Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Troetelbeer schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:50:
[...]

Veel succes daarmee. LKA is afhankelijk van duidelijke lijnen. Zodra die er niet zijn moet je het systeem in principe gewoon uitzetten.

Dat terzijde, ik neem aan dat hij een allrisk/full omnium verzekering heeft en dus zijn schade wordt gewoon vergoed.
Ja die is mooi, je gaat toch niet elke keer als een lijntje minder zichtbaar is heel het menu door om die instelling aan te passen. Dat is misschien nog gevaarlijker dan gewoon verkrampt met 2 handen het stuur vasthouden en een schietgebedje doen in een dergelijke situatie.

Nee, 'in principe' moet de auto je gewoon niet tegen een obstakel aan sturen.

Overigens voel ik mezelf nogsteeds juist erg veilig in de MG4, ik heb nog geen gevaarlijke situaties gehad, alleen op een smalle weg met suggestiestrook, maar dat weet ik dus daar hou ik rekening mee.

[ Voor 12% gewijzigd door 1234567y op 17-09-2023 19:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Garrelt schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:30:
Bij geen duidelijke lijnen hoort LKA zichzelf, met een melding, uit te zetten, is niet de verantwoordelijkheid vd bestuurder. Het is bovendien best tricky om even zelf LKA uit te zetten met dit onvoldoende aanraak gevoelige scherm en meerdere scherm 'clicks'. Aandacht gaat naar dat scherm ipv de weg.
De helft van de bestuurdershandleiding bestaat uit waarschuwingen wanneer het systeem niet (goed) zou kunnen werken en dat je als bestuurder altijd zelf verantwoordelijk blijft. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar waarschijnlijk zou geen autobouwer eender wat voor rijhulpsysteem inbouwen als ze daarvoor aansprakelijk gesteld kunnen worden. Ik vermoed dat je het niet gaat redden, zelfs met een brak systeem als de initiële versie. Maar ik hoop het van harte, de bouwers moeten toch aansprakelijk gesteld kunnen worden in dergelijke gevaarlijke situaties en niet in actie komen. Enig ander bedrijf had een terugroepactie op touw gezet. Lijkt me iig de enige normale reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
1234567y schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:36:
[...]

Ja die is mooi, je gaat toch niet elke keer als een lijntje minder zichtbaar is heel het menu door om die instelling aan te passen. Dat is misschien nog gevaarlijker dan gewoon verkrampt met 2 handen het stuur vasthouden en een schietgebedje doen in een dergelijke situatie.

Nee, 'in principe' moet de auto je gewoon niet tegen een obstakel aan sturen.

Overigens voel ik mezelf nogsteeds juist erg veilig in de MG4, ik heb nog geen gevaarlijke situaties gehad, alleen op een smalle weg met suggestiestrook, maar dat weet ik dus daar hou ik rekening mee.
Ik gebruik niet voor niets de woorden 'in principe'. Snap ook wel dat je dat niet doet bij elk moment dat een lijntje minder duidelijk is. Maar wil aangeven hoe een LKA werkt en dat zonder die lijnen het systeem kwetsbaar is. Ook bij andere merken (en ik spreek uit ervaring).

Dat terzijde, hij heeft het over baustelle in Duitsland. Dat zijn echt gevaarlijke versmallingen met gevaarlijke afscheiding waarbij de marges heel klein zijn. Daar moet je gewoon de controle over je voertuig nemen. Los van de LKA schakel ik daar ook de ACC uit.

Overigens vind ik mijn LKA niet zo heftig in mijn luxury met R30 software.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
zephyr_blues schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:00:
[...]

De helft van de bestuurdershandleiding bestaat uit waarschuwingen wanneer het systeem niet (goed) zou kunnen werken en dat je als bestuurder altijd zelf verantwoordelijk blijft. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar waarschijnlijk zou geen autobouwer eender wat voor rijhulpsysteem inbouwen als ze daarvoor aansprakelijk gesteld kunnen worden. Ik vermoed dat je het niet gaat redden, zelfs met een brak systeem als de initiële versie. Maar ik hoop het van harte, de bouwers moeten toch aansprakelijk gesteld kunnen worden in dergelijke gevaarlijke situaties en niet in actie komen. Enig ander bedrijf had een terugroepactie op touw gezet. Lijkt me iig de enige normale reactie.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar de makers vd Stint wisten vd gebreken, net als MG vd onbetrouwbare LKA. Ik denk dat je het product met dat gebrek niet zo op de markt mag zetten, ook niet met 'indek clausules'.

Citaat mbt de Stint:

Op grond van dit onderzoek komt het OM nu tot de conclusie dat de Stint ‘een schadelijk product was als bedoeld in artikel 174 van het Wetboek van Strafrecht, dat de verdachten van die schadelijkheden wisten en dat zij hierover zwegen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
De MG4 heeft 5 sterren EuroNCAP. Staat dus letterlijk op papier van een expertise bedrijf dat de MG4 veilig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Garrelt
  • Niet online
Die 5 sterren hebben ze mede gekregen door de aanwezigheid van driver drowsiness detection systems. Dat werkte in de praktijk niet en de camera op het stuur heeft MG weggehaald.
Kostte tot nu toe geen ster. Zouden ze ook moeten doen met de LKA of default uit, met een waarschuwing als je hem aan zet in de trant van 'vertrouw hem niet, eigen risico'. Overigens bepaalt de RDW of een auto type veilig genoeg is om hier te rijden, niet de NCAP. Die zouden zich wat actiever mogen opstellen mbt de vele LKA klachten en dat geldt m.i. ook voor de ANWB die een flinke vinger in de pap heeft bij de NCAP. Wat dat betreft petje af voor de Engelse soortgelijke organisaties die MG duidelijk maakte dat zij op korte termijn het probleem van de 'opgesloten bestuurder' in de MG4 moesten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Garrelt schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:27:
[...]

Niet helemaal vergelijkbaar, maar de makers vd Stint wisten vd gebreken, net als MG vd onbetrouwbare LKA. Ik denk dat je het product met dat gebrek niet zo op de markt mag zetten, ook niet met 'indek clausules'.
Precies mijn punt, even voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Garrelt schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:57:
Die 5 sterren hebben ze mede gekregen door de aanwezigheid van driver drowsiness detection systems. Dat werkte in de praktijk niet en de camera op het stuur heeft MG weggehaald.
Kostte tot nu toe geen ster. Zouden ze ook moeten doen met de LKA of default uit, met een waarschuwing als je hem aan zet in de trant van 'vertrouw hem niet, eigen risico'. Overigens bepaalt de RDW of een auto type veilig genoeg is om hier te rijden, niet de NCAP. Die zouden zich wat actiever mogen opstellen mbt de vele LKA klachten en dat geldt m.i. ook voor de ANWB die een flinke vinger in de pap heeft bij de NCAP. Wat dat betreft petje af voor de Engelse soortgelijke organisaties die MG duidelijk maakte dat zij op korte termijn het probleem van de 'opgesloten bestuurder' in de MG4 moesten oplossen.
Die camera heeft daarbij nooit op de SE gezeten, maar ook die heeft dezelfde sterren gekregen... 8)7
Doet NCAP uberhaupt nog botsproeven, of is het meer als "Die Grune Punkt", je koopt licentie en mag hem op de auto stickeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrelt
  • Niet online
zephyr_blues schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:11:
[...]
Die camera heeft daarbij nooit op de SE gezeten, maar ook die heeft dezelfde sterren gekregen...
Wist ik niet, thx. Verklaart waarom MG hier wel aktie ondernam waarschijnlijk 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
Troetelbeer schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:47:
Heel vervelend voor je, maar in zo'n situatie, bij welke auto dan ook, altijd je LKA uitzetten.
Als dat uitzetten dan ook nog eens knap werkte...... maar helaas, het scherm reageert niet altijd optimaal en als de weg/omstandigheid toch al extra aandacht eist is het niet verstandig om dan op zo'n moment met het eigenwijze scherm van de MG4 te gaan stoeien. Systeem zou, bij voor het systeem zelf lastige omstandigheden, zichzelf moeten uitschakelen, het kreng zet zichzelf tenslotte ook elke keer aan om dat het kreng zoveel veiliger zou zijn dan zonder het kreng te rijden. Het systeem heeft zichzelf wel ingedekt met de opmerking dat je ten alle tijde je handen aan het stuur moet houden..... maar of ze daar helemaal mee wegkomen zou nog moeten blijken als er eventueel toekomstige rechtszaken over gevoerd gaan worden.
Troetelbeer schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:50:
[...]

Veel succes daarmee. LKA is afhankelijk van duidelijke lijnen. Zodra die er niet zijn moet je het systeem in principe gewoon uitzetten.

Dat terzijde, ik neem aan dat hij een allrisk/full omnium verzekering heeft en dus zijn schade wordt gewoon vergoed.
Men kan over het algemeen aannemen dat men met een nieuwe auto wel zo slim is om een allrisk verzekering te hebben, maar dan nog is het niet fijn als je net een mooie bonus-malus korting hebt opgebouwd en deze verliest, het kost je dan niet alleen je eigen risico, maar ook de extra premie die je na de terugval op de bonus/malus ladder kwijt bent geraakt. Je wordt er nooit beter van en zo'n ongevalletje blijft toch tussen de oren zitten.
Garrelt schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:54:
[...]

Ik weet niet of je een rechtsbijstand verzekering hebt, maar lijkt me zeker niet kansloos met al die meldingen over de gevaarlijke LKA. MG levert een auto met niet correct werkende LKA.
savale schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:06:
@Ron6 super balen! Het was helaas wel wachten op zo een bericht, omdat de LKA (in de luxury in ieder geval) veel te agressief is. Met de huidige implementatie is bizar dat het default aan staat en dat je het niet permanent kunt uitschakelen..
Wees in ieder geval blij dat het bij wat deukjes en krassen is gebleven... Ik hoop dat je er uit komt met MG. Desnoods met wat hulp zoals @Garrelt noemde.
Vind de schade zelf aanzienlijk, maar het is niet alleen de schade, ook al het gedoe erna en dan ook blijven zitten met het idee dat je auto niet geheel schadevrij is geweest....

Ja rechtsbijstand zou ik zeker raadplegen, al was het bijvoorbeeld alleen al om een verlies/terugval van de bonus-malus op te vangen.
Ron6 schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:49:
[...]

Die agente was ook heel duidelijk. Haar moeder heeft een MG4 en die vind de auto zonder software update erg gevaarlijk.

