Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Hallo,

Mijn warmtepompboiler maakte enkele maanden geleden steeds meer lawaai.
Het gaat om de compressor.
Klinkt mij in de oren alsof ie droog loopt.

Warmtepompfunctie uitgezet en op de spiraal verder.
Gezien we enkele weken later op vakantie gingen er even niet meer naar omgekeken.

Bij thuiskomst de leverancier in Belgie op de hoogte gebracht.
Zelf vermoed ik dat er niet genoeg vloeistof in het systeem zit.

Kreeg vrij vlot reactie dat ze het gaan opnemen met Vaillant Belgie, die weer een beetje verwees naar Vaillant Nederland en zo voorts.

Nu vandaag kreeg ik telefoon van de leverancier dat hij me aanraad de warmtepompfunctie weer in te schakelen, en kapot te laten lopen, met bijbehorende foutcodes.
Daarna het apparaat (270 liter bakbeest!) weer naar Belgie terug te sturen, waarna een Vaillant vertegenwoordiger komt kijken, dood verklaard, en dan een nieuwe boiler regelt.

Volgens de leverancier is dit een probleem bij deze Vaillants (zowel de 200 als de 270 liter versie).
Hij heeft er al meerdere retour gehad, en dit lijkt de enige manier om reparatie of vervanging te krijgen, gezien Vaillant niet toegeeft dat er een probleem is met de compressoren.

Dat ding kapot laten draaien, retour sturen, in de tussentijd vervangende boiler monteren enz enz enz, gaat me natuurlijk veel meer kosten (geld, tijd, energie, ergernis), dan wellicht gewoon een nieuwe compressor laten monteren door een installateur...

Iemand hier ook deze ervaringen met deze boilers?
Iemand andere ideeen over wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Ik ervaar sinds een tijdje wel langzaam oplopend opgenomen vermogen van de warmtepomp. En sinds de warmte van de afgelopen weken ook 'hoge druk storing', tijdens legionella run. Dan stopt de warmtepompboiler bij een opgenomen vermogen van 700W (max) en deze storing tot gevolg. Meer geluid komend vanaf de compressor is mij nog niet opgevallen. Ik ga het in de gaten houden.

Jouw verhaal en de ervaringen van de leverancier (esanico?) klinken niet veelbelovend.
Zou bijna een 'spare' WPB aanschaffen, aangezien ik niet E-only wil gaan verwarmen...

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Ik wil de leverancier niet benoemen, omdat die gewoon goed lijkt mee te werken/denken, en vanwege het in Vaillants ogen waarschijnlijk negatief klinkende advies.

Wat mij opviel is dat hij steeds langer liep, en luidruchtiger begon te worden.
Zal vandaag een filmpje maken van het aanslaan van de compressor, dat zul je horen dat ie echt niet lang meer heeft.

Ik draai nu op alleen E, lekker goedkoop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
https://www.youtube.com/shorts/EaTN3DcUtsg

Als het goed is is bovenstaande link voor iedereen te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
:X dat scheurende geluid als de compressor aan gaat. Die klinkt inderdaad niet meer zoals het hoort. Nou...hopen voor je dat ie snel stuk is? Terugsturen naar België is wel een dingetje natuurlijk. En contact zoeken met Vaillant Nederland? Die willen zeker alleen installateurs helpen..

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Nee dat leek me ook niet heel goed te zijn :D
Ik heb hem in ieder geval weer ingeschakeld en laten we hem nu maar snel om zeep horen gaan haha.

Ja, terugsturen en wachten op een nieuwe word ook nog een dingetje.
Fysiek, is natuurlijk wel een 270 liter bakbeest.
En natuurlijk ook de rompslomp in de tussentijd, zal toch warm water moeten hebben.

Zou hem bijna laten voor wat het is.
Met subsidie er van af heb ik hem voor 1300 gekocht, da's volgens mij niet heel veel meer dan een gewone boiler in dat formaat.

Wat ik nu in E-modus doe is namelijk inschakelen op moment dat de stroom het goedkoopst/gratis is en soms zelfs geld opbrengt.

In E-stand doet ie per dag een uurtje of 3 er over.
En in WP-stand doet ie er een uurtje of 6 over ofzo.

Lastig allemaal.
Ik ga inderdaad in de tussentijd Vaillaint NL eens bellen, kijken wat die zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ding vervangen voor een explorer v4. die gaan niet stuk.

propaan is leuk voor de marketing maar dan moeten de fabrikanten wel eerst leren hoe ze een systeem met dat middel moeten maken zonder dat het zelfmoord pleegt.

in de explorer zit r513a, de geestelijke vervanger/opvolger van r134a, wat ook word gebruikt voor de airco van je auto.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-06-2023 19:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Zal ie eerst even moeten overlijden, en de leverancier zal me waarschijnlijk een nieuwe, betere uitvoering leveren van Vaillant.

Maar, je hebt het over een andere vloeistof, is dit niet gewoon uit te wisselen door een installateur?
Oude er uit, nieuwe er in?

Er zit overigens R290 in.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanSavelkoul op 27-06-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:19

Sebazzz

3dp

flippy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:49:
ding vervangen voor een explorer v4. die gaan niet stuk.
Volgens mij doet Atlantic ook niet aan retourneren maar juist aan ter plekke repareren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:00:
Zal ie eerst even moeten overlijden, en de leverancier zal me waarschijnlijk een nieuwe, betere uitvoering leveren van Vaillant.

Maar, je hebt het over een andere vloeistof, is dit niet gewoon uit te wisselen door een installateur?
Oude er uit, nieuwe er in?

Er zit overigens R290 in.
r290 is propaan.

en nee, dat kan je niet vervangen door wat anders.

propaanmachines zoals WBP's zijn vrijwel niet te repareren in het veld dus word je als consument practisch gezien gedwongen om het hele ding bij het grofvuil te gooien en een nieuwe te kopen. 1 van de kleine lettertjes die fabrikanten je vergeten te vertellen als ze druk bezig zijn propaan/r290 te verkondigen als de 3e komst van jesus.
de fabrikant zal ook niet snel reparaties uitvoeren, die willen hem alleen terug voor de garantie en transportkosten (voor de paritculier) )voor zulke dingen zijn een goede barriere om claims te krijgen.

ik zou het graag anders zien (propaan is een mooi koelmiddel) maar dat is nu eenmaal hoe de markt in elkaar steekt en jij als consument aan het kortste eind trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-06-2023 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Hmm, nee ik breng hem inderdaad gewoon terug naar België.
Leverancier bied al aan me een tijdelijke vervanging mee te geven dan, totdat Vaillant over de brug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeremy8810
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09-2024
Hoi Johan,

Wij hebben hier zelfde apparaat staan, zelfde probleem, zelfde geluid als op je video.

