• bulefy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 13:41
Hoi meede tweakers,

Ik wil morgen gaan kijken naar een MG MG4 als 2e auto voor thuis. (Vooral vrouw woon werk verkeer en voor mij mogelijk 1x per week woon werk. 110km heen en 110km terug)

We hebben erg zitten twijfelen tussen de Peugot e-208 en de MG MG4 met 64Kw.

Nu de vraag waar doen we goed aan. Ik lees veel positieve dingen over de MG maar vooral de software is een beetje hit or miss.

Ik wil gaan kijken bij een occasion uit 2023 met het 64 kw pakket. Met een standaart uitrusting. Doe ik hier goed aan of is de luxe variant zoveel beter?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:45

-tom-562

Oliesjeik

bulefy schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:21:
Hoi meede tweakers,

Ik wil morgen gaan kijken naar een MG MG4 als 2e auto voor thuis. (Vooral vrouw woon werk verkeer en voor mij mogelijk 1x per week woon werk. 110km heen en 110km terug)

Nu de vraag waar doen we goed aan. Ik lees veel positieve dingen over de MG maar vooral de software is een beetje hit or miss.

Ik wil gaan kijken bij een occasion uit 2023 met het 64 kw pakket. Met een standaart uitrusting. Doe ik hier goed aan of is de luxe variant zoveel beter?
De Standard heeft 51kWh. Als je de keuze hebt en het budget het tot laat zou ik voor de Luxury gaan

Vaak bu'j te bang!

• bulefy
-tom-562 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:01:
[...]

De Standard heeft 51kWh. Als je de keuze hebt en het budget het tot laat zou ik voor de Luxury gaan
Ik bedoel wel het 64kWh pakket maar meer de uitvoering met 360 camera ipv zonder het luxe pakket.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50
bulefy schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:21:
Hoi meede tweakers,

Waarom niet een nieuwe SE voor 22k? Als tweede auto heb je aan 350km meer dan zat.. plus lfp accu ipv nmc.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• bulefy
doobieters schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:14:
[...]

Waarom niet een nieuwe SE voor 22k? Als tweede auto heb je aan 350km meer dan zat.. plus lfp accu ipv nmc.
Waar kan je deze kopen voor 22? En wat is het verschil in de accu's?

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50
bulefy schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:19:
[...]

Waar kan je deze kopen voor 22? En wat is het verschil in de accu's?
https://www.vanmossel.nl/...4-standard-51-kwh-ev-2025

Er staat bij Roermond, maar iedere vestiging kan die over laten komen. Staat sinds juli 2025 op kenteken maar verder volledig nieuw. Garantie heb je dus ook nog +- 6 jaar.

Oranje en blauw zijn nog wat goedkoper geloof ik.

LFP accu kun je gewoon tot 100% laden, terwijl nmc beter gedijt bij tot 80% laden.

Wij hebben er ook net eentje gekocht als tweede auto.

[ Voor 10% gewijzigd door doobieters op 19-04-2026 22:28 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• bulefy
Aangezien ik er toch wat langere afstanden mee moet rijden willen we toch denk ik de 64 kWh versie.

Ik hoor veel over software updates. Ik woon naast Tiel dus dat moet goedkomen. Maar welke versie zou ik moeten willen hebben op een occasion? En zou ik dit kunnen vragen als verkoop eis. Dat ik de nieuwe updates op de auto wil hebben?

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

bulefy schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:38:
Aangezien ik er toch wat langere afstanden mee moet rijden willen we toch denk ik de 64 kWh versie.

Ik hoor veel over software updates. Ik woon naast Tiel dus dat moet goedkomen. Maar welke versie zou ik moeten willen hebben op een occasion? En zou ik dit kunnen vragen als verkoop eis. Dat ik de nieuwe updates op de auto wil hebben?
Tuurlijk, altijd vragen of afdwingen. Het maakt niet uit, want je doet toch zaken met Van Mossel dus je wordt standaard voorgelogen.

Op de dag dat je de auto op komt halen en vraagt of alles geupdate is zeggen ze toch ja. Je komt thuis en gaat een kijken of het echt zo is en dan blijkt dit niet zo te zijn. Maar dan ben je al overgeleverd aan Van Mossel. Dus je gaat terug, krijgt een heel slecht excuus en een verhaal waarom het niet nodig is. Na veel aandringen van jouw kant gaat Van Mossel dan al zuchtend en piepend toch akkoord, maar je moet wel weer 6 tot 8 weken wachten voordat ze tijd hebben.

Conclusie: mocht je tot aanschaf overgaan en dit als voorwaarde meenemen, moet je dit bij aflevering en voor betaling controleren. En dan vervolgens de ballen hebben om de auto ook gewoon te laten staan als ze het niet geupdate hebben. Dit is de enige manier om binnen een afzienbare tijd geholpen te worden. En anders word je in het zwarte gat getrokken dat Van Mossel heet…

Mr. T.

• bulefy
TTommie schreef op maandag 20 april 2026 @ 00:06:
[...]

