Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Het lijkt erop dat de BVNL van Van Haga de politieke vleugel van de FDF geworden is:
Van Keimpema uit Nes komt volgens FDF op nummer 3 van de lijst van BVNL. [...] Van Keimpema geeft verder aan dat FDF "het hele landbouwprogramma" van BVNL al heeft opgesteld. "Dus we hebben nu al carte blanche."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
NMH schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:09:
Het lijkt erop dat de BVNL van Van Haga de politieke vleugel van de FDF geworden is:

[...]
Nu kon je van Haga al niet serieus nemen maar het is nu echt een vreemde verzameling van wappies, met geweld dreigende boeren, huisjesmelkers en draaideurpolitici geworden.

En als ik de voorman van FDF dan zo tekeer zie gaan tegen "Europa" (dat zeer scheutig is met subsidies...) of hoor mekkeren over te weinig invloed (er is geen marginale groep met zoveel invloed...) dan vraag ik me af of hij gewoon dom is, van kwade wil of allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:56

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Nu kon je van Haga al niet serieus nemen maar het is nu echt een vreemde verzameling van wappies, met geweld dreigende boeren, huisjesmelkers en draaideurpolitici geworden.

En als ik de voorman van FDF dan zo tekeer zie gaan tegen "Europa" (dat zeer scheutig is met subsidies...) of hoor mekkeren over te weinig invloed (er is geen marginale groep met zoveel invloed...) dan vraag ik me af of hij gewoon dom is, van kwade wil of allebei.
ik denk absoluut niet dom: obstructie spelen werkt klaarblijkelijk. Men heeft kabinetten stevig kunnen gijzelen met het stikstofdossier, het CDA is gedecimeerd door het stikstofdossier en ga zo maar door en de negatieve gevolgen voor deze groepering zijn 0,0.

Van Haga is een opportunist: alles wat hem stemmen kan opleveren zal hij aangrijpen. Of het nu gaat om complotten spuien, Henk Krol omarmen of FDF deel maken van zijn partij, het maakt hem niets uit. Die man heeft geen principes buiten zijn eigen persoon als enige kernwaarde.

Als BVNL genoeg stemmen zou scoren door steun vanuit de boerengemeenschap/mensen die mee gaan met hun stikstofverhaal, dan heeft FDF de facto hun eigen politieke partij, want van Haga zal het allemaal prima vinden, dan wel aan de kant worden gezet als hij het niet prima zou vinden.

Dit zijn gewoon rekeningen en uitwassen van gevoerd politiek beleid, van visieloos besturen en van alles maar gebruiken als leverage. Op dat vlak hebben zowel FDF als een van Haga heel veel geleerd van voorgaande kabinetten: je kunt met alles weg komen en nog altijd kun je steun vinden bij stemmers.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Op zich past het wel redelijk bij elkaar denk ik. BVNL afficheert zich toch wel als een partij van lekker ondernemen zonder al te veel regels (zie bijvoorbeeld deze pagina); daar past de FDF wel bij. Daarnaast hebben ze het hele stikstofverhaal ook al als een hoax bestempeld; daar kan de FDF zich ongetwijfeld in vinden.

Daarnaast zal er ook wel sprake zijn van een stevige dosis opportunisme; de opkomst van de BBB laat zien dat het boerenverhaal hot is en stemmen trekt. Ik denk dat BVNL op deze manier een deel van die stemmen naar zich toe wil trekken.

Wat trouwens wel ironisch is; enige tijd geleden is Van Keimpema door FrieslandCampina uit de cooperatie gezet wegens misstanden op haar bedrijf. Dat heeft ze toen aangevochten bij de rechter; een van de argumenten die ze daarbij aanvoerde was dat zij een soort ontslagbescherming moest genieten vanwege haar belangenbehartiging. Haar nieuwe broodheer heeft echter weinig op met ontslagbescherming. :)

[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 15-08-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
DevWouter schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Als Nederland echt van Rutte af wou en het CDA tot de orde willen roepen dan hebben ze meer dan genoeg kansen gehad in het stemhokje. Ik vrees dat de wil tot verandering bij de meeste mensen niet zo speelt als bij de meeste mensen in dit topic. En als ze al willen veranderen dan is hun keuze ook niet altijd doordacht (dat of we moeten hun gedachtegoed in twijfel brengen maar dat vereist extreme onderbouwing).
Ik doelde op het feit dat Christenunie van de daken brulde dat ze niet meer met Rutte in zee zouden gaan, om dan uiteindelijk toch weer met diezelfde Rutte in zee te gaan. Dat is kiezers besodemieteren.
Het feit dat mensen het omschrijven als "Haagse gedoe" doet mij twijfelen of ze wel weten wat er speelt. Het is nogal een zeer onduidelijke omschrijving terwijl men in de politieke arena toch vrij specefiek moet zijn.
Het is zeer hypocriet en maakt het psychologisch van een "wij waren de schuldigen" naar een 'wij de goeden tegen zij, de slechten'' en ook dat is gewoon kiezers besodemieteren. Iedereen moet het zelf weten maar dat bovengequote heer/mevrouw dan stelt dat Bontebal eerlijker dan Jetten overkomt heb ik dat idee juist niet. En ik ben verre, verre van een Rob Jetten fan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
DevWouter schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Als Nederland echt van Rutte af wou en het CDA tot de orde willen roepen dan hebben ze meer dan genoeg kansen gehad in het stemhokje.
Zeker. Een groot deel van de kiezers vindt het helemaal niet zo vreselijk gaan. Dat blijkt ook uit de recente peilingen. VVD is nog steeds een grote partij. Maar de meeste mensen schreeuwen niet zo, en veel problemen zijn echt ver van je bed show voor een heel groot deel van de bevolking. De meeste mensen hebben helemaal geen last van asielzoekers of toeslagenproblemen. Ook de inflatie treft maar een relatief klein deel van de bevolking (al is dat geeneens een onderwerp waar de politiek veel aan kan doen). De meeste mensen kunnen de hogere prijzen opvangen of hebben er domweg minder last van omdat ze een lange rentevaste periode hebben voor de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-09 17:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Rene44 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:50:
[...]

Ik doelde op het feit dat Christenunie van de daken brulde dat ze niet meer met Rutte in zee zouden gaan, om dan uiteindelijk toch weer met diezelfde Rutte in zee te gaan. Dat is kiezers besodemieteren.
Ik weet vrij zeker dat CU dat toen de tijd aangaf met de nodige "mitsen en maren", misschien op een fluistertoon, maar toch.
[...]

Het is zeer hypocriet en maakt het psychologisch van een "wij waren de schuldigen" naar een 'wij de goeden tegen zij, de slechten'' en ook dat is gewoon kiezers besodemieteren. Iedereen moet het zelf weten maar dat bovengequote heer/mevrouw dan stelt dat Bontebal eerlijker dan Jetten overkomt heb ik dat idee juist niet. En ik ben verre, verre van een Rob Jetten fan.
Dat was niet de intentie van de tekst. Het stukje tekst dat je quote was vooral om aan te geven dat bij de meeste mensen de noodzakelijke expertise ontbreekt om een correct inhoudelijk oordeel te maken. En daarom kunnen die mensen ook slecht andere mensen overtuigen om verandering terweeg te brengen. De opmerking van sambalbaj in "De Tweede Kamerverkiezingen van 2023" beschrijft dit ook beter dan ik.

Verder ben ik het wel met je eens dat we niet in binaire stellingen moeten vallen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
DevWouter schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Ik weet vrij zeker dat CU dat toen de tijd aangaf met de nodige "mitsen en maren", misschien op een fluistertoon, maar toch.
Segers, 3-4-2021

" Als een nieuw kabinet wordt geleid door VVD-leider Mark Rutte, zal de ChristenUnie daaraan niet deelnemen.

"Daarvoor is er gewoon te veel gebeurd"

bij de motie van wantrouwen stonden wij voor een groot dilemma: willen we een kabinet midden in de coronacrisis onthoofden, waardoor we de politieke chaos alleen maar vergroten? Daarvoor durfden wij geen verantwoordelijkheid te nemen. Maar wij willen niet terug naar 'business as usual'. Daarom hebben we als fractie ook al meteen besloten: wij kunnen geen deel uitmaken van een vierde kabinet-Rutte. Dat heb ik Rutte intussen ook zelf laten weten.

Als u mij vraagt of een andere politieke cultuur zwaarder weegt dan gewoon maar snel doorgaan met de formatie, is mijn antwoord ja", zegt Segers op de vraag of hij zich realiseert dat het besluit van de ChristenUnie waarschijnlijk zal bijdragen aan een lange formatie.

"Wij kunnen het niet verantwoorden als we opnieuw deelnemen aan een kabinet onder Rutte."

Hier worden elke mits en maar toch subiet en resoluut van tafel geveegd. En concreet werd het ook een bizar zware en lange formatie, die pas door CU over de eindstreep getrokken werd 'want we moeten verantwoordelijkheid nemen (om Nederland niet zolang zonder kabinet te laten zitten). Wat opzich ook bizar en tegenstrijdig is omdat hij daarmee eigenlijk zegt dat het door CU komt dat NL een jaar lang stuurloos is geweest, en CU juist degene was die een jaar lang geen verantwoordelijkheid neemt. Het meest frappante is dat het CU weer degene was die nu Rutte IV heeft doen knallen. So much voor de verantwoordelijkheid. Weer minimaal 6 maanden geen bestuur.

Achteraf gezien vind ik die woorden/acties van CU nog meer tegenstaan dan Bontenbal die, daar heb je wel gelijk in, een stuk genuanceerder was.

