• CTX
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-03 04:02

CTX

LightLuke schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Ik haal met mijn Luxury consequent ~134kW aan de snellader tot ongeveer 54 a 55% waarna hij begint te zakken. Daarbij wel toegegeven dat ik dan zo'n 15 a 20 minuten van te voren de intelligente batterijverwarming heb ingeschakeld. Doe ik dat niet dan gaat het de gehele laadsessie alle kanten op en 10 minuten van te voren lijkt net wat te kort te zijn.
Dat komt overeen met de meeste laadcurves die ik van de 64kWh gezien heb, dus ik neem aan dat jij die ook hebt?

Ik heb begrepen dat de batterijverwarming pas gaat werken onder de 10 graden batterijtemperatuur, moet jij ook verwarmen bij bv. 20 graden om de laadcurve zo mooi te krijgen?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:25
CTX schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:58:
[...]

Is dat een 77kWh batterij? Want dat komt dan goed overeen met de Fastned-grafiek.
Nee 64kWh batterij. Kan zijn dat het nog wat langer op 140kW is al weer een tijd geleden.

• Vaevictis_
Heb net een bod gekregen op mijn mg4 lux. Uit 2022 met 18d km, praktisch nieuwe alle season banden en onderhoudsbeurt gehad afgelopen week. Was 17k meer zat er niet in. Mijn vraagprijs was 19k. Auto is helemaal schade vrij en heeft geen gebreken.

Bij van mossel wordt een vergelijkbaar model voor 21,5k aangeboden.

Wat vinden jullie? Anwb autowaarde zegt ook 18,2k.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Vaevictis_ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:35:
Heb net een bod gekregen op mijn mg4 lux. Uit 2022 met 18d km, praktisch nieuwe alle season banden en onderhoudsbeurt gehad afgelopen week. Was 17k meer zat er niet in. Mijn vraagprijs was 19k. Auto is helemaal schade vrij en heeft geen gebreken.

Bij van mossel wordt een vergelijkbaar model voor 21,5k aangeboden.

Wat vinden jullie? Anwb autowaarde zegt ook 18,2k.
Hmmmm, tja hoe graag wil je ervan af? Nieuwwaarde in 2022 was 35k geloof ik.
Dus een afschrijving van ongeveer 5k per jaar?

Maar als ik eerlijk ben en kijk naar wat Van Mossel vraagt en jij krijgt vind ik het wel meevallen.
Vraagprijs bij VM is 21,5, dus die zal je wellicht als je niets inruilt mee kunnen nemen voor 20k, en dan moeten zij er nog garantie op geven….

Maar wil je er zo graag vanaf dan, dat je bijna 20k afschrijving pakt?

Mr. T.

• Vaevictis_
TTommie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:50:
[...]

Hmmmm, tja hoe graag wil je ervan af? Nieuwwaarde in 2022 was 35k geloof ik.
Dus een afschrijving van ongeveer 5k per jaar?

Maar als ik eerlijk ben en kijk naar wat Van Mossel vraagt en jij krijgt vind ik het wel meevallen.
Vraagprijs bij VM is 21,5, dus die zal je wellicht als je niets inruilt mee kunnen nemen voor 20k, en dan moeten zij er nog garantie op geven….

Maar wil je er zo graag vanaf dan, dat je bijna 20k afschrijving pakt?
Ik hoef er niet perse vanaf dus ik ga ook zeker niet voor een bodemprijs verkopen. Auto is in top staat en werkt perfect, alleen gebruik de auto eigenlijk nauwelijks dus dat is zonde.

Maar dat is juist het hele punt, de auto heeft gewoon garantie die is overdraagbaar dus ze hoeven niets extra's te doen. Auto heeft ook net de jaarlijkse beurt gehad (inclusief controle) en schoonmaken kan ik ook wel. Dan heb je feitelijk een afleverbeurt. Pechhulp zit er ook bij, dus ik snap niet wat een dealer voor meerwaarde kan bieden.

Ik zie juist een extra risico bij een dealer: je weet niet de historie van de auto. Kan uit de lease komen of auto met mankementen (trillend stuur, niet de juiste updates, bodemplaat los etc.). En ga dan achteraf maar eens verhaal halen bij van Mossel dat wil je niet.

De ANWB autowaarde is wel een goede richtlijn, ik snap dat je wilt onderhandelen maar om dan nog eens 2K onder geadviseerde autowaarde te bieden is niet echt realistisch zeker met de extra's erbij voelt voor mij niet echt als een fatsoenlijk bod.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 12-03-2026 06:42 ]

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 18:31
CTX schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:01:
[...]

Dat komt overeen met de meeste laadcurves die ik van de 64kWh gezien heb, dus ik neem aan dat jij die ook hebt?

