Geen idee, maar geen enkel probleem gehad tot 6 weken geleden. Na bezoek van de monteur en verandering van instellingen is het vebruik op sommige dagen 8 kWh per dag, wat veel te veel is. Mail naar Vaillant gestuurd en vandaag te horen gekregen dat er een nieuwe word geleverd.wittmann1982 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:27:
[...]
De legionellarun doe je toch altijd op een temp van 60+ graden (hier ingesteld op 65)?
Die temp haal je toch nooit met enkel de warmtepomp, die gaat maar tot 57. Erboven ingesteld (voor tapwater) warmt het op tot die 57 met de warmtepomp en voor de laatste paar graden te verhogen springt het elektrisch element dan bij. Zo gaat het ook voor de legionellarun. Althans toch voor onze arostor 150.
Vaillant hier ook net weer weg, na 1.5-2 jaar mailtjes en telefoontjes eindelijk iemand langs geweest, wat een grap.
De Compressor moest even 15-20 minuten op stoom komen waarna de monteur binnen 1 minuut concludeerde dat hij stuk was en niet gerepareerd kon worden.
Van geluidloos naar pokkeherrie in nog geen 30 seconden denk ik.
Nu afwachten wat Vaillant gaat doen, Boiler is inmiddels ruim 2.5 jaar oud.
De Compressor moest even 15-20 minuten op stoom komen waarna de monteur binnen 1 minuut concludeerde dat hij stuk was en niet gerepareerd kon worden.
Van geluidloos naar pokkeherrie in nog geen 30 seconden denk ik.
Nu afwachten wat Vaillant gaat doen, Boiler is inmiddels ruim 2.5 jaar oud.
Ik denk dat je ze best op dit topic kunt wijzen..
Die dingen vallen bij de bosjes neer, net voor of net na de garantie.
Die dingen vallen bij de bosjes neer, net voor of net na de garantie.
Vailliant krijgt toch al die claims zelf binnen?
Die weten dan wel meer dan wat in dit topic alleen staat.
Die weten dan wel meer dan wat in dit topic alleen staat.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hier inmiddels bijna 2 jaar bezig, eerst via eSanico, die kregen het na eigen zeggen niet voor elkaar Vaillant BE lang te laten komen. Die gooide uiteindelijk de neus voor me deur dicht en verwezen net als jullie naar Vaillant NL.
Na maanden van heen en weer mailen, omdat ik geen installateur had die die garantie melding kon doen is er begin maart eindelijk iemand langs geweest. Conclusie: Hij is stuk…. Goh… echt…
En toen werd het weer stil, 3 weken lang, op een factuur van 170 euro na. (Voorrijkosten en 45 minuten werk… de beste man was alleen na 20 minuten al weer weg…).
Na heel veel bellen en loze terugbel beloftes vandaag iemand aan de lijn gehad.
Toestel heeft een eerste registratie datum van 27-5-2020 (Hoe dan, hij is door mij op 11-5-2021 besteld bij eSanico).
Wij hebben een eerste melding van u ontvangen na 3.5 jaar, dus geen garantie.
Verwezen naar de factuur en mijn eerste communicatie met eSanico.
Hij ging er naar kijken, maar kon niks beloven..
Benieuwd waar ze nu mee gaan komen…
Na maanden van heen en weer mailen, omdat ik geen installateur had die die garantie melding kon doen is er begin maart eindelijk iemand langs geweest. Conclusie: Hij is stuk…. Goh… echt…
En toen werd het weer stil, 3 weken lang, op een factuur van 170 euro na. (Voorrijkosten en 45 minuten werk… de beste man was alleen na 20 minuten al weer weg…).
Na heel veel bellen en loze terugbel beloftes vandaag iemand aan de lijn gehad.
Toestel heeft een eerste registratie datum van 27-5-2020 (Hoe dan, hij is door mij op 11-5-2021 besteld bij eSanico).
Wij hebben een eerste melding van u ontvangen na 3.5 jaar, dus geen garantie.
Verwezen naar de factuur en mijn eerste communicatie met eSanico.
Hij ging er naar kijken, maar kon niks beloven..

Benieuwd waar ze nu mee gaan komen…
Gewoon reageren in een reclame topic op facebook van vaillant dat je niet zo gelukkig bent met vaillant en de webwinkel. Ook al is de webwinkel verantwoordelijk ook vaillant moet de consument beschermen.
snameroc
"Wettelijk", maar ga er maar eens achteraan, heb je garantie vanaf het moment dat ie bij jou geleverd is, niet eens factuurdatum...
Succes er mee! Ellende is het.
Zojuist eindelijk terug gebeld, ze erkennen nu dat hij stuk is en dat de datum van levering 21 mei 2021 is.JohanSavelkoul schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:04:
"Wettelijk", maar ga er maar eens achteraan, heb je garantie vanaf het moment dat ie bij jou geleverd is, niet eens factuurdatum...
Maar hij trekt ook de conclusie dat het NU (10-4-2024) al 3 jaar later is. Vervanging van de Compressor is de oplossing, kosten EUR 1400,-.
Ze bieden 50% korting.... man man man..
Voorrijkosten á EUR 70, en dan 6 uur á EUR 95 per uur!!
EUR 750 aan onderdelen...
En geloof het of niet, maar dat zijn nog de EX btw bedragen ook!
Ze hebben alle mail historie in bezit, van ruim 1.5 jaar heen en weer mailen met Vaillant Belgie en Esanico.. wow...
[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 10-04-2024 15:02 ]
Bizar. Leuk, één Europa.
Je zou toch zeggen, zet maar een elektrische boiler neer...
Je zou toch zeggen, zet maar een elektrische boiler neer...
Zoals ik al zei de sociale media opzoeken zoals facebook en daar vertellen hoe ze met hun klanten omgaan. Iedere dag opnieuwBasvanS schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:57:
[...]
Zojuist eindelijk terug gebeld, ze erkennen nu dat hij stuk is en dat de datum van levering 21 mei 2021 is.
Maar hij trekt ook de conclusie dat het NU (10-4-2024) al 3 jaar later is. Vervanging van de Compressor is de oplossing, kosten EUR 1400,-.
Ze bieden 50% korting.... man man man..
Voorrijkosten á EUR 70, en dan 6 uur á EUR 95 per uur!!
EUR 750 aan onderdelen...
En geloof het of niet, maar dat zijn nog de EX btw bedragen ook!
Ze hebben alle mail historie in bezit, van ruim 1.5 jaar heen en weer mailen met Vaillant Belgie en Esanico.. wow...
snameroc
Kun je doen, en dan vooral de leverancier en Vaillant beide taggen in alles wat je er maar over kwijt kunt.
Een volhoudende echt zeurklant zijn ze liever kwijt dan rijk.
Onder iedere advertentie die je ziet..
Sinds vandaag geeft onze Arostor 150 een Err 1 melding. Geluid is normaal, lijkt alsof de warmtepomp werkt, maar af en toe hoor ik iets "slepen", duurt een fractie van een seconde. Hij verbruikt nu volgens de Shelly nog amper 40 watt, tijdens dat "slepen" zie ik een piek in het verbruik.
Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn? Ook de onze is, rara, net uit garantie (26 maand oud).
Iemand een idee wat er hier aan de hand kan zijn? Ook de onze is, rara, net uit garantie (26 maand oud).
Compressor die probeert aan te slaan?
40 watt zal alleen de ventilator en de elektronica zijn die draait.
40 watt zal alleen de ventilator en de elektronica zijn die draait.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb even de kap eraf gehaald. Ik zie enkel de ventilator draaien, de "klik" komt idd. uit de compressor, dit ziet er niet goed uit vrees ik.
Compressor zit vast denk ik en schakelt in beveiliging.
Je hebt geen vreemde geur gemerkt hiervoor?
Je hebt geen vreemde geur gemerkt hiervoor?
[ Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 15-04-2024 18:07 ]
Nee, totaal niet. Staat wel in de berging waar ik niet elke dag kom, wel in de gang, dus het zou me wel moeten opgevallen zijn. Ik vermoed dat ik daar zelf niet veel aan kan doen?
Als het goed is komen ze vrijdag langs om de volledige compressor te vervangen onder garantie. Heb uiteindelijk aangeboden de factuur te betalen van EUR 170,- voor de inspectie. Deze had Esanico natuurlijk moeten doen en vervolgens garantie moeten claimen bij Vaillant.JohanSavelkoul schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:12:
Kun je doen, en dan vooral de leverancier en Vaillant beide taggen in alles wat je er maar over kwijt kunt.
Ik had altijd begrepen dat dat niet kon terplaatse. Ik ben dus heel benieuwd hoe een en ander gedaan wordt. Ik heb een complete nieuwe boiler gekregen van dimplex maar die is indentiek.
snameroc
Ze zijn een hele dag bezig geweest met 2 man, normaal een halve dag werk met 1 man verwachtte hij. Ze hebben er een hele 'docu' van gemaakt zodat andere monteurs in de toekomst de zelfde reparatie kunnen uitvoeren.
Da's mooi maar gaat de nieuwe compressor ook weer over 2 jaar kaduuk of weten ze waar dat door kwam?BasvanS schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:25:
Ze zijn een hele dag bezig geweest met 2 man, normaal een halve dag werk met 1 man verwachtte hij. Ze hebben er een hele 'docu' van gemaakt zodat andere monteurs in de toekomst de zelfde reparatie kunnen uitvoeren.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het leek een poosje goed te gaan, echter nu ook symptomen van te weinig koudemiddel.BasvanS schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:25:
Mag ik misschien het emailadres van vaillant?
Wellicht dat ik daar wel met het probleem terecht kan?
Bvd.
every man is wise, until he speaks
Het verhaal is dat het koude middel gebrek is bij problemen. Dus of de compressor echt stuk is of dat hij stuk gegaan is door koude middel gebrek?Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:42:
[...]
Da's mooi maar gaat de nieuwe compressor ook weer over 2 jaar kaduuk of weten ze waar dat door kwam?
snameroc
:strip_exif()/f/image/aAyRkcL18cMFBRHSNvCaDXKA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels ontdekt dat de intervallen worden veroorzaakt door de maximaal temperatuur beveiliging van de Compressor. Deze wordt gloeiend heet. Na afkoelen start hij weer op. Door de regelmatige stops wordt de HD storing niet meer aangesproken. Duurt niet lang maar voor de Compressor overlijd.
Heb inmiddels contact bij Vaillant. Ben benieuwd.
Hebben jullie ook een expansievat ertussen veinstalleerd. Mijn arostor was gaan lekken na 2 jaar en heb nu een nieuwe. Wil dit lekken in de toekomst voorkomen.
Helpt een expansievat om dat te voorkomen of is alleen een 6 bar inlaatcombjnatie voldoende?
Helpt een expansievat om dat te voorkomen of is alleen een 6 bar inlaatcombjnatie voldoende?
Expansievat is er om de waterslag te dempen. Je veiligheidstoestel beveiligd tegen overdruk. Heb zelf een seperaat overdrukventiel van 6 bar. Deze zie je bij elke verwarmcyclus drainen.
Hier een aroStor 200 liter in gebruik; af en toe hoge druk error. Ik bedien PV ECO contact en PV MAX contact worden bediend via SMA home manager & Edimax smart plugs. Gewenste temp ingesteld op 55°, PV ECO 60° en PV MAX 65°. Op donkere dagen wanneer de zonnepanelen dus niet voldoende overschot hebben krijg ik de gekste resultaten en is het met regelmaat niet mogelijk om meer dan 2 douches te nemen. Circulatiepomp zorgt voor een temperatuurval van nu 5° , in het koude seizoen nog meer. Als PV ECO contact niet aan is dan wacht de boiler tot 47° vooraleer de wp aan slaat; dan kan je met moeite 2 douches nemen. dus PV ECO moet altijd aan staan (zoals bij levering want dan zit er een draadbrug op) De handleiding is zo dubbelzinnig als maar kan zijn. Er zit ook een soort timer in maar het is volstrekt onduidelijk of dat ook maar iets doet PV Voorrang aan of uit maakt ook allemaal niet uit. Om de actuele watertemperatuur te zien moet je naar het instellingen menu gaan; hoe onnozel is dat ? De gewenste temperatuur staat gewoon in het display; zou omgekeerd moeten zijn. Heb bijna een jaar gewacht op de levering van deze boiler; Vaillant zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en vanaf dat het me ook maar 1 euro kost gaat ie er uit;
[ Voor 0% gewijzigd door clip87 op 09-05-2024 11:50 . Reden: typos ]
Inmiddels technieker langsgeweest voor onze 150. Compressor kapot. Volledig nieuw toestel in bestelling, gelukkig onder garantie.
Bij mij komt Vaillant later deze maand langs. Mijn WPB warmt na gebruik vrijwel altijd op op 1500w, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Daarnaast heb ik nog nooit een legionella run kunnen doen: altijd ‘leg run error’, op zowel comfort/eco/anti-vries-stand. Gasdruk lijkt wel ok te zijn. Gelukkig nog in m’n eerste jaar. Maar maak me wel zorgen met alles wat ik hier lees.
Als je die 'max tijd' durft instellen op 'auto' doet die ook raar, gaat ook steeds opwarmen met het element. Best dat dat op 'uit' staat. Daar kan het dus ook aan liggen.
Die 'leg error'ook gehad. Dat kwam omdat ik wat zitten instellen had met de tijdschemas. Weergezet naar fabrieksinstellingen en toen lukte het wel weer prima.
Die 'leg error'ook gehad. Dat kwam omdat ik wat zitten instellen had met de tijdschemas. Weergezet naar fabrieksinstellingen en toen lukte het wel weer prima.
@wittmann1982 die tijdsschemas doen bij mij helemaal niks voor zover ik dat kan monitoren (de boiler is aangesloten op een TAPO P110 stekker dus ik kan het perfect volgen door de verbruikshistoriek). De temperatuurmeting is volgens mij ook slecht: vandaag na 2 douches 58°, na de derde douche plots 45° en die 3e douche duurde niet langer dan de vorige 2. Bovendien notreerde ik die 45° pas nadat de derde douche al een klein uur voorbij was en de wp + weerstand de temp al hebben kunnen opdrijven. Met 4 personen een douche van 5 minuten nemen van +/- 39° en debiet van 10l / minuut (=gemengd koud + warm water) lukt volgens mij niet. Mijn installateur heeft nu interventie aangevraagd bij Vaillant maar ik verwacht er eigenlijk niks van tenzij ik een early production unit zou hebben waar ondertussen al een aantal verbeteringen aan aangebracht zouden zijn ? Heb nog 13 maanden garantie (geplaatst juni 23) wat eigenlijk belachelijk is; men zou minstens 5 jaar garantie moeten geven.
Wat ik ook vreemd vind is dat op de Vaillant site de aroStor boilers niet meer getoond worden ? Heel vreemd of zie ik iets over het hoofd ?
Wat ik ook vreemd vind is dat op de Vaillant site de aroStor boilers niet meer getoond worden ? Heel vreemd of zie ik iets over het hoofd ?
Ze verkopen die inmiddels niet meer door de vele problemen die ermee zijn. Enkel nog via garantie raak je aan een nieuw toestel.
Die wp boilers zijn trouwens een ge-rebrand product. Vaillant ontwikkelde die niet zelf (jammer genoeg).
Die wp boilers zijn trouwens een ge-rebrand product. Vaillant ontwikkelde die niet zelf (jammer genoeg).
@wittmann1982 enig idee wie de OEM was?
[ Voor 13% gewijzigd door clip87 op 09-05-2024 20:25 ]
Jou verhaal is 1 op 1 mijn ervaring. De machine is een engineerdraak. De PV functies zijn waardeloos, omdat de WP faal geen hogere temperaturen haalt. Continue HD error.clip87 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:28:
Hier een aroStor 200 liter in gebruik; af en toe hoge druk error. Ik bedien PV ECO contact en PV MAX contact worden bediend via SMA home manager & Edimax smart plugs. Gewenste temp ingesteld op 55°, PV ECO 60° en PV MAX 65°. Op donkere dagen wanneer de zonnepanelen dus niet voldoende overschot hebben krijg ik de gekste resultaten en is het met regelmaat niet mogelijk om meer dan 2 douches te nemen. Circulatiepomp zorgt voor een temperatuurval van nu 5° , in het koude seizoen nog meer. Als PV ECO contact niet aan is dan wacht de boiler tot 47° vooraleer de wp aan slaat; dan kan je met moeite 2 douches nemen. dus PV ECO moet altijd aan staan (zoals bij levering want dan zit er een draadbrug op) De handleiding is zo dubbelzinnig als maar kan zijn. Er zit ook een soort timer in maar het is volstrekt onduidelijk of dat ook maar iets doet PV Voorrang aan of uit maakt ook allemaal niet uit. Om de actuele watertemperatuur te zien moet je naar het instellingen menu gaan; hoe onnozel is dat ? De gewenste temperatuur staat gewoon in het display; zou omgekeerd moeten zijn. Heb bijna een jaar gewacht op de levering van deze boiler; Vaillant zal zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en vanaf dat het me ook maar 1 euro kost gaat ie er uit;
Inmiddels is mijn compressor aan het sterven, waarbij hij tijdens verwarmen continue uitschakeld doordat de compressor oververhit raakt.
Mijn vermoeden is dat Vaillant er allang hoogte van heeft, maar de kop in het zand steekt. Ik heb verscheidene mails met ze gehad,waarbij ik werd afgescheept met onwaarheden.
Indien je een Belgisch exemplaar hebt val je sowieso tussen wal en schip. Elk land staat op zichzelf, waarbij je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Één Europa ho maar. Komt ze goed uit.Net een jaar in gebruik.
Ik heb nog eén kans, omdat ik toevallig een kennis heb met connecties bij vaillant nl. Zo niet dan zal ik een media bombardement starten om de gang van zaken duidelijk kenbaar te.maken. shitshow
In Scandinavië moeten ze dat toch al lang onder controle hebben zou ik denken; ga deze vakantie naar Noorwegen: zal eens gaan luisteren welke merken daar gangbaar zijn.
@Rickysaint een Europese class action is natuurlijk een optie maar dan moet je voldoende partijen bij elkaar krijgen en ondertussen als het ding het opgeeft zit je zonder warm water en dat kan je geen dag missen. Ik blijf het gegeven van een warmtepompboiler genegen. Moet alleen nu gaan anticiperen en de markt grondig verkennen. Een ezel stoot zich geen 2 keer en al zeker niet aan Vaillant.
Volgens mij worden de units, sowieso de tanks, ergens in Friesland gemaakt en vervolgens geassembleerd.
Bij ons is de unit ook onder garantie vervangen, verbruik is nu weer terug op ca. 2,5 kWh per dag.
Wij hebben een 270Liter arostor van een ruim jaar oud draaien.
Aangesloten buiten/buiten met 2x 160mm dakdoorvoer.
In de winter had hij best veel moeite, stond regelmatig te draaien van 08:00 tot 20:00
Nu stond hij vandaag vanaf 17:00 het water te verwarmen, en om 19:30 heb ik de temperatuur van de verdamper uitgelezen via het display. 14graden. Is dit normaal? Hij stond nog te verwarmen op dat moment.
Aangesloten buiten/buiten met 2x 160mm dakdoorvoer.
In de winter had hij best veel moeite, stond regelmatig te draaien van 08:00 tot 20:00
Nu stond hij vandaag vanaf 17:00 het water te verwarmen, en om 19:30 heb ik de temperatuur van de verdamper uitgelezen via het display. 14graden. Is dit normaal? Hij stond nog te verwarmen op dat moment.
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Wat een totale ramp dit toestel, zal Vaillant ook wel spijt van hebben.
@ron36 Volgens mij is die temperatuur veel te hoog.
Dat dacht ik dus ook, dacht dat iemand geschreven had dat het tussen de -5 en +5 moet zijn.
Maar ik wacht op bevestiging. Als dit een probleem is heb ik wel het vermoeden dat hij nooit echt goed geweest is.
Word wel lastig met garantie vermoed ik? Want echt stuk is hij nog niet, draait nog wel maar niet optimaal.
Is aangekocht bij een Nederlandse grote winkel, wel zelf geïnstalleerd.
Die temperatuur is erg afhankelijk van de aangezogen lucht temperatuur. Dus het een zegt niets als je het ander niet weet.
snameroc
De aangezogen lucht was op dat moment 21gr. Was de buitenlucht.
Ik wil de boiler ook niet meteen afschrijven, maar ben er wel scherp op nu ik zie dat er veel stuk gaan, heb nog ongeveer 8 maanden garantie, en hoop dat als er problemen komen dat die binnen de garantie komen.
EDIT, was binnenlucht, was net dag ervoor omgeschakeld. Draait nu Binnen/buiten. Zuigt binnen aan op dit moment.
Ik wil de boiler ook niet meteen afschrijven, maar ben er wel scherp op nu ik zie dat er veel stuk gaan, heb nog ongeveer 8 maanden garantie, en hoop dat als er problemen komen dat die binnen de garantie komen.
EDIT, was binnenlucht, was net dag ervoor omgeschakeld. Draait nu Binnen/buiten. Zuigt binnen aan op dit moment.
[ Voor 17% gewijzigd door ron36 op 21-05-2024 17:32 ]
Ik zal deze zaterdag als ik thuis ben tijdens de run kijken wat de temperaturen bij mij zijn. Bij mij uiten de problemen zich door dat de compressor steeds vaker stopte terwijl de ventilator door liep. De nieuwe boiler doet het weer goed en verbruikt 1 a 1,5 kwh per dag. De probleem boiler zat op laatst op 3 kwh per dag. Hij deed het nog wel maar deed er steeds langer over.
snameroc
4 graden meet hij bij een lucht inlaat temperatuur van 19 graden
snameroc
Vandaag belde mijn installateur dat Vaillant wil dat op alle AroStor WPB een andere inlaatcombinatie wordt gezet. (ik heb overigens nog geen problemen)
Als hij bij jou vervangen zou worden (of bij iemand anders in het topic), kan er dan fotomateriaal genomen worden?zerocool schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:42:
Vandaag belde mijn installateur dat Vaillant wil dat op alle AroStor WPB een andere inlaatcombinatie wordt gezet. (ik heb overigens nog geen problemen)
Kwestie dat wij als tweakers zelf ook aan de slag kunnen als er geen garantie meer op zou zitten
Morgen ga ik de boiler vervangen door een warmtepomp met all in one unit. Tot nui toe is de enige route om de boiler naar Belgie te sturen naar de verkopende partij en dan hopen op een financiele compensatie. Iemand nog succes gehad op een andere manier?
Weet je toevallig wat het probleem is en welke inlaatcombinatie Vaillant wil dat er wordt geinstalleerd?zerocool schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:42:
Ik krijg binnenkort een monteur vanwege lage waterdruk trouwens. De rest van de problemen speelt hier (nog) niet. Op het roesten na dan

Geen idee, ik zal hem uithoren als ze langskomenobjectief2 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:27:
[...]
Weet je toevallig wat het probleem is en welke inlaatcombinatie Vaillant wil dat er wordt geinstalleerd?
Ik krijg binnenkort een monteur vanwege lage waterdruk trouwens. De rest van de problemen speelt hier (nog) niet. Op het roesten na dan
Ik heb zelf zojuist een monteur bij de Arostor gehad. Een inlaatcombinatie van max. 6 bar willen ze het liefst.zerocool schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:50:
[...]
Geen idee, ik zal hem uithoren als ze langskomen
8 bar is teveel volgens Vaillant. Het klinkt mij alsof er een oorzaak wordt gezocht in die inlaatcombinatie om problemen maar niet te hoeven oplossen. Maar dat is mijn gevoel
Inlaatcombi van 6 in plaats van 8 bar is uiteraard veiliger/beter voor het apparaat.
De inmiddels defecte AroStor heeft bij mij 2 jaar op een inlaatcombi van 6 bar gedraaid...
Mijn gevoel zegt ook dat dit staat los van de compressor/koelgas lekkage problematiek.
De inmiddels defecte AroStor heeft bij mij 2 jaar op een inlaatcombi van 6 bar gedraaid...
Mijn gevoel zegt ook dat dit staat los van de compressor/koelgas lekkage problematiek.
Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Damn, dat ziet er niet best uit. Is dat ‘normaal’? En moet je als WPB gebruiker zelf zo’n unit vervangen om de 2,5 jaar? Waar koop je dat eigenlijk en wat kost het?wittmann1982 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na iets meer dan 2 jaar gebruik (met ontharder tot ong 5 graden).
Anode kon dus nog ff mee. Hopelijk houdt het nieuwe exemplaar het langer uit.
Dit is van onze defecte arostor 150, uit nieuwsgierigheid eens opengemaakt. Dit is normaal, die anode is de zwakste schakel die de corrosie 'neemt' zodat de kuip niet begint te roesten.
De handleiding zegt jaarlijks checken. Dat vind ik overdreven. In onze situatie kan ik gerust 4 a 5 jaar wachten lijkt me vooraleer ik de anode moet vervangen.
Maar meestal gaan die toestellen zo lang niet mee
De handleiding zegt jaarlijks checken. Dat vind ik overdreven. In onze situatie kan ik gerust 4 a 5 jaar wachten lijkt me vooraleer ik de anode moet vervangen.
Wow, dank voor het delen en uitleggen! En wat is er nu (hopelijk) anders aan je nieuwe WPB, waardoor die het langer uit zou moeten houden?wittmann1982 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:56:
Dit is van onze defecte arostor 150, uit nieuwsgierigheid eens opengemaakt. Dit is normaal, die anode is de zwakste schakel die de corrosie 'neemt' zodat de kuip niet begint te roesten.
De lassen van het koelcircuit zouden naart het schijnt beter zijn... hoop ik...
Ik sta op het punt een arostor 270 aan te schaffen. Nu ben ik benieuwd of de hier genoemde problemen met de compressoren nog steeds aan de orde zijn bij de huidige modellen of betreft dit "oudere" modellen?
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Waarom zou je het risico nemen? Vaillant zal vast zeggen dat ze goed werken. Zij zijn de enige die het echt weten of het issue is opgelost
Goed punt. De reden is de verkrijgbaarheid via mijn werkgever. Nu is het echter zo dat ik ook een Panasonic 270L kan kopen via mijn werkgever. In eerste instantie zag ik dat niet zo zitten, omdat dat geen rvs vat is. Inmiddels heb ik gelezen dat dat exacte kopiën zijn van de atlantic explorer v4. En dat schijnt een prima ding te zijn als ik de ervaringen hier lees.Kiwi_Kevin schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:07:
Waarom zou je het risico nemen? Vaillant zal vast zeggen dat ze goed werken. Zij zijn de enige die het echt weten of het issue is opgelost
Dat zal dan nog een stockproduct zijn dat nog bij de een of andere winkel in hun magazijn staat?
Vaillant levert die Arostors toch niet meer?
Als er ooit een volgende komt zal ik in elk geval vooraf informeren of het weer geen ge-rebrand product is dat men niet zelf heeft ontwikkelt.
Indien die Panasonic effectief een Atlantic explorer is, dan zou ik het wel weten
Vaillant levert die Arostors toch niet meer?
Als er ooit een volgende komt zal ik in elk geval vooraf informeren of het weer geen ge-rebrand product is dat men niet zelf heeft ontwikkelt.
Indien die Panasonic effectief een Atlantic explorer is, dan zou ik het wel weten
Ik heb inmiddels een nieuw exemplaar gekregen. Blijkbaar lijkt er dus op dat ze nog worden gefabriceerd.
Kan van geluk spreken, waar ik een connectie bleek te hebben bij een Vaillant dealer. Mijn Belgische exemplaar leek eerst tussen wal en schip te vallen betreft garantie.
Op eerste gezicht lijkt dit exemplaar een aantal wijzigingen te hebben. Het ventilator huis is van EPS ipv staal. De waaier is nu van kunstof. Ook de compressor lijkt gewijzigd.
De tijd zal het zeggen. Ik hou vooralsnog maar rekening met een korte levensduur. Tijd zal het zeggen.
Kan van geluk spreken, waar ik een connectie bleek te hebben bij een Vaillant dealer. Mijn Belgische exemplaar leek eerst tussen wal en schip te vallen betreft garantie.
Op eerste gezicht lijkt dit exemplaar een aantal wijzigingen te hebben. Het ventilator huis is van EPS ipv staal. De waaier is nu van kunstof. Ook de compressor lijkt gewijzigd.
De tijd zal het zeggen. Ik hou vooralsnog maar rekening met een korte levensduur. Tijd zal het zeggen.
En mijn Arostor 200 zijn compressor is zojuist ook een takke herrie gaan maken. Dankzij de handige tip in dit topic de temperatuur kunnen checken en deze stond na een half uur ratelen op 11,5 graden. Contact met de installateur opgenomen, deze probeert iets voor mij te regelen met de leverancier. Heeft 2 jaar zonder problemen gedraaid.
Update:
Vaillant is langs geweest en heeft geconstateerd dat de compressor niet naar behoren functioneert, de boiler wordt vervangen door een nieuwe. Vraag mij wel af of deze dan op den duur ook niet gewoon na 2 jaar ermee ophoud?
Update:
Vaillant is langs geweest en heeft geconstateerd dat de compressor niet naar behoren functioneert, de boiler wordt vervangen door een nieuwe. Vraag mij wel af of deze dan op den duur ook niet gewoon na 2 jaar ermee ophoud?
[ Voor 28% gewijzigd door Berenkeutel op 12-06-2024 16:55 ]
Heb je een paar foto's van de gewijzigde delen eventueel?Rickysaint schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:54:
Ik heb inmiddels een nieuw exemplaar gekregen. Blijkbaar lijkt er dus op dat ze nog worden gefabriceerd.
Update: inmiddels komt vaillant opnieuw op bezoek. Splinter nieuwe boiler lekt water thv de meetbuis van het verwarmingselement. Lijkt niet goed te zijn gesoldeerd.
Quality control laat te wensen over in de fabriek.
Zodra ik de gelegenheid heb dan plaats ik foto's
Allemachtig hee...Rickysaint schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:11:
Update: inmiddels komt vaillant opnieuw op bezoek. Splinter nieuwe boiler lekt water thv de meetbuis van het verwarmingselement. Lijkt niet goed te zijn gesoldeerd.
[ Voor 32% gewijzigd door Gramser op 12-06-2024 15:23 ]
Nieuwe compressor is inmiddels ook stuk, wederom de hoge druk melding. Ik krijg nu een voorstel voor vervanging door nieuw of financiële compensatie. Dit laatste heb ik gevraagd omdat ik veel extra kosten moet maken om de boiler te laten vervangen door een nieuwe waarvan ik ik niet zeker weet of hij dit keer wel lang mee gaat.Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:42:
[...]
Da's mooi maar gaat de nieuwe compressor ook weer over 2 jaar kaduuk of weten ze waar dat door kwam?
Er is op dit moment ook te leven met een storing die zich altijd op een specifiek moment voordoet. Waarna ik deze handmatig kan resetten.
Vanwege compressor-issues heb ik, na een bezoek van een Vaillant medewerker, een nieuwe WPB 150liter gekregen van Vaillant. Wordt volgende week geinstalleerd door mijn eigen monteur. Hopelijk zijn de problemen daarna verholpen (en blijven ze weg, haha).
Zegt Vaillant daar niets over dan? Over of het vervangende exemplaar verbeterd is?
Bij mij zei de Vaillant medewerker dat een nieuw exemplaar wordt teruggezet, geen aanpassingen.Kiwi_Kevin schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:27:
Zegt Vaillant daar niets over dan? Over of het vervangende exemplaar verbeterd is?
Heb zelf inmiddels al Ruim een maand niks gehoord van Vaillant. Heb ook de vraag gesteld of ik wel wat anders krijg en niet weer potentieel de zelfde problematiek, daar pas ik voor natuurlijk.Kiwi_Kevin schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:27:
Mijn monteur gaf aan dat ze ze de compressor en de regel apparatuur als compleet onderdeel inkopen en plaatsen en dat er geen mogelijkheid is de data uit te lezen of te analyseren. Waardoor ze eigenlijk alleen alles kunnen vervangen.
Ik heb onlangs in het algemene wpb topic een reactie geplaatst ivm een storing in onze wpb. Ik werd toen gewezen op dit topic. Wellicht is het hier beter op z'n plek. In de geplaatste link is de post gequote waarin het probleem wordt uitgelegd.
Ter informatie:
ik bespreek in mijn post een door mijn partner uitgevoerde reparatie aan de wpb. Ik werd er door @Glashelder op gewezen dat zoiets een probleem kan geven voor garantie.
De link:
Sjamo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Ter informatie:
ik bespreek in mijn post een door mijn partner uitgevoerde reparatie aan de wpb. Ik werd er door @Glashelder op gewezen dat zoiets een probleem kan geven voor garantie.
De link:
Ik heb ze deze vraag op mail gesteld. Net als wat mijn nieuwe garantievoorwaarden zijn. Als ik antwoord heb zal ik dat even delen. Mijn nieuwe WPB draait trouwens als een zonnetje, netjes op laag aantal w.Kiwi_Kevin schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:27:
Heel interessant, heeft hij/jij daar ook foto's van?Sjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:51:
Ik heb onlangs in het algemene wpb topic een reactie geplaatst ivm een storing in onze wpb. Ik werd toen gewezen op dit topic. Wellicht is het hier beter op z'n plek. In de geplaatste link is de post gequote waarin het probleem wordt uitgelegd.
Ter informatie:
De link:
Van de betreffende temperatuursensor? Nee. Wel willen we binnenkort misschien de nu aangebrachte constructie vervangen door nieuwe pasta, in elk geval nog eens bekijken hoe één en ander zich nu houdt. We zouden dan een foto kunnen maken.zerocool schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
Heel interessant, heeft hij/jij daar ook foto's van?
Wel wil ik nog eens met nadruk zeggen wat @Glashelder zei, dat je met een reparatie als deze waarschijnlijk de garantie in gevaar brengt. Daarnaast is het natuurlijk ook nooit zeker dat iemand anders hetzelfde probleem heeft en/of dat eenzelfde oplossing zou werken.
Voor wat het waard is, omze wpb werkt momenteel als vanouds.
Ja, want bij een storing, ben ik wel benieuwd waar die sensor zit, om hem in elk geval even te inspecterenSjamo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:44:
[...]
Van de betreffende temperatuursensor? Nee. Wel willen we binnenkort misschien de nu aangebrachte constructie vervangen door nieuwe pasta, in elk geval nog eens bekijken hoe één en ander zich nu houdt. We zouden dan een foto kunnen maken.
Wel wil ik nog eens met nadruk zeggen wat @Glashelder zei, dat je met een reparatie als deze waarschijnlijk de garantie in gevaar brengt. Daarnaast is het natuurlijk ook nooit zeker dat iemand anders hetzelfde probleem heeft en/of dat eenzelfde oplossing zou werken.
Voor wat het waard is, omze wpb werkt momenteel als vanouds.
Ik ga het hier overleggen. Foto's zullen zeker niet eerder dan het weekend worden ivm drukte, sorry.zerocool schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:46:
[...]
Ja, want bij een storing, ben ik wel benieuwd waar die sensor zit, om hem in elk geval even te inspecteren
Sinds kort is mij opgevallen dat mijn Auer Edel Air wat moeite heeft met opstarten. Na ca 7 kliks komt de compressor in en verwarmt het vat weer naar de ingestelde 55C.
Is dit een tekort aan R290 wat hier misschien speelt? Wat zou de verdamper temperatuur horen te zijn als je in het display zoekt?
De WPB is net geen 2 jaar in gebruik.
Is dit een tekort aan R290 wat hier misschien speelt? Wat zou de verdamper temperatuur horen te zijn als je in het display zoekt?
De WPB is net geen 2 jaar in gebruik.
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Ik denk dat dit iets anders is. Start relais of aanloopcondensator wellicht?
snameroc
Daar had ik nog niet aan gedacht.snameroc schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:44:
Ik denk dat dit iets anders is. Start relais of aanloopcondensator wellicht?
Ik zie in de handleiding wel een aantal Capacitors genoemd in de electrische lijst, notabene onder 6.7 - Lijst met reserve onderdelen.
Bestaat er een electrisch schema wat ik kan napluizen?
Na ruim 2 maanden niks gehoord te hebben wederom contact opgenomen met Vaillant. Ze zeggen nu dat ze een nieuwe op willen sturen. Ik heb aangegeven liever een financiële compensatie te willen omdat ik in de toekomst niet meer voor garantie afhankelijk wil zijn van Vaillant.BasvanS schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:34:
[...]
Heb zelf inmiddels al Ruim een maand niks gehoord van Vaillant. Heb ook de vraag gesteld of ik wel wat anders krijg en niet weer potentieel de zelfde problematiek, daar pas ik voor natuurlijk.
Mijn monteur gaf aan dat ze ze de compressor en de regel apparatuur als compleet onderdeel inkopen en plaatsen en dat er geen mogelijkheid is de data uit te lezen of te analyseren. Waardoor ze eigenlijk alleen alles kunnen vervangen.
Ga er niet vanuit dat ik dit jaar nog een oplossing heb..
Ik ga binnenkort de boiler openen en de anode van de Arostor 200 controleren. Weet iemand toevallig de afmetingen of een productlink om een anode bij de hand te hebben indien deze direct vervangen dient te worden?
Alvast bedankt, ik heb een uur gezocht naar de juiste anode maar ik kan deze niet in de documentatie vinden
Alvast bedankt, ik heb een uur gezocht naar de juiste anode maar ik kan deze niet in de documentatie vinden
Dat hoeft toch niet bij de 200 en 270 liter?
Enkel de 150 heeft een anode. Grotere volumes hebben allen een inox vat. Logisch dus dat je ze niet vond
Duidelijk, bedankt! Ook @wittmann1982zerocool schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:54:
Dat hoeft toch niet bij de 200 en 270 liter?
[ Voor 6% gewijzigd door objectief2 op 24-08-2024 17:17 ]
Dat is hele goede vraag, bij ons is de unit ook vervangen, en hou deze nu goed in de gaten, verbruik ging de lucht in en geen legionella run meer mogelijk.Berenkeutel schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:51:
En mijn Arostor 200 zijn compressor is zojuist ook een takke herrie gaan maken. Dankzij de handige tip in dit topic de temperatuur kunnen checken en deze stond na een half uur ratelen op 11,5 graden. Contact met de installateur opgenomen, deze probeert iets voor mij te regelen met de leverancier. Heeft 2 jaar zonder problemen gedraaid.
Update:
Die van mij had ook kuren en is enkele maanden geleden vervangen. Loopt sindsdien als een zonnetje, op mooi laag verbruik. Wij douchen hem elke dag leeg, dus legionella run doe ik niet.
Wat zijn de kuren waaraan je merkt dat er problemen zijn? Herrie?
Korte vraag: de warmtepompboiler zou in een hok naast de slaapkamer moeten komen. Kan ik ervoor zorgen dat deze alleen gedurende de dag draait? En dan wel met dak aan en afvoer.
Vaillant heeft mij inmiddels 15 weken geleden beloofd de ketel te vervangen voor een nieuw model. Echter hebben ze sinds een paar weken de Arostor niet meer in het assortiment op de website.
Hebben jullie enig idee voor welk type ze de Arostor dan kunnen vervangen?
Hebben jullie enig idee voor welk type ze de Arostor dan kunnen vervangen?
En hier ook hetzelfde verhaal...
Vaillant arostor vwl b 200/5 warmtepompboiler, gekocht januari 2022 in Belgie, in mei 2022 in bedrijf gegaan, en sinds een week of twee hoor ik een hard gebrom als de compressor aan staat. Vanmorgen een bericht via de site van de leverancier gestuurd, nu maar afwachten.
Mijn boiler had inderdaad zo'n tilt-sensor op de doos, en deze was niet rood toen ik hem kreeg!
Vaillant arostor vwl b 200/5 warmtepompboiler, gekocht januari 2022 in Belgie, in mei 2022 in bedrijf gegaan, en sinds een week of twee hoor ik een hard gebrom als de compressor aan staat. Vanmorgen een bericht via de site van de leverancier gestuurd, nu maar afwachten.
Mijn boiler had inderdaad zo'n tilt-sensor op de doos, en deze was niet rood toen ik hem kreeg!
Heb deze week met een monteur van Vaillant gesproken (tijdens onderhoud van een andere WP), en die zei dat dit model dus inderdaad vaak issues heeft.
Tips om de compressor zo lang mogelijk te laten meegaan:
- Watertemperatuur onder 50 houden (48 bijv.)
- 24/24 keuze laten om te warmen of niet (tijdsslots dus van 0-24 zetten)
En (al is dit moeilijk te bewerkstelligen als ie er al staat): groot genoeg voor niet te veel personen
Weet ik tenminste wat ik nu kan proberen voor de mijne die ik nog in bedrijf moet stellen...
En (al is dit moeilijk te bewerkstelligen als ie er al staat): groot genoeg voor niet te veel personen
Weet ik tenminste wat ik nu kan proberen voor de mijne die ik nog in bedrijf moet stellen...
[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 24-10-2024 21:10 ]
Gaat ie netjes een jaar na de garantie naar de kloten zeker?azerty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:10:
Heb deze week met een monteur van Vaillant gesproken (tijdens onderhoud van een andere WP), en die zei dat dit model dus inderdaad vaak issues heeft.
Geen ideeBerenkeutel schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:58:
[...]
Gaat ie netjes een jaar na de garantie naar de kloten zeker?
Ik heb sws geen garantie op het toestel (want in openbare verkoop gekocht), dus alles wat hij meegaat is winst (had ik geweten dat dit model zo problematisch was had ik het niet gekocht)
Auer Edel Air compressor begon herrie te maken en kreeg moeite met opstarten. WPB net nog geen 2 jaar in bedrijf. Het goede nieuws is dat mijn leverancier wel service met hoofdletters schrijft en deze heeft de compressor (binnen garantie) ter plekke vervangen. Vulnippel geplaatst, systeem weer afgevuld en de WPB draait als een zonnetje. Loopt nu veel rustiger als ooit te voren, mijn exemplaar zal wel uit een slechte partij af fabriek zijn gekomen.
Gelukkig zijn er nog leveranciers die ook de reparatie willen uitvoeren. Problemen zijn er om opgelost te worden.
Gelukkig zijn er nog leveranciers die ook de reparatie willen uitvoeren. Problemen zijn er om opgelost te worden.
Dat is interesant, het zal immers niet de laatste zijn die sneuvelt. Mijn dimplex is in maart onder garantie compleet vervangen met de toezegging dat ik weer 2 jaar garantie op de nieuwe kreeg.
De eerste was net geen jaar oud. Ik moet wel zeggen dat de 2e wel veel stiller loopt.
De eerste was net geen jaar oud. Ik moet wel zeggen dat de 2e wel veel stiller loopt.
snameroc
Mijn Vaillant Arostor 270 is ook terug naar belgie en het geld wordt geretourneerd. Begreep van de verkoper dat dit voor hem de laatste retour was die hij afgehandeld heeft. Vaillant Nederland weigerde elke vorm van medewerking. # europese garantie
Waar had je deze gekocht? Esanico, waar ik hem heb gekocht heeft 0,0 meegeholpen, ik loop nog steeds vast bij Vaillant Nederland. Het enige wat ze willen doen is mij een nieuwe Arostor leveren... terwijl de oude al 2 x stuk is gegaan.WillemSuper schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:23:
Mijn Vaillant Arostor 270 is ook terug naar belgie en het geld wordt geretourneerd. Begreep van de verkoper dat dit voor hem de laatste retour was die hij afgehandeld heeft. Vaillant Nederland weigerde elke vorm van medewerking. # europese garantie