Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 10:46
Hebben anderen wellicht ook problemen met de ruitensproeiers? Al sinds aflevering van onze MG4 Trophy ER belandt de meeste vloeistof onderaan de voorruit (grotendeels buiten bereik van de ruitenwissers), dus weinig effectief. Al meerdere keren de sproeiers volgens de handleiding bijgesteld, maar binnen een week zakken deze weer naar beneden.

Wellicht tijd voor een eerste keer werkplaatsbezoek, hopelijk met een positievere ervaring dan sommige anderen hier ;)

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Tripl3 D

Brother in Arms

ruud1234821 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:39:
Hebben anderen wellicht ook problemen met de ruitensproeiers? Al sinds aflevering van onze MG4 Trophy ER belandt de meeste vloeistof onderaan de voorruit (grotendeels buiten bereik van de ruitenwissers), dus weinig effectief. Al meerdere keren de sproeiers volgens de handleiding bijgesteld, maar binnen een week zakken deze weer naar beneden.

Wellicht tijd voor een eerste keer werkplaatsbezoek, hopelijk met een positievere ervaring dan sommige anderen hier ;)
Ja, helaas hier hetzelfde probleem

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22
Zo'n sproeier kun je toch gewoon stellen met een tandenstoker o.i.d.? Ik heb er zelf geen last van dus ik kom er liever niet aan maar zo ver ik weet kun je dat gewoon zelf instellen.

• ruud1234821
Racemol schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:54:
Zo'n sproeier kun je toch gewoon stellen met een tandenstoker o.i.d.? Ik heb er zelf geen last van dus ik kom er liever niet aan maar zo ver ik weet kun je dat gewoon zelf instellen.
Klopt, maar ze zakken steeds weer terug naar beneden. En al bij eerste keer gebruik van de sproeiers enige tijd na aflevering van de auto stonden ze al niet (meer) goed gericht, dus moest ik ze wel zelf bijstellen.

Verwijderd

Capital_G schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Verbruikcijfers moeten kloppen, anders krijgt SAIC, net als bij een eerder verbruiks-schandaal, de NCAP achter zich aan. Verbruik is voor zover ik weet accurraat (een BMS weet denk ik wel wat de W output is). Het percentage moet echter "gegokt" worden op basis van verbruik.

De enige manier voor een BMS om het percentage te achterhalen is om de laadcurve met de ontlaadcurve te vergelijken. Als een auto net van de lader afkomt en je rijd 1 minuutje moet de BMS nog calibreren waar hij precies zit, dus dat zal nooit 100% kloppen.

En dan moet de BMS ook nog weten wat de juiste laadcurve is. Als jij nooit naar 100% laad is het lastig voor de BMS om te bepalen waar de 100% exact zit, dus daar zit ook al een gok. Vandaar het advies om soms op te laden naar 100% (LFP 1 keer per week, NMC 1 keer per maand?).

Dan heb je ook nog een paar procent veiligheidsmarge aan de onderkant van de batterij die je niet verteld wordt, kennen we van benzine motoren ook al.
Ik volg je redenering. Toch heb ik er moeite mee. Verlies in kwh is de volgens mij niets anders dan de area under the curve van de stroomsterkte (Ah). Die wordt direct gemeten. Dus daarmee verwacht ik dat je vrij exact kan berekenen wat het verbruik is (kwh/100km). Bij welk percentage een bepaalde stroomsterkte past kan varieren door omstandigheden zoals temperatuur. Maar daarvan heeft de batterijfabrikant vast zijn vergelijkingen klaarliggen die weer zijn ingebakken in de firmware. Als de parameters wijzigen (bv veroudering) dan zal de berekening wel worden aangepast.
Als een batterij regelmatig gecalibreerd wordt (bij mij het geval) en een auto wordt daarna op 90% geladen, dan kan de fout nooit heel groot zijn want de eigenschappen van de accu zijn in principe binnen 1 maand stabiel. Paar procent is mijns inziens overdreven. Het verschil in verbruik is echter ongeveer 12%.

Verwijderd

Gelukkig niet.

Edit: ik nu ook. Best vreemd dat dit ineens opspeelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2024 00:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Morgen worden radar en camera geijkt. We gaan het zien wat dit oplevert.
Vandaag even gecheckt hoe LDW of ELK reageert onderweg. Ook op de snelweg boven 60 kmh gaan deze systemen best vaak op standby. Vooral op de linkerbaan. Ook op rechte stukken. En hoe drukker het is des te vaker het gebeurt.
Op het stuk 80km rechte weg met dubbele doorgetrokken streep waar ik merkte dat Alert mode totaal niet reageerde, blijven LDW en ELK over de totale afstand inderdaad in standby. Maw, de MG4 kan met deze belijning helemaal niks :(
De auto staat nu in Nijmegen voor calibratie. Op weg naar huis met een MG5 gereden over het stuk weg met de dubbele doorgetrokken streep. De MG5 heeft vergelijkbare lane assist modes. LDW mode blijft over het hele stuk gewoon werken en stuurt rustig bij. Prima werkend systeem.
Dus dan moet de MG4 het ook kunnen wat mij betreft.

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:05
https://www.autoblog.nl/n...8Do0l8CpNzsk5xxJYM09d-x_o
Chinese merken, de eerdergenoemde drie maar er zijn meer die er last van hebben, lijken slecht te zijn in onderdelen leveren. Tot een punt waar bijvoorbeeld specifieke onderdelen voor de auto (denk aan carrosseriedelen) niet geleverd kunnen worden of tergend lange wachttijden hebben.
Toch lastig om met mijn westerse hoofd te begrijpen... hoe je een product als een auto in een markt kunt lanceren en er niet tegelijkertijd, of beter nog, eerder voor zorgt dat er onderdelen voor dat product in de betreffende markt te krijgen zijn :?

[ Voor 20% gewijzigd door DaneV op 12-03-2024 15:05 ]

• ruud1234821
Naast ruitensproeiers gelijk nog maar een ander klein irritatiepuntje benoemen, hebben meer mensen last van het onderstaande?

Zoals te verwachten, valt soms het radiosignaal weg bij het binnenrijden van een parkeergarage. Echter, als ik later de parkeergarage weer uit rijdt, lukt het de auto vaak niet om het radiosignaal van de voorheen ingestelde zender weer op te pikken. Ook alle ingestelde favoriete zenders zijn niet meer beschikbaar.

Je kunt echter wel naar andere zenders luisteren (en waarschijnlijk de favoriete zender alsnog selecteren in het overzicht van alle zenders, maar gezien de lange lijst van zenders is dat niet echt te doen tijdens het rijden, dus nog niet geprobeerd).

Ik heb het idee dat de auto bij het starten kijkt of de ingestelde/favoriete zenders beschikbaar zijn, en dit niet automatisch update wanneer die zenders wel weer beschikbaar komen (of pas na relatief lange tijd).

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:42
ruud1234821 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:18:
Naast ruitensproeiers gelijk nog maar een ander klein irritatiepuntje benoemen, hebben meer mensen last van het onderstaande?

Zoals te verwachten, valt soms het radiosignaal weg bij het binnenrijden van een parkeergarage. Echter, als ik later de parkeergarage weer uit rijdt, lukt het de auto vaak niet om het radiosignaal van de voorheen ingestelde zender weer op te pikken. Ook alle ingestelde favoriete zenders zijn niet meer beschikbaar.

Je kunt echter wel naar andere zenders luisteren (en waarschijnlijk de favoriete zender alsnog selecteren in het overzicht van alle zenders, maar gezien de lange lijst van zenders is dat niet echt te doen tijdens het rijden, dus nog niet geprobeerd).

Ik heb het idee dat de auto bij het starten kijkt of de ingestelde/favoriete zenders beschikbaar zijn, en dit niet automatisch update wanneer die zenders wel weer beschikbaar komen (of pas na relatief lange tijd).
De DAB+ antenne is erg zwak regelmatig dat zenders wegvallen met name in het oosten van het land. Mocht iemand een externe antenne hebben aangesloten of andere oplossing hebben. Graag!

Verwijderd

ruud1234821 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:18:

Nog geen last van gehad.
Edit: nu dus wel..

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:16:
[...]

De auto staat nu in Nijmegen voor calibratie. Op weg naar huis met een MG5 gereden over het stuk weg met de dubbele doorgetrokken streep. De MG5 heeft vergelijkbare lane assist modes. LDW mode blijft over het hele stuk gewoon werken en stuurt rustig bij. Prima werkend systeem.
Dus dan moet de MG4 het ook kunnen wat mij betreft.
Onduidelijk of er gecalibreerd is. Wat software geupdate maar ik merk er niks van. Jammer voor de tijd die je erin stopt...

• DaneV
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:47:
[...]

