Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-09 14:32
Racemol schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:46:
De auto gaat sowieso na een dag niet gebruikt te hebben in een slaapstand waarna de app ook niet meer werkt, al denk ik dat de app gebruiken voordat de slaapstand begint die timer weer reset. Maar als je het dus twee dagen vergeet, grote kans dat de auto in slaap is en die krijg je (ik in ieder geval) alleen maar weer goed door de auto een keer te starten.
Mijn ervaring: soms werkt het helemaal niet, ik vermoed dat dit een MG probleem is (server?).

Daarnaast:
Ik heb me aangewend om de app twee keer te refreshen en dan werkt het meestal wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:15
Afgelopen 2 weken op vakantie geweest met de MG4 Luxury in de bergen in Frankrijk. Het was voor ons de eerste langere reis (500km heen / 400km terug).

Het is heel goed bevallen. Laden, zeker met een copiloot, is eigenlijk vrij makkelijk. Tegen de tijd dat we met z'n 3en de benen hebben gestrekt en naar het toilet geweest zijn, is het snelladen eigenlijk alweer gebeurt. En als er dan nog een speeltuintje is, is het laden al klaar voordat je weer bij de auto bent...

Daarnaast hebben we op beiden campings kunnen laden bij de stacaravan dus dat was ook fijn.

Omdat we ook in de bergen (Vercors en Haut Savoie) waren, zie je ook direct het voordeel van een elektrische auto. Waar ICE autos hun remmen verslijten en op z'n best geen brandstof verbruiken in de afdaling, win je een groot deel van de energie terug met een elektrische auto. Het verbruik was dan ook uitstekend in de bergen.

Op de terugweg vanuit Annecy, zelfs 390km kunnen rijden in 1 stuk door Zwitserland, om met 18% nog over aan te komen bij onze bestemming. Gemiddeld verbruik van 12kwh/100km onder andere door niet meer dan 100 te rijden.

Tot zover het positieve. Het negatieve is dat de auto nog steeds trilt bij meer dan 100 km/u. Het lijkt minder dan bij aflevering (in December) maar nog steeds onaanvaardbaar. De garage wilt nog niet echt wat ondernemen, want "ze hebben al bij meerdere MG4 banden, wielen en schokdempers vervangen zonder effect". Iemand nog een succes verhaal? Ik heb het gevoel dat ze bij de problemen met de XPower en Luxury door elkaar halen.

Verder werkt de linker camera niet meer. Dat is vrij irritant.

Binnenkort toch weer terug naar MG...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin.1999
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 12:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiegnsxRt4kd9IhLgazhEGgAQfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZkdNSKYrY9giIwXkF9Pvktg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNVLAU70kYsjJZst_dX2n7zw8bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg856ivT65ZnjxyazeJOrMlA.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine verbruiksupdate na een periode van goed weer vanuit een Comfort. Waar ik in de winter met kou op 18.5 kWh/100 km bleef staan over een kilometer of 10.000 is het verbruik vanaf het voorjaar enorm gedaald. De computer heeft zichzelf een keer gereset helaas, maar in totaal rijd ik nu ook bijna 10.000 kilometer met een gemiddeld verbruik van tussen de 13 en 14 kWh/100 km. Grotendeels lange stukken snelweg met regelmatig stukjes file, doorgaans 105 op de cc en regeneratie op 3. Bandenspanning staat zowel voor als achter op 3.0 bar. Als eerste weg zijn bij het stoplicht blijft leuk, maar verder rijdt ik zo soepel mogelijk. Wat kleine klachten die hier vaker genoemd zijn en een TPMS fout die iedere rit terugkeert, sinds kort een kraak/rammel vanuit het achterste, o.a. bij torderen en in bochten (zelf met duwen en trekken de oorzaak niet kunnen vinden). Erg irritant, maar ben bang dat ze er bij de beurt niets aan willen doen. Ben zeer tevreden over de rijeigenschappen en binnenruimte maar de kwaliteit van plastics e.d. is niet om over naar huis te schrijven. We moeten altijd wat te wensen houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Edwin.1999 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleine verbruiksupdate na een periode van goed weer vanuit een Comfort. Waar ik in de winter met kou op 18.5 kWh/100 km bleef staan over een kilometer of 10.000 is het verbruik vanaf het voorjaar enorm gedaald. De computer heeft zichzelf een keer gereset helaas, maar in totaal rijd ik nu ook bijna 10.000 kilometer met een gemiddeld verbruik van tussen de 13 en 14 kWh/100 km. Grotendeels lange stukken snelweg met regelmatig stukjes file, doorgaans 105 op de cc en regeneratie op 3. Bandenspanning staat zowel voor als achter op 3.0 bar. Als eerste weg zijn bij het stoplicht blijft leuk, maar verder rijdt ik zo soepel mogelijk. Wat kleine klachten die hier vaker genoemd zijn en een TPMS fout die iedere rit terugkeert, sinds kort een kraak/rammel vanuit het achterste, o.a. bij torderen en in bochten (zelf met duwen en trekken de oorzaak niet kunnen vinden). Erg irritant, maar ben bang dat ze er bij de beurt niets aan willen doen. Ben zeer tevreden over de rijeigenschappen en binnenruimte maar de kwaliteit van plastics e.d. is niet om over naar huis te schrijven. We moeten altijd wat te wensen houden!
Hier ook erg tevreden. Verbruik in de zomerperiode is inderdaad heel flink minder als in de winter.

Ben het wel met je eens qua plastic. Het kraakt soms, bij mij vooral in de bochten (wellicht leunt mijn knie dan wat meer tegen het middenconsole, ik weet het niet). Vind de look and feel van het plastic overigens wel prima. Heb Mercedessen gezien die 'goedkoper' ogend plastic gebruikten.

Al met al erg tevreden over de auto. Het is een voordelige auto, waarmee je veel waar voor je geld haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youock
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-08 12:37
Ik heb hier wel eens gelezen dat VM alleen software updates mag uitvoeren van MG als er problemen zijn.

Zelf zou ik graag de nieuwste software krijgen al rijd mijn MG4 standard (dec 2022) prima.

Is er misschien een bepaalde VM vestiging die wel software updates uitvoerd?

[ Voor 6% gewijzigd door youock op 26-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

youock schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:28:
Ik heb hier wel eens gelezen dat VM alleen software updates mag uitvoeren van MG als er problemen zijn.

Zelf zou ik graag de nieuwste software krijgen al rijd mijn MG4 standard (dec 2022) prima.

Ben ik ook benieuwd naar. Bij VM in Hengelo (Kia dealer) kreeg ik wel een update van de LKA (iig ze hadden het over een camera update) nadat ik daar een klacht over had. Niet dat het iets uitmaakte :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itizvincent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-10 20:30
FreeShooter schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:14:
Afgelopen 2 weken op vakantie geweest met de MG4 Luxury in de bergen in Frankrijk. Het was voor ons de eerste langere reis (500km heen / 400km terug).

Het is heel goed bevallen. Laden, zeker met een copiloot, is eigenlijk vrij makkelijk. Tegen de tijd dat we met z'n 3en de benen hebben gestrekt en naar het toilet geweest zijn, is het snelladen eigenlijk alweer gebeurt. En als er dan nog een speeltuintje is, is het laden al klaar voordat je weer bij de auto bent...

Daarnaast hebben we op beiden campings kunnen laden bij de stacaravan dus dat was ook fijn.

Omdat we ook in de bergen (Vercors en Haut Savoie) waren, zie je ook direct het voordeel van een elektrische auto. Waar ICE autos hun remmen verslijten en op z'n best geen brandstof verbruiken in de afdaling, win je een groot deel van de energie terug met een elektrische auto. Het verbruik was dan ook uitstekend in de bergen.

Op de terugweg vanuit Annecy, zelfs 390km kunnen rijden in 1 stuk door Zwitserland, om met 18% nog over aan te komen bij onze bestemming. Gemiddeld verbruik van 12kwh/100km onder andere door niet meer dan 100 te rijden.

Tot zover het positieve. Het negatieve is dat de auto nog steeds trilt bij meer dan 100 km/u. Het lijkt minder dan bij aflevering (in December) maar nog steeds onaanvaardbaar. De garage wilt nog niet echt wat ondernemen, want "ze hebben al bij meerdere MG4 banden, wielen en schokdempers vervangen zonder effect". Iemand nog een succes verhaal? Ik heb het gevoel dat ze bij de problemen met de XPower en Luxury door elkaar halen.

Verder werkt de linker camera niet meer. Dat is vrij irritant.