Tuurlijk, altijd vragen of afdwingen. Het maakt niet uit, want je doet toch zaken met Van Mossel dus je wordt standaard voorgelogen.

Op de dag dat je de auto op komt halen en vraagt of alles geupdate is zeggen ze toch ja. Je komt thuis en gaat een kijken of het echt zo is en dan blijkt dit niet zo te zijn. Maar dan ben je al overgeleverd aan Van Mossel. Dus je gaat terug, krijgt een heel slecht excuus en een verhaal waarom het niet nodig is. Na veel aandringen van jouw kant gaat Van Mossel dan al zuchtend en piepend toch akkoord, maar je moet wel weer 6 tot 8 weken wachten voordat ze tijd hebben.

Conclusie: mocht je tot aanschaf overgaan en dit als voorwaarde meenemen, moet je dit bij aflevering en voor betaling controleren. En dan vervolgens de ballen hebben om de auto ook gewoon te laten staan als ze het niet geupdate hebben. Dit is de enige manier om binnen een afzienbare tijd geholpen te worden. En anders word je in het zwarte gat getrokken dat Van Mossel heet…
Ik ga de auto alleen niet bij van Mossel aanschaffen. Kan dit een probleem zijn?

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11:10
bulefy schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:38:

Ik laad mijn 77kwh standaard op AC tot 90%. Dat is geen enkel probleem. Ook niet voor de 64kwh variant. Dan kom ik in de winter ook 350 km ver (zakt op de slechtste dagen tot ongeveer 8%).
Maar vergeet niet dat 90% van de 64kwh niet veel meer is dan de 51 kwh (is effectief 49,9 geloof ik). Je hebt wel extra capaciteit als je een keer 100% laadt.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:59
Mg4gebruiker schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:07:
[...]

Ik laad mijn 77kwh standaard op AC tot 90%. Dat is geen enkel probleem. Ook niet voor de 64kwh variant. Dan kom ik in de winter ook 350 km ver (zakt op de slechtste dagen tot ongeveer 8%).
Maar vergeet niet dat 90% van de 64kwh niet veel meer is dan de 51 kwh (is effectief 49,9 geloof ik). Je hebt wel extra capaciteit als je een keer 100% laadt.
Als je nooit tot 100% laad kan de batterij nooit balanceren dat is slecht en kan onbalans ontstaan waardoor de range steeds slechter zal worden. 1x per maand naar 100% en dan paar uur laten staan. Auto stop zelf met laden als balanceren klaar is.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 10:58
Vaevictis_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:33:
[...]

Als je nooit tot 100% laad kan de batterij nooit balanceren dat is slecht en kan onbalans ontstaan waardoor de range steeds slechter zal worden. 1x per maand naar 100% en dan paar uur laten staan. Auto stop zelf met laden als balanceren klaar is.
Balanceren vindt ook plaats bij laden tot 90%, ik zie het met regelmaat gebeuren. Toch staat er in de handleiding dat je inderdaad 1x per maand tot 100% zou moeten laden en ik doe dit zelf ook geregeld.

• bulefy
Ik ben nu van plan de Auto van de mede tweaker over te nemen. Is het verstanding om een accu check te laten doen bij een 3e partij? of is de app gegevens van de auto genoeg? ik ben een beetje bang voor "wij van WC eend kiezen WC eend"

Vaevictis_ in "[A] elektrische auto, MG4 Luxury 64kWh wit [€18.500]" Gaat om deze auto.

• Vaevictis_
Racemol schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:58:
[...]

Balanceren vindt ook plaats bij laden tot 90%, ik zie het met regelmaat gebeuren. Toch staat er in de handleiding dat je inderdaad 1x per maand tot 100% zou moeten laden en ik doe dit zelf ook geregeld.
90% wel niet 80%.

Dat hangt af van type batterij LFP of NMC, onder de 100% is het passief balanceren maar juist het actieve balanceren zorgt voor het rechttrekken van spanning tussen de cellen. LFP is iets makkelijker qua balanceren dan NMC.

• Vaevictis_
bulefy schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:10:
Ik ben nu van plan de Auto van de mede tweaker over te nemen. Is het verstanding om een accu check te laten doen bij een 3e partij? of is de app gegevens van de auto genoeg? ik ben een beetje bang voor "wij van WC eend kiezen WC eend"

Vaevictis_ in "[A] elektrische auto, MG4 Luxury 64kWh wit [€18.500]" Gaat om deze auto.
Mag ik deze zelf beantwoorden? Dan kunnen anderen erop in gaan. Ik heb een dongle in de auto zitten die leest de SoH van de BMS uit. Dat kan een garage ook doen en kost 5 min. werk. Dat is een goede indicatie van de SoH. Gezien de weinig aantal km's zal de batterij degradatie heel beperkt zijn. Ik zal deze dadelijk uitlezen.

Kun je altijd nog bepalen of je dat door een garage wil laten controleren.

• bulefy
Vaevictis_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:18:
[...]