"Als ik met een buurman op Zuid praat, weet je wat je te doen staat. Te vaak gaat het hier over Haags gedoe terwijl wij echte problemen moeten oplossen.”

https://www.parool.nl/ned...n-horen-en-zien~bd344bee/

Desalniettemin denk ik niet dat CDA om de de geloofwaardigheid te repareren, in een nieuwe regering moet gaan zitten. De Balkenendes, Die Leeuwarder burgervader, Wopke, Hugo 'ik was betrokken maar ook was ik niet betrokken', hoe ze Omtzigt hebben behandeld (en nu weer terug willen om de polls)..ze hebben een spoor van vernieling getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Rene44 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:29:
"Wij kunnen het niet verantwoorden als we opnieuw deelnemen aan een kabinet onder Rutte."
Dit bedoel ik met fluistertoon. Het belangrijkst woord hier is "niet kunnen verantwoorden" en dat voorkomt deelname. Mijn bron: https://www.nd.nl/nieuws/.../cu-niet-verder-met-rutte

En als ik even verder zoek kom ik bij het volgende terecht en dat verklaart waarom het mogelijk wel kon: Het geloof dat men dingen op die manier kan veranderen.
Twee weken later, tijdens een partijcongres, draait Segers wat bij. Hij zegt dat hij te veel op de man heeft gespeeld. Het probleem is volgens hem niet één persoon, maar "een ongezonde politieke cultuur en een genadeloze overheid".
En dit gedrag is logisch, want wanneer de situatie verandert (en dat doet het altijd) verschijnen en verdwijnen er opties. Blijkbaar was de situatie dusdanig verandert dat het wel mogelijk werd.

Ik zal niet ontkennen dat zijn uitspraak en gedrag overeenkomt, dat acht ik wel bewezen, zeker als we alleen deze twee momentopnames in overweging nemen, maar in dit geval zat er bijna een jaar tussen. En als iemand mij zou dwingen om één positief ding te zeggen over Rutte dan is het zijn vermogen om te leren en een beter mens te worden. Dus wie weet wat er afgespeeld is in de tussentijd?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Dus wie weet wat er afgespeeld is in de tussentijd?
Tja, zo kan je aan elke uitspraak wel mitsen en maren verbinden. Maar we hebben het hier over de leiders van een land, een overheid met honderdduizenden ambtenaren. Dan kan je m.i. niet zo zwalken en draaien van zeer duidelijke standpunten, zeker niet voor prime time televiesie cameeras en wetende dat die uitspraken met chocoladeletters in de kranten komen. Die moet je kunnen vertrouwen op wat ze zeggen. Als Segers zegt niet verder te gaan met Rutte, dan moet je daar van uit kunnen gaan anders kan je net zo goed geen journaal items met uitspraken van dit soort leiders volgen omdat je toch nooit weet wat de fluistertoon is. Je kan niet een jaar lang een olietanker stuurloos laten om dan weer vertrouwen in de kapitein te laten groeien. Bovendien hebben ze nu weer de stekker eruit getrokken. In de afgelopen 3 jaar gaan we naar 50% demissionaire status en tellende want weer formeren. Als er 1 les is uit de afgelopen 2 kabinetten is dat je CU er niet als kauwgumplakpartij bij moet hebben, naast dat je hun uitspraken met een flinke schep zout moet nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rene44 op 16-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ook Attje Kuiken verlaat de Tweede Kamer:
PvdA-fractieleider Attje Kuiken keert na de verkiezingen niet terug in de Tweede Kamer. Ze vindt het na 17 jaar als parlementariër mooi geweest. Kuiken wil niet uitsluiten dat ze nog in een andere rol terugkeert aan het Binnenhof, maar daar nu al over speculeren vindt ze potsierlijk.
Echt bizar deze leegloop, ook in het buitenland valt dit op:

Nederland maakt zich op voor totale politieke make-over

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29
XWB schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:31:
Ook Attje Kuiken verlaat de Tweede Kamer:

[...]

Echt bizar deze leegloop, ook in het buitenland valt dit op:

Nederland maakt zich op voor totale politieke make-over
Ongelofelijk. Ikzelf postte een week of 4 geleden ook al dat het op een leegloop begon te lijken. Sindsdien zijn er nog een paar 'opgestapt'.

Wat zou hier ten grondslag aan liggen? Heft giftige politieke klimaat, dreigingen op social media, de huidige probleem dossiers etc etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56

Wimo.

Shake and Bake!

Er komen vast nog wat "toppers" terug zodra er weer wat te "eer" halen is... Onze redders !

Paar maandjes ontspannen en daarna hard werken aan Timmermans 1.

[ Voor 27% gewijzigd door Wimo. op 18-08-2023 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
renegrunn schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:34:
Wat zou hier ten grondslag aan liggen? Heft giftige politieke klimaat, dreigingen op social media, de huidige probleem dossiers etc etc.?
Ik denk dat al de factoren die je noemt meespelen. Maar ik denk dat een van de belangrijkste factoren toch de politieke partijen zelf zijn. Het is al heel lang een trend dat bij de traditionele regeringspartijen de macht aan het verschuiven is van de Kamerleden naar de partijtop. Dit gebeurd zowel actief door fractiediscipline die opgelegd wordt, alsmede door het rouleren en onverkiesbaar stellen van Kamerleden. Bijkomende factor is dat de partij/fractieleider vaak plaatsneemt in het kabinet en niet in de kamer en het resulteert in een scheve machtsverhouding.

Met zulke machtsverhoudingen is het ook moeilijk om zowel de regering te controleren alsmede om resultaten te boeken als Tweede Kamer. Het wordt dan een proces waar Kamerleden op stuk lopen.

Dit proces kan ook niet makkelijk gekeerd worden, daarvoor moet de kiezer eerst op andere partijen stemmen die dit niet doen, Een mogelijk andere oplossing is dat de partij/fractieleider niet mag plaatsnemen in het kabinet, maar altijd in de kamer moet blijven. Maar dan krijg je het issue van het kiezen van de (vice)premier.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd of iemand getallen heeft in hoeverre dit anders is dan andere jaren. Ik heb alleen dit gevonden: https://www.denederlandse..._nieuwe_tweede_kamer_naar, maar daar heb je natuurlijk ook nog de grote invloed van wijzigende zetelaantallen. Maar normaal zijn er dus 40-60 nieuwe kamerleden. Een hele grote BBB zal dat natuurlijk vergroten, terwijl een grote traditionele partijen, of zelfs een Omtzigt, waarschijnlijk eerder uit voormalig kamerleden bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
defiant schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Het is al heel lang een trend dat bij de traditionele regeringspartijen de macht aan het verschuiven is van de Kamerleden naar de partijtop.
Ik vraag me af of dat onder Van Agt, Den Uyl of Wiegel nu echt zoveel anders was? Heeft het niet meer met de verhoudingen te maken? Bij een twee partijen coalitie is het natuurlijk veel makkelijker.
Een mogelijk andere oplossing is dat de partij/fractieleider niet mag plaatsnemen in het kabinet, maar altijd in de kamer moet blijven. Maar dan krijg je het issue van het kiezen van de (vice)premier.
De keuze voor de premier en de verkiezingen voor de kamer zouden op de ene of andere manier losgekoppeld moeten worden. Want de verkiezingen verworden nu vaak tot een soort tweestrijd om het torentje waarbij onze stupide media (looking at you Frits Wester...) deze gedachte zelfs voeren door "premiersdebatten" te organiseren.

Dat kan straks ook nog wel eens iets kroms opleveren als vd Plas een kandidaat premier naar voren schuift: gaat die dan ook de debatten doen? Moeten we niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Waarschijnlijk een combi? Iemand als Kwint heeft bijvoorbeeld zelf aangegeven dat hij soms naar zijn werk ging met het idee "wat doe ik hier" dus dan is het meer het gevoel dat hij in dit klimaat niks gedaan krijgt. Bij Kaag lijkt het toch vooral om de bedreigingen te gaan.
Maar je hebt ook een deel dat valt onder "LPF-toestanden". De vertrekkers bij bijvoorbeeld JA21 lijken toch vooral moeite te hebben met de koers van de partij zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:48:
[...]

Waarschijnlijk een combi? Iemand als Kwint heeft bijvoorbeeld zelf aangegeven dat hij soms naar zijn werk ging met het idee "wat doe ik hier" dus dan is het meer het gevoel dat hij in dit klimaat niks gedaan krijgt. Bij Kaag lijkt het toch vooral om de bedreigingen te gaan.
Maar je hebt ook een deel dat valt onder "LPF-toestanden". De vertrekkers bij bijvoorbeeld JA21 lijken toch vooral moeite te hebben met de koers van de partij zelf.
Al dit soort klaagpartijen heeft dit, ze zijn het alleen eens over waar ze tegen zijn (Rutte! De Elite!) maar zodra er moet worden bepaald waar ze voor zijn gaat het mis. Het zal niet zo sterk aanwezig zijn als bij de kleine schreeuwers maar het GL/PdvA verbond heeft ook verschillende denkbeelden waarbij iemand meer zal moeten inleveren dan een ander voor het programma straks.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Al dit soort klaagpartijen heeft dit, ze zijn het alleen eens over waar ze tegen zijn (Rutte! De Elite!) maar zodra er moet worden bepaald waar ze voor zijn gaat het mis. Het zal niet zo sterk aanwezig zijn als bij de kleine schreeuwers maar het GL/PdvA verbond heeft ook verschillende denkbeelden waarbij iemand meer zal moeten inleveren dan een ander voor het programma straks.
De SP is geen klaagpartij. De SP heeft zijn goede en slechte standpunten maar is in de basis een partij die wil breken met het neoliberale en Angelsaksische denken zoals we dat al decennia zien. Helaas is dat denken nog zo sterk aanwezig dat het dan moeilijk wordt coalitiegenoten te vinden. Aanschuiven zoals het CU lijkt me dan niet verstandig. Hetzelfde geldt nog meer voor de PvdD. Dus stop met dit soort negatieve frames svp.

Kwint was ook één van de meest inhoudelijke en beste parlementariërs die ik ken. Maar als je jaar na jaar in de kamer zit en je ziet geen verandering in het denken dat je zo verafschuwt dan kan ik me voorstellen dat je moedeloos wordt en het stokje even overdraagt. Wel jammer voor de kamer want die heeft ervaren mensen nodig.

Het feit dat de meerderheid van je potentiële coalitiegenoten in de basis anders denkt over de sociaaleconomische vraagstukken is natuurlijk ook iets waar GL/PvdA weer tegenaan gaat lopen. Dan kun jij straks roepen dat ze niet moeten "schreeuwen" maar "mee moeten regeren" maar als het resultaat is dat we weer een variant krijgen op Rutte II dan schiet zowel die linkse kiezer als de partij zelf er uiteindelijk niks mee op. Ik ben die kiezer links van het midden en heb het Samsom nog steeds niet vergeven*

* Mede omdat hij zelfs anno 2023 nog steeds niet ziet of durft toe te geven dat hij fouten heeft gemaakt. Met zulke neoliberalen in je midden heb je als linkse partij geen vijanden nodig om je idealen om zeep te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:04

Marc H

- - Is wakker - -

defiant schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat al de factoren die je noemt meespelen. Maar ik denk dat een van de belangrijkste factoren toch de politieke partijen zelf zijn. Het is al heel lang een trend dat bij de traditionele regeringspartijen de macht aan het verschuiven is van de Kamerleden naar de partijtop. Dit gebeurd zowel actief door fractiediscipline die opgelegd wordt, alsmede door het rouleren en onverkiesbaar stellen van Kamerleden. Bijkomende factor is dat de partij/fractieleider vaak plaatsneemt in het kabinet en niet in de kamer en het resulteert in een scheve machtsverhouding.

Met zulke machtsverhoudingen is het ook moeilijk om zowel de regering te controleren alsmede om resultaten te boeken als Tweede Kamer. Het wordt dan een proces waar Kamerleden op stuk lopen.

Dit proces kan ook niet makkelijk gekeerd worden, daarvoor moet de kiezer eerst op andere partijen stemmen die dit niet doen, Een mogelijk andere oplossing is dat de partij/fractieleider niet mag plaatsnemen in het kabinet, maar altijd in de kamer moet blijven. Maar dan krijg je het issue van het kiezen van de (vice)premier.
Ik heb mij wel eens afgevraagd of het niet beter was dat we een aparte premiersverkiezing moeten houden, in combinatie met een beperking op hoe lang iemand premier kan zijn. Ik weet het, het klinkt Amerikaans en dat blindelings kopiëren ben ik ook geen voorstander van. Maar dat iemand maximaal twee termijnen premier kan zijn lijkt mij wel een goed begin. Klappen je kabinetten na een jaar? pech gehad en blijkbaar was je toch niet zo goed als premier als je dacht. Een verse visie na uiterlijk acht jaar lijkt mij geen gek idee.

Maar verder? Lastig, heel lastig.
Grootste probleem is dat een groot gedeelte van de tweede Kamerleden er eigenlijk maar voor spek en bonen bij zitten. Als je geen lid bent van een regeringspartij dan tel je gewoon niet mee. Je kan discussiëren tot je een ons weegt, maar als de regeringspartijen niet thuis geven kan je net zo goed via een Skype verbinding uit je bed "meedoen". Ligt ook lekkerder als je in slaap valt.

Maar hoe doorbreek je dat? geen regering meer vormen maar bewindvoerders uit alle partijen halen? Voor elke ministerspositie worden mensen uit de tweede kamer gekozen, via een hoofdelijke en geheime stemming. Zo heeft een Wilders tenminste kans staatssecretaris van immigratie te worden en een SGP'er onderwijs onder zich krijgt. Even alle gekheid opzij, het verdelen van de macht lijkt mij wel een goede zet. Alle partijen kunnen dan mensen voordragen voor de verschillende posities, met daarboven een door het volk gekozen premier.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
https://www.ad.nl/politie...-kiezer-aan-zet~ae842122/

We zetten de PVV niet meer persé buitenspel....
Zou de PVV dat zelf wel willen? Verantwoordelijkheid dragen is natuurlijk niet hun hobby als populisten.

Wel grappig dat yesilgoz van SP naar GL naar nu rechtser dan Rutte is gegaan. Hoe zou dat zo gekomen zijn vraag ik me wel eens af

[ Voor 21% gewijzigd door LZ86 op 18-08-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:47
LZ86 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:51:

Zou de PVV dat zelf wel willen? Verantwoordelijkheid dragen is natuurlijk niet hun hobby als populisten.

Wel grappig dat yesilgoz van SP naar GL naar nu rechtser dan Rutte is gegaan. Hoe zou dat zo gekomen zijn vraag ik me wel eens af
Als het nog niet duidelijk genoeg was aan welke kant van het spectrum de VVD kiezers probeert te lokken :)

En dus ook welke kant de VVD (nog verder) op gaat.

En wat betreft de politieke reis van Yezilgoz: doet me denken aan Ayaan Hirshi Ali, die ook begon bij PvdA maar uiteindelijk aan de rechterflank van de VVD eindigde.

[ Voor 11% gewijzigd door migchiell op 18-08-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:08
[...]
Begrijp er ook weinig van. De politici die jarenlang het hardst om het vertrek van Rutte hebben geschreeuwd taaien af op het moment dat Rutte daadwerkelijk vertrekt.

De probleemdossiers kunnen het punt dan ook niet zijn, want die kan men - tenminste in de beginperiode - nog wel als erfenis van Rutte labelen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik doe meestal een kieswijzer en dan kijk ik op welke persoon ik graag wil stemmen binnen de top 3 partijen. Meestal komt er iets anders uit dan de vorige verkiezingen. Wat ik vervelend vind is dat er veel subsidie gaat naar regelingen waar de mensen met een kleinere portemonnee niets aan hebben.

Zonnepanelen BTW vrij, maar dan gaat uiteindelijk wel de rekening omhoog van de mensen zonder zonnepanelen om de kosten van het overbelastte netwerk te compenseren.

Elektrische auto's leasen kost bijna niks of bij aanschaf krijg je veel terug, maar alleen Managers met een dik salaris kunnen die kiezen

Accijns brandstof omlaag, maar gemiddeld genomen worden de meeste Kms gereden door de meer bedeelden.

Ondertussen is de 0% BTW op groenten waar al jaren over wordt gelult niet ingevoerd. Hoe moeilijk kan het zijn. Alle hele en onverpakte groentes zoals die bij de supermarkt bij binnenkomst liggen worden 0%. De rest is allemaal 9%. Zo, problem solved.

Gezien er binnenkort een miljoen mensen in Nederland onder de armoedegrens leven, lijkt het mij een idee om even te kijken hoe we zo effectief mogelijk een zo'n groot mogelijk aantal mensen kunnen helpen. En misschien houdt dat ook in dat we even moeten kappen met allerlei ideeen zoals die reeds ingevoerde prijzen op plastic bakjes en bekers die bedrijven vervolgens in hun eigen zak mogen steken.

Dus met dit gezegd hebbende, iemand een idee welke partij of persoon hier goed bij past? Ik denk niet in links of rechts, maar in effectief belastinggeld uitgeven waar nodig. Ik vind momenteel Joost Eerdmans wel lekker gaan.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 07:08
Vermoed dat dat er mede achter zit. De PVV wil helemaal niet meer na het debacle destijds, en kan alleen maar 'shinen' door overal tegen te zijn. Bij elke uitsluiting kunnen ze zeggen 'zie maar' en levert dat weer zetels op. En dat geldt natuurlijk sterker voor een uitsluiting door de VVD dan door de linkse partijen.

Vermoed dat Yesilgoz op deze manier de PVV een paar stemmen willen onthouden. Want het zegt natuurlijk helemaal niks over de vraag of ze ooit met de PVV gaat regeren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
migchiell schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:03:
[...]
En dus ook welke kant de VVD (nog verder) op gaat.
Nou laten we niet te hard van stapel lopen. Na de campagnes is het gewoon weer netjes linksaf
(vanuit rechtste optiek hè....voordat alles en iedereen vanuit het linkse perspectief op deze opmerking duikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
PLAE schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Nou laten we niet te hard van stapel lopen. Na de campagnes is het gewoon weer netjes linksaf
(vanuit rechtste optiek hè....voordat alles en iedereen vanuit het linkse perspectief op deze opmerking duikt).
We gaan het zien :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
@Dekar
Armoedebestrijding klinkt nu als iets eenmaligs. Maar het lijkt me vooral dat je moet kijken hoe je zorgt dat minder mensen onder die grens komen. En dan kom je in alle realiteit toch meestal uit partijen meer aan de linkerkant van het spectrum. De markt vrijlaten bestrijdt armoede in de praktijk namelijk zelden.

Eerdmans is dan overigens de laatste op wie je moet stemmen. Dat is echt met afstand de meest overschatte politicus. Een wannabee Fortuyn die nog steeds pronkt met zijn plaatsje tussen al die LPF-ers en in elk geval landelijk gewoon tekort komt. Verder dan roedeltjes over het Deense asielmodel komt hij niet. Voeg daarbij het feit dat hij nog achter Baudet en Trump aanliep op het moment dat de fascistische inslag er al dik bovenop lag. Of het nu opportunisme, kwaadaardigheid of domheid is: dat figuur wil je niet aan de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Haar kern waarden zijn niet stabiel geweest en verschuiven steeds verder op in richting waarvan ze denkt dat het wel werkt. Ze begon met links, merkt dat het niet werkt, schuift naar rechts en hé nu kan het wel. Vervolgens blijft ze doorschuiven tot dat ze bij de PVV uitkomt. Leuk als je daar bewust voor kiest, maar in de praktijk hebben de meeste mensen niet in de gaten hoe hun eigen overtuigen de hele tijd veranderen. Vervolgens verwart ze de ruimte die andere haar geven voor haar eigen vermogen om verandering te brengen.

Mocht zij de PM worden van Nederland dan zal het niet lang zijn. Ze zal de confrontatie opzoeken en daardoor altijd tussen de partijen lopen, een kant kiezen en vervolgens winnen of verliezen.

Maar ik denk dat het niet zover komt, de echte interviews moet nog komen en tot dus ver heeft ze weinig aandacht op onderwerpen die er echt toe doen. Ze zal dus in het vaarwater van BBB, PVV en FvD te recht komen. Er is zelfs een mogelijkheid dat haar partij gaat halveren. De oplossing van Rutte bij de vorige verkiezing was naar links uit te breiden, want daar was nog ruimte, maar die strategie hebben ze laten varen.

De enige manier waarop ze echt kan winnen is door met deze partijen het gevecht aan te gaan, maar dan zal ze waarschijnlijk geen coalitie meer kunnen vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PLAE schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

offtopic:
Hap! Je bedoelt op de snelweg links gaan rijden en gas geven tot je er rechts moet om de afslag te nemen, om vervolgens "netjes linksaf" te slaan zodat je er weer op kan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Ongelofelijk. Ikzelf postte een week of 4 geleden ook al dat het op een leegloop begon te lijken. Sindsdien zijn er nog een paar 'opgestapt'.

Wat hier aan ten grondslag ligt denk ik is dat deze mensen aan de zijlijn hebben zitten roepen. Nu is er een kans dat ze problemen moeten oplossen, en dat wordt het ze heet onder de voeten. Ze weten donders goed wat voor een t*ringzooi er opgelost moet worden op de ministeries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Wat hier aan ten grondslag ligt denk ik is dat deze mensen aan de zijlijn hebben zitten roepen. Nu is er een kans dat ze problemen moeten oplossen, en dat wordt het ze heet onder de voeten. Ze weten donders goed wat voor een t*ringzooi er opgelost moet worden op de ministeries.
Dat zijn ranzige beschuldigingen en het is bullshit. Er stoppen politici van allerlei partijen, van coalitie tot aan oppositie. Die zullen allemaal andere redenen hebben. En de grootste roepers (Wilders en Baudet) blijven overigens keurig op hun stoeltje zitten.

In het kader van Kuiken is het sowieso onzin want ze geeft aan niet per definitie nee te zeggen tegen een aanbod om in een kabinet te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:57
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
[...]Wat hier aan ten grondslag ligt denk ik is dat deze mensen aan de zijlijn hebben zitten roepen. Nu is er een kans dat ze problemen moeten oplossen, en dat wordt het ze heet onder de voeten. Ze weten donders goed wat voor een t*ringzooi er opgelost moet worden op de ministeries.
Da's wel een hele dikke aanname die je doet.
Is het wel eens in je opgekomen dat het kamerlidmaatschap best wel een zware job is? En dat je na zo'n jaar van nachtenlang doorvergaderen ook mag zeggen: "Nu mag een ander partijlid zijn/haar schouders er onder zetten". Bovendien, het zijn alleen poppetjes die weggaan, er komen weer nieuwe poppetjes voor terug. Het is niet zo dat bij het vertrek van kamerleden ook de standpunten van de diverse partijen uit de tweede kamer vertrekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Dekar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:34:
Ik doe meestal een kieswijzer en dan kijk ik op welke persoon ik graag wil stemmen binnen de top 3 partijen. Meestal komt er iets anders uit dan de vorige verkiezingen. Wat ik vervelend vind is dat er veel subsidie gaat naar regelingen waar de mensen met een kleinere portemonnee niets aan hebben.

Zonnepanelen BTW vrij, maar dan gaat uiteindelijk wel de rekening omhoog van de mensen zonder zonnepanelen om de kosten van het overbelastte netwerk te compenseren.

Elektrische auto's leasen kost bijna niks of bij aanschaf krijg je veel terug, maar alleen Managers met een dik salaris kunnen die kiezen

Accijns brandstof omlaag, maar gemiddeld genomen worden de meeste Kms gereden door de meer bedeelden.

Ondertussen is de 0% BTW op groenten waar al jaren over wordt gelult niet ingevoerd. Hoe moeilijk kan het zijn. Alle hele en onverpakte groentes zoals die bij de supermarkt bij binnenkomst liggen worden 0%. De rest is allemaal 9%. Zo, problem solved.

Gezien er binnenkort een miljoen mensen in Nederland onder de armoedegrens leven, lijkt het mij een idee om even te kijken hoe we zo effectief mogelijk een zo'n groot mogelijk aantal mensen kunnen helpen. En misschien houdt dat ook in dat we even moeten kappen met allerlei ideeen zoals die reeds ingevoerde prijzen op plastic bakjes en bekers die bedrijven vervolgens in hun eigen zak mogen steken.

Dus met dit gezegd hebbende, iemand een idee welke partij of persoon hier goed bij past? Ik denk niet in links of rechts, maar in effectief belastinggeld uitgeven waar nodig. Ik vind momenteel Joost Eerdmans wel lekker gaan.
Dan moet je juist niet voor Eerdmans gaan. Die man is rechtser dan de VVD en zit daar vooral voor ondernemers en zichzelf.

Je zal met jouw zorgpunten toch echt bij een linkse partij uitkomen. Alles rechts van het midden gaat jouw punten niet oplossen. Sterker nog, zal er alleen maar erger van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online

Er zijn hele goede argumenten waarom de VVD helemaal niet met de PVV moet regeren en dat weten Yesilgöz en het partijbestuur ook wel. Die argumenten hoeven we ook niet zelf aan te dragen hier, dat heeft de voorganger van Yesilgöz in 2017 namelijk gedaan bij de toenmalige kabinetsformatie:

https://www.kabinetsforma...nformateur-tjeenk-willink

Wat is er anders toen Rutte in 2017 die brief aan Tjeenk Willink schreef en nu?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
alexbl69 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Vermoed dat dat er mede achter zit. De PVV wil helemaal niet meer na het debacle destijds, en kan alleen maar 'shinen' door overal tegen te zijn. Bij elke uitsluiting kunnen ze zeggen 'zie maar' en levert dat weer zetels op. En dat geldt natuurlijk sterker voor een uitsluiting door de VVD dan door de linkse partijen.

Vermoed dat Yesilgoz op deze manier de PVV een paar stemmen willen onthouden. Want het zegt natuurlijk helemaal niks over de vraag of ze ooit met de PVV gaat regeren.
Terwijl de PVV op haar anti buitenlander standpunten na best links zou zijn. Als je hun 2 A4tjes een verkiezingsprogramma mag noemen.

Toch stemmen ze braaf mee met de VVD en die stemmers van Wilders stinken er toch elke verkiezingen weer in, want "DiE BUiTeNlAndErS"

Tijd dat Lubach weer gaat beginnen :P

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 18-08-2023 17:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164

Waarom geen 0% op gesneden groente? Dat is niet ongezonder dan wat jij beschrijft. En diepvries- en blikgroente? Bonen uit blik zijn hartstikke gezond.

Het probleem met invoeren van 0% is dat de grens heel onduidelijk is en ongetwijfeld voor heel veel discussies gaat zorgen als je te simpel maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Dat zijn ranzige beschuldigingen en het is bullshit. Er stoppen politici van allerlei partijen, van coalitie tot aan oppositie. Die zullen allemaal andere redenen hebben. En de grootste roepers (Wilders en Baudet) blijven overigens keurig op hun stoeltje zitten.

In het kader van Kuiken is het sowieso onzin want ze geeft aan niet per definitie nee te zeggen tegen een aanbod om in een kabinet te gaan zitten.
Yaksa schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Da's wel een hele dikke aanname die je doet.
Is het wel eens in je opgekomen dat het kamerlidmaatschap best wel een zware job is? En dat je na zo'n jaar van nachtenlang doorvergaderen ook mag zeggen: "Nu mag een ander partijlid zijn/haar schouders er onder zetten". Bovendien, het zijn alleen poppetjes die weggaan, er komen weer nieuwe poppetjes voor terug. Het is niet zo dat bij het vertrek van kamerleden ook de standpunten van de diverse partijen uit de tweede kamer vertrekken.
Jullie mogen het een ranzige beschuldiging of dikke aanname vinden. Het ik per definitie een aanname omdat het mijn mening. Het nieuwe kabinet wat er moet komen heeft 2 opdrachten:
1. Het land besturen
2. De waslijst aan crisissen oplossen

Het land besturen met je coalitieakkoord en je politieke visie is één ding, maar de crisissen oplossen is een taak op zich. En ik kan mij voorstellen dat de oud gedienden denken - mede na de zware jaren - daar heb ik geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:57
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:21:
Jullie mogen het een ranzige beschuldiging of dikke aanname vinden. Het ik per definitie een aanname omdat het mijn mening. Het nieuwe kabinet wat er moet komen heeft 2 opdrachten:
1. Het land besturen
2. De waslijst aan crisissen oplossen
Het land besturen met je coalitieakkoord en je politieke visie is één ding, maar de crisissen oplossen is een taak op zich. En ik kan mij voorstellen dat de oud gedienden denken - mede na de zware jaren - daar heb ik geen zin in.
Heeft U daar een betrouwbare bron voor?
Ik heb namelijk nog van geen enkel vertrekkend kamerlid iets gehoord wat ook maar in de richting van Uw speculatie komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
Frame164 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Waarom geen 0% op gesneden groente? Dat is niet ongezonder dan wat jij beschrijft. En diepvries- en blikgroente? Bonen uit blik zijn hartstikke gezond.

Het probleem met invoeren van 0% is dat de grens heel onduidelijk is en ongetwijfeld voor heel veel discussies gaat zorgen als je te simpel maakt.
offtopic:
Tuurlijk zullen er grensgevallen zijn, en zullen Unilever en co die grenzen bewust gaan opzoeken, maar nu doet men helemaal niets. Terwijl er heus wel iets te verzinnen is dat wel 98% goed werkt (even voor de vuist weg: elk product dat voor minstens 90% uit groente bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:21:
[...]
ik kan mij voorstellen dat de oud gedienden denken - mede na de zware jaren - daar heb ik geen zin in.
Zonder bewijs of voorbeelden is dat niet meer dan een loze beschuldiging in de categorie van Hooydonk.

De meesten hebben ook duidelijke redenen aangegeven waarom ze stoppen. In het geval van Kuiken, Leijten, Kaag of Kwint (die ik zo snel herinner) was bovenstaande in elk geval al niet van toepassing. En die PVV mevrouw die afhaakt zal waarschijnlijk ook niet bang zijn om beleid te maken want dat wordt niet van haar verwacht.

[ Voor 13% gewijzigd door D-e-n op 18-08-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:09
Frame164 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Die grens is op zich wel te definiëren. Ik vraag me wel af hoe we ervoor zorgen dat de consument dan ook echt minder blijft betalen. Anders schieten die prijzen binnen no-time weer naar het oude niveau, en zit die 9% gewoon in de zakken van de supers ipv in die van de consument.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Column van Jort Kelder in FD, vindt zichzelf met een ‘13-puntenlijstje’ weer een hele peer. De partijen kunnen hem bellen.
Alle 13 Goed.

‘Pas maar op, straks vragen ze je nog.’ Zorgelijke toon van d’oude Kelder (93), die vreest dat z’n zoon stukjes tikken inruilt voor politiek. Om er zeker van te zijn dat ik geen partij teleur hoef te stellen, mijn turbo-programma.

1. Democratie. Premiersdebatten? Volksverlakkerij, zolang we onze minister-president niet mogen kiezen. Ook nuttig: referenda, kiesdrempels en censuskiesrecht: wie minder dan 5k inkomstenbelasting betaalt, beslist niet mee hoe het geld besteed wordt.

2. Belastingen. Vervang btw voor CO₂-heffingen en een toeslag voor ongezond voedsel. Stimuleer risicodragend geld, belast lui kapitaal en lok multinationals en multimiljonairs met rulings. Publiceer een Openbaar Belastingregister.

3. Meritocratie. Niet afkomst, kleur of gender, laat staan het juiste woke-wereldbeeld, mag bepalend zijn bij een benoeming. Wat wel? Kwaliteit.

4. Economie. Onze lobbycratie blijft te lang een lagelonenlandje met sectoren vol werkende armen, die leunen op douceurtjes van de staat. Kies voor het Zwitserse model: meer innovatie, lekkerder chocolaatjes.

5. Klimaat. Geen neo-communistische koolstofrantsoenen maar een oud-liberaal recept: de vervuiler betaalt. Alles.

6. Onderwijs. Psychologen, bedrijfskundigen en communicatieklerken zijn er voldoende, subsidieer techniek-scholieren en bèta-studenten met gratis beurzen en kamers.

7. Infrastructuur. Rekeningrijden naar tijd en plaats, supersnel ov in de Randstad en een snelle baan voor uitstootarme auto’s. Plus: Schiphol naar zee.

8. Landbouw. Dierenmishandeling is geen mensenrecht. Stop met de intensieve veehouderij en plant alleen gewassen voor menselijke consumptie.

9. Wonen. Draai ideologisch gedreven stommiteiten van Hugo de Jonge terug, zodat er weer gebouwd wordt. Gun bewoners van socialehuurwoningen kans op vermogensopbouw door huurkoop.

10. Asiel. Gelukszoekers zijn welkom, ook economische. Maar wees selectief. Kunnen ze zich na 5 jaar nog steeds niet bedruipen of plegen ze een misdrijf: sorry, terug.

11. Zorg. We willen gratis naar de dokter en het recht op een bmi boven de 30, maar premies en eigen bijdrages mogen nooit omhoog. Laat patiënten om te beginnen hun eigen rekeningen voorschieten.

12. Europa. We sloten Europese verdragen om onze munt te runnen als een Duitse mark. Respecteer die afspraken of stap uit de euro.

13. Justitie. 90% van de recherchetijd gaat naar Taghi & trawanten. De mens wil zich drogeren, helaas. Stop de hypocrisie, reguleer drugs, net als drank en gokken.

Anders nog iets, meneer Kelder? Ja, graag een intelligente sanering van onze dolgedraaide bureaucratie, anders lukt er sowieso niets.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/opinie/1485482/alle-13-goed
Lekker vanuit de heup schieten. Vindt zijn maatje Mark altijd ‘supergaaf’!

Lees punt 1 nog eens goed:
1. Democratie. Premiersdebatten? Volksverlakkerij, zolang we onze minister-president niet mogen kiezen. Ook nuttig: referenda, kiesdrempels en censuskiesrecht: wie minder dan 5k inkomstenbelasting betaalt, beslist niet mee hoe het geld besteed wordt.
Goed, Jort Kelder schiet vanuit de heup, doe ik het ook even.

Dus, Jort Kelder, (ad. 1) mensen die de pech hebben een (zeer) laag inkomen te hebben of afhankelijk te zijn van een (…) uitkering, studeren, of anderszins niet boven ‘€5000 aan inkomstenbelastingen’ komen, mogen dan lijdzaam toezien hoe eigengereid Nederland eigenlijk is, en bibberend afwachten wat voor kruimels er overblijven nadat de koek is verdeeld onder degenen die het toch al goed voor elkaar hebben?

Stemrecht van mensen afpakken is wel het laatste wat deze democratie nodig heeft.

Of vindt Jort Kelder dat bijv. de jeugd geen stemrecht verdient?

Misschien had hij zelf iets langer in de schoolbanken moeten blijven zitten, om in te zien dat dit een hellend vlak van sterk antidemocratisch gehalte is.

Ik kan ‘out of the box’-denken vaak waarderen, maar dit slaat nergens op.

Of hij moet bedoelen dat hij vindt dat belastingontwijkers geen stemrecht meer hebben? Zou ‘t?

Supergaaf!

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 18-08-2023 19:13 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Yaksa schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

Heeft U daar een betrouwbare bron voor?
Ik heb namelijk nog van geen enkel vertrekkend kamerlid iets gehoord wat ook maar in de richting van Uw speculatie komt.
Ik zeg toch dat het mijn mening is en ik mij die voorstelling kan maken? Ik zeg toch niet dat het zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Ramzzz schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:12:
Column van Jort Kelder in FD, vindt zichzelf met een ‘13-puntenlijstje’ weer een hele peer. De partijen kunnen hem bellen.

[...]

Lekker vanuit de heup schieten. Vindt zijn maatje Mark altijd ‘supergaaf’!

Lees punt 1 nog eens goed:

[...]

Goed, Jort Kelder schiet vanuit de heup, doe ik het ook even.

Dus, Jort Kelder, (ad. 1) mensen die de pech hebben een (zeer) laag inkomen te hebben of afhankelijk te zijn van een (…) uitkering, studeren, of anderszins niet boven ‘€5000 aan inkomstenbelastingen’ komen, mogen dan lijdzaam toezien hoe eigengereid Nederland eigenlijk is, en bibberend afwachten wat voor kruimels er overblijven nadat de koek is verdeeld onder degenen die het toch al goed voor elkaar hebben?

Stemrecht van mensen afpakken is wel het laatste wat deze democratie nodig heeft.

Of vindt Jort Kelder dat bijv. de jeugd geen stemrecht verdient?

Misschien had hij zelf iets langer in de schoolbanken moeten blijven zitten, om in te zien dat dit een hellend vlak van sterk antidemocratisch gehalte is.

Ik kan ‘out of the box’-denken vaak waarderen, maar dit slaat nergens op.

Of hij moet bedoelen dat hij vindt dat belastingontwijkers geen stemrecht meer hebben? Zou ‘t?

Supergaaf!
Zo te lezen bij punt 7 woont Jort in de Randstad...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:16

Ze wil bovenal winnen, een gezonde dosis strategisch opportunisme hoort er dan gewoon bij. Het gaat niet meer om je politieke inslag of ook maar goede ideeën voor de toekomst van het land. Het gaat maar om 1 ding , de VVD moet weer te grootste worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

[...]
Huh toch best verbazende standpunten wat betreft milieu e.d. Zou hij het goed doen als het 'groenrechts' waar sommigen naar snakken?

"We hebben genoeg psychologen" vind ik overigens wel bijzonder om te roepen gezien a) de dramatische wachtrijen en tekorten bij de GGZ en andere psychologische beroepen; b) numerus fixus op psychologie bij veel universiteiten.

Maar ik vind het nog best een strak programma moet ik zeggen. Niet mijn keuze, maar ik zou het niet erg vinden om hem in de kamer te zien.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
link0007 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Huh toch best verbazende standpunten wat betreft milieu e.d. Zou hij het goed doen als het 'groenrechts' waar sommigen naar snakken?

"We hebben genoeg psychologen" vind ik overigens wel bijzonder om te roepen gezien a) de dramatische wachtrijen en tekorten bij de GGZ en andere psychologische beroepen; b) numerus fixus op psychologie bij veel universiteiten.

Maar ik vind het nog best een strak programma moet ik zeggen. Niet mijn keuze, maar ik zou het niet erg vinden om hem in de kamer te zien.
Er zitten ook best serieuze voorzetten tussen maar met name punt 1 en dat punt over zorg (rekeningen voorschieten.....) toont aan hoe wereldvreemd hij toch ook weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Artikel in het NRC van morgen:
Het CDA hoopt op een ommekeer met de komst van Henri Bontenbal
De teneur onder CDA’ers is dan ook: veel slechter dan nu kan het niet gaan. CDA’ers én Bontenbal zelf positioneerden de partij deze week gretig als de underdog van de campagne voor de verkiezingen op 22 november.
Maar ook nadat dat kabinet-Rutte I in 2012 alweer viel doordat Wilders de gedoogsteun introk, bleef het CDA de meer rechtse koers volgen. De partij richtte zich op thema’s als economie, veiligheid en migratie, zegt hoogleraar politicologie Tom van der Meer van de Universiteit van Amsterdam. „Maar die thema’s kleven aan de VVD, niet aan het CDA. En thema’s overnemen van je grootste rivaal helpt niet; dan maak je jezelf alleen maar meer inwisselbaar. Zelfs gelovige kiezers liepen over naar seculiere partijen.”
„Het CDA werd een soort VVD-light, een slechte kopie”, zegt oud-Tweede Kamerlid en oud-CDA-campagneleider Jan Schinkelshoek. „Dat is een wezenlijke communicatiefout geweest. Een doodlopende weg, dat ziet iedereen nu wel.”
Het is interessant dat deze analyses nu het slecht gaat naar boven komen. Het was (imho uiteraard) vanaf het begin al duidelijk dat de VVD op bijna alle gebieden veel slimmer opereerde qua electorale strategie op de z.g.n. rechtse thema's
De komst van Bontenbal moet de ommekeer worden. Hij wil terug naar wat hij ziet als de kernthema’s van het CDA: normen en waarden, fatsoen, gemeenschapszin, een betrouwbare overheid. Het zijn thema’s waar het CDA volgens politicologen issue owner-ship heeft: kiezers associëren het CDA hier traditioneel mee, en dat kan in een verkiezing gunstig uitpakken. Het CDA kan er „onderscheidend en herkenbaar” mee zijn, zegt Van der Meer. Zeker omdat uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat kiezers waarden en normen en omgangsvormen relevant vinden. „Het stelt voor kiezers echt wat voor. En dat is al heel lang zo.”

Siegmann snapt niet dat het CDA het thema normen en waarden sinds Balkenende amper meer genoemd heeft. „Balkenende zei al: die agenda is nog niet af.” Schinkelshoek vindt dat Bontenbal dat wel in een aansprekend concreet programma moet vertalen. „Wat betekent dat anno 2023? Tot welke concrete acties leidt dat?”
Het is interessant dat ze weer met normen en waarden komen. Want (imho weer) betekend dat deze het onderwerp niet of nauwelijks begrijpen. Want normen en waarden is een gegeven wat bottom up en niet top down wordt ingegeven en is nauw verbonden met de cultuur, groepen en omgeving waarin mensen verkeren.

En van de belangrijkste redenen het gebrek aan invloed is de ontmanteling van macht en invloed van het z.g.n. maatschappelijke middenveld, wat ook heeft plaatsgevonden onder het CDA. Er is nauwelijks verbondenheid meer met die organisaties en de politiek. En het maatschappelijke middenveld heeft ook zelf niet meer de uitvoerende macht en vertegenwoordigende kracht meer.

Kijk bijvoorbeeld naar vakbonden, ooit sterk verbonden met het CDA met het CNV, maar de vakbonden hebben al heel lang weinig informele invloed meer op de politiek.

Wat men moet beseffen is dat als men weer terug willen naar oude situatie van een sterk maatschappelijke middenveld is dat de politiek dat zelf heeft om ideologische redenen heeft ontmanteld. Wil men het weer opbouwen dan zal ook afgerekend moeten worden gegeven die ideologie.

Want dit is het probleem wat ik zie: natuurlijk zal een partij in nood uiteindelijk vaak kritisch genoeg zijn om de vinger op de zere plek te leggen. Maar het waren in moment van waarin men de macht had dat men juist veroorzaakt heeft waardoor men nu in de problemen zit. Er zal vertrouwen moeten zijn dat die situatie zich niet herhaald, d.w.z. als men weer de macht heeft dat het weer business as usual is,

D-e-n schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:45:
Ik vraag me af of dat onder Van Agt, Den Uyl of Wiegel nu echt zoveel anders was? Heeft het niet meer met de verhoudingen te maken? Bij een twee partijen coalitie is het natuurlijk veel makkelijker.
Zeker, machtspolitiek en fractiediscipline werd regelmatig door alle traditionele regeringspartijen toegepast in het verleden. Maar dat proces werd vaak eerder doorbroken doordat een kabinet viel of een partij werd weggestemd. Het dichtste bij kwam nog Lubbers met 3 kabinetten.

Maar wat veranderd is dat de macht en invloed van Tweede Kamer over de hele linie is afgenomen. Er is aan de ene kant tekort aan middelen om controle uit te oefenen, aan de andere kant laat de regering zich ook steeds minder controleren en sturen. Dit zie o.a. bij alle bestuurscrisis onderwerpen, zelfs het oplossen loopt vaak verkeerd.

Dit is sterk gerelateerd aan de politieke ideologie, d.w.z. het beleid is ingericht volgens neoliberaal gedachtegoed, wat betekend dat de overheid maar beperkt bevoegdheden en invloed behoort te hebben op de samenleving en overheidstaken en de overheid zelfs zoveel mogelijk functioneren vanuit geprivatiseerd marktdenken. Aan de andere kant zie je weer een sterke roep op een regering die daadkrachtig optreedt.

Die twee tegenstrijdige zaken botsen en maken het probleem alleen maar erger.
Marc H schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:04:
Ik heb mij wel eens afgevraagd of het niet beter was dat we een aparte premiersverkiezing moeten houden, in combinatie met een beperking op hoe lang iemand premier kan zijn. Ik weet het, het klinkt Amerikaans en dat blindelings kopiëren ben ik ook geen voorstander van. Maar dat iemand maximaal twee termijnen premier kan zijn lijkt mij wel een goed begin. Klappen je kabinetten na een jaar? pech gehad en blijkbaar was je toch niet zo goed als premier als je dacht. Een verse visie na uiterlijk acht jaar lijkt mij geen gek idee.
Ik denk dat een maximum termijn beter werkt dan een verkiezing. Een verkiezing impliceert dan ook dat je kiest voor een persoon die ook mandaat krijgt uit die verkiezingen. Ik denk dat dat gezien het versnipperde landschap geen goede oplossing is.

En zonder verkiezingen is het probleem is dat de premier functie feitelijk te zwaar is geworden voor de huidige politieke verhoudingen. D.w.z. vroeger had een partij 40 tot zelfs 50 zetels, als je dan de premier levert dan heb heb je ook mandaat. Maar tegenwoordig zijn partijen veel kleiner en coalities groter. De premier leveren geeft een hierdoor steeds meer onevenredig machtsverhouding ten opzichte van andere partijen.

Een oplossing zou kunnen zijn om algemene zaken niet te laten besturen door 1 persoon, maar door ook door alle vicepremiers. Zo heeft de premier zelf niet meer alleen de macht over het departement.
Maar hoe doorbreek je dat? geen regering meer vormen maar bewindvoerders uit alle partijen halen? Voor elke ministerspositie worden mensen uit de tweede kamer gekozen, via een hoofdelijke en geheime stemming. Zo heeft een Wilders tenminste kans staatssecretaris van immigratie te worden en een SGP'er onderwijs onder zich krijgt. Even alle gekheid opzij, het verdelen van de macht lijkt mij wel een goede zet. Alle partijen kunnen dan mensen voordragen voor de verschillende posities, met daarboven een door het volk gekozen premier.
Ik denk dat er een strakke scheiding moet komen tussen de wetgevend macht (Tweede Kamer) en uitvoerende macht (regering). Ik ben persoonlijk heel lang tegenstander geweest van het principe zakenkabinet, maar ik denk dat bewindslieden toch een zekere afstand zouden moeten hebben tot de belangen van politieke partijen zelf. Als het regeerakkoord er eenmaal ligt, dan zou dat de leidraad moeten zijn.

Als politiek partijen het oneens zijn, dan kunnen ze via de Tweede Kamer hun punten proberen te bereiken tot aan zelfs hun steun intrekken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@defiant
Ik krijg altijd jeuk van de term “zakenkabinet”. Het suggereert een kabinet van onafhankelijke deskundigen maar dat kan niet want ook die deskundigen hebben een mening en een agenda. Zie onze huidige minister van zorg.

Wat je wilt is een kabinet dat meer onafhankelijk is van de kamer. Maar hoe kom je tot zoiets? De enige manier om tot zo’n kabinet te komen is door het ook onafhankelijk samen te stellen. En dat kan niet als toch een meerderheid van partijen goedkeuring moet geven aan die ploeg.

Het enige wat ik dan kan verzinnen is het door de kamer laten kiezen van degene(n) die dat kabinet in elkaar gaat(n) zetten En dat lijkt dan toch erg op de kamer die de MP kiest, maar dan wat mij betreft bij voorkeur iemand van buiten diezelfde kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:29
Het is een heel consistente filosofie. Mensen en organisaties die succes hebben zijn bewonderenswaardig; die moeten we stemrecht geven, zo min mogelijk belasting op heffen, en aannemen voor belangrijke functies.

Maar aan mensen die niet succesvol zijn moeten we niet te veel aandacht besteden. En de landbouw past daar natuurlijk ook bij, economisch gezien is dat een soort sociale werkplaats.

Mbt. psychologen; er studeren inderdaad meer psychologen af dan waar "de markt" behoefte aan heeft. Met de kanttekening dat "de markt" natuurlijk voornamelijk bepaald wordt door de overheid.

Het is eigenlijk een interessant fenomeen dat er enorm veel mensen behoefte hebben aan psychologische hulp (lang niet allemaal ernstig), en er een groot aantal mensen graag wil werken als psycholoog, of de "vrije" variant "coach", maar dat er toch aan beide zijden tekorten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Overigens van wat mij bekend is leiden universiteiten een stuk meer pscyhologie studenten op, dan dat er vervolgens plaats is voor opleidingsplekken die je nodig hebt om daadwerkelijk medisch psycholoog te worden. En als je niet medisch psycholoog ermee wordt, is het vaak lastig om ander werk op niveau te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:57

Toch ernstig dat we blijkbaar zo ver heen zijn dat zo'n figuur het aandurft om zo'n opinie in een krant te publiceren :X ...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
"Ja, maar die EVs sijpelen dan door naar beneden op de occasion markt". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het is ook pure onzin, maar goed, de populistische onderbuik moet ook zijn werk kunnen doen. (En ja, ik heb genoeg kritiek geleverd hoeveel subsidie er naar Tesla's is gegaan, maar momenteel valt dat reuze mee, en er is nooit veel geld gegaan naar niet-lease constructies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

En dat is niet waar? Of what is your point? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
stylezzz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:04:
[...]

En dat is niet waar? Of what is your point? :?
Het is geen geheim dat het gros van de EVs die de afgelopen jaren beschikbaar kwamen voor de occasion markt naar het buitenland geëxporteerd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Het is geen geheim dat het gros van de EVs die de afgelopen jaren beschikbaar kwamen voor de occasion markt naar het buitenland geëxporteerd werden.
Zeker, maar dat is bij ICE's ook het geval. Onze mooie nederlandse wegen en belastingklimaat zorgen voor veel 2ehands/exlease autos die erg gewild zijn in het buitenland. Overigens gaat niet 'het gros' de grens over... kijk maar eens op gaspedaal.nl waar ruim 28000 EV's worden aangeboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Trickle down economics. We worden wel “ tricked” inderdaad….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat doen ze toch ook? Export naar het buitenland doet daar niets aan af. De klimaatproblematiek is immers een mondiaal probleem. Export van milieuvriendelijke(re) auto's zorgt per saldo voor
mondiaal minder uitstoot. Het is daarom sowieso doelmatig.

En qua doel: het doel is elektrificatie en bijbehorende milieuwinst en niet om mensen uit de laagste inkomensgroepen te voorzien van een knappe tweedehands EV.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
D-e-n schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:06:
@defiant
Ik krijg altijd jeuk van de term “zakenkabinet”. Het suggereert een kabinet van onafhankelijke deskundigen maar dat kan niet want ook die deskundigen hebben een mening en een agenda. Zie onze huidige minister van zorg.

Wat je wilt is een kabinet dat meer onafhankelijk is van de kamer. Maar hoe kom je tot zoiets? De enige manier om tot zo’n kabinet te komen is door het ook onafhankelijk samen te stellen. En dat kan niet als toch een meerderheid van partijen goedkeuring moet geven aan die ploeg.

Het enige wat ik dan kan verzinnen is het door de kamer laten kiezen van degene(n) die dat kabinet in elkaar gaat(n) zetten En dat lijkt dan toch erg op de kamer die de MP kiest, maar dan wat mij betreft bij voorkeur iemand van buiten diezelfde kamer.
Wat je eerst moet hebben is een sterk parlement. Het parlement de hoogste orgaan in het landsbestuur. Het kabinet voert slechts uit. Althans, zo zou het moeten zijn. En deels werkt het wel zo. Het parlement kan een minister wegsturenaar andersom niet. Dus tot zover is het goed. Maar om het op alle gebieden goed te laten werken zouden de beste mensen van een partij eigenlijk in de tweede kamer moeten gaan zitten om zo de regering goed te controleren. En de verkiezingen zijn daar ook op gebaseerd. Aangezien het tweede kamer verkiezingen zijn, zou de lijsttrekker fractievoorzitter moeten eorden. Pas als dat zuiver gedaan wordt kan je over een zakenkabinet gaan nadenken.

Een zakenkabinet met een zwak parlement is vragen om moeilijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Frame164
Maar één van de redenen dat we een zwak parlement hebben is het feit dat we een premier verkiezing van de tweede kamer verkiezingen maken. Ik zie wat dat betreft dat zowel jouw als mijn voorstel dat proberen los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Frame164 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:54:
... Het parlement kan een minister wegsturenaar andersom niet. ...
In principe is het natuurlijk wel de regering die de kamers kan ontbinden... Dus in die zin kan de regering de kamers naar huis sturen. (zie ook begintmeta in "De landelijke Nederlandse politiek 2023") Maar het hoogste gezag ligt bij de kiezers, dus die kunnen dan exact dezelfde kamer herkiezen, als ze zouden willen.

Algemeen zou ik dan ook stellen dat de kiezers ook kamerleden of partijen zouden kunnen kiezen die dingen anders willen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 20-08-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

https://www.tubantia.nl/e...s-niet-het-doel~a61d707d/
Pieter Omtzigt doet mee met eigen partij, Nieuw sociaal contract.

https://nos.nl/artikel/24...ij-nieuw-sociaal-contract
Info zonder paywall.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nieuw Sociaal Contract. Klinkt interessant, maar wil hij daadwerkelijk iets aan het sociaal contract vernieuwen? Is ‘sociaal’ een knipoog naar links? Want nieuw kan van alles betekenen, het kan ook veel minder sociaal zijn dan het nu is.

https://nos.nl/l/2487389

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

..

[ Voor 98% gewijzigd door Falcon op 20-08-2023 22:07 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:31
Pieter Omtzigt gaat dus toch meedoen met een nieuwe politieke partij: “Nieuw Sociaal Contract”.

Ben benieuwd naar wat hij inhoudelijk gaat willen bereiken en met wie. Gaat een boeiende periode worden denk ik zo gezien de meest recente peilingen toen dit nog onbekend was.

Bron:https://nos.nl/artikel/24...ij-nieuw-sociaal-contract

[ Voor 18% gewijzigd door Homer-Simpson op 20-08-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kurkentrekker schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:04:
Nieuw Sociaal Contract. Klinkt interessant, maar wil hij daadwerkelijk iets aan het sociaal contract vernieuwen? Is ‘sociaal’ een knipoog naar links? Want nieuw kan van alles betekenen, het kan ook veel minder sociaal zijn dan het nu is.

Lees zijn boek en/of zijn video op YT:

@carpebios @Quad

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon op 20-08-2023 22:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 00:14
En wil je het artikel lezen moet je een abonnement nemen. Goede manier van bekend te maken dat je een nieuwe partij gaat oprichten!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

Quad

Doof

carpebios schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:10:
En wil je het artikel lezen moet je een abonnement nemen. Goede manier van bekend te maken dat je een nieuwe partij gaat oprichten!
Dat is een keuze van Tubantia.
NOS heeft het uitgewerkt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frame164
Mensen kunnen zich komende week melden of ze mee willen doen en dan heeft de partij 6 weken om mensen te interviewen, te screenen en een lijst op te stellen. En nog even een landelijke partijstructuur opzetten. What could possibly go wrong....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 19:24

drooger

Falen is ook een kunst.

Het eerste dat ik dacht is dat het een gewaagde naam is.
De ongetwijfeld binnenkort gebruikte afkorting NSC zit nl. heel dicht tegen een oude partij waar je juist ver weg van wilt blijven met associaties.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Quad schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Dat is een keuze van Tubantia.
NOS heeft het uitgewerkt.
Ja ook niet echt, ze zijn er nog mee bezig eigenlijk.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het bij het artikel van Tubantia gehouden, maar daar werd ik nog niet echt wijs uit. Een constitutioneel hof en iets doen aan de armoede? Dat klinkt natuurlijk goed, maar afhankelijk van de invulling ervan.

Een boek kopen en lezen heb ik nu niet echt de tijd voor ;-)

Ik hoop in ieder geval dat hij wat stemmen weg kan trekken bij de populisten, hij deed in ieder geval in het artikel al een handreiking naar de redelijke tak van de pvv en de Fvd (voor zover die nog bestaan). Ik gun hem een prominente plek in de oppositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

drooger schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:13:
Het eerste dat ik dacht is dat het een gewaagde naam is.
De ongetwijfeld binnenkort gebruikte afkorting NSC zit nl. heel dicht tegen een oude partij waar je juist ver weg van wilt blijven met associaties.
Nieuw SC zou ook de uitgesproken naam kunnen zijn?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Ik ben benieuwd naar het programma! Van dat filmpje te de bekende scorende termen zoals huizentekort en crisis word ik niet veel wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Eindelijk duidelijkheid omtrent Omtzigt dus :)

Hij wil verder geen premier worden, de Tweede Kamer is toch wel zijn plekje:
Voor zichzelf ziet Omtzigt een rol als fractievoorzitter. Hij heeft geen ambitie premier te worden, mocht zijn partij de grootste worden. De Enschedeër voelt zich thuis in de Tweede Kamer, waar hij al bijna twintig jaar in zit.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ben benieuwd wie hij aan zich gaat binden. Pouw-Verweij? Weet ook niet hoe zijn relatie met Keijzer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Frame164 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:11:
What could possibly go wrong....
Ook hier heeeel benieuwd wie er verder achter zitten. BBB heeft er veel moeite in gestopt voor PS en is redelijk geslaagd om de maffe figuren eruit te filteren (niet helemaal) maar zij hadden daar ook veel meer tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

Mooody

elmoody

Omtzigt wil niet teveel zetels, maar door deze bescheiden start zal hij des te meer zetels krijgen. Hij is niet gek, ik denk dat hij wel een mooi lijstje mensen heeft gevonden die op die stoeltjes kunnen gaan zitten.

De partijnaam is ook "out of the box". Hij zal er wel flink wat boeken mee verkopen ;)

https://www.bol.com/nl/nl...ontract/9300000026086463/

[ Voor 28% gewijzigd door Mooody op 20-08-2023 22:34 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:23:
Eindelijk duidelijkheid omtrent Omtzigt dus :)

Hij wil verder geen premier worden, de Tweede Kamer is toch wel zijn plekje:

[...]
Het is maar wat je duidelijkheid noemt.
Ja dat het de bedoeling is dat er iets van een partij uit de mouw geschud gaat worden. Veel meer is het op dit moment niet. En ik vraag me af hoeveel anders dat over een paar maanden is.

We shall see.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Dat nieuwe kiesstelsel waar hij altijd mee schermt vind ik eerlijk dan wel weer een misser. Want dat is al dan niet deels een districtenstelsel. Alsof dat in andere landen zo'n succes is. Het gaat in elk geval geen ene mallemoer uitmaken voor de huidige shitshow die de politiek is. Omdat te bereiken zal de kiezer toch echt zelf moeten veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
PLAE schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:30:
Ben benieuwd wie hij aan zich gaat binden. Pouw-Verweij? Weet ook niet hoe zijn relatie met Keijzer is?
Ik hoop geen van twee en in elk geval de laatste is het binnenhalen van ellende. Ik merk ook dat met name rechtse volgers iedereen aan Omtzigt koppelen maar dat lijkt me ook vaak wishful thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MikeyMan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Het is maar wat je duidelijkheid noemt.
Ja dat het de bedoeling is dat er iets van een partij uit de mouw geschud gaat worden. Veel meer is het op dit moment niet. En ik vraag me af hoeveel anders dat over een paar maanden is.

We shall see.
Het is - voor mij dan - in elk geval duidelijk dat hij meedoet met de verkiezingen. Dat was nog een twijfelgeval. De rest zal de komende weken en maanden wel ontvouwen.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Het belangrijkste wat mij opvalt in het interview: hij ziet samenwerking met de PVV of het FvD niet gebeuren omdat ze niet voldoen aan zijn principes op het gebied van rechtstatelijkheid zoals hij het noemt. Hij vindt wel dat je valide punten die die partijen naar voren brengt serieus moet nemen.

Ik zou zeggen: "kijk Dilan, zo kan het ook"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Frame164 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:11:
Mensen kunnen zich komende week melden of ze mee willen doen en dan heeft de partij 6 weken om mensen te interviewen, te screenen en een lijst op te stellen. En nog even een landelijke partijstructuur opzetten. What could possibly go wrong....
Echt he, LPF all over again.

Nu zal de beste man best wat lijntjes her en der hebben liggen en ik denk ook dat ie niet overal gaat meedoen om te voorkomen dat ie direct te groot gaat worden. Tenminste, dat doet ie als ie verstandig is.
Hij gaat, waar hij mee gaat doen, zowieso slecht nieuws zijn voor BBB en CDA, denk dat ie veel zwevende kiezers/proteststemmers daarbij gaat weghouden. Wat dat gaat is het een mooie ontwikkeling.

Benieuwd hoe dit zich gaat vormen de komende tijd. Op m stemmen zal ik niet, maar fijn dat hij behouden blijft voor de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
PLAE schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:30:
Hij moet zich verre houden van gemankeerde, beschadigde lui zoals Keijzer.
Dat schaadt zijn partij alleen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 21:37

hneel

denkt er het zijne van

Als ik het goed begrijp heeft hij gewoon een heel andere agenda dan de traditionele partijen. Bestuurlijke vernieuwing en bestaanszekerheid. Dat zijn zaken waar partijen als VVD, CDA, PvdA, D66 nauwelijks interesse in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 09:41
hneel schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:48:
Als ik het goed begrijp heeft hij gewoon een heel andere agenda dan de traditionele partijen. Bestuurlijke vernieuwing en bestaanszekerheid. Dat zijn zaken waar partijen als VVD, CDA, PvdA, D66 zich nauwelijks interesse in hebben.
Hij zegt een program te hebben, maar volgens mij heeft nog niemand het gelezen. Laten we vooral even afwachten waar hij mee komt, en met welke mensen hij dat wil doen.

... Tegelijk ben ik ook bang dat het zwaartepunt van het electoraat van Omtzigt precies die dingen nalaat -O-

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
D-e-n schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Ik merk ook dat met name rechtse volgers iedereen aan Omtzigt koppelen maar dat lijkt me ook vaak wishful thinking.
Hij werkte nauw samen in de kamer met Pouw-Verweij en ze heeft met een tekst afscheid genomen die ruimte biedt om wel mee te doen aan de verkiezingen maar dan bij een andere partij. En ze staat bekend als een goed kamerlid.

Keijzer was een vraag. Maar je hebt zeker gelijk, rechtse kiezers gaan de mist in met BBB en Omtzigt. Zij gaan van een koude kermis thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
LZ86 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:27:
[...]

Hij moet zich verre houden van gemankeerde, beschadigde lui zoals Keijzer.
Dat schaadt zijn partij alleen maar.
Alleen maar blanco blaadjes? Die gaat hij niet vinden. En hij moet rekening houden met een mogelijke kabinetsdeelneming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:18:
Het belangrijkste wat mij opvalt in het interview: hij ziet samenwerking met de PVV of het FvD niet gebeuren omdat ze niet voldoen aan zijn principes op het gebied van rechtstatelijkheid zoals hij het noemt.
Wappie twitter heerlijk getriggered. Niet alleen door deze uitspraak, maar vooral omdat er 1 heeft gevonden dat het WEF vorig jaar een artikel schreef over "Nieuw sociaal contract". Allemaal in paniek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Kurkentrekker schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:04:

sociaal als in 'verband houden met een samenleving'. Het is geen knipoog, meer een feitelijke beschrijving/benaming.

En zijn visie op het sociale contract is dat je als overheid een wettelijke taak hebt om voor de belangen van je burgers te zorgen, een taak die nu niet al te serieus wordt genomen (zie toeslagen of groningen).

@LZ86 ik denk dat BBB weinig te vrezen heeft van Omtzigt. Hij is tegen gedwongen onteigening (zie hoe hij denkt over overheid en aan eigen wetten houden), maar hij is absoluut geen fan van de bioindustrie (zie zijn denken over overheid en omgaan met wetten).

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 21-08-2023 07:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
polthemol schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:03:
[...]

maar hij is absoluut geen fan van de bioindustrie (zie zijn denken over overheid en omgaan met wetten).
Dan ga je er vanuit dat de stemmers op BBB dat iets kan schelen. Het percentage boeren is natuurlijk maar beperkt. Grotendeels zijn het ook proteststemmers en de peilingen laten tot nu toe zien dat BBB veruit de grootste vijver is voor Omtzigt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:17:
[...]

Dan ga je er vanuit dat de stemmers op BBB dat iets kan schelen. Het percentage boeren is natuurlijk maar beperkt. Grotendeels zijn het ook proteststemmers en de peilingen laten tot nu toe zien dat BBB veruit de grootste vijver is voor Omtzigt
Ik denk dat hij zijn meeste stemmers gaat halen op basis van zijn werk voor/in de toeslagenaffaire aan de kaak te stellen. Dat is wat de man een haast mythische reputatie heeft gegeven in de publieke opinie.

Maar goed, we gaan het meemaken. Ik heb mijn twijfels erbij en denk dat hij op basis van goed dossierwerk, te veel waardering krijgt op andere dossiers waar hij zich over uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
hneel schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:48:
Als ik het goed begrijp heeft hij gewoon een heel andere agenda dan de traditionele partijen. Bestuurlijke vernieuwing en bestaanszekerheid. Dat zijn zaken waar partijen als VVD, CDA, PvdA, D66 nauwelijks interesse in hebben.
De PVDA heeft daar juist veel interesse in, misschien omschrijven ze het wat anders, maar ze komen toch echt op voor de zwakkeren in de samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 00:14
Goede ontwikkeling dat Omzigt een partij opricht. Puur alleen al om het feit dat hij stemmers zal wegpikken bij BBB en wellicht partijen als CDA, VVD, BVNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:29
Helixes schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:58:
... Tegelijk ben ik ook bang dat het zwaartepunt van het electoraat van Omtzigt precies die dingen nalaat -O-
Ik denk dat ze daar niet anders in zijn dan andere stemmers. En dat is uiteindelijk hun keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Helixes schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:58:
[...]

Hij zegt een program te hebben, maar volgens mij heeft nog niemand het gelezen. Laten we vooral even afwachten waar hij mee komt, en met welke mensen hij dat wil doen.

Zijn partij is vernoemd naar zijn boek. En ik krijg het idee dat men het boek als partijprogramma ziet, maar laten we inderdaad afwachten tot zijn partij met een programma komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn stem krijgt hij. Omtzigt is één van de weinige politici die ik nog integer acht en bij wie landsbelang hoog in het vaandel lijkt te staan.

Ik vermoed dat hij flink wat stemmen binnen gaat harken.
Pagina: 1 ... 13 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de verkiezingen. Dwaal niet te ver af naar allerlei andere onderwerpen.

De topic regels.
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points.
• Geen naamverbasteringen
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon

Zie voor meer uitleg de topic start: De Tweede Kamerverkiezingen van 2023