Ik heb begrepen dat de batterijverwarming pas gaat werken onder de 10 graden batterijtemperatuur, moet jij ook verwarmen bij bv. 20 graden om de laadcurve zo mooi te krijgen?
Ja klopt, ik heb het eigenlijk niet bijgehouden of het ook werkt zonder bij een warme buitentemperatuur/batterijtemp. Al moet ik wel zeggen dat ik mij afvraag of dat op dit moment bij mij werkt want mijn buitensensor is nog steeds defect en ben nu in afwachting van een nieuwe kabelboom. Mijn MG denkt doorgaans dat het ergens tussen 0 en -40 graden is :)

Zodra dat gerepareerd is zal ik eens kijken wat voor curve ik heb zonder!

• TTommie

TTommie

Vaevictis_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:33:
[...]

Ik hoef er niet perse vanaf dus ik ga ook zeker niet voor een bodemprijs verkopen. Auto is in top staat en werkt perfect, alleen gebruik de auto eigenlijk nauwelijks dus dat is zonde.

Maar dat is juist het hele punt, de auto heeft gewoon garantie die is overdraagbaar dus ze hoeven niets extra's te doen. Auto heeft ook net de jaarlijkse beurt gehad (inclusief controle) en schoonmaken kan ik ook wel. Dan heb je feitelijk een afleverbeurt. Pechhulp zit er ook bij, dus ik snap niet wat een dealer voor meerwaarde kan bieden.

Ik zie juist een extra risico bij een dealer: je weet niet de historie van de auto. Kan uit de lease komen of auto met mankementen (trillend stuur, niet de juiste updates, bodemplaat los etc.). En ga dan achteraf maar eens verhaal halen bij van Mossel dat wil je niet.

De ANWB autowaarde is wel een goede richtlijn, ik snap dat je wilt onderhandelen maar om dan nog eens 2K onder geadviseerde autowaarde te bieden is niet echt realistisch zeker met de extra's erbij voelt voor mij niet echt als een fatsoenlijk bod.
Even voor mijn idee wie bied jou die 17K dan? Dat heb ik niet gezien of gemist.

En om toch even terug te komen op je opmerking, Hoe waardeloos VM dan ook is, ik geef makkelijker 17K uit bij een dealer dan bij een particulier. (Al zal dit nooit meer bij welke VM dealer dan ook zijn)

Mr. T.

• Vaevictis_
TTommie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:01:
[...]

Even voor mijn idee wie bied jou die 17K dan? Dat heb ik niet gezien of gemist.

En om toch even terug te komen op je opmerking, Hoe waardeloos VM dan ook is, ik geef makkelijker 17K uit bij een dealer dan bij een particulier. (Al zal dit nooit meer bij welke VM dealer dan ook zijn)
Klopt dat heb ik ook niet gemeld is een prive bericht geweest, wilde meer polsen of jullie het bod redelijk vinden. Het punt is dus dat je 21.5K uitgeeft bij een dealer tegenover 19.2K bij een particulier (tweaker, 1e eigenaar, auto praktisch nieuw), dealer onderhouden, geen schade en garantie.

Maar goed zal wel aan mij liggen want het gaat uiteindelijk om de totaal prijs en die is altijd nog een stuk lager bij een particulier. Een dealer kan niets extra's bieden.

• TTommie

TTommie

Vaevictis_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:
[...]
Maar goed zal wel aan mij liggen want het gaat uiteindelijk om de totaal prijs en die is altijd nog een stuk lager bij een particulier. Een dealer kan niets extra's bieden.
En precies in deze zin zit wat mij betreft dan ook het verschil. Het verschil wat die dealer biedt is natuurlijk een aanspreek punt en garantie.

En wellicht is de garantie overdraagbaar of niet (Ik heb werkelijk geen idee) maar het is makkelijker praten met een dealer als je daar de auto hebt gekocht dan via een derde en dan garantie probeert te claimen.

En het verschil tussen rechten natuurlijk bij verkoop tussen particulieren en verkoop bij een bedrijf.

Maar goed, uiteindelijk moet jij doen waar je je goed bij voelt denk ik. De grootste afschrijving heb je denk ik al wel geha. (maar wellicht krijgen alle electrische autos nog een extra duwtje als de wegenbelasting zich nog verder afbouwt)

Mr. T.

• Vaevictis_
TTommie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:36:
[...]

En precies in deze zin zit wat mij betreft dan ook het verschil. Het verschil wat die dealer biedt is natuurlijk een aanspreek punt en garantie.

En wellicht is de garantie overdraagbaar of niet (Ik heb werkelijk geen idee) maar het is makkelijker praten met een dealer als je daar de auto hebt gekocht dan via een derde en dan garantie probeert te claimen.

En het verschil tussen rechten natuurlijk bij verkoop tussen particulieren en verkoop bij een bedrijf.

