Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-01 10:16
-tom-562 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:20:
[...]

Moderne auto's hebben er sneller last van, en de oorzaak is simpel; LED verlichting :P Met halogeenverlichting warmde de boel altijd lekker en verdween het vocht aan de binnenkant snel.
Stevig doorrijden dus, voor dat beetje extra wrijving >:) (voor de verlichting voor dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.v.
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
Racemol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:22:
[...]
Nee nog niet, ga het volgende week melden maar waarschijnlijk hebben ze geen tijd

Ik zag het gister op de eerste zonnige dag sinds ik de auto heb toevallig ook een beetje. Ik had niet veel tijd om er aandacht aan te besteden maar ik vrees dat mijn achterlicht unit ook lek is. Heb jij al contact opgenomen met VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikdrinkdreft
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-05 21:30
Ik heb inmiddels 5000km gereden met mijn MG4 Luxury LR.
Rijd prima maar de kwaliteitsindruk laat nog wel te wensen over. Net als van Mossel overigens.

- Zoals hier al genoemd de achterlichten vol met vocht, ik heb dit aangegeven bij VM, maar krijg als antwoord dat dit hoort en dat er een gaatje onderin de lichtunits zit. Ik ga deze strijd nog wel aan want dit hoort gewoon niet.
- ik heb al blaasjes in de lak achter bij het achterlicht, weet niet of meerderen hier last van hebben?
- achterruitverwarming onderste 2 verwarmingslijnen werken niet
- ruitenkit aan binnenkant van de voorruit, en lijm vlek op dashboard, wat het vermoeden geeft dat ruit al vervangen is (maar productiedatum van voorruit is zelfde als van de zijruiten)
- En het is elke keer maar de vraag of mijn telefoon weer automatisch verbind via bluetooth, of dat ik weer moet verwijderen en opnieuw moet instellen. (Iphone prive, android werk) lijkt erop dat het via Android beter werkt.
- TJA is een soort roulette voor m'n gevoel. gaat ie remmen of niet? soms veel te abrupt waardoor degene achter je in de vlekken schiet.

Ik laat nu telkens maar de leasemaatschappij druk zetten, want communicatie vanuit van Mossel is echt drama.
is er al iemand die inmiddels een trekhaak heeft op de geupdate versie van de MG4? mij werd verteld dat doordat er een achterruitenwisser op de nieuwe versie zit, de trekhaakbekabeling anders is dan de eerste versie.

En nog steeds storend dat er nog geen enkele originele accessoires te verkrijgen zijn voor de MG4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCQLe9liBwR57NkeilqrMGhDA4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTnh5fpSOB17RRwiobcm2qWi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf813mChhkV4AYFxxZNLiD6-h5A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwLFN94qf1bzTHWF05Xcqc1K.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dat van die achteruitverwarming heb ik al vaker gelezen. Die onderste 2 lijnen zijn eigenlijk de lijnen van de radio antenne

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikdrinkdreft
-tom-562 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:49:
Dat van die achteruitverwarming heb ik al vaker gelezen. Die onderste 2 lijnen zijn eigenlijk de lijnen van de radio antenne
Thanks, hoe krijgen ze het verzonnen. De ruitenwisser ligt daar precies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ikdrinkdreft schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:57:
[...]

Ik weet dat het bij een oude Volvo V70 ook zo zit, maar dan bij een zijruit achter :P
Maar het is idd niet echt logisch als je het niet weet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Ikdrinkdreft schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:37:
Ik heb inmiddels 5000km gereden met mijn MG4 Luxury LR.
Rijd prima maar de kwaliteitsindruk laat nog wel te wensen over. Net als van Mossel overigens.

- Zoals hier al genoemd de achterlichten vol met vocht, ik heb dit aangegeven bij VM, maar krijg als antwoord dat dit hoort en dat er een gaatje onderin de lichtunits zit. Ik ga deze strijd nog wel aan want dit hoort gewoon niet.
- ik heb al blaasjes in de lak achter bij het achterlicht, weet niet of meerderen hier last van hebben?
- achterruitverwarming onderste 2 verwarmingslijnen werken niet
- ruitenkit aan binnenkant van de voorruit, en lijm vlek op dashboard, wat het vermoeden geeft dat ruit al vervangen is (maar productiedatum van voorruit is zelfde als van de zijruiten)
- En het is elke keer maar de vraag of mijn telefoon weer automatisch verbind via bluetooth, of dat ik weer moet verwijderen en opnieuw moet instellen. (Iphone prive, android werk) lijkt erop dat het via Android beter werkt.
- TJA is een soort roulette voor m'n gevoel. gaat ie remmen of niet? soms veel te abrupt waardoor degene achter je in de vlekken schiet.

Ik laat nu telkens maar de leasemaatschappij druk zetten, want communicatie vanuit van Mossel is echt drama.
is er al iemand die inmiddels een trekhaak heeft op de geupdate versie van de MG4? mij werd verteld dat doordat er een achterruitenwisser op de nieuwe versie zit, de trekhaakbekabeling anders is dan de eerste versie.

En nog steeds storend dat er nog geen enkele originele accessoires te verkrijgen zijn voor de MG4.

[Afbeelding][Afbeelding]
Vervelend en herkenbaar. Maar als het lease is, dan zou ik het laten vastleggen bij de LM. Als die een oplossing willen dan zelf een keer proberen en anders maar door hen laten oplossen.

Zou het daarna loslaten eerlijk gezegd. De moeite en energie die het kost zijn het niet waard.

Mijn Tesla zag er ook niet uit (panel gaps, steenslag op de deuren ivm slechte uitlijning panelen en spoiler aantal keer losgekomen). In heb in de eerste 1,5 jaar wel 10x een afspraak gehad. Daarna erbij gelaten en 3 jaar met plezier gereden nadat ik het maar had geaccepteerd. Stond in de verslaglegging bij de LM dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:18

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

pasmanm schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:43:
Sinds de kou, is mijn de buitenklep bij de oplaadpoort bevroren en gaat niet meer open. Hebben daar meer mensen last van?
Yup, hier ook. Moest best kracht zetten om los te krijgen, moest toch laden.
Daarna meteen ingesmeerd met Vaseline.

Voorverwarmen heeft uiteraard geen enkele zin.

Mr. T.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:18

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ikdrinkdreft schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:57:
[...]

Tja, die antenne was er eerder dan de ruitenwisser. :P

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wessel_1979
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
Ik heb twee vraagjes.

Sinds eergisteren ben ik in het bezit van een MG4. Waar kan ik de buiten temperatuur aflezen? Ik heb me rot lopen zoeken maar ik kan dit nergens op het scherm of dashboard zien.
Kan je de layout van apple Carplay veranderen? als je het begin scherm heb zie je bijvoorbeeld maps, Spotify, agenda ect. Kan je hier ook dingen toevoegen en weghalen? Als je geen Carplay gebruikt zie je op de scherm de batterij, radio en carplay. Nu zie ik verschillende plaatjes voorbij komen met bijvoorbeeld weer bericht rechts bovenin. Bij mij zie je alleen het caplay gedeelte. Kan je dit scherm ook aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 09:34
HaraldBou schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:34:
[...]

Af en toe kunnen we de auto de laatste dagen niet via de app bereiken. Of wel bereiken en de verwarming niet op afstand aanzetten in de ochtend. Zou dat met de kou en wat sneeuw te maken kunnen hebben?
Het zou gissen zijn als ik daar op zou moeten antwoorden, immers niets over te vinden in de gebruiksaanwijzing, maar het zou me niet verbazen dat de spanning van het 12V systeem er mede oorzaak van kan zijn dat het niet werkt. Nu is Vodafoon niet het meest stabiele gsm netwerk van Nederland, maar denk ook dat dat niet de oorzaak is dat je auto niet thuisgeeft als je hem via de app probeert te bereiken.

Kan dan ook niet zeggen of het systeem bij een lagere spanning van het 12V systeem dat soort dingen uitzet om te voorkomen dat de 12V accu onder gewenste waarden komt. Logisch lijkt het wel, waarom zou je de auto op afstand nog kunnen voorverwarmen als de 12V accu daar schade door zou kunnen oplopen...

Vermoed ook dat die bereikbaarheid op afstand wel eens meer vermogen kost dan we denken, heb immers van niet 1 auto uit mijn verleden ooit de aanbeveling gekregen om er minstens een half uurtje per week mee te gaan rijden om de 12V accu op spanning te houden. Het zal mij benieuwen hoe lang de 12V accu in de MG4 meegaat, in het verleden ging bij mij een accu wel tussen de 6 á 8 jaar mee en dan heb ik het over de accu die standaard bij de nieuw gekochte auto werd geleverd.

