Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 15:23
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Succes er mee.
Waar heb je hem gekocht?
Esanico in Belgie, maar heb garantiekaart via lokale vaillant installateur opgestuurd. Ongeveer 1,5 maand geleden begon de Arostor te lekken langs de warmwater aansluiting. Nederlandse Vaillant monteur is langsgeweest en die heeft besloten dat de WPB moet worden vervangen. Als het goed is is er nu een nieuwe onderweg uit Duitsland.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Ook weer ene uit Belgie dus..
Dát valt wel op inmiddels.

Slechte partij geweest in België ofzo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
midas00 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:55:
Vanochtend wakker gewordn en bij de Arostor BM 270 gaan kijken heb nu err01.[Afbeelding]

Is hier zelf nog wat aan te doen? Anders is Eerste zorg nu hoe op alternatieve wijze warm water te maken. Kan ik het element gefoirceerd inschakelen bijvoorbeeld?
Gisteren weer in normaal bedrijf gezet en de ERR01 is over. Hoe kan dat, zou het met het koude weer te maken hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:34
Ik heb vergelijkbaar verloop gehad. Err01 -> verder op E-noodbedrijf -> volgende dag weer op normaal gezet -> 6 dagen OK -> weer Err1 -> E-noodbedrijf. Dit is tijdje zo doorgegaan totdat er 15 min. na starten altijd Err01 in beeld komt.

Compressor en fan slaan nog steeds aan, echter maar +/- 150W vermogensopname (270L variant). Mijn vermoeden: compressor functioneert nog, echter te weinig R290 in het circuit voor normale werking.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 22:07
Met dank aan Adriaan71 is er zojuist een Vaillant monteur langs geweest, verdamper temperatuur was -8,5 graden celsius.
Dat komt volgens hem door een tekort aan koudemiddel.
Kan niet gevuld worden en word volgens hem compleet vervangen.
Had hem vanmorgen rond negen uur aangezet, na vijf uur had ie het water slechts zes graden opgewarmd.
De pulsen in het vermogen komen dus door het bevriezen, dan schakelt de compressor uit en blijft de ventilator draaien om de boel weer te ontdooien. Hierna start de compressor weer totdat deze weer compleet bevroren is.

Mooi wit bevroren leidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNHDtm6dKRy8Nq5db4sGIcOIxs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAE6R6ZH4iBcrYBbqNSH8iJo.jpg?f=fotoalbum_large

Watertemperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9etNcaaVhanf9Ay8ETs5m2TpDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6fMpSLrY5oB2FyMBZ552FF4m.jpg?f=user_large

Vermogen opname:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W45sEwoduflTVWVrdHawZ_IjPNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FXKO6weRCEltNgZTd92tbDOx.jpg?f=user_large

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:19

oZy

Denyo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:47:
Met dank aan Adriaan71 is er zojuist een Vaillant monteur langs geweest, verdamper temperatuur was -8,5 graden celsius.
Had hem vanmorgen rond negen uur aangezet, na vijf uur had ie het water slechts zes graden opgewarmd.
De pulsen in het vermogen komen dus door het bevriezen, dan schakelt de compressor uit en blijft de ventilator draaien om de boel weer te ontdooien. Hierna start de compressor weer totdat deze weer compleet bevroren is.

[Afbeelding]

Watertemperatuur:
[Afbeelding]

Vermogen opname:
[Afbeelding]
Vervelend probleem, maar mooi dat het wordt opgelost. Enig idee waar het propaan lekt en of dat vaker voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-07 21:21
Ik heb een Bulex Magna Aqua wat een verkapte AroStor is met identiek hetzelfe probleem sinds vandaag.
Error 01, geleverd in België.. Technieker komt binnen 10 dagen pas langs met 2 kids :/

Ik zie in mijn menu opties nergens de opties E-noodbedrijf, hoe activeren jullie dit aub ? Het zou me tijdelijk wel uit de nood helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@midas00 Was even benieuwd of je inmiddels iets van Valliant had gehoord van de vervanging.

@oZy Nee, is denk ik alleen te vinden door er een veel hogere druk op te zetten. En die mogelijk is er niet, geen vulventiel aanwezig.
Error 01 schijnt volgens hem wel vaker voor te komen maar bij mij geeft ie geen enkele fout aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Hier helaas (nog) geen coulance vanuit Vaillant...err 01 storing erkend maar net buiten garantieperiode...

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
Ondertussen die van mij vanmorgen weer werkend gekregen. (na hem gisteren in noodbedrijf te hebben gezet)
Na err01 van gisteren lijkt hij het weer te doen. Maar hij klinkt niet ok. Net of er zit een knikker in de compressor te dansen.
Technieker komt donderdag langs, ben benieuwd.. Toestel net 2 jaar en 2 maand oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
JohanSavelkoul schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:33:
Ook weer ene uit Belgie dus..
Dát valt wel op inmiddels.

Slechte partij geweest in België ofzo denk ik.
Ik heb een officieel antwoord gehad van Vaillant en de dealer dat het fout is gegaan met transport. De dozen zouden liggend zijn vervoerd, dit maakt de compressor voortijdig defect. Was het antwoord.
Instructies en afspraken vervoerder zijn inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
Dat is wel heeel pijnlijk zeg.
Maar dit geldt niet voor alle cases, in mijn geval doet de compressor het nog alleen is het R290 gas vervlogen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
stvos schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:53:
Ik heb een Bulex Magna Aqua wat een verkapte AroStor is met identiek hetzelfe probleem sinds vandaag.
Error 01, geleverd in België.. Technieker komt binnen 10 dagen pas langs met 2 kids :/