Mag ik deze zelf beantwoorden? Dan kunnen anderen erop in gaan. Ik heb een dongle in de auto zitten die leest de SoH van de BMS uit. Dat kan een garage ook doen en kost 5 min. werk. Dat is een goede indicatie van de SoH. Gezien de weinig aantal km's zal de batterij degradatie heel beperkt zijn. Ik zal deze dadelijk uitlezen.

Kun je altijd nog bepalen of je dat door een garage wil laten controleren.
TOP deze had ik niet helemaal meegekrekgen in het DM bericht.

• Racemol
bulefy schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:10:

Ik weet dat Carrec in Soest (zij van die autoweek klokje rond keuringen) tegenwoordig een accu health check kan doen en zo zullen er vast meer zijn.

https://carrec-technocent...-elektrische-auto-testen/

Al zou ik zelf, voor een auto van 3 jaar met zo weinig kilometers niet zo veel moeite hebben om die ongetest mee te nemen en daarnaast heb je ook nog fabrieksgarantie van nog zeker 4 a 5 jaar?

• Vaevictis_
Racemol schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:25:
[...]

Ik weet dat Carrec in Soest (zij van die autoweek klokje rond keuringen) tegenwoordig een accu health check kan doen en zo zullen er vast meer zijn.

https://carrec-technocent...-elektrische-auto-testen/

Al zou ik zelf, voor een auto van 3 jaar met zo weinig kilometers niet zo veel moeite hebben om die ongetest mee te nemen en daarnaast heb je ook nog fabrieksgarantie van nog zeker 4 a 5 jaar?
ANWB doet het volgens mij ook, zit er eentje in Nieuwegein (dus vlakbij waar ik woon). Batterijtest ANWB / DEKRA

• Vaevictis_
bulefy schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:24:
[...]

TOP deze had ik niet helemaal meegekrekgen in het DM bericht.
@bulefy 95.8%. Met carscanner, je krijgt de dongle erbij dus kan je zelf ook alles uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvYsVhyup5Z_cemt46QTtGpTYBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JPxuwojxoawg6o7gtGIlqsEi.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Vaevictis_ schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:33:
[...]

Als je nooit tot 100% laad kan de batterij nooit balanceren dat is slecht en kan onbalans ontstaan waardoor de range steeds slechter zal worden.
Dat schrijf ik niet. Als ik standaard 90% laadt betekent het niet dat ik altijd 90% laadt. Wel dat ik mij niet hou aan de 80% grens. Éen keer pm 100% pas ik altijd toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Mg4gebruiker op 20-04-2026 20:13 ]

• Bersonia
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 00:28
Racemol schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:58:
[...]

Hoe kan je dat zien of de batterij gebalanceerd wordt bij het laden tot 90% ?

• Racemol
Bersonia schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 00:40:
[...]

Hoe kan je dat zien of de batterij gebalanceerd wordt bij het laden tot 90% ?
Je kan het voornamelijk herkennen aan het laadgedrag. Als de batterij al op 100% (of 90%) staat maar de lader nog een klein vermogen levert, meestal tussen de 0,4 en 0,9 kW dan is de accu aan het balanceren. Dit proces kan tussen de 10 en 40 minuten duren. De status is ook zichtbaar op het scherm in de auto, maar dat is lastig te controleren: zodra je de auto opent, stopt de laadsessie. Dus even door het raampje gluren is de oplossing. 😄

Dit geldt alleen bij AC laden. Daarom wordt ook aangeraden om niet uitsluitend snelladers te gebruiken, want bij DC snelladen vindt er geen balancering plaats. De auto zal ook zelf aangeven wanneer balancering nodig is, maar in de praktijk zie je die melding nooit als je regelmatig via AC laadt tot 90% of 100%.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De eerste reviews zijn best positief over de MG4 Urban, dus zojuist een afspraak gemaakt voor een proefrit.

Wat me vooral aanspreekt is dat er één knop is waarmee je alle rijhulpen uit kan zetten welke je niet wil gebruiken. Had vorige week een proefrit in een EV2 en was na 15 minuten die lane assist al helemaal zat.
(blijkbaar lang ingedrukt houden om hem de rest van de rit uit te zetten, hoor je achteraf).

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:34
hjs schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:30:
De eerste reviews zijn best positief over de MG4 Urban, dus zojuist een afspraak gemaakt voor een proefrit.

Wat me vooral aanspreekt is dat er één knop is waarmee je alle rijhulpen uit kan zetten welke je niet wil gebruiken. Had vorige week een proefrit in een EV2 en was na 15 minuten die lane assist al helemaal zat.
(blijkbaar lang ingedrukt houden om hem de rest van de rit uit te zetten, hoor je achteraf).
Best interessant model. Zou denk ik zelf eerder een Mg4 RWD met wat km op de teller aanschaffen voor dat geld, dat is ook gewoon een prima auto. Je moet alleen wat geluk hebben dat je niet een "slechte" treft, want dan ben je ineens afhankelijk van van Mossel... :+

• RichardB61
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-05 13:39
Net even gekeken mijn 2023 MG4 Luxury Line long range (64kw), met bijna 70.000 kilometer, ongeveer 40% snelladen (Tesla, daluren €0.29 kW, ik heb geen eigen laadpaal), 60% op straat laden heeft nu een degradatie van 6.6%. Heel makkelijk te checken (met dongle) via Abbetterrouteplanner, of Carscanner.

• savale
  • Laatst online: 01:34
RichardB61 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:28:
Net even gekeken mijn 2023 MG4 Luxury Line long range (64kw), met bijna 70.000 kilometer, ongeveer 40% snelladen (Tesla, daluren €0.29 kW, ik heb geen eigen laadpaal), 60% op straat laden heeft nu een degradatie van 6.6%. Heel makkelijk te checken (met dongle) via Abbetterrouteplanner, of Carscanner.
Veel naar 100% geladen ook? 6.6% is wel een beetje in de lijn der verwachting met relatief veel snelladen. Hier een luxury ongeveer even oud, maar 50k op de teller en 90% AC geladen. (ongeveer 15x naar 100%). Ben wel benieuwd wat het dan is. Welke dongle gebruik jij?

• RichardB61
savale schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:40:
[...]

Veel naar 100% geladen ook? 6.6% is wel een beetje in de lijn der verwachting met relatief veel snelladen. Hier een luxury ongeveer even oud, maar 50k op de teller en 90% AC geladen. (ongeveer 15x naar 100%). Ben wel benieuwd wat het dan is. Welke dongle gebruik jij?
"Op straat" laad ik bijna altijd tot 90% behalve in de zomer als het heet is, dan tot 80%. En globaal 1x per maand tot 100%. Ik heb de dongle vis Amazon, deze kan wel samen met mijn iPhone: Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 OBDII foutcodelezer Auto Check Engine Light met ELM327 adapter

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:11
Zou iemand met een MG4 (Luxury) en OBD scanner een waarde voor mij willen uitlezen? Ik heb nog steeds het probleem dat zodra de buitentemperatuur oploopt (boven de 24 graden) mijn auto de cabine niet meer wilt koelen. Van Mossel doet het af als veiligheidsfunctie, want de prioriteit gaat dan naar het accupakket, maar uiteindelijk is dit natuurlijk nonsense en is er meer aan de hand.

Via de Car Scanner app ben ik allerlei waardes af gaan lezen en kwam ik erachter dat met een buitentemperatuur van 17 graden en nog geen meter te hebben gereden de waarde van “HV battery module 01 min temperature” al op 84˚C graden staat. Dat lijkt mij erg vreemd, maar ik ben benieuwd of dat vergelijkbaar is bij anderen. Hopelijk heb ik hiermee een aanknopingspunt voor Van Mossel...

• Mg4gebruiker
Dit heb ik al eens eerder gelezen. Iets van een defecte sensor dacht ik.
Trek dit forum eens door chatgpt met jouw beschrijving in de prompt.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:19
Sentitel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:37:
Zou iemand met een MG4 (Luxury) en OBD scanner een waarde voor mij willen uitlezen? Ik heb nog steeds het probleem dat zodra de buitentemperatuur oploopt (boven de 24 graden) mijn auto de cabine niet meer wilt koelen. Van Mossel doet het af als veiligheidsfunctie, want de prioriteit gaat dan naar het accupakket, maar uiteindelijk is dit natuurlijk nonsense en is er meer aan de hand.

Via de Car Scanner app ben ik allerlei waardes af gaan lezen en kwam ik erachter dat met een buitentemperatuur van 17 graden en nog geen meter te hebben gereden de waarde van “HV battery module 01 min temperature” al op 84˚C graden staat. Dat lijkt mij erg vreemd, maar ik ben benieuwd of dat vergelijkbaar is bij anderen. Hopelijk heb ik hiermee een aanknopingspunt voor Van Mossel...
Welke van Mossel vestiging probeert je hier in het riet te krijgen?

• Sentitel
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:17:
Dit heb ik al eens eerder gelezen. Iets van een defecte sensor dacht ik.
Trek dit forum eens door chatgpt met jouw beschrijving in de prompt.
Ik krijg er helaas geen heel gericht antwoord uit. Ook niet als ik breder zoek op andere fora/kanalen. Ja, er zijn enkele andere gebruikers met het probleem, maar de oplossing is helaas onduidelijk.
Henno Keers schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:57:
[...]

Welke van Mossel vestiging probeert je hier in het riet te krijgen?
Breda. Nu is de auto private lease, dus als het antwoord weer hetzelfde is ga ik mijn beklag doen bij de lease maatschappij.

Ik moet ook maar net een afspraak hebben op het moment dat het zo warm is, want alleen als ze het zelf constateren kunnen ze er wellicht iets mee. Je moet gewoon standaard 4-6 weken wachten totdat je een keer aan de beurt bent, ook om enkel iets uit te laten lezen... |:(

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:19
Sentitel schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:29:
[...]