Heb jij nog reactie gehad van Vaillant NL? Nog tips/opties hoe dit aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Vaillant zelf geen contact mee gehad.
Heb dit via de leverancier gedaan.

Ik heb de leverancier uiteindelijk aangegeven dat ik hem terugbreng, dat het niet meer veilig klinkt, en dat ik niet wil wachten op brand of wat dan ook.
Leverancier gaf aan me de boiler terug te brengen, en dat ik dan een nieuwe kon mee terug nemen.

Kon wel pas na 15 Augustus, gezien ze dan pas terug zijn van hun vakantie.

Ik ga ze direct na die dag bellen en vragen of zeker weten een nieuwe klaar staat.
Eerder zeiden ze namelijk dat ik hem terug moest brengen, dan iemand van Vaillant kwam kijken, en als dan echt defect verklaard, ik een nieuwe kreeg.

Hoe lang heeft die van jou het goed gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeremy8810
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09-2024
Hoi Johan,

Hmm lastig zo, zeulen met dat ding... Heb hem ook aangemeld bij de leverancier in afwachting van antwoord. Wij hebben hem nu maar even op electrisch gezet...

We hebben hem bijna 1,5 jaar en dit zelfde geluid maakt hij nu 3 weken. Kap eraf gehaald niks vreemds aan te zien op het blote oog.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Bij mij ook ongeveer anderhalf jaar.
Staat nu ook op electrisch, in principe geen ramp want heb dynamisch contract en schakel hem in op de uren die goedkoop zijn, maar goed..
Hou ons/ me maar op de hoogte, ben benieuwd.

Het is in ieder geval weer flink zeulen met zo'n bakbeest.

• JohanSavelkoul
@

Jij al iets gehoord van Vaillant?

Ik had zelf nog contact opgenomen met Vaillant.
Die zouden een monteur kunnen sturen die dan beoordeelt of het garantie is, waarna ze hem omruilen voor je.

Gaat bij mij niet op omdat ie in Belgie gekocht is en in Nederland geinstalleerd.

Vandaar dat de leverancier hem terug wil hebben waarna hij die monteur laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Nou, de leverancier wil dat ik hem terugbreng, ik in de tussentijd een nieuwe bij hem koop, en dat ie mij die dan terugbetaald, als Vaillant aangeeft dat het inderdaad garantie is.

Heel leuk, gaan we niet aan beginnen.
Ik heb de ECC maar ingeschakeld.
Wat een ellende weer.
Weer een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:30
Hier ook een Arostor uit Belgie, begin dit jaar geleverd.
Sinds een week of drie vertoont deze afwijkend gedrag.
De compressor maakte eerst mooie lange runs en nu steeds een uur aan, 25 minuten uit weer een uur aan enz. De ventilator blijft al die tijd gewoon draaien dus als je geen logger hebt lijkt alles prima te draaien alleen duurt het langer om op te warmen. Zo gaat de compressor natuurlijk ook veel sneller stuk, allemaal extra starts.
Zijn jullie al verder gekomen met Vaillant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc7_pCSJVkFCfz-lTyOO4DNMfSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyVUNfJGViPGPy5k4o13V4OO.jpg?f=fotoalbum_large

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Kan je ook screenshot delen met het opgenomen vermogen voorheen? Ik heb hoge druk error issues met de 270L AroStor, afgezien van dat deze geen 60 graden meer haalt zonder uit te vallen op hoge druk error (en 700W opgenomen vermogen), functioneert deze verder nog okee. Wel heb ik gemerkt dat het opgenomen vermogen over de gehele linie hoger is dan voorheen (300->500W @ 50 graden vs 390 -> 600w @ 50 graden).

Mijn vat is nét uit de garantieperiode en heb Vailliant niet benaderd... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Die van mij heb ik 2 dagen geleden teruggebracht naar LBGE in Gent.
Hij gaf aan me te gaan terugbetalen, of Vaillant nou moeilijk doet of niet, aangezien ze er al een stuk of 20 van die teruggekregen hebben met dezelfde problemen.
Ik ga het wel zien.
Niet terugbrengen was 100% zeker geen cent krijgen, en nu heb ik nog iets van kans op terugbetaling.

In de tussentijd douche ik met een 10kW doorstroomverwarmer :D :D

Maar mooi dat je dit zo kunt loggen.
Die van mij deed er inderdaad ook echt achterlijk lang over, en dat zou zomaar hetzelfde kunnen zijn geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanSavelkoul op 21-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@JohanSavelkoul
Deze is ook van LBGE, heb ze al een mail gestuurd zal wellicht ook wel terug moeten.
Mag ik vragen of je al iets op het oog hebt?
Ik heb nog een cv ketel hangen welke ik met kranen heb aangesloten en dus zo weer kan aanzetten voor warm water.

Hoe heb je de boiler vervoerd naar België?

[ Voor 8% gewijzigd door Denyo op 21-10-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:58:
Die van mij heb ik 2 dagen geleden teruggebracht naar LBGE in Gent.
Hij gaf aan me te gaan terugbetalen, of Vaillant nou moeilijk doet of niet, aangezien ze er al een stuk of 20 van die teruggekregen hebben met dezelfde problemen.
Ik ga het wel zien.
Niet terugbrengen was 100% zeker geen cent krijgen, en nu heb ik nog iets van kans op terugbetaling.

In de tussentijd douche ik met een 10kW doorstroomverwarmer :D :D

Maar mooi dat je dit zo kunt loggen.
Die van mij deed er inderdaad ook echt achterlijk lang over, en dat zou zomaar hetzelfde kunnen zijn geweest.
Weet je toevallig of dat allemaal de 200 en 270 liter vaten zijn?
Of krijgen ze ook kleinere terug van 100 en 150. We zijn al niet zo tevreden over de boiler, maar met dit soort berichten🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Denyo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:03:
@JohanSavelkoul
Deze is ook van LBGE, heb ze al een mail gestuurd zal wellicht ook wel terug moeten.
Ik heb nog een cv ketel hangen welke ik met kranen heb aangesloten en dus zo weer kan aanzetten voor warm water.

Bus gehuurd waar ie rechtop in kon.
Ga me niet naderhand laten vertellen dat ie vanwege kantelen geen garantiegeval is.
Ik lees hier veel over de Atlantic Explorer V4, dat zal mijn vorige worden.
Waarschijnlijk..

