Andyk125 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:06:
[...]
Je kunt denken van Wilders en de PVV wat je wilt, maar de beste man rent in ieder geval niet weg wanneer het te heet onder zijn voeten wordt. De bedreigingen van Kaag en ook andere politici vallen toch bijna in het niets als je ziet hoe vaak Wilders bedreigt wordt.
Maar dit is totaal irrelevant. Hoe de ene persoon omgaat met bedreigingen versus een ander. Het is in geenszins verwijtbaar of een teken van zwakte van Kaag dat zij besluit er mee te stoppen. Ongeacht wat je ook vindt van haar functioneren. Het is een dieptepunt voor onze samenleving om ministers het beroep te zien verlaten vanwege bedreigingen.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:54:
[...]
Gaat nooit gebeuren, Wilders krijgt al uitslag en hyperventilatie bij de gedachte dat hij ergens op afgerekend kan worden als hij regeerverantwoordelijkheid krijgt en geen van zijn idiote plannen waar kan maken.
Met name dat laatste is een reden waarom ik het niet zie gebeuren. Wilders zijn verkiezingsprogramma is bij herhaling gewoonweg niet haalbaar. Sure, tegelijkertijd is dat waar hij bij een deel van de bevolking zijn stem weet te verkrijgen, maar betekend tegelijkertijd dat hij ook eigenlijk vrij weinig toenadering kan zoeken in een kabinetsformatie zonder zelf gezichtsverlies te lijden onder de eigen achterban.
Ook voor wat betreft regeerverantwoordelijkheid, zie ik het gewoon slecht voor mij hoe dit bij hem uit gaat pakken. Op wat voor een ministerie hij dan ook wil gaan zitten.
Kijk je bijvoorbeeld naar het laatste verkiezingsprogramma.
De primaire punten van het verkiezingsprogramma zoals leesbaar op pagina 9 zijn weinig verrassend uit de hoed van Wilders. Maar uiteindelijk slecht realiseerbaar, al is het maar omdat hij hierin onvoldoende steun zal kunnen gaan vinden. En dit direct het gevolg van het feit dat hij te ongenuanceerd is in zijn stellingen.
Neem bijvoorbeeld zijn 'verkiezingspunt' "De islam is geen godsdienst maar een totalitaire ideologie". Dit is gewoon een statement wat hij probeert te maken, en kleurt tegelijkertijd de rest van zijn boodschap.
Dit zwart-wit denken zet zich voort in verkiezingspunten als "Migranten uit islamitische landen komen Nederland niet meer in".
Landen als Azerbaijan, Bosnië en Herzegovina, Kosovo en nog een reeks zijn allen landen met een (overgrote) meerderheid van de bevolking welk moslim is, tot veelal meer dan 90%. Dit terwijl in dit soort landen islam nauwelijks een totalitaire ideologie te noemen is.
En met dit soort statements zie je dan ook dat Wilders zelf in de loop der jaren eigenlijk in zekere zin verder en verder radicaliseert. Waar circa 25 jaar geleden, hij het in eerste instantie had over geradicaliseerde moslims, werd het vervolgens het salafisme (waar nog best wat voor te zeggen is, aangezien salafisme niet verenigbaar is met onze moderne Nederlandse samenleving), naar nu simpelweg het moslimschap in zijn geheel.
Pagina 13 vind ik het toch wel een beetje een omissie dat er niet dagelijks het volkslied gezongen moet worden op de scholen na het hijsen van de vlag

. Verder ook hier weer gaat eigenlijk hetzelfde op, een aantal van de punten zijn gematigd, en zal hij best toenadering kunnen vinden. Maar een aantal punten gaat ook hier weer frictie geven.
Dan kijkende naar de portemonnee, binnen de sectie klimaat beschrijft de PVV bijvoorbeeld.
De PVV kiest voor een fors lagere, betaalbare energierekening: we stoppen met de
geldverslindende energietransitie en verlagen de energiebelasting.
Prima, klinkt altijd goed. Minder belasting, minder maandlasten.
Kerncentrales bouwen; thorium
Maar deze gaat Wilders deze zelf bekostigen? Ook Thorium-based kernenergie centrales gaan ons als land miljarden kosten. Persoonlijk ben ik zeker niet tegen kernenergie, maar als hij het dan heeft over "subsidie-slurpende windturbines", ben ik dus oprecht benieuwd hoe hij dit financiële plaatje voor zich ziet.
Om het financieel allemaal nog wat gunstiger te maken, uit de zorgpunten:
Forse, structurele salarisverhoging
Tienduizenden extra zorgmedewerkers
Voltijdbonus voor zorgmedewerkers
Investeren in ziekenhuizen, intensive cares en spoedeisendehulpposten
Tienduizenden nieuwe verpleeghuisplekken
Tienduizenden nieuwe ouderenwoningen
Afschaffen eigen risico voor iedereen
Behoud zorgtoeslag voor lagere inkomens
Ik vind het allemaal prima. Maar waar wil hij het van bekostigen? Het is natuurlijk leuk om dit soort zaken te roepen binnen een verkiezingsprogramma, maar als puntje bij paaltje komt gaat hij van een lijst als dit natuurlijk bijzonder weinig kunnen effectueren.
10.000 extra politieagenten en veel meer politieagenten zichtbaar op straat
Niet de politiebobo’s maar alleen de agenten op straat meer salaris geven
Ook bij de politie is hij van plan met geld te gaan strooien.
Dit alles in combinatie met bijv:
Verlagen btw op boodschappen
AOW-leeftijd op 65
Daarnaast zijn er nog een aantal zaken waar hij de kosten voor de burger wil verlagen, zoals huren, energierekening nogmaals, als ook verhogen van het minimumloon. Wat natuurlijk ook weinig gaat bijdrage aan de balans voor het rijk.
Misschien dat we hem dan maar een plekje als minister voor onderwijs moeten geven

. Hierin is de PVV nog het meest gematigd binnen het programma. Hoewel als je het mij vraagt gewoon religie in zijn geheel scheiden van onderwijs. Het christendom is in Nederland al het nodige aantal jaren een godsdienst van de minderheid van de bevolking. En het aandeel van de bevolking dat het geloof nog strikt genoeg uitoefent om eigen religieuze scholen te handhaven, neemt enkel en alleen maar af.
Hij zou zichzelf in deze dan dus ook eigenlijk alleen maar sterken door te stellen religie en onderwijs wordt gescheiden, in plaats van behoud van artikel 23 en enkel stoppen van islamitisch onderwijs.
Lordy79 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:33:
[...]
Maar niet iedereen is het met die oplossing eens.
Een veel betere oplossing is goede educatie op school hoe belangrijk democratie is, wat de democratie fundamenteel kan bedreigen en wat een zwijgende passieve meerderheid kan bewerkstelligen.
Om eerlijk te zijn, zijn er een vrij ruim aantal zaken welk de afgelopen 20 - 30 jaar erbij gekomen zijn in de wereld qua complexiteit, waar eigenlijk best van gesteld zou mogen worden dat dit een plaats binnen het onderwijs mag hebben. Maar het aantal onderwijsjaren gelijk gebleven is.
Een deel wordt er al wel tussen gepropt, maar hiermee verhoogt de prestatiedruk en lijkt het eindresultaat weinig te verbeteren.
Ik denk eigenlijk eerder dat de politiek langzamerhand moet kijken of de duur van het onderwijs niet verlengd dient te gaan worden, naar 5 - 6 jaar voor vmbo tot 7 - 8 jaar voor het VWO. Simpelweg en alleen om voldoende aandacht voor de basis te kunnen behouden, maar tegelijkertijd ook meer tijd en aandacht te kunnen besteden aan maatschappelijk relevante vakken en toekomstgerichte vakken.