Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
eamelink schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:44:
[...]

Plekken waar vrachtauto's 50 km/uur rijden horen ingericht te zijn met gescheiden fietspaden en expliciete oversteekplaatsen. Daar sorteer je dus niet voor op een rijvlak voor auto's om af te slaan.
Tsja, volgens de "Duuszaam Veilig"-ontwerpnormen wel. Maar er zijn veel wegen gebouwd voor die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:35
marcop23 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:04:
Tsja, volgens de "Duuszaam Veilig"-ontwerpnormen wel. Maar er zijn veel wegen gebouwd voor die periode.
Precies. Doe dit maar eens buiten de bebouwde kom, op een kronkelige 60 weg waar iedereen minstens 80km te hard rijdt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
RemcoDelft schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:13:
[...]

Een ander nadeel aan helmen: als ik met de kindjes ga fietsen, hebben we bij parkeren 4 sloten, 6 fietslampjes en 2 helmen waar we "iets" mee moeten doen. Lampjes laten zitten betekent lampje gestolen, fiets niet goed op slot betekent fiets gestolen. Het is allemaal enorm veel werk, en maakt dat ik voor korte stukjes liever met ze ga lopen.
*knip* offtopic en niet onderbouwd.
Vrietje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:18:
https://www.bd.nl/tilburg...naar-ziekenhuis~ac43e18d/

Kijk dit dus ook een onveilige situatie, te weinig uitwijk ruimte voor de bus. En wie er nu schuldig is gaat en interessante vraag worden lijkt mij.
Schuldvraag is in deze om eerlijk te zijn eigenlijk weinig interessant, vanuit maatschappelijk oogpunt. Dit is enkel relevant voor de huidig direct betrokkenen.

Vanuit maatschappelijk oogpunt is veel interessanter de vraag, hoe gaat dit in de toekomst voorkomen worden. Dit soort smalle stroken in binnensteden moet je als gemeente eigenlijk gewoon doen veranderen naar fietsstraten, auto te gast, 30 km per uur snelheidslimiet voor gemotoriseerde voertuigen. Met omdat dit in de praktijk helaas nodig blijkt, afdoende snelheidsbeperkende initiatieven om zorg te dragen dat gemotoriseerde voertuigen zich houden aan de snelheidslimieten.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
*knip* reactie op offtopic.
[...]
Schuldvraag is in deze om eerlijk te zijn eigenlijk weinig interessant, vanuit maatschappelijk oogpunt. Dit is enkel relevant voor de huidig direct betrokkenen.

Vanuit maatschappelijk oogpunt is veel interessanter de vraag, hoe gaat dit in de toekomst voorkomen worden. Dit soort smalle stroken in binnensteden moet je als gemeente eigenlijk gewoon doen veranderen naar fietsstraten, auto te gast, 30 km per uur snelheidslimiet voor gemotoriseerde voertuigen. Met omdat dit in de praktijk helaas nodig blijkt, afdoende snelheidsbeperkende initiatieven om zorg te dragen dat gemotoriseerde voertuigen zich houden aan de snelheidslimieten.
Dat verandert niets zolang fietsers en bussen/auto's in gaan halen zonder goed te kijken/na te denken. Want in dit geval had de fietser even om moeten kijken of ie wel in kon gaan halen. Maar de bus had even moeten nadenken dat het niet zo handig is om in te halen als je ziet dat er een fietser harder naar een andere fietser rijdt.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:29 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
*knip* offtopic en te kort door de bocht zonder onderbouwing.

[ Voor 53% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
*knip* offtopic.

[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:31

crisp

Devver

Pixelated

*knip* offtopic.

[ Voor 59% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:34 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
*knip* offtopic.

[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

*knip* reactie op offtopic.

Om het weer een beetje ontopic te houden: hoe veilig is het om te fietsen in Singapore? Fijn als je helm niet gejat wordt, maar minder fijn als je een grotere kans hebt op een ongeluk...

[ Voor 39% gewijzigd door defiant op 27-04-2024 21:35 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Het justitie systeem en de strafmaat in Nederland en vergelijkingen met Singapore zijn hier volledig offtopic,

On-topic weer s.v.p. over de fietshelmen kwestie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
En VeiligheidNL (de instantie die ook het meest tamtam maakt voor de helmplicht) zoekt de publiciteit weer op. "artsen" (lees: enkele artsen verbonden aan VeiligheidNL) willen strengere regels voor Fatbikes vanwege een toename van de problemen op de SEH.

Toename ongelukken fatbikes: artsen willen verhoging minimumleeftijd
De maximumsnelheid van fatbikes is 25 km/u, maar opgevoerd kunnen ze soms harder dan 45 km/u. "We denken dat fatbikes dezelfde trends gaan volgen als de e-bike", zegt Bakker van VeiligheidNL. "Dat leidde bijvoorbeeld in vijf jaar tijd tot een verviervoudiging van het aantal letselgevallen onder jonge slachtoffers. Het is eigenlijk wachten tot de fatbike precies diezelfde trend gaat volgen, of misschien nog wel erger."
Interessante vervolgvragen die door de journalist niet worden gesteld:
  • Hoe zit het met het totaal aantal fiets/brommergerelateerde SEH-opnames? Stijgt dat mee?
  • Op basis van welke aanname wordt deze trend geextrapoleerd? Waarom zou het aantal verkeersslachtoffers eindeloos doorgroeien?
  • In hoeveel van de gevallen gaat het om een opgevoerde of niet-conformerende fatbike?
We hebben in Nederland het SWOV, dat vrij zorgvuldig gegevens over verkeersongevallen verzamelt, en dat geen enorm alarmerende trends constateert. En VeiligheidNL, dat ze uit een andere bron haalt, en op basis van kleine getallen de publiciteit opzoekt, met daarbij telkens een kant-en-klare oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 06-06-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:59:
En VeiligheidNL (de instantie die ook het meest tamtam maakt voor de helmplicht) zoekt de publiciteit weer op. "artsen" (lees: enkele artsen verbonden aan VeiligheidNL) willen strengere regels voor Fatbikes vanwege een toename van de problemen op de SEH.

Maar hoe onderscheid je dan een fatbike van een reguliere e-bike? Is dat dan puur op basis van de dikte van de banden? Dat lijkt me nogal arbitrair...
[...]

• Hoe zit het met het totaal aantal fiets/brommergerelateerde SEH-opnames? Stijgt dat mee?
  • Op basis van welke aanname wordt deze trend geextrapoleerd? Waarom zou het aantal verkeersslachtoffers eindeloos doorgroeien?
  • In hoeveel van de gevallen gaat het om een opgevoerde of niet-conformerende fatbike?
We hebben in Nederland het SWOV, dat vrij zorgvuldig gegevens over verkeersongevallen verzamelt, en dat geen enorm alarmerende trends constateert. En VeiligheidNL, dat ze uit een andere bron haalt, en op basis van kleine getallen de publiciteit opzoekt, met daarbij telkens een kant-en-klare oplossing.
Inderdaad; er wordt hier weer op basis van een enkele statistiek naar het eigen standpunt geredeneerd. Ik vind het tekenend dat ook hier VeiligheidNL eigenlijk weer aan symptoombestrijding wil doen, net als met hun standpunt met betrekking tot de helmplicht

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik vond dit een mooi stukje: "pleit voor een verbod van deze vaak opgevoerde elektrische fiets voor kinderen onder de 16 jaar."
Misschien gewoon eens de bestaande regels gaan handhaven? Ik kom nu zo'n beetje elke fietskilometer een sjoemelsnorfiets tegen, om het niet te hebben over echte snorfietsen, brommers en zelfs auto's op onverplichte fietspaden. De verkeersregels in Nederland zijn best goed, maar vrijwel niemand houdt zich er aan. En dat terwijl het ook op de fietspaden steeds drukker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:59:

[...]

Men kan beter kijken naar snelheid en gedrag.

Mijn broer had tot voor kort een 'gewone' elektrische fiets die hij enkel gebruikte bij mooi weer. De afstand tot zijn werk is 7 km. Nu heeft hij voor die afstand een snelle elektrische fiets gekocht (tot 45 km/u), terwijl hij een deel door het centrum van een stad moet (zone 30). Of hij zich aan die snelheid zal houden is een andere vraag, want bijna iedereen weet intussen dat je met zo'n fiets eigenlijk niet geflitst kan worden. Met de auto gebruikt hij Waze, zodat hij op plaatsen zonder controle 10 tot 20 km/u sneller kan rijden, dus ik weet nu al hoe hij zich met die fiets zal gedragen.

Toen ik hem vroeg waarom hij voor zo'n korte afstand een snelle e-fiets wilde, was zijn antwoord 'het moet opschieten'. Ik zei dat als je op tijd vertrekt, je ook op tijd aankomt. Die indruk heb ik wel vaker: zo'n fiets wordt in veel gevallen niet gekocht/geleased voor een lange afstand, maar om nog sneller te gaan dan de rest, of even snel dan een auto. Net zoals auto's ook voor korte afstanden gebruikt worden en net zoals men bij auto's bijna elke snelheidslimiet te laag vindt... Mobiliteitsexpert Kris Peeters heeft het soms over 'automobilisten op twee wielen' en die indruk heb ik ook vaak. En van zodra de temperatuur onder de 15-20 graden zakt en er wat regen voorspeld wordt kruipen ze weer in hun auto, dus uiteindelijk biedt het ook niet zo veel maatschappelijk voordeel mbt gezondheid, files, energieverspilling,...

Waarom deze anekdote? Hierom:
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs.

“Je krijgt mensen op de speedpedelec die de afgelopen twintig jaar hoogstens eens op een zonnige dag naar de bakker ­gefietst hebben. Dan kun je natuurlijk meer ongevallen verwachten.”
Door het stijgende aantal fietsongevallen/gewonden/doden komen sommige politici op het idee om een algemene helmplicht in te voeren, zodat de 'geoefende' en 'echte' ;) fietsers zoals ik ook één zouden moeten dragen (elke werkdag van het jaar met een niet-elektrische fiets dezelfde afstand als mijn broer).

Ook bij jongeren gaat het de verkeerde kant op. Vanochtend heb ik 4 late tieners en jonge twintigers met een elektrische fiets gezien, waaronder een meisje die zonder handen fietste omdat ze met haar telefoon in de weer was (checken hoeveel 'likes' ze al heeft of zo). Zo is er een tienermeisje al 2x bijna frontaal op mij gebotst...

Gemakzucht en gehaastheid zijn de grootste doders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
blijft verbazingwekkend hoe een simpel onderwerp waar het gezond verstand al genoeg moet zijn, 29 pagina's lang gediscussieerd wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door Farabi op 06-06-2024 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Farabi schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:25:
blijft verbazingwekkend hoe een simpel onderwerp waar het gezond verstand al genoeg moet zijn, 29 pagina's lang gediscussieerd wordt.
Vertel? Voor de ene is gezond verstand "een helm helpt altijd als je op je hoofd valt, dus draag er altijd een", voor de andere is gezond verstand "om aan 18 km/u naar de bakker om de hoek te fietsen ga ik geen helm op zetten". Het is allemaal niet zo zwart/wit, vandaar de lange discussie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:21:
[...]

Men kan beter kijken naar snelheid en gedrag.