Binnenkort toch weer terug naar MG...
Dit probleem heb ik sinds de aflevering in Januari ook gehad. Dit toen der tijd aangekaart en met het balanceren van de banden is dit wel iets minder geworden. 2 weken terug een vakantie rit naar kroatie gehad en daarvoor bij 20.000km de banden laten vervangen (sportieve rijstijl vreet banden) na vervanging en balanceren van de banden is het trillen volledig opgelost op normale snelheden en ook op topsnelheid (192 op de teller). De banden garage vertelde mij ook dat de oude banden gecupt waren daarbij was mijn vermoeden dus ook bevestigd.

Edit: Mocht men geintereseerd zijn in een verslag van de 4500km reis naar kroatie en terug zou ik dit ook wel willen delen.

[ Voor 2% gewijzigd door itizvincent op 26-08-2024 12:06 . Reden: Typo en toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo Tomasi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:56
youock schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:28:

Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar als je geen problemen ondervindt met de software, dan is het misschien beter om de software te laten, anders kunnen er ook weer nieuwe problemen geïntroduceerd worden.
Hoe dan ook, ik heb zelf wel wat klachten en verbeterpunten over de rijhulpen en ga woensdag voor reguliere onderhoudsbeurt bij de 48000 kilometer naar Van Mossel in Tiel. Heb aangegeven dat ik voor de diverse rijhulpen wat problemen had en ik kreeg te horen dat het uitvoeren van een update wel mogelijk was. Ik laat nog wel even weten wat het resultaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 15:57
Racemol schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:46:
De auto gaat sowieso na een dag niet gebruikt te hebben in een slaapstand waarna de app ook niet meer werkt, al denk ik dat de app gebruiken voordat de slaapstand begint die timer weer reset. Maar als je het dus twee dagen vergeet, grote kans dat de auto in slaap is en die krijg je (ik in ieder geval) alleen maar weer goed door de auto een keer te starten.
Er schijnt een update te zijn dat de auto niet meer in diepe slaap gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
Paul van Druten schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Er schijnt een update te zijn dat de auto niet meer in diepe slaap gaat...
Zou mooi zijn want ik vind het maar irritant! Er gaan echter zoveel verhalen de rondte dat ik het nog maar moet zien.

Over een paar dagen ga ik onderweg naar Toscane (IT), een ruime 1500km rijden. Met daarna een stuk noord Italie in de Alpen en dan langzaam terug. Totaal zo'n 4000km.

De route al helemaal uitgestippeld waarmee ik bijna uitsluitend Tesla laders hoop te gebruiken. Ik heb een abonnement genomen voor €9,95 per maand waarbij de kWh prijs behoorlijk naar beneden gaat. In Nederland ligt de prijs momenteel zelfs onder wat ik thuis voor elektra betaal, bizar. Maar in Italie is de prijs toch wel weer een stuk hoger.

We gaan het zien maar ik ga de reis (zonder LKA >:) ) met vertrouwen tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:46
Oxellaar schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 01:21:
[...]

Nog nóóit gehad.. Zo'n laag verbruik

Zaterdag een rit van 90km gedaan, 90% snelweg.
Max 110 gereden en heel rustig opgetrokken.
Reed namelijk achter iemand aan in een fordje Ka :P
Maar zelfs dan zit ik op een verbruik van ongeveer 19 op 100

De rit terug reed ik voorop, iets harder gereden, maar niet te gek.
180km gereden en accu was van 100 naar 56% gedaald.

M'n cumulatief verbruik op 5000km is ook 19.5kW/100km
Best hoog dat verbruik. Ik ben gisteren van midden Duitsland (Gottingen) naar huis gereden, 352 Km, verbruik was tot in het Ruhrgebied 15.0, erna liep het op tot 15.9, waarschijnlijk door afkoeling.
Ik heb op stukjes vlak op cc gereden, in de heuvels met de hand, tussen 95 en 110.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 10:20
Edwin.1999 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik een tip kan geven IVM het kraken in de bochten en torderen enz.
Heb ik een ongewone oplossing vanuit het Engelse forum gevonden na uren zoeken .

Ik had hetzelfde en het leek vanuit een achterhoek te komen maar tot m'n verbazing en tip van het forum.
Heb ik zo van die electrische stretch tape 2 keer rond de ijzeren sluiting van de koffer gedaan (het statische stuk waar de haak ihaakt/bumper zijde van de koffer) . En weg is het gekraak !

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-10 21:42
itizvincent schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

Dit probleem heb ik sinds de aflevering in Januari ook gehad. Dit toen der tijd aangekaart en met het balanceren van de banden is dit wel iets minder geworden. 2 weken terug een vakantie rit naar kroatie gehad en daarvoor bij 20.000km de banden laten vervangen (sportieve rijstijl vreet banden) na vervanging en balanceren van de banden is het trillen volledig opgelost op normale snelheden en ook op topsnelheid (192 op de teller). De banden garage vertelde mij ook dat de oude banden gecupt waren daarbij was mijn vermoeden dus ook bevestigd.

Edit: Mocht men geintereseerd zijn in een verslag van de 4500km reis naar kroatie en terug zou ik dit ook wel willen delen.
Dat is goed nieuws. Bij mij krijgen ze het maar niet voor elkaar. Ze vertelden ook dat de banden gecupt zijn. Ze hebben wel voor en achter gewisseld, dat scheelde iets, maar nog steeds trillingen. Bij wie ben je geweest voor de banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Racemol schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Over een paar dagen ga ik onderweg naar Toscane (IT), een ruime 1500km rijden. Met daarna een stuk noord Italie in de Alpen en dan langzaam terug. Totaal zo'n 4000km.
Ik ben vorig jaar naar Italie geweest met de MG4. Het viel me reuze mee. Ook alleen Tesla laders gebruikt, vanwege aantal laders, prijs en betrouwbaarheid. Nergens hoeven wachten, geen problemen met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

nietnormaal schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:19:
[...]

Dat is goed nieuws. Bij mij krijgen ze het maar niet voor elkaar. Ze vertelden ook dat de banden gecupt zijn. Ze hebben wel voor en achter gewisseld, dat scheelde iets, maar nog steeds trillingen. Bij wie ben je geweest voor de banden?
Gecupte banden moet je per definitie vervangen (of trimmen, als dat nog kan). En de oorzaak aanpakken van het cuppen, want dat gebeurt niet zomaar. Dat kan o.a. bandenspanning zijn maar ook verkeerde uitlijning van de auto (bij mij hebben ze de auto opnieuw uitgelijnd)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:54:
[...]

Gecupte banden moet je per definitie vervangen (of trimmen, als dat nog kan). En de oorzaak aanpakken van het cuppen, want dat gebeurt niet zomaar. Dat kan o.a. bandenspanning zijn maar ook verkeerde uitlijning van de auto (bij mij hebben ze de auto opnieuw uitgelijnd)
Voor het comfort kun je gecupte banden inderdaad beter vervangen.
Maar dat is dan ook de enige reden, voor de veiligheid hoef je het niet te doen

Waarschijnlijk is het zo weer terug bij een nieuw set banden.
Het kan wel door verkeerde uitlijning komen
Maar ook het type band en manier van rijden wegen mee.
Ik heb het zo vaak gehad onder diverse auto's, maar heb ze nooit vroegtijdig vervangen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Oxellaar schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Voor het comfort kun je gecupte banden inderdaad beter vervangen.
Maar dat is dan ook de enige reden, voor de veiligheid hoef je het niet te doen

Waarschijnlijk is het zo weer terug bij een nieuw set banden.
Het kan wel door verkeerde uitlijning komen
Maar ook het type band en manier van rijden wegen mee.
Ik heb het zo vaak gehad onder diverse auto's, maar heb ze nooit vroegtijdig vervangen.
Nee, niet voor de veiligheid. Maar je koopt geen stille EV van €35/40k euro om met een stel trillende/herriemakende gecupte banden te gaan rijden. :P (met geen 1 auto trouwens, maar dat is mijn mening)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
-tom-562 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:54:
[...]

Toen ik de auto kreeg stond het stuur helemaal scheef. van Mossel heeft de auto inmiddels 4x gebalanceerd en uitgelijnd, maar hij trekt nog steeds iets naar rechts. De bandenspanning is meestal 2,8 , dat is vanuit van Mossel. Maar dus gecupt.

Ik ben op zoek naar een goede bandenleverancier met de juiste apparatuur om alles goed af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:17:
[...]

Nee, niet voor de veiligheid. Maar je koopt geen stille EV van €35/40k euro om met een stel trillende/herriemakende gecupte banden te gaan rijden. :P (met geen 1 auto trouwens, maar dat is mijn mening)
Ja zo kun je het ook zien.
Maar ik had het zo vaak, dat ik het wel een beetje beu was om te blijven wisselen.
Bijna alle brede banden cuppen na een tijdje is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:44
Oxellaar schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:25:
[...]