Morgen de verzekering maar eens bellen en kijken wat ik aan rechtsbijstand kan krijgen hiervoor.
Leef met je mee, heel vervelend allemaal als je zo wordt verrast door je auto en je nog een hoop gezeur en gedoe te wachten staat voordat alles weer hersteld is, weet er alles van, ook mijn MG4 is nog steeds niet 100% hersteld na de afgelopen stormschade en dan was mijn schade nog aanzienlijk kleiner dan jouw schade. Houd ons maar op de hoogte, gedeelde smart is halve smart.
Garrelt schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:30:
Bij geen duidelijke lijnen hoort LKA zichzelf, met een melding, uit te zetten, is niet de verantwoordelijkheid vd bestuurder. Het is bovendien best tricky om even zelf LKA uit te zetten met dit onvoldoende aanraak gevoelige scherm en meerdere scherm 'clicks'. Aandacht gaat naar dat scherm ipv de weg.
Helemaal met je eens, heb dat zelf ook al eens eerder opgemerkt, ook na de update blijft het systeem wel eens bijsturen op momenten (bijvoorbeeld bij geen middenstreep) dat dat eigenlijk niet zou moeten en dat je altijd zoveel mogelijk met beide handen aan het stuur moet zitten om ongewenste correcties van de LKA op te vangen.

Als je een echt permanente custom setting zou hebben waarbij je alles naar je eigen zin kunt instellen, dan zou LKA bij mij uitgezet worden, nu staat hij bij korte ritjes nog wel eens aan omdat het minder erg is dan voor de update, maar optimaal is het nog steeds niet en het is ook een drama om het bij iedere keer dat je instapt weer opnieuw uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:24:
De MG4 heeft 5 sterren EuroNCAP. Staat dus letterlijk op papier van een expertise bedrijf dat de MG4 veilig is.
Dat is wel erg zwart wit en kort door de bocht, veiligheid in procenten voor aanrijdingen met voetgangers/fietsers, inzittende en botsproeven en voor hulpsystemen...... niets is 100%

Veilig voor wie en uit welk oogpunt en onder welke omstandigheden.....

Als ie thuis voor de deur staat is tie wel redelijk veilig zolang hij niet in de brand vliegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
meacount schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:39:
[...]

Als dat uitzetten dan ook nog eens knap werkte...... maar helaas, het scherm reageert niet altijd optimaal en als de weg/omstandigheid toch al extra aandacht eist is het niet verstandig om dan op zo'n moment met het eigenwijze scherm van de MG4 te gaan stoeien. Systeem zou, bij voor het systeem zelf lastige omstandigheden, zichzelf moeten uitschakelen, het kreng zet zichzelf tenslotte ook elke keer aan om dat het kreng zoveel veiliger zou zijn dan zonder het kreng te rijden. Het systeem heeft zichzelf wel ingedekt met de opmerking dat je ten alle tijde je handen aan het stuur moet houden..... maar of ze daar helemaal mee wegkomen zou nog moeten blijken als er eventueel toekomstige rechtszaken over gevoerd gaan worden.
Met dezelfde knop op het stuur om ACC / driveassist te activeren kun je ook de boel weer deactiveren. En met behulp van de rem natuurlijk. Gaat ACC ook uit, maar dat is in dergelijke gevallen toch ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
zephyr_blues schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:52:
[...]

Met dezelfde knop op het stuur om ACC / driveassist te activeren kun je ook de boel weer deactiveren. En met behulp van de rem natuurlijk. Gaat ACC ook uit, maar dat is in dergelijke gevallen toch ook prima.
Misschien een denkfout, maar LKA werkt vanaf 60km/h, onafhankelijk of je nu wel of niet ACC hebt ingeschakeld of uit hebt staan...... daarom is de LKA zo vervelend, hij gaat gewoon aan, behalve als je het hebt uitgeschakeld.

De ACC is ook zo'n oud dametjes geval, soms stevig inhouden voor bochtjes waarvan je zelf denkt.... komop trut, houd het gas erop. Geef dan ook regelmatig wat gas bij om niet voor supertrut gezet te worden als hij weer eens forst inhoud voor een lullig bochtje, ook al staat de afstand op zijn kortst het systeem houd in bij het minste of geringste.

Heb hiervoor bijna 20 jaar gereden met CC zonder de A en als ik eerlijk ben....... mogen ze van mij de A op de manier zoals het bij de MG4 werkt echt wel houden, niet alle zogenaamde verbeteringen zijn dingen waar je blij van kunt worden. :-(

Ja, leuk dat het er allemaal opzit...... maar de werking mag en kan wel wat verfijnder naar mijn smaak.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:37
Troetelbeer schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:47:
Heel vervelend voor je, maar in zo'n situatie, bij welke auto dan ook, altijd je LKA uitzetten.
Je kunt een stem-begroeting aanzetten in de MG4
Bij ons zegt die: "Please turn off Lane Keep Assist!!!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
meacount schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:20:
[...]

Misschien een denkfout, maar LKA werkt vanaf 60km/h, onafhankelijk of je nu wel of niet ACC hebt ingeschakeld of uit hebt staan...... daarom is de LKA zo vervelend, hij gaat gewoon aan, behalve als je het hebt uitgeschakeld.

De ACC is ook zo'n oud dametjes geval, soms stevig inhouden voor bochtjes waarvan je zelf denkt.... komop trut, houd het gas erop. Geef dan ook regelmatig wat gas bij om niet voor supertrut gezet te worden als hij weer eens forst inhoud voor een lullig bochtje, ook al staat de afstand op zijn kortst het systeem houd in bij het minste of geringste.

Heb hiervoor bijna 20 jaar gereden met CC zonder de A en als ik eerlijk ben....... mogen ze van mij de A op de manier zoals het bij de MG4 werkt echt wel houden, niet alle zogenaamde verbeteringen zijn dingen waar je blij van kunt worden. :-(

Ja, leuk dat het er allemaal opzit...... maar de werking mag en kan wel wat verfijnder naar mijn smaak.
Als je TJA aan hebt staan dan werkt LKA vanaf 0 km/h. Dan werkt het dus ook in de file.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 13:52
[...]

Ik reed hiervoor een Ford Fiesta met ACC en daar werkte dat systeem als een zonnetje. Soms in een drukke spits íets te veel afstand waardoor er dan een auto voor je glipt, maar wel altijd soepel.

Bij de MG4 heb ik de ACC helaas nooit meer aan. Het is net alsof je in de auto zit bij iemand die z'n eerste rijles heeft en niet weet welk pedaal waar zit. Echt een wereld van verschil met een "volwassen" systeem zoals bij Ford. Zonde want ik had het voorheen heel vaak aan.

(En ja, dan heb ik regeneratief remmen al op "A" staan en afstand op één streepje, dan nog is het een waardeloos systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenechten
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-08 20:40
Lees al een tijd mee omdat ik tegen een aantal problemen aanloop met onze mg 4 standaard. De veel besproken lka werk soms wel soms niet. Een stuk snelweg doet het dag 1 wel en dag twee niet en dag drie wel/niet/wel/ niet. De auto is al twee terug geweest voor en zou de laatste updates moeten hebben en daar komt mijn vraag…. Hoe kan ik dit zien? Op het scherm bij instelling blijft de r16 staan. Lees toch regelmatig ander r versies. Heb ik dan wel de nieuwste versie of gaan de updates die gedaan zouden zijn over iets anders gaan.
Nog een vraag of iemand ook het probleem heeft dat je elke start weer de opstelling moet opslaan. Bij de garage gaven ze aan eerst alles in het engels instellen en dan terug zetten naar nederlands…. Helaas werkte dit maar drie keer en daarna moest ik elke keer weer configureren of overslaan eerst kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toldea
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-05-2024
Jeroenechten schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:24:
Lees al een tijd mee omdat ik tegen een aantal problemen aanloop met onze mg 4 standaard. De veel besproken lka werk soms wel soms niet. Een stuk snelweg doet het dag 1 wel en dag twee niet en dag drie wel/niet/wel/ niet. De auto is al twee terug geweest voor en zou de laatste updates moeten hebben en daar komt mijn vraag…. Hoe kan ik dit zien? Op het scherm bij instelling blijft de r16 staan. Lees toch regelmatig ander r versies. Heb ik dan wel de nieuwste versie of gaan de updates die gedaan zouden zijn over iets anders gaan.
Nog een vraag of iemand ook het probleem heeft dat je elke start weer de opstelling moet opslaan. Bij de garage gaven ze aan eerst alles in het engels instellen en dan terug zetten naar nederlands…. Helaas werkte dit maar drie keer en daarna moest ik elke keer weer configureren of overslaan eerst kiezen.
Ik heb ook R16 in mijn 1st gen SR. Dat is volgens mij de laatste versie van het infotainment systeem voor onze versie. Maar andere elementen van de auto hebben weer hun eigen versies. De meeste daarvan zijn ook niet terug te vinden in het menu. Er was eerst een manier om via een geheim scherm meer versienummers te zien, maar dat werkt volgens mij niet meer in de nieuwere software versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
[...]

De LKA = Lane Keep Assistant = auto probeert je binnen de lijntjes te houden, correct?
In dat geval, als ik rem of via drive assistant knop op stuur (linksmidden) ACC uitschakel, krijg ik geen correcties meer. Of ik begrijp iets verkeerd hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:12
zephyr_blues schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:03:
[...]

De LKA = Lane Keep Assistant = auto probeert je binnen de lijntjes te houden, correct?
In dat geval, als ik rem of via drive assistant knop op stuur (linksmidden) ACC uitschakel, krijg ik geen correcties meer. Of ik begrijp iets verkeerd hoor...
Helaas, je gaat niet door voor de vaatwasser.
De rijbaanassistent staat altijd aan, tenzij je hem in het menu uit zet, ACC aan of niet, maakt niet uit voor de rijbaanassistent die blijft vrolijk doorgaan met correcties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
Goed om te weten deze ga ik niet kopen voor mn vrouw, die gaat dit niet trekken met een baby achterin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
alki schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:07:
Goed om te weten deze ga ik niet kopen voor mn vrouw, die gaat dit niet trekken met een baby achterin.
Als je de dicipline kan opbrengen om voor de rit de LKA via het MGpilot menu te deactiveren heb je zoals hier al eerder gesteld tijdens de rit geen interventies meer van de LKA. Je kan gewoon ACC aan en uit zetten via de stuur bediening dat beinvloed de LKA-uit instelling niet. Zelf kies ik er ook voor om de verkeersborden herkenner ook meteen te killen. Zeker in het donker geeft dat een stuk rustiger beeld op je diasplay. Je heb dan een echt hele fijne veilige elektrische auto.
Op sommige bochtige wegen, bv de autovia cantabria in noord spanje, gaat de ACC bij iedere bocht in de ankers en stuurd de LKA je bij iedere afrit van de snelweg af. Tja, dan moet je er voor kiezen wat meer systemen die het rijden gemakkelijker of veiliger maken niet te gebruiken.
Na 10000 km kijk ik tevreden naar mijn MG4 Lux rood.
Een geldige reden om de auto niet te kopen zou voor mij is de ongelofelijke slechte ver benedenmaatse service bij VM zijn. Zelfs erover communiceren met VM is vanwege desinteresse, onkunde en neglect niet mogelijk. Daarvoor ben je dan wel gewaarschuwd.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:01
Jeroenechten schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:24:
Lees al een tijd mee omdat ik tegen een aantal problemen aanloop met onze mg 4 standaard. De veel besproken lka werk soms wel soms niet. Een stuk snelweg doet het dag 1 wel en dag twee niet en dag drie wel/niet/wel/ niet.
Dit valt mij ook wel op. Op wegen met perfecte belijning schakelt de LKA regelmatig uit en dan weer aan. Vooral op N wegen lijkt het, op snelwegen gaat het beter. Misschien heeft hij moeite met de dubbele middenstreep?

