Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
wrak schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:33:
[Afbeelding]
Oef ff schrikken, dit is het resultaat van de lux na veel kortere ritjes en laden op 80%. De 100% voor de lange rit zou wel eens niet genoeg kunnen zijn.
Stel je niet zo aan, 388km is echt prima hoor. Beetje rustig rijden, verwarmen met laadpaal aangesloten en gewoon iets vaker laden (tot 100% voor echte lange stukken). Ik weet nog toen ik mijn eerst BEV had een i-Miev met 100km range in de zomer en 50km in de winter zonder warmtepomp. Dat was pas afzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:45
Vaevictis_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Stel je niet zo aan, 388km is echt prima hoor. Beetje rustig rijden, verwarmen met laadpaal aangesloten en gewoon iets vaker laden (tot 100% voor echte lange stukken). Ik weet nog toen ik mijn eerst BEV had een i-Miev met 100km range in de zomer en 50km in de winter zonder warmtepomp. Dat was pas afzien.
Nou nou, zet je bril ff op 338km staat er op. Voor mij een nieuw minimum van de maximale range. Daar mag ik best van schrikken. En waar we vroeger in reden is natuurlijk geen maatstaf.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
wrak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Nou nou, zet je bril ff op 338km staat er op. Voor mij een nieuw minimum van de maximale range. Daar mag ik best van schrikken. En waar we vroeger in reden is natuurlijk geen maatstaf.
Ook de beste wensen, kijk naar de tips die ik geef je hebt heel veel in eigen hand. Heb je 338 km per dag nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vaevictis_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Ook de beste wensen, kijk naar de tips die ik geef je hebt heel veel in eigen hand. Heb je 338 km per dag nodig?
Als ik een effectieve range van 338 km heb dan moet ik in ieder geval elke 1,5 dag laden. Aangezien er maar twee laadpalen op loopafstand zijn zal ik regelmatig een kleine 500 mtr verderop moeten zoeken naar een vrij laadplek. Dat is nog eens wat anders dan eens in de vier dagen tanken.
Als ik mij elke keer hou aan de 10%-80% laadregel dan is mijn werkelijke range met 25% winterverlies slechts 237 km. Elke dag laden dus. Ik denk dat er wel meer mensen zijn zoals ik.

Waarom ik dan elektrisch rij? Omdat de capaciteit van de 10 jaar oude Auris batterij achteruit ging, de auto twee keer per jaar moest worden afgesteld voor een optimaal brandstofverbruik, het panoramadak kraakte (kosten reparatie > 1000 euro), er meer grote reparaties aan zaten te komen, ik elektrisch rijden heerlijk vind en iets wil doen voor het milieu in de steden. Dus ik heb het vaak moeten laden geaccepteerd. Leuk is anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
Vaevictis_ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:16:
[...]

Heb expres nog geen update laten doen in de hoop dat de updates, kennis bij de dealer en het update proces sterk gaat verbeteren. Auto is van maart 2023 dus in plan dan een afspraak in. Hopelijk lukt het in 1x en kan ik er op wachten. Omdat er in Utrecht geen dealer zit moet ik naar Amsterdam of Amersfoort. Ik hoop voor die tijd nog hier te horen welke dealer het beste in de vingers heeft en welke versies van goed bevallen. Hope en pray.
Kom graag in Rotterdam, heb daar het geluk gehad met een goede verkoper en dat helpt een positief beeld te geven van Van Mossel. Mijn eerste contact met van Van Mossel was in Amsterdam en dat had Van Mossel dan ook bijna weer een klantje gekost, al zit er in Rotterdam ook eentje bij waarvan ik niet snap dat ze bij Van Mossel zulke figuren aannemen....

Mijn Update in Rotterdam is goed verlopen, ze weten wel wat zo'n beetje de manco's van bepaalde series zijn en wat er geupdate moet worden, ook bij die balie van onderhoud was een fijne snuiter die vriendelijk hielp en na de update een uitleg gaf van wat er zoal geupdate was.

Het helpt wel dat je als klant duidelijk van te voren aangeeft waarom je updates wenst en wat je bevindingen zijn van de werking zoals je die ervaart. Momenteel is mijn enige ergernis nog de ronduit beroerde werking van de ACC, ik weet van mijn verkoper dat er een update voor is, was/ben dan ook niet de enige met de klachten zoals ik ze aan hem beschreef. Over de temperatuur instelling in de auto hoef ik niet al teveel te zeggen, ook daar schijnt aan gewerkt te zijn, maar het is iets waar ik me zelf maar weinig aan stoor. Bedenk ook dat men de tijd die ze in je auto stoppen moeten verantwoorden zodat ze hem kunnen/mogen claimen bij de daarvoor verantwoordelijke afdeling.

Heb er dan ook wel vertrouwen in dat ze het bij een update netjes gaan oplossen, heb ook nog eens de mazzel dat ik vrije tijd in overvloed heb en dat zo'n update van een uurtje of anderhalf voor mij een soort van uitje is.

Mijn auto is van begin mei en het 1e jaarbeurtje duurt nog 5 maanden, hoop dan ook dat ze even tussendoor nog een gaatje voor me weten te vinden om mijn auto, voor mij althans, perfect te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meacount
wrak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Zou me er als ik jou was niet al teveel zorgen over maken, het is immers maar een soort van voorspelling, een voorspelling die ook heel erg rekent met bevindingen/data van de meest recente ritjes.

Afgelopen zomer een keer een nachtelijk rit door de polder gemaakt waarbij je dan echt lekker kunt doordouwen met 130 a 135km/u. Het heeft na die rit een hele tijd geduurd voordat ik weer wat voorspellingen kreeg die weer rond de 400km uitkwamen.

Je auto kan wel 338km voorspellen, maar die ga je niet halen halen als je met 130km/u je volgende lange wilt gaan afleggen, hij kan je, als de omstandigheden gunstig zijn, wel weer verrassen met meer kilometers dan aangegeven.......

Zelf rijd ik onder wisselende omstandigheden, soms tijden veel korte ritjes om daarna weer een paar langere gunstigere ritten voor het bereik te rijden. Voor lange ritten laadt ik hem tot 100% en als ik hem niet veel nodig heb tot 80% of soms 90%. In tijden dat ik MG4 niet veel gebruik houd ik de accu dan zo tussen de 40% tot 80/90% om de accu zo "gezond" mogelijk te houden, meer kunnen we niet doen ;)

Met dit weer(buiten <10°C) voorspeld die van wel eens rond de 370km, maar ik heb niet de illusie dat ik dat bereik met veel korte ritjes en verwarming aan, ook daadwerkelijk zal bereiken.

Over het algemeen begrijp ik de voorspelling die ik krijg wel, maar weet in mijn achterhoofd wel dat het aan mijn manier van gebruik zal liggen of ik dat wel of niet ga halen of misschien wel zal overschrijden.

Maak je niet al teveel zorgen, dat het op den duur wat minder gaat worden is normaal, maar jouw auto is nog erg fris en we hebben 7 jaar garantie om het allemaal een beetje positief te houden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• meacount
Een nieuw jaar, wens u allen een heel gezond 2024 en veel onbezorgde kilometers met uw MG4 d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:25

cooper_s1

MINI&#039;s rule

meacount schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Zou me er als ik jou was niet al teveel zorgen over maken, het is immers maar een soort van voorspelling, een voorspelling die ook heel erg rekent met bevindingen/data van de meest recente ritjes.

Afgelopen zomer een keer een nachtelijk rit door de polder gemaakt waarbij je dan echt lekker kunt doordouwen met 130 a 135km/u. Het heeft na die rit een hele tijd geduurd voordat ik weer wat voorspellingen kreeg die weer rond de 400km uitkwamen.

Je auto kan wel 338km voorspellen, maar die ga je niet halen halen als je met 130km/u je volgende lange wilt gaan afleggen, hij kan je, als de omstandigheden gunstig zijn, wel weer verrassen met meer kilometers dan aangegeven.......

Zelf rijd ik onder wisselende omstandigheden, soms tijden veel korte ritjes om daarna weer een paar langere gunstigere ritten voor het bereik te rijden. Voor lange ritten laadt ik hem tot 100% en als ik hem niet veel nodig heb tot 80% of soms 90%. In tijden dat ik MG4 niet veel gebruik houd ik de accu dan zo tussen de 40% tot 80/90% om de accu zo "gezond" mogelijk te houden, meer kunnen we niet doen ;)

Met dit weer(buiten <10°C) voorspeld die van wel eens rond de 370km, maar ik heb niet de illusie dat ik dat bereik met veel korte ritjes en verwarming aan, ook daadwerkelijk zal bereiken.

Over het algemeen begrijp ik de voorspelling die ik krijg wel, maar weet in mijn achterhoofd wel dat het aan mijn manier van gebruik zal liggen of ik dat wel of niet ga halen of misschien wel zal overschrijden.

Maak je niet al teveel zorgen, dat het op den duur wat minder gaat worden is normaal, maar jouw auto is nog erg fris en we hebben 7 jaar garantie om het allemaal een beetje positief te houden ;)
Ze noemen het ding wat aangeeft hoeveel bereik je hebt niet voor niets G.O.M. (Gues-O-Meter)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Jup, second that. Ik heb nu sinds ophalen vrijdag zo'n 700km gereden. De range-schatting is ingezakt van 450 uit de showroom naar zo'n 330-350 op 100% lading. Ik heb voornamelijk snelweg gereden (100km/h) afgelopen dagen met wind, regen, airco op 22-23 en af en toe ontwaseming.

Gok dat de range in deze temperatuur bij weinig wind en weinig vocht echt max 380 km is als je zuinig rijdt en spaarzaam verwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 10:20
Struikrover schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:02:
[...]

Van die borden herkenning snap ik ook weinig. Waarom zou je het op die manier doen als je het ook uit de navi kan pakken…
Dat had m'n Skoda beter voor. Er stond altijd de navi info en als er een ander bord werd gezien met andere info kwam er een soort van dubbel bord met de camera snelheid 1st met dewelke. Wees waakzaam principe.

Ik heb deze herkenning van m'n mg4 na een 2 weken uitgezet . Voor de rest prima wagen. 120 km/h netjes 20kw/100 km gehaald met wind mee. Tegen wind was het 23. Zomercijfers heb ik niet (heb em pas) maar voor mijn user case (en portemonnee) is het goedkoop en gemakkelijk en vooral voldoende. (40 cent publieke paal en thuis vast tarief 28 cent ) tegen dat een benzine goedkoper is moet er nog veel gebeuren 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 10:40
OmeRobbie schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:56:
[...]

Benieuwd of bij jou wel werkt! Ik hbe het na 2 weken teruggestuurd…
Tot nu toe redelijk, heel af en toe moet even de usb er uit/erin om de iPhone te laten verbinden, maar in 99% van de gevallen gaat het goed. Ik heb een IPhone SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Nou, de eerste bug al gespot. Volgens de app was de binnentemperatuur 87 graden Celsius vanochtend. Auto stond aan de laadpaal iets verderop, dus of de sensor is niet helemaal lekker (of de app( of de auto was afgefikt.
Gelukkig was het de sensor en stond de auto er nog

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:49
Hi lieve medetweakers,

Sinds afgelopen week eigenaar van een MG4 Standard, super blij mee!

Het valt me op dat bij 100% lading de geschatte range niet meer boven de 300 uitkomt. Dat was in de eerste paar dagen nog wel het geval.

Wat is jullie geschatte range op 100% met momenteel? Als de auto buitenstaat natuurlijk.

Edit: Ik zie hierboven nu dat andere het ook hebben over de range. Begrijp ik goed dat de geschatte range ook meeneemt hoe je recent met de auto gereden hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBcXM60Gtv3l-jPvK5wyt8LaWl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgINqkLVNBy4csmfUEFm2b83.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Gorbulas op 02-01-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25
-tom-562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:39:
Nou, de eerste bug al gespot. Volgens de app was de binnentemperatuur 87 graden Celsius vanochtend. Auto stond aan de laadpaal iets verderop, dus of de sensor is niet helemaal lekker (of de app( of de auto was afgefikt.
Yup, ik denk dat dat de default waarde is. Die krijg je te zien als hij de sensor niet kon uitlezen. Ik heb ook al eens uit het raam gekeken om te zien of er al vlammen te zien waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Gorbulas schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:27:

Edit: Ik zie hierboven nu dat andere het ook hebben over de range. Begrijp ik goed dat de geschatte range ook meeneemt hoe je recent met de auto gereden hebt?

[Afbeelding]
Ik kan je niet helpen met de range voor een standaard maar ja, de geschatte range neemt inderdaad je rijgedrag mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beautjuh11
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-07 19:33
Gorbulas schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:27:
Hi lieve medetweakers,

Sinds afgelopen week eigenaar van een MG4 Standard, super blij mee!

Het valt me op dat bij 100% lading de geschatte range niet meer boven de 300 uitkomt. Dat was in de eerste paar dagen nog wel het geval.

Wat is jullie geschatte range op 100% met momenteel? Als de auto buitenstaat natuurlijk.

[Afbeelding]
Hij neemt inderdaad je rijgedrag mee. Daarnaast tellen ook de airco en de temperatuur buiten mee in de range. Ik rij al enkele maanden (sinds juni) een MG4 standard en ik kan zeggen dat de range in de zomer groter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Beautjuh11 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:44:
[...]

Hij neemt inderdaad je rijgedrag mee. Daarnaast tellen ook de airco en de temperatuur buiten mee in de range. Ik rij al enkele maanden (sinds juni) een MG4 standard en ik kan zeggen dat de range in de zomer groter is.
Als ze het goed doen telt airco zeker niet mee met de range tenzij je die ook echt aan zet, dus niet via de app als de auto uit staat.

Schakel je de airco aan gaat de range namelijk direct achteruit met een paar procent. Dat kan alleen werken als de standaard range excl. airco wordt getoond/gemeten. In andere woorden de auto moet naast het basisverbruik ook bijhouden welk deeltje van de airco kwam, en dat uit de basis GOM voorspellingen houden, doen ze dat niet dan krijg je scheve metingen (airco wordt dan bijvoorbeeld dubbel belast).

Temperatuur heb ik absoluut geen last van momenteel. ~10 graden C is niet koud genoeg om de efficiency echt te beinvloeden. Afgelopen weken had ik meer last van de wind, 250km naar het zuiden was net te ver om te redden met 1 lading (80% bij vertrek). Maar mijn app is nog steeds redelijk blij en geeft me een schatting van 430km range op een volle batterij (64kWh) (YMMV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

derooke schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Dat had m'n Skoda beter voor. Er stond altijd de navi info en als er een ander bord werd gezien met andere info kwam er een soort van dubbel bord met de camera snelheid 1st met dewelke. Wees waakzaam principe.

Ik heb deze herkenning van m'n mg4 na een 2 weken uitgezet . Voor de rest prima wagen. 120 km/h netjes 20kw/100 km gehaald met wind mee. Tegen wind was het 23. Zomercijfers heb ik niet (heb em pas) maar voor mijn user case (en portemonnee) is het goedkoop en gemakkelijk en vooral voldoende. (40 cent publieke paal en thuis vast tarief 28 cent ) tegen dat een benzine goedkoper is moet er nog veel gebeuren 😀
Als je altijd thuis kunt laden dan klopt het wel. Maar als je altijd aan de laadpaal moet dan ben je in het ongunstigste geval €9,20 kwijt. Mijn vorige auto, Auris, reed 1:21 (berekend, gemiddelde in de winter). Bij de huidige prijs van €1,85 ben ik goedkoper uit met de Auris. En als het, zoals verwacht, wat kouder wordt...
Iedereen die niet zelf 11kwh kan laden tegen een laag tarief moet zich heel goed afvragen of een dure, nieuwe elektrische auto wel de oplossing is voor lagere km-kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:39:
Had ik afgelopen zaterdag ook. 2x refresh en het was hersteld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Garrelt
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
569 MG4 bezitters in Europa en UK hebben de petitie ondertekend om de instellingen te kunnen bewaren. Onder het motto niet geschoten is altijd mis, zou ik zeggen: ondertekenen!

https://secure.avaaz.org/...to_save_driving_settings/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Als je altijd thuis kunt laden dan klopt het wel. Maar als je altijd aan de laadpaal moet dan ben je in het ongunstigste geval €9,20 kwijt. Mijn vorige auto, Auris, reed 1:21 (berekend, gemiddelde in de winter). Bij de huidige prijs van €1,85 ben ik goedkoper uit met de Auris. En als het, zoals verwacht, wat kouder wordt...
Iedereen die niet zelf 11kwh kan laden tegen een laag tarief moet zich heel goed afvragen of een dure, nieuwe elektrische auto wel de oplossing is voor lagere km-kosten.
Ik neem aan dat je Auris een hybrid was, heb je de stroomkosten ook mee geteld?
Benzine is er lang minstens €2,00 per liter geweest, de kans dat het €1,85 of lager blijft acht ik niet groot.

Klein rekensommetje: 350km range met 64kW accu in de winter, kost mij met publiek laden zo’n 64 * €0,54 / 3.5 ~= €9,84 per 100km.
Zodra de benzineprijs ~€2,06 of lager is, zou je Auris inderdaad goedkoper zijn (4,76 liter op 100km).

Mijn eigen vorige bak reed iets van 7.1 op 100km dus die keuze is makkelijker.
Toch zou het mij heel wat waard zijn, wetende dat ik niet meer fossiele brandstof de lucht in spuit. Future proof.

Daarentegen, huidige dynamische stroomprijzen waren gemiddeld 28 cent per kWh afgelopen jaar, inclusief dure pieken dus het kan veel lager. Stel je betaalt 800 voor een laadpaal en je rijdt 10.000km per jaar waarvan je 8000 zelf thuis laadt (23x laden) op goedkope momenten dus €0,23/kwh, dan heb je die paal na 12 / (((0.54-0.23) * ((8000 / 350) * 64)) / 800) ~= 21 maand terugverdiend…

Een hoop aannames, en thuis laden is idd niet voor iedereen weg gelegd.
Maar een Auris is wel heel efficiënt voor zover het benzine betreft, de meeste mensen halen dat lang niet.
Hoef het in dit topic natuurlijk niet te zeggen, maar ik zou iedereen nog steeds zeggen: doe jezelf en onze toekomst een lol en koop een EV, voor de kosten hoef je het niet te laten mits je de initiële investering kan doen.