Ja zo kun je het ook zien.
Maar ik had het zo vaak, dat ik het wel een beetje beu was om te blijven wisselen.
Bijna alle brede banden cuppen na een tijdje is mijn ervaring.
Las ook dat bredere banden er iets meer last van kunnen krijgen, al heb ik zelf weinig tot geen last van gecupte banden gehad, ze gingen er eerder aan door een wat vlottere rijstijl ;)

Hier van alles over banden te vinden:

https://www.autoweek.nl/b...en-en-dit-doe-je-ertegen/?

Onder dat artikel nog een berg artikelen over banden.

Er zijn overigens maar weinig echt goede en ervaren bedrijven/specialisten op het gebied van uitlijnen, een klus waar goede apparatuur en een goede monteur voor nodig is, maar als je echt last hebt van trillingen en een auto die steeds maar links- of rechtsaf wil, dan wil je er denk ik wel tot 200 euro voor uitgeven om het op te lossen.

Heb ooit in een ver verleden een Ford Sierra mogen bezitten, op het gebied van trillen en sturen was het de beroerste auto die ik ooit heb gehad en had hem met liefde tegen een muur gerost, bij de Sierra was het probleem een veel te licht uitgevoerde vooras constructie en daar kwamen een hoop problemen van zoals het sturen en trillen, ook was je elke 10.000km of eerder al toe aan een stel nieuwe remschijven omdat die bij het minste of geringste al krom trokken. Ze hebben de auto nooit goed kunnen krijgen en ik begrijp dan ook dat je van een auto die trilt en scheef trekt niet vrolijk wordt, ik tenminste niet.

Mijn MG4 Luxery....even afkloppen...... rijdt heerlijk trillingsvrij en trekt niet aan het stuur, het is tot nu toe één van mijn fijnst rijdende auto's, hoop dan ook dat de getroffenen het zover opgelost kunnen krijgen dat ze er geen last meer van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Heb nog steeds het idee dat het niet zoveel van doen heeft met banden, maar de trillingen meer aanwezig zijn/heftiger door worden gegeven dan ieder andere auto. Al vaker gezegd, maar sommige wegen zijn per definitie slechter waarbij je dit bij andere autos voelt in het onderstel merk je dat niet in de cabine of stuur. Bij mijn MG4 is soms zo heftig dat je het stuur ziet trillen bij 100+. Zijn dus net dit soort type wegen. Komt dus soms op de snelweg bij 130 bv helemaal niet voor. Kan echt niet natuurlijk, maar ook verder niks mee gedaan. Na ophalen aangeven en toen alleen gebalanceerd (stuur net zo scheef nog). Rijd nauwelijks snelweg en is lease.

Maar goed, stap zo weer in een Yaris van 2007, heerlijk trillingsvrij en met een recht stuur 😂

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-08-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
Welk merk en type band heb je eronder laten zetten?

Valt me op dat de maat van de MG4 erg prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikdrinkdreft
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-07 18:11
Hier ook lekker op vakantie geweest met de MG4 naar Italië.
Vond het wel wat spannend want nog nooit eerder elektrisch zover gereden.

Viel me allerzins mee. veel van Fastned en Tesla gebruik gemaakt, en in Italië met de EnelX app en hier en daar de anwb pas/shell druppel. met 1x 90ct per KWh. ach, het is vakantie zullen we maar zeggen.

Echter, en ik lees dat ik niet de enige ben, is bij mij ook de data weggevallen.

Ik maakte hier veelal gebruik van i.c.m. mijn Ottocast box. Nu gaf dat wel enige last, want ik gebruik die veel voor google navigatie en de fastned routeplanner.
Nu hebben we altijd de ingebouwde navi achter de hand, maar die heeft dus geen live verkeersupdates meer zonder die data.

Ik lees dat 1 iemand weer data heeft, maar hoe zit dit bij de anderen waarbij die is uitgevallen?

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-09 17:06
Hier al zeker een maand geen dataconnectie meer. Kan uiteraard wel zonder, maar vreemd dat dit ineens uitvalt.
Ikdrinkdreft schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:52:
Hier ook lekker op vakantie geweest met de MG4 naar Italië.
Vond het wel wat spannend want nog nooit eerder elektrisch zover gereden.

Viel me allerzins mee. veel van Fastned en Tesla gebruik gemaakt, en in Italië met de EnelX app en hier en daar de anwb pas/shell druppel. met 1x 90ct per KWh. ach, het is vakantie zullen we maar zeggen.

Echter, en ik lees dat ik niet de enige ben, is bij mij ook de data weggevallen.

Ik maakte hier veelal gebruik van i.c.m. mijn Ottocast box. Nu gaf dat wel enige last, want ik gebruik die veel voor google navigatie en de fastned routeplanner.
Nu hebben we altijd de ingebouwde navi achter de hand, maar die heeft dus geen live verkeersupdates meer zonder die data.

Ik lees dat 1 iemand weer data heeft, maar hoe zit dit bij de anderen waarbij die is uitgevallen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:16

cooper_s1

MINI's rule

Afgelopen maandag 1ste beurt gehad van de MG4 bij van Mossel in Tiel. Beetje apprehensive gezien
vele negatieve ervaringen met van Mossel maar ik was aangenaam verrast. Er zijn een aantal updates
gedaan (welke exact moet ik nog even bekijken) In elk gevl reageert de LKA iets minder heftig lijkt het wel maar de ACC heel zeker. Er wordt nu rustiger afgeremd ipv dat ik zowat in de gordel hang.
Tevens was m'n auto gewassen en zelfs van binnen gestofzuigd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Voor de gene met een rammel van de kofferklep...
Je kan de stootrubbers in lengte verstellen.
Dan staat de klep iets onder spanning als hij dicht zit.

Dit heeft iedere auto trouwens

Aan de klep kun je de rubbers een kleine slag draaien en verstellen, dan weer een slag terug draaien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMfeiGJ1tukP2q2MWqJyNonoxmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wnrbFJ9dQ93DF48jz8iGUFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvoA04Yoihga8iVzlKc-s95b9JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlyO7Iw9T2Cnuqb9nddWV5u6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de bumper kun je zien of ze goed raken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
TTommie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 00:27:
Lol, daar hebben ze je mooi bij neus. Ook wel wat naïef trouwens.

Van Mossel is de MG importeur van Nederland. Zij kunnen gewoon zelf doen en laten wat ze willen. Er wordt echt geen verzoek ingediend bij SAIC of er een update mag worden uitgevoerd. Ze hebben er gewoon geen zin in. Want tijd is geld (En dit is garantie werk), dus als je dit wil moet je op je strepen gaan staan.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit zo’n beroerde dealer meegemaakt als Van Mossel. En ik rij al 21 jaar leaseauto’s. Maar mijn volgende auto's komen nooit meer bij een Van Mossel dealer weg..

[...]
Naar mij eigen ervaring varieerd de kwaliteit tussen de Mossels nogal. MG Nijmegen / Oosterhout is heel matig. Nissan Tiel daarin tegen is een stuk beter, met name als men de discussie over software updates aangaat. Dit was bij onze vorige MG, een ZS, erg nodig. Als je daar een oude BMS had was je de pisang, die wilde alleen laden als je de auto op slot deed en stopte als het laden onderbroken / gepauzeerd werd (zoals bij openbare laadpalen vaak gebeurd).

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:06

TFHfony

Professional Weirdo

Bij mij is de beurt voor mijn MG4 niet eens naar behoren uitgevoerd bij Van Mossel in Breda. Een dag voor ik hem in moest leveren kreeg ik de melding van een te lage bandenspanning linksachter. Omdat de bandenspanning controleren onderdeel was van de beurt had ik zoiets van: mooi! kunnen ze dat mooi meenemen.
De volgende dag ben ik net 300 meter van het terrein af: Precies dezelfde melding... bandenspanning linksachter nog steeds slechts 2.2 bar. Gelijk maar naar de pomp gereden en alles weer op 2.6 gezet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henno Keers
TFHfony schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:09:
Bij mij is de beurt voor mijn MG4 niet eens naar behoren uitgevoerd bij Van Mossel in Breda. Een dag voor ik hem in moest leveren kreeg ik de melding van een te lage bandenspanning linksachter. Omdat de bandenspanning controleren onderdeel was van de beurt had ik zoiets van: mooi! kunnen ze dat mooi meenemen.
De volgende dag ben ik net 300 van het terrein af: Precies dezelfde melding... bandenspanning linksachter nog steeds slechts 2.2 bar. Gelijk maar naar de pomp gereden en alles weer op 2.6 gezet.
2.6 is aan de lage kant voor deze auto. 2.8 en 3.0 kan makkelijk en scheelt in verbruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itizvincent
nietnormaal schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Welk merk en type band heb je eronder laten zetten?

Valt me op dat de maat van de MG4 erg prijzig is.
Ik heb er Michelin Pilot Sport 5 banden onder laten zetten. Geweldige grip op zowel nat als droog weg dek. Dit is in vergelijking met die bridge stones een compleet andere beleving. Wellicht dat dit niet de beste banden zijn voor optimale range maar met 77kWh accu in de Trophy uitvoering zal dat verwaarloosbaar zijn.
Volgens mij waren dit ook banden van 250 euro per stuk alleen rij ik deze auto in de lease. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@itizvincent
Nette bandjes zijn dat! Maar 250ps is wat overdreven, 100 minder komt meer in de buurt.

Ik zit, verplicht, vast aan all seasons.
Opzich Niet verkeerd, een beetje grip op sneeuw is vast niet verkeerd met een EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itizvincent
Oxellaar schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:27:
@itizvincent
Nette bandjes zijn dat! Maar 250ps is wat overdreven, 100 minder komt meer in de buurt.

Ik zit, verplicht, vast aan all seasons.
Opzich Niet verkeerd, een beetje grip op sneeuw is vast niet verkeerd met een EV
Dit is per band inclusief montage en balanceren althans dat is mij verteld.
Voor de winter worden er winterbanden gemonteerd. Hiervoor ben ik eigenlijk nog opzoek naar een type band.
Iemand goede ervaringen met de Michelin PILOT ALPIN 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

greatgonzo

schit-te-rend!

We hebben de MG4 weer als leenauto

Ik wil eigenlijk wel de auto standaard op ECO instellingen hebben staan, in plaats van normaal.
Maar als ik het aanpas, geld dat alleen voor die rit. Bij de volgende rit staat het weer op normaal.

Kun je dit blijvend aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Zover ik weet niet. Schakel altijd direct naar sport, maar elke rit begint met normaal.

Wat is de toegevoegde waarde van ECO eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:05:
We hebben de MG4 weer als leenauto

Ik wil eigenlijk wel de auto standaard op ECO instellingen hebben staan, in plaats van normaal.
Maar als ik het aanpas, geld dat alleen voor die rit. Bij de volgende rit staat het weer op normaal.

Kun je dit blijvend aanpassen?
Kan niet, maar je kan m wel onder de snelkoppeling op t stuur zetten. Geen idee wat die eco doet trouwens, volgensmij alleen de airco op eco mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:
Zover ik weet niet. Schakel altijd direct naar sport, maar elke rit begint met normaal.

De auto reageert iets minder fel op het pedaal, dat vind ik duidelijk te voelen. Of het echt een besparing oplevert? Geen idee. Bij een volle accu gaat de inschatting voor de rang een km of 10 omhoog, maar die schatting klopt sowieso al niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-09 14:32
Probleem met laden:
Sinds een paar weken heb ik een probleem met laden.

Ik start het laden met iSmart en ik kijk af en toe naar de vorderingen.
Dan blijkt dat het laden voortijdig is gestopt en ik zie niet wat de aanleiding zou kunnen zijn.
Wat opvalt is, dat de geschatte eindtijd voor het laden vaak in het verleden ligt.
Voorbeeld: om 09:00u zegt hij dat het laden voltooid is om 08:47u.
Er is geen verschil bij het laden thuis of aan een publieke laadpaal.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Racemol
De reis naar Toscane is super verlopen en de Tesla laders zijn echt ideaal en voordelig. Ik had stops gepland elke 200-270km en dat bleek prima. Ook lekker om na een paar uur even de benen te strekken en je komt ook nog eens leuke plekjes tegen want die laders zijn net even van de snelweg af.

Data verbinding ben ik wel erg teleurgesteld over want die heeft de hele vakantie nog niet gewerkt. In nederland ging het een paar weken terug weer even prima maar de laatste week helemaal geen data gehad… dat is echter snel vergeten zodra ik hier aan een pizza zit met 34c en een goed glas wijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Geniet ervan! Wij zijn 3 jaar terug ook met de Tesla naar Toscane gereden. Bijna allemaal SuC’s gepakt. Inderdaad ideaal. Zitten er inderdaad wel een aantal 10 min van de snelweg af, maar regelmatig bij plekken waar je ook wat kunt doen. Winkelcentrum oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Data werkte vanaf gister middag weer. Zou het kunnen dat MG een bepaalde collectieve maandelijkse limiet heeft en het tegen het einde van de maand op is? Puur speculatie hoor maar wel toevallig dat het op de eerste van de maand weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:

ECO heeft het omgekeerde effect als SPORT
Sport vind ik persoonlijk niet fijn rijden, zeker voor de bijrijder.
In veel ev vind ik dit trouwens het geval.
Het koppel wordt bijzonder heftig vrijgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-10 15:57
Oxellaar schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:15:
[...]

ECO heeft het omgekeerde effect als SPORT
Sport vind ik persoonlijk niet fijn rijden, zeker voor de bijrijder.
In veel ev vind ik dit trouwens het geval.
Het koppel wordt bijzonder heftig vrijgegeven.
Het beste kun je altijd in NORMAAL rijden, vooral als je de grenzen van de MG4 wil leren kennen. Stroompedaal vol in trappen bij een bochtige oprit naar de snelweg etc.
Zo leer de de grenzen kennen. In SPORT werkt het allemaal wat agressiever dus ga je eerde de fout in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrBrainY
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:35
Sport is leuk :D hij is niet sneller, maar gevoeliger, je kunt dan makkelijk Tractioncontrol zen werk laten doen.

uitzetten mag ik niet van mijn vrouw ;D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Paul van Druten schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:52:
[...]

Het beste kun je altijd in NORMAAL rijden, vooral als je de grenzen van de MG4 wil leren kennen. Stroompedaal vol in trappen bij een bochtige oprit naar de snelweg etc.
Zo leer de de grenzen kennen. In SPORT werkt het allemaal wat agressiever dus ga je eerde de fout in!
Ja ik heb heel veel achterwielaandrijving gereden, dus ken de pleziertjes.

De 4 rijdt absoluut goed, maar hij gaat flink eerder de fout in dan een BMW 3 serie.
Je voelt dat er in bochten behoorlijk wat gewicht op de wielen hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Even korte relevante review van MG-concessiehouder Garage Crets in Oud-Turnhout (Belgie). MG4 binnengebracht voor eerste onderhoud, vooraf een mail gestuurd met garantie-klachten (LKA, bluetooth, TJA) en expliciete vraag naar updates.

Ik sprak de zaakvoerder en als het over updates ging dat liet hij blijken dat ze eigenlijk niet wisten hoe dit werkte of dat ze dit niet konden, beetje gemompel errrond. Traffic jam assist heb ik hem moeten uitleggen wat het was en hem doorverwezen naar de handleiding.

Dus het onderhoud is voltooid en heb de wagen teruggekregen zonder enige update (zoals te zien in het "geheim" menu) -- ook nog steeds R30 FICM software, zelfde bluetooth firmware etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Paul van Druten schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:52:
[...]

De comfort is wel degelijk wat sneller als het om optrekken gaat.

MG is met nat weer best wel opletten. Ding kan alle kanten op glijden. Maar achterwielaandrijving is wel fun hoor. Is mijn eerste auto met RWD, maar heb er wel plezier mee 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:53:
[...]

Ja ik heb heel veel achterwielaandrijving gereden, dus ken de pleziertjes.

De 4 rijdt absoluut goed, maar hij gaat flink eerder de fout in dan een BMW 3 serie.
Je voelt dat er in bochten behoorlijk wat gewicht op de wielen hangt
Merk ook wel verschil met m'n vorige auto, ook BMW. Die BMW kon je een stuk harder de bocht in sturen, was wat sportiever. Desondanks is de MG4 een leuk rijdende auto en omdat ie elektrisch is, is ie lekker snel weg bij het stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:34:
[...]

MG is met nat weer best wel opletten. Ding kan alle kanten op glijden. Maar achterwielaandrijving is wel fun hoor. Is mijn eerste auto met RWD, maar heb er wel plezier mee 😅
neem andere banden ! dit hadden wij ook met de eco meegeleverde, nu zitten er 4 seizoen banden onder, glijd veel minder, ik dacht ik heb de Michelin CC2XL-215-50 r17 s95w eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youock
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-08 12:37
Weet er iemand hoe de mg4 standard voor de verwarming zorgt.

Ik weet dat in mijn oude benzineauto de warmte van de motor werd gebruikt. Gebeurt er nu ook zoiets zoals met de warmte van accu/motor? Of is er een actieve verwarming die dus ook extra stroom gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
youock schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:13:
Weet er iemand hoe de mg4 standard voor de verwarming zorgt.

Ik weet dat in mijn oude benzineauto de warmte van de motor werd gebruikt. Gebeurt er nu ook zoiets zoals met de warmte van accu/motor? Of is er een actieve verwarming die dus ook extra stroom gebruikt?
Zonder warmtepomp heeft een EV vaak een doodgewoon verwarmingselement.
Net als in je waterkoker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSun
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Heeft iemand er last van gehad dat thuis laden niet werkt?

Ik heb sinds vandaag een Zaptec Go laten aansluiten, bij het aansluiten begint de Zaptec netjes blauw te branden dat hij stroom geeft. De auto herkent de lader en connect deze ook (lampjes rondom de lader gaan van blauw naar groen). Echter na ongeveer twee seconden geeft hij aan opladen beëindigd en zijn de lampjes rondom de lader wederom blauw.

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
je kunt het testen met een granny charger of andere laadpaal,
werkt dat goed dan zou ik toch contact opnemen met de installateur van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemiddeldeICTer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Mensen met een xPower die tijdens volle acceleratie trillingen door het stuur voelen komen van 0-100?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:12
Oxellaar schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:21:
[...]

Zonder warmtepomp heeft een EV vaak een doodgewoon verwarmingselement.
Net als in je waterkoker
Nee niet helemaal juist. Het is wel een vorm van weerstandsverwarming maar heet een PTC heater. https://www.turbochaos.co...e-coefficient-ptc-heater/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-10 16:13
STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:34:
[...]

Klopt, die standaard Continental banden glijden alle kanten op als het wegdek ook maar iets nat is.

Ik heb ook een setje Cross Climates en die hebben dat probleem in zijn geheel niet, zijn ook net zo stil en comfortabel. Verschil in verbruik weet ik niet.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-09 17:06
Ik laad thuis al ca. 10 maanden, maar afgelopen week hetzelfde verhaal als hieronder. Toen moest ik in de app ieen 'opdracht' akkoord geven m.b.t. privacybeleid. Nadat ik dat gedaan had, ging laden wel gewoon starten.
NoSun schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:42:
Heeft iemand er last van gehad dat thuis laden niet werkt?

Ik heb sinds vandaag een Zaptec Go laten aansluiten, bij het aansluiten begint de Zaptec netjes blauw te branden dat hij stroom geeft. De auto herkent de lader en connect deze ook (lampjes rondom de lader gaan van blauw naar groen). Echter na ongeveer twee seconden geeft hij aan opladen beëindigd en zijn de lampjes rondom de lader wederom blauw.

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:32:
[...]

Nee niet helemaal juist. Het is wel een vorm van weerstandsverwarming maar heet een PTC heater. https://www.turbochaos.co...e-coefficient-ptc-heater/
Klopt, zo heten ze
Maar ook deze elementen worden voor verwarming van water gebruikt.

Laat ik een ander voorbeeld noemen, het is hetzelfde element als in een haardroger of ventilatorkacheltje wordt gebruikt.
Niet echt efficiënt, de COP is bij elektrische verwarming eigenlijk altijd 1 of zelfs lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Oxellaar schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:37:
[...]

Klopt, zo heten ze
Maar ook deze elementen worden voor verwarming van water gebruikt.

Laat ik een ander voorbeeld noemen, het is hetzelfde element als in een haardroger of ventilatorkacheltje wordt gebruikt.
Niet echt efficiënt, de COP is bij elektrische verwarming eigenlijk altijd 1 of zelfs lager.
Hoe kun je bij elektrisch verwarmen geen 100% efficiëntie halen? De energie wordt toch altijd 100% omgezet in warmte? Wat zou er anders mee gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodo6
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-10 17:50

Kodo6

Rij MG4 luxury Andes Grey

Twee dingen die me de laatste tijd met mijn MG4 opvallen:
* ik hoor een hard metaalachtig slijpend geluid als ik net geremd heb. En het lijkt vooral voor te komen als ik dan ook een bocht maak. Ik vermoed dat mijn rem dan blijft hangen.
* En verder hoor ik als ik wegrijd een klotsend geluid.

Hebben meer mensen hier last van en/of hebben jullie tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-10 13:02
Kodo6 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:08:
Twee dingen die me de laatste tijd met mijn MG4 opvallen:
* ik hoor een hard metaalachtig slijpend geluid als ik net geremd heb. En het lijkt vooral voor te komen als ik dan ook een bocht maak. Ik vermoed dat mijn rem dan blijft hangen.
* En verder hoor ik als ik wegrijd een klotsend geluid.

Hebben meer mensen hier last van en/of hebben jullie tips?
Ja, iets dergelijks heb ik ook gehad. Na er meerdere keren bij Van Mossel terug geweest te zijn, hebben ze uiteindelijk een steentje verwijderd en daarna was het weg. Waar het precies zat kan ik je helaas niet zeggen, maar het moet iets met het remsysteem te maken gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri64
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-10-2024
ik rij sinds enkele maanden met een Trophy (77kw)
twee vragen ivm het rijbereik

1) je zou denken dat de one pedal driving het rijbereik vergroot omdat alle remenergie naar de batterij gaat, echter verandert het rijbereik niet als ik dit activeer. Is dit echt zuiniger ?

2) het resterende rijbereik, op welk gemiddeld verbruik rekent hij dat ? Op basis van je gemiddelde sinds start ? Sinds de laatste keer laden ? Het lange termijn verbruik ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:50
1) Regenereren, eigenlijk het laden van de batterij, levert ook verliezen op. Dus nee, one pedal is niet per definitie zuiniger. Het beste voor zuinig rijden is uitrollen. Subtiel het pedaal gebruiken = zuinig rijden.
2) Ik heb het idee dat het rijbereik vooral op het actuele rijgedrag/omstandigheden berekend is.
Als ik harder ga rijden zie ik tijdens de rit het verbruik toenenmen en daarmee het bereik sneller afnemen. (duh) Na een week op binnenwegen lijkt mijn lux ook 475km bereik te hebben. Dat ga ik echter nooit halen op de snelweg met 120. Geen auto kan voorspellen wat de omstandigheden en je rijgedrag in de toekomst zullen zijn. De indicator is met recht een GOM. Gok-o-meter.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Grootste voordelen van OPD is dat je veel gedoseerder er en harder kunt afremmen op de motor. Daar zit de grootste winst

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:47:
Grootste voordelen van OPD is dat je veel gedoseerder er en harder kunt afremmen op de motor. Daar zit de grootste winst
Regenereren zoals met OPD is absoluut niet rendabeler dan gewoon heel lang uit laten rollen.
Als je heel sterk regenereert, had je beter je pedaal eerder helemaal los kunnen laten en uitrollen.

In sommige auto's gaat regenereren ook helemaal uit als je in energie besparende modus gaat rijden, want simpelweg, uitrollen is zuiniger.

Verder vind ik OPD en sterk regenereren helemaal niet fijn rijden, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Oxellaar schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:20:
[...]

Regenereren zoals met OPD is absoluut niet rendabeler dan gewoon heel lang uit laten rollen.
Als je heel sterk regenereert, had je beter je pedaal eerder helemaal los kunnen laten en uitrollen.

In sommige auto's gaat regenereren ook helemaal uit als je in energie besparende modus gaat rijden, want simpelweg, uitrollen is zuiniger.

Verder vind ik OPD en sterk regenereren helemaal niet fijn rijden, maar dat is persoonlijk.
OPD lijkt mij een prima compromis voor de rest van het verkeer. Ik heb een hekel aan van die mensen die een paar honderd meter van te voren al hun gas loslaten voor alles en nog wat :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@-tom-562
Dat loslaten van je gas merkt bijna niemand
De MG4 blijft eindeloos uitrollen.
Merk je weinig van als je er achter rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
Oxellaar schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:56:
@-tom-562
Dat loslaten van je gas merkt bijna niemand
De MG4 blijft eindeloos uitrollen.
Merk je weinig van als je er achter rijdt
Bij ons (luxery) staat Regenereren op sterk, dan merk je het wel, ik vermoed zelf dat de remlichten aangaan.
Op licht merk je weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@mrBrainY
Ja... Maar wat ik bedoel is regenereren zo laag mogelijk en dan uit laten rollen.
Wat je dus altijd bij de brandstofmotoren doet.

Het verschilt per rijstijl natuurlijk, als je gewend was om flink op de kruising af te vliegen en vrij hard te remmen, dan heb je baad bij regenereren.

Maar ik merk dat ik vaak harder afrem dan ik eigenlijk zou willen. In veel situaties kun je prima een heel eind uitrollen.
Zodra je daadwerkelijk gaat remmen, regenereer je sowieso.

Vandaar dat ik liever zo licht mogelijk regenereer bij het loslaten van het Epedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
Ah, het is voor mij (rijd hem niet vaak) wennen om de afstand goed in te schatten, geef soms nog beetje gas, dan remt ie minder hard, of moet bij remmen, mijn vrouw doet dat prima :D OPD hebben wij niet, eerste model luxery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
mrBrainY schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:40:
Ah, het is voor mij (rijd hem niet vaak) wennen om de afstand goed in te schatten, geef soms nog beetje gas, dan remt ie minder hard, of moet bij remmen, mijn vrouw doet dat prima :D OPD hebben wij niet, eerste model luxery.
Herkenbaar, dat gaat wel wennen.

Mijn model heeft ook geen OPD en daardoor vind ik het erg lastig/onmogelijk om zonder 'jerk' tot stilstand te komen. Een limousinestop zoals we dat ooit geleerd hebben. Met OPD is dat misschien beter te doen. Mijn vorige handgeschakelde auto was comfortabeler voor de medereizigers. Soms zou ik wel eens met een SAIC engineer een rondje willen maken om hem te wijzen op dit soort vreemde keuzes

[ Voor 7% gewijzigd door 1234567y op 10-09-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:06

TFHfony

Professional Weirdo

Mijn standaard routine als ik in de auto stap:

- OPD aan
- LKA uit

Wegrijden. Heerlijk die OPD!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Vandaag vrouw over de zeik (terrecht overigens) dat de MG een zowat dodelijk ongeluk veroorzaakte doordat deze onterecht vol op de noodrem ging in een bocht (auto kwam op haar weghelft, maar al terug op eigen weg). Als er iemand achter had gezeten had deze nooit kunnen anticiperen. Gevolg wil ik dan niet eens over nadenken. Ik ken het stuk en klopt inderdaad.

Heb het zelf 2x eerder gehad, ook interecht, maar wel met oorzaak net zoals nu.

Denk dat we maar moeten aanleren om front collision uit te zetten voordat er wordt gereden.

Ongebrijpelijk dat dit soort systemen verplicht worden gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@STIMPPYYY
Ik wil niet zeggen dat het systeem goed werkt... Maar als iemand achter je niet meer kan anticiperen op z'n voorligger, dan zit hij gewoonweg te dicht achter je.

Gelukkig heb ik zulke ingrepen nog niet gehad.

• Henno Keers
STIMPPYYY schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:50:
Vandaag vrouw over de zeik (terrecht overigens) dat de MG een zowat dodelijk ongeluk veroorzaakte doordat deze onterecht vol op de noodrem ging in een bocht (auto kwam op haar weghelft, maar al terug op eigen weg). Als er iemand achter had gezeten had deze nooit kunnen anticiperen. Gevolg wil ik dan niet eens over nadenken. Ik ken het stuk en klopt inderdaad.

Heb het zelf 2x eerder gehad, ook interecht, maar wel met oorzaak net zoals nu.

Denk dat we maar moeten aanleren om front collision uit te zetten voordat er wordt gereden.

Ongebrijpelijk dat dit soort systemen verplicht worden gesteld.
Ik denk dat het gedrag van de auto sterk afhankelijk is van de software die de auto "draait".
Je zou er achter moeten komen welke versie van welk component ervoor verantwoordelijk is, en of er een nieuwe versie is die dit gedrag verhelpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zephyr_blues
Oxellaar schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:11:
@STIMPPYYY
Ik wil niet zeggen dat het systeem goed werkt... Maar als iemand achter je niet meer kan anticiperen op z'n voorligger, dan zit hij gewoonweg te dicht achter je.

Gelukkig heb ik zulke ingrepen nog niet gehad.
Ik heb het onlangs gehad op een ruime kruising, ik linksaf tegenligger linksaf en voorlangs kruisen. Front collision vol in de ankers. Als je dan meerijdt met het verkeer en voor je gaat iemand zo zonder reden vol op de rem gaat, dan rem je dat echt niet meer bij. Gelukkig niemand achter me. Ik hoop oprecht dat ik NOOIT iemand hoef uit te leggen dat de auto ingreep, en dat die persoon vervolgens ook als schuldige wordt aangewezen waar dat MG zou moeten zijn. Het is echt een bloedlinke "feature".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zephyr_blues
mrBrainY schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:05:
[...]

Bij ons (luxery) staat Regenereren op sterk, dan merk je het wel, ik vermoed zelf dat de remlichten aangaan.
Op licht merk je weinig.
Remlichten gaan aan bij power -10 of lager

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 11:24
1234567y schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:06:
[...]

Mijn model heeft ook geen OPD en daardoor vind ik het erg lastig/onmogelijk om zonder 'jerk' tot stilstand te komen. Een limousinestop zoals we dat ooit geleerd hebben. Met OPD is dat misschien beter te doen. Mijn vorige handgeschakelde auto was comfortabeler voor de medereizigers. Soms zou ik wel eens met een SAIC engineer een rondje willen maken om hem te wijzen op dit soort vreemde keuzes
Kwestie van de aangrijpingspunten vinden. Niet helemaal de voet omhoog maar nog licht het pedaal indrukken tot je bijna stil staat. Ik heb er niet altijd zin in om zo keurig te rijden maar het is zeker te doen.

• Oxellaar
  • Niet online
Kom er nu wel achter dat een warmtepomp niet helemaal fantastisch is met dit weer.
Hij kan namelijk niet verwarmen en koelen gelijktijdig, wat bij een brandstofauto wel kan.
Vraag me af of dit bij de Standaard versie MG4 ook kan?

Met dit vochtige weer had ik altijd de airco en de verwarming aan, nooit last van beslagen ramen.
Maar in de MG heb ik dat dus wel, het voelt ook vochtig in de auto.
Terwijl ik toch genoeg kilometers rij om een auto goed droog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:46
Oxellaar schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:14:
Kom er nu wel achter dat een warmtepomp niet helemaal fantastisch is met dit weer.
Hij kan namelijk niet verwarmen en koelen gelijktijdig, wat bij een brandstofauto wel kan.
Vraag me af of dit bij de Standaard versie MG4 ook kan?

Met dit vochtige weer had ik altijd de airco en de verwarming aan, nooit last van beslagen ramen.
Maar in de MG heb ik dat dus wel, het voelt ook vochtig in de auto.
Terwijl ik toch genoeg kilometers rij om een auto goed droog te houden.
Hoogstwaarschijnlijk staat je luchtcirculatiestand aan, of op automatisch (werkt nooit hoe je het wilt). Dan zuigt ie dus geen droge lucht van buiten maar pompt ie dezelfde natte lucht rond door je cabine.

Bij je aircoscherm het knopje kiezen zodat het pijltje van buiten naar binnen wijst.

• Oxellaar
  • Niet online
@Robonus Eerst stond hij op automatisch, maar dat heb ik al omgezet naar buitenlucht.
Maar weinig effect

En droge buitenlucht, dat hebben we in Nederland maar een maand of 3 per jaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:46
Wat ook goed werkt is de knop die daarvoor speciaal gemaakt is (groene vierkant) die zet alle blazers op de voorruit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2yyg3eY.jpeg

Daarnaast moet je bij gewoon rijden wel zorgen dat de aircounit uberhaupt aan staat (rode vierkant links) (staat hier dus uit, en doet helemaal niks). En dat de lucht van buiten wordt aangezogen (rode vierkant rechts, dus niet met dit weergegeven plaatje). Daarnaast moet ook wel je knopje voor voorruitblazer geactiveerd zijn, dat betekend dat er een lichtlbauwe rand omheen moet zijn. Die staat in dit voorbeeld ook uit, dus blaast niks naar je voorruit.

Wat ik hier ook weleens heb gelezen is dat de dealer bij uitgave van de auto niet de dopjes onderop de deurportieren heeft verwijderd waardoor vocht in de portieren kan ophopen. Onder je deur schijnen open gaatjes te zien moeten zijn.

En bij sommige MG4 eigenaren zit er water in de achterbak ónder de dubbele bodem (dus ook de band-reparatie set eruit halen) Dat is ook funest voor je beslagen voorruit.

[ Voor 10% gewijzigd door Robonus op 12-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Robonus
Ja... Zeker moet A/C aanstaan, anders doet je verwarming het ook niet ;)

En om continu met de voorruit hoge fanstand aan te rijden, is niet de bedoeling

Ik heb last van een bedompte vochtige warme lucht in de auto en soms beslaan de ramen overal een beetje.
A/C staat dan aan op verwarmen, temp op 25, fan op 5, op voorruit en voeten en buitenlucht.

Koelen=drogen en verwamen gelijktijdig geeft een veel beter klimaat in de auto.
En dat kan niet met een warmtepomp helaas :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racemol
Ik had in het begin, de eerste 2 a 3 maanden ook last van veel vocht binnen maar nadat ik de circulatie goed heb gezet (alleen buitenlucht) is het probleem eigenlijk langzaam over gegaan.

Ik ben terug uit Italie en ik zal binnenkort mijn ervaring delen maar ik kan al kort verklappen dat het allemaal prima is verlopen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Racemol
Hierbij mijn reisverslag.

Dit was voor mij de eerste vakantie met een EV. In mijn omgeving hoorde ik vaak verhalen dat het haast onmogelijk zou zijn, dat laden veel te traag gaat, enzovoort. Maar eerlijk gezegd viel het mij echt mee. Is de reis langer dan met een traditionele benzine- of dieselauto? Ja, zeker, maar het heeft ook zo z'n voordelen. Na zo’n 250 km is het eigenlijk wel lekker om even uit te stappen en een pauze van 20 minuten te nemen. Soms hebben we zelfs wat langer pauze gehouden, omdat we op mooie plekjes terechtkwamen. Zoals hier in Zwitserland bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZxrpL95LFmwr_lUZCArGrlft4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0mRahj3UZg6KDpcdBRFELtM.jpg?f=fotoalbum_large

In twee dagen ben ik naar Toscane gereden, ongeveer 1500 km in totaal. Op de eerste dag heb ik al ruim 1000 km afgelegd en net over de grens van Zwitserland en Italië, bij Como, overnacht in een hotel. Dag 1 bestond uit vijf laadstops, met afstanden variërend van 150 km tot 278 km. Op dag 2 had ik slechts twee laadstops. Voor mij voelde een afstand van zo’n 225 km het meest comfortabel, dat zou ik ideaal noemen. Dan kun je de auto mooi tot 80% opladen, wat precies genoeg bereik geeft om met een fijne buffer je bestemming te bereiken. Er zat ook een stop van 150 km tussen, omdat dat toevallig handig uitkwam met de Tesla Superchargers. Dat bleek eigenlijk ook prima te werken—tien minuten laden en we konden weer verder.

Laden op locatie in Italië is me ook goed bevallen. Zelfs in de kleinere dorpjes in het noorden vind je vaak wel een 11kW-lader, waardoor je bijvoorbeeld je auto kunt opladen terwijl je een stadje verkent of uit eten gaat. Daarnaast zijn er ook wat 50kW-snelladers verspreid, die me onderweg een keer goed uit de brand hebben geholpen. Wat wel soms voorkomt, is dat Italianen hun auto parkeren op laadplekken, zelfs als dat niet mag. Dat is best frustrerend, vooral als het enige laadpunt in de stad geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld een oud busje. Ik geloof dat ze dat "je bent ICED" noemen.

Er is ook iets vervelends gebeurd tijdens de reis. Ik had mijn route gepland via een externe website voor Tesla-laders en kwam aan bij een laadpunt nabij Milaan dat niet in de Tesla-app stond. Ik had de laadstekker al aangesloten, maar kon de sessie niet starten. Intussen was de stekker wel vergrendeld. Na veel gedoe lukte het me pas na 15 minuten om de stekker los te koppelen, nadat ik mijn infotainmentsysteem had gereset (al vermoed ik dat dat er eigenlijk niets mee te maken had). Dit zorgde wel even voor wat stress, maar gelukkig had ik nog genoeg bereik om de volgende Tesla-lader te halen.

Op de heenreis in Nederland had ik nog even lekker doorgetrapt. We vertrokken namelijk om 3 uur ’s nachts, en ik dacht: laat ik alvast wat kilometers maken. Maar toen haalde ik de eerste stop in Maastricht (222 km) bijna niet. Dat gaf me wel even wat "range anxiety", vooral omdat er later langere stukken tussen zaten. En dat terwijl ik begon met bijna 100% batterij. Het blijkt dus dat 140 km/u rijden echt flink wat energie verbruikt (duh! - toch een eyeopener voor mij). Nadat ik me aan de snelheidslimiet hield, ging het een stuk beter, maar ik merk dat rond de 80 km/u het verbruik echt ideaal is. Op de snelweg is dat natuurlijk niet te doen, maar op B-wegen is het bereik van deze auto echt indrukwekkend.

In de bergen rijden is echt geweldig. De auto voelt super stabiel, zowel bij steile beklimmingen als afdalingen. Het is ook leuk om te zien dat wanneer je bijvoorbeeld van de San Marco-pas naar beneden rijdt, je verbruik op -20.0 kWh/100 km staat (dat is waarschijnlijk het maximum). De batterij zag ik zelfs oplopen van 54% naar 68% tijdens de afdaling!

Hierbij nog even een plaatje, vroeg in de ochtend helemaal alleen bij de supercharger in Maastricht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFLdsWPRLHAc4DzR-yYz_0_z3Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNWsw5rivy2Mr8xBALDk3zkW.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

En dan, de stats!

Ik heb alleen de terugreis vanuit Noord-Italië bijgehouden. Voor de duidelijkheid: ik had mijn geitenwollen sokken thuisgelaten en reed gewoon lekker met het verkeer mee. Ik ben niet vanuit een hooggelegen gebied vertrokken of iets dergelijks; de route liep via Bergamo (Italië), Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, België, en terug naar Nederland.
  • Totale rijtijd: 15 uur en 21 minuten (inclusief stops 17 uur, ja, het was een lange rit)
  • Kilometers: 1124 km
  • Gemiddelde snelheid: 73 km/u
  • Verbruik: 16,0 kWh/100 km
  • Totaal verbruikt: 180 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY5pjfdtzC9etB-wLspFoCdKKAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1HmNPHrjrXrekThQbmZ3jSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
zephyr_blues schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb het onlangs gehad op een ruime kruising, ik linksaf tegenligger linksaf en voorlangs kruisen. Front collision vol in de ankers. Als je dan meerijdt met het verkeer en voor je gaat iemand zo zonder reden vol op de rem gaat, dan rem je dat echt niet meer bij. Gelukkig niemand achter me. Ik hoop oprecht dat ik NOOIT iemand hoef uit te leggen dat de auto ingreep, en dat die persoon vervolgens ook als schuldige wordt aangewezen waar dat MG zou moeten zijn. Het is echt een bloedlinke "feature".
Zeker weten Front Collision? Kan het niet ELK zijn die ingrijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo Tomasi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:56
Rollo Tomasi schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:31:
[...]
Hoe dan ook, ik heb zelf wel wat klachten en verbeterpunten over de rijhulpen en ga woensdag voor reguliere onderhoudsbeurt bij de 48000 kilometer naar Van Mossel in Tiel. Heb aangegeven dat ik voor de diverse rijhulpen wat problemen had en ik kreeg te horen dat het uitvoeren van een update wel mogelijk was. Ik laat nog wel even weten wat het resultaat is.
Om hier nog even op terug te komen. Ze zijn bijna twee uur bezig geweest, maar updates installeren lukte niet, ze zouden een errormelding gekregen hebben. Beetje jammer, moet een nieuwe afspraak maken.

Na circa 48000 km gemiddeld zo’n 4,1 mm profiel op de banden. Valt me niet tegen.

Opmerkelijk: De SoH van de accu zou nog 100% zijn. Ik heb daar m’n vraagtekens bij, maar soit.

Ik maak binnenkort nog een afspraak voor de updates.
cooper_s1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:55:
Afgelopen maandag 1ste beurt gehad van de MG4 bij van Mossel in Tiel. Beetje apprehensive gezien
vele negatieve ervaringen met van Mossel maar ik was aangenaam verrast. Er zijn een aantal updates
gedaan (welke exact moet ik nog even bekijken) In elk gevl reageert de LKA iets minder heftig lijkt het wel maar de ACC heel zeker. Er wordt nu rustiger afgeremd ipv dat ik zowat in de gordel hang.
Tevens was m'n auto gewassen en zelfs van binnen gestofzuigd!
Netjes, om wat voor updates had je precies gevraagd? Expliciet LKA en ACC? Ik kreeg het idee dat de man die mij te woord stond niet helemaal begreep wat voor updates er geïnstalleerd moetsen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Nice!! Vakantie zelf ook leuk? :P

Wel grappig, de Tesla Maastricht was ik laatst ook, dat was de eerste keer dat ik moest wachten om te laden bij Tesla. Was echt ff in de rij aansluiten. Overdag staat half België daar te laden omdat BE een stuk duurder is. Mooie plaat zo.

Welk model rijd je?

Overigens, einde zomer, de prijzen bij Tesla zijn weer iets verhoogd (met met abo nog steeds lager dan waar ook) :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Garrelt schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:13:
[...]

Zeker weten Front Collision? Kan het niet ELK zijn die ingrijpt?
Ja, was zeker de front collision, zag de melding nog in het scherm. Bovendien heb ik een standaard die heeft geem ELK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
1234567y schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb met b3ide geprobeerd, en met beide lukt het prima. Mogelijk heb je "Auto Hold" aan staan? Die heb ik ook, als je dan net iets te vroeg het rempedaal helemaal loslaat en niet nog een heel klein beetje ingedrukt, dan slaat die voor mijn gevoel af en toe aan en geeft idd alsnog een "jerk". Maar er zijn auto's waar het makkelijker gaat idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
zephyr_blues schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:39:
[...]

Nice!! Vakantie zelf ook leuk? :P

Wel grappig, de Tesla Maastricht was ik laatst ook, dat was de eerste keer dat ik moest wachten om te laden bij Tesla. Was echt ff in de rij aansluiten. Overdag staat half België daar te laden omdat BE een stuk duurder is. Mooie plaat zo.

Welk model rijd je?

Overigens, einde zomer, de prijzen bij Tesla zijn weer iets verhoogd (met met abo nog steeds lager dan waar ook) :/
Ja de prijzen in NL zijn echt bizar laag in vergelijking met andere landen, kan mij voorstellen dat ze dan even snel komen laden. Wachten is niet leuk maar lijkt mij wel gaaf om te zien als het daar helemaal vol staat. Die dwaze herder zal daar wel goede zaken doen dan.

Ik heb op mijn reis geen enkele keer hoeven wachten. In Zwitserland had ik een locatie met maar 6 plekken en die was leeg toen ik aan kwam maar wel vol toen ik terug kwam.

De vakantie zelf was zeer geslaagd te noemen. Ik wilde hier alleen niet off-topic gaan ;)

Ik rij de 64 kWh Luxury versie - 2023 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Leuk verslag @Racemol . Ik zit er aan te denken om volgend jaar ook naar Italië te gaan, in het noorden (Laggo Maggiore, tegen de Zwitserse grens). Alleen het laden in Italië kijkt mij nog wel 'spannend' (qua hoeveelheid laadpalen).

Vaak bu'j te bang!

• STIMPPYYY
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:24:
Leuk verslag @Racemol . Ik zit er aan te denken om volgend jaar ook naar Italië te gaan, in het noorden (Laggo Maggiore, tegen de Zwitserse grens). Alleen het laden in Italië kijkt mij nog wel 'spannend' (qua hoeveelheid laadpalen).
Ik ben er in 2021 geweest met de Tesla, zorg voor een plek waar je ook kunt laden. Je kunt er prima aan het stopcontact laden. Heb zelf elke dag met 10-8amp geladen. Stopcontact werd niet echt warm. Eventueel met goede mobiele lader. Tesla heeft van die pigtails voor hun mobile charger om issues met hitte ed te voorkomen. De weg er naar toe is prima. Wat racemol eigenlijk ook wel aangeeft is dat infrastructuur langzaam verbeterd als ik het zo lees. Echt heerlijk om elektrisch door de bergen fe gaan 😎.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
-tom-562 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:24:
Het verbruik in de bergen viel me verrassend mee. Doordat je langzaam rijdt en tijdens afdalingen energie terugwint, blijft het verbruik laag. Ik heb een week rondgereden iets oostelijker dan waar jij naartoe wil, in de Orobie Alpen, (oosten van Lago di Como) en heb geen moment stress gehad. Ik maakte me van tevoren ook zorgen, maar na mijn ervaring helemaal niet meer.

Ik heb zelfs een paar 50 kW snelladers verspreid door de regio gevonden, die soms handig waren, maar er waren ook genoeg 11/22 kW laders in de dorpjes. In het stadje waar ik verbleef, was er bijvoorbeeld maar één bar, en toevallig stond er een lader op loopafstand. In bijna elk dorpje was wel een lader te vinden. Voor AC-laden heb ik vooral de Shell Recharge-kaart gebruikt en voor DC-laden de Tesla-app.

• Racemol
Even een vraag over onderhoud. In het servicemenu lijkt alleen het aantal kilometers als voorwaarde te staan, maar ik meen me te herinneren dat er ook een termijn van een jaar is. Hoe zit dat precies? Mijn auto is over twee maanden een jaar oud, maar als ik in "Mijn Van Mossel" kijk, kan ik niets vinden over een eventueel onderhoudsschema.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Racemol schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:36:
Even een vraag over onderhoud. In het servicemenu lijkt alleen het aantal kilometers als voorwaarde te staan, maar ik meen me te herinneren dat er ook een termijn van een jaar is. Hoe zit dat precies? Mijn auto is over twee maanden een jaar oud, maar als ik in "Mijn Van Mossel" kijk, kan ik niets vinden over een eventueel onderhoudsschema.
Zie document onderhoudsschema - normaal elke 12 maanden of 24 000 km dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRUp3GsN1hSe_u5LiIB0WZhPv5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xfXomf5uuL7n1m4dYjBDJiwZ.png?f=fotoalbum_large

• Racemol
Contact gehad met VM (ze belde me zelfs op na het invullen van het contact formulier!) en het is inderdaad 1 jaar of 24.000km, wat het eerste komt. Ik heb dus maar een afspraak gemaakt.

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:12
Racemol schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:00:
Contact gehad met VM (ze belde me zelfs op na het invullen van het contact formulier!) en het is inderdaad 1 jaar of 24.000km, wat het eerste komt. Ik heb dus maar een afspraak gemaakt.
Bijzonder... moet je dat zelf inplannen? Normaliter krijg je toch een melding van je garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
dmrazor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:04:
[...]

Bijzonder... moet je dat zelf inplannen? Normaliter krijg je toch een melding van je garage?
Zou je zeggen inderdaad. De auto geeft het bij mij in ieder geval zelf niets aan en enkele collega's van mij hebben ook geen bericht van VM gehad maar ik sluit niet uit dat zij het bericht gemist hebben hoor. Ik wilde er zelf niet op wachten gezien hoe druk garages tegenwoordig zijn en ik behoud mijn fabrieks- en mobiliteits-garantie graag, dus ik heb zelf maar een afspraak gemaakt.

PS ik was totaal niet tevreden met VM Kia in Amersfoort dus ik heb nu maar een afspraak gemaakt bij VM MG in Amsterdam. Eens zien of dat een verbetering geeft. Ze hebben mijn opmerkingen in ieder geval gelezen want ik krijg zojuist netjes bericht dat de afspraak bevestigd is en de punten die ik opgenoemd heb staan op de werkbon. Mij benieuwen of er ook echt naar gekeken wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Racemol op 19-09-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:44
dmrazor schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:04:
[...]

Tegenwoordig probeer ik zelf zoveel mogelijk zaken zelf een beetje in de gaten te houden, loop je ook niet de kans om je garantie te verliezen omdat je een beurt hebt gemist.

Bij veel bedrijven werkt de ICT afdeling wel goed, maar daar waar het mis gaat en afspraken niet doorkomen is het wel zo dat men je altijd nog op je eigen verantwoordelijkheid kan wijzen.

Hoe groter het bedrijf des te groter de kans op miscommunicatie is bij mij de ervaring en helaas ook bij VM is de communicatie binnen het bedrijf niet hun sterkste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
STIMPPYYY schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Precies, dat doet hij dus niet. Maar goed, mis het ook niet 😅.

Houder zit net iets voor de knoppen aan de linkerkant. Niet hinderlijk verder. Op de foto lijkt het overigens alsof ze helemaal bedekt worden.
Best een prima ding voor die paar euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tijdens mijn vakantie merkte ik dat mijn telefoon op dat plankje toch niet zo praktisch is. Elke keer als je iets op je telefoon wilt doen, ben je aan het hannesen om hem te pakken, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Daarnaast moet ik de telefoon op een specifieke manier neerleggen om te voorkomen dat hij draadloos gaat opladen, want dat veroorzaakt oververhitting (vooral in combinatie met draadloze CarPlay).

Hoe dan ook, om een lang verhaal kort te maken: ik heb de telefoonhouder die hierboven staat genoemd ook aangeschaft, en ik ben er erg tevreden over. Hij blokkeert een klein deel van het infotainmentscherm, maar dat is meestal geen probleem, aangezien er op dat deel toch niets belangrijks staat.
Pagina: 1 ... 54 ... 69 Laatste