Mijn broer had tot voor kort een 'gewone' elektrische fiets die hij enkel gebruikte bij mooi weer. De afstand tot zijn werk is 7 km. Nu heeft hij voor die afstand een snelle elektrische fiets gekocht (tot 45 km/u), terwijl hij een deel door het centrum van een stad moet (zone 30). Of hij zich aan die snelheid zal houden is een andere vraag, want bijna iedereen weet intussen dat je met zo'n fiets eigenlijk niet geflitst kan worden. Met de auto gebruikt hij Waze, zodat hij op plaatsen zonder controle 10 tot 20 km/u sneller kan rijden, dus ik weet nu al hoe hij zich met die fiets zal gedragen.

Toen ik hem vroeg waarom hij voor zo'n korte afstand een snelle e-fiets wilde, was zijn antwoord 'het moet opschieten'. Ik zei dat als je op tijd vertrekt, je ook op tijd aankomt. Die indruk heb ik wel vaker: zo'n fiets wordt in veel gevallen niet gekocht/geleased voor een lange afstand, maar om nog sneller te gaan dan de rest, of even snel dan een auto. Net zoals auto's ook voor korte afstanden gebruikt worden en net zoals men bij auto's bijna elke snelheidslimiet te laag vindt... Mobiliteitsexpert Kris Peeters heeft het soms over 'automobilisten op twee wielen' en die indruk heb ik ook vaak. En van zodra de temperatuur onder de 15-20 graden zakt en er wat regen voorspeld wordt kruipen ze weer in hun auto, dus uiteindelijk biedt het ook niet zo veel maatschappelijk voordeel mbt gezondheid, files, energieverspilling,...

Waarom deze anekdote? Hierom:

[...]
Door het stijgende aantal fietsongevallen/gewonden/doden komen sommige politici op het idee om een algemene helmplicht in te voeren, zodat de 'geoefende' en 'echte' ;) fietsers zoals ik ook één zouden moeten dragen (elke werkdag van het jaar met een niet-elektrische fiets dezelfde afstand).

Ook bij jongeren gaat het de verkeerde kant uit. Vanochtend heb ik 4 late tieners en jonge twintigers met een elektrische fiets gezien, waaronder een meisje die zonder handen fietste omdat ze met haar telefoon in de weer was (checken hoeveel 'likes' ze al heeft of zo). Zo is er een tienermeisjes al 2x bijna frontaal op mij gebotst...

Gemakzucht en gehaastheid zijn de grootste doders...
Wellicht offtopic, maar ik vrees dat er eerst een klein kind moet worden doodgereden door een Speedy Gonzales op een fatbike of speed pedelec, voordat er serieus ingegrepen wordt.

Overigens vind ik de kantoortijgers op speed pedelecs nog linker dan de pubers op fatbikes, want die kantoortijgers gedragen zich op het fietspad en in de woonwijken zo rond de schooltijden en spits alsof ze met hun Volvo of Audi op de linkerbaan van de snelweg naar een bevalling moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

En ik vind dan weer spijtig dat we allemaal over dezelfde kam worden geschoren. Ja, ik heb een speed pedelec, nee, ik rij niet te snel in een zone 30, of probeer dat toch (terugschakelen, ondersteuning terugnemen,maar kan niet continue naar die snelheidsmeter kijken!), ik rem af voor gevaarlijke bochten, bij kruispunten en bij elk punt waar ik vermoed dat er een gevaar schuilt. Mijn snelheidsgrafiek in de apps is dan ook geen vlakke lijn, maar eerder een PWM signaal.

Recent 1x neer gegaan met de fiets, blinde bocht, tegenligger die ging spookrijden. Met een snelheid van een 20km/h controle verloren (naast het fietspad in de modder) en met hoofd op het asfalt terecht gekomen. Niets van gevoeld ... dankzij de helm.

Maar als ik dan de deuk in die helm zie en bedenk dat dit een val was aan een snelheid die je zelfs op een niet elektrische fiets kunt halen, dan moet je mij echt niet meer overtuigen van de meerwaarde van een fietshelm.

Aan de andere kant maakt wetgeving niets uit als er geen controle is, zoals je net met die fatbikes merkt. Recent hier nog ergens in een draadje het verhaal gelezen van een medetweakers wiens vrouw samen met een klein kind op de fiets werd aangereden door een fatbike waar 2 tieners opzaten. Niet alleen was de fatbike rijp voor de schroothoop, 1 van die tieners is ook ernstig gewond geraakt ... aan het hoofd. En het is niet dat controle op deze overtredingen onmogelijk is lijkt mij. Vroeger pakte men het probleem van opgevoerde brommertjes ook gewoon aan. zou men met deze fatbikes ook vaker mogen en moeten doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Blokker_1999 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:11:
En ik vind dan weer spijtig dat we allemaal over dezelfde kam worden geschoren. Ja, ik heb een speed pedelec, nee, ik rij niet te snel in een zone 30, of probeer dat toch
Wat doe jij bij een bord G11? Ik heb nog niet een speedpedelec gezien die daar wegblijft. Wel die achter me gaan bellen dat ze er langs willen.
Aan de andere kant maakt wetgeving niets uit als er geen controle is, zoals je net met die fatbikes merkt. Recent hier nog ergens in een draadje het verhaal gelezen van een medetweakers wiens vrouw samen met een klein kind op de fiets werd aangereden door een fatbike waar 2 tieners opzaten. Niet alleen was de fatbike rijp voor de schroothoop, 1 van die tieners is ook ernstig gewond geraakt ... aan het hoofd. En het is niet dat controle op deze overtredingen onmogelijk is lijkt mij. Vroeger pakte men het probleem van opgevoerde brommertjes ook gewoon aan. zou men met deze fatbikes ook vaker mogen en moeten doen.
Het probleem is de zeer lage pakkans, gecombineerd met het feit dat je gewoon verder mag rijden na een bekeuring:
Gaat jouw fatbike of elektrische fiets harder dan 25 km/u of harder dan 6 km/u bij gebruik van de gashendel (Walk Assist). Dan mag je een boete van €290,- verwachten. Word je daarna nog een keer gepakt, krijg je weer een boete van €290,-. Bij de derde keer kan je voertuig meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
olafmol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Wellicht offtopic, maar ik vrees dat er eerst een klein kind moet worden doodgereden door een Speedy Gonzales op een fatbike of speed pedelec, voordat er serieus ingegrepen wordt.
In dit geval was het fataal voor de aanrijder (ondanks helm). Zie ook de statistieken die eerder gepost werden: per tijdseenheid is een motor/bromfiets met helmplicht 10x dodelijker dan een fiets zonder helmplicht. Al zou een onderscheid tussen motor- en bromfiets nog meer verduidelijken. Hogere snelheid = minder reactietijd en zwaardere gevolgen bij een val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:00
En toch heb ik liever kantoortijgers op een speedelec dan in een auto. Ik vind het positief als mensen een speedelec nemen!

Ik snap het zelf wel een beetje, ik hou namelijk zelf ook wel van efficiëntie en soms is 25km/h op mijn elektrische fiets (niet opgevoerde fatbike) net wat te langzaam voor langere stukken.

Mijn ervaring met 30 km/h zones is dat automobilisten toch bijna altijd wel 45 moeten rijden. Ik heb dan liever een speedelec die 45 gaat dan een auto.

Een helm is natuurlijk veiliger voor het individu, maar als meer mensen dan meer de auto gaan pakken, dan is het voor de samenleving alsnog netto onveiliger. Het is niet zo zwart wit.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Ik vind het zo bizar. We hebben deze hele discussie al een keertje gehad, maar dan met benzinemotoren.

Wikipedia: Bromfiets
Oorspronkelijk was een bromfiets een fiets waaraan een motor was toegevoegd, maar in de loop der jaren is de bromfiets steeds meer een lichte motorfiets geworden en de meeste hedendaagse bromfietsen lijken helemaal niet meer op fietsen. Pas sinds de bromfiets als zodanig in de wetgeving is opgenomen, is hieraan de maximale cilinderinhoud van 49,9 cc verbonden. Voorheen werden ook zeer lichte motorfietsen met een cilinderinhoud tot 100 cc als "bromfiets" aangeduid.
We weten gewoon hoe we dit moeten oplossen.

- Hulpfiets tot 25/u is een snorfiets
- Dus 16+ en bromfietscertificaat
- En helmplicht
- En verzekeringsplicht
- Speed Pedelec is een bromfiets (en dat is het al)
- Een opgevoerde snorfiets is een bromfiets
- Dus een opgevoerde hulpfiets is een speed pedelec

Als je per se wilt, kun je eventueel nog een hulpfiets tot 20km/u categorie toevoegen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 00:03
Helixes schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:05:
Ik vind het zo bizar. We hebben deze hele discussie al een keertje gehad, maar dan met benzinemotoren.

Wikipedia: Bromfiets

[...]

We weten gewoon hoe we dit moeten oplossen.

- Hulpfiets tot 25/u is een snorfiets
- Dus 16+ en bromfietscertificaat
- En helmplicht
- En verzekeringsplicht
- Speed Pedelec is een bromfiets (en dat is het al)
- Een opgevoerde snorfiets is een bromfiets
- Dus een opgevoerde hulpfiets is een speed pedelec

Als je per se wilt, kun je eventueel nog een hulpfiets tot 20km/u categorie toevoegen.
Ik heb niet deze hele thread doorgelezen, maar als het bromfietsen zijn, dan heb ik nog steeds het issue met het feit dat ik ze niet kan horen aankomen. Zelfde met electrische voertuigen trouwens. Dat is heel lastig anticiperen. Normaliter niet zo’n groot issue maar met allemaal (kleine) kinderen die naar of van school fietsen in een woonwijk vraag ik me altijd af waarom mensen daar zo keihard doorheen moeten fietsen of scooteren. Dat gaat gegarandeerd een keer compleet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Vertel? Voor de ene is gezond verstand "een helm helpt altijd als je op je hoofd valt, dus draag er altijd een", voor de andere is gezond verstand "om aan 18 km/u naar de bakker om de hoek te fietsen ga ik geen helm op zetten". Het is allemaal niet zo zwart/wit, vandaar de lange discussie :)
de lange discussie is typisch 'tweakers-eigen' waar alle onnodige variabelen en overtrokken voorbeelden erbij worden gehaald waardoor je steeds meer afdwaalt van de inhoudelijke kwestie.

want met het voorbeeld dat je noemt kunnen we op een gegeven moment ook elkaars koppen inslaan onder het mom van 'jij denkt dit, hij denkt dat'. er bestaat ook iets als maatschappelijk verstand/gedrag/belang waarvan we uit onze slechte/goede ervaringen wat van kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Blokker_1999 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:11:
En ik vind dan weer spijtig dat we allemaal over dezelfde kam worden geschoren. Ja, ik heb een speed pedelec, nee, ik rij niet te snel in een zone 30, of probeer dat toch (terugschakelen, ondersteuning terugnemen,maar kan niet continue naar die snelheidsmeter kijken!), ik rem af voor gevaarlijke bochten, bij kruispunten en bij elk punt waar ik vermoed dat er een gevaar schuilt. Mijn snelheidsgrafiek in de apps is dan ook geen vlakke lijn, maar eerder een PWM signaal.

Recent 1x neer gegaan met de fiets, blinde bocht, tegenligger die ging spookrijden. Met een snelheid van een 20km/h controle verloren (naast het fietspad in de modder) en met hoofd op het asfalt terecht gekomen. Niets van gevoeld ... dankzij de helm.
Ik denk dat de meeste fietsers zich ergeren aan pedelec-rijders die het fietspad onveilig maken. Ik heb er geen bezwaar tegen als men met de pedelec op het fietspad rijdt, maar eigenlijk is het gewoon verboden, dus pas je aan aan de snelheid. Als iemand continu aan het inhalen is zou dat een indicatie moeten zijn dat je te snel rijdt. En meestal zijn dat wel mannen die zelf een helmpje dragen, maar dat hoeft niet te gelden voor de andere fietsers/voetgangers die ze een keer zullen scheppen.

