Nox schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:06:
[...]
Zie de smiley aan het eind... Maar er zit een kern van waarheid in.
[...]
Zoveel bewegen die mensen niet op de ebike. Je bent die gaspedalen rond aan het duwen en that's it.
Het is een stuk meer bewegen dan in de auto. Scheelt emissie en je bent buiten. Ik zei niet dat het beter is als gewoon fietsen. Enkel beter dan in de auto stappen.
Je vergelijking met wintersport is appels en peren. Een fietshelm is rete irritant voor de dagelijkse forensrit, boodschappenrit e.d., dat ding moet dan altijd mee en als je een keer ergens bent
Men doet altijd alsof iedereen je helm zal stelen. Hang hem gewoon aan je fiets. Dat doe ik met mijn mountainbike ook, nooit problemen mee gehad. Er zit geen stof in een helm dus als die nat wordt ff 2x kloppen en al het water is er praktisch af. We zijn het niet gewend, dat is wat anders. Maar helmen zijn superlicht. Enige is dat je haar misschien in de war gaat

dat begrijp ik nog.
een biertje drinkt en besluit een fiets te lenen ligt je helm nog thuis.
Tja officieel mag je ook niet fietsen met teveel drank op

maar liever dat dan in de auto (wat exact de reden is waarom het gedoogd word door de politie).
Het is overdreven bemoeienis imho om het probleem van wat ouderen op ebikes aan de helm te krijgen.
Overdreven bemoeienis kan ik inkomen. Daarom zeg ik ook: Verplicht het voor de jeugd, niet voor volwassenen. Ouderen mogen het zelf weten immers die zijn oud genoeg en daar zijn de hersenen volledig ontwikkeld. Maar ik zie veel mensen (en ja ik zag je

maar je was het beste voorbeeld even. zie veel mensen met deze beredenering die het niet als grap zeggen) die het maar naar de ouderen schuiven zodat ze vooral maar zelf geen helm op hoeven

.
Voor naar school zou ik het helemaal niet zo raar vinden dat de jeugd een helm draagt. Als je naar de cijfers kijkt zit bij jongeren en ouderen ook het grootste risico. Ouderen zie je al veel meer zelf kiezen voor een helm. Als je de jeugd verplicht zal het normaler worden in het straatbeeld (zoals op wintersport ook is gebeurd. Het punt is niet om het gevaar van beide te vergelijken, maar wel de opkomst van helmgebruik) en zullen ouderen ook sneller de stap durven zetten.
En de vergelijking tussen skiën en fietsen: Wintersport lijkt misschien veel gevaarlijker, maar als je de gemiddelde snelheid pakt valt het eigenlijk best mee. Wintersporters roepen allemaal dat ze 100km/u gaan, maar de werkelijkheid is dat de meeste wintersporters de 35km/u niet eens aantikken. laat staan continu. En een val op een piste is héél anders dan een val op straat. "it's not the speed that kills you, it's the sudden stop".
dus (zie topictitel): Voor jeugd zou ik het prima vinden dat een school het verplicht stelt. ik verwacht dat het de acceptatie voor andere risicogroepen ook groter maakt als je dat doet.