Met mijn huidige gebruik van de auto gebeurt het wel eens dat ik hem een hele week of 2 weken achterelkaar niet nodig heb, krijg dan wel eens de vraag/opmerking of ik de boel niet op eco wil zetten omdat de accu laag zou zijn........ dacht de eerste paar keer het een software fout was, immers kreeg de vraag met vulgraden van ruim boven de 50% van de hoogspanningsaccu, na overleg hier op het forum zijn we toen op het idee gekomen dat het over het 12V systeem ging bij deze vraag van de auto.

Weet niet of je wat aan mijn antwoord hebt, het is een vermoeden...... geen zekerheid, maar denk dat we in de buurt komen van het wel eens niet bereikbaar kunnen zijn........ als je hem niet stiekem diep ondergronds in een parkeergarage hebt gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Wessel_1979 schreef op zondag 3 december 2023 @ 04:45:
Ik heb twee vraagjes.

Sinds eergisteren ben ik in het bezit van een MG4. Waar kan ik de buiten temperatuur aflezen? Ik heb me rot lopen zoeken maar ik kan dit nergens op het scherm of dashboard zien.
Kan je de layout van apple Carplay veranderen? als je het begin scherm heb zie je bijvoorbeeld maps, Spotify, agenda ect. Kan je hier ook dingen toevoegen en weghalen? Als je geen Carplay gebruikt zie je op de scherm de batterij, radio en carplay. Nu zie ik verschillende plaatjes voorbij komen met bijvoorbeeld weer bericht rechts bovenin. Bij mij zie je alleen het caplay gedeelte. Kan je dit scherm ook aanpassen?
Sorry geen ervaring met Apple Carplay, maar de buitentemperatuur kun je rechtsboven in het grote scherm vinden. Veel plezier met je nieuwe aanwinst...... wil je er alles uithalen dan is het wel aan te raden om de gebruiksaanwijzing een beetje door te spitten, niet dat het lekker leest, maar je kan er dan misschien toch nog wel leuke tips in vinden die het gebruik van de auto fijner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
jbraamse schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:04:
Het steeds opnieuw inschakelen van de LKA komt steeds terug in dit forum.
Bijgevoegd stukje uit de krant maakt nog eens duidelijk waarom dit gebeurt.

[Afbeelding]
Mmmmm, denk dat ik maar eens wat zoekopdrachten op de browser los moet laten om bij die niet genoemde bedrijven terecht te komen die mij de vrijheid geven om mijn auto blijvend in te stellen op mijn voorkeuren. Natuurlijk wel zonder dat er mogelijkheden geblokkeerd worden overigens, wil alles wel beschikbaar en instelbaar houden, wil het alleen niet elke keer hoeven doen.

Het is gewoon vreselijk irri om het onder het rijden te doen en het scherm weer eens lekker dwarsligt en pas na tig keer aanraken eens wil reageren op wat je wil.... als alleen al het scherm eens beter zou luisteren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Ik heb twee vraagjes.

Carplay kun je via je iPhone aanpassen: settings - general - carplay - "my car" - customize
Je kunt daar de volgorde van de apps aanpassen en sommige niet gebruikte apps verbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeh27
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22-02 09:20

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat verhaal van de trekhaak werd ons ook verteld. Op 22 november is de trekhaak in Purmerend onder onze auto gemonteerd. Dat is een klus waar ze tussen de vier en vijf uur mee bezig zijn geweest. Omdat we de trekhaak hoofdzakelijk gebruiken voor een fietsendrager heb ik dat nog niet uitgeprobeerd. Ergens rond 22 november in dit topic heb ik enkele foto’s geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:00
Hmm, dit vind ik niet fijn om te lezen. Ik heb momenteel een lynk en co en ik vind de snelwegassistent (zo noemen ze het daar) echt heerlijk; het scheelt zo veel inspanning op lange ritten doordat de auto bijna zelf rijdt. Ik was blij dat de MG4 deze functie ook had, anders was ik mogelijk voor een andere auto gegaan.

Zou je zeggen dat het onbruikbaar is hierdoor, of is het iets dat sporadisch voorkomt ? En heb je al gespeeld met de afstandsinstelling? Kan me voorstellen dat meer afstand het afremmen wat soepeler maakt?

Meer mensen die ervaringen, positief of negatief, hebben met TJA/ Combinatie tussen rijbaanassitentie en ACC? Ook op hogere snelheden van 100-120km/h (want de naam TJA doet vermoeden dat het niet goed zou werken op deze snelheden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
DaneV schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:28:
[...]

Hmm, dit vind ik niet fijn om te lezen. Ik heb momenteel een lynk en co en ik vind de snelwegassistent (zo noemen ze het daar) echt heerlijk; het scheelt zo veel inspanning op lange ritten doordat de auto bijna zelf rijdt. Ik was blij dat de MG4 deze functie ook had, anders was ik mogelijk voor een andere auto gegaan.

Zou je zeggen dat het onbruikbaar is hierdoor, of is het iets dat sporadisch voorkomt ? En heb je al gespeeld met de afstandsinstelling? Kan me voorstellen dat meer afstand het afremmen wat soepeler maakt?

Meer mensen die ervaringen, positief of negatief, hebben met TJA/ Combinatie tussen rijbaanassitentie en ACC? Ook op hogere snelheden van 100-120km/h (want de naam TJA doet vermoeden dat het niet goed zou werken op deze snelheden )
TJA is een file assistent, zoals de naam doet vermoeden lijkt dit voor in de file bij lage snelheden. Mijn ervaring is dat het bij lage snelheden prima werkt. In de file heeft het naar mijn idee geen voordeel tov de acc. Deze functioneerd prima. Geen pedalen nodig in de file. Voorzover ik, in mijn lux na 12500km, heb kunnen ontdekken is er geen "autostuur" aanwezig voor bij hogere snelheden.

Uit de manual:
When the following conditions are met:
• The traffic jam assist system switch on the infotainment
display is on
• The system detects lane lines on both sides of the
vehicle.
• The vehicle is in Drive gear.
Short press the pilot switch to activate the traffic jam assist
system. The traffic jam assist system works on the basis of
the adaptive cruise control system. If the lane lines ahead
on both sides are clear, the system will assist the vehicle in
driving within the lane lines. When driving at a low speed,
if there is a vehicle ahead and the lane lines are not clear,
the system can assist the vehicle in following the track of
the vehicle ahead.

edit: manual toevoeging

[ Voor 22% gewijzigd door wrak op 03-12-2023 11:04 ]

MTVenusV151+esp32RS485+ShellyEmulatie·18ZP 6*APS 5.9WP·EaseeHome·MG4lux2023·ThemaV 7kW+esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Hi mede mg4 gebruikers,

Sinds 2 dagen een MG4 standard in gebruik genomen. (met achterruitenwisser, handvaten in het plafond en een klein spoillertje op de achterlichtbalk waar bij de standard dus geen licht zit.

Daarvoor al een meerdere keer gereden in oudere een luxury uitvoering maar duidelijk nog met de oude software. Ik was namelijk voorbereid op een houterige adaptive cruis control en een zenuwachtige lane assist maar niets is minder waar!

De adaptive cruise control is een stuk verbeterd in deze versie, naar een standaard dat het voor 90% voldoet. Ook de lane assist werkt gewoon prima en veilig nu. Dit valt mij echt mee!
Ook het scherm werkt nu goed, reageert altijd de eerste keer ipv 2x moeten drukken. Snelheid heb ik ook geen klachten over.

Enige waar ik sinds gisteren een probleem heb is de iSmart app. Ik heb geprobeerd de de telefoon van mijn partner te koppelen, echter blijkt er maar 1 account tegelijk gekoppeld te kunnen worden aan de auto. Ook is het niet mogelijk met hetzelfde account ingelogd te zijn op 2 telefoons. Dit zorgt ervoor dat de andere telefoon wordt uitgelogd in de app. Best irritant dus als je met 2 personen de auto wilt gebruiken.

Maar wat er door deze uitlog actie ook gebeurde was dat mijn account gecrashed lijkt te zijn. Nadat ik werd uitgelogd kwam ik niet meer in de app, bij het inloggen krijg ik de foutmelding: Service is not available, please try again later~
Dit gebeurt op beide telefoons en inmiddels al bijna 24uur.

Iemand een idee wat hier mis gaat, ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
Mijn 2022 lux heeft een interieurverlichtings lampje dat heel zachtjes blijft gloeien als de auto aan is. De middelste schakelaar op het plafond doet ook niets. Deur open/dicht geeft ook geen lampje aan/uit wat je zou verwachten. Hekend iemand dit?

MTVenusV151+esp32RS485+ShellyEmulatie·18ZP 6*APS 5.9WP·EaseeHome·MG4lux2023·ThemaV 7kW+esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:00
wrak schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:44:
[...]

TJA is een file assistent, zoals de naam doet vermoeden lijkt dit voor in de file bij lage snelheden. Mijn ervaring is dat het bij lage snelheden prima werkt. In de file heeft het naar mijn idee geen voordeel tov de acc. Deze functioneerd prima. Geen pedalen nodig in de file. Voorzover ik, in mijn lux na 12500km, heb kunnen ontdekken is er geen "autostuur" aanwezig voor bij hogere snelheden.

Uit de manual:
When the following conditions are met:
• The traffic jam assist system switch on the infotainment
display is on
• The system detects lane lines on both sides of the
vehicle.
• The vehicle is in Drive gear.
Short press the pilot switch to activate the traffic jam assist
system. The traffic jam assist system works on the basis of
the adaptive cruise control system. If the lane lines ahead
on both sides are clear, the system will assist the vehicle in
driving within the lane lines. When driving at a low speed,
if there is a vehicle ahead and the lane lines are not clear,
the system can assist the vehicle in following the track of
the vehicle ahead.

edit: manual toevoeging
Hmm, ik begreep dat het volgen van de auto voor je, ook wanneer er geen lijnen zichtbaar zijn, inderdaad alleen op lage snelheden werkt. Maar dat de auto, met TJA aan, wel in staat is om de auto gecentreerd van de rijstroken te laten rijden, mits deze zichtbaar zijn natuurlijk. En dat dit anders werkt dan wanneer je alleen LKA en ACC aan hebt staan omdat de auto dan de neiging heeft om van lijn naar lijn te stuiteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas1234567
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-01 19:51
Toevallig met in de auto zitten googlen terwijl mijn vriendin reed, omdat ik precies dezelfde vraag had. Volgens het Engelse forum is ligt het aan de softwareversie.

Het lijkt er op dat de buitentemperatuur op infotainment versies tot R16 zichtbaar was (rechtsboven) en deze daarna is verdwenen. R16 en R21 (hier zit ik op) is het dus niet op zichtbaar. Maar dat het bij de laatste versie (R33) weer terug is. Foutje in de software denk ik, want de waarde is wel uit te lezen via de app.

Dit gaat geloof ik trouwens vooral om de Standard/Comfort uitvoeringen. Ik meen me te herinneren dat de luxury op andere versies zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordic76
  • Laatst online: 29-12-2023
HaraldBou schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:37:
Wij hadden laatst dat we ergens iets aan de vroege kant voor een afspraak waren. Vroeger (toen we nog een "verbrander" hadden met sleutel of start/stop), konden we gewoon de auto uitzetten en nog even in de auto blijven zitten. Nu hebben we de indruk dat we de auto niet uit kunnen doen en dus zaten we met de lichten aan en ruisende motor op een parkeerplekje. Zien wij iets over het hoofd en hadden we toch de auto uit kunnen doen?
Zeker wel! Ga naar de auto instellingen, laatste tabblad (safety/veiligheid), daar kun je de auto “uitzetten”. Ik gebruik dat bijvoorbeeld in de wasstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-06 14:14
meacount schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:24:
[...]

Het zou gissen zijn als ik daar op zou moeten antwoorden, immers niets over te vinden in de gebruiksaanwijzing, maar het zou me niet verbazen dat de spanning van het 12V systeem er mede oorzaak van kan zijn dat het niet werkt. Nu is Vodafoon niet het meest stabiele gsm netwerk van Nederland, maar denk ook dat dat niet de oorzaak is dat je auto niet thuisgeeft als je hem via de app probeert te bereiken.
De 12V zou gewoon op peil gehouden moeten worden, ook als je niet in de auto rijdt. De auto beheert het peil van de 12V en laad hem terug op als het voltage te laag wordt, de auto hoeft daar niet voor aan te staan.

Waarom het advies er is om 1 keer per week te rijden is weet ik niet, maar dat zal nodig zijn om beter het peil te beheren.

Ik merk zelf dat bij ongeveer 2 dagen stilstaan en geen gebruik van de app het systeem gaat slapen en de app geen contact met krijgt met de auto.

De verwarming werkt overigens op de HV. Dus je hoeft je niet echt zorgen te maken voor de 12V bij voorverwarmen.

En de 12V is best een lichtgewicht zo lees ik. Verbrandingsmotoren moeten starten op dat ding en trekken veel meer kracht, een EV heeft veel minder nodig en dus zijn de accus ook wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Op de snelweg is er weinig mis met ACC of LKA, ok ACC heeft wel beetje vreemde reactie ( laat en hard remmen ) maar daar wen je aan. Ik gebruik eigenlijk beide altijd zeker op de snelweg nooit echt problemen mee gehad. hooguit bij wegwerkzaamheden waar je dus gele en witte lijnen hebt staan kan hij beetje in de war zijn.

Verbinden van de auto met de app lijkt meer een server probleem te zijn, soms werkt het niet en dan 10min later wel. Kan dus niet de auto zijn want de spanning van de 12V accu is niet aangepast en als de verbinding om lage spanning er niet zou zijn zou de eerste actie ook geen effect kunnen hebben op je 2e keer. Heel jammer dat de app niet gewoon direct met de auto kan praten, zeker thuis is de auto nog binnen blue-tooth range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
Capital_G schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:13:
[...]

De 12V zou gewoon op peil gehouden moeten worden, ook als je niet in de auto rijdt. De auto beheert het peil van de 12V en laad hem terug op als het voltage te laag wordt, de auto hoeft daar niet voor aan te staan.

Waarom het advies er is om 1 keer per week te rijden is weet ik niet, maar dat zal nodig zijn om beter het peil te beheren.
De HV accu wordt losgekoppeld bij het afsluiten van de auto. Deze connectie wordt weer gemaakt als de auto aangezet wordt. De 12v accu wordt niet opgeladen als de auto uit blijft staan. Als je de verwarming op afstand aanzet gaat de 12v accu naar de laadspanning van 14.2 of als je gaat rijden. Ik heb de accu nog nooit spontaan zien laden.
Sinds mei 12500 km gemonitord met Home Assistant. En ja de auto heeft al meer dan een week stilgestaan, dat wass geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Shifty-PK schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:46:

Enige waar ik sinds gisteren een probleem heb is de iSmart app. Ik heb geprobeerd de de telefoon van mijn partner te koppelen, echter blijkt er maar 1 account tegelijk gekoppeld te kunnen worden aan de auto. Ook is het niet mogelijk met hetzelfde account ingelogd te zijn op 2 telefoons. Dit zorgt ervoor dat de andere telefoon wordt uitgelogd in de app. Best irritant dus als je met 2 personen de auto wilt gebruiken.

Maar wat er door deze uitlog actie ook gebeurde was dat mijn account gecrashed lijkt te zijn. Nadat ik werd uitgelogd kwam ik niet meer in de app, bij het inloggen krijg ik de foutmelding: Service is not available, please try again later~
Dit gebeurt op beide telefoons en inmiddels al bijna 24uur.

Iemand een idee wat hier mis gaat, ervaring mee?
Klopt, je kunt in principe maar met 1 account op 1 telefoon gekoppeld zijn.
Je kunt proberen je hele account te verwijderen uit de app en opnieuw te registreren. Het is even zoeken, maar het kan:
Vanuit hoofd scherm - remote control - dan midden bovenin op MG4 electric tikken (boven last update) - dan rechtsboven in rood unbind.
En dan opnieuw koppelen. Het is bloedirritant. Mijn tip is om met mail te registreren, niet met telefoonnummer. Misschien dat je dan alleen wordt uitgelogd, en de ander telkens alleen even opnieuw moet inloggen?

Als je perse met 2 telefoons wilt werken kun je HomeAssistant proberen en de auto daar te koppelen. Zoek dan even in het forum. Daarvoor moet je sowieso met mail gekoppeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Capital_G schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:13:
[...]

Ik merk zelf dat bij ongeveer 2 dagen stilstaan en geen gebruik van de app het systeem gaat slapen en de app geen contact met krijgt met de auto.

De verwarming werkt overigens op de HV. Dus je hoeft je niet echt zorgen te maken voor de 12V bij voorverwarmen.