Ik zie in mijn menu opties nergens de opties E-noodbedrijf, hoe activeren jullie dit aub ? Het zou me tijdelijk wel uit de nood helpen.
Ik meen dat dat ELEC-MODUS heette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
Vanmorgen weer prijs, uiteindelijk na wat prullen Wp terug gestart gekregen maar klinkt niet gezond (meer)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Yes, precies hetzelfde uiterlijk, en die van jou is nog vrij stil.
Zodra die van mij aansprong was het alsof er een zware elektromotor van 0 naar max ging binnen een seconde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Technician- schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Ik heb een officieel antwoord gehad van Vaillant en de dealer dat het fout is gegaan met transport. De dozen zouden liggend zijn vervoerd, dit maakt de compressor voortijdig defect. Was het antwoord.
Instructies en afspraken vervoerder zijn inmiddels aangepast.
Ik heb een nieuwe Arostor gekregen. En wat schetst mijn verbazing: op de verpakking staat dat je hem horizontaal kan vervoeren. Moet dat dan nog met een bepaalde zijde naar boven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_9DG0K_KWeGC5HWLksNQ3SGKPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOCysG6R5nGuplppc4dkoW4H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Denyo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:47:

[Afbeelding]

Watertemperatuur:
[Afbeelding]

Vermogen opname:
[Afbeelding]
Hoe meet je die temperatuur? Wat voor sensor gebruik je en waar heb je die in gestopt bij de Arostor? Ik zou ook graag de temperatuur willen gaan monitoren. Maar weet niet hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Denyo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:25:
@midas00 Was even benieuwd of je inmiddels iets van Valliant had gehoord van de vervanging.
Stond gisteren onaangekondigd een nieuwe wpb op de stoep. ik was niet thuis en dochter heeft opengedaan.

nu maar even bij de lokale installateur vragen wat verder de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
@midas00 De verdamper temperatuur kun je in het installatie menu uitlezen. De watertemperatuur meet ik met een Shelly Plus met een temperatuur addon, de sensor zit met wat isolatie op de afgedopte aansluiting aan de bovenkant van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Denyo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:06:
@midas00 De verdamper temperatuur kun je in het installatie menu uitlezen. De watertemperatuur meet ik met een Shelly Plus met een temperatuur addon, de sensor zit met wat isolatie op de afgedopte aansluiting aan de bovenkant van de boiler.
Kun je die add-on los gebruiken of moet je die altijd op een shelly basismodule klikken? Ik wil namelijk alleen de temperatuur maar meten en hoef niks te schakelen of zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
midas00 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik heb een nieuwe Arostor gekregen. En wat schetst mijn verbazing: op de verpakking staat dat je hem horizontaal kan vervoeren. Moet dat dan nog met een bepaalde zijde naar boven?[Afbeelding]
Nou dat was het probleem, dat mag niet en is aangepast: de vervoerders hebben instructies gekregen en de verpakking is inderdaad aangepast.
Maar je zult denk ik nog een eerdere verpakking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:02:
[...]

Nou dat was het probleem, dat mag niet en is aangepast: de vervoerders hebben instructies gekregen en de verpakking is inderdaad aangepast.
Maar je zult denk ik nog een eerdere verpakking hebben.
Ok,

Maar ik wilde hem wel schuin op de trap naar boven tillen. Recht omhoog gaat niet. Zal onder dezelfde hoek als de trap moeten. Dat moet toch kunnen? anders kun je hem denk ik nergens de trap op krijgen. Ik heb zelf een recht toe rechtaan trap met maar 1 bocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
Je hebt hier nu twee postst over lopen, da's wel verwarrend.

Maar ergens zal best staan hoe schuin hij wel mag. Je had er geen indicatoren op zitten die aangeven hoe schuin hij is geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
midas00 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Kun je die add-on los gebruiken of moet je die altijd op een shelly basismodule klikken? Ik wil namelijk alleen de temperatuur maar meten en hoef niks te schakelen of zo
Je hebt echt de Shelly Plus nodig, daar zit de webserver ed in voor de communicatie.
Heb zelf de Shelly Plus 1PM, als je de warmtepompboiler hierop aansluit kun je ook het opgenomen vermogen monitoren.

[ Voor 13% gewijzigd door Denyo op 06-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
midas00 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Ok,

Maar ik wilde hem wel schuin op de trap naar boven tillen. Recht omhoog gaat niet. Zal onder dezelfde hoek als de trap moeten. Dat moet toch kunnen? anders kun je hem denk ik nergens de trap op krijgen. Ik heb zelf een recht toe rechtaan trap met maar 1 bocht
Ja voor even tillen kan dat wel. Dat is wat anders dan uren in een vrachtwagen liggen waarbij de olie uit de compressor loopt in het circuit.
Vaak is er een kant, bij atlantic de kant van de uitstroom openingen waar een handvat aan zit en dan mag je deze onder een hoek wel over de trap tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Gramser schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:21:
Je hebt hier nu twee postst over lopen, da's wel verwarrend.

Maar ergens zal best staan hoe schuin hij wel mag. Je had er geen indicatoren op zitten die aangeven hoe schuin hij is geweest?
Twee posts?
nee geen indicatoren. De lokale installateur heeft overigens met Vaillant contact gehad en hem plat (horizontaal vervoerd) wel volgens de instructiepijlen op de doos. WPB kwam rechtsreeks van vaillant duitsland naar de lokale installateur. Verder geen instructie over wat met de oude wpb te doen of wie hem gaat installeren (groot woord de trap optillen is het meest ingewikkelde).

Ik laat hem voorlopig nog maar een tijdje op de pallet staan in de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:52
midas00 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Twee posts?
nee geen indicatoren. De lokale installateur heeft overigens met Vaillant contact gehad en hem plat (horizontaal vervoerd) wel volgens de instructiepijlen op de doos. WPB kwam rechtsreeks van vaillant duitsland naar de lokale installateur. Verder geen instructie over wat met de oude wpb te doen of wie hem gaat installeren (groot woord de trap optillen is het meest ingewikkelde).

