gwnmikedus schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:28:
Onderhoud mag je in principe bij elke garage laten doen, dat is Europees vastgelegd. Fabrikanten moeten de benodigde onderhouds- en reparatie-informatie beschikbaar stellen (eventueel tegen betaling), zodat onderhoud volgens schema mogelijk is. In de praktijk hebben niet alle garages de juiste kennis, apparatuur of licenties, zeker met alle IT in moderne auto’s (module-updates, documentatie, training). Dus vooraf even checken hoe een garage dit regelt. Als het onderhoudsschema een update vereist, zit je anders snel in de ellende. Ik weet overigens niet of MG deze toegang/informatie daadwerkelijk aan de B2B-markt aanbiedt.
De pechservice lijkt vooral een extra service om je bij VM te houden en staat los van de garantie. Daar zou ik niet blind op varen; VM beheert zo’n beetje de hele MG-keten en houdt je graag binnen hun eigen netwerk.
De pechservice lijkt uitgevoerd te worden door de ANWB uit naam van MG pechhulp. Dit staat ook duidelijk op de vanmossel site. Ik heb hier geen recht op volgens hun systeem. De mevrouw liet wel meteen weten dat het vaker gebeurd dat het niet in het systeem staat omdat het niet teruggekoppeld is door de garage. Dit is nogal vervelend want ik had ze op het moment nodig want mijn auto kon niet veilig gebruikt worden met al die sneeuw. Juist op die momenten wil je niet voor verrassingen komen te staan omdat je garage een steekje heeft laten vallen(van de zovelen). Nee ze hebben geen interesse om mij in hun netwerk te houden, want het is hun netwerk niet.