Ho, ho. Jij zei: geen nadelen aan een fietshelm. Toen zei ik: oh jawel. En het dragen van fietshelmen gaat mijn gezin dus 60 tot 80 euro kosten volgens jou. En dat is een nadeel. Klopt, voor jou en mij een klein nadeel, maar voor arme mensen een groter nadeel. Hoe dan ook, het is een nadeel.
Heet? Heb het al eerder gezegd en men zal het wel niet eens zijn, maar een helm is niet heet. Via ventilatie en dankzij dat je altijd wind hebt als je fietst is dat helemaal geen issue.
Dit is onjuist. Een helm maakt je hoofd niet magisch koeler. Ik had het trouwens beter comfort kunnen noemen. Een helm dragen is minder comfortabel (voor veel mensen in de meeste situaties) dan wel een helm dragen. Soms door de warmte, maar nog meer door de bandjes om je hoofd, het extra gewicht, enz.
Meesjouwen is wel een ding. Dat gezegd hebbende: de helm van mijn zoontje hangt gewoon aan zijn fiets als die naar school is tenzij het gaat regenen. En hij kan hem op.scjool gewoon aan de kapstok hangen of in zijn "luizenzak" doen.
Uiteraard, het stelt niet veel voor. Maar je punt was dat er geen nadelen zijn aan een fietshelm, maar die zijn er wel in bepaalde mate.
En haar in de war? Daar maken vooral de ouders van basisschoolkinderen zich druk over. De kinderen zelf echt niet.

Zeker in de lagere klassen doen de meeste ouders het haar van de kinderen nauwelijks. Voor meiden een staart en de jongen hebben het haar gewoon plat op de kop. Maar daar mag je je natuurlijk druk om maken. Ik had liever mijn haar minder netjes als kind dan dat ik een of meerdere voortanden mistte door een ongeval.
En ook hier, nee, er zijn altijd kinderen die het niet leuk vinden voor het haar. Op jonge leeftijd valt dat mee, maar bij 12+ wordt het meer en meer een issue. Ook voor mijzelf trouwens was en is het een belangrijk punt, ook anderen noemden het in dit topic al.
Je kunt niet goede argumenten aan de kant schuiven door te stellen dat het allemaal wel meevalt. Je dramt je eigen keuzes/visie dan gewoon door. Al mijn argumenten zijn volledig juist en het is daarna de afweging tussen die nadelen en de extra bescherming.
[...]
Snap dat je niet het hele topic of voorgaande pagina's doorneemt. Maar had al gezegd: voor kinderen zou ik een verplichting wel zien zitten. Van volwassenen verwachten we dat ze zelf oud en wijs genoeg zijn.
Als kinderen de helm op moeten, dan ouders ook, toch? Als we dat niet doen, ook prima. Ik snap ook dat de helm voor kinderen meer effect heeft, maar hoe dan ook vind ik de verplichting te ver gaan.
[...]
Puur wetenschappelijk en rationeel hebben we het over 1:200 per jaar. Dus er zou wel degelijk reden zijn.
Dat is een schatting, stel dat die klopt. De vraag is niet: Helpt het? Ja, dus het moet verplicht worden. De vraag is: helpt het genoeg om iets verplicht te maken.
Ik vind heel sterk dat men in de discussie teveel weg laat dat we ook kunnen kijken naar hoe we ons gedragen op de weg en hoe wegen en paden zijn aangelegd.
Want, serieus, ik wil helemaal niet botsen of vallen met een fiets in de eerste plaats.
Verder gebruik je een glijdende schaal argument (verplicht zijwieltkes en vlaggetje). Maar fietsverlichting is dan ook betutteling waarschijnlijk.

Fietsverlichting is heel belangrijk. Ik zette er een smilie bij, was niet heel serieus. Bedoelde vooral dat de lijst aan beschermingsmiddelen oneindig is. De situatie is niet: het kan, dus het moet. Het is de vraag: wanneer is iets veilig genoeg? Fietsen is naar mijn mening veilig genoeg.
Daarbij dat je geen stoere kerel met helm kan zijn zegt me al genoeg. Stoer zit hem dus in uiterlijk ipv daden

. Ik kitesurf, wakeboard, snowboard waarbij ik toch aardige tricks doe. Verder mountainbiken, wielrennen etc. Maar blijkbaar niet stoer, want draag wel bij al die sporten een helm...
Heel flauw. Ik vlieg zelf met paramotor. Uiteraard met helm. Ook bij andere activiteiten wel eens een helm op. Daarnaast een VR-headset dagelijks op. Ik zei niet dat een helm niet stoer was, staat juist heel stoer. Ik vind alleen een helm op een fiets er niet uit zien. In de lijn: als ik hardloop kan ik ook struikelen en een tand breken. Ook dan draag ik geen helm. Als ik op de bank in slaap val, kan ik ook van de bank rollen en een tand breken. Toch geen helm op. Voor mij voelt het heel erg angstig als ik iemand zie die prima kan fietsen, maar met twee handen aan het stuur en een helm op met 15 km/h aan komt rollen. Dan ben je plat gezegd een zwakkeling in mijn ogen. Ouderen snap ik, op elektrische fietsen snap ik, bij kinderen kan ik het soms begrijpen. Ik oordeel verder ook niet als ik iemand zie, ik weet de reden niet voor de helm bij een vreemde. Hoeft ook niet, lekker doen wat men wil. Gewoon niet verplicht, niet iedereen heeft het nodig.
Ik hoor exact dezelfde argumenten als toen bij skiën nog standaard geen helm werd gedragen. Exact dezelfde argumenten (geldklopperij, veel te warm, moet hem altijd meenemen met apres ski en je haar gaat in de war). Binnen 5 jaar was iedereen gewend en bleken al die punten eigenlijk non-issues. Het is externe perceptie en mensen denken dat ze persoonlijk worden aangevallen ("ik ben een stoere kerel") maar men hangt dat stoere vervolgens aan uiterlijk ipv daden.
Met skieën vind ik het logisch. Vergelijk het dan ook met andere veilige activiteiten. Moeten we ook een helm op als voetganger? Het is beiden voor mij vrijwel even veilig (in mijn geval, dus hoe ik fiets en waar ik fiets).
Ik ben helemaal voor veiligheid, maar meer in de slimme zin:
Voorkomen van ongelukken > klappen goed op kunnen vangen.
Ik ben helemaal voor 100% werkende zelfrijdende auto's. Dat zou veel meer doden en gewonden schelen, ook onder fietsers, dan een fietshelm of autogordel.
Ik ben meer tegen de rubbertegel-cultuur en betutteling. Ik bepaal zelf wel hoe ik mijn eigen leven en lichaam beveilig.
Klein voorbeeld: ik heb een niet steile en vrij ronde brede trap in huis. Bewust geen traphekje gehad: kinderen geleerd hoe met een trap om te gaan en ook wat het gevaar is. Voor die tijd was het verboden terrein waar we als ouders actief op letten. Na alles konden ze perfect en veilig traplopen.
Wat zie ik bij kinderen van vrienden? Ze maken fouten op de trap, omdat ze het niet goed kunnen of het hekje staat eens open of wordt opengezet door het kind. Ik vind voor mensen zoals ik en mijn kinderen zoals ik ze ken, dat een traphekje gevaarlijker is. Het gevaar wordt vermeden en dus leer je niet of fout aan hoe je met dat gevaar om moet gaan.
Andeesom: wat als iemand wel over dat traphekje gaat? Dan val je nog erger!
Vergeleken met de fietshelm: wat als hij even niet goed zit of je krijgt net jeuk op die lastige plek net onder de helm. Je fietst en bent net afgeleid door de helm en fietst daardoor juist van de weg of bij iemand op.
Die kans is ongeveer net zo groot als dat de helm je eens iets beschermt die ene keer in je leven.
Dat soort van bescherming hoef ik niet.
Welke wel bij mijn kinderen? Skeeleren is verplicht met volledige bescherming aan. Op de boot zonder zwemdiploma is verplicht het zwemvest aan.
[...]
Dit vat exact samen waarom mensen geen helm dragen én dit is een irrationeel en onwetenschappelijke manier van denken. Want een ongeluk is exact dat: een ongeluk. Niet iets waar je altijd invloed op hebt. Ja de kans zal statistisch kleiner zijn voor iemand van 35 dan een bejaarde.
Nee. de kans dat een helm mij helpt, is erg klein. En dus is mijn afweging dat ik niet een leven lang de helm ga dragen voor zo'n kleine kans.
Niemand valt voor de lol van zijn fiets. Maar er zijn ook andere deelnemers in het verkeer, een defect van je fiets, onverwachte gladheid etc.
Dat heb je altijd en overal in het leven. Ook vij wandelen, ook bij thuis zijn. Voor scherpe mensen die vooruit kijken, is de kans echter al een stuk kleiner. Ik zei ook, er is altijd een kans op een ongeluk, betekent niet dat we verplicht alles moeten doen om die kans te verkleinen. Je gaat dan leven als bubble boy. In een opgeblazen bol met luchtfilter.
Maar nogmaals: verplichting hoeft van mij ook niet, maar voor kinderen zou ik het niet verkeerd vinden. Daar hoeven we het verder niet over eens te zijn

maar de argumenten blijf ik persoonlijk zwak vinden.
Dan zijn we het niet oneens. Verplichting hoeft van mij absoluut niet (Aangezien het afhangt van wie waar fietst. Stukje wat ik fiets is al erg veilig). Voor sommige kinderen en/of situaties met kinderen zou het niet verkeerd zijn inderdaad. Ook al zou ik het dan dus niet snel doen, ik snap wel dst een ander het dan snel doet.
De trend om mij heen dat ouders overbezorgd met hun kinderen bezig zijn, stoort mij wel. Dat is niet letterlijk met fietshelmen trouwens, maar ik zie dat heel veel en het levert vaak heel zwakke kinderen op, die juist meer ongelukken ervaren. Geen harde cijfers voor, maar goed, mijn visie. Mijn kinderen zijn opvallend zelfstandig volgens anderen en ook vertrouw ik ze volledig in allerlei situaties waar andere ouders hun kinderen blijven bewaken en grote angst ervaren. Ken meerdere die om die reden de kinderen altijd in de auto brengen. Heb twee dochters rond de 6 jaar die zelfstandig fietsen, uitkijken, sporten, nadenken, enz.
Maar toegegeven, als ik dan zie hoe debiel sommige anderen door het verkeer gaan, zowel kind als volwassene, dan snap ik wel dat er rare ongelukken blijven gebeuren.
Heb zelf nog nooit met de auto een ongeluk gehad, ook geen kleine. Nog nooit één verzekering aangesproken, nog nooit naar een dokter gemoeten wegens een ongeluk. Terwijl ik dagelijks sport, veel fiets, overal wel kom en actief ben. Fietshelm voor casual fietsen? Voor mij echt niet.