Ik bedoelde meer dat hersenletsel wel het meest uiterste geval is waarvoor een helm je zou kunnen behoeden. (De dood even daargelaten) Lichte of zware hersenschuddingen, letsels aan je gebit of aangezicht lijken me ook wel dingen waarvoor een helmplicht nuttig kan zijn.... het viel mij gewoon op dat iedereen het vooral over hersenletsel heeft.evilution schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:15:
[...]
Hersenletsel is wel typisch iets waarvoor die helm bescherming biedt.
Ik heb zelf geen plicht nodig om een helm op te zetten. Ik heb een e-bike stadsfiets in bestelling en voor ik ermee ga rijden koop ik eerst een helm. Ik stel wel prijs op het beschermen van mijn hersenen, daar zit decennia aan waardevolle informatie in en is de besturing van mijn geweldige lijf![]()
Maar een helmplicht is misschien zo gek nog niet. In de jaren 70 waren mensen ook niet blij met de helmplicht voor brommers. Weerhield verder niet veel mensen van het rijden met een brommer. Helmplicht voor fietsers is het zelfde laken en pak. Een paar maanden na invoering weet je niet beter.
Daarvoor zou je al een gesloten helm moeten dragen, met een gewone fietshelm kan je ook op je mond of je neus vallen (of je nek breken).stylezzz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:23:
[...]
letsels aan je gebit of aangezicht lijken me ook wel dingen waarvoor een helmplicht nuttig kan zijn....
Helaas, met een simpele fietshelm voorkom je ook al veel andere letsels aan je gelaat. Goed, je nek breken kan nog steeds natuurlijk . Probleem is alleen dat veel mensen die daadwerkelijk een fietshelm dragen, het vaak ook nog niet goed doen. (Vooral tever achterop het hoofd)Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:36:
[...]
Daarvoor zou je al een gesloten helm moeten dragen, met een gewone fietshelm kan je ook op je mond of je neus vallen (of je nek breken).
Ik draag zelf nooit een helm en rij met een gewone fiets.
Maar als ik kijk naar mijn zoon dan fietst die nooit zonder helm. Die heeft dezelfde reflex als ik heb bij de autogordel.
(Hij is zelfs al eens te voet vertrokken met zijn helm op, gewoon zonder nadenken hup die helm op).
Aan de ene kant vind ik dat er heel goed moet opgelet worden voor victimblaming. Het is niet omdat je geen helm draagt dat het als fietser jouw eigen schuld is dat je overhoop gereden wordt of dat je valt omwille van slechte verkeersinfrastructuur.
Aan de andere kant vind ik ook wel dat er tegenwoordig heel veel meer en gemiddeld sneller gefietst wordt dan pakweg 20 jaar geleden (in België). En dat is heel goed.
Als ooit de verkeerswetgeving zou gewijzigd worden dat een fietshelm altijd en voor iedereen verplicht is tijdens het fietsen dan zou ik zelf ook met een helm beginnen rijden. Zou ik weinig probleem mee hebben.
Het is niet aan scholen om zo'n verplichting op te leggen.
Zijdelings vind ik dit artikel van vandaag ook wel interessant:
https://m.standaard.be/cnt/dmf20241030_95153067
Een samenleving is nooit klaar met dingen in vraag stellen
Maar als ik kijk naar mijn zoon dan fietst die nooit zonder helm. Die heeft dezelfde reflex als ik heb bij de autogordel.
(Hij is zelfs al eens te voet vertrokken met zijn helm op, gewoon zonder nadenken hup die helm op).
Aan de ene kant vind ik dat er heel goed moet opgelet worden voor victimblaming. Het is niet omdat je geen helm draagt dat het als fietser jouw eigen schuld is dat je overhoop gereden wordt of dat je valt omwille van slechte verkeersinfrastructuur.
Aan de andere kant vind ik ook wel dat er tegenwoordig heel veel meer en gemiddeld sneller gefietst wordt dan pakweg 20 jaar geleden (in België). En dat is heel goed.
Als ooit de verkeerswetgeving zou gewijzigd worden dat een fietshelm altijd en voor iedereen verplicht is tijdens het fietsen dan zou ik zelf ook met een helm beginnen rijden. Zou ik weinig probleem mee hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Wozmro op 30-10-2024 20:15 ]
Men dient de randzaken weg te nemen om het kernprobleem op te lossen.Frame164 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:48:
[...]
Simpele oplossingen voor lastige problemen
Heerlijk. Om er dan achter te komen dat het niet de enige oorzaak is.
Het grootste struikelblok voor 'ons' als nederlanders is denk ik dat we generaties lang zijn opgevoed met het idee dat fietsen ten alle tijden een veilige manier van vervoer is. Inmiddels zijn we decennia verder en is de bevolkingsdichtheid explosief gegroeid, wat ook zo zijn weerslag heeft op 'slands fietspadennetwerk. Daarbij ook nog de introductie van diverse andere vervoersmiddelen met 'hulp'motoren die ook op datzelfde netwerk terecht zijn gekomen en het resultaat is duidelijk....Wozmro schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:04:
Ik draag zelf nooit een helm en rij met een gewone fiets.
In veel andere landen waar de 'fietscultuur' recenter in opkomst is gekomen zijn ze meteen met een helm op de fiets geklommen. Die zullen zich eerder verbazen waarom dat die gekke hollanders zo gevaarlijk doen door zonder helm in het verkeer deel te nemen....
De bevolkingsgroei is sinds de uitvinding van de fiets ongeveer 1%, waarbij het grootste gedeelte voor de jaren 40 van de vorige eeuw plaatsvond. De afgelopen dertig jaar ligt-ie ruim ondergemiddeld.stylezzz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:04:
Het grootste struikelblok voor 'ons' als nederlanders is denk ik dat we generaties lang zijn opgevoed met het idee dat fietsen ten alle tijden een veilige manier van vervoer is. Inmiddels zijn we decennia verder en is de bevolkingsdichtheid explosief gegroeid, wat ook zo zijn weerslag heeft op 'slands fietspadennetwerk.
Het idee dat we niet snel genoeg fietspaden kunnen aanleggen wil er bij mij niet in.
Compleet uit z'n verband getrokken grafiek!

Hoeveel km loopt/fietst/rijdt een persoon/fietser/auto gemiddeld per jaar? Ik bedoel maar...
Zo kun je altijd wel een grafiekje maken die 'iets' aantoont.

Als je dit soort grafieken zou volgen, zou je per direct lopen & fietsen moeten verbieden!
De grafiek geeft wel mooi aan dat iedereen boven de 60 verplicht zou moeten worden om met de auto te gaanehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
Compleet uit z'n verband getrokken grafiek!![]()
Hoeveel km loopt/fietst/rijdt een persoon/fietser/auto gemiddeld per jaar? Ik bedoel maar...
Als je dit soort grafieken zou volgen, zou je per direct lopen & fietsen moeten verbieden!
[removed]
Hier heb ik een tabel per tijdseenheid gepost:ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
Compleet uit z'n verband getrokken grafiek!![]()
Verwijderd in "School verplicht fietshelm na ongeval leerling"
Ook dat zet eea in perspectief
Is er niet een overzicht tussen dodelijk/ernstig letsel bij fietsen tussen Nederlanders (zonder helmplicht) en Duitsers (met helmplicht) per km?
Dan nog kun je er wel op- of aanmerkingen op hebben (zoals gescheiden fietspaden, snelheden van overig verkeer) maar het legt in ieder geval een goed verband tussen fietsen met helm en zonder helm.
Dan nog kun je er wel op- of aanmerkingen op hebben (zoals gescheiden fietspaden, snelheden van overig verkeer) maar het legt in ieder geval een goed verband tussen fietsen met helm en zonder helm.
[ Voor 9% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 31-10-2024 12:58 ]
Met helm is logischerwijze veiliger, maar dat geldt net zo goed ook voor een voetganger of een automobilist. De vraag is dus niet of het veiliger is, maar vooral of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Ergens zul je toch een lijn moeten kiezen tussen praktisch en veiligheid.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:57:
Is er niet een overzicht tussen dodelijk/ernstig letsel bij fietsen tussen Nederlanders (zonder helmplicht) en Duitsers (met helmplicht) per km?
[removed]
Je zegt zelf al in je tweede paragraaf waarom dat juist totaal geen goed verband legt, want die parameters lijken mij veel meer verschil maken dan of je wel of geen helm draagt.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:57:
Ook nu met fatbikes, als jij met 30+km/u op een fatbike over de stoep vliegt en je komt ten val (of nog erger, rijdt iemand anders aan) is de kans op letsel veel groter. De enige manier waarop het wel of niet een helm dragen dan relevant is is als alle voetgangers óók een helm gaan dragen.
Mij lijkt het heel simpel; er zijn steeds meer elektrische fietsen op de weg, veelal bereden door ouderen die niet mer op een gewone fiets kunnen fietsen. De oplossing is dan niet een helmplicht maar een verplichte medische keuring om op een elektrische fiets te mogen rijden en een minimumleeftijd van 16; dat is de leeftijd waarop je ook je autorijbewijs mag gaan halen, en onder de 16 kun je prima op een gewone fiets fietsen.
Als we het grootste gevaar (de ouderen op een elektrische fiets en jongeren op een elektrische fiets met gashendel die veel sneller gaat dan toegestaan) weghalen dan is een helm helemaal niet meer nodig
@redwing Waarbij de nadelen van een helm zijn?
Als ik ga MTB-en op allerlei modderige, smalle paadjes door het bos, draag ik wel een fietshelm.
Ben ik dan een semi-verstandige fietser?
BTW: ik fiets alleen op OEK fietsen (OpEigenKracht).
- niet zo modieus c.q. weer een extra ding op je harses?
- aanschafprijs?
Als ik ga MTB-en op allerlei modderige, smalle paadjes door het bos, draag ik wel een fietshelm.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 31-10-2024 13:11 ]
De boel is vooral veiliger geworden, deze hele discussie is er dan ook vooral omdat we nu een kleine stap terug aan het doen zijn. En dat komt dan ook vooral doordat er meer kwetsbaren aan het verkeer deel zijn gaan nemen (en fatbikes, maar dan ga je illegale dingen meenemen in je cijfers).stylezzz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:04:
[...]
Het grootste struikelblok voor 'ons' als nederlanders is denk ik dat we generaties lang zijn opgevoed met het idee dat fietsen ten alle tijden een veilige manier van vervoer is. Inmiddels zijn we decennia verder en is de bevolkingsdichtheid explosief gegroeid, wat ook zo zijn weerslag heeft op 'slands fietspadennetwerk. Daarbij ook nog de introductie van diverse andere vervoersmiddelen met 'hulp'motoren die ook op datzelfde netwerk terecht zijn gekomen en het resultaat is duidelijk....
In veel andere landen waar de 'fietscultuur' recenter in opkomst is gekomen zijn ze meteen met een helm op de fiets geklommen. Die zullen zich eerder verbazen waarom dat die gekke hollanders zo gevaarlijk doen door zonder helm in het verkeer deel te nemen....
