Het verbruik is van heel veel factoren afhankelijk en niet alleen of nu met of zonder de wielkappen rijdt. Misschien dat de echte zuinigheidskampioen geitenwollensokkebreier niet weg te branden bij een stop figuur met een rijstijl van tante Betje super op het verbruik let.... maar als je van 3 of 5 % meer verbruik al wakker zou liggen dan zou ik niet eens meer auto willen rijden, houd van een goede nachtrust
Het is niet alleen bij andere merken, ook bij MG helpt het een beetje als je wielen(doppen) meehelpen om de aerodynamica te verbeteren.
Hier ook een testje van iemand die zoveel mogelijk probeert andere omstandigheden uit te sluiten om tot een conclusie te kunnen komen of met of zonder doppen het verschil maakt:
https://www.carblogger.nl...-zijn-de-aero-wieldoppen/
Het verbaast me niet dat de uitkomst voor het verbruik gunstiger is met doppen dan zonder doppen, was al een beetje algemeen bekent en ook MG had mijn Luxery liever zonder de doppen geleverd, had ze weer geld bespaart, maar dan hadden ze een minder gunstig verbruik moeten opgeven.
Persoonlijk vind ik de doppen op de Luxery zoals ik ze heb, van de 1e serie met 17inch velgen, helemaal niet lelijk en passen ze goed bij het uiterlijk van de auto, het ziet er strak modern uit. De lichtmetalen velgen die verstopt zitten achter de doppen zien er goedkoop en alles behalve fraai uit, maar dat is persoonlijk en over smaak/wansmaak mogen we niet twisten
Voor degenen die een set doppen van mijn serie ongebruikt hebben liggen..... betaal je er met liefde tenminste 100 euro voor als reserve voor het geval ik er 1 zou verliezen of beschadigen.
Het leven is een stuk makkelijker als je niet elk dubbeltje een keer hoeft om te draaien voordat je het uitgeeft is zo'n gezegde, maar autorijden kost nu eenmaal geld en als je het ook nog een beetje met comfort wil doen dan geef je iets meer uit.
Zuinig rijden:
1 Kies met zorg uit waar je zo voordelig mogelijk kunt laden, dat is de 1e verdienste. (je kunt jezelf wel van alles ontzeggen en in de hitte of kou gaan zitten en rijden als een slak om zo ver mogelijk te komen, maar als je 2 euro het kWh betaald schiet dat niet echt op)
2 Banden op spanning houden, te laag is meerverbruik en te hoog kost je banden, misschien ECO banden een optie bij een volgende aanschaf...
3 Houd je ramen dicht, open ramen zijn herriemakers en niet comfortabel, maar verhogen ook het verbruik doordat de aerodynamica nadelig wordt beïnvloed.
4 Heeft je auto hulpmiddelen zoals ECO standen, zet die dan in als hulp.
5 Rijstijl, het nieuwe rijden, rijd anticiperend oftewel met een vooruitziende blik.
6 Rijd niet rond met overtollige gewichten in je auto.
7 Verwijder dakdragers/skiboxen en andere ongein van je dak zodra je ze niet meer nodig hebt.
8 Als je hittebestendig en goed tegen de kou kunt en geen bal om comfort geeft zet je je airco/wamtepomp uit of gebruikt ze zo zuinig mogelijk.
9 ? er zal nog wel iets gemist zijn, deel het met de liefhebbers van zuinig rijden, al zullen die reeds voor de aanschaf het verbruik in de overweging hebben meegenomen
Ach, denk dat we bovenstaande goede raad allemaal wel kennen, ook weten we dat het helpt als je ruim op tijd van huis vertrekt en je op bekende routes zo de files kunt vermijden, immers file rijden is ook al niet gunstig voor het verbruik.
Persoonlijk houd ik me niet echt bezig met het verbruik, ga niet in de kou of de hitte zitten en mag graag een beetje vlot doorrijden, altijd in standje normaal maar ook wel eens sport als het allemaal wat vlotter mag. Er liggen wat extra kabels in de auto en wat hondenspul, maar dat ga ik ook niet elke keer uit de auto halen om gewicht te besparen. Comfort mag best iets kosten en dat heb ik er voor over.
Wat doe ik wel, niet rondrijden met een te lage bandenspanning, niet alleen onveilig maar het systeem waarschuwt je er ook nog voor

, houd mijn ramen dicht onder het rijden en probeer wel met laden voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, kan me niet te laag zijn, maar ga er niet overdreven voor omlopen of omrijden. Houd rekening of ik de plaats van bestemming kan bereiken zonder tussenstop als ik mijn snelheid wat matig en zodoende dan tijd bespaar.
Gelukkig kan ik een beetje zorgeloos rijden zonder op een paar % meer of minder verbruik te hoeven letten en dat is fijn, al kan ik mij heel goed voorstellen dat het voor sommigen best in de papieren kan lopen als je heel veel op de weg zit en autorijden niet echt je hobby is en er belangrijker zaken in je leven zijn.