Onduidelijk of er gecalibreerd is. Wat software geupdate maar ik merk er niks van. Jammer voor de tijd die je erin stopt...
Ze hadden bij mij ook "gecalibreerd"... merk er ook niks van

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik krijg overmorgen mijn 1e onderhoudsbeurt (MG4 standard range) en bij ingeplande werkzaamheden staat:
beschikbare update uitvoeren TRA SC47

Iemand idee waar dit over gaat?

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Verwijderd

mrme12345 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:59:
Ik krijg overmorgen mijn 1e onderhoudsbeurt (MG4 standard range) en bij ingeplande werkzaamheden staat:
beschikbare update uitvoeren TRA SC47

Iemand idee waar dit over gaat?
Of het klopt...
SC47 updated the CCU module (this may be why heating whilst plugged in not charging now works)

De update komt mee met r46 infotainment update.

Edit:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=88792
Dit lijkt echter voor de SE te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2024 18:22 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:15
-tom-562 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Ik moet zeggen dat ik helemaal niks te klagen heb over het scherm. In de (oude) reviews klagen ze over een niet responsief scherm, maar het draait allemaal vlotjes (OK, geen iPad 10 ervaring o.i.d.), en 95% van de tijd worden de aanrakingen meteen de eerste keer herkend.
Ik vind het scherm persoonlijk erg matig reageren op touch input. Registreert aanraking niet altijd op de plek van aanraken en ook moet je soms ‘harder’ drukken. Valt mee te leven hoor, maar anno 2024 niet nodig imo.

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Ik volg je redenering. Toch heb ik er moeite mee. Verlies in kwh is de volgens mij niets anders dan de area under the curve van de stroomsterkte (Ah). Die wordt direct gemeten. Dus daarmee verwacht ik dat je vrij exact kan berekenen wat het verbruik is (kwh/100km). Bij welk percentage een bepaalde stroomsterkte past kan varieren door omstandigheden zoals temperatuur. Maar daarvan heeft de batterijfabrikant vast zijn vergelijkingen klaarliggen die weer zijn ingebakken in de firmware. Als de parameters wijzigen (bv veroudering) dan zal de berekening wel worden aangepast.
Als een batterij regelmatig gecalibreerd wordt (bij mij het geval) en een auto wordt daarna op 90% geladen, dan kan de fout nooit heel groot zijn want de eigenschappen van de accu zijn in principe binnen 1 maand stabiel. Paar procent is mijns inziens overdreven. Het verschil in verbruik is echter ongeveer 12%.
Je kijkt nu naar de resultaten uit het verleden, en die zullen best goed kloppen gok ik zo, en probeert daarmee een toekomstig verbruik in te schatten. Zoals de radiospotjes altijd aangeven, geeft dat geen enkele garantie voor de toekomst. En zo ook hier, regen, sneeuw, hoogteverschil, wind, lading, etc. etc. gaan al die voorspellingen zo goed als onmogelijk maken. Daarom probeer je softwarematig wat algoritmes erop los te laten, en gaat daarbij aan de voorzichtige kant zitten.
Natuurlijk kun je dat allemaal fantastisch mooi en geavanceerd maken, als je maar wilt. Heb je de kwaliteit van de rest van de software gezien?

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Ik vind het scherm persoonlijk erg matig reageren op touch input. Registreert aanraking niet altijd op de plek van aanraken en ook moet je soms ‘harder’ drukken. Valt mee te leven hoor, maar anno 2024 niet nodig imo.
Toch een tip: plak er een screen protector op. Bij mij werkt het.

• zephyr_blues
Vandaag met 3 MGs naast elkaar in de file gestaan, en er een stuk of 6 gezien. het "exclusieve" is er wel af...

Ik heb mijn SE aangeboden in Rotterdam voor een klein issue met de stekker die niet altijd diep genoeg in de auto kan worden gestoken, waardoor laden niet start, maar voornamelijk voor mijn grootste irritaties mbt de software. Werd uiterlijk vriendelijk te woord gestaan, software laten updaten was "geen enkel probleem, natuurlijk kan dat" maar moet een paar weekjes wachten.
Gegevens op de mail gezet, want daar nog onbekend, en vlot reactie. Hopelijk een voorbode voor meer goed nieuws uit die hoek.

Verwijderd

DaneV schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:00:

[...]

Toch lastig om met mijn westerse hoofd te begrijpen... hoe je een product als een auto in een markt kunt lanceren en er niet tegelijkertijd, of beter nog, eerder voor zorgt dat er onderdelen voor dat product in de betreffende markt te krijgen zijn :?
In Engeland is het nog veel erger. Daar zijn chinese autos bijna niet meer te verzekeren omdat verzekeraars in de knel komen met de reparatieplicht.
Ik las trouwens dat in China er geen merkstandaard voor onderhoud en reparatie nodig is. Dat past wel bij de lakse aanpak van deze fabrikanten.

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:28:
[...]

In Engeland is het nog veel erger. Daar zijn chinese autos bijna niet meer te verzekeren omdat verzekeraars in de knel komen met de reparatieplicht.
Ik las trouwens dat in China er geen merkstandaard voor onderhoud en reparatie nodig is. Dat past wel bij de lakse aanpak van deze fabrikanten.
Heb je daar een bronvermelding van, ben wel benieuwd?

• ruud1234821
Geeh27 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Heb je daar een bronvermelding van, ben wel benieuwd?
Simpele Google search levert meerdere nieuwsberichten op hierover, bijvoorbeeld https://www.autoblog.nl/n...tos-te-verzekeren-6855275.

Edit: Originele bron lijkt dit artikel te zijn: https://www.autoexpress.c...-parts-and-repair-support

[ Voor 19% gewijzigd door ruud1234821 op 13-03-2024 11:01 ]

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11 21:40
Inderdaad, lijkt me trouwens wel een aparte markt, die verzekeringsmarkt daar in het VK. Het lijkt dat MG ondanks dat het nooit van de Britse markt is verdwenen ook nog wel wat te leren heeft. Onze MG is trouwens verzekerd bij Univé, en die deden helemaal niet moeilijk, ook de premie is prima.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:09

-tom-562

Oliesjeik

Is dit mss ook niet het gevolg van de Brexit? De EU verplicht fabrikanten om producten (waaronder dus ook auto's) een fatsoenlijke onderdelen voorziening moeten krijgen
Wellicht dat dat ik het VK nog niet zo goed geregeld is?

Vaak bu'j te bang!

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-11 10:08
-tom-562 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:25:
Is dit mss ook niet het gevolg van de Brexit? De EU verplicht fabrikanten om producten (waaronder dus ook auto's) een fatsoenlijke onderdelen voorziening moeten krijgen
Wellicht dat dat ik het VK nog niet zo goed geregeld is?
??? Is het hier dan wel goed geregeld? Mijn auto is in september 2023 beschadigd. Het is van Mossel schadeherstel tot op vandaag (half maart) nog niet gelukt de auto te herstellen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ron6 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:02:
[...]

??? Is het hier dan wel goed geregeld? Mijn auto is in september 2023 beschadigd. Het is van Mossel schadeherstel tot op vandaag (half maart) nog niet gelukt de auto te herstellen.
Geen idee, zelf nog geen ervaring mee.
Over 1,5 week wel... Ook schade en ik ben bang dat ik een nieuwe deur nodig heb. Rij je in de tussentijd nog steeds in de MG of in een vervangende auto?

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Even nav de geplande calibratie:
Daarvan is niks merkbaar.
Ik had vandaag front collision assist op waarschuwen gezet (zou met de radar werken). Dan remt het systeem dus niet zelf. Dit systeem zou de oorzaak zijn van het inhouden bij het inhalen, en van het afremmen als rechts van mij verkeer afslaat. Ook nu houdt de auto in. Ergo, het licht niet aan dit systeem want het staat uit.
Het enige systeem dat dan nog van invloed kan zijn is ACC. Dat werkt alleen met cameras. Dat ga ik morgen volledig uitschakelen en dan zien wel wat er gebeurt.

Er zijn updates gedaan volgens de dealer. Gisteren heb ik er niets van gemerkt. ELK is niet beter geworden.
Toch... Is er iets aangepast.
1. Hij onthoudt de ingestelde afstand voor ACC.
2. De ACC snelheidsaanpassing met de knoppen is omgedraaid: korte tik nu 1 km, vasthouden 5 km.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2024 17:21 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:20:
Ik had vandaag front collision assist op waarschuwen gezet (zou met de radar werken). Dan remt het systeem dus niet zelf. Dit systeem zou de oorzaak zijn van het inhouden bij het inhalen, en van het afremmen als rechts van mij verkeer afslaat. Ook nu houdt de auto in. Ergo, het licht niet aan dit systeem want het staat uit.
Het enige systeem dat dan nog van invloed kan zijn is ACC. Dat werkt alleen met cameras. Dat ga ik morgen volledig uitschakelen en dan zien wel wat er gebeurt.