In veel andere landen is fietsen ook veel onveiliger en dan is het ook logisch om een helm op te doen. In Amerika fietste ik ook rond met een helm, maar dan zit je ook op veel plekken midden tussen de auto's. Als ik daar alleen door het park of de buurt reed was het ook alweer een stuk minder nodig (en dan had ik hem dus ook niet op)
[removed]
Je haar zit standaard door de war, je krijgt een zweetkop, waar laat je hem als je ergens bent?ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:11:
- aanschafprijs?
Precies hoe ik het ook doe (b.v. ook op de racefiets). Maar dan is het risico op vallen ook een stuk groter en heb je de nadelen veel minder. Want de helm houd je dan op, zweten doe je toch en je bent niet op weg naar mensen waar je er netjes voor uit wil zien.Als ik 'gewoon' aan het fietsen ben. Hier in onze stad, met allemaal gescheiden fietspaden en nauwelijks gevaarlijke kruisingen met gemotoriseerd verkeer, draag ik geen fietshelm.
[removed]
Geen idee of het al voorbij is gekomen in het draadje, maar er zijn tenminste verwachtingen dat bij een algemene helmplicht, minder mensen de fiets zullen gaan gebruiken:ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:11:
@redwing Waarbij de nadelen van een helm zijn?Als ik 'gewoon' aan het fietsen ben. Hier in onze stad, met allemaal gescheiden fietspaden en nauwelijks gevaarlijke kruisingen met gemotoriseerd verkeer, draag ik geen fietshelm.
- aanschafprijs?
https://www.fietsersbond....at-vindt-de-fietsersbond/
Hierdoor heb je als maatschappij juist minder gezondheidswinst.
En voor mensen die verwachten dat dat wel mee zal vallen, kijk eens hoe snel snorfietsen zijn uitgestorven nadat er een helmplicht kwamPureLOOD schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:19:
[...]
Geen idee of het al voorbij is gekomen in het draadje, maar er zijn tenminste verwachtingen dat bij een algemene helmplicht, minder mensen de fiets zullen gaan gebruiken:
https://www.fietsersbond....at-vindt-de-fietsersbond/
Hierdoor heb je als maatschappij juist minder gezondheidswinst.
[removed]
Ik probeer er nu één (elektrische snorfiets) te verkopen, dat gaat heel lastig zal ik je vertellen. Staat al maanden online voor een schappelijke prijs. Maar raak het gewoon niet kwijt.redwing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
En voor mensen die verwachten dat dat wel mee zal vallen, kijk eens hoe snel snorfietsen zijn uitgestorven nadat er een helmplicht kwam
[ Voor 13% gewijzigd door souljah1h op 31-10-2024 14:08 ]
Maar er was een alternatief: fatbikesredwing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
En voor mensen die verwachten dat dat wel mee zal vallen, kijk eens hoe snel snorfietsen zijn uitgestorven nadat er een helmplicht kwam
Wat @redwing ook aangeeft: waar laat je dat ding? Ik zie vaak de vergelijking gemaakt worden met autogordels, maar die zitten gewoon standaard in je auto, hoef je niet mee te sjouwen en kan je ook niet vergeten of kwijtraken.ehtweak schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:11:
- aanschafprijs?
Een helm is wat dat betreft qua vorm en grootte ook gewoon een onhandig ding, zelfs al zou je iets verzinnen zodat hij bij je fiets kan blijven - in krat/mandje of fietstas bijvoorbeeld - dan heeft dat ook weer nadelen: kan nat regenen, neemt extra ruimte in, kan gejat worden etc.
Ik gebruik ook een helm als ik ga toeren met mijn ligfiets; daar kan ik de helm ook makkelijk kwijt onder mijn zitting. Maar als ik met mijn "gewone" (aankoppel)fiets even boodschappen ga doen doe ik ook geen helm op; het risico op een ongeluk is gewoon heel erg laag als ik in de stad op een gescheiden fietspad fiets, en ik ben verder ook geen risicogroep (minderjarig of bejaard) en kan ook niet hard met dat ding. Ik heb dan meer last van een helm dan dat het profijt levert.Als ik 'gewoon' aan het fietsen ben. Hier in onze stad, met allemaal gescheiden fietspaden en nauwelijks gevaarlijke kruisingen met gemotoriseerd verkeer, draag ik geen fietshelm.
En je moet ook niet alles willen verplichten naar mijn mening. Als je veiligheid wilt verbeteren dan kan je beter zorgen dat er minder ongelukken gebeuren, of veel specifieker kijken naar risicogroepen.
Intentionally left blank
Snorfietsen zijn massaal omgekat naar bromfietsen. Of gedumpt ten faveure van een fatbike.... De behoefte aan mobiliteit is er in ieder geval niet minder om geworden...redwing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
Precies, dus wat denk je dat er gaat gebeuren als je een helm op de fiets op moet? Ik acht de kans zeer groot dat de verkoop van fatbikes en brommers dan weer een leuke piek zal krijgen. Oftewel dan zal er een heel stuk minder gefietst gaan worden wat weer niet goed is voor de conditie van de Nederlanders, maar omdat de snelheid dan ook weer omhoog zal gaan zal dat ook een slechte invloed hebben op het aantal ongelukken op de weg.stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:17:
[...]
Snorfietsen zijn massaal omgekat naar bromfietsen. Of gedumpt ten faveure van een fatbike.... De behoefte aan mobiliteit is er in ieder geval niet minder om geworden...
[removed]
Een fietshelm op een gewone fiets zie ik niet zo snel gebeuren. De discussie in den haag gaat vooral over e-bikes/fatbikes etc. Ik denk eerder dat een hoop mensen naar het ouderwetse stalen ros zullen grijpen als je een helm op een e-bike op moet.redwing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:28:
[...]
Precies, dus wat denk je dat er gaat gebeuren als je een helm op de fiets op moet? Ik acht de kans zeer groot dat de verkoop van fatbikes en brommers dan weer een leuke piek zal krijgen. Oftewel dan zal er een heel stuk minder gefietst gaan worden wat weer niet goed is voor de conditie van de Nederlanders, maar omdat de snelheid dan ook weer omhoog zal gaan zal dat ook een slechte invloed hebben op het aantal ongelukken op de weg.
Ik verwacht dat volwassenen weer meer de auto zullen pakken. Dan wordt het voor fietsers relatief gezien onveiliger, maar de aantallen slachtoffers gaan wel naar beneden. Operatie geslaagd, patient overleden.stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
Een fietshelm op een gewone fiets zie ik niet zo snel gebeuren. De discussie in den haag gaat vooral over e-bikes/fatbikes etc. Ik denk eerder dat een hoop mensen naar het ouderwetse stalen ros zullen grijpen als je een helm op een e-bike op moet.
Intentionally left blank
Ik verwacht hetzelfde als @crisp dat er weer een heel aantal terug de auto in zullen gaan. Je hebt nu juist een heel aantal mensen die kortere afstanden moeten rijden overgehaald om de e-bike te pakken, maar die zullen echt niet op de normale fiets gaan stappen.stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
Een fietshelm op een gewone fiets zie ik niet zo snel gebeuren. De discussie in den haag gaat vooral over e-bikes/fatbikes etc. Ik denk eerder dat een hoop mensen naar het ouderwetse stalen ros zullen grijpen als je een helm op een e-bike op moet.
[removed]
Geloof ik geen snars van. Om vervolgens er veel langer over te doen om op de bestemming te komen omdat de files toenemen? Althans... de forens dan. De recreatieve fietser pakt sowieso het ouderwetse stalen ros... anders is er weinig recreatiefs meer aan.redwing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:49:
[...]
Ik verwacht hetzelfde als @crisp dat er weer een heel aantal terug de auto in zullen gaan. Je hebt nu juist een heel aantal mensen die kortere afstanden moeten rijden overgehaald om de e-bike te pakken, maar die zullen echt niet op de normale fiets gaan stappen.
Dit gaat niet zozeer over forensen of recreatieve fietsers, maar meer over de ritjes naar de supermarkt en de sportschool. Mensen die uiteindelijk hiervoor van auto naar e-bike geswitched zijn stappen sneller terug naar de auto dan naar een eigen-krachtfiets (als ze die al hebben), en voor sommigen zal een helmplicht voldoende zijn om die stap terug weer te maken.stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:53:
[...]
Geloof ik geen snars van. Om vervolgens er veel langer over te doen om op de bestemming te komen omdat de files toenemen? Althans... de forens dan. De recreatieve fietser pakt sowieso het ouderwetse stalen ros... anders is er weinig recreatiefs meer aan.
Intentionally left blank
Mijn hoogbejaarde oma (nog op de schootmobiel, maar een paar jaar geleden nog op de fiets) zegt altijd: "Liever naar buiten met de kans op een dodelijke val, dan thuis wegkwijnen achter de geraniums".Oon schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:09:
Mij lijkt het heel simpel; er zijn steeds meer elektrische fietsen op de weg, veelal bereden door ouderen die niet mer op een gewone fiets kunnen fietsen. De oplossing is dan niet een helmplicht maar een verplichte medische keuring om op een elektrische fiets te mogen rijden en een minimumleeftijd van 16; dat is de leeftijd waarop je ook je autorijbewijs mag gaan halen, en onder de 16 kun je prima op een gewone fiets fietsen.
Dus moeten we nu echt alles zo dichttimmeren? Is mensen koste wat kost in het leven houden nou echter beter?
Is 10 jaar leven achter de geraniums in eenzaamheid nou echt beter dan na 5 jaar rondfietsen onder de mensen en dodelijk ten val komen?
Spel en typfouten voorbehouden
Poeh.... die ritjes van 5 of 10 minuten zijn juist heel goed te doen met het stalen ros. Heb je helemaal geen e-bike voor nodig?crisp schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:59:
[...]
Dit gaat niet zozeer over forensen of recreatieve fietsers, maar meer over de ritjes naar de supermarkt en de sportschool. Mensen die uiteindelijk hiervoor van auto naar e-bike geswitched zijn stappen sneller terug naar de auto dan naar een eigen-krachtfiets (als ze die al hebben), en voor sommigen zal een helmplicht voldoende zijn om die stap terug weer te maken.
Maar hoeveel mensen met een e-bike hebben ook nog een gewone fiets? En onderschat niet de gemakzucht van mensen; met de motregen gisteren was het hier in de stad ook meteen weer 2x zo druk met auto's...stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
Poeh.... die ritjes van 5 of 10 minuten zijn juist heel goed te doen met het stalen ros. Heb je helemaal geen e-bike voor nodig?
Intentionally left blank
Het gaat er niet om of het te doen is, maar of mensen het ook doen. Ik vind elke rit binnen de 25km prima te doen met de fiets (en doe dat dan ook vaak), maar de meeste mensen stappen toch echt liever in de auto.stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
Poeh.... die ritjes van 5 of 10 minuten zijn juist heel goed te doen met het stalen ros. Heb je helemaal geen e-bike voor nodig?