Overigens valt me op dat bromfietsers (geel nummerbordje) beschaafder rijden op het fietspad dan de pedelec-rijders.

Maar over de ongeluk-statistieken. "Vroeger" hadden we opgevoerde brommertjes, nu hebben we fatbikes. En de opgeschoten jeugd die "vroeger" zichzelf kapot reed met en brommertje doet dat nu met zo'n fatbike.

Brommertjes zijn sowieso een uitstervend ras, want anders dan bereik (wat meestal niet zo kritisch is) heeft een benzinebrommer nauwelijks voordelen ten opzichte van een electrische brommer. Niemand verwacht dat zijn bromfiets de caravan naar Zuid-Frankrijk kan trekken.

Is het mogelijk dat we gewoon een verplaatsing van de ongevallen van de bromfietsrijders naar de fatbikerijders zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
olafmol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:32:
Ik heb niet deze hele thread doorgelezen, maar als het bromfietsen zijn, dan heb ik nog steeds het issue met het feit dat ik ze niet kan horen aankomen. Zelfde met electrische voertuigen trouwens. Dat is heel lastig anticiperen. Normaliter niet zo’n groot issue maar met allemaal (kleine) kinderen die naar of van school fietsen in een woonwijk vraag ik me altijd af waarom mensen daar zo keihard doorheen moeten fietsen of scooteren. Dat gaat gegarandeerd een keer compleet mis.
Eh. Soms wel, soms niet. Als ik om me heen kijk, dan denk ik sowieso dat muziek tijdens het fietsen net zo'n grote bedreiging is. Want dan hoor je mij sowieso niet aankomen.

Er zijn wetten tegen gevaarlijk gedrag op de weg. Het enige dat ik er over kan zeggen is dat de handhaving het gewoon af laat weten. Een deel van de verloedering in het fietsverkeer komt gewoon door een combinatie van zelfoverschatting, en gebrek aan consequenties. Maar ja. Politielieden zijn duur, dus ach. Dan iedereen maar een helm.

Sowieso vermoed ik dat alleen het snelheidsverschil met de Speed Pedelec dusdanig is dat ze een gevaar zouden kunnen vormen. Zonder trapondersteuning fietste ik ook altijd 25-30/u van- en naar school. Dan moet je ook mensen voorbij rijden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56
Ecological schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:51:

Ik snap het zelf wel een beetje, ik hou namelijk zelf ook wel van efficiëntie en soms is 25km/h op mijn elektrische fiets (niet opgevoerde fatbike) net wat te langzaam voor langere stukken.

Mijn ervaring met 30 km/h zones is dat automobilisten toch bijna altijd wel 45 moeten rijden. Ik heb dan liever een speedelec die 45 gaat dan een auto.
Het probleem zit hem in het mengen van modaliteiten en snelheden. Zolang er (te)veel variatie op 1 strook is, ga je conflicten en onveiligheid houden.

37 aparte stroken/banen voor elke denkbare categorie kan niet, dus is het zaak eea af te stemmen. Een fiets van 45km/u past nergens goed bij. Je kunt snelheid afstemmen met de auto's, maar dan nog zit je op een paar stalen buizen versus een kooi van een of twee ton verschil in een ongeluk: wil je niet.

Het fietspad is eigenlijk al een klein wonder, dat we dat er vrij consistent bij leggen in NL, maar nog een modaliteit, ik denk het niet. Je zou kunnen denken aan fietssnelwegen, waar je enkel daar 30+ mag, maar dan verder <25 op een gewoon fietspad.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Brent Het is wel een beetje een cultureel dingetje, maar er is een groot verschil tussen kunnen, mogen en moeten.

Voorop - fietspaden hebben geen maximum snelheid onder eigen kracht. Als ik 60 wil fietsen, dan mag ik niet eens opschuiven naar de hoofdrijbaan. Het enige dat ik daarmee niet mag doen is mijzelf, of anderen, in gevaar brengen. En zo geldt dat voor iedere modaliteit die welkom is op een fietspad.

... echter vinden wij dat allemaal om de een of andere reden gewoon heel erg lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
Helixes schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:54:
@Brent Het is wel een beetje een cultureel dingetje, maar er is een groot verschil tussen kunnen, mogen en moeten.

Voorop - fietspaden hebben geen maximum snelheid onder eigen kracht. Als ik 60 wil fietsen, dan mag ik niet eens opschuiven naar de hoofdrijbaan. Het enige dat ik daarmee niet mag doen is mijzelf, of anderen, in gevaar brengen. En zo geldt dat voor iedere modaliteit die welkom is op een fietspad.
Het verschil tussen de jure en defacto :) Er zit een natuurlijke drempel ergens 15-25, maar weinig gaan harder op spierkracht. En de grotere brommers moesten al de weg op (en nu allemaal geloof ik? of althans op sommige plennen). De e-fiets gooit wat roet in dat eten, zeker pedelecs. Daar moeten we dus wat mee.

Vuistregel is en blijft: mengen van snelheden en modaliteiten levert conflict en dus onveiligheid. Dan is er dus kennelijk een behoefte aan wetgeving.

En om eerlijk te zijn, pedelecs ziet ik dus eigenlijk enkel op bijv een fietssnelweg thuis. Daarbuiten past het nergens tussen, dus vind ik het geen heel goed idee. Als je ergens in de polder woont zit je misschien niemand dwars, maar verwachten dat je 45km/u kan rijden door een binnenstad of forensenwijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Brent schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:48:
[...]

Het probleem zit hem in het mengen van modaliteiten en snelheden. Zolang er (te)veel variatie op 1 strook is, ga je conflicten en onveiligheid houden.

37 aparte stroken/banen voor elke denkbare categorie kan niet, dus is het zaak eea af te stemmen. Een fiets van 45km/u past nergens goed bij. Je kunt snelheid afstemmen met de auto's, maar dan nog zit je op een paar stalen buizen versus een kooi van een of twee ton verschil in een ongeluk: wil je niet.

Het fietspad is eigenlijk al een klein wonder, dat we dat er vrij consistent bij leggen in NL, maar nog een modaliteit, ik denk het niet. Je zou kunnen denken aan fietssnelwegen, waar je enkel daar 30+ mag, maar dan verder <25 op een gewoon fietspad.
Absoluut, ik heb er veel boeken en studies over gelezen. Daarom is het zo mooi wat Amsterdam aan het doen is. 30 in de hele stad, kunnen alle e-bikes daar ook lekker fietsen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:39:
[...]
Is het mogelijk dat we gewoon een verplaatsing van de ongevallen van de bromfietsrijders naar de fatbikerijders zien?
Is dat niet juist een reden voor regelgeving? Brommers hebben een helmplicht, verzekeringsplicht en rijbewijsplicht. Als het gevolg nu is dat "ze" in plaats van een brommer een opgevoerde illegale elektrische sjoemelfiets nemen, komt dat de veiligheid niet ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
RemcoDelft schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:01:
Is dat niet juist een reden voor regelgeving? Brommers hebben een helmplicht, verzekeringsplicht en rijbewijsplicht. Als het gevolg nu is dat "ze" in plaats van een brommer een opgevoerde illegale elektrische sjoemelfiets nemen, komt dat de veiligheid niet ten goede.
Precies mijn punt van een paar posts geleden. Jij zegt fatbike, ik zeg bromnozem.

Ik herhaal graag. We hebben dit allemaal al een keertje meegemaakt. Anders dan de energiebron is er werkelijk helemaal niets nieuws onder de zon. Brommers opvoeren was altijd al een nationale hobby. Het is niet voor niets dat we daar gekomen zijn met een helmplicht, en een certificeringsplicht, en een minimumleeftijd, en een verzekeringsplicht. Al die dingen. En, toentertijd, met enige regelmaat, politiefuiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Ecological schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:00:
[...]

Absoluut, ik heb er veel boeken en studies over gelezen. Daarom is het zo mooi wat Amsterdam aan het doen is. 30 in de hele stad, kunnen alle e-bikes daar ook lekker fietsen.
Lekker met je ebike met 25km/u voor auto's gaan rijden die 30-35km/u gaan. Wat kan er fout gaan....
Brom en snorfietsen op de rijbaan, vooruit, die rijden makkelijk 30km/u en zijn qua gewicht iets meer gelijkwaardig aan auto's maar fietsers? nee. Heel slecht plan.

Amsterdam is hét voorbeeld van complete anarchie op het fietspad en om dat op te lossen laten we het autoverkeer maar langzamer rijden en flikkeren we alles op de rijbaan. Dat is gewoon géén oplossing. Nog even en we zijn weer terug bij af, wegen zonder fietspaden en zonder verkeersregels. (zonder handhaving kun je net zo goed geen verkeersregels hebben).

Fietspaden breder maken en inrichten op hogere snelheden en gescheiden houden van autoverkeer. Automobilisten blij, fietsers blij. Dit soort haflbakken oplossingen zoals in Amsterdam zorgt enkel voor ergernis en lost niks op.

[ Voor 14% gewijzigd door Metro2002 op 06-06-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
-verkeerd topic-

[ Voor 93% gewijzigd door Farabi op 06-06-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Metro2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Fietspaden breder maken en inrichten op hogere snelheden en gescheiden houden van autoverkeer. Automobilisten blij, fietsers blij. Dit soort haflbakken oplossingen zoals in Amsterdam zorgt enkel voor ergernis en lost niks op.
Afaik is het dan ook helemaal niet de bedoeling in Amsterdam om fietspaden maar af te schaffen - in ieder geval niet als het aan de fietsersbond ligt. Er moet nog wel een hoop gebeuren in Amsterdam; wat ze feitelijk gedaan hebben is enkel de bordjes 50 vervangen door bordjes 30. In de praktijk rijdt de helft van de auto's dan ook nog steeds zo'n 10 km/u te hard, omdat de weginrichting niet is aangepast om langzamer rijden te bevorderen. Daar is nog wel wat werk aan de winkel.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Fietspaden breder maken en inrichten op hogere snelheden
Waarom moeten de fietspaden worden ingericht op hogere snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Waarom moeten de fietspaden worden ingericht op hogere snelheden?
Omdat er tegenwoordig hogere snelheden gereden worden op de fietspaden tov toen ze ooit aangelegd waren.
Ook niet e-bikes zijn tegenwoordig vele malen efficienter dan de opoe fietsen van welleer. Ook is het veel drukker geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 06-06-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:23
RemcoDelft schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Wat dat betreft zijn ze gewoon weer te laat.

Inspectie leefomgeving en transport noemt het gewoon bij zijn naam, een illegale brommer.
https://www.ilent.nl/actu...p-aan-aanbieders-fatbikes

Fatbikes zouden gewoon op een blauw of gele kentekenplaat moeten.
de meerderheid heeft een gashendel en is dan dus gewoon een brommer.

Dan kan je meteen een verzekering helmplicht en leeftijdsgrens invoeren/handhaven.

Sommigen zillen aandragen dat een fatbike ook een e-bike is.
Nu heb ik zelf een e-bike die ~27km/h doet, en zit ook niet echt op een helm te wachten.
Maar een blauw plaatje, geen enkel probleem.