Laat me weten of en wat je hoort van LBGE.
Ik heb dat ding dus gebracht en zou deze week contact met me opnemen maar nog niks gehoord.
Nu was communicatie met ze sowieso niet heel top, maargoed.
Eind volgende week bel ik ze wel eens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
WendyW1 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Weet je toevallig of dat allemaal de 200 en 270 liter vaten zijn?
Of krijgen ze ook kleinere terug van 100 en 150. We zijn al niet zo tevreden over de boiler, maar met dit soort berichten🤔
Durf ik niet te zeggen.
Zijn die kleine ook op propaan en moest ie rechtop vervoerd worden?
Dan heb je kans dat ze hetzelfde zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:16:
[...]

Durf ik niet te zeggen.
Zijn die kleine ook op propaan en moest ie rechtop vervoerd worden?
Dan heb je kans dat ze hetzelfde zijn inderdaad.
Yep, volgens mij wel.

We gaan het in de gaten houden.
Eerst heeft het ding 5 maanden verkeerd aangesloten gestaan. Vol water gelopen en stond de pomp te verzuipen (verkeerde dakdoorvoer). Dat is ergens dit jaar hersteld.

Begint nu raar gedrag te vertonen sinds een week of 2.
Hele dagen opladen en lijkt niet op temperatuur te komen, terwijl het water vervolgens kokend heet is. Hij 'denkt' dus dat hij niet op temperatuur is, met meer verbruik als gevolg dan een normale elektrische boiler.
Dan gaat het weer dagen goed. Dan maakt manlief al het water op, zou toch op moeten warmen met meer dan 5 graden verlies, maar gebeurd gewoon niet, terwijl hij nog uren kan opladen binnen de ingestelde tijden. Start dan de volgende dag op, dus ik een koude douche. Dan gaat het weer dagen goed en warmt hij op als 'normaal' met normaal verbuik.

Ding staat nu een jaar en 2 weken, maar ik ben hem eigenlijk wel zat🤐 Nu mijn man nog...

[ Voor 3% gewijzigd door WendyW1 op 26-10-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik heb diverse merken warmtepompboilers meegemaakt die vrij snel stuk gaan… Ik weet niet wat dat is. Ik probeer ze in ieder geval te vermijden waar mogelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 27-10-2023 00:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@DutchWing Net als Johan Savelkoul heb ik ook eventueel de Atlantic Explorer V4 als vervanger op het oog.
Heb je hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Denyo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:17:
@DutchWing Net als Johan Savelkoul heb ik ook eventueel de Atlantic Explorer V4 als vervanger op het oog.
Heb je hier ook ervaring mee?
Ik heb er weinig ervaring mee, zoals ik aangaf ik probeer ze te vermijden ;)

Een project waar echt nagenoeg elke unit wel iets had… Overigens ander merk.

@flippy schijnt er goede ervaring mee te hebben .

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je beetje rondkijkt naar klachten/storingen/defecten zijn de explorers opvallend afwezig in discussies met verschillende partijen. enigste uitzondering was een groothandel die alleen maar fujitsu dozen doorschuift maar dat was dus ook N=1 geval.

zeg niet dat de atlantics probleemloos zijn maar wel weinig problemen hebben ten opzichte van de rest. voor mij is het beetje de defacto advies inmiddels omdat ik ook weinig negatiefs hoor over ze uit andere hoeken.
al zou @Carboy54 er wat meer over kunnen zeggen als professioneel dozenschuiver en dozenopenmaker. :+

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 27-10-2023 18:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:30:
als je beetje rondkijkt naar klachten/storingen/defecten zijn de explorers opvallend afwezig in discussies met verschillende partijen. enigste uitzondering was een groothandel die alleen maar fujitsu dozen doorschuift maar dat was dus ook N=1 geval.

zeg niet dat de atlantics probleemloos zijn maar wel weinig problemen hebben ten opzichte van de rest. voor mij is het beetje de defacto advies inmiddels omdat ik ook weinig negatiefs hoor over ze uit andere hoeken.
al zou @Carboy54 er wat meer over kunnen zeggen als professioneel dozenschuiver en dozenopenmaker. :+
Klopt na 2 mnd Edel Auer verkocht te hebben een kloon van de Vaillant ben ik er snel mee gestopt. 20% was defect bij aankomst. Nu al 10 mnd Atlantic en 0 problemen en veel stiller.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Kijk daar kunnen we iets mee!
Bedankt voor alle aanvullende info.
Wel jammer van de Vaillant want met propaan en een rvs tank is het wel een mooi concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Denyo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:03:
Kijk daar kunnen we iets mee!
Bedankt voor alle aanvullende info.
Wel jammer van de Vaillant want met propaan en een rvs tank is het wel een mooi concept.
het koudemiddel is niet bijster relevant, de explorer doet 62 graden op de compressor met grofweg hetzelfde spul wat de airco in je auto heeft. er zit propaan in veel modellen omdat het goed verkoopt, niet omdat het specifiek meerwaarde bied voor de consument. de voordelen voor propaan zitten hem grotendeels aan de kant van de farbrikant in lagere kosten omdat propaan in die volumes (in vergelijking met andere koudemiddelen) practisch gezien gratis is.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 27-10-2023 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Denyo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:03:
@JohanSavelkoul

LBGE heeft me zojuist een credit nota gestuurd, met "terugbetaling onder voorbehoud van garantie"
Betaling zou in orde gemaakt zijn dus zal morgen wel op m'n rekening staan ofzo.
Ben benieuwd.
En ben ook benieuwd wat ie met "onder voorbehoud van garantie wil zeggen"..
Volgens mij hebben ze weinig poot om op te staan als Vaillant opeens "nee" zegt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
WendyW1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Yep, volgens mij wel.

We gaan het in de gaten houden.
Eerst heeft het ding 5 maanden verkeerd aangesloten gestaan. Vol water gelopen en stond de pomp te verzuipen (verkeerde dakdoorvoer). Dat is ergens dit jaar hersteld.

Begint nu raar gedrag te vertonen sinds een week of 2.
Hele dagen opladen en lijkt niet op temperatuur te komen, terwijl het water vervolgens kokend heet is. Hij 'denkt' dus dat hij niet op temperatuur is, met meer verbruik als gevolg dan een normale elektrische boiler.
Dan gaat het weer dagen goed. Dan maakt manlief al het water op, zou toch op moeten warmen met meer dan 5 graden verlies, maar gebeurd gewoon niet, terwijl hij nog uren kan opladen binnen de ingestelde tijden. Start dan de volgende dag op, dus ik een koude douche. Dan gaat het weer dagen goed en warmt hij op als 'normaal' met normaal verbuik.

Ding staat nu een jaar en 2 weken, maar ik ben hem eigenlijk wel zat🤐 Nu mijn man nog...
Waar jij misschien last van hebt is een defecte temperatuursensor.
Dat is een witte draad die de boiler in zakt via een pijpje aan de voorkant.
Misschien is die verroest doordat het water er in gestaan heeft.
Kan me ook niet indenken dat ze dat water volledig uit dat pijpje hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:56:
[...]