Maar goed, uiteindelijk moet jij doen waar je je goed bij voelt denk ik. De grootste afschrijving heb je denk ik al wel geha. (maar wellicht krijgen alle electrische autos nog een extra duwtje als de wegenbelasting zich nog verder afbouwt)
Garantie zelfs Europees geregeld en ook dat die overdraagbaar is. De 1e koper heeft niet de garantie maar het voertuig. Wel mag de fabrikant en verkoper eisen stellen zoals tijdig uitvoeren van onderhoud geen modificaties etc. Ik heb wel eens vaker een elektrische auto verkocht en dat helemaal uitgezocht.

Je mag ook mijn auto elders laten keuren, dan kun je ook bovag garantie krijgen maar dan zitten er wel kosten aan vast.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 09:25
Vaevictis_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Garantie zelfs Europees geregeld en ook dat die overdraagbaar is. De 1e koper heeft niet de garantie maar het voertuig. Wel mag de fabrikant en verkoper eisen stellen zoals tijdig uitvoeren van onderhoud geen modificaties etc. Ik heb wel eens vaker een elektrische auto verkocht en dat helemaal uitgezocht.
Praktisch heb je helemaal een punt maar 'men' heeft toch meer vertrouwen in een dealer. Het is meer een gevoelskwestie denk ik. Jammer dat ze dan net Van Mossel treffen haha. Persoonlijk deal ik dan ook liever met een tweaker.

Je auto hebt wel een lekkere lage km-stand. Welke kleur is die van jou? Ik zal in mijn circel ook een polsen of er interesse is.

Wat betreft de laad-curve bij snelladen (64kW model). Ik merk in de winter toch redelijk wat verschil en dan blijft hij vaak rond de 100kW hangen maar als de temperatuur beter wordt dan kloppen de gegevens van fastnet echt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwzQ9yQ9thnT8wUIc47_-ZKRXrQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R89Pet7PFmQpH1JumnmqalFU.png?f=user_large

• Vaevictis_
Racemol schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Praktisch heb je helemaal een punt maar 'men' heeft toch meer vertrouwen in een dealer. Het is meer een gevoelskwestie denk ik. Jammer dat ze dan net Van Mossel treffen haha. Persoonlijk deal ik dan ook liever met een tweaker.

Je auto hebt wel een lekkere lage km-stand. Welke kleur is die van jou? Ik zal in mijn circel ook een polsen of er interesse is.

Wat betreft de laad-curve bij snelladen (64kW model). Ik merk in de winter toch redelijk wat verschil en dan blijft hij vaak rond de 100kW hangen maar als de temperatuur beter wordt dan kloppen de gegevens van fastnet echt prima.

[Afbeelding]
Wit. Ik zal op het forum een topic aanmaken en details posten, dan pas ik deze reactie aan met de link. Dat deelt makkelijker. Dank alvast.

Qua laadcurve alleen op vakantie snel geladen in het buitenland dan ben je ook meer afhankelijk van wat voor (ouderwetse) snelladers je treft. Paar keer nog een 50kW lader gehad van 10 jaar oud een Efacec die allego in het begin had. Voor de rest alleen thuis geladen.

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-03 17:50
LightLuke schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:47:
[...]

Ja klopt, ik heb het eigenlijk niet bijgehouden of het ook werkt zonder bij een warme buitentemperatuur/batterijtemp. Al moet ik wel zeggen dat ik mij afvraag of dat op dit moment bij mij werkt want mijn buitensensor is nog steeds defect en ben nu in afwachting van een nieuwe kabelboom. Mijn MG denkt doorgaans dat het ergens tussen 0 en -40 graden is :)

Zodra dat gerepareerd is zal ik eens kijken wat voor curve ik heb zonder!
Laat ons even weten wat eruit komt. De garage dacht eerst ook dat het de kabelboom is want dat verklaart -40. Maar feitelijk was het de heater controller die vast was gelopen en niet meer communiceerde met de rest van het systeem. Dus de default waarde van -40 kwam in beeld. Deze storingscode kan wel zo worden uitgelezen als U0164 via carscanner. Auto even loskoppelen van 12v accu zorgde ervoor dat alles opnieuw werd opgestart.Het werkt, het is alleen niet helemaal betrouwbaar.

• TTommie

TTommie

Vaevictis_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Je mag ook mijn auto elders laten keuren, dan kun je ook bovag garantie krijgen maar dan zitten er wel kosten aan vast.
Ooow grappig, is dit ook een dienst tegenwoordig? Nog nooit van gehoord namelijk. Weer wat geleerd. :)

Mr. T.

• LightLuke
Eavyon schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Laat ons even weten wat eruit komt. De garage dacht eerst ook dat het de kabelboom is want dat verklaart -40. Maar feitelijk was het de heater controller die vast was gelopen en niet meer communiceerde met de rest van het systeem. Dus de default waarde van -40 kwam in beeld. Deze storingscode kan wel zo worden uitgelezen als U0164 via carscanner. Auto even loskoppelen van 12v accu zorgde ervoor dat alles opnieuw werd opgestart.Het werkt, het is alleen niet helemaal betrouwbaar.
Ik heb niet standaard alleen maar -40. Afgelopen woensdag was het vanaf -7 naar -19 op een rit bijvoorbeeld. Van het weekend was het bijvoorbeeld +57 graden dus er gebeurt wel iets in de sensor. Ik neem aan dat ze de auto de afgelopen drie keer in de garage wel uitgelezen hebben 😄

• Vaevictis_
Hierbij mijn advertentie van de MG4, commentaar mag in het topic!

