Terugkoppeling 1e jaarbeurtje.
Luie klagende lezers over lange teksten zonder inhoud, tip tip tip.....overslaan .....bespaart je een hoop tijd om te lezen en erover te klagen. Heb een andere hobby gevonden en bespaar mijzelf dan ook de tijd om hier in herhaling te vallen over zaken die al tig keer besproken zijn.
Had wat klachten gemeld over de ACC en gemeld dat ik een eventuele update van de LKA niet nodig heb, tevreden met de updates die ik al had gehad in juni verleden jaar, warmtepomp update en LKA update.
Verder geen problemen met mijn MG4 Luxery van april 2023, rijd heerlijk, niet zijwindgevoelig, trilt, bromt niet en stuur staat kaarsrecht, gewoon heerlijke auto om mee te rijden. Enige verbazing enkel en alleen over het soms traag opstarten van het grote scherm terwijl het meestal direct beschikbaar is.
Vriendelijk ontvangen bij Van Mossel Rotterdam met koffie en voor de zekerheid nog even nagevraagd/erop geattendeerd dat ik niet erg blij ben/was met de ACC, is bevestigd en men beloofde zijn best te doen.
Het duurde iets langer dan ik dacht, maar er was een forse lijst met updates afgewerkt en ondertussen had de auto ook zijn beurt gehad, banden waren iig op iets hogere spanning gebracht en de auto was gewassen en stond schoon op mij te wachten na de beurt.
Ik ben van R33 naar R46 geupdate en wat je daar zichtbaar van ziet is dat de auto met het nieuwe groter knoppen hebbende temperatuur instelscherm opstart, niet dat de temperatuur regeling nu verfijnder is gaan werken, dat niet, maar de bediening is igg een stuk overzichtelijker.
Ook de navi was geupdate, wel blij mee, hoef ik dat zelf niet te doen, had wel als resultaat dat er een grote schoonmaak was geweest met de recente adressen, alles was weg. Verder werkte ook na de update alles nog even fijn, geen vastlopers of andere fratsen, af fabriek had hij vastlopers en daar had hij al eens een update voor gehad, Helaas nog steeds geen Nederlands sprekende dame en blijven we ons dan maar laten verrassen hoe de in mijn geval Engels sprekende dame de Nederlandse namen eruit braakt. Oh, moest ook weer opnieuw de privacy toestemming bevestigen.
De 360° camera's hebben bij het achteruitrijden ook een update gehad die een stuk prettiger werkt dan voorheen, moest ik in het verleden zelf de 360° optie inschakelen om bij het parkeren voor de auto te kunnen zien wat er gebeurde, nu werkt het slimmer, bij vooruit rijden krijg je in het middenschermpje de beelden van de voor-camera en bij achteruitrijden de beelden van de achter-camera, wel blij mee.
De LKA heeft ook bij mij toch nog een update gekregen, ook al had ik opgemerkt dat ik er verleden jaar in juni al een update voor had gehad waar ik wel mee kon leven. De Luxery kent 3 standen, alarm, LKA en emergency LKA (uit mijn hoofd), bij mijn vorige update bleef de middelste staan als ik die keuze had gemaakt, ook bij opnieuw instappen, een stand die ik meestal aan liet staan. Nu na de update schakelt het systeem automatisch steeds weer de 3e stand in en niet de mijn voorkeur hebbende 2e stand, daar ben ik niet zo blij mee, het opnieuw elke keer je eigen voorkeur instellen gaat gepaard met gezeur van wil je dit en dat uitschakelen vraag, ook al ga je een standje hoger of lager in de LKA zitten.
Maar goed, dus maar een tijdje proefgereden met die hoogste stand die de auto zelf weer elke keer inschakelt. In deze stand bemoeit de auto zich met het sturen en wil wel eens een beetje mierenn..ken over of je nu wel of niet in het midden van een strook rijd, dat doet hij nu wel een heel stuk vriendelijker dan in het verleden waar je de hele tijd het gevoel had of Mien aan je stuur zat te friemelen en je constant in de gaten hield, het gaat nu subtieler en ook niet dat je de hele tijd het gevoel in het stuur hebt dat er iemand mee zit te bewegen aan je stuur, een verbetering op dat gebied en dat waardeer ik. Als je verder een beetje op het systeem let, dan merk je al snel op dat het systeem zich "onzeker" voelt , iets anders gezegd, het systeem schakelt zich heel snel uit als het even de situatie niet kan overzien, in weze wel zo veilig, kan het systeem je ook niet de verkeerde kant heen sturen. Al met al is het systeem "minder bemoeierig" geworden in het algemeen. Bij het wisselen van rijstrook(ja, ik gebruik wel mijn richtingaanwijzer) krijg je nog wel regelmatig een ingreep van het systeem dat zich uit in een ruk terug naar de baan van waaruit je wilde vertrekken, dat is voor jezelf niet echt een probleem, je kent je auto en weet dat ie dat zou kunnen doen. Van passagiers krijg je op een gegeven moment wel een opmerking, die vinden het heen en weer schudden niet fijn en verliezen een beetje het vertrouwen in je stuurmanskunsten, vraag me ook af hoe het overkomt op het overige verkeer als je zo zo schuddend van baan veranderd. Begrijp me niet verkeert, het systeem is stukken verfijnder na de update, ik denk dat het ook nooit iets zal worden waar iedereen 100% blij mee zal zijn. Heb er nu een paar honderd kilometer mee gereden en zolang als ik alleen in de auto zit kan ik er wel mee leven, met passagiers erbij zal ik het toch liever uitzetten. Over dat uitzetten, heb begrepen dat er binnenkort ook in Nederland een update komt waarbij het uitzetten van de LKA in het swipe naar beneden scherm komt, in de update voor Engeland zou het al wel zitten heb ik vernomen van horen zeggen.
Dan de ACC, het was mijn grootste irritatie die ik had, had en heb nog steeds liever een doodordinaire CC, maar de update heeft wel een paar puntjes verbeterd en er zit helaas ook weer een nieuw foutje in. Het aanpassen van de snelheid tov het overige verkeer gaat nog steeds niet altijd even subtiel, hij doet zijn best, maar het komt niet altijd even goed uit de verf, de ene keer gaat het iets beter dan de andere keer, heb het ook geprobeerd met met de automatische regeneratiestand maar merkte hoegenaamd geen verschil met standje 3. Het foutje...... als je de afstand tussen je voorligger wilt verkleinen kreeg je dat voor de update direct te zien in het scherm dmv de 3 balkjes, helaas verschijnen die niet direct en dan denk je heeft ie nu wel of niet gepakt, dus bedien je nog een keer, nog niets te zien, totdat je weer een keer de afstand gaat vergroten, dan pas komt de indicatie met de 3 balkjes te voorschijn, vind dit wel een verbeterpunt, het leid immers af van het verkeer als je er wat langer over doet om de indicatie te krijgen.
Niet alles kommer en kwel, hij remt nu gelukkig niet meer af voor flauwe bochten, ook niet voor scherpe bochten, dat is dan wel weer even wennen als je eraan gewend was dat de auto voor je afremde voor een scherpe bocht. Je rijd iig niet meer rond als opoe op wegen met flauwe bochten waar om de haverklap best werd afgeremd door het systeem, een verbetering voor wat mij betreft. Ook een verbetering is de snelheidsaanpassing van de ACC, ging dat in het verleden per 5km met een klein tikje, nu gaat het per 1 km met een klein tikje en als je het knopje vasthoud gaat het per 5km omhoog of omlaag en dat is toch een stuk logischer dan voor de update, heel blij mee. Niet alles super, maar in zijn geheel heb ik wel het gevoel dat de ACC net weer wat lekkerder werkt en als je deze stapjes van verbeteringen meemaakt, dan ga je het systeem ook meer waarderen, kijk er nu meer positief tegenaan dan voor de update.
Al met al was ik wel positief over de 1e jaarbeurt bij Van Mossel Rotterdam netjes ontvangen, en na afloop een lijst met de gedane updates gekregen, al kon de dame aan de balie ze ook niet allemaal toelichten(was een forse lijst met afkortingen) schone auto en dat ook allemaal heel vriendelijk. Snap in weze niet al dat geklaag over Van Mossel, ik weet dat het een log bestuurd bedrijf is, maar met begrip wederzijds ben ik nog steeds uitermate goed geholpen en heb dan ook geen klachten, ligt er denk ik ook aan hoe je zelf bent en je je medemens tegemoet treed......
Zo, nu nog dat swipe down menuutje waarin ook de LKA uitzetten is opgenomen en terug het direct zien van de indicatie van de afstand tot voorliggers en mijn MG4 is weer helemaal mijn vriend.
Tot de volgende updates en ondertussen veel plezier met je MG4.