Kan me ook niet indenken dat ze dat water volledig uit dat pijpje hebben gekregen.
Dank!

Dat vermoeden beginnen wij ook te krijgen.
Overigens gaat het nu alweer dagen goed vreemd genoeg, maar we monitoren hem wel strak, zodat we een volledig beeld voor de installateur hebben straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:56:
[...]

Vaillant is vandaag ingeschakeld door de installateur, nadat de boiler de afgelopen dagen uren heeft staan te draaien om van 48 naar 50 graden te komen.
Maar eens kijken waar ze mee komen 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 19:42
Hallo allemaal,

Opmerkelijk dat meerdere hier last.van hebben. Ben reeds maanden bezig om Vaillant hier te krijgen.

Sinds maart heb ik de machine in bedrijf.
één van de argumenten was de "smart grid" functie. Stuur de machine aan met pv contacten om als warmte accu te dienen.
In het begin geen probleem en was 65 graden makkelijk te bereiken. Sinds afgelopen mei, volop "hoge druk" storingen.
Sindsdien gaat de performance omlaag en krijg ik al hoge druk storingen rondom 55 graden.
Koeltechnische kan de boiler zijn warmte niet kwijt, verklaart hoge druk of wellicht sensor idd defect.
Machine ontwerp ondermaats, meet geen persdruk/temperatuur en gaat altijd uit dmv HD pressostaat. Probleem ook merkbaar met PV max regeling, waarbij machine niet detecteert, wanneer WP onbruikbaar wordt op.circa 58 graden en moet worden geschakeld naar enkel verwarmings element. Resulteert altijd in HD storing.

Heb zelf zigbee temp probe geïnstalleerd via 3/4 circulatie draadaansluiting. Via het omslachtige menu, welke temperatuur in stappen van 0.5 graad celsius weergeeft. Heb ik via home assistant de temperatuur trend geanalyseert. Mijn koeltechnische ervaring zegt dat de machine een ontwerpfout lijkt te hebben waarbij warmte overdracht kritisch is en na gebruik afneemt. Het compressorgeluid is wellicht te verklaren doordat deze continue met hoge persdrukken van doen heeft.

Mailing met vaillant gehad en geven een verklaring dat wij als consument meerdere keren per jaar het setpoint moeten veranderen omdat.de condities anders zijn.
Ook werden er onwaarheden gebruikt om me af te schepen.
Ben nog met de Belgische leverancier bezig om apparaat gerepareerd danwel retour te krijgen. Deze zijn overigens welwillend en proberen te helpen. Maar vooralsnog geen resultaat.

Ben teleurgesteld.in Vaillant die tot nu toe geen initiatief tonen om het probleem op te lossen Wordt vervolgd.

every man is wise, until he speaks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
@Rickysaint precies hetzelfde issue wat ik met de 270L AroStor heb. Mijne is alleen net buiten de garantie periode en nu 2 jaar en 2 maand in bedrijf. Verwarmt nog tot maximaal 55 graden op WP, dus met schakelcontact zelf de legionella run dan maar regelen...zeer ongewenste situatie natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickysaint
PSspike schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:02:
@Rickysaint precies hetzelfde issue wat ik met de 270L AroStor heb. Mijne is alleen net buiten de garantie periode en nu 2 jaar en 2 maand in bedrijf. Verwarmt nog tot maximaal 55 graden op WP, dus met schakelcontact zelf de legionella run dan maar regelen...zeer ongewenste situatie natuurlijk.
"U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat"

Wat is de te verwachten levensduur van een cv ketel? Of een boiler? Iig veel langer als 2 jaar en 2 maanden. Indien je een rechtsbijstand verzekering hebt dan kan je gerust een claim indienen en zonder zou ik ook stampij maken.
Deze topic is ook een referentie.

Ik heb nog een klein jaar garantie. De machine stond 9 maanden te wachten op een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rickysaint schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:40:
Sindsdien gaat de performance omlaag en krijg ik al hoge druk storingen rondom 55 graden.
Koeltechnische kan de boiler zijn warmte niet kwijt, verklaart hoge druk of wellicht sensor idd defect.
Machine ontwerp ondermaats, meet geen persdruk/temperatuur en gaat altijd uit dmv HD pressostaat.
die HD pressostaat is enigste wat die waarschijnlijk heeft qua beveiliing.

zou eerder eens goed kijken naar de verdamper en of de lucht er goed doorheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
flippy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:15:
[...]

die HD pressostaat is enigste wat die waarschijnlijk heeft qua beveiliing.

zou eerder eens goed kijken naar de verdamper en of de lucht er goed doorheen kan.
Nee, de verdamper zit aan de zuigzijde van de compressor. De hogedrukzijde is altijd na de compressor, voor en in de condensor. Het condenseren verlaagt de druk, doordat de warmte wordt afgegeven en gas condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rickysaint schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:36:
[...]

Nee, de verdamper zit aan de zuigzijde van de compressor. De hogedrukzijde is altijd na de compressor, voor en in de condensor. Het condenseren verlaagt de druk, doordat de warmte wordt afgegeven en gas condenseert.
Ik denk dat ik wel weet hoe zon ding werkt hoor. ;)

En je hogedrukpressostaat gaat af omdat er niet genoeg warmte door de verdamper gaat.

Dat de hoge pressostaat afgaat is een gevolg, de oorzaak hoeft niet niet aan die zijde te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-11-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
Tevens is een pressostaat enkel een beveiliging. In de industrie wordt de persdruk/temperatuur gemeten, waar de capaciteit van het proces wordt verlaagt en of ventilatorcapaciteit wordt verhoogd.
De aristor is een simpel aan/uit (P)koelproces welke daar geen rekening mee houdt.

Hier baseer ik ook mijn ontwerpfout statement op. De machine schakelt in "PV max" stand schijnbaar alleen op watertemperatuur. De condensor zou actief de optie wp of wp/electr. Element moeten beïnvloeden. Dit zal enkel werken als de condensor overdracht nooit een belemmering zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het is geen ontwerpfout in die zin maar simpelweg een kostending. actief meten wat het systeem doet kost geld en koudemiddeltechnisch is een HDpressostaat het minimum wat je nodig hebt om veilig te draaien dus doen ze dat en geen mm meer.

in de wat betere machines zoals de atlantic explorer en calpyso heb je al een stuk meer sensoren en actieve regeling en zal je eerder foutmeldingen zien als er dingen mis gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 10-11-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
flippy schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat ik wel weet hoe zon ding werkt hoor. ;)

En je hogedrukpressostaat gaat af omdat er niet genoeg warmte door de verdamper gaat.