Edit: berekening klopte niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
Struikrover schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:37:
[...]

Benzine is er lang minstens €2,00 per liter geweest, de kans dat het €1,85 of lager blijft acht ik niet groot.

Klein rekensommetje: 350km range met 64kW accu in de winter, kost mij met publiek laden zo’n 64 * €0,54 / 3.5 ~= €9,84 per 100km.
Zodra de benzineprijs ~€2,06 of lager is, zou je Auris inderdaad goedkoper zijn (4,76 liter op 100km).

Toch zou het mij heel wat waard zijn, wetende dat ik niet meer fossiele brandstof de lucht in spuit. Future proof.

Daarentegen, huidige dynamische stroomprijzen waren gemiddeld 28 cent per kWh afgelopen jaar, inclusief dure pieken dus het kan veel lager. Stel je betaalt 800 voor een laadpaal en je rijdt 10.000km per jaar waarvan je 8000 zelf thuis laadt op goedkope momenten dus €0,23/kwh, dan heb je die paal na 12 / (((0.54-0.23) * 8000) / 800) ~= 3.8 maand terugverdiend…

Maar een Auris is wel heel efficiënt voor zover het benzine betreft, de meeste mensen halen dat lang niet.
Hoef het in dit topic natuurlijk niet te zeggen, maar ik zou iedereen nog steeds zeggen: doe jezelf en onze toekomst een lol en koop een EV, voor de kosten hoef je het niet te laten mits je de initiële investering kan doen.
En dan doe je de berekening in de winter, wanneer elektrisch relatied slecht presteert. Van de zomer, weliswaar met redelijk defensief rijden 100 tot 110 km/h, haalde mijn standaard tot 13,1 kWh/100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrmTwk
  • Laatst online: 06-07-2024
wrak schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:21:
[...]

22 kW ga je nooit doen met een langzame laadpaal. Daar ga je ook niet op zitten wachten in de auto. De auto kan met max 11 kW laden op een AC laadpaal. Bij DC laden ofwel snelladen is het een ander vehaal. Je kan dan gewoon de auto openen en in de auto wachten. Ook dan staat de auto niet in ready. De stekker zit in erin dus de auto kan nooit ready om te rijden zijn.
Idem hier, momenteel +- 335 km range bij 100%. Ik rij ongeveer 400 a 500 km per week, grotendeels voor het werk, met deels autosnelweg. Op autosnelwegen rijd ik wel gewoon 120 km/h (België), absoluut geen zin om achter vrachtwagens aan te tuffen. Tot nu toe geen echt lange afstanden, dus met af toe wat bij te laden op kantoor of thuis nog geen issues gehad. Enkel gisteren, voorafgaand aan de verplichte familiebezoekjes bij familie en schoonfamilie, voor vertrek toch even aan de dichtstbijzijnde snellader van 35% tot 100 geladen. Gelukkig is deze op 5 min te voet van mijn appt.

Voorlopig wegen de voordelen qua rijgedrag en -gemak nog op tegen de 'laadpaalstress'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
De MG4 is voor mij de eerste EV en ik ervaar totaal geen laadpaalstress. Ik heb geen eigen oprit dus thuis laden is geen optie, maar in de wijk zijn er genoeg laadpalen te vinden op loopafstand (2 tot 5 minuten) en daar heb ik nu 2x gebruik van gemaakt. De rest van de tijd laad ik op het werk waar eigenlijk altijd genoeg plek is.

Alleen op vakantie moet ik nog even kijken hoe dat precies gaat werken. Dat zal even anders worden dan wat ik gewend was met een benzine auto. Al is elke 200km even een 20 min pauze geen probleem. Als dat in de praktijk blijk dat het toch neer komt op 40+ min dan ben ik daar minder blij mee. We gaan het zien.

Moet wel zeggen dat ik ook eens gekeken heb naar de huidige elektra prijzen (vooral bij de laadpalen hier, €0,54 tot €0,79 per kWh) en toch vraagtekens had of het echt wel veel goedkoper is dan een zuinige benzine auto. Ik heb het geluk dat ik de laadkosten zelf niet hoef te betalen maar als dat wel het geval zou zijn dan was een kleine benzine auto wat brandstof gebruik in ieder geval goedkoper geweest. Dit is natuurlijk voornamelijk omdat ik afhankelijk ben van publieke laadpalen en ik heb onderhoudskosten ook achterwegen gelaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zephyr_blues
Racemol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:20:

Moet wel zeggen dat ik ook eens gekeken heb naar de huidige elektra prijzen (vooral bij de laadpalen hier, €0,54 tot €0,79 per kWh) en toch vraagtekens had of het echt wel veel goedkoper is dan een zuinige benzine auto. Ik heb het geluk dat ik de laadkosten zelf niet hoef te betalen maar als dat wel het geval zou zijn dan was een kleine benzine auto wat brandstof gebruik in ieder geval goedkoper geweest. Dit is natuurlijk voornamelijk omdat ik afhankelijk ben van publieke laadpalen en ik heb onderhoudskosten ook achterwegen gelaten.
Pfff... dat zijn geen prijzen.. Dan is tesla laden nog een flink stuk goedkoper. Deze prijzen zijn meer voor de andere snellaad oplichters langs de snelweg. Palen rond mijn huis zijn eigenlijk allemaal € 0,31.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

zephyr_blues schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Pfff... dat zijn geen prijzen.. Dan is tesla laden nog een flink stuk goedkoper. Deze prijzen zijn meer voor de andere snellaad oplichters langs de snelweg. Palen rond mijn huis zijn eigenlijk allemaal € 0,31.
Hier ook, de laadpaal om de hoek is €0,31/kWh (dat is ook hetzelfde wat ik thuis voor 1 kWh betaal). Verder heb ik ~800 kWh overcapaciteit met mijn zonnepanelen, dus dat gaat uiteindelijk ook wel op (en ik wil nog wat extra panelen neerleggen). Nu alleen nog een keer een extra aansluiting in de meterkast maken zodat ik met 16A kan laden.

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 02-01-2024 14:51 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
zephyr_blues schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Hangt er helaas vanaf waar je woont, optie is er niet want meestal is er maar 1 aanbieder traagpalen in een stad. Als je bijv. Vattenfall hebt heb je geluk, bij bijv. TotalEnergies en Shell wordt het duurder en duurder, maar ze kunnen alles vragen want er is geen concurrentie mogelijk in het huidige stelsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Hier betreft het inderdaad palen van TotalEnergies.

Ik laad 95% van de tijd op het werk waar wij een grootverbruikers contract hebben. Ik weet de exacte prijs niet maar daar gaat het om centen per kWh en niet tientallen centen. Dus per saldo rijd ik goedkoop. Als je (in mijn geval) echt puur afhankelijk bent van publieke palen dan wordt het best een dure grap.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Garrelt schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:30:
569 MG4 bezitters in Europa en UK hebben de petitie ondertekend om de instellingen te kunnen bewaren. Onder het motto niet geschoten is altijd mis, zou ik zeggen: ondertekenen!

Waaronder ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Daarentegen, huidige dynamische stroomprijzen waren gemiddeld 28 cent per kWh afgelopen jaar, inclusief dure pieken dus het kan veel lager. Stel je betaalt 800 voor een laadpaal en je rijdt 10.000km per jaar waarvan je 8000 zelf thuis laadt op goedkope momenten dus €0,23/kwh, dan heb je die paal na 12 / (((0.54-0.23) * 8000) / 800) ~= 3.8 maand terugverdiend…

Benzine is al een half jaar onder de 1,90 hier. Drie weken geleden zat ik zelfs onder de 1,80. Dat zal ongetwijfeld weer stijgen. Maar ik ben ervan overtuigd dat de stroomprijzen ook omhoog gaan. Linksom of rechtsom, gij zult betalen voor winst, de accijnsen en heffingen.

In de zomer zakt het verbruik van de Auri naar 1:22,5 ongeveer. Ik rij dan wel met een bredere band.

Ik hoef er geen elektriciteit bij op te tellen want deze komt of uit de benzinemotor zelf, of uit de regeneratie.

Dat laatste: helemaal eens. Je moet het zeker niet doen om de kosten. Dat heb ik al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:50:
[...]

Hier ook, de laadpaal om de hoek is €0,31/kWh (dat is ook hetzelfde wat ik thuis voor 1 kWh betaal). Verder heb ik ~800 kWh overcapaciteit met mijn zonnepanelen, dus dat gaat uiteindelijk ook wel op (en ik wil nog wat extra panelen neerleggen). Nu alleen nog een keer een extra aansluiting in de meterkast maken zodat ik met 16A kan laden.
Leuk idee, auto laden met je panelen.
Maar heb je enig idee hoeveel je kunt laden op je panelen? En als de panelen overschot produceren, staat jouw auto dan voor de deur? Of ben jij net als zovelen dan onderweg of elders? Ik in ieder geval wel (minsten 5 dagen in de week). En dan leveren panelen in feite ook niks meer op van november tot en met februari.
Tuurlijk, je kunt een batterij aanschaffen. 10kwh? Reken op €8k-€10k. Dat is 20k kwh à 40 cent van een openbare laadpaal. Daar kan ik 118000 kilometers op rijden.....

Het enige dat mijns inziens werkt is met je eigen paal laden op een dynamisch contract.
Dan wordt zelfs een thuisbatterij zinnig want in de zomer laadt je deze dan met je panelen en in de winter met goedkope stroom voor eigen gebruik in huis. Je auto laadt je lekker in dw nacht op goedkoopste tarief (was gister 22 cent).

Helaas mag ik geen eigen laadpaal plaatsen want de gemeente vindt het eng dat er een kabelgoot op of in het voetpad ligt...
Wellicht mag ik wel een laadarm plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Laadpalen hier is een 40 cent per kw en 12 cent startkost(standaard snelheid langs de weg ect) in de grote steden 50/60 cent en op m'n werk 42 cent p/Kw (wij betalen wat we laden omdat de wagen particulier is en ik maar arbeider ben).

En in de Winder gebruikt een benzine ook meer en ik rijd aan 120 geen 110(redelijk verschil wel) .
Mijn onderhoud en verzekering is zelf goedkoop te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zephyr_blues
Dit is weer een mooi staaltje regeren is vooruit zien. Per 2030 (? dacht ik) moeten alle nieuw verkochte auto's een elektrische component hebben. De verkopen van 100% elektrisch wordt door onze overheid gesteund. Echter, de gemeentes die moeten voorzien in laadinfrastructuur zijn terughouden (kabelgoot in voetpad??? Hoe doen ze de straatverlichting dan????), en creëert idd een monopolie positie voor de aanbieders.
Al met al een schaarste in combinatie met monopolie en dus staat er een nieuwe laadmaffia op die zijn zakken een even flink komt vullen.
Met de ambities van de landelijke overheid zou in mijn ogen langzaamaan 1/3 tot de helft van de parkeerplekken van een laadpunt moeten worden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Zo te lezen zijn de palen bij jullie in de buurt goedkoop vergeleken met de mijne. Ik schrok wel ff van €0,54 per kWh, idd best veel zakkenvullen tenzij ik iets over het hoofd zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Leuk idee, auto laden met je panelen.
Maar heb je enig idee hoeveel je kunt laden op je panelen? En als de panelen overschot produceren, staat jouw auto dan voor de deur? Of ben jij net als zovelen dan onderweg of elders? Ik in ieder geval wel (minsten 5 dagen in de week). En dan leveren panelen in feite ook niks meer op van november tot en met februari.
Tuurlijk, je kunt een batterij aanschaffen. 10kwh? Reken op €8k-€10k. Dat is 20k kwh à 40 cent van een openbare laadpaal. Daar kan ik 118000 kilometers op rijden.....

Het enige dat mijns inziens werkt is met je eigen paal laden op een dynamisch contract.
Dan wordt zelfs een thuisbatterij zinnig want in de zomer laadt je deze dan met je panelen en in de winter met goedkope stroom voor eigen gebruik in huis. Je auto laadt je lekker in dw nacht op goedkoopste tarief (was gister 22 cent).

Helaas mag ik geen eigen laadpaal plaatsen want de gemeente vindt het eng dat er een kabelgoot op of in het voetpad ligt...
Wellicht mag ik wel een laadarm plaatsen.
Je verhaal is goed, maar op dit moment niet echt relevant nu we nog steeds voor 100% mogen salderen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Garrelt schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:30:

Werkt niet, is Euro NCAP bepaald...

Accepteer het toch gewoon eens, al dat gezeur hierover. Is allemaal van tevoren op te zoeken en dan erna zeuren dat het niet kan. Is alsof je een huis naast een vliegveld of trein rails koopt en dan een petitie gaat starten dat ze anders moeten vliegen of rijden. 8)7

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Racemol
Troetelbeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Accepteer het toch gewoon eens, al dat gezeur hierover. Is allemaal van tevoren op te zoeken en dan erna zeuren dat het niet kan. Is alsof je een huis naast een vliegveld of trein rails koopt en dan een petitie gaat starten dat ze anders moeten vliegen of rijden. 8)7
Ik verwacht ook niet dat zo'n petitie direct resultaat zal opleveren maar als je niets laat horen dan zal er ook niets veranderen. En de NCAP maakt de huidige auto's nou niet gebruiksvriendelijk. Ik opteer zelfs dat het minder veilig is geworden want onder het rijden zit je nu vaak zo'n 5 instellingen aan te passen (ik probeer het voor het rijden te doen maar dit is niet altijd mogelijk, en ik vergeet het soms).

Gewoon braaf alles maar slikken onder het mom van "je had het kunnen weten". Mwah, vind ik wat te simpel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luinge
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 09:18
Troetelbeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Beetje vreemde reactie. NCAP gaat over de veiligheidsopties. En de petitie gaat over instelling als eco drive, opd, verkeersbord herkenning. Die vallen daar niet onder.

Daarnaast is het heel normaal dat je een feature request bij softwareprroducenten kunt indienen om verbeteringen te bewerkstelligen. Vergelijking met trein of vliegveld raakt kant nog wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou eigenlijk ook nog willen zien dat de settings ook nog gekoppeld worden aan de sleutel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Struikrover schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:16:
Zo te lezen zijn de palen bij jullie in de buurt goedkoop vergeleken met de mijne. Ik schrok wel ff van €0,54 per kWh, idd best veel zakkenvullen tenzij ik iets over het hoofd zie
Er zijn nog palen voor 31 cent zelfs. Maar bij de openbare palen rondom de scholen is de prijs ook gewoon 55 cent (500 mtr afstand). Je kan daar evt 22kwh laden, mits je niet met twee auto's aan de paal hangt en de auto het ook kan (mg4 niet).

Als ik toestemming kan krijgen voor een laadarm dan zal ik dat zeker overwegen. Moet de kast wel naar drie fases.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Racemol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Ik verwacht ook niet dat zo'n petitie direct resultaat zal opleveren maar als je niets laat horen dan zal er ook niets veranderen. En de NCAP maakt de huidige auto's nou niet gebruiksvriendelijk. Ik opteer zelfs dat het minder veilig is geworden want onder het rijden zit je nu vaak zo'n 5 instellingen aan te passen (ik probeer het voor het rijden te doen maar dit is niet altijd mogelijk, en ik vergeet het soms).

Gewoon braaf alles maar slikken onder het mom van "je had het kunnen weten". Mwah, vind ik wat te simpel.
Eens racemol. Ook ik had laatst ELK per ongeluk aan staan. 80kmh weg, vrachtwagentje met open bak voor mij. Vallen er ineens 2 blokken hout uit de bak...
Remmen was zinloos dus ik stuur de andere rijbaan op omdat er niemand aan kwam. Wat doet ELK? Stuurt mij terug... Ik heb er nog een extra ruk aan moeten geven zodat ik er nog net omheen kon. Maar iemand die ervan schrikt kan wel eens helemaal niet reageren en rijdt zo op die blokken....

Elk aks onderdeel van Lane Assist is zoals MG zelf aangeeft niet perfect. Er wordt daarom geadviseerd Lane Assist in zijn geheel uit te zetten. Het beschrijft ook de omstandigheden waarin je het niet moet gebruiken. Maar die zijn onvolledig. Alles onder het motto ’U bent volledig zelf verantwoordelijk' . Dan wil ook volledig zelf kunnen bepalen of ELK aan staat of niet. Dat is nu niet het geval want je kunt niet zelf bepalen wat default is. Alsnog in het menu kloten met een niet responsief scherm is per definitie een risico.....

Even over NCAP. NCAP eist helemaal niet dat bij Lane Assist ELK aanstaat. NCAP geeft hooguit punten voor een prestatie van lane assist systemen in een S-bocht. Alle daarvoor bedoelde systemen mogen gebruikt worden. Dus ook ELK, alarm en actieve rijbaanassistentie (de drie vormen met toenemende sterkte van interventies). Als met ELK de maximale score gehaald wordt (=auto blijft in alle bochtdelen binnen de beoogde rijbaan, bestuurder mag meesturen), dan krijgt MG de maximale score. Maar NCAP verplicht niet dat het dan de default mode moet worden.

En NCAP is wakker geworden want ze hebben toegegeven dat de huidige testmethode onvoldoende is om te beoordelen of een systeem de veiligheid verhoogt. Ze zeggen namelijk zelf dat ze hiervoor meer praktische testen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Je verhaal is goed, maar op dit moment niet echt relevant nu we nog steeds voor 100% mogen salderen.
Als ik evenveel kwh terug kan leveren als ik nodig heb om te laden: klopt. Maar op jaarbasis heb ik rond de 4300 kwh nodig voor de auto. Die overproductie heb ik bij lange na niet. Ik kom dan 3100 kwh tekort. En met de aanstaande afbouw van het salderen (die heffingsinkomsten zijn al ingecalculeerd in de meerjarenbegroting van Den Haag) ga je vanzelf de bietenbrug op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@Luinge en @Verwijderd misschien nog eens de regels van NCAP lezen dan:

De auto moet standaard starten met de instellingen die zijn gebruikt bij de test voor de rating.

Er staat bij die petitie letterlijk "the regeneration setting, the one pedal drive etc." Die etcetera kan dus ook nog LKA en andere dingen zijn, want we weten allemaal dat de LKA juist één van de dingen is die de meeste standaard uit willen.

Betreft de ELK @Verwijderd, om daar punten voor de rating mee te scoren, moet ook die aanstaan bij de test en dus ook als jij je auto start:

"to be eligible for scoring points in ELK, the ELK part of the LSS
system needs to be default ON at the start of every journey and deactivation of the system
should not be possible with a momentary single push on a button.
"

Onder LSS valt dus het ELK, LKA en HMI (Blind Spot detecton, LDW, FCW)
Sommige functies mogen volgens de NCAP ook niet met één knop worden uitgezet, zoals de ELK.

Het is dus heel simpel: wilt een autofabrikant een maximale rating behalen, zal die tijdens de test alle systemen aan moeten zetten. Wat dus voor ons betekent dat wij auto's krijgen die altijd standaard starten met alle opties aan en niet altijd makkelijk uit te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Troetelbeer op 02-01-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
[...]
Stel je betaalt 800 voor een laadpaal en je rijdt 10.000km per jaar waarvan je 8000 zelf thuis laadt (23x laden) op goedkope momenten dus €0,23/kwh, dan heb je die paal na 12 / (((0.54-0.23) * ((8000 / 350) * 64)) / 800) ~= 21 maand terugverdiend…
Realiseerde me dat de berekening niet klopte, kleine fout, terugverdientijd van je paal is 21 maanden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:16:
[...]
Eens racemol. Ook ik had laatst ELK per ongeluk aan staan. 80kmh weg, vrachtwagentje met open bak voor mij. Vallen er ineens 2 blokken hout uit de bak...
Remmen was zinloos dus ik stuur de andere rijbaan op omdat er niemand aan kwam. Wat doet ELK? Stuurt mij terug... Ik heb er nog een extra ruk aan moeten geven zodat ik er nog net omheen kon. Maar iemand die ervan schrikt kan wel eens helemaal niet reageren en rijdt zo op die blokken....
Heftige situatie! Vind persoonlijk wel lastig in te schatten wat nou goed of fout is. Als je gemiddeld 1 mensenleven redt en 1000 mensen irriteert, is het dan worth it? Zelfs als je 't kan configureren dan kun je het per ongeluk uit laten staan en de sjaak zijn in het geval je het wel nodig hebt.
Maar wel klote dat het zo'n assist is die "net niet slim genoeg is", wat m.i. met veel MG4 features zo is (bord herkenning etc). Dan merk je dat het (IMO) een B-grade software club is, zeker ten opzichte van Tesla bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinge
Troetelbeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:44:
@Luinge en @Verwijderd

Er staat bij die petitie letterlijk "the regeneration setting, the one pedal drive etc." Die etcetera kan dus ook nog LKA en andere dingen zijn, want we weten allemaal dat de LKA juist één van de dingen is die de meeste standaard uit willen.
Aangezien LKA en andere veiligheidsopties expliciet NIET worden genoemd is mijn aanname dat ze het alleen over niet-veiligheidsfuncties hebben minstens zo plausibel als jouw aanname dat ze de LKA en ander veiligheidsopties willen kunnen vastzetten.
En dus is het naar mijn mening de moeite waard om dit feature request richting MG te sturen.

En wat betreft LKA, in mijn Trophy extended van 2 week oud werkt de LKA niet/amper. Ik krijg bijna nooit een groen symbool en nagenoeg nooit een ingreep. Ik zie het als een feature :)

[ Voor 11% gewijzigd door Luinge op 02-01-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Ik gebruik de setting acc daar vind ik de lane keep meevallen ,soms ziet deze idd eens een foute lijn (vooral bij nat weer) maar voor de rest cva . Bij de volledige setting (ben even de naam kwijt(maar waar je in de midden van de rijbaan word gehouden) trekt op niets. Je zit continue te vechten met je wagen . Gelukkig word dit wel onthouden in de settings. De snelheidsherkenning word helaan niet onthouden en stoort heel veel omdat dit snachts te fel staat. (Hopelijk komt er nog een iets minder sterke mode )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Luinge schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:03:
[...]

Aangezien LKA en andere veiligheidsopties expliciet NIET worden genoemd is mijn aanname dat ze het alleen over niet-veiligheidsfuncties hebben minstens zo plausibel als jouw aanname dat ze de LKA en ander veiligheidsopties willen kunnen vastzetten.
En dus is het naar mijn mening de moeite waard om dit feature request richting MG te sturen.

En wat betreft LKA, in mijn Trophy extended van 2 week oud werkt de LKA niet/amper. Ik krijg bijna nooit een groen symbool en nagenoeg nooit een ingreep. Ik zie het als een feature :)
Prima hoor, maar je zei in je vorige post toch echt dit:

"En de petitie gaat over instelling als eco drive, opd, verkeersbord herkenning. Die vallen daar niet onder."

Daar zeg je stellig dat het niet om de veiligheidsfuncties zou gaan, terwijl je mijn aanname wel plausibel vindt. Dat vind ik tegenstrijdig.

Daarbij zeggen ze wel expliciet 'etc.' en met alle kritieken op de LKA de afgelopen maanden en bijna iedereen die op fora schrijft dat ze die permanent uit willen zetten vind ik het dus meer aannamelijk dat 'etc' ook om de veiligheidsfuncties gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Godver :X

Ik heb de nieuwe software-versie, dus met de "verbeterde" LKA. Ik heb tot nu toe 2500km gereden met de auto en heb geen problemen ondervonden met de LKA. Op een enkele irritatie op een fietsstraat na.

Maar net... Ik reed op de snelweg... Het regende vrij hard, ik reed op de linker rijstrook, niks aan de hand... Trekt die auto me ineens fors naar links, over de doorgetrokken lijn heen, richting de vangrail!

Het is dat ik door de schrik snel reageerde en terugstuurde, maar dit was echt een levensgevaarlijke actie!

Ik reed de afgelopen jaren in een Lynk en Co. Die heeft ook lane-assist, die soms irritant kan zijn. Maar zo'n kamikaze-actie als vandaag, heb ik met die auto nog nooit meegemaakt. Al heeft die auto me ooit een whiplash proberen te geven door uit het niets een noodstop te doen met een achterligger vlak achter me.

"Veiligheidssystemen"

[ Voor 10% gewijzigd door DaneV op 02-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinge
Troetelbeer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Prima hoor, maar je zei in je vorige post toch echt dit:

"En de petitie gaat over instelling als eco drive, opd, verkeersbord herkenning. Die vallen daar niet onder."

Daar zeg je stellig dat het niet om de veiligheidsfuncties zou gaan, terwijl je mijn aanname wel plausibel vindt. Dat vind ik tegenstrijdig.

Daarbij zeggen ze wel expliciet 'etc.' en met alle kritieken op de LKA de afgelopen maanden en bijna iedereen die op fora schrijft dat ze die permanent uit willen zetten vind ik het dus meer aannamelijk dat 'etc' ook om de veiligheidsfuncties gaat.
Het wordt een beetje een semantische discussie.
Volgens mij zijn we het wel eens. Veiligheidsopties vanuit de NCAP zullen nooit onder een preset knop komen. Ik kan niks in de petitie vinden wat ze er precies in willen. Maar regerneratie, OPD, drive mode, helderheid display zouden al erg prettig zijn. Maakt het kans? Waarschijnlijk niet, maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Het viel me vanmiddag op dat ik niet de 'dubbele' laadvloer heb. In de reviews die ik heb gezien zag ik dat die MG4's een 'dubbele' laadvloer hebben. Bij de bestaande laadvloer kan je wat flapjes omklappen om zo een dubbele laadvloer te creëren. Ik heb die flapjes niet. Is dat uitvoering afhankelijk of is dat weer modeljaar afhankelijk?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
-tom-562 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:03:
Het viel me vanmiddag op dat ik niet de 'dubbele' laadvloer heb. In de reviews die ik heb gezien zag ik dat die MG4's een 'dubbele' laadvloer hebben. Bij de bestaande laadvloer kan je wat flapjes omklappen om zo een dubbele laadvloer te creëren. Ik heb die flapjes niet. Is dat uitvoering afhankelijk of is dat weer modeljaar afhankelijk?
Dat is een Luxury optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racemol
DaneV schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:19:
Maar net... Ik reed op de snelweg... Het regende vrij hard, ik reed op de linker rijstrook, niks aan de hand... Trekt die auto me ineens fors naar links, over de doorgetrokken lijn heen, richting de vangrail!

Het is dat ik door de schrik snel reageerde en terugstuurde, maar dit was echt een levensgevaarlijke actie!
Ik heb deze discussie best regelmatig en mijn aversie tegen de LKA wordt vaak als overdreven gezien, tot ze zoiets zelf hebben meegemaakt. Pas dan wordt duidelijk dat je nooit helemaal ontspannen in de auto kunt zitten want wat als het weer fout gaat...

Ik heb twee keer zoiets meegemaakt (in best korte tijd eigenlijk, nu 3200km op de teller) en ik kan dus echt niet meer met LKA aan rijden. De MG4 is echt een super auto om zelf mee te rijden maar laat die LKA uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racemol
Weer iets nieuws ontdekt wat niet onthouden wordt. In de custom drive mode, de instellingen van "pedal force" worden niet onthouden. Ik vond het op zacht wel lekker reageren maar helaas, ik ga niet nog meer toevoegen aan mijn preflight check.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaneV
Racemol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ik heb deze discussie best regelmatig en mijn aversie tegen de LKA wordt vaak als overdreven gezien, tot ze zoiets zelf hebben meegemaakt. Pas dan wordt duidelijk dat je nooit helemaal ontspannen in de auto kunt zitten want wat als het weer fout gaat...

Ik heb twee keer zoiets meegemaakt (in best korte tijd eigenlijk, nu 3200km op de teller) en ik kan dus echt niet meer met LKA aan rijden. De MG4 is echt een super auto om zelf mee te rijden maar laat die LKA uit.
Eerlijk gezegd moet ik je daarin gelijk geven. Dacht ook dat het wel los zou lopen... tot vanmiddag.
In 999 van de 1000 gevallen werkt het goed, maar als dat betekent dat je de 1000e keer in de vangrail belandt...

Ik zet hem voorlopig ook maar uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooke
Ik vraag me af indien je een ongeval hebt door LKA je de fabrikant kan verantwoordelijk stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
derooke schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:12:
Ik vraag me af indien je een ongeval hebt door LKA je de fabrikant kan verantwoordelijk stellen?
Vroeg me hetzelfde af idd... maja; zie in zo'n geval maar eens te bewijzen dat het aan de LKA lag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ELK en LKA zijn twee verschillende sub systemen van MG's Lane Assist System. De derde is LDW.
De meest agressieve is ELK. Dat staat ook in de handleiding. Belangrijk verschil met LKA (of LDA zoals het in de engelse handleiding staat) is dat het bv ook reageert op stoepranden, en de front camera gebruikt om botsingen te voorkomen met tegemoetkomend verkeer.
Het is niet LKA/LdDA waar de meeste mensen over klagen maar de default ELK. Niet zo toevallig.

Wat jij schrijft Troetelbeer klopt. Het irritante is dat NCAP verschillende documenten heeft waar ze hun testmethodes en randvoorwaardes in beschrijven. In het document waar Troetelbeer naar verwijst (laatste versie december 2023) staat het expliciet, maar de testmethode in dat document is een rechtelijn test. Bij afwijkingen is het 2024 document leidend (staat er letterlijk).
In het 2024 document Assisted Driving Highway & Interurban assist system (implementatie 2024 v2) is de rechtelijn test vervangen door de s-bocht test. Zowel voor steering assitance als voor LAS/LSS systemen. En daar staat het niet expliciet in zoals in het andere document staat. Maar het is ook een andere test....
Maar ik moet toegeven: de europese wetgeving lijkt hem nog steeds te verplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaneV schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Vroeg me hetzelfde af idd... maja; zie in zo'n geval maar eens te bewijzen dat het aan de LKA lag..
Dat is juist het punt. Jij blijft ten allertijde zelf verantwoordelijk. Voor het gebruik en zijn fouten. Zelfs als ze niet beschreven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:27:
ELK en LKA zijn twee verschillende sub systemen van MG's Lane Assist System. De derde is LDW.
De meest agressieve is ELK. Dat staat ook in de handleiding. Belangrijk verschil met LKA (of LDA zoals het in de engelse handleiding staat) is dat het bv ook reageert op stoepranden, en de front camera gebruikt om botsingen te voorkomen met tegemoetkomend verkeer.
Het is niet LKA/LdDA waar de meeste mensen over klagen maar de default ELK. Niet zo toevallig.

Wat jij schrijft Troetelbeer klopt. Het irritante is dat NCAP verschillende documenten heeft waar ze hun testmethodes en randvoorwaardes in beschrijven. In het document waar Troetelbeer naar verwijst (laatste versie december 2023) staat het expliciet, maar de testmethode in dat document is een rechtelijn test. Bij afwijkingen is het 2024 document leidend (staat er letterlijk).
In het 2024 document Assisted Driving Highway & Interurban assist system (implementatie 2024 v2) is de rechtelijn test vervangen door de s-bocht test. Zowel voor steering assitance als voor LAS/LSS systemen. En daar staat het niet expliciet in zoals in het andere document staat. Maar het is ook een andere test....
Maar ik moet toegeven: de europese wetgeving lijkt hem nog steeds te verplichten.
Wat is ELK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Geeh27 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Tot nu toe redelijk, heel af en toe moet even de usb er uit/erin om de iPhone te laten verbinden, maar in 99% van de gevallen gaat het goed. Ik heb een IPhone SE.
Zou ik dan toch een slechte versie van de carlinkit hebben gekregen? Ik heb de iPhone 14Pro maar dat zou niet het verschil moeten uitmaken, bij mij is het vooral de connectie met BT die niet / moeilijk tot stand komt en blijft.

Ik heb begrepen dat er ook verschil zit in de modellen MG4 die zijn uitgeleverd in NL. Die van mij is van de 1e levering in NL (feb 2023). Wanneer is die van jou uitgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
OmeRobbie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:22:
[...]

Zou ik dan toch een slechte versie van de carlinkit hebben gekregen? Ik heb de iPhone 14Pro maar dat zou niet het verschil moeten uitmaken, bij mij is het vooral de connectie met BT die niet / moeilijk tot stand komt en blijft.

Ik heb begrepen dat er ook verschil zit in de modellen MG4 die zijn uitgeleverd in NL. Die van mij is van de 1e levering in NL (feb 2023). Wanneer is die van jou uitgeleverd?
Misschien zeg ik iets doms, ben heel happy met mijn usb kabeltje, maar de Carlinkit werkt via Wifi. De BT connectie wordt by design direct gestopt zodra de wifi connectie opgezet is.

Als de BT connectie niet lukt dan zie ik niet hoe dat aan de auto kan liggen, het enige wat er fout kan gaan aan de MG kant is dat de USB connectie niet goed zit en de dongle steeds opnieuw opstart.

Ik heb deze nog niet gezien in dit topic, dus hier wat troubleshooting tips voor slechte verbindingen. Wellicht helpt het:
https://autokitcarplay.co...-2air-connectivity-issues

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Capital_G schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Misschien zeg ik iets doms, ben heel happy met mijn usb kabeltje, maar de Carlinkit werkt via Wifi. De BT connectie wordt by design direct gestopt zodra de wifi connectie opgezet is.

Als de BT connectie niet lukt dan zie ik niet hoe dat aan de auto kan liggen, het enige wat er fout kan gaan aan de MG kant is dat de USB connectie niet goed zit en de dongle steeds opnieuw opstart.

Ik heb deze nog niet gezien in dit topic, dus hier wat troubleshooting tips voor slechte verbindingen. Wellicht helpt het:
https://autokitcarplay.co...-2air-connectivity-issues
Mee eens. Als de auto wel verbinding heeft met de carlinkit maar jouw telefoon geen verbinding maakt met de carlinkit dan zal het probleem waarschijnlijk niets te maken hebben met de MG4 of de daarop geïnstalleerde software maar meer met de carlinkit of jouw telefoon.

In mijn geval, bij een niet werkende carlinkit, is het echter zo dat de auto na opstarten geen verbinding maakt met het carlinkit kastje, tot ik zelf de USB kabel opnieuw verbind. Ik had dus, voor mijn probleem specifiek de conclusie getrokken dat het probleem bij de MG4 zit, helemaal omdat ik hetzelfde gedrag zie als ik mijn telefoon verbonden laat aan de USB en de auto start. Carplay gaat ook dan pas werken als ik de USB kabel opnieuw verbind.

De mensen bij Carlinkit zijn overig niet behulpzaam. Ik kreeg in eerste instantie vrij snel een reactie met instructies om een logfile op te sturen. Dit heb ik snel gedaan en daarna is het stil gebleven, ondanks meerdere mails van mijn kant hoor ik nu al meer dan een maand niets meer. Zonde van de aanschaf van dit kastje en ik zal, gezien mijn ervaring het dan ook iedereen afraden om dit ding te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Woo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:38
Racemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Mee eens. Als de auto wel verbinding heeft met de carlinkit maar jouw telefoon geen verbinding maakt met de carlinkit dan zal het probleem waarschijnlijk niets te maken hebben met de MG4 of de daarop geïnstalleerde software maar meer met de carlinkit of jouw telefoon.

In mijn geval, bij een niet werkende carlinkit, is het echter zo dat de auto na opstarten geen verbinding maakt met het carlinkit kastje, tot ik zelf de USB kabel opnieuw verbind. Ik had dus, voor mijn probleem specifiek de conclusie getrokken dat het probleem bij de MG4 zit, helemaal omdat ik hetzelfde gedrag zie als ik mijn telefoon verbonden laat aan de USB en de auto start. Carplay gaat ook dan pas werken als ik de USB kabel opnieuw verbind.

De mensen bij Carlinkit zijn overig niet behulpzaam. Ik kreeg in eerste instantie vrij snel een reactie met instructies om een logfile op te sturen. Dit heb ik snel gedaan en daarna is het stil gebleven, ondanks meerdere mails van mijn kant hoor ik nu al meer dan een maand niets meer. Zonde van de aanschaf van dit kastje en ik zal, gezien mijn ervaring het dan ook iedereen afraden om dit ding te kopen.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ipv Carlinkit gebruik ik Ottocast maar ook met een kabel gaat het pas werken nadat je de USB-kabel opnieuw verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
John Woo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ipv Carlinkit gebruik ik Ottocast maar ook met een kabel gaat het pas werken nadat je de USB-kabel opnieuw verbind.
Het lijkt er op, door ervaringen van verschillende fora even samen te voegen, dat dit voornamelijk voorkomt bij luxury modellen van mid tot laat 2023. Bij standaard of comfort modellen en oudere luxury modellen speelt dit probleem schijnbaar niet. Ik vermoed dan ook dat het te maken heeft met een software versie in de auto en ik heb de hoop dat dit in een latere update verholpen zal worden.

Klopt dit ook voor jouw auto? Betreft dit een relatief nieuwe luxury?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Betlem36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 09:22
Tip voor de mensen zonder eigen laadpaal, Vattenfall gaat per 14 januari nog maar 29 cent per kwh rekenen bij hun laadpalen zonder opstartkosten. In veel gemeente kun je er zo een gratis aanvragen, dus wellicht handig voor MG4 rijders zonder laadpaal aan huis om dit te proberen. https://incharge.vattenfall.nl/openbare-laadpalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Betlem36 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:49:
Tip voor de mensen zonder eigen laadpaal, Vattenfall gaat per 14 januari nog maar 29 cent per kwh rekenen bij hun laadpalen zonder opstartkosten. In veel gemeente kun je er zo een gratis aanvragen, dus wellicht handig voor MG4 rijders zonder laadpaal aan huis om dit te proberen. https://incharge.vattenfall.nl/openbare-laadpalen
Mooi tip, ik zal het in de gaten houden.

Het aanvragen van een paal zal in mijn geval niet gaan, het gaat zo te zien om slechts vier provincies namelijk Limburg, Noord Brabant, Gelderland en Overijssel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Betlem36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 09:22
Racemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Mooi tip, ik zal het in de gaten houden.

Het aanvragen van een paal zal in mijn geval niet gaan, het gaat zo te zien om slechts vier provincies namelijk Limburg, Noord Brabant, Gelderland en Overijssel.
"Woon je ergens anders? Vraag dan zelf een openbare laadpaal aan bij je gemeente."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorinVonder
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-01 16:31
Dat is top! Ik krijg mijn MG4 binnenkort binnen en ga ‘m aan de laadpaal hangen. Hoelang duurt het voordat de auto met een granny charger is opgeladen eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
Zou graag willen dat je hier in Noord-Holland en nog een paar provincies waar die K.. Overheid het alleenrecht aan die verschrikkelijk dure TotalEnergies heeft gegeven kon kiezen voor palen van Vattenfall.

Als je hier wat aanvraagt krijg je tegen je zin die extreem dure palen van TotalEnergies en dat is een zakkenvuller 1e klas , 1e met prijsverhoging en laatste met verlagingen en dan nog zuinige verlagingen ook :-(

Moet er een stuk verder voor lopen, maar bespaar me zo maar €10,-- per laadsessie als ik hier gebruik maak van de hier nog sporadisch voorkomende Vattenfall palen.

Mijd als ik het maar even kan de palen van TotalEnergies........ dat zijn nu de zakkenvullers die de aankoop van 100% elektrische auto's hier in de buurt tegenhouden. Een heel enkele keer als de hier populaire palen van Vattenfall bezet zijn, dan rijd ik hier naar de Tesla snellaadservice, lekker snel, goedkoop en het bespaart me een wandeling die eigenlijk wel goed voor me is ;)

@Betlem36 Goede tip (y) maar jammer genoeg heeft de overheid het anders bedacht en geeft zo zakkenvullers zoals die Totaltroep de vrije hand ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Betlem36 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:03:
[...]

"Woon je ergens anders? Vraag dan zelf een openbare laadpaal aan bij je gemeente."
Ja, en die plaatsen netjes TotalEnergies palen waar ik wat kosten betreft weinig aan heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zeker mooi!
Maar het is niet zo dat als jij een paal aanvraagt, je er ook éen krijgt. Als er volgens de gemeente genoeg staan binnen een bepaalde afstand van je huis (hier 250 mtr) dan komt er geen paal. Zij bepalen wat hier genoeg is... Bij mij in de straat staan 2 laadpunten op 1 paal. Inclusief de plugins die heel langzaam laden staan er 13 elektrische kandidaten in de straat. Het is dus regelmatig 'nee'. En toch is het genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie overigens 22 januari 2024 staan. En even geteld: in een kilometer omtrek staat er momenteel slechts 1. Zal druk worden daar. De andere palen zitten rond 40 cent per kwh..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 10:40
OmeRobbie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:22:
[...]

20 oktober, zojuist een klein ritje gedaan, 7km heen en weer terug, beide keren werkte CarPlay terwijl ik de telefoon in mijn zak had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
YorinVonder schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Dat is top! Ik krijg mijn MG4 binnenkort binnen en ga ‘m aan de laadpaal hangen. Hoelang duurt het voordat de auto met een granny charger is opgeladen eigenlijk?
Domme vragen bestaan niet, maar soms kunnen simpele vragen om een moeilijk antwoord vragen.

Een granny charger of ook wel granny cable is een kabel die je thuis in een "normaal" stopcontact kunt stoppen en het andere eind gaat dan in je auto, ergens tussen deze 2 aansluitingen zit dan nog een "kastje" met de mogelijkheid om een laadstroom in te stellen, vaak in stappen van 6 8 10 12 of 16 amp.

Dat is de meest simpele vorm en voor de meest simpele thuissituaties, je dient dan op het moment van gebruik er degelijk rekening mee te houden hoeveel watt je uit dat ene stopcontact, op die groep waarop je hem aansluit, wilt/kunt afnemen,

Oma is dan ook niet echt geschikt voor de domme medemens die geen besef heeft van het gebruik en verbruik van elektrische apparaten en regelmatig kans ziet om een groep in overbelasting te krijgen.

Voor een beetje kenner:

Je hebt een vrije groep van 16amp waarop verder geen gebruikers zitten en we rekenen met 230V = V x A = W 16x230=3680 afgerond 3,7kW

Leuk, maar houd rekening met verliezen en je komt netto uit op ongeveer 3kW per uur. Je auto volladen.... ja, hij was niet helemaal leeg en moet het tot 100% ?

Voorbeeld Luxery 64kW van 20% naar 80% is 60% van 64kW is ongeveer 38kW bijvullen, maakt 38 gedeeld door 3 is afgerond bijna 13 uur laden.

Of je het in de praktijk ook gaat redden bij een normaal huis en tuin situatie is weer een ander verhaal en er kunnen dan ook mensen zijn die bijvoorbeeld maar met max 10amp kunnen laden om de boel thuis draaiende te houden. In dat geval krijg je dan het volgende voorbeeld:

10x230=2300 en met verliezen rekening houdend mag je dan blij zijn als je met ongeveer 1,9kW per uur kunt laden, dan krijg je met dezelfde hoeveelheid laden toch een tijd van 38:1,9= 20 uur

De granny cable is in weze ook niet bedoeld voor dagelijks gebruik, maar zeker wel handig als je eens ergens strand in "the middle of nowhere" zonder echte voorzieningen voor de EV.

Want laten we eerlijk zijn, laden in een noodgeval met 6amp op een 230V stopcontact is bij weinig gebruik van je auto wel te doen, maar kost je wel 6x230=1380 waar je ongeveer 1kW van overhoud en met 38kW laden je dan ook 38 uur kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
[...]

Als je de volle 16A van een groep kunt gebruiken reken dan op zo'n 3 tot 3.2 kWh dus dat kun je zelf omrekenen naar wat je nodig hebt. Wil je de volle 64 kW laden dan zit je dus aan zo'n 20 uur vast.

Houd er rekening mee dat (in NL iig) er geen granny charger bijgeleverd wordt. De auto komt alleen met een type 2 kabel voor AC laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Ik zie trouwens dat TotalEnergies de kosten iets verhoogd heeft, de palen in mijn wijk staan nu op €0,62 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
Andere (wellicht domme) vraag, is er een optie om de MG app een pushbericht te laten sturen bij "klaar met laden"? Tot dusver kan ik het niet vinden, en loop ik de kans op overstay fees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:14
[...]

https://ev-database.org/nl/auto/1708/MG-MG4-Electric-64-kWh
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 31u45m 11 km/u

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:14
eindelijk staat de laadcurve van de MG4 op fastned
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/14584711731741

Dat komt wel overeen met mijn ervaringen afgelopen jaar.
Echter afgelopen weekend bij een (rustige)Supercharger maar 35kW gehaald...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
Racemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:02:
Ik zie trouwens dat TotalEnergies de kosten iets verhoogd heeft, de palen in mijn wijk staan nu op €0,62 per kWh.
Kleine protip, TotalEnergies is goedkoper i.c.m. een Eneco laadpas. Geeft ook mooi aan hoe absurd het huidige systeem is, want hoe kan je dat ooit weten.

Ik heb afgelopen maand 158,810 kWh geladen bij die prutsers en het koste me 69,46 euro excl. BTW. Komt neer op zo'n 53 cent per kWh incl. BTW.

Laadpas kost 3 euro per maand en je betaalt een startarief van 61 cent.

Scheelt toch weer een Netflix abonnement per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Capital_G schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Kleine protip, TotalEnergies is goedkoper i.c.m. een Eneco laadpas. Geeft ook mooi aan hoe absurd het huidige systeem is, want hoe kan je dat ooit weten.

Ik heb afgelopen maand 158,810 kWh geladen bij die prutsers en het koste me 69,46 euro excl. BTW. Komt neer op zo'n 53 cent per kWh incl. BTW.

Laadpas kost 3 euro per maand en je betaalt een startarief van 61 cent.

Scheelt toch weer een Netflix abonnement per maand.
Via de Go-Charge app kan je makkelijk per laadpaal zien welke laadpas het goedkoopste is. De prijsverschillen bij exact dezelfde laadpalen met verschillende passen zijn soms bizar (kan zo 20 tot 30 cent verschil in zitten).
Ik heb nu een pas van Vattenfall, aangezien die hier om de hoek zit (en ook het goedkoopste is), verder eentje van E-Flux omdat dat de aanbieder is bij mijn werkgever, en ook een gunstig tarief hebben (iets van 28 ct/kWh), alleen betaal ik daar weer 35 ct. aan starttarief bij, of ik moet een abonnement nemen á 5 euro/maand (maar ik laad er hooguit 4x per maand, dus dat is niet interessant)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
-tom-562 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Via de Go-Charge app kan je makkelijk per laadpaal zien welke laadpas het goedkoopste is. De prijsverschillen bij exact dezelfde laadpalen met verschillende passen zijn soms bizar (kan zo 20 tot 30 cent verschil in zitten).
Ik heb nu een pas van Vattenfall, aangezien die hier om de hoek zit (en ook het goedkoopste is), verder eentje van E-Flux omdat dat de aanbieder is bij mijn werkgever, en ook een gunstig tarief hebben (iets van 28 ct/kWh), alleen betaal ik daar weer 35 ct. aan starttarief bij, of ik moet een abonnement nemen á 5 euro/maand (maar ik laad er hooguit 4x per maand, dus dat is niet interessant)
Goede, thanks, met de actuele prijzen scheelt het niet eens meer zo veel als ik die app mag geloven. Zo te zien is TotalEnergies hier iets goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:37
DaneV schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:19:
Godver :X

Ik heb de nieuwe software-versie, dus met de "verbeterde" LKA. Ik heb tot nu toe 2500km gereden met de auto en heb geen problemen ondervonden met de LKA. Op een enkele irritatie op een fietsstraat na.

Zoals het er nu uitziet laat ik bij de 1e beurt helemaal niets updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
-tom-562 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Dankje voor de tip, deze app kende ik nog niet. Vattenfall is bij mij met €0,50 per kWh de goedkoopste. Nog een hoop geld maar beter dan €0,62 via mijn EV-Box pas, die per maart er sowieso mee gaat stoppen, moet nog op zoek naar een vervanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 10:40
meacount schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:25:
Zou graag willen dat je hier in Noord-Holland en nog een paar provincies waar die K.. Overheid het alleenrecht aan die verschrikkelijk dure TotalEnergies heeft gegeven kon kiezen voor palen van Vattenfall.

Als je hier wat aanvraagt krijg je tegen je zin die extreem dure palen van TotalEnergies en dat is een zakkenvuller 1e klas , 1e met prijsverhoging en laatste met verlagingen en dan nog zuinige verlagingen ook :-(
Er was inderdaad een groot prijsverschil tussen Vattenfall palen en TotalEnergies palen (€0,34 vs €0,64 per kWh) maar dat verschil is inmiddels nagenoeg verdwenen in het MRE-E gebied.

Na de tariefsverlaging van TotalEny in oktober naar €0,53 en de tariefsverhoging van Vattenfall in december naar €0,49 per is het verschil behoorlijk klein geworden. En daar precies tussenin zit Ubitricity (Shell) met €0,51 per. Zie ook: https://www.mra-e.nl/wat-kost-laden-bij-een-laadpaal-van-mra-elektrisch/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Fun fact, ESP uitzetten en daarna met de 'launch control' accelereren maakt de auto een stuk sneller (net uitgeprobeerd, ESP knijpt de boel behoorlijk) :P

[ Voor 11% gewijzigd door -tom-562 op 03-01-2024 15:14 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Dankje voor de tip, deze app kende ik nog niet. Vattenfall is bij mij met €0,50 per kWh de goedkoopste. Nog een hoop geld maar beter dan €0,62 via mijn EV-Box pas, die per maart er sowieso mee gaat stoppen, moet nog op zoek naar een vervanger.
De app is goed omdat het onderscheid maakt naar de passen. Maar laadtarieven zijn niet up to date. De prijs loopt bij meerdere palen zeker een 3/4 jaar achter. Kosten gaan ook uit van 'gratis passen'. Dan betaal je voor starttarieven en eventueel andere kosten. Die toont de app ook als je de betaalde pas invoert.
De starttarieven vervallen echter vrijwel altijd als je een betaalde pas hebt. Ik laad met de e-flux orange pas dus tegen standaard tarieven bij bv een Vattenfall paal. De e-flux kaart kost 3,23/maand. Aangezien ik verwacht 10 keer maand te moeten laden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 07:25

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Struikrover schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:03:
Andere (wellicht domme) vraag, is er een optie om de MG app een pushbericht te laten sturen bij "klaar met laden"? Tot dusver kan ik het niet vinden, en loop ik de kans op overstay fees
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, met mijn vorige EV, Ioniq 5, gebeurde dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooke
Racemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:02:
Best een laadpaal/grannny aan een vrije groep hangen , dan is er nooit een probleem. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul van Druten
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:37
-tom-562 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:13:
Fun fact, ESP uitzetten en daarna met de 'launch control' accelereren maakt de auto een stuk sneller (net uitgeprobeerd, ESP knijpt de boel behoorlijk) :P
'launch control' is dat één voet op de rem, de andere vol "gas" geven en dan de rem loslaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel_0912
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-08 19:43
Tot hoeveel % gaat die van jullie op launch control?

[ Voor 4% gewijzigd door Michiel_0912 op 03-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
Paul van Druten schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Zoals het er nu uitziet laat ik bij de 1e beurt helemaal niets updaten!
Nou.. ik begrijp tot op heden dat de oude versies nog erger zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
DaneV schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Nou.. ik begrijp tot op heden dat de oude versies nog erger zijn...
Valt wel mee, ik heb weinig problemen met mij MG (model 22) uit Juni. Ik heb nog geen fatsoenlijke 'changelog' gezien met wijzigingen waar ik op zit te wachten. Zolang ze die niet vrijgeven hoeven ze van mij niet aan de software van de auto te prutsen.

Zaken zoals dat nieuwe klimaat scherm geven me eerder reden om lekker op deze versie te blijven. Ik las ergens dat iemand niet langer zijn 360 camera onder favoriet knop kon instellen naar een update, ben je dan mooi klaar mee.

[ Voor 21% gewijzigd door 1234567y op 03-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Paul van Druten schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:57:
[...]

'launch control' is dat één voet op de rem, de andere vol "gas" geven en dan de rem loslaten?
Jep!
Michiel_0912 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:21:
Tot hoeveel % gaat die van jullie op launch control?
Ergens tussen de 50 en 60%, vanmiddag was het 58% dacht ik. Het verschilt soms een paar procent heb ik het idee. De ene keer hoor ik trouwens wel een soort van 'kloenk' achterin, en de andere keer niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tayfunc
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:08
Iemand al een goede iphone kabel tbv een stabiele carplay? Ik heb een officiële iPhone kabel, maar toch lijkt carplay steeds niet stabiel te zjn. Pas na een paar keer de usb los te trekken en weer te koppelen lijkt het systeem het wel op te pakken, maar valt het toch weer uit na x aantal secondes.

Wat is een goed alternatief? Mfi kabel van ankers? Of een multimediabox eraan koppelen zoals een carlinkit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Tayfunc schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:50:
Iemand al een goede iphone kabel tbv een stabiele carplay? Ik heb een officiële iPhone kabel, maar toch lijkt carplay steeds niet stabiel te zjn. Pas na een paar keer de usb los te trekken en weer te koppelen lijkt het systeem het wel op te pakken, maar valt het toch weer uit na x aantal secondes.

Wat is een goed alternatief? Mfi kabel van ankers? Of een multimediabox eraan koppelen zoals een carlinkit?
Probeer eens de telefoon pas te koppelen nadat de auto helemaal is gestart, zeg na zo'n 20 tot 30 seconden na instappen. Bij mij werkt het dan altijd. Als ik de telefoon eerder koppel dat werkt hij ook niet. Ik heb zelf gewoon een willekeurige chinese kabel die prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
Tayfunc schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:50:

Zelfde antwoord als hierboven. Ook met een officiële kabel is het een beetje hit of mis. Maar inpluggen wanneer infotainment geladen is werkt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Struikrover schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Zelfde antwoord als hierboven. Ook met een officiële kabel is het een beetje hit of mis. Maar inpluggen wanneer infotainment geladen is werkt altijd
Bij mij is de enige voorwaarde dat ik de camera niet activeer tegelijk met het opstarten van Android Auto (dus als ik achteruit ga rijden).
Pagina: 1 ... 25 ... 69 Laatste