Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Timosoof schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:47:
[...]

Ja, als je voelt dat hij afremt gaat het remlicht aan.
in de stand Zwak voel je niks remmen en gaat het rem licht ook niet aan.
Dus toch kerstboom? Bij elke keer als je het gaspedaal een tikje loslaat gaat de boel branden? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoeve
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik kan via de app mijn ac niet aanzetten.
Iemand? geeft aan: " mislukt, probeer het later nog eens" (47)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Hoeve schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:28:
AC aanzetten gaat bij mij wel, maar alleen als de auto “uit” staat. Als de deuren ontgrendeld zijn gaat het niet meer. En andersom kan ik de deuren niet ontgrendelen als ik de AC heb ingeschakeld.
En dan… als ik de auto verlaat en vergeet de deuren te vergrendelen, en dus het electrisch systeem nog actief is… helaas, je kunt gewoon terug, via de app alsnog afsluiten lukt niet 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zephyr_blues
Na 3 wat langere ritten heb ik wel wat meer bevindingen dan die lijst van de polestar. De software is echt een drama. Slecht doordacht en nauwelijks getest. En als ik zo meelees hier, ook weinig vooruitgang.

Maar rijden doet ie wel lekker gelukkig :)

Zou het zin hebben een apart forum voor bugs features te hebben? Sturen we eens per maand een overzicht naar SAIC Europe. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Nou weer een foutmelding, systeemfout bandenspanning. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OQjKGurJfjI-o2JticvTtubyA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5CbybsXeD3xpcYShRyyjWFH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TylerHam
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-09 13:17
Vervelend al die rare dingen. Even afkloppen, maar gelukkig heb ik nog niet echt problemen gehad. Maar als ik steeds lees ook op andere fora zijn er toch regelmatig wat softwareissues te vinden. We moeten denk ik maar een lijstje maken met veel voorkomende zaken en die terugkoppelen aan de importeur :D. En in de tussentijd ook de dealer laten zoeken naar een oplossing natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
zephyr_blues schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:55:
[...]

Na 3 wat langere ritten heb ik wel wat meer bevindingen dan die lijst van de polestar. De software is echt een drama. Slecht doordacht en nauwelijks getest. En als ik zo meelees hier, ook weinig vooruitgang.

Maar rijden doet ie wel lekker gelukkig :)

Zou het zin hebben een apart forum voor bugs features te hebben? Sturen we eens per maand een overzicht naar SAIC Europe. 8)
Hmm, ikzelf heb naar 3000Km eigenlijk geen noemswaardige problemen mogen ervaren. Begin echt steeds meer vertrouwen in de auto te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
1234567y schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Hmm, ikzelf heb naar 3000Km eigenlijk geen noemswaardige problemen mogen ervaren. Begin echt steeds meer vertrouwen in de auto te krijgen.
In 2 weken 4000km gereden op en neer naar Alicante. Airco die het niet deed, achteruitrij camera die het niet deed, bandenspanning die het niet deed, 1x hotspot die uitviel, 1 noodstop gehad toen tesla achteruit wilde inparkeren en te dicht bij kwam. 1x forse ingreep in belgie bij omleiding over vluchtstrook (ACC uit).

Alles wel eenmalig incident maar in een andere BEV heb ik dit nog nooit meegemaakt. ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vitessevette
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09 12:25
Hoi Hoeve,

Heb dit probleem ook, kon de ac wel aanzetten toen die aan de laadpaal hing ook bleef de auto doorladen naar 100% ondanks dat ik de app en in de auto het laden op 80% had gezet.
Had een afspraak gemaakt bij VM Nijmegen vorige week vrijdag om dat te fixen en ook de LKA was een drama dus dat moest ook gefixed worden.
Ze zijn de hele middag bezig geweest (van 13:00 uur tot ongeveer 18:00 uur) maar wilde niet lukken heb toen een MG5 als leenauto meegekregen en weer naar huis.
Maandag belden ze dat het gelukt was dus tegen 17:30 de auto weer op gaan halen.
Ze hadden de nieuwste software erop gezet versie R46 was R33 dus de UI was wel wat veranderd metname de ac bediening.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn niet echt positief via de app kreeg ik nog steeds error (47) maar dat had de monteur al meteen gezegd dat dat nog niet verholpen was , lag waarschijnlijk aan de comunicatiemodule.
De LKA is ietsje beter maar niet echt veel ook merkte ik dat de dodehoek waarschuwing aan de rechterzijde veel minder snel reageert weet niet of dat ook bedoeling was/is bij die nieuwe versie.
Bij het achteruitrijden met de camera bij bijvoorbeeld inparkeren werd bij de oude versie de afstand tot de auto erachter weergegeven dat doetie nu ook niet meer. (Ga dat nog een paar keer proberen voordat ik dit alles weer ga melden.)
Het opladen tot bijvoorbeeld 80% ga ik morgen na thuiskomst van werk testen.
Wie weet komt er nog meer bij.(hoop het niet).

Hans.

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:55
Vitessevette schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:36:
[...]

Hoi Hoeve,

Heb dit probleem ook, kon de ac wel aanzetten toen die aan de laadpaal hing ook bleef de auto doorladen naar 100% ondanks dat ik de app en in de auto het laden op 80% had gezet.
Had een afspraak gemaakt bij VM Nijmegen vorige week vrijdag om dat te fixen en ook de LKA was een drama dus dat moest ook gefixed worden.
Ze zijn de hele middag bezig geweest (van 13:00 uur tot ongeveer 18:00 uur) maar wilde niet lukken heb toen een MG5 als leenauto meegekregen en weer naar huis.
Maandag belden ze dat het gelukt was dus tegen 17:30 de auto weer op gaan halen.
Ze hadden de nieuwste software erop gezet versie R46 was R33 dus de UI was wel wat veranderd metname de ac bediening.
Mijn bevindingen tot nu toe zijn niet echt positief via de app kreeg ik nog steeds error (47) maar dat had de monteur al meteen gezegd dat dat nog niet verholpen was , lag waarschijnlijk aan de comunicatiemodule.
De LKA is ietsje beter maar niet echt veel ook merkte ik dat de dodehoek waarschuwing aan de rechterzijde veel minder snel reageert weet niet of dat ook bedoeling was/is bij die nieuwe versie.
Bij het achteruitrijden met de camera bij bijvoorbeeld inparkeren werd bij de oude versie de afstand tot de auto erachter weergegeven dat doetie nu ook niet meer. (Ga dat nog een paar keer proberen voordat ik dit alles weer ga melden.)
Het opladen tot bijvoorbeeld 80% ga ik morgen na thuiskomst van werk testen.
Wie weet komt er nog meer bij.(hoop het niet).

Hans.
Dat is niet echt positief. Ook jammer dat ze je de auto weer laten ophalen, maar dat je de error nog hebt en dat de monteur zei dat het klopt. Waarom hebben ze dag ook niet opgelost?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:25
Vitessevette schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:36:
[...]

Dat is wel vervelend dat bij de camera de afstand tot het object erachter niet meer wordt weergegeven. Ik ben benieuwd of dit alleen bij jou is of dat anderen met R46 update dit ook hebben.
Ik gebruik die functie met afstand namelijk heel vaak en vind die heel handig.

Ik heb een paar dagen geleden ook een afspraak gemaakt voor eind september voor de R46 update dus hoop niet dat die functie met afstand eruit is gehaald.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
1234567y schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Hier hetzelfde, ook geen noemenswaardige problemen. Heb wel de standaard versie en heb het idee dat de problemen zich meer voordoen bij de luxury, maar kan me vergissen daar in.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
mrme12345 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Hier hetzelfde, ook geen noemenswaardige problemen. Heb wel de standaard versie en heb het idee dat de problemen zich meer voordoen bij de luxury, maar kan me vergissen daar in.
Ik heb een Luxury met geen noemenswaardige problemen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvR1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 15:40
Troetelbeer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb een Luxury met geen noemenswaardige problemen.
Ik heb ook een luxury zonder problemen 😁

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
RvR1 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Ik heb ook een luxury zonder problemen 😁
Gebruiken jullie Android auto? En zoja welke versie van entertainment systeem hebben jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Ives schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Gebruiken jullie Android auto? En zoja welke versie van entertainment systeem hebben jullie?
Ook hier een luxury zonder issues (los van 1 keer geen A/C), en gebruik Android Auto. Mijn *ahum* entertainment mainframe versie is SWI68-29958-1300R33.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 19:03
Heb gisteren de update naar R46 gehad geen probleem alles werkt goed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 09:53
Ron6 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:16:
[...]

Ik heb er een gekocht bij Burghof trekhaken. De trekhaak wordt half augustus bij een 'montagepartner' bij mij in de buurt gemonteerd.

Edit: de trekhaak die is geleverd is van Brink trekhaken, en is specifiek voor de MG4.
Vandaag is de trekhaak gemonteerd.Ik had gevraagd of ze voorzichtig konden zijn, omdat ik geen (te) grote gaten in de bumper wilde . Denk dat het goed gelukt is. Ik ben in ieder geval tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2GWC0mYVyobD49PXjiAQ1BGH00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkUnqrPMgNVNkbH2ppndk8av.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOZwxH-m5NN75zk0xnH0o4OcE0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MhCPH1u5FmiedBDbNSeDpLOb.jpg?f=fotoalbum_large

De kosten die ik heb gemaakt waren als volgt:

Aankoop trekhaak (Bughof trekhaken): €576 - €90 korting = €486.
Montage trekhaak bij 'montagepartner': €490,59

Totaal: 976,59

Als je direct naarTrekhaakcentrum gaat ben je denk ik net iets goedkoper uit, maar deze kosten vallen toch heel wat positiever uit dan de 1250 die VM vraagt.

[ Voor 30% gewijzigd door Ron6 op 17-08-2023 17:52 ]

• Sonicfreak
thien schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:
Heb gisteren de update naar R46 gehad geen probleem alles werkt goed.
Werkt bij jou de afstand met de achteruitrijcamera nog na de update? Waarbij je op je scherm ziet hoe ver een object van je auto is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
[...]

Bij mij staat er 'R30'. En ik gebruik inderdaad android auto. zonder noemswaardige problemen, moet heel soms even naar radio om Spotify werkend te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door 1234567y op 17-08-2023 21:34 ]

• 1234567y
Ron6 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Vandaag is de trekhaak gemonteerd.Ik had gevraagd of ze voorzichtig konden zijn, omdat ik geen (te) grote gaten in de bumper wilde . Denk dat het goed gelukt is. Ik ben in ieder geval tevreden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De kosten die ik heb gemaakt waren als volgt:

Aankoop trekhaak (Bughof trekhaken): €576 - €90 korting = €486.
Montage trekhaak bij 'montagepartner': €490,59

Totaal: 976,59

Als je direct naarTrekhaakcentrum gaat ben je denk ik net iets goedkoper uit, maar deze kosten vallen toch heel wat positiever uit dan de 1250 die VM vraagt.
Netjes hoor. Besef me nu pas dat hij voor het mistlicht zit, daarom moet hij natuurlijk afneembaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
[...]

Ik gebruik Android Auto en heb R30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Bizar dit, de app I-Smart is gewijzigd (4 aug, android) ze hebben een controle ingebouw op e-mail adressen. Want ik ben uitgelogd uit de app en als ik opnieuw wil inloggen krijg ik "invalid e-mail address".

Ik heb een e-mail adres met een - in het domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
Ron6 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent, toch vraag ik mij af of ze die randjes waar ze het gat hebben uitgezaagd niet kunnen afwerken met eoa profieltje of andere manier, er is zat voor te koop, voorbeeld:

https://www.rubbermagazij...fielen/kantafwerkprofiel/

De montage bedrijven zullen toch ook wel begrijpen dat men het netjes wilt hebben, ook al zal het niet altijd even makkelijk zijn om de meest geschikte afwerkprofiel te vinden.

In jouw situatie valt het mee omdat de opening nog vrij klein is. Tip: je zou zelf de bout en moer nog zwart kunnen maken, dat scheelt ook weer, al zal een trekhaak wel nooit een schoonheidsverhogend onderdeel worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:12:
Bizar dit, de app I-Smart is gewijzigd (4 aug, android) ze hebben een controle ingebouw op e-mail adressen. Want ik ben uitgelogd uit de app en als ik opnieuw wil inloggen krijg ik "invalid e-mail address".

Ik heb een e-mail adres met een - in het domein.
Pfff... dan zit je ook weer lekker. Ik las dat je via de importeur moet om je auto onder een ander adres geregistreerd te krijgen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:01
Troetelbeer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:38:
[...]

Ik gebruik Android Auto en heb R30.
Bij mij ook R30 en Android Auto werk prima. Waar ik wel last van heb is dat ik dagelijks Bluetooth opnieuw moet connecten. Zojuist een afspraak voor een update gemaakt op 14/9 bij VM Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
dmrazor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Bij mij ook R30 en Android Auto werk prima. Waar ik wel last van heb is dat ik dagelijks Bluetooth opnieuw moet connecten. Zojuist een afspraak voor een update gemaakt op 14/9 bij VM Rotterdam.
Zijn die afspraken die jullie maken voor een update na issues eigenlijk garantie of betalen jullie hiervoor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shake
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 20:39
Sonicfreak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:58:
[...]

Werkt bij jou de afstand met de achteruitrijcamera nog na de update? Waarbij je op je scherm ziet hoe ver een object van je auto is?
Bij mijn lxr(22) r46 wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Ives schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Zijn die afspraken die jullie maken voor een update na issues eigenlijk garantie of betalen jullie hiervoor?
Ik mag toch aannemen dat dit gewoon gratis gebeurt...

Dat terzijde, ik wacht gewoon tot mijn eerste onderhoudsbeurt, omdat ik geen problemen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6
meacount schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent, toch vraag ik mij af of ze die randjes waar ze het gat hebben uitgezaagd niet kunnen afwerken met eoa profieltje of andere manier, er is zat voor te koop, voorbeeld:

https://www.rubbermagazij...fielen/kantafwerkprofiel/

De montage bedrijven zullen toch ook wel begrijpen dat men het netjes wilt hebben, ook al zal het niet altijd even makkelijk zijn om de meest geschikte afwerkprofiel te vinden.

In jouw situatie valt het mee omdat de opening nog vrij klein is. Tip: je zou zelf de bout en moer nog zwart kunnen maken, dat scheelt ook weer, al zal een trekhaak wel nooit een schoonheidsverhogend onderdeel worden ;)
Goed idee. Nee, schoonheidsverhogend is het niet, maar zonder trekhaak kan ik ook niet. Bedankt voor je tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:01
Ives schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Lijkt me dat dat gewoon onder garantie valt. Als ze met een rekening komen ga ik wel protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
dmrazor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:42:
[...]

Lijkt me dat dat gewoon onder garantie valt. Als ze met een rekening komen ga ik wel protesteren.
Heb ook zelf maar een afspraak gemaakt voor kleine beurt in A'dam met in de omschrijving de updates die ik graag zou willen zien en dat ik wil wachten op het werk. Even kijken waar ze mee komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Ik was een krappe vier weken op (vlieg) vakantie waarbij m'n MG4 (Comfort) dus van 22 juli tot en met 17 augustus voor het huis geparkeerd heeft gestaan. In de MG iSmart app kon ik de eerste dagen nog zien dat m'n auto voor m'n huis geparkeerd stond, maar na een tijdje ging de auto blijkbaar in diepere slaap want de app kreeg geen verbinding meer met m'n MG4. Ook de locatie werkte niet meer, en als ik zocht in de app dan kreeg ik een locatie in Brussel weergegeven! Maar gelukkig, bij thuiskomst stond m'n mooie wagen nog gewoon op de plek waar ik hem 22 juli achtergelaten had, en startte hij gewoon zonder problemen in één keer. En nu heeft de iSmart app ook weer gewoon verbinding met de auto.

Ik geloof dat de batterij op 78% SoC stond toen ik op vakantie ging, en na die krappe vier weken was de SoC 76%. Dus zo'n 2% verlies in bijna vier weken. Vind ik niet verkeerd. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toldea
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-05-2024
Vanmiddag ook onze MG4 (SE silver) op mogen halen. 21 juli proefrit gehad en vandaag dus precies 4 weken later op mogen halen (auto uit voorraad)

Mijn vader heeft er ook een stuk in gereden en ook de traffic jam assist uitgeprobeerd. Naast adaptive cruise control stuurt de auto dan ook zelf om binnen de lijnen te blijven. Hij rijd zelf een Tesla, maar dit was hem niet slecht bevallen. In ieder geval op redelijk rechte stukken snelweg kon de auto prima zelf rijden en sturen, zowel in stilstaande file als gewoon op volle snelheid. Wat hij ook fijn vond is dat je gemakkelijk zelf even bijv. van baan kon wisselen en dat daarna de auto het weer verder oppakt. Bij een Tesla valt de auto steer steeds weer weg als je zelf het stuur overneemt en moet je het daarna telkens weer opnieuw aanzetten, wat snel best irritant wordt. Het is natuurlijk geen complete full self driving, maar zo de eerste ervaring toch verrassend bruikbaar, ook buiten files.

Kwa software versie is hij geleverd met SW169-29958-1100R13 en 69.1.1. Tot nu toe is het enigste probleem dat ik de ismart app nog niet aan de praat krijg. De app geeft aan dat hij de QR code van de auto niet herkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitessevette
Sonicfreak schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Dat is wel vervelend dat bij de camera de afstand tot het object erachter niet meer wordt weergegeven. Ik ben benieuwd of dit alleen bij jou is of dat anderen met R46 update dit ook hebben.
Ik gebruik die functie met afstand namelijk heel vaak en vind die heel handig.

Ik heb een paar dagen geleden ook een afspraak gemaakt voor eind september voor de R46 update dus hoop niet dat die functie met afstand eruit is gehaald.
Hoi, heb nog eens getest voor wat de "afstandmeter" betreft en het functioneert nog wel in tegenstelling van mijn eerdere bericht maar de rest van de opmerkingen blijven "staan".

3750Wp ZZO, MG4 Luxury, 1x L/LMitsubishi 3,5+2x 2,5. WPB 300L. Gasloos sinds oktober 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
Heb je al verdere actie ondernomen voorwat betreft de error (47) ?
Ik heb zelf het idee dat het wellicht aan de BMS (battery management system) en/of de comunicatie unit ligt.
Misschien dat iemand anders nog een idee of oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
Vitessevette schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Heb je al verdere actie ondernomen voorwat betreft de error (47) ?
Ik heb zelf het idee dat het wellicht aan de BMS (battery management system) en/of de comunicatie unit ligt.
Misschien dat iemand anders nog een idee of oplossing heeft?
Ik heb denk ik 2 keer een error gekregen. Ik weet sowieso dat er een bugje speel(de?) dat je de A/C niet aan kan zetten via de app als de auto aan de lader hangt en volgeladen is.

Mijn algemene issue is dat de modem niet het beste bereik heeft. Dus soms heeft de auto simpelweg geen verbinding. Ik zie ook vaak een error in mijn dash dat E-Call niet werkt (eerst oranje, dan rood, en even later weer weg).

Maar laten we eerlijk wezen, ik heb persoonlijk geen zon gezien deze zomer dus naast net "gadget-gehalte" is er niet zoveel reden om op afstand de A/C aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitessevette
Capital_G schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Ik heb denk ik 2 keer een error gekregen. Ik weet sowieso dat er een bugje speel(de?) dat je de A/C niet aan kan zetten via de app als de auto aan de lader hangt en volgeladen is.

Mijn algemene issue is dat de modem niet het beste bereik heeft. Dus soms heeft de auto simpelweg geen verbinding. Ik zie ook vaak een error in mijn dash dat E-Call niet werkt (eerst oranje, dan rood, en even later weer weg).

Maar laten we eerlijk wezen, ik heb persoonlijk geen zon gezien deze zomer dus naast net "gadget-gehalte" is er niet zoveel reden om op afstand de A/C aan te zetten.
De issues die jij beschrijft heb ik geen last van.

Buiten het feit dat het behoort te werken zoals geadverteerd vind ik het heel fijn om zowel in de zomer als in de winter in de auto te stappen die op temperatuur is.

Ook werkt het van te voren instellen van het gewenste laadpercentage niet zowel via de app als in de auto hij gaat altijd door tot 100% laden moet dus zelf opletten en het laden stoppen.
Ook dit valt wellicht onder gagetgehalte maar het is toch wel fijn als het laden op tijd stopt ook ivm accu soh.

Dus maandag aanstaande maar weer bellen naar VM. Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vitessevette schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

De issues die jij beschrijft heb ik geen last van.

Buiten het feit dat het behoort te werken zoals geadverteerd vind ik het heel fijn om zowel in de zomer als in de winter in de auto te stappen die op temperatuur is.

Ook werkt het van te voren instellen van het gewenste laadpercentage niet zowel via de app als in de auto hij gaat altijd door tot 100% laden moet dus zelf opletten en het laden stoppen.
Ook dit valt wellicht onder gagetgehalte maar het is toch wel fijn als het laden op tijd stopt ook ivm accu soh.

De DAB antenne is ook beroerd in een andere auto nooit last van gehad. Altijd goed ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
1234567y schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:22:
Vraag aan degene die gebruik maken van de Thule dakdragers ( @savale , @cold ). Hebben jullie nog iets gedaan om beschadiging van de lak aan de auto te voorkomen bij de deurrand? Ik heb er nu maar niets tussen gedaan, want in de instructie staat er ook niet vermeld, maar het is toch staal op staal.

Ervaren jullie schade aan de lak? Of valt het wel mee?
Net de dragers eraf gehaald: is echt niks van te zien gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebregs
  • Laatst online: 30-08 21:29
savale schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:37:
[...]

Net de dragers eraf gehaald: is echt niks van te zien gelukkig.
Met de originele dragers van MG ook geen schade gelukkig. Maar hier zit ook een kunststof coating op, dus nergens metaal op metaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jandrenth
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-08 15:28
Afgelopen zaterdag even geladen bij Tesla in de buurt van Weert.
Natuurlijk weer de 141 kWh gehaald, kosten €0,33 / kWh.
Je zag de Tesla rijders denken, wat is dat voor een pauper auto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXH7o8OQjK0r_Iits_lTcYLJTSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koK1uEuvwKuY1KTbomGaoL4D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
jandrenth schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:48:
Je zag de Tesla rijders denken, wat is dat voor een pauper auto.[Afbeelding]
Herkenbaar, heb afgelopen 2 weken bijna 5000km gereden en bijna uitsluitend Tesla geladen. Altijd 140kW gehaald, rond de 0,32 euro. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
Vaevictis_ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

De DAB antenne is ook beroerd in een andere auto nooit last van gehad. Altijd goed ontvangst.
Ben ook niet onder de indruk van de ontvangst, was ook een beter werkend entertainmentsysteem gewend, ook wat betreft het afspelen van mijn op USB staande muziek, zijn overigens geen 8000 nummers maar 7833 nummers waar het systeem zich bij elke start weer opnieuw in verslikt, meld dat er geen nummers zijn, maar gelukkig toch wel gaat afspelen, ...... Hoop ook vanmiddag weer als ik mijn auto weer kan ophalen bij de hersteller van de stormschade, had de stick verwijderd om af te spelen in de leenauto, maar deze kon er helemaal niets mee, stick hierop thuis in de pc gecontroleerd, en zag dat mijn MG4 er een aantal voor mij duistere bestandjes bij had gezet...... niet erg, als hij vanmiddag maar weer speelt.

Ben heel benieuwd of het ze gelukt is om mijn liefde weer in nieuwstaat terug te brengen, zal later mijn ervaring met Van Mossel Autoschade Rotterdam met jullie delen, was toch wel een beetje geschrokken van de berichten hier en hoop dat ik hier een positief bericht kan plaatsen over de afhandeling van de schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
jandrenth schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:48:
Je zag de Tesla rijders denken, wat is dat voor een pauper auto.[Afbeelding]
Laat ze maar denken die gasten... Wij weten de rijke historie van het mooie MG te waarderen...

Ik zit ook te wachten tot ik leeg ben en Tesla laden kan proberen. De "nieuwe" zou met 117 ipv 88 kW moeten laden. Hiervoor ook preconditioning gebruikt? Zo ja, hoe lang van tevoren moet je dat ongeveer aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
zephyr_blues schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Laat ze maar denken die gasten... Wij weten de rijke historie van het mooie MG te waarderen...

Ik zit ook te wachten tot ik leeg ben en Tesla laden kan proberen. De "nieuwe" zou met 117 ipv 88 kW moeten laden. Hiervoor ook preconditioning gebruikt? Zo ja, hoe lang van tevoren moet je dat ongeveer aanzetten?
Geen pre-conditioning gebruikt, maar wel lange stukken gereden dus altijd onder de 20% leeg en heb wel intelligente batterij verwarming aan staan (automatisch dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejijdaar
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-02 17:14
Vaevictis_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 06:55:
[...]

Herkenbaar, heb afgelopen 2 weken bijna 5000km gereden en bijna uitsluitend Tesla geladen. Altijd 140kW gehaald, rond de 0,32 euro. Heerlijk.
Welke laadpas gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
De Tesla app, want die werkt alleen op hun laadpalen. Je moet ook een abonnement hebben van 12 euro per maand. Ideaal voor de vakantie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Vaevictis_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:16:
[...]

De Tesla app, want die werkt alleen op hun laadpalen. Je moet ook een abonnement hebben van 12 euro per maand. Ideaal voor de vakantie dus.
Abo is niet nodig, voor zover ik heb begrepen, maar optioneel. Je krijg er korting mee op de kWh prijs, maar kan gewoon zonder.
Alleen de app downloaden, account aanmaken en een betaalwijze toevoegen (credit kaart of autom. incasso).
Inmiddels accepteren volgens mij alle NL tesla chargers niet-tesla's, in het buitenland afhankelijk waar je bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
https://www.autoweek.nl/a...-tesla-voorbij-in-europa/

MG doet het goed in Europa vooral dankzij de MG4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Tesla laders werken inderdaad prima. Ze liggen doorgaans helaas niet aan de snelweg, en de voorzieningen eromheen zijn heel wisselend. Maar erg goede prijs en enorm veel laadpunten.

Best knap, waar Fastnet enz een half transformator huisje neerzet welke opstijgt als je gaat laden, heeft Telsa V3 heel subtiele laadpalen.

[ Voor 30% gewijzigd door 1234567y op 21-08-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
Vitessevette schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:54:

Ik heb afgelopen winter één keer gehad dat het gevroren had en ik de auto van afstand wilde opwarmen om de ramen te ontdooien. Kreeg eerst geen verbinding met de auto en begon al te balen dat die toch wel erg gewenste functionaliteit op het kritieke moment dat ik het nodig had niet werkte, maar na nogmaals proberen kwam de verbinding wel tot stand en kon ik de auto toch fijn voorverwarmen. :)

Wat dat laden betreft, ook bij mij gaat het laden altijd door tot 100% of tot ik het handmatig afbreek. Ondanks dat ik zowel in de auto zelf als in de app de gezonde limiet van 80% heb ingesteld. Je bent dus niet de enige bij wie dat niet werkt. Maar als dit bij jou daadwerkelijk verholpen kan worden door VM dan hoor ik dat graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
1234567y schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:05:
Tesla laders werken inderdaad prima. Ze liggen doorgaans helaas niet aan de snelweg, en de voorzieningen eromheen zijn heel wisselend. Maar erg goede prijs en enorm veel laadpunten.

Best knap, waar Fastnet enz een half transformator huisje neerzet welke opstijgt als je gaat laden, heeft Telsa V3 heel subtiele laadpalen.
Klopt ik heb echt mooie locaties gezien zoals bij een PGA golfbaan in Spanje met erg goed hotel. In Frankrijk bij een smerig wegrestaurant met aankomst van veel bussen op doorreis.

Tesla ook hoor, maar de trafo's zijn meer verstopt. Allego heeft ook nieuw snelladers van Kempower, hele dunne paaltjes maar de vermogens elektronica staat in de buurt opgesteld.

Voordeel van Tesla is ook dat ze niet (echt) aan loadbalancing doen bij Fastned als alles vol is krijg je meer een percentage van de capaciteit en soms gaat het zo ver dat diegene met laagste SoC het meeste krijgt. Ik werk ook in deze business dus heb er goede kijk op. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 21-08-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandrenth
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-08 15:28
zephyr_blues schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Bij 20 gr. of meer hoef je de accu verwarming niet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-04-2024
Toen ik vanmorgen bij mijn werk aankwam gaf de MG4 ineens aan: "e-Cell niet beschikbaar", plus een gele waarschuwingsdriehoek met een uitroepteken en tekst " raadpleeg de handleiding" en een rood telefoontekentje met SOS. Ik reed nog gewoon op een parkeerterrein, lading was 36% en alles leek het gewoon te doen. Contact uitgezet, auto dicht, weer ingestapt. Alles deed het gewoon maar kreeg wel weer die melding. Die verdwijnt wel snel, dus kon geen foto maken. Na nog en keer contact aan/uit was melding weg. Heeft iemand dit ook al een keer gehad? Ik word er enigszins nerveus van, want ik wil over 10 dagen op vakantie met deze auto....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capital_G
Ingga schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:26:
Toen ik vanmorgen bij mijn werk aankwam gaf de MG4 ineens aan: "e-Cell niet beschikbaar", plus een gele waarschuwingsdriehoek met een uitroepteken en tekst " raadpleeg de handleiding" en een rood telefoontekentje met SOS. Ik reed nog gewoon op een parkeerterrein, lading was 36% en alles leek het gewoon te doen. Contact uitgezet, auto dicht, weer ingestapt. Alles deed het gewoon maar kreeg wel weer die melding. Die verdwijnt wel snel, dus kon geen foto maken. Na nog en keer contact aan/uit was melding weg. Heeft iemand dit ook al een keer gehad? Ik word er enigszins nerveus van, want ik wil over 10 dagen op vakantie met deze auto....
All the time, het is de emergency call die niet werkt, waarom dat een rood lampje geeft weet ik niet. Zal zijn omdat de auto eventjes geen of slechts bereik heeft.

Staat op mijn lijstje om aan te kaarten bij Van Mossel bij het eerste volgende bezoek, echt belangrijk leek het mij niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Capital_G op 22-08-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
zephyr_blues schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Abo is niet nodig, voor zover ik heb begrepen, maar optioneel. Je krijg er korting mee op de kWh prijs, maar kan gewoon zonder.
Alleen de app downloaden, account aanmaken en een betaalwijze toevoegen (credit kaart of autom. incasso).
Inmiddels accepteren volgens mij alle NL tesla chargers niet-tesla's, in het buitenland afhankelijk waar je bent.
Heel goed begrepen, heb ook geen abbo(snellaad niet vaak) en de app werkt idd ook zonder abbo, zou er zelf de genoemde 12 euro dan ook niet uithalen. Vind overigens een pasje fijner werken dan het geklooi met je mobiel en de app, maar dat terzijde. Zou het graag zien zonder al die apps die maar allerlei gegevens van je telefoon halen, al die troep verzameld zo'n beetje je hele hebben en houden :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meacount
Vodafone is niet het meest betrouwbare netwerk en heeft wel eens een storinkje, zou me er geen zorgen over maken en lekker op vakantie gaan met de auto. Met pech is er MG ondersteuning voor onderweg en dat moet toch ook een geruststelling zijn. Mijn auto heeft wel vaker wat te mekkeren, maar in weze heeft ie me nog nooit laten staan en is er eigenlijk ook nooit iets dat echt stuk is. Zelf ook nog steeds lid van de ANWB, ook al heb ik hen al jaren, gelukkig, niet meer nodig gehad voor pech onderweg of in de woonplaats.

Fijne zorgeloze vakantie toegewenst d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Vaevictis_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Geen pre-conditioning gebruikt, maar wel lange stukken gereden dus altijd onder de 20% leeg en heb wel intelligente batterij verwarming aan staan (automatisch dus).
Heb ook die automatische regeling voor het laden aanstaan, het grappige is dat ie wel eens in de war is en het niet meer weet(zit er nog meer dan 70% in de accu) en dan vraagt ie of ie het aan moet zetten. Tis een bijzonder kind en dat is het ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• meacount
Vond de reacties onderaan het bericht nog leuker om te lezen dan het stuk zelf.

Je gaat toch wel eens twijfelen aan het verstand van rijdend Nederland als je dat allemaal zo leest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Je kunt gewoon zorgeloos op vakantie gaan heb net 5000km gereden en af en toe een storing maar na het uitzetten (b.v. bij snelladen) was het daarna weer opgelost. Ik kan je een tesla abo ook echt aanraden als je in de omgeving daar kunt opladen. Geen gedoe met defecte laders of pasjes die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
Artikel is zo te zien offline gehaald, wellicht foute bronnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
Capital_G schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Artikel is zo te zien offline gehaald, wellicht foute bronnen.
Een artikel met dezelfde informatie staat nog wel bij bright.nl

https://www.bright.nl/nie...in-op-europese-markt.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1234567y
Ik heb net 700 Km in een dag naar Frankrijk erop zitten. De auto is echt geweldig voor dit soort langere ritten.

Ja, bij het opstarten geeft de auto wel eens een melding, of werkt een bepaalde functie niet helemaal. Maar dat is meestal snel opgelost, en het helpt naar mijn idee als je de auto niet te snel in 'Drive' zet, maar even de tijd geeft om op te starten. Je hebt ook de functie 'contact uitzetten', daarmee kun je hem redelijk snel een soort reboot geven.

Het snelladen gaat zo soepel en naadloos, dat we zelf eerder de 'bottleneck' waren dan de auto. De MG4 is echt onvermoeibaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
meacount schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

Heel goed begrepen, heb ook geen abbo(snellaad niet vaak) en de app werkt idd ook zonder abbo, zou er zelf de genoemde 12 euro dan ook niet uithalen. Vind overigens een pasje fijner werken dan het geklooi met je mobiel en de app, maar dat terzijde. Zou het graag zien zonder al die apps die maar allerlei gegevens van je telefoon halen, al die troep verzameld zo'n beetje je hele hebben en houden :-(
Retina scans zijn zoooo underrated.. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-04-2024
Aan iedereen die op mijn laatste bericht heeft gereageerd: dank! Ik ga volgende week met een gerust(er) hart met de MG4 op vakantie 🙂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
Vandaag met collega gecarpooled die een MG5 heeft.
Kwam daarna op de A27 een vrachtwagen tegen met 8 witte MG4 modellen erop.
Kom ik thuis krijg ik telefoontje dat ik mijn MG4 (Comfort Andez gray) kan ophalen :-)

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toldea
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-05-2024
Zaterdag gebeld naar MG Nijmegen over dat ik de auto niet kan binden met de iSmart app plus of er eventueel kon worden gekeken of de software helemaal up to date was.

Zover ik het kon zien leek het er op dat iemand anders al de ismart app had gekoppeld aan onze auto en dat het daarom ons niet lukte, maar aan de telefoon kreeg ik te horen dat dat niet zou kunnen gebeuren. Verder mochten we dinsdag langs komen om te kijken naar de app en de eventuele updates.

Komen wij daar dinsdag, krijgen we te horen dat we helemaal niet langs konden komen zonder afspraak. Ze hadden geen tijd om naar de updates te kijken. Ze konden wel even snel naar de app kijken en zoals ik dus zelf al dacht lijkt het er toch op dat iemand hem al had gepaired. Zij moeten nu een verzoek naar MG opsturen om de auto te ontkoppelen. 8 september kunnen we terug komen voor software updates.

• meacount
Toldea schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:49:
Zaterdag gebeld naar MG Nijmegen over dat ik de auto niet kan binden met de iSmart app plus of er eventueel kon worden gekeken of de software helemaal up to date was.

Zover ik het kon zien leek het er op dat iemand anders al de ismart app had gekoppeld aan onze auto en dat het daarom ons niet lukte, maar aan de telefoon kreeg ik te horen dat dat niet zou kunnen gebeuren. Verder mochten we dinsdag langs komen om te kijken naar de app en de eventuele updates.

Komen wij daar dinsdag, krijgen we te horen dat we helemaal niet langs konden komen zonder afspraak. Ze hadden geen tijd om naar de updates te kijken. Ze konden wel even snel naar de app kijken en zoals ik dus zelf al dacht lijkt het er toch op dat iemand hem al had gepaired. Zij moeten nu een verzoek naar MG opsturen om de auto te ontkoppelen. 8 september kunnen we terug komen voor software updates.
Vervelend als je niet adequaat geholpen kunt worden als je tegen een probleem aanloopt dat veroorzaakt wordt door fouten in het systeem en dat dan wel te verstaan in de meer brede zin van "het systeem".

Zelf er bewust voor gekozen om mijn auto niet te koppelen met iSmart aan het alziende internet, de mogelijkheden die het wel koppelen geeft zijn een mooie aanvulling op het gebruiksgemak van de auto, maar daarentegen staat een zeer grote inbreuk op je privacy.

Nu heeft "men" de mond wel vol over je privacy en de zogenaamde bescherming daarvan, maar dat is zo lek als een emmer zonder bodem. Nu is de software van de MG4 al niet zijn sterkste kant, maar hoe kan ik nu zelf controleren dat er niet iemand, tegen mijn uitdrukkelijke toestemming, zit mee te loeren hoe ik mijn auto gebruik? Het liefst zou ik dan ook de verbinding met het internet ontkoppelen, helaas is dan weer je E-Call uitgeschakeld en je auto heeft dan weer een APK afkeurpunt.

Big Brother is watching you wordt dan wel gezegd over oa de Chinezen, maar ondertussen doet onze overheid er stiekem van alles aan om je aan alle kanten in de gaten te houden en zonder dat velen het hier in Nederland beseffen, wordt je hier waarschijnlijk beter/erger/meer in de gaten gehouden dan de Chinezen door de Chinezen.

Maar goed, zolang je maar beseft dat je weinig of geen privacy hebt kun je daar zelf, waar mogelijk, op inspelen. Waar ik dan weer niet blij mee ben is het feit dat allerlei grote bedrijven er van alles aan doen om gegevens van je te krijgen, maar dat zij zelf vooral maar zo weinig mogelijk info over aan jou als eigenaar geven over hoe en wat ze van je stelen en wat zij daar mee uitvreten.

Bij de MG4 kun je toch moeilijk even de batterij lostrekken als je niet wil dat "men" meekijkt hoe je van waar naar waar gaat, ook lastig als je niet kan zien dat je auto op afstand bijvoorbeeld wel of niet door een ander verwarmd of gekoeld kan worden.

Weet niet of we nu wel zo blij moeten zijn met al die op afstand te verkrijgen mogelijkheden, en al helemaal niet als we daar als eigenaar ook zelf helemaal niets over te zeggen hebben en er totaal geen inzicht in hebben wat er allemaal wel en niet wordt doorgegeven en opgeslagen. Het is toch al van de gekke dat "een ander" jouw nieuwe auto al heeft gekoppeld zonder dat je daar zelf van op de hoogte bent. :?

Zelfs in het geval van een lease auto is het discutabel wie er dan wel of niet de auto aan zich mag koppelen om daar gegevens van te verkrijgen, lastig lastig lastig...... eigenaar of gebruiker... zal dan ook in het leasecontract geregeld moeten worden lijkt mij, maar is een ander verhaal en heb daar als particulier eigenaar zelf niets mee van doen.

Voor mij graag een hardware matige schakelaar die alle internetverkeer van en naar de auto aan/uitzet. In geval van E-Call alleen internet/telefoon/verbinding als knopje ingedrukt wordt of de airbags je om de oren vliegen. 8)

Benieuwd als iSmart straks wel werkt hoe dat dan bevalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
meacount schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Vervelend als je niet adequaat geholpen kunt worden als je tegen een probleem aanloopt dat veroorzaakt wordt door fouten in het systeem en dat dan wel te verstaan in de meer brede zin van "het systeem".

Zelf er bewust voor gekozen om mijn auto niet te koppelen met iSmart aan het alziende internet, de mogelijkheden die het wel koppelen geeft zijn een mooie aanvulling op het gebruiksgemak van de auto, maar daarentegen staat een zeer grote inbreuk op je privacy.

Nu heeft "men" de mond wel vol over je privacy en de zogenaamde bescherming daarvan, maar dat is zo lek als een emmer zonder bodem. Nu is de software van de MG4 al niet zijn sterkste kant, maar hoe kan ik nu zelf controleren dat er niet iemand, tegen mijn uitdrukkelijke toestemming, zit mee te loeren hoe ik mijn auto gebruik? Het liefst zou ik dan ook de verbinding met het internet ontkoppelen, helaas is dan weer je E-Call uitgeschakeld en je auto heeft dan weer een APK afkeurpunt.

Big Brother is watching you wordt dan wel gezegd over oa de Chinezen, maar ondertussen doet onze overheid er stiekem van alles aan om je aan alle kanten in de gaten te houden en zonder dat velen het hier in Nederland beseffen, wordt je hier waarschijnlijk beter/erger/meer in de gaten gehouden dan de Chinezen door de Chinezen.

Maar goed, zolang je maar beseft dat je weinig of geen privacy hebt kun je daar zelf, waar mogelijk, op inspelen. Waar ik dan weer niet blij mee ben is het feit dat allerlei grote bedrijven er van alles aan doen om gegevens van je te krijgen, maar dat zij zelf vooral maar zo weinig mogelijk info over aan jou als eigenaar geven over hoe en wat ze van je stelen en wat zij daar mee uitvreten.

Bij de MG4 kun je toch moeilijk even de batterij lostrekken als je niet wil dat "men" meekijkt hoe je van waar naar waar gaat, ook lastig als je niet kan zien dat je auto op afstand bijvoorbeeld wel of niet door een ander verwarmd of gekoeld kan worden.

Weet niet of we nu wel zo blij moeten zijn met al die op afstand te verkrijgen mogelijkheden, en al helemaal niet als we daar als eigenaar ook zelf helemaal niets over te zeggen hebben en er totaal geen inzicht in hebben wat er allemaal wel en niet wordt doorgegeven en opgeslagen. Het is toch al van de gekke dat "een ander" jouw nieuwe auto al heeft gekoppeld zonder dat je daar zelf van op de hoogte bent. :?

Zelfs in het geval van een lease auto is het discutabel wie er dan wel of niet de auto aan zich mag koppelen om daar gegevens van te verkrijgen, lastig lastig lastig...... eigenaar of gebruiker... zal dan ook in het leasecontract geregeld moeten worden lijkt mij, maar is een ander verhaal en heb daar als particulier eigenaar zelf niets mee van doen.

Voor mij graag een hardware matige schakelaar die alle internetverkeer van en naar de auto aan/uitzet. In geval van E-Call alleen internet/telefoon/verbinding als knopje ingedrukt wordt of de airbags je om de oren vliegen. 8)

Benieuwd als iSmart straks wel werkt hoe dat dan bevalt...
Deels met je eens, ik vrees ook dat alles gewoon naar chinese servers gaat. Omdat je met EU burgers te maken hebt moet je dan wel GDPR (AVG) toepassen maar niemand die dit controleert dus ga er maar vanuit dat ze het niet doen. Het is denk ik een illusie om te denken dat zonder de app ze geen gegevens hebben. Dat zal gewoon via de simkaart lopen ook zonder werkende app want die is voor de berijder. Dus helaas gaat die vlieger niet op.

• Ives
Ben je daar zeker van? Het koppelen dat je doet is meer je GSM/account aan de cloud dan de wagen aan de cloud. Hoe zeker ben je dat de GPS coordinaten etc van je wagen niet sowieso naar China gaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
meacount schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Sorry maar wat een geneuzel zeg, ga lekker in China wonen. Ik geloof niet dat je enig idee hebt wat een dictatoriaal regime in houdt en hoe de Chinezen klem zitten in dat systeem. En laten we het over de MG4 hebben ipv dit soort erg discutabele statements

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
mrme12345 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Sorry maar wat een geneuzel zeg, ga lekker in China wonen. Ik geloof niet dat je enig idee hebt wat een dictatoriaal regime in houdt en hoe de Chinezen klem zitten in dat systeem. En laten we het over de MG4 hebben ipv dit soort erg discutabele statements
Hij heeft wel een punt. In China is er inderdaad een andere verhouding tussen burger en overheid dan wij in het westen gewend zijn. Maar het werkt allemaal best aardig.

Privacy is voor iedereen persoonlijk. Voor mij is bepaalde data delen via servers in China totaal geen probleem. Voor de ander wel. Lekker je eigen afweging maken.

[ Voor 13% gewijzigd door 1234567y op 24-08-2023 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
1234567y schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Hij heeft wel een punt. In China is er inderdaad een andere verhouding tussen burger en overheid dan wij in het westen gewend zijn. Maar het werkt allemaal best aardig.

Privacy is voor iedereen persoonlijk. Voor mij is bepaalde data delen via servers in China totaal geen probleem. Voor de ander wel. Lekker je eigen afweging maken.
Kan goed zijn dat jij er zo inzit maar het is wel strafbaar want GDPR wetgeving. Juist om privacy voor iedereen te waarborgen. Je hebt het over bepaalde data maar weet je dan wat precies? Dus het is iets meer dan een eigen afweging. Graag nu weer on topic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Even wat leuks voor onder andere de home assistant liefhebbers. De app kan er bij mij af, want dit geeft dezelfde opties en meer info. Je hebt ook meteen het inlog probleem niet meer als je met meerdere gebruikers de "app" wilt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiLr91KUk7rRzjdx5dzOTNOhhas=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pB8Edr1LoN099kQAyjM5j5IM.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-python-mqtt-gateway (werkt met mqtt discovery voor home assistant)

[ Voor 5% gewijzigd door savale op 24-08-2023 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ives
savale schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:57:
Even wat leuks voor onder andere de home assistant liefhebbers. De app kan er bij mij af, want dit geeft dezelfde opties en meer info. Je hebt ook meteen het inlog probleem niet meer als je met meerdere gebruikers de "app" wilt gebruiken.

[Afbeelding]

https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-python-mqtt-gateway (werkt met mqtt discovery voor home assistant)
Deze gebruik ik ook, je kan er ook makkelijk een compacter dashboard voor maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_gCMTlfqxzjSeyvQchIIAI2hto=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hqz0ux1luhiY50iPzClcXGvQ.png?f=user_large

• zephyr_blues
Je ziet het op elk forum weer, juist alle op aannames gebaseerde discussies betreffende privacy lopen hoog op.
Daarnaast, zonder enige connectiviteit via auto of app worden al je "gangen" in de auto toch wel geregistreerd. Meerdere gemeentes in NL kun je niet meer met de auto in of uitrijden zonder dat dit is vastgelegd, daarnaast doe je eens een laadsessie, betaald je koffie met CC of PIN.
Als je je druk maakt over privacy moet je niets kopen dat op elektriciteit werkt.
Ander forum iemand?

Side note: ik krijg ternauwernood mijn auto open met de app, ik denk niet dat er veel zinnigs naar China te rapporteren valt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Ives schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Deze gebruik ik ook, je kan er ook makkelijk een compacter dashboard voor maken:
[Afbeelding]
Ahh dat is nog even een stuk beter inderdaad. _/-\o_ Hoe doe je dat? :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ives
savale schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Ahh dat is nog even een stuk beter inderdaad. _/-\o_ Hoe doe je dat? :P
Ik gebruik via HACS de Mushroom cards. En dan als inhoud het volgende YAML:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
type: vertical-stack
cards:
  - type: custom:mushroom-title-card
    title: MG4
    title_tap_action:
      action: url
      url_path: >-
        http://192.168.0.37:3000/d/h4of9ej4k/mg4?orgId=1&from=1689952328874&to=1689973928874
  - type: custom:mushroom-chips-card
    chips:
      - type: template
        entity: sensor.VIN_soc
        icon: |-
          {% set soc = states('sensor.VIN_soc') | float %}
          {% if soc > 90 %} 
          mdi:battery
          {% elif soc > 50 %} 
          mdi:battery-50
          {% elif soc > 30 %} 
          mdi:battery-30
          {% else %}
          mdi:battery-10
          {% endif %} 
        icon_color: |-
          {% set soc = states('sensor.VIN_soc') | float %}
          {% if soc < 20 %}
          red
          {% elif soc < 30 %} 
          orange
          {% else %} 
          green
          {% endif %} 
        content: >-
          {{ states('sensor.VIN_soc', with_unit=True) }} / {{
          states('sensor.VIN_soc_kwh') | round(1) }} kWh
        tap_action:
          action: more-info
        content: '{{ states(''sensor.VIN_range'') | float(default = 0)  }}km'
        entity: sensor.VIN_range
        icon: mdi:racing-helmet
        tap_action:
        entity: sensor.VIN_auxiliary_battery_voltage
        icon: mdi:car-battery
        icon_color: >-
          {% set voltage =
          states('sensor.VIN_auxiliary_battery_voltage') | float
          %}

{% if voltage <= 12 or voltage > 13.9 %}

red

{% elif voltage < 12.3 %}

orange

{% else %} 

green

{% endif %}
        content: >-
          {{  states('sensor.VIN_auxiliary_battery_voltage',
          with_unit=True) }} 
        tap_action:
      - type: conditional
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_charger_connected
            state_not: 'off'
        chip:
          type: entity
          entity: sensor.VIN_remaining_charging_time
          icon_color: cyan
          tap_action:
      - type: entity
        entity: sensor.VIN_power
        entity: sensor.VIN_mileage
        entity: sensor.mg4_mileage_per_day
        icon: mdi:arrow-top-right-bottom-left-bold
        content: '{{ states(''sensor.mg4_mileage_per_day'') }} km '
        tap_action:
        entity: sensor.VIN_exterior_temperature
        entity: sensor.VIN_interior_temperature
        entity: device_tracker.VIN_vehicle_position
        icon: mdi:map-marker
        double_tap_action:
          action: none
        entity: sensor.mg4_charge_energy
        content: '{{ states(''sensor.mg4_charge_energy'',with_unit=True) }} '
        tap_action:
        hold_action:
        icon: mdi:power-plug-outline
        conditions:
          - entity: sensor.mg4_charge_done_time
            state_not: unavailable
        chip:
          entity: sensor.mg4_charge_done_time
        conditions:
          - entity: switch.VIN_charging
            state: 'on'
        chip:
          type: template
          double_tap_action:
          entity: sensor.mg4_range_derivative
          content: '{{ states(''sensor.mg4_range_derivative'',with_unit=True) }}'
          icon: mdi:car-turbocharger
          tap_action:
          hold_action:
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_battery_charging
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_battery_charging
          icon_color: pink
          tap_action:
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_charger_connected
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_charger_connected
          content_info: name
          icon_color: deep-purple
          tap_action:
          icon: mdi:power-plug
          use_entity_picture: false
  - type: custom:mushroom-chips-card
    chips:
        entity: lock.VIN_doors_lock
        icon: |-
          {% if states('lock.VIN_doors_lock') == 'locked' %}
          mdi:lock
          {% else %} 
          mdi:lock-off
          {% endif %} 
        icon_color: |-
          {% if states('lock.VIN_doors_lock') == 'locked' %}
             green
          {% else %} 
             red
          {% endif %} 
        content: ''
        tap_action:
        hold_action:
        picture: ''
        entity: number.VIN_target_soc
        entity: select.VIN_charge_current_limit
        tap_action:
        double_tap_action:
        hold_action:
        conditions:
          - entity: switch.VIN_window_driver
            state_not: 'on'
        chip:
          entity: switch.VIN_window_driver
          icon_color: red
          name: Window Driver
        conditions:
          - entity: switch.VIN_window_passenger
        chip:
          entity: switch.VIN_window_passenger
          name: Window Passenger
        conditions:
          - entity: switch.VIN_window_rear_left
        chip:
          entity: switch.VIN_window_rear_left
          name: Rear Left
        conditions:
          - entity: switch.VIN_window_rear_right
        chip:
          entity: switch.VIN_window_rear_right
          name: Rear Right
        conditions:
          - entity: lock.VIN_doors_lock
            state_not: locked
        chip:
          entity: lock.VIN_doors_lock
          tap_action:
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_door_driver
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_door_driver
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_door_passenger
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_door_passenger
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_door_rear_left
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_door_rear_left
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_door_rear_right
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_door_rear_right
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_bonnet
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_bonnet
        conditions:
          - entity: binary_sensor.VIN_boot
        chip:
          entity: binary_sensor.VIN_boot
        entity: climate.VIN_vehicle_climate
        tap_action:
        icon: mdi:thermometer-lines
        double_tap_action:
        entity: switch.VIN_front_window_defroster_heating
        content: ' '
          {% set s =
          states('switch.VIN_front_window_defroster_heating') %}

{% if s == 'off' %} 

{% else %} 

red

{% endif %} 
        icon: mdi:car-defrost-front
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
        entity: switch.VIN_rear_window_defroster_heating
        content: ' '
          {% set s =
          states('switch.VIN_rear_window_defroster_heating') %}

{% if s == 'off' %} 

{% else %} 

red

{% endif %} 
        icon: mdi:car-defrost-rear
        tap_action:
        hold_action:
        double_tap_action:
        entity: select.VIN_gateway_refresh_mode
        tap_action:
        hold_action:
          action: call-service
          service: select.select_option
          target:
            entity_id: select.VIN_gateway_refresh_mode
          data:
            option: force
        icon: mdi:lightning-bolt
        icon_color: yellow

Je gaat VIN moeten vervangen door je eigen VIN natuurlijk, en de properties die sensor.mg4_* noemen moet je zelf maken of een standaard alternatief gebruiken (is vaak een gefilderde versie van een bestaand dataveld via templates).

// Edit:
De templates:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- sensor:
  - name: "MG4 Filtered Battery Voltage"
    state: > 
      {% set voltage = states('sensor.lsjwh4095pn067519_voltage') | float %}
      {{ voltage }} 
    availability: "{{ ( states('sensor.lsjwh4095pn067519_voltage') | is_number ) and ( states('sensor.lsjwh4095pn067519_voltage') | float ) < 1000 }}"
    unit_of_measurement: V
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    unique_id: 2e6c04ab-b04a-41d4-b166-6e6d4573cbc3    

- name: "MG4 Charge Power"
        {% set charging = states('binary_sensor.lsjwh4095pn067519_battery_charging') | bool %}
        {% if charging %} 
          {{ -1000.0 * (states('sensor.lsjwh4095pn067519_power') | float(default=0)) }} 
        {% else %} 
          0.0
        {% endif %} 
    availability: "{{ ( states('sensor.lsjwh4095pn067519_power') | is_number ) and (  states('binary_sensor.lsjwh4095pn067519_battery_charging') != 'undefined' ) }}"
    unit_of_measurement: W
    device_class: power
    state_class: measurement
    unique_id: 2e6c04ab-bq05a-41d4-b166-6e6d4573cbc3       

- name: "MG4 Charge Done Time"
        {{ now() + timedelta(seconds = (states('sensor.lsjwh4095pn067519_remaining_charging_time') | int))  }} 
    availability: "{{ (states('sensor.lsjwh4095pn067519_remaining_charging_time') | int(default=0)) != 0 }}"
    unique_id: 2e6c04ab-bqwaa-41d4-b166-6e6d4573cbc3    
    device_class: timestamp

Die MG4 charge done time is niet super nuttig, maar geeft een absolute tijd ipv een relatieve wanneer charge klaar is. Filtered battery voltage was een poging om de data wat op te kuisen, maar om eerlijk te zijn gebeurt het nog steeds (ten gevolge van FW die op de wagen draait) dat er op de meeste velden soms onredelijke waarden komen. Dit lost zichzelf allemaal wel op maar ideaal is het niet voor de statistieken.

Charge power gebruik je om via de UI een helper aan te maken van het type riemann sum (integral), nml een linkse met als input het MG4 Charge Power uit de template. Dit geeft je dan een integraal met de energie die in de wagen gegaan is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ives op 24-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
@Ives heb het al bijna werkend met dus een simpele find replace. Zou tof zijn mocht je je post nog kunnen aanpassen met de templates voor:

sensor.mg4_mileage_per_day
sensor.mg4_charge_energy
sensor.mg4_range_derivative
sensor.mg4_charge_done_time

(maak je mij en vast een paar andere tweakers blij :P)

Nog iets mafs trouwens:
_soc_kwh en switch.VIN_front_window_defroster_heating heb ik niet :P andere software op de auto? (R33 hier)

Edit: post aangevuld door @Ives. Super bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door savale op 24-08-2023 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
savale schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:58:
@Ives heb het al bijna werkend met dus een simpele find replace. Zou tof zijn mocht je je post nog kunnen aanpassen met de templates voor:

sensor.mg4_mileage_per_day
sensor.mg4_charge_energy
sensor.mg4_range_derivative
sensor.mg4_charge_done_time

(maak je mij en vast een paar andere tweakers blij :P)

Nog iets mafs trouwens:
_soc_kwh en switch.VIN_front_window_defroster_heating heb ik niet :P andere software op de auto? (R33 hier)
Ik heb de templates en instructies aan de post toegevoegd.

Ik denk dat het eerder een andere versie van de python MQTT gateway is, ik zit op die 0.4.0 branch die iets voorzit op develop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 13:52
Voor iemand die niet weet wat mushrooms hacs, yaml's en gateways etc doen... Is dit via github ook als android app te installeren of werkt dit alleen onder Windows met 5 jaar ict universiteit achter de rug? 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ives
Robonus schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:05:
Voor iemand die niet weet wat mushrooms hacs, yaml's en gateways etc doen... Is dit via github ook als android app te installeren of werkt dit alleen onder Windows met 5 jaar ict universiteit achter de rug? 😅
Dit werkt via Home Assistant. Home assistant is een dienst die je op een server (of miniserver) in je netwerk draait. HACS is een plugin voor Home Assistant. Ook de saic-mqtt-python-gateway is een dienst die je ergens in je netwerk moet draaien op een toestel dat constant blijft aanstaan.

Je praat dus met deze server/PC in je netwerk, die op zijn beurt praat met de servers in China, die op hun beurt praten met je auto.

Voor Home assistant bestaat wel een android app, maar da's enkel de client die je kan gebruiken om verbinding te maken met de service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikdrinkdreft
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-07 18:11
1234567y schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Ik heb net 700 Km in een dag naar Frankrijk erop zitten. De auto is echt geweldig voor dit soort langere ritten.

Ja, bij het opstarten geeft de auto wel eens een melding, of werkt een bepaalde functie niet helemaal. Maar dat is meestal snel opgelost, en het helpt naar mijn idee als je de auto niet te snel in 'Drive' zet, maar even de tijd geeft om op te starten. Je hebt ook de functie 'contact uitzetten', daarmee kun je hem redelijk snel een soort reboot geven.

Het snelladen gaat zo soepel en naadloos, dat we zelf eerder de 'bottleneck' waren dan de auto. De MG4 is echt onvermoeibaar.
Ben benieuwd naar de ervaringen qua stoelen op de lange afstand, hoe is deze? Geen klachten na een lange rit?

• Vaevictis_
Ikdrinkdreft schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Ben benieuwd naar de ervaringen qua stoelen op de lange afstand, hoe is deze? Geen klachten na een lange rit?
Niet na 5000km in 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
savale schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:57:

[Afbeelding]

Dit werkt als een zonnetje! Heerlijk, ik zat nog te rommelen met de SACI-API-Gateway addon. Dit is zoveel beter. Het grappige is dat ik met iSmart app niet meer kan inloggen (opnieuw binden) maar mijn account is nog wel actief en krijg dus zo wel alles binnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ron6
[...]

Ik had in mijn vorige auto speciale stoelen voor de rug. Heb in deze MG4 minder last (zeg maar: geen). 3000 km in twee weken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1234567y
[...]

Helemaal geen klachten. Ik kan heel slecht tegen stoelen die te veel kuipvorm hebben, (de verschrikkelijke sport stoelen). Maar deze stoelen zitten prima en geven mij ook na een rit van 8+ uur helemaal geen problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meacount
mrme12345 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Inhoudelijk draag je weer eens niets bij aan de discussie, met antwoorden als deze pas je zelf wel aardig in het Chinese regime met je - ga lekker.......

Inhoudelijk gaat de post over de MG4 en dat wij er als eigenaar zelf niet de volledige controle over hebben,
jammer dat je dat niet begrepen hebt.

Helaas hebben we met veel apparaten steeds meer dat we gedwongen worden toestemming te geven voor zaken waarvoor we dat eigenlijk liever niet doen...... maar als je het niet doet werkt het apparaat niet.

In het geval met de MG4 heb je dat bijvoorbeeld ook met de navigatie.

Mijn slot opmerking was:

Voor mij graag een hardware matige schakelaar die alle internetverkeer van en naar de auto aan/uitzet. In geval van E-Call alleen internet/telefoon/verbinding als knopje ingedrukt wordt of de airbags je om de oren vliegen.

Velen beseffen niet dat allerlei, nu nog zogenaamd gratis, aangeboden extra's en gemakken ten kosten gaan van je privacy. Het zal mijn tijd wel uitdienen, maar de jongeren van nu hebben denk ik totaal geen besef wat men zoal prijsgeeft over zichzelf, koppel dit en koppel dat en klik maar overal ja op en sla op op de cloud.... ja mensen het is zo makkelijk. Google de Google en over een paar jaar............

Goed, discutabel, maar van mijn kant een poging om de medemens toch bewust te houden van zaken die steeds verder op je persoonlijke leven ingrijpen dan men vaak niet beseft.

Natuurlijk is iedereen vrij om te kiezen wat hij wel en niet wil installeren op zijn telefoon, maar wat ik nu zo jammer vind is dat ik niet een duidelijk inzicht heb in wat MIJN auto allemaal wel en niet doorgeeft aan weet ik veel wie...... waar is mijn vrijheid?

Over E-Call waren ook hele discussies maar waar blijven de vragen over systemen zoals iSmart?

Dacht dat dit toch alles te maken heeft met de oa de MG4.

Ga lekker......... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Vaevictis_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

Dit werkt als een zonnetje! Heerlijk, ik zat nog te rommelen met de SACI-API-Gateway addon. Dit is zoveel beter. Het grappige is dat ik met iSmart app niet meer kan inloggen (opnieuw binden) maar mijn account is nog wel actief en krijg dus zo wel alles binnen.
Als ik de app op mijn telefoon open dan gaat de auto allemaal geluiden maken (dus wordt een soort van geactiveerd). Hoe zit dat met deze API? Het lijkt me niet heel wenselijk als de auto elke minuut opnieuw gepolled wordt? Hoe zien jullie dit?

Ik heb Home Assistent draaien, maar twijfel nog een beetje aan de meerwaarde om dit toe te voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
1234567y schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Als ik de app op mijn telefoon open dan gaat de auto allemaal geluiden maken (dus wordt een soort van geactiveerd). Hoe zit dat met deze API? Het lijkt me niet heel wenselijk als de auto elke minuut opnieuw gepolled wordt? Hoe zien jullie dit?

Ik heb Home Assistent draaien, maar twijfel nog een beetje aan de meerwaarde om dit toe te voegen
De auto wordt inderdaad wakker wanneer er data opgevraagd wordt -- ook via de API. Via de api wordt standaard wanneer de wagen uitstaat maar 1x per dag opgevraagd. Wanneer de auto gestart is wel vaker (dan is ie al wakker), en nadat hij gestopt is ook nog enkele keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ives schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

De auto wordt inderdaad wakker wanneer er data opgevraagd wordt -- ook via de API. Via de api wordt standaard wanneer de wagen uitstaat maar 1x per dag opgevraagd. Wanneer de auto gestart is wel vaker (dan is ie al wakker), en nadat hij gestopt is ook nog enkele keren.
Klopt, dus wel oppassen met Home Assistant integratie. Ik heb met een Nissan Leaf gehad dat ze te snel en te veel gegevens opvroeg bij de auto waardoor de 12V accu leeg liep. Is wel een aandachtspunt zeker als je niet thuis bent.

Als ze een beetje moderne software architectuur hebben dan stuur de auto gegevens door naar de cloud (push) en dan is er niets aan de hand. Als je telkens gegevens moet ophalen bij de auto (pull) is het dramatisch want dat duur lang en accu loopt leeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-08-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
Vaevictis_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Klopt, dus wel oppassen met Home Assistant integratie. Ik heb met een Nissan Leaf gehad dat ze te snel en te veel gegevens opvroeg bij de auto waardoor de 12V accu leeg liep. Is wel een aandachtspunt zeker als je niet thuis bent.

Als ze een beetje moderne software architectuur hebben dan stuur de auto gegevens door naar de cloud (push) en dan is er niets aan de hand. Als je telkens gegevens moet ophalen bij de auto (pull) is het dramatisch want dat duur lang en accu loopt leeg.
Zeker, ook bij de MG4 kan je de 12V batterij makkelijk leegtrekken mits misconfiguratie van HA of de python-mqtt-saic-gateway.

Maar op voorwaarde dat alles goed staat heb ik er nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

Nou... eindelijk net het verlossende woord: Ik mag mijn MG4 Luxery in het rood vrijdag 1 september gaan ophalen. Drie weken later dan beloofd, maar goed...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Ives schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Zeker, ook bij de MG4 kan je de 12V batterij makkelijk leegtrekken mits misconfiguratie van HA of de python-mqtt-saic-gateway.

Maar op voorwaarde dat alles goed staat heb ik er nog geen problemen mee gehad.
Even aanhakend op het Home assistant topic, zijn hiermee ook een aantal onhebbelijkheden van de app verleden tijd? Ik doel dan op het feit dat je via de app de auto niet kunt afsluiten als dat vergeten bent. Je moet dan terug, of ~20 minuten wachten to de auto zichzelf uitschakelt. Idem met de climate control, als je die aanzet, kun je vervolgens de deuren niet meer openen via de app.

Ik vermoed dat deze tekortkomingen in de API zitten, en dat dus zo blijft. Of kan iemand me blij maken?
Zelf nu nog geen home assistant draaien, en voor alleen wat extra info ga ik dat ook niet doen vooralsnog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Ik kreeg vandaag opeens een alarm toen ik mijn achterbak opende en onderstaande mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEXQn8yYo_-Bx2UhfoExfKV50QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHT6C9WCCxDwuaD0woJ2kbYH.jpg?f=fotoalbum_large

Het was nadat ik het HA dashboard (wat ik al in gebruik had) uitgebreid heb met meer entiteiten. Maar ik heb geen idee hoe ik dit alarm aangezet heb. Iemand ervaring mee. Ik wist niet eens dat er een alarm op de. MG4 zat.....

Het was dus ook een fysiek alarm (de toeter ging iets van 10x achter elkaar af).

[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 25-08-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
mrme12345 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:22:
Ik kreeg vandaag opeens een alarm toen ik mijn achterbak opende en onderstaande mail:
[Afbeelding]

Het was nadat ik het HA dashboard (wat ik al in gebruik had) uitgebreid heb met meer entiteiten. Maar ik heb geen idee hoe ik dit alarm aangezet heb. Iemand ervaring mee. Ik wist niet eens dat er een alarm op de. MG4 zat.....
Welke velden weergegeven worden op een HA dashboard heeft normaal geen invloed op welke MQTT berichten er gestuurd worden, dus kan me niet inbeelden dat de 2 iets met elkaar te maken hebben.

Misschien gewoon een fluke dat de module die de security waarborgt het openen van de koffer ontving voor het "van slot" bericht ofzo? Of dat het "van slot" bericht verloren gegaan is op de CAN bus. Maar ik heb het zelf nog nooit voorgehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
mrme12345 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:22:
[Afbeelding]

Het was dus ook een fysiek alarm (de toeter ging iets van 10x achter elkaar af).
Heb dit ook gehad op vakantie dochter wilde in de auto blijven met auto op slot tijdens het laden. Toen wilde ze er uit. En ging het alarm af wel 5 minuten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ives
Nieuwe kleur voor de MG4 in Nederland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynUkFOo76-BKoUoqm7ViNj63nW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jusbd4WVffsiO9qdeR2DdBQm.jpg?f=fotoalbum_large

(Bron van de foto: https://www.facebook.com/...dorvanity=784821092216419 )

[ Voor 13% gewijzigd door Ives op 25-08-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Ives schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:09:
Nieuwe kleur voor de MG4 in Nederland:

[Afbeelding]
Hehe nu is het helemaal een kopie. Wel een toffe kleur hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0RszkB5yamJ_FpxV9uFEAG4iiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jz2jK2VQvNw58GKokyFpAkId.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 7 ... 69 Laatste