1234567y schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Ik lees best veel dat mensen het rijgedrag van de MG4 prijzen. Maar ik snap dit niet helemaal, ja hij rijdt prima, maar om te beginnen voel ik wel degelijk dat het een zware auto is die veel minder strak op de weg ligt dan een hatchback zoals een Ford focus of Seat Leon. Waarmee vergelijken jullie de auto?
De vering en schokdemping zijn acceptabel, maar
ik voel regelmatig wat resonantie bv op klinkerwegen. Ook vind ik dat de achterkant best veel doorzakt (slap geveerd?).
Misschien is het persoonlijk. Of afhankelijk van je vergelijkingsmateriaal. Ik vind de auto goed rijden, maar voor een hatchback niet bijzonder.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn veel dingen die ik wel geweldig vind aan de auto (rustig interieur, de stoelen,
het overzicht, het uiterlijk, de koplampen, het (snel)laden, enz enz. Maar het rijgedrag is gewoon OK in mijn ogen.
De resonanties op klinkerwegen herken ik ook, denk dat dat iets te maken heeft met de bandenspanning, vind het iig ook niet fijn klinken in het interieur zelf.
Het overzicht schuin naar achteren vind ik behoorlijk tegenvallen, de achterruit is niet supergroot en door de brede achterstijlen heb ik wel eens angst dat ik daardoor een fietser over het hoofd zou kunnen zien. Het zicht naar voren en opzij is zonder problemen.
Ja....het is geen raceauto, al doet het uiterlijk wel eens anders vermoeden, maar het is ook geen"normale" hatchback, het is en blijft een EV met aan de onderzijde een behoorlijk gewicht in de vorm van het accupakket, bij de MG4 is de gewichtsverhouding daarentegen wel weer beter voor elkaar dan bij de gemiddelde brandstofauto met een over het algemeen de in verhouding toch wel zware motor in het vooronder.
Het rijd allemaal net even anders dan het gangbare met de brandstofmotor in het vooronder en het is denk ik het geheel van rijden en hoe de auto reageert op het "gaspedaal" dat hem zo lekker doet rijden. Persoonlijk vind ik hem heel comfortabel rijden, niet stoterig stug maar ook niet slap deinerig als bij een ouderwetse amerikaan, lastig uit te leggen..... heel soepel met groot gemak.
Gisteren mij voor het eerst laten rijden in mijn eigen auto door een chauffeur die door zijn beroep in de auowereld in heel veel verschillende auto's rijd. Op de heenweg had ik de LKA uitgezet, op de terugweg was ik dit vergeten en op de ons bekende lastige weg voor de MG4 LKA deed de auto een stuuringreep, de chauffeur was hier niet echt over te spreken, maar goed dat er bij mij de update al inzit..... anders was hij waarschijnlijk pas echt geschrokken. Verder niets dan lof over het rijden met de auto, al was het dan bij elkaar maar iets meer dan een driekwartier.
Vond overigens de bijrijdersstoel iets tegenvallen, daar had van mij wel een iets andere hoek van het zitgedeelte in mogen zitten......... ach meerijden bij een ander is toch voor mij al vreemd, dat bleek wel toen ik op zoek moest naar de veiligheidsriem en uit gewoonte naar links een greep deed...
Ja, waar vergelijk je de auto mee..... heb hiervoor 2 ruime midden grootte SUV's gereden en kortgeleden een recente Polo met nog geen 10K op de teller als leenauto. Niets tegen de Polo, maar dat is in vergelijking met de MG4 toch 2 klassen minder, afstandelijker en stukken minder verfijnd, de SUV's waren beiden ook comfortabel, maar het is denk ik het geheel..... een schakelauto of een automaat, brandstofauto of elektrisch, het reageren op het gaspedaal met altijd volle kracht of het terug moeten schakelen voor wat kracht.
Denk dat je het totaalplaatje in ogen moet nemen en niet hoe je een auto met hoge snelheid door een bocht kunt sturen. Ja, wat ben je gewend en wat verwacht je van een auto, het zal waarschijnlijk voor iedereen anders zijn, maar gezien de positieve reacties over het rijden van de MG4 zit het wel goed....... hij rijd immers gewoon lekker en dan hoef niet echt ergens in uit te blinken.
Dat trillen....... mmmmmm, waren gisteren in Duitsland geweest bij een grote MM en toen we naar de auto liepen zagen we dat de achternummerplaat er scheef bijhing, zat aan 1 kant los, van de week maar snel weer even vast laten zetten, want dat is echt geen gezicht, nu is een nummerbord al niet mooi, maar als het er op halfelf bijhangt al helemaal niet.