Ik zou wel als overheid kijken of er misschien iets te verzinnen valt wat op de bevestiging van de reflector past, en dan onder het achterlicht/reflector hangt.

Er is echter wel een verschil tussen de fatbike en e-bike.
Een e-bike verkocht in nederland is softwarematig dichtgetimmerd. (wat ik begreep van de fietsenmaker, verplicht)
Even een gashendel toevoegen zonder computer en pincode is er niet bij.
En de snelheid opvoeren gaat tot op zekere hoogte, maar word (bij bosch) gedetecteerd en heeft invloed op je garantie.
Je gaat dan alsnog niet ineens zonder inspanning 50 rijden.

Zelf heb ik mijne voor de lol eens opgevoerd, en de snelheid op onbeperkt gezet.
Maar bij 35km/h is het niet meer bij te trappen. Mijn fiets heeft een trapkrachtsensor, dus je moet een bepaalde druk op je pedalen zetten om ondersteuning te krijgen.
Het snot voor de ogen trappen is niet waar ik de e-bike voor gekocht heb, dus ik heb hem weer teruggezet.

De fatbikes die dagelijks voorbij rijden, klok ik regelmatig op 50+ en dan word er niet of heel langzaam getrapt.
Omdat een hoop chinese import is, kunnen opties via aliexpress bijgekocht worden zoals de gashendel.
Of een 2000W motor.

Maar vanwege die chinese import (die ook in de fietsenwinkel te koop is) is typegoedkeuring een probleem.
En daardoor kan je ze weer niet op kenteken zetten.

Als de overheid de import via aliexpress dichttimmert (gewoon niet door de douane laten komen)
En voor nieuwe fatbikes kentekenplicht etc invoert.
Dan zijn we met 5 jaar van die probleemfietsen af.
Die gaan vanzelf een keer stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ecological schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:00:
[...]

De snelheid is afgestemd mooi, maar je blijft natuurlijk met een flinke massadelta zitten. Tot een delta V van 60km/u kun je nog steeds vreselijke ongelukken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Metro2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Omdat er tegenwoordig hogere snelheden gereden worden op de fietspaden tov toen ze ooit aangelegd waren.
Ook niet e-bikes zijn tegenwoordig vele malen efficienter dan de opoe fietsen van welleer. Ook is het veel drukker geworden.
Op 1 fietspad verschillende snelheden is geen goede oplossing. Juist met veel drukte gaan fietsers in de breedte, dus bijv. 2 stroken per fietsrijrichting (links voor de racers) lijkt mij niet te gaan werken, juist bij drukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

RemcoDelft schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Wat doe jij bij een bord G11? Ik heb nog niet een speedpedelec gezien die daar wegblijft. Wel die achter me gaan bellen dat ze er langs willen.
In Belgie mag ik gebruik maken van het fietspad, ook binnen de bebouwde kom . De enige plaats waar we niet mogen komen is daar waar de weg is voorbehouden aan de combinatie van fietsers en voetgangers (bord D9a hier), iets wat je bijv. in winkelstraten wel eens tegenkomt. En dat respecteer ik ook. Rondrijden op dat moment. En op die jaagpaden waar we met de pedelec wel op mogen, omdat ze deel uitmaken van fietssnelwegen, respecteer ik ook de limiet van 30.

En het grote probleem is natuurlijk dat de vele van ons die zich wel aan de regels houden de dupe zijn van hen die dat niet doen, en ook de slechte reputatie krijgen. We vallen ook minder op omdat we niet aan zeer hoge snelheid rakelings naast je rijden om je in te halen, dat gebeurt aan een veel lagere snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Lekker met je ebike met 25km/u voor auto's gaan rijden die 30-35km/u gaan. Wat kan er fout gaan....
Ik maak me zelf meer zorgen om de vele pedelecs met middenmotor die verplicht worden zich te mengen in verkeer dat 50 rijdt. De snelheid van dat overige verkeer is hoger en zo ook het snelheidsverschil want vele middenmotor pedelecs rijdt men niet sneller dan ongeveer 35km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Brent schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Op 1 fietspad verschillende snelheden is geen goede oplossing. Juist met veel drukte gaan fietsers in de breedte, dus bijv. 2 stroken per fietsrijrichting (links voor de racers) lijkt mij niet te gaan werken, juist bij drukte.
Dat is altijd al zo geweest, de een fiets 15 (oma op de stadsfiets), de ander 30+ (wielrenners) en vroeger had je ook nog overal bromfietsen die 45km/u of harder reden. Het is vooral de drukte die is toegenomen omdat we domweg met meer mensen zijn. Dan kun je wel allerlei gekke capriolen uit gaan halen zoals Amsterdam doet maar bredere fietspaden zijn nu eenmaal dan de logischere en veiligere oplossing, als er meer mensen fietsen dan autorijden kun je ook een rijstrook daarvan opofferen of als er ergens een brede stoep of nutteloze busbaan ligt kun je die ook versmallen of weghalen. Ik begrijp dat ruimte schaars is maar fietsers met autoverkeer mengen is no bueno en gewoon gevaarlijk, ook al verlaag je de snelheid van het autoverkeer nog zo ver.
Blokker_1999 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Ik maak me zelf meer zorgen om de vele pedelecs met middenmotor die verplicht worden zich te mengen in verkeer dat 50 rijdt. De snelheid van dat overige verkeer is hoger en zo ook het snelheidsverschil want vele middenmotor pedelecs rijdt men niet sneller dan ongeveer 35km/h.
Inderdaad een goed voorbeeld

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 06-06-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Woon je zelf in Amsterdam of denk je dit gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jeroenkb schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Woon je zelf in Amsterdam of denk je dit gewoon?
Ik woon er niet maar de keren dat ik er kom verbaas ik me echt over hoe gebrekkig de fietsinfrastructuur er is, zeker voor een stad die pretendeert 'fietsvriendelijk' te zijn.
Dat doet 'autostad' Rotterdam echt stukken beter wat dat betreft.

Dat fietsers en auto's gescheiden houden zorgt voor heel veel minder ongelukken bewijzen de ongevalsstatistieken van ons land tov die van landen waar dat ontbreekt ruimschoots.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 06-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Ik woon er niet maar de keren dat ik er kom verbaas ik me echt over hoe gebrekkig de fietsinfrastructuur er is, zeker voor een stad die pretendeert 'fietsvriendelijk' te zijn.
Dat doet 'autostad' Rotterdam echt stukken beter wat dat betreft.
Maar Rotterdam is toch een nieuwere stad met bredere wegen en dus ook meer plaats voor aparte fietspaden? Hier heb je bvb. geen aparte fietsinfra nodig: YouTube: Unbelievably busy bicycle crossing in Amsterdam.

'Auto te gast', wat in de meeste steden en centra het uitgangspunt zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
FRANQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Inspectie leefomgeving en transport noemt het gewoon bij zijn naam, een illegale brommer.

Dan kan je meteen een verzekering helmplicht en leeftijdsgrens invoeren/handhaven.

Nu heb ik zelf een e-bike die ~27km/h doet, en zit ook niet echt op een helm te wachten.

Ik zou wel als overheid kijken of er misschien iets te verzinnen valt wat op de bevestiging van de reflector past, en dan onder het achterlicht/reflector hangt.

Een e-bike verkocht in nederland is softwarematig dichtgetimmerd. (wat ik begreep van de fietsenmaker, verplicht)
En de snelheid opvoeren gaat tot op zekere hoogte, maar word (bij bosch) gedetecteerd en heeft invloed op je garantie.

Zelf heb ik mijne voor de lol eens opgevoerd, en de snelheid op onbeperkt gezet.
Maar bij 35km/h is het niet meer bij te trappen. Mijn fiets heeft een trapkrachtsensor, dus je moet een bepaalde druk op je pedalen zetten om ondersteuning te krijgen.
Het snot voor de ogen trappen is niet waar ik de e-bike voor gekocht heb, dus ik heb hem weer teruggezet.

De fatbikes die dagelijks voorbij rijden, klok ik regelmatig op 50+ en dan word er niet of heel langzaam getrapt.
Omdat een hoop chinese import is, kunnen opties via aliexpress bijgekocht worden zoals de gashendel.
Of een 2000W motor.

Maar vanwege die chinese import (die ook in de fietsenwinkel te koop is) is typegoedkeuring een probleem.

Als de overheid de import via aliexpress dichttimmert (gewoon niet door de douane laten komen)
Wat dat betreft is het vreemd dat er al jarenlang boetes worden uitgedeeld aan bestuurders van elektrische stepjes. Maar we laten deze hele fatbike hype gewoon gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:14:
[...]

Maar Rotterdam is toch een nieuwere stad met bredere wegen en dus ook meer plaats voor aparte fietspaden? Hier heb je bvb. geen aparte fietsinfra nodig: YouTube: Unbelievably busy bicycle crossing in Amsterdam.

'Auto te gast', wat in de meeste steden en centra het uitgangspunt zou moeten zijn.
'Auto te gast' maar ook 'fietsers hou je aan de verkeersregels' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:26:
[...]

'Auto te gast' maar ook 'fietsers hou je aan de verkeersregels' ;)
Uiteraard :) Al kan een fout/overtreding van iemand met een auto veel zwaardere gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Uiteraard :) Al kan een fout/overtreding van iemand met een auto veel zwaardere gevolgen hebben.
Klopt, daarom worden er ook veel meer eisen gesteld aan bestuurders dan aan fietsers. Maar juist omdat je kwetsbaar bent is er des te meer reden voor fietsers om donders goed op te letten en zichzelf niet onnodig in gevaar te brengen zoals ik hier zojuist ook al gepost had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:41
stylezzz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Wat dat betreft is het vreemd dat er al jarenlang boetes worden uitgedeeld aan bestuurders van elektrische stepjes. Maar we laten deze hele fatbike hype gewoon gebeuren....
Ze zijn, in ieder geval bij ons in Arnhem, eindelijk begonnen met handhaven. Verschillende kinderen van vrienden zijn afgelopen 2 weken al van de weg gehaald omdat ze betrapt werden op niet-fietsen (gashendel) of ver boven de 25 km/u. Boete (serieuze, geen tientjeswerk maar 300+) & waarschuwing, 2e keer = inbeslagname en verschroten wat ook bij eentje van die bekenden al is gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 06-06-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Metro2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Klopt, daarom worden er ook veel meer eisen gesteld aan bestuurders dan aan fietsers. Maar juist omdat je kwetsbaar bent is er des te meer reden voor fietsers om donders goed op te letten en zichzelf niet onnodig in gevaar te brengen zoals ik hier zojuist ook al gepost had.
Ik woon(de) wel in Amsterdam voor een langere tijd. Uit ervaring kan ik je vertellen dat auto’s een veel groter probleem zijn dan de fietsers. Het is leuk om een forum te verkondigen dat mensen zich aan de regels moeten houden, maar dat heeft natuurlijk geen zin. Amsterdam heeft ook veel minder ruimte dan Rotterdam, en een hele grote NIMBY beweging waardoor de auto nog steeds heilig is helaas. De 30 km is ook een wassen neus, want bijna elke automobilist vind dat het niet voor hem geldt.

Daarnaast, heeft er op dit forum ook een heel lang thread gelopen over hoe vervuilend (ICE) auto’s zijn. Een auto is emotie, dat snap ik ook wel, daarom is het zo lastig om hierover te praten. Stop de kindermoord was even heel erg succesvol, maar soms voelt het alsof we weer terug bij af zijn.