• Racemol
Mooi ding ik stuur 'm door. Oh wellicht het bouwjaar nog even in de post zetten. Ik mis ook nog een indruk van de bekleding. Is dat de lichte of donkere variant?

[ Voor 10% gewijzigd door Racemol op 13-03-2026 10:42 ]

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-03 13:36
LightLuke schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:21:
[...]

Ik heb niet standaard alleen maar -40. Afgelopen woensdag was het vanaf -7 naar -19 op een rit bijvoorbeeld. Van het weekend was het bijvoorbeeld +57 graden dus er gebeurt wel iets in de sensor. Ik neem aan dat ze de auto de afgelopen drie keer in de garage wel uitgelezen hebben 😄
Is er ook achter de bumper gekeken of niet een marter de kabel naar de sensor heeft aangevreten? :)

• LightLuke
Henno Keers schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:21:
Is er ook achter de bumper gekeken of niet een marter de kabel naar de sensor heeft aangevreten? :)
Nee men kwam met de kabelboom nadat de bumper eraf lag om de sensor zelf te vervangen dus ik vermoed dat ik dat dan wel gehoord had.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
doobieters schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:40:
Wij werden net gebeld door de dealer, want zaterdag staat de aflevering van onze MG4 standard edition op de rol. Ze geven het volgende aan:

"De auto is binnen. Alleen de stickers op de deur zijn een beetje losgekomen door de boot, omdat die te warm was. We hebben al nieuwe stickers besteld, maar die komen waarschijnlijk pas over ongeveer 8 weken binnen."

Zie hier de foto's die ze hebben nagestuurd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de goede orde, dit is een volledig nieuwe auto (staat al wel sinds juli 2025 op kenteken). Dit hoef je toch niet te accepteren? Kan ik dit weigeren?

Lijkt mij meer een productiefout in de lijmlaag of slechte montage vanuit de fabriek (te strak gemonteerd).
Is dit een bekend probleem bij de MG4?
Even een update over mijn situatie met de levering van mijn MG4, voor wie meeleest of in een vergelijkbare situatie zit.

Bij aankoop werd aangegeven dat de auto binnen twee weken geleverd zou worden. Inmiddels zijn we een flink aantal weken verder en is de aflevering nu al drie keer op het laatste moment uitgesteld.

Het begon met beschadigde raamlijsten. Oplossing: nieuwe stickers, maar levertijd zou 8 weken zijn. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan, waarna er via een andere vestiging een snellere oplossing kwam. Helaas bleek dat niet het einde van het verhaal, want inmiddels is er wéér een nieuw probleem en moet er opnieuw een onderdeel besteld worden… waardoor het hele traject weer van voren af aan lijkt te beginnen.

Wat vooral frustrerend is: elke keer wordt de afleverdatum pas op het laatste moment verschoven. In de tussentijd heb ik al meerdere keren zaken moeten regelen zoals verzekering etc.

Kort gezegd: ik ben er behoorlijk klaar mee. Ik heb inmiddels aangegeven dat ik op korte termijn een oplossing verwacht (bijv. een andere auto of een praktische workaround zoals wrappen), en dat ik niet nog eens weken ga wachten. Als dat niet lukt, ga ik de koop ontbinden via een ingebrekestelling.

Wordt vervolgd… benieuwd of anderen dit ook zo hebben meegemaakt.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• Jony23
  • Laatst online: 31-03 17:17
[/quote]
Herkenbaar verhaal. Toen ik na 6 maanden wachten in 2023 (vanwege oranje kleur die niet leverbaar was) eindelijk een leverdatum kreeg ik één dag te voren te horen dat er problemen waren.
De levering ging niet door. Uiteindelijk, na veel dreigementen, werd ik teruggebeld dat men een oplossing had.
Uiteindelijk is er op de afgesproken datum alsnog geleverd.
Tussen 2023 en 2026 zit er niet altijd veel verschil helaas.

• TTommie

TTommie

doobieters schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:40:
[...]
Aaaah, welkom in de wondere wereld die Van Mossel heet. Ze gebruiken nog steeds dezelfde onzin.

Bij mij is de aflevering ook 2 keer verplaatst. 1e keer een slap verhaal over dat ze niet wisten waar de auto nu precies was en de tweede keer lag het kenteken nog in Breda. Klinkklare onzin natuurlijk maar ja, je krijgt je auto er niet eerder door. Ik heb er toen alleen wel een extra V2L adapter aan over gehouden.

