sunib schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:16:
Ik overweeg een mg4 te kopen. Heb natuurlijk al even dit topic door zitten lezen. Maar ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Even als achtergrond: heb ooit de MG zs ev gehad, en ben al jaren elektrische rijder. Dus wat dat betreft ben ik heel benieuwd naar hoe zuinig de MG4 is.
Aandachtspunten bij koop:
* Onderhoud netjes op tijd uitgevoerd. Elk jaar of elke 24000km. Belangrijk ivm behouden garantie (7 jaar of 150k).
* Minimaal de comfort uitvoering ivm 3 fase lader.
Vragen:
* Problemen met trillend stuur. Hoe vaak komt dit voor? En is het super duidelijk? Ik lees ook dat het soms een tijdje weg is.
* Maakt de auto altijd netjes de laadbeurten af (onze zs ev had daar regelmatig problemen mee)?
Nog andere dingen die ik mis? Kwaaltjes die ik makkelijk kan checken? Ik wil graag een jonge occasion kopen.
Dank voor de hulp en alle waardevolle bijdragen hier.
Ik zal mijn ervaring met de auto even delen. Ik rijd de auto nu zo'n 5 maanden - sinds November 2023.
Zoals volgens mij elke review van deze auto begint, "voor de prijs die je betaald krijg je een heel volledige auto" en dat is wat mij betreft ook zo. Maar het laat we direct zien dat er ook een 'maar' is.
De auto zit wat prijs aan de onderkant van de markt en je krijgt daar best een aardige C-klasse voor. Het bereik (ik praat dan over de 64kWh versie) is prima te noemen en vooral het laden met 11kW AC en ~140 kW DC is erg prettig te noemen. Ik kan op mijn werk laden en op een normale werkdag is hij, mits je niet te leeg bent, met de drie fase AC lader binnen zo'n maximaal 4 uur klaar met opladen. We kunnen met 1 laadpunt dus op een werkdag 2 autos vol laden. En zo doen we het meestal ook, na de lunch even stekker los en een ander laten laden tot einde werkdag. Ik laad zelf meestal als de batterij onder de 50% is en dan tot maximaal 90%.
De auto voelt zowel van binnen als buiten prima aan. De gebruikte materialen vind ik ok. Alleen de deurpanelen beschadigen wat snel dus over langere tijd moet ik nog zien hoe die zich houden.
Het rijgedrag van de auto is echt super, hij ligt lekker op de weg en voelt erg direct aan. Ik vind de MG4 zelfs lekkerder rijden dan menig tesla, vooral omdat je zo wendbaar bent. Ik heb zelf gelukkig geen last van rariteiten zoals trillingen.
Ik heb zelf nooit problemen met laden gehad. Hij maakt altijd zijn laad cyclus af en ook nooit moeten klooien (behalve bij 1 paal op het werk, maar die is gewoon slecht). Uitgesteld laden heb ik zelf geen ervaring mee.
De software en de (automatische) veiligheidssystemen zijn voor mij het grootste probleem. Daar is in dit topic genoeg over te vinden en ik zal niet de hele geschiedenis hier herhalen maar voor mij komt het er op neer dat de ELK (Emergency Lane Keeping) functie problematisch en zelfs gevaarlijk is. Die zet ik zelf dus voor elke rit uit. Dit is erg irritant maar w.m.b. wel nodig.
Daarna is er nog de perikelen rondom Van Mossel, wat in Nederland je enige optie voor dealer en garantie is. Deze organisatie is gewoon erg slecht georganiseerd, ik begrijp niet hoe die überhaupt nog business kunnen doen.
Zou ik, met mijn 5 maanden ervaring nu, de MG4 kopen? Wat betreft auto zelf, ja. Het is een erg lekkere auto en ik rij er met veel plezier in. Neem ik echter de irritaties van brakke software mee dan zou ik nog steeds ja zeggen.
Neem ik dan ook nog de dealer organisatie "Van Mossel" mee, dan neig ik echter naar nee. Ik zou als particulier niet afhankelijk willen zijn van deze (dis)organisatie en zou wellicht kijken naar een alternatief zoals een BYD (al zal die ook zijn eigen problemen hebben).