Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harryw
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-08 16:09
Ives schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Op basis van de citaten, meerbepaald het eerste citaat, in de handleiding ga ik er vanuit dat de 12V accu enkel bijgeladen wordt wanneer de wagen in READY modus is (ie contactoren gesloten). Ik zou het zelf ook niet zo ontworpen hebben maar het lijkt zo. Voor 3 weken zou ik me inderdaad weinig zorgen maken, gewoon zien dat de hoogspanningsbatterij niet te plat is voor je vertrekt. Voor langere periodes zou ik doen wat in de handleiding staat.
Zoals het er staat zou dat zo zijn. Maar niemand gaat dat doen als de auto op schiphol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harryw
Ives schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Op basis van de citaten, meerbepaald het eerste citaat, in de handleiding ga ik er vanuit dat de 12V accu enkel bijgeladen wordt wanneer de wagen in READY modus is (ie contactoren gesloten). Ik zou het zelf ook niet zo ontworpen hebben maar het lijkt zo. Voor 3 weken zou ik me inderdaad weinig zorgen maken, gewoon zien dat de hoogspanningsbatterij niet te plat is voor je vertrekt. Voor langere periodes zou ik doen wat in de handleiding staat.
Gemiddeld rijdt men in NL 11000 km per jaar. Dus 210-250 per week en je dan 1 maal per week 100% moet laden volgens voorschrift, wat heeft dan het max 80% laden advies voor zin wat ook aangeraden wordt om de levensduur van de hv accu verbeterd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Harryw schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Gemiddeld rijdt men in NL 11000 km per jaar. Dus 210-250 per week en je dan 1 maal per week 100% moet laden volgens voorschrift, wat heeft dan het max 80% laden advies voor zin wat ook aangeraden wordt om de levensduur van de hv accu verbeterd?
De handleiding is hier een beetje verwarrend geformuleerd, ze bedoelen "laden tot einddoel", niet perse tot 100%. Dus als je het laaddoel op 80% zet is laden tot 80% ook voldoende.

Waar ze op doelen is dat je regelmatig hem tot zijn SoC target moet laden om zo de cellen te balanceren -- dit proces start pas als hij aan de lader hangt en zijn huidige SoC gelijk is aan de target SoC.

[ Voor 6% gewijzigd door Ives op 05-08-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Harryw schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:47:
[...]

Zoals het er staat zou dat zo zijn. Maar niemand gaat dat doen als de auto op schiphol staat.
Als het remote gebruik van de verwarming/ koeling niet beperkt zou zijn tot 2x 10 min dan zou dat geen enkel probleem zijn (mits voldoende capaciteit in de HV accu)

Dat je de auto remote kan laten afkoelen / opwarmen is echt heerlijk die tijds beperking is daaraantegen wel extreem waardeloos en onnodig! Maar goed wie weet vind iemand een hack om daar omheen te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:30
cold schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:07:
[...]

Als het remote gebruik van de verwarming/ koeling niet beperkt zou zijn tot 2x 10 min dan zou dat geen enkel probleem zijn (mits voldoende capaciteit in de HV accu)

Dat je de auto remote kan laten afkoelen / opwarmen is echt heerlijk die tijds beperking is daaraantegen wel extreem waardeloos en onnodig! Maar goed wie weet vind iemand een hack om daar omheen te komen
Hoezo? Mijn ervaring is dat in 10min verwarmen/koelen voldoende is. Helemaal als deze stroom van het net gehaald wordt ipv uit de HV accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
Ives schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Pas even op wat je tegen mensen vertelt, je kijkt hier enkel naar de HV accu waarvoor lange tijd parkeren inderdaad weinig probleem is (als je een goeie SoC hebt). Voor de 12V batterij is dit een ander verhaal.
Mee eens.

Zo moeilijk is het allemaal niet als men wat langer met zijn/haar accu/auto wil doen.

Elke keer volladen naar 100% is minder goed voor de HV accu, zelfs voor je mobieltje is er in de software de mogelijkheid om je mobieltje tot 85% op te laden om zodoende langer plezier van je mobiel te kunnen hebben.... langer als in levensduur van je mobieltje.

In de praktijk en luisterend naar alle adviezen zou je het langst met je accu doen als je hem oplaad van 30% tot 80% en dan liefst op een langzame stand.

Nu is dat in de praktijk niet altijd werkbaar en hangt het ook af hoe je de auto gebruikt.

Zo zal ik zelf de accu tussen de 30% en 80% te proberen te houden, vind dat niet altijd even prettig, je gebruikt zo maar 50% van de range die de auto je bied, maar ik denk dan maar dat het de levensduur en het max bereik van de accu op deze manier zolang mogelijk in goede conditie houd. Voor de aanschaf van een elektrische auto had ik hierover al nagedacht, het is omdat ik niet meer hoef te werken en zodoende meer tijd heb dan de nog werkende medemens, anders had ik er misschien ook wel minder geduld mee, Met de vorige ouderwetse benzineslurpers reed ik liefst zo lang mogelijk op een tank om zo min mogelijk te hoeven tanken, van effe bijna op reserve tot de nok toe vol, tanken is en was nog steeds niet mijn hobby.

Om de accu lang goed te houden dien je het snelladen zoveel mogelijk te vermijden, als het onderweg op langere en verre reizen wel nodig is om onderweg te laden, laad dan niet op tot 100% met snelladen als dat niet nodig is, je accu vind het niet fijn om in recordtempo helemaal volgetrapt te worden.

Langzaam (tot 11kWh) laden tussen de 30% en 80% is ideaal voor je accu.

Langzaam (tot 11kWh) laden naar 100% is niet echt een probleem als je erna de auto niet zo laat staan en er binnen een dag een langere afstand mee gaat rijden. Met andere woorden, niet tot 100% volladen als je het niet nodig hebt en je met een 80% geladen accu lekker uit de voeten kunt.

Snel (tot 140kWh) laden naar 80% is onderweg wel eens nodig, is minder gunstig voor de accu, maar ja, had ie maar geen accu moeten worden en de fabrikant kan niet van je verlangen dat je onderweg uren gaat staan laden om op je bestemming te komen. Dit is voor velen die veel onderweg zijn soms wel een dagelijkse bezigheid.

Snel (tot 140kWh) laden naar 100% is niet goed voor de accu, het zou in sommige omstandigheden wel eens nodig kunnen zijn, maar als het even kan dien je het te vermijden als je wat langer van een gezonde accu wilt kunnen genieten. Houd ook in je achterhoofd dat het stukje laden tussen de 80% en 100% al helemaal niet zo snel meer gaat, als je genoeg hebt aan de 80% om op je eindbestemming te komen alwaar je langzaam kunt laden en daar ook de tijd voor hebt, dan is het zonde van je tijd om de 20% er nog bij te proppen.

Met je gezonde verstand kun je zo veel winst behalen met de levensduur van je accu en je bankrekening als je de laadkosten tenminste voor eigen rekening hebt, snelladen is in veel gevallen duurder dan langzaam laden, als je tenminste niet woont in een gebied die overheerst wordt door het extreem dure TotalEnergies waar je voor het langzaam laden veel meer betaald dan het snelladen bij Tesla.

Een MG4 heb je gekocht om mee te rijden, heb dan ook niet het langdurig stallen en het gebruik als deelauto meegenomen in bovenstaand verhaal. Een Deelauto zal het denk ik zwaarder hebben dan de gezinsauto met maar 1 bestuurder en ook een ander oplaadschema kennen, immers niet leuk als je in een deelauto wil stappen en er zit nog 10% in......

Ja, met gezond verstand en een beetje kennis komt ook Jan Splinter door de winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
meacount schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Mee eens.

Zo moeilijk is het allemaal niet als men wat langer met zijn/haar accu/auto wil doen.

Elke keer volladen naar 100% is minder goed voor de HV accu, zelfs voor je mobieltje is er in de software de mogelijkheid om je mobieltje tot 85% op te laden om zodoende langer plezier van je mobiel te kunnen hebben.... langer als in levensduur van je mobieltje.

In de praktijk en luisterend naar alle adviezen zou je het langst met je accu doen als je hem oplaad van 30% tot 80% en dan liefst op een langzame stand.

Nu is dat in de praktijk niet altijd werkbaar en hangt het ook af hoe je de auto gebruikt.

Zo zal ik zelf de accu tussen de 30% en 80% te proberen te houden, vind dat niet altijd even prettig, je gebruikt zo maar 50% van de range die de auto je bied, maar ik denk dan maar dat het de levensduur en het max bereik van de accu op deze manier zolang mogelijk in goede conditie houd. Voor de aanschaf van een elektrische auto had ik hierover al nagedacht, het is omdat ik niet meer hoef te werken en zodoende meer tijd heb dan de nog werkende medemens, anders had ik er misschien ook wel minder geduld mee, Met de vorige ouderwetse benzineslurpers reed ik liefst zo lang mogelijk op een tank om zo min mogelijk te hoeven tanken, van effe bijna op reserve tot de nok toe vol, tanken is en was nog steeds niet mijn hobby.

Om de accu lang goed te houden dien je het snelladen zoveel mogelijk te vermijden, als het onderweg op langere en verre reizen wel nodig is om onderweg te laden, laad dan niet op tot 100% met snelladen als dat niet nodig is, je accu vind het niet fijn om in recordtempo helemaal volgetrapt te worden.

Langzaam (tot 11kWh) laden tussen de 30% en 80% is ideaal voor je accu.

Langzaam (tot 11kWh) laden naar 100% is niet echt een probleem als je erna de auto niet zo laat staan en er binnen een dag een langere afstand mee gaat rijden. Met andere woorden, niet tot 100% volladen als je het niet nodig hebt en je met een 80% geladen accu lekker uit de voeten kunt.

Snel (tot 140kWh) laden naar 80% is onderweg wel eens nodig, is minder gunstig voor de accu, maar ja, had ie maar geen accu moeten worden en de fabrikant kan niet van je verlangen dat je onderweg uren gaat staan laden om op je bestemming te komen. Dit is voor velen die veel onderweg zijn soms wel een dagelijkse bezigheid.