Troost je alvast, het wordt niet beter. Ik zou tevens even uitzoeken wat de laatste updates zijn, want als Mosseltje haast heeft, zeggen ja die zijn geupdate maar als je thuis komt kan dit wel eens tegenvallen. En daarna kom je in het reguliere van Mossel traject uit. Oftewel over 6 weken ben je aan de beurt als je geluk hebt.

Mr. T.

• misterionl
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-03 10:03
Na het hele topic gelezen te hebben, begin ik toch te twijfelen.

Ik rijd nu een Toyota Yaris Hybrid uit 2019 – een veilige en betrouwbare auto – maar ik wil eigenlijk overstappen naar een elektrische, nieuwere en wat sportievere auto die ook betaalbaar is.

Mijn twijfel zit vooral in de batterij. Ik lees dat de accu van de Luxury-versie best snel achteruit kan gaan in vergelijking met de standaardversie (met LFP-batterij). Dat maakt me onzeker, zeker omdat ik de auto over 5 à 10 jaar weer wil inruilen en dan nog wel een redelijke waarde wil overhouden.

Daarnaast kan ik de auto helaas niet zelf testen, omdat ik aangepast rijd. Dat maakt de keuze nog lastiger.

Ik twijfel dus: moet ik nu de stap maken, of is het verstandiger om nog even te wachten op een betere, stabielere en duurzamere batterijtechnologie?

Wat zouden jullie doen?

• Racemol
misterionl schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:06:

Ik rijd nu een Toyota Yaris Hybrid uit 2019 – een veilige en betrouwbare auto – maar ik wil eigenlijk overstappen naar een elektrische, nieuwere en wat sportievere auto die ook betaalbaar is.

Mijn twijfel zit vooral in de batterij. Ik lees dat de accu van de Luxury-versie best snel achteruit kan gaan in vergelijking met de standaardversie (met LFP-batterij). Dat maakt me onzeker, zeker omdat ik de auto over 5 à 10 jaar weer wil inruilen en dan nog wel een redelijke waarde wil overhouden.

Daarnaast kan ik de auto helaas niet zelf testen, omdat ik aangepast rijd. Dat maakt de keuze nog lastiger.

Ik twijfel dus: moet ik nu de stap maken, of is het verstandiger om nog even te wachten op een betere, stabielere en duurzamere batterijtechnologie?

Wat zouden jullie doen?
Ik lees een beetje de standaard "angsten" van een potentieel beginnend EV rijder. De accu degradation is echt niet zo boeiend en bij normaal gebruik kun je de auto na 5 tot 10 jaar nog prima verkopen. Stel je gaat er 4 ton mee rijden dan wordt het een ander verhaal maar dat is met een ICE auto natuurlijk ook zo.

En in dit topic hebben wij bijna allemaal een MG4 dus het antwoord op wat wij zouden doen is wel duidelijk denk ik ;)

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 16:01
[...]

Even een update over mijn situatie met de levering van mijn MG4, voor wie meeleest of in een vergelijkbare situatie zit.

Bij aankoop werd aangegeven dat de auto binnen twee weken geleverd zou worden. Inmiddels zijn we een flink aantal weken verder en is de aflevering nu al drie keer op het laatste moment uitgesteld.
Idem met mijn 'voorraadmodel' in 2023. Die bleek dus nog met de boot naar Zeebrugge verscheept te moeten worden. En toen hij daar vervolgens was, was er capaciteitstekort met vrachtvervoer om hem naar Rotterdam te halen.

Al met al 6-8 weken vertraging.

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 16:01

Idem met mijn 'voorraadmodel' in 2023. Die bleek dus nog met de boot naar Zeebrugge verscheept te moeten worden. En toen hij daar vervolgens was, was er capaciteitstekort met vrachtvervoer om hem naar Rotterdam te halen.

Al met al 6-8 weken vertraging.

• Vaevictis_

Wat zouden jullie doen?
Ik zou je geen zorgen maken, rij al 11 jaar elektrisch en heb al meerdere elektrische auto's gereden en gehad. De accu overleeft de auto, zo goed zijn ze tegenwoordig. Als vergelijking heb een Kia e-Niro uit 2019 als gezinsauto. Daarvan heb ik de accu laten duurtesten 97% capaciteit na 7 jaar (85d km gereden).

MG geeft ook 8 jaar garantie en in thailand zelfs levenslang garantie. Dus dit punt is juist waar je geen zorgen over hoeft te maken. _/-\o_

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-03 13:36

Wat zouden jullie doen?
Ik zie in de accu geen groot risico. Het is lastiger om ervoor te zorgen dat je de juiste software revisies van de diverse onderdelen in de auto hebt.
De enige zorg die je moet hebben of je niet ver van Tiel af woont... 8)7

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-03 20:31

Wat zouden jullie doen?
Samenvatting van de laatste jaren:
De autotechniek is verbluffend goed. Hij rijdt werkelijkheid heerlijk. Ik heb 20 jaar mn rijbewijs en dit is de lekkerste auto die ik ooit heb gereden.
Nadelen, voorheen was de software (entertainment etc) brak. Ook de rij hulpmiddelen. Dat is tegenwoordig grotendeels gefixt.
Grootste nadeel: van Mossel... Kan je niet omheen, moet je even doorbijten.

Of je accu over 10 jaar nog goed is hangt af van hoe je er mee omgaat. Altijd snelladen, 100% vol laden en dan paar dagen vol laten staan, of helemaal leeg laten staan is slecht voor je batterij. Als je er netjes mee omgaat, max 80% laden of als je weet dat je binnen 24 uur vertrekt kan je m prima tot 100% laden.

Maar als je een ice helemaal aftrapt degradeert de aandrijflijn ook meer dan dat je er netjes mee omgaat.
Ik heb er na bijna 3 jaar rijden nog zeker geen spijt van, en rij met een grote glimlach op mn gezicht.

• jbraamse
  • Laatst online: 29-03 10:26
Mg4gebruiker schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:05:
De prijzen zijn meer dan verdubbeld sinds aanschaf. Er zijn vestigingen die eerlijk zeggen de de vraag naar service veel hoger is dan werd voorgespiegeld. En SAIC houdt de boot af om te voorkomen dat de winstgevendheid op dit type auto in het putje verdwijnt. Ergens tussein zit jij als klant. Maar wel aan de verkeerde kant...
Ik heb het al vaker verteld:
Ga naar Bosch Car Service of Nexdrive.
Scheelt een heleboel Euro's, met behoud van garantie.

• doobieters
jbraamse schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Hoe weet je dat je garantie kan behouden? Want anders ga ik dat zeker overwegen.

Bedankt trouwens allemaal voor de reacties hierboven. Vrijdag een update gehad: de update was dat er geen update was gekomen vanuit het magazijn. 8)7 |:( Maandag, vandaag dus, verwachten ze wel de update.

Vriend van mij heeft een nieuwe Tesla en vertelde mij dat er een Full Drive update aan zit te komen. Ik heb vol trots medegedeeld dat ik momenteel al gebruik maak van de No Drive mogelijkheden van MG. :+

We wachten maar weer af..

[ Voor 16% gewijzigd door doobieters op 23-03-2026 13:12 ]

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:46
jbraamse schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:59:
[...]

De vraag is alleen, kunnen die de software updates doen?
Voor mij is dit de enige reden om nog naar VM te gaan en voordeel dat Tiel nog enigszins een redelijke VM garage is, alhoewel ze de laatste keer daar ook een update waren vergeten en ook de USB stick.

• doobieters
rschoppema schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Voor mij is dit de enige reden om nog naar VM te gaan en voordeel dat Tiel nog enigszins een redelijke VM garage is, alhoewel ze de laatste keer daar ook een update waren vergeten en ook de USB stick.
Ik hoor ook wel aardige verhalen over MG / Van Mossel Tilburg?

Opzich kun je online wel vinden of er nieuwe updates zijn, zo nee, dan kun je onderhoud bij bovenstaande partijen laten doen.

[ Voor 12% gewijzigd door doobieters op 23-03-2026 13:20 ]

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:38
Voor de gelukkigen onder ons met een eigen MID gecertificeerde laadpaal thuis:

https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:15
Geeh27 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:49:
Voor de gelukkigen onder ons met een eigen MID gecertificeerde laadpaal thuis:

https://www.evrijders.nl/...ertificaten-hoe-werken-ze
En prompt zitten er weer partijen tussen die er weer wat vanaf snoepen. En hoe dit nu gaat als je stroom van je panelen/batterij pakt is mij niet duidelijk. De verrekening lijkt namelijk via de leverancier van stroom te gaan..

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:38
Mg4gebruiker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:18:
[...]

En prompt zitten er weer partijen tussen die er weer wat vanaf snoepen. En hoe dit nu gaat als je stroom van je panelen/batterij pakt is mij niet duidelijk. De verrekening lijkt namelijk via de leverancier van stroom te gaan..
De verrekening gaat via het MID systeem in de lader, de aanwezigheid daarvan is een voorwaarde om te kunnen verrekenen. Dat MID systeem registreert het aantal KwH dat de laadpaal in één auto pompt. Niets meer en niets minder. Waar die stroom dan vandaan komt (panelen, batterij of via de energieleverancier) is niet relevant. Ik laad de MG4 vaak via een relatief trage methode zodat de opbrengst van de panelen in de pas blijft met wat er aan de auto wordt geleverd. Ik mis dan wel de inkomsten van 4,5 cent per teruggeleverde KwH, maar ontvang wel de hopelijk hogere ERE vergoeding. Opladen levert dan dus geld op. 😜

De zgn. Inboekingsdienstverlener verhandelt de opgebrachte ERE’s en keert jou de opbrengst minus een bepaalde percentage commissie. Die commissie zit tussen de 20/25 %.

[ Voor 8% gewijzigd door Geeh27 op 23-03-2026 23:23 ]

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-03 20:31
Er is daar een apart topic voor, veel vragen kan je daar terugvinden. (voordat elke EV topic op Tweakers alleen maar over de ERE's gaat 😉)
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

• misterionl
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-03 10:03
Henno Keers schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Ik zie in de accu geen groot risico. Het is lastiger om ervoor te zorgen dat je de juiste software revisies van de diverse onderdelen in de auto hebt.
De enige zorg die je moet hebben of je niet ver van Tiel af woont... 8)7
voordeel ik woon 20 minuten van Tiel vandaan, dus weer een plispunt

• jbraamse
rschoppema schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Ik heb SC077 erin en ik ga ervan uit dat er verder geen software updates meer komen (hoeft voor mij ook niet).

Van Mossel mag je niet dwingen om bij hun onderhoud te doen.
Dit is vastgelegd in Europese wetgeving.
Daarmee voorkomt men dat een bedrijf een monopoliepositie verwerft en de prijzen onbeperkt opdrijft.
Daarnaast keert een bedrijf als VM dividend uit aan de aandeelhouders, wie denk je dat dat betaalt?

Een klein garagebedrijf aangesloten bij Bosch Car Service betaalt waarschijnlijk franchisekosten aan Bosch, maar zo'n bedrijf heeft gewoonlijk maar één eigenaar.

• jbraamse
doobieters schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Hoe weet je dat je garantie kan behouden? Want anders ga ik dat zeker overwegen.

Bedankt trouwens allemaal voor de reacties hierboven. Vrijdag een update gehad: de update was dat er geen update was gekomen vanuit het magazijn. 8)7 |:( Maandag, vandaag dus, verwachten ze wel de update.

Vriend van mij heeft een nieuwe Tesla en vertelde mij dat er een Full Drive update aan zit te komen. Ik heb vol trots medegedeeld dat ik momenteel al gebruik maak van de No Drive mogelijkheden van MG. :+

We wachten maar weer af..
https://www.boschcarservice.com/nl/nl/

• Eavyon
  • Laatst online: 30-03 17:50
Ik heb nu een onderhoudsbeurt gehad in Tiel en het bevalt al meteen beter dan andere locaties maar,

Na de beurt werden de mankementen overlegd en dat eigenlijk nu alles is opgelost. Ik had meteen twijfels maar goed, eerst de auto maar uitproberen. Ze hebben wel degelijk wat modules geupdate en FICM naar R67 gebracht. Niet de meest recente maar in ieder geval is bluetooth probleem verholpen. Helaas was dus niet alles opgelost maar zijn natuurlijk wel alle errors reset. Ook was een onderdeel nog niet aangekomen en dus moet ik weer wachten totdat het er wel is en hier speciaal voor terugkomen. Zucht, had dan even gebeld want ik rijd 150km om even onderhoud uit te laten voeren. Dus ik moet weer een dag opofferen. Hoeveel moeite was het om de klant te bellen en de beurt uit te stellen?

Ik blijf dus weer maar aanmodderen met een auto die prima werkt maar verschillende storende factoren blijft houden wat het plezier toch net wat minder maakt. En dit is grotendeels te wijten aan een garage die de klant niet serieus neemt.

Oja, ik kreeg geen onderhoudsdocument mee. Ook geen factuur maar die zouden ze nasturen. Waarom ben ik eigenlijk zonder document naar buiten gelopen. Ik weet het niet meer. Tja, dat ik terug moet is zeker.

• doobieters
[...]

Het begon met beschadigde raamlijsten. Oplossing: nieuwe stickers, maar levertijd zou 8 weken zijn. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan, waarna er via een andere vestiging een snellere oplossing kwam. Helaas bleek dat niet het einde van het verhaal, want inmiddels is er wéér een nieuw probleem en moet er opnieuw een onderdeel besteld worden… waardoor het hele traject weer van voren af aan lijkt te beginnen.

Wat vooral frustrerend is: elke keer wordt de afleverdatum pas op het laatste moment verschoven. In de tussentijd heb ik al meerdere keren zaken moeten regelen zoals verzekering etc.

Kort gezegd: ik ben er behoorlijk klaar mee. Ik heb inmiddels aangegeven dat ik op korte termijn een oplossing verwacht (bijv. een andere auto of een praktische workaround zoals wrappen), en dat ik niet nog eens weken ga wachten. Als dat niet lukt, ga ik de koop ontbinden via een ingebrekestelling.

Weer een update:

Raamlijsten zijn inmiddels besteld, maar nog steeds geen idee wanneer ze binnenkomen. Vanuit het magazijn geen leverdatum bekend.
Dealer gaf aan dat ze eventueel onderdelen van een andere auto wilden halen, maar er blijkt geen enkel exemplaar te zijn met goede raamstijlen → lijkt dus een batchprobleem te zijn.
Vervolgens besloten om een andere MG4 te laten komen, die zou uit Roermond komen.
Deze week heeft er daadwerkelijk een trailer voor de deur gestaan, maar er is iets misgegaan bij het afleveren. Resultaat: auto weer terug richting Roermond (althans, dat is het vermoeden).
Inmiddels zijn ze de auto dus “kwijt” 😅 Niemand kan achterhalen waar die nu precies is. Plan is nu dat iemand in Waalwijk handmatig het terrein gaat afspeuren naar een witte MG4…
Gisteren zelf even gaan kijken bij de andere MG4 met beschadigde raamlijsten. Auto is verder helemaal nieuw, maar ze “waren ermee bezig”. In praktijk: er stond een koffertje naast, maar er was niemand aan het werk.
Deze week zou de auto geleverd worden, maar dat schuift dus nu voor de vierde keer op.

Vandaag zouden ze weer met een update komen, dus ben benieuwd…

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:15
Ik zou ze bij een kopje koffie vriendelijk bedanken voor de niet geleverde waar en de koop intrekken. Ze hebben meerdere momenten verspeeld om te voldoen aan de koopovereenkomst. Ontbinden dus.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:50

-tom-562

Oliesjeik

Ongehoord zoiets. Ik zou idd de koop ontbinden en een andere auto kopen.

Vaak bu'j te bang!

• Vaevictis_
doobieters schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Weer een update:

Raamlijsten zijn inmiddels besteld, maar nog steeds geen idee wanneer ze binnenkomen. Vanuit het magazijn geen leverdatum bekend.
Dealer gaf aan dat ze eventueel onderdelen van een andere auto wilden halen, maar er blijkt geen enkel exemplaar te zijn met goede raamstijlen → lijkt dus een batchprobleem te zijn.
Vervolgens besloten om een andere MG4 te laten komen, die zou uit Roermond komen.
Deze week heeft er daadwerkelijk een trailer voor de deur gestaan, maar er is iets misgegaan bij het afleveren. Resultaat: auto weer terug richting Roermond (althans, dat is het vermoeden).
Inmiddels zijn ze de auto dus “kwijt” 😅 Niemand kan achterhalen waar die nu precies is. Plan is nu dat iemand in Waalwijk handmatig het terrein gaat afspeuren naar een witte MG4…
Gisteren zelf even gaan kijken bij de andere MG4 met beschadigde raamlijsten. Auto is verder helemaal nieuw, maar ze “waren ermee bezig”. In praktijk: er stond een koffertje naast, maar er was niemand aan het werk.
Deze week zou de auto geleverd worden, maar dat schuift dus nu voor de vierde keer op.

In gebreke stellen dat is de juridische term, ze kunnen niet leveren en hebben verschillende pogingen gedaan maar niet gelukt. Je kunt de koop ontbinden. Stuur een aangetekende brief en vraag om bevestigen. Je mag best aangeven dat je gevolgschade hebt en die ook dreigt te verhalen.

Bij van mossel werkt maar 1 ding, juridische stappen nemen en escaleren naar directie.

• TTommie

TTommie

[...]

Weer een update:

Lol, Van Mossel is het nog niet verleerd. De ene na de andere onzin excuses komen daar vandaan.

Je vraagt je soms af of ze er zo langzamerhand zelf ook in zijn geloven. Wat een ongelooflijke incompetente bende is het daar toch. Het is ongehoord.

Maar goed, je staat nu wel sterk om er iets bij te “lullen” als je nog door durft met de aanschaf. Zet in op een extra V2L kabel ofzo.

Mr. T.

• Racemol
[...]

Weer een update:

Tsja wat moet je hier nog mee doen he? Volgende keer heeft de hond 'm waarschijnlijk opgegeten.

Ik zou de koop lekker ontbinden en de onderstaande tweaker eens benaderen. Die heeft nog een witte te koop staan die je waarschijnlijk zo kunt ophalen. Die is wel een paar jaar oud maar volgens mij ook zo goed als nieuw.

• honderdjaar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:04

Wat zouden jullie doen?
Ik rij inmiddels 3 jaar met bijna 70k km en batterij zit volgens obd2 meter nog boven de 96%. Ik ben zelf daarom niet zo bang voor degradatie en ben van plan om deze auto 5-10jaar te rijden. Ik verwacht dat batterij bij verkoop +90% zal zijn.

• TTommie

TTommie

honderdjaar schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:58:
[...]

Ik rij inmiddels 3 jaar met bijna 70k km en batterij zit volgens obd2 meter nog boven de 96%. Ik ben zelf daarom niet zo bang voor degradatie en ben van plan om deze auto 5-10jaar te rijden. Ik verwacht dat batterij bij verkoop +90% zal zijn.
Dat zal wel een best Chinees metertje zijn. (Past wel bij de auto)

Want nog niet misschien dat de accu nog boven de 96 procent is.

Mr. T.

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste