• Belasten van reële rendementen op sparen en beleggen in plaats van forfaitair.
Is dat echt wat de VVD wil? Dus niet op papier, maar in werkelijkheid? Ik vermoed dat de meeste VVDers juist liever geen belasting op reële rendementen willen, want dat is (1) veel complexer en (2) duurder t.o.v. onbelaste werkelijke rendementen en forfaitaire rendementen voor iedereen.
li]Vereenvoudiging van het toeslagenstelsel/minder toeslagen. Met name om de situaties op te heffen met toeslagen drempels, waardoor toenames bruto inkomen soms netto een achteruitgang worden.[/li]
Dat is geen specifiek VVD standpunt. Alle partijen willen van toeslagen af.
Stimuleren van voltijd werken (waarbij ik overigens afwijkend van de VVD vind dat een voltijds werkweek naar 36 uur soms 36 uur en soms 40 uur.)[/li]
D66 punt
Verlaging lasten van het MKB en verlagen regeldruk (deze komt vanuit mijn voormalige werk, waar ik van heel dichtbij heb kunnen zien hoe dit uit de hand is gelopen)[/li]
Het MKB heeft jarenlang een vrij lage Vpb gehad, maar is inderdaad een typisch VVD punt.
In de internationale handel onze bedrijven niet meer aan strengere regels houden dan onze concurrenten doen. Onafhankelijker worden van China als productieland en geheel onafhankelijk worden van Rusland voor energie. Onder andere door middel van kerncentrales.[/li]
Onafhankelijkheid van Rusland is niemand tegen, dus niet typisch VVD. Kerncentrales wel, hoewel andere partijen ook voor zijn.
• Investeren in defensie (alhoewel ik mij bewust ben dat het ook de VVD is die defensie in het verleden heeft doodbezuinigd) en meer samenwerking met andere EU landen.
Sinds Oekraïne liggen de kaarten anders en zullen de meeste partijen de 2% norm willen halen. Niet typisch VVD.
• Ruimere openingstijden voor winkeliers mogelijk maken en dit dwingend opleggen (dus geen idiote situaties meer zoals in de nederlandse bible belt in sommige dorpen), maar ook niet zoals in Almere waar de gemeente minimale openingstijdenoplegt. Dat is aan de ondernemer om te beslissen.
Dwingende regelgeving opleggen aan gemeenten lijkt mij bij de VVD juist onwaarschijnlijk, zie spreidingswet.
• Meer bevoegdheden voor de ACM
Dat wil de VVD juist niet, maar lijkt mij wel een punt voor RoodGroen, PvdD, SP etc. Waarom wil de VVD meer bevoegdheden voor de ACM? Dat is toch niet logisch?
• Ik ben pro EU, maar tegen uitbreiding tenzij onder heel strikte voorwaarden. (Dus geen turkije en Oekraine)
Geen typisch VVD punt. Niemand op links wil ongebreidelde uitbreiding zonder voorwaarden.
• Wat betreft Oekraine: die steunen we tegen Rusland zolang als nodig is.
Willen ook vrijwel alle partijen.
• Het immigratiebeleid zoals het in het VVD programma staat zou ik graag zo uitgevoerd zien.
Waarom? Er is niks veranderd t.o.v. de andere jaren. Wel typisch VVD inderdaad.
• Idem het integratie beleid.
Zie boven. Wat moet er dan anders en waarom?
• Kritischer kijken naar en bezuinigen op Cultuur subsidies. Er zijn belangrijkere zaken waar we die middelen voor nodig hebben.
Niet typisch VVD, wel typisch conservatief rechts
• Het verzwaren van de straffen op bedreiging en afschaffen van taakstraffen voor dergelijke vergrijpen.
Typisch VVD, maar nooit aangetoond dat dit werkt. Nederland straft al behoorlijk streng.
• Herziening budgetten publieke omroep.
Niet typisch VVD, wel typisch conservatief rechts. De vraag is wel: waarom dan?
• Vrijhandelsverdragen met zoveel mogelijk landen sluiten (maar graag zonder idiote arbitrage tribunalen)
PvdA was ook voor CETA.
• De plannen van VVD voor het familierecht.
Ken ik niet. Zoals?
• De verkeersplannen.
Kan niet uitgevoerd worden, want geen stikstofruimte. Zie Kamerbrief Harbers.
Ik zie eigenlijk vooral punten die niet typisch VVD zijn en vraag me af of je er wel voordeel bij hebt om VVD te stemmen. De VVD is overigens ook voorstander van het aanpassen van E2E encryptie en in het bijzonder Yesilgoz:
Laat ook Nederland zich tegen chatcontrole uitspreken
Vind je dat ook een goed idee? De Kamer heeft twee moties aangenomen met het omgekeerde stabdpunt.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.