Kwa ingrepen heb ik totnutoe weinig gemerkt. Ik merk ze eigenlijk alleen als ik van baan wil wisselen terwijl de auto denkt dat er nog iets in mijn blinde hoek zit. Dan wordt ik fors teruggestuurd naar mijn baan. Vraag me alleen af of dat de LKA is of een collision prevention systeem. Heb inmiddels die laatste kwa kracht van 'normaal' naar 'laag' gezet om te kijken of dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
rschoppema schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:25:
[...]

Helaas, je gaat niet door voor de vaatwasser.
De rijbaanassistent staat altijd aan, tenzij je hem in het menu uit zet, ACC aan of niet, maakt niet uit voor de rijbaanassistent die blijft vrolijk doorgaan met correcties.
Nope, kennelijk nog een verschil tussen oud en nieuw model?
Vanochtend geprobeerd, bij remmen of assistentie in stand-by zetten op stuur gaat alles uit, ook de LKA. Auto was meer dan happy me van de fly-over af te rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
dmrazor schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:56:
[...]

Dit valt mij ook wel op. Op wegen met perfecte belijning schakelt de LKA regelmatig uit en dan weer aan. Vooral op N wegen lijkt het, op snelwegen gaat het beter. Misschien heeft hij moeite met de dubbele middenstreep?
Dubbele middenstreep, zeker als die splitst voor bijv. een brede middenberm raakt ie van in de war. Inmiddels ook een paar keer naast een vrachtwagen gezeten, waar de auto me ineens bruut naartoe stuurde, alsof ie hem ff terug in het midden van zijn baan wilde duwen. Ik heb het gevoel dat de nieuwere modellen ook nog geleverd worden met de verkeerde LKA software, al heb ik geen vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
Sonicfreak schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:34:
[...]

Als je TJA aan hebt staan dan werkt LKA vanaf 0 km/h. Dan werkt het dus ook in de file.
Voor de update die ik reeds heb gehad mbt de LKA zette ik zoveel mogelijk bij elke rit de LKA uit, nu maak ik ook betrekkelijk veel korte ritjes in en om de woonplaats en daarbij kom je(hoor je niet boven de 50km/h) amper tot 60km/h en springt dan ook LKA niet aan, gelukkig maar.

TJA staat bij mij in 99,999999999% van de rijtijd niet aan, heb de luxe dat ik over het algemeen mijn rijtijden zelf een beetje kan kiezen en vermijd dan ook zoveel mogelijk de ochtend en avondspits. De Trafic Jam Assist TJA is in de file wel een leuke assistent, heb er gelukkig maar 1x gebruik van hoeven maken toch moet ik er niet aan denken om dit in de stad/in de bebouwde kom, aan te hebben staan, ik tolereer de LKA zo af en toe, maar het is zeker niet mijn vriend die ik constant aan zou willen hebben staan en al helemaal niet in de bebouwde kom/stad.

ACC gebruik ik wel heel vaak in de stad, zou anders ongemerkt de ene bekeuring na de andere binnenslepen en dat is niet de bedoeling. Je gaat maar zo te snel met de MG4, zeker op de iets langere wegen in de stad/binnen de bebouwde kom die hogere snelheden met gemak aankunnen, maar waar het toch niet is toegestaan. De ACC zet ik dan op 50km/u en ook na zelf remmen kan ik me dan met behulp van resume me aardig aan de snelheidslimiet houden :) Buiten de bebouwde kom is de ACC af en toe vreselijk irritant, inhouden voor bochten en tijdens passeren wil ie ook nog wel eens inhouden, het werkt allemaal niet helemaal soepel en ontlokt bij mij nog wel eens een vloek, alsof er een kleuter achter het stuur zit wordt je door het systeem rondgereden.... het is en blijft een hulpmiddel, maar het is een beetje knullig :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meacount
alki schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:07:
Wat Wrak ook al schrijft, het is echt een heerlijke auto om zelf mee te sturen, hij rijd heerlijk.

Waar hier de, meestal meer ervaren, bestuurders over klagen is de knullige werking van de hulpsystemen.

Zo hebben hier velen de overstap gemaakt naar electrisch rijden met nog een ruime ervaring met auto's waarbij de CC of ACC wat volwassener werkte, LKA is een wat nieuwer hulpmiddel, net als TJA en als het nu allemaal wat soepeler zou werken, dan zou je er ook niemand over horen, helaas werkt het wat knullig.

Allemaal nog niet erg, maar het vervelende is dat je customsettings niet bewaard blijven omdat "men" vind dat dat niet zou mogen omdat er zogenaamd regeltjes voor zijn, zou je de auto naar eigen smaak kunnen instellen en het blijft bewaard, dan denk ik dat je hier niemand meer hoort klagen, het is de BETUTTELING die ergernis opwekt.

Als je de gebruiksaanwijzing doorneemt dan zie je ook 20.000 opmerkingen en waarschuwingen dat je ten alle tijde zelf verantwoordelijk bent en niet blindelings op de hulpsystemen mag vertrouwen, toch wordt je bij elke start van de auto min of meer er toe aangezet om gebruik te maken van die rommel.

Zou fraaier zijn als je het uit kan zetten en bij de start van een rit een opmerking krijgt van wat je allemaal aan zogenaamd "belangrijke" veiligheidssystemen hebt uitgezet ipv van hulp van hulpsystemen te krijgen waar je toch niet op kunt vertrouwen...... maar goed, wie zijn wij als domme eigenaar, betuttel betuttel de sufferds maar, wij van de ........... allemaal weten het toch beter.

De MG4 is de meest fijn rijdende auto die ik tot nu toe heb gehad en hij bevalt prima en weg doen zal ik hem ook niet, het is gewoon een heerlijke auto om mee te rijden en ik heb ze in alle soorten en maten gehad van 3 tot 6 cilinders van 1200CC tot 2500CC, met 4, 5 en 6 versnellingen, LPG diesel en benzine en de meesten als 1e eigenaar, dus nieuw gekocht. Heb dan ook wel een beetje ervaring.

VM= Van Mossel heeft door zijn grootte ook ontevreden klanten, denk dat je het moet treffen, zelf tot nu toe gelukkig wel de mensen bij Van Mossel getroffen die hart voor de klanten hebben en je wel goed helpen, maar helaas zijn er ook werknemers bij Van Mossel die het minder goed doen, en die moet je nu net niet treffen.

Leef zelf een beetje met het motto, wie goed doet, goed ontmoet en tot nu toe gaat dat heel goed.....

Zou de MG4 niet laten staan om wat knullige hulpsystemen, zeker niet als je er geen moeite mee hebt om ze voor elke rit de nek om te draaien :)

Laat moeders maar een mooie proefrit maken ;) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
De hulpsystemen zouden in mijn ogen zeker wel reden kunnen zijn om niet voor deze auto te gaan.

Ik heb er zelf beperkt last van, maar ik zie bv mijn vriendin af en toe wel echt schrikken van de auto. Die zit daardoor helemaal niet relaxed achter het stuur. Dan komt daarbij nog de achterwiel aandrijving, voor je het weet durft je vriendin niet meer te rijden.

De MG4 is ook zeker niet de fijst rijdende auto die ik heb gehad. Hij is prima, naar ligt niet zo strak op de weg als mijn vorige Ford Focus hatchback. Het is gewoon een zware auto.

Zo zie je maar, verschillende meningen, inderdaad het beste om zelf te gaan proefrijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jandrenth
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-08 15:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHVgPNV2ScVSfXl5NOFiX8m_0ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hhBuIXHr5uhrDMj6azXtsFm.jpg?f=fotoalbum_large

Toch nog wat positieve dingen over de MG4,
Gemiddeld verbruik op Franse D wegen, veel heuvel op heuvel af.
Hij rijdt ontzettend goed over deze slecht onderhouden wegen, met veel scherpe bochten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zephyr_blues
jandrenth schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:31:
[Afbeelding]

Toch nog wat positieve dingen over de MG4,
Gemiddeld verbruik op Franse D wegen, veel heuvel op heuvel af.
Hij rijdt ontzettend goed over deze slecht onderhouden wegen, met veel scherpe bochten
Haha, jouw laadpaal stond helemaal bovenop de berg denk ik zo? Mooi man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:11
wrak schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:21:
[...]

Een geldige reden om de auto niet te kopen zou voor mij is de ongelofelijke slechte ver benedenmaatse service bij VM zijn. Zelfs erover communiceren met VM is vanwege desinteresse, onkunde en neglect niet mogelijk. Daarvoor ben je dan wel gewaarschuwd.
Compleet mee eens. Voor mij een reden om nooit meer een auto bij Van Mossel te kopen. Het is echt diep triest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
wrak schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:21:
[...]

Als je de dicipline kan opbrengen om voor de rit de LKA via het MGpilot menu te deactiveren heb je zoals hier al eerder gesteld tijdens de rit geen interventies meer van de LKA. Je kan gewoon ACC aan en uit zetten via de stuur bediening dat beinvloed de LKA-uit instelling niet. Zelf kies ik er ook voor om de verkeersborden herkenner ook meteen te killen. Zeker in het donker geeft dat een stuk rustiger beeld op je diasplay. Je heb dan een echt hele fijne veilige elektrische auto.
Op sommige bochtige wegen, bv de autovia cantabria in noord spanje, gaat de ACC bij iedere bocht in de ankers en stuurd de LKA je bij iedere afrit van de snelweg af. Tja, dan moet je er voor kiezen wat meer systemen die het rijden gemakkelijker of veiliger maken niet te gebruiken.
Na 10000 km kijk ik tevreden naar mijn MG4 Lux rood.
Ik snap je punt maar je weet hoe t gaat, dit word snel vergeten en de ene keer dat je t vergeet komen ongelukken haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
alki schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:27:
[...]

Ik snap je punt maar je weet hoe t gaat, dit word snel vergeten en de ene keer dat je t vergeet komen ongelukken haha
Als je de dicipline kan opbrengen geef ik ook aan.
Eerder is al geopperd dat je ook je welkomstboodschap kan aanpassen en aanzeten. "Hello switch LKA off" :z

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
Ik blijf me toch verbazen dat iedereen zo klaagt over de LKA. Ik heb de R30 software in mijn Luxury en vind het echt niet zo heftig als hoe sommige dat hier ervaren.

Ik vraag me oprecht af of het dan aan de software versie ligt of dat ik gewoon minder kritisch ben.

• Ikdrinkdreft
  • Laatst online: 22-07 18:11
Troetelbeer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:54:
Ik blijf me toch verbazen dat iedereen zo klaagt over de LKA. Ik heb de R30 software in mijn Luxury en vind het echt niet zo heftig als hoe sommige dat hier ervaren.

Ik vraag me oprecht af of het dan aan de software versie ligt of dat ik gewoon minder kritisch ben.
Aangezien “iedereen” klaagt over LKA en jij als een van de weinige dat niet zo ervaart, vermoed ik dat jij inderdaad minder kritisch bent. 😜

Ik ga a.s. maandag de MG4 ophalen, dan zal ik er ook nog eens extra aandacht aan geven. Of de ervaring anders is dan tijdens de proefrit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46

Ja LKA is gewoon te agressief afgesteld, als de verkoper van VM het voor een proefrit uitzet en erbij zegt dat niemand het prettig vind rijden is dat een hele goede indicatie. _/-\o_

• alki
wrak schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:07:
[...]

Als je de dicipline kan opbrengen geef ik ook aan.
Eerder is al geopperd dat je ook je welkomstboodschap kan aanpassen en aanzeten. "Hello switch LKA off" :z
Je kent vrouwen toch 😂

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Moeilijk oordelen, maar wellicht heb je geluk en is LKA (deels) defect? :+
Ik reed trouwens van de week in een Nissan Micra. Ik voelde af en toe heel vaag een trilling in het stuur. Duurde een tijdje voordat ik doorhad dat het de LKA was. Dat voelde wel echt als het andere uiterste.

• Troetelbeer
Vaevictis_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:15:
[...]

Ja LKA is gewoon te agressief afgesteld, als de verkoper van VM het voor een proefrit uitzet en erbij zegt dat niemand het prettig vind rijden is dat een hele goede indicatie. _/-\o_
Als ik hier de verhalen lees over VM, dan neem ik VM in ieder geval niet serieus haha.

• Vaevictis_
Troetelbeer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:01:
[...]

Als ik hier de verhalen lees over VM, dan neem ik VM in ieder geval niet serieus haha.
Wel goed lezen he? De proefrijders geven dat aan bij de verkoper. Dus gaat om een aantal mensen. Jouw ervaring is N=1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Het hangt heel erg af van wat voor wegen/routes je rijd. Op de snelweg is het weinig problemen, soms heeft hij wat suicidale neigingen maar dat komt minder vaak voor.

Ga je echter op een binnenweg rijden waar je geen middenstreep hebt maar alleen 2 strepen aan de zijkant dan heb je het idee of je op de kermis in een botsauto zit waarvan de bestuurder elke auto frontaal wil raken.

Het is zo jammer dat je het elke keer opnieuw uit moet zetten, net zoals die verkeersborden herkenning ( die ook gewoon de verkeersbordjes op vrachtwagens/bussen/invalideautos herkent als maximum snelheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Ik heb precies hetzelfde, vroeg me ook al af of ik mijn instellingen anders heb staan of zo. ik heb ook nergens last van en rij er al een half jaar mee.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• Troetelbeer
Vaevictis_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:20:
[...]

Wel goed lezen he? De proefrijders geven dat aan bij de verkoper. Dus gaat om een aantal mensen. Jouw ervaring is N=1.
Dus de VM medewerker heeft het van horen zeggen. In een rechtszaak noemen ze dat: hearsay. Ik ervaar het zelf en mijn vrouw ook :)

En als je interessant wilt doen met N=1 onderzoek, dan wil ik graag weten hoeveel procent van de proefrijders het hebben aangegeven bij die betreffende medewerker. Hebben ze steeds dezelfde rit gemaakt? Stonden de instellingen steeds hetzelfde? Was het steeds in dezelfde proefauto? Zelfde software? Enz. enz.

Heb je daar een antwoord op? Zo niet, kan ik de medewerker van VM dus niet zomaar serieus nemen. Wat ik dus al in mijn vorige post aangaf. Ik heb namelijk heel goed gelezen ;)

En sterker nog, het is nog meer hearsay, want jij zegt dat de VM medewerker zegt dat de proefrijders zeggen... :+

En blijkbaar ben ik toch niet de enige, want @mrme12345 vindt het blijkbaar ook meevallen :)

[ Voor 51% gewijzigd door Troetelbeer op 21-09-2023 11:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:02
Als ik alles lees m.b.t. LKA en andere software problemen:

Wij rijden sinds 1 mei een Comfort en we hebben nul software problemen.
De LKA, als we die per ongeluk gebruiken, reageert heel gemoedelijk.
Kan het zijn dat de problemen voornamelijk bij de Luxury voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:51
jbraamse schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:16:
Als ik alles lees m.b.t. LKA en andere software problemen:

Wij rijden sinds 1 mei een Comfort en we hebben nul software problemen.
De LKA, als we die per ongeluk gebruiken, reageert heel gemoedelijk.
Kan het zijn dat de problemen voornamelijk bij de Luxury voorkomen?
Ik rijd sinds 31 maart een Comfort en heb ook nauwelijks problemen ervaren, en wat ik ervaren heb was niet heel storend.

Begin april na nachtvorst wilde ik de auto voorverwarmen om de ramen te ontdooien, en kostte het me meerdere pogingen om via de iSmart app verbinding met de auto te krijgen om de verwarming te starten. Hopelijk werkt dat komende winter beter, maar als iedereen 's ochtends tegelijk via de app hun auto wil opwarmen wil ik wedden dat de Chinese server dat niet aan kan. :X

Verder heb ik een keer ervaren dat de AutoHold continu een foutmelding gaf, maar door het een keer uit te zetten, de auto te herstarten, en toen weer aan te zetten was dat verholpen. Persoonlijk vind ik de AutoHold erg prettig, wanneer ik bij een rood verkeerslicht moet wachten en niet voortdurend m'n voet op de rem te houden. Voet boven het accelleratiepedaal, en zodra het groen springt ben ik weg! O+

Wat LKA betreft, ik heb af en toe wel eens ervaren dat de auto de belijning niet goed begrijpt. Vooral op de snelweg met tijdelijke rijbanen waar er restanten van andere (originele) belijning op de weg liggen. Dan voel ik het stuur wel eens proberen mee te sturen met de verkeerde belijning, maar niet zodanig hard dat ik de controle verlies. Wanneer ik het stuur gewoon met twee handen vasthoud blijf ik die controle wel houden. Verder heb ik op allerlei soorten wegen gereden, dus ook wegen zonder duidelijke belijning, of met pseudo fietspaden links en rechts waarbij je over die fietspaden moet rijden bij tegenliggers, maar daar heb ik geen rare fratsen met de LKA ervaren.

Ik heb al vaker geuit hier dat er voor mijn gevoel vaker problemen zijn met de Luxury dan met de Standard en Comfort. Met de ingebouwde navigatie en 360 camera heeft de Luxury andere software / firmware dan de Standard en Comfort varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Haay schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:42:
[...]

Wat LKA betreft, ik heb af en toe wel eens ervaren dat de auto de belijning niet goed begrijpt. Vooral op de snelweg met tijdelijke rijbanen waar er restanten van andere (originele) belijning op de weg liggen. Dan voel ik het stuur wel eens proberen mee te sturen met de verkeerde belijning, maar niet zodanig hard dat ik de controle verlies. Wanneer ik het stuur gewoon met twee handen vasthoud blijf ik die controle wel houden. Verder heb ik op allerlei soorten wegen gereden, dus ook wegen zonder duidelijke belijning, of met pseudo fietspaden links en rechts waarbij je over die fietspaden moet rijden bij tegenliggers, maar daar heb ik geen rare fratsen met de LKA ervaren.

Ik heb al vaker geuit hier dat er voor mijn gevoel vaker problemen zijn met de Luxury dan met de Standard en Comfort. Met de ingebouwde navigatie en 360 camera heeft de Luxury andere software / firmware dan de Standard en Comfort varianten.
Ik heb een Luxury, maar ervaar de LKA op dezelfde manier als jij. Het zal dan toch aan de software versie liggen die ik in mijn Luxury heb neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twinflame82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-04 19:08
1234567y schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:50:
De hulpsystemen zouden in mijn ogen zeker wel reden kunnen zijn om niet voor deze auto te gaan.

Ik heb er zelf beperkt last van, maar ik zie bv mijn vriendin af en toe wel echt schrikken van de auto. Die zit daardoor helemaal niet relaxed achter het stuur. Dan komt daarbij nog de achterwiel aandrijving, voor je het weet durft je vriendin niet meer te rijden.

De MG4 is ook zeker niet de fijst rijdende auto die ik heb gehad. Hij is prima, naar ligt niet zo strak op de weg als mijn vorige Ford Focus hatchback. Het is gewoon een zware auto.

Zo zie je maar, verschillende meningen, inderdaad het beste om zelf te gaan proefrijden.
Ik denk er net zo over. De hulpsystemen zijn niet goed genoeg. Toen voor me op de snelweg een ongeluk gebeurde en mensen ineens stil kwam te staan, denderde de MG gewoon rustig door met 100 km/h. Het is dat ik zelf remde en uitweek..... Waar heb je dan een noodremsysteem voor?

Daarnaast kun je niet over de lijn van een fietssuggestiestrook zonder dat de auto je heftig terug probeert te sturen. Ik kan toch moeilijk elke keer richting aan gaan geven als ik even iets naar rechts wil zodat een tegenligger me kan passeren?

Het enthousiasme over het rijden snap ik deels. Ja, hij rijdt heel lekker soepel, stuurt soepel en de draaicirkel is lekker klein. Dus je zoeft er lekker mee in de rondte. Maar daar houdt het wel op.
Met onze vorige Honda Civic kon je met bijna ongelimiteerde snelheid een bocht in en je had altijd het gevoel volledige controle te hebben. Ik miste met de MG laatst bijna een afslag dus die nam ik alsnog snel op het laatste moment. De afrit werd echt direct gevolgd door een scherpe bocht. Dan merk je ineens wat een zware auto het is en dat er eco banden onder zitten. Hij begon gewoon te glijden.

Tuurlijk zijn dit uitzonderingssituaties, maar het geeft gewoon niet superveel vertrouwen. Ook de wegligging in de regen is best wel matig. Deze auto was de enige elektrische auto met 400+ km actieradius die binnen ons budget viel, maar de volgende wordt zeer waarschijnlijk geen MG meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Betreft LKA, en de meeste andere klachten, het is altijd zo dat de mensen die problemen ervaren klagen op fora en de mensen die geen issues hebben dat niet doen.

Dus bij deze enige nuance, mijn LKA werkt zonder grote problemen. Kom wel eens een foutje tegen maar ik kan de correctie letterlijk tegenhouden met mijn pink. Ik heb het daarom ook nooit nodig gevonden om LKA uit te schakelen. En dit is met een luxury zonder de update.

Ook de emergency brake heeft me al bijna een botsing voorkomen toen iemand voor me opeens moest remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Volgens The Electric Viking krijgt de MG4 middels een software update one pedal drive.

Ik ben benieuwd of MG Nederland dan die software update ook uit wil brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sonicfreak op 21-09-2023 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:11
Sonicfreak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:26:
Volgens The Electric Viking krijgt de MG4 middels een software update one pedal drive.

Ik heb zelf niets met one pedal driving. Ik heb het liefst zo min mogelijk regeneratie en trap op de rem als ik wil stoppen. De auto regenereert op dat moment dan wel. Ik vind het jammer dat er geen stand is waarop niet geregeneerd wordt bij gas los.

• Sonicfreak
nietnormaal schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:35:
[...]

Ik heb zelf niets met one pedal driving. Ik heb het liefst zo min mogelijk regeneratie en trap op de rem als ik wil stoppen. De auto regenereert op dat moment dan wel. Ik vind het jammer dat er geen stand is waarop niet geregeneerd wordt bij gas los.
Ikzelf ook niet hoor. Ik wil ook het liefst regeneratie op 0 zoals ik bij de Hyundai Ioniq ook kon, maar helaas kan de MG4 dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57

TFHfony

Professional Weirdo

Sonicfreak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:26:

[YouTube: MG reveals impressive software update to Australia's best value EV]

Ik moet eerlijk zeggen dat het inderdaad heerlijk werkt. 2 Nadelen:

* De functie gaat pas werken als je accu onder de 97% capaciteit zit omdat het anders de opgewekte stroom niet kwijt kan
* De instelling blijf niet aan staan. Waarschijnlijk vanwege bovenstaande reden.

Nu is het dus na het aanzetten van de auto: LKA uit, One-Pedal drive aan.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
buldogwtf schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:11:
[...]

Ja, en dan kom je hem ophalen en staat het licht zilvere model klaar ipv de donker grijze.

Overal staat Andes Grey op papier...

Ophalen huidige leaseauto maar even geannuleerd.

Ze gaan kijken naar passende oplossing, wordt vervolgd.
Gisteren kon ik de MG4 comfort Andes Grey ophalen :-)

Vandaag stukje gereden op snelweg langs Bussum op de spitsstrook geen problemen met de LKA optie. Even rijbaan gewisseld zonder knipperlicht aan en kreeg kleine correctie die ik erg vond meevallen (maar was er uiteraard alert op).

One pedal drive optie is echt top.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• Garrelt
  • Niet online
TFHfony schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:37:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat het inderdaad heerlijk werkt. 2 Nadelen:

* De functie gaat pas werken als je accu onder de 97% capaciteit zit omdat het anders de opgewekte stroom niet kwijt kan
* De instelling blijf niet aan staan. Waarschijnlijk vanwege bovenstaande reden.

Nu is het dus na het aanzetten van de auto: LKA uit, One-Pedal drive aan.
Ik heb geen EV's gehad met OPD, maar ik vind dat 'kruipen' zo handig bij parkeren en achteruit rijden. En dat in combi met auto hold: mooi! Mis je dat niet met OPD of zet je dan die optie weer uit?

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Garrelt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:56:
[...]

Ik heb geen EV's gehad met OPD, maar ik vind dat 'kruipen' zo handig bij parkeren en achteruit rijden. En dat in combi met auto hold: mooi! Mis je dat niet met OPD of zet je dan die optie weer uit?
Dat kruipen gaat juist prima bij OPD. Je kan het uitstekend doseren.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Garrelt
  • Niet online
Maar als je de voet vh gaspedaal afhaalt, dan stopt de auto toch zonder te remmen? Lijkt me dat je een fluwelen doseer voet moet hebben om bijv. met 1 km te kruipen. Wie weet krijgt mijn MG4 Lux tzt ook deze optie en deel ik jouw enthousiasme. Vooralsnog lijkt t me een hype.

• Troetelbeer
Garrelt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:36:
Maar als je de voet vh gaspedaal afhaalt, dan stopt de auto toch zonder te remmen? Lijkt me dat je een fluwelen doseer voet moet hebben om bijv. met 1 km te kruipen. Wie weet krijgt mijn MG4 Lux tzt ook deze optie en deel ik jouw enthousiasme. Vooralsnog lijkt t me een hype.
Hij bedoelt: je laat op het juiste moment je pedaal los en de auto komt dan precies stil op de plek waar je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Toen ik voor de eerste keer met een automaat ging rijden, moest ik bij bv het inparkeren meer wennen aan het feit dat die auto zelf ging rijden en moest doseren met de rem dan dat ik nu heb moeten wennen aan het werken met de OPD, zowel voor het normale rijden, als voor het inparkeren e.d. Het werkt echt plezierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:18

Tripl3 D

Brother in Arms

nietnormaal schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:35:
N=2 en slechts een uurtje met een MG4 Luxury proefgereden, maar ik kom van een Hyundai Ioniq Classic full EV.
Bij de Ioniq heb je 4 standen voor regenereren: uit, 1, 2 of 3

Mijn vrouw rijdt altijd met stand 1 in de Ioniq en die vond stand 2 bij de MG4 het dichtste in de buurt komen.
Zelf rijd ik standaard met regeneratie uit en gebruik heel veel de flippers om tussen de standen te switchen.
Ik vond stand 1 bij de MG4 heel dicht in de buurt komen van de uit stand van de Ioniq en stand 3 van de MG4 eigenlijk nog weinig sterk genoeg om in de buurt van stand 3 van de Ioniq te komen.

Het zal vast niet 1 op 1 lopen maar ik zou bijna zeggen:

Ioniq vs MG4:

0 = 1
1 = 2
2 = 3
3 = ?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1234567y
Hebben mensen al iets geregeld voor winterbanden. Ik merk nu al dat de huidige banden geen pretje gaan zijn in de winter.

Ik zit te denken aan een extra set velgen, het liefst zodat dezelfde wielkappen erop kunnen, maar waar kun je die kopen?

Daar wil ik dan CrossClimate banden op gaan zetten voor de winter. En in de zomer terug wisselen naar de huidige banden.

Wat is jullie plan? Ik kan uiteraard ook de CrossClimate op de huidige velg laten overzetten, wie weet bevallen ze zo goed dat ik ze niet meer wil terugwisselen in de zomer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Bovendien werkt de OPD alleen bij voruit rijden, achteruit blijft ie rollen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06
1234567y schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:33:
Hebben mensen al iets geregeld voor winterbanden. Ik merk nu al dat de huidige banden geen pretje gaan zijn in de winter.

Ik zit te denken aan een extra set velgen, het liefst zodat dezelfde wielkappen erop kunnen, maar waar kun je die kopen?

Daar wil ik dan CrossClimate banden op gaan zetten voor de winter. En in de zomer terug wisselen naar de huidige banden.

Wat is jullie plan? Ik kan uiteraard ook de CrossClimate op de huidige velg laten overzetten, wie weet bevallen ze zo goed dat ik ze niet meer wil terugwisselen in de zomer....
Hier ook nog aan het twijfelen. We rijden ongeveer ongeveer 15k per jaar. Zit ook te denken aan all season banden. Afgezien van een extra set velgen: 2x omwisselen en opslag kost ons 100 euro per jaar... slijtage zal bij all season wel hoger liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
savale schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:40:
[...]

Hier ook nog aan het twijfelen. We rijden ongeveer ongeveer 15k per jaar. Zit ook te denken aan all season banden. Afgezien van een extra set velgen: 2x omwisselen en opslag kost ons 100 euro per jaar... slijtage zal bij all season wel hoger liggen.
Onder mijn MG4 liggen ook all season banden van Continental en dat rijdt prima. Hogere slijtage maak ik mij geen zorgen om aangezien het een leaseauto is en het is ook mijn eerste ervaring met all season banden.
Ik heb dus nog geen vergelijking kunnen maken met zomer- en winterbanden aangezien de banden nog niet versleten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_

Ik heb ze laten afleveren met all-season banden met sneeuwvlokje en M+S symbool. Slijtage en verbruik zullen wel iets hoger zijn en op wintersport sowieso sneeuwkettingen mee en rustig rijden dan moet het goed komen.

2x per jaar banden wissel en opslag kost me te veel tijd. Sowieso is het al bijna onmogelijk om een afspraak te maken bij een dealer. Ik heb voor mijn andere auto eind augustus gebeld kon per 1 dec. langskomen voor een bandenwissel. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount

Wat is jullie plan?
Ben niet teergevoelig en heb nog niet iets gemerkt, omdat het iets minder warm zou zijn, aan de banden of wegligging. Omdat ik me over het algemeen wel een beetje weet aan te passen aan de weersomstandigheden moet het wel heel erg extreem gaan worden wil ik mij druk gaan maken over een andere set banden omdat ik anders niet meer vooruit zou kunnen komen of op tijd tot stilstand zou kunnen komen.

Denk dat het voor iedereen anders is en hoeveel je bij de weg moet zitten voor je beroep of woon/werk verkeer. Heb dan wel geen eigen laadpaal, maar wel de luxe dat ik zelf kan bepalen of ik wel of niet op pad ga met de auto. Niets moet, alles kan en dat is toch wel prettig als de weersomstandigheden wel eens ongunstig zijn,

Voor mensen die met de auto op wintersport gaan, sterk afhankelijk van hun auto zijn en beroepsmatig veel bij de weg zitten is het een ander verhaal en denk ik dat die mensen er wel goed aan doen om met een set winterbanden op pad te gaan.

In mijn woonomgeving barst het van de bandenboeren en kun je snel terecht, in een uurtje en 100 euro armer ben je dan klaar als je al een setje banden hebt om om te wisselen, anders komt daar nog de prijs van een set banden bij.

Kun je de banden zelf opslaan, of moet je ze laten opslaan?

Hoe lang ben je van plan om met je auto te doen en is het dan gunstig om een set wielen met winterbanden er bij aan te schaffen? (bij inruil krijg je er niet voor terug wat het waard zou zijn)

Als je zelf niet onhandig bent en een plekje voor je wielen hebt en een paar jaar met je auto wilt blijven rijden is het misschien wel mooi om zelf een set te hebben die je kunt wisselen wanneer het je zelf uitkomt en daarmee ook de kosten van de wielwissel bespaart.

Komt denk ik nog wel de prijs van een krik bij, want die zul je bij de MG4 niet aantreffen.

Hier mijn hele autoleven nog nooit een bandenwissel gedaan, rijd het hele jaar op dezelfde band, het enige dat ik aanpas is de rijstijl en dat bespaart een hoop zorgen over wielen, banden, opslag en de kosten ervan.

Hier geen plannen dus, denk wel eens aan anderen, zeker als ze rondrijden met van die goedkope zwarte stalen velgen zonder doppen met de looks van...... ik zit beroepsmatig bij de weg en het boeit me niet hoe ik eruit zie ;)

Wat zijn je eigen plannen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
meacount schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:38:
[...]

Ben niet teergevoelig en heb nog niet iets gemerkt, omdat het iets minder warm zou zijn, aan de banden of wegligging. Omdat ik me over het algemeen wel een beetje weet aan te passen aan de weersomstandigheden moet het wel heel erg extreem gaan worden wil ik mij druk gaan maken over een andere set banden omdat ik anders niet meer vooruit zou kunnen komen of op tijd tot stilstand zou kunnen komen.

Denk dat het voor iedereen anders is en hoeveel je bij de weg moet zitten voor je beroep of woon/werk verkeer. Heb dan wel geen eigen laadpaal, maar wel de luxe dat ik zelf kan bepalen of ik wel of niet op pad ga met de auto. Niets moet, alles kan en dat is toch wel prettig als de weersomstandigheden wel eens ongunstig zijn,

Voor mensen die met de auto op wintersport gaan, sterk afhankelijk van hun auto zijn en beroepsmatig veel bij de weg zitten is het een ander verhaal en denk ik dat die mensen er wel goed aan doen om met een set winterbanden op pad te gaan.

In mijn woonomgeving barst het van de bandenboeren en kun je snel terecht, in een uurtje en 100 euro armer ben je dan klaar als je al een setje banden hebt om om te wisselen, anders komt daar nog de prijs van een set banden bij.

Kun je de banden zelf opslaan, of moet je ze laten opslaan?

Hoe lang ben je van plan om met je auto te doen en is het dan gunstig om een set wielen met winterbanden er bij aan te schaffen? (bij inruil krijg je er niet voor terug wat het waard zou zijn)

Als je zelf niet onhandig bent en een plekje voor je wielen hebt en een paar jaar met je auto wilt blijven rijden is het misschien wel mooi om zelf een set te hebben die je kunt wisselen wanneer het je zelf uitkomt en daarmee ook de kosten van de wielwissel bespaart.

Komt denk ik nog wel de prijs van een krik bij, want die zul je bij de MG4 niet aantreffen.

Hier mijn hele autoleven nog nooit een bandenwissel gedaan, rijd het hele jaar op dezelfde band, het enige dat ik aanpas is de rijstijl en dat bespaart een hoop zorgen over wielen, banden, opslag en de kosten ervan.

Hier geen plannen dus, denk wel eens aan anderen, zeker als ze rondrijden met van die goedkope zwarte stalen velgen zonder doppen met de looks van...... ik zit beroepsmatig bij de weg en het boeit me niet hoe ik eruit zie ;)

Wat zijn je eigen plannen?
Ik heb het een tijdje zelf gedaan maar kost me toch een uur werk, daarnaast ook plek in de garage en aanschaf van krik. Ik vind het ook rotwerk dus keuze snel gemaakt. Bij een vorige auto had ik een pot krik blijkbaar niet goed zat en eens door de dorpel heen gegaan. Want een elektrische auto is behoorlijk zwaar. Om de wielbouten goed vast te zetten heb je eigenlijk een momentsleutel nodig.

Voor mij is de keuze snel gemaakt zeker omdat ik het ook als zakelijke kosten kan opvoeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garrelt
  • Niet online
quote]meacount schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:38:
[...]
Hier mijn hele auto leven nog nooit een bandenwissel gedaan, rijd het hele jaar op dezelfde band, het enige dat ik aanpas is de rijstijl en dat bespaart een hoop zorgen over wielen, banden, opslag en de kosten ervan.
[/quote]

Mijn auto leven van 55 jaar ook nooit aan bandenwissel gedaan.
De door de autofabrikant geplaatste banden waren oké vond ik.
Met aanpassing van je rijstijl voorkom je ook onveilige situaties en bespaart een hoop gedoe en €€.
Vroeger wel sneeuwkettingen mee naar de wintersport, daar bleef het bij.

[ Voor 18% gewijzigd door Garrelt op 23-09-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garrelt
  • Niet online
Mijn auto leven van 55 jaar ook nooit aan bandenwissel gedaan.
De door de autofabrikant geplaatste banden waren oké vond ik.
Met aanpassing van je rijstijl voorkom je ook onveilige situaties en bespaart een hoop gedoe en €€.
Vroeger wel sneeuwkettingen mee naar de wintersport, daar bleef het bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Garrelt op 23-09-2023 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ikdrinkdreft
Nou de aflevering van a.s. maandag gaat niet door. Wat een flut bedrijf dat ze dit pas vandaag melden. Ik ga hier nog achteraan. Benieuwd naar hun reactie. Als het geen lease auto was geweest had ik van Mossel echt vermeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buldogwtf
Ikdrinkdreft schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:48:
Nou de aflevering van a.s. maandag gaat niet door. Wat een flut bedrijf dat ze dit pas vandaag melden. Ik ga hier nog achteraan. Benieuwd naar hun reactie. Als het geen lease auto was geweest had ik van Mossel echt vermeden.
haha, ik kon hem op een woensdag om 10 in de ochtend ophalen, om 9.15 een telefoontje dat hij er nog niet was (gelukkig kon ik hem wel einde van die dag ophalen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buldogwtf
Vandaag met de 3d printer even wezen puzzelen voor een telefoonhouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCmISEwUGRJRC7T-3cIR1t5osrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOS40Lo0QpqTSBmG2CRFLq4Y.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.thingiverse.com/thing:6232234/files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNdhYfYZ2Rz2Q3gMwuN_cC4QuFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LuV6RmSooqnG3EovZ5tLNZc.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen die elke dag opnieuw dit bericht krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Ikdrinkdreft schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:48:
Krijg het idee dat, net als bijvoorbeeld bij Ziggo, hoe groter het bedrijf en hoe goed de bedoeling ook is, de communicatie over veel te veel schijven gaat en daarmee, om het maar eens gewoon plat bij de naam te noemen, zwaar kut is omdat er veel te makkelijk wat mis kan gaan tussen die vele schijven.

Goede communicatie is bij veel (grote) bedrijven een ernstig probleem, zie en zag het overal om mij heen. Het mooie is dat men het vaak ook weet, helaas lijkt men niet in staat om het op te lossen.

Na ruim 45 dienstjaren was dat ook bij mijn toenmalige werkgever iets dat men nooit knap voor elkaar heeft weten te krijgen...... ach, heb het overleefd, maar had er wel eens moeite mee.

Zal bij VM waarschijnlijk ook nooit helemaal goed komen met de communicatie, bedrijven maken intern veranderingen door, helaas worden die veranderingen vaak niet goed uitgevoerd of zit er in de overgang tussen de veranderingen haperingen en als er maar vaak genoeg veranderingen zijn......

Het is wel heel fijn als men de gemaakte fouten in de communicatie op een nette manier weet te compenseren, daar kunnen bedrijven nog wel een stap mee maken, sorry roepen is goedkoop en mijn excuus kost ook geen drol. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
[b]Emootje schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:43:[/

Nee, nooit.

Wat doe je om het te voorkomen? Elke keer : deze keer overslaan? of ga je configureren maar slaat hij je instellingen niet op?

Jammer dat je zelf ook niet even meld wat je gedaan hebt om eea te voorkomen.

BTW, nu ik er even over nadenk...... hebben ze bij de aflevering niet samen met je even dit scherm doorgenomen? Of is de auto voor je deur afgeleverd?

[ Voor 16% gewijzigd door meacount op 24-09-2023 10:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• buldogwtf
Emootje schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:43:
[Afbeelding]

Ja, had ik ook. Bij afhalen hadden ze het snel in gesteld, daarna had ik het ook.

Oplossing bij mij was taal in Engels zetten, 1 x instellen en daarna taal weer in Nederlands zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emootje
meacount schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:53:
[...]

Nee, nooit.

Wat doe je om het te voorkomen? Elke keer : deze keer overslaan? of ga je configureren maar slaat hij je instellingen niet op?

Jammer dat je zelf ook niet even meld wat je gedaan hebt om eea te voorkomen.

BTW, nu ik er even over nadenk...... hebben ze bij de aflevering niet samen met je even dit scherm doorgenomen? Of is de auto voor je deur afgeleverd?
Ja, sorry. Zal dat er de volgende keer even bij zetten. Ik heb beide geprobeerd, dus overslaan en opnieuw configureren maar geen oplossing, hij blijft het doen.
Het is een huurauto totdat ik mijn leaseauto krijg, hij werd afgeleverd door een student die zei: "Succes ermee, mooie auto!" En dat was het verder.
Heb dit hele topic doorgelezen, erg leerzaam en handig.
Ik zal even kijken of het wel lukt als ik hem naar Engels zet en dan weer Nederlands, goeie tip. Terugkoppeling volgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Emootje op 24-09-2023 11:43 . Reden: Aanvuling op vraag. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emootje
buldogwtf schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:18:
[...]

Ja, had ik ook. Bij afhalen hadden ze het snel in gesteld, daarna had ik het ook.

Oplossing bij mij was taal in Engels zetten, 1 x instellen en daarna taal weer in Nederlands zetten.
Topper! Dit werkt, kreeg nu een vraag of ik de settings wilde bewaren voor een volgende keer. Die vraag kreeg ik eerder niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
Dat vind ik nu echt overbodig (en het er niet mooier op maken), want je hebt je telefoonschermpje in principe niet nodig in de auto. Je kunt de ingebouwde navi gebruiken of carplay/android auto.

En verder mag je je telefoon voor andere dingen dan navi toch niet gebruiken in de auto.

Dus, waarom?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Troetelbeer schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:34:
[...]

Dat vind ik nu echt overbodig (en het er niet mooier op maken), want je hebt je telefoonschermpje in principe niet nodig in de auto. Je kunt de ingebouwde navi gebruiken of carplay/android auto.

En verder mag je je telefoon voor andere dingen dan navi toch niet gebruiken in de auto.

Dus, waarom?
Ik gebruik mijn telefoon als 2e scherm die de inhoud van Flitsmeister weergeeft (huidige maximum snelheid. files/dode beesten/zooi op de weg, flitsers, etc..) ideaal. Ik raak het scherm niet aan maar kijk er met regelmaat naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
TFHfony schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:30:
[...]

Ik gebruik mijn telefoon als 2e scherm die de inhoud van Flitsmeister weergeeft (huidige maximum snelheid. files/dode beesten/zooi op de weg, flitsers, etc..) ideaal. Ik raak het scherm niet aan maar kijk er met regelmaat naar.
Dat kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:02
Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst weer in de auto gereden, nadat ik een maand op vakantie ben geweest. Accu had praktisch geen lading verloren, en had ook geen problemen met de 12volt. Wel viel het mij op dat de auto ineens veel heftiger reageerde op het andere verkeer.

Enkele voorbeelden: geparkeerde auto's in lichte bochten waren ineens eng en moest hard voor geremd worden, tegenliggers in lichte bochten vond ie ook maar niks en werd ook voor geremd. Aan het einde van mijn rit vond de auto zelfs bij het nemen van een afslag dat de auto tegenover mij die in tegengestelde richting afsloeg zo dichtbij kwam dat de front collision warning zijn werk deed. Fijn om te weten dat het systeem werkt voor als het nodig is, maar dit was zeker niet nodig en ik schrok er behoorlijk van. Ik mocht van geluk spreken dat er niemand achter mij zat, anders was het geheid fout gegaan. Het lijkt echt alsof de auto een stuk gevoeliger is dan voorheen.

Hebben anderen hier ervaring mee? Is er stiekem toch een update over de air geweest waar ik niks van weet? Front collision warning staat trouwens op alarm+ingreep en de gevoeligheid staat op gemiddeld. Meende mij te herinneren dat deze eerst altijd op laag stond, maar kan het mis hebben. Bij het opnieuw opstarten van de auto wordt de instelling in ieder geval nu standaard op gemiddeld gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Pjetrof op 25-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Pjetrof schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:24:
Ik mocht van geluk spreken dat er niemand achter mij zat, anders was het geheid fout gegaan.
Dan was het wel de schuld van de persoon achter je. Die heeft dan niet genoeg afstand gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:02
Troetelbeer schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:23:
[...]

Dan was het wel de schuld van de persoon achter je. Die heeft dan niet genoeg afstand gehouden.
Hoewel ik het met je eens ben, wil ik natuurlijk niet uitlokken dat een slaperige automobilist achter mij de bumper of meer beschadigd. Verder is niet een heel fijn gevoel om ineens stil te staan terwijl er eigenlijk geen gevaar was.

Ik ga het de komende tijd in ieder geval in de gaten houden, hopelijk was het eenmalig. Tot nu toe in ieder geval veel gelezen in dit forum over kinderziektes waar ik geen last van heb gehad *knock on wood*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Vandaag hier ineens ook een leuke: One Pedal Drive aangezet, maar schuifje stond ook netje op aan: Maar werken? Ho maar. Nog een keertje aanklikken deed wel zijn werk. Maar toch vervelend als de auto niet het gedrag vertoond welke je verwacht/ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:23:
[...]

Zo zwart wit als je het daar stelt is het niet, lees hier maar eens:

https://letsel.info/kop-staartbotsing/

Het zou ook van de gekke zijn als iedereen maar te pas en te onpas plotseling op zijn rem gaat staan zonder dat daar een reden voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
meacount schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:50:
[...]

Zo zwart wit als je het daar stelt is het niet, lees hier maar eens:

https://letsel.info/kop-staartbotsing/

Het zou ook van de gekke zijn als iedereen maar te pas en te onpas plotseling op zijn rem gaat staan zonder dat daar een reden voor is.
Natuurlijk zijn er nuances en je zou eventueel het stukje "als er geremd wordt zonder dat daar een reden toe is" uit jouw link kunnen aanhalen. Maar jij als achteroprijdende bestuurder moet dat dan wel kunnen bewijzen. En wanneer is "zonder reden"? Mag je remmen voor een dier dat plots oversteekt? Een kind? Iets wat op de weg ligt? Valt dat onder remmen voor een verkeersnoodzaak (denk het wel)?

In het voorbeeld van @Pjetrof (en daar reageerde ik op en niet in het algemeen) ging het om: "een auto die in tegengestelde richting afsloeg zo dichtbij kwam dat de front collision warning zijn werk deed."

Dat lijkt mij dus remmen door een verkeersnoodzaak en dus gaat "als er geremd wordt zonder dat daar een reden toe is" uit jouw link niet meer op lijkt mij. Dus achteroprijdende auto is de schuldige.

[ Voor 10% gewijzigd door Troetelbeer op 26-09-2023 10:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:48:
[...]

Natuurlijk zijn er nuances en je zou eventueel het stukje "als er geremd wordt zonder dat daar een reden toe is" uit jouw link kunnen aanhalen. Maar jij als achteroprijdende bestuurder moet dat dan wel kunnen bewijzen. En wanneer is "zonder reden"? Mag je remmen voor een dier dat plots oversteekt? Een kind? Iets wat op de weg ligt? Valt dat onder remmen voor een verkeersnoodzaak (denk het wel)?

In het voorbeeld van @Pjetrof (en daar reageerde ik op en niet in het algemeen) ging het om: "een auto die in tegengestelde richting afsloeg zo dichtbij kwam dat de front collision warning zijn werk deed."

Dat lijkt mij dus remmen door een verkeersnoodzaak en dus gaat "als er geremd wordt zonder dat daar een reden toe is" uit jouw link niet meer op lijkt mij. Dus achteroprijdende auto is de schuldige.
Dus dus dus, is het fijn dat er ook rechtsbijstandsverzekeringen zijn.

Ja en dan - knip knip knip --dat de front collision warning zijn werk deed --knip knip knip.

Sorry hoor, maar dat is toch echt geen excuus bij de rechter, je kan je dan ook afvragen of het systeem wel terecht een ingreep deed. De forum genoot van wie zijn auto's zijkant er van voor tot achter er niet meer fraai uitziet is ook niet blij omdat zijn auto "dacht" te moeten ingrijpen..... wordt ook nog een heel gezeur vermoed ik maar zo.

Overigens gaat het hier niet zozeer om de schuldvraag, denk dat het meer gaat of we als eigenaren van auto's met hulpsystemen wel zo blij moeten zijn met hulpsystemen die niet altijd een hulp blijken te zijn en in sommige gevallen ipv schade te voorkomen, schade kunnen veroorzaken.

Vind daarom nog steeds dat ik het recht moet hebben om al die goedbedoelde rotzooi permanent uit te mogen zetten, al mag dat bij elk vertrek wel met een waarschuwing gemeld worden dat het uitgezet is, immers je blijft uiteindelijk zelf verantwoordelijk of het nu wel of niet aanstaat.

Op dit moment zijn de systemen nog zodanig onbetrouwbaar dat ik denk dat je niets verweten kan worden als je zo'n hulpsysteem niet hebt aanstaan terwijl je betrokken bent bij een ongeval.

Heb er nog steeds wel een paar euro voor over aan degene die mijn persoonlijke settings permanent kan maken zodat ik ze niet elke keer opnieuw hoef in te stellen.

• Troetelbeer
@meacount Ik heb mijn mening, jij de jouwe en die verschillen. Prima :)

[ Voor 8% gewijzigd door Troetelbeer op 27-09-2023 12:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:39
Hallo vandaag een trekhaak laten monteren bij Hoppen brouwers in Haaren. Ze hebben het ook verstevigd zodat hij 75KG kogeldruk aankan.
Het is er een die je van onderaf kan plaatsen. Kost wel een stuk meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrAnihW8VXBYkBuClfeSw5xj9Q8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyV2eV4nNdm2cVa0gf8WMM5B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cLG2fwSXhG0LZEWjym67AWAU7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2uuzTGpVxJSjFGFmp7BVxRg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh0haXs4Ya_OROavtEAZBMmdHYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTjFAdZ8cv72gaHQzHNMfKLC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWRlH5PE_BATNMMJ3VcK9A7pDFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiAXlX7zbSwf8IFswFMkjwU6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y02Yx0Kf494tz9Xtx-ngxQhcypM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvXUgUf7tLKZB6yIMQhtdxsi.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ives
  • Laatst online: 14-04 13:35
thien schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:57:
Ze hebben het ook verstevigd zodat hij 75KG kogeldruk aankan.
Hoeveel heb je hier effectief aan? Op het conformiteitsattest van de wagen staat nog steeds 50kg max kogelgewicht, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pisdine
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-09 21:47
Ik heb nu kleine 4 weken de MG4 Luxery (2022 model) en er zijn toch een aantal irritaties die ik heb.

- De lane assist is soms erg agressief. Soms rijd ik gewoon binnen de lijnen maar vind de wagen dit blijkbaar niet goed genoeg en trekt hij me meer naar het midden. Soms is het bijna vechten met het stuur om even te overdrijven.
- Als ik muziek speel via Spotify en de volume wil veranderen met het stuur werkt dit gewoon, maar als ik bv Flitsmeister in de achtergrond heb aanstaan switcht het van mediavolume naar stemvolume waardoor ik het volume van Spotify dus niet meer kan bedienen via het stuur.
- ACC remt heel vroeg en accelereert sloom.
- Tot nu toe het meest ernstige: ik rijd weg met de wagen en krijg melding sleutel niet herkent terwijl ie gewoon in me broekzak zit. Ik parkeer en wil uitstappen en dan gaat ineens het alarm van de wagen af en werkt de handrem ook niet. Ik moest dus met een alarmerende wagen op het rempedaal drukken en de wagen heropstarten door de homeknop 20 seconden ingedrukt te houden.
- Gelijkaardige situatie: ik zet de wagen in P, stap uit en vergrendel de wagen en dan zie ik hem achteruit bollen. Dit zijn toch wel ernstige bugs.

Ik weet (hoop) dat updates sommige zaken al heeft verbeterd, maar ik denk niet dat deze wagen de laatste updates heeft. De laatste versie die ik heb is R24.

Hebben andere deze problemen ook gehad? En zijn deze al gefixt met updates?

Verwijderd

Over LKA: Vanmiddag een proefrit gedaan waarbij de middelste modus heb gebruikt. Dus niet de emergency stand. Dat is geen enkel probleem. De drie verschillende sterktes waren allemaal prima. Niks heftigs.
Ik heb net een Duitstalige video gezien op Youtube over LKA. Kennelijk is vanaf de update van April het systeem sterk verbetert. Maar daarvoor moet je wel naar de garage. Dus het verbaast mij niets dat sommige mensen nog steeds klagen over LKA modes. Maar het is dus ook niet vreemd dat er ook eigenaars zijn die er geen probleem (meer) mee hebben.
Vanaf de nu te leveren autos wordt de warmtepomp gekoppeld aan de batterijverwarming als je in de navigatie een laadpunt op de route selecteert. Standaard zit er nu ook een ruitenwisser achter op.
Iets wat ik niet bevestigen kan, maar wat beweerd wordt door gebruikers van de recent geleverde autos: hij zou de instellingen onthouden. Ga ik eens navragen.

• Ikdrinkdreft
De schade van de verlate aflevering viel mee. Vandaag de auto opgehaald. Zal van t weekend eens wat foto’s schieten. Trekhaak helaas nog backorder, ivm de ruitenwisser moet er andere kabelset op t.o.v. de eerste lichting.

• Zonezns
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 11:43
Pisdine schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:03:
Ik heb nu kleine 4 weken de MG4 Luxery (2022 model) en er zijn toch een aantal irritaties die ik heb.

- De lane assist is soms erg agressief. Soms rijd ik gewoon binnen de lijnen maar vind de wagen dit blijkbaar niet goed genoeg en trekt hij me meer naar het midden. Soms is het bijna vechten met het stuur om even te overdrijven.
- Als ik muziek speel via Spotify en de volume wil veranderen met het stuur werkt dit gewoon, maar als ik bv Flitsmeister in de achtergrond heb aanstaan switcht het van mediavolume naar stemvolume waardoor ik het volume van Spotify dus niet meer kan bedienen via het stuur.
- Tot nu toe het meest ernstige: ik rijd weg met de wagen en krijg melding sleutel niet herkent terwijl ie gewoon in me broekzak zit. Ik parkeer en wil uitstappen en dan gaat ineens het alarm van de wagen af en werkt de handrem ook niet. Ik moest dus met een alarmerende wagen op het rempedaal drukken en de wagen heropstarten door de homeknop 20 seconden ingedrukt te houden.
- Gelijkaardige situatie: ik zet de wagen in P, stap uit en vergrendel de wagen en dan zie ik hem achteruit bollen. Dit zijn toch wel ernstige bugs.

Ik weet (hoop) dat updates sommige zaken al heeft verbeterd, maar ik denk niet dat deze wagen de laatste updates heeft. De laatste versie die ik heb is R24.

Het probleem met alarm ed, is de 12v batterij wel voldoende geladen? Daar heb ik bij andere MG’s dit ook al gezien, alarm ging dan constant af..

De manier hoe deze van transport komen: als nieuw zit er een fysieke startonderbreker in tussen de batterij waardoor deze spanning zou moeten behouden bij lange stilstand maar soms zijn deze niet goed aangesloten of te vroeg losgekoppeld waardoor hij de batterij leegzuigt.

Het probleem met het volume heb ik ook, identiek maar enkel bij gebruik van carplay..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
thien schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:57:
Hallo vandaag een trekhaak laten monteren bij Hoppen brouwers in Haaren. Ze hebben het ook verstevigd zodat hij 75KG kogeldruk aankan.
Het is er een die je van onderaf kan plaatsen. Kost wel een stuk meer.
Het is van achteren af gezien wel een net gezicht (y)

Het is maar goed dat je de onderkant niet ziet als je normaal rond de auto loopt want het uitgezaagde deel ziet er niet uit, is in weze verder ook niet belangrijk, je ziet het immers normaal gesproken niet. Wat ik me afvraag is of ze er een goede roestpreventie op los gelaten hebben en dat het water dat er tegen/onder kan komen goed afgevoerd kan worden.

Je bodemvrijheid is ook iets afgenomen lijkt het zo als ik de plaatjes zo bekijk, of dat in de praktijk ook invloed heeft zal de toekomst nog moeten uitwijzen.

Mooi dat je het meld, maar op hoeveel meer mogen de belangstellende ongeveer rekenen als zij ook een onderaf montage in overweging willen nemen?

Ives heeft wel een puntje, het ligt niet alleen aan de trekhaak of hij 50kg of 75kg kogeldruk mag hebben, denk technisch gezien bijvoorbeeld maar eens aan het principe van een heftruck, hij kan/mag zoveel kg heffen als het tegen het schutbord aanligt, maar hoe verder van het schutbord des te minder hij mag tillen.
Mocht je met elektrische fietsen op pad gaan, dan kan het bijvoorbeeld helpen als je de accu's tijdens het vervoeren in de kofferbak legt.

Wel mooi dat je beschikt over een eigen laadpaal :)

Dank voor de goede foto's, mooi duidelijk te zien dat een onder montage minder opvallend is dan een achtermontage. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues

-...
- ...

Met de linker flipper naar links kun je de afstand tot de voorganger iets kleiner zetten. Bekend?
De heer of mevrouw A. Pilot blijft echter een (ahum) wart defensiever rijder... Als ik die zijn werk laat doen op een klaverblad / oprit met flinke bocht gaat de snelheid soms naar beneden de 50, moet er gas bij om vrachtwagens met oplegger voor te blijven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:26
Nav van eerdere klachten (zie eerder in dit forum), heb ik afgelopen weken mijn auto (in mijn vakantie) bij VM laten parkeren voor updates.
  • LKA issues
  • Vastlopen AA op A2 bij traject controle
  • LED indicatie laadpoort werkt niet meer
  • alle sensoren in storing tegelijk
  • bandensensoren in storing
  • laden tot ingesteld niveau werkt niet
  • trekhaak scheef
Niet alles is al getest (laden tot ingesteld niveau) of helemaal opgelost (trekhaak)
Maar veel is al verbeterd. ik heb hieronder een overzicht van de SW wijzigingen en de zichtbare effecten weergegeven.
LKA kan ik niet fotograferen maar mijn gevoel is dat deze VEEL onspannender reageert, dus geen flinke ruk meer maar kleine rukjes. Nog niet zo soepel als KIA/ VW maar niet meer met doodwens van de auto.

De SW wijzigingen/ updates:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MISIEQG7dJEYbhLmC5g1WzIegM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4X7GZbBocT1HpfttULfWD1u.png?f=user_large

De bekende/ verslechterde interface van de AC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iocu8CmNW_anCy0uVhIi_yF2UbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nE8HnD2MaieMMWnb8Vp14PFt.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine update in het laadscherm, ronde knopjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnygp7QEmyGbncvkVxCcLdU9RSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mviys2faFFVkmMyIJTv7Tgtz.jpg?f=fotoalbum_large

AVG consumption is nu beter weergegeven, actuele is hier weg (was ook vaak "--")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdCJxHsz3mGM7xkvOvRlbx-29vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8q26BWK6SV9s1tktxoMqsy1Y.jpg?f=fotoalbum_large

voor * link en * rechts kan je nu dezelfde mogelijkheden instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkBkCLPjdutOK3_FdaFs-6KlMNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPBr9HwsAprOTTy8y2Eh9dky.jpg?f=fotoalbum_large

Homescreen is ook geupdate: rondje knopjes, iets grotere balk bovenaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/entOl4aGjcIvyBMPFJIeO2a7xNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwPKWYzdQbO4ej8pKMxjdRt0.jpg?f=fotoalbum_large

Balk blijkt nu ook bij AA zichtbaar, daardoor scherm van AA wel iets smaller (was al niet zo hoog...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcLVJbVpXNAwQKDFJNVHFzAGFDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eo0Bgu6I5qfRiytGFYxyUrsO.jpg?f=fotoalbum_large

al met al tot nu toe zeer tevreden met uitgevoerde werk, morgen laden testen. Als dat ook opgelost is, dan ben ik heel blij met de inzet van "de monteur" van VM om het op te lossen, al is het niet meer dan "fw updaten" - testen / controleren of het geholpen heeft is geen tijd meer voor kennelijk. We voeren een actie uit, daarmee moet de klant maar kijken of het gelukt is. We zullen zien morgen.

• meacount

Je vraagt of anderen deze problemen ook hebben gehad, als ik dat zo lees ben ik blij dat ik dat gelukkig niet heb meegemaakt.

Ben misschien een beetje ouderwets op het gebied van de handrem die bij de MG4 in weze qua bediening niet meer een echte handrem is maar een knopje die een elektrisch-mechanisch systeem aan het werk zet, al zegt "men" dat het tegenwoordig een zeer betrouwbaar systeem is. Heb nog steeds een beetje dat ik het gevoel heb dat ik wat vergeten ben als ik uitstap en de ouderwetse handrem niet heb aangetrokken ;)

Maar goed, dan jouw probleem..... vind dat wel ernstig.

Mijn sleutels leg ik overigens meestal in de bekerhouder voorin de middenconsole neer, als ik ze in mijn jaszak laat zitten, en de jas op voor- of achterzitting leg, dan wil ik ook nog weleens een melding krijgen dat ie de sleutel niet "gezien" heeft. In de middenconsole bekerhouder geen gezeur.

Ja... je zet hem in P en mijn vraag is dan zet je dan je handrem aan door middel van dat kleine knopje of doe je dat dmv de grote ronde drukknop in het midden van de R P D knop?

Heb zelf nog nooit gehad dat de handrem heeft geweigerd, zet zelf de auto in P en druk dan op de grote ronde knop, op deze manier heeft het bij mij tot nu toe storingsvrij gewerkt.

• meacount
Heinemancp schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:12:
Nav van eerdere klachten (zie eerder in dit forum), heb ik afgelopen weken mijn auto (in mijn vakantie) bij VM laten parkeren voor updates.
  • LKA issues
  • trekhaak scheef
Niet alles is al getest (laden tot ingesteld niveau) of helemaal opgelost (trekhaak)
Maar veel is al verbeterd. ik heb hieronder een overzicht van de SW wijzigingen en de zichtbare effecten weergegeven.
LKA kan ik niet fotograferen maar mijn gevoel is dat deze VEEL onspannender reageert, dus geen flinke ruk meer maar kleine rukjes. Nog niet zo soepel als KIA/ VW maar niet meer met doodwens van de auto.

al met al tot nu toe zeer tevreden met uitgevoerde werk, morgen laden testen. Als dat ook opgelost is, dan ben ik heel blij met de inzet van "de monteur" van VM om het op te lossen, al is het niet meer dan "fw updaten" - testen / controleren of het geholpen heeft is geen tijd meer voor kennelijk. We voeren een actie uit, daarmee moet de klant maar kijken of het gelukt is. We zullen zien morgen.
Mooie plaatjes (y)

Heb deze verbeterde schermen zelf nog niet, komt volgend jaar wel met zijn 1e beurt, hoop dan ook met OPD, als is het alleen al om OPD te ervaren :)

Wat is AA in deze: • Vastlopen AA op A2 bij traject controle ???

Benieuwd naar je ervaringen, dat laden tot ..... werkt bij mij gelukkig prima, hoop nu ook bij jou.

• Vaevictis_
Heinemancp schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:12:
  • LKA issues
  • trekhaak scheef

De SW wijzigingen/ updates:
[Afbeelding]

De bekende/ verslechterde interface van de AC
[Afbeelding]

Kleine update in het laadscherm, ronde knopjes
[Afbeelding]

AVG consumption is nu beter weergegeven, actuele is hier weg (was ook vaak "--")
[Afbeelding]

voor * link en * rechts kan je nu dezelfde mogelijkheden instellen.
[Afbeelding]

Homescreen is ook geupdate: rondje knopjes, iets grotere balk bovenaan.
[Afbeelding]

Balk blijkt nu ook bij AA zichtbaar, daardoor scherm van AA wel iets smaller (was al niet zo hoog...)
[Afbeelding]

Bij welke vestiging heb je het laten updaten? En ging dat soepel of moest je er veel moeite voor doen? Als ik anderen beluister dan is het heel erg afhankelijk van dealer en persoon.
Pagina: 1 ... 10 ... 69 Laatste