En de 12V is best een lichtgewicht zo lees ik. Verbrandingsmotoren moeten starten op dat ding en trekken veel meer kracht, een EV heeft veel minder nodig en dus zijn de accus ook wat anders.
Mijn ervaring met nu 2 autos is dat dat niet klopt, de 12v accu wordt alleen bijgeladen als de auto ofwel ingeschakeld is, ofwel aan de laadpaal hangt. Via de scan vanuit de app kun je dat ook zien.
Dat de 12v accu een stuk lichter is/kan zijn in een EV klinkt wel heel aannemelijk. Geeft ook meteen het gevaar dat deze leeg raakt wanneer de auto lange tijd niet rijd of aan de paal hangt, en de connectiviteit wel gehandhaafd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikdrinkdreft
[...]

onbruikbaar is een groot woord. ik gebruik het alleen als de file zo goed als stil staat, en zet de acc dan op 30km/u. daarboven vind ik het voor mn gevoel vaak gevaarlijk worden, vooral voor degene achter je die niet verwacht. ik heb het ook met de verschillende afstandsinstellingen geprobeerd, maar merk hier bij de TJA weinig verschil in. nog steeds op het laatste moment remmen. Nu sta ik weinig in de file, dus ik kan er wel mee leven, maar denk als ik er dagelijks gebruik van zou moeten maken ik me er wel echt aan zou gaan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ikdrinkdreft schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:34:
[...]

onbruikbaar is een groot woord. ik gebruik het alleen als de file zo goed als stil staat, en zet de acc dan op 30km/u. daarboven vind ik het voor mn gevoel vaak gevaarlijk worden, vooral voor degene achter je die niet verwacht. ik heb het ook met de verschillende afstandsinstellingen geprobeerd, maar merk hier bij de TJA weinig verschil in. nog steeds op het laatste moment remmen. Nu sta ik weinig in de file, dus ik kan er wel mee leven, maar denk als ik er dagelijks gebruik van zou moeten maken ik me er wel echt aan zou gaan storen.
Het is even wennen maar zeker voor files werkt het prima hoor. Eigenlijk gebruik ik de ACC altijd voor elke rit. Alleen bij inhalen moet ik hem overrulen omdat je dan iets korter op je voorganger wilt komen met meer snelheid. En ik gebruik de auto best veel en veel van mijn ritten zijn in de spits.
Hij remt niet echt op het laatste moment maar hij heeft niet zoiets van ik ga alvast gas loslaten als ik een auto nader dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
zephyr_blues schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:18:
[...]

Klopt, je kunt in principe maar met 1 account op 1 telefoon gekoppeld zijn.
Je kunt proberen je hele account te verwijderen uit de app en opnieuw te registreren. Het is even zoeken, maar het kan:
Vanuit hoofd scherm - remote control - dan midden bovenin op MG4 electric tikken (boven last update) - dan rechtsboven in rood unbind.
En dan opnieuw koppelen. Het is bloedirritant. Mijn tip is om met mail te registreren, niet met telefoonnummer. Misschien dat je dan alleen wordt uitgelogd, en de ander telkens alleen even opnieuw moet inloggen?

Als je perse met 2 telefoons wilt werken kun je HomeAssistant proberen en de auto daar te koppelen. Zoek dan even in het forum. Daarvoor moet je sowieso met mail gekoppeld zijn.
Thanks!

Voor het unbinden moet je ingelogd zijn, als ik op het mg logo druk boven last update dan vraagt hij om in te loggen.

Hopelijk kan mg het account unbricken, nu is de hele app onbruikbaar geworden en kan ik het niet herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capital_G
zephyr_blues schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:22:
[...]

Mijn ervaring met nu 2 autos is dat dat niet klopt, de 12v accu wordt alleen bijgeladen als de auto ofwel ingeschakeld is, ofwel aan de laadpaal hangt. Via de scan vanuit de app kun je dat ook zien.
Dat de 12v accu een stuk lichter is/kan zijn in een EV klinkt wel heel aannemelijk. Geeft ook meteen het gevaar dat deze leeg raakt wanneer de auto lange tijd niet rijd of aan de paal hangt, en de connectiviteit wel gehandhaafd blijft.
Ik baseerde mijn comment op de handleiding, waar toch echt duidelijk staat dat de 12V automatisch wordt bijgeladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xltth_pLBABH8TxbG6BBrWMtqfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXchBOaMxe0DEGdsNKF6lyJQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Capital_G schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:54:
[...]

Ik baseerde mijn comment op de handleiding, waar toch echt duidelijk staat dat de 12V automatisch wordt bijgeladen.

[Afbeelding]
Daar ga ik dan niet aan twijfelen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zephyr_blues
Shifty-PK schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:29:
[...]

Thanks!

Voor het unbinden moet je ingelogd zijn, als ik op het mg logo druk boven last update dan vraagt hij om in te loggen.

Hopelijk kan mg het account unbricken, nu is de hele app onbruikbaar geworden en kan ik het niet herstellen.
Pfffff.... op zich niet onlogisch, maar wel irritant idd. Even voor de zekerheid, bij inloggen heb je 2 tabs, 1 voor inloggen met telefoonnummer, 1 vor email. Gebruik je de juiste?
En anders app verwijderen en opnieuw installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Dat is klare taal. Nog niet zien gebeuren. Blijkbaar nog geen "certain conditions" meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
zephyr_blues schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:55:
[...]

Pfffff.... op zich niet onlogisch, maar wel irritant idd. Even voor de zekerheid, bij inloggen heb je 2 tabs, 1 voor inloggen met telefoonnummer, 1 vor email. Gebruik je de juiste?
Idd, gebruik email.

Inloggen met mijn account op mijn partners telefoon geeft hetzslfde probleem, lijkt dus echt account gerelateerd en niet telefoon gerelateerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58
zephyr_blues schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb het ook met Home Assistant. Er kan echt maar 1 gebruiker tegelijkertijd ingelogd zijn. Ingelogd als in er wordt ook echt gegevens opgevraagd. Als ik namelijk wacht dan gaat het soms wel goed en kan tegelijkertijd ook op met smartphone inloggen. Vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Racemol schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:05:
[...]

Ik heb dezelfde Carlinkit en bij mij werkt die niet (MG4 Luxury model 2023). na het starten van de auto, zonder de USB kabel er uit te halen en terug in te stoppen. Ik heb ook de 25s startvertraging ingebouwd. Tevens vind ik het echt ruk, om 25s te moeten wachten alvorens ik mijn muziek en navigatie kan instellen. In die tijd stop ik de kabel er zelf wel in.

Ook wordt mijn telefoon veel te warm als die wel werkt i.c.m. draadloos opladen dus sowieso is het voor mij niet echt werkbaar.

Dus: YMMV
Allen: hier dus ook de carlinkit 2 weken uitgeprobeerd, de bluetooth viel de hele tijd weg... na contact met carlinkit zelf, alle instellingen die ze aanraden aangepast in de browser (http://192.168.50.2 menu) de dongle opnieuw geflashed en nog steeds geen resultaat. Deze gaat dus terug, helaas.

Iemand nog een tip om draadloos te krijgen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordic76
Hmm na bijna 5000 zorgeloze kilometers hier in het hoge noorden, nu toch wel een dingetje. Aangezien de auto nu buiten staat bij -16 wil ik de battery pack verwarmen. Dus ik probeer dat te activeren via de app, krijg ik "battery pack heating system failure"... Toch wel een dingetje in dit klimaat. Iemand anders het al eens uitgeprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:15
OmeRobbie schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:38:
[...]

Allen: hier dus ook de carlinkit 2 weken uitgeprobeerd, de bluetooth viel de hele tijd weg... na contact met carlinkit zelf, alle instellingen die ze aanraden aangepast in de browser (http://192.168.50.2 menu) de dongle opnieuw geflashed en nog steeds geen resultaat. Deze gaat dus terug, helaas.

Ik heb Carlinkit ook benaderd en het probleem voorgelegd. Zij hebben mij gevraagd om een log vanuit het systeem op te sturen van het moment waarop die niet werkt. Ik kon er toen wel via wifi naar verbinden en via de browser bij dus het apparaatje was zelf wel actief. Ik heb de log ingestuurd afgelopen week maar nog geen reactie terug gehad. Mocht ik samen met Carlinkit een oplossing vinden dan zal ik het hier natuurlijk laten weten maar ik betwijfel of het lukt.