Snel (tot 140kWh) laden naar 100% is niet goed voor de accu, het zou in sommige omstandigheden wel eens nodig kunnen zijn, maar als het even kan dien je het te vermijden als je wat langer van een gezonde accu wilt kunnen genieten. Houd ook in je achterhoofd dat het stukje laden tussen de 80% en 100% al helemaal niet zo snel meer gaat, als je genoeg hebt aan de 80% om op je eindbestemming te komen alwaar je langzaam kunt laden en daar ook de tijd voor hebt, dan is het zonde van je tijd om de 20% er nog bij te proppen.

Met je gezonde verstand kun je zo veel winst behalen met de levensduur van je accu en je bankrekening als je de laadkosten tenminste voor eigen rekening hebt, snelladen is in veel gevallen duurder dan langzaam laden, als je tenminste niet woont in een gebied die overheerst wordt door het extreem dure TotalEnergies waar je voor het langzaam laden veel meer betaald dan het snelladen bij Tesla.

Een MG4 heb je gekocht om mee te rijden, heb dan ook niet het langdurig stallen en het gebruik als deelauto meegenomen in bovenstaand verhaal. Een Deelauto zal het denk ik zwaarder hebben dan de gezinsauto met maar 1 bestuurder en ook een ander oplaadschema kennen, immers niet leuk als je in een deelauto wil stappen en er zit nog 10% in......

Ja, met gezond verstand en een beetje kennis komt ook Jan Splinter door de winter ;)
Ik weet niet hoe jij 'snel' of met 140Kw tot 100% gaat laden. maar mijn MG4 doet dat sowieso niet. dus mij kijkt het weinig uit te maken of je nu met een DC snellader of met de onboard AC/Dc converter de auto naar 100% brengt.

Verder lijkt me snelladen helemaal niet slechter dan langzaam laden zolang de accu temperatuur maar in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
1234567y schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Ik weet niet hoe jij 'snel' of met 140Kw tot 100% gaat laden. maar mijn MG4 doet dat sowieso niet. dus mij kijkt het weinig uit te maken of je nu met een DC snellader of met de onboard AC/Dc converter de auto naar 100% brengt.

Verder lijkt me snelladen helemaal niet slechter dan langzaam laden zolang de accu temperatuur maar in orde is.
Snelladen verkort zo goed als altijd de levensduur van je accu. Simpelweg, omdat snelladen met hogere temperaturen en stromen gaat. Sterker nog, elke accu gaat niet voor niets vanaf de 80% tot de 100% een stuk langzamer opladen, dat is om je accu te beschermen. Anders zou de levensduur nog korter zijn.

@meacount

Eens met jou. Alleen betreft het 50% gebruiken van je range niet helemaal, dat zie ik anders. Ik gebruik gewoon de range die ik nodig heb en "tank" steeds bij en kan als het nodig is, alsnog gewoon 100% gebruiken.

Of je nu vijf keer 10 liter benzine tankt of één keer 50, blijft ook hetzelfde. Enkel is het nu gemakkelijker, omdat ik thuis de auto aan de laadpaal kan hangen.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingga
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-04-2024
Ikdrinkdreft schreef op maandag 24 juli 2023 @ 00:18:
Even een vraag aan de reeds MG4 rijders hier.
Hoe gaat het handsfree bellen?
En hoe zijn de ervaringen met de clima? Ik lees verhalen dat de MG de temperatuur niet goed kan houden in de cabine.
Als laatst ben ik benieuwd of de traffic jam assist goed werkt. Kan je echt gewoon ervan op aan dat de auto start en stopt?
TJA werkt prima bij langzaam rijdend (<30km/u) verkeer. Vond het de eerste keer wel spannend of er echt op tijd gestopt ging worden. Als je een tijdje stil staat ( wat bij files toch echt vaak voor komt) trekt hij bij mij niet automatisch op maar geeft hij even piepjes dat je gas moet geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
Heinemancp schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Hoezo? Mijn ervaring is dat in 10min verwarmen/koelen voldoende is. Helemaal als deze stroom van het net gehaald wordt ipv uit de HV accu.
10 min is echt heel erg kort! Je moet dat perfect timen anders heeft het geen zin. Daarnaast was op vakantie in zuid Frankrijk de auto minimaal de volle 2x10 min aan het koelen voor het dragelijk was. Als je dan verkeert timed en 5 a 10 min na dat de koeling weer uit staat aankomt dan is de auto weer heet.

Via de laadkabel of HV accu maakt hier niks uit. Behalve dat het niet mogenlijk is om de koeling / verwarming te starten als die aan de laadkabel hangt maar klaar is met laden. Zolang je niet naar de 100% laad kun je daaromheen door de target effe hoger te zetten, het laden weer te starten dan de airco / verwarming aan te zetten en dan het laad target weer terug en het laden stoppen. De airco / verwarming blijft dan wel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Troetelbeer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Snelladen verkort zo goed als altijd de levensduur van je accu. Simpelweg, omdat snelladen met hogere temperaturen en stromen gaat. Sterker nog, elke accu gaat niet voor niets vanaf de 80% tot de 100% een stuk langzamer opladen, dat is om je accu te beschermen. Anders zou de levensduur nog korter zijn.

@meacount

Eens met jou. Alleen betreft het 50% gebruiken van je range niet helemaal, dat zie ik anders. Ik gebruik gewoon de range die ik nodig heb en "tank" steeds bij en kan als het nodig is, alsnog gewoon 100% gebruiken.

Of je nu vijf keer 10 liter benzine tankt of één keer 50, blijft ook hetzelfde. Enkel is het nu gemakkelijker, omdat ik thuis de auto aan de laadpaal kan hangen.
Harryw in "Het grote MG4 topic"

Ja, het laden naar 100% gaat inefficiënt en daarom komt er relatief veel warmte vrij. Maar dat fenomeen heb je toch net zo goed bij een DC snellader, als bij een AC boardloader. Waarom zou een DC lader meer warmte doen vrijkomen bij laden boven de 80%?

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het boven de 80% nog uitmaakt hoe je laad, de cellen hebben sowieso moeite om de lading te accepteren. Linksom of rechtsom.

Voor het laden tot (ongeveer) 80% kan er natuurlijk wel een verschil zitten tussen de twee, want dan gaat met de DC lader hogere stromen lopen, en zal er meer opwarming plaatsvinden.

maar goed, begint beetje offtopic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
1234567y schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:32:
[...]

Voor het laden tot (ongeveer) 80% kan er natuurlijk wel een verschil zitten tussen de twee, want dan gaat met de DC lader hogere stromen kopen, en zal er meer opwarming plaatsvinden.
Hier gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Ik reageerde alleen op deze stelling:
Snel (tot 140kWh) laden naar 100% is niet goed voor de accu,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
1234567y schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Ik reageerde alleen op deze stelling:

[...]
Snelladen is per definitie gewoon minder goed voor je accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 13:22
Afgelopen week 2500km gereden naar onder Valencia. Paar dingen die opvallen: 1 op de 5 keer zijn er systemen niet beschikbaar bij het starten vaak achteruitrij camera, soms Android auto. Positief is dat de hele weg de hotspot het goed bleef doen ook na een grens overgang. Eco mode maakt wel veel uit zit nu gemiddeld rond de 15.5 kWh/100 km erg netjes. Tesla laders werken erg goed. Zelfs al 150kW gehaald. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EJk8AFpOCiqdHJHxyXvhMMF1i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnIyputd2UPr3MujXOJF2IrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop wel dat ze nog meer en profiel instelling komen want elke keer Eco mode aan, alarm toon uit, hotspot aan zijn toch vervelende handelingen.

[ Voor 30% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-08-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
1234567y schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

1234567y schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:32:
[...]

Harryw in "Het grote MG4 topic"

Ja, het laden naar 100% gaat inefficiënt en daarom komt er relatief veel warmte vrij. Maar dat fenomeen heb je toch net zo goed bij een DC snellader, als bij een AC boardloader. Waarom zou een DC lader meer warmte doen vrijkomen bij laden boven de 80%?

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het boven de 80% nog uitmaakt hoe je laad, de cellen hebben sowieso moeite om de lading te accepteren. Linksom of rechtsom.

Voor het laden tot (ongeveer) 80% kan er natuurlijk wel een verschil zitten tussen de twee, want dan gaat met de DC lader hogere stromen lopen, en zal er meer opwarming plaatsvinden.

maar goed, begint beetje offtopic te gaan.
Het leven is niet altijd simpel, de werking en wat het beste voor je HV accu is ook niet simpel. Er zijn meer factoren die je in je overweging kunt meenemen om zolang mogelijk met je HV accu te kunnen doen. Heb een paar voorbeelden gegeven van do's en don'ts. Factoren waar je ook nog rekening mee kunt houden zijn omgevingstemperatuur, de afstand die je moet overbruggen, waar/welk laadstation met een redelijke prijs per kWh, en de tijd die je zelf hebt om voldoende energie te laden voor de afstand die je wilt afleggen. Velen zullen zich daar het hoofd niet over willen breken en de gemakzuchtige mens die niet gehinderd is door enige kennis kan zodoende doorrijden tot 5% a 10% en zodoende gaan snelladen tot weer 100%, de tankgewoonte die ik zelf met de benzine auto ook had.

Helaas gaat dat gemak niet op voor een 100% elektrische auto, tenminste als men wat langer met zijn/haar accu wil doen en niet na een paar jaar al een fors deel van het bereik wil inleveren omdat men er een verkeerde voorstelling van had en ondertussen doende was om zijn/haar HV accu langzaam te verzieken.

Een elektrische auto, en zeker in het geval van de MG4, rijdt heerlijk comfortabel, maar je kan er in vergelijking met een brandstofauto niet hetzelfde gemakzuchtige mee omgaan op het gebied van tanken. Het tanken alleen al, het waar en met welke pas en tegen welk tarief is in het oerwoud van ondoorzichtige aanbieders al een drama/crime waar hoogtijd eens flink met de knuppel tegen opgetreden moet worden, maar helaas heeft onze overheid het te druk met politieke spelletjes, maar dat is weer een ander verhaal in het toch al niet simpele laden van een 100% elektrische auto.