Ik laat hem voorlopig nog maar een tijdje op de pallet staan in de gang.
Ja, deze: midas00 in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Ik krijg binnenkort een nieuwe geleverd.
De oude moet dan op / in de verpakking van de nieuwe worden klaargezet.
Wordt dan later opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
ja is een andere groep, leek me voor hun ook wel relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Technician- schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Ja voor even tillen kan dat wel. Dat is wat anders dan uren in een vrachtwagen liggen waarbij de olie uit de compressor loopt in het circuit.
Vaak is er een kant, bij atlantic de kant van de uitstroom openingen waar een handvat aan zit en dan mag je deze onder een hoek wel over de trap tillen.
Is dat nou echt het probleem? Die olie loopt toch net als bij alle andere warmtepompen compressoren toch gewoon door het circuit heen? Sommige multi systemen hebben om die redenen ook de zo gehate oil-return cycle? Waarom is dat bij WPB’s wel een probleem? Compressor bovenin het systeem kan de oorzaak niet zijn. Heel veel koelsystemen hebben de compressor flink hoger dan het laagste punt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Glashelder schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 02:52:
[...]

Is dat nou echt het probleem? Die olie loopt toch net als bij alle andere warmtepompen compressoren toch gewoon door het circuit heen? Sommige multi systemen hebben om die redenen ook de zo gehate oil-return cycle? Waarom is dat bij WPB’s wel een probleem? Compressor bovenin het systeem kan de oorzaak niet zijn. Heel veel koelsystemen hebben de compressor flink hoger dan het laagste punt.
Ja ik denk dat dat heel schadelijk kan zijn voor de compressor.
Mechanisch rammelt een compressor op zijn kant, tijdens transport kan er ook mechanische slijtage optreden. Dan zet je hem aan zonder olie en tja

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 07-02-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb daar toch echt wel wat twijfels bij hoor. Bij mijn Ferroli staat zwart op wit in de handleiding dat je hem voor het laatste deel van het transport liggend mag vervoeren op een trolley. Waarom zou dat bij Vailiant een veel groter probleem zijn dan bij een Ferroli?

Ik heb daarom juist het idee dat men eerder bang is voor schokken waardoor de compressor wellicht los kan breken dan dat men bang is voor olie die eruit loopt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stvos
Vandaag een technieker van Vaillant (Bulex) over de vloer gehad, heeft ernaar gekeken en stelde eigenlijk per direct vast dat er onvoldoende gas aanwezig was in het toestel en dat het vervangen moest worden.
Heeft een bon uitgeschreven waarmee ik toestel kan laten omruilen (ook buiten garantie..).

Om te zien of je toestel geimpacteerd is door dit 'probleem' kan je in het installateursmenu gaan (inst menu. -> bovenste en onderste knopje te samen indrukken) -> display -> T Verdamper raadplegen. Deze moet tussen de -5 en 5° staan, staat die ver buiten dat bereik dan is er onvoldoende gas aanwezig.

mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 18:10
stvos schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:49:
Vandaag een technieker van Vaillant (Bulex) over de vloer gehad, heeft ernaar gekeken en stelde eigenlijk per direct vast dat er onvoldoende gas aanwezig was in het toestel en dat het vervangen moest worden.
Heeft een bon uitgeschreven waarmee ik toestel kan laten omruilen (ook buiten garantie..).

Om te zien of je toestel geimpacteerd is door dit 'probleem' kan je in het installateursmenu gaan (inst menu. -> bovenste en onderste knopje te samen indrukken) -> display -> T Verdamper raadplegen. Deze moet tussen de -5 en 5° staan, staat die ver buiten dat bereik dan is er onvoldoende gas aanwezig.

mvg,
23,5 graden hier, idle. Of moet dat onder last?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@BasvanS Ja is onder last, dan koelt de verdamper af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
idd, na een 15-tal minuten draaien moet hij daartussen zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Laatst online: 20:19

oZy

stvos schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:49:

mvg,
Ook deze technieker heeft niet toevallig gedeeld wat de oorzaak hiervan kan zijn? Een lek neem ik aan? Weten ze hoe/waar die lekkage meestal ontstaat? Er zit toch blijkbaar een zwak plek in het propaan systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
oZy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Ook deze technieker heeft niet toevallig gedeeld wat de oorzaak hiervan kan zijn? Een lek neem ik aan? Weten ze hoe/waar die lekkage meestal ontstaat? Er zit toch blijkbaar een zwak plek in het propaan systeem.
Geen lek en heeft ook niks met transport te maken. Zit blijkbaar gewoon te weinig gas in en het systeem hoe ze het vullen af fabriek is slecht.
Ze zijn blijkbaar al 2jaar bezig met het aan te passen en vulnippels te voorzien.