Het boekje “het recht van de snelste” van de correspondent is ook een goed boek. We moeten mensen uit de auto krijgen, ten minste, als we de doden en gewonden omlaag willen in het westen.

Natuurlijk komt het leven met gevaar en vind ik ook dat we elkaar veel meer moeten gunnen en rekening met elkaar moet houden. Helaas is dat echter niet het geval en er was een hele mooie post op dit forum dat NL automobilisten denken dat ze goed omgaan met zwakkere weggebruikers (als iemand nog weet waar die staat, please share with me) maar helaas is dat een fabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ecological schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Ik woon(de) wel in Amsterdam voor een langere tijd. Uit ervaring kan ik je vertellen dat auto’s een veel groter probleem zijn dan de fietsers. Het is leuk om een forum te verkondigen dat mensen zich aan de regels moeten houden, maar dat heeft natuurlijk geen zin. Amsterdam heeft ook veel minder ruimte dan Rotterdam, en een hele grote NIMBY beweging waardoor de auto nog steeds heilig is helaas. De 30 km is ook een wassen neus, want bijna elke automobilist vind dat het niet voor hem geldt.
Ik woon in Amsterdam en in de buurten waar ik rijd, merk je toch echt wel de 30 km/u limiet. Ja, een hoop mensen hebben er lak aan, maar er hoeft er af en toe maar 1 tussen te zitten die wel 30 rijdt en de rest kan niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ecological schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Natuurlijk komt het leven met gevaar en vind ik ook dat we elkaar veel meer moeten gunnen en rekening met elkaar moet houden. Helaas is dat echter niet het geval en er was een hele mooie post op dit forum dat NL automobilisten denken dat ze goed omgaan met zwakkere weggebruikers (als iemand nog weet waar die staat, please share with me) maar helaas is dat een fabel.
Iemand die zich op eigen kracht door weer en wind verplaatst is een sterke weggebruiker ;)

Is dit woord geïntroduceerd door de autolobby of zo? Om mensen in hun 'natuurlijke gedaante' (te voet) af te schilderen als 'zwak' en mensen in een stalen kooi van 1-2 ton als 'standaard' te nemen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
jeroenkb schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:09:
[...]

Ik woon in Amsterdam en in de buurten waar ik rijd, merk je toch echt wel de 30 km/u limiet. Ja, een hoop mensen hebben er lak aan, maar er hoeft er af en toe maar 1 tussen te zitten die wel 30 rijdt en de rest kan niet anders.
Dat is ook zo, ik had dat inderdaad ook even kunnen benoemen. :)

Het verschil in overlevingskans is ook zo groot, ik ben verder ook wel voorstander van een helmplicht voor e bikes. Ik heb die zelf ook vaak op als ik langere afstanden fiets. Desalniettemin is het ook belangrijk om te zorgen dat mensen dan niet de auto gaan pakken door de helmplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:12:
[...]
Iemand die zich op eigen kracht door weer en wind verplaatst is een sterke weggebruiker ;)

Is dit woord geïntroduceerd door de autolobby of zo? Om mensen in hun 'natuurlijke gedaante' af te schilderen als 'zwak' en mensen in een stalen kooi van 1-2 ton als 'standaard' te nemen?
Dat is ook zo, maar deze term is gekomen omdat je in NL als automobilist in heel veel gevallen aansprakelijk bent voor de schade als je een ongeluk hebt met een fietser of voetganger. Het is meer een juridische term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:15
Van mij mag de maximale snelheid van electrische fietsen binnen de bebouwde kom wel verlaagd worden naar 20km per uur. Lijkt me veiliger voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ecological schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Dat is ook zo, maar deze term is gekomen omdat je in NL als automobilist in heel veel gevallen aansprakelijk bent voor de schade als je een ongeluk hebt met een fietser of voetganger. Het is meer een juridische term.
Ik wist niet dat het in NL ook zo was. In BE wordt die term soms ook daarbuiten gebruikt (bvb. "extra infrastructuur voor zwakke weggebruikers"). Als het gaat over veiligheid kan men het beter hebben over 'kwetsbare' weggebruikers. Maar dan nog, als men de rollen zou omkeren en autobestuurders zou omschrijven als 'gevaarlijke' weggebruikers (door de massa en de snelheid, niet door het gedrag, want de meesten gedragen zich in het verkeer), dan zou dat ook moeilijk aanvaard worden.

Een mens of fietser is op zich niet kwetsbaar onderweg, ze hebben dat label pas gekregen toen de auto doorbrak en dat is dan de nieuwe norm/referentie geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:21:
[...]

Ik wist niet dat het in NL ook zo was. In BE wordt die term soms ook daarbuiten gebruikt (bvb. "extra infrastructuur voor zwakke weggebruikers"). Als het gaat over veiligheid kan men het beter hebben over 'kwetsbare' weggebruikers. Maar dan nog, als men de rollen zou omkeren en autobestuurders zou omschrijven als 'gevaarlijke' weggebruikers (door de massa en de snelheid, niet door het gedrag, want de meesten gedragen zich in het verkeer), dan zou dat ook moeilijk aanvaard worden.

Een mens of fietser is op zich niet kwetsbaar onderweg, ze hebben dat label pas gekregen toen de auto doorbrak en dat is dan de nieuwe norm/referentie geworden.
Ik vind het wel een goede term, als het tenminste goed gebruikt wordt. Dit omdat het ook aangeeft dat automobilisten een grote verantwoordelijkheid zouden moeten hebben om voorzichtig met fietsers en voetgangers om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Metro2002 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Dat is altijd al zo geweest, de een fiets 15 (oma op de stadsfiets), de ander 30+ (wielrenners) en vroeger had je ook nog overal bromfietsen die 45km/u of harder reden. Het is vooral de drukte die is toegenomen omdat we domweg met meer mensen zijn.
Bromfietsen harder dan 45 moeten al heul lang niet meer op het fietspad. En ja, 15-25 is de range die ik aangaf.

$\frac{1}{2} m v^2$ zijnde wat het is, maakt dat het v'tje bij hoge v steeds relevanter wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:15
jopie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:18:
Van mij mag de maximale snelheid van electrische fietsen binnen de bebouwde kom wel verlaagd worden naar 20km per uur. Lijkt me veiliger voor iedereen.
Maak dan gewoon een snelheidslimiet op fietspaden van 20 of 25 km/h binnen de bebouwde kom ipv alleen voor elektrische fietsen. Er zitten er ook genoeg idioten tussen die nog wel zelf kunnen trappen.

Vraag me alleen af of snelheid objectief te handhaven is. Is artikel 5 (gevaar op de weg veroorzaken) misschien niet al voldoende om asociale fietsers aan te pakken wanneer de handhaving hier de capaciteit voor krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yankovic schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Maak dan gewoon een snelheidslimiet op fietspaden van 20 of 25 km/h binnen de bebouwde kom ipv alleen voor elektrische fietsen. Er zitten er ook genoeg idioten tussen die nog wel zelf kunnen trappen.

Vraag me alleen af of snelheid objectief te handhaven is. Is artikel 5 (gevaar op de weg veroorzaken) misschien niet al voldoende om asociale fietsers aan te pakken wanneer de handhaving hier de capaciteit voor krijgt?
Ik kan op een gewone stadsfiets makkelijk 20 km/h fietsen. Zelfs met een kind achterop of wind tegen. Mijn elektrische fiets daarentegen gaat niet harder. Als ik harder trap, dan gaat de snelheidsmeter zeer kortstondig even omhoog. Deze lijkt dus begrenst te zijn (merk: Stella). Zoals het hoort.

Hoe lossen we het probleem op? Handhaven. Heel simpel. Daar heb je ambtenaren op straat voor nodig. BOAs (in NL, that is; BE weet ik niet). Ga eens bij een stoplicht, rotonde, of school staan en kijk wat idioten zoal doen:
  • Opgevoerde voertuigen (met name fatbikes, ook e-bikes en scooters maar ook automobilisten die niet begrijpen dat 30 ook echt 30 is en 50 echt 50 en niet 30 -> 45 en 50 -> 60. Notabene doen buurtbewoners dit bij de school van mijn kind :-( en dan heb ik het ook wel over snelheden harder dan 50 waar men 30 mag vanwege deze school).
  • Door rood rijden.
  • Aan de verkeerde kant van de weg rijden.
  • Met telefoon in de hand rijden.
  • Geen hand uitsteken of richting aangeven.
  • Fietsen in de stad (zelfs gemotoriseerd) waar men enkel mag wandelen (winkelstraten).
Allemaal beboetbaar.

Van de vier zes bovenstaande maak ik me zelf schuldig aan #3 op twee kruispunten omdat deze ongunstig staan afgesteld voor fietsers en voetgangers (NB: ik rijd dus niet door rood). Dat krijg je als je in een gemeente woont waar de kiezer de automobilist spekt. #5 doe ik ook nog wel 'ns niet omdat ik het veiliger vind om met twee handen aan het stuur te blijven. Maar het hangt wel af van de situatie. Bijvoorbeeld bij een rotonde doe ik het wel omdat ik begrijp dat de medemens dat prettig vindt. Terwijl als ik af moet slaan bijna 180 graden en af moet remmen ik ook netjes meerdere malen zelfs de hand uitsteek. Rood doe ik niet, zelfs niet als het kruispunt in de nacht leeg is. Je overziet niet altijd duidelijk de gevaren. Bijvoorbeeld druk kruispunt hier in de buurt houden idioten in de zomer nog wel eens straatraces.

Anyway, zonder handhaving dansen de muizen op tafel. Zo simpel is het. En het is ook nog eens winstgevend.
Qua handhaving merk ik niets van #1 of #4. #6 wel. En het werkt. Want ik haal het niet in mijn hoofd, ook niet als ik haast heb.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:56
Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:03:
Ik ben al twee collega's kwijtgeraakt aan langdurig ziekteverlof en permanente hersenschade omdat ze met hun fiets zijn gevallen zonder helm. Gewoon op de stadsfiets naar kantoor. Eentje gleed uit toen het zo glad was begin van het jaar. De ander werd aangereden.

Hoe eerder we (in Belgie danwel NL) een algemene fietshelmplicht krijgen, hoe beter wat mij betreft. Ik ga niet zonder de deur uit, hoe suf iedereen het hier ook vindt.
Ja mijn collega viel op zijn hoofd van een trap af en hij had geen helm op. Zo lust ik er nog wel een paar, "mijn collega keek uit het raam en kreeg een drone op zijn hoofd, had hij nu maar een helm opgehad" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag in België weer 2 fietsdoden waarbij een helm ws. niet geholpen zou hebben:
https://www.vrt.be/vrtnws...-bij-een-ongeval-met-een/
https://www.vrt.be/vrtnws...met-fietser-in-waardamme/

En nee, hiermee beweer ik niet dat een helm niet helpt, enkel dat een helm niet altijd helpt.

PS: kunnen vrachtwagens aan de voor/zijkant geen (flexibele) bescherming krijgen zodat niemand onder de wielen terecht kan komen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:56
[quote]Jerie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Ik kan op een gewone stadsfiets makkelijk 20 km/h fietsen. Zelfs met een kind achterop of wind tegen. Mijn elektrische fiets daarentegen gaat niet harder. Als ik harder trap, dan gaat de snelheidsmeter zeer kortstondig even omhoog. Deze lijkt dus begrenst te zijn (merk: Stella). Zoals het hoort.

Hoe lossen we het probleem op? Handhaven. Heel simpel. Daar heb je ambtenaren op straat voor nodig. BOAs (in NL, that is; BE weet ik niet). Ga eens bij een stoplicht, rotonde, of school staan en kijk wat idioten zoal doen:
  • Opgevoerde voertuigen (met name fatbikes, ook e-bikes en scooters maar ook automobilisten die niet begrijpen dat 30 ook echt 30 is en 50 echt 50 en niet 30 -> 45 en 50 -> 60. Notabene doen buurtbewoners dit bij de school van mijn kind :-( en dan heb ik het ook wel over snelheden harder dan 50 waar men 30 mag vanwege deze school).
  • Door rood rijden.
  • Aan de verkeerde kant van de weg rijden.
  • Met telefoon in de hand rijden.
  • Geen hand uitsteken of richting aangeven.
  • Fietsen in de stad (zelfs gemotoriseerd) waar men enkel mag wandelen (winkelstraten).
Allemaal beboetbaar.

Van de vier zes bovenstaande maak ik me zelf schuldig aan #3 op twee kruispunten omdat deze ongunstig staan afgesteld voor fietsers en voetgangers (NB: ik rijd dus niet door rood). Dat krijg je als je in een gemeente woont waar de kiezer de automobilist spekt. #5 doe ik ook nog wel 'ns niet omdat ik het veiliger vind om met twee handen aan het stuur te blijven. Maar het hangt wel af van de situatie. Bijvoorbeeld bij een rotonde doe ik het wel omdat ik begrijp dat de medemens dat prettig vindt. Terwijl als ik af moet slaan bijna 180 graden en af moet remmen ik ook netjes meerdere malen zelfs de hand uitsteek

Tja ,er zijn mensen op de fiets die op de rotonde rechtdoor kunnen of plotseling linksaf slaan en zo de fiets voor mijn auto gooien met bestuurder er nog op. Zonder hand uitsteken ,bam. Dat is je eigen keuze. Kan pijn doen ,maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe ga je plotseling linksaf op de rotonde? Dat is de rotonde volgen. Waarbij je of voorrang hebt als fietser, of niet. Daar veranderd een hand uitsteken weinig aan.

En tegenwoordig met hybride werken ga ik ook op de fiets wat minder vaak naar werk, maar alsnog met enige regelmaat moeten ik en de auto een noodstop maken op de rotonde, waar ik voorrang heb. En eerlijk is eerlijk, meestal staat de auto wel op tijd stil, iig dat als ik niet zelf in de remmen was gegaan dat de klap niet genoeg was geweest me in het ziekenhuis te brengen. Maar dat blijft wel het verschil:
Je maakt per ongeluk een fout in de auto tegen een fietser? Fietser eindigt in het ziekenhuis.
Je maakt per ongeluk een fout op de fiets tegen een auto? Fietser eindigt in het ziekenhuis.

Als mensen bewust verkeersregels overtreden, ja dan mag je van mij wel de volledige verantwoordelijkheid dragen (al bewijs het maar eens). Maar er is een reden dat er meer verantwoordelijkheid ligt bij automobilisten, iedereen maakt fouten, maar hun blok metaal van 1000kg+ heeft wat meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:12:

Als mensen bewust verkeersregels overtreden, ja dan mag je van mij wel de volledige verantwoordelijkheid dragen (al bewijs het maar eens). Maar er is een reden dat er meer verantwoordelijkheid ligt bij automobilisten, iedereen maakt fouten, maar hun blok metaal van 1000kg+ heeft wat meer impact.
En ook: veel autoverplaatsingen kunnen met de fiets gebeuren (jonge/fitte personen die voor een korte afstand zonder bagage de auto nemen = bijna al mijn collega's). Die keuze kan voor een andere weggebruiker een kwestie van leven of dood zijn. Of hoe gemakzucht of angst voor wat regen/kou levens kunnen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tja ,er zijn mensen op de fiets die op de rotonde rechtdoor kunnen of plotseling linksaf slaan en zo de fiets voor mijn auto gooien met bestuurder er nog op. Zonder hand uitsteken ,bam. Dat is je eigen keuze. Kan pijn doen ,maarja.
Hangt geheel af van de markering en/of lokale wetgeving wie er voorrang heeft maar doorgaans heeft doorgaand verkeer voorrang en verkeer op de rotonde is doorgaand. Een fietser die op de rotonde blijft mag de hand uitsteken naar links, doet hij of zij dat niet kun je er van uit gaan dat deze niet naar rechts gaat.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 01:56
[...]

Jerie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Volgens mij begint het met faciliteren. Rad Power Bikes verkocht eens een fatbike met een blauwe plaat, een fatbike met een gashendel erop en begrenst tot 25 km/u. Prima idee maar de versie zonder kenteken was populairder dus de versie met kenteken ging uit het assortiment. Ik denk alsnog gaaf idee, dus ik kocht een technisch identiek exemplaar en ik stap naar de RDW en ik zeg, dit ding heeft eerder al type goedkeuring gehad vanuit de fabrikant, kan ik hier tegen betaling een blauwe plaat op krijgen. Nadat ik twintig keer ben doorverwezen werd ik nog net niet de deur uitgelachen en was een individuele goedkeuring van duizenden euro's in Lelystad de enige optie.

Dit is een voorbeeld de bureaucratie het verpest voor de welwillende burger. Als je geen zin hebt om te trappen bij wind tegen en je wilt niet met de auto of een vervuilende benzinescooter dan heb je 2 opties;
- Een speedpedelec die belachelijk veel duurder is dan een gewone elektrische fiets met ook nog de nodige verkeersrisicio's omdat de gemiddelde speedpedelec geen 45 km/u haalt.
- Een elektrische bromfiets of scooter, onnodig veel zwaarder en duurder dan een elektrische step/fiets en bovendien minder duurzaam als je op een mooie dag ook zelf een beetje wilt trappen.

Dan vind ik het niet gek dat mensen creatief gaan kijken hoe ze toch met een elektrische stepje of een opgevoerde fiets weg kunnen komen, simpelweg omdat het loont om dat te doen.

Volgens mij is de oplossing redelijk logisch;
- Alle elektrische fietsen verplicht een verzekeringsplaatje zodat je verzekerd bent en de eigenaar van de fiets eenvoudig te identificeren is.
- Stepjes en fietsen die harder dan 25 km/h gaan en/of een gashendel hebben zijn gewoon kentekenplichtig en helmplichtig.

Vervolgens hanteer je als RDW een eenvoudige administratieve procedure waarbij een voertuig voor zeg 150 euro op basis van een papieren keuring kan worden ingeschreven in de RDW op basis van fabrieksmerk, motormerk, motorvermogen en maximum snelheid. Nu kunnen mensen zonder gedoe een goedkope step of elektrische fiets op kenteken zetten en kan de politie redelijk eenvoudig handhaven omdat zowel gewone elektrische fietsen met verzekeringsplaatje als elektrische voertuigen met gele of blauwe plaat makkelijk te identificeren zijn.

Enige zorg blijft dan de kwaliteit van de gekentekende voertuigen, hierbij zijn grofweg twee grote risico's. Een gebrekkig gashendel, hiervoor kun je een dodemansknop verplicht stellen. Makkelijk achteraf in te bouwen door fietsenhandelaren in Nederland. Daarnaast zijn de kwaliteit van de remmen een aandachtspunt, hiervoor zou je een eenvoudige jaarlijkse APK plicht kunnen invoeren waarbij voertuigen met een gele en blauwe plaat worden gecontroleerd op deugdelijke remmen en verlichting.

Als je het zo inricht dan kun je handhaven, maar laten we eerst eens beginnen met die stomme bureaucratische regeltjes waardoor er geen goede alternatieven zijn voor een peperdure speedpedelec of die fietsonvriendelijke automobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Wilde toch ook nog van Kooten en de Bie vermelden hier. Met name Wim de Bie Hij was ook een fervent pleitbezorger van de fiets. Menig maal kwam in hun sketches de fiets ter sprake. Even voor de tijdgeest.
Zo ook de aansprakelijkheid al eerder genoemd hier in het draadje voor oa de automobilist.
Zie ook de fietsersbond overzicht pagina.

Ook zo'n mooie Fiets en verkeersveiligheid vergeten in het regeer akkoord. Aldus de bond.

Verkeer is imho in de loop der jaren steeds minder sociaal geworden. Geen knipperlicht of hand uitsteken.
Geen verlichting ga zo maar door. Fatsoen naar en voor elkaar hebben. Snelheden en de verschillen ertussen
Misschien voelen we ons pseudo te veilig. Voer te over voor verkeers psychologen.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
pentode schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:38:
Wilde toch ook nog van Kooten en de Bie vermelden hier. Met name Wim de Bie Hij was ook een fervent pleitbezorger van de fiets. Menig maal kwam in hun sketches de fiets ter sprake. Even voor de tijdgeest.
Zo ook de aansprakelijkheid al eerder genoemd hier in het draadje voor oa de automobilist.
Zie ook de fietsersbond overzicht pagina.

Ook zo'n mooie Fiets en verkeersveiligheid vergeten in het regeer akkoord. Aldus de bond.

Verkeer is imho in de loop der jaren steeds minder sociaal geworden. Geen knipperlicht of hand uitsteken.
Geen verlichting ga zo maar door. Fatsoen naar en voor elkaar hebben. Snelheden en de verschillen ertussen
Misschien voelen we ons pseudo te veilig. Voer te over voor verkeerspsychogen.
Ik denk eerder dat we ouder worden en vroeger alles beter was :+ Bedenk b.v. dat het hier al om filmpjes van 15-20 jaar oud gaat, oftewel de vorige generatie was al net zo erg. En van mijn vader weet ik ook dat ie met brommers in de weer was en net zulke rare fratsen uithaalde als hier worden genoemd met de fatbikes. Dit is iets van alle tijden, alleen wordt het steeds drukker waardoor de impact ook groter is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rond een 20 jaar geleden kwamen er volgens mij veel meer fietsen die met verlichting gingen: Toen kwamen de LED lampjes in opkomst. Ja je kan het kleine rot lampjes noemen, maar als het alternatief zo'n ouderwetse dynamo was die fietsen 3x zo zwaar maakte en mensen bij twijfels zelfs als het werkte, hem liever niet gebruikte, dan zorgde het gewoon voor meer mensen die iets van licht hadden.

En dus sowieso ik weet niet hoe de verhouding nu precies is, maar ik betwijfel ten zeerste dat er vroeger vaker licht op was dan tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Ik denk eerder dat we ouder worden en vroeger alles beter was :+ Bedenk b.v. dat het hier al om filmpjes van 15-20 jaar oud gaat, oftewel de vorige generatie was al net zo erg. En van mijn vader weet ik ook dat ie met brommers in de weer was en net zulke rare fratsen uithaalde als hier worden genoemd met de fatbikes. Dit is iets van alle tijden, alleen wordt het steeds drukker waardoor de impact ook groter is.
Ik hing met inline skates aan vrachtwagens, vooral de stukjes bergop (en zonder helm)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat de meeste fietsers zich ergeren aan pedelec-rijders die het fietspad onveilig maken. Ik heb er geen bezwaar tegen als men met de pedelec op het fietspad rijdt, maar eigenlijk is het gewoon verboden, dus pas je aan aan de snelheid. Als iemand continu aan het inhalen is zou dat een indicatie moeten zijn dat je te snel rijdt.
Ik fiets op een een gewone trapfiets zonder ondersteuning en haal ook bijna iedereen in. Genoeg e-bikes die ik inhaal omdat ze niet harder dan 20 gaan.
Dat je je als pedelec moet aanpassen als je op het fietspad rijdt ben ik het volledig mee eens, maar dat je niet sneller dan de langzaamste fietsers mag, daarmee niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jerie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:48:
Een fietser die op de rotonde blijft mag de hand uitsteken naar links, doet hij of zij dat niet kun je er van uit gaan dat deze niet naar rechts gaat.
Nee, nee, nee? Richting aangeven op een rotonde is verplicht bij het afslaan, niet bij het op de rotonde blijven. Aangezien je het hebt over omgang met fietsers op rotondes neem ik aan dat je auto rijdt, dan is dit toch wel echt zo basale kennis over de verkeersregels...
Er zitten er ook genoeg idioten tussen die nog wel zelf kunnen trappen.

En niet-idioten. ;) 25 fiets ik standaard wel, tenzij ik wind tegen heb eerder 30, met wind mee soms 35.

Gedrag is veel belangrijker, al wordt slecht gedrag natuurlijk wel gevaarlijker bij hoge snelheid. Als je bij kruisingen en onoverzichtelijke situaties gewoon anticipeert en snelheid mindert dan kan dat prima. En in een drukke winkelstraat dus uberhaupt niet zo hard fietsen. "Bebouwde kom" zegt niks, genoeg fietssnelwegen die zelfs nauwelijks kruisingen hebben door middel van bruggen/tunnels, daar kan je prima veilig 35km/u fietsen. Pedelecs en scooters rijden daar ook.

Dat is wat je mis ziet gaan bij pubers op opgevoerde fietsen, en bij ouderen die altijd traag hebben gefiets/gereageerd en die nu ineens 25km/u gaan. Niet over de schouder kijken, geen voorrang verlenen, geen snelheid minderen. Gewoon kamikaze-stijl fietsen, wat bij 12km/u nog wel zonder brokken zou lukken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:21:
Richting aangeven op een rotonde is verplicht bij het afslaan, niet bij het op de rotonde blijven.
Dat is exact wat ik schrijf. Het richting aangeven terwijl je op de rotonde blijft mag wel.
Aangezien je het hebt over omgang met fietsers op rotondes neem ik aan dat je auto rijdt, dan is dit toch wel echt zo basale kennis over de verkeersregels...
Goed lezen. Je reageert op de verkeerde reactie, gezien de reactie waar ik op reageerde het incorrect had en het oogpunt van de automobilist omschreef. Het betreft inderdaad basale kennis over de verkeersregels.

Maar... het is ook zo dat de regels per gemeente en rotonde kunnen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Jerie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:02:
[...]

Dat is exact wat ik schrijf. Het richting aangeven terwijl je op de rotonde blijft mag wel.
Ah zo, ik las hem inderdaad verkeerd. :)
Maar... het is ook zo dat de regels per gemeente en rotonde kunnen verschillen.
Ik mag hopen dat de regels niet verschillen, alleen hooguit de weginrichting en bebording.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-09 07:45

HSG

Gewoon de auto afschaffen. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
HSG schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:41:
Simpele oplossingen voor lastige problemen
Heerlijk. Om er dan achter te komen dat het niet de enige oorzaak is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FRANQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Of een 2000W motor.

Een fatbike is gewoon een e-bike met dikke banden en moet aan precies dezelfde eisen voldoen als iedere andere e-bike. Voor normale e-bikes heb je ook gewoon opvoersetjes. Ik heb een gewone e-bike. Wedden dat ik dat ding kan voorzien van een soort gashendel? Kwestie van 1 of 2 sensors manipuleren.

Dat ding is het probleem niet. Het publiek wat ze stoer vindt en ervoor wil betalen om ze aan te passen.... Dat is het probleem.

Elke opgevoerde of van een gashendel voorziene e-bike is een illegale brommer of snorfiets. Of hij nou dikke of dunne banden heeft, dat maakt niet uit.

Dit is gewoon een totaal voorspelbaar gevolg van de helmplicht op snorfietsen. En als bonus bereiken we hier nu ook de etters onder de 16 jaar mee. De opgevoerde fatbike is het antwoord op iets wat we zelf bedacht hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

RTL gooit zelfs Gordon Ramsay in de strijd voor de fietshelm 8)7

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12-09 07:45

HSG

Frame164 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Simpele oplossingen voor lastige problemen
Heerlijk. Om er dan achter te komen dat het niet de enige oorzaak is.
Niet de enige nee maar wel een grote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
HSG schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:41:
Vreemde oplossing. Fietsen, in welke vorm dan ook, afschaffen lost 100% van het probleem op. Een groot deel van de fietsdoden zijn nog steeds eenzijdige ongevallen, waarvan weer een groot deel 60+'ers op de fiets. Fietsen afschaffen dus en het probleem aanpakken bij de roots. Iets anders afschaffen wat minimale oplossing geeft is typisch Nederlands. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
TheBrut3 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Vreemde oplossing. Fietsen, in welke vorm dan ook, afschaffen lost 100% van het probleem op. Een groot deel van de fietsdoden zijn nog steeds eenzijdige ongevallen, waarvan weer een groot deel 60+'ers op de fiets. Fietsen afschaffen dus en het probleem aanpakken bij de roots. Iets anders afschaffen wat minimale oplossing geeft is typisch Nederlands. 8)7 |:(
Het is een leuk frame dat het eenzijdige ongevallen zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Je kan ook zeggen dat mensen ongevallen krijgen omdat fietspaden smal zijn omdat er zoveel ruimte aan de auto wordt gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

TheBrut3 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Gelukkig hebben we daar cijfers van :) Het grootse deel van de fietsdoden (55%) is door aanrijding met een motorvoertuig. Eenzijdige ongevallen met dodelijke afloop betreft 36% van de gevallen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Maasluip schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:40:
Ik fiets op een een gewone trapfiets zonder ondersteuning en haal ook bijna iedereen in. Genoeg e-bikes die ik inhaal omdat ze niet harder dan 20 gaan.
Dat je je als pedelec moet aanpassen als je op het fietspad rijdt ben ik het volledig mee eens, maar dat je niet sneller dan de langzaamste fietsers mag, daarmee niet.
Ik denk dat we gewicht moeten meenemen, meer dan spierkracht vs gemotoriseerd. Het maakt veel verschil of je wordt geraakt door of valt me een fiets van 10kg of een e-bike van 40kg.

Snelheid en gewicht zijn belangrijk, niet hoe je die bereikt. Een bakfiets met 200kg lading kan ook met 15km/h al een hoop schade doen. Een vlieg waar je met 30km/h tegen aan rijdt niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@CAPSLOCK2000 Ik denk dat dat, in het geval van electrische fiets, wel meevalt. In verreweg de meeste gevallen geldt voor die combinaties dat de fietser de grootste component in de massa vormt. Nu zou je misschien nog iets kunnen zeggen over een minimumgewicht voor bestuurders van electrische fietsen, maar ik vermoed dat zo'n voorstel nergens naar toe gaat. Dan denk ik dat we beter terug kunnen naar een leeftijdsgrens. Een maximumgewicht zie ik sowieso niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Helixes schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:06:
@CAPSLOCK2000 Ik denk dat dat, in het geval van electrische fiets, wel meevalt. In verreweg de meeste gevallen geldt voor die combinaties dat de fietser de grootste component in de massa vormt.
De fietser zelf is inderdaad het grootste gewicht, maar 30kg fiets meer of minder maakt echt uit.

Als de fietser 80kg weegt en de fiets 10kg dan is de totale energie bij 20km/h: (80+10)*20 = 1800
Als de fietser 80kg weegt en de fiets 40kg dan is de totale energie bij 20km/h: (80+40)*20 = 2400
Als de fietser 80kg weegt en de fiets 10kg dan is de totale energie bij 25km/h: (80+10)*25 = 2250
(let maar even niet op de eenheden)

Een e-bike doet bij 20km/h dus meer schade dan een gewone fiets bij 25km/h.
Bij (lichte) kinderen is het relatief verschil nog veel groter.
Een maximumgewicht zie ik sowieso niet gebeuren.
Bij auto's kijken we ook naar het gewicht.
Als ik het me goed herinner zijn motorrijbewijzen (onder andere) gekoppeld aan de verhouding tussen gewicht en motorkracht.

Overigens wil ik niet alleen naar gewicht kijken, maar naar de combinatie van gewicht en snelheid.
Dat moet natuurlijk met een flinke slag om de arm, zeker als je wil vergelijken met gewone fietsen.
Toch lijkt het me beter om meer naar het effect van botsingen te kijken dan naar de exacte snelheid.

Het onderscheid tussen brommers, scooters en motoren is volgens mij ook vooral gebaseerd op dat principe (maar ik ben geen kenner).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik kan de eenheiden vergeten, maar niet het kwadraat in de snelheid...
E = 1/2 mv²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat we niet kijken naar het gewicht bij auto's. We maken onderscheid tussen enorm gevaarlijk en kansloos gevaarlijk. Maar dat was het dan ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kickje nav een artikel waarin 2 bekende Vlamingen het fietsen aanmoedigen, met toch weer veel aandacht voor het gevaar en helmen (ook veel fluo op de foto's):
Zot om geen helm te dragen
Tijdens de 21 dagen werd bevestigd hoe essentieel fietsveiligheid is. "Het is niet meer hetzelfde als 30 jaar geleden. Als je die fietssnelwegen en die speedpedelecs ziet: het is bijna zot om geen helm aan te doen", benadrukt Linde.

"Ik denk dat er echt een shift is gekomen door de speedpedelecs. Die gaan zó snel", zegt ook Nona. "Ik heb al meerdere verhalen gehoord waar een helm een mensenleven heeft gered. Niemand is er mee bezig of zo'n helm cool is of niet. Zeker op de fietssnelwegen zie ik dat bijna iedereen een helm draagt."
Vanuit Belgisch/Vlaams perspectief: nee, fietssnelwegen en speedpedelecs moeten absoluut niet de norm worden. Men kan beter focussen op de bestaande wegen, waar men het zelfs met beperkte maatregelen veiliger kan maken (bvb. meer éénrichtingsverkeer voor auto's). Ivm speedpedelecs: in het begin was ik nog naïef om te denken dat die vooral voor lange afstanden gingen dienen, maar net zoals bij de auto is dat zeker niet altijd het geval en wanneer de zomer voorbij is kruipt de helft van de snelle fietsers terug in de auto.

Ik verwees eerder al naar de situatie van mijn broer. Wel, zijn eerste snelheidsboete in het centrum van Aalst (zone 30) is al binnen. Hij gebruikt al Waze in de auto, vanaf nu misschien ook op de fiets. Net zoals bij elk snel/onbegrensd voertuig ligt het vooral aan de bestuurder, maar ik vind de 'versnelling' in het fietsverkeer geen goede evolutie.

Het artikel wekt toch weer de indruk dat je tegenwoordig bijna gek moet zijn om geen helm te dragen, maar België/Vlaanderen telt simpelweg te weinig 'klassieke' fietsers met een niet-elektrische stadsfiets. Het zijn de snelle wielertoeristen, oudere elektrische fietsers en pendelaars met snelle elektrische fietsen die de norm worden.

Gezellig naast elkaar fietsen op een klassieke stadsfiets (wat Vlaanderen door de smalle wegen en ontbrekende fietspaden eigenlijk nooit echt gekend heeft, itt Nederland) wordt zo steeds meer een race tussen gehaaste mensen, uitgedost in fluo en vizierhelm, Waze in de cockpit* en getoeter wanneer er een 'trage' fietser in de weg fietst. Op een smal tweerichtingenfietspad - geen uitzondering in België - krijg je zo snelheidsverschillen tot 90 km/u! Logisch dat de gevolgen bij een fout dan ernstig zijn...

* Riese Muller is zo'n merk dat geen fietsen, maar 'bikes' verkoopt, het stuur wordt een 'cockpit', remmen krijgen ABS, schakelen gaat steeds vaker automatisch, ze hebben weinig standaard onderdelen. Ik vind dat een fietsmerk voor automobilisten. Daarnaast gaat ook de charme van het fietsen verloren, de focus ligt op snelheid en design, ze zijn duur en moeilijk zelf te repareren. Zo krijg je tussen fietsen ook een 'ratrace' zoals bij de SUV-hype tussen auto's, die steeds groter en zwaarder worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
VeiligheidNL weer in de bocht. Er is een meetweek geweest om te kijken naar de omvang van het "fatbike-probleem".

De juiste conclusie zou moeten zijn dat we eigenlijk nog steeds niets weten. We weten iets over de verhouding fatbike-rijders die op de spoedeisende hulp komen, maar dat zegt niet zoveel, omdat we niet weten hoeveel kilometers (en in welke omstandigheden) er verhoudingswijs wordt gereden op al die vervoersmiddelen.

We weten hoeveel e-bikes worden verkocht, maar veel e-bikes staan het grootste deel van de maand op slot in een berging, totdat Ans en Hans besluiten dat ze een fijne fietstocht over de heide willen maken.

We hebben een schatting van hoeveel traditionele fietsen er zijn, maar veel daarvan liggen te roesten onderin een gracht of te verstoffen in een schuur.

Verder mag je afvragen waarom ongevallen met brom- en snorfietsen niet geregistreerd zijn. Dat is immers een groep met een vergelijkbare kwetsbaarheidsgraad. Je zou meteen inzicht krijgen in de effectiviteit van een helmplicht.

De verdeling van letselsoorten tussen vervoermiddel verschilt niet zo heel veel. Gezien het lage aantal ongevallen met fatbikes (96) is het goed mogelijk dat afwijkingen tov. de andere fietssoorten binnen de grenzen van de meetonzekerheid liggen.

Tussen de regels door lees je dat de grootste groep slachtoffers boven de 51 is.

Het mag allemaal niet baten, de spreekbuizen blijven hameren op het gevaar voor kinderen, de helmplicht, etc. etc.

Het is moeilijk voor mij om te geloven dat deze mensen ter goeder trouw het nieuws blijven opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:25:
Gezien het lage aantal ongevallen met fatbikes (96) is het goed mogelijk dat afwijkingen tov. de andere fietssoorten binnen de grenzen van de meetonzekerheid liggen.
Je kan natuurlijk niet zeggen dat het een laag aantal is, gezien we (zoals je zelf notabene aangeeft) het niet duidelijk is wat de verdeling is van fatbikes t.o.v de rest, zowel in kilometers als in aantallen.

Je hebt het over kilometers, maar e-bikes (voor bijv woon-werkverkeer) maken waarschijnlijk een stuk meer kilometers dan de anderhalve kilometer die een scholier op fatbike aflegt naar de middelbare school.

Ook kan je simpelweg niets zeggen over aantallen omdat het aantal fatbikes niet geregistreerd is, al is het wel een fractie van het aantal fietsen dat er zijn (je hoeft maar op straat te kijken).
Je zou derhalve de conclusie kunnen trekken dat het juist een relatief hoog aantal is.

Hoe dan ook, los van bovenstaande, blijkt er wel uit dat het aantal hospitalisaties hoger ligt (in deze sample). Ook valt het aantal jonge bestuurders op.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
anandus schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Je kan natuurlijk niet zeggen dat het een laag aantal is, gezien we (zoals je zelf notabene aangeeft) het niet duidelijk is wat de verdeling is van fatbikes t.o.v de rest, zowel in kilometers als in aantallen.
Correct, ik had een klein aantal moeten zeggen; het is de steekproef die te klein is, over het aantal slachtoffers weten we weinig. Elk slachtoffer is natuurlijk ongewenst.
Je hebt het over kilometers, maar e-bikes (voor bijv woon-werkverkeer) maken waarschijnlijk een stuk meer kilometers dan de anderhalve kilometer die een scholier op fatbike aflegt naar de middelbare school.
Ja, maar je hebt ook de recreatieve fietser die in het weekend 30 km fietst, tegenover de fatbiker die elke dag 10 kom op en neer naar school fietst. Dat in Overijssel disproportioneel veel incidenten met (niet-dikke) ebikes plaatsvinden is ook wel weer stereotypebevestigend.
Hoe dan ook, los van bovenstaande, blijkt er wel uit dat het aantal hospitalisaties hoger ligt (in deze sample). Ook valt het aantal jonge bestuurders op.
Aan de andere kant is er nauwelijks meer hersenletsel dan bij gewone "langzame" fietsers: dat maakt niet uit voor VeiligheidNL, ze blijven hameren op de helmplicht.

Verder is het natuurlijk ook weer interessant dat de ongevallen niet in context worden geplaatst. Het bericht suggereert dat het dragen van een helm en de keuze van vervoersmiddelen de enige factoren zijn in het ontstaan van een ongeluk. Terwijl veel van deze slachtoffers natuurlijk zullen zijn geschept door een automobilist. Dat de ongelukken met fatbikes disproportioneel vaak in de (verstedelijkte) Randstad plaatsvinden wijst daar ook weer op.

VeiligheidNL is een overheidsorgaan, maar voert campagne alsof het een lobby-organisatie is: eenzijdig statistieken rapporteren, en naar (door hen) gewenste conclusies toeredeneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:57:
[...]

Aan de andere kant is er nauwelijks meer hersenletsel dan bij gewone "langzame" fietsers: dat maakt niet uit voor VeiligheidNL, ze blijven hameren op de helmplicht.
Is hersenletsel een vereiste om motivatie te vinden om een helmplicht in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 21:47
Dat een school een helmplicht wil hanteren is natuurlijk volstrekt onzin.

Ik zelf draag wel een helm tijdens het fietsen en zorg ervoor dat mijn kinderen dat ook doen. Echter voel ik zelf niet zo veel passie voor een helmplicht voor volwassenen (al zou ik het zinvol vinden), maar voor kinderen dan weer wel. Want zij kunnen zelf nog geen beslissingen maken en hun ouders zijn ook niet altijd de beste om beslissingen te maken die in het interesse van het kind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

stylezzz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Is hersenletsel een vereiste om motivatie te vinden om een helmplicht in te voeren?
Hersenletsel is wel typisch iets waarvoor die helm bescherming biedt.

Ik heb zelf geen plicht nodig om een helm op te zetten. Ik heb een e-bike stadsfiets in bestelling en voor ik ermee ga rijden koop ik eerst een helm. Ik stel wel prijs op het beschermen van mijn hersenen, daar zit decennia aan waardevolle informatie in en is de besturing van mijn geweldige lijf :P

Maar een helmplicht is misschien zo gek nog niet. In de jaren 70 waren mensen ook niet blij met de helmplicht voor brommers. Weerhield verder niet veel mensen van het rijden met een brommer. Helmplicht voor fietsers is het zelfde laken en pak. Een paar maanden na invoering weet je niet beter.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
evilution schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Hersenletsel is wel typisch iets waarvoor die helm bescherming biedt.

Ik heb zelf geen plicht nodig om een helm op te zetten. Ik heb een e-bike stadsfiets in bestelling en voor ik ermee ga rijden koop ik eerst een helm. Ik stel wel prijs op het beschermen van mijn hersenen, daar zit decennia aan waardevolle informatie in en is de besturing van mijn geweldige lijf :P

Maar een helmplicht is misschien zo gek nog niet. In de jaren 70 waren mensen ook niet blij met de helmplicht voor brommers. Weerhield verder niet veel mensen van het rijden met een brommer. Helmplicht voor fietsers is het zelfde laken en pak. Een paar maanden na invoering weet je niet beter.
Voor zeventigers die te voet gaan zou een helmplicht dan ook een goed idee zijn, beter nog dan een fietshelmplicht voor twintigers of dertigers. Zo was autorijden in de jaren 90 ook dodelijker dan fietsen vandaag, er werd toen ook niet gesproken over een autohelmplicht. Er zijn zo veel kanttekeningen dat een algemene plicht eigenlijk nergens op slaat. Twintiger op stadsfiets die naar de bakker om de hoek fietst vs. zestiger op s-pedelec die gehaast naar het werk pendelt, etc. Er is dan nog geen garantie dat die helm je redt, ik denk zelfs dat een gewone fiets zonder helm veiliger is dan een s-pedelec met helm. Door de komst van al die (snelle) e-fietsen stagneert of stijgt het totale aantal fietsdoden, waardoor er weer een debat op gang komt voor een helmplicht voor iedereen op 2 wielen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ-DDRRWzIs2FqDtftkBLfH2Zx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZ3xQV1t9vyLDJO3GBGRgWVJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Voor zeventigers die te voet gaan zou een helmplicht dan ook een goed idee zijn, beter nog dan een fietshelmplicht voor twintigers of dertigers. Zo was autorijden in de jaren 90 ook dodelijker dan fietsen vandaag, er werd toen ook niet gesproken over een autohelmplicht. Er zijn zo veel kanttekeningen dat een algemene plicht eigenlijk nergens op slaat. Twintiger op stadsfiets die naar de bakker om de hoek fietst vs. zestiger op s-pedelec die gehaast naar het werk pendelt, etc. Er is dan nog geen garantie dat die helm je redt, ik denk zelfs dat een gewone fiets zonder helm veiliger is dan een s-pedelec met helm. Door de komst van al die (snelle) e-fietsen stagneert of stijgt het totale aantal fietsdoden, waardoor er weer een debat op gang komt voor een helmplicht voor iedereen op 2 wielen.

[Afbeelding]
Ja, wie weet komen we wel tot een helmplicht voor 70+. Heb ik nog wat jaartjes te gaan maar als het zover is zou ik geen bezwaar hebben met middelen die een val veiliger maken. In de jaren 90 werd autorijden inderdaad dodelijker. Er is toen niet gesproken over helmen maar wel over airbags en die zijn inmiddels ook verplicht in auto's vanaf een bepaald bouwjaar en dat vindt iedereen normaal.

Twintiger op stadsfiets vs zestiger op s-pedelec heb je gelijk. De schedelinhoudt van die zestiger heeft meer info dan die van die twintiger dus is een groter verlies.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
evilution schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Ja, wie weet komen we wel tot een helmplicht voor 70+. Heb ik nog wat jaartjes te gaan maar als het zover is zou ik geen bezwaar hebben met middelen die een val veiliger maken. In de jaren 90 werd autorijden inderdaad dodelijker. Er is toen niet gesproken over helmen maar wel over airbags en die zijn inmiddels ook verplicht in auto's vanaf een bepaald bouwjaar en dat vindt iedereen normaal.
Tov gordels maken airbags weinig verschil: https://www.researchgate....d-Air-Bags_fig1_228396013
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Let op:
Let s.v.p. op de volgende topic regels:
• Onderbouw je standpunt, waar nodig onderbouwd met betrouwbare bronnen
• Hou de risico discussie beperkt tot het verkeer, haal er geen andere zaken bij.
• AWM is voor maatschappij brede discussie, laat individuele voorbeelden of gedrag achterwege.