Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Troetelbeer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:33:
@GemiddeldeICTer

De MG4 pilot heeft level 2 autonoom rijden als je het op TJA zet. Dat is hetzelfde level als Tesla's autopilot.
Autonoom rijden zou ik dat niet willen noemen. Meer autonoom proberen te verongelukken.
Met TJA probeert de auto:
In een bocht rechtdoor te rijden
Bij een afslag ( op de snelweg ) de afslag te nemen soms last minute.
Willekeurig naar links of naar rechts te sturen zeker als daar wat anders rijd.

En dit is alleen nog maar op de snelweg. Binnenwegen zijn helemaal spannend.

Toegegeven ze hebben geen waarschuwing nodig dat je het stuur vast moet houden, dat leer je snel genoeg in de MG4.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-02-2024 14:48 ]

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Autonoom rijden zou ik dat niet willen noemen. Meer autonoom proberen te verongelukken.
Met TJA probeert de auto:
In een bocht rechtdoor te rijden
Bij een afslag ( op de snelweg ) de afslag te nemen soms last minute.
Willekeurig naar links of naar rechts te sturen zeker als daar wat anders rijd.

En dit is alleen nog maar op de snelweg. Binnenwegen zijn helemaal spannend.

Toegegeven ze hebben geen waarschuwing nodig dat je het stuur vast moet houden, dat leer je snel genoeg in de MG4.
Het gaat er niet om hoe jij het wilt noemen, het gaat erom wat de definities zijn van de verschillende levels van autonoom rijden en dan valt de MG4 simpelweg onder level 2, net als de alom geroemde autopilot van Tesla. Die overigens ook niet altijd feilloos werkt.

Overigens ervaar ik de TJA niet zoals jij die ervaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Troetelbeer op 08-02-2024 15:10 ]

Believe. Imagine. Create.

• Troetelbeer
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:01:
Op papier wellicht, maar het komt niet in de buurt van Tesla AutoPilot (verre van overigens). Overal minder bemoeienis en laat meer toe. Ik kan er prima mee leven. Je hebt in ieder geval meer contorle en is wat minder aanwezig. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel merk hoe meer km's ik maak des te meer het opvalt dat er een systeem is geïmplementeerd voor de 'leuk'. Omdat het erop zit zeg maar.

Persoonlijk heb ik het liefst domme CC terug. Dat los van ieder merk.
De Tesla autopilot bestaat langer en is meer doorontwikkeld, dus logisch dat die over het algemeen beter werkt, maar ook daar nog steeds genoeg gevallen dat het niet feilloos werkt...

• Shadowhawk00
Troetelbeer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Het gaat er niet om hoe jij het wilt noemen, het gaat erom wat de definities zijn van de verschillende levels van autonoom rijden en dan valt de MG4 simpelweg onder level 2, net als de alom geroemde autopilot van Tesla. Die overigens ook niet altijd feilloos werkt.

Overigens ervaar ik de TJA niet zoals jij die ervaart.
Nope voldoet niet aan level 2.

Dit is wat level 2 vereist:
Level 2: Gedeeltelijk autonoom rijden. Systemen van dit niveau voeren verschillende taken tegelijkertijd uit. Ze helpen je als bestuurder bij het accelereren, sturen en remmen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld heel comfortabel autonoom filerijden.

MG4 helpt je niet met sturen. Het werkt je juist tegen met sturen.
Of gaan we discussieren wat helpen precies is? Want we kunnen toch logisch aannemen dat het doel van de gemiddelde bestuurder is veilig op bestemming te komen en niet verongelukken.

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 14:25
Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Level 2: Gedeeltelijk autonoom rijden. Systemen van dit niveau voeren verschillende taken tegelijkertijd uit. Ze helpen je als bestuurder bij het accelereren, sturen en remmen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld heel comfortabel autonoom filerijden.

Of gaan we discussieren wat helpen precies is? Want we kunnen toch logisch aannemen dat het doel van de gemiddelde bestuurder is veilig op bestemming te komen en niet verongelukken.
Ik gebruik geen TJA in files, want motorrijders willen er altijd tussendoor kunnen, maar de paar keer dat ik het heb geprobeerd werkte het prima.

Ik wil ook dat mijn auto autonoom mijn hond naar de hondenschool brengt, wie wilt dat niet, maar ik denk dat we allemaal moeten beseffen dat dit wat meer technische ontwikkelingen vereist.

• Shadowhawk00
Capital_G schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik gebruik geen TJA in files, want motorrijders willen er altijd tussendoor kunnen, maar de paar keer dat ik het heb geprobeerd werkte het prima.

Ik wil ook dat mijn auto autonoom mijn hond naar de hondenschool brengt, wie wilt dat niet, maar ik denk dat we allemaal moeten beseffen dat dit wat meer technische ontwikkelingen vereist.
Probeer TJA gewoon als standaard te gebruiken, aangezien het de enige ACC is die niet met horten en stoten werkt. Je moet alleen goed het stuur vasthouden.
Alternatief is ACC en vervolgens zelf gas moeten geven omdat je auto willekeurig inhoud of noodremmen maakt.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-11 22:54
[...]

Ik ben het enorm met je eens, maar dit soort zaken wordt in het lab getest en daar werkt het schijnbaar prima. Daarom denk ik, ongeacht dat ik van deze materie geen bal berijp, dat je voorganger toch een punt heeft.

Dat is overigens ook het probleem met al die automatische systemen. Het wordt allemaal erg theoretisch en op gecontroleerde manieren getest om maar veel NCAP sterretjes te krijgen maar in de praktijk komt er bij sommige merken, waaronder MG, niets van terecht. Zoals gezegd, ik ben het gevoelsmatig helemaal met je eens, dit is geen level 2 maar volgens de test wellicht wel.

Ik had laatst wel iets anders. Ik was achteruit aan het fileparkeren en toen ik bijna in het vak was ging een auto achter mij, om mij heen. Normaal zou je zeggen, prima dat zou ik zelf ook doen maar ik schrok me wezenloos. De automatische emergency rem activeerde, het voelde net of ik tegen een muur aan reed. Het probleem is dat die rem actie echt onnodig was, er was totaal geen gevaar voor beide voertuigen. Moet ik die functie nu ook al uit gaan zetten?

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-10 09:57
-tom-562 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Nope, dat zijn gewone gloeilampjes

@GemiddeldeICTer
Laat je niet te veel afschrikken overigens, ik heb weinig te klagen over mijn MG en de LKA
Ik ben bezitter van een Comfort (9000km) en ik ben heel tevreden :)

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-10 09:57
Racemol schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat alleen de koplampen en het achterlicht LED zijn. Richtingaanwijzers, remlicht, achteruitrijlicht, mistlamp en zelfs het interieurlampje schijnen allemaal ouderwetse spiraalgloeiers te zijn.

Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij mag je niet zomaar lampjes vervangen voor LED exemplaren dus ik doe het ook alleen bij het achteruitrijlicht. Officieel mag dat denk ik ook al niet maar ik wil toch graag wat zien.
Je mag, volgens mij, alleen de koplampen niet! vervangen omdat dan de lichtbundels van vorm/richting veranderen.
Gevolg: ze voldoen niet meer aan de regels.
Alle andere verlichting heeft daar natuurlijk geen last van.

• Troetelbeer
[...]

Meen je dit nu echt serieus? 8)7

Bij mij werkt TJA trouwens nagenoeg perfect, dus volgens jouw redenering heb jij geen level 2 en ik wel, enkel omdat het bij mij wel goed werkt en bij jou niet :+

Man man man, ik wil best discussieren met je, maar kom niet met dit soort onnozel gedoe aan. Het is gewoon level 2, of je het nu wilt of niet en of je er blij mee bent of niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Troetelbeer op 08-02-2024 16:46 ]

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:57
Woutje34 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:09:
Vandaag bij Van Mossel Nijmegen geweest voor mijn problemen (airco, banden en piepende remmen).

Een monteur heeft samen met mij een stukje gereden en gaf aan dat hij inderdaad de trilling voelde en dat de piepende remmen erg vervelend zijn. Ik mag volgende week vrijdag terugkomen om de banden te laten balanceren, remmen schoon te maken of de blokjes te vervangen en een software update voor mijn airco.

Ben benieuwd of dit iets oplost, al verwacht ik niet veel van het opnieuw balanceren.
software update voor mijn airco.??? Not...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvSCe159d5QJC6BE_BLJy2OBxm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CBvHRj26p6g5pdhd1G0EjnZ.jpg?f=fotoalbum_large

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:29
[...]

Overdrijven is ook een kunst. Lees de gebruiksaanwijzing en kom erachter dat TJA ervoor is om in de file te rijden. Geen stuurautomaat en alleen bij lagere snelheden. Overigens doet de ACC dat file rijden ook prima. Meestal valt er niet te veel te sturen in de file. Het afrem gedrag van de acc moet beter dat ben ik met je eens. Als jouw auto doet wat je beschrijft moet je hem snel naar de dealer terug brengen.
Ik sluit mij aan bij de comment van @Troetelbeer

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dus het is niet hetzelfde als AutoPilot van Tesla? Dat is toch echt wat er werd gezegd.

Dan is de definitie van L2 wel heel breed :).

Het is mij om het even, maar het geeft wel een beetje verkeerde indruk zo. Op papier L2, in werkelijkheid zit er dus veel verschil tussen de verschillende merken.

[ Voor 16% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-02-2024 18:31 ]

• wrak
Idd de definitie van level 2 is breed. https://www.autoweek.nl/v...el-2-autonoom-kan-rijden/ vind ik wel van kloppen met mijn ervaring in onze MG4 lux.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

• Troetelbeer
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:29:
Dus het is niet hetzelfde als AutoPilot van Tesla? Dat is toch echt wat er werd gezegd.

Dan is de definitie van L2 wel heel breed :).

Het is mij om het even, maar het geeft wel een beetje verkeerde indruk zo. Op papier L2, in werkelijkheid zit er dus veel verschil tussen de verschillende merken.
Beiden pilots zitten gewoon op level 2, dus het is wel net als de Tesla. Level 2 is namelijk level 2.

• Troetelbeer
wrak schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:43:
Idd de definitie van level 2 is breed. https://www.autoweek.nl/v...el-2-autonoom-kan-rijden/ vind ik wel van kloppen met mijn ervaring in onze MG4 lux.
Mijn MG4 werkt ook prima zoals beschreven :)

• STIMPPYYY
  • Nu online
Troetelbeer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Beiden pilots zitten gewoon op level 2, dus het is wel net als de Tesla. Level 2 is namelijk level 2.
In de handleiding staat volgens @wrak dat je het enkel kunt gebruiken in de file of langzaam rijdend verkeer. Dat verschilt al.

Dus definitie, daar heb je gelijk in. Wel verwarrend om het alleen zo te stellen voor nieuwe berijders.

Maar ik heb het idee dat we hetzelfde bedoelen, alleen is er een dikke maar in mijn verhaal.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:30

-tom-562

Oliesjeik

STIMPPYYY schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:19:
[...]

In de handleiding staat volgens @wrak dat je het enkel kunt gebruiken in de file of langzaam rijdend verkeer. Dat verschilt al.

Dus definitie, daar heb je gelijk in. Wel verwarrend om het alleen zo te stellen voor nieuwe berijders.

Maar ik heb het idee dat we hetzelfde bedoelen, alleen is er een dikke maar in mijn verhaal.
Ik kan uit ervaring vertellen dat die ook gewoon werkt met 80 km/h in de buitengebieden, zo lang er goede belijning is :P

Vaak bu'j te bang!

• Troetelbeer
-tom-562 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Ik kan uit ervaring vertellen dat die ook gewoon werkt met 80 km/h in de buitengebieden, zo lang er goede belijning is :P
Goede belijning hoeft nog niet eens bij een voorganger, dan kijkt het systeem naar je voorganger.

• Troetelbeer
STIMPPYYY schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Je kunt het ook buiten de files en langzaam rijdend gebruiken. Dat MG het voornamelijk daarvoor bedoelt en daardoor het zo in de handleiding zet, zegt niks over hoe level 2 gedefinieerd wordt door de instanties en het systeem voldoet dus aan die eisen om level 2 te mogen zijn.

De enige maar die er is, is dat de software van Tesla meer doorontwikkeld is en dus normaliter verfijnder werkt. Maar er zit totaal nul komma nul verschil in het level van autonoom rijden. Daarbij is het systeem van Tesla ook niet altijd feilloos.

Verwijderd

Capital_G schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik wil dat mijn hond zelf achter stuur kruipt en mij naar mijn werk rijdt.. :+

• Woutje34
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:51
Paul van Druten schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:37:
[...]

software update voor mijn airco.??? Not...[Afbeelding]
Ik moet volgende week vrijdag terugkomen, hij had het wel over een update, maar dan gaan we het meemaken. Ik zal je laten weten wat ze uiteindelijk gedaan hebben!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Guys, is er iemand die zonder de wielkappen rijdt? Ik ben benieuwd of je een significant verschil merkt in verbruik. Ik weet dat dit ongeveer 3-5% kan schelen op een rit bij andere merken.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-02-2024 09:20 ]

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:06
STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:20:
Guys, is er iemand die zonder de wielkappen rijdt? Ik ben benieuwd of je een significant verschil merkt in verbruik. Ik weet dat dit ongeveer 3-5% kan schelen op een rit bij andere merken.
Het verbruik is van heel veel factoren afhankelijk en niet alleen of nu met of zonder de wielkappen rijdt. Misschien dat de echte zuinigheidskampioen geitenwollensokkebreier niet weg te branden bij een stop figuur met een rijstijl van tante Betje super op het verbruik let.... maar als je van 3 of 5 % meer verbruik al wakker zou liggen dan zou ik niet eens meer auto willen rijden, houd van een goede nachtrust ;)

Het is niet alleen bij andere merken, ook bij MG helpt het een beetje als je wielen(doppen) meehelpen om de aerodynamica te verbeteren.

Hier ook een testje van iemand die zoveel mogelijk probeert andere omstandigheden uit te sluiten om tot een conclusie te kunnen komen of met of zonder doppen het verschil maakt:

https://www.carblogger.nl...-zijn-de-aero-wieldoppen/

Het verbaast me niet dat de uitkomst voor het verbruik gunstiger is met doppen dan zonder doppen, was al een beetje algemeen bekent en ook MG had mijn Luxery liever zonder de doppen geleverd, had ze weer geld bespaart, maar dan hadden ze een minder gunstig verbruik moeten opgeven.

Persoonlijk vind ik de doppen op de Luxery zoals ik ze heb, van de 1e serie met 17inch velgen, helemaal niet lelijk en passen ze goed bij het uiterlijk van de auto, het ziet er strak modern uit. De lichtmetalen velgen die verstopt zitten achter de doppen zien er goedkoop en alles behalve fraai uit, maar dat is persoonlijk en over smaak/wansmaak mogen we niet twisten 8)

Voor degenen die een set doppen van mijn serie ongebruikt hebben liggen..... betaal je er met liefde tenminste 100 euro voor als reserve voor het geval ik er 1 zou verliezen of beschadigen.

Het leven is een stuk makkelijker als je niet elk dubbeltje een keer hoeft om te draaien voordat je het uitgeeft is zo'n gezegde, maar autorijden kost nu eenmaal geld en als je het ook nog een beetje met comfort wil doen dan geef je iets meer uit.

Zuinig rijden:

1 Kies met zorg uit waar je zo voordelig mogelijk kunt laden, dat is de 1e verdienste. (je kunt jezelf wel van alles ontzeggen en in de hitte of kou gaan zitten en rijden als een slak om zo ver mogelijk te komen, maar als je 2 euro het kWh betaald schiet dat niet echt op)
2 Banden op spanning houden, te laag is meerverbruik en te hoog kost je banden, misschien ECO banden een optie bij een volgende aanschaf...
3 Houd je ramen dicht, open ramen zijn herriemakers en niet comfortabel, maar verhogen ook het verbruik doordat de aerodynamica nadelig wordt beïnvloed.
4 Heeft je auto hulpmiddelen zoals ECO standen, zet die dan in als hulp.
5 Rijstijl, het nieuwe rijden, rijd anticiperend oftewel met een vooruitziende blik.
6 Rijd niet rond met overtollige gewichten in je auto.
7 Verwijder dakdragers/skiboxen en andere ongein van je dak zodra je ze niet meer nodig hebt.
8 Als je hittebestendig en goed tegen de kou kunt en geen bal om comfort geeft zet je je airco/wamtepomp uit of gebruikt ze zo zuinig mogelijk.
9 ? er zal nog wel iets gemist zijn, deel het met de liefhebbers van zuinig rijden, al zullen die reeds voor de aanschaf het verbruik in de overweging hebben meegenomen ;)

Ach, denk dat we bovenstaande goede raad allemaal wel kennen, ook weten we dat het helpt als je ruim op tijd van huis vertrekt en je op bekende routes zo de files kunt vermijden, immers file rijden is ook al niet gunstig voor het verbruik.

Persoonlijk houd ik me niet echt bezig met het verbruik, ga niet in de kou of de hitte zitten en mag graag een beetje vlot doorrijden, altijd in standje normaal maar ook wel eens sport als het allemaal wat vlotter mag. Er liggen wat extra kabels in de auto en wat hondenspul, maar dat ga ik ook niet elke keer uit de auto halen om gewicht te besparen. Comfort mag best iets kosten en dat heb ik er voor over.

Wat doe ik wel, niet rondrijden met een te lage bandenspanning, niet alleen onveilig maar het systeem waarschuwt je er ook nog voor (y) , houd mijn ramen dicht onder het rijden en probeer wel met laden voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, kan me niet te laag zijn, maar ga er niet overdreven voor omlopen of omrijden. Houd rekening of ik de plaats van bestemming kan bereiken zonder tussenstop als ik mijn snelheid wat matig en zodoende dan tijd bespaar.

Gelukkig kan ik een beetje zorgeloos rijden zonder op een paar % meer of minder verbruik te hoeven letten en dat is fijn, al kan ik mij heel goed voorstellen dat het voor sommigen best in de papieren kan lopen als je heel veel op de weg zit en autorijden niet echt je hobby is en er belangrijker zaken in je leven zijn. :)

• meacount
Woutje34 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Ik moet volgende week vrijdag terugkomen, hij had het wel over een update, maar dan gaan we het meemaken. Ik zal je laten weten wat ze uiteindelijk gedaan hebben!
Mmm, in weze is het een raar verhaal, de update werkt overigens perfect, al krijg ik het vermoeden dat het schadelijk is voor de warmtepomp nu het af fabriek niet meer als oplossing wordt gezien.

Het probleem speelt ondertussen denk ik al zo'n 7 a 8 maanden en dan zou je toch denken dat er ondertussen wel over een oplossing zou zijn nagedacht.....toch?

Als er onderdelen vervangen moeten worden zou het wel eens een kostbare actie kunnen worden...... houd ie het 7 jaar vol of krijgen ze de klap eerder }:O

• meacount
-tom-562 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Wachten op degene die uit zijn wagen gezaagd moet worden omdat ie iets teveel vertrouwen in je woorden had en even niet in de gaten had dat er geen voorganger en plots een onderbreking in de belijning was.

Heb meelij met de bomen langs de weg ;(

De LKA en TJA zijn hebbedingetjes, het zit erop.... grappig, MAAR uiteindelijk en telkens weer wordt erop gewezen dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent, het gevaar is dat er mensen zijn die in slaap gesust worden en minder alert worden en als er dan een storing plaats vind en je even iets te traag bent de ramp wel eens niet te overzien kan zijn.

Sommigen kunnen zich misschien nog de beelden van die MG4, die met zijn hele zijkant vol krassen en deuken, hier op het forum herinneren.... vraag me af hoe het verloop van die schade afhandeling is afgelopen. Gelukkig, op de schrik na, geen persoonlijke ongelukken.

Zou me niet blind staren op de hebbedingetjes en het heft(stuur)in eigen hand houden :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zeg alleen dat het dan ook werkt. Ik zeg nergens dat ik er actief mee rij :P sterker nog, TJA staat eigenlijk altijd uit bij mij.
Verder moet je nog steeds ten alle tijden je handen aan het stuur houden, en je kan prima 'door' de correcties heen sturen.

Edit:
Functioneert de MG app trouwens nog? Ik kan geen verbinding meer maken met de auto, het probleem heb ik ook op een andere telefoon (van mijn vriendin). Ook HomeAssistent kan de auto niet meer benaderen lijkt het.
Ik heb de inloggegevens maar even gewist in HomeAssistent, wellicht dat het er mee te maken heeft dat HA te veel aanvragen doet (zoiets had ik wel eens gelezen).
Zou de auto opnieuw binden helpen?

Edit 2:
Wat dom, ik had per ongeluk 1 van de vinkjes ('Global Data Switch') uitgezet bij de privacy policy een tijdje geleden :') die aangezet en alles werkt weer

[ Voor 55% gewijzigd door -tom-562 op 09-02-2024 13:07 ]

Vaak bu'j te bang!

• STIMPPYYY
  • Nu online
meacount schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Het verbruik is van heel veel factoren afhankelijk en niet alleen of nu met of zonder de wielkappen rijdt. Misschien dat de echte zuinigheidskampioen geitenwollensokkebreier niet weg te branden bij een stop figuur met een rijstijl van tante Betje super op het verbruik let.... maar als je van 3 of 5 % meer verbruik al wakker zou liggen dan zou ik niet eens meer auto willen rijden, houd van een goede nachtrust ;)

Het is niet alleen bij andere merken, ook bij MG helpt het een beetje als je wielen(doppen) meehelpen om de aerodynamica te verbeteren.

Hier ook een testje van iemand die zoveel mogelijk probeert andere omstandigheden uit te sluiten om tot een conclusie te kunnen komen of met of zonder doppen het verschil maakt:

https://www.carblogger.nl...-zijn-de-aero-wieldoppen/

Het verbaast me niet dat de uitkomst voor het verbruik gunstiger is met doppen dan zonder doppen, was al een beetje algemeen bekent en ook MG had mijn Luxery liever zonder de doppen geleverd, had ze weer geld bespaart, maar dan hadden ze een minder gunstig verbruik moeten opgeven.

Persoonlijk vind ik de doppen op de Luxery zoals ik ze heb, van de 1e serie met 17inch velgen, helemaal niet lelijk en passen ze goed bij het uiterlijk van de auto, het ziet er strak modern uit. De lichtmetalen velgen die verstopt zitten achter de doppen zien er goedkoop en alles behalve fraai uit, maar dat is persoonlijk en over smaak/wansmaak mogen we niet twisten 8)

Voor degenen die een set doppen van mijn serie ongebruikt hebben liggen..... betaal je er met liefde tenminste 100 euro voor als reserve voor het geval ik er 1 zou verliezen of beschadigen.

Het leven is een stuk makkelijker als je niet elk dubbeltje een keer hoeft om te draaien voordat je het uitgeeft is zo'n gezegde, maar autorijden kost nu eenmaal geld en als je het ook nog een beetje met comfort wil doen dan geef je iets meer uit.

Zuinig rijden:

1 Kies met zorg uit waar je zo voordelig mogelijk kunt laden, dat is de 1e verdienste. (je kunt jezelf wel van alles ontzeggen en in de hitte of kou gaan zitten en rijden als een slak om zo ver mogelijk te komen, maar als je 2 euro het kWh betaald schiet dat niet echt op)
2 Banden op spanning houden, te laag is meerverbruik en te hoog kost je banden, misschien ECO banden een optie bij een volgende aanschaf...
3 Houd je ramen dicht, open ramen zijn herriemakers en niet comfortabel, maar verhogen ook het verbruik doordat de aerodynamica nadelig wordt beïnvloed.
4 Heeft je auto hulpmiddelen zoals ECO standen, zet die dan in als hulp.
5 Rijstijl, het nieuwe rijden, rijd anticiperend oftewel met een vooruitziende blik.
6 Rijd niet rond met overtollige gewichten in je auto.
7 Verwijder dakdragers/skiboxen en andere ongein van je dak zodra je ze niet meer nodig hebt.
8 Als je hittebestendig en goed tegen de kou kunt en geen bal om comfort geeft zet je je airco/wamtepomp uit of gebruikt ze zo zuinig mogelijk.
9 ? er zal nog wel iets gemist zijn, deel het met de liefhebbers van zuinig rijden, al zullen die reeds voor de aanschaf het verbruik in de overweging hebben meegenomen ;)

Ach, denk dat we bovenstaande goede raad allemaal wel kennen, ook weten we dat het helpt als je ruim op tijd van huis vertrekt en je op bekende routes zo de files kunt vermijden, immers file rijden is ook al niet gunstig voor het verbruik.

Persoonlijk houd ik me niet echt bezig met het verbruik, ga niet in de kou of de hitte zitten en mag graag een beetje vlot doorrijden, altijd in standje normaal maar ook wel eens sport als het allemaal wat vlotter mag. Er liggen wat extra kabels in de auto en wat hondenspul, maar dat ga ik ook niet elke keer uit de auto halen om gewicht te besparen. Comfort mag best iets kosten en dat heb ik er voor over.

Wat doe ik wel, niet rondrijden met een te lage bandenspanning, niet alleen onveilig maar het systeem waarschuwt je er ook nog voor (y) , houd mijn ramen dicht onder het rijden en probeer wel met laden voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, kan me niet te laag zijn, maar ga er niet overdreven voor omlopen of omrijden. Houd rekening of ik de plaats van bestemming kan bereiken zonder tussenstop als ik mijn snelheid wat matig en zodoende dan tijd bespaar.

Gelukkig kan ik een beetje zorgeloos rijden zonder op een paar % meer of minder verbruik te hoeven letten en dat is fijn, al kan ik mij heel goed voorstellen dat het voor sommigen best in de papieren kan lopen als je heel veel op de weg zit en autorijden niet echt je hobby is en er belangrijker zaken in je leven zijn. :)
Ik ben het helemaal met je eens! Let eigenlijk nooit op het verbruik. Rijd zoals ik prettig vind. Dus die paar procent boeit niet echt. Toch maar de doppen er een keertje afhalen.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:07
Bij ons werkt het knopje op de bijrijders deur opeens niet meer om de deur te openen met de sleutel in de broekzak. Niet onoverkomelijk maar wel vervelend..... meer mensen die diezelfde klacht hebben meegemaakt? Heb VM gebeld en die deden de suggestie om de auto daar even te laten analyseren. Wil ik best doen, maar kost vast weer 1 1/2 uur plus nog de reis nr en van de VM vestiging.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:04
HaraldBou schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:37:
Bij ons werkt het knopje op de bijrijders deur opeens niet meer om de deur te openen met de sleutel in de broekzak. Niet onoverkomelijk maar wel vervelend..... meer mensen die diezelfde klacht hebben meegemaakt? Heb VM gebeld en die deden de suggestie om de auto daar even te laten analyseren. Wil ik best doen, maar kost vast weer 1 1/2 uur plus nog de reis nr en van de VM vestiging.
Bij mij aan de bestuurderskant. Wordt vervangen onder garantie, maar moet nog wel gepland worden. Week later: nog geen afspraakvoorstel ( Amsterdam)

• Racemol
Vandaag de auto maar weer eens gewassen en wat foto's gemaakt. Zo staat die van mij er bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrgmOOloyT5Z8pXaNtoRQjMO7N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jr0Me97yS8bquE3IhqYnhTw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDbGYWt1mTI1_DcOcYKm8ukK07s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j9ZyUFb4qd1FGDHTuRJ3SjiV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FZD-Oh7v3r3m46claNSJltYKIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3g5PTuUnIm9hn1BmJdL0oBe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oydsqsa4rtwK3LePgkZePLRbCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b8e1uLISKBC88dAHsTm34x62.png?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Racemol schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:48:
Vandaag de auto maar weer eens gewassen en wat foto's gemaakt. Zo staat die van mij er bij:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lelijk wit kan heel mooi zijn!

• ds1995
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-04 20:00
Iemand een idee of er updates beschikbaar zijn voor de standaard versie? Heb namelijk regelmatig last dat carplay het niet goed doet en dat de auto bij het verlaten de melding geeft ‘smartkey niet gevonden’ en ik de auto daardoor niet direct op slot kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QTHygVL33hzWlKR1Q00WFqjt6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MdkQ7UHucMdbMH8PgY7Slgw.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

ds1995 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:35:
Iemand een idee of er updates beschikbaar zijn voor de standaard versie? Heb namelijk regelmatig last dat carplay het niet goed doet en dat de auto bij het verlaten de melding geeft ‘smartkey niet gevonden’ en ik de auto daardoor niet direct op slot kan doen.

[Afbeelding]
Als je het hier niet kan vinden, kijk dan op https://www.mgevs.com/thr...nfotainment-thread.14571/

• riley
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-10 20:17
Ik heb sinds kort een MG 4 Standard en wat me opvalt is dat de laadsnelheid lager is dan ik zou verwachten (bij meerdere laadpalen geprobeerd). Ik haal maar rond de 2,5 kw met type 2 laden. Dit is afgelezen op zowel de laadpaal als in de app van MG.

Uitgaande van een laadpaal met 3 fasen van elk 16 A had ik gehoopt dichter bij de 3,7 kw uit te komen. De boordlader van 6,6 kw zou hierbij geen bottleneck moeten zijn.

Zijn er hier anderen met een Standard-uitvoering die dit herkennen, of juist niet?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

riley schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:24:
Ik heb sinds kort een MG 4 Standard en wat me opvalt is dat de laadsnelheid lager is dan ik zou verwachten (bij meerdere laadpalen geprobeerd). Ik haal maar rond de 2,5 kw met type 2 laden. Dit is afgelezen op zowel de laadpaal als in de app van MG.

Uitgaande van een laadpaal met 3 fasen van elk 16 A had ik gehoopt dichter bij de 3,7 kw uit te komen. De boordlader van 6,6 kw zou hierbij geen bottleneck moeten zijn.

Zijn er hier anderen met een Standard-uitvoering die dit herkennen, of juist niet?
Toevallig een Vattenfall laadpaal? Ik heb sinds kort (sinds de tarief verlaging) dat de laadsnelheid bij mijn 'vaste' (openbare) Vattenfall laadpaal lager is dan voorheen. Eerst haalde ik idd 3,7kW, maar op dit moment rond de 2,4/2,5kW. Bij de E-flux laadpalen op mijn werk vaak ik wel gewoon 3,7kW

Vaak bu'j te bang!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Als dat knopje kapot is gaat uitlezen niet helpen gok ik, die maakt dan gewoon geen contact meer. Mijn vorige auto had dat op 3 van de 4 deuren.
Er is nog wel een optie, onder comfort dacht ik, waarbij je kunt kiezen of de knop op de deur alleen de bestuurders deur ontgrendelt, of alle deuren. Ik weet niet of die de mogelijkheid aan de bijrijderskant uitschakelt.

Verwijderd

-tom-562 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Toevallig een Vattenfall laadpaal? Ik heb sinds kort (sinds de tarief verlaging) dat de laadsnelheid bij mijn 'vaste' (openbare) Vattenfall laadpaal lager is dan voorheen. Eerst haalde ik idd 3,7kW, maar op dit moment rond de 2,4/2,5kW. Bij de E-flux laadpalen op mijn werk vaak ik wel gewoon 3,7kW
Idem voor 11kwh. Terug naar ongeveer 8kwh of eronder. Voorheen 9.9

• Racemol
Ik stond laatst aan een 50kW Vattenfall snellader en dat ging met zo'n 45kW. Of dat vergelijkbaar is met AC palen weet ik natuurlijk niet.

Op de zaak laad ik altijd met een EVBox 22kW paal en die staat vaste prik op 9.8kW, daar merk ik in ieder geval geen verandering in gedrag.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:26:
[...]

Idem voor 11kwh. Terug naar ongeveer 8kwh of eronder. Voorheen 9.9
Ja dat zou dan kloppen, 8kWh op 3 fase is ongeveer 2,7 kWh op 1 fase

Vaak bu'j te bang!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
riley schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:24:

Merk op mn werk dat het wel eens wisselt. Vaak 3kw, soms 3,5 maar ook soms 2,5. Hangt er denk ik vanaf of er een auto naast staat en hoeveel deze trekt i.c.m. batterij percentage.

• honderdjaar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 10:08
Met de vorst zijn die bij mij kapot gegaan, de achterklep doet het nog wel.
Binnenkort een afspraak bij vm voor analyse, maar verwacht dat er iets kapot is en het zal wel gemaakt moeten worden.
Had gebeld in de hoop dat het 1 zekering was die ik evt zelf snel kon vervangen, maar dat was uitgesloten volgens de monteur.

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-11 17:20
Afgelopen donderdag (mieserig vies weer) rij ik weg bij stoplicht, wil na 20 meter linksaf slaan (knipperlicht aan) auto vol in de ankers, slippende banden, vast in gordel, gelukkig niemand achter me (en dat in Amsterdam).

Kon de melding zo snel niet lezen, iets met 'Emergency....'.

Zit je daarna niet meer zo lekker in de auto.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• meacount
STIMPPYYY schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens! Let eigenlijk nooit op het verbruik. Rijd zoals ik prettig vind. Dus die paar procent boeit niet echt. Toch maar de doppen er een keertje afhalen.
Mocht je de doppen erafhouden en ze liggen in de weg, wil ze graag overnemen als het tenminste die van de 17inch serie zijn :Y

Verwijderd

buldogwtf schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:43:
Afgelopen donderdag (mieserig vies weer) rij ik weg bij stoplicht, wil na 20 meter linksaf slaan (knipperlicht aan) auto vol in de ankers, slippende banden, vast in gordel, gelukkig niemand achter me (en dat in Amsterdam).

Kon de melding zo snel niet lezen, iets met 'Emergency....'.

Zit je daarna niet meer zo lekker in de auto.
Ik weet hoe dat voelt. Het weer kan je camerawerking beinvloeden en schitteringen op de weg veroorzaken door staand water waardoor het systeem in de war raakt. Daarom zegt mijn auto na opstarten ook netjes "Zet ELK uit".

• meacount
Hij is mooi, ook in het wit, kan begrijpen dat je er snel na het schoonmaken de herinnering in vast wil leggen hoe mooi hij is als hij schoon is, alleen duurt het vaak zo kort :'(

Heb 1x een witte gehad...... die leek altijd vies te willen zijn en me daarna voorgenomen om nooit meer een witte te nemen, maar wel respect voor degenen die het wel aandurven (y)

• STIMPPYYY
  • Nu online
meacount schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Mocht je de doppen erafhouden en ze liggen in de weg, wil ze graag overnemen als het tenminste die van de 17inch serie zijn :Y
Zijn inderdaad van de 17 inch versie, maar die moet ik bewaren ivm lease. Anders had je ze best mogen hebben.

Verwijderd

Donderdag was het inderdaad vies weer. Opnieuw bewees de auto dat het airco systeem met warmtepomp een goedkoop ding is. Wat ik meemaakte in die weersomstandigheden heb ik zelfs in mijn Starletje uit 1990 niet meegemaakt.
De temperatuur ging van 10 graden met miezer in het Brabantse vrij rap naar rond 4 graden, iets voor de oversteek van de Maas. De regen bleef. Ineens besloeg alles. Lucht op de voorruit en cabine gericht met schuifjes naar opzij. Lucht van buiten of recirculatie, maakte niks uit. Met een gladheidswaarschuwing op mijn scherm moest ik de ventilator op 7 en de temperatuur op 25 zetten om nog enigermate zicht te houden. En dan gaat de auto ook flink stroom vreten!
Ik kreeg het pas onder controle toen ik links voor en achter via de ramen even de warme, veel te vochtige lucht uit de cabine liet stromen. Er komt dan koude lucht in met weliswaar 100% vochtigheid, maar als je die opwarmt naar 20 graden (in de recirculatiestand) dan daalt het percentage snel. Daarna luchttoevoer terug op buitenlucht. Tegen de tijd dat ik de Rijn overstak begon het verhaal opnieuw.
Dit systeem is gewoon niet in staat om èn fatsoenlijk te ontvochten èn een beetje te verwarmen in typisch Nederlandse weersomstandigheden. Ik vrees dat de auto voor de herfst de deur uit moet want dit was ronduit gevaarlijk.

• meacount
GemiddeldeICTer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:42:
[...]

Hij komt in het grijs. Ik wilde hem graag in die groene kleur hebben, maar dat durfe mijn werkgever niet aan. Moet een neutrale kleur blijven mocht het contract vroegtijdig eindigen en ze moeten de auto aan een ander toewijzen. De kans dat ze dan zeggen dat ze er niet in willen rijden vanwege een groene kleur is groter dan bij een grijze kleur.

(Beredenering van werkgever)
Heb zelf de Medal Silver, oftewel licht grijze, achteraf heel blij mee, wilde ook graag de donker grijze of de rode, maar daar waren toen wachttijden voor. Vind donkergrijs mooi staan op de MG4, Wit is ook mooi.... maar mij te snel vies. De oranje is prachtig,vind wederhelft ook.... maar daar voel ik me toch niet in thuis, is in mijn beleving toch meer iets voor de jongere medemens. In het zwart komt het model wat minder uit, is ook zeer besmettelijk en zwart is persoonlijk niet echt mijn kleur voor een auto, dan blijft er nog de blauwe en hoewel ik ook best wel een hardblauwe met zo'n mooie rode gloed erin zou willen hebben, het blauw dat ze voor de MG4 hebben gekozen toch teveel te smurferig om mooi te vinden, ja dan de door je gewenste groene, ben hem helaas nog steeds niet tegengekomen in het echt, lijkt me helemaal geen gekke kleur, maar zou hem graag in het echt willen zien om er een gevoel bij te krijgen.

Geen slechte keus, had er zonder wachttijd zelf ook in willen rijden d:)b

• meacount
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:39:
Donderdag was het inderdaad vies weer. Opnieuw bewees de auto dat het airco systeem met warmtepomp een goedkoop ding is. Wat ik meemaakte in die weersomstandigheden heb ik zelfs in mijn Starletje uit 1990 niet meegemaakt.
De temperatuur ging van 10 graden met miezer in het Brabantse vrij rap naar rond 4 graden, iets voor de oversteek van de Maas. De regen bleef. Ineens besloeg alles. Lucht op de voorruit en cabine gericht met schuifjes naar opzij. Lucht van buiten of recirculatie, maakte niks uit. Met een gladheidswaarschuwing op mijn scherm moest ik de ventilator op 7 en de temperatuur op 25 zetten om nog enigermate zicht te houden. En dan gaat de auto ook flink stroom vreten!
Ik kreeg het pas onder controle toen ik links voor en achter via de ramen even de warme, veel te vochtige lucht uit de cabine liet stromen. Er komt dan koude lucht in met weliswaar 100% vochtigheid, maar als je die opwarmt naar 20 graden (in de recirculatiestand) dan daalt het percentage snel. Daarna luchttoevoer terug op buitenlucht. Tegen de tijd dat ik de Rijn overstak begon het verhaal opnieuw.
Dit systeem is gewoon niet in staat om èn fatsoenlijk te ontvochten èn een beetje te verwarmen in typisch Nederlandse weersomstandigheden. Ik vrees dat de auto voor de herfst de deur uit moet want dit was ronduit gevaarlijk.
Ruiten die plots beslaan zijn heel vervelend, al heb ik het zelf in de MG4 nog niet meegemaakt tijdens het rijden. Wel bij het instappen in een koude auto, maar dat is vrij normaal, maar er zit dan ook een knopjes voor die helpen om beslagen voor en achterruiten snel te ontwasemen. Die knopjes kun je ook gebruiken als het onder het rijden gebeurt dat de omstandigheden plots veranderen.

Dat de auto "even flink stroom gaat vreten" voor die paar minuten zou je toch niet moeten boeien, dat hoort erbij en is voor je veiligheid, het ontwasemen gaat nu eenmaal niet vanzelf weg door er naar te kijken.

Verwijderd

meacount schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Ruiten die plots beslaan zijn heel vervelend, al heb ik het zelf in de MG4 nog niet meegemaakt tijdens het rijden. Wel bij het instappen in een koude auto, maar dat is vrij normaal, maar er zit dan ook een knopjes voor die helpen om beslagen voor en achterruiten snel te ontwasemen. Die knopjes kun je ook gebruiken als het onder het rijden gebeurt dat de omstandigheden plots veranderen.

Dat de auto "even flink stroom gaat vreten" voor die paar minuten zou je toch niet moeten boeien, dat hoort en erbij en is voor je veiligheid, het ontwasemen gaat nu eenmaal niet vanzelf weg door er naar te kijken.
Die knopjes doen niets anders dan de instellingen opkrikken die je mrt de hand ook kunt instellen. Er zit geen magische ontvochter in hoir. Het is vooral de ventilator op heel hoog zetten met uitstroom gericht op de voorruit.
Hoe weet jij dat het maar een paar minuten duurde? Het heeft zeker 15 minuten geduurd. En na de brug over de Rijn kon ik opnieuw beginnen. Ik heb zo vaak in dit soort omstandigheden gereden. Nog nooit zoveel moeite gehad om normaal zicht te houden. Ik kan mij ook niet herinneren dat een auto zoveel moeite heeft gehad om bij een temperatuursval buiten enigermate droge lucht de cabine in te krijgen.

Begin december reed ik in vergelijkbare omstandigheden naar huis in een gehuurde Niro EV met een WP (eerste serie had die nog). Kwam uit Eindhoven met een graad of 8 en het miezerde. Bij de Gagel kletterde de temperatuur en ter hoogte van Ravenstein sneeuwde het. Geen enkel probleem. Niks ontwasemknoppen nodig. Zo hoort het. Het is dat die auto niet stuurde als een MG.....

• meacount
[Afbeelding]
Het embleem, zwart als ik het goed zie? Kwam hij met zwart of heb je het zelf vervangen voor een zwarte? Vind het met zwart mooier staan dan met zilver ivm de andere accenten die ook in het zwart zijn (y)

Zelf zou ik dan nog dat MG4 electric embleem achterop verwijderen, maar dat is persoonlijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door meacount op 10-02-2024 11:31 ]

• Shadowhawk00
meacount schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Dat de auto "even flink stroom gaat vreten" voor die paar minuten zou je toch niet moeten boeien, dat hoort erbij en is voor je veiligheid, het ontwasemen gaat nu eenmaal niet vanzelf weg door er naar te kijken.
Hangt af van welke versie van de software je auto heeft of het ruiten ontwasemen werkt of niet. Met de auto software werkt de airco gewoon vaak niet of slecht dus dan moet je met de hand je voorruit schoonmaken ( met doekje ofzo ).
Sinds de software update van 6maande terug, waar ik expliciet om gevraagd had want aanbieden doen ze bij VM niet is het wel redelijk verholpen.
Ook moet je de airco 3? graden hoger zetten dan dat je de temperatuur wilt hebben.

• Racemol
meacount schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Hij is mooi, ook in het wit, kan begrijpen dat je er snel na het schoonmaken de herinnering in vast wil leggen hoe mooi hij is als hij schoon is, alleen duurt het vaak zo kort :'(

Heb 1x een witte gehad...... die leek altijd vies te willen zijn en me daarna voorgenomen om nooit meer een witte te nemen, maar wel respect voor degenen die het wel aandurven (y)
Mijn vorige auto was ook wit en dat viel mij reuze mee, beter dan zwart! Ik vind grijs ook een erg mooie kleur.

Het embleem heb ik zelf zwart gemaakt (dit gaat makkelijk met een plastic kapje wat er overheen gaat) en achter de voor en achterwielen heb ik ook aftermarket spatlappen gemonteerd.

• meacount
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Die knopjes doen niets anders dan de instellingen opkrikken die je mrt de hand ook kunt instellen. Er zit geen magische ontvochter in hoir. Het is vooral de ventilator op heel hoog zetten met uitstroom gericht op de voorruit.
Hoe weet jij dat het maar een paar minuten duurde? Het heeft zeker 15 minuten geduurd. En na de brug over de Rijn kon ik opnieuw beginnen. Ik heb zo vaak in dit soort omstandigheden gereden. Nog nooit zoveel moeite gehad om normaal zicht te houden. Ik kan mij ook niet herinneren dat een auto zoveel moeite heeft gehad om bij een temperatuursval buiten enigermate droge lucht de cabine in te krijgen.

Begin december reed ik in vergelijkbare omstandigheden naar huis in een gehuurde Niro EV met een WP (eerste serie had die nog). Kwam uit Eindhoven met een graad of 8 en het miezerde. Bij de Gagel kletterde de temperatuur en ter hoogte van Ravenstein sneeuwde het. Geen enkel probleem. Niks ontwasemknoppen nodig. Zo hoort het. Het is dat die auto niet stuurde als een MG.....
Hoe lang het duurt was ik niet bij, maar het zou idd maar een paar minuten mogen zijn om je te helpen weer goed zicht te krijgen.

Natuurlijk krikken die knopjes de standen op, ze zijn er voor om je zo snel en veilig mogelijk te helpen ontwasemen zonder dat je eerst onveilig moet gaan pielen in een scherm dat toch al niet altijd even vlot naar je wil luisteren en wat je niet altijd direct kunt gaan bedienen als je aandacht op dat moment nodig is voor het verkeer.

Nu ben ik zelf niet bang om wat extra stroom te gebruiken voor mijn comfort, zodoende staat de warmtepomp bij mij altijd aan en ook de fan staat bij mij altijd minimaal in standje 5.

We beschikken helaas, niet zoals bij een brandstofgestookte auto, over een aparte verwarming en koeling die het misschien daardoor wat makkelijker hebben om de boel droog te houden.

Wat ook wil helpen is dat je zelf droog in de auto zit, natte kleding helpt ook mee dat de boel makkelijk beslaat.

Ja, begrijp je frustratie over de beslagen ruiten en denk een beetje met je mee, immers beslagen ruiten voorkomen is wel zo fijn en beter dan er tegenaan te moeten kijken en hoe sneller je erop reageert des te makkelijker gaat het weer weg.
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Hangt af van welke versie van de software je auto heeft of het ruiten ontwasemen werkt of niet. Met de auto software werkt de airco gewoon vaak niet of slecht dus dan moet je met de hand je voorruit schoonmaken ( met doekje ofzo ).
Sinds de software update van 6maande terug, waar ik expliciet om gevraagd had want aanbieden doen ze bij VM niet is het wel redelijk verholpen.
Ook moet je de airco 3? graden hoger zetten dan dat je de temperatuur wilt hebben.
Ik heb de update van de warmtepomp ook al vanaf de beschikbaarheid, was in de hitteperiode dat ik erachter kwam dat de warmtepomp/airco af en toe niet aansprong en aangezien ik van mijn comfort houd heb ik er toen heel stevig op aangedrongen dat het direct gefixed zou worden, ga toch ... niet in de hitte zitten en zoals nu, niet in de kou.

Klopt, hij staat nu wat hoger om warmte te krijgen, de update heeft het systeem waarschijnlijk wat simpeler gemaakt en het reageert dan ook niet echt verfijnd met betrekking op de temperatuurregeling, staat met dit weer op 25°C en is het aangenaam in de auto.

Ja..... wat werkt er op softwaregebied wel verfijnd met de MG4, heb behalve de LKA update en deze warmtepomp update ook een navi update gehad en zit nu met smart te wachten op de ACC update, want ook dat systeem is allesbehalve verschoont van enige verfijning :(

• Shadowhawk00
meacount schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:08:

Ja..... wat werkt er op softwaregebied wel verfijnd met de MG4, heb behalve de LKA update en deze warmtepomp update ook een navi update gehad en zit nu met smart te wachten op de ACC update, want ook dat systeem is allesbehalve verschoont van enige verfijning :(
TJA werkt prima als ACC, zolang je je handen stevig aan het stuur houd, je krijgt namelijk de LKA weer erbij en nee die kan je niet uitzetten. TJA negeert de user settings op dat vlak.
Maar die versie van ACC werkt eigenlijk prima, toch vreemd dat zowel ACC and TJA veel dezelfde features hebben maar blijkbaar heel anders reageren. Misschien door een andere firma ontwikkeld ofzo

• meacount
Racemol schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Mijn vorige auto was ook wit en dat viel mij reuze mee, beter dan zwart! Ik vind grijs ook een erg mooie kleur.

Het embleem heb ik zelf zwart gemaakt (dit gaat makkelijk met een plastic kapje wat er overheen gaat) en achter de voor en achterwielen heb ik ook aftermarket spatlappen gemonteerd.
De spatlappen waren me niet opgevallen, waarschijnlijk eerder als ze er niet hadden gezeten ;) , heb ze zelf ook (y)

Ook extra getinte ruiten en als je de deuren opendoet zie je bij mij dorpelbeschermers, al zitten ze er meer voor de sier dan om te beschermen 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX1qs_GQqjvx5oCzgBH5m4lJjyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GrFyDUcP0Msn9mdwBmqETQH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10sLnA3u_n-T8nQmz5937P0qoVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSTXLNHfX2TT24A40bdjeAEq.jpg?f=fotoalbum_large

De extra getinte ruiten voor het hondenkind, het helpt om de temperatuur in de auto in de zomer aangenamer te houden en we willen ons kind niet bakken achter het glas.

• meacount
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:15:
[...]

TJA werkt prima als ACC, zolang je je handen stevig aan het stuur houd, je krijgt namelijk de LKA weer erbij en nee die kan je niet uitzetten. TJA negeert de user settings op dat vlak.
Maar die versie van ACC werkt eigenlijk prima, toch vreemd dat zowel ACC and TJA veel dezelfde features hebben maar blijkbaar heel anders reageren. Misschien door een andere firma ontwikkeld ofzo
De TJA is wel fijn als hulpmiddel in een langdurige file, wil er echt niet mee rijden onder normale omstandigheden, stevig het stuur vasthouden omdat Mien eigenwijs probeert mee te sturen, echt super irritant en is echt niets voor mij, vind het dan ook een waardeloos systeem...... behalve dan in een langdurige heel langzaam vooruitkruipende file met veel kleine stukjes rijden en stoppen, dus waar het voor bedoeld is als file hulp ondersteuning.

De ACC is waardeloos, lomp en traag, remt af voor niets en onbetrouwbaar als je gaat passeren, kan zo maar plots inhouden en het is toch van de gekke dat je zelf het gaspedaal moet bedienen om zulke fratsen van het systeem op te vangen, had dan ook echt veel liever een gewone CC gehad dan dit bagger systeem van de MG4 :(

• Troetelbeer
Racemol schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb het embleem hier ook liggen en ook nog "air vent covers":

Afbeeldingslocatie: https://luckyretail.com/Uploadfile/20234/061/202306074/I500382464/I500382464-2j.jpg

Moet beiden nog erop zetten, maar ik wacht tot wat betere temperaturen. Heb gelezen dat het dan makkelijker is i.v.m. de dubbelzijdige tape die dan beter hecht.

• meacount
Troetelbeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]

Moet beiden nog erop zetten, maar ik wacht tot wat betere temperaturen. Heb gelezen dat het dan makkelijker is i.v.m. de dubbelzijdige tape die dan beter hecht.
Mooie tip en heel betaalbaar, zal er een nachtje over slapen.

https://nl.aliexpress.com...2g0o.productlist.search.0

• Racemol
[...]

[Afbeelding]

Air vent covers heb ik overwogen maar ik vond ze toch iets te BMW-ish ogen, dus vooralsnog heb ik ze niet. Kan nog komen hoor want ze zien er wel erg gaaf uit.

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Ik heb de laatste software. Temp instelling is geen probleem. Capaciteit om te ontvochten wel.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

meacount schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:32:
[...]

De spatlappen waren me niet opgevallen, waarschijnlijk eerder als ze er niet hadden gezeten ;) , heb ze zelf ook (y)

Ook extra getinte ruiten en als je de deuren opendoet zie je bij mij dorpelbeschermers, al zitten ze er meer voor de sier dan om te beschermen 8) [Afbeelding]

[Afbeelding]

De extra getinte ruiten voor het hondenkind, het helpt om de temperatuur in de auto in de zomer aangenamer te houden en we willen ons kind niet bakken achter het glas.
Die dorpel beschermers heb ik ook, achter dan. Aangezien de dorpel behoorlijk breed is bij een MG4, en mijn zoontje die als opstap gebruikt, is extra bescherming mooi meegenomen

Vaak bu'j te bang!

• Troetelbeer
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb de laatste software. Temp instelling is geen probleem. Capaciteit om te ontvochten wel.
Blijft toch vreemd, bij mij heb ik NOOIT last van beslagen ramen. Airco staat op eco, lucht van buiten, fan snelheid op 1 of 2 en gericht op raam, voeten en lichaam en afhankelijk van hoe koud het is pas ik gewoon de temperatuur aan.

Verwijderd

Troetelbeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Blijft toch vreemd, bij mij heb ik NOOIT last van beslagen ramen. Airco staat op eco, lucht van buiten, fan snelheid op 1 of 2 en gericht op raam, voeten en lichaam en afhankelijk van hoe koud het is pas ik gewoon de temperatuur aan.
Hardware is een jaar later nooit helemaal hetzelfde. Ook in autos.

• zephyr_blues
Troetelbeer schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:38:
[...]

Misschien ook standaard model, dus zonder warmtepomp? Ik rijd standaard en ook wienig issues met vocht. In hele vochtige omstandigheden met natte kleding de auto in soms. Maar na 20 seconden onwaseming is de ruit meer schoon. Achter beslaat soms een beetje, maar niet storend.

Ik heb me ooit laten vertellen dat wegens de AC auto steeds "dichter" worden, om vocht te voorkomen. Maar ja, als het er dan eenmaal inzit.. Iig overbodige luxe om recirculatie stanaard uit te zetten.

• wrak
Ik kan de ervaring van @Troetelbeer beaamen. In een Luxury uit mei 2023. En het komt voor bijeen koude auto met natte kleren instappen. Dan moet ik ook een aantal minuten de ontwasemknop gebruiken. Dan doe ik ook de achtrruit verwarming aan. Probleem weg. @Verwijderd Ik denk dat er iets mis is wat jij beschrijft is niet acceptabel maar ook zeker niet normaal bij een mg4. Overigens was de klimaatregeling in mijn oude cactus stukken beter dan in de MG4. Maar.. ook daar moest je onder eerder genoemde omstandigheden de ontwasemknop en de achterruit verwarming gebruiken. Die knoppen zijn daarvoor dus gebruik ze dan ook. Bij mij werkt het prima.

• Troetelbeer
zephyr_blues schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Misschien ook standaard model, dus zonder warmtepomp? Ik rijd standaard en ook wienig issues met vocht. In hele vochtige omstandigheden met natte kleding de auto in soms. Maar na 20 seconden onwaseming is de ruit meer schoon. Achter beslaat soms een beetje, maar niet storend.

Ik heb me ooit laten vertellen dat wegens de AC auto steeds "dichter" worden, om vocht te voorkomen. Maar ja, als het er dan eenmaal inzit.. Iig overbodige luxe om recirculatie stanaard uit te zetten.
Ik heb een Luxury en net als die van @wrak van mei 2023 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Troetelbeer op 10-02-2024 18:50 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hier ook 0 problemen met het slaan (Standard, dus zonder warmtepomp). Altijd op lucht van buiten en altijd de airco aan.

Vaak bu'j te bang!

• honderdjaar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 10:08
Ik heb luxury en merk dat ruiten met gezin achterin standaard beslaan.
Meestal niet tot voorin maar soms wel en soms ook als ik alleen in de auto zit, even kort het knopje indrukken helpt dan, maar gebeurd wel wekelijks dat ik dit tijdens rijden gebruik. Eerdere tips al geprobeerd, maar lost het probleem niet volledig op. Mijn auto heeft ook warmtepomp update gehad omdat hij af en toe niet aan ging in de zomer, dus het zou kunnen zijn dat er iets mis is, ik zal het laten uitzoeken.

• Sam1985
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-02-2024
Vraagje. Ik heb me MG4 standaard nu zo een 2 maanden. De eerste paar keer opladen tot 100% kwam ik uit op 349KM nu als ik die 100% is opgeladen komt op 249KM. Hoe komt dat ? Waarom mis ik ineens 100KM!!?

• johnzwet
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-11 03:07
Het geluid instellen van de richtingaanwijzers is dat nog mogelijk ?
Kan het niet vinden in ieder geval.

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Sam1985 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:18:
Vraagje. Ik heb me MG4 standaard nu zo een 2 maanden. De eerste paar keer opladen tot 100% kwam ik uit op 349KM nu als ik die 100% is opgeladen komt op 249KM. Hoe komt dat ? Waarom mis ik ineens 100KM!!?
Dit is gebaseerd op je rijgedrag, hoe vaak je de verwarming etc aanzet, omgevingstemperatuur, etc. Hij meet je gemiddeld verbruikt per km en weet hoe groot je batterij is, en op basis daarvan schat hij je bereik.

• STIMPPYYY
  • Nu online
johnzwet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:30:
Het geluid instellen van de richtingaanwijzers is dat nog mogelijk ?
Kan het niet vinden in ieder geval.
Bij geluid in het instellingen menu.

• johnzwet
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-11 03:07
STIMPPYYY schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:09:
[...]

Bij geluid in het instellingen menu.
Bij mij is deze instelling niet te vinden, heb het wel gezien bij andere komt misschien door de laatste Update

• Racemol
johnzwet schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Bij mij is deze instelling niet te vinden, heb het wel gezien bij andere komt misschien door de laatste Update
Even uit mn hoofd is het in het instellingen menu de bovenste sound slider.

• zephyr_blues
Sam1985 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:18:
350 is waarschijnlijk de default volgens de boekjes. Idd je rijgedrag, gebruik airco, veel korte ritjes etc etc bepalen je uiteindelijke range.

Daarnaast heeft de standaard als enige van allem modellen een LFP batterij. Heeft een aantal voordelen, maar als nadeel dat deze relatief meer last heeft van (hoge) temparaturen, en og meer van kou. Houd vast rekening met een range van 200 - 225 in slechte gevallen. En dan hebben we nog geen extreem lage temperaturen gezien dit jaar.

Je kunt wel weer "straffeloos" opladen tot 100% laden bij de LFP, zelf aan te raden dit met enige regelmaat te doen om de batterij te "vereffenen", alle cellen weer op dezelfde lading te brengen.

• meacount
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Hardware is een jaar later nooit helemaal hetzelfde. Ook in autos.
Wij mensen ook niet, hopen op ouder en wijzer, maar sommigen keren terug in de kindertijd en wordt alles helaas steeds ietsje minder.

Dan het weer, kan me geen tijden herinneren dat het zoveel heeft geregend als de afgelopen maanden, zelfs in huis te merken.... had voorheen een luchtbevochtiger draaien om de lucht in huis op goede waarden te kunnen houden en daar gingen per dag heel wat liters in, nu mag je al blij zijn dat het niet te vochtig in huis is en ja.... die max 19 is voor de hufters die ons gas voor een scheet en 7 knikkers hebben verkwanseld aan het buitenland, stook het hier nog steeds net zo behaaglijk als in het verleden...... het kost helaas alleen ietsje meer :'(

Andere auto, ook een andere werking, ander ontwerp, andere vorm en dan vaak ook andere instellingen om hetzelfde te bereiken, kan even duren voordat je gewend bent........ heb maanden moeten wennen aan het niet meer hoeven schakelen en sta nog wel eens voor een stoplicht met in het achterhoofd..... ben ik niet iets vergeten...

Pluutje helpt om droog de auto te bereiken, en het ding even flink uitschudden voor je hem in de auto legt helpt ook.

De MG4 rijdt heerlijk, het sturen en reageren op de pedalen gaat lekker en je kan best wel een instelling vinden waardoor je het een paar uithoud voor een langere rit. De bediening is helaas nog een wel eens een gevecht, vooral in het begin is het nog wel eens zoeken waar wat zit en wat wat nu precies inhoud, onder het rijden moet je dat al helemaal niet gaan proberen uit te puzzelen, het scherm luistert zo af en toe net goed als een betonnen muur en geeft geen zucht bij welke aanraking dan ook, gelukkig kunnen we wat meer zaken die we wat vaker willen bedienen onder een sterretje zetten, dat is levensduurverlengend voor het scherm dat je anders zo af en toe door de voorruit zou willen meppen.

Ja, ook de software die je zou moeten bijstaan om je rijplezier te ondersteunen is van een kwaliteit die het tegenovergestelde bereikt, een LKA die al veel rijders de stuipen op het lijf gejaagd heeft en alles behalve soepel in de omgang was/is, sommigen hebben een update gehad en voor velen volgt een update bij een servicebeurt, MG is er dan ook achter dat het toch niet helemaal je van het was. Zelfde geld voor de ACC, de onzalige prutser die dat heeft gemaakt heeft ook zijn huiswerk over moeten doen..... er is een Update, maar dat wordt hier en daar weer ontkent, de openheid en communicatie van Van Mossel medewerkers is in deze helaas ook ver te zoeken.

Ja.... zelf proberen we natuurlijk ook ons zoveel mogelijk aan te passen aan de wensen van de auto aan ons en moeten we de kachel wel een paar graden hoger zetten om het warm te krijgen, de fan wat harder laten blazen om de ruiten niet te laten beslaan en lopen we rond met een plu om het zo droog mogelijk te houden.

Krijg het kind al steeds meer onder de knie, alleen dat Shit ACC systeem....... wat een troep.

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik word wel beetje moe van deze ellenlange forumberichten die niet erg to the point zijn. Misschien een andere hobby zoeken ;-)

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Troetelbeer
mrme12345 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Ik word wel beetje moe van deze ellenlange forumberichten die niet erg to the point zijn. Misschien een andere hobby zoeken ;-)
En elke keer de herhalingen die we al 100x gelezen hebben...We weten het onderhand wel :+

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mrme12345 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:08:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.thebestsocial.media/nl/wp-content/uploads/sites/2/2021/11/still-mand.png

Vaak bu'j te bang!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

cooper_s1

MINI's rule

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rtwH_Kgh7evHle1UfxQKtxWb2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtHU3lLTaUOxnLGcCWGMXv20.jpg?f=fotoalbum_large
Laden kan toch best snel met een MG4 😊

• Heinemancp
Afgelopen week 2x 1000km gereden richting het Oostenrijkse.
Op de heenweg een overnachting op 500km in Heidelberg (voor het "beroemde" Schnitzel-bank restaurant).

Dit ging verrassend goed:
- Vertrokken met 100% lading
- Laadstops in Montabaur bij Tesla SuC en Tesla SuC in Kreuz Hilden (aanrader!)
- AC laden in Heidelberg tot 100% (bij hotel was het zelfs gratis (16A 1 fase...)

Volgende dag verder, vertrokken op 100%
- Fussen en Merklingen geladen bij SuC. Met 25% aangekomen in wintersportdorp.
Totaal geladen:134kWh, totaal verbruikt: +/-185kWh met een gemiddeld verbruik van 19.5kWh/100km

Terugweg zonder tussenstop, dus 6x laden. Had mij hier erg op verheugd natuurlijk (NOT) maar ik vond het heel erg meevallen!
- vertrokken met 100% (geladen in dorp)
- SuC in Kleinostheim, Troisdorf, Illertissen, Endsee en Duiven.
- Ook in Zevenaar, maar dat ging mis: max 27kW en duurde een eeuwigheid - was V2 SuC van max 150kW, 6 stalls. Verplaatst naar andere terminal, maar toen geen verbinding meer. Gereden naar Duiven (V3 SuC), auto herstart en werkte direct op 140kW.
Totaal geladen: 186kWh, totaal verbruikt +/-179kWh met een gemiddeld verbruik van 18.8kWh/100km

Snelheid van 140kW werd altijd keurig gehaald, werkte super met Tesla SuC's met gemiddelde prijs van €0.45 ook zeker niet duur (met abonnement van 12.99) - dus €0.49 incl dat abo. Met een fastnet prijs van 0.69 (net als alle andere aanbieders) en AC laden vaak net zo duur is, of duurder door starttarief - goedkoop naar wintersport gereden.

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-11 10:08
Heinemancp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:52:
Op de heenweg een overnachting op 500km in Heidelberg (voor het "beroemde" Schnitzel-bank restaurant).

Totaal geladen: 186kWh, totaal verbruikt +/-179kWh met een gemiddeld verbruik van 18.8kWh/100km
Met hoeveel personen zat je in de auto, en hoe snel heb je gereden? Ik rij zelf geregeld grote afstanden (550 km achter elkaar) maar zulke verbruikscijfers haal ik nooit.

Is ook mijn ervaring dat je heel goed kan laden onderweg en dat de snelheid zelden tegenvalt. Ik laadt altijd bij Ionity voor €0,35/kWh. Helaas houdt dat abonnement er in mei mee op.

• Heinemancp
Ron6 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Met hoeveel personen zat je in de auto, en hoe snel heb je gereden? Ik rij zelf geregeld grote afstanden (550 km achter elkaar) maar zulke verbruikscijfers haal ik nooit.

Is ook mijn ervaring dat je heel goed kan laden onderweg en dat de snelheid zelden tegenvalt. Ik laadt altijd bij Ionity voor €0,35/kWh. Helaas houdt dat abonnement er in mei mee op.
2 pers. Max snelheid van de weg tot een max van 130km/h. En dat je het nooit haalt, is het te hoog of te laag?
Valt mij op dat bij grote afstanden het gemiddelde verbruikt flink zakt.
Temp op 20'C ingesteld, AC aan.

Verwijderd

Heinemancp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:01:
[...]

2 pers. Max snelheid van de weg tot een max van 130km/h. En dat je het nooit haalt, is het te hoog of te laag?
Laatste viel mij ook op. Ik denk dat het komt door de temperatuur van de batterij. Ik reed vanochtend vroeg weg met temp rond 0. Tot ongeveer 80 km lag het verbruik op 19kwh/100km. Maar eenmaal over de Belgische grens (nog steeds maar +1 graad) liep het terug naar 18,5 en uiteindelijk 18 kwh gemiddeld. Alleen rij ik geen 130 (meer 100-105) en mijn AC staat op 19. Kennelijk moet hij het lekker warm krijgen.
Overigens, de all seasons van Pirelli op mijn auto hebben officieel label b voor verbruik. Maar of dit klopt.. ik betwijfel het.

• Haay
  • Laatst online: 11:43

Uit nieuwsgierigheid: wat is het doel van die "air vent covers" ?

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-11 22:06
Heinemancp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:52:

- Vertrokken met 100% lading
- Eerste Laadstop in Montabaur bij Tesla SuC, tweede laadstop bij Tesla SuC in Kreuz Hilden (aanrader!)
Ehhh, ben je weer teruggereden, volgens mij komt Montbauer na Kreuz Hilden….

• Heinemancp
Geeh27 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Ehhh, ben je weer teruggereden, volgens mij komt Montbauer na Kreuz Hilden….
disclaimer: niet in juiste volgorde vermeld ;)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Haay schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:30:
[...]

+10 speed natuurlijk

Vaak bu'j te bang!

• Troetelbeer
Haay schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Niets, puur esthetisch.

• Ron6
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-11 10:08
Heinemancp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Temp op 20'C ingesteld, AC aan.
Mijn verbruik is altijd flink hoger....

Edit: ben al blij als ik onder de 20 a 20.5 zit... En ja, dat valt me tegen. Met veel 80kmh stukken lukt dat, met 125 doortuffen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Ron6 op 13-02-2024 13:19 ]

• Heinemancp
Ron6 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Edit: ben al blij als ik onder de 20 a 20.5 zit... En ja, dat valt me tegen. Met veel 80kmh stukken lukt dat, met 125 doortuffen niet.
dat is wel bijzonder, deze dagen haal ik bij 80km/h makkelijk de 16kWh/100km.
Lux met warmtepomp, winterbanden op 16inch en "aerocovers" wieldoppen

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-11 21:29
Ron6 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Mijn standaard woon-werk route is als volgt:

De eerste 3km is een 50 weg, gevolgd door 45km 100, en daarna nog 2km 50. afgelopen maanden schommelde het verbruik tussen de 19 en 20 kWh/100km. Afgelopen maandag zat ik alweer op 17.4kWh/100km.

Ik rijd een luxury op 17inch winterbanden en de aero covers.

Ook ik kijk jaloers naar het verbruik van @Heinemancp aangezien mijn snelheidsmeter ook bijna nooit boven de 110 uitkomt.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34
Vrijdag ook met de MG4 luxury op wintersport in Oostenrijk, ga ook voor de Tesla SuC met abo en als backup EnBW. Heb de hoedenplank en bodem al eruit gehaald want ga geen dakkoffer meenemen we huren daar ski materialen.

Ik heb all season banden eronder en wel sneeuwkettingen bij mij dus met snow mode moet dat goed komen. Heb er zin in.

• Heinemancp
Vaevictis_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:11:
Vrijdag ook met de MG4 luxury op wintersport in Oostenrijk, ga ook voor de Tesla SuC met abo en als backup EnBW. Heb de hoedenplank en bodem al eruit gehaald want ga geen dakkoffer meenemen we huren daar ski materialen.

Ik heb all season banden eronder en wel sneeuwkettingen bij mij dus met snow mode moet dat goed komen. Heb er zin in.
Heb ABRP gebruikt met de ODBII dongle, dat werkte heerlijk geruststellend. Via AA op het scherm als navigatie - helemaal top

Veel plezier!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:34
Heinemancp schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Heb ABRP gebruikt met de ODBII dongle, dat werkte heerlijk geruststellend. Via AA op het scherm als navigatie - helemaal top

Veel plezier!
Is ABRP al goed qua route planning, 2 jaar gelden vanaf gestapt ga weer electric routes gebruiken.

• Heinemancp
Vaevictis_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Is ABRP al goed qua route planning, 2 jaar gelden vanaf gestapt ga weer electric routes gebruiken.
Beviel mij prima!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Werkt dat ook gewoon met zo'n generieke goedkope ELM327 dongle?

Vaak bu'j te bang!

• cooper_s1
  • Laatst online: 14:03

cooper_s1

MINI's rule

-tom-562 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Werkt dat ook gewoon met zo'n generieke goedkope ELM327 dongle?
Ik heb zo'n Vgate iCar Pro dongle en daar werkt het prima mee. Wel als je de dongle laat zitten eerst ABRP op je phone force close doen. Anders gaat het alarm van de auto af raar genoeg. En als de auto weer aan gaat de dongle eruit en er weer insteken
Pagina: 1 ... 38 ... 71 Laatste