Lijkt me nu toch niet zo moeilijk. Is dat niet kwestie van buisjes openmaken, nippels solderen en klaar?
Maar hoe krijg je dat gas uit zo’n circuit? Niet vermoedelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Nou de nieuwe arostor stond onaangekondigd in de tuin. Zitten 3 pootjes in de verpakking waar niks over in de handleiding staat. Moet ik die er onder schroeven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYfmdF5P_ilPrAhCWT8th1g81gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8drh49LkCfWVLPjnOUNGEVfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
midas00 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:00:
Nou de nieuwe arostor stond onaangekondigd in de tuin. Zitten 3 pootjes in de verpakking waar niks over in de handleiding staat. Moet ik die er onder schroeven?[Afbeelding]
zitten inderdaad drie gaten aan de onderkant. Heb die poten daar naar ingedrukt. Baat het niet dan schaadt het niet lijkt me. Raar dat er niks over in de handleiding staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Dit is het laatste stroomverloop van mijn oude arostor. Vanmiddag gaat de nieuwe er in. Dat heen en weer Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu7nJBpDy-4RnlVe721W1K-xi9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xbf3QRZY1XLodEZoFK9oqcKf.png?f=fotoalbum_large met de huidige buitentemperatuur geeft toch wel aan dat er iets mis is met de compressor toch? Ik kreeg okk af en toe err01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• midas00
midas00 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:47:
Dit is het laatste stroomverloop van mijn oude arostor. Vanmiddag gaat de nieuwe er in. Dat heen en weer [Afbeelding] met de huidige buitentemperatuur geeft toch wel aan dat er iets mis is met de compressor toch? Ik kreeg okk af en toe err01
En zo ziet de grafiek er van de nieuwe Arostor uit. Toch wat gezonder lijkt me. Zou de oude ook te weinig gas hebben gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FJnBLDFbG4Tn74m8_aXH_r1Otk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dCE3qnQYwB96crGJKFQeLyiW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-09 21:09
Denyo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Je hebt echt de Shelly Plus nodig, daar zit de webserver ed in voor de communicatie.
Heb zelf de Shelly Plus 1PM, als je de warmtepompboiler hierop aansluit kun je ook het opgenomen vermogen monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SraQH6lJ0gnr4cimiYbIrPQSylI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJzPPeMmtQmHrrAgVYPLWsVS.jpg?f=user_large

ik heb een Shelly uni gebruikt met 3 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
andre75 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:14:
[...]

[Afbeelding]

ik heb een Shelly uni gebruikt met 3 sensoren.
Wow. Waar plaatsen jullie al die sensors en hoe? Hebben jullie foto’s daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Holy shit... Vaillant NL weigert nog steeds mijn Boiler te komen repareren. Ze passen steeds de spelregels als ik aan de voorwaarde lijk te voldoen die ze in een eerste mail gesteld hebben.

De boiler is gekocht in BE en tijdens een verbouwing geïnstalleerd door Aannemer (plaatsing), Badkamermonteur (waterzijdig) en luchtzijdig aangesloten door een installatiebedrijf dat tijdens de verbouwing de MV heeft aangepast.

Eerst moest ik de badkamer man laten mailen met garantie verzoek, hij was echter geen erkend bedrijf dus dat mocht toch niet.

Toen twee door vaiilant voorgestelde bedrijven gevraagd, geen enkele reactie gehad.

Toen de eigen installateur van de MV aangeschreven, deze heeft het verzoek in gediend. Maar het verzoek was niet blijkbaar niet compleet genoeg. Alle informatie die al via mij bekend was moest nu nogmaals door de installateur verstuurd worden.

Hoe hebben jullie Vaillant zover gekregen om langs te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Niet, Vaillant NL gaf bij mij in begin al aan dat ze niet komen, want gekocht in BE.
Vaillant BE kwam niet want geinstalleerd in NL.

Waar je dat ding gekocht hebt, die gaan "vragen" het apparaat terug te nemen, lijkt de enige mogelijkheid.
Ik heb na veel bellen en mailen mijn boiler zelf, STAAND, teruggebracht, zodat niet dat nog uiteindelijk roet in het eten kon gooien.
Een weekje later had ik het geld terug op de rekening, maar heb er aardig voor moeten zweten.

"Had ik em maar gewoon in NL gekocht"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
Je hebt als klant toch gewoon recht op herstelling van de leverancier uit los van je installateur. Je moet gewoon rechstreeks Vaillant bellen en zeggen dat je geen warm water meer uit je ketel krijgt.
Mijn toestel was buiten garantie en de dame aan de telefoon vroeg of ik de technieker via creditcard kon betalen, dat maar toegezegd..

Toen de technieker kwam zei die meteen: garantie geval ook al was garantie verlopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
midas00 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Wow. Waar plaatsen jullie al die sensors en hoe? Hebben jullie foto’s daarvan?
Ik heb een Shelly Uni gebruikt met 5mm sensoren.
* 1 sensor zit op de verdamper geplakt
* 1 sensor zit op de persleiding na de compressor
* 1 sensor zit in de dompelbuis waar ook de boilerssensor zit

Ik heb er geen foto's van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
andre75 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb een Shelly Uni gebruikt met 5mm sensoren.
* 1 sensor zit op de verdamper geplakt
* 1 sensor zit op de persleiding na de compressor
* 1 sensor zit in de dompelbuis waar ook de boilerssensor zit

Ik heb er geen foto's van gemaakt
Ah je hebt de sensor gewoon in dezelfde buis gestopt als de boilersensor. Slim! Ik zag dst er ook nog een ongebruikte ingang naarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsjXLICPpzRm7Ky9KdYn0Zh0YrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d997jmTLp980yQheEM5gcdXK.jpg?f=fotoalbum_large de boiler is . Iemand daar meer info over? Kun je daar ook een sensor in stoppen? Zal vandaag eens meten tot hoe diep die gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
midas00 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Ah je hebt de sensor gewoon in dezelfde buis gestopt als de boilersensor. Slim! Ik zag dst er ook nog een ongebruikte ingang naar[Afbeelding] de boiler is . Iemand daar meer info over? Kun je daar ook een sensor in stoppen? Zal vandaag eens meten tot hoe diep die gaat
Ik zou de ongebruikte ingang gebruiken. Het ging niet eenvoudig om de sensor in hetzelfde dompelbuis te krijgen als de boilersenor. Ik moest van de Shelly sensor de buitenisolatie verwijderen zodat ik 3 losse draden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
Ik werd vandaag gebeld door Vaiilant ivm het iphalen van de defecte wpb. Ik vroeg hem waarom er zoveel compressor problemen waren. Wist hij niet precies, maar hjj zei ook dat veel
Mensen de wpb samen met de ventilatie op hetzelfde kanaal aansluiten en dat dat vragen om problemen is. Hij vertelde niet of het over de aanvoer of afvoer van de wpb ging.

Snijdt dit hout of is het flauwekul?

Ik heb zelf idd de afvoer van de wpm met een t-stuk op het afvoerkanaal boven de ventilatiebox aangesloten. De aanvoer komt rechtstreeks van buiten.

Moet ik me nu zorgen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
midas00 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:18:
Ik werd vandaag gebeld door Vaiilant ivm het iphalen van de defecte wpb. Ik vroeg hem waarom er zoveel compressor problemen waren. Wist hij niet precies, maar hjj zei ook dat veel
Mensen de wpb samen met de ventilatie op hetzelfde kanaal aansluiten en dat dat vragen om problemen is. Hij vertelde niet of het over de aanvoer of afvoer van de wpb ging.

Snijdt dit hout of is het flauwekul?

Ik heb zelf idd de afvoer van de wpm met een t-stuk op het afvoerkanaal boven de ventilatiebox aangesloten. De aanvoer komt rechtstreeks van buiten.

Moet ik me nu zorgen maken?
Lucht aanzuigen uit de woning is geen probleem. Ik haal ook mijn aanzuiglucht uit de woning met mijn Auer-Edel boiler. Wel is het belangrijk dat er een filter gebruikt wordt zodat er geen stof in de verdamper komt. Ik ben de afgelopen jaren heel wat warmtepompboilers tegen gekomen waar de aanzuiglucht uit de woning wordt gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stvos
Staat bij mij gewoon in de kelder zonder buizen.. Zuigt alles uit de kelder, zou geen probleem mogen zijn..
kwestie van 1x per jaar verdamper eens proper te zuigen als er al iets in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
stvos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:34:
Staat bij mij gewoon in de kelder zonder buizen.. Zuigt alles uit de kelder, zou geen probleem mogen zijn..
kwestie van 1x per jaar verdamper eens proper te zuigen als er al iets in zit.
Wordt het niet koud in de kelder door de koude uitblaaslucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
andre75 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:24:
[...]

Lucht aanzuigen uit de woning is geen probleem. Ik haal ook mijn aanzuiglucht uit de woning met mijn Auer-Edel boiler. Wel is het belangrijk dat er een filter gebruikt wordt zodat er geen stof in de verdamper komt. Ik ben de afgelopen jaren heel wat warmtepompboilers tegen gekomen waar de aanzuiglucht uit de woning wordt gehaald.
Het gaat bij mij niet op de aanzuiglucht. Maar de wpb blaast uit op dezelfde buis als de ventilatie. Kan dat kwaad? En zo ja waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
midas00 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Het gaat bij mij niet op de aanzuiglucht. Maar de wpb blaast uit op dezelfde buis als de ventilatie. Kan dat kwaad? En zo ja waarom?
De warmtepompboiler moet wel de luchtcapaciteit van rond 300m3/h kwijt kunnen. Veelal is de dakdoorvoer van de mechanische 125mm i.p.v. 160mm. Kijk goed uit op condensatie in de zomerperiode. Veelal wordt geadviseerd om geïsoleerde dakdoorvoeren te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
andre75 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:42:
[...]

De warmtepompboiler moet wel de luchtcapaciteit van rond 300m3/h kwijt kunnen. Veelal is de dakdoorvoer van de mechanische 125mm i.p.v. 160mm. Kijk goed uit op condensatie in de zomerperiode. Veelal wordt geadviseerd om geïsoleerde dakdoorvoeren te gebruiken.
Ik heb een standaard burgerhout schoorsteen met 150mm geïsoleerde mv doorvoer. Daar heb ik een ubbink 160mm geisoleerd t stuk opzitten die aan de onderkant via een vernauwing van 125mm naar de uitblaaskant van de mv box gaat en aan de zijkant met 160mm naar de uitblaas van de wpb. Totale lengte 1,5-2m.

Kan me niet voorstellen dat dat te veel weerstand geeft. Is het tegelijk uitblazen van de mv en de wob dan nog een risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre75
midas00 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:52:
[...]

Ik heb een standaard burgerhout schoorsteen met 150mm geïsoleerde mv doorvoer. Daar heb ik een ubbink 160mm geisoleerd t stuk opzitten die aan de onderkant via een vernauwing van 125mm naar de uitblaaskant van de mv box gaat en aan de zijkant met 160mm naar de uitblaas van de wpb. Totale lengte 1,5-2m.

Kan me niet voorstellen dat dat te veel weerstand geeft. Is het tegelijk uitblazen van de mv en de wob dan nog een risico?
Dat gaat wel goed op een 150 mm dakdoorvoer. De weerstand is dan minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Mijn dimplex edel doet de laatste weken ook ieder uur een half uur ontdooien. Als hij draait heb ik het idee dat hij het goed doet maar hij staat zo vaak te wachten op ontdooien. Ik heb de ventilator in de tweede stand gezet. Als ik de temperatuur uitlees van de verdamper geeft hij meestal -5 aan als hij draait. Wat trichtert de ontdooi modus eigenlijk?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
andre75 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 00:17:
[...]

Dat gaat wel goed op een 150 mm dakdoorvoer. De weerstand is dan minimaal.
dank andré. Ik had innderdaad geen zin om extra dakdoorvoeren te maken en behalve de 150mm dakdoorvoer gebruik ik alle andere kanalen van de voormalige CV dakdoorvoer voor de luchtaanvoer.

En dat delen van die 150mm dakdorrvoer met de MV is dat een probleem? meestal staat de MV op stand 1 of 2.

met vriendelijke groet

George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Denyo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:40:
Hier ook een Arostor uit Belgie, begin dit jaar geleverd.
Sinds een week of drie vertoont deze afwijkend gedrag.
De compressor maakte eerst mooie lange runs en nu steeds een uur aan, 25 minuten uit weer een uur aan enz. De ventilator blijft al die tijd gewoon draaien dus als je geen logger hebt lijkt alles prima te draaien alleen duurt het langer om op te warmen. Zo gaat de compressor natuurlijk ook veel sneller stuk, allemaal extra starts.
Zijn jullie al verder gekomen met Vaillant?

[Afbeelding]
Hoe is dit afgelopen?
Mijn dimplex edel heeft dezelfde symptomen.
Ik heb met dimplex gebeld gehad een paar weken terug en die hielden hoog bij laag vol dat hij niet hetzelfde is als vaillant en dat er bij hun geen problemen bekent waren zoals bij de vaillant.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@snameroc Zie ook mijn bericht van 1 februari jl. Ik krijg binnenkort een nieuwe geleverd onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Denyo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:10:
@snameroc Zie ook mijn bericht van 1 februari jl. Ik krijg binnenkort een nieuwe geleverd onder garantie.
Dank ik ga nog een bellen met dimplex

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
snameroc schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:04:
[...]

Hoe is dit afgelopen?
Mijn dimplex edel heeft dezelfde symptomen.
Ik heb met dimplex gebeld gehad een paar weken terug en die hielden hoog bij laag vol dat hij niet hetzelfde is als vaillant en dat er bij hun geen problemen bekent waren zoals bij de vaillant.
Hoe oud is jou Dimplex Edel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
andre75 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:16:
[...]

Hoe oud is jou Dimplex Edel?
Hij word half maart een jaar.
Gisteren de fout bacteriële reiniging.
Hij kon de 60 graden niet halen van smorgens half 10 tot savonds 10 uur. Hij is geëindigd op 56 graden. Terwijl hij de avond laat ervoor op 51 graden stond dos laat dat gisteren morgen bij de start om half 10 49 graden geweest zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door snameroc op 20-02-2024 08:01 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
midas00 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Ah je hebt de sensor gewoon in dezelfde buis gestopt als de boilersensor. Slim! Ik zag dst er ook nog een ongebruikte ingang naar[Afbeelding] de boiler is . Iemand daar meer info over? Kun je daar ook een sensor in stoppen? Zal vandaag eens meten tot hoe diep die gaat
Heb je een foto van het complete binnenwerk voor me? Het zwarte tempex blok heb ik niet. Het lijkt er op dat de constructie toch veranderd is.
Alvast bedankt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
andre75 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Wordt het niet koud in de kelder door de koude uitblaaslucht?
nee niet speciaal.
Ideale kelder temperatuur. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
snameroc schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Heb je een foto van het complete binnenwerk voor me? Het zwarte tempex blok heb ik niet. Het lijkt er op dat de constructie toch veranderd is.
Alvast bedankt.
Hou je van me tegoed als hij weer een keer opengaat. In mijn vorige zat ook geen piepschuim blok. er is zeker het een en ander veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
midas00 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:29:
[...]

Hou je van me tegoed als hij weer een keer opengaat. In mijn vorige zat ook geen piepschuim blok. er is zeker het een en ander veranderd
Ik heb eigenlijk het idee dat het condens water afvoer het probleem is en daardoor de verdamper door corrosie lek wordt in de afvoer goot.
Dus ik wil je niet opjagen maar ik ben wel nieuwsgierig

[ Voor 6% gewijzigd door snameroc op 21-02-2024 16:17 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
snameroc schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik heb eigenlijk het idee dat het condens water afvoer het probleem is en daardoor de verdamper door corrosie lek wordt in de afvoer goot.
Oh joh. Hoe kom je bij die aanname? Hierbij iig een foto van de oude. Wat moet ik precies fotograferen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02YPxBXIzCAdGzeQo32E2pcjrYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1aAwNvBMkztQTpJyKYHATEF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ook bij deze op je foto zie je de roest onderaan.
Het staal van de verdamper en de bevestiging schroef staat continu in het water zolang de compressor loopt. Misschien is het niets maar ik kan me voorstellen dat door materiaal verschillen er electrolieze ontstaat net als bij de aansluiting van de koper water leiding op een stale tank. En dat daardoor het koper leidinkje van het r290 doorroest.
Misschien is de constructie bij de nieuwe anders

snameroc

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Arostor 200: Legionella run werd niet meer uitgevoerd. Unit leverd te weinig vermogen om dit te kunnen uitvoeren, zonder gebruik van het warmte-element. Temperatuur van het water staat bij ons op 55 graden, dus ben niet zo bang voor problemen.

Vaillant is vandaag langs geweest, zelfde constatering, nu afwachten van wat men wil gaan doen.

Het condenswater op de unit is ook geconstateerd door de monteur, we zullen zien of daar nog wat mee word gedaan.

• snameroc
Ik heb vandaag de toezegging gekregen dat er een nieuwe geleverd word. Met een beetje geluk morgen. Ik had hem gisteren maar op electric only gezet en was eigenlijk verbaast hoe snel hij de 60 graden haalde. Kennelijk wilde hij nog steeds de legionella run voltooien. Ik ga ook denken dat het vermogen vanaf begin al laag was op de compressor. De mensen bij dimplex hebben me correct geholpen maar zeiden ook dat het echt een uitzondering was en nagenoeg nooit voorkwam. Ik hoefde me ook geen zorgen te maken op herhaling en krijg gewoon weer 2 jaar garantie. Ik ga wel aandachtig de condens water afvoer in de gaten houden want ik denk toch dat de corrosie/roest het probleem veroorzaakt. Door elektrolieze tussen het koper en staal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNlsfuag5aoOwx3Cpkh9-qWu1Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeVseWRPWaSOMC9hkN1DunIb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE1L8kQH80DYzN6nrW8NiNQ5ONk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgF04ZWvGncAvKwJ0YGSXMGT.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 14:08
GertS1968 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:14:
Arostor 200: Legionella run werd niet meer uitgevoerd. Unit leverd te weinig vermogen om dit te kunnen uitvoeren, zonder gebruik van het warmte-element. Temperatuur van het water staat bij ons op 55 graden, dus ben niet zo bang voor problemen.

Vaillant is vandaag langs geweest, zelfde constatering, nu afwachten van wat men wil gaan doen.

Het condenswater op de unit is ook geconstateerd door de monteur, we zullen zien of daar nog wat mee word gedaan.
De legionellarun doe je toch altijd op een temp van 60+ graden (hier ingesteld op 65)?
Die temp haal je toch nooit met enkel de warmtepomp, die gaat maar tot 57. Erboven ingesteld (voor tapwater) warmt het op tot die 57 met de warmtepomp en voor de laatste paar graden te verhogen springt het elektrisch element dan bij. Zo gaat het ook voor de legionellarun. Althans toch voor onze arostor 150.

• Denyo
Gisteren is de nieuwe 270L warmtepompboiler geleverd, zal ze dit weekend eens goed met elkaar vergelijken.

• snameroc
wittmann1982 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:27:
[...]

De legionellarun doe je toch altijd op een temp van 60+ graden (hier ingesteld op 65)?
Die temp haal je toch nooit met enkel de warmtepomp, die gaat maar tot 57. Erboven ingesteld (voor tapwater) warmt het op tot die 57 met de warmtepomp en voor de laatste paar graden te verhogen springt het elektrisch element dan bij. Zo gaat het ook voor de legionellarun. Althans toch voor onze arostor 150.
Deze haalt de 60 graden als hij goed is makkelijk op de compressor

snameroc

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 14:08
Goed om te weten. Waarschijnlijk dan door de grotere compressor tov de 150.
Mocht ik dat geweten hebben had ik miss destijds ook voor de 200l gegaan.

• stvos
Ondertussen zijn we 2 weken verder hier en de compress heeft de afgelopen tijd nog goed zijn ding gedaan tot vandaag.. Error 01 en compressor is nu finaal overleden. Hij slaat nog aan je hoort hem heel zacht brommen, energieverbruik quasi 0.

Hoe je die error 01 trouwens kan resetten:

> Elek modus op JA zetten
> Tijdsprogramma openen en zorgen dat je toestel op Comf stand staat op het huidige tijdstip
> Elek modus uitzetten waardoor je compressor terug aanspringt.

Vandaag bevestiging ook gekregen dat nieuwe unit klaar staat voor uitlevering, maar meteen een upgrade van een 200 naar 270 gemaakt.

• stvos
Dat roesten op die verdamper ziet er bij mij idem uit en zou wel eens goed het probleem kunnen zijn.
Ik ben afgelopen zomer mijn kelder ingegaan toen er een amoniak geur hong, ik vermoed dat dat toen het moment was dat hij is beginnen lekken..

• andre75
snameroc schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Hij word half maart een jaar.
Gisteren de fout bacteriële reiniging.
Hij kon de 60 graden niet halen van smorgens half 10 tot savonds 10 uur. Hij is geëindigd op 56 graden. Terwijl hij de avond laat ervoor op 51 graden stond dos laat dat gisteren morgen bij de start om half 10 49 graden geweest zijn.
Ik heb een Auer Edel air 200 en deze heb ik nu 2 jaar en tot nu toe (nog) geen problemen. fingers crossed

• snameroc
Zoals ik zei de medewerker van dimplex vertelde dat het echt een uitzondering was dat hij stuk ging. Maar op alle foto’s en video’s van eigenaren van vaillant en klonen met problemen zie ik roest. De mijne is nog geen jaar oud ik vraag me af hoe het er uitziet als hij 10 jaar oud is want dat zou hij toch wel mee moeten kunnen gaan anders ben je met een gewone elektrische beter af.

snameroc

• Technician-
snameroc schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:06:
Ik heb vandaag de toezegging gekregen dat er een nieuwe geleverd word. Met een beetje geluk morgen. Ik had hem gisteren maar op electric only gezet en was eigenlijk verbaast hoe snel hij de 60 graden haalde. Kennelijk wilde hij nog steeds de legionella run voltooien. Ik ga ook denken dat het vermogen vanaf begin al laag was op de compressor. De mensen bij dimplex hebben me correct geholpen maar zeiden ook dat het echt een uitzondering was en nagenoeg nooit voorkwam. Ik hoefde me ook geen zorgen te maken op herhaling en krijg gewoon weer 2 jaar garantie. Ik ga wel aandachtig de condens water afvoer in de gaten houden want ik denk toch dat de corrosie/roest het probleem veroorzaakt. Door elektrolieze tussen het koper en staal.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vroeger in de koeling zaten verdamper blokken samen met zure middelen, bv zoetzure saus, augurken enz in een koelmeubel (horeca) en die vertoonden dan soms binnen een jaar dezelfde reactie en het koper taste aan.

Deze verdampers gingen we dan voor deze te vervangen coaten met bv deze
https://www.cvkoopjes.nl/...sors-spuitbus-600-ml.html

Eerst goed ontvetten met bv remreiniger.
De coating aanbrengen en min een dag laten drogen.
Misschien dat dit preventief de levensduur enorm verlengd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat zou kunnen maar ben bang dat je dan helemaal geen garantie hebt mocht hij toch stuk gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door snameroc op 23-02-2024 06:26 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGaNs_Qs2FqMIH5wWPuKkHHpiUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsoD72tPzzCATunD1uLvs5Cj.jpg?f=fotoalbum_large
Daar is toch geen onduidelijkheid meer over. Hij mag gewoon plat. Het enigste wat ik heb kunnen ondekken is dat de luchtgeider van tempex is en bij de oude was dat plastic.
De nieuwe in iedergeval veel stiller wat compressor betreft. Hopen dat deze het langer doet.

[ Voor 7% gewijzigd door snameroc op 23-02-2024 19:35 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midas00
snameroc schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Ik begrijp dat je nu zelf een nieuwe hebt? Gefeliciteerd! Kun jij dan nagaan en/of foto’s maken om na te gaan welke verbeteringen zijn doorgevoerd? Ik zal ook een poging doen, maar kan de kap lastig verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb inderdaad een nieuwe
Het enige verschil is de luchtgeleider ronde de ventilator. Bij de oude is die van plastic en de nieuwe is die van tempex.ik zal nog een fotos van de nieuwe maken. Ik heb het idee dat de ventilator ook meer lucht verplaatst en ook meer geluid maakt ondanks dat tempex meer isoleer. Misschien dat de luchtstroom meer verdeeld is over de verdamper. De verdamper temperatuur is ook 2,5 graden bij 11 graden water en 3,5 graad bij 55 graden water. Ik ben geen koeltechnicus maar heb het idee dat als er te weinig gas in zit de kou niet het volledige oppervlakte van de verdamper bereikte. Bij de defekte boiler begon de verdamper temperatuur aanwijzer op -8 bij 36 graden water om te eindigen op -4 bij 54 graden. De voeler zit niet echt op de verdamper maar op de leiding tussen de compressor en de verdamper. Ik geloof steeds meer dat de roest de lekkage veroorzaakte Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNlsfuag5aoOwx3Cpkh9-qWu1Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeVseWRPWaSOMC9hkN1DunIb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 24-02-2024 09:20 ]

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:55
andre75 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb een Auer Edel air 200 en deze heb ik nu 2 jaar en tot nu toe (nog) geen problemen. fingers crossed
Van mijn Auer Edel Air 200L ook maar eens de kap afgehaald (nav roest kleurig condenswater). Is nu 1 jaar en 3 maand in gebruik.

Hier de foto met veel gelijkenis:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2TsRap9X2_CBWj_oJvJcRxXiQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIplPpjRyuQDQ9WU3qXS9mhV.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn leverancier de vraag voorgelegd of hier een probleem in wording is. Wacht op antwoord.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
Vandaag mijn nieuwe geplaatst. Ik zie 2 grote verschillen:

- ventilator behuizing is nu uit piepschuim / tempex gemaakt
- toestel is voorzien van andere software en er zijn extra opties beschikbaar. Zo kan ik nu een minimale temperatuur instellen die hij steeds moet hebben en zijn er opties voor een hoog/laagtarief en kan je de ventilator sturen met een hygrostaat en zo gebruiken als permanente ventilatie in een ruimte . (snap hem niet maar goed)

Daarnaast maakt het toestel een HEEL PAK minder lawaai.. Ik denk dat ik hem met externe aanvoerbuizen zou aansluiten hij quasi onhoorbaar zou zijn.

Voor de rest zie ik er koeltechnisch wel geen verschil aan: geen vuldoppen, verdamper zit nog steeds in ijzer waardoor dat roest probleem terug gaat opduiken..

Op naar de volgende 2 jaar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De compressor is wel heel veel stiller dus mischien is die technisch wel anders. Je moet echt aandachtig luisteren of hij loopt.
En idd de software is wel iets anders. Ik ga de roest wel scherp in de gaten houden

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jkykbk9kcloNd8sF31k2SJSdv-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDzoFD9tjvKzY6sPsaQyL4JD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verdamper van de Auer-Edel air 200 na 2 jaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZWj6goW1hIepO8uSfDJjQTmvOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqyZLcj2XFqcj9NE2WXRxIW5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door andre75 op 25-02-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik vraag me af of er iets bestaat om het roest tegen te gaan. Ik ben er inmiddels redelijk van overtuigd dat daar het probleem vandaan komt. Misschien moeten we iets verzinnen om na een verwarmings run de ventilator even door te laten draaien zodat de vedamper droog geblazen wordt.
Maar het kan ook het kip en ei verhaal zijn door de steeds beperkter wordende capaciteit moet hij steeds meer uren draaien om het water te verwarmen dus steeds meer uren condens.

[ Voor 24% gewijzigd door snameroc op 25-02-2024 22:38 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
snameroc schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:35:
Ik vraag me af of er iets bestaat om het roest tegen te gaan. Ik ben er inmiddels redelijk van overtuigd dat daar het probleem vandaan komt. Misschien moeten we iets verzinnen om na een verwarmings run de ventilator even door te laten draaien zodat de vedamper droog geblazen wordt.
Laten coaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ga jij dat doen?
En waarmee en komt dat juist op de kritische plaatsen waar koper tegen staal zit?
De lammellen zijn van alu dus nog een overgang.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre75
snameroc schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:40:
Ga jij dat doen?
En waarmee en komt dat juist op de kritische plaatsen waar koper tegen staal zit?
De lammellen zijn van alu dus nog een overgang.
Ik ga dit niet doen, veel te veel werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Je wacht tot hij ook lek is?
Ik maak hier uit op dat hij uitgebouwd moet worden en dus opnieuw gevuld?

[ Voor 57% gewijzigd door snameroc op 26-02-2024 08:12 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09
Mijn Vaillant is eergisteren ook uitgevallen met Error 01.. nu zie ik dat de esanico site grotendeels leeg is. Zijn ze gestopt/failliet?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denyo
Dat ziet er inderdaad niet goed uit online bij esanico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
FatalError schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:41:
Mijn Vaillant is eergisteren ook uitgevallen met Error 01.. nu zie ik dat de esanico site grotendeels leeg is. Zijn ze gestopt/failliet?
:X kunnen we ons nu melden bij een nederlandse installateur? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Esanico lijkt idd helemaal uit de lucht, alleen nog een doorverwijzing naar de fabrikanten.. damn.. ik had net mijn ingebrekestelling klaar voor verzending via de mail.

• snameroc
Gewoon de importeur benaderen.

snameroc

Pagina: 1 2 3 4 Laatste