Garrelt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:23:
[...]
Mijn witte Luxury heb ik op 31 mei gekocht en 7 juli opgehaald. Wellicht dat de kleur een rol speelt? Of het feit dat ik een auto inruilde?
Die zakt alleen maar in prijs naarmate de tijd verstrijkt.
Hier heb ik, vreemd genoeg toch wel een andere ervaring, neem ook in je achterhoofd de hoge inflatie, hierdoor kan je gebruikte auto ook in waarde stijgen. Dan is er ook nog het tijdstip/seizoen waarin je inruilt.
Mijn ervaring als particulier:
Van Mossel gaf/bood mij een veel te lage inruilprijs. (ga voordat je een nieuwe auto gaat kopen eerst eens kijken wat je auto zoal kan opbrengen, er zijn diverse sites die je auto wel willen kopen en je een bod doen, het gemiddelde daarvan is een mooi uitgangspunt, er zijn ook koerslijsten online te vinden en je kan eens kijken wat ze zoals bij een dealer vragen voor je auto, hier dien je dan wel reeeel bij te zijn er rekening mee te houden dat je dat niet zult krijgen, immers een dealer moet garantie geven en heeft ook zo zijn kosten.)
Krijg je bij Van Mossel meer of evenveel dan hoef je niet zelf op pad.
Ik kreeg bij Van Mossel 10% minder geboden dan ik volgens bovenstaande methode zou moeten krijgen, Van Mossel wilde niet meer bieden. Heb de auto wel en niet ingeruild, wel op het contract laten zetten, maar wel met de vermelding dat ik hem ook wel eens niet zou kunnen inleveren bij de aflevering van de nieuwe auto, was geen probleem, wel de vraag van de verkoper om dat een week voor de aflevering dan te melden, immers scheelt de verkoper een hoop werk.
Nu kon ik 10% meer voor mijn auto terugkrijgen dan dat Van Mossel mij bood, zou mij wel wat extra werk en wat risico geven, dan krijg je de overweging of je voor een paar duizend euro wel of niet die moeite wil doen en eventueel een paar dagen zonder auto wil zitten en met het OV naar de dealer gaan om je nieuwe auto op te halen.
Uiteindelijk besloten om er zelf wat moeite voor te doen en een goed plan te maken. In mijn geval steeg de waarde van mijn inruiler tijdens moment van aankoop en moment van aflevering, in deze, in mijn geval 9 weken, steeg mijn in te ruilen auto een paar honderd euro in waarde.
Een kleine week voor de aflevering mijn auto ingeleverd bij de hoogste bieder, geld ontvangen en kon zodoende ook ruim op tijd de nieuwe auto afrekenen zonder in de problemen te komen. Mijn winst was in dit geval ruim 11% op de prijs die ik anders had gekregen bij Van Mossel.
Voor een particulier is er dan ook wel wat te verdienen als je je verstand erbij gebruikt en goed voorbereid op pad gaat, het kost wat moeite en misschien wat stress en je kan wat risico lopen, maar als je alles goed hebt gedaan geeft het toch wel voldoening als je er uiteindelijk toch met leuk geldbedrag in je voordeel mee uitkomt.
Van Mossel bied je auto aan bij zijn eigen organisatie van dealers en als je een auto hebt die minder in hun organisatie zit, dan kun je wel eens zuinig worden afgescheept met wel een heel laag prijsje.
Heb hier ook wel gelezen dat mensen wel blij waren met de inruilprijs bij Van Mossel, maar dat is geen garantie dat ieder van ons een goede inruilprijs krijgt.