Ik krijg er helaas geen heel gericht antwoord uit. Ook niet als ik breder zoek op andere fora/kanalen. Ja, er zijn enkele andere gebruikers met het probleem, maar de oplossing is helaas onduidelijk.

[...]

Breda. Nu is de auto private lease, dus als het antwoord weer hetzelfde is ga ik mijn beklag doen bij de lease maatschappij.

Ik moet ook maar net een afspraak hebben op het moment dat het zo warm is, want alleen als ze het zelf constateren kunnen ze er wellicht iets mee. Je moet gewoon standaard 4-6 weken wachten totdat je een keer aan de beurt bent, ook om enkel iets uit te laten lezen... |:(
Bel het MG Servicepunt in Tiel.

• TTommie

TTommie

Sentitel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:37:

Lol, begrijp ik het nu goed dat de airco niet werkt bij 24 graden of hoger, En dat dit verkocht wordt als veiligheidsfunctie? Klinkt wel als Van Mossel trouwens.

Maar wat zou de airco dan wel moeten doen? Alleen werken als het koeler is dan 24 graden? Dan heeft dat ding toch geen functie als airco?

Daar laat je je toch niet mee wegsturen. Ik zou die vent uitlachen en vragen waar de camera is van Bananasplit. Je moet toch echt steviger in je schoenen gaan staan, want je hebt nu te maken met Van Mossel.

[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 30-04-2026 00:05 ]

Mr. T.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 10:38
Vandaag een MG4 (2025) deelauto van Check gereden.. best wel leuke auto eigenlijk. Maar sommige keuzes lijken wel door mensen gemaakt die nooit in een auto hebben gezeten. Bij je radio komen? Vooral niet op de muzieknoot drukken. Nee, daarvoor moet je naar Home en dan op het tegeltje drukken.
En je airco instellen? is dat smalle balkje bovenaan je scherm. Nauwelijks bereikbaar tijdens het rijden.. ik zou bij een test rit zo de auto naast de kant zetten, wie kan dit nou hebben bedacht?

One pedal drive, komende van een Renault Clio hybrid 2021 stelde mij enorm teleur. Ik kan dat geen OPD noemen.. sorry. Er wordt vrijwel niet gedoseerd geremd, je moet het pedaal ver omhoog laten komen. Je voet helemaal van het pedaal laat max 25% recuperatie zien. That's it. Dat is toch geen OPD. Bizar dat dat in veel oude niet-plugin hybride auto (2.1kw accu wel echt goed werkt, en ook altijd werkt. En dan kan het zelfs nog beter (Polestar, Tesla). Maar de MG4 komt totaal niet in de buurt wat OPD betreft van de Clio.

Met de Clio kan ik deur tot deur doen, zonder rem. Niet op alle ritten natuurlijk (met een Tesla wel probleemloos). Dat is One Pedal Drive. Met de MG4 moest ik echt wennen om weer van een rempedaal afhankelijk te zijn.

Gekker vond ik de melding dat OPD niet mogelijk was (ook niet op de snelweg) wegens "low power discharge". Van Amsterdam naar Utrecht de hele tijd geprobeerd.. ging niet. Pas einde middag op de terugweg wilde het aan. Iets met temperatuur?

Daarnaast merkte ik bij DAB+ radio dat elke zender mij Sky Radio gaf. Ook als ik naar FM schakelde en weer terug en vervolgens andere zenders probeerde op DAB+. Duidelijke bug. Op de terugweg kon ik wel tussen stations schakelen dus een power cycle loste dat op. Neem aan dat dat met een update wel wordt gefixt.

Leuke auto als je OPD niet belangrijk vind en heel lange armen hebt wat betreft bediening.. het is overkoombaar maar toch, onnodig om het zo gek te ontwerpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 30-04-2026 01:03 ]

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 13:24
Jazco2nd schreef op donderdag 30 april 2026 @ 01:01:
Vandaag een MG4 (2025) deelauto van Check gereden.. best wel leuke auto eigenlijk. Maar sommige keuzes lijken wel door mensen gemaakt die nooit in een auto hebben gezeten. Bij je radio komen? Vooral niet op de muzieknoot drukken. Nee, daarvoor moet je naar Home en dan op het tegeltje drukken.
En je airco instellen? is dat smalle balkje bovenaan je scherm. Nauwelijks bereikbaar tijdens het rijden.. ik zou bij een test rit zo de auto naast de kant zetten, wie kan dit nou hebben bedacht?

One pedal drive, komende van een Renault Clio hybrid 2021 stelde mij enorm teleur. Ik kan dat geen OPD noemen.. sorry. Er wordt vrijwel niet gedoseerd geremd, je moet het pedaal ver omhoog laten komen. Je voet helemaal van het pedaal laat max 25% recuperatie zien. That's it. Dat is toch geen OPD. Bizar dat dat in veel oude niet-plugin hybride auto (2.1kw accu wel echt goed werkt, en ook altijd werkt. En dan kan het zelfs nog beter (Polestar, Tesla). Maar de MG4 komt totaal niet in de buurt wat OPD betreft van de Clio.

Met de Clio kan ik deur tot deur doen, zonder rem. Niet op alle ritten natuurlijk (met een Tesla wel probleemloos). Dat is One Pedal Drive. Met de MG4 moest ik echt wennen om weer van een rempedaal afhankelijk te zijn.

Gekker vond ik de melding dat OPD niet mogelijk was (ook niet op de snelweg) wegens "low power discharge". Van Amsterdam naar Utrecht de hele tijd geprobeerd.. ging niet. Pas einde middag op de terugweg wilde het aan. Iets met temperatuur?

Daarnaast merkte ik bij DAB+ radio dat elke zender mij Sky Radio gaf. Ook als ik naar FM schakelde en weer terug en vervolgens andere zenders probeerde op DAB+. Duidelijke bug. Op de terugweg kon ik wel tussen stations schakelen dus een power cycle loste dat op. Neem aan dat dat met een update wel wordt gefixt.

Leuke auto als je OPD niet belangrijk vind en heel lange armen hebt wat betreft bediening.. het is overkoombaar maar toch, onnodig om het zo gek te ontwerpen.
De airco stel je snel in met de sterretjeknop rechts op het stuur en dan met het rechter pookje navigeren. Of vanuit de bovenste balk rechts naar beneden swipen. Dat werkt goed en naar behoren in mijn 2023 versie.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• Racemol
Ik ben nu toch ook wel een tevreden klant bij VM in Tiel. Onlangs daar mn tweede beurtje laten doen en ook gevraagd of er software updates gedaan konden worden. Het was allemaal geen probleem, kon er op wachten en was binnen 2 uur weer klaar.

De auto rijdt nu met de recall SC077 update een stuk beter met LKA en ELK aan en rukt niet meer enorm aan het stuur. Enfin het is nog steeds geen favoriet systeem van me maar het is zeker bruikbaar nu. Ook is er in het swipe-down menu een knop om ELK uit te schakelen dus dat is handig.

Verder is het infotainment systeem geupdate van R40 naar R73, loopt de cruise control nu netjes met 1 km/h omhoog. ACC lijkt ook een stuk minder zenuwachtig en beter te anticiperen.

HVAC + FICM met SIPS update. Wat het allemaal betekent weet ik niet maar de klimaat beheersing is nu nauwkeurig met de ingestelde temperatuur en wijkt niet meer zo enorm af.

T-BoX 21R32 -> 23E32 geupdate. Dit heeft geloof ik met de bluetooth en iSMART koppeling te maken.

Al met al tevreden met deze service beurt en dag en nacht verschil met VM Amstersfoort en VM Amsterdam. Hundle voor VM Tiel.

• Sentitel
Vandaag heeft mijn MG zijn onderhoudsbeurt gehad. Uiteraard weer die airco aangegeven, hoewel de buitentemperatuur nu natuurlijk niet hoog genoeg is om het ook aan te kunnen tonen. Er zat in ieder geval wel een redelijk persoon achter de receptie. Gaf bij het ophalen wel aan dat er heel veel updates gedaan zijn, want de auto zou flink achterlopen. Knap, want 1 jaar geleden zijn er al veel updates gedaan, waaronder de verbeterde ACC.

Eigenlijk heeft het pas echt zin die auto binnen te brengen als het ook daadwerkelijk zo warm is, maar ik ga eerst toch maar eens praten met Tiel, want daar hoor ik meer goede verhalen over. Al beweren ze in Breda nu wel dat ik op korte termijn terecht kan als ik met ze bel. Daar kwamen ze overigens zelf mee. De vorige keer moest ik erom smeken en kwamen ze het niet na. :+ Dan kun je zo'n gastje door de telefoon trekken wat je wilt, maar dat heeft geen zin.
TTommie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:03:
[...]

Lol, begrijp ik het nu goed dat de airco niet werkt bij 24 graden of hoger, En dat dit verkocht wordt als veiligheidsfunctie? Klinkt wel als Van Mossel trouwens.

Maar wat zou de airco dan wel moeten doen? Alleen werken als het koeler is dan 24 graden? Dan heeft dat ding toch geen functie als airco?
Dat was natuurlijk ook mijn reactie. Dat die airco tijdelijk iets meer de accu koelt kan ik me nog indenken, maar in de cabine gebeurt er vervolgens niks. Bij een rit van een uur voel ik hooguit 2 keer een koeler briesje van max 30 seconden.
TTommie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 00:03:
Daar laat je je toch niet mee wegsturen. Ik zou die vent uitlachen en vragen waar de camera is van Bananasplit. Je moet toch echt steviger in je schoenen gaan staan, want je hebt nu te maken met Van Mossel.
Volgens mij was je er niet bij? Normaal gesproken blijf ik redelijk normaal tegen de persoon die de boodschap moet overbrengen, maar dat ging er de vorige keer ook bij mij echt niet in. Maar wat je zegt, het is Van Mossel, ze zijn het blijkbaar gewend.

