Exactly, Nederlanders die klagen over het Nederlandse verkeer of infrastructuur zullen hun ogen uithuilen in pakweg Brussel Schaarbeek/Molenbeek...
Daar ben je als fietser niets meer dan een Paria... en dat is geen overdrijving, ik heb het in 20 jaar tijd langs beide kanten kunnen ervaren, dus zowel als automobilist als als fietser. "Fietsershaat" is een ding!
Regels worden er niet per uitzondering genegeerd maar per definitie. En nu hoor ik de helft hier denken "ach wij houden ons toch ook niet steeds aan alle regels?" klopt... maar jij stopt wel voor een rood licht mag ik verwachten?
Ja, zo erg is het in Brussel, zéker tijdens spitsuur... en ik vermoed ook in andere Belgische grootsteden (waarvan ik alleen ervaring heb in Brussel dus dus over de rest spreek ik me niet uit) het heet daar "je m'en fous" en zolang er geen flitsers staan, is het het wilde westen. Begeef je je als fiets ertussen, riskeer je je leven. Duidelijk gemarkeerde voorsorteervakken voor fietsers aan kruispunten? Wordt 100% zeker ingepakt door een wagen, kijk boos en je krijgt in het beste geval een hoop verwijten naar je kop. in het slechtste geval: zorg maar dat je fit genoeg bent en een vluchtroute hebt... en neen, ik overdrijf nog steeds niet. Autoportieren worden standaard opengegooid over fietspaden (waar men ook meestal op geparkeerd staat) en haal het maar niet in je hoofd om uit reflex te reageren.
De enige rode lichten waar men in Brussel voor stopt, zijn diegenen waar men zeker is dat men geflitst zal worden. Voorrang van rechts is slechts op papier een regel, zelfs andere voorrangsregels, aangeduid met omgekeerde driehoeken, dwarse volle lijnen = worden per definitie genegeerd door koning Auto.
In Brussel kan je maar beter zorgen dat je je helm op hebt want snelheid kan je er met de fiets toch niet maken maar de kans dat je over de motorkap van een wagen vliegt die jouw overduidelijke voorrang grandioos negeert, is er groot, en dan sleer je op je heup en elleboog over het asfalt een paar meter verder en pas nadien besef je dat je blijkbaar ook met je hoofd het asfalt geraakt hebt want je helm is gebarsten... yup... nogmaals = eigen lijfelijke ervaring.
Ook die victim blaming heb ik aan den lijve meegemaakt: zelfde situatie -alweer- aangereden toen ik gewoon fietste waar ik moest fietsen, op het fietspad parrallel met een gewestweg: overduidelijke voorrangsweg dus... vanuit een zijstraat aangereden en hup: het duurde de volle 2 minuten of ik werd -bloedend!- naar het hoofd geslingerd dat ik behalve m'n helm ook elleboogbeschermers en kniebeschermers moest hebben... jawel, absurd maar gebeurd... door een ***** dat van heel z'n leven wellicht nog nooit op een fietszadel had gezeten... Ook beweerde de ***** "dat ik veel te snel reed" -op een niet-elektrische vouwfiets op een steenweg waar de maximum toegelaten snelheid 70km/u(!!) is... yup... dus daar zou ik volgens hem méér dan 70km/u gereden hebben... met 20 inch wieltjes... niét elektrisch...

Enfin, lang verhaal kort: i.p.v. fout toe te geven heb ik politie moeten bellen -moest sowieso gebeuren want ik was gewond- én heeft die éne motorrijdende agent nog versterking moeten oproepen want vader en broer van de dader (die er zelf niet bij waren natuurlijk) konden het niet laten om me te blijven -proberen- aanvallen, volgens hén had ik het ongeluk uitgelokt om de verzekering op te lichten)

terwijl ik daar stond te bloeden...

oh en kwam natuurlijk ook meermaals het -vaak gehoorde- riedeltje "ce sont tous les mèmes ces cyclistes de merde!" voorbij...
en dat is maar een tipje van de ijsberg... tig keren bijna aangereden geweest op een rotonde (!)zonder fietspad(!) waar je als fietser weldegelijk volledig wettelijk bent geacht om een rijvak te kiezen!! en bijna elke keer geclaxonneer én scheldwoorden naar me toe gekregen.. terwijl ik me 100% reglementair gedroeg...
1) een compleet gebrek aan respect
2) een compleet gebrek aan kennis van ook maar basis-verkeersregels
3) arrogantie en trots
Maken van normale mensen kl***zakken achter het stuur.
...maar is die victim-blaming dan een argument om jezelf niét te beschermen? nope...
Het hangt er allemaal vanaf waar je je bevindt en rond welk tijdstip... waar ik woon, hier in Vlaanderen op het platteland is het niet zo'n probleem om je zonder fietshelm op de fiets te begeven, hell, zelfs m'n dochter doet het soms en hoewel ik wel vaak aandring om toch d'r helm op te zetten, zegt ze zelf dat dat helemaal niet praktisch is... en ik snap haar wel...
... maar de dag dat ze zich in één van onze fietshatende grootsteden bevindt zal ik extra aandringen... en haar ook vertellen dat ze 0,0 niks is met het argument "jamaar de automobilisten moeten maar wat geduldiger en voorzichtiger zijn" wanneer ze met een schedelbreuk aan kunstmatige beademing ligt.
dat laatste was dan weer de ervaring 3 jaar terug van een collega van me die, ook alweer in Brussel, werd aangereden op het fietspad door een wagen die dacht "ik moet naar rechts dus ik ga naar rechts, fuck pinkers fuck spiegels"... die het gelukkig heeft gehaald maar wel blijvende schade heeft overgehouden aan dat ongeluk nadat ie met z'n hoofd op de stoeprand is gevallen.
Een antwoord of helmplicht goed of slecht is heb ik niet... alleen een argument als wanneer en waar een helm weldegelijk een verschil kan maken; in drukke steden die oorspronkelijk gericht waren op autogebruik(!) waar ook de infrastructuur al vele jaren ondermaats is... en victim-blaming -terecht- aanwijzen brengt je letterlijk nergens want mensen zullen hun gewoontes niet zomaar aanpassen omdat ze hier of daar een artikel lezen, wat "mensen" veel eerder zullen doen dan in de spiegel kijken, is wijzen naar anderen.
[
Voor 10% gewijzigd door
PinusRigida op 23-04-2024 12:39
]