Dat de hoge pressostaat afgaat is een gevolg, de oorzaak hoeft niet niet aan die zijde te zitten.
Het enige wat een probleem kan veroorzaken is het expansieventiel. Als die te weinig vloeistof inspuit dan zal de condensordruk nooit te hoog worden omdat er niet veel overdracht plaatsvindt. Maar dan gaat waarschijnlijk de lagedruk pressostaat in werking.
Als er teveel vloeistof wordt geïnjecteerd, zal de compressor zelf een probleem geven. Zuigercompressoren overleven dit meestal niet. Echter valt er dan niet veel te comprimeren waardoor er geen hoge druk tot stand komt.
Mijns inziens heeft het te maken met de afgifte aan het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rickysaint schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:43:
[...]

Het enige wat een probleem kan veroorzaken is het expansieventiel. Als die te weinig vloeistof inspuit dan zal de condensordruk nooit te hoog worden omdat er niet veel overdracht plaatsvindt. Maar dan gaat waarschijnlijk de lagedruk pressostaat in werking.
Als er teveel vloeistof wordt geïnjecteerd, zal de compressor zelf een probleem geven. Zuigercompressoren overleven dit meestal niet. Echter valt er dan niet veel te comprimeren waardoor er geen hoge druk tot stand komt.
Mijns inziens heeft het te maken met de afgifte aan het water.
kijk eens goed in de machine, dan zal je zien dat er geen LDP in zit. ;)

als het expansieventiel goed werkt drukt die de boel dicht omdat de verdamping te laag word (door te weingi warmteopname van de verdamper) en zal het koudemiddel ophopen aan de HD zijde en schiet de machine in overdruk. immers weet ie niet dat de LD zijde leeg is dus zal dom doorlopen.

dus als de fan wel draait en de verdamper is schoon blijft alleen het expansieventiel over als faalpunt. of je moet natuurlijk geen water in de tank hebben zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
flippy schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:51:
[...]

kijk eens goed in de machine, dan zal je zien dat er geen LDP in zit. ;)

als het expansieventiel goed werkt drukt die de boel dicht omdat de verdamping te laag word (door te weingi warmteopname van de verdamper) en zal het koudemiddel ophopen aan de HD zijde en schiet de machine in overdruk. immers weet ie niet dat de LD zijde leeg is dus zal dom doorlopen.

dus als de fan wel draait en de verdamper is schoon blijft alleen het expansieventiel over als faalpunt. of je moet natuurlijk geen water in de tank hebben zitten...
Vruchtbare discussie dit.

Dat klopt, staat idd niet in het schema. En je verklaring is plausibel.
De symptomen doen zich altijd voor omstreeks en boven een watertemperatuur van 55'c. Waarbij de omgevingstemperatuur vrijwel constant is. Variërend tussen 30' en actuele temperatuur buitentemperatuur. Dit geeft schijnbaar geen verschil in mijn ervaring.

Als de water temperatuur toeneemt dan heeft de propaan een langere verblijftijd in de condensor. Is er wellicht een tekort aan R290 in het systeem en is die te kritisch gevuld?
Het ontbreken van de LD pressostaat is een een cruciaal gemis.
Tevens, in het begin heeft hij het twee weken goed gedaan.
Misschien dat de expansievoeler wordt beïnvloed door toenemende watertemperatuur.

We zijn op dreef;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rickysaint schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:31:
[...]

Vruchtbare discussie dit.

Dat klopt, staat idd niet in het schema. En je verklaring is plausibel.
De symptomen doen zich altijd voor omstreeks en boven een watertemperatuur van 55'c. Waarbij de omgevingstemperatuur vrijwel constant is. Variërend tussen 30' en actuele temperatuur buitentemperatuur. Dit geeft schijnbaar geen verschil in mijn ervaring.

Als de water temperatuur toeneemt dan heeft de propaan een langere verblijftijd in de condensor. Is er wellicht een tekort aan R290 in het systeem en is die te kritisch gevuld?
Het ontbreken van de LD pressostaat is een een cruciaal gemis.
Tevens, in het begin heeft hij het twee weken goed gedaan.
Misschien dat de expansievoeler wordt beïnvloed door toenemende watertemperatuur.

We zijn op dreef;)
als er te weinig gas inzit (wat een verklaring is voor een verdamper met te weinig koudemiddel) word dat steeds een groter probleem naarmate het warmer word, dan is er steeds meer koudemiddel nodig in het systeem om nog wat zinvolle onderkoeling te halen in het laatste deel van de condensor. aangezien er maar 150 gram of zo in die dingen zit kan 25 gram verlies al een merkbare uitwerking hebben op de werking.

makkelijke manier om dat te herkennen is aan de extreem hoge persgastemperatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 10-11-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
flippy schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:36:
[...]

als er te weinig gas inzit (wat een verklaring is voor een verdamper met te weinig koudemiddel) word dat steeds een groter probleem naarmate het warmer word, dan is er steeds meer koudemiddel nodig in het systeem om nog wat zinvolle onderkoeling te halen in het laatste deel van de condensor. aangezien er maar 150 gram of zo in die dingen zit kan 25 gram verlies al een merkbare uitwerking hebben op de werking.

makkelijke manier om dat te herkennen is aan de extreem hoge persgastemperatuur.
Duidelijk. Ik denk dat de uitkomst is dat hij retour moet. De werking gaat bergafwaarts. Gisteren was de watertemperatuur 53,5 toen de machine een HD storing gaf. Inmiddels genoeg frustraties gehad, het apparaat is onbetrouwbaar.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rickysaint schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:15:
[...]

Duidelijk. Ik denk dat de uitkomst is dat hij retour moet. De werking gaat bergafwaarts. Gisteren was de watertemperatuur 53,5 toen de machine een HD storing gaf. Inmiddels genoeg frustraties gehad, het apparaat is onbetrouwbaar.

Bedankt voor het meedenken.
Mag ik als alternatief de atlantic explorer v4 adviseren? Deze zijn doorgaans een stuk betrouwbaarder.

fun fact: als je het element uitschakelt in het installateursmenu gaat die gewoon door tot 62 graden op de compressor.

zonder propaan. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 11-11-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
Heb ik eerder gehoord. Bedankt.

Ik zie dat de prijzen ook totaal zijn doorgeslagen. (In België dan) Heb in april 2022, €2100,- betaalt voor de 200 liter vaillant.

