flut willen typeren.
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 27-09-2023 11:46 ]
Het verstevigd wel je positie als werknemer natuurlijk, het voelt echt een beetje als klap in het gezicht van de werknemers nu. En los daarvan, ik had het net over mobiliteit, thuiswerken kan ook een enorme bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal vervoersbewegingen natuurlijk.TheBrut3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:34:
[...]
Maar waarom moet dit wettelijk worden vastgelegd dan? Ik snap de tegen stem eigenlijk wel. Bij de meeste bedrijven kan je hier goede afspraken over maken, wij hebben bijvoorbeeld 50-50 (ook voor corona). Kan er iemand op het bedrijf geen afspraken over maken, dan zit diegene misschien bij een bedrijf met de verkeerde cultuur?
Cid Highwind schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:24:
Het niet terugdraaien van de tijdelijke korting op de brandstofprijzen zie ik overigens als het uiteindelijke teruggave van Koks kwartje. Alleen al om dat geneuzel kwijt te zijn uit het politieke debat, ben ik voorstander
Denk je dat de uiterst gepamperde groep automobilisten ophoudt met klagen zodra ze dat kwartje (8,3 eurocent(!)) terugkrijgen? Natuurlijk niet.Er is nooit toegezegd dat het om een tijdelijke maatregel zou gaan
Van Amelsvoort zei in zijn voorstel niet over het al dan niet tijdelijke karakter van het voorstel. Ook Wim Kok bood in het Kamerdebat geen uitsluitsel over de duur van de verhoging. Zijn woorden “Ik sluit het niet uit…. maar ik zeg het ook niet toe” zijn inmiddels veelvuldig teruggezocht en teruggelezen. Kortom, geen enkel kabinetslid heeft na de accijnsverhoging op 12 april 1991 beweerd dat het om een tijdelijke maatregel zou gaan.
Als werknemer sta je veel sterker wanneer het wettelijk is vastgelegd. Kennelijk komen de partijen die tegenstemmen niet op voor de werknemer.TheBrut3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:34:
[...]
Maar waarom moet dit wettelijk worden vastgelegd dan? Ik snap de tegen stem eigenlijk wel. Bij de meeste bedrijven kan je hier goede afspraken over maken, wij hebben bijvoorbeeld 50-50 (ook voor corona). Kan er iemand op het bedrijf geen afspraken over maken, dan zit diegene misschien bij een bedrijf met de verkeerde cultuur?
Daarnaast is hier wederom een stap in de politisering van de Eerste Kamer. 'Politiek bedrijven' moet in de Tweede Kamer.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
De blauwe kandidatenlijst van NSC vind ik niet heel storend, ook niet super prachtig, maar ja dat is ongeveer elke kandidatenlijst. Mocht wel wat diverser zijn om gewoon om beter de vinger aan pols te krijgen bij bepaalde delen van de Nederlandse samenleving, maar het is nu vooral wachten op het partij-programma aangezien de missie-statement gewoon blabla is - waar naast behoorlijk bestuur nog niet duidelijk is Hoe de samenleving en het bestuur moet worden ingericht.
Zal me benieuwen of de kandidaten hun socialmedia hebben geschrobd voordat de lijst was gepubliceerd.
Zichzelf en ons.LZ86 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:16:
[...]
Goed plan! Laten we ook alle boodschappen gratis maken, de gulden terug en het ziekenfonds terug! /s
Ik heb hier juist het tegenovergestelde. Het 'constateren dat ergens geen wetgeving voor nodig is' vind ik juist bij uitstek iets voor de Eerste Kamer.edie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:57:
[...]
Daarnaast is hier wederom een stap in de politisering van de Eerste Kamer. 'Politiek bedrijven' moet in de Tweede Kamer.
(en dat staat dan helemaal los van of ik vind dat ze gelijk hebben of niet, wat ik van de wet vind, en wat ik verder van het functioneren van de Eerste Kamer vind)
Ik vind dat ook jammer. Je kan intelligente oplossingen bedenken voor drukke gebieden en toch de brandstofauto ernaast houden. Maar dat ICE-auto = slecht boe boe boe verhaal is alleen maar polariserend en hypocriet. Makkelijke politiek die steeds meer ten koste gaat van mensen die echt afhankelijk zijn van degelijk en individueel A naar B vervoer.Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:42:
[...]
De fiets en OV zijn natuurlijk in bepaalde situaties een prima alternatief maar lang niet voor alles.
Ik fiets zelf bv eigenlijk altijd naar mijn werk (25km enkel, leve de ebike) maar mijn moeder woont bv in de achterhoek waar gewoon geen OV is, ik ga regelmatig naar natuurgebieden om te wandelen, daar komt geen OV of als het er komt ben ik een halve dag onderweg. Mijn vrouw heeft jarenlang mantelzorg verleent wat echt onmogelijk zou zijn geweest zonder auto (vooral qua tijd en qua tijden) etc.
En met veel tweeverdieners komt het natuurlijk vaak voor dat mensen niet in dezelfde stad wonen als ze werken dus er zal sowieso gereisd moeten worden, het platteland voorzien van goed dekkend OV is niet alleen economisch onrendabel maar milieutechnisch zal het ook niet echt uitkunnen etc.
Er wordt helaas ook op dit onderwerp veel te gepolariseerd gekeken naar het probleem: Auto = slecht, OV en fiets = goed. Nee, elke vorm van vervoer heeft zijn eigen voors en tegens en zouden gewoon naast elkaar moeten kunnen bestaan met bv op het platteland meer de nadruk op autogebruik en in de stad meer prioriteit voor fietsers en OV (ik zeg dus ook niet de auto helemaal weg uit de stad maar minder prio).
Ik merk dat de discussie over autokosten steeds om 2 dingen draait: 1. het kan niet want we hebben dat geld nodig, 2. slecht voor milieu.Cid Highwind schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:24:
[...]
Deze visie mag je hebben. Ik zie persoonlijk liever een Nederland waar men betaalbaar kan wonen, waar gezond leven en eten de voornaamste waarden zijn en niet waar ik voor deze zaken compleet krom moet liggen. Dan blijft er vanzelf genoeg geld over om voor mij als werkende een auto te kunnen betalen namelijk, in plaats van dat ik het naar de vrije huurbaas mag dragen.
Anyway, brandstofkosten zijn tientjeswerk. Het is allemaal heel zichtbaar en tastbaar en daardoor ook heel begrijpelijk dat men er meteen naar grijpt als men er op dat vlak op achteruit dreigt te gaan, maar ik denk dat we al blij mogen zijn als er een meerderheid tegen rekeningrijden is. Want daarmee ga je als al dan niet vrijwillig werkende werkelijk van de regen in een zeer zware drup.
Wat betreft 1 is die miljardensubsidie al een mooi voorbeeld hoe hypocriet het is. Maar ook heb ik het idee dat we best met wat minder kunnen doen. Waarom niet de begroting van 360 miljard terugdraaien naar 300 ofzo. Er zijn zat landen waar de standaard minder is en tof prima leven hebben. We hoeven geen gemanicuurde wegennet te hebben. Ook in de zorg is een enorme efficientieslag te maken, zeg ik als iemand die de meeste grote ziekenhuizen gezien heeft, 60 specialisten, tientallen huisartsen, fysios e.d. in de afgelopen 25 jaar meegemaakt heeft en blijft meemaken. Vooral de triage kan een stuk beter. Ook de stroomlijn in wat (huis)artsen doen kan veel beter. De term 'ze doen maar wat' is vaker dan 1 keer in me opgekomen. Op dit moment zijn de meeste autobelastingen kolder, met name de BPM. Hoezo tegen uitstoot. Vrachtwagens betalen helemaal niets aan BPM. ""Ja maar zonder vrachtwagens geen economie'' maar dat was het argument voor BPM niet, dat is namelijk vervuiling. Noem het dan liever wat het is: extra schatkist spekken.
Wat betreft 2 ben ik voor een beter milieu maar een EV is gewoon geen alternatief voor veel mensen, ook niet met 10.000 euro subsidie. Nog afgezien dat een hoop mensen in een renteloze lening voor zonnepanelen zitten en nu de saldering zien verdwijnen, gaan zware EVS ook in de MRB aan de beurt zijn. Daarnaast is het aanschaffen van een EV op zichzelf al een milieubelasting. Beter kunnen we ICEs nog een jaar of 10 normaal belasten en in de running houden tot EVS beter worden en bereikbaar voor Otto Normalverbraucher.*
Enfin, fingers crossed dat Omtzigt wat rede in belastingplannen gaat brengen.
* edit: er zitten overigens wel erg toffe ontwikkelingen op EV gebied aan te komen, met name een EV als huisaccu gebruiken. Dat is nog eens efficiënt denken, maar daar is ons netwerk ook nog lang niet aan toe op landelijk gebied.
[ Voor 48% gewijzigd door Rene44 op 27-09-2023 11:48 ]
Ik had het niet zozeer specifiek over de brandstofauto, ik vind het bijvoorbeeld prima dat die uitgefaseerd wordt (rij zelf ook een EV) maar het gaat mij vooral over het concept 'auto' en individueel vervoer in het algemeen.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:32:
[...]
Ik vind dat ook jammer. Je kan intelligente oplossingen bedenken voor drukke gebieden en toch de brandstofauto ernaast houden. Maar dat ICE-auto = slecht boe boe boe verhaal is alleen maar polariserend en hypocriet. Makkelijke politiek die steeds meer ten koste gaat van mensen die echt afhankelijk zijn van degelijk en individueel A naar B vervoer.
Ik ben ook voor uitfasering van ICE maar alleen wanneer er alternatieven zijn. En voor Jan Modaal duurt dat nog 10 jaar. Voor mij als invalide moet ik denken aan die lieve Wim Kok, die in 1998 geloof ik een decreet stelde dat het OV rond 2031 rolstoeltoegankelijk moet zijn. (Sindsdien ben ik tunnelvisie-achtig gegen PvdA geworden.) Ik heb tot op heden nog geen 1 invalideparkeerplek met een stekker gezien.Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:38:
[...]
Ik had het niet zozeer specifiek over de brandstofauto, ik vind het bijvoorbeeld prima dat die uitgefaseerd wordt (rij zelf ook een EV) maar het gaat mij vooral over het concept 'auto' en individueel vervoer in het algemeen.
Waarom zou je perse een invalidenparkeerplek met een stekker willen dan? Ik hang mijn EV ook niet altijd aan een laadpaal als ik ergens ga winkelen, dat doe ik zelfs eigenlijk bijna nooit. En voor thuis kun je dat vast wel aanvragen.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:52:
[...]
Ik ben ook voor uitfasering van ICE maar alleen wanneer er alternatieven zijn. En voor Jan Modaal duurt dat nog 10 jaar. Voor mij als invalide moet ik denken aan die lieve Wim Kok, die in 1998 geloof ik een decreet stelde dat het OV rond 2031 rolstoeltoegankelijk moet zijn. (Sindsdien ben ik tunnelvisie-achtig gegen PvdA geworden.) Ik heb tot op heden nog geen 1 invalideparkeerplek met een stekker gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2023 11:58 ]
Tja, mijn werk is soms nogal ver. Vakanties. dagtripjes. En gelijkwaardigheid. Als ik een EV heb wil ik die net als 'normale'' parkeerders kunnen laden.Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:57:
[...]
Waarom zou je perse een invalidenparkeerplek met een stekker willen dan? Ik hang mijn EV ook niet altijd aan een laadpaal als ik ergens ga winkelen, dat doe ik zelfs eigenlijk bijna nooit. En voor thuis kun je dat vast wel aanvragen.
BBB en NSC hebben qua boeren een verschillend standpunt. Omtzigt is voor aanpak stikstof en tegen megastallen. Ik denk niet dat ze op dit punt eruit komen. VVD houdt de deur naar alle partijen open. Bij Collegetour was ze helder. Ze wil niet bij voorbaat een partij uitsluiten maar zegt er ook bij dat dit niet meteen samenwerking betekent. Ze gaat pas na de verkiezingen verder kijken. PVV zal dan nog echt veel meer water bij de wijn moeten gaan doen. En misschien krijg je wel een minderheidsregering waarbij per onderwerp de steun wordt geregeld.autje schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:08:
[...]
In mijn achterhoofd is er nog steeds de vrees voor VVD/NSC/BBB/PVV. De VVD houdt de deur open, Wilders heeft zijn standpunten m.b.t. migratie wat afgezwakt.
Zeker, dat ontken ik ook niet. Maar we moeten ons wel realiseren dat de maatschappelijke kosten van automobiliteit dus behoorlijk hoog zijn, en zeker niet allemaal door de 'vervuiler' betaald worden.Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:42:
[...]
De fiets en OV zijn natuurlijk in bepaalde situaties een prima alternatief maar lang niet voor alles.
Ik zou er in eerste instantie voor willen pleiten om in alle gevallen van woon-werk en zakelijk verkeer de werkgever volledig verantwoordelijk te maken voor de kosten daarvan. Dit om te voorkomen dat dergelijke kosten onterecht worden afgewenteld op beroepsgroepen die weinig alternatieven hebben.
Wanneer de externaliteiten van automobiliteit steeds meer ingeprijst worden ontstaat er daarmee ook een incentive voor werkgevers om enerzijds te proberen mobiliteitskosten in z'n geheel terug te brengen, door te zorgen voor betere bereikbaarheid, mogelijkheden voor werknemers om dichterbij te gaan wonen, meer in te zeten op thuiswerken waar mogelijk etc. Anderzijds zal een werkgever werknemers dan ook gaan aanmoedigen om goedkopere/duurzamere manieren van vervoer te gaan gebruiken.
Uiteraard moeten we er voor gaan zorgen dat het voor werknemers wel redelijk blijft; iemand verplichten om met een fiets 50 kilometer enkele reis af te leggen, of 4 uur in een bus te moeten zitten als diegene er met de auto een uur over zou doen, is natuurlijk niet redelijk.
Allemaal waar, maar aan de andere kant gebruikt de gemiddelde autobezitter de voiture niet alleen te pas, maar ook nog veels te veel te onpas. 60% van alle autoritten gaat over een afstand die prima met een al-dan-niet electrische fiets te doen is. De gemiddelde woon-werk afstand bedraagt 15 kilometer enkele reis, maar voor een groot deel wordt daar toch de auto voor gebruikt.Ik fiets zelf bv eigenlijk altijd naar mijn werk (25km enkel, leve de ebike) maar mijn moeder woont bv in de achterhoek waar gewoon geen OV is, ik ga regelmatig naar natuurgebieden om te wandelen, daar komt geen OV of als het er komt ben ik een halve dag onderweg. Mijn vrouw heeft jarenlang mantelzorg verleent wat echt onmogelijk zou zijn geweest zonder auto (vooral qua tijd en qua tijden) etc.
Klagen over stijgende autokosten is wat mij betreft dan ook voor een groot deel krokodillentranen.
Uiteraard zijn er genoeg uitzonderingen, en ik snap @Rene44 dan ook wel een beetje; als je gehandicapt/mindervalide* bent dan ben je al beperkter in je mobiliteit, en dan kan ik me heel goed voorstellen dat de auto heel belangrijk voor je is. Je zou dit soort problemen echter individueel moeten gaan bekijken, net zoals we dat voor woon-werkverkeer zoals ik hierboven heb uitgezet zullen moeten doen.
* ik wil uiteraard niet dat iemand aanstoot neemt aan een van deze termen. Ik ben zelf ook gehandicapt en gebruik met regelmaat ook een rolstoel, maar weet nog steeds niet hoe ik dat voor mezelf moet noemen... Feit is dat ik me niet echt gehandicapt voel omdat ik dankzij hulpmiddelen zoals een rolstoel/loopstok, maar vooral ook mijn handbike, juist veel mobieler ben geworden dan voordat ik mezelf toeliet hiervan gebruik te gaan maken. Hierdoor gebruik ik mijn auto nu zelfs een stuk minder
Intentionally left blank
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85481NEDcrisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:28:
[...]
Allemaal waar, maar aan de andere kant gebruikt de gemiddelde autobezitter de voiture niet alleen te pas, maar ook nog veels te veel te onpas. 60% van alle autoritten gaat over een afstand die prima met een al-dan-niet electrische fiets te doen is. De gemiddelde woon-werk afstand bedraagt 15 kilometer enkele reis, maar voor een groot deel wordt daar toch de auto voor gebruikt.
In 2023 al bijna 20km (19,4).
En voor de korte ritjes maken kmheffing, brandstofprijzen e.d. toch geen klap uit, het gaat immers om korte ritjes, als je die prijzen omhoog gooit pak je daar juist mensen mee die geen andere optie hebben.Klagen over stijgende autokosten is wat mij betreft dan ook voor een groot deel krokodillentranen.
Ik denk dan ook niet dat de mensen die voor elke scheet de auto pakken het hardst klagen
Het wordt tijd om wonen en werken weer wat meer bij elkaar te brengen. Het wijdverspreide gebruik van de auto is natuurlijk ook gewoon gevolg van meer dan 60 jaar spreidingsbeleid van de overheid waarbij wonen en werken expliciet van elkaar werd gescheiden en mensen moesten gaan forenzen.
En wat mij betreft véél meer inzetten op thuiswerken! Personenvervoer per auto is op zich geen probleem, onnodig personenvervoer per auto wel zoals elke dag in de file aanschuiven omdat je babyboom baas vindt dat je toch echt perse op kantoor je helpdesk of administratiebaantje moet gaan zitten doen. Dáár moeten de klappen vallen, laat die werkgevers maar bloeden als ze perse willen dat mensen naar kantoor komen. Niet jan modaal die geen andere keuze heeft. Niet iedereen heeft de discipline of fysieke kracht om elke dag door de regen 20 of 25km naar kantoor te fietsen. Ik ben zelf behoorlijk fit maar ik zou het (zelfs op een ebike) echt niet trekken om 5 dagen per week die 50km per dag te fietsen, ik doe het nu 2 a 3 dagen in de week ,rest werk ik thuis.
Die hulp in de huishouding komt net als de leraar, de brandweer, de verpleegster en de politieagent waarschijnlijk ook nog van buiten de stad omdat ze geen huis kunnen betalen in die stad. Dat maakt het OV verhaal al helemaal moeilijk. Dat aspect wordt ook nog wel eens vergeten.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:41:
[...]
En verder, stel je gaat de grote stad autovrij maken. Hoe wil je die hulp in de huishouding bij hun werk krijgen? Weet je hoe lang een gemiddelde rit per OV vs een auto duurt, zelfs in een drukke stad?
[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 27-09-2023 12:46 ]
..en dat gebeurt dus niet of niet genoeg. De belastingdienst bv heeft wel een vrijstelling voor gehandicaptenautos, maar alleen busjes met rijplanken e.d. Mijn aangepaste en opnieuw door RDW gekeurde auto bv, komt niet in aanmerking. het UWV heeft wel tegemoetkoming, maar mijn inkomen kom ik daar net boven en ben ik netto 2 of 3000 euro eigen geld kwijt puur om te gaan werken. En, nogmaals, ik hoef helemaal niet te werken. Ik kan de hele dag op de bank hangen wegens arbeidsongeschiktheid. Het is te krankzinnig voor woorden dat ik zoveel extra moet betalen om te gaan werken.crisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:28:
[...]
Klagen over stijgende autokosten is wat mij betreft dan ook voor een groot deel krokodillentranen.
Uiteraard zijn er genoeg uitzonderingen, en ik snap @Rene44 dan ook wel een beetje; als je gehandicapt/mindervalide* bent dan ben je al beperkter in je mobiliteit, en dan kan ik me heel goed voorstellen dat de auto heel belangrijk voor je is. Je zou dit soort problemen echter individueel moeten gaan bekijken, net zoals we dat voor woon-werkverkeer zoals ik hierboven heb uitgezet zullen moeten doen.
Maar ook zie ik dat de hulp in de huishouding zonder uitzondering in eigen kleine gebakjes met minimale reiskostenvergoedingen hun rondjes huis aan huis doen. Zoals Omtzigt al berekende: ook een klein autootje kost al gauw honderden euros per maand tegenwoordig. En dat snap ik dus gewoon niet. Waarom zou je mensen die letterlijk werken met hun auto maar dat prive betalen, extra gaan belasten? En verder, stel je gaat de grote stad autovrij maken. Hoe wil je die hulp in de huishouding bij hun werk krijgen? Weet je hoe lang een gemiddelde rit per OV vs een auto duurt, zelfs in een drukke stad?
Kortom, ik ben solidair met alle prive betalende autorijders. Het is ook een stukje vrijheid, het is te ver doorgeslagen en er moet flink in gesnoeid worden. Gelukkig zien diverse partijen dat ook en hebben dat een verkiezingspunt gemaakt.
Als iemand geloofwaardig een nieuwe bestuurscultuur kan voorstellen, dan is het Pieter Omtzigt. In woord en daad tegenstander van de oude cultuur. Symbool van het verzet ertegen. (Ok, dat is wat ronkend geformuleerd).Captain Planet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:15:
[...]
Tel even opnieuw zou ik zeggen, het zijn er dus ietsjes meer dan dat.
[...]
Snap ik, maar praat dan niet over een nieuwe cultuur.
Dat hij wat ervaren bestuurders op de lijst heeft staan maakt dat niet opeens anders. Wat had je dan gewild, het type Herman Heinsbroek op de lijst?
Ik verwacht er weinig van, als ik eerlijk ben. Maar ik vind het tot nu toe een goede poging.
Het is m.i. niet doorgeslagen, maar de kosten worden niet op de juiste plek neergelegd. Voor woon-werk en zakelijk verkeer zou dat wat mij betreft dus volledig bij de werkgever moeten liggen.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:41:
[...]
Kortom, ik ben solidair met alle prive betalende autorijders. Het is ook een stukje vrijheid, het is te ver doorgeslagen en er moet flink in gesnoeid worden. Gelukkig zien diverse partijen dat ook en hebben dat een verkiezingspunt gemaakt.
Wat betreft mobiliteit in z'n algemeen; dat is maatschappelijk een belangrijk iets, maar we moeten wel af van die eenzijdige focus op automobiliteit. Dat vergt naast aanpassingsvermogen voor veel Nederlanders echter ook een visie vanuit onze overheid, maar als het ergens de afgelopen decennia aan ontbroken heeft dan is het dat wel.
Intentionally left blank
Dank voor de update. Ik gok dat de coronatijd daar ook wel debet aan is geweest, voordat iedereen weer terug de file in gedwongen werd om weer naar kantoor te moeten...Metro2002 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:40:
[...]
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85481NED
In 2023 al bijna 20km (19,4).
Intentionally left blank
Eens voor wat betreft de vervoerskosten, maar dat is voor kleine bedrijfjes die hulp in de huishouding bieden gewoon niet te doen, niet in de laatste plaats omdat leaseautos/kilometerkosten gewoon veel geld kosten en dat kan je niet doorberekenen aan een gemeente. Dat maakt imo ook die subsidie aan tata Steel en gehakkel van D66 wat de consequenties zijn als tata niets of te weinig gaat doen ook zo wrang.crisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:48:
[...]
Het is m.i. niet doorgeslagen, maar de kosten worden niet op de juiste plek neergelegd. Voor woon-werk en zakelijk verkeer zou dat wat mij betreft dus volledig bij de werkgever moeten liggen.
Niet eens wat betreft niet doorgeslagen. Kijk eens naar landen om ons heen. VK, Duitsland: geen BPM en een fractie aan MRB. Je betaalt hier 50 duizend euro extra voor dezelfde Mustang V8 dan in Duitsland. Krankzinnig. Alle opties op OV ten spijt, we hebben het paard ingeruild voor de auto voor A naar B en dat moet wat mij betreft zo blijven. Als er dan belast/vergroend moet worden begin dan eerst eens bij vliegen en vrachtwagens en maak het wat eerlijker. Dat creëert ook meer draagkracht, bij mij bijvoorbeeld. Nu voel ik me onevenredig belast. Sterker, ik ben soms serieus aan het oriënteren of ik niet in bv Duitsland kan gaan wonen en beter af zou zijn. Als het zo doorgaat sluit ik dat niet uit.
Nogmaals, we hebben het paard ingeruild en er moet een alternatief zijn. Wat zeker niet uitsluit dat we slimmer naar bv woonwerk moeten kijken. De filedruk komt voornamelijk door de leasebakjes. Welk 1 gemiste kans om die thuiswerkwet er niet door te zetten. Dat alleen al zou een behoorlijke reductie kunnen bewerkstelligen.Wat betreft mobiliteit in z'n algemeen; dat is maatschappelijk een belangrijk iets, maar we moeten wel af van die eenzijdige focus op automobiliteit. Dat vergt naast aanpassingsvermogen voor veel Nederlanders echter ook een visie vanuit onze overheid, maar als het ergens de afgelopen decennia aan ontbroken heeft dan is het dat wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Rene44 op 27-09-2023 13:44 ]
Die vervoerskosten hoeven er helemaal niet te zijn. Regel de thuiszorg op wijkniveau. Dan kan iemand die zelf in de wijk woont met een (bak)fiets op huisbezoek.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:42:
[...]
Eens voor wat betreft de vervoerskosten, maar dat is voor kleine bedrijfjes die hulp in de huishouding bieden gewoon niet te doen, niet in de laatste plaats omdat leaseautos/kilometerkosten gewoon veel geld kosten en dat kan je niet doorberekenen aan een gemeente. Dat maakt imo ook die subsidie aan tata Steel en gehakkel van D66 wat de consequenties zijn als tata niets of te weinig gaat doen ook zo wrang.
De praktijk is echter dat thuiszorgbedrijfjes elkaar kapot concurreren op prijs, waardoor de hulp in de huishouding 15 km moet rijden, voordat ze bij haar eerste adres is.
Dat alternatief is, alleen we willen er niet in investeren. Sterker nog, openbaar vervoer wordt alleen maar onaantrekkelijker.Niet eens wat betreft niet doorgeslagen. Kijk eens naar landen om ons heen. VK, Duitsland: geen BPM en een fractie aan MRB. Je betaalt hier 50 duizend euro extra voor dezelfde Mustang V8 dan in Duitsland. Krankzinnig. Alle opties op OV ten spijt, we hebben het paard ingeruild voor de auto voor A naar B en dat moet wat mij betreft zo blijven. Als er dan belast/vergroend moet worden begin dan eerst eens bij vliegen en vrachtwagens en maak het wat eerlijker. Dat creëert ook meer draagkracht, bij mij bijvoorbeeld. Nu voel ik me onevenredig belast. Sterker, ik ben soms serieus aan het oriënteren of ik niet in bv Duitsland kan gaan wonen en beter af zou zijn. Als het zo doorgaat sluit ik dat niet uit.
[...]
Nogmaals, we hebben het paard ingeruild en er moet een alternatief zijn. Wat zeker niet uitsluit dat we slimmer naar bv woonwerk moeten kijken. De filedruk komt voornamelijk door de leasebakjes. Welk 1 gemiste kans om die thuiswerkwet er niet door te zetten. Dat alleen al zou een behoorlijke reductie kunnen bewerkstelligen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat is naar mijn mening geen reden om dan maar generiek automobiliteit te blijven subsidiëren (waar juist ook de hogere inkomensgroepen van profiteren) zodat werkgevers van dit soort bedrijfjes kunnen blijven profiteren van laagbetaalde werknemers die ook nog eens voor de mobiliteitskosten moeten opdraaien. Je kan dan beter de gemeentelijke budgetten ophogen en er voor zorgen dat deze vorm van dienstverlening eerlijk geprijst wordt.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:42:
[...]
Eens voor wat betreft de vervoerskosten, maar dat is voor kleine bedrijfjes die hulp in de huishouding bieden gewoon niet te doen, niet in de laatste plaats omdat leaseautos/kilometerkosten gewoon veel geld kosten en dat kan je niet doorberekenen aan een gemeente.
Ook daar is sprake van veel geëxternaliseerde kosten wat het water behoorlijk troebel maakt.Dat maakt imo ook die subsidie aan tata Steel en gehakkel van D66 wat de consequenties zijn als tata niets of te weinig gaat doen ook zo wrang.
Wijzen naar het buitenland, vliegverkeer en vrachtvervoer zijn natuurlijk gewoon whataboutisms. Ik zeg ook niet dat daar niet ook wat moet gebeuren.Niet eens wat betreft niet doorgeslagen. Kijk eens naar landen om ons heen. VK, Duitsland: geen BPM en een fractie aan MRB. Je betaalt hier 50 duizend euro extra voor dezelfde Mustang V8 dan in Duitsland. Krankzinnig. Alle opties op OV ten spijt, we hebben het paard ingeruild voor de auto voor A naar B en dat moet wat mij betreft zo blijven. Als er dan belast/vergroend moet worden begin dan eerst eens bij vliegen en vrachtwagens en maak het wat eerlijker. Dat creëert ook meer draagkracht, bij mij bijvoorbeeld. Nu voel ik me onevenredig belast. Sterker, ik ben soms serieus aan het oriënteren of ik niet in bv Duitsland kan gaan wonen en beter af zou zijn. Als het zo doorgaat sluit ik dat niet uit.
Die auto is de de facto standaard vervanging van het paard geworden door goedkope olie. Daar komt nu echter een eind aan, en aangezien ook EV niet de heilige graal (wel koe) is zullen we ook naar alternatieven moeten kijken.
Helemaal mee eens, en soms is een auto ook gewoon het meest geschikte alternatief, maar we moeten wel openstaan voor andere mogelijkheden gezien de enorme kosten van automobiliteit.[...]
Nogmaals, we hebben het paard ingeruild en er moet een alternatief zijn. Wat zeker niet uitsluit dat we slimmer naar bv woonwerk moeten kijken. De filedruk komt voornamelijk door de leasebakjes. Welk 1 gemiste kans om die thuiswerkwet er niet door te zetten. Dat alleen al zou een behoorlijke reductie kunnen bewerkstelligen.
Intentionally left blank
Wat is de relatie daarmee dan? Onzinmoties kun je makkelijk oplossen: wegstemmen als tweede kamer en het niet gebruiken voor politiek gewin. De hoeveelheid moties overall kun je verminderen mogelijk door meer consensus te zoeken op voorhand in plaats van in de huidige stijl veel zaken erdoor te rammen op basis van een coalitieakkoord.eric.1 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:39:
[...]
Prima, moeten we ook wel de live-verbinding weer uitzetten en de hoeveelheid (onzin-)moties limiteren. Campagne voeren in de kamer zit er dan niet meer in, gewoon inhoudelijk debatteren en tot een consensus komen.
De live-verbinding is een volledig apart iets wat los, ik mis even de relatie tussen dat en een minderheidskabinet.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Die kant gaat het ook wel -een beetje- op, grote (meer dan 100 m/v geloof ik) bedrijven moeten gaan rapporteren over hoe hun woon/werk verkeer er uit ziet. Met -uiteraard- als doel dat de co2 uitstoot op termijn omlaag gaat.crisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:28:
[...]
Zeker, dat ontken ik ook niet. Maar we moeten ons wel realiseren dat de maatschappelijke kosten van automobiliteit dus behoorlijk hoog zijn, en zeker niet allemaal door de 'vervuiler' betaald worden.
Ik zou er in eerste instantie voor willen pleiten om in alle gevallen van woon-werk en zakelijk verkeer de werkgever volledig verantwoordelijk te maken voor de kosten daarvan. Dit om te voorkomen dat dergelijke kosten onterecht worden afgewenteld op beroepsgroepen die weinig alternatieven hebben.
Ik heb daar laatst al een poll over in moeten vullen op mn werk

* Charly vindt in de file staan ernstig zonde van zn tijd dus komt sowieso braaf met de fiets.
https://www.rijksoverheid...-naar-schonere-kilometers
[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 27-09-2023 14:46 ]
Maar dat mensen m al hun stem toezeggen terwijl er nog steeds GEEN programma daar is...... Zeer bijzonder.
Je weet dus niet waarop je stemt.
Het punt is dus dat je dan als politiek in zijn geheel regeert. Dan is er geen plaats voor die bodemloze-moties, voor die ongefundeerde uitspraken, voor die persoonlijke aanvallen en zeker niet voor die vragen waarbij de 'leuke' comeback in is gestudeerd (Wilders is daar erg goed in).polthemol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:12:
[...]
Wat is de relatie daarmee dan? Onzinmoties kun je makkelijk oplossen: wegstemmen als tweede kamer en het niet gebruiken voor politiek gewin. De hoeveelheid moties overall kun je verminderen mogelijk door meer consensus te zoeken op voorhand in plaats van in de huidige stijl veel zaken erdoor te rammen op basis van een coalitieakkoord.
De live-verbinding is een volledig apart iets wat los, ik mis even de relatie tussen dat en een minderheidskabinet.
Dan moeten ze dus allemaal verantwoordelijkheid pakken en meeregeren, ipv continu campagne voeren waar het nu veelal op lijkt.
Je kan eigenlijk al wel concluderen dat hij zijn visie bijdraait als het hem uitkomtLZ86 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:53:
Leuk hoor, dat Omtzigt nu zijn kandidatenlijst heeft.
Maar dat mensen m al hun stem toezeggen terwijl er nog steeds GEEN programma daar is...... Zeer bijzonder.
[ Voor 25% gewijzigd door eric.1 op 27-09-2023 15:58 ]
Thuiszorg is iets anders als hulp in de huishouding. Die eerste heb je diverse diplomas voor nodig. Die laatste willen veel mensen niet doen dus moet je arbeidskrachten elders zoeken.Joris748 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:00:
[...]
Die vervoerskosten hoeven er helemaal niet te zijn. Regel de thuiszorg op wijkniveau. Dan kan iemand die zelf in de wijk woont met een (bak)fiets op huisbezoek.
De praktijk is echter dat thuiszorgbedrijfjes elkaar kapot concurreren op prijs, waardoor de hulp in de huishouding 15 km moet rijden, voordat ze bij haar eerste adres is.
[...]
Dat alternatief is, alleen we willen er niet in investeren. Sterker nog, openbaar vervoer wordt alleen maar onaantrekkelijker.
Als consument heb je niets te maken met whataboutisms en kijk je waar een pak melk het goedkoopst is. Hence de immer bloeiende auto import (niet in de laatste plaats al die BPM taxatie bedrijfjes). Louter kijken naar hoe de belastingdruk in NL, dat is pas tunnelvisie. En ook breder getrokken mag je concluderen dat de belastingdruk in Nederland erg hoog is. En, hence nummer 2, de populariteit van de opmerkingen van Omtzigt inzake.crisp schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:00:
[...]
Wijzen naar het buitenland, vliegverkeer en vrachtvervoer zijn natuurlijk gewoon whataboutisms. Ik zeg ook niet dat daar niet ook wat moet gebeuren.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het Amerikaanse inkomstenbelastingklimaat. Ik geloof 21 procent? En ook de hele opzet van een overheid die louter of zoveel mogelijk belangrijke zaken regelt en toch de rest, het meeste vrij aan de burger laat. Het zal vast een utopie zijn dat dit ooit werkelijkheid in NL gaat worden maar, nogmaals, het is niet voor niets dat mensen (ik) emigratie overweeg vanwege oa de belastingsituatie in NL. Een nieuw sociaal contract, een nieuw contract tussen wat we overlaten aan de overheid en wat we in eigen hand moeten nemen, daar hoort ook de discussie bij in hoverre mag de overheid mijn vrijheid om welke auto dan ook te rijden, beknotten. Helemaal als grote vervuilers, heel anders (lees: veel minder) belast worden. Prima dat jij dat zo accepteert, ik en velen met mij,doe(n) dat niet.
Enkel naar de belastingdruk kijken niet wat je er als samenleving voor terugkrijgt is nogal beperkt.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:10:
[...]
Als consument heb je niets te maken met whataboutisms en kijk je waar een pak melk het goedkoopst is. Hence de immer bloeiende auto import (niet in de laatste plaats al die BPM taxatie bedrijfjes). Louter kijken naar hoe de belastingdruk in NL, dat is pas tunnelvisie. En ook breder getrokken mag je concluderen dat de belastingdruk in Nederland erg hoog is. En, hence nummer 2, de populariteit van de opmerkingen van Omtzigt inzake.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het Amerikaanse inkomstenbelastingklimaat. Ik geloof 21 procent? En ook de hele opzet van een overheid die louter of zoveel mogelijk belangrijke zaken regelt en toch de rest, het meeste vrij aan de burger laat. Het zal vast een utopie zijn dat dit ooit werkelijkheid in NL gaat worden maar, nogmaals, het is niet voor niets dat mensen (ik) emigratie overweeg vanwege oa de belastingsituatie in NL. Een nieuw sociaal contract, een nieuw contract tussen wat we overlaten aan de overheid en wat we in eigen hand moeten nemen, daar hoort ook de discussie bij in hoverre mag de overheid mijn vrijheid om welke auto dan ook te rijden, beknotten. Helemaal als grote vervuilers, heel anders (lees: veel minder) belast worden. Prima dat jij dat zo accepteert, ik en velen met mij,doe(n) dat niet.
Als je puur kijkt naar de belastingdruk in Nederland is die relatief hoog, ga je kijken wat je er voor terug krijgt - en om in jouw focusgebied te blijven: autoinfrastructuur - is dat niet misselijk.
We hebben onze zorg relatief goed geregeld . We hebben een goed sociaal vangnet, het onderwijs is prima ingeregeld, we hebben meer dan prima infrastructuur zowel voor wegen als voor bijvoorbeeld electriciteit.
Prima dat de doelstelling een lagere belastingdruk is maar maak dan ook goed inzichtelijk welke investeringen middels algemene middelen we niet meer gaan doen,
Ik hoop oprecht dat we juist niet de kant van de VS opgaan, juist door de problemen die je daar ziet alleen al op het vlak infrastructuur maar ook op het gebrekkige sociale vangnet wat daar is.
[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 27-09-2023 16:56 ]
Het spreiden en voorkomen van reisbewegingen is juist iets wat goed in samenhang met andere problemen aangepakt kan worden:
- Zorg dat in het basisonderwijs kinderen van 7 to 7 op school kunnen verblijven. Geef geen klassikaal onderwijs en combineer het verblijf op school met gratis kinderopvang. Hierdoor zijn ouders niet gebonden aan vaste starttijden.
- Zorg dat hoger onderwijs vanuit huis gevolgd kan worden: geen reisbewegingen van studenten en minder druk op de huizenmarkt.
- Laat mensen zoveel mogelijk vanuit huis werken en zet vrijgekomen kantoorruimte om in woonruimte.
- Hervorm de sport- en cultuursector naar streaming diensten zodat het onnodig reizen naar stadions, theaters, concertzalen, bioscopen en musea voorkomen wordt. Dit maakt het mogelijk ruimte en gebouwen te herbestemmen voor woningen.
- Schaal de toeristische sector af zodat er minder toeristen reizen binnen Nederland. Naast milieuwinst kan vrijgekomen verblijfsaccommodatie ingezet worden voor huisvesting van woningzoekenden.
Ik ben alleen bang dat reizen in de spits (of daar buiten) niet duur genoeg gemaakt wordt om het gewenste effect te sorteren. Met een paar euro extra per reis gaat er niets veranderen in de manier waarop dingen georganiseerd zijn. Je moet reizen in de spits significant duurder maken zodat er druk komt op werkgevers en instituties om werktijden en locaties anders in te richten.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Inderdaad, niet helemaal goed verwoord. Wij maken zelf ook gebruik van huishoudelijke hulp via de WMO. Mijn vrouw heeft niet-aangeboren hersenletsel.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:10:
[...]
Thuiszorg is iets anders als hulp in de huishouding. Die eerste heb je diverse diplomas voor nodig. Die laatste willen veel mensen niet doen dus moet je arbeidskrachten elders zoeken.
Maar voor zowel thuiszorg als huishoudelijke hulp geldt hetzelfde: regel het op wijkniveau met lokale mensen.
Als we in Nederland op de huidige voet doorgaan (neo-liberalisme, markwerking, kleinere overheid), dan zijn we over 20 jaar op het punt waar Amerika nu zit. Ik denk dat de problemen daardoor eerder groter worden, dan kleiner.[...]
Als consument heb je niets te maken met whataboutisms en kijk je waar een pak melk het goedkoopst is. Hence de immer bloeiende auto import (niet in de laatste plaats al die BPM taxatie bedrijfjes). Louter kijken naar hoe de belastingdruk in NL, dat is pas tunnelvisie. En ook breder getrokken mag je concluderen dat de belastingdruk in Nederland erg hoog is. En, hence nummer 2, de populariteit van de opmerkingen van Omtzigt inzake.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En als er wel een programma is, weet je dat dat na de verkiezingen zo bij het afval ligt. Ik laat mijn keuze nooit puur op het programma afhangen maar kijk hoe ze tijdens debatten acteren. Bij Omtzigt weet je hoe hij door de jaren acteerde.LZ86 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:53:
Leuk hoor, dat Omtzigt nu zijn kandidatenlijst heeft.
Even ander nieuws. Beertema (PVV) komt volgens https://www.ad.nl/politie...wSwxRUJrFhry_dLTJoDLJzn_M later met een boek waarin hij kritisch zal zijn over de gang van zaken bij de PVV. Wordt een soort dagboek.
Let wel, niet alle Amerikaanse staten zijn gelijk. Ik zou eerder schrijven "op het punt waarop Republikeinse, zuidelijke Amerikaanse staten zijn", wat dus wil zeggen dat iedereen die niet ruim bovenmodaal verdient in een borderline 3e wereld situatie zit waarbij het recht op zorg, verzekeringen, etc. afhankelijk zijn van je werkgever, vakbonden zijn verboden, niet-witte mensen automatisch als minderen worden behandeld, kinderen tegen van alles moeten worden beschermd totdat ze oud genoeg zijn om een vuurwapen aan te schaffen of als broedmachine de keuken in te gaan, het onderwijs vooral alternatieve feiten onderwijst gebaseerd op de Bijbel of de lokale extreemrechtse doctrine, gehandicapten en niet-heteroseksuelen minder rechten hebben, etc.Joris748 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:04:
Als we in Nederland op de huidige voet doorgaan (neo-liberalisme, markwerking, kleinere overheid), dan zijn we over 20 jaar op het punt waar Amerika nu zit. Ik denk dat de problemen daardoor eerder groter worden, dan kleiner.
Florida aan de Noordzee, zullen we maar zeggen.

Wat je in de meer progressieve Amerikaanse staten begint te zien is dat sommige zaken langzamerhand beter worden geregeld, onder meer omdat bijvoorbeeld vakbonden steeds meer draagvlak verwerven onder werkenden en er toch wordt ingezien dat grote bedrijven op bepaalde vlakken beter gereguleerd moeten worden.
Dat is dus een standaard misverstand. Ja, niet alles wat in het programma staat wordt uiteindelijk beleid. Logisch want we zijn een coalitieland. Maar het beleid wat wordt gevoerd is wel degelijk gebaseerd op de verschillende verkiezingsprogramma’s. De meeste mensen lezen de programma’s niet en baseren hun mening op wat ze op televisie horen van de politici. En zijn dan achteraf verbaasd dat er dingen worden uitgevoerd die wel in het programma stonden maar waar op tv niet over werd gesproken.martwoutnl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:30:
[...]
En als er wel een programma is, weet je dat dat na de verkiezingen zo bij het afval ligt. Ik laat mijn keuze nooit puur op het programma afhangen maar kijk hoe ze tijdens debatten acteren. Bij Omtzigt weet je hoe hij door de jaren acteerde.
Nuja, daarom ben ik erg geïnteresseerd waar Omtzigt mee komt. Waar kunnen we snijden, waar kan het beter of logischer.Napo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:55:
[...]
Enkel naar de belastingdruk kijken niet wat je er als samenleving voor terugkrijgt is nogal beperkt.
Als je puur kijkt naar de belastingdruk in Nederland is die relatief hoog, ga je kijken wat je er voor terug krijgt - en om in jouw focusgebied te blijven: autoinfrastructuur - is dat niet misselijk.
We hebben onze zorg relatief goed geregeld . We hebben een goed sociaal vangnet, het onderwijs is prima ingeregeld, we hebben meer dan prima infrastructuur zowel voor wegen als voor bijvoorbeeld electriciteit.
Prima dat de doelstelling een lagere belastingdruk is maar maak dan ook goed inzichtelijk welke investeringen middels algemene middelen we niet meer gaan doen,
Ik hoop oprecht dat we juist niet de kant van de VS opgaan, juist door de problemen die je daar ziet alleen al op het vlak infrastructuur maar ook op het gebrekkige sociale vangnet wat daar is.
En an sich is leven in Nederland natuurlijk zeer goed, kennen we eigenlijk weinig problemen. Aan de andere kant - zeker als je ook in andere landen hebt gewoond en weet dat het ook anders kan, is het goed om eens te evalueren. Bijvoorbeeld de Duitse autobelastingen. En, in mijn ogen, hebben ze een nog beter zorgstelsel althans, zeker de kwaliteit ervan heeft niets te lijden van een Ford Mustang V8 die €50.000,- per stuk minder belast wordt. Natuurlijk heeft ook de VS enorme problemen op sociale zekerheid. Aan de andere kant: als je een zak appels wil verkopen kan je dat morgen doen. In Nederland heb je daarvoor 17 vergunningen nodig (bij wijze van spreke). Ander voorbeeld, sommige staten laten legale wietteelt toe. Dat is zelfs in NL nog niet het geval. Daarnaast is de vrijheid van meningsuiting in de VS veel ruimer dan in NL. Het is hier goed wonen, maar het voelt voor mij althans, ook af en toe beklemmend. We raken off topic...
Beste heer Omtzigt: help ons en laat Uw licht schijnen!
Maar verkijk je niet op enkel één component. Dat is cherry picken. Je moet naar het breede belastingplaatje kijken.Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:18:
[...]
En an sich is leven in Nederland natuurlijk zeer goed, kennen we eigenlijk weinig problemen. Aan de andere kant - zeker als je ook in andere landen hebt gewoond en weet dat het ook anders kan, is het goed om eens te evalueren. Bijvoorbeeld de Duitse autobelastingen. [...]
Verwijderd
Sorry, maar wat een lulkoek allemaal. Kun je eens een keer met bronnen komen?Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:18:
[...]
Nuja, daarom ben ik erg geïnteresseerd waar Omtzigt mee komt. Waar kunnen we snijden, waar kan het beter of logischer.
En an sich is leven in Nederland natuurlijk zeer goed, kennen we eigenlijk weinig problemen. Aan de andere kant - zeker als je ook in andere landen hebt gewoond en weet dat het ook anders kan, is het goed om eens te evalueren. Bijvoorbeeld de Duitse autobelastingen. En, in mijn ogen, hebben ze een nog beter zorgstelsel althans, zeker de kwaliteit ervan heeft niets te lijden van een Ford Mustang V8 die €50.000,- per stuk minder belast wordt. Natuurlijk heeft ook de VS enorme problemen op sociale zekerheid. Aan de andere kant: als je een zak appels wil verkopen kan je dat morgen doen. In Nederland heb je daarvoor 17 vergunningen nodig (bij wijze van spreke). Ander voorbeeld, sommige staten laten legale wietteelt toe. Dat is zelfs in NL nog niet het geval. Daarnaast is de vrijheid van meningsuiting in de VS veel ruimer dan in NL. Het is hier goed wonen, maar het voelt voor mij althans, ook af en toe beklemmend. We raken off topic...
Beste heer Omtzigt: help ons en laat Uw licht schijnen!
Misschien is het Duitse zorgstelsel wel beter, maar misschien komt dat wel omdat ze er meer aan uitgeven per persoon? (https://www.volkskrant.nl...ief-weinig-zelf~b1074f14/)
Daarnaast over die vergunningen, ook dat klopt niet. Je hebt in de VS net zo goed vergunningen nodig als in Nederland, en dat lijkt mij maar goed ook.
Ook over freedom of speech kunnen we discussiëren, maar ik ben van mening dat we het hier beter hebben.
Vergelijk anders bijvoorbeeld even op freedomhouse.org Nederland met de VS. En dan vooral onder kopje 'D', wat over vrijheid van uiting en geloof/ideeën gaat.
"NL vanafprijs Ford Mustang tienduizenden euro’s omhoog"Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:35:
[...]
Sorry, maar wat een lulkoek allemaal. Kun je eens een keer met bronnen komen?
Misschien is het Duitse zorgstelsel wel beter, maar misschien komt dat wel omdat ze er meer aan uitgeven per persoon? (https://www.volkskrant.nl...ief-weinig-zelf~b1074f14/)
Daarnaast over die vergunningen, ook dat klopt niet. Je hebt in de VS net zo goed vergunningen nodig als in Nederland, en dat lijkt mij maar goed ook.
Ook over freedom of speech kunnen we discussiëren, maar ik ben van mening dat we het hier beter hebben.
Vergelijk anders bijvoorbeeld even op freedomhouse.org Nederland met de VS. En dan vooral onder kopje 'D', wat over vrijheid van uiting en geloof/ideeën gaat.
https://www.autoblog.nl/n...enden-euros-omhoog-873384
"De Verenigde Staten is natuurlijk een enorm grote markt; bijna even groot als de grootste markt ter wereld: de EU. Het voordeel daarbij is dat het één land is. Wet- en regelgeving kan wel per staat verschillen, maar dat is een minder grote barrière dan in China of de EU. '""
https://www.rvo.nl/blogs/kansen-innovatie-vs
"De vrijheid van meningsuiting is een groot goed in een democratische samenleving en dient derhalve effectief beschermd te worden. De vrijheid van meningsuiting is echter geen absoluut recht. Dit betekent dat de vrijheid van meningsuiting in bepaalde omstandigheden en onder bepaalde voorwaarden ingeperkt mag worden. Een voorbeeld van uitingen die in veel westerse democratieën geen (volledige) bescherming genieten zijn haatuitingen: uitingen die aanzetten tot haat of discriminatie tegen mensen, omdat zij tot een bepaalde groep behoren op basis van ras/etniciteit, religie, seksuele geaardheid of sekse.""
https://www.nederlandrech...tsvergelijking-met-de-vs/
""De Verenigde Staten van Amerika (VS) vormt een uitzondering. De VS kent geen zogenaamde hate speech bans. ""
In Nederland kon je tot voor kort 1 jaar celstraf krijgen voor alleen al beledigen van de koning. Dit artikel in strafrecht is pas recentelijk veranderd maar nog steeds kan je voor beledigen van de koning een straf krijgen
""Belediging is in zijn algemeenheid strafbaar gesteld in het nieuwe Wetboek van Strafrecht (art. 261 t/m 271 Sr.). Daarbij is in artikel 267 Sr. bepaald dat de straffen voor belediging van de Koning (of diens echtgenoot of opvolger) met 1/3e kunnen worden verhoogd. ""
https://vlk-advocaten.nl/koningsdag-2/
Zie ook het theelichtjesarrestatie of al die 'vervelende' schreeuwers die worden opgepakt tijdens koningsdagparades oid.
Je kan van mening zijn dat we het hier beter hebben, het blijft een feit dat in de VS juridisch gezien echte vrijheid van meningsuiting is.
Het loont echt om eens over de grens cultuur te snuiven, en dit zo objectief mogelijk tegen ons systeem te zetten. FvD noemt niet voor niets een verkeerssysteems ''naar Duits model'.
En welk westers land heeft ook alweer staten met draconische anti-LGBT wetten gekregen de afgelopen paar jaar?
Vrijheid joh
People as things, that’s where it starts.
En waar is in grote delen van het land abortus onmogelijk gemaakt? In “the land of the free” is vrijheid voorbehouden aan een select groepje mensen.RobinHood schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:33:
Hmm, vaag, ik meen me te herinneren dat in dat enorm vrije land anders hele lijsten met boeken verboden zijn op scholen in sommige staten. Anne Frank lezen op school in Texas? Dat mag niet.
En welk westers land heeft ook alweer staten met draconische anti-LGBT wetten gekregen de afgelopen paar jaar?
Vrijheid joh
*knip* stop met het maken van foutieve claims zonder enige onderbouwing. Dit verstoort de discussie alleen maarRobinHood schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:33:
Hmm, vaag, ik meen me te herinneren dat in dat enorm vrije land anders hele lijsten met boeken verboden zijn op scholen in sommige staten. Anne Frank lezen op school in Texas? Dat mag niet.
Vrijheid joh
[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:40 ]
Ik verwacht dat het gros van de ouders het onderdeel vindt van een normale seksuele ontwikkeling van een puber.
Ok, misschien niet geschikt voor groep 6. Maar prima in groep 8 of in de brugklas.
Waar hebben we het over?
https://www.vrt.be/vrtnws...lerares-texas-anne-frank/
En voor de leeftijdsgroep als hierboven al genoemd.Het boek is gebaseerd op het dagboek van Anne Frank en bevat - net als het originele dagboek - onder meer een passage waarin het Joodse meisje over geslachtsdelen spreekt. In een ander hoofdstuk vertelt ze dat ze graag de borsten van een vriendin zou willen aanraken.
Dat laatste zou ook het geval geweest zijn op de school in Texas waar de lerares haar 12- en 13-jarige leerlingen het boek had laten lezen.
[ Voor 45% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:40 ]
Nope, gewoon over het dagboek van Anne Frank, niks schokkends aan. Okay, de stripversie dan: https://nos.nl/artikel/24...n-anne-frank-in-stripvorm
Maar alsnog, het is geschreven door een kind in de jaren 40, daar zal echt niks schokkends in staan voor een moderne tiener.
Ik weet nog goed hoe we in groep 7 op school een Nederlands boek hadden waarin "striptease" stond als vocabulaire. Dus inclusief [passende] uitleg over wat dat is.
Heb weinig trekkers gezien.
Dit is een mooie lijst van jouw oh zo vrije land: https://www.cbsnews.com/p...anned-books-in-america/2/
Het eerste boek is een waargebeurd verhaal over pinguins dat verboden is
Als dat vrijheid is, hoef ik het niet te hebben.
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:41 ]
Het ging om de Engelstalige versie van deze.
Maarja, er worden geslachtsdelen beschreven, en dat kan niet. Sexueel expliciet, bah! Pak je tractor! Oh wacht, dat is gewoon overgenomen uit het originele boek, dus blijkbaar valt het toch wel mee met die outrage hier in Nederland.Zeventig jaar geleden werd Het Achterhuis voor het eerst gepubliceerd. Ter gelegenheid van dit jubileum verschijnt het verhaal van Anne Frank nu in stripvorm - het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen het Anne Frank Fonds Basel en de bewerkers Ari Folman en David Polonsky (beiden bekend van Waltz with Bashir).
Het Anne Frank Fonds liet eerder dit jaar, toen er elders in de VS ook al commotie was om het stripboek, juist weten achter het werk te staan. "Een boek dat geschreven is door een 12-jarig meisje is wat ons betreft geschikt voor haar leeftijdsgenoten", stelde de stichting.
[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:41 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
In een land waar Turks Fruit bij sommige scholen op de boekenlijst stond/staat voor de 3e klas?
Hooguit op de bible belt dat je zo'n reactie kunt krijgen.
[ Voor 31% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:41 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Dat staat in die grafiek.D-e-n schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:45:
[...]
Maar in hoeverre is de SP meer populistisch dan de VVD?
Heb je het artikel wel gelezen? De auteurs merken op dat je bij elke partij populisme kunt herkennen, maar de PVV, FvD en SP springen eruit.Als je de SP populistisch noemt prima maar dan in elk geval de VVD ook en een hele rits andere "normale" partijen ook.
Je stelt dus dat twee politicologen van de Radboud universiteit die zich hebben gespecialiseerd in populisme een 'flut' artikel hebben geschreven op deze politieke weblog?Edit:
In dat stukje waar je naar linkt wordt overigens niks onderbouwd. Ik zou het als flut willen typeren.
Zoek gewoon zelf naar de publicaties van deze twee auteurs, want met name deze laatste zin is niks anders dan een drogreden.
*knip* Onderbouwingen geen oneliners met grote claimsRobinHood schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:54:
[...]
Nope, gewoon over het dagboek van Anne Frank, niks schokkends aan. Okay, de stripversie dan: https://nos.nl/artikel/24...n-anne-frank-in-stripvorm
Maar alsnog, het is geschreven door een kind in de jaren 40, daar zal echt niks schokkends in staan voor een moderne tiener.
Ik weet nog goed hoe we in groep 7 op school een Nederlands boek hadden waarin "striptease" stond als vocabulaire. Dus inclusief [passende] uitleg over wat dat is.
Heb weinig trekkers gezien.
Dit is een mooie lijst van jouw oh zo vrije land: https://www.cbsnews.com/p...anned-books-in-america/2/
Het eerste boek is een waargebeurd verhaal over pinguins dat verboden is![]()
Als dat vrijheid is, hoef ik het niet te hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:42 ]
Ja, en wie precies zorgt direct of indirect voor deze bookbans, maar ook voor alle wetten rond LGBT in bijvoorbeeld het onderwijs?Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:13:
[...]
Evenso, mijn punt ging om vrijheid van meningsuiting, en dat deze niet door de overheid beperkt kan worden.
Juist, de lokale overheid.
Vrijheid van meningsuiting is meer dan alleen "Wimlex is een lul" kunnen roepen.
De VS aanhalen als bastion van vrijheid van meningsuiting is gewoon zeer opvallend. Da's een beetje alsof je anno nu Rusland aanhaalt als "land wat het militair prima voor elkaar heeft"
Om toch weer half terug te cirkelen: Daarom is onze grondwet zo tof. Juist Artikel 1 is zo enorm belangrijk, en het is ook wel zo fijn dat vrijheid van meningsuiting de nodige mitsen en maren heeft, juist om Amerikaanse toestanden te voorkomen.
Het zorgt ervoor dat we dit soort gekke bookbans niet hebben en we gewoon Lentekriebels kunnen hebben, en het zorgt ervoor dat we geen sieg heil op de de Dam hoeven te tolereren.
[ Voor 24% gewijzigd door RobinHood op 27-09-2023 20:19 ]
Een grafiek is afhankelijk van wat je er in stopt en dat staat er in het artikel niet bij. Want wanneer is een partij populistisch? Dan gaat het wat mij betreft om meer dan wat woordjes turfen.
Dat zeg ik ja. Het is namelijk onderhevig aan subjectiviteit wat je wel of niet populistisch vindt dus er zit een levensgroot grijs gebied in. Ze trekken een te grote broek aan. Ik vermoed dat de door mij genoemde voorbeelden van onze MP niet als populistisch zullen worden aangemerkt terwijl ze dat wat mij betreft overduidelijk zijn.Je stelt dus dat twee politicologen van de Radboud universiteit die zich hebben gespecialiseerd in populisme een 'flut' artikel hebben geschreven op deze politieke weblog?
Hier wordt een arbitrair stickertje misbruikt om een partij kalt te stellen. Ondertussen blijft zo al decennia de neoliberale status quo in stand.
[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 27-09-2023 20:27 ]
Dan zijn we wel uitgediscussieerd.
Je zet twee wetenschappers die expert zijn op het onderwerp populisme weg zonder ook maar de moeite te doen om het oorspronkelijke wetenschappelijke artikel te lezen of de database die ze hebben gebouwd via een expert survey te bekijken. Alle links staan gewoon in het artikel.
De methode 'klopt niet' want een anonieme tweaker vindt dat gewoon. OK.
Het is ook een zinloze discussie die je wilt voeren. Je kan er honderd wetenschappelijke onderzoeken op loslaten maar "populisme" is slechts een term, een term binnen iets vloeibaars al taal, een term die vooral in negatieve vorm gebruikt wordt. Het is geen neutrale term als neoliberalisme, geen objectieve term als democratisch. Ik vind het dan nogal wat om democratische partijen zo'n stempel te geven op basis van een ook weer niet absolute grafiek. Want ook die grafiek is niet niet zwart wit. Je trekt een arbitraire grens over wat wel of niet populistisch is.
Ondertussen hebben we tien jaar een premier gehad die met leugens wegkomt en van een partij die het framen geperfectioneerd heeft. En zijn opvolgster doet ondertussen mee aan het populistische "woke" frame en lijkt geen haar beter. En dan is de discussie of de SP wel of niet populistisch is? Sorry hoor. Ik hecht waarde aan wetenschappelijk onderzoek maar heel soms schiet een onderzoek ook het doel voorbij. Een onderzoek naar de betrouwbaarheid van partijen lijkt me dan heel wat nuttiger.
Ook in de VS: er is een kans dat iemand vanuit de gevangenis president wordt (rechtsgeleerden zijn er nog niet helemaal over uit, maar überhaupt het idee dat hierover nagedacht moet worden is bezopen).Rene44 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:13:
[...]
Evenso, mijn punt ging om vrijheid van meningsuiting, en dat deze niet door de overheid beperkt kan worden.
Nog een fijn punt van de VS: Rutte III en IV zou daar nooit bestaan kunnen hebben.Maar het gaat allemaal erg off topic.
Ik moest het even terugzoeken, maar ik weet weer waar ik dr van herinnerde. Aardige klap van de molenwiek gehad tijdens corona. Apart om daar zo overheen te stappen.HollovVpo1nt schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:06:
Zolang de Herzberger op de lijst NSC staat gaat mij stem haar kans geven om in de 2e Kamer te komen en daarom heb ik besloten niet op NSC te stemmen.
*knip* jij maakt een claim zonde ronderbouwing, andere bij een reactie om een bron vragen is dan niet de bedoeling: de bewijslast ligt bij jouRobinHood schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:16:
[...]
Ja, en wie precies zorgt direct of indirect voor deze bookbans, maar ook voor alle wetten rond LGBT in bijvoorbeeld het onderwijs?
Juist, de lokale overheid.
Sorry maar ik heb het idee dat je geen flauwe notie hebt waar je over praat.Vrijheid van meningsuiting is meer dan alleen "Wimlex is een lul" kunnen roepen.
De VS aanhalen als bastion van vrijheid van meningsuiting is gewoon zeer opvallend. Da's een beetje alsof je anno nu Rusland aanhaalt als "land wat het militair prima voor elkaar heeft"
Om toch weer half terug te cirkelen: Daarom is onze grondwet zo tof. Juist Artikel 1 is zo enorm belangrijk, en het is ook wel zo fijn dat vrijheid van meningsuiting de nodige mitsen en maren heeft, juist om Amerikaanse toestanden te voorkomen.
Het zorgt ervoor dat we dit soort gekke bookbans niet hebben en we gewoon Lentekriebels kunnen hebben, en het zorgt ervoor dat we geen sieg heil op de de Dam hoeven te tolereren.
Ten eerste is het in Nederland zo dat mogelijk discriminerende wetten niet getoetst mogen worden op dat artikel 1.
https://www.nederlandrech...ikel-120-toetsingsverbod/
Er zijn uitzondering waar discriminatie gewoon is toegestaan in Nederland.
"" Wanneer mag er wel onderscheid worden gemaakt?
In sommige gevallen mag wel onderscheid worden gemaakt. Deze uitzonderingen zijn binnen de hier genoemde wetten opgenomen. Als het College wordt gevraagd een oordeel te geven over ongelijke behandeling, dan toetsen wij of er inderdaad sprake is van een uitzonderingssituatie. ""
https://www.mensenrechten...ord-op-de-volgende-vragen
Waar in de Verenigde Staten een rechter WEL mag toetsen aan de grondwet, de constitutionele gewaarborgde vrijheid van meningsuiting.
https://link.springer.com...07/978-3-319-31739-7_41-1
Nog sterker, dat is juist iets wat Omtzigt nu wil introduceren, maar thans, heute, vandaag, is dat in Nederland anno 2023 NIET mogelijk. Met je lentekriebels.
https://www.bnr.nl/nieuws...niet-toetsen-aan-grondwet
[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 28-09-2023 09:44 ]
Vind je die database dan wel heel indrukwekkend met de, als ik wel heb geteld 13 experts die de SP beoordeeld zouden hebben, waarbij dat dan op 5 kenmerken is geweest waarvan de auteurs een verband veronderstellen met hun definitie van populisme op een schaal van 1 tot 10 ?Real schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:48:
[...]
Dan zijn we wel uitgediscussieerd.
Je zet twee wetenschappers die expert zijn op het onderwerp populisme weg zonder ook maar de moeite te doen om het oorspronkelijke wetenschappelijke artikel te lezen of de database die ze hebben gebouwd via een expert survey te bekijken. Alle links staan gewoon in het artikel.
De methode 'klopt niet' want een anonieme tweaker vindt dat gewoon. OK.
Sec gezien kun je het zien als "meten" zoals ze het zelf plegen te noemen, maar misschien hadden ze hun methode beter nog wat kunnen omschrijven als het peilen/meten van meningen van die experts.
Vooral een vrij breed onderzoek (veel partijen en landen), maar wat mij betreft maar beperkte diepgang (weinig aspecten, alleen meningen en geen andere methoden of bronnen).
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de verkiezingen. Dwaal niet te ver af naar allerlei andere onderwerpen.
De topic regels.
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points.
• Geen naamverbasteringen
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
Zie voor meer uitleg de topic start: De Tweede Kamerverkiezingen van 2023