En zelfs als we accepteren dat sommige mensen soms een glaasje meer drinken dan goed voor ze is, het helpt ook niet dat vooral de laatste jaren er veel afbraak is geweest van (lokaal) OV. Ik praat niks goed, maar in mijn gemeente is het bijv. zelfs op de stapavonden niet meer mogelijk om zo rond 0:00 de bus van het centrum naar huis te nemen waar dat niet al te lang geleden om 02:00 nog kon. Gevolg: Meer dronken mensen gebruiken eigen vervoer.Stoney3K schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:43:
[...]
Knuppel in het hoenderhok, maar: Letsel door dronken fietsers voorkomen doe je niet door ze een helm op het hoofd te plakken, maar door te zorgen dat ze geen alcohol meer kunnen drinken.
Alleen is daar beleid op maken in Nederland echt nog tegen een heilig huisje aan schoppen.
En dan heb ik toch oprecht 100x liever dat ze dronken op de fiets zitten, iets waarmee ze bij vrijwel alle ongevallen alleen zichzelf lichamelijk iets aan doen en zelfs als dat niet zo is de andere partij het nog na kan vertellen.
Dat in tegenstelling tot een stuk metaal van 1000+ KG zonder enige snelheidslimiet waarbij je een heel gezin op slag mee dood kunt rijden.
In het extreme geval dus iedereen verbieden ooit nog eigen vervoer te gebruikenFreezeXJ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:48:
[...]
Ik pluk dit stukje er even tussenuit want volgens mij heb je daarmee een flink deel van de discussie te pakken.
Het probleem met mensen vrijheden geven is dat de maatschappij opdraait voor de kosten van de gevolgen ervan. Je betaalt je ziekenhuiskosten en je uitkering niet zelf, dat wordt (terecht) door de maatschappij in z'n geheel gedragen. Onverantwoord gedrag van jou kost mij dus centen. Om precies die reden heeft diezelfde maatschappij ook het recht om vrijheden in te perken, gewoon omdat dat voordeliger is voor iedereen.
Hoe ver we daar precies in gaan is dan weer de discussie die we hier voeren