[ Voor 5% gewijzigd door Rickysaint op 11-11-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Is iemand al iets wijzer geworden van Vaillant?
Ben nu al een aantal weken bezig om via Wasco een monteur van Vaillant langs te krijgen maar lijkt niet te gaan lukken. Zal dan ook de boiler terug brengen naar België denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
Denyo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:15:
Is iemand al iets wijzer geworden van Vaillant?
Ben nu al een aantal weken bezig om via Wasco een monteur van Vaillant langs te krijgen maar lijkt niet te gaan lukken. Zal dan ook de boiler terug brengen naar België denk ik.
Wij zijn na weken eindelijk gebeld voor een afspraak, maar wel nadat we eerst weer een klacht bij de installateur hebben neergelegd. Het gaat allemaal niet super vlot bij Vaillant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Die van mij is dus terug naar LBGE, in Belgie.
Hebben me een kleine week later mijn geld terug overgemaakt.
Had natuurlijk wel wat voeten in de aarde, om zo'n bakbeest terug te brengen.
Hoge bus met laadklep huren, dagje verlof, enz enz, de "winst" van het kopen in Belgie in plaats van Nederland, was zo wel gauw weg natuurlijk.

Maargoed, voor mij dus redelijk OK afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Mijn AroStor is inmiddels overleden. Compressor functioneert nog wel maar lijkt te weinig gas in het circuit te zitten. Trekt tijd lang 150W om vervolgens met een error 1 te eindigen. Probeer via mijn werk (grote installateur) met vaillant in contact te komen. Maar heb weinig hoop, WPB komt uit België + eigen installatie. Dinsdag komt iig de vervanging; Atlantic Explorer v4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-04 20:58
Ik heb zelf de Auer-Edel wat uit dezelfde fabriek komt. Ik heb de boiler nu bijna 2 jaar en ik ervaar gelukkig nog geen problemen, fingers crossed.
Via Home Assistant meet ik met een Shelly uni en 3 sensoren de temperatuur van het persgas, verdamper en aanzuiglucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Ik heb het WP gedeelte van de Atlantic Explorer v4 en de Vaillant AroSTOR maar eens met elkaar vergeleken, nu ze naast elkaar staan. Dan zit de Atlantic een stuk beter in elkaar, met bijv. serviceable koelgasleidingen (vulnippels), mooie brede condensor.

Na de vakantieperiode gaat de Belgische leverancier nog melding maken bij Vaillant...misschien valt daar nog iets te regelen. Hoe dan ook, de AroSTOR gaat weg. Retour of op marktplaats als 270L RVS E-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:16
Toch sterke verhalen. We spreken hierover drie dezelfde toestellen namelijk de Vaillant, Auer-Edel en de Bulex.
Ik heb mijn Bulex 270L in september 2022 geplaatst en nog geen enkel probleem met gehad.
Temperatuur staats ingesteld op 50 graden en 1x week naar 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:09

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Valt mij op (maar dat is niet zo moeilijk) dat het allemaal toestellen uit België zijn die problemen hebben. Hier Vaillant 200 liter die al ruim 2 jaar probleemloos draait. NL versie.

Denk dat de België-gangers een brakke serie hebben gekregen..........

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:53:
Valt mij op (maar dat is niet zo moeilijk) dat het allemaal toestellen uit België zijn die problemen hebben. Hier Vaillant 200 liter die al ruim 2 jaar probleemloos draait. NL versie.

Die van ons komt gewoon uit NL en ook al een jaar niets anders dan gezeur en echt niet alleen okdat hij in eerste instantie verkeetd geïnstalleerd is door de installateur. Ding staat hier nu 15 maanden.
Nu is de temperatuur sensor vervangen door Vaillant vorige week.

Toch ook apart dat Vaillant stelt dat de boiler 12 uur op laten warmen, als je netjes het boekje van Vaillant volgt, te kort is (liever zouden we het nog korter doen) maar het ding haalt het gewoon niet. Al lijkt het nu de sensor vervangen is 'iets' beter te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door WendyW1 op 23-12-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:53:
Die van ons is een Bulex maar is identiek aan de Vaillant. Hun support zit zelfs in hetzelfde gebouw.
Ik heb wel via mail rechtstreeks contact met een technical expert bij Vaillant en heb hem dit probleem daarnet eens voorgelegd.
Eens kijken wat zijn reactie hierop is.

[ Voor 8% gewijzigd door karine1 op 24-12-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-05 09:04
Die van mij is inmiddels ook overleden, tot nu toe weigert Vaillant Nederland garantie en stuurt mij naar de Belgische verkoper. Probeer via hem en Vaillant België een Nederlandse monteur te krijgen om de arostor 270 dood te verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SraQH6lJ0gnr4cimiYbIrPQSylI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJzPPeMmtQmHrrAgVYPLWsVS.jpg?f=user_large

Ik heb 3 sensoren gemaakt op de boiler om de temperaturen in de gaten te houden. Met Home Assistant kan ik het in de gaten houden.

[ Voor 7% gewijzigd door andre75 op 24-12-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hebben de 150 en de 200/270 liter dezelfde compressor?

Mijn 150liter doet meestal een run van krap 3 uur om weer op setpoint te komen.

Ik lees hier tijden van 6 uur.
Zou het dan zo zijn dat die compressor gewoon onderbemeten is en daardoor te lang en te heet draait?

Dan nog de vraag is zo'n compressor los te koop en wat kost die?
R290 vind je overal wel...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Ronald.42 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:34:
Hebben de 150 en de 200/270 liter dezelfde compressor?

Ik lees hier tijden van 6 uur.
Zou het dan zo zijn dat die compressor gewoon onderbemeten is en daardoor te lang en te heet draait?

Dan nog de vraag is zo'n compressor los te koop en wat kost die?
R290 vind je overal wel...
Wat ik zo lees in de technische documentatie is de compressor van de 150ltr kleiner. De 150ltr is het energieverbruik compressor 350W en van de 270 ltr 700 Watt.
Koudemiddel R290 van de 150ltr is 100gr en van de 270ltr 450gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
andre75 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:54:
[...]

Wat ik zo lees in de technische documentatie is de compressor van de 150ltr kleiner. De 150ltr is het energieverbruik compressor 350W en van de 270 ltr 700 Watt.
Koudemiddel R290 van de 150ltr is 100gr en van de 270ltr 450gr.
Bedankt ik was te lui om op zoek te gaan.
Maar dan is het inderdaad wel groter uitgevoerd dus.

Mijn 150 begint op 300 watt en eindigt bij 55 graden op 370 watt.
Wat volgens de door jou gevonden informatie eigenlijk ook al te hoog is 370 versus 350, nu zal daar vast wel ruimte in zitten maar het geeft me al wel het gevoel dat de compressor in de 150 dan ook wat onderbemeten is....

Hij hangt hier nu overigens 1 1/2 jaar en ik zie in vermogen opname geen bijzondere afwijkingen in vergelijking tot toen hij net geplaatst was.