Om een goede voorstelling te krijgen hoe een laadsessie verloopt zou "men" deze onder diverse omstandigheden eens moeten observeren, kost je dan wel wat tijd, maar dan krijg je wel inzicht wat er echt gebeurt en niet iets dat men zich in gedachte voorstelt. Bij snelladen boven 80%, bij een dan toch al te lekker opgewarmde accu liggen de stromen nog zo'n 3x hoger dan bij langzaam laden met 11kWh.

Ook een snel laadsessie (bij een laadpaal die ook echt kan snelladen, dus zo"n 150kWh of meer geval) verloopt efficient, de snellaadpaal zal als men begint met laden als de accu op zo'n 20% staat en de temperatuur goed is(omgeving/accu voorverwarmd/gekoeld) beginnen met soms meer dan 140kWh (eerst opbouwend naar die 140kWh) om daarna rond de 50% of iets eerder al weer langzaam te gaan afbouwen, dit alles om je HV accu tegen schade te behoeden. Tegen de tijd dat de HV accu op zo'n 80% vulling zit loopt er nog ruim 30 kWh. Waar zit de inefficiëntie.... niet bij de laadpaal, die moet immers je accu niet beschadigen, maar kan zitten bij degene die de overige 20% capaciteit niet nodig heeft omdat hij/zij op een tijd dat hij/zij er niet op hoeft te wachten(ligt lekker te knorren) kan langzaam laden. Die overige 20% is ongeveer 12 kW, bij een laadsnelheid van voor het gemak 36kWh heeft men dan nog 1/3 uur nodig en dat is 20 minuten. Wil men die 20 minuten erop wachten omdat men de tijd aan zichzelf heeft en zich ondertussen tegoed doet aan een lading gehaktballen van de truckersstop dan is er niets aan de hand, anders ligt het als men voor een gehaaide baas onderweg is die een riant salaris doorbetaald. De grafiek en laadhoeveelheden hangen ook weer van een paar puntjes af, niet alle snellaadstations hanteren dezelfde grafieken en de omstandigheden/condities van omgeving, materiaal en accu spelen ook een rol waarom iets langer of korter kan duren.

Lastig verhaal, immers voor iedereen kunnen er andere overwegingen zijn waarom men wel of niet voor langzaam/snel en wel of niet tot 100% laden gaat. Blijft het wel een feit dat snelladen niet bijdraagt aan de levensduur van een HV accu, ook het tot 100% volproppen is niet gunstig, maar met gezond verstand en het zo optimaal mogelijk aanpassen aan de omstandigheden kan men een langere levensduur van zijn/haar accu verkrijgen als men zijn/haar laadgedrag optimaliseert.

Oh..... die slijtage waarover we hier praten...... niet iets dat je direct merkt..... het is zo'n langzame sluipmoordenaar en voordat je er echt erg in hebt is het onomkeerbare leed dan reeds geschied. Over de kwaliteit van onze MG4 accu kan ik niets roepen, heb geen idee goe goed dat is, ook al hebben we 7 jaar garantie....... tot helaas 70% en dan ben je onder ongunstige omstandigheden toch 30% kwijt. Niet voor iedereen van zorg, een LM auto 5 jaar gebruik is veel, maar voor een particulier kan het anders liggen.
Troetelbeer schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:38:

@meacount

Denk dat we het wel eens zijn met elkaar, het is alleen een verschil van inzicht. De range is wat men in het algemeen bedoeld als de afstand die men kan afleggen tussen 2 tank/laad beurten.

In het algemeen zal ik proberen de accu tussen de 30% en 80% te houden, daarmee beperk ik dan vrijwillig mijn range, moet ik onvoorzien wel weg voor een langere afstand, dan kan en zal ik waarschijnlijk tot 20% of iets verder doorgaan en daarmee de range verhogen. Heb ik een geplande lange rit, dan laad ik de dag ervoor de accu langzaam op tot 100% om zodoende een ruimere range te krijgen.

Wat jij doet is compleet anders, je hebt dan ook nog eens het gemak van een eigen laadpaal, een luxe waarover ik helaas, driehoog achter, niet kan beschikken, ook al zou ik dat willen. Dan...... 5x tanken/laden of 1x tanken/laden is toch wel een groot verschil en in mijn geval niet doenlijk. De dichtstbijzijnde paal 11kWh is op 400 meter en kost momenteel 61 cent/kWh, en veel prijs gunstiger laadpaal van 11kWh is op bijna 2km afstand en kost 35 cent/kWh. Het verschil in afstand is 3.2km en bij 40kW laden is dan de winst toch 10 euro. Reken ook alle extra slijtage, al zal dat niet veel zijn tussen 1x of 5x laden en alle tijdverlies van koppelen loskoppelen en de looptijd en dan ook al is 5 x 10 = 50 en 1 x 50 = 50, de manier waarop je eraan komt is niet gelijk.

Als ik je verhaal zo begrijp, dan laadt je bij naar 100% om je 100% bereik altijd voorhanden te hebben, toch niet zo'n goed idee, immers een accu vind het niet fijn om constant op 100% lading te staan, in jouw geval zou ik hem dan rond 80% houden en als je weet dat je een lange rit voor de boeg hebt, hem doorladen naar 100%.

Zoals eerder gemeld, het is voor iedereen anders, andere omstandigheden met laden en een ander gebruik/inzet van de auto. Voor niemand zal het dan ook gelijk zijn, ieder voor zich zal dan ook zelf een afweging moeten maken wat voor hem/haar het meest werkbaar is met toch een zo gunstig mogelijke levensduur voor de HV accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
@meacount je moet je niet teveel zorgen maken over accu degradatie. In de praktijk blijkt snelladen hier weinig invloed op te hebben, maar komt het hoofdzakelijk door het aantal laadcycli. En daar heb je weinig invloed op. Het enige wat je daar tegen kan doen is minder rijden, of met een lager verbruik. Dan hoef je immers minder vaak te laden.
Je schrijft dat snelladen schadelijker is voor je batterij, maar het is wel efficiënter. Je moet wel rekening houden dat het laden met lagere snelheden veel meer laadverlies oplevert dan met snelladen. Dus om bv van 20% tot 80% te laden zal aan een AC lader meer kwh kosten dan aan een DC lader.

Het is inderdaad wel beter om de batterij niet langere tijd helemaal vol opgeladen of bijna helemaal leeg te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Twardt op 08-08-2023 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Twardt schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:10:
@meacount je moet je niet teveel zorgen maken over accu degradatie. In de praktijk blijkt snelladen hier weinig invloed op te hebben, maar komt het hoofdzakelijk door het aantal laadcycli. En daar heb je weinig invloed op. Het enige wat je daar tegen kan doen is minder rijden, of met een lager verbruik. Dan hoef je immers minder vaak te laden.
Je schrijft dat snelladen schadelijker is voor je batterij, maar het is wel efficiënter. Je moet wel rekening houden dat het laden met lagere snelheden veel meer laadverlies oplevert dan met snelladen. Dus om bv van 20% tot 80% te laden zal aan een AC lader meer kwh kosten dan aan een DC lader.

Het is inderdaad wel beter om de batterij niet langere tijd helemaal vol opgeladen of bijna helemaal leeg te houden.
Valt allemaal wel mee hoor ik maak me als ex-Nissan Leaf rijder en nu 8 jaar elektrisch geen zorgen. Nissan Leaf batterij had extreem slechte batterij koeling (luchtkoeling passief) dat maakt snelladen juist zo schadelijk en helemaal als je paar keer achter elkaar snel moet laden op doorreis op vakantie naar Italië bv. Met Nissan Leaf te maken gehad met Rapid Gate snelladen uiteindelijk tot 20kW en melding van oververhitting en turtle modus. Uiteindelijk had ik na 5 jaar laden 90% SoH over met laden tot 100% (thuislader geen snelladers meer). Met de Kia e-niro na 5 jaar nog 100% SoH en ook tot 100% geladen vaker snelladers gebruikt maar thuis natuurlijk AC lader.

Ik denk dat de batterij van de MG4 ook geen degradatie gaat geven komende jaren, accu technologie, bms en koeling zijn nu stukken beter dan jaren geleden. Veel plezier met laden tot 100%. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
meacount schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:01:

[...]

Denk dat we het wel eens zijn met elkaar, het is alleen een verschil van inzicht. De range is wat men in het algemeen bedoeld als de afstand die men kan afleggen tussen 2 tank/laad beurten.

In het algemeen zal ik proberen de accu tussen de 30% en 80% te houden, daarmee beperk ik dan vrijwillig mijn range, moet ik onvoorzien wel weg voor een langere afstand, dan kan en zal ik waarschijnlijk tot 20% of iets verder doorgaan en daarmee de range verhogen. Heb ik een geplande lange rit, dan laad ik de dag ervoor de accu langzaam op tot 100% om zodoende een ruimere range te krijgen.

Wat jij doet is compleet anders, je hebt dan ook nog eens het gemak van een eigen laadpaal, een luxe waarover ik helaas, driehoog achter, niet kan beschikken, ook al zou ik dat willen. Dan...... 5x tanken/laden of 1x tanken/laden is toch wel een groot verschil en in mijn geval niet doenlijk. De dichtstbijzijnde paal 11kWh is op 400 meter en kost momenteel 61 cent/kWh, en veel prijs gunstiger laadpaal van 11kWh is op bijna 2km afstand en kost 35 cent/kWh. Het verschil in afstand is 3.2km en bij 40kW laden is dan de winst toch 10 euro. Reken ook alle extra slijtage, al zal dat niet veel zijn tussen 1x of 5x laden en alle tijdverlies van koppelen loskoppelen en de looptijd en dan ook al is 5 x 10 = 50 en 1 x 50 = 50, de manier waarop je eraan komt is niet gelijk.

Als ik je verhaal zo begrijp, dan laadt je bij naar 100% om je 100% bereik altijd voorhanden te hebben, toch niet zo'n goed idee, immers een accu vind het niet fijn om constant op 100% lading te staan, in jouw geval zou ik hem dan rond 80% houden en als je weet dat je een lange rit voor de boeg hebt, hem doorladen naar 100%.

Zoals eerder gemeld, het is voor iedereen anders, andere omstandigheden met laden en een ander gebruik/inzet van de auto. Voor niemand zal het dan ook gelijk zijn, ieder voor zich zal dan ook zelf een afweging moeten maken wat voor hem/haar het meest werkbaar is met toch een zo gunstig mogelijke levensduur voor de HV accu.
Ik laadt altijd tot 80%, enkel tot 100% wanneer het nodig is (nog niet voorgekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msgx
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-03-2024
Vaevictis_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Valt allemaal wel mee hoor ik maak me als ex-Nissan Leaf rijder en nu 8 jaar elektrisch geen zorgen. Nissan Leaf batterij had extreem slechte batterij koeling (luchtkoeling passief) dat maakt snelladen juist zo schadelijk en helemaal als je paar keer achter elkaar snel moet laden op doorreis op vakantie naar Italië bv. Met Nissan Leaf te maken gehad met Rapid Gate snelladen uiteindelijk tot 20kW en melding van oververhitting en turtle modus. Uiteindelijk had ik na 5 jaar laden 90% SoH over met laden tot 100% (thuislader geen snelladers meer). Met de Kia e-niro na 5 jaar nog 100% SoH en ook tot 100% geladen vaker snelladers gebruikt maar thuis natuurlijk AC lader.
Meerdere onderzoeken van Tesla's die al behoorlijk lang meegaan wijzen inderdaad uit dat er relatief weinig degradatie plaatsvind. Gemiddeld maar 10-15% SoH verlies na 250k gereden te hebben. Doe dat maar eens zonder problemen met een ICE auto.

Hier op de zaak hebben we bijvoorbeeld een EV die als "Pool" auto fungeert ( VW ID.3 2020 - 100k op de teller), deze wordt bijna alleen maar via snelladers geladen of AC tot 100% charge. Slechts ~8% degradatie. Met voornamelijk degradatie in het eerste jaar.

Zorgen maken is doorgaans idd niet nodig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Hierbij een link naar een onderzoek met grafieken, zelf samen te stellen!

En toch ben ik benieuwd, mijn vorige EV had 7% verschil tussen bruto en netto capaciteit van de accu, mijn MG4 nu <4%. Wat zou jij doen als je een "goedkope" EV op de markt zet? Ik zou het verschil zo klein mogelijk maken. Hieronder een opsomming van een aantal auto's van de afgelopen jaren, ik zie toch een klein verband tussen introductiejaar en netto capaciteit. Ik verwacht met een oplopend % netto capaciteit, dat de degradatie omgekeerd evenredig daarmee is - want er is minder "buffer". Helaas heb ik geen data abo van ev-database, anders hadden we dit mooi even data-based kunnen vaststellen op basis van introductiejaar maar ook obv prijs. Wellicht is er een relatie te bespeuren.

MG4: 64kWh vs 61.7 kWh - 96.4% netto capaciteit
https://ev-database.org/nl/auto/1708/MG-MG4-Electric-64-kWh

Opel Ampera-e: 62.2 kWh vs 58 kWh - 93.2%
https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

VW id3 (2020): 62kWh vs 58 kWh - 93.5%
https://ev-database.org/nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st

Kia Niro EV (2021): 67.4 kWh vs 64kWh - 95%
https://ev-database.org/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh

Nissan Leaf 30kWh (2015): 30 kWh vs 28 kWh - 93,3%
https://ev-database.org/car/1020/Nissan-Leaf-30-kWh

[ Voor 81% gewijzigd door Heinemancp op 09-08-2023 07:51 . Reden: Data bruto / netto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
@Heinemancp
Het is een heel verhaal ...
Hierbij de samenvatting aan het eind:

Some tips for operating your EVs:

Avoid keeping your car sitting with a full or empty charge. Ideally, keep your SOC between 20–80% particularly when leaving it for longer periods, and only charge it fully for long distance trips.

Minimize fast charging (DCFC). Some high-use duty cycles will need a faster charge, but if your vehicle sits overnight, level 2 should be sufficient for the majority of your charging needs.

Climate is out of an operator’s control, but do what you can to avoid extreme hot temperatures, such as choosing shade when parked on hot days.

High-use is not a concern, so fleets shouldn’t hesitate to put them to work. An EV isn’t useful sitting idle in the fleet yard, and putting on more miles per vehicle is overall a better fleet management practice.

Final thought
Don’t sweat the small stuff. As vehicles come out with larger battery packs, losing some capacity may not impact your day-to-day driving needs, and shouldn’t overshadow the many benefits EVs have to offer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Heinemancp schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:40:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Hierbij een link naar een onderzoek met grafieken, zelf samen te stellen!

En toch ben ik benieuwd, mijn vorige EV had 7% verschil tussen bruto en netto capaciteit van de accu, mijn MG4 nu <4%. Wat zou jij doen als je een "goedkope" EV op de markt zet? Ik zou het verschil zo klein mogelijk maken. Hieronder een opsomming van een aantal auto's van de afgelopen jaren, ik zie toch een klein verband tussen introductiejaar en netto capaciteit. Ik verwacht met een oplopend % netto capaciteit, dat de degradatie omgekeerd evenredig daarmee is - want er is minder "buffer". Helaas heb ik geen data abo van ev-database, anders hadden we dit mooi even data-based kunnen vaststellen op basis van introductiejaar maar ook obv prijs. Wellicht is er een relatie te bespeuren.

MG4: 64kWh vs 61.7 kWh - 96.4% netto capaciteit
https://ev-database.org/nl/auto/1708/MG-MG4-Electric-64-kWh

Opel Ampera-e: 62.2 kWh vs 58 kWh - 93.2%
https://ev-database.org/nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

VW id3 (2020): 62kWh vs 58 kWh - 93.5%
https://ev-database.org/nl/auto/1300/Volkswagen-ID3-1st

Kia Niro EV (2021): 67.4 kWh vs 64kWh - 95%
https://ev-database.org/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh

Nissan Leaf 30kWh (2015): 30 kWh vs 28 kWh - 93,3%
https://ev-database.org/car/1020/Nissan-Leaf-30-kWh
De hoogte van de marge is niet zo belangrijk, meestal laad je de batterij toch op als hij onder een bepaalde percentage komt, want anders kom je straks de drempel niet meer over in de eigen straat. Ik denk dat het de EV bouwers ook niet zoveel uit maakt, 2 kWh meer of minder gaat de oorlog niet winnen.

Het is puur als laatste redmiddel om de batterij levend te houden. Als je onder een bepaald voltage komt (-2 dacht ik) gaat de cel stuk. Dus als de auto een paar procent marge als minimum houdt dan wordt dat beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Fijn om ook een hoop geruststellende berichten te lezen, maar de tijd zal het moeten leren.

Degenen die de geruststellende berichten opstellen geven mij helaas geen garantie, dat moet MG doen, en maar 7 jaar op de accu tot 70% is nu niet echt iets dat super veel vertrouwen geeft.

Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast, better safe than sorry zijn dan van die oude wijsheden die ik in mijn achterhoofd houd, immers waarom zou men deze adviezen geven als het zo goed als niet hoeft en het allemaal wel mee zal vallen?

Zoals met alles zal er wel een gulden middenweg zijn en met een beetje gezond verstand kom je verder dan met..... we zullen wel zien waar het schip strand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Vaevictis_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:28:
Afgelopen week 2500km gereden naar onder Valencia. Paar dingen die opvallen: 1 op de 5 keer zijn er systemen niet beschikbaar bij het starten vaak achteruitrij camera, soms Android auto. Positief is dat de hele weg de hotspot het goed bleef doen ook na een grens overgang. Eco mode maakt wel veel uit zit nu gemiddeld rond de 15.5 kWh/100 km erg netjes. Tesla laders werken erg goed. Zelfs al 150kW gehaald.

Ik hoop wel dat ze nog meer en profiel instelling komen want elke keer Eco mode aan, alarm toon uit, hotspot aan zijn toch vervelende handelingen.
Het zal idd wel fijn zijn als je wat meer de baas over je eigen auto zou mogen zijn en niet elke van alles naar je eigen wens moet instellen. Snow, Eco, Normaal en Sport zijn overigens onder het linker stuur sterretje te zetten, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ja, die van dan doet dit en dan dat het niet zullen we nog wel even houden totdat er een echt goede update voorhanden is, maar er is gelukkig mee te leven, de MG4 compenseert met zijn fijne rijgedrag.

Vraag is meer, hoe beviel de auto op de lange afstand, qua comfort, als echte reisauto over lange afstanden en met hoeveel personen was je onderweg en wat waren dan hun ervaringen met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittig
  • Laatst online: 07-07 19:20
Ik heb een vraag over de i-smart app.
Ben een week op vakantie geweest maar nu werkt de app niet meer , heb al uitgelogd en opnieuw ingelogd.
Maar het werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23
Met een lader aan de deur houd ik nu m'n long range zoveel mogelijk tussen de 20% - 80%. Als ik een wat langere rit moet maken laad ik hem uiteraard gewoon vol.
Gisteren voor het eerst tot 14% leeg gereden. Ik merkte wel dat het opladen van de eerste paar procenten minder efficient leek te gaan. Ik zag aan de p1 meter dat hij aan het laden was met ~9.5kwh en het duurde een half uur om er 3% bij te krijgen. Niet helemaal in verhouding. Wellicht battery heating of iets dergelijks?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
Elektrische autos zijn gemaakt voor in de bergen. Ideaal. Gewoon een hele fijne reisauto, opladen supersnel en hotspot is ook geweldig. Geen rugklachten na dagen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLzeVBNT8YZ3WfcB6dMMp5nYIHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6zwbYfIrxKILDPffaYoxVGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejijdaar
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-02 17:14
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:06:
Elektrische autos zijn gemaakt voor in de bergen. Ideaal. Gewoon een hele fijne reisauto, opladen supersnel en hotspot is ook geweldig. Geen rugklachten na dagen rijden.

[Afbeelding]
Alleen bergaf gereden? 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
Vraag aan degene die gebruik maken van de Thule dakdragers ( @savale , @cold ). Hebben jullie nog iets gedaan om beschadiging van de lak aan de auto te voorkomen bij de deurrand? Ik heb er nu maar niets tussen gedaan, want in de instructie staat er ook niet vermeld, maar het is toch staal op staal.

Ervaren jullie schade aan de lak? Of valt het wel mee?

[ Voor 3% gewijzigd door 1234567y op 09-08-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23
1234567y schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:22:
Vraag aan degene die gebruik maken van de Thule dakdragers ( @savale , @cold ). Hebben jullie nog iets gedaan om beschadiging van de lak aan de auto te voorkomen bij de deurrand? Ik heb er nu maar niets tussen gedaan, want in de instructie staat er ook niet vermeld, maar het is toch staal op staal.

Ik denk dat zolang het niet schuift dat je geen schade aan de lak zult krijgen. Ik haal de drager er daarom niet te pas / onpas af. Ik zal het binnenkort eens bekijken als hij er af gaat, maar maak me niet echt zorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TylerHam
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-09 13:17
Sinds afgelopen dinsdag de gelukkige eigenaar van een MG4 in het rood. Hij rijdt heerlijk. Echter zijn er zoals vaker genoemd wel wat kleine issues. Gemis een knoppen maakt dingen soms wel lastiger, waaronder temperatuur hoger of lager zetten. Nu moet je echt goed naar het scherm kijken ipv ergens een draai aan een knop te geven.

Ik gebruik daarnaast hoofdzakelijk een USB stick voor muziek. De muziek staat standaard op alfabetische volgorde. De bestanden staan echter per map opgeslagen. Gelukkig wel gevonden hoe je naar een mapje kan gaan om alleen die muziek te luisteren, echter daar ook gesorteerd op naam van het nummer ipv op bestandsnaam. Dus niet op volgorde van het album. Overigens heb ik ook al paar keer meegemaakt dat niet meer is gefilterd op het album, en na een paar nummers van een album toch ineens weer alle nummers selecteert.

Wat ik ook mis, is de optie om normale ouderwetse CC te gebruiken ipv ACC. De afstand waarop al wordt afgeremd tot de voorganger is veel te groot naar mijn idee waardoor je met inhalen op de snelweg al ver van te voren van baan moet wisselen. Dus je bent genoodzaakt om toch regelmatig het 'gas'pedaal te gebruiken.

Buiten deze kleine dingetjes ben ik wel erg tevreden! Hiervoor had ik een Hyundai Kona en hoe de actieradius met elkaar te vergelijken is ben ik nog niet achter. Rijgeluid is bij deze nieuwe auto in elk geval minder, wat ook erg fijn is.

Oh ja , weet iemand of je de helderheid van het schermpje bij het stuur kan instellen? Deze vind ik in het donker rijden veel te helder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
TylerHam schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:30:
Sinds afgelopen dinsdag de gelukkige eigenaar van een MG4 in het rood. Hij rijdt heerlijk. Echter zijn er zoals vaker genoemd wel wat kleine issues. Gemis een knoppen maakt dingen soms wel lastiger, waaronder temperatuur hoger of lager zetten. Nu moet je echt goed naar het scherm kijken ipv ergens een draai aan een knop te geven.

Ik gebruik daarnaast hoofdzakelijk een USB stick voor muziek. De muziek staat standaard op alfabetische volgorde. De bestanden staan echter per map opgeslagen. Gelukkig wel gevonden hoe je naar een mapje kan gaan om alleen die muziek te luisteren, echter daar ook gesorteerd op naam van het nummer ipv op bestandsnaam. Dus niet op volgorde van het album. Overigens heb ik ook al paar keer meegemaakt dat niet meer is gefilterd op het album, en na een paar nummers van een album toch ineens weer alle nummers selecteert.

Wat ik ook mis, is de optie om normale ouderwetse CC te gebruiken ipv ACC. De afstand waarop al wordt afgeremd tot de voorganger is veel te groot naar mijn idee waardoor je met inhalen op de snelweg al ver van te voren van baan moet wisselen. Dus je bent genoodzaakt om toch regelmatig het 'gas'pedaal te gebruiken.

Buiten deze kleine dingetjes ben ik wel erg tevreden! Hiervoor had ik een Hyundai Kona en hoe de actieradius met elkaar te vergelijken is ben ik nog niet achter. Rijgeluid is bij deze nieuwe auto in elk geval minder, wat ook erg fijn is.

Oh ja , weet iemand of je de helderheid van het schermpje bij het stuur kan instellen? Deze vind ik in het donker rijden veel te helder.
Gefeliciteerd! En veel plezier ermee, mooie kleur rood!
Temp instellen kan met shortcut met * op rechter kant van het stuurwiel en de joystick.

Display instellen kan op display zelf, naar settings op het scherm en dan minst helder. Maar is veel te helder, dus ook in minste stand is het te licht.

Met linker joystick kan je de afstand tot je voorganger verkleinen van 3 naar 1 streepje. Het is inderdaad jammer dat er geen CC geselecteerd kan worden ipv ACC.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
1234567y schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:22:

Heb er niks tussen gedaan wel de auto daar even goed schoon gemaakt zodat er geen vuil tussen zit.
is ook geen staal op staal omdat die klemmen van Thule een soort plastic laagje hebben, het deel boven op het dak is van rubber dus dat is ook geen issue.

de dakrails zijn er bij ons weer vanaf en er is niet meer te zien dat ze er ooit op hebben gezeten.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

Hmmm, de ervaringen met Van Mossel in Breda zijn in een dalende trend terecht gekomen. Waarschijnlijk omdat de koop toch al binnen is.
Ze gaven aan dat de boot met de auto op 27-07 aan zou komen en toen ik op 26-07 akkoord gaf op de op de offerte werd er aangegeven dat ze uitgingen van aflevering op +/- 10-8.
Toen ik vorige week belde kreeg ik te horen: druk, druk, druk... we bellen nog zodra we de exacte datum hebben. Eerder deze week een e-mail gestuurd naar de desbetreffende verkoper (niets op gehoord) en dus vandaag maar gebeld, maar ze kunnen niemand van de verkopers bereiken.
Dat je de beloofde datum niet haalt kan gebeuren, maar laat een klant wel even wat weten...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:29
TFHfony schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:56:
Hmmm, de ervaringen met Van Mossel in Breda zijn in een dalende trend terecht gekomen. Waarschijnlijk omdat de koop toch al binnen is.
Ze gaven aan dat de boot met de auto op 27-07 aan zou komen en toen ik op 26-07 akkoord gaf op de op de offerte werd er aangegeven dat ze uitgingen van aflevering op +/- 10-8.
Toen ik vorige week belde kreeg ik te horen: druk, druk, druk... we bellen nog zodra we de exacte datum hebben. Eerder deze week een e-mail gestuurd naar de desbetreffende verkoper (niets op gehoord) en dus vandaag maar gebeld, maar ze kunnen niemand van de verkopers bereiken.
Dat je de beloofde datum niet haalt kan gebeuren, maar laat een klant wel even wat weten...
De leveringen worden vanuit Waalwijk gepland.
Wij hadden gisteren een afleverafspraak staan in Breda door Waalwijk ingepland en bevestigd. Werden gisterochtend gebeld door Breda, we hebben geen auto en weten niet waar die is of wanneer ie wel komt (heb al het kentekenbewijs van de RDW ruim een week binnen).
In dit geval ging de zwarte piet naar Waalwijk (hoofdkantoor), daar schijnt het zoals gebruikelijk één grote bende te zijn.
Wanneer ik volgende week niets van Waalwijk hoor over een nieuwe datum gaat er een mail richting directie van Van Mossel, ik heb al wel netjes de dag voor de geplande aflevering betaald, Pannekoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

rschoppema schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

De leveringen worden vanuit Waalwijk gepland.
Wij hadden gisteren een afleverafspraak staan in Breda door Waalwijk ingepland en bevestigd. Werden gisterochtend gebeld door Breda, we hebben geen auto en weten niet waar die is of wanneer ie wel komt (heb al het kentekenbewijs van de RDW ruim een week binnen).
In dit geval ging de zwarte piet naar Waalwijk (hoofdkantoor), daar schijnt het zoals gebruikelijk één grote bende te zijn.
Wanneer ik volgende week niets van Waalwijk hoor over een nieuwe datum gaat er een mail richting directie van Van Mossel, ik heb al wel netjes de dag voor de geplande aflevering betaald, Pannekoeken.
Aha.. Dat grote lelijke gebouw langs de A59? Daar ben ik vandaag al 2 keer langs gereden (Breda -> Den Bosch -> Breda). Nou ja... we wachten rustig af...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
Weet iemand toevallig al iets over de R40 update die one pedal drive geeft en het HVAC menu een andere UI geeft? De nieuwe modeljaar auto's (de auto's dus met de ruitenwisser achter enz.) worden standaard met die update geleverd. Misschien is iemand al bij dealer geweest voor een onderhoud of update en weten we of die ook naar de eerste MG4's komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

TFHfony schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:56:
Nou... Ze belden net terug vanuit van Mossel in Breda. De auto staat blijkbaar inderdaad nog in de haven en hij verwacht niet dat hij de auto deze week nog binnen krijgt. De auto rijklaar maken duurt ook nog een week.
Dus op zijn minst nog 1 week, maar waarschijnlijk 2 weken. Het schijnt een flinke puinhoop te zijn bij van Mossel Waalwijk.
Ik heb gelijk maar voorgesteld dat ze als de wiedeweerga het geld maar eens terug gaan storten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shake
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 20:39
Troetelbeer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:48:
Weet iemand toevallig al iets over de R40 update die one pedal drive geeft en het HVAC menu een andere UI geeft? De nieuwe modeljaar auto's (de auto's dus met de ruitenwisser achter enz.) worden standaard met die update geleverd. Misschien is iemand al bij dealer geweest voor een onderhoud of update en weten we of die ook naar de eerste MG4's komt.
Gisteren onze luxery mj 2022 als een van de eerste (volgens vm r’dam) geüpdatet naar r46. Echter is er buiten hvac en laadscherm UI weinig veranderd one pedal driving is zeker niet aanwezig en ook niet onderweg in komende update’s volgens vk dit is alleen voor mj 23.

[ Voor 3% gewijzigd door shake op 11-08-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
shake schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Gisteren onze luxery mj 2022 als een van de eerste (volgens vm r’dam) geüpdatet naar r46. Echter is er buiten hvac en laadscherm UI weinig veranderd one pedal driving is zeker niet aanwezig en zeer waarschijnlijk ook niet onderweg in komende update’s volgens vk.
Ik heb inmiddels 7 jaar elektrisch rijden ervaringen met een aantal auto;'s en ga er maar vanuit dat de auto feature compleet is afgeleverd. Je krijgt wel UI updates, kleine aanpassingen aan overzichten en bugfixes maar geen nieuwe features (zoals one pedal drive) dat soort zaken doet alleen Tesla zover ik weet. Helaas, zijn autobouwers nog niet echt capabele qua software energineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielN
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-08-2024
TylerHam schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:30:

De temperatuurinstelling is eenvoudig te regelen door het sterretje rechts op het stuur in te drukken. Nu is de "joystick " rechts een schakelaar geworden voor je temperatuur en blaassnelheid.
Het "onnodige " remmen bij gebruik ACC kan je verminderen door na inschakelen ACC met de joystick links de afstand te verkleinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-09 13:52
shake schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Gisteren onze luxery mj 2022 als een van de eerste (volgens vm r’dam) geüpdatet naar r46. Echter is er buiten hvac en laadscherm UI weinig veranderd one pedal driving is zeker niet aanwezig en zeer waarschijnlijk ook niet onderweg in komende update’s volgens vk.
Merk je ook fysiek verschil? zoals in die Duitse update die de LaneKeeping zou moeten afvlakken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shake
Robonus schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Merk je ook fysiek verschil? zoals in die Duitse update die de LaneKeeping zou moeten afvlakken?
De eerste 510km sinds de update is er een wereld van verschil in lka heb hem aanstaan zonder dat je het merkt. Bij dicht op een ononderbroken streep rijden grijpt hij licht in. Maar geen roekeloze bewegingen uit het niets. Onderbroken strepen laat hij je met knipperlichten uit ook rustig naar de volgende rijbaan glijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Laatst online: 05-01 10:16
Vandaag ook toegetreden tot de club van MG4 rijders. Standaard model in zilver. Eerste indruk, heerlijke auto.
Alle software toeters en bellen ben ik nog niet aan toe gekomen. De assistants... ach, het lijkt te werken, maar het is niet mijn rijstijl.

Wel een vraag.. De software versies snap ik niet helemaal... Mijn MPU software eindigt met R21, klinkt heeeeel oud als ik teruglees... Major versie lijkt 69 te zijn voor MPU / MCU (SWI69.... en 69.3.5.0)
En het hidden menu lijkt bij niet te werken. Ik kan klikken op de MPU software versie in systeem menu wat ik wil, maar niets.
Ik heb dan weer wel de one pedal drive optie...
Ik kom er niet helemaal uit als ik hier terugless, maar wil graag een reletief nieuwe versie, waar ig die LKA software naar de laatste versie is gezet. Wat denk jullie, toch even dealer afspraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Vind nu toch eerder in het forum een screenshot, daar gaat het over major versie 68.
Dat was eind juni dit jaat. Nu zijn ze dus op 69 met een R21 minimaal...

Volgens mij komen ze elke dag met een release :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 09:50
Inmiddels de eerste ruim 500 km gereden in de MG4 Luxury, waaronder 2x 180km snelweg. Gemiddeld gebruik op een snelweg rit van 180km:

verbruik: 15.4 kwh / 100 km
snelheid: 80km/h gemiddeld
instellingen: gereden met ACC op 100 km/h en Adaptive regen, afstand 1

Auto rijd soepel en stuurt heerlijk licht. Ervaringen met de rijassistentie:

ACC: is wat hoekig in het afremmen, maar dat lijkt beter te gaan als ik de rijafstand op 1 zet (standaard zet hij hem op 3). Verder lijkt dat ook met adaptive regen wat beter te gaan dan op stand 3, dus die omschakeling heb ik maar op het linker-sterretje gezet.
TJA: maar even geprobeerd. Sturen gaat redelijk goed, maar het blijft tricky omdat hij terwijl je in een bocht zit ineens de lijnen kwijt kan raken en onverwacht uitschakelt. Dat ga je dus mooi rechtdoor de bocht uit.
Dode hoek detectie: aan de rechterkant een keer gehad dat hij, terwijl ik op de rechterbaan reed en er niets naast me zat bizar lang bleef aan staan. Ook irritant dat als je vanuit eigen observatie denkt een baan op te kunnen schuiven maar de auto nog iets detecteert je een stuuringreep krijgt.

Verder vond ik de afstelling van de ruitensproeiers niet geweldig. Ze sproeien erg laag op de ruit. Maar na minimale aanpassing spoten ze weer volledig over de auto heen, dus toch maar weer terug gezet.

Eén keer meegemaakt dat hij niet in D wilde schakelen. Uitstappen, auto afsluiten en opnieuw instappen en alles was weer in orde. O ja, en een keer gezien dat de achteruitrij camera niet inschakelde. Maar toen was ik al gaan rijden voordat alle schermen goed waren opgestart, dus had denk ik daar mee te maken.

Voorlopige conclusie is dat er kleine ongemakken in de software zitten, maar dat ik daar goed mee kan leven. Nog tevreden met de aanschaf dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmrazor
BTW... ik zag ook nog dat Auto Hold altijd aan lijkt te staan. Maakt niet uit hoe de instelling is, hij doet het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
79% en voorspeld 281 km is bij 100% ca 355 km.

Volle nuttige lading is afgerond ca 61 kW.

355km : 61kW = ca 5.8 km per kW

100km : 5.8 km/kW = ca 17.2 kW per 100 km (momentopname)

Het zijn allemaal momentopnamen, ook de voorspelling, ben blij dat ik geen menselijk aanboordcomputer hoef te spelen, zou vreselijke hoofdpijn krijgen van al het rekenwerk met allerlei wisselende omstandigheden die zich keer op keer voordoen ;)

Doet me denken aan dat waarschuwende zinnetje van het handelen in aandelen en afsluiten van extra pensioen door gokbeluste aanbieders van handelen met aandelen:

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst :+

Met je auto heb je het tenminste nog zelf een beetje in de hand (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
dmrazor schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:58:
BTW... ik zag ook nog dat Auto Hold altijd aan lijkt te staan. Maakt niet uit hoe de instelling is, hij doet het altijd.
Vreemd, ik heb het uitgezet en hij doet het dan ook niet...... als ik het aanzet werkt het echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:20
Pittig schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:46:
Ik heb een vraag over de i-smart app.
Ben een week op vakantie geweest maar nu werkt de app niet meer , heb al uitgelogd en opnieuw ingelogd.
Maar het werkt nog niet.
Ook ik krijg af en toe geen contact met de auto.
Als er dan mee gereden wordt, lijkt alles weer te werken.
Dat kan ook toeval zijn, daar ben ik nog niet achter.
Eerst dacht ik dat er iets was met de servers achter I-Smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
jbraamse schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Vaag, ik heb wel bijna altijd dat hij bij de eerste keer Ismart opstarten een time-out krijg. Maar als ik vervolgens op de batterij druk, en weer terug, is de verbinding in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittig
  • Laatst online: 07-07 19:20
jbraamse schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Dat was bij mij ook de oplossing, na een stuk gereden te hebben werkte het weer.
De MG4 blijft je verassen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
1234567y schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Vaag, ik heb wel bijna altijd dat hij bij de eerste keer Ismart opstarten een time-out krijg. Maar als ik vervolgens op de batterij druk, en weer terug, is de verbinding in orde.
Dat komt omdat de auto via een push verbinding gegevens synchroniseert. Bij een request uit de app gaat er commando vanuit de MG cloud naar de auto, die stuurt gegevens door naar de Cloud en zo komt het weer in de app. Dat duurt een seconden tot minuten. Als je rijd dan stuurt ie automatisch gegevens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Vaevictis_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Dat komt omdat de auto via een push verbinding gegevens synchroniseert. Bij een request uit de app gaat er commando vanuit de MG cloud naar de auto, die stuurt gegevens door naar de Cloud en zo komt het weer in de app. Dat duurt een seconden tot minuten. Als je rijd dan stuurt ie automatisch gegevens door.
Er zijn zelfs (onbevestigde) vermoedens dat het eerste bericht van de MG cloud naar de wagen toe een SMS bericht is, dat dit bericht de wagen wakker maakt. Dus reken toch op enkele seconden best case als de wagen in slaap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harryw
Weet iemand of de helderheid van het scherm achter het stuur in te stellen is? Het grote scherm lukt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Harryw schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:54:
Weet iemand of de helderheid van het scherm achter het stuur in te stellen is? Het grote scherm lukt wel.
Rechts op stuur middelste knop met 2 "schermpjes" indrukken, de rechter joystick werkt dan niet meer voor de audio (volume, next, previous) maar je kunt ermee scrollen tussen de dagtellers, overzicht bandenspanning en wat instellingen, waaronder helderheid. Zelfde knop nogmaals indrukken schakelt weer terug naar audio.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebregs
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-08 21:29
Harryw schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:54:
Of kijk anders even naar dit filmpje ;)
Bij 1:33 komt de helderheid aan bod.
YouTube: MG4 Knoppen rechts op het stuur

[ Voor 5% gewijzigd door Zebregs op 13-08-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Zebregs schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:20:
[...]

Of kijk anders even naar dit filmpje ;)
Bij 1:33 komt de helderheid aan bod.
YouTube: MG4 Knoppen rechts op het stuur
Da’s in ieder geval een stuk “helderder” dan mijn uitleg :*)

Iemand een idee wat die grenswaarde snelheidslimiet doet trouwens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebregs
  • Laatst online: 30-08 21:29
zephyr_blues schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Da’s in ieder geval een stuk “helderder” dan mijn uitleg :*)

Iemand een idee wat die grenswaarde snelheidslimiet doet trouwens?
Ja, zie volgende video ;)
YouTube: MG4 Snelheidslimiet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timosoof
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 08:17
Weet iemand waar je de huidige binnentemperatuur op het scherm kan zien?
Ik zie wel de gewenste ingestelde temp. en de buiten temperatuur, maar waar staat de echte binnentemperatuur.
Ja in de app staat binnen en buiten temp.
Maar ergens op een van de auto schermen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Mooi die gaat dus op 110, mijn vriendin wil graag doorrijden ondanks dat ik zeg dat we dan vaker moeten laden. (Opgenomen vermogen boven de 90 km/h is kwadratisch aan de snelheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Vaevictis_ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Mooi die gaat dus op 110, mijn vriendin wil graag doorrijden ondanks dat ik zeg dat we dan vaker moeten laden. (Opgenomen vermogen boven de 90 km/h is kwadratisch aan de snelheid).
Wil ik die grijns wel eens zien, elke keer als ze hem op zijn staart trapt en ze "langzamer rijden" in het scherm krijgt en lekker verder versnelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Heeft iemand een idee of en in hoeverre bij one pedal drive de remlichten aan gaan? Of ook bij bijvoorbeeld zwaar regenereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmrazor
zephyr_blues schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:52:
Heeft iemand een idee of en in hoeverre bij one pedal drive de remlichten aan gaan? Of ook bij bijvoorbeeld zwaar regenereren?
Ik weet het niet zeker maar geloof dat bij stand 3 de remlichten aan gaan. Dat vind ik in elk geval in de UK forums.

En mijn vriendin reed gisteren achter me aan en zag ook dat ze aan gingen terwijl ik alleen normaal remde om echt tot stilstand te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
Op stand 3 en stroompedaal los, gaan de remlichten branden. Bij voldoende vertraging dus. Bij "uitlopen" dus niet, zoals dat ook niet is bij ICE auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Thanks beide. Klinkt goed, ik was al bang dat ik als een knipperende kerstboom over de snelweg zou geen. Dit klinkt prima zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Afgelopen zaterdag de V2L functie van de MG4 geprobeerd door de stofzuiger aan te sluiten en de automatten te stofzuigen. Werkt prima. :)
Was ook even een test of de V2L kabel van MG wel goed werkt want op vakantie hadden we het gourmetstel aangesloten en die leek het eerst te doen, maar na een paar minuten stopte die ermee. Omdat we toen wilden gaan eten, hebben we het maar even gelaten en het gourmetstel aangesloten op het stopcontact van het huisje.
Het gourmetstel trekt volgens de informatie op het apparaat 1350 watt dus dat zou het probleem niet moeten zijn aangezien de MG4 maximaal 2200 watt kan leveren. De stofzuiger pakt op maximaal vermogen ook 2200 watt en dat ging prima, maar ik had die niet op maximale zuigkracht staan.
Bij een volgend uitje bij een vakantiehuis of iets dergelijks het gourmetstel nog maar eens proberen.

V2L heeft wat mij betreft wel toegevoegde waarde want ik hoefde voor het stofzuigen geen lange verlengkabel uit te rollen en kon bij de auto de boel snel en simpel aansluiten. Dat is wel ideaal. :D
Ik ben blij dat ik de V2L kabel erbij geleased heb, Scheelde toch maar een paar euro in de bijtelling en is wel makkelijk om in de kofferbak te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
shake schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

De eerste 510km sinds de update is er een wereld van verschil in lka heb hem aanstaan zonder dat je het merkt. Bij dicht op een ononderbroken streep rijden grijpt hij licht in. Maar geen roekeloze bewegingen uit het niets. Onderbroken strepen laat hij je met knipperlichten uit ook rustig naar de volgende rijbaan glijden.
Zojuist gebeld met VM A'dam om gelijk een afspraak in te plannen voor de R46 update (zit nu nog op R30). Dame aan de lijn leek verrast te zijn dat je de auto uberhaupt kon updaten en was niet bekend met lanekeeping problemen. 8)7

Maargoed, ze heeft de afspraak erin gezet en eerste mogelijkheid was pas in september dus hoop dat dat de auto weer even wat prettiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om de achterbank, de rugleuningen uit de auto te halen? Ik moet eenmalig iets vervoeren wat net niet past en daarvoor zouden de rugleuningen er uit moeten. Ik heb ze aan de zijkanten al los, maar in het midden zitten ze nog op een of andere manier vast. Iemand ervaring hier mee?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmrazor
mrme12345 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:24:
Weet iemand of het mogelijk is om de achterbank, de rugleuningen uit de auto te halen? Ik moet eenmalig iets vervoeren wat net niet past en daarvoor zouden de rugleuningen er uit moeten. Ik heb ze aan de zijkanten al los, maar in het midden zitten ze nog op een of andere manier vast. Iemand ervaring hier mee?
Rugleuningen weet ik niet, maar in dit filmpje van Pim Zebregs kun je (vanwege nieuwe stoelhoezen) wel zien hoe de achterbank er uit kan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
dmrazor schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Rugleuningen weet ik niet, maar in dit filmpje van Pim Zebregs kun je (vanwege nieuwe stoelhoezen) wel zien hoe de achterbank er uit kan:

[YouTube: MG4 lederen stoelhoezen installeren]
Ja die had ik inderdaad al gezien, maar hij haalt ook niet de hele achterbank eruit (in het midden blijft het vast zitten en daar zit zowel de linker als rechter stoel aan vast. En het gaat me om volledig verwijderen van de rugleuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
mrme12345 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Ja die had ik inderdaad al gezien, maar hij haalt ook niet de hele achterbank eruit (in het midden blijft het vast zitten en daar zit zowel de linker als rechter stoel aan vast. En het gaat me om volledig verwijderen van de rugleuningen
YouTube: MG ZS EV #13 Rear seat back removal

dit is zoals het zou kunnen, zie filmpje, maar je blijft met stuk metaal in midden zitten. Maar kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Bij het laden van mijn MG standard valt me op dat AC laden gemiddeld nog niet op 2,5 kW komt, soms zelfs maar 1,5 en hoger dan 3 heb ik nog niet gezien. 3 verschillende palen allen 11kW of hoger.
Is dat te verwachten? Mijn vorige plugin hybryde kon ik weliswaar niet het huidige laadvermogen aflezen, maar die was van leeg naar vol altijd netjes binnen de te verwachten tijd klaar.

En ik was in de veronderstelling dat je de batterij ook voor de standaard kun pre-conditioneren voor snelladen, maar zie nergens een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ok minder. In Spanje met 35 graden op doorreis is de airco uitgevallen. Paar keer auto uitgezet en opnieuw gestart helaas nog geen werkende airco. Iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Vaevictis_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:39:
Ok minder. In Spanje met 35 graden op doorreis is de airco uitgevallen. Paar keer auto uitgezet en opnieuw gestart helaas nog geen werkende airco. Iemand nog een tip?
Emergency power off geprobeerd? Car menu - safety als ik het goed heb. Waar ook auto hold optie zit.
Maar geen idee of dat anders is dan normaal "uitschakelen"
Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
zephyr_blues schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Emergency power off geprobeerd? Car menu - safety als ik het goed heb. Waar ook auto hold optie zit.
Maar geen idee of dat anders is dan normaal "uitschakelen"
Sterkte!
Ja power off inderdaad al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
Vaak helpt het om de auto uit te zetten en op slot te doen voor bijvoorbeeld 20 minuten en het dan weer te proberen. Meteen opnieuw proberen reset de boel niet omdat de auto dan nog wakker is om het maar zo te zeggen.
Ik heb het ook wel eens gehad dat de airco de hele rit niet werkte (ook dezelfde dingen gedaan als jij geprobeerd hebt) en bij een volgende rit op dezelfde dag werkte die ineens wel. Gelukkig daarna niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Robonus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:32:
[...]

Zojuist gebeld met VM A'dam om gelijk een afspraak in te plannen voor de R46 update (zit nu nog op R30). Dame aan de lijn leek verrast te zijn dat je de auto uberhaupt kon updaten en was niet bekend met lanekeeping problemen. 8)7

Maargoed, ze heeft de afspraak erin gezet en eerste mogelijkheid was pas in september dus hoop dat dat de auto weer even wat prettiger maakt.
Ik had iets eerder al aangegeven dan mijn auto (de standard) (deze week binnen) op major versie 69 zit, R21. One pedal drive is bij mij wel aanwezig. Dus misschien even op letten dat je 69 laatste release krijgt? Screenshots op dit forum van eind juni gaven nog 68 aan.
Al is er mogelijk ook een verschil in major versies tussen de verschillende uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaZoUMc1fmYdceC1OQE9xLOSo7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRaDAhMUFQ6tP183DMqH5SIU.jpg?f=fotoalbum_large
Met airco en ventilatie uit scheelt echt veel. Ondanks dat het gemiddelde energieverbruik (over de rit) nauwelijks afneemt wel fors meer range. Zie foto.

[ Voor 17% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-08-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vannacht opgeladen met de Lidl thuislader is wel eens gedeeld in het grote mg ev forum. Deze is instelbaar tijdens het laden op 6, 8, 10, 12 en 16A. Op 16A kreeg ik een foutmelding op het lcd display en zag het voltage zakken onder de 200v. Na het laden ook het aantal kW, kWh en tijd voor laadproces op het display. Fijn apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
zephyr_blues schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Ik had iets eerder al aangegeven dan mijn auto (de standard) (deze week binnen) op major versie 69 zit, R21. One pedal drive is bij mij wel aanwezig. Dus misschien even op letten dat je 69 laatste release krijgt? Screenshots op dit forum van eind juni gaven nog 68 aan.
Al is er mogelijk ook een verschil in major versies tussen de verschillende uitvoeringen.
Ik weet ook niet of de LKA onder de R** nummers valt of iets anders. Ik zal sowieso een andere versie krijgen vermoed ik omdat ik niet het nieuwe 1-pedaldrive model heb maar de "eerste" versie (lux)
Volgensmij zitten er zelfs verschillen tussen welke software op een standard-range zit t.o.v. een Lux, en dan ook weer op het nieuwe 1-pedal model.

Misschien kan @shake een foto delen van zijn gehele softwareversie aangezien die ook een "oude" lux heeft?
Ik zit nu bijvoorbeeld nog op SWI68-29958-13O0R30

NB, blijft natuurlijk te zot voor woorden dat je hiervoor naar de dealer moet ipv een OTA :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Robonus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Ik weet ook niet of de LKA onder de R** nummers valt of iets anders. Ik zal sowieso een andere versie krijgen vermoed ik omdat ik niet het nieuwe 1-pedaldrive model heb maar de "eerste" versie (lux)
Volgensmij zitten er zelfs verschillen tussen welke software op een standard-range zit t.o.v. een Lux, en dan ook weer op het nieuwe 1-pedal model.

Misschien kan @shake een foto delen van zijn gehele softwareversie aangezien die ook een "oude" lux heeft?

NB, blijft natuurlijk te zot voor woorden dat je hiervoor naar de dealer moet ipv een OTA :-(
Luxury heeft toch OTA updates??

Ik zit op SWI69-29958-1100R21 en 69.3.5.0 met mijn standaard.
Het hidden menu doet het niet meer bij mij, dus overige versies kan ik niet ophalen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
zephyr_blues schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Luxury heeft toch OTA updates??

Ik zit op SWI69-29958-1100R21 en 69.3.5.0 met mijn standaard.
Het hidden menu doet het niet meer bij mij, dus overige versies kan ik niet ophalen
Bij MG en ook Nissan werken ze met updates per ECU, ik weet niet hoeveel er in de MG4 zitten maar zijn tientallen losse ECU's met eigen software zoals LKA, airbags, noodrem systeem, radar etc. Vandaar dat je ook verschillende updates hebt en niet 1 grote update die het centraal bijwerkt. Dit verklaart ook wel waarom er zo vaak een deelsysteem niet werkt (en de rest wel) software bugs. Met het uitzetten van de auto wordt alles weer gereset.

Omdat dit veiligheidssystemen zijn mag je deze niet zomaar updaten van MG, zal me niets verbazen als er een lijst is welke ECU versies met elkaar goed samenwerken (en dus getest zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-08-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Tuurlijk moeten alle deelsystemen op elkaar afgestemd zijn, maar de monteurs hebben heus geen geprintte lijst waar ze met pen afgaan welke systemen bij welke horen.

Die hangen die auto aan de PC en een hoofdprogramma zoekt dat allemaal uit. Waarschijnlijk nog vanuit de cloud.

Als dat op die manier gaat zou dat dus ook prima OTA kunnen. De cloud weet welke element versies je hebt, en installeert vanzelf iets als dat kan of nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschoppema
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:29
zephyr_blues schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:09:
Bij het laden van mijn MG standard valt me op dat AC laden gemiddeld nog niet op 2,5 kW komt, soms zelfs maar 1,5 en hoger dan 3 heb ik nog niet gezien. 3 verschillende palen allen 11kW of hoger.
Is dat te verwachten? Mijn vorige plugin hybryde kon ik weliswaar niet het huidige laadvermogen aflezen, maar die was van leeg naar vol altijd netjes binnen de te verwachten tijd klaar.

En ik was in de veronderstelling dat je de batterij ook voor de standaard kun pre-conditioneren voor snelladen, maar zie nergens een optie?
Herkenbaar voor 1 Fase lader. Dan mag je wel een 11 KW paal hebben maar dat is 3 fase (3*16A), jij met 1 fase krijgt dan 1*16A max. En met de huidige laadpaalbalancering zoals bij Vattenfal duikt je laad gemiddelde idd heel ver weg wanneer er nog een andere auto bijkomt.
in dit overzichtje https://ev-database.org/nl/auto/1707/MG-MG4-Electric-51-kWh vind je mogelijke snelheden terug, over het algemeen zijn de publieke AC laadpalen driefase en dan heb je met een 1 Fase lader eigenlijk pech gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
rschoppema schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:08:
[...]

Herkenbaar voor 1 Fase lader. Dan mag je wel een 11 KW paal hebben maar dat is 3 fase (3*16A), jij met 1 fase krijgt dan 1*16A max. En met de huidige laadpaalbalancering zoals bij Vattenfal duikt je laad gemiddelde idd heel ver weg wanneer er nog een andere auto bijkomt.
in dit overzichtje https://ev-database.org/nl/auto/1707/MG-MG4-Electric-51-kWh vind je mogelijke snelheden terug, over het algemeen zijn de publieke AC laadpalen driefase en dan heb je met een 1 Fase lader eigenlijk pech gehad.
Thanks, ik rekende op 6.6, maar helaas. Alleen zelfs die 3.7 kom ik niet in de buurt, ook als ik in mijn eentje aan de paal hang. Vandaag heel even 3, maar lange tijd zelfs onder de 2. Nah je, ik zal er wel mee leren leven, Gelukkig Tesla paaltjes om de hoek als het een keer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Robonus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:43:
Tuurlijk moeten alle deelsystemen op elkaar afgestemd zijn, maar de monteurs hebben heus geen geprintte lijst waar ze met pen afgaan welke systemen bij welke horen.

Die hangen die auto aan de PC en een hoofdprogramma zoekt dat allemaal uit. Waarschijnlijk nog vanuit de cloud.

Als dat op die manier gaat zou dat dus ook prima OTA kunnen. De cloud weet welke element versies je hebt, en installeert vanzelf iets als dat kan of nodig blijkt te zijn.
Tuurlijk gaat het met een laptop en diagnose stekker. Er zijn service bulletins waar in staat welke versies bij elkaar horen. Ze updaten niet zomaar een ECU alleen als er klachten zijn dus niet aanzetten en alles updaten. Ze doen het expres via de dealer vanwege safety issues en ze natuurlijk om dealers aan het werk te houden. Daarnaast zijn ze nog niet zo ver om het ala Tesla een OTA update uit te voeren. Dat vraagt veel van een autobouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honderdjaar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 11:31
Sonicfreak schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Vaak helpt het om de auto uit te zetten en op slot te doen voor bijvoorbeeld 20 minuten en het dan weer te proberen. Meteen opnieuw proberen reset de boel niet omdat de auto dan nog wakker is om het maar zo te zeggen.
Ik heb het ook wel eens gehad dat de airco de hele rit niet werkte (ook dezelfde dingen gedaan als jij geprobeerd hebt) en bij een volgende rit op dezelfde dag werkte die ineens wel. Gelukkig daarna niet meer gehad.
Ik heb dit nu ook 2 keer meegemaakt (op warme dagen).
Ben nog van plan om mg hierover te bellen wat volgens hen de oplossing is en wanneer ze het gaan fixen. 1x is het mij gelukt om het te fixen door uit de auto te gaan, auto op slot te doen en dan via app preconditioning aan te zetten, daarna deed de ac het gewoon normaal.
De andere keer was ik bijna thuis en had ik kinderen in de auto, dus geen zin om uit te stappen en auto af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6
  • Laatst online: 09-09 09:53
Vaevictis_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Daarnaast zijn ze nog niet zo ver om het ala Tesla een OTA update uit te voeren. Dat vraagt veel van een autobouwer.
Maar ik heb juist wél een auto gekocht die OTA updates zou krijgen. Ben niet blij dat het nog steeds zo'n chaos is met de software. Ik wil gewoon het laatste, het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ook last van gehad. Is een update voor. Maar daar heb je nu waarschijnlijk niet veel aan.
Anders even helemaal los van de accu zal werken…

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ron6 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:34:
[...]

Maar ik heb juist wél een auto gekocht die OTA updates zou krijgen. Ben niet blij dat het nog steeds zo'n chaos is met de software. Ik wil gewoon het laatste, het beste.
Zeker eens met wat je als eerste zegt, dus een schandaal dat dit niet werkt terwijl ze dit wel gebruiken als verkoop argument. Het tweede wat je zegt is wat mij betreft wel discutabel.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
honderdjaar schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:42:
[...]

Ik heb dit nu ook 2 keer meegemaakt (op warme dagen).
Ben nog van plan om mg hierover te bellen wat volgens hen de oplossing is en wanneer ze het gaan fixen. 1x is het mij gelukt om het te fixen door uit de auto te gaan, auto op slot te doen en dan via app preconditioning aan te zetten, daarna deed de ac het gewoon normaal.
De andere keer was ik bijna thuis en had ik kinderen in de auto, dus geen zin om uit te stappen en auto af te sluiten.
Er is een update voor de airco die mijn MG4 ook al gehad heeft, maar desondanks heb ik het na de update ook wel een keer gehad dat de airco niet werkte. Gelukkig werkt de airco de laatste tijd wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Uk617d7RDfDh0nyb3mb5gSZ8_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHXilJ3kvw2a5DXBKBY4oWBM.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit dus een Zweedse simkaart / eSIM in de auto mobile data roaming werkt erg goed. Alleen nu wel alle suggesties en talen op website automatisch in het Zweeds.

[ Voor 16% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-08-2023 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
We zijn niet de enigen met wensen, als troost:

https://www.vrt.be/vrtnws...blemen-met-nieuwe-auto-s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Jammer dat we een topic zijn en geen forum met aparte onderwerpen, zou het zoeken naar reeds vaker beantwoorde problemen en meldingen een stuk prettiger maken.

Tip was: Geduld

ongeveer een 15 a 20 minuten.

Auto verlaten, op slot en na 15 a 20 minuten een nieuwe poging was het enige dat hielp met deze storing.

Heb zelf na de update geen storingen met de airco meer gehad, maar zag dat een ander minder gelukkig was.
Vaevictis_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:52:
[Afbeelding]
Met airco en ventilatie uit scheelt echt veel. Ondanks dat het gemiddelde energieverbruik (over de rit) nauwelijks afneemt wel fors meer range. Zie foto.
In dit geval ook weer een voordeel dat ie het niet deed. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shake
Robonus schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynlzE6j4OUWtR-Lg3X9b3kfG5pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvlJOak0iCczIWzBJWUVv1dj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Timosoof
Ik heb een extra lampje aangesloten op het derde remlicht, zodoende zie ik het remlicht in de achteruitkijk spiegel.
Het remlicht gaat branden bij stand 2 en 3 van regeneratief remmen op stand 1 niet,
en ook als je auto hold aan hebt dus als het rem lampje op je dashboard scherm groen is brand je remlicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaWayi7Km6zGCFmaztS0xlfoqLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAOSn5nWD0Wj61pbsxuLd9IR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Gaaf! Gaat ie ook aan als je 'm op A hebt staan? Vraag me af bij hoeveel % regeneratie hij aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timosoof
Robonus schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:38:
Gaaf! Gaat ie ook aan als je 'm op A hebt staan? Vraag me af bij hoeveel % regeneratie hij aan gaat.
Ja, als je voelt dat hij afremt gaat het remlicht aan.
in de stand Zwak voel je niks remmen en gaat het rem licht ook niet aan.
Pagina: 1 ... 6 ... 69 Laatste