[removed]
Daarom... we kunnen het allemaal wel op onze persoonlijke use-case voor de fiets betrekken. Maar uiteindelijk fietsen we allemaal maar korte stukjes. Let wel... de 14 tot 33km per leeftijdsgroep gemiddeld is over een week genomenredwing schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:31:
[...]
Het gaat er niet om of het te doen is, maar of mensen het ook doen. Ik vind elke rit binnen de 25km prima te doen met de fiets (en doe dat dan ook vaak), maar de meeste mensen stappen toch echt liever in de auto.
https://longreads.cbs.nl/...en-we-gemiddeld-per-week/
Voorheen ging ik vaak met de snorbrommer op pad en werk. Sindsdien daar de helmplicht voor is gekomen ben ik inderdaad de auto weer gaan gebruiken en de snorbrommer de deur uit gedaan. Super belachelijk dat dit door gedrukt is, terwijl het naar mijn idee puur komt door de opgevoerde exemplaren. I.p.v. de bron aan te pakken dan maar zo. Helemaal top natuurlijkcrisp schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Ik verwacht dat volwassenen weer meer de auto zullen pakken. Dan wordt het voor fietsers relatief gezien onveiliger, maar de aantallen slachtoffers gaan wel naar beneden. Operatie geslaagd, patient overleden.

En dit gebeurt dus uiteindelijk ook wel met de fatbike/E-bike.
Da's nogal persoonlijk denk ik? Ik heb zelf een e-bike gekocht omdat ik fietsen compleet kut vind en dat is vooral voor ritjes van 5-10 minuten. Ik moet nog zien dat ik meer dan 10 minuten ga fietsen maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...stylezzz schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Nederlanders willen geen fietshelm, maar dat gaat misschien veranderen
VeiligheidNL mag eens bij zichzelf te rade gaan of ze een "kennisinstituut" zijn, of een lobbygroep.Wie aan Nederland denkt, denkt aan fietsen. Nederlanders en fietshelmen zijn een minder goede combinatie. We vinden ze lelijk, niet lekker zitten, en bijna niemand draagt ze.
Dat moet veranderen, vindt minister Madlener van Infrastructuur, want elk jaar belanden veel mensen na een fietsongeluk op de spoedeisende hulp. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers, van wie 48.900 met ernstig letsel, blijkt uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL. En de groep met ernstig letsel wordt steeds groter.
Het is natuurlijk veel makkelijker om de onus bij de slachtoffers neer te leggen dan om iets te doen aan de èchte oorzaken zoals toenemend autoverkeer, te grote snelheidsverschillen op dezelfde banen en autobesitas.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:04:
Nederlanders willen geen fietshelm, maar dat gaat misschien veranderen
[...]
VeiligheidNL mag eens bij zichzelf te rade gaan of ze een "kennisinstituut" zijn, of een lobbygroep.
Ik ben niet tegen het gebruik van een helm; in veel gevallen is dat ook verstandig, maar een fietshelm voorkomt geen ongevallen.
Intentionally left blank
Het is toch de minister die met een campagne komt, niet VeiligheidNL (die rapporteren cijfers)? Of lees ik daaroverheen?CVTTPD2DQ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:04:
[url=https://nos.nl/artikel/2563776-nederlanders-willen-geen-fietshelm-maar-dat-gaat-misschien-veranderen]
VeiligheidNL mag eens bij zichzelf te rade gaan of ze een "kennisinstituut" zijn, of een lobbygroep.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Zolang we nog 'shared spaces' en fietsstraten aanleggen, en fietspaden/fietsstroken weghalen, om autoverkeer af te remmen en te ontmoedigen, zie ik weinig winst in een helmplicht ja.crisp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:16:
Het is natuurlijk veel makkelijker om de onus bij de slachtoffers neer te leggen dan om iets te doen aan de èchte oorzaken zoals toenemend autoverkeer, te grote snelheidsverschillen op dezelfde banen en autobesitas.
Je leest het al hier op het forum; verplicht je de fietshelm gaan minder mensen fietsen. Die mensen gaan ander vervoer gebruiken en dat zal vermoedelijk se auto zijn. Dat maakt de wegen voller, veroorzaakt meer files en zet de infra onder druk. Het is ook slechter voor het milieu.
Het verplichten van de fietshelm voor alle fietsers is dus netto gewoonweg geen goede zet.
Ik zou wel wat inzien om alsnog de fietshelm te verplichten voor gemotoriseerd verkeer zoals gemotoriseerde fietsen en steps plus fatbikes. Deze kunnen en gaan harder en hebben dus actief meer noodzaak voor een helm. Bestuurders van zulk vervoer kan uitwijken naar een gewone fiets als ze geen helm willen dragen.
Ik zie dit als een werkbaar en redelijk compromis welke niet tot het verder dicht slippen van ons wegennetwerk zal veroorzaken.
Het verplichten van de fietshelm voor alle fietsers is dus netto gewoonweg geen goede zet.
Ik zou wel wat inzien om alsnog de fietshelm te verplichten voor gemotoriseerd verkeer zoals gemotoriseerde fietsen en steps plus fatbikes. Deze kunnen en gaan harder en hebben dus actief meer noodzaak voor een helm. Bestuurders van zulk vervoer kan uitwijken naar een gewone fiets als ze geen helm willen dragen.
Ik zie dit als een werkbaar en redelijk compromis welke niet tot het verder dicht slippen van ons wegennetwerk zal veroorzaken.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
En niemand die zulk openlijk wensdenken terecht wees?In het plan van minister Madlener wordt "zelfovertuiging" genoemd als belangrijkste tactiek.
Zo kom ik er ook wel. "Plan misdaadaanpak: inbrekers komen tot inkeer en besluiten: nee, ik hoef geen gratis shit meer." "Nieuw Deltaplan tegen klimaatverandering: dijken gaan zichzelf verhogen". Of eh... "Plan voor vrede in Oekraine: Rusland staakt het vuren, en wil zand erover. Donbass toch niet nodig."
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 16-04-2025 09:30 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat idiote gedraal toen Madlener beweerde geen onderscheid tussen fatbikes en ebikes te kunnen maken... Het is zo simpel als je het hier zegt: motor? Dan helm.Auredium schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:27:
Ik zou wel wat inzien om alsnog de fietshelm te verplichten voor gemotoriseerd verkeer zoals gemotoriseerde fietsen en steps plus fatbikes.
Een dijk kan niet nadenken en is een statisch object. Mensen kunnen echter wel zelfstandig nadenken en er zijn in het verleden al vaker campagnes geweest die zich richten op een verandering in plaats van een verbod of verplichting. Zo gek vind ik het dus niet. Vroeger was het normaal om bij een verjaardag gezellig te gaan roken samen. Nu denken we daar anders over. En zo zijn er meer zaken die veranderd zijn.Brent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:29:
[...]
En niemand die zulk openlijk wensdenken terecht wees?
Zo kom ik er ook wel. "Plan misdaadaanpak: inbrekers komen tot inkeer en besluiten: nee, ik hoef geen gratis shit meer." "Nieuw Deltaplan tegen klimaatverandering: dijken gaan zichzelf verhogen". Of eh... "Plan voor vrede in Oekraine: Rusland staakt het vuren, en wil zand erover. Donbass toch niet nodig."
Wat mij betreft zou het ook samen moeten gaan met andere maatregelen om het succes te vergroten. Bijvoorbeeld een fietsverhuurder verplichten gratis een helm te verstrekken als iemand daar om vraagt. Maak het in elk geval makkelijk en toegankelijk. Wat mij betreft wordt het geen verplichting verder. Maar wanneer je mensen laat zien wat de gevaren zijn en de oplossing eenvoudig maakt zul je zien dat er meer helmen gedragen gaan worden. En wie weet vind ik het dan over 20 jaar ook geen probleem meer
Een plan bevat concrete acties die de gedragswijziging bewerkstelligen, wensdenken is wanneer je plan is dat dat vanzelf gaat. Dat is geen plan, dat is afwachten.Zenomyscus schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:42:
[...]
Een dijk kan niet nadenken en is een statisch object. Mensen kunnen echter wel zelfstandig nadenken en er zijn in het verleden al vaker campagnes geweest die zich richten op een verandering in plaats van een verbod of verplichting. Zo gek vind ik het dus niet. Vroeger was het normaal om bij een verjaardag gezellig te gaan roken samen. Nu denken we daar anders over. En zo zijn er meer zaken die veranderd zijn.
Zeker, maar dit is Madlener. Als hij openlijk wensdenkt, dan moet je echte plannen misschien niet van hem verwachten.Wat mij betreft zou het ook samen moeten gaan met andere maatregelen om het succes te vergroten.
Als je wat langer in dit topic leest, zie je dat VeiligheidNL al langer aan het pushen is tegen alle verkeer op twee wielen, soms met zeer twijfelachtige cijfers als basis.MisterMailman schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:24:
Het is toch de minister die met een campagne komt, niet VeiligheidNL (die rapporteren cijfers)? Of lees ik daaroverheen?
Madlener gaat er gelukkig niet erg in mee, daarom telkens dit soort "vrijwillige" acties.
[ Voor 10% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 16-04-2025 09:49 ]
Stoeprandje / trambaan / gladheid / paaltje / mede-fietsers, in NL gebeuren er genoeg ongevallen op de gescheiden fietspaden.crisp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:16:
[...]
Het is natuurlijk veel makkelijker om de onus bij de slachtoffers neer te leggen dan om iets te doen aan de èchte oorzaken zoals toenemend autoverkeer, te grote snelheidsverschillen op dezelfde banen en autobesitas.
Het voorkomt wel zwaar, soms ongeneeslijk, letsel.Ik ben niet tegen het gebruik van een helm; in veel gevallen is dat ook verstandig, maar een fietshelm voorkomt geen ongevallen.
Het is ergens raar dat je overal fietsers met helmen ziet, behalve in ons land.
Alsof wij hier nooit vallen en dat altijd een ander overkomt?
Die "fietsstraten" zijn inderdaad een levensgevaarlijke trend, waarbij je fietsers als een soort onvrijwillige snelheidsdrempels inzet.MisterMailman schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:25:
Zolang we nog 'shared spaces' en fietsstraten aanleggen, en fietspaden/fietsstroken weghalen, om autoverkeer af te remmen en te ontmoedigen, zie ik weinig winst in een helmplicht ja.
*knip* maak het s.v.p. niet onnodige persoonlijk/diskwalificerend.evilution schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:45:
[...]
Da's nogal persoonlijk denk ik? Ik heb zelf een e-bike gekocht omdat ik fietsen compleet kut vind en dat is vooral voor ritjes van 5-10 minuten. Ik moet nog zien dat ik meer dan 10 minuten ga fietsen maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...
[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 16-04-2025 09:59 ]
't Is niet alleen de duur he. De e-bike is niet _alleen_ bedoeld om sneller mee te gaan. Ook om mensen met lichamelijke beperkingen, bijv. slechte knieen, het fietsen mogelijk te maken, of om met slecht weer (wind) niet teveel uitloop te hebben.
Er zit iets onder standje sport he....
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 16-04-2025 10:00 ]
Of gewoon mensen die graag voor het gemak gaan. En er zijn tegenwoordig ook genoeg elektrische race/sportfietsen.Brent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:55:
[...]
't Is niet alleen de duur he. De e-bike is niet _alleen_ bedoeld om sneller mee te gaan. Ook om mensen met lichamelijke beperkingen, bijv. slechte knieen, het fietsen mogelijk te maken, of om met slecht weer (wind) niet teveel uitloop te hebben.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat zegt men ja, uiteindelijk zal het in de praktijk allemaal wel meevallen. Bij de introductie van autogordels was hetzelfde gezeur en uiteindelijk bleef iedereen autorijden, draagt het gros van de mensen een gordel en draagt het bewezen bij aan de veiligheid.Auredium schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:27:
Je leest het al hier op het forum; verplicht je de fietshelm gaan minder mensen fietsen.
Nederland is ook een land waar:CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:50:
[...]
Het is ergens raar dat je overal fietsers met helmen ziet, behalve in ons land.
Alsof wij hier nooit vallen en dat altijd een ander overkomt?
- Mensen veelal fietsen om van A naar B te komen op een rustig tempo, op een rechtopfiets. In de meeste andere landen wordt daarentegen vooral gefietst voor sport, op een spotieve fiets.
Ook in Nederland dragen verreweg de meeste sportfietsers een helm. - De infrastructuur voor fietsers veel veiliger is dan de meeste andere landen.
Ik vind de toename van fietsongevallen ook maar een matig argument om fietshelmen voor iedereen te verplichten. E-bikes maakt het mogelijk dat "krakkemikkege" ouderen meer en harder fietsen. Ja, dan gaat het aantal gewonden toenemen. Zelfs als je hen een helm laat dragen (hoewel ze dan misschien hun hoofd minder bezeren, maar hun heupen breken even goed nog).
De fietscultuur in Nederland moet je stimuleren, het levert ons land enorm veel op. Niet de stoelpoten er onder weg zagen.
De fietshelm zal pas aan acceptatie gewinnen zodra men ook verantwoordelijk wordt gehouden voor de gevolgen van het niet dragen van een helm. Zolang alles netjes verzekerd is en men met het vingertje naar de automobilist kan wijzen zal het niet gebeuren.
Zoals met alle verandering: Breng de kosten in kaart en frame het als dat jij betaalt voor de onwil en onkunde van je buurman en de acceptatie stijgt met rasse schreden.
Tot die tijd kan men artikelen en onderzoeken uit blijven brengen, maar zolang een ongeval iets is "voor een ander" en de ongemakken niet gevoeld worden, haalt men de schouders er over op.
Zoals met alle verandering: Breng de kosten in kaart en frame het als dat jij betaalt voor de onwil en onkunde van je buurman en de acceptatie stijgt met rasse schreden.
Tot die tijd kan men artikelen en onderzoeken uit blijven brengen, maar zolang een ongeval iets is "voor een ander" en de ongemakken niet gevoeld worden, haalt men de schouders er over op.
Verander "Nederland" in "Oostenrijk" en "fietsen" in "Skien" en je hebt exact dezelfde discussie die men in Oostenrijk had, zo'n 18 jaar geleden toen er een helmplicht kwam voor kinderen tot 12 jaar.marcop23 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:49:
[...]
Nederland is ook een land waar:Dus echt raar is het niet, er zijn goede redenen voor het verschil.
- Mensen veelal fietsen om van A naar B te komen op een rustig tempo, op een rechtopfiets. In de meeste andere landen wordt daarentegen vooral gefietst voor sport, op een spotieve fiets.
Ook in Nederland dragen verreweg de meeste sportfietsers een helm.- De infrastructuur voor fietsers veel veiliger is dan de meeste andere landen.
Ik vind de toename van fietsongevallen ook maar een matig argument om fietshelmen voor iedereen te verplichten. E-bikes maakt het mogelijk dat "krakkemikkege" ouderen meer en harder fietsen. Ja, dan gaat het aantal gewonden toenemen. Zelfs als je hen een helm laat dragen (hoewel ze dan misschien hun hoofd minder bezeren, maar hun heupen breken even goed nog).
De fietscultuur in Nederland moet je stimuleren, het levert ons land enorm veel op. Niet de stoelpoten er onder weg zagen.
In 4 jaar tijd ging skiën van "niemand draagt een helm" naar "iedereen draagt een helm".
Ik verwacht voor Nederland exact hetzelfde. We kunnen heel goed, heel hard roepen. Maar als het puntje bij het paaltje komt volgen we als makke lammetjes.
Dat groepen als veiligheidNL als lobbygroep worden weggezet omdat ze feitelijke cijfers presenteren zegt al genoeg. Er is geen rationeel argument om geen helm te willen. Het zijn allemaal onbenullige redenen en fear mongering.
Een helmplicht zal natuurlijk geen aanrijdingen of ongevallen voorkomen, maar kan wel de gevolgen verminderen. Wat dat betreft is het toch net als een gordel tijdens het autorijden: Daarmee voorkom je natuurlijk ook precies 0 aanrijdingen, maar toch hebben we een gordelplicht en vind de meerderheid het volstrekt vanzelfsprekend om een gordel te dragen.
Hetzelfde met een helmplicht: Als je als jong kind gewoon gewend bent om die helm te dragen, dan zal de acceptatie later ook een vanzelfsprekendheid zijn. Ons zoontje van drie draagt een helmpje als hij op z'n fietsje naar de speeltuin gaat. Is ook gewoon een kwestie van gewenning, op het moment dat we nu met z'n fiets op pad gaan pakt ie zelf z'n helm.
Hetzelfde met een helmplicht: Als je als jong kind gewoon gewend bent om die helm te dragen, dan zal de acceptatie later ook een vanzelfsprekendheid zijn. Ons zoontje van drie draagt een helmpje als hij op z'n fietsje naar de speeltuin gaat. Is ook gewoon een kwestie van gewenning, op het moment dat we nu met z'n fiets op pad gaan pakt ie zelf z'n helm.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Die cijfers zijn alleen wel gekleurd. De meeste éénzijdige ongevallen zijn mensen die vallen met een fiets en dan bijvoorbeeld hun been of een heup breken. Daar gaat een helm natuurlijk niet tegen helpen.Waah schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:01:
[...]
Dat groepen als veiligheidNL als lobbygroep worden weggezet omdat ze feitelijke cijfers presenteren zegt al genoeg. Er is geen rationeel argument om geen helm te willen. Het zijn allemaal onbenullige redenen en fear mongering.
Sterker nog, een helm kan dan een vals gevoel van veiligheid geven in een situatie waar ouderen op elektrische fietsen rijden die al harder gaan dan ze gewend zijn, en ook nog eens zwaarder zijn dan een normale fiets.
Het grote verschil is dat er functioneel geen alternatief is voor skiën. Ja, je kunt ook je sport anders doen maar niemand gaat in het skiseizoen naar Oostenrijk om in de gym op een roeimachine (bijv.) te gaan zitten. Voor de fiets zijn echter alternatieven. Het is ook niet alsof er gezegd wordt dat ineens iedereen stopt met fietsen, maar met het aantal fietsers dat we hebben in Nederland zijn de netto gezondheidsgevolgen al snel negatief.Waah schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:01:
[...]
Verander "Nederland" in "Oostenrijk" en "fietsen" in "Skien" en je hebt exact dezelfde discussie die men in Oostenrijk had, zo'n 18 jaar geleden toen er een helmplicht kwam voor kinderen tot 12 jaar.
In 4 jaar tijd ging skiën van "niemand draagt een helm" naar "iedereen draagt een helm".
Ik verwacht voor Nederland exact hetzelfde. We kunnen heel goed, heel hard roepen. Maar als het puntje bij het paaltje komt volgen we als makke lammetjes.
Zelfs promotiecampagnes leiden vaak al tot minder fietsers, en daar waar het niet leidt tot minder fietsers paradoxaal juist tot minder helmdragers.
Dat is niet waarom ze als lobbygroep werden neergezetDat groepen als veiligheidNL als lobbygroep worden weggezet omdat ze feitelijke cijfers presenteren zegt al genoeg. Er is geen rationeel argument om geen helm te willen. Het zijn allemaal onbenullige redenen en fear mongering.
EDIT:
Bovenstaande bron heeft ook interessante cijfers met betrekking tot het verminderen van de gevolgen van ongevallen. Uiteindelijk kun je ook een "baat het niet dan schaadt het niet"-houding aannemen, maar wat is dan nog de proportionaliteit achter zo'n wet?naitsoezn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:10:
Een helmplicht zal natuurlijk geen aanrijdingen of ongevallen voorkomen, maar kan wel de gevolgen verminderen. Wat dat betreft is het toch net als een gordel tijdens het autorijden: Daarmee voorkom je natuurlijk ook precies 0 aanrijdingen, maar toch hebben we een gordelplicht en vind de meerderheid het volstrekt vanzelfsprekend om een gordel te dragen.
Ik heb overigens ook een "ideologisch probleem" met een gordelplicht. Dat is niet groot genoeg om te zeggen dat we die nu moeten afschaffen, maar als er nu niks was dan zou ik niet vóór een gordelplicht voor meerderjarigen zijn. Voor minderjarigen vind ik dat er een zorgplicht is en daarom vind ik dat een ander verhaal. Dat alles zeg ik overigens als iemand die echt áltijd zijn gordel draagt.
Ik snap dat het algemeen belang soms voor het individueel belang moet gaan, maar als dan uit alles blijkt dat een maatregel het algemeen belang netto niet dient dan snap ik niet waarom we het toch zouden moeten doen. Het is ook niet zo dat een helmplicht een groep beschermt die sterk buiten eigen machte wordt getroffen door de ongelukken waarvan de intensiteit wordt verminderd, dus dat is ook niet echt een ingang.
Ik ben helemaal niet anti-overheid of tegen collectieve oplossingen, maar ik ben wel tegen collectieve oplossingen die het collectief belang én het individueel belang eigenlijk alleen maar schaden. Zeker als dat gebeurt met argumenten die het niveau "ja maar het is wel echt heel erg als je wordt aangereden" niet ontstijgen.
[ Voor 41% gewijzigd door Patriot op 16-04-2025 11:41 ]
Er zijn echt wel geldige redenen om geen helm te willen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt toen de helmplicht kwam voor de snorfietsen. Twee van mijn kinderen hadden een snorfiets en moesten opeens een helm dragen.Waah schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:01:
[...]
Verander "Nederland" in "Oostenrijk" en "fietsen" in "Skien" en je hebt exact dezelfde discussie die men in Oostenrijk had, zo'n 18 jaar geleden toen er een helmplicht kwam voor kinderen tot 12 jaar.
- Het kost tijd en is extra gedoe
- Een helm kost ruimte, een fietshelm wel minder dan een brommerhelm, maar het blijft toch weer iets wat je telkens kwijt moet
- Voor mensen met lang haar is het extreem onhandig om je haar weg te werken
- Je kunt minder makkelijk om je heen kijken, je ooghoeken worden niet meer gebruikt dus je ziet minder
- Je hebt een dik ding voor je oren dus je hoort slechter
Het blijft altijd een afweging. Wegen de 'kosten' op tegen de baten? Voor snorfietsen denk ik van wel, maar niet als de meeste snorfietsen nu vervangen worden door brommers, dan hebben we het verkeer netto gevaarlijker gemaakt.
Bij fietsers gebeurt dat natuurlijk niet, weinigen zullen een speed pedelec kopen omdat ze straks op beide toch een helm op moeten. Maar toch vraag ik me af of we nu niet teveel op de reactiepolitiek zitten. We fietsen veel in Nederland, dus we hebben ook relatief veel fietsongelukken en de meeste daarvan zijn helemaal niet ernstig. Ik vind het een wat overtrokken reactie, je ziet de discussie ook altijd weer oplaaien op het moment dat er iemand een ernstig ongeluk heeft gehad. Dat is geen goede manier van beleid maken.
Het is niet vergelijkbaar met autogordels, want die kosten je nauwelijks extra moeite. De kosten zijn daar heel laag, maar de baten heel hoog, dat is een volkomen andere afweging.
Daar werd indertijd anders precies zo over geklaagdPhilipsFan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:22:
[...]
Het is niet vergelijkbaar met autogordels, want die kosten je nauwelijks extra moeite.
Dat wel, maar er zijn denk ik daardoor niet veel meer mensen gaan fietsen, terwijl andersom met een helmplicht er juist wel meer mensen in de auto zullen stappen...Brent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:24:
[...]
Daar werd indertijd anders precies zo over geklaagd
Intentionally left blank
Wie zijn die mensen dan precies? Zou jij zelf meer in de auto stappen omdat je niet met een helm op de fiets wilt? Of ken jij mensen waarvan jij verwacht dat ze zo handelen? En voor welke ritjes zou dit dan gelden? Ik niet namelijk, en ik merk dat iedereen aannames maakt over "dat dit gaat gebeuren" maar vraag mij oprecht af wie die (in mijn ogen vrij irrationele) keuze dan gaat maken.crisp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:30:
[...]
Dat wel, maar er zijn denk ik daardoor niet veel meer mensen gaan fietsen, terwijl andersom met een helmplicht er juist wel meer mensen in de auto zullen stappen...
Ik zou dat doen. Ik woon ongeveer 1km van de supermarkt. Als ik een snel boodschapje wil doen (omdat ik iets vergeten ben) dan pak ik snel even de fiets. Ik erger me al dood aan de fietsenrekken die te ver van de supermarkt staan, het feit dat je je fiets op slot moet doen (ik gebruik een apart beugelslot, het is hier nogal diefstalgevoelig) en zelfs dat ik de fiets eerst uit de schuur moet halen.Valorian schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:40:
[...]
Wie zijn die mensen dan precies? Zou jij zelf meer in de auto stappen omdat je niet met een helm op de fiets wilt? Of ken jij mensen waarvan jij verwacht dat ze zo handelen? En voor welke ritjes zou dit dan gelden? Ik niet namelijk, en ik merk dat iedereen aannames maakt over "dat dit gaat gebeuren" maar vraag mij oprecht af wie die (in mijn ogen vrij irrationele) keuze dan gaat maken.
Als daar dan ook nog de helm bij komt, dan valt de balans veel sneller de andere kant op. De auto staat voor de deur, ik kan vlakbij de supermarkt parkeren, het is net zover rijden (fietspad ligt naast de weg), ik hoef niet te hannessen met sloten en een helm.
Maar goed, dat is alleen in deze specifieke situatie. Voor langere fietsritten zou ik de fiets wel blijven gebruiken, vooral omdat het ook een vorm van lichaamsbeweging is die ik als kantoorslaaf goed kan gebruiken. Het is echter voor het milieu wel een heel slechte overweging, juist op korte ritjes is het benzineverbruik van een auto hoog.
Lobbyen is veel minder negatief dan hier altijd wordt gesuggereerd. Het is gewoon je belangen naar voren brengen bij onze politieke leiders.Waah schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:01:
[...]
https://www.veiligheid.nl/over-ons
Ze zijn ook gewoon transparant.
Maar het zijn verder inderdaad onbenullige redenen en fear mongering.
En nu met bron.crisp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:30:
Dat wel, maar er zijn denk ik daardoor niet veel meer mensen gaan fietsen, terwijl andersom met een helmplicht er juist wel meer mensen in de auto zullen stappen...
Voor de rest is het natuurlijk ook helemaal niet boeiend dat er iemand extra in de auto stapt. Het ontmoedigingsbeleid rondom de auto gaat sowieso steeds verder.
Stel ik probeer om 17:30 even gauw een gemiste boodschap te halen. Dan ben ik nu al sneller met de fiets. En er komt een extra fietstunnel die het nog sneller maakt.
Als er significante aantallen mensen de auto gaan pakken ipv de fiets, dan wordt het nog langer file rijden in de stad. Het duurt nu al 1 ronde extra bij het kruispunt om de hoek om erover te komen. Als dat er 2 worden zit je gewoon 3-4 minuten extra te wachten.
En voor sommige mensen is dat een klein offer, die zijn liever 5 minuten langer onderweg dan een helm op te zetten. Ik vind het prima. Kunnen ze daarna zonder helm bij de fitness club tegen betaling gaan fietsen, uiteraard met de auto erheen.
De gemiddelde Nederlander zal waarschijnlijk de logische keuze maken.
Ik iig per direct. Als ik ergens op bezoek ga, ga ik dat niet doen met een helm op. Dan pak ik de auto wel. Hetzelfde geldt voor allerlei andere (zeker) korte ritjes waarbij het meer moeite is om de helm te pakken en op te zetten dan in de auto te springen en even op en neer te gaan.Valorian schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:40:
[...]
Wie zijn die mensen dan precies? Zou jij zelf meer in de auto stappen omdat je niet met een helm op de fiets wilt? Of ken jij mensen waarvan jij verwacht dat ze zo handelen? En voor welke ritjes zou dit dan gelden? Ik niet namelijk, en ik merk dat iedereen aannames maakt over "dat dit gaat gebeuren" maar vraag mij oprecht af wie die (in mijn ogen vrij irrationele) keuze dan gaat maken.
Ik heb een tijdje in Amerika gewoond waar het een no-brainer is om een helm op te zetten. En daar merkte ik dit al en pakte ik voor de korte ritjes veel sneller de auto. En dan ben ik iemand die juist voor alles bij voorkeur de fiets pakt.
[removed]
Bijvoorbeeld deze? Die ik eerder ook heb aangehaald.
Even los daarvan neigt dit een beetje naar omdraaien van de bewijslast, want het voornaamste bewijs "pro" helmplicht is het feit dat helmen effectief zijn in het verminderen van de gevolgen van een ongeluk (bron). Maar de feitelijke maatschappelijke (eigenlijk ook individuele) voordelen van een helmplicht bestaan niet alleen daaruit, en dat is wel waar het argument vóór een algemene helmplicht meestal strandt.
EDIT: Overigens terzijde: Met alleen promotie hebben ze in Denemarken ook een aanzienlijke stijging kunnen bewerkstelligen van het aantal schoolgaande kinderen dat een helm droeg (bron). Uit mijn eerste bron haal ik dan dat je op maatschappelijk niveau moet afvragen hoe blij je daarmee moet zijn, maar in ieder geval onderlijnt het voor mij dat de proportionaliteit eigenlijk zoek is al je het hebt over een helmplicht.
[ Voor 21% gewijzigd door Patriot op 16-04-2025 12:02 ]
Blijft een lastige discussie. Mijn dochter van 4 draagt wél een helm als ze naar schoolfiets of ergens anders naartoe. Ik zelf niet. Voelt voor mij een beetje ook als "Zij moet het nog leren, ik niet." Dus het risico bij mezelf is gewoon een stuk kleiner dat het mis gaat. Mijn dochter is het gelukkig gewoon gewend en zeurt er ook nooit over, als je gaat fietsen, hoort daar een helm bij. Ik draag overigens zelf wél een helm op de racefiets. Daar zijn de snelheden gewoon groter en dus het risico ook.
Jonge kinderen: helm
Jong volwassenen: geen helm
Oudere (70+ers): helm
Maar hangt uiteindelijk ook weer veel af van de hoeveelheid kilometers dat iemand in zijn leven heeft gefietst.
Jonge kinderen: helm
Jong volwassenen: geen helm
Oudere (70+ers): helm
Maar hangt uiteindelijk ook weer veel af van de hoeveelheid kilometers dat iemand in zijn leven heeft gefietst.
Ik blijf het curieus vinden dat geen van de nieuwsberichten meld dat het gros (~70 in deze factsheet) van de fiets ongelukken die op de SEH belanden, komen door "Eenzijdige ongevallen" of ter wel, Niet door een brommer/auto/vrachtwagen/andere fietser aangereden, of doordat je tegen een boom of lantarenpaal bent geknald.
maar gewoon simpelweg gevallen.
maar gewoon simpelweg gevallen.
Heel eerlijk ben ik ook niet zo'n voorstander van een helmplicht, maar tegelijk kan ik me ook bijzonder irriteren aan sommige argumenten tegen een helm, en helemaal als mensen 'de hakken in het zand'-houding aannemen en actief helm-gebruik gaan ontraden. Vandaar ook mijn voorbeeld van "jong geleerd, oud gedaan", als er zonder plicht het helmgebruik bij kinderen als normaal gezien wordt, dan zul je steeds vaker helmgebruik ook op volwassen leeftijd gaan zien. Misschien zou vanuit dat oogpunt nog wel een compromis te vinden zijn in een helmplicht voor kinderen onder de 12 maar ook daar zullen weer praktische kanten aanzitten die de uitvoering zullen belemmeren (nog afgezien van de hakken-in-het-zand-mensen).Patriot schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:12:
[...]
EDIT:
[...]
Ik heb overigens ook een "ideologisch probleem" met een gordelplicht. Dat is niet groot genoeg om te zeggen dat we die nu moeten afschaffen, maar als er nu niks was dan zou ik niet vóór een gordelplicht voor meerderjarigen zijn. Voor minderjarigen vind ik dat er een zorgplicht is en daarom vind ik dat een ander verhaal. Dat alles zeg ik overigens als iemand die echt áltijd zijn gordel draagt.
Ik snap dat het algemeen belang soms voor het individueel belang moet gaan, maar als dan uit alles blijkt dat een maatregel het algemeen belang netto niet dient dan snap ik niet waarom we het toch zouden moeten doen. Het is ook niet zo dat een helmplicht een groep beschermt die sterk buiten eigen machte wordt getroffen door de ongelukken waarvan de intensiteit wordt verminderd, dus dat is ook niet echt een ingang.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Als ik kijk naar de gemiddelde Nederlandse stadsfietser vraag ik mij serieus af of het niet beter is om de waarde van een fietshelm, zegge 60-100 euro voor een nieuw gangbaar modelletje dat aan alle eisen voldoet, te besteden aan onderhoud/remmen/banden/verlichting voor de fiets in plaats van een helm voor diegene die erop zit. Het gemiddelde barrel dat ik zie kan wel wat TLC gebruiken, zeg maar.
Bejaarden op een E-bike, dat is een doelgroep waarvan ik zeg, ja, die zouden baat bij een helm kunnen hebben. Maar die zie ik ook al vaak genoeg met helm rijden, gelukkig.
Bejaarden op een E-bike, dat is een doelgroep waarvan ik zeg, ja, die zouden baat bij een helm kunnen hebben. Maar die zie ik ook al vaak genoeg met helm rijden, gelukkig.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Ik snap wel wat bij dat gevoel, ik deel dat op zekere hoogte ook wel maar ik vind wel dat er dan een inhoudelijke reactie moet komen op dat gedrag en niet een soort van "oh wat jij kan, kan ik ook," want dat lijkt hier te gebeuren. Ik ben het ook wel met je eens dat sociale acceptatie uiteindelijk zal leiden tot meer helmdragers, en dat lijkt me onderaan de streep een positieve ontwikkeling.naitsoezn schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:07:
[...]
Heel eerlijk ben ik ook niet zo'n voorstander van een helmplicht, maar tegelijk kan ik me ook bijzonder irriteren aan sommige argumenten tegen een helm, en helemaal als mensen 'de hakken in het zand'-houding aannemen en actief helm-gebruik gaan ontraden. Vandaar ook mijn voorbeeld van "jong geleerd, oud gedaan", als er zonder plicht het helmgebruik bij kinderen als normaal gezien wordt, dan zul je steeds vaker helmgebruik ook op volwassen leeftijd gaan zien.
Ik vind daar zelf ook wel wat voor te zeggen, juist omdat er (m.i.) een zorgplicht naar de kinderen van de overheid uit gaat. Daar kun je nog wel een discussie over voeren, maar dan is het individuele belang van het kind een stuk groter en verlies je mijns inziens de proportionaliteit van de wet niet zo uit het oog.Misschien zou vanuit dat oogpunt nog wel een compromis te vinden zijn in een helmplicht voor kinderen onder de 12 maar ook daar zullen weer praktische kanten aanzitten die de uitvoering zullen belemmeren (nog afgezien van de hakken-in-het-zand-mensen).
Jij denkt dat mensen wie op zulke fietsen rijden en blijkbaar geen geld (over)hebben om een veilig vervoersmiddel te gebruiken even een helm in het segment >60 euro gaan kopenMarc H schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:08:
Als ik kijk naar de gemiddelde Nederlandse stadsfietser vraag ik mij serieus af of het niet beter is om de waarde van een fietshelm, zegge 60-100 euro voor een nieuw gangbaar modelletje dat aan alle eisen voldoet, te besteden aan onderhoud/remmen/banden/verlichting voor de fiets in plaats van een helm voor diegene die erop zit. Het gemiddelde barrel dat ik zie kan wel wat TLC gebruiken, zeg maar.
Nee die halen gewoon de goedkoopste, je hebt ze in NL al vanaf 15 euro, mogelijk nog minder via een AliExpress. Voor dat bedrag ga je qua onderhoudt bij een fietsenwinkel precies niks kunnen doen met de arbeidslonen van nu
Of aan betere opleiding en handhaving voor fietsers zodat ze niet meer tegen de richting in, zonder licht, op een telefoon pielend als een zombie de kruising oversteken.Marc H schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:08:
Waarom alleen ouderen op een e-bike? Mij lijkt het logischer dat e-bikes sowieso een groter valgevaar met zich meebrengen. Een helmplicht voor e-bikes lijkt me juridisch ook een stuk beter houdbaar trouwens.
Ik vraag me trouwens af of de gemiddelde Nederlandse fietser erg veel baat heeft bij een helm. Ja.... het geeft een bewezen reductie op de gevolgen van een ongeluk zoals @Patriot al heeft onderbouwd. Dit zal vooral bij een ongelukkige val op het hoofd zijn en zal waarschijnlijk ook gelden als je met een helm van de trap valt. Ik mis nog een beetje de invloed op ongevallen in het algemeen, hoe verhoudt zich dit tot polsfracturen, heupfracturen etc en nemen die laatste niet toe ? Vooral de rustige fietsers op het fietspad naast de weg zullen daardoor niet veel baat bij een helm hebben denk ik?
en hierboven is al eens aangehaald dat deze discussie ook plaatsvond in Ooostenrijk m.b.t. skieën. Dat loopt al helemaal mank omdat skieën de reputatie heeft van risicosport met jaarlijkse gipsvluchten etc. Als ik alleen al kijk naar het aantal keer dat ik getuige ben van een skiongeval en het aantal keer dat ik getuige ben van een fietsongeval dan is dat echt van een andere grote.
Ik vraag me trouwens af of de gemiddelde Nederlandse fietser erg veel baat heeft bij een helm. Ja.... het geeft een bewezen reductie op de gevolgen van een ongeluk zoals @Patriot al heeft onderbouwd. Dit zal vooral bij een ongelukkige val op het hoofd zijn en zal waarschijnlijk ook gelden als je met een helm van de trap valt. Ik mis nog een beetje de invloed op ongevallen in het algemeen, hoe verhoudt zich dit tot polsfracturen, heupfracturen etc en nemen die laatste niet toe ? Vooral de rustige fietsers op het fietspad naast de weg zullen daardoor niet veel baat bij een helm hebben denk ik?
en hierboven is al eens aangehaald dat deze discussie ook plaatsvond in Ooostenrijk m.b.t. skieën. Dat loopt al helemaal mank omdat skieën de reputatie heeft van risicosport met jaarlijkse gipsvluchten etc. Als ik alleen al kijk naar het aantal keer dat ik getuige ben van een skiongeval en het aantal keer dat ik getuige ben van een fietsongeval dan is dat echt van een andere grote.
Ik zou niet meer op de fiets stappen om naar het station te gaan, dat doe ik dan wel met de auto. Ik heb namelijk geen zin om een helm mee in de trein mee te nemen en m'n haar weer te moeten fatsoeneren omdat het platgedrukt is door een helm.Valorian schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:40:
[...]
Ik ga ook niet meer op de fiets boodschappen doen. Moet ik eerst die helm op, mee de winkel in slepen en daarna zit m'n haar compleet plat gedrukt. Het is sneller en makkelijker om even de auto te pakken.
Het moeten dragen en met name daarna moeten vervoeren van een helm haalt al het gemak van fietsen weg. Nu hoef ik enkel m'n sleutels bij me te dragen de hele dag en die passen gewoon in m'n broekzak, daar zou dan een helm bij komen die ik overal bij me moet dragen. En het heeft gewoon impact op je kapsel en dat is voor veel mensen ook echt een ding.
Al denk ik eigenlijk dat ik gewoon zou blijven fietsen maar dan zonder helm op. Alsof je ooit politie op straat ziet.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
En dat is best een risico als je ook bedenkt dat er genoeg jongeren bewust de fiets pakken om te gaan stappen. Daarvan wil je niet dat een deel de auto gaat pakken omdat ze geen zin hebben in het gedoe met een helm, en dan beschonken achter het stuur stappen.Tsurany schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:56:
[...]
Ik zou niet meer op de fiets stappen om naar het station te gaan, dat doe ik dan wel met de auto. Ik heb namelijk geen zin om een helm mee in de trein mee te nemen en m'n haar weer te moeten fatsoeneren omdat het platgedrukt is door een helm.
Ik ga ook niet meer op de fiets boodschappen doen. Moet ik eerst die helm op, mee de winkel in slepen en daarna zit m'n haar compleet plat gedrukt. Het is sneller en makkelijker om even de auto te pakken.
Die afweging is ooit al gemaakt en toen is er gezegd dat ze liever dronken jongeren op een fiets gedogen want die zijn in verhouding minder gevaarlijk dan dronken automobilisten.
Behalve dat een helm meerdere jaren meegaat en die 60-100 euro elk jaar wel voor de fiets kunt uitgeven. Mensen met een barrel zullen vermoedelijk geen geld voor beide hebben.Marc H schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:08:
Je zou dan eigenlijk een APK voor de fiets moeten invoeren, krijgen we dezelfde discussie als hier wel/niet helmplicht.
In Zwitserland dragen veel mensen een helm, ook op de skipiste. Als je hersenletsel oploopt door een ongeluk op de fiets of skipiste, betalen de Zwitserse zorgverzekeringen ook maar 90%.
Ik denk dat in Nederland, als een automobilist geen gordel draagt en daardoor bij een ongeluk zwaardere schade oploopt, de zorgverzekering ook niet alles betaald?
Als je het nieuws volgt, dan zul je opmerken dat hoofdletsel is toegenomen, vooral ook door de komst van e-bikes en de latere fatbikes. Veel kinderen/jeugd zijn niet verzekerd. Wie mag er uiteindelijk opdraven? De belastingbetaler en de verzekeringen die de premie zullen verhogen.
Uiteindelijk betaald nu elke Nederlander mee aan de mensen met hoofdletsel. Zou het dan niet eerlijker zijn, als mensen 100 euro voor een helm uitgeven, zodat de belastingbetaler ontlast en de zorgpremie niet verder oploopt? Maar deze discussie kun je dan ook naar roken/alcohol doortrekken. Een never ending story.
https://radar.avrotros.nl...nvoering-helmplicht-60685
En we hebben natuurlijk ook al gezien wat de helmplicht deed met de populariteit van de snorscooter.
Intentionally left blank
Fietsen onder invloed is sowieso al geen goed idee.Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:09:
[...]
En dat is best een risico als je ook bedenkt dat er genoeg jongeren bewust de fiets pakken om te gaan stappen. Daarvan wil je niet dat een deel de auto gaat pakken omdat ze geen zin hebben in het gedoe met een helm, en dan beschonken achter het stuur stappen.
De jeugd gaat maar lopen of neemt het OV? Of slapen bij vrienden die in de buurt wonen?Ja, je kunt een bekeuring of een rijverbod krijgen voor het rijden onder invloed, ook als fietser. Als fietser mag je ongeveer twee glazen alcohol drinken. Dit komt overeen met 0,5 promille.
[ Voor 6% gewijzigd door Jacco011 op 16-04-2025 14:56 ]
Een gebroken been of heup geneest over het algemeen redelijk snel.Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:12:
[...]De meeste éénzijdige ongevallen zijn mensen die vallen met een fiets en dan bijvoorbeeld hun been of een heup breken. Daar gaat een helm natuurlijk niet tegen helpen.
Hersenletsel daarentegen.............
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Alleen wordt dat dus door de politie gedoogd op basis van de afweging dat ze liever een dronken fietser hebben dan een dronken automobilist. Wil niet zeggen dat het (legaal) mág maar dat ze er niet op letten tenzij je overlast veroorzaakt.Jacco011 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:51:
[...]
Fietsen onder invloed is sowieso al geen goed idee.
[...]
Wanneer je 70+ bent kan het allebei nog best wel eens vervelend worden. En een helm doet vrij weinig tegen een gebroken heup, terwijl opa dan toch op de elektrische fiets stapt en 25 gaat racen want "hij heeft toch een helm op".Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:54:
[...]