Ik heb helaas te weinig kennis van types compressoren en wat er dan eventueel in een grote arostore zou kunnen als zwaardere vervanger anders had ik daar nog wel eens schik mee kunnen hebben met een afgeschreven wpb ter leering en de vermaeck.
Ik stel me zo voor een compressor met dezelfde volume verplaatsing en drukken maar met een zwaardere e-motor, helaas niet genoeg thuis in dat soort zaken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
Ronald.42 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:34:
Van welke watertemperatuur naar welke watertemperatuur is dat?
Mijn aroSTOR 150 kan in ca 3 uur van 40 graden naar 48 graden bij de huidige buitentemperatuur. Maar als de dag er voor flink warm water verbruikt is en de watertemp rond de 25 graden is op het moment dat de wpboiler inschakelt, dan kan hij ook een uur of 7 á 8 bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:21:
[...]

Van welke watertemperatuur naar welke watertemperatuur is dat?
Mijn aroSTOR 150 kan in ca 3 uur van 40 graden naar 48 graden bij de huidige buitentemperatuur. Maar als de dag er voor flink warm water verbruikt is en de watertemp rond de 25 graden is op het moment dat de wpboiler inschakelt, dan kan hij ook een uur of 7 á 8 bezig zijn.
Ik heb lucht van binnen naar buiten dus die variatie van buitentemperatuur heb ik niet.
Binnen is vast op 21,5 graden en als de houtcv aan is zal het soms naar de 24 gaan.

Maar ik heb even dag voor dag terug gezocht naar een langere run.
Dat zijn dan vooral runs die opgevolgd worden door de legionella run en dus afsluiten met 1200watt voor een bepaalde tijd dus die tel ik even niet mee.

Ik kwam wel onderstaande tegen.
Daar heeft van 17:45 tot 18:30 water gelopen dus vermoedelijk één van de kinds in bad.
De boiler doet dan een run van 15:30 tot 22:10
Met een duidelijke dip in stroomverbruik omdat de temperatuur in de boiler lager wordt.

Setpoint van de wpb is 55 graden op welke temperatuur hij begint weet ik eigenlijk niet eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQuN1-2Rrh9XXvN1Ss3gwn42je0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hidhF9kk21pLwXzL9jhlpcvV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Ronald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:40:
[...]

Ik heb lucht van binnen naar buiten dus die variatie van buitentemperatuur heb ik niet.
Binnen is vast op 21,5 graden en als de houtcv aan is zal het soms naar de 24 gaan.

Maar ik heb even dag voor dag terug gezocht naar een langere run.
Dat zijn dan vooral runs die opgevolgd worden door de legionella run en dus afsluiten met 1200watt voor een bepaalde tijd dus die tel ik even niet mee.

Ik kwam wel onderstaande tegen.
Daar heeft van 17:45 tot 18:30 water gelopen dus vermoedelijk één van de kinds in bad.
De boiler doet dan een run van 15:30 tot 22:10
Met een duidelijke dip in stroomverbruik omdat de temperatuur in de boiler lager wordt.

Wat heb jij gebruikt om het water te meten?

Setpoint van de wpb is 55 graden op welke temperatuur hij begint weet ik eigenlijk niet eens.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik moest even 2 keer kijken voor ik je vraag zag B)

Ik heb de watermeter van homewizard dus die meter ziet alle waterverbruik in huis niet alleen warm water.

Ergens zou dat wel een leuke toevoeging zijn, nog een meter in de warme leiding.
Zou ik dat met homewizard uit gaan voeren kost me dat ook weer 100 euro.
Een fysieke watermeter plus de homewizard opnemer erbij.

Wie weet wordt ik nog eens zo gek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Vandaag reactie gekregen van de technical expert van Vaillant.
Volgens hem zijn er geen voorvallende problemen met hun wp's.
Zelf heeft hij er één 8 jaar draaien zonder enig probleem.
Enige opmerking die hij geeft is dat het zou kunnen dat de wp's met problemen niet rechtop vervoerd zijn waardoor er olie is uitgelopen. De olie zal niet automatisch zoals bij een koelkast terug in de compressor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Zou dat niet gelijk problemen moeten geven?
Die olie verstopt toch de leiding? Daarnaast is een model van 8 jaar terug natuurlijk niet te vergelijken met dit topic.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Jim423 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:56:
Zou dat niet gelijk problemen moeten geven?
Die olie verstopt toch de leiding? Daarnaast is een model van 8 jaar terug natuurlijk niet te vergelijken met dit topic.
Die man zit bij bron, dan zou hij van huidige problemen toch ook op de hoogte moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ronald.42 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:40:
[...]

Als het (klok)programma het toestaat, dan start de aroSTOR met bijverwarmen als de watertemperatuur 5 graden onder het setpoint gekomen is. Dus in jouw geval 50 graden en bij mij 43 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
karine1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:52:
Vandaag reactie gekregen van de technical expert van Vaillant.
Volgens hem zijn er geen voorvallende problemen met hun wp's.
Zelf heeft hij er één 8 jaar draaien zonder enig probleem.
Enige opmerking die hij geeft is dat het zou kunnen dat de wp's met problemen niet rechtop vervoerd zijn waardoor er olie is uitgelopen. De olie zal niet automatisch zoals bij een koelkast terug in de compressor komen.
Op de doos/verpakking van de boiler zit normaal gesproken een tiltindicator. Daar aan zou je normaal gesproken moeten kunnen zien of de boiler tijdens transport (te veel) horizontaal is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdgu4xyUqQ0npowpQpQTW1O4e8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgZWpGWGa5K9Mf72ARYmOaZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Die tiltindicator was bij mij alvast niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:37:
Die tiltindicator was bij mij alvast niet aanwezig.
Bijzonder, afgelopen jaar en vorig jaar een aantal van de 150 liters geplaats die waren allen wel voorzien van die indicators.

Bij één daarvan was hij rood en de doos beschadigd.
Na overleg en foto's met de leverancier de doos geopend voor verdere inspectie ook daar was schade aan de kap te zien.
Dus retour en omgewisseld binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ronald.42 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:45:
[...]
Bijzonder, afgelopen jaar en vorig jaar een aantal van de 150 liters geplaats die waren allen wel voorzien van die indicators.
En al veel problemen gehad met die je vorig jaar hebt geplaatst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
karine1 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:47:
[...]

En al veel problemen gehad met die je vorig jaar hebt geplaatst ?
Nee nog geen enkele wanklank gehoord.
Maar het zijn allemaal de 150 liter die ik gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Die verklikker zat bij mij ook gewoon op de doos, alle verpakking was origineel, onbeschadigd.
Toch na een kleine anderhalf jaar de problemen.

Om te voorkomen dat ze me wat konden zeggen, heb ik zelfs een extra hoge bus gehuurd om dat ding rechtop terug naar de leverancier te vervoeren.
Niet dat het nog uitmaakte, maar gewoon om te voorkomen dat ze daar ook maar iets over konden zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krs
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-01-2024

Krs

Hier hetzelfde probleem, compressor stuk na 1 jaar, vaillant komen kijken en mag nieuwe halen, zelfde nemen of andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Krs schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:50:
Hier hetzelfde probleem, compressor stuk na 1 jaar, vaillant komen kijken en mag nieuwe halen, zelfde nemen of andere?
ik zou een atlantic explorer pakken als je de kans hebt, die gaan heel wat minder stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Vandaag ook reactie gehad van de groothandel waar ik mijn Bulex gekocht heb.
Wij delen deze ervaring momenteel niet. Wij verkopen de Vaillant Arostor al een aantal jaar aan onze klanten en natuurlijk is er altijd een kans op een defect, maar dit is eerder zeldzaam dan vaak. Het is wel zo dat het bij alle warmtepompboilers belangrijk is dat ze correct vervoerd gestockeerd en geplaatst worden. De defecten kunnen ook plaatsvinden door verkeerd transport of andere menselijke fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

karine1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:45:
De defecten kunnen ook plaatsvinden door verkeerd transport of andere menselijke fouten.
wel apart dat de meeste van die verkeerde transporten en menselijke fouten bij valliant units gebeuren.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Als groothandel zou ik ook zo reageren. :)

In mijn geval is de Arostor netjes op pallet verticaal vervoerd en vervolgens op BGG geplaatst. Niks bijzonders. Heeft ruim een jaar zonder issues gedraaid en is geleidelijk aan overleden. En aan een monobloc/WPB kan je weinig menselijke fouten maken...

Ik ben iig zeer content met de nieuwe Atlantic Explorer v4 en hoop nog iets terug te krijgen voor de defecte Arostor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 22:46
Heb gelukkig nog geen problemen met mijn Arostor, maar kunnen we inmiddels al concluderen dat de problemen ontstaan als er bij het vervoer iets niet goed is gegaan? Want ik weet nog dat mijn installateur daar heel panisch over deed, mocht echt alleen rechtop vervoerd worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 22:29

oZy

zerocool schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:35:
Heb gelukkig nog geen problemen met mijn Arostor, maar kunnen we inmiddels al concluderen dat de problemen ontstaan als er bij het vervoer iets niet goed is gegaan? Want ik weet nog dat mijn installateur daar heel panisch over deed, mocht echt alleen rechtop vervoerd worden....
Ik zou zeker niets concluderen; dat is namelijk op basis van 1 post hier die weliswaar gebaseerd is op een suggestie van een Vaillant technicus, maar geen enkele analyse op basis van de inspectie van een defect model. Een olie verstopping in het circuit na verkeerd transport zou m.i. vanaf het begin al problemen/herrie moeten geven. En er zijn ook meldingen van deze storing waarbij de WPB correct is geplaatst met een intacte tilt indicator.

FWIW: Ik heb zelf een 270L staan sinds een aantal maanden - (nog) geen issues - en die kwam in een onbeschadigde doos zonder tilt indicator en zelfs met transport pijlen zowel rechtop als plat op 1 van de vier zijdes. Bovendien worden deze modellen nog steeds vol op verkocht dus het is geen gegeven dat het apparaat defect raakt lijkt mij. Het blijft wel een eigenaardige situatie met zulke vergelijkbare issues na een veel te korte bedrijfsperiode.

De belangrijkste conclusie wmb is dat Vaillant bar slechte support en informatie verstrekt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 22:24
Hier hetzelfde probleem denk ik, geluid is echt niet op aan te horen en ook de genoemde Hoge Druk error.

Besteld in belgie bij Esanico, die gaven eerst aan: Eigen schuld dikke bult, want MV aangesloten op inlaat via een T-Stuk. Gecontamineerde lucht zou de oorzaak zijn van dit alles.

Nu lijken ze het toch door te willen drukken bij Vaillant België.. benieuwd wat er uit komt.

De mijne maakt het volgende geluid:

Arostor Geluid

Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
BasvanS schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:07:
Hier hetzelfde probleem denk ik, geluid is echt niet op aan te horen en ook de genoemde Hoge Druk error.

Besteld in belgie bij Esanico, die gaven eerst aan: Eigen schuld dikke bult, want MV aangesloten op inlaat via een T-Stuk. Gecontamineerde lucht zou de oorzaak zijn van dit alles.

Nu lijken ze het toch door te willen drukken bij Vaillant België.. benieuwd wat er uit komt.

De mijne maakt het volgende geluid:

Arostor Geluid

Herkenbaar?
Link doet het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 22:24
Deze

[ Voor 51% gewijzigd door BasvanS op 19-01-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-11-2024
Vanochtend wakker gewordn en bij de Arostor BM 270 gaan kijken heb nu err01.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTTxrfk7FcpWPbsnlrfQWQGM3Ow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTKnmVidqvr8fgJpmq7GJarg.png?f=fotoalbum_large

Is hier zelf nog wat aan te doen? Anders is Eerste zorg nu hoe op alternatieve wijze warm water te maken. KAn ik het element gefoirceerd inschakelen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@midas00 Vervelend! Werkt de boost functie nog? Die zou ook het element moeten inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik heb de boost functie aangezet. Maar weet niek zeker of hij werkt. disply knippert met alleen maar err01 en een vorstkristal. Waar kan ik meten of er stroom staat op het element? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TuXr4ozHk9E6dN9vna9SD7L3v8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXvaaKqG1bLFKmtJeIbqIZKw.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn dat aansluitingen 1 en 2 (App.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan ook gewoon even op de meter kijken in je meterkast hoeveel stroom je nu verbruikt.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Heb al gecheckt 1 en 2 zijn inderdaad van het element. Daar komt geen spanning meer op. Als jullie nog tips hebben om hem tot leven te wekken graag, anders ga ik denk ik maar tijdelijk een stekker rechstreeks aan het element zetten om het water op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Heb hem nu in noodmodus gezet (elec modus). Hij draait nu op het element. Nu maar wachten wat Vaillant gaan doen. Hij is nog geen twee jaar oud en dus garantie verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
midas00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:49:
Heb al gecheckt 1 en 2 zijn inderdaad van het element. Daar komt geen spanning meer op. Als jullie nog tips hebben om hem tot leven te wekken graag, anders ga ik denk ik maar tijdelijk een stekker rechstreeks aan het element zetten om het water op te warmen.
Succes er mee.
Waar heb je hem gekocht?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste