Wat versta je in jouw geval dan onder balanceren?
Racemol schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:31:
[...]
Er komt geen melding van oid maar je ziet dat hij op het ingestelde percentage is aangekomen (ja ook bij 80% werkt dat) en vervolgens nog een of twee uur door gaat met laden maar dan slechts 300-700W gebruikt.
Racemol schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:46:
[...]
Dat "langzaam laden" in mijn post doelde meer op alles behalve DC snelladen. De auto heeft om te balanceren geen 1fase o.i.d. nodig maar kan dit ook doen op alle andere manieren waarop je normaal AC aan het laden bent. Ik vermoed dat dit gewoon een storing is. Wellicht even proberen de stekker opnieuw aan te sluiten, of is het een terugkerend probleem?
Wat die optimalisatiemodus precies is weet ik niet. Ik heb een long-trip modus en een health-modus maar dat is alleen hoe ver je de batterij gaat laden. Geen idee hoe dat in het Nederland heet maar misschien heeft het daar mee te maken?
jbraamse schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Ik werd vandaag verrast (Comfort versie) doordat de auto nu aan het laden is met 1 fase (2kW).
Normaal laad ik thuis met 3 x 10 A (6kW) maar het lijkt er op dat de auto zelf bedacht heeft dat hij héél langzaam wil laden. Daarnaast gaat 'ie laden tot 100% i.p.v. 80%.
Op het scherm in de auto lees ik
optimalisatiemodus maar verder nergens een melding.
Heeft iemand dit eerder gezien in deze vorm?
Ik twijfel nog of dit misschien een storing is, maar ik meet gewoon 3 x 400V in de meterkast.
Zo te lezen nogal wat verwarring over het begrip/de begrippen - balancing/egalisatie/vereffening/optimalisatie waarvan ik aanneem dat men hier met de verschillende benamingen allemaal hetzelfde bedoeld, namelijk de modus waarin de MG4 zijn hoogspanningsaccu onderhoud en waarbij het systeem alle cellen in het batterypack zoveel mogelijk probeert gelijk te maken.
In de gebruiksaanwijzing is er eea over te vinden en als men begint bij blz 180 en volgende dan wordt men al lezende al iets wijzer.
De vereffeningslading kan alleen bij langzaam laden en dat is dan ook inclusief de 22Kw AC palen die je eventueel bij je in de straat kunt vinden en vind plaats als je de hoogspanningsaccu oplaad tot 100%.
In de gebruiksaanwijzing wordt aangeraden om elke maand een keer op te laden tot 100% om zodoende een vereffeningslading te starten, doch zal de MG4 dat niet doen bij elke keer tot 100% laden is mijn ervaring. Het systeem geeft wel een melding als het nodig is om een vereffeningslading te starten.
In mijn eigen ervaring is het 1x per 2 of 3 maanden dat ie het nodig vind om de boel te optimaliseren, zal ook wel afhangen hoe je je MG4 gebruikt, men heeft het vaak over anderhalf uur extra voor de vereffeningsmodus, maar mijn eigen ervaring is dat het wel een uur langer kan duren en je na 2,5 uur extra je de MG4 weer los kunt koppelen, onderweg heb ik deze cycles wel eens onderbroken, dan mag ie zich daar op een ander tijdstip als het beter uitkomt de tijd voor nemen.
Het egalisatie proces is/schijnt complex te zijn en er is wel wat over te vinden, bijvoorbeeld:
YouTube: MG4 EV Battery Balancing - How to?
een technische uitleg:
https://www.digikey.nl/en...ve-balancing-technologies
Hoe het precies werkt bij de MG4 kan me niet echt boeien, kan er toch niets aan veranderen en het enige dat van belang is dat je weet dat het nodig is en dat je het zo af en toe moet laten gebeuren en als je je jaarbeurtje laat uitvoeren wordt er wel uitgelezen wat je allemaal met je MG4 hebt uitgevreten en of je je dan ook hebt gehouden aan de aanwijzingen van het systeem en je gebruiksaanwijzing, zeker als je komt zeuren met een garantieclaim