Hierbij mijn reisverslag.
Dit was voor mij de eerste vakantie met een EV. In mijn omgeving hoorde ik vaak verhalen dat het haast onmogelijk zou zijn, dat laden veel te traag gaat, enzovoort. Maar eerlijk gezegd viel het mij echt mee. Is de reis langer dan met een traditionele benzine- of dieselauto? Ja, zeker, maar het heeft ook zo z'n voordelen. Na zo’n 250 km is het eigenlijk wel lekker om even uit te stappen en een pauze van 20 minuten te nemen. Soms hebben we zelfs wat langer pauze gehouden, omdat we op mooie plekjes terechtkwamen. Zoals hier in Zwitserland bijvoorbeeld:
In twee dagen ben ik naar Toscane gereden, ongeveer 1500 km in totaal. Op de eerste dag heb ik al ruim 1000 km afgelegd en net over de grens van Zwitserland en Italië, bij Como, overnacht in een hotel. Dag 1 bestond uit vijf laadstops, met afstanden variërend van 150 km tot 278 km. Op dag 2 had ik slechts twee laadstops. Voor mij voelde een afstand van zo’n 225 km het meest comfortabel, dat zou ik ideaal noemen. Dan kun je de auto mooi tot 80% opladen, wat precies genoeg bereik geeft om met een fijne buffer je bestemming te bereiken. Er zat ook een stop van 150 km tussen, omdat dat toevallig handig uitkwam met de Tesla Superchargers. Dat bleek eigenlijk ook prima te werken—tien minuten laden en we konden weer verder.
Laden op locatie in Italië is me ook goed bevallen. Zelfs in de kleinere dorpjes in het noorden vind je vaak wel een 11kW-lader, waardoor je bijvoorbeeld je auto kunt opladen terwijl je een stadje verkent of uit eten gaat. Daarnaast zijn er ook wat 50kW-snelladers verspreid, die me onderweg een keer goed uit de brand hebben geholpen. Wat wel soms voorkomt, is dat Italianen hun auto parkeren op laadplekken, zelfs als dat niet mag. Dat is best frustrerend, vooral als het enige laadpunt in de stad geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld een oud busje. Ik geloof dat ze dat "je bent ICED" noemen.
Er is ook iets vervelends gebeurd tijdens de reis. Ik had mijn route gepland via een externe website voor Tesla-laders en kwam aan bij een laadpunt nabij Milaan dat niet in de Tesla-app stond. Ik had de laadstekker al aangesloten, maar kon de sessie niet starten. Intussen was de stekker wel vergrendeld. Na veel gedoe lukte het me pas na 15 minuten om de stekker los te koppelen, nadat ik mijn infotainmentsysteem had gereset (al vermoed ik dat dat er eigenlijk niets mee te maken had). Dit zorgde wel even voor wat stress, maar gelukkig had ik nog genoeg bereik om de volgende Tesla-lader te halen.
Op de heenreis in Nederland had ik nog even lekker doorgetrapt. We vertrokken namelijk om 3 uur ’s nachts, en ik dacht: laat ik alvast wat kilometers maken. Maar toen haalde ik de eerste stop in Maastricht (222 km) bijna niet. Dat gaf me wel even wat "range anxiety", vooral omdat er later langere stukken tussen zaten. En dat terwijl ik begon met bijna 100% batterij. Het blijkt dus dat 140 km/u rijden echt flink wat energie verbruikt (duh! - toch een eyeopener voor mij). Nadat ik me aan de snelheidslimiet hield, ging het een stuk beter, maar ik merk dat rond de 80 km/u het verbruik echt ideaal is. Op de snelweg is dat natuurlijk niet te doen, maar op B-wegen is het bereik van deze auto echt indrukwekkend.
In de bergen rijden is echt geweldig. De auto voelt super stabiel, zowel bij steile beklimmingen als afdalingen. Het is ook leuk om te zien dat wanneer je bijvoorbeeld van de San Marco-pas naar beneden rijdt, je verbruik op -20.0 kWh/100 km staat (dat is waarschijnlijk het maximum). De batterij zag ik zelfs oplopen van 54% naar 68% tijdens de afdaling!
Hierbij nog even een plaatje, vroeg in de ochtend helemaal alleen bij de supercharger in Maastricht.
---------------
En dan, de stats!
Ik heb alleen de terugreis vanuit Noord-Italië bijgehouden. Voor de duidelijkheid: ik had mijn geitenwollen sokken thuisgelaten en reed gewoon lekker met het verkeer mee. Ik ben niet vanuit een hooggelegen gebied vertrokken of iets dergelijks; de route liep via Bergamo (Italië), Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg, België, en terug naar Nederland.
- Totale rijtijd: 15 uur en 21 minuten (inclusief stops 17 uur, ja, het was een lange rit)
- Kilometers: 1124 km
- Gemiddelde snelheid: 73 km/u
- Verbruik: 16,0 kWh/100 km
- Totaal verbruikt: 180 kWh