Ik vermoed dat het gewoon aan de MG4 ligt, want ik heb hetzelfde probleem als ik mijn telefoon via de kabel verbind voordat ik de auto 'aan' zet. Dan wordt carplay ook niet actief en moet ik de kabel los trekken en opnieuw verbinden. Ik had gehoopt dat de startuitstel van de carlinkit de opslosing zou zijn maar helaas, dat helpt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordic76
Nordic76 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:08:
Hmm na bijna 5000 zorgeloze kilometers hier in het hoge noorden, nu toch wel een dingetje. Aangezien de auto nu buiten staat bij -16 wil ik de battery pack verwarmen. Dus ik probeer dat te activeren via de app, krijg ik "battery pack heating system failure"... Toch wel een dingetje in dit klimaat. Iemand anders het al eens uitgeprobeerd?
Nou laat maar, ik heb het antwoord al. Kennelijk werkt dat niet als je aan de lader staat... (wat ik nogal stom vind, juist het battery pack heaten zou aan de lader moeten kunnen in mijn opinie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentShot
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-06 19:52
Zijn er toevallig meer mensen die regelmatig een airbag foutmelding krijgen?
Ik krijg bij bijna elke rit wel een foutmelding die meestal ook weer vanzelf verdwijnd.

Sinds het koud is krijg ik ze steeds vaker geen idee of dit iets met elkaar te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Nordic76 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:24:
[...]

Nou laat maar, ik heb het antwoord al. Kennelijk werkt dat niet als je aan de lader staat... (wat ik nogal stom vind, juist het battery pack heaten zou aan de lader moeten kunnen in mijn opinie).
Hoe werkt dat eigenlijk via de app? Ik zie bij mij alleen de optie om de HVAC aan te schakelen.

Overigens is het voor sommige modellen zo dat de HVAC zelf aanschakelen niet werkt als de auto verbonden is met een laadpaal maar niet actief aan het laden is. Zover ik heb kunnen achterhalen op verschillende fora is dit een BUG in een bepaalde software versie en te verhelpen bij de dealer. Ik heb er zelf in mijn Luxury model 2023 geen last van en kan gewoon verwarmen als de kabel aangesloten is. De optie om de batterij voor te verwarmen heb ik echter nog niet kunnen vinden.

Edit: Ik heb de optie voor het voorverwarmen van de batterij gevonden in het "Scheduled Charging" menu. Zelf nog nooit gebruikt maar ik zal het ook eens proberen als hij aan de kabel hangt.

[ Voor 9% gewijzigd door Racemol op 04-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Nordic76 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:24:
[...]

V.z.i.w. ik weet zet je de battery heating aan tijdens een rit, als je weet dat je binnen korte tijd gaat snelladen, daar is het voor bedoelt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
[...]

[Afbeelding]
Jammer dat die condities niet vermeld staan, zo stellig als je het vermeld is het dan helaas niet........ en jammer genoeg ook niet erg duidelijk, mag je de gebruiksaanwijzing de schuld van geven, die vind ik op meerdere plekken wel eens lastig te begrijpen.

Hier een stuk uit de Autoweek over het belang van het 12V systeem:

https://www.autoweek.nl/a...-in-een-elektrische-auto/

Ook in dat stuk wordt vermeld dat de hoogspanningsaccu van een EV is losgekoppeld uit veiligheidsoverwegingen als de auto uit staat, ben dan ook zeer benieuwd wat dan de conditie(s) is/zijn dat onze MG4 alsnog wel de hoogspanningsaccu koppelt om het 12V systeem te laden.

Uit de gebruiksaanwijzing:

ONDERHOUD EN REPARATIE
294
Accu
Accuonderhoud
Gebruik gedurende langere tijd GEEN elektrische apparaten in de auto als de auto niet is
gestart. Anders kan de accu ontladen raken,
waardoor de auto niet kan worden gestart of
de levensduur van de accu afneemt.
Bewaar accu's altijd rechtop, en probeer nooit
een accu uit elkaar te halen.
De accu, die zich in het voorcompartiment bevindt, is
onderhoudsvrij. Vloeistof bijvullen is dus niet nodig.
Afhankelijk van de huidige belastingsomstandigheden en de
accustatus kan het systeem het vermogen van sommige
elektrische apparaten beperken. Zet de auto zo snel mogelijk in de modus GEREED om de accu op te laden.
Let op: Het wordt aanbevolen om de energiemodus
elke week langer dan een half uur op GEREED te
zetten, om de levensduur van de accu te verlengen.
Wanneer de auto gedurende een lange tijd (langer dan
1 maand) niet gebruikt gaat worden, is het raadzaam
de minpool van de accu los te koppelen. Verzeker u
ervan dat het elektrisch systeem van de auto is uitgeschakeld voordat u de minuspool aansluit of loskoppelt.

Op pagina 23 van mijn NL gebruiksaanwijzing:

Intelligent opladen
De SOC (oplaadniveau) van de 12V-accu wordt voortdurend bewaakt. Wanneer de auto uitgeschakeld is, is het in
bepaalde situaties mogelijk dat de hoogspanningsaccu de
12V-accu oplaadt om ervoor te zorgen dat de auto start.
Deze functie wordt automatisch in- en uitgeschakeld.
Let op: Het systeem stopt even met intelligent opladen
als er een storing aanwezig is, bij het starten van de
auto of wanneer de auto extern wordt opgeladen.
Let op: Na intelligent opladen is de actieradius kleiner.
Let op: De functie Intelligent opladen werkt even niet
wanneer de SOC van de hoogspanningsaccu laag is.

Ook in de NL versie nergens een aanwijzing wat die bepaalde situaties dan wel niet zouden zijn, het blijft een vreemd verhaal, immers het is bekend dat als de auto uit staat, de hoogspanningsaccu wordt/is ontkoppeld.

Woon 3 hoog achter en heb ook niet de luxe van een eigen laadpaal, en als ik hier en daar wel eens lees zou tijdens het laden dan ook de 12V accu worden voorzien, ook al is dat weer vreemd, want de handleiding vermeld dat het niet aan te raden is om tijden het laden de auto op Ready te zetten, dat zou dan bij snelladen moeten zijn, krijg mijn auto niet aan het laden bij de openbare11kW-22kW palen, of hij moet op slot gezet zijn en dan gaat de auto uit...

Gebruik hem wel een halfuurtje in de week, dat zou genoeg moeten zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
SilentShot schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:35:
Zijn er toevallig meer mensen die regelmatig een airbag foutmelding krijgen?
Ik krijg bij bijna elke rit wel een foutmelding die meestal ook weer vanzelf verdwijnd.

Sinds het koud is krijg ik ze steeds vaker geen idee of dit iets met elkaar te maken heeft.
Nog nooit een airbag melding gehad, met dit koude weer wel een bandenspannings melding, maar dat is normaal en verdwijnt wel weer na een stukje rijden als de banden op temperatuur komen en daarmee de druk weer wat hoger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
wrak schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:50:
Mijn 2022 lux heeft een interieurverlichtings lampje dat heel zachtjes blijft gloeien als de auto aan is. De middelste schakelaar op het plafond doet ook niets. Deur open/dicht geeft ook geen lampje aan/uit wat je zou verwachten. Hekend iemand dit?
Nee, bij mij werkt alles werkt zoals het zou moeten, misschien sluiting/slechte contacten in de schakelaar? Zou de dealer er toch wel even naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Nordic76 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:08:
Al geprobeerd het in de auto zelf aan te zetten?, heb het bij mij altijd aan staan, iets met slim voorverwarmen, zou volgens mijn verkoopadviseur niet heel veel stroom verbruiken en als het beter voor de accu is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Racemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb Carlinkit ook benaderd en het probleem voorgelegd. Zij hebben mij gevraagd om een log vanuit het systeem op te sturen van het moment waarop die niet werkt. Ik kon er toen wel via wifi naar verbinden en via de browser bij dus het apparaatje was zelf wel actief. Ik heb de log ingestuurd afgelopen week maar nog geen reactie terug gehad. Mocht ik samen met Carlinkit een oplossing vinden dan zal ik het hier natuurlijk laten weten maar ik betwijfel of het lukt.

Ik vermoed dat het gewoon aan de MG4 ligt, want ik heb hetzelfde probleem als ik mijn telefoon via de kabel verbind voordat ik de auto 'aan' zet. Dan wordt carplay ook niet actief en moet ik de kabel los trekken en opnieuw verbinden. Ik had gehoopt dat de startuitstel van de carlinkit de opslosing zou zijn maar helaas, dat helpt ook niet.
heb de set al geretourneerd... nu op zoek naar iets dat wel zorgeloos werkt... volgens Stuart Thomas werkt deze maar is wel beetje prijzig...
Hopelijk hier andere kastjes en ervaringen/advies!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-04 08:06
meacount schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:05:
[...]

Nee, bij mij werkt alles werkt zoals het zou moeten, misschien sluiting/slechte contacten in de schakelaar? Zou de dealer er toch wel even naar laten kijken.
Bij jou is dat lampje in het dak bij de sos knop etc. volledig uit als je de deuren dicht hebt? Bij mij blijft het ook op een hele lage lichsterkte branden, lijkt voor mij alsof het zo hoort.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
OmeRobbie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:12:
[...]

heb de set al geretourneerd... nu op zoek naar iets dat wel zorgeloos werkt... volgens Stuart Thomas werkt deze maar is wel beetje prijzig...
Hopelijk hier andere kastjes en ervaringen/advies!?
Pas wel op, Stuart Thomas heeft een eerste model MG4 SR en ik vermoed dat de software daarin anders werkt. Als die van hem zou werken dan verwacht ik dat de Carlinkit 5.0 ook prima zal werken.

In ieder geval is het in mijn geval zo dat geen enkel USB apparaat waar "Carplay" uit komt werkt als die aangesloten is bij het booten van de auto. Mijn inziens is dat een probleem met de auto / software en niet zozeer van de derde partij en zal dus ook deze oplossing bij ons niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.v.
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
Ik ben ooit begonnen met een Ford Taunus 12M, onder de cocosmat een gat waardoor het een flinstone auto leek, maar ik hoefde nachts niet uit bed om te kijken of mn achterraam niet spontaan open was gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
Troetelbeer schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:56:
[...]

Bij jou is dat lampje in het dak bij de sos knop etc. volledig uit als je de deuren dicht hebt? Bij mij blijft het ook op een hele lage lichsterkte branden, lijkt voor mij alsof het zo hoort.
Jep, bij mij ook. Lijkt standaard. Bij deur open gaat de verlichting wel volledig aan.
Het is maar een klein beetje, maar met spiegel in nachtstand zie ik vnl. dat lampje en niets meer achter me. Zal er eens een stukje duct tape aan wagen. Is de auro bij deze officieel geen nieuwe auto meer, dat scheelt een hoop zorgen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
zephyr_blues schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:53:
[...]

Jep, bij mij ook. Lijkt standaard. Bij deur open gaat de verlichting wel volledig aan.
Het is maar een klein beetje, maar met spiegel in nachtstand zie ik vnl. dat lampje en niets meer achter me. Zal er eens een stukje duct tape aan wagen. Is de auro bij deze officieel geen nieuwe auto meer, dat scheelt een hoop zorgen :D
Bijzonder fenomeen. Bij instappen gaat de verlichting wel aan. Eenmaal een stuk gereden, doe ik de deur open gaat het licht niet aan. Dat zou ik wel verwachten. Wel bijft het gloeipitje daar. Er zijn er dus meer met deze ervaring. Het blijft verrassend. Altijd wat te ontdekken met een MG4. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zephyr_blues
wrak schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:00:
[...]

Bijzonder fenomeen. Bij instappen gaat de verlichting wel aan. Eenmaal een stuk gereden, doe ik de deur open gaat het licht niet aan. Dat zou ik wel verwachten. Wel bijft het gloeipitje daar. Er zijn er dus meer met deze ervaring. Het blijft verrassend. Altijd wat te ontdekken met een MG4. :Y
En dan..... als je alles gehad hebt...... }:O ..... nieuwe software.... oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Racemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:04:
[...]

Pas wel op, Stuart Thomas heeft een eerste model MG4 SR en ik vermoed dat de software daarin anders werkt. Als die van hem zou werken dan verwacht ik dat de Carlinkit 5.0 ook prima zal werken.

In ieder geval is het in mijn geval zo dat geen enkel USB apparaat waar "Carplay" uit komt werkt als die aangesloten is bij het booten van de auto. Mijn inziens is dat een probleem met de auto / software en niet zozeer van de derde partij en zal dus ook deze oplossing bij ons niet gaan werken.
Ik heb het eerste model MG Trophy versie in NL uitgebracht (verschil met de UK? geen idee).
Huh, dan is er dus geen enkele wireless carplay apparaat dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
OmeRobbie schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:44:
[...]

Ik heb het eerste model MG Trophy versie in NL uitgebracht (verschil met de UK? geen idee).
Huh, dan is er dus geen enkele wireless carplay apparaat dat werkt?
Ik heb er een aantal getest maar geen die met mijn auto werkt zonder de stekker er uit te halen en terug te stoppen. Lijkt er op dat de auto carplay alleen herkent bij een nieuw aangesloten apparaat. Op het UK forum heb ik ook gezien dat gebruikers met USB schakelaars aan de gang zijn om dit te omzeilen. Mij te veel gedoe.

Ik ben benieuwd, werkt bij jou carplay wel als je de telefoon via de kabel aansluit voor je het rempedaal in drukt (en de auto dus start?). Bij mij werkt die 9 van de 10 keer dan niet, heel soms komt hij na 10 minuten ofzo nog met carplay. Ditzelfde gedrag zie ik dus bij elk wireless carplay apparaat en volgens mij hebben de eerdere MG modellen dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefC
  • Laatst online: 02-03-2024
OmeRobbie schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:38:
[...]

mijn carlink heeft altijd redelijk gewerkt buiten het af en toe uitvallen van carplay , met de laatste update van de software MG werkt deze niet meer automatisch ! , echter wat ik altijd al heb gehad als ik de Iphone verbind met de originele USB lightning kabel valt mijn verbinding ook uit , dus ik twijfel of het probleem in de carlink ligt maar eerder bij MG zelf ! in mijn andere auto werkt dezelfde Iphone perfect draadloos !!! ge wordt er moedeloos van ! updates krijgen , sommige problemen opgelost en andere dingen verdwijnen gewoon ! heb sindsdien ook geen info afbeeldingen meer op mijn DAB radio ! wat ik vroeger zelfs in het kleine schermpje had aan het stuur ! alleen als je op DAB radio klikt in de radio menu komt het na een tijdje te voorschijn ! maar ga je naar je home scherm nog steeds dat belachelijk antenne icoontje !
Navi trekt ook nog steeds op niets zonder bril kan ik geen straatnaam ingeven , en zelfs met bril duw je op 2 knopen tergelijk enz..... nog steeds in het engels ! geen real trafic info ! stuurt me los de file in ! , het is voorral wanneer carplay u in de steek laat ! dat ik deze navi gebruik ! mijn vermoeden is dat MG zijn licentie niet heeft betaalt bij Apple waardoor wij zoveel problemen ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefC
  • Laatst online: 02-03-2024
Racemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:16:
[...]

Ik heb er een aantal getest maar geen die met mijn auto werkt zonder de stekker er uit te halen en terug te stoppen. Lijkt er op dat de auto carplay alleen herkent bij een nieuw aangesloten apparaat. Op het UK forum heb ik ook gezien dat gebruikers met USB schakelaars aan de gang zijn om dit te omzeilen. Mij te veel gedoe.

Ik ben benieuwd, werkt bij jou carplay wel als je de telefoon via de kabel aansluit voor je het rempedaal in drukt (en de auto dus start?). Bij mij werkt die 9 van de 10 keer dan niet, heel soms komt hij na 10 minuten ofzo nog met carplay. Ditzelfde gedrag zie ik dus bij elk wireless carplay apparaat en volgens mij hebben de eerdere MG modellen dit probleem niet.
De software is gewoon hopeloos , ik heb mijn MG 4 te koop gezet , ik ben het grondig beu al dat gezeik !
als je een nieuwe wagen koopt is het de bedoeling dat al die prullen werken waar je voor hebt betaalt !
maar wie wil deze elende overnemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
StefC schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:24:
[...]

mijn carlink heeft altijd redelijk gewerkt buiten het af en toe uitvallen van carplay , met de laatste update van de software MG werkt deze niet meer automatisch !
Dit is precies wat ik bedoel. In de "nieuwere" versies van de software start carplay gewoon niet meer automatisch dus je kunt elk apparaatje proberen, dat gaat niet werken zonder met de kabels te klooien. Jammer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
StefC schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:27:
[...]

De software is gewoon hopeloos , ik heb mijn MG 4 te koop gezet , ik ben het grondig beu al dat gezeik !
als je een nieuwe wagen koopt is het de bedoeling dat al die prullen werken waar je voor hebt betaalt !
maar wie wil deze elende overnemen ?
Mee eens, de software is een drama. Ik vind de MG4 echter nog altijd een prima auto en hij rijdt heerlijk dus zal niet snel iets anders willen maar de software is inderdaad matig. Ik heb er mee leren leven maar kan mij ook voorstellen dat een ander dat niet kan. Ik vind overigens dat hele "preflight" gedoe waarbij ik allerlei dingen moet aan of uit zetten voor ik ga rijden een blamage. Dat vind ik nog vervelender dan het hele wireless carplay gedoe.

[ Voor 17% gewijzigd door Racemol op 04-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163260

Gelden deze problemen ook voor Android Auto? Oude of nieuwere software?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 163260 op 04-12-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
Anoniem: 163260 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:39:
Gelden deze problemen voor Android Auto? Oude of nieuwere software?
AAwireless werkt prima met je android telefone. Mijn chinese ulefone en de samsung van mevrouw wrak werken toppie. De laatst verbonden wint de connectie als we samen reizen. 20 seconden nodig om te verbinden. Prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wrak schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:45:
[...]

AAwireless werkt prima met je android telefone. Mijn chinese ulefone en de samsung van mevrouw wrak werken toppie. De laatst verbonden wint de connectie als we samen reizen. 20 seconden nodig om te verbinden. Prima apparaat.
Ik lees wel dat hij dan rap leegloopt. Laad jij hem via draadloze optie op ? Of via andere usb aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Racemol schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:33:
[...]

Mee eens, de software is een drama. Ik vind de MG4 echter nog altijd een prima auto en hij rijdt heerlijk dus zal niet snel iets anders willen maar de software is inderdaad matig. Ik heb er mee leren leven maar kan mij ook voorstellen dat een ander dat niet kan. Ik vind overigens dat hele "preflight" gedoe waarbij ik allerlei dingen moet aan of uit zetten voor ik ga rijden een blamage. Dat vind ik nog vervelender dan het hele wireless carplay gedoe.
Ik snap vooral de grote verschillen niet tussen de verschillende auto's blijkbaar, zal vast aan de firmware liggen waarschijnlijk. Wat ik al vaker heb aangegeven, ik heb echt zo weinig issues met zowel de auto op zichzelf als met de software en de mini dingen die ik ervaar, zijn niet echt anders dan dat ik wel eens bij anderen (Ford en Mazda) ervaar en heb ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 163260 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:18:
[...]

Ik lees wel dat hij dan rap leegloopt. Laad jij hem via draadloze optie op ? Of via andere usb aansluiting?
Ik gebruik ook goedkope AA wireless en mijn telefoon loopt inderdaad iets sneller leeg daardoor, dus ik laad hem bij lange ritten op via de andere usb aansluiting. Als ik dat voor korte ritten ook zou doen, dan zou het hele idee van AA wireless natuurlijk nutteloos zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Troetelbeer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:08:
[...]

Ik gebruik ook goedkope AA wireless en mijn telefoon loopt inderdaad iets sneller leeg daardoor, dus ik laad hem bij lange ritten op via de andere usb aansluiting. Als ik dat voor korte ritten ook zou doen, dan zou het hele idee van AA wireless natuurlijk nutteloos zijn 8)7
Ik rij in principe altijd +75km per enkele reis. Maar in principe is dat toch ook zo als je AA bekabeld gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
Anoniem: 163260 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:18:
[...]

Er zit een hele dikke batterij in mijn ulefone. Van de zomer op de lange afstand, >800 km p/d wel bijgeladen met de usb achter. Met de wireless lader en AA wordt de tel te heet. Dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Een ander, ik noem het maar een knulligheidje, is dat als je wireless carplay (wellicht ook voor AA) gebruikt dan kun je niet met wifi verbonden zijn want die wordt gebruikt door carplay. En dan gaat die hele hotspot functionaliteit van de auto ook verloren.

Ik had mij er dus maar bij neergelegd om het draadloze carplay te vergeten en gewoon de telefoon met USB aan te sluiten. Dan heb ik het probleem met te warm worden niet (i.c.m. draadloos opladen) en ik kan de hotspot van de auto gebruiken. Ik vermoed dat beide reden ook zijn waarom MG niet geïnvesteerd heeft in een wireless carplay chipje. Te veel gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
Racemol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:33:
Een ander, ik noem het maar een knulligheidje, is dat als je wireless carplay (wellicht ook voor AA) gebruikt dan kun je niet met wifi verbonden zijn want die wordt gebruikt door carplay. En dan gaat die hele hotspot functionaliteit van de auto ook verloren.

Ik had mij er dus maar bij neergelegd om het draadloze carplay te vergeten en gewoon de telefoon met USB aan te sluiten. Dan heb ik het probleem met te warm worden niet (i.c.m. draadloos opladen) en ik kan de hotspot van de auto gebruiken. Ik vermoed dat beide reden ook zijn waarom MG niet geïnvesteerd heeft in een wireless carplay chipje. Te veel gedoe.
Deze conclusies (en ik neem ze voor waar aan, want heb tot nu toe dezelfde ervaring) is is wel een desillusie voor mij... draadloos had ik al heel lang op mijn lijstje staan en in diverse fora waren linkit 4 en 5 als meest gebruikt en werkend. ook voor MG...

Ik heb het probleem met de kabel dat ie soms niet goed is aangesloten of als ik over hobbeltje ga, ik de USB-kabel er opnieuw in moet doen pmdat Carplay anders is weggevallen... Heb al een ander kabeltje geprobeerd... Dit probleem doet zich pas voor sinds 3-4 maanden ofzo...
Pff software moet toch te fixen zijn? Mijn hoop is dat mnet als met de ZS EV destijds is dat MG, zeker nu ze succesvol zijn (Na EU gaat nu Autralie/NZ heel goed!) en dit jaar 100jaar bestaan vieren.... ik blijf hoop houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OmeRobbie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:59:
[...]

Deze conclusies (en ik neem ze voor waar aan, want heb tot nu toe dezelfde ervaring) is is wel een desillusie voor mij... draadloos had ik al heel lang op mijn lijstje staan en in diverse fora waren linkit 4 en 5 als meest gebruikt en werkend. ook voor MG...

Ik heb het probleem met de kabel dat ie soms niet goed is aangesloten of als ik over hobbeltje ga, ik de USB-kabel er opnieuw in moet doen pmdat Carplay anders is weggevallen... Heb al een ander kabeltje geprobeerd... Dit probleem doet zich pas voor sinds 3-4 maanden ofzo...
Pff software moet toch te fixen zijn? Mijn hoop is dat mnet als met de ZS EV destijds is dat MG, zeker nu ze succesvol zijn (Na EU gaat nu Autralie/NZ heel goed!) en dit jaar 100jaar bestaan vieren.... ik blijf hoop houden!
Hmm..ik vraag mij nu toch af of het verlies van verbinding via bedrade aansluiting bij AC vaker voorkomt dan bij AA. Is het bias (meer Apple gebruikers onder de eigenaren van elektrische autos)? Of is het niets meer dan een gebrek aan overzicht van de impact (forum probleem)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:41
OmeRobbie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:59:
[...]

Bij mijn Samsung telefoon viel de verbinding soms ook weg. De oorzaak bleek stof in de USB-C poort te zijn. De stof heb ik voorzichtig met een dunne speld weggehaald en sindsdien is het niet meer voorgekomen in de MG4.
Van de week had ik het probleem weer in de leenauto (Toyota Corolla Hybrid) en bleek er weer stof in de USB-C poort te zitten. Wederom schoongemaakt en probleem is verholpen.
Doordat je de telefoon je broekzak hebt, komt er stof van je kleding in de poort en dit zorgt ervoor dat de USB-C kabel niet goed contact maakt met de poort of net niet ver genoeg erin zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Anoniem: 163260 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:15:
[...]

Hmm..ik vraag mij nu toch af of het verlies van verbinding via bedrade aansluiting bij AC vaker voorkomt dan bij AA. Is het bias (meer Apple gebruikers onder de eigenaren van elektrische autos)? Of is het niets meer dan een gebrek aan overzicht van de impact (forum probleem)?
Of zeuren iPhone gebruikers gewoon meer 🤪

Zonder gekheid, ik krijg de auto in februari en hoop wel dat het goed werkt. Gebruik zelf een Android toestel, maar ben wel redelijk afhankelijk van de Google maps functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Anoniem: 163260 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:15:
[...]

Wat een lastige vraag met ongetwijfeld een lastig antwoord... Wat zou het antwoord jou opleveren als ik vragen mag?
Liefst heb ik een oplossing: product X, werkt met type MG4 altijd als je dit of dat doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
deathmonkey schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:43:
[...]