Er zijn updates gedaan volgens de dealer. Gisteren heb ik er niets van gemerkt. ELK is niet beter geworden.
2. De ACC snelheidsaanpassing met de knoppen is omgedraaid: korte tik nu 1 km, vasthouden 5 km.
Interessant! Welke software versies volgens het geheime menu?

• Ron6
-tom-562 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Geen idee, zelf nog geen ervaring mee.
Over 1,5 week wel... Ook schade en ik ben bang dat ik een nieuwe deur nodig heb. Rij je in de tussentijd nog steeds in de MG of in een vervangende auto?
Ze hebben een aantal zaken gedaan (heel slecht overigens, zal dus nog veel herstelwerk nodig zijn) . De dorpel en de deurlijst moeten nog vervangen worden, maar die onderdelen zijn er niet.

Verwijderd

Heinemancp schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Interessant! Welke software versies volgens het geheime menu?
Heb ik nog niet naar gekeken. Weet niet eens meer die code... Maar het infotainment systeem is nog steeds r46.
Iemand uit Israel beweert de r59 update te hebben ontvangen. Als het niet uit de duim zuigt dan gaat dat niet veel opleveren.

• Heinemancp
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:42:
[...]

Heb ik nog niet naar gekeken. Weet niet eens meer die code... Maar het infotainment systeem is nog steeds r46.
Iemand uit Israel beweert de r59 update te hebben ontvangen. Als het niet uit de duim zuigt dan gaat dat niet veel opleveren.
Dit was nl wel een voorspelde update (1 vs 5km verhoging) waarbij ik liever 1 klik = 5 km heb, maar goed. Hieronder de code en hoe er te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UkD83KpgIHdRnO8DpbMQDR7G8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBUe8vPeMMD1fuFZvnS20elk.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Heinemancp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Dit was nl wel een voorspelde update (1 vs 5km verhoging) waarbij ik liever 1 klik = 5 km heb, maar goed. Hieronder de code en hoe er te komen:

[Afbeelding]
Wat bedoel jij met interface elements LKA?

• Heinemancp
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:35:
[...]

Wat bedoel jij met interface elements LKA?
Ha dat zijn twee items.
Interface van AC en van knopjes (vierkant -> rond)
en LKA zou geüpdatet moeten zijn, maar kan ik niet echt heel goed bepalen. lijkt beter, kan ook placebo effect zijn...

• dmrazor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10 09:00

Ja, precies hetzelfde probleem. Heb wel een geprobeerd ze bij te stellen maar toen spoten ze direct over de auto heen.

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 20:45
DaneV schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:00:

[...]

Dinsdag auto naar Nijmegen gebracht en daar kwamen ze erachter dat er remvloeistof lekt bij het ABS systeem, ik kan nu niet meer in de auto rijden. Echter het kan weken duren voordat het onderdeel er is. Moet waarschijnlijk uit China komen en bij van Mossel hebben ze geen idee hoe lang het gaat duren. Ze krijgen van MG geen levertijd door. Bizar.

Nu zit ik opgescheept met een Kia Picanto.

• Ron6
nietnormaal schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:18:
[...]

Dinsdag auto naar Nijmegen gebracht en daar kwamen ze erachter dat er remvloeistof lekt bij het ABS systeem, ik kan nu niet meer in de auto rijden. Echter het kan weken duren voordat het onderdeel er is. Moet waarschijnlijk uit China komen en bij van Mossel hebben ze geen idee hoe lang het gaat duren. Ze krijgen van MG geen levertijd door. Bizar.

Dat is echt heel erg balen! Hoop voor je dat het meevalt of dat er nog een andere oplossing kan komen voor wat betreft de leenauto..

Verwijderd

nietnormaal schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:18:
[...]

Is dat het beruchte olielek?

• nietnormaal
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:43:
[...]

Is dat het beruchte olielek?
Nee, dit is iets met het remsysteem, vandaar dat ik er ook niet mee kan rijden. Als de druk wegvalt, werken de remmen niet meer goed.

Wat mij betreft halen ze het onderdeel uit een auto in de showroom.

Verwijderd

nietnormaal schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:52:
[...]

Nee, dit is iets met het remsysteem, vandaar dat ik er ook niet mee kan rijden. Als de druk wegvalt, werken de remmen niet meer goed.

Wat mij betreft halen ze het onderdeel uit een auto in de showroom.
Heb je dat ook voorgesteld? En toen zeiden ze zeker "Die vent is nietnormaal?"

Ik kwn iemand van het werk die al 4 maanden wacht op een nieuwe laadmodule. Auto kan nu niet meer DC laden.

• nietnormaal
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:10:
[...]

Heb je dat ook voorgesteld? En toen zeiden ze zeker "Die vent is nietnormaal?"

Ik kwn iemand van het werk die al 4 maanden wacht op een nieuwe laadmodule. Auto kan nu niet meer DC laden.
Haha. Nee, nog niet voorgesteld. Ga ik volgende week maar eens doen. Ik snap echt niet waarom het zo lang moet duren, zelfs met de boot moet het toch wel in vier maanden hier zijn.

Verwijderd

[...]

[Afbeelding]
Ik ga morgen even dat menu in om te kijken wat daar aan specs in staan.
Maar de volgende reactie van MG kwam binnen:
-Ficm en fdr update ahv dts el19
-fdr en fcm geupdate

Ficm zou iets met front infotainment te maken hebben. Maar daar vallen meerdere modules onder:
FICM-MCU-Version : 68.3.4.0
FICM MPU Hauptversion : NA
FICM-MPU-Version : SWI68-29958-1300R46

Version FICM-Anwendungsintegration : 44041
FICM WLAN-Firmware : 0x8a11
FICM Bluetooth-Firmware : 20191129181225a
FICM GPS-Firmware : NA

(Dat zijn niet mijn gegevens!)
Ik heb het vermoeden dat de updates te maken heeft met de acc aanpassing mbv de knoppen. Of met de bluetooth module want mijn telefoon was niet meer gekoppeld. Ook de verbruikscijfers sinds aflevering waren weg...

Fdr en fcm gaat over de radar resp camera. De camera heeft te maken met ACC en en de radar met front collision system.
Ik had echter om een calibratie gevraagd. Ik weet nu niet of er gecalibreerd is.

Overigens, het inhouden tijdens inhalen wordt volledig door ACC veroorzaakt. Bv van 100 terug naar ongeveer 90 kmh bij vrachtwagens terwijl de richtingaanwijzer aan staat en ik al op de linker rijstrook ben. Als ik FCA uitzet of alleen op warning zet treedt het nog steeds op. Zet ik ACC uit dan is het pas weg. Dat geldt ook voor het inhouden als ik links van langzaam rijdend afslaand verkeer rij. Kortom, ACC is slecht. En in bepaalde situaties ronduit link voor achterop komend verkeer (en mijn nek..)

Het falen van lane assist bij de doorgetrokken dubbele streep is er nog steeds. Op een enkel stukje van de weg waar dit optreedt (namelijk op een kruising wanneer de dubbele streep weg is) wordt het systeem weer actief. Maar het is ook zo weer foetsie als de dubbele streep terug is, of als er een enkele streep komt rondom een verhoging van het wegdek.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:20:

Vraag aan jullie:
Ik meen mij te herinneren dat front collision assist altijd werd teruggezet naar alarm+braking bij starten auto. Herkennen jullie dit?

Nou, als ik hem nu op alarm zet met gevoeligheid laag dan onthoudt hij dat (de auto remt dan niet uit zichzelf in noodsituaties). Of werkt dat bij jullie ook al zo?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

@Verwijderd
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je je wel erg focust op de 'problemen' van de MG4. Ik zou gewoon gaan rijden en genieten. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee :)

Vaak bu'j te bang!

• DaneV
-tom-562 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:19:
@Verwijderd
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je je wel erg focust op de 'problemen' van de MG4. Ik zou gewoon gaan rijden en genieten. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee :)
Ik vind een lane assist die op willekeurige momenten dwars over een doorgetrokken streep rijdt en iedere keer wordt aangezet niet iets wat "allemaal wel mee valt" eerlijk gezegd :/

Tis dat het niet mijn auto is, ik weinig tijd over heb, flexlease heb tot december en dat alle rijhulp-rotzooi uitgezet kan worden in towing mode; maar het zou goed zijn als mensen in actie komen in plaats van zeggen dat het wel meevalt en wachten totdat er iemand tegen een vangrail of vrachtwagen aan zit IMO...

Weet dat er meerdere merken zijn met falende rijhulp-systemen, maar er zijn ook merken waar het wel goed gaat dus het kan wel...

[ Voor 7% gewijzigd door DaneV op 15-03-2024 09:41 ]

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 14:25
DaneV schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Ik vind een lane assist die op willekeurige momenten dwars over een doorgetrokken streep rijdt en iedere keer wordt aangezet niet iets wat "allemaal wel mee valt" eerlijk gezegd :/

Tis dat het niet mijn auto is, ik weinig tijd over heb, flexlease heb tot december en dat alle rijhulp-rotzooi uitgezet kan worden in towing mode; maar het zou goed zijn als mensen in actie komen in plaats van zeggen dat het wel meevalt en wachten totdat er iemand tegen een vangrail of vrachtwagen aan zit IMO...

Weet dat er meerdere merken zijn met falende rijhulp-systemen, maar er zijn ook merken waar het wel goed gaat dus het kan wel...
LKA rijdt niet over de strepen heen, dat doet de persoon tussen de stoel en het stuur. Dat LKA zichzelf in standby zet i.p.v. links en rechts aan het stuur loopt te trekken zoals bij de concurrenten vind ik dan een feature, niet een bug.

• Racemol
Capital_G schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:54:
[...]

LKA rijdt niet over de strepen heen, dat doet de persoon tussen de stoel en het stuur. Dat LKA zichzelf in standby zet i.p.v. links en rechts aan het stuur loopt te trekken zoals bij de concurrenten vind ik dan een feature, niet een bug.
Jij hebt duidelijk nog nooit een emergency ingreep gehad. Tel je zegeningen.

In deze thread vind je wat ervaringen van mensen die dit wel hebben gehad, waaronder DaneV en mijzelf. Ieder die ik hierover spreek vind het allemaal net als jij wat overdreven tot ze zelf een ingreep hebben gehad. Het is lastig om die ervaring in woorden uit te drukken en zo ook naar de dealer over te brengen. Toch is het een enorm gevaarlijk probleem en wachten op de eerste casualties.

Even voor de duidelijkheid, ja er zijn situaties waar hij wel degelijk vanzelf over een doorgetrokken streep heen stuurt. Genoeg uitgebreide ervaringen in dit topic te vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door Racemol op 15-03-2024 10:03 ]

• DaneV
Capital_G schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:54:
[...]

8)7 Yeah right, dan zal ik maar eens naar de neuroloog/psychiater gaan nadat "ik" recht richting de vangrail ben gereden zonder dat ik daar iets vanaf weet. En al die andere keren dat er duidelijk een ruk aan het stuur werd gegeven terwijl daar geen aanleiding voor was of ik iets dacht te doen.

Misschien kunnen we als MG4-eigenaren groepskorting krijgen daar, want deze aandoening schijnt onder die groep vaak voor te komen.

Maar serieus; dat jij iets nog niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat "het allemaal wel meevalt", getuige meerdere ervaringen. Ik vermoed dat, als je een keer zo'n actie meemaakt, je wel anders praat. Ik hoop voor je dat er dan geen vrachtwagen naast je rijdt...

[ Voor 14% gewijzigd door DaneV op 15-03-2024 10:02 ]

• Capital_G
Wel lezen mensen, het gaat er om dat LKA niet alle lijnen herkent en dus niet terugstuurt bij dubbele doorgetrokken strepen. Gaat er dus helemaal niet om dat ELK soms aan het stuur trekt, iets waarin ik me inderdaad niet herken.

• zephyr_blues
Capital_G schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
Wel lezen mensen, het gaat er om dat LKA niet alle lijnen herkent en dus niet terugstuurt bij dubbele doorgetrokken strepen. Gaat er dus helemaal niet om dat ELK soms aan het stuur trekt, iets waarin ik me inderdaad niet herken.
Dit lijkt idd per geval te verschillen. Maar mijn ACC en LKA zijn dikwijls in onmin als de eerste me buiten de lijnen probeert te duwen en de 2de dan begint te piepen (tegen MIJ, zo voel ik dat :D) en weer terugstuurt.

Ik ben inmiddels wel zover dat ik er rekening mee houd (standaard heeft niet de ELK, dat scheelt denk ik), hoop op komende updates en probeer idd wel zoveel mogelijk te genieten van een verder heerlijk rijdende auto. En hopelijk komt er dan langzaam weer wat aandacht voor bestaande berijders ipv alleen de focus op zo snel mogelijk zoveel mogelijk autos op de weg. Wie weet ¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Capital_G schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
Dat klopt wat je zegt. Maar doordat er zo gegeneraliseerd wordt door éen forumlid wordt het ook een breder probleem.

Ook ik heb die ingreep gehad van de ELK die mijn hele auto en mijzelf aan gort had kunnen rijden. Daar zit je niet op te wachten als een fabrikant in zijn handleiding schrijft dat je ten allertijde zelf verantwoordelijk bent voor het systeem.
En ook ik moet regelmatig de foutieve werking van ACC corrigeren waar je verwacht dat deze hier geen enkel probleem mee zou moeten hebben (deze situaties staan ook niet vermeld in het handboek van MG). En diegene achter mij ook niet....

Opmerkelijker is dat er MG4’s rondrijden die geen enkel probleem hebben met de dubbele doorgetrokken streep. De MG5 had het ook niet en de ZS EV ook niet. Als een dergelijke streep bedoeld is om de automobilist te waarschuwen niet over de lijn te gaan vanwege het risico en het systeem werkt niet dat dit ook moet voorkomen, dan denk ik dat ik wel recht van spreken heb.

Dat Tom dat gemiereneuk vindt heeft hij al eerder laten merken. Van mij hoeft hij zich er ook geen zorgen om te maken. Ga lekker rijden met dat ding ipv mij te vertellen wat ik ervan moet vinden. ;).

Verwijderd

Deze staat er bij mij op sinds vorige week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyQriMb8x9JrAHkIvQupcnnMwdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsP2pCdkFqaAUPaoD7mjf2Pw.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is er voor alles anders dan de standard een nieuwe versie: R59. Deze is uitgerold in Frankrijk, Spanje, Israel en Engeland

Verwijderd

[...]

[Afbeelding]
Jouw PDSN is anders maar dat is logisch (internet connectie).
De ficm mcu versie mist volgens mij een 8 bij jou.

• Heinemancp
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Jouw PDSN is anders maar dat is logisch (internet connectie).
De ficm mcu versie mist volgens mij een 8 bij jou.
Ja inderdaad. Goed gezien! Verder geen verschillen.

Verwijderd

Heinemancp schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Ja inderdaad. Goed gezien! Verder geen verschillen.
Zou je voor mij willen kijken als je een mobiele telefoon koppelt, of je dan ook een nummer met +316xxxxx in je telefoonboek ziet?
Ik bedoel dus niet of je het ziet in de lijst van laatst gekozen nummers, maar in het telefoonboek.

• Heinemancp
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Zou je voor mij willen kijken als je een mobiele telefoon koppelt, of je dan ook een nummer met +316xxxxx in je telefoonboek ziet?
Ik bedoel dus niet of je het ziet in de lijst van laatst gekozen nummers, maar in het telefoonboek.
Daar kijk ik nooit, bel altijd via Android Auto maar zal eens kijken!

Verwijderd

R59 heeft inderdaad een trip planner met EV Chargers.
Het heeft de ELK button in het pull down menu en het laat je wisselen tussen acc en tja met het knopje links op het stuur van de acc.
Ook is de multi selector bij acc is omgedraaid: korte tik is nu 1kmh.

• GemiddeldeICTer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Daar issie dan. Mijn MG4 XPOWER. Ontzettend blij en wat een fel beestje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GPO7uNJj1sX5_jXL-sSiYRtoeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLuvubA6ch3aGZg2p4mtOchw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ccJ6NO9bhJ0wGj1KYs3T3isIlw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muzpfeCTaoOsxa9hcZqiJKra.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb nog wel een vraag. Is het inmiddels al mogelijk om de instellingen die je kan aanpassen m.b.t de regeneratie, veiligheids systemen etc, op te slaan? Of is het standaard dat het nog steeds 'gereset' wordt iedere keer dat je de auto weer gaat gebruiken?

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:24
GemiddeldeICTer schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:57:
Daar issie dan. Mijn MG4 XPOWER. Ontzettend blij en wat een fel beestje!

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb nog wel een vraag. Is het inmiddels al mogelijk om de instellingen die je kan aanpassen m.b.t de regeneratie, veiligheids systemen etc, op te slaan? Of is het standaard dat het nog steeds 'gereset' wordt iedere keer dat je de auto weer gaat gebruiken?
Zo die oranje kappen op de remmen knallen er mooi uit! Gefeliciteerd. Ik zou er niet op rekenen dat default instellingen met je eigen presets overruled kunnen gaan worden. Als je in dit topic terugleest... het heeft iets met regelgeving te doen. Bovendien, jij hebt de nieuwste dus hopelijk ook de meest actuele software? Dan moet je enige systemen via het linker downswipe menu redelijk snel kunnen killen.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Verwijderd

wrak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Zo die oranje kappen op de remmen knallen er mooi uit! Gefeliciteerd. Ik zou er niet op rekenen dat default instellingen met je eigen presets overruled kunnen gaan worden. Als je in dit topic terugleest... het heeft iets met regelgeving te doen. Bovendien, jij hebt de nieuwste dus hopelijk ook de meest actuele software? Dan moet je enige systemen via het linker downswipe menu redelijk snel kunnen killen.
Ik verwacht niet dat hij deze opties al heeft Wrak. Zelfs mijn december 2023 ER was niet up to date. De down swipe komt pas met r59 en die wordt in NL voor zover ik het weet ook nog niet uitgeleverd. Overigens, in Engeland zou R59 zelfs om een recall gaan maar ik wacht dit even af.

Wat je altijd kunt doen is zoveel mogelijk onder custom zetten en dan onder de linker programmeerbare knop de mode selector zetten. Maar sommige zaken vragen inderdaad menuwerk....

• GemiddeldeICTer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
wrak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Ik zal straks even kijken welke software er precies op staat. Ik heb al wel een keer op controleren op upgrade getikt, gaf aan dat er geen updates waren. Straks dus even naar de exacte versie kijken.

EDIT

Gecontroleerd. Onder mainframe versie staat een reeks aan letters en getallen die eindigen op R40. Ik ben nog niet zo thuis in het hele systeem, maar ik vermoed dat dit de versie is waar naar gerefereerd wordt als er wordt gesproken over R59. Nog niet de allernieuwste dus. Afspraak maken bij dealer om dit te upgraden, of moeite (nog) niet waard?

[ Voor 19% gewijzigd door GemiddeldeICTer op 17-03-2024 23:25 ]

Verwijderd

GemiddeldeICTer schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Ik zal straks even kijken welke software er precies op staat. Ik heb al wel een keer op controleren op upgrade getikt, gaf aan dat er geen updates waren. Straks dus even naar de exacte versie kijken.
Dat is de OTA knop. Maar dat is te moeilijk voor MG.

• zephyr_blues
Het wordt weer langer licht en (volgens mijn aanname) betekent dat dat de Tesla laders weer goedkoper worden... En inderdaad zijn de prijzen weer verlaagd, nu rond 37ct buiten de piekuren

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:42
TheCupra schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Was bij mij recent vervangen passagierszijde raamlijst (tijdens schadereparatie kapot gegaan). Voordat ik de auto inleverde. Levertijd ruim 10 weken, moest uit China komen. Denk niet dat dit gerepareerd kan worden afgaande op de foto. De chromen versie was direct leverbaar.

Onderdeel was volgens mij niet heel duur. Zou even Van Mossel bellen hoeveel het kost. Kan je makkelijk zelf er af halen, en een nieuwe er op klikken. Bij mij duurde het luttele minuten destijds.
@TheCupra Weet je hoe ze de raamlijsten verwijderen? Ik ga ze zelf overspuiten. Omdat de dealer niet in de buurt zit kan ik het beter zelf doen of wachten tot de volgende beurt.

• Heinemancp
zephyr_blues schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:23:
Het wordt weer langer licht en (volgens mijn aanname) betekent dat dat de Tesla laders weer goedkoper worden... En inderdaad zijn de prijzen weer verlaagd, nu rond 37ct buiten de piekuren
Vorige week nog voor 49cnt geladen bij Meerkerk, nu al mogelijk voor 37cnt. Dacht toen al, zo goedkoop zijn de SuCs niet meer.
Scheelt aanmerkelijk!

• harmkrui
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-07 17:41
Ik heb een MG4 Luxury van mei 2023. Recent heeft de auto heel veel updates gekregen voor o.a. allerlei vreemde software meldingen, connectie met auto via iSmart, werking verwarming etc. Er lijkt veel verbeterd. De verwarming blijft echter wel een apart geval.

Bij de instelling Auto, AC aan. ECO aan, 25 graden komt er warme lucht uit de roosters. Als de temperatuur in de auto inmiddels aardig begint te worden, wordt er vanaf dan ineens koude lucht geblazen (was voor update ook al zo). Het lijkt alsof de 25 graden is bereikt en de airco vervolgens op koelen gaat om het niet te warm te laten worden. (Ik heb niet lang genoeg daarna door gereden om te ontdekken of hij op zeker moment weer warme lucht gaat geven omdat het te koud dreigt te worden). Op zich vind ik dit gedrag niet vreemd als de auto op die manier poogt de ingestelde temperatuur te handhaven. Maar ’s winters voelt koude lucht uit de roosters natuurlijk niet prettig.

Als ik de AC uit zet, is het meteen gedaan met de warme lucht. Zou kunnen betekenen dat het klopt dat AC en warmtepomp het zelfde zijn. Permanent AC aan kost echter wel meer stroom. Ergens in dit forum gelezen zo’n 20km bij volle accu. En dat zie ik bij aan/uitschakelen ook ongeveer.

Intelligent verwarmen accu staat bij mij altijd uit. Kost alleen maar stroom volgens mij. Het is wel zo dat ik tot nu toe (ruim 16000 km) meer dan 99% op eigen stroom thuis heb geladen. Alles gelezen hebbend, denk ik dat het alleen nut heeft in wintertijd als je gaat snelladen. Ik laad ook altijd tot 100%. Bij thuis laden zie ik geen reden om niet volledig te laden.

Sinds de update werkt connectie met iSmart vlekkeloos. Soms even actief de data updaten om de laatste gegevens te zien in de app.
Voorwarmen van de auto (die 10 min) werkt niet als hij aan de laadpaal is aangesloten. Niet voor en niet na de update. Natuurlijk onhandig want je wil de energie van het voorverwarmen niet van je bereik laten afgaan. Nagevraagd bij de garage bij laatste updates. Volgens hen werkt dat ook niet omdat bij laden de hoogspanningsaccu (al ik goed begrepen heb) is losgekoppeld van de rest (?). Op dit form lees ik voorbeelden dat het wel zou werken. Ik ben los
.
Verbruik: Bij temperatuur deze winter onder nul daalde bereik soms tot slechts ca. 350 km. In begin van een rit in de winter was verbruik soms ruim boven de 20 Kwh tot zelfs wel 24 Kwh. Blijkbaar omdat de verwarming er flink aan moest trekken. Niet vreemd. Naarmate de rit langer duurde, daalde dat naar tussen 17 en 18 Kwh. Bij huidige temperatuur en AC uit, is tussen 14 en 16 goed haalbaar. Boven 90-100 km/uur doet verbruik heel hard oplopen. Snelweg is dus ‘duur’. We hebben regeneratie altijd op z’n sterkst staan. Niet helemaal one-pedal-driving maar wij vinden het wel prettig en het levert gewoon een groter bereik op.

• harmkrui
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-07 17:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCQthgIIKNk9f0exy6L7b2e1g2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMX8mTU1wqFHbUueH0VCPlIo.jpg?f=fotoalbum_large

Is foto van verwarmingsscherm na Update. Ik vind het prettiger..

• wrak
harmkrui schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:57:
Ik heb een MG4 Luxury van mei 2023. Recent heeft de auto heel veel updates gekregen voor o.a. allerlei vreemde software meldingen, connectie met auto via iSmart, werking verwarming etc. Er lijkt veel verbeterd. De verwarming blijft echter wel een apart geval.

Bij de instelling Auto, AC aan. ECO aan, 25 graden komt er warme lucht uit de roosters. Als de temperatuur in de auto inmiddels aardig begint te worden, wordt er vanaf dan ineens koude lucht geblazen (was voor update ook al zo). Het lijkt alsof de 25 graden is bereikt en de airco vervolgens op koelen gaat om het niet te warm te laten worden. (Ik heb niet lang genoeg daarna door gereden om te ontdekken of hij op zeker moment weer warme lucht gaat geven omdat het te koud dreigt te worden). Op zich vind ik dit gedrag niet vreemd als de auto op die manier poogt de ingestelde temperatuur te handhaven. Maar ’s winters voelt koude lucht uit de roosters natuurlijk niet prettig.

Als ik de AC uit zet, is het meteen gedaan met de warme lucht. Zou kunnen betekenen dat het klopt dat AC en warmtepomp het zelfde zijn. Permanent AC aan kost echter wel meer stroom. Ergens in dit forum gelezen zo’n 20km bij volle accu. En dat zie ik bij aan/uitschakelen ook ongeveer.

Intelligent verwarmen accu staat bij mij altijd uit. Kost alleen maar stroom volgens mij. Het is wel zo dat ik tot nu toe (ruim 16000 km) meer dan 99% op eigen stroom thuis heb geladen. Alles gelezen hebbend, denk ik dat het alleen nut heeft in wintertijd als je gaat snelladen. Ik laad ook altijd tot 100%. Bij thuis laden zie ik geen reden om niet volledig te laden.

Sinds de update werkt connectie met iSmart vlekkeloos. Soms even actief de data updaten om de laatste gegevens te zien in de app.
Voorwarmen van de auto (die 10 min) werkt niet als hij aan de laadpaal is aangesloten. Niet voor en niet na de update. Natuurlijk onhandig want je wil de energie van het voorverwarmen niet van je bereik laten afgaan. Nagevraagd bij de garage bij laatste updates. Volgens hen werkt dat ook niet omdat bij laden de hoogspanningsaccu (al ik goed begrepen heb) is losgekoppeld van de rest (?). Op dit form lees ik voorbeelden dat het wel zou werken. Ik ben los
.
Verbruik: Bij temperatuur deze winter onder nul daalde bereik soms tot slechts ca. 350 km. In begin van een rit in de winter was verbruik soms ruim boven de 20 Kwh tot zelfs wel 24 Kwh. Blijkbaar omdat de verwarming er flink aan moest trekken. Niet vreemd. Naarmate de rit langer duurde, daalde dat naar tussen 17 en 18 Kwh. Bij huidige temperatuur en AC uit, is tussen 14 en 16 goed haalbaar. Boven 90-100 km/uur doet verbruik heel hard oplopen. Snelweg is dus ‘duur’. We hebben regeneratie altijd op z’n sterkst staan. Niet helemaal one-pedal-driving maar wij vinden het wel prettig en het levert gewoon een groter bereik op.
Wat leuk onze lux uit mei 2023 (17000 km) staat op de rol voor update en controle in mei.
Je verwarmings ding met "koude lucht als de temp bereikt is" staat op ook mijn lijst. Zelfde ervaring zodra de interieur temperatuur bereikt is kom er een stroom koude lucht op gang.
HVAC zit idd onder het AC knopje. AC uit is warmtepomp uit. Dat dat energie kost is natuurlijk logies ik mis die 20 km range niet zo. Liever confortabel reizen.
Niet tot 100% laden om je accu te sparen lijkt mij wel zinvol. Alleen als ik weet dat ik de range echt nodig heb laad ik tot 100%.
Het niet voorverwarmen aan de laadpaal als het laden gestopt is heb ik ook aangegeven als onmissie, jammer dat dat nog niet in orde is na de update.
Behalve dat de verwarming er flink aan moet trekken bij koud weer is de lage temeratuur voor de chemie in de accu spelbreker. Ik herken dit. Het bereik lijkt soms heel laag. Zeker na een tijdje korte stads ritten. Zodra je weer langere afstanden gaat rijden blijkt dit dan toch wel weer mee te vallen. 18-19 kWh op de snelweg met 110 deed ik in de zomer naar Portugal. Wind mee of tegen is ook een grote factor. Wij rijden in normal regeneratie ook al bijna one pedal. Subtiel het pedaal gebruiken want ook met regeneratie kost afremmen energie. Oplaadverliezen....
Ik verheug me op een nieuw klimaatscherm.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• zephyr_blues
Heinemancp schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 06:53:
[...]

Vorige week nog voor 49cnt geladen bij Meerkerk, nu al mogelijk voor 37cnt. Dacht toen al, zo goedkoop zijn de SuCs niet meer.
Scheelt aanmerkelijk!
Zo is dat, en als mijn aanname idd klopt wordt het bij Tesla nog beter. Afgelopen zomer lagen de prijzen rond 27ct, nog lager met een abo. Mijn vermoeden is dat ze langzaamaan weer meer zonnestroom krijgen en dus minder extern hoeven inkopen. In de herfst afgelopen jaat ging de prijs ook vrij snel in 2 stappen omhoog.

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
zephyr_blues schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:00:
[...]

Zo is dat, en als mijn aanname idd klopt wordt het bij Tesla nog beter. Afgelopen zomer lagen de prijzen rond 27ct, nog lager met een abo. Mijn vermoeden is dat ze langzaamaan weer meer zonnestroom krijgen en dus minder extern hoeven inkopen. In de herfst afgelopen jaat ging de prijs ook vrij snel in 2 stappen omhoog.
Heel netjes trouwens van Tesla dat ze dit doen. Fastned en Shell zie ik dit nog niet doen. Moet ook zeggen dat er bij Tesla eigenlijk altijd wel plek is om te laden, dat is bij Fastned wel anders. Enige nadeel vind ik dat ze wat verder van de snelweg zitten vaak in vergelijking met een Fastned of Shell en dat je hun app moet gebruiken.

• Racemol
In de zomer is Tesla bij mij veruit de goedkoopste, zelfs als je AC palen mee neemt. Voor de vakantie is zo'n abonnementje bij Tesla wel aan te raden.

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Racemol schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:45:
In de zomer is Tesla bij mij veruit de goedkoopste, zelfs als je AC palen mee neemt. Voor de vakantie is zo'n abonnementje bij Tesla wel aan te raden.
Iemand ervaring hoeveel korting je krijgt als je een abonnementje in de zomer hebt. Kan me voorstellen dat dit in absolute zin minder is per KWh dan in de winter, of blijft dit gelijk?

• wrak
deathmonkey schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Iemand ervaring hoeveel korting je krijgt als je een abonnementje in de zomer hebt. Kan me voorstellen dat dit in absolute zin minder is per KWh dan in de winter, of blijft dit gelijk?
Het voordeel is ongeveer 10ct/kWh abbo €13/mnd bij meer dan 130kWh laden in een maand wordt het dus goedkoper. Die 10ct is zomers en in de winter gelijk. De prijzen verschillen per land en het tijdstip is ook relevant voor de prijs. Allemaal overzichtelijk terug te vinden in de tesla app.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

.
Airco gewoon permanent aan laten staan. In het geval van koelen kost dat bijna geen vermogen, en je hebt een warmtepomp (de airco dus), dus verwarmen gaat ook met je airco.
Maar zeg nou zelf, wat is 20km range nou op een volle accu, dat zou het mij echt niet waard zijn om de hele tijd de airco aan/uit te moeten zetten.

Je rijmodus op Eco zetten scheelt ook wat kilometer. En One Pedal Drive zoveel mogelijk aan, dat scheelt serieus in range. Je kan daar mee veel gedoseerder (en langer) mee op de motor remmen.

Vaak bu'j te bang!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik er deze winter niet veel van merkte dat hij overging op koude lucht want ik had een prettig warme jas aan. En hij staat in principe altijd op de voorruit gericht.
Juist nu ik een minder warme jas aan heb merk ik het. Ingesteld op 20 graden komt er in de ochtend eerst warme lucht uit. Maar tegen de tijd dat ik op de snelweg zit blaast hij serieus koude lucht naarbinnen. Geen lucht van 20 graden.... Dat is met die roosters in de A stijl goed te merken..

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14
wrak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:52:
Het voordeel is ongeveer 10ct/kWh abbo €13/mnd bij meer dan 130kWh laden in een maand wordt het dus goedkoper. Die 10ct is zomers en in de winter gelijk. De prijzen verschillen per land en het tijdstip is ook relevant voor de prijs. Allemaal overzichtelijk terug te vinden in de tesla app.
Bij een rit heen en weer naar Oostenrijk voor de zomervakantie haal je dat er dus wel uit wanneer je alle onderweg bij Tesla stations gaat laden.

• Jony23
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:37
Haay schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Bij een rit heen en weer naar Oostenrijk voor de zomervakantie haal je dat er dus wel uit wanneer je alle onderweg bij Tesla stations gaat laden.
Vorig jaar heb ik dit inderdaad gedaan. Abonnement voor de vakantietijd bij Tesla en op naar Oostenrijk via Kufstein.
Is heel goed te doen. Ook in Oostenrijk zelf geen enkel probleem gehad bij Tesla. Via het Zwarte Woud weer terug en ook dat is goed gegaan.
De Tesla app werkt perfect. Paal uitkiezen, nummer kiezen in de app en laden maar.

• mrme12345
  • Niet online
Ik heb net jaarlijkse onderhoudsbeurt uit laten voeren bij VM voor 139 euro. Ik vraag me alleen wel af wat ze voor dat geld doen. Op rekening staat alleen ruitensproeiervloeistof en pollenfilter. Dat kan ik zelf ook wel. Ik heb het gevoel dat jaarlijkse beurt bij E-auto echt overbodig is. Zeker als je zoals ik maar 10k km per jaar rijdt. Ik denk dat ik naar een interval van 2 jaar ga, want dit voelt gewoon als geldklopperij van de firma VM.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14
mrme12345 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:52:
Ik heb net jaarlijkse onderhoudsbeurt uit laten voeren bij VM voor 139 euro. Ik vraag me alleen wel af wat ze voor dat geld doen. Op rekening staat alleen ruitensproeiervloeistof en pollenfilter. Dat kan ik zelf ook wel. Ik heb het gevoel dat jaarlijkse beurt bij E-auto echt overbodig is. Zeker als je zoals ik maar 10k km per jaar rijdt. Ik denk dat ik naar een interval van 2 jaar ga, want dit voelt gewoon als geldklopperij van de firma VM.
Alleen die twee handelingen en verder helemaal niks? Ook geen software update ofzo?

• mrme12345
  • Niet online
Haay schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:03:
[...]

Alleen die twee handelingen en verder helemaal niks? Ook geen software update ofzo?
Jawel maar die viel onder noemer, terugroepactie/garantie en staat dus los van de 139 euro

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:37
mrme12345 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:52:
Dan vervalt wel je garantie en geen hulp onderweg. Ben het wel met je eens ze doen bijna niks.

[ Voor 3% gewijzigd door thien op 20-03-2024 21:24 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:15
Tuurlijk is het flauwkul. Allemaal onder het mom ‘anders geen garantie meer’. Ze moeten ergens geld aan verdienen :). De massa weet trouwens niet beter. Dieseltje moest toch ook verplicht onderhoud hebben.. en de hv-batterij kan weleens kapot gaan natuurlijk 😂.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:54
thien schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Dan vervalt wel je garantie en geen hulp onderweg. Ben het wel met je eens ze doen bijna niks.
Pech onderweg kan zeker vervallen, maar garantie niet. Dan zullen ze toch echt moeten aantonen dat het te vervangen onderdeel defect is gegaan door achterstallig onderhoud.

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:11
[...]

Ik vraag me af wat ze doen als je zegt dat je net die ochtend je ruitenwisservloeistof nog heb bijgevuld en vorige week zelf het goedkope MG filtertje heb vervangen door een Bosch. :P

• Racemol
patrickt35 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Pech onderweg kan zeker vervallen, maar garantie niet. Dan zullen ze toch echt moeten aantonen dat het te vervangen onderdeel defect is gegaan door achterstallig onderhoud.
Dat kan best zo zijn maar recht hebben op garantie en het ook krijgen zijn twee verschillende dingen. Bij van Mossel moet je al vechten om iets gedaan te krijgen ook al is de auto nog geen week oud. Ik moest bijna een aangetekende brief sturen om een offerte te krijgen om de auto te kunnen kopen. Als ze vinden dat je geen garantie meer hebt wens ik je heel veel succes om dan toch iets voor elkaar te krijgen.

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-10 09:57
[...]

Er zijn andere mogelijkheden, gedekt door Europese regels:

Heeft u een auto waar nog fabrieksgarantie op zit?
Bij Bosch Car Service behoudt u bij onderhoud en reparatie de fabrieksgarantie, ongeacht waar u de auto kocht.
De fabrieksgarantie blijft bij ons officieel geldig omdat:

Wij werken volgens de Europese wetgeving
Wij de voorschriften van de fabrikanten volgen
Wij met originele kwaliteitsonderdelen werken

Kijk eens op deze link:
https://www.wvdbroek.nl/dienst/fabrieksgarantie/

Overigens, € 139,- vind ik niet zo slecht.
Binnenrijden in een garage (werkplaatstarief) kost alleen al € 75,- of zoiets

Ik heb een prijs opgevraagd, wacht nog op antwoord.
Wordt vervolgd...

• Capital_G
jbraamse schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Er zijn andere mogelijkheden, gedekt door Europese regels:

Heeft u een auto waar nog fabrieksgarantie op zit?
Bij Bosch Car Service behoudt u bij onderhoud en reparatie de fabrieksgarantie, ongeacht waar u de auto kocht.
De fabrieksgarantie blijft bij ons officieel geldig omdat:

Wij werken volgens de Europese wetgeving
Wij de voorschriften van de fabrikanten volgen
Wij met originele kwaliteitsonderdelen werken

Kijk eens op deze link:
https://www.wvdbroek.nl/dienst/fabrieksgarantie/

Overigens, € 139,- vind ik niet zo slecht.
Binnenrijden in een garage (werkplaatstarief) kost alleen al € 75,- of zoiets

Ik heb een prijs opgevraagd, wacht nog op antwoord.
Wordt vervolgd...
Garantie kan geweigerd worden als de schuld bij de eigenaar ligt, dus ook bij geen of slecht onderhoud. De vraag hoe vaak je onderhoud zou moeten doen aan een auto staat vrij breed op het internet, hangt van de auto af maar de meeste bronnen zeggen in ieder geval 1 keer per jaar.

Ik zou er persoonlijk niet op gokken, vooral omdat je er ook (feitelijk) ANWB Europa dekking bij krijgt is het niet heel duur.

Edit: ik reageer op de verkeerde, dus om toch iets toe te voegen, de garantievoorwaarden eisen niet dat onderhoud door een erkende MG dealer wordt gedaan:

"Elke hoofdservice wordt uitgevoerd binnen 1500 kilometer of 28 dagen na de aanbevolen kilometerinterval
of de servicedatum zoals aangegeven op het service-intervalplan (binnen het serviceportfolio). Hoewel de
garantie niet ongeldig wordt verklaard als een niet-geautoriseerde reparateur deze werkzaamheden
uitvoert, kunnen garantiefouten als gevolg van werkzaamheden die door een niet-geautoriseerde
reparateur zijn uitgevoerd niet onder de MG-garantie vallen. Een gespecificeerde servicefactuur moet
worden verkregen in het geval van onderhoud door een niet-geautoriseerde reparatiewerkplaats met
vermelding van de werkzaamheden die tijdens het onderhoud zijn uitgevoerd"

[ Voor 25% gewijzigd door Capital_G op 21-03-2024 10:46 ]

• Racemol
Wat denken jullie, is €61 een mooie prijs voor een granny charger? Of koop ik dan een apparaat wat bij de eerste keer op 16A doorsmelt?

Het gaat om deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005005833918416.html

• Tweakarim
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:07

Tweakarim

PSN: Karimineel3

Racemol schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:41:
Wat denken jullie, is €61 een mooie prijs voor een granny charger? Of koop ik dan een apparaat wat bij de eerste keer op 16A doorsmelt?

Denk niet dat het product zoceel goede reviews had gekregen als die het na het eerste gebruik begeeft

• Racemol
Tweakarim schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Denk niet dat het product zoceel goede reviews had gekregen als die het na het eerste gebruik begeeft
Mee eens :) Heb 'm ook maar besteld.

Normaal gebruik ik zo'n kabel niet maar voor de vakantie wel lekker, beetje extra zekerheid dat je altijd ergens terecht kan om te laden. We gaan als het goed is naar wat afgelegen plekken in Italie.

• Heinemancp
Update over mijn problemen met de MG4 bij VM in Amsterdam.
Sinds afgelopen maandag staat 'ie daar weer. Volgens VM Amsterdam voor de laatste keer, ter herstel:
- trilling in auto >80km/h
- vlekken op ramen van stickers/ zuignappen die er niet af gaan
- achterlicht unit niet goed teruggeplaatst na montage trekhaak (hierdoor lijkt de achterklep scheef te zitten)
- ontgrendelknop op deurgreep defect (garantie)
- Nieuwe matten (huidige zijn al <30k km/ 12mnd versleten)

Begon goed natuurlijk, geen leenauto (Wel afgesproken), toch eentje gevonden. Een ZS die rondom 5cm korter was met bijna lege accu en waarin half Amsterdam zijn lunch gegeten had. Volgende dag 0800h weer wisselen, omdat ik geklaagd had. Een nieuwe (50km) MG4 in oranje meegekregen (comfort denk ik). Zo'n heftige trilling in de auto heb ik nog nooit gehad, met scheef staand stuur.

Omdat ik nu ook via de Geschillencommissie de klacht ingedient hebt, zit er ook externe druk achter. En dat helpt. Gisteren gebeld door VM Amsterdam om te komen tot een schikking, terwijl de auto nog niet hersteld is. VM gaf aan dat ze van alles gingen doen, maar dat is precies het punt: ze doen van alles, maar ik mag het checken. Dus de directeur van Amsterdam neemt mijn auto mee vandaag / weekend om te checken of alles nu goed is. Als dat zo is: maandag 0800h gezamenlijk een proefrit. Als het niet bevalt, dit staat ook in de schikkingsovereenkomst, neemt VM de auto terug. Waarde is wel een ding, want een tweedehands MG4 heeft veel afgeschreven verwacht ik op basis van de occasions.

Gezamenlijk gekomen tot een schikkingsvoorstel, met compensatie voor 12mnd leed en bovengemiddelde accuslijtage door problemen met laden tot ingesteld percentage.

Vandaag ook een heugelijk moment: onze MG4 wordt 1 jaar...

Toevoeging:
Zojuist gebeld door VM: auto trilt nog flink, dus wordt vervolgt. Maandag niet ophalen...

[ Voor 2% gewijzigd door Heinemancp op 22-03-2024 09:30 . Reden: toevoeging van VM belletje ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Racemol schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:41:

Ik heb ook een lader van Aliexpress (feitelijk is het geen lader, de lader zit in je auto :P). Ik heb er eentje gezocht die veel verkocht was en goede reviews had. Werkt tot nu toe prima.
16A heb ik nog niet gebruikt, dat ga ik niet doen met de standaard Schuko stekker
Heinemancp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:25:
Sinds afgelopen maandag staat 'ie daar weer. Volgens VM Amsterdam voor de laatste keer, ter herstel:
- achterlicht unit niet goed teruggeplaatst na montage trekhaak (hierdoor lijkt de achterklep scheef te zitten)

Begon goed natuurlijk, geen leenauto (Wel afgesproken), toch eentje gevonden. Een ZS die rondom 5cm korter was met bijna lege accu en waarin half Amsterdam zijn lunch gegeten had. Volgende dag 0800h weer wisselen, omdat ik geklaagd had. Een nieuwe (50km) MG4 in oranje meegekregen (comfort denk ik). Zo'n heftige trilling in de auto heb ik nog nooit gehad, met scheef staand stuur.

Omdat ik nu ook via de Geschillencommissie de klacht ingedient hebt, zit er ook externe druk achter. En dat helpt. Gisteren gebeld door VM Amsterdam om te komen tot een schikking, terwijl de auto nog niet hersteld is. VM gaf aan dat ze van alles gingen doen, maar dat is precies het punt: ze doen van alles, maar ik mag het checken. Dus de directeur van Amsterdam neemt mijn auto mee vandaag / weekend om te checken of alles nu goed is. Als dat zo is: maandag 0800h gezamenlijk een proefrit. Als het niet bevalt, dit staat ook in de schikkingsovereenkomst, neemt VM de auto terug. Waarde is wel een ding, want een tweedehands MG4 heeft veel afgeschreven verwacht ik op basis van de occasions.

Gezamenlijk gekomen tot een schikkingsvoorstel, met compensatie voor 12mnd leed en bovengemiddelde accuslijtage door problemen met laden tot ingesteld percentage.

Nou, gefeliciteerd met je jubileum dan maar :P
Bij VM moeten ze zich toch ook achter de oren krabben dat er zoveel klachten komen m.b.t. het trillen? Ik snap ook niet waarom ze niet bij iedere auto die ze uitleveren, om te beginnen alle wielen even (opnieuw) balanceren. Dat is 20 minuten werk.
Idem voor het rechtzetten van het stuur.

Vaak bu'j te bang!

• Heinemancp
-tom-562 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Ik heb ook een lader van Aliexpress (feitelijk is het geen lader, de lader zit in je auto :P). Ik heb er eentje gezocht die veel verkocht was en goede reviews had. Werkt tot nu toe prima.
16A heb ik nog niet gebruikt, dat ga ik niet doen met de standaard Schuko stekker

[...]

Nou, gefeliciteerd met je jubileum dan maar :P
Bij VM moeten ze zich toch ook achter de oren krabben dat er zoveel klachten komen m.b.t. het trillen? Ik snap ook niet waarom ze niet bij iedere auto die ze uitleveren, om te beginnen alle wielen even (opnieuw) balanceren. Dat is 20 minuten werk.
Idem voor het rechtzetten van het stuur.
Ondanks balanceren en uitlijnen toch niet trillingsvrij, aldus VM Amsterdam. Dus niet ophalen maandag.
VM gaat zoeken naar de oorzaak.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heinemancp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Ondanks balanceren en uitlijnen toch niet trillingsvrij, aldus VM Amsterdam. Dus niet ophalen maandag.
VM gaat zoeken naar de oorzaak.
Zat het in het stuur, of voelde je het door de hele auto?
Indien dat laatste zou ik zeggen, laat ze de aandrijfassen eens checken.
Indien wel in het stuur, laat ze balanceren op zo'n Roadforce apparaat.

Vaak bu'j te bang!

• Heinemancp
-tom-562 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Zat het in het stuur, of voelde je het door de hele auto?
Indien dat laatste zou ik zeggen, laat ze de aandrijfassen eens checken.
Indien wel in het stuur, laat ze balanceren op zo'n Roadforce apparaat.
Check, volgens VM Amsterdam balanceren ze onder belasting. Dat zou dus een roadforce apparaat zijn.
Voelt door hele auto heen, vanuit achter, met hoog frequente trilling op het stuur.

• Racemol
Heinemancp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:25:

Toevoeging:
Zojuist gebeld door VM: auto trilt nog flink, dus wordt vervolgt. Maandag niet ophalen...
Wat een verhaal zeg, jij lijkt echt een maandag ochtend model te hebben. Enige wat ik echt herken is de kwaliteit van de matten. Die zijn, van de fabriek uit gewoon enorm slecht. Tegen de tijd dat ze bij mij versleten zijn bestel ik online wel een nieuw setje maar gezien jouw andere problemen had ik er ook werk van gemaakt.

Bij een collega van mij is de auto zelfs zonder matten geleverd, en die heeft online voor 4 tientjes betere kwaliteit matten dan de originele.

Zou je zelf het liefste aansturen op ontbinding of hoop je dat de problemen opgelost worden? Zo van afstand heb ik er zelf een beetje een hard hoofd in.

• Heinemancp
Racemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Wat een verhaal zeg, jij lijkt echt een maandag ochtend model te hebben. Enige wat ik echt herken is de kwaliteit van de matten. Die zijn, van de fabriek uit gewoon enorm slecht. Tegen de tijd dat ze bij mij versleten zijn bestel ik online wel een nieuw setje maar gezien jouw andere problemen had ik er ook werk van gemaakt.

Bij een collega van mij is de auto zelfs zonder matten geleverd, en die heeft online voor 4 tientjes betere kwaliteit matten dan de originele.

Zou je zelf het liefste aansturen op ontbinding of hoop je dat de problemen opgelost worden? Zo van afstand heb ik er zelf een beetje een hard hoofd in.
Ik hoop op het oplossen van problemen, ontbinding kost mij zo 10k (als niet meer). Dat is wel veel afschrijving per km...

• zephyr_blues
Heinemancp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Ik hoop op het oplossen van problemen, ontbinding kost mij zo 10k (als niet meer). Dat is wel veel afschrijving per km...
Heb je hier goed navraag naar gedaan? De auto is nooit goed geweest. VM kan je dan geen afschrijving gaan doorberekenen. Je moet aansturen op ongedaan maken van het contract. Er is nooit geleverd wat je contractueel hebt afgesproken. VM verkoopt de auto voor een leuk bedragje door, maakt nog een tikje winst, en jij zit met de duurste km's. Lijkt mij de wereld op zijn kop.

• Heinemancp
zephyr_blues schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Heb je hier goed navraag naar gedaan? De auto is nooit goed geweest. VM kan je dan geen afschrijving gaan doorberekenen. Je moet aansturen op ongedaan maken van het contract. Er is nooit geleverd wat je contractueel hebt afgesproken. VM verkoopt de auto voor een leuk bedragje door, maakt nog een tikje winst, en jij zit met de duurste km's. Lijkt mij de wereld op zijn kop.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik hoop niet op dat punt te komen - maar ontbinding van verkoop lijkt mij inderdaad de juiste route. Extern advies ga ik zeker inwinnen voor ontbinding.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heinemancp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Check, volgens VM Amsterdam balanceren ze onder belasting. Dat zou dus een roadforce apparaat zijn.
Voelt door hele auto heen, vanuit achter, met hoog frequente trilling op het stuur.
Bij die X-Powers lees je ook dat het stuur blijft trillen.
Ik denk dat er een gare batch aandrijfassen is ofzo, met gare homokinetische koppelingen. Of het is gewoon slecht ontworpen. Bij mijn vorige auto (Volvo S80) zaten er op de aandrijfassen (FWD) flinke rubberblokken, om de eigenfrequentie te veranderen vermoed ik, om zo vibraties te verminderen.
Als het vanuit achteren komt en niet direct in het stuur, dan zit het ook ergens achter. Aangezien onze MG's RWD zijn, zit het in de aandrijving.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1 ... 42 ... 71 Laatste