Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:59

polthemol

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:04

NMH

De Tweede Kamerverkiezingen van 2023

Het kabinet is gevallen wat betekent dat er nieuwe verkiezingen komen. Deze zullen plaatsvinden op 22 november 2023.
Doel van het topic
Bespreek in dit topic alles aangaande de komende Tweede Kamerverkiezingen. Dit is voor nu het centrale topic om alles aangaande de verkiezingen te spreken, maar zodra de verkiezingen dichterbij komen komt er net zoals vorige keren een themaforum.

Onderwerpen

Het onderwerp is uiteraard alles omtrent de aanstaande verkiezingen in brede zin.

Er staat wederom veel op het spel. Nederland bevindt zich al een geruime tijd in een bestuurscrisis, op bijna alle beleidsdepartementen zijn er in meer of mindere mate grote problemen. Of en hoe de problemen opgelost worden zal inzet worden van de verkiezingen.

Informatie over deze onderwerpen is uiteraard te vinden in de vele AWM topics hierover.

Let op bij het bespreken van deze onderwerpen of het gaat om de verkiezingen of informatie over het onderwerp zelf. Het soms niet te voorkomen, maar bijvoorbeeld een diepgaande discussie voeren over stikstof of de huizenmarkt past beter in de betreffende topics zelf.

Aanwijzingen voor het discussieren

We kennen in Nederland inmiddels al een geschiedenis van polarisatie tot aan zelfs extremisme. Het politieke landschap is daarnaast erg versnipperd. Dit bemoeilijkt de politieke discussie uiteraard ook. Vandaar dat we een aantal discussie-aanwijzingen geven als je wilt deelnemen aan de discussie.

Ten eerste, besef dat je het discussieren voornamelijk voor jezelf doet. We zijn geen sociale media en het bereik van AWM als forum is erg beperkt. M.a.w. hoe de discussie hier verloopt zal geen impact hebben op de uitslag. Dat de discussie en onderwerpen hier niet verloopt als een afspiegeling van de samenleving is hierdoor evident, aangezien we hier op het forum een specifieke doelgroep aantrekken.

Het is hierdoor vooral een middel om voor jezelf scherp te krijgen wat een goede stemkeuze is aan de hand van een onderbouwde uitwisseling van argumenten, ondersteund met betrouwbare bronnen. Of gewoon om te discussieren over de actualiteit en gebeurtenissen omtrent de verkiezingen.

Ten tweede, het is bij een politieke discussie altijd verstandig om eerst te checken of bepaalde aannames daadwerkelijk kloppen. Door altijd bronnen te zoeken bij uitspraken, wat we ook verlangen qua regels, wordt direct al duidelijk of het klopt of niet. Daarmee wordt de discussie ook meteen inhoudelijker en scherper.

Ten derde, politieke discussies worden soms emotioneel beladen. Dat is ook niet zo vreemd, want het gaat ons allemaal aan. Maar het is altijd beter om als het zover komt de discussie te laten rusten. Want discussiëren onder emotie is zelden productief. Maak een topic report aan als het uit de hand loopt en laat het verder aan de moderatie.

Om een goede inhoudelijke discussie te faciliteren, hebben we aantal topicregels opgesteld.

Topic regels

In dit topic geldt het Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en voor het geven van feedback is er Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic

Regels met toelichting
Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
In een politieke discussies gaat het vaak over situaties in het land of de voorkeuren van mensen. Maak hier s.v.p. geen aannames over, er komen regelmatig rapporten uit waarin dat allemaal terug te vinden is, het is een kleine moeite om op te zoeken. Zo ontstaat er een onderbouwde discussie op basis van feiten.

Zie bijvoorbeeld bronnen zoals: CPB, WRR, CBS, Stichting Kiezersonderzoek, IPSOS, etc.
Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
Gerelateerd aan bovenstaande, s.v.p. geen generalisaties over groepen. Probeer altijd zo specifiek mogelijk te zijn als het gaat om aanduiding van groepen, voor zover dat kan uiteraard.

Een aantal kwalificaties die onderbouwing verlangen en vaak veel specifieker aan te duiden zijn zijn bijvoorbeeld "Het volk", "De kiezer", "De elite", "De linkse kiezer" en "De rechtse kiezer".

Maar er zijn er uiteraard veel meer situaties waar dit van toepassing is.
Geen culture war talking points.
Culture war talking points zijn bedoelt om tegenstellingen en intolerantie tussen groepen aan te wakkeren en bewust te vergroten, vaak gebaseerd op vermeende complotten of bewuste misinterpretatie van andermans standpunten, tot zelfs verzonnen standpunten. Kenmerkend hierin is dat "de ander" als groep compleet kan worden gediskwalificeerd en weggezet als een (existentiële) bedreiging.

Aangezien het gaat om bewuste polarisatie met misinterpretaties of erger gaan we dit niet toestaan. Dit geldt zeker ook voor het woord "woke", waar geen algemeen geaccepteerde definitie voor bestaat.
Verdere regels in het kort
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon
Tot slot
Maak s.v.p. een topic report aan als je een post ziet die niet aan onze AWM of topic regels voldoet. Maar reageer zelf dan niet meer en laat de kwestie verder aan moderatie. Zo houden we het topic leefbaar en voorkomt het dat er veel moet worden ingegrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 21-07-2023 00:30 ]

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 18:30

Lordy79

Vastberaden

Even een algemene vraag: komt er ook een themaforum verkiezingen zoals de vorige keer dat er 2e kamer verkiezingen waren?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Lordy79 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:54:
Even een algemene vraag: komt er ook een themaforum verkiezingen zoals de vorige keer dat er 2e kamer verkiezingen waren?
Uiteraard :) Zodra d'r meer bekend is over kandidaten en verkiezingsprogramma's komt er weer een themaforum.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

En om af te trappen, ik ben persoonlijk erg benieuwd naar wat Omtzigt z'n plannen zijn. Het feit dat er weinig naar buiten komt over z'n plannen betekend of dat hij erg goede opsec heeft en (bijna) niemand praat. Of hij heeft geen plannen voor een eigen partij met kandidaten.

Wat mij betreft nog meer een wildcard dan de BBB bij a.s. verkiezingen, zeker gezien de potentie van een breder profiel gericht op bestuurscultuur en vertegenwoordiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:48

Laguna

Connaisseur

Het is te korte termijn voor Omtzigt om nu nog een eigen partij op te zetten en geschikte kandidaten te vinden, dan krijg je LPF praktijken. Tevens heeft hij geen ambitie als premier. Aansluiten bij Alliantie (de partij die is opgericht door sympathisanten) had hij al eerder uitgesloten. Hij gedijt het beste als dossiertijger, maar dan wel met meer hulp en spreektijd dan nu het geval is. In zekere zin is BBB meer in lijn van het oude CDA, maar dan zonder de C. Ik sluit niet uit dat hij zich daarbij aansluit. Mijns inziens zijn er maar 2 opties en dat is aansluiten of vertrekken. Ik mag toch hopen dat het niet net als Renske Leijten het laatste wordt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd of we een herhaling van een "dualismestrijd" zien, zoals in 2006.
Gaat de VVD zich daarop richten, of zal het direct de strijd aangaan met de BBB en PVV.
Een (mogelijk) gecombineerde PvdA/GL is natuurlijk wel een sappig doelwit.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 11:40
https://www.trouw.nl/poli...n-van-mijn-gezin~b706ec1f

Kaag stopt met Den Haag. Zal Jetten dan de nr 1 worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:14
Geen fan van Kaag, maar enorm sneu hoe ze helemaal kapot gemaakt is. Wijs besluit om te stoppen als het zo je leven beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Zou me niks verbazen, ik heb niet het idee dat er veel D66'ers groot/bekend genoeg zijn om zo naar voren te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Fuujii schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:20:
Geen fan van Kaag, maar enorm sneu hoe ze helemaal kapot gemaakt is. Wijs besluit om te stoppen als het zo je leven beïnvloedt.
Dat is met alle politici die er aan onderdoor gaan. Hoe erg ik het wel of niet met ze eens ben, 't zijn verdomme ook mensen die elk met hun eigen visie het beste voor het land voorhebben. Dat ze politiek met de grond gelijk kunnen worden gemaakt hoort erbij, maar prive moet een onbezonnen veilige haven blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Fuujii schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:20:
*knip* Ze kon totaal niet tegen kritiek en reageerde enkel op excessen. Verder droop de morele superioriteit ervanaf. Zonder die gewiekste mediacampagne (waaronder het illustere Kaag-effect) was het ook nooit gelukt om D66 zoveel stemmen te bezorgen met haar als boegbeeld.

S.v.p. niet alleen een stelling/mening poneren, je zult moeten onderbouwen waarom de bedreigingen meevielen.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 13-07-2023 23:20 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Mevrouw Bikker zal wel blijven dus de enige partijleider van de huidige coalitie die overblijft is zij, maar zelfs zij is reeds een vervanging sinds de verkiezingen.

De nieuwe verkiezingen geven dus een kans op een flinke reset. Van de partijen die normaal gesproken in aanmerking komen om in een coalitie te komen, lijken alleen GL/PvdA geen wissel te doen (Timmermans zou ik geen reset noemen).

Ik ben benieuwd wat dit brengt: gaat dit de traditionele partijen helpen (frisse wind) of gaat het de ervaren flankpartijen en nieuwe partijen helpen? (Volt, Bij1, PvdD, SP, FvD, Ja21, BBB, PVV)

Indien dat laatste krijg je een nog grotere versplintering dan bij de vorige verkiezingen en/of nog meer zetels bij partijen die redelijk kansloos zijn op regeringsdeelname (PVV/FvD)

Ben benieuwd naar de peilingen na al het nieuws van de afgelopen 7 dagen (val kabinet, aftreden Rutte, weg met Kaag, Hoekstra, gezamelijke lijst PvdA-GL). Het is nogal wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:32
Lordy79 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 06:15:
Indien dat laatste krijg je een nog grotere versplintering dan bij de vorige verkiezingen en/of nog meer zetels bij partijen die redelijk kansloos zijn op regeringsdeelname (PVV/FvD)
Hoop (helaas tegen beter weten in) toch echt dat dat niet gebeurt. Het zou heel prettig zijn als we weer een coalitie met 3 partijen zouden kunnen krijgen. Toch iets stabieler.

Het is een long shot, maar wat dat betreft begin ik ook stille hoop te krijgen dat Omtzigt wellicht weer terug gaat naar het CDA. Hij is een uitstekend Tweede Kamerlid, maar mist mijns inziens de capaciteiten om een partij te leiden. Daarnaast lijkt het - zoals hierboven reeds gemeld - een onmogelijke opgave om voldoende fatsoenlijke kandidaten voor het te verwachten aantal zetels te vinden.

Als hij met een eigen partij meedoet zal hij ongetwijfeld een klinkende overwinning behalen, maar dan?

Zijn enige optie (ook voor zijn eigen gezondheid) lijkt het om zich bij een bestaande partij aan te sluiten. Het CDA ligt nu verslagen in de touwen, dus hij is in de positie om lieden die hem in het verleden vijandig gezind waren op een zijspoor te zetten als voorwaarde voor z'n terugkomst.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:28
Ik ben bang voor de macht die de BBB krijgt en hoop ook zeker dat onze premier niet uit die partij komt. Er moet naar mijn mening echt flink gekort worden in de uitstoot van de boerenbedrijven, wat betekent dat de sector flink zal moeten gaan krimpen. Neem daarbij nog partijen die voor dierenwelzijn van bijvoorbeeld de megastallen af willen en de hokken waarin kippen dicht bij elkaar zitten...

De BBB zal naar mijn mening teveel bezig zijn met het beschermen van boeren en op andere gebieden waarschijnlijk wel mee waaien met wat 'de bevolking wil'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 20:13
Omtzigt had toch al uitgesloten naar CDA of BBB te gaan?

https://nos.nl/collectie/...4Ba4136ImwOhwNNa0OvTka-hA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:37
Laguna schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:39:
[...]

*knip*. Ze kon totaal niet tegen kritiek en reageerde enkel op excessen. Verder droop de morele superioriteit ervanaf. Zonder die gewiekste mediacampagne (waaronder het illustere Kaag-effect) was het ook nooit gelukt om D66 zoveel stemmen te bezorgen met haar als boegbeeld.
Niet tegen kritiek kunnen is heel wat anders dan steeds van die idioten voor je deur of doodsbedreigingen krijgen . Was ook geen fan van haar laat dat duidelijk zijn maar kan haar keuze wel begrijpen met al die wappie's

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 13-07-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 04:41

DevWouter

Creator of ThenNext

alexbl69 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Hoop (helaas tegen beter weten in) toch echt dat dat niet gebeurt. Het zou heel prettig zijn als we weer een coalitie met 3 partijen zouden kunnen krijgen. Toch iets stabieler.

Het is een long shot, maar wat dat betreft begin ik ook stille hoop te krijgen dat Omtzigt wellicht weer terug gaat naar het CDA. Hij is een uitstekend Tweede Kamerlid, maar mist mijns inziens de capaciteiten om een partij te leiden. Daarnaast lijkt het - zoals hierboven reeds gemeld - een onmogelijke opgave om voldoende fatsoenlijke kandidaten voor het te verwachten aantal zetels te vinden.

Als hij met een eigen partij meedoet zal hij ongetwijfeld een klinkende overwinning behalen, maar dan?

Zijn enige optie (ook voor zijn eigen gezondheid) lijkt het om zich bij een bestaande partij aan te sluiten. Het CDA ligt nu verslagen in de touwen, dus hij is in de positie om lieden die hem in het verleden vijandig gezind waren op een zijspoor te zetten als voorwaarde voor z'n terugkomst.
Helaas, hij werd binnen het CDA al vanaf het begin is lastig ervaren. Dus ik acht de kans vrij klein dat men hem met open armen ontvangt.
Ja, hij is goed, maar nee, hij is niet juist voor het CDA. En dat is zeer spijtig.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Omtzigt zou nog wel eens naar Volt kunnen gaan, ze hebben de afgelopen tijd vrij veel samengewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 19:02
Ik krijg het gevoel dat Omtzigt helemaal stopt en geen eigen partij start. Dat zijn ook de twee enige keuzes geeft hij zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gretzkyus schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:59:
Ik krijg het gevoel dat Omtzigt helemaal stopt en geen eigen partij start. Dat zijn ook de twee enige keuzes geeft hij zelf aan.
Functie elders dus :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Omtzigt komt gewoon met een eigen partij:
- qua programma heeft hij via een tour al een en ander verkondigd en daarbij feedback opgehaald.
- Naar verluidt (rond 10:30) zijn er verschillende mensen in gebrek met Omtzigt over een plek op de lijst, waaronder CDA-ers.

Als Omtzigt nu zou beginnen was hij rijkelijk (te) laat geweest, maar hij is al lang begonnen. Of het succesvol is zullen we moeten zien - zijn persoonlijkheid is volgens zeggen niet de meest gemakkelijke. Maar dat hij er met een lijst zal staan, mag geen verrassing zijn. En bij succes heeft Omtzigt de sleutel in handen die het CDA vroeger had. Zeker bij 10 zetels of meer kan hij bepalen of het over links of over rechts gaat. Dat is een zeer interessante positie om in te zitten, omdat hij daarmee de toekomst van het land kan bepalen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

DevWouter schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Helaas, hij werd binnen het CDA al vanaf het begin is lastig ervaren. Dus ik acht de kans vrij klein dat men hem met open armen ontvangt.
Ja, hij is goed, maar nee, hij is niet juist voor het CDA. En dat is zeer spijtig.
Juist andersom, Omtzigt heeft zelf het hoofdstuk CDA afgesloten.

@Krisp ik zie 'm eerder stoppen dan een eigen partij starten. Hij heeft immers geen premier ambities en kan onmogelijk al zo'n 30 geschikte kandidaten hebben verzameld, want gezien de peilingen moet daar wel rekening mee gehouden worden. Ik moet wel zeggen dat de uitspraak van zijn woordvoerder me verbaast, aansluiten bij JA21 of Volt zie ik ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Laguna schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:18:
[...]

@Krisp ik zie 'm eerder stoppen dan een eigen partij starten. Hij heeft immers geen premier ambities en kan onmogelijk al zo'n 30 geschikte kandidaten hebben verzameld, want gezien de peilingen moet daar wel rekening mee gehouden worden. Ik moet wel zeggen dat de uitspraak van zijn woordvoerder me verbaast, aansluiten bij JA21 of Volt zie ik ook niet gebeuren.
Eerste prioriteit is kwaliteit, en dus een lijst met mensen waar hij op kan bouwen. Het maakt niet uit dat hij niet genoeg kandidaten heeft: als hij 15-20 'goeden' vindt en die allemaal in de Kamer krijgt, is hij ook al een factor van belang. Het enige nadeel is dat er geen reservekandidaten meer zijn, maar die zetels worden dan niet opgevuld.

Maar laten we eerst eens afwachten waar hij mee op de proppen komt. Eigenlijk weten we niets anders dan geruchten. Ik snap ook dat er scepsis is, maar veel daarvan is gebaseerd op het idee dat er niets is. En dat is niet zo.

Ik kan me als alternatief scenario wel voorstellen dat Omtzigt niet voldoende mensen definitief kan overtuigen, en daarom alsnog niet doorzet. Maar vooralsnog wijst alles erop dat hij wel door wil.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 09:19
Complimenten aan @defiant @NMH en @polthemol voor de TS.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-05 19:02
Krisp schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Eerste prioriteit is kwaliteit, en dus een lijst met mensen waar hij op kan bouwen. Het maakt niet uit dat hij niet genoeg kandidaten heeft: als hij 15-20 'goeden' vindt en die allemaal in de Kamer krijgt, is hij ook al een factor van belang. Het enige nadeel is dat er geen reservekandidaten meer zijn, maar die zetels worden dan niet opgevuld.

Maar laten we eerst eens afwachten waar hij mee op de proppen komt. Eigenlijk weten we niets anders dan geruchten. Ik snap ook dat er scepsis is, maar veel daarvan is gebaseerd op het idee dat er niets is. En dat is niet zo.

Ik kan me als alternatief scenario wel voorstellen dat Omtzigt niet voldoende mensen definitief kan overtuigen, en daarom alsnog niet doorzet. Maar vooralsnog wijst alles erop dat hij wel door wil.
Het is wel bijna een perfect storm voor Omtzigt. Veel wisselingen van de macht met een vacuum dat opgevuld moet worden, respect vanuit de achterban van vrijwel elke partij van links tot rechts. De mitsen en maren liggen vooral bij hemzelf denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 21:50
Homeland schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:57:
Omtzigt zou nog wel eens naar Volt kunnen gaan, ze hebben de afgelopen tijd vrij veel samengewerkt.
Daar geloof ik niets van, Omtzigt zou nooit macht naar Brussel willen overdragen zoals Volt dat wil. Daar is hij te Eurokritisch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Krisp schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:07:
Omtzigt komt gewoon met een eigen partij:
- qua programma heeft hij via een tour al een en ander verkondigd en daarbij feedback opgehaald.
- Naar verluidt (rond 10:30) zijn er verschillende mensen in gebrek met Omtzigt over een plek op de lijst, waaronder CDA-ers.

Als Omtzigt nu zou beginnen was hij rijkelijk (te) laat geweest, maar hij is al lang begonnen. Of het succesvol is zullen we moeten zien - zijn persoonlijkheid is volgens zeggen niet de meest gemakkelijke. Maar dat hij er met een lijst zal staan, mag geen verrassing zijn. En bij succes heeft Omtzigt de sleutel in handen die het CDA vroeger had. Zeker bij 10 zetels of meer kan hij bepalen of het over links of over rechts gaat. Dat is een zeer interessante positie om in te zitten, omdat hij daarmee de toekomst van het land kan bepalen.
Als hij met oud-CDA-ers aan de slag gaat, vraag ik me vooral af waarom de uitkomst anders zou worden dan hoe het CDA nu is. Je gaat weer aan de slag met dezelfde mensen, toen hebben ze geen verschil gemaakt voor de koers van het CDA, waarom zou er nu opeens wel een andere koers in zitten?

Buiten zijn stevige juridische punten en inzichten en zijn gave om zich bv. bij het toeslagenaffaire dossier compleet vast te bijten erin, verwacht ik geen grote verandering als Omtzigt een significante eigen partij zou hebben.

Qua populariteit teert hij op zijn prestatie bij de toeslagenaffaire en dat hij een personificatie is van hoe het kabinet met mensen om gaat ('functie elders' oa.). Dat hij zo lang al niet kiest / geen duidelijkheid geeft helpt ook, men blijft hem nu op een sokkel plaatsen hierdoor en zijn 'mythe' wordt groter en groter. Met hoe harder de zittende partijen geen ander gedrag vertonen, blijft men voeding geven aan Omtzigt.

Ik bewijfel echter of daar veel van over gaat blijven vanaf dat hij een eigen partij heeft, ik denk dat hij nu vooral populair is vanwege het contrast wat zijn gedrag vertoont met hoe het CDA en VVD (partijen die eigenlijk dicht bij zijn politieke ideologie aanschuren) zich hebben gedragen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

polthemol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Als hij met oud-CDA-ers aan de slag gaat, vraag ik me vooral af waarom de uitkomst anders zou worden dan hoe het CDA nu is. Je gaat weer aan de slag met dezelfde mensen, toen hebben ze geen verschil gemaakt voor de koers van het CDA, waarom zou er nu opeens wel een andere koers in zitten?
Omtzigt heeft altijd aangegeven dat hij een christendemocraat is en blijft. Het verschil zit hem dan in de uitvoering: Omtzigt zal een partij willen opzetten die dat gedachtengoed beter naleeft dan het CDA zelf.

Dat was een paar jaar geleden heel krachtig: het CDA was aan het zwalken en er was weinig van de beginselen over. De afgelopen jaren is daar door o.a. Boswijk en Bontenbal wel aan gewerkt. Daardoor is het momentum voor de partij Omtzigt wel kleiner, hoewel ik voor de persoon Omtzigt nog steeds wel voldoende stemmers verwacht. Als hij dan CDA-ers kan vinden die hetzelfde vinden/doen, kan dat aanvullend werken.

Op de langere termijn is de bestaanszekerheid van de partij Omtzigt inderdaad discutabel, tenzij het CDA halsstarrig vasthoudt aan het niet volgen van de partijbeginselen. Omtzigt zag zelf die ruimte een paar jaar geleden nog niet, maar ik vraag me af of hij daar gelijk in had. Daarnaast is het type politiek van Omtzigt bedrijft (vooral focus op de goede uitvoering) maar een van de vormen die waardevol zijn. Zijn partij zal zich moeten verbreden, en mogelijk hijzelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Krisp schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Omtzigt heeft altijd aangegeven dat hij een christendemocraat is en blijft. Het verschil zit hem dan in de uitvoering: Omtzigt zal een partij willen opzetten die dat gedachtengoed beter naleeft dan het CDA zelf.

Dat was een paar jaar geleden heel krachtig: het CDA was aan het zwalken en er was weinig van de beginselen over. De afgelopen jaren is daar door o.a. Boswijk en Bontenbal wel aan gewerkt. Daardoor is het momentum voor de partij Omtzigt wel kleiner, hoewel ik voor de persoon Omtzigt nog steeds wel voldoende stemmers verwacht. Als hij dan CDA-ers kan vinden die hetzelfde vinden/doen, kan dat aanvullend werken.

Op de langere termijn is de bestaanszekerheid van de partij Omtzigt inderdaad discutabel, tenzij het CDA halsstarrig vasthoudt aan het niet volgen van de partijbeginselen. Omtzigt zag zelf die ruimte een paar jaar geleden nog niet, maar ik vraag me af of hij daar gelijk in had. Daarnaast is het type politiek van Omtzigt bedrijft (vooral focus op de goede uitvoering) maar een van de vormen die waardevol zijn. Zijn partij zal zich moeten verbreden, en mogelijk hijzelf ook.
Ik verwacht dat bij het kopieren van gedragingen uit het verleden, het resultaat 'in the end' precies hetzelfde zal zijn, dat was een beetje mijn punt qua Omtzigt.

Van wat ik volg uit zijn nieuwsbrieven (het blijft toch een interessante man, fair is fair) is zijn visie eigenlijk ook gelijk, hij hangt alleen heel erg aan het volgen van de wet en wetgeving goed regelen (terechte punten). Voor de rest heeft hij jarenlang politiek netjes meegedobberd met wat het CDA is geworden. Ik zie hem dus pas bij het extreme stuk waar het CDA in is gekomen, pas afbuigen en mogelijk dat vooral daarin het 'functie elders'-verhaal (wat een ultieme schoffering was) heel zwaar meespeelde, niet persé de gevaren koers.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-05 21:04
Wat betreft de BBB; de eerste scheuren in het vertrouwen gaan al zichtbaar worden denk ik: Inwoners Drenthe gaan nog meer betalen voor waterschap, boeren juist minder

Ik hoop echt dat de stemmers in Nederland niet gaan vergeten dat er weinig Burger zit in de Boeren Burger Beweging. (misschien bedoelen ze een hamburger?)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Laguna schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Juist andersom, Omtzigt heeft zelf het hoofdstuk CDA afgesloten.
Zoals ik in mij tekst aangaf: "vanaf het begin"

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
President schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:25:
Ik ben bang voor de macht die de BBB krijgt en hoop ook zeker dat onze premier niet uit die partij komt. Er moet naar mijn mening echt flink gekort worden in de uitstoot van de boerenbedrijven, wat betekent dat de sector flink zal moeten gaan krimpen. Neem daarbij nog partijen die voor dierenwelzijn van bijvoorbeeld de megastallen af willen en de hokken waarin kippen dicht bij elkaar zitten...
Je mag hopen dat de media - en de kiezer daarmee - voldoende aandacht schenken aan partijprogrammas inhoudelijk in plaats van de persoon achter de partij. Daarbij mag ja verwachten dat men ook prima kritische noten zetten bij bepaalde uitspraken die technisch niet haalbaar zijn, het welbekende innovatiepad wat vooral een happy-flow pad is, of maatregelen die niet mogelijk zijn doordat we bepaalde verdragen ondertekend hebben.
De BBB zal naar mijn mening teveel bezig zijn met het beschermen van boeren en op andere gebieden waarschijnlijk wel mee waaien met wat 'de bevolking wil'.
Zolang zaken als dit benoemd worden krijg je in ieder geval een beeld van de belangen die ze behartigen. De "vroege" verkiezing voor de tweede kamer kan nog wel gunstig uitvallen voor BBB dankzij de pas recente coalities in de provincies. Oprecht benieuwd wat voor kandidaten op de lijst komen van de nieuwere partijen en hoeveel al een rugzak hebben. Daarin is BBB - en dat is geen uitzondering - niet zonder slag en stoot tot de huidige situatie gkeomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Gretzkyus schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Het is wel bijna een perfect storm voor Omtzigt. Veel wisselingen van de macht met een vacuum dat opgevuld moet worden, respect vanuit de achterban van vrijwel elke partij van links tot rechts. De mitsen en maren liggen vooral bij hemzelf denk ik.
Niet alleen is er een machtsvacuum, ook is er met de ontwikkelingen van afgelopen jaren überhaupt een leegte ontstaan in het politieke midden. Het CDA zat traditioneel redelijk die kant op maar is in de afgelopen tijd kleiner geworden en onder de invloed van PVV, FvD, JA21 en BBB naar rechts getrokken in de hoop die kiezer terug te kunnen krijgen. Andere partijen rond het midden zijn en waren PvdA (te links en na 2012 afgestraft), D66 (te progressief en ook naar rechts aan het schuiven) en VVD (te rechts en aan het schuiven).

Als gevolg van het gebrek aan een middenpartij - en de relatief vele "weggegooide" (protest)stemmen op PVV -
zit je de laatste jaren in een impasse waarbij de enige werkbare combinatie de ongemakkelijke combinatie Rutte III en Rutte IV was.

Een nieuwe middenpartij (dus, links van VVD, progressiever dan CDA, en ten zuidoosten van GL/PvdA) zou m.i. het politieke klimaat goed doen, zeker als die partij de one-issue- en proteststemmers op PVV, BBB e.d. terug kan halen.

Of Omtzigt de gewezen man is om in die leegte te springen: het zou kunnen, als hij wil verbreden en niet alleen oud-CDA'ers, maar ook wat gematigde PvdA'ers en D66'ers mee krijgt.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:10

Jebus4life

BE User

Migrator schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Niet alleen is er een machtsvacuum, ook is er met de ontwikkelingen van afgelopen jaren überhaupt een leegte ontstaan in het politieke midden. Het CDA zat traditioneel redelijk die kant op maar is in de afgelopen tijd kleiner geworden en onder de invloed van PVV, FvD, JA21 en BBB naar rechts getrokken in de hoop die kiezer terug te kunnen krijgen. Andere partijen rond het midden zijn en waren PvdA (te links en na 2012 afgestraft), D66 (te progressief en ook naar rechts aan het schuiven) en VVD (te rechts en aan het schuiven).

Als gevolg van het gebrek aan een middenpartij - en de relatief vele "weggegooide" (protest)stemmen op PVV -
zit je de laatste jaren in een impasse waarbij de enige werkbare combinatie de ongemakkelijke combinatie Rutte-III en Rutte-IV was.

Een nieuwe middenpartij (dus, links van VVD, progressiever dan CDA, en ten zuidoosten van GL/PvdA) zou m.i. het politieke klimaat goed doen, zeker als die partij de one-issue- en proteststemmers op PVV, BBB e.d. terug kan halen.

Of Omtzigt de gewezen man is om in die leegte te springen: het zou kunnen, als hij wil verbreden en niet alleen oud-CDA'ers, maar ook wat gematigde PvdA'ers en D66'ers mee krijgt.
Als Vlaming wil ik toch gewoon even de vraag stellen, jij vindt dat Nederland nóg een extra partij nodig heeft?

De 15 ofzo partijen die er nu zijn maken het nog niet moeilijk genoeg, laten we er nog eentje tussengooien :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Soepstengel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:12:
Ik hoop echt dat de stemmers in Nederland niet gaan vergeten dat er weinig Burger zit in de Boeren Burger Beweging. (misschien bedoelen ze een hamburger?)
*knip* dit voegt niets toe aan een inhoudelijke discussie.

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 13-07-2023 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Als Vlaming wil ik toch gewoon even de vraag stellen, jij vindt dat Nederland nóg een extra partij nodig heeft?

De 15 ofzo partijen die er nu zijn maken het nog niet moeilijk genoeg, laten we er nog eentje tussengooien :+
Als de huidige partijen de belangen van een significante groep niet lijken te behartigen en er dus afdoende kiezers zijn die een additionele partij zouden steunen? Ja, dan is er ruimte voor nog een partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Jebus4life schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Nou ja, van die 15 mogen (en gaan) er ook genoeg weg. Als er van die partijen al een echte middenpartij of twee was, dan had ik niet geschreven wat ik schreef. Er zit te veel op de flanken of als one-issuepartij.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Ik hoor nu allerlei namen als vervanger voor Kaag, zoals Ollongren.

Het zal toch niet dat ze die nog naar voren schuiven? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:33
Marrtijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Daar geloof ik niets van, Omtzigt zou nooit macht naar Brussel willen overdragen zoals Volt dat wil. Daar is hij te Eurokritisch voor.
Eurokritisch is Omtzigt inderdaad. Dat gaat alleen niet per se over of er meer of minder macht naar Europa moet. Hiervoor baseer ik mij op zijn boek "Een nieuw sociaal contract". Zijn kritische houding richting de EU is vooral gericht op "vernieuwing van de democratie in Europa, gebaseerd op de fundamentele principes van democratie". Dat gaat over democratische processen, openbaarheid en wederzijds vertrouwen. Hij wijst erop dat we in Europa gemaakte afspraken moeten nakomen en afdwingen (geldt voor alle lidstaten, elke lidstaat is wel ergens in meer of mindere mate ongehoorzaam naar Europa). Hij noemt daarnaast vier punten: 1. vergroten van de openbaarheid (voorbeeld: de Raad van Ministers is geheim). 2. Verantwoording afleggen (voorbeeld het Europees Parlement kan geen individuele commissaris ontslaan, dat kan alleen de voorzitter). 3. Participatie bevorderen. 4. Terugbrengen van wederkerigheid als fundamenteel principe van democratische omgang om de samenwerking weer springlevend te maken (voorbeeld: brievenbusfirma's in Nederland, waardoor andere Europese landen belastinginkomsten mislopen).

Omtzigt is dus een Eurocriticus met als doel om de Europese Unie te versterken. Dat past al meer in het straatje van Volt. Of dat voldoende is om ook bij Volt aan te sluiten, betwijfel ik. Er zijn naast Europa ook nog tal van andere onderwerpen die dan moeten matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
De_Bastaard schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:24:
Ik hoor nu allerlei namen als vervanger voor Kaag, zoals Ollongren.

Het zal toch niet dat ze die nog naar voren schuiven? :X
Ollongren is de perfecte kandidaat als D66 weer een bliksemafleider nodig heeft voor een slecht verkiezingsresultaat. Vrouwenhaat én homofobie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Gretzkyus schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Mwah, je hebt toch ook met een stukje stabiliteit van doen. Kijk naar wat partijen uit het verleden. Een jonge partij heeft nog wel eens de neiging onstabiel te zijn waardoor ze imploderen of er interne conflicten komen. LPF, Denk, FvD, Volt.. allemaal partijen waar in de beginjaren wat problemen mee waren. LPF geimplodeerd, Denk conflict tussen oprichters, FvD vele afsplitsingen en in de media uitgevochten ruzies, Volt in conflict met Gündoğan, etc.

Wellicht omdat de verschillende nieuwe leden allemaal net een iets andere koers voor ogen hebben. Wellicht omdat bepaalde leden achteraf toch wat minder lekker samenwerken dan gedacht, etc.

Dat sluit uiteraard niet uit dat er in de al bestaande partijen geen conflicten voorkomen, maar die zijn imo over het algemeen wat stabilier in hun koers, na langere periodes weten leden beter wat ze aan elkaar hebben, etc.

