De LKA update:
Op 27 juni in Rotterdam bij de dealer geweest om eea te laten updaten, had behoorlijk wat klachten en ook mijn airco had me 3x geweigerd zijn diensten te verlenen.
Om dan gelijk al te de volgende dag te gaan juichen dat alles verholpen is kan dan voorbarig zijn, het moet zich bij mij dan eerst maar eens bewijzen.
De airco heeft mij vanaf die update niet meer in de steek gelaten en daar ben ik natuurlijk heel blij mee, hoop dat hij nu niet in de steek gaat laten omdat ik dat nu hier heb opgeschreven.
Dan de LKA, de vorige versie vond ik vreselijk irritant, zwaar rukkerig en abrubt ingrijpen en onder het rijden had je steeds het gevoel in het stuur dat het systeem constant aanwezig was en al bij voorbaat het niet eens zou zijn met je stuurbewegingen. Een Mien van het ergste soort die je het liefst gelijk al de auto uit wilde gooien, dat deed je dan ook voordat je wegreed snoerde ik haar de mond, Spijt als ik wel wegreed en gauw bemerkte dat ik het vergeten was, zeker als het scherm onder het rijden weer eens vreselijk eigenwijs was tijdens het uitzetten, heb het wat vervloekt........ het scherm en de LKA.
Ja..... we zijn een maandje verder, ondertussen iets minder gereden en is mijn auto beschadigt tijdens de zomerstorm Poly, de schade bedraagt zo rond de 2850 euro en wordt pas de 17e augustus bij Van Mossel hersteld, eerder was er geen plek, wel onderdelen

Duidelijke afspraken gemaakt, krijg een leenauto en mochten er smoezen zijn dat het om wat voor reden niet zou doorgaan, dan verliezen ze de opdracht. Houd jullie wel op de hoogte van dat avontuur als het zover is.
Zoals gezegd ondertussen geen duizenden kilometers afgelegd, maar wel weer de route tussen Heemskerk en Assendelft waar ze ook zo'n weg zonder middenberm hebben en je regelmatig een tegenligger tegenkomt, de 1e keer dat ik deze route had gereden voor de update was er 1 met van die rukken aan het stuur met het idee dat ie je richting de tegenligger wilde laten botsen, niet iets om blij van te worden en ook al door diverse mensen als onacceptabel beschreven, naar mijn mening terecht.
Kort geleden deze route weer gereden, nu een andere ervaring. Was het nu optimaal..... nee. Je dient er na de update rekening mee te houden dat het een hulpsysteem is en blijft en dat jij de verantwoordelijke bent en zoveel mogelijk met beide handen aan het stuur moet rijden.
Is de update een verbetering?
Ja
Het systeem reageert en werkt nu stukken beter en meer volwassen, nog steeds niet volledig uitgerijpt, maar het is niet meer van het plots een ruk aan het stuur geven, je voelt nu in het stuur dat er een correctie aankomt, ben je het op dat moment niet met het systeem eens dan houd je de vooringenomen beweging van het systeem gewoon tegen. Met andere woorden, geen plotse ruk van ha ik heb je en daar ga je, meer iets van ik ga bijsturen....... voel je me aankomen wat ik wil, je kan me nog stoppen en anders ga ik het doen.
Het systeem is flink bijgeschaafd en werkt stukken prettiger, ik moet eerlijk zeggen dat ik deze afgelopen maand nog niet de neiging heb gekregen om het de nek om te draaien en uit te zetten, heb me er dan ook niet aan geirririteerd, dat was in den beginne toch wel even anders, toen vond ik het systeem vreselijk opdringerig overkomen met een soort van houding, jij kan niet rijden sukkel, laat mij maar sturen.
Nu heb ik soms wel eens het idee...... staat het wel aan???? Zo hoort het in weze ook, het betekent ook dat ik aardig binnen mijn rijstrook weet te bewegen en in weze geen ingrepen nodig heb, een compliment voor mijn rijden, zo zou je het ook kunnen zien.
Ja..... in combinatie met de ACC is het de ACC die dan weer negatief opvalt, ook al door diverse mede forumgenoten opgemerkt, de ACC remt af en toe absurd af voor flauwe bochten...... ja ook als hij maar op 1 streepje voor de afstand staat. Als ze met de ACC hetzelfde weten te bereiken als met de LKA..... ja dan wordt je pas echt vrolijk.
Laten we eerlijk zijn, ook al is de LKA stukken vooruitgegaan en echt verbeterd, het blijft een hulpsysteem en we hebben denk ik allemaal wel eens geen zin in bemoeienis en dan kunnen we het uitzetten, en als dat uitzetten dan ook wat makkelijker kan worden gemaakt..... ach, laten we wat te wensen overhouden
Oh..... zeuren/klagen helpt, als we het niet hadden gedaan was er geen verbetering gekomen, maar alleen maar zeuren en geen actie ondernemen, dan blijf je zitten met je probleem.
Als je de juiste weg bewandeld kom je vanzelf op je bestemming