Tijd om dit ook terug te koppelen aan de lease maatschappij, ook al is dat uiteindelijk ook Van Mossel. Het moet nu in ieder geval maar eens klaar zijn.

• Racemol
Sentitel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:56:

Dat die airco tijdelijk iets meer de accu koelt kan ik me nog indenken, maar in de cabine gebeurt er vervolgens niks. Bij een rit van een uur voel ik hooguit 2 keer een koeler briesje van max 30 seconden.
Ik heb de MG4 al wat vaker mee genomen naar warme landen en ik kan je uit ervaring vertellen dat dit, zoals je zelf natuurlijk al weet echt kolder is. De airco kan de auto, ook met buiten temperaturen van 35c en hoger prima koel genoeg krijgen om het dan ook echt koud te krijgen. Dat de accu dan ook nog gekoeld moet worden daar heb ik zelf nooit wat van gemerkt.

• TTommie

TTommie

Racemol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:57:
[...]

Ik heb de MG4 al wat vaker mee genomen naar warme landen en ik kan je uit ervaring vertellen dat dit, zoals je zelf natuurlijk al weet echt kolder is. De airco kan de auto, ook met buiten temperaturen van 35c en hoger prima koel genoeg krijgen om het dan ook echt koud te krijgen. Dat de accu dan ook nog gekoeld moet worden daar heb ik zelf nooit wat van gemerkt.
Wat jij zegt, maar het zijn natuurlijk ook wel echt incompetente mensen bij Van Mossel. En schijnbaar Tiel uitgezonderd.

Eigenlijk is het een godswonder dat het kan bestaan, maar goed, er zijn natuurlijk een hoop nieuwe klanten. En je moet er een keer in zijn ingetrapt zodat je je daarna nog wel een keer bedenkt bij een Van Mossel dealer een auto aan te schaffen. Want wat mij betreft verpesten ze het niet alleen voor MG maar voor alle Van Mossel dealers. Want dit is schijnbaar het beleid bij hen.

Maar goed ik begin een defecte platenspeler te worden. Iedereen die een MG heeft weet hoe waardeloos Van Mossel is. En hopelijk zullen ze er dan ook niet nog een keer in trappen. Ik niet in ieder geval, en dan heb ik nog een lease auto. Je zal er privé 1 gekocht hebben, dan lijkt het mij nog vervelender.

Mr. T.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:45

-tom-562

Oliesjeik

Ik zag vandaag bij ons op het werk een splinternieuwe MG HS (phev) staan, gekocht. Ik liep er langs en denk dan echt 'ik hoop zo dat je er geen problemen mee krijgt'

Vaak bu'j te bang!

• Mg4gebruiker
wrak schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:51:
[...]

De airco stel je snel in met de sterretjeknop rechts op het stuur en dan met het rechter pookje navigeren. Of vanuit de bovenste balk rechts naar beneden swipen. Dat werkt goed en naar behoren in mijn 2023 versie.
Dat geldt alleen als je voor die instelling kiest.
Je kunt vrijwel alles doen met voice commands mbt A/C.
Geldt ook voor de bediening van de radio.

• bulefy
Ik heb onlangs een MG MG4 gekocht van een meede Tweaker en tot nu toe rijd hij prima. Wel heb ik een vraag. Er zit een rubber strip op de achterklep die water wat laat aflopen bij de achterlichten. Deze is wat ingescheurd. Weet iemand of ik dit soort dingen zelf kan vervangen of contact moet opnemen met v Mossel? Of dat dit misschien onder de garantie valt.

• Mg4gebruiker
bulefy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:48:
Ik heb onlangs een MG MG4 gekocht van een meede Tweaker en tot nu toe rijd hij prima. Wel heb ik een vraag. Er zit een rubber strip op de achterklep die water wat laat aflopen bij de achterlichten. Deze is wat ingescheurd. Weet iemand of ik dit soort dingen zelf kan vervangen of contact moet opnemen met v Mossel? Of dat dit misschien onder de garantie valt.
Bedoel je het rubber onderaan de achterruit? Ik verwacht dat die onder de garantie valt. Maar je kunt het na goed schoonmaken volgens mij ook goed dichten met rubber repair van Bison. Zou wel actie ondernemen want je loopt het risico dat er water de achterklep inloopt.

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05 17:37
Sentitel schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:56:

Volgens mij was je er niet bij? Normaal gesproken blijf ik redelijk normaal tegen de persoon die de boodschap moet overbrengen, maar dat ging er de vorige keer ook bij mij echt niet in. Maar wat je zegt, het is Van Mossel, ze zijn het blijkbaar gewend.

Tijd om dit ook terug te koppelen aan de lease maatschappij, ook al is dat uiteindelijk ook Van Mossel. Het moet nu in ieder geval maar eens klaar zijn.
Wat je hier zegt is een belangrijk deel van het probleem:
Van Mossel is importeur, dealer en daarnaast heb je in dit geval bijkbaar ook geleased bij Van Mossel.
Ja kunt dus nergens anders heen in NL, ze hebben de hele keten in handen.

• Vodgen
  • Laatst online: 08-05 14:27
Ik heb even een vraagje voor mijn wat oudere buurman op leeftijd welke vorige maand een MG4 Luxury heeft gekocht. De auto is via een niet dealer aangekocht en komt oorspronkelijk uit Luxemburg. De stem in het navigatie systeem is maar in te stellen op een paar talen waaronder Engels, Duits, Spaans en nog 2 andere talen. Echter Nederlands ontbreekt. Is dit normaal of moet dit via een update gebeuren? Het bouwjaar van auto is 02/2024.
Ook komt er eeg vaak de melding dat het SOS systeem storing heeft. Ook een bekend probleem?

• Mg4gebruiker
Vodgen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:47:
Ik heb even een vraagje voor mijn wat oudere buurman op leeftijd welke vorige maand een MG4 Luxury heeft gekocht. De auto is via een niet dealer aangekocht en komt oorspronkelijk uit Luxemburg. De stem in het navigatie systeem is maar in te stellen op een paar talen waaronder Engels, Duits, Spaans en nog 2 andere talen. Echter Nederlands ontbreekt. Is dit normaal of moet dit via een update gebeuren? Het bouwjaar van auto is 02/2024.
Ook komt er eeg vaak de melding dat het SOS systeem storing heeft. Ook een bekend probleem?
Nederlands is niet beschikbaar. Vind MG niet nodig. Als je er iets mee wilt: engels is bagger bij uitspreken straten en namen van steden. Gebruik Duits.
SOS melding heeft denk ik te maken met een koppeling naar het verkeerde noodnummer. Staat in de manual hoe je dat activeert/aanpast.

• RichardB61
Vodgen schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:47:
De stem in het navigatie systeem is maar in te stellen op een paar talen waaronder Engels, Duits, Spaans en nog 2 andere talen. Echter Nederlands ontbreekt.
Gebruik gewoon Apple Carplay of Android auto, betere kaarten en Nederlandse begelijding. Inpluggen in de linker USB en gaan.

• RichardB61
Vandaag een afspraak gemaakt voor de 72.000 km beurt van mijn MG4, uiteraard weer in Tiel. Leuk is dat die vestiging wel telefonisch te bereiken is, niet vrijwel onbereikbaar zoals Amsterdam. Daar heb ik de auto gekocht en wat garantiedingetjes gehad. Ik ben nooit teruggebeld vanuit Amsterdam wat ze wel beloofden, uiteindelijk belde ik dan uit frustratie naar Citroen, die zitten fysiek naast elkaar.

In Tiel nemen ze snel op, afspraak ingepland verteld dat mijn MG4 soms wat nerveus doet met bepaalde lijnen, afremt waar het niet nodig is, gaan ze naar kijken en updaten als het nodig is. Kijk, dat is nu weer een fijn contact. Geven ook keurig door dat het indien er updates zijn ze een paar uur er bezig mee zijn, ik blijf er op wachten, kan ik mooi mijn dagelijkse wandeling van een paar kilometer doen.

• Bersonia
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 00:28
voor zover ik weet zit er bij mij een warmtepomp in, dit om geen stroom te verbruiken van de grote batterij. Als ik met de dashboard knop de ventilatie uitschakel komen er 15km bij bij het bereik. Is dat normaal ? werkt de warmtepomp niet correct misschien?

• Mg4gebruiker
Bersonia schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:29:
voor zover ik weet zit er bij mij een warmtepomp in, dit om geen stroom te verbruiken van de grote batterij. Als ik met de dashboard knop de ventilatie uitschakel komen er 15km bij bij het bereik. Is dat normaal ? werkt de warmtepomp niet correct misschien?
Dan zet je alles op de A/C uit. Op een volle batterij is dit vrij normaal.

• Racemol
Bersonia schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:29:
Een warmtepomp is iets efficiënter dan een gewone airco, maar ook die verbruikt natuurlijk stroom en alles wat je in de auto gebruikt, komt uiteindelijk uit de batterij. De 12V accu die erin zit wordt eveneens opgeladen vanuit je grote accu. Een verschil van 15 km actieradius is dus volkomen normaal.

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:24
Ik heb op YT wat Engelse reviews bekeken van de 2026 MG4. Ziet er mooi uit, mogelijk interessante inruil.

Het enige dat onduidelijk blijft is of ze ook een warmtepomp hebben. Ik lees dat dat per land kan verschillen en bij de specs op de MG site lijkt alleen de extended range een warmtepomp te hebben. Weet iemand hoe het zit?

• Mg4gebruiker
Nee hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRdetHJnXqt72hphAzkp8z3hnh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f802VwSnzGbeIHkTuvJ0heMO.jpg?f=fotoalbum_large

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:24
Ja, maar dat blijft onduidelijk. Als je bij de verdere specs kijkt zie je dat er een '-' staat bij opties die niet beschikbaar zijn. En zo'n klein rondje als bij de warmtepomp staat betekent bij de kleuren dat het optioneel is.
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste