Aan de andere kant, een te lage snelheid leidt ook weer tot meer onstabiliteit, ja snelheid in combinatie met elektrische aandrijving waarbij je niet direct door hebt hoe snel je nu gaat kan een probleem zijn. Maar langzamer rijden dan zeg ~13-14 km/h uitgaande van een normale fiets betekend dat je veel meer gaat slingeren en niet minder stabiel bent met potentiële valpartijen als gevolg.
Als ik beide handen van het stuur bij wijze van test even los laat bij een snelheid van 25 km/h dan is het vrij eenvoudig om recht uit te blijven rijden, of zelfs een bocht te nemen. Doe ik hetzelfde bij 12 km/h, dan slinger je direct alle kanten op en kun ben je ook op een rechte weg continu aan het corrigeren omdat er een gebrek aan voorwaartsmomentum is.
Een andere dingetje wat m.i. heel gevaarlijk is de staat van de gemiddelde niet elektrisch stadsfiets, niet werkende verlichting, slecht werkende remmen of compleet afgesleten banden zonder profiel. Laatst een keer een stukje gereden op de fiets van iemand anders maar voelde me oprecht onveilig op dat ding, remweg van een spreekwoordelijke kilometer, bij elke bocht gleed het achterwiel weg en het is dat het overdag was maar uiteraard geen werkende verlichting.
25 km/h is een mooie grens vind ik nog steeds, dat snorscooters eraan moesten geloven heeft m.i. puur te maken dat die dingen in de praktijk vrijwel allemaal 35-50 lopen i.i.t. een E-bike. Er is een rede dat snorscooters massaal zijn vervangen voor Fatbikes, omdat deze in de praktijk veel harder kunnen dan 25 en het pedaal meer een veredelde gashendel is dan wat anders.
Ben ik het als Nederland mee eens, ik voel me in Vlaanderen op een doorgaande 70 weg veiliger dan een drukkere Nederlandse 60 weg met of zonder fietssuggestiestrook.
Hier in de buurt ook zo'n relatief drukke 60 weg welke net breed genoeg is voor 2 auto's of 2 fietsen en één auto. Hoe vaak ik daar niet door een automobilist ben ingehaald met een tegenligger opkomst waarbij de inhalende auto er tijdens het inhalen achterkomt dat het helemaal niet kan.... De meest agressieve bestuurders snijden je dan gewoon willens en wetens bewust af waardoor ik in de ankers kan gaan of de berm opzoeken, allemaal zodat de automobilist 5 seconden eerder op de bestemming is

Tegenwoordig rijdt ik bij het zien van een tegenligger wat meer naar het midden van de weg net buiten de fietssuggestiestrook zodat de achterop komende auto duidelijk is dat het niet gaat passen, vinden ze soms niet leuk maar m'n eigen veiligheid komt eerst.
Als het aan dezelfde EU ligt welke een helmplicht aanmoedigt gaat de minimum leeftijd om zelfstandig auto te kunnen rijden omlaag naar 17 en het maximum gewicht van rijbewijs B naar 4250

Ben hier vanuit fietserperspectief absoluut niet blij mee, gezien mensen van die leeftijd vaak nog wat roekelozer zijn. Een helmplicht komt op mij echt over als een stukje lobby van de automobielindustrie om de oorzaak bij het echte probleem weg te houden maar het slachtoffer te schuld te geven. Bijna Amerikaanse praktijken waar burgermeesters letterlijk dingen geroepen hebben dat 'fietspaden verspilde ruimte zijn welke voor een rijstrook gebruikt kunnen worden' of dat het aantal ongelukken door de fietsers komt en niet aan de belabberde verkeersinfra voor iedereen behalve automobilisten.
Wat ik zelf aan de hand van mijn ervaringen dan graag wel graag zou willen zien om de veiligheid voor iedereen wat te verbeteren buiten het aanpassen van de infra op sommige plaatsen om:
- Veel strenger controleren op voornamelijk fatbikes zodra ze >25 km/h kunnen en eventueel innemen(lees: Allemaal dus)
- Idem voor snorscooters.
- Meer politie/snelheidscontroles op bubeko 60km/h wegen op te hard rijden of het uitvoeren van gevaarlijke inhaalacties
- Maar wellicht toch eens kijken richting een soort APK-light achtig iets voor fietsen te gaan, in ieder geval om de meest ernstige wrakken eruit te pakken. Net als de eisen aan verlichting, die kleine opspeld lampjes van de Action zijn heel slecht zichtbaar.
[
Voor 4% gewijzigd door
!mark op 16-04-2024 22:12
]