Of zeuren iPhone gebruikers gewoon meer 🤪
Zeker omdat Apple gebruikers gewend zijn dat hun spul het altijd doet! (betalen ze ook voor...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Sonicfreak schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:19:
[...]

Bij mijn Samsung telefoon viel de verbinding soms ook weg. De oorzaak bleek stof in de USB-C poort te zijn. De stof heb ik voorzichtig met een dunne speld weggehaald en sindsdien is het niet meer voorgekomen in de MG4.
Van de week had ik het probleem weer in de leenauto (Toyota Corolla Hybrid) en bleek er weer stof in de USB-C poort te zitten. Wederom schoongemaakt en probleem is verholpen.
Doordat je de telefoon je broekzak hebt, komt er stof van je kleding in de poort en dit zorgt ervoor dat de USB-C kabel niet goed contact maakt met de poort of net niet ver genoeg erin zit.
Dit zou weleens de simpele en logische oplossing kunnen zijn! ga het proberen (met mijn lightning poortje) en kom erop terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
Ik heb zelf met de USB kabel en iPhone 12 eigenlijk nooit problemen, dat werkt altijd wel. Mits ik hem natuurlijk aansluit nadat de auto opgestart is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racemol
Wellicht wel grappig om mijn preflight check even te delen.
  1. Trap op de rem om de auto te starten.
  2. Wacht tot de auto opstart (~10 sec) en om een of andere reden komt het HVAC scherm dan altijd op want dit wil je natuurlijk elke rit opnieuw instellen. Negeer dit verder.
  3. Swipe off-center van boven naar beneden en enable hot spot.
  4. Druk op het auto icoontje links onder om het auto-instellingen scherm te openen en pas de rijmodus aan van normaal naar custom (gelukkig onthoud hij wel wat ik in custom heb opgeslagen).
  5. Druk op het tweede tabblad "MG pilot" en schakel LKA uit.
  6. Druk op de home button.
  7. Sluit de telefoon nu aan want de auto is inmiddels genoeg opgestart
  8. Carplay neemt het scherm nu vanzelf over en ik open waze waarop ik mijn bestemming verder instel.
Ik bedoel, het is nu niet een auto waar je zo mee weg rijdt. Een aantal zaken zijn niet direct nodig, zoals de hotspot bijvoorbeeld maar dat is wel gewoon leuk en het zit er op dus ik wil het gebruiken. Waarom dat soort zaken niet gewoon aan blijven staan is voor mij echt een raadsel. LKA uitschakelen is voor mij wel echt een must, met die functie aan vind ik de auto echt gevaarlijk, ironisch genoeg wil de NCAP dat die functie standaard aan gaat.

Het voelt alsof de software nog in beta zit en er überhaupt niet geluisterd is naar de eindgebruiker. ok dat LKA steeds aan gaat schijnt te maken te hebben met NCAP voorwaarden, maar het lijkt er op dat ze dit voor de andere functies ook gewoon door getrokken hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Racemol op 05-12-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capital_G
Racemol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:13:
Het voelt alsof de software nog in beta zit en er überhaupt niet geluisterd is naar de eindgebruiker. ok dat LKA steeds aan gaat schijnt te maken te hebben met NCAP voorwaarden, maar het lijkt er op dat ze dit voor de andere functies ook gewoon door getrokken hebben.
Komt vaker naar boven, vanuit NCAP moeten alle rijhulpsystemen standaard aan staan bij opstarten en vanuit WLTP moet de auto starten in de normaal rijstand met harde regeneratie.

Je kan het er mee eens zijn of niet, maar het is europese wetgeving en dus kan je moeilijk MG de schuld geven.

Waarom WLTP dit eist, heb dat nooit verder uitgezocht, maar ik gok dat je de VW sjoemelsoftware direct de schuld kan geven. In het kort eist WLTP dat de auto hetzelfde start als in de test. Dit voorkomt "hidden modes" die een lagere uitstoot of betere range geven tijdens de test.

En rijhulpsystemen zijn gewoon steeds belangrijker, als je die simpel uit kan zetten dan zijn ze in 1 klap waardeloos, dus ook daar snap ik de NCAP wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Capital_G schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:26:
[...]

Komt vaker naar boven, vanuit NCAP moeten alle rijhulpsystemen standaard aan staan bij opstarten en vanuit WLTP moet de auto starten in de normaal rijstand met harde regeneratie.

Je kan het er mee eens zijn of niet, maar het is europese wetgeving en dus kan je moeilijk MG de schuld geven.

Waarom WLTP dit eist, heb dat nooit verder uitgezocht, maar ik gok dat je de VW sjoemelsoftware direct de schuld kan geven. In het kort eist WLTP dat de auto hetzelfde start als in de test. Dit voorkomt "hidden modes" die een lagere uitstoot of betere range geven tijdens de test.

En rijhulpsystemen zijn gewoon steeds belangrijker, als je die simpel uit kan zetten dan zijn ze in 1 klap waardeloos, dus ook daar snap ik de NCAP wel.
Opzich niets mis mee, echter als je kijkt naar de implementatie van Tesla (en wellicht andere fabrikanten) is die wel een stuk beter. Nu kan ik alleen vergelijken met een proefrit van een 3 kwartier, maar dat was zeker irritant te noemen. Heb het toen ook direct uitgezet. Bij Tesla heb ik dat nooit gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racemol
Capital_G schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:26:
[...]

Het is allemaal wel te begrijpen maar eens ben ik het er niet mee. We zijn wat mij betreft te ver doorgeschoten.

Ik wil die NCAP beleidsmakers wel eens een rondje laten rijden in de MG4 met LKA aan en kijken wat ze er zelf van vinden. Al die software wordt volgens mij in een lab getest maar op de openbare weg is die vrijwel onbruikbaar en m.i. zelfs gevaarlijk. Op deze manier mist die organisatie zijn doel en dat moeten we toch niet zomaar willen accepteren? Als je het mij vraagt had de MG4 zo niet de weg op gemogen en had dus zonder LKA geleverd moeten worden en dus ook geen 5 sterren moeten krijgen. Ik durf zelfs te stellen dat hier, bijvoorbeeld na een ongeval met LKA, er nog wel eens een rechtzaak uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capital_G
STIMPPYYY schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:29:
[...]

Opzich niets mis mee, echter als je kijkt naar de implementatie van Tesla (en wellicht andere fabrikanten) is die wel een stuk beter. Nu kan ik alleen vergelijken met een proefrit van een 3 kwartier, maar dat was zeker irritant te noemen. Heb het toen ook direct uitgezet. Bij Tesla heb ik dat nooit gedaan.
Tja, wellicht zijn ze te snel met de regelgeving, LKA is niet een simpel probleem om op te lossen, heeft Tesla ongetwijfeld ook wel wat hoofdpijn gegeven. En MG is een relatief nieuw merk.

Overigens werkt die van mij min of meer vlekkeloos, Tesla weet ik niet maar zeker niet slechter dan Hyundai of Peugeot. Dus het is denk ik eerder de vraag waarom er zo veel variatie zit de geleverde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Capital_G schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:34:
[...]

Tja, wellicht zijn ze te snel met de regelgeving, LKA is niet een simpel probleem om op te lossen, heeft Tesla ongetwijfeld ook wel wat hoofdpijn gegeven. En MG is een relatief nieuw merk.

Overigens werkt die van mij min of meer vlekkeloos, Tesla weet ik niet maar zeker niet slechter dan Hyundai of Peugeot. Dus het is denk ik eerder de vraag waarom er zo veel variatie zit de geleverde auto's.
Ben benieuwd, ga het zeker uitproberen als ik die van mij heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

2. Wacht tot de auto opstart (~10 sec) en om een of andere reden komt het HVAC scherm dan altijd op want dit wil je natuurlijk elke rit opnieuw instellen. Negeer dit verder.
  4. Druk op het auto icoontje links onder om het auto-instellingen scherm te openen en pas de rijmodus aan van normaal naar custom (gelukkig onthoud hij wel wat ik in custom heb opgeslagen).
  8. Carplay neemt het scherm nu vanzelf over en ik open waze waarop ik mijn bestemming verder instel.
Ik bedoel, het is nu niet een auto waar je zo mee weg rijdt. Een aantal zaken zijn niet direct nodig, zoals de hotspot bijvoorbeeld maar dat is wel gewoon leuk en het zit er op dus ik wil het gebruiken. Waarom dat soort zaