Inderdaad. Er zijn diverse partijen die geen onderdeel zijn (geweest) van het kabinet en onderdeel zijn (of waren) van de oppositie en die ook voor hebben gestemd op wetten in zowel de 1e als de 2e kamer.
But that's politics

Napo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Ontzettend veel ruis in je bericht. Een kamerlid - in dit geval Omtzigt - had een hoofdelijke stemming kunnen aanvragen. Als de verwachting is dat het dan 149 voor 1 tegen, of zelfs 100 voor 50 tegen wordt is niet heel nuttig, alles behalve.
De amendementen laten zien dat een fractie / kamerlid ruimte voor verbetering ziet.
Waarom je er ook de eerste kamer bij trekt in deze schets is ruis.
Nee hoor, geen ruis. De vraag was hoe hij een bijdrage heeft gegeven aan 1 van de hoodpijn dossiers en daar heb ik antwoord op gegeven. Naar mijn mening is de "What if"-scenario die jij schetst juist ruis in deze discussie, omdat het simpelweg niet is gebeurd en-of wat haaks staat op wat er indertijd is gebeurd.
Mensen mogen dat nitpicking vinden gezien de manier hoe Dhr. Omzigt het dossier sinds 2019 heeft opgepakt, maar dit soort details spreekt wel boekdelen over het gevolgde politiek proces en de publieke opinie indertijd.
Middels feitelijke bronnen is aangetoond dat er een actieve bijdrage was van een Tweede Kamerlid (Dhr. Omzigt in dit geval) tijdens een politiek proces middels amendementen en zijn stemming op deze wet, in dit geval een wet dat uiteindelijk resulteerde in de Toeslagenaffaire.
Belangrijk detail is ook dat deze wet door zowel de Tweede als de Eerste Kamer unaniem werd aangenomen - zowel door de partijen die in het kabinet zaten als de oppositiepartijen, links en rechts - waardoor de term "fractiediscipline" geen praktische toevoeging geeft aan het uiteindelijke resultaat.
Immers door de Bulgarenfraude werd nagenoeg bij alle partijen door hun achterban opgeroepen om hier actie te ondernemen en dit tegen te gaan. Verder meende ik ook dat Omzigt één van de vele kamerleden dat voor de nieuwe wetgeving en de strengere aanpak van fraude was:
De heer Omtzigt (CDA):
Voorzitter. Dit is een belangrijk debat. We hebben er lang op gewacht, want maandenlang stapelen berichten over grootschalige toeslagenfraude zich op. Miljoenen euro's aan belastinggeld zijn naar Bulgarije gegaan.
Er is ook Nederlandse fraude bekend geworden. Mensen schrijven zich in op verschillende adressen om meertoesla-gen te krijgen. Dat is vreselijk voor alle inwoners van Nederland die elke dag keihard werken en netjes hun belasting betalen. Het wordt weggespoeld.
Beseft de regering wel dat het niet alleen om inkomsten van de overheid gaat maar om geld van de hele samenleving, van iedereen in Nederland? Dit raakt het bestaansrecht van de overheid, want de regering dient netjes om te springen met de belastinginkomsten en er als een goed huisvader over te waken dat die niet aan de verkeerde personen worden uitgekeerd. Dus het bestrijden van fraude moet topprioriteit zijn.
Gelukkig lees ik ook dat de regering vindt dat fraude niet acceptabel is en dat die zo veel mogelijk voorkomen en effectief bestreden moet worden. Het zou me ook verbaasd hebben als het kabinet fraude wel acceptabel vond, maar het gaat erom wat er nu gebeurt. Blijft het bij mooie woorden? We hebben namelijk genoeg maatregelen voor de bühne gezien. We zien extra strafbaarheidsstellingen, maar worden er nu mensen gepakt? Want tot nu toe zijn er alleen maar mensen vrijgelaten. Daar is het bij het kabinet de afgelopen periode helemaal fout gegaan. Ik heb me samen met heel Nederland groen en geel geërgerd bij elk bericht over fraude. Weekers wees naar Plasterk en Plasterk wees naar Weekers. Terwijl de fraudebendes steeds beter georganiseerd zijn en ook als een geoliede machine toeslagen binnenhalen spelen Weekers en Plasterk tikkertje en weet de Kamer nog niet wie hem is. Terwijl onderzoeksjournalisten en Kamerleden van het kastje naar de muur worden gestuurd, gaat het spel door.
BRON:
https://www.parlementaire...vij5epmj1ey0/vjghdp603cpk
En ondanks dat Dhr. Omzigt samen met Renske Leijten (terecht) enorm kritisch is/waren en (over het algemeen) een goed dossier heeft opgebouwd op het handelen van kabinet, de rechterlijke macht, ambtenaren en-of overheidsinstellingen gezien de toeslagenaffaire; wil dat niet zeggen dat Omzigt daardoor geen bijdrage heeft gehad in het tot stand komen van de wet dat uiteindelijk is misbruikt door het CAF/Belastingdienst.