Omtzigt kan niet zomaar een blikje mensen opentrekken en er van uit gaan dat alles vlekkeloos gaat. Daarom vond ik het vorige verkiezingen ook heel goed dat Volt zei dat ze zoiezo eerst in de oppositie mee gingen draaien. Dan kunnen alle 'kinderziektes' er uit en blaas je bij het minste of geringste niet gelijk de coalitie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Marrtijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Ollongren is de perfecte kandidaat als D66 weer een bliksemafleider nodig heeft voor een slecht verkiezingsresultaat. Vrouwenhaat én homofobie.
Whu, wha.. wat? Wat heeft zij daar nou mee te maken? Volgens mij heb ik kwa politiek te veel onder een steen geleefd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-05 13:11

Baseman77

We move

Al die wijzigingen in politieke partijen en het omvallen van de kabinetten onder Rutte leveren het probleem op dat er weinig ervaren kamerleden overblijven en dat is wel een probleem.
Het probleem ligt op een heel ander vlak. Iedere politicus zegt achteraf dat je pas na een eerste periode echt effectief kunt worden en het verschil kunt maken voor je kiezers. Nieuwkomers geven dat zelf nooit toe, maar ze moeten eigenlijk de eerste jaren het vak leren. Kijk met deze bril naar de huidige Tweede Kamer en je weet hoe effectief de volksvertegenwoordiging is. 69 Kamerleden – minder dan de helft dus – zitten nu minimaal vier jaar in de Kamer. Ruim twintig leden korter dan twee jaar.

Hoe zou het komen dat mensen uit alle politieke richtingen lyrisch zijn over het werk van Renske Leijten? Waarom hopen zo ontzettend veel mensen op het aanblijven van Pieter Omtzigt? Dat is niet omdat ze het inhoudelijk altijd met hen eens zijn, maar omdat ze Kamerleden zijn die een deuk in een pakje boter slaan. Lees: ze hebben dossierkennis, kennen alle procedures en weten precies hoe ze een minister met lastige vragen klem kunnen zetten. Daar heb je volksvertegenwoordigers voor.
https://dekanttekening.nl...oordat-ze-zijn-ingewerkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024

Het zal best kunnen dat je vindt de uitstoot bij boeren bedrijven minder moet maar wanneer gaan we hoogovens sluiten met hun uitstoot? en zo zijn er nog wel wat bedrijven waar we van kunnen zeggen dat mag wel een tandje minder die uitstoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11

gws24

Thinking is hard!

Het landelijke partijbestuur van de VVD steunt de kandidatuur van Dilan Yesilgöz voor het lijsttrekkerschap van de VVD. De demissionaire VVD-minister liet gisteren weten dat zij Mark Rutte wil opvolgen.
bron: https://nos.nl/artikel/24...silgoz-als-opvolger-rutte

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Soepstengel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:12:
Wat betreft de BBB; de eerste scheuren in het vertrouwen gaan al zichtbaar worden denk ik: Inwoners Drenthe gaan nog meer betalen voor waterschap, boeren juist minder

Die scheuren zijn al twee weken bekend. Want je warmt een oud nieuwbericht-kliekje op van 29 juni.]

Het gaat om één besluit van één provincie waarbij ik het verhaal nog niet heb gezien van beide kanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

*knip* s.v.p. dit voegt niets toe aan een inhoudelijke discussie.

[ Voor 67% gewijzigd door defiant op 13-07-2023 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Die scheuren zijn al twee weken bekend. Want je warmt een oud nieuwbericht-kliekje op van 29 juni.]

Het gaat om één besluit van één provincie waarbij ik het verhaal nog niet heb gezien van beide kanten.
Je zou er wellicht veel meer inhoudelijk naar moeten kijken en niet enkel zo'n besluit. Heeft een BBB in de coalitieakkoorden nu zo veel nieuwe focus op het eigen programma weten te bereiken of is het voornamelijk meer van hetzelfde.

Flevoland heeft blijkbaar een relatief vaag coalitieakkoord, in Zuid-Holland is uitkoop blijkbaar wel een optie. In Noord-Brabant hebben ze het proces opgeblazen. in Utrecht zitten ze als gedeeld grootste partij niet in de coalitie. En dan negeren we de situatie met twijfelachtige uitingen van vertegenwoordigers nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Napo ik denk dat het beter is om even te wachten op het verkiezingsprogramma van BBB. Want dan moeten ze (en elke partij) met de billen bloot en keuzes maken. De VVD, D66, CDA en CU zaten in de twee meest recente regeringen maar op provinciaal en gemeente niveau besturen ze soms anders dan nationaal. Dat is ook logisch want in sommige gemeenten is er een heel andere samenstelling van wethouders dan in de centrale regering. Een VVD met alleen D66 zal een stuk 'rechtser' zijn dan een VVD die het 'moet' doen met GL en de SP (om maar wat te noemen).

Disclaimer ivm startpost: met rechts bedoel ik dit geval rechts sociaal economisch beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Migrator schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:19:
[...]

zit je de laatste jaren in een impasse waarbij de enige werkbare combinatie de ongemakkelijke combinatie Rutte III en Rutte IV was.

Die machtsvacuum maak ik me eigenlijk wel een beetje zorgen over....Een machtsvacuum zorgt doorgaans voor onzekerheid/chaos/destabilisatie, en uit het verleden blijkt dat rechts nóg verder naar rechts gaat.
En het Nederlandse volk heeft mijns inziens geen strijdlust om ergens voor te gaan, we hebben geen ambitie, althans zo voel ik het vanuit de onderbuik. We hebben individueel wel dromen/wensen/idealen, maar waar willen we gezamenlijk eigenlijk naartoe? Het enige wanneer wij kwaad worden en reageren is als onze gemakjes en comfort afgenomen (dreigen te) worden en wanneer minderheden de rechten krijgen die ze eigenlijk al sinds jaar en dag horen te hebben. Alles kuren we af op de asielzoekers/vluchtelingen en andere minderheden waarvan we denken dat zij bevooroordeeld worden.
Ik vind ons een vrij gezapig volk, onze nationale trots is mijns inziens gebaseerd op het al decennia rusten op lauweren, en we denken dat we zo tolerant zijn. Daarnaast geloven we in een mythisch nostalgisch verleden (dat er nooit geweest is) die populistische partijen ons vertellen terug te kunnen krijgen, en zo stemmen we ook.
Wat willen we als Nederlands volk eigenlijk, welke ambities hebben we en waar willen we voor vechten?

(De gevolgen van)Klimaatverandering is gewoon een hard feit, de woningnood, stikstofcrisis etc etc zijn gewoon een feit, de huidige schandalen veroorzaakt door decennia lang ontzielende politiek te voeren zijn gewoon een feit. We kunnen niet meer in de gedachte van de afgelopen decennia blijven hangen en denken dat "alles bij het oude laten voor onze comfortjes" ons gaat helpen. De problemen gaan er niet van weg. De verkeerde zondebokken zoeken en alles afkuren op migratie zal er ook niet voor zorgen dat het beter wordt, dus we zullen nu toch echt iets meer progressie moeten krijgen ipv alles laten zoals het is.

"Een nieuwe middenpartij (dus, links van VVD, progressiever dan CDA, en ten zuidoosten van GL/PvdA) zou m.i. het politieke klimaat goed doen, zeker als die partij de one-issue- en proteststemmers op PVV, BBB e.d. terug kan halen."
Ik denk dat dit dezelfde illusie is als "groenrechts". Groene politiek is direct gekoppeld aan sociale rechtvaardigheid. Dan geef je iets om het milieu/klimaat, maar tegelijkertijd ben je vóór winstbejag en (verregaande) marktwerking en het instand houden van het huidige (mensuitbuitende) systeem. Dat is gewoon paradoxaal.
Die nieuwe middenpartij waar je het over hebt zou dan ook niet echt progressief zijn....Ik hoor wat je zegt, en ik snap dat met jou velen dit "gat" in het politieke spectrum voelen, maar ik denk niet dat het focusen op 1 one-time-fix-it-all oplossing/partij zinvol is.
Hopen tot een nieuwe held opstaat is mijns inziens even zinloos. Daarom zeg ik ook: we moeten het met z'n allen doen. WIJ hebben de macht om dingen anders te willen, we moeten niet meer wachten totdat huidige machthebbers e.e.a. voor ons gaan fixen, want daar zijn ze gewoon niet gebaat bij.

En ik weet niet of deze machtsvacuum genoeg is om ervoor te zorgen dat de nederlandse burger uit die langdurige comfortzone geschud kan worden (dus ik vermoed dat we weer op rechts gaan stemmen)....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:50:
@Napo ik denk dat het beter is om even te wachten op het verkiezingsprogramma van BBB. Want dan moeten ze (en elke partij) met de billen bloot en keuzes maken.
Dat zeker, al kan je op basis van het voorgaande verkiezingsprogramma al wel enige vraagtekens plaatsen bij bepaalde uitgangspunten maar daar is BBB niet uniek in. Niet alles is mogelijk wat er opgeschreven wordt door de Europeesche regelingen waar we aan mee doen. Dan kan de BBB - of welke partij dan ook - dat wel willen stoppen maar dan moeten ze ook de consequenties benoemen en dat mist vaak.
De VVD, D66, CDA en CU zaten in de twee meest recente regeringen maar op provinciaal en gemeente niveau besturen ze soms anders dan nationaal. Dat is ook logisch want in sommige gemeenten is er een heel andere samenstelling van wethouders dan in de centrale regering. Een VVD met alleen D66 zal een stuk 'rechtser' zijn dan een VVD die het 'moet' doen met GL en de SP (om maar wat te noemen).
Eens, daar kunnen (grote) afwijkingen in zitten maar de communicatie is over het algemeen consistent (alsmede de zichtbaarheid van de fractievoorzitter in de tweede kamer). Al met al is het maar de vraag welke "winst" de BBB haalt met haar aandeel in zetels

Het is en blijft koffiedikkijken tot er daadwerkelijk coalitieakkoorden zijn en dat deze tot uiting komen. Wat gaat de impact zijn op de landelijke partij voor het besturen van de provincies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Napo inderdaad. Overigens kun je de BBB van nu natuurlijk niet vergelijken met de BBB van vóór de vorige 2e kamer verkiezingen.
Door hun positie in de eerste kamer dragen ze een verantwoordelijkheid om het land bestuurbaar te houden.

Het was een paar jaar geleden nog een grappige schattige partij (met de trekker op de eerste dag), maar nu ben ik (en vele anderen natuurlijk) benieuwd wat nu écht de plannen zijn van BBB. Zwart op wit. En dan niet alleen over stikstof of boeren. Maar ook thema's die niet te maken hebben met de boeren. Zoals defensie, de zorg, onderwijs, woningbouw, financién (Box3), staatsschuld, EU (daar kun je wel 5 tot 10 subonderwerpen op maken), etc. etc.

Het is... voor het echhie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:55:
[...]
Ik denk dat dit dezelfde illusie is als "groenrechts". Groene politiek is direct gekoppeld aan sociale rechtvaardigheid. Dan geef je iets om het milieu/klimaat, maar tegelijkertijd ben je vóór winstbejag en (verregaande) marktwerking en het instand houden van het huidige (mensuitbuitende) systeem. Dat is gewoon paradoxaal.
Daar kan ik me niet in vinden. Wat betreft aanpak van criminaliteit, migratie, etc. ben ik bijzonder rechts. Tegelijk heb ik het mileu erg hoog op m'n agenda staan. Elk stukje groen wat we hebben moeten we koesteren, ik vrees ervoor dat Nederland langzaamaan in een mega-amsterdam/parkeerplaats veranderd met het eindeloze willen bouwen, maar dat terzijde.

Hierdoor kan ik nergens echt m'n ei kwijt omdat ik bij beide kanten van het huidige spectrum aan partijen een bak 'ellende' erbij krijg waar ik absoluut niks mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46
Parool meldt via https://www.trouw.nl/poli...r=https://www.google.com/ dat de verkiezingen waarschijnlijk op 22 november zullen zijn aldus Haagse bronnen. Komende vrijdag zou het in de ministerraad worden besproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
EenVandaag heeft onder GL/PvdA stemmers gepeild of ze een samenwerking zien zitten.

Uit de peiling blijkt: ja. En dan met Aboutaleb of Timmermans als lijsttrekker.

https://eenvandaag.avrotr...mermans-als-lijsttrekker/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
martwoutnl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:13:
Parool meldt via https://www.trouw.nl/poli...r=https://www.google.com/ dat de verkiezingen waarschijnlijk op 22 november zullen zijn aldus Haagse bronnen. Komende vrijdag zou het in de ministerraad worden besproken.
Ook nog eind november, dan is het al om half 5 donker. Lage opkomst is dan ook weer gunstig voor rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Real schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:14:
EenVandaag heeft onder GL/PvdA stemmers gepeild of ze een samenwerking zien zitten.

Ik ben benieuwd of Timmermans wel wil. Qua macht gaat hij dan veel inleveren t.o.v. Brussel. En zelfs kans dat hij dan in de oppositie terechtkomt. Dat zijn wel veel stappen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-05 11:10
Marrtijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Ook nog eind november, dan is het al om half 5 donker. Lage opkomst is dan ook weer gunstig voor rechts.
Waarom zou dat voor een lage opkomst zorgen?

Als ik door de verkiezingen scroll kom ik 2006 en 2003 tegen als (semi-recente) winter-verkiezingen (Nov en Jan). De opkomst daar viel niet negatief uit (t.o.v. de afgelopen +- 30 jaar).

https://www.parlement.com..._tweede_kamerverkiezingen

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 13-07-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
eric.1 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Waarom zou dat voor een lage opkomst zorgen?

Als ik door de verkiezingen scroll kom ik 2006 en 2003 tegen als (semi-recente) winter-verkiezingen (Nov en Jan). De opkomst daar viel niet negatief uit (t.o.v. de afgelopen +- 30 jaar).

https://www.parlement.com..._tweede_kamerverkiezingen
Het effect is kleiner dan ik verwacht had, maar toch een paar procent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:56
Real schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:14:

Ik begrijp deze gezamenlijke lijst gewoon oprecht niet. Wat winnen ze hier nu echt mee? Je kan toch ook gewoon duidelijk uitstralen dat je samen optrekt en nauw samenwerkt?

De 'ouderwetse' PVDA-er, geen idee hoe veel dat er zijn, zitten naar mijn idee niet echt te wachten op groenlinks, dat zal de 10% wel zijn i guess.

Naar mijn idee bereik je veel meer mensen door 2 lossen partijen te zijn die differentiëren op wat kleinere thema's.

Time will tell, maar ik zie 'm echt niet.
martwoutnl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Ik ben benieuwd of Timmermans wel wil. Qua macht gaat hij dan veel inleveren t.o.v. Brussel. En zelfs kans dat hij dan in de oppositie terechtkomt. Dat zijn wel veel stappen terug.
Fair, maar aan de andere kant is net met hangen en wurgen zijn 'green deal' erdoor in europa. Stoppen op je hoogtepunt.

[ Voor 18% gewijzigd door jessy100 op 13-07-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

jessy100 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:18:
[...]

In theorie heb je een potentiele winnaar van de verkiezingen die de MP kan leveren. Dat zou als magneet kunnen werken op het electoraat (Die graag stemmen voor een partij die 'wint') en daardoor andere naaste partijen kunnen 'leegeten'.
Dat is denk ik de gedachte. We zullen zien of het in de praktijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Lordy79 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:33:
[...]

In theorie heb je een potentiele winnaar van de verkiezingen die de MP kan leveren. Dat zou als magneet kunnen werken op het electoraat (Die graag stemmen voor een partij die 'wint') en daardoor andere naaste partijen kunnen 'leegeten'.
Dat is denk ik de gedachte. We zullen zien of het in de praktijk werkt.
Bij de 1e kamerverkiezingen heeft de combi niet echt gewonnen. En als je dan Timmermans zou hebben, bestaat de kans dat een deel van de PvdA-aanhang juist niet op de combi gaat stemmen i.v.m. zijn milieu-plannen en uitwijkt naar andere partijen aan de linkerkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
martwoutnl schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Bij de 1e kamerverkiezingen heeft de combi niet echt gewonnen. En als je dan Timmermans zou hebben, bestaat de kans dat een deel van de PvdA-aanhang juist niet op de combi gaat stemmen i.v.m. zijn milieu-plannen en uitwijkt naar andere partijen aan de linkerkant.
Nederlanders stemmen veel meer op een kandidaat dan op een programma. Timmermans zal op zn minst veel aandacht trekken en met een beetje geluk een tweestrijd met VVD of BBB kunnen starten, waarbij menig strategische stemmer bij de PvdA zou kunnen landen. Klimaat wordt elke verkiezing belangrijker, zeker bij jonge kiezers.

Althans, dat is de theorie, ik zie het ook niet gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 13-07-2023 16:49 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 19:41

unclero

MB EQA ftw \o/

alexbl69 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:05:
Het is een long shot, maar wat dat betreft begin ik ook stille hoop te krijgen dat Omtzigt wellicht weer terug gaat naar het CDA.
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat hij terug zou gaan naar de partij waar ze hem achter zijn rug "die labiele teringhond" noemen.

Aansluiten bij een andere partij. Prima. Maar dat ze hem gaan gebruiken als stemmenmagneet om hem daarna weer bij het oud vuil te zetten omdat hij nogal besmet is, is een reëele mogelijkheid. Alleen de SP zie ik er nog voor aan om hem lekker de ruimte en resources te geven om lekker te gaan dossiergraven.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

En we hebben beeld:

https://nos.nl/artikel/24...jsttrekker-van-d66-worden

Meneer Jetten heeft nu bestuurlijke ervaring en was al even tussenpaus dus ik denk dat ie wel geschikt is. Of er bestuurlijke vernieuwing van hem verwacht moet worden vraag ik me wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 20:13
Jetten kreeg ook een enorme bak haat over zich heen. Knap als die het wil doen maar heb wel te doen met hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
unclero schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:39:
[...]
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat hij terug zou gaan naar de partij waar ze hem achter zijn rug "die labiele teringhond" noemen.

Aansluiten bij een andere partij. Prima. Maar dat ze hem gaan gebruiken als stemmenmagneet om hem daarna weer bij het oud vuil te zetten omdat hij nogal besmet is, is een reëele mogelijkheid. Alleen de SP zie ik er nog voor aan om hem lekker de ruimte en resources te geven om lekker te gaan dossiergraven.
Het CDA verkeert inmiddels redelijk in doodsnood. Ze worden gepeild op 6 zetels (4% van de zetels) terwijl hun resterende achterban hetzij langzaam uitsterft, hetzij - in de vorm van de boeren - een beter alternatief heeft.

Bedenk dan dat het CDA nog wel ruim een kwart van het aantal burgemeesters levert (en ongetwijfeld met soortgelijke percentages in andere organen zit), waardoor vrij veel vrij machtige mensen binnen de partij inmiddels voor hun baantje moeten gaan vrezen. Onder dat gesternte kan zelfs een gelovige CDA'er natuurlijk iets pragmatischer gaan denken O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:25:
Jetten kreeg ook een enorme bak haat over zich heen. Knap als die het wil doen maar heb wel te doen met hem.
Dat geldt zo'n beetje voor alle partijleiders ben ik bang. Wie krijgt er tegenwoordig geen haat over zich heen?

Wordt natuurlijk grotendeels aangejaagd door de (a) sociale media. Waar voorheen 'ergernisjes' wel eens opspeelden bij mensen lieten de meesten dat bij gebrek aan voedingsbodem onbewust snel van zich afglijden. Nu krijgt men door de algoritmen van die bedrijven de hele dag bevestiging van gelijkgestemden en lijken problemen veel groter dan ze daadwerkelijk zijn.

De wat meer labiele types (waarvan het me niet zou verbazen dat ze bovengemiddeld op dit soort media zitten) worden daarom ook sneller getriggerd dan vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
Naar mijn idee bereik je veel meer mensen door 2 lossen partijen te zijn die differentiëren op wat kleinere thema's.
Dat is precies wat ze op rechts doen, en die worden steeds groter. Het is ook beter als een van de partijen een moeilijke periode doormaakt dat de kiezers 'in de buurt' kunnen blijven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:25:
Hij zal in ieder geval geen "heks" worden genoemd vanuit bepaalde kringen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alexbl69 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:19:
Wordt natuurlijk grotendeels aangejaagd door de (a) sociale media.
Orenbijter Mike Tyson zag het goed: "Social media made y'all way to[o] comfortable with disrespecting people and not getting punched in the face for it."

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Ik begrijp deze gezamenlijke lijst gewoon oprecht niet. Wat winnen ze hier nu echt mee? Je kan toch ook gewoon duidelijk uitstralen dat je samen optrekt en nauw samenwerkt?

De 'ouderwetse' PVDA-er, geen idee hoe veel dat er zijn, zitten naar mijn idee niet echt te wachten op groenlinks, dat zal de 10% wel zijn i guess.

[...]
Omdat de achterbannen van de twee partijen flink verschillen in leeftijd. De ouderwetse PvdA’er sterft langzamerhand gewoon (uit). Volgens mij hebben ze verder veel van dezelfde ideeën, dus waarom niet samenwerken? Als 1 partij zouden ze zelfs de grootste kunnen (proberen te) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-05 21:01
Lordy79 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:10:
En we hebben beeld:

https://nos.nl/artikel/24...jsttrekker-van-d66-worden

Meneer Jetten heeft nu bestuurlijke ervaring en was al even tussenpaus dus ik denk dat ie wel geschikt is. Of er bestuurlijke vernieuwing van hem verwacht moet worden vraag ik me wel af.
"Het is nodig dat er een nieuwe politieke generatie aan het roer komt, die wat minder dat verleden met zich meesleept en open en onbevangen probeert de zaken op te lossen", zegt hij.
Als-ie die zin zonder te oefenen en zonder te schaterlachen in één keer uit z'n strot heeft gekregen - dan kan hij heel groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
gambieter schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:21:
[...]

Ik denk dat "klimaatdrammer" wel veel gaat voorkomen. Hij geeft in het interview aan dat hij weinig aan de D66-lijn wil wijzigen. En hij wil door als minister van klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

martwoutnl schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat "klimaatdrammer" wel veel gaat voorkomen. Hij geeft in het interview aan dat hij weinig aan de D66-lijn wil wijzigen. En hij wil door als minister van klimaat.
Dat lijkt me voor de doelgroep van D66 geen enkel probleem. Niet voor niets hanteert hij het als geuzennaam.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Wat impliciet ook iets zegt over de mysogynie die samenhing met 'heks', want 'tovenaar' of 'magiër' heeft niet dezelfde betekenis die aan 'heks' werd toegekend in deze context.

Er zijn vrij veel witte mannen in de (extreem-)rechterflank die het idee van een slimme vrouwelijke leider een probleem vinden. Op zich gunstig met al die vrouwelijke lijsttrekkers bij meer gematigde partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:12:
[...]

Het CDA verkeert inmiddels redelijk in doodsnood. Ze worden gepeild op 6 zetels (4% van de zetels) terwijl hun resterende achterban hetzij langzaam uitsterft, hetzij - in de vorm van de boeren - een beter alternatief heeft.
Dat komt ook omdat ze de identiteit kwijt zijn geraakt, niet alleen CDA overigens. PvdA, CDA, D66.. waar staan ze voor? Behalve ergens een beetje rechts of links van het centrum, de oude identiteit zijn ze gewoon verloren.
Te veel water bij de wijn gedaan en alles 'wegonderhandeld' waarna alleen het stukje links/rechts overbleef.

een GL of PVV daarentegen heeft dergelijke problemen niet of veel minder, daar weet je gewoon wat hun kernpunten zijn en wat hun focus is als ze in de coalitie terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lanfear89 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:33:
[...]
Dat komt ook omdat ze de identiteit kwijt zijn geraakt, niet alleen CDA overigens. PvdA, CDA, D66.. waar staan ze voor?
Ik vind dat voor PvdA en D66 wel wat meevallen.

PvdA: sociaal-democratie, sterke overheid. sterkste schouders zwaarste lasten
D66: progressief/liberaal, gematigde overheid, gereguleerde markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Marrtijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Waarom? Als ik bij in de stad kijk is het in de wijken waar PVV het grootst is heel moeilijk om de kiezers te mobiliseren. Terwijl in de wijken waar de liberale en linksere partijen meer aanhang hebben er rijen voor de stembureaus staan. Je ziet in de verkiezingsuitslag heel duidelijk wat voor weer het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Real schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:42:
[...]

Ik vind dat voor PvdA en D66 wel wat meevallen.

PvdA: sociaal-democratie, sterke overheid. sterkste schouders zwaarste lasten
D66: progressief/liberaal, gematigde overheid, gereguleerde markt
Ik doelde meer op tastbare dingen. Bij termen als sociaal-democratie, progressief/liberaal.. dan begint er bij de gemiddelde kiezer kwijl uit de mondhoeken te lopen en verliezen de ogen focus.

D66 had eerder ook de naam de partij van het onderwijs te zijn. Dat zou ik deze dagen toch niet meer zo makkelijk zeggen. bij GL zeg je ook al heel makkelijk natuur & mileu, PVV direct migratie/grenzen dicht, CU/SGP zijn sterk kerkelijk gericht, etc. Maar wat heeft CDA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 03-05 21:41

Bio

Geen idee of hij die ambities heeft, maar ik zou het interessant vinden als Dijkgraaf zich kandidaat stelt bij D66.

Hij kan in elk geval goed speechen en zou het wellicht in TV debatten ook goed doen. Mist natuurlijk wel de politieke ervaring vergeleken met Jetten (wat ook een voordeel kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 30-05 18:13
Inmiddels is bekendgemaakt dat de verkiezingen plaatsvinden op woensdag 22 november:
Tweede Kamerverkiezingen zijn op woensdag 22 november

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
RobinNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:31:
Inmiddels is bekendgemaakt dat de verkiezingen plaatsvinden op woensdag 22 november:
Tweede Kamerverkiezingen zijn op woensdag 22 november
Formele bekendmaking moet nog gebeuren. Vandaag wordt dit in de ministerraad besproken maar geruchten worden steeds meer hardnekkiger. Komt mij goed uit. Week ervoor ben ik niet thuis dus had ik iemand moeten gaan machtigen voor de 1e keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 18:40
Bio schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:12:
Geen idee of hij die ambities heeft, maar ik zou het interessant vinden als Dijkgraaf zich kandidaat stelt bij D66.

Hij kan in elk geval goed speechen en zou het wellicht in TV debatten ook goed doen. Mist natuurlijk wel de politieke ervaring vergeleken met Jetten (wat ook een voordeel kan zijn).
Nu vind ik Dijkgraaf zelf geen slechte kandidaat, maar ik krijg niet echt het gevoel dat hij de ambitie heeft. Tot nu toe heeft niets aan hem mij de indicatie gegeven dat hij politiek leiderschap ambieert, laat staan het torentje. Als je dat vergelijkt met Jetten, dan is het contrast groot. Misschien is de grootste valkuil van Jetten wel dat hij té gretig is.

Maar, Robbert mag mij verrassen :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Bio schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:12:

[YouTube: D66 Congres – Robbert Dijkgraaf: "De krachten die Nederland vooruit brengen."]
Het zou wel eens aardig zijn dat er gewoon iemand komt die het land kan besturen zonder 90% van de tijd bezig te zijn/moeten zijn met politieke spelletjes. Misschien moet er ook iets worden ingevoerd dat er niet voor iedere scheet debatten worden gehouden. In zo'n omgeving zou Dijkgraaf het heel goed kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 09:19
Frame164 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Het zou wel eens aardig zijn dat er gewoon iemand komt die het land kan besturen zonder 90% van de tijd bezig te zijn/moeten zijn met politieke spelletjes. Misschien moet er ook iets worden ingevoerd dat er niet voor iedere scheet debatten worden gehouden. In zo'n omgeving zou Dijkgraaf het heel goed kunnen doen.
Tja dat is nu eenmaal hoe een democratie werkt.
Als je dat niet wil kun je beter richting landen als China. Daar heb je een persoon die het land kan besturen zonder 90% van de tijd bezig te zijn met randzaken.

Begrijp me niet verkeerd ik ben het helemaal met je eens en vind het irritant dat werkelijk iedereen altijd iets van moet vinden en dat daardoor zaken achterlijk lang blijven liggen in de diverse kamers.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:21

HollovVpo1nt

I like gadgets

SP-bestuur draagt Lilian Marijnissen opnieuw voor als lijsttrekker

Familiebedrijf SP gaat gewoon door. Ik vind Lilian Marijnissen erg onzichtbaar in de politiek. Is zij überhaupt bij een kamerdebat aanwezig geweest wat niet in de plenaire zaal was op een grote thema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:59
Helixes schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:13:
[...]

Nu vind ik Dijkgraaf zelf geen slechte kandidaat, maar ik krijg niet echt het gevoel dat hij de ambitie heeft. Tot nu toe heeft niets aan hem mij de indicatie gegeven dat hij politiek leiderschap ambieert, laat staan het torentje. Als je dat vergelijkt met Jetten, dan is het contrast groot. Misschien is de grootste valkuil van Jetten wel dat hij té gretig is.

Maar, Robbert mag mij verrassen :Y)
Ik denk dat Dijkgraaf te goed is om premier te zijn maar ik zou hem graag nog een tijdje op OCW aan de slag zien, zowel vanwege de O als de W. Tijd voor een zakenkabinet? Gewoon even een jaar of twee orde op zaken laten stellen door mensen die er echt iets van weten, en dan pas weer door met de politieke spelletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Jetten (D66) sluit bij Op1 samenwerking met PVV en FvD uit:
Er zijn twee partijen die ik uitsluit en dat zijn PVV en FvD.
https://www.metronieuws.n...er-lijsttrekkerschap-d66/

Overigens goede vraag van Verbeet: waarom stop je niet met Twitter? Ik snap zelf ook nog steeds niet waarom er zo weinig politici (ook) een Mastodon account hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:47:
SP-bestuur draagt Lilian Marijnissen opnieuw voor als lijsttrekker

Familiebedrijf SP gaat gewoon door. Ik vind Lilian Marijnissen erg onzichtbaar in de politiek. Is zij überhaupt bij een kamerdebat aanwezig geweest wat niet in de plenaire zaal was op een grote thema?
Op zich maakt dat niet zo gek veel uit toch? Je kan als lijsttrekker niet overal bij zijn. Inhoudelijk is ze, hoe dan ook (al ben ik geen SP-er), gewoon prima. Volgens mij heeft de SP alleen moeite met de concurrentie op links. PvdD trekt er nu vrij eenvoudig overheen en GL/PvdA hebben relatief veel terugkomende aandacht gegenereerd met hun fusie. Zie daar maar bovenuit te steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Interessante suggestie van Joost Vulings in de podcast De Stemming:

Omtzigt kan ook meedoen op een beperkt aantal kieslijsten en zo enigszins sturen hoeveel zetels hij maximaal kan krijgen.

https://www.nporadio1.nl/...-vullings-en-van-der-wulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Real schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:21:
Interessante suggestie van Joost Vulings in de podcast De Stemming:

Omtzigt kan ook meedoen op een beperkt aantal kieslijsten en zo enigszins sturen hoeveel zetels hij maximaal kan krijgen.

https://www.nporadio1.nl/...-vullings-en-van-der-wulp
Maar, dat kan alleen in verschillende kiesringen. Dat heeft dan toch niet zo veel nut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:24:
[...]
Maar, dat kan alleen in verschillende kiesringen. Dat heeft dan toch niet zo veel nut?
Als hij alleen maar kandidaat is in Overijssel (Twente) en Drenthe komt Omtzigt toch met gemak in de Tweede Kamer? Het sluit ook nog eens perfect aan op zijn idee van regionale vertegenwoordiging.

Sterker nog: het zou weleens de aanzet kunnen zijn van meer kandidatuur vanuit regio's in plaats van het huidige systeem met landelijke partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
[...]

Vanuit die kringen zullen ze ongetwijfeld iets met zijn geaardheid gaan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
eric.1 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Op zich maakt dat niet zo gek veel uit toch? Je kan als lijsttrekker niet overal bij zijn. Inhoudelijk is ze, hoe dan ook (al ben ik geen SP-er), gewoon prima. Volgens mij heeft de SP alleen moeite met de concurrentie op links. PvdD trekt er nu vrij eenvoudig overheen en GL/PvdA hebben relatief veel terugkomende aandacht gegenereerd met hun fusie. Zie daar maar bovenuit te steken...
Op de inhoud scoort ze helemaal niet zo goed. Er zijn genoeg mensen binnen de SP die qua inhoud veel beter zijn, maar die heten geen Marijnissen, dus kan je geen leider worden ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De BBB zoekt, speurt, wikt en weegt – en dat is geen probleem, zegt de partij zelf
https://www.volkskrant.nl/a-bbf1b069

Mocht Van der Plas zich kandideren als lijsttrekker, wil ze eigenlijk alleen 'premier voor Nederland zijn'. De Minister van Buitenlandse Zaken mag de rest dan oplossen. Maar dat is in de Europese Raad geen optie.

Flinke vergissing, en flinke duik voor verantwoordelijkheden. Denk echt dat deze partij de jong is om zo groot te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:00:
De BBB zoekt, speurt, wikt en weegt – en dat is geen probleem, zegt de partij zelf
https://www.volkskrant.nl/a-bbf1b069

Mocht Van der Plas zich kandideren als lijsttrekker, wil ze eigenlijk alleen 'premier voor Nederland zijn'. De Minister van Buitenlandse Zaken mag de rest dan oplossen. Maar dat is in de Europese Raad geen optie.

Flinke vergissing, en flinke duik voor verantwoordelijkheden. Denk echt dat deze partij de jong is om zo groot te worden.
Alleen daarom al zou het goed zijn als de partij nog even door gaat in de oppositie, ga eerst maar eens met een grotere fractie wat ervaring op doen. Zeker als je komt vanaf 1 zetel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:40

drooger

Falen is ook een kunst.

Lanfear89 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Alleen daarom al zou het goed zijn als de partij nog even door gaat in de oppositie, ga eerst maar eens met een grotere fractie wat ervaring op doen. Zeker als je komt vanaf 1 zetel.
Ik vraag me ook af waar ze zo snel gedegen 2e kamerleden vandaan willen halen.
Ze hebben al een flink blik mogen opentrekken voor de 1e kamer en de provinciale staten.

Oud-CDA'ers kan bijvoorbeeld, maar of de partij daar nou bij gebaat is?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Lanfear89 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:22:
[...]

Meedoen in de regering lijkt me geen probleem maar vd Plas als premier lijkt me te vroeg. Maar misschien vinden ze wel een prima kandidaat daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 17:17
Is er al ergens een nieuwe kieskompas of kieswijzer online om te checken welke partij het dichtste bij mijn politieke voorkeur ligt?
Pagina: 1 2 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de verkiezingen. Dwaal niet te ver af naar allerlei andere onderwerpen.

De topic regels.
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points.
• Geen naamverbasteringen
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon

Zie voor meer uitleg de topic start: De Tweede Kamerverkiezingen van 2023