Een gebroken been of heup geneest over het algemeen redelijk snel.
Maar dan vinden we dat een opoe van 70+ niet meer met de e-bike mag. Maar de jeugd die prima ter voet kan lopen, laten we dronken met de fiets gaan? Dat is dan wel weer meten met twee maten.Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:56:
[...]
Alleen wordt dat dus door de politie gedoogd op basis van de afweging dat ze liever een dronken fietser hebben dan een dronken automobilist. Wil niet zeggen dat het (legaal) mág maar dat ze er niet op letten tenzij je overlast veroorzaakt.
[...]
Wanneer je 70+ bent kan het allebei nog best wel eens vervelend worden. En een helm doet vrij weinig tegen een gebroken heup, terwijl opa dan toch op de elektrische fiets stapt en 25 gaat racen want "hij heeft toch een helm op".
We kunnen echter een deal maken. 70+ en de dronken jeugd mogen met de fiets, mits zij een helm dragen
[ Voor 4% gewijzigd door Jacco011 op 16-04-2025 15:02 ]
Ik woon niet in de randstad. Het is al erg genoeg dat we de helmplicht voor snorfietsen hebben omdat Amsterdam hun probleem met snorfietsers niet kon oplossen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:50:
[...]
Stoeprandje / trambaan / gladheid / paaltje / mede-fietsers, in NL gebeuren er genoeg ongevallen op de gescheiden fietspaden.
Signatures zijn voor boomers.
Mijn punt is dat voor zowel opoe als de dronken jeugd het er niet veiliger op wordt als ze een helm op moeten omdat de jeugd dan de auto pakt en opoe zijn heup breekt waar een helm bar weinig tegen kan uitrichten.Jacco011 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:01:
[...]
We kunnen echter een deal maken. 70+ en de dronken jeugd mogen met de fiets, mits zij een helm dragen
Tsja, het is gewoon ff wennen, in heel veel landen in Europa is het voor kinderen al verplicht een helm te dragen, eigenlijk is Nederland daarin een buitenbeentje.Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:56:
[...]Wanneer je 70+ bent kan het allebei nog best wel eens vervelend worden. En een helm doet vrij weinig tegen een gebroken heup, terwijl opa dan toch op de elektrische fiets stapt en 25 gaat racen want "hij heeft toch een helm op".
In Engeland en Denemarken is het al zowat normaal om als volwassene op de fiets een helm te dragen, ondanks dat het daar niet verplicht is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nu vind ik niet dat je alle landen zomaar kan vergelijken. Op het gebied van fietsinfra en fietsgebruik zit daar een enorm verschil in (Nederland op kop in beide).Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:07:
[...]
Tsja, het is gewoon ff wennen, in heel veel landen in Europa is het voor kinderen al verplicht een helm te dragen, eigenlijk is Nederland daarin een buitenbeentje.
In Engeland en Denemarken is het al zowat normaal om als volwassene op de fiets een helm te dragen, ondanks dat het daar niet verplicht is.
Een gebroken heup is voor veel ouderen toch wel een beetje het begin van algehele verslechtering van lichamelijke conditie. Genezing en revalidatie op latere leeftijd is toch een stuk lastiger.Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:54:
[...]
Een gebroken been of heup geneest over het algemeen redelijk snel.
En vallen is sowieso een grote oorzaak van letsel bij ouderen, met of zonder e-bike. Je zou je zelfs kunnen afvragen of een e-bike wel een geschikt vervoermiddel is voor ouderen. Aan de andere kant zouden ouderen beter ook een helm kunnen dragen als ze op een trappetje gaan staan.
De vraag wat een helmplicht precies gaat 'opleveren' aan minder ernstig letsel is een beetje koffiedik kijken. Het is een hele specifieke subset van ongevallen waar een helm 'helpt' (bij een botsing met een motorvoertuig en groter snelheidsverschil doet een helm ook weinig meer).
Ik ben niet tegen het dragen van een helm, op mijn ligfiets doe ik dat ook terwijl ik daar gemiddeld 20 km/u mee doe, maar juist in Nederland is de fiets een laagdrempelig vervoermiddel wat een uitstekend alternatief is in veel gevallen voor de auto. Dat moeten we naar mijn mening ook zo veel mogelijk zo houden.
Alle vergelijkingen met bijvoorbeeld het buitenland (fietsen is daar vaak meer een sport, en er is minder goede fietsinfrastructuur), skieën (nogmaals: een sport, terwijl een fiets in Nederland vaak gewoon een vervoermiddel is), en autogordels (zitten standaard in de auto, hoef je dus niet mee te slepen en gooien je haar niet in de war) gaan gewoon mank.
Wat beter werkt: minder auto's, lagere snelheden in stedelijk gebied, bredere fietspaden, minder paaltjes en minder kruisingen/vermenging met sneller verkeer. Maar ja, dan moet de automobilist zich gaan aanpassen...
Intentionally left blank
Zoals ik al zei moet je uitkijken voor het valse gevoel van veiligheid wat zo'n helmplicht kan scheppen.Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:07:
[...]
Tsja, het is gewoon ff wennen, in heel veel landen in Europa is het voor kinderen al verplicht een helm te dragen, eigenlijk is Nederland daarin een buitenbeentje.
De mondkapjesplicht tijdens corona was daar een mooie voorbode van: Mensen gedroegen zich anders en 'alles kon weer' omdat de mondkapjes nu verplicht waren en ze toch niks kon overkomen.
Tijdens corona ervaarde ik juist het tegenovergestelde: mondkapjes hoefden niet meer --> dus alles kon weer.Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:32:
[...]
Zoals ik al zei moet je uitkijken voor het valse gevoel van veiligheid wat zo'n helmplicht kan scheppen.
De mondkapjesplicht tijdens corona was daar een mooie voorbode van: Mensen gedroegen zich anders en 'alles kon weer' omdat de mondkapjes nu verplicht waren en ze toch niks kon overkomen.
Terug on-topic: Je voorkomt geen ongeluk met een helm op, de gevolgen kunnen minder ingrijpend zijn.
Je kunt nog steeds je arm, been, whatever breken, maar de kans dat je een val overleefd zonder/met minder zwaar hersenletsel is wel groter.
10% van het niet aangeboren herseletsel per jaar komt door fietsongevallen (15.000).Yaksa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:07:
[...]
0,12% van de fietsers loopt hersenletsel op door een fiets ongeval op jaarbasis
0,26% van de Nederlanders loopt jaarlijks een CVA op
0,37% van de Nederlanders lopen hersenschade op door een ongeval-anders-dan-fiets (vallen, auto, etc)
13 miljoen mensen fietsen (bijna) dagelijks.
Een helm werkt, dat staat als een paal boven water. Kinderen laten fietsen met een helm, of fietsers met een hoger risico laten fietsen met een helm (MTB, racefietsen, etc) is logisch, alleen elke km woonwerkverkeer moeten gaan afleggen met een helm lijkt mij nog een aardige uitdaging. Bovendien is het feitelijke letsel wat je gaat verminderen/vermijden dus enorm beperkt, omdat de kans op letsel al heel klein is.
In Denemarken is men sinds 1990 actief bezig helm te stimuleren op de fiets en draagt anno nu 50% van de volwassenen en 80% van de kinderen een helm. Er is inderdaad geen helmplicht. Het percentage mensen met een niet aangeboden hersenaandoening is in Denemarken echter hoger (1,38%) dan in NL (0,80%), alleen het volledig uitsplitsen naar oorzaak lukt niet helemaal en ook niet naar gereden fietskilometer zeg maar. Het lijkt erop dat de helm daar wel een positief effect heeft en de oorzaken voor de hogere incidentie wellicht komt door ander letsel, betere diagnostiek, etc.
Dus of het dragen van een helm een enorme impact zo maken op die 0,12% is lastig te zeggen, logica stelt dat het helpt, als alle andere factoren gelijk blijven. Logica stelt ook dat dit niet zo is. Ben benieuwd hoe we er over een decennia voor staan. 15.000 is in absolute aantallen veel, maar op basis van alle fietsers, fietskilometers en het praktische aspect wellicht niet echt. Bovendien spelen automobilisten een grote rol in de veiligheid op de weg.
Qua kosten komt het op zo'n 20 euro per gezinslid met helm per jaar, uitgaande van een MIPS helm en een levensduur van 5 jaar
Ik begrijp dat je max zo'n 60% van het hersenletsel voorkomt met 100% helm draag gedrag, dus dan is het bedrag per voorkomen hersenletsel aan helmpjes rond de 29k euro aan helmen, bij 100% dragen
(60% voorkomen met helm op betekent dat de 0,12% kans op hersenletsel wordt verlaagd naar 0,072% kans op hersenletsel bij 100% dragen van een MIPS helm)
Denk verdiep mij 's in de helmpjes voor op de fiets
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat de snorscooter niet populair meer is, is logisch. Het grootste nadeel (de helm) is ineens ook van toepassing op de snorscooter.crisp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:50:
[...]
https://radar.avrotros.nl...nvoering-helmplicht-60685
En we hebben natuurlijk ook al gezien wat de helmplicht deed met de populariteit van de snorscooter.
(En daarom zijn de illegale fatbikes ook zo populair)
Maar het bericht gaat uit van 10%, waarbij nog maar moet blijken of die mensen het ook daadwerkelijk doen. 10% is nu niet meteen heel schokkend veel.
En dan kom je op het snorfiets verhaal: als een gewone fiets geen helmplicht heeft, dan gaan mensen ook terug naar de gewone fiets.
Maar ook voor @Patriot:
Mijn verwachting is dat het in NL weinig zou doen. Veel fietsverkeer heeft weinig alternatieven.We find little systematic evidence that all-age helmet laws in Canada induced population-wide reductions in cycling.
Inderdaad. Ik zit vaak genoeg dronken op de fiets, gaat prima omdat het lekker langzaam gaat, dat wil je echt niet in een auto hebbenStoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:09:
[...]
En dat is best een risico als je ook bedenkt dat er genoeg jongeren bewust de fiets pakken om te gaan stappen. Daarvan wil je niet dat een deel de auto gaat pakken omdat ze geen zin hebben in het gedoe met een helm, en dan beschonken achter het stuur stappen.
Die afweging is ooit al gemaakt en toen is er gezegd dat ze liever dronken jongeren op een fiets gedogen want die zijn in verhouding minder gevaarlijk dan dronken automobilisten.
Ach, alsof de politie hier echt tijd aan gaat besteden 's nachts?Jacco011 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:51:
[...]
Fietsen onder invloed is sowieso al geen goed idee.
En hoe denk je vanaf het OV punt naar huis te komen? Of bij die vrienden te komen?De jeugd gaat maar lopen of neemt het OV? Of slapen bij vrienden die in de buurt wonen?
Of beiden geen helm. De opa van 70+ kan prima zelf het risico inschatten en de jeugd kan dat trouwens ook.Jacco011 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:01:
[...]
Maar dan vinden we dat een opoe van 70+ niet meer met de e-bike mag. Maar de jeugd die prima ter voet kan lopen, laten we dronken met de fiets gaan? Dat is dan wel weer meten met twee maten.
Risico nemen hoort ook bij het leven, niks wat je doet is ooit zonder risico's. We moeten als maatschappij accepteren dat ongelukken gebeuren en ook accepteren dat het voor sommige mensen gaat betekenen dat ze een leven lang invalide zijn door hun eigen verkeerde keuzes. Liever dat dan vrijheden zo enorm gaan beperken omdat we ten koste van alles die veiligheid maar omhoog willen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Net zo min dat 100% helm dragen zo extreem veel letsel voorkomt, zoals ik in een paar posts hierboven al voor reken. Wellicht geen reden om het niet te doen, maar tis geen wondermiddel op een toch al piepkleine kans.TheGhostInc schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:53:
Mijn verwachting is dat het in NL weinig zou doen. Veel fietsverkeer heeft weinig alternatieven.
Tis wonderlijk maar de kans op een CVA of hersenletsel door een val in de badkamer lijkt op basis van de data groter dan hersenletsel tijdens een fietsongeval.
En dan is de reductie factor bij dragen 60%, maar dan moet ook nog eens een goede helm op doen en hem vastklikken onder je kin. Vraag is waar leven-kent-risico’s over gaat in preventie-is-zinvol. Voelt op basis van de cijfers een beetje als een rubbertegel onder de schommel. Je moet dus bijna 30k€ aan helmpjes uitgeven om 1 hersenletsel te voorkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-04-2025 16:23 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Maar blijft het toch niet grotendeels dezelfde discussie als bij de autogordel? Die is dit jaar net 50 jaar verplicht (enkel vooraan, die achteraan een paar jaar later).
Toen waren er ook de argumenten als: risico's horen bij autorijden, ik geraak niet op tijd uit de auto,...
Ik heb zelf geen helm maar als het wettelijk verplicht zou worden dan zou ik er een dragen.
Mijn zoon van 15 jaar draagt altijd een helm. Hij wordt ongemakkelijk als hij fietst zonder. Net zoals ik dat heb bij de autogordel.
Bij speedpedelecs is een helm verplicht, misschien is verplichting bij de gewone e-bike (en step?) een volgende wettelijke verplichting?
Toen waren er ook de argumenten als: risico's horen bij autorijden, ik geraak niet op tijd uit de auto,...
Ik heb zelf geen helm maar als het wettelijk verplicht zou worden dan zou ik er een dragen.
Mijn zoon van 15 jaar draagt altijd een helm. Hij wordt ongemakkelijk als hij fietst zonder. Net zoals ik dat heb bij de autogordel.
Bij speedpedelecs is een helm verplicht, misschien is verplichting bij de gewone e-bike (en step?) een volgende wettelijke verplichting?
Ik denk vooral dat het grote verschil is dat mensen nu de fiets pakken omdat je daar geen helm/gordel/whatever voor hoeft. En als dat wegvalt, dat je dan meer autoverkeer veroorzaakt. Bovendien is de hoeveelheid letsel die je met een helm voorkomt (zoals @NiGeLaToR al had voorgerekend) gerommel in de marge, terwijl dat met een autogordel echt duidelijk effect had.Wozmro schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:36:
Maar blijft het toch niet grotendeels dezelfde discussie als bij de autogordel? Die is dit jaar net 50 jaar verplicht (enkel vooraan, die achteraan een paar jaar later).
Zelfde verhaal als met de snorfiets: Snorfiets kreeg helmplicht dus iedereen ging óf brommer rijden óf een fatbike. En daardoor werden de gevolgen erger dan de kwaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 16-04-2025 16:41 ]
Het is wel weer tekenend. Goedkeuren om dronken te fietsen, mensen geven ook geen reet voor fietsverlichting en vele rijden door rood, maar wel massaal afkeuren als automobilisten dronken achter het steur kruipen. Ondertussen roepen Artsen zien steeds meer dronken fietsers op spoedeisende hulp (Jaarlijks lopen 2.000 dronken fietsers ernstig hersenletsel op na een valpartij. En dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 10 jaar geleden.).
Dan zeggen dat een helm amper helpt en we dan eigenlijk ook inplaats van 30k aan helmen (hoofdletsel voorkomen), we de 30k in de zorg kunnen steken (symptoom bestrijding). Ook klagen we dat er te weinig werknemers zijn, terwijl er vele door hoofdletsel niet/minder kunnen werken en mogelijk in de ziektewet verdwijnen.
Het probleem is snel gevonden
Dan zeggen dat een helm amper helpt en we dan eigenlijk ook inplaats van 30k aan helmen (hoofdletsel voorkomen), we de 30k in de zorg kunnen steken (symptoom bestrijding). Ook klagen we dat er te weinig werknemers zijn, terwijl er vele door hoofdletsel niet/minder kunnen werken en mogelijk in de ziektewet verdwijnen.
Het probleem is snel gevonden
Als we mensen dronken op de fiets zien zitten, adviseren we ze om niet verder te fietsen. Maar de ervaring leert dat ze dan soms verderop weer opstappen
De politie kan je rijbewijs niet innemen als je dronken op de fiets wordt aangehouden. Dat kan alleen bij gemotoriseerde voertuigen. Wel kan je een rijontzegging krijgen die enkele uren geldt.
[ Voor 17% gewijzigd door Jacco011 op 16-04-2025 16:45 ]
Knuppel in het hoenderhok, maar: Letsel door dronken fietsers voorkomen doe je niet door ze een helm op het hoofd te plakken, maar door te zorgen dat ze geen alcohol meer kunnen drinken.Jacco011 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:41:
Dan zeggen dat een helm amper helpt en we dan eigenlijk ook inplaats van 30k aan helmen (hoofdletsel voorkomen), we de 30k in de zorg kunnen steken (symptoom bestrijding). Ook klagen we dat er te weinig werknemers zijn, terwijl er vele door hoofdletsel niet/minder kunnen werken en in de ziektewet verdwijnen.
Alleen is daar beleid op maken in Nederland echt nog tegen een heilig huisje aan schoppen.
Ik pluk dit stukje er even tussenuit want volgens mij heb je daarmee een flink deel van de discussie te pakken.Tsurany schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:15:
We moeten als maatschappij accepteren dat ongelukken gebeuren en ook accepteren dat het voor sommige mensen gaat betekenen dat ze een leven lang invalide zijn door hun eigen verkeerde keuzes. Liever dat dan vrijheden zo enorm gaan beperken omdat we ten koste van alles die veiligheid maar omhoog willen.
Het probleem met mensen vrijheden geven is dat de maatschappij opdraait voor de kosten van de gevolgen ervan. Je betaalt je ziekenhuiskosten en je uitkering niet zelf, dat wordt (terecht) door de maatschappij in z'n geheel gedragen. Onverantwoord gedrag van jou kost mij dus centen. Om precies die reden heeft diezelfde maatschappij ook het recht om vrijheden in te perken, gewoon omdat dat voordeliger is voor iedereen.
Hoe ver we daar precies in gaan is dan weer de discussie die we hier voeren (naast dat je haar niet goed zit als je een helm op hebt, en dat je zo'n ding ergens moet laten. Ik heb precies hetzelfde probleem met m'n jas, die moet ik ook ergens laten, en een capuchon verpest m'n haar. Dus ik kom alleen buiten in de zomer
Als we met z'n allen accepteren dat we extra betalen voor 'gevaarlijk fietsen' vind ik dat prima, dat doen we nu ongeveer al. Als we de kosten van het probleem bij de fietsers neer willen leggen dan verplichten we die helm.
Dat zo'n dom ding helpt is volgens mij geen discussiepunt meer, of ie meer helpt dan tegenzit is blijkbaar een groter probleem. Persoonlijk is het me om het even, hoewel ik nu vrolijk helmloos fiets.
Als oplossing tegen al die mensen die dan maar de auto pakken verbieden we gewoon parkeerplekken voor de deur. Dan moet je kiezen of je eerst 10 minuten loopt naar je gemotoriseerde vervoer, of dat je de fiets pakt naar je bestemming. Ik denk dat dat meer helpt dan nog meer asfalt aanleggen.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
En daar hebben we direct het andere heilige huisje, eh, koe.FreezeXJ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:48:
[...]
Als oplossing tegen al die mensen die dan maar de auto pakken verbieden we gewoon parkeerplekken voor de deur. Dan moet je kiezen of je eerst 10 minuten loopt naar je gemotoriseerde vervoer, of dat je de fiets pakt aar je bestemming. Ik denk dat dat meer helpt dan nog meer asfalt aanleggen.
@FreezeXJ ik rekende daarom al voor dat voor elk voorkomen hersenletsel geval irl tot een fietsongeval €30.000,- aan helmpjes gedragen moet worden.
Dat maakt niet dat ik voor of tegen ben, maar wel dat het een fors impactvolle ingreep is met marginaal effect.
Ter vergelijking zal gek genoeg een vuurwerkverbod relatief goedkoop zijn als je kosten vs baten doorrekent. Al slaat die regel net zo goed nergens op als we illegaal vuurwerk niet weten te weren.
En dan blijkt ook nog eens dat een fors deel van het hersenletsel op de fiets door dronken bestuurders komt. Een ander fors deel door bejaarden. Er blijft dan écht nauwelijks ratio over om een nuchter volwassen persoon een helm te laten dragen, als je 80% van de gevallen voorkomt door kinderen, bejaarden en dronken mensen met helm laat fietsen.
Nb: mountainbikers en wielrenners dragen al vaak een helm, naar vallen ook in de cijfers.
Dat maakt niet dat ik voor of tegen ben, maar wel dat het een fors impactvolle ingreep is met marginaal effect.
Ter vergelijking zal gek genoeg een vuurwerkverbod relatief goedkoop zijn als je kosten vs baten doorrekent. Al slaat die regel net zo goed nergens op als we illegaal vuurwerk niet weten te weren.
En dan blijkt ook nog eens dat een fors deel van het hersenletsel op de fiets door dronken bestuurders komt. Een ander fors deel door bejaarden. Er blijft dan écht nauwelijks ratio over om een nuchter volwassen persoon een helm te laten dragen, als je 80% van de gevallen voorkomt door kinderen, bejaarden en dronken mensen met helm laat fietsen.
Nb: mountainbikers en wielrenners dragen al vaak een helm, naar vallen ook in de cijfers.
Let op:
Let s.v.p. op de volgende topic regels:
• Onderbouw je standpunt, waar nodig onderbouwd met betrouwbare bronnen
• Hou de risico discussie beperkt tot het verkeer, haal er geen andere zaken bij.
• AWM is voor maatschappij brede discussie, laat individuele voorbeelden of gedrag achterwege.
Let s.v.p. op de volgende topic regels:
• Onderbouw je standpunt, waar nodig onderbouwd met betrouwbare bronnen
• Hou de risico discussie beperkt tot het verkeer, haal er geen andere zaken bij.
• AWM is voor maatschappij brede discussie, laat individuele voorbeelden of gedrag achterwege.