Ja, ik ga niet in de tuin zitten om te reageren op een post

Ik zal niet zeggen dat ik alle kamerleden ken, maar degenen die ik heb zien opereren lijken me steevast ter zake kundig, en lijken behoorlijk gemotiveerd om hun werk te doen.
Als dat inderdaad zo zou zijn, waarom is het dan zo ongeloofelijk opvallend als Omtzigt en Leijten
gewoon hun werk als kamerlid doen? Het was voorpaginanieuws!
Als (de meeste) kamerleden allemaal zo capabel en gedreven zouden zijn, zou Pieter Omtzigt helemaal niet opgevallen zijn toen hij moeilijke vragen ging stellen. Wellicht was de
inhoud van wat hij oprakelde nieuws geweest, maar niet het feit dat een kamerlid (twee kamerleden) de regering het vuur aan de schenen legde(n). Dat is in principe namelijk exact de taak van kamerleden.
Het simpele feit dat Omtzigt en Leijten als "bijzonder" worden gezien terwijl ze eigenlijk "gewoon" doen wat ze horen te doen uit hoofde van hun functie, doet toch vermoeden dat het "normaal" uitvoeren van die functie niet zo normaal is als je zou (mogen) hopen.
Verder word ik een beetje simpel over het idee dat we "sterke leiders" nodig hebben in de regering.
Ik nam slechts de terminologie over van de post waar ik op reageerde.
Maar je kunt "sterk" op twee manieren interpreteren, en ik heb het gevoel dat je aanslaat op de interpretatie die
ik in ieder geval niet bedoelde, namelijk die van "sterke man/vrouw", een leider die met machtsvertoon een richting uit kan zetten.
Een sterke leider kan ook gewoon iemand zijn die sterk is in leiden, zoals iemand die sterk is in wiskunde. Oftewel,m erg goed in het werk. Dat hoeft helemaal geen autoritaire persoonlijkheid te zijn, maar liever iemand die in staat is om zijn team(s) te motiveren en eendrachtig te laten werken.
En van die laatste categorie zou ik er graag een heleboel in de regering (en op andere poisities binnen de overheid!) zien, eerlijk gezegd.
Maar als Jan-Peter Balkenende iets heeft bewezen, is dat je met het charisma van een invalleerkracht met burn-out jarenlang het land kunt besturen.
Ja, en Mark Rutte heeft het 13 jaar volgehouden met de mantra "ik ben helemaal niet de baas, dat zijn jullie", gecombineerd met een welhaast bovenmenselijk talent om de bagger die je noemt van zich af te laten glijden.
Heel effectief voor hem en zijn partij, maar niet noodzakelijkerwijs het beste voor het land.
We leven in een democratie. We hebben hier geen "leiders" nodig, maar vooral mensen die de verantwoordelijkheid voelen en capaciteiten hebben om het werk te doen.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. En het zal me jeuken of je dat dan een leider, een coach, een manager, een aanvoerder of iets anders wilt noemen. Voor mij vallen dat verantwoordelijkheidsgevoel en de benodigde capaciteiten om het werk goed te doen onder goed leiderschap
Toen ik het woord "aanvoerder" uittikte realiseerde ik me trouwens dat dat wellicht een goede analogie is. Een sportploeg kan enorm veel baat hebben bij een goede aanvoerder (en lijden onder een slechte!)
Een aanvoerder van een ploeg is echter niet "de baas", en heeft welliswaar invloed op hoe een ploeg speelt, draagt (mede) verantwoordelijkheid voor prestaties van de ploeg, maar het moet vooral niet iemand zijn die zich als "sterke man/vrouw" opstelt die iedereen wel even gaat vertellen hoe het moet gebeuren. Uiteindelijk bepaalt de coach de opstelling en wie er gewisseld wordt, niet de aanvoerder
[
Voor 0% gewijzigd door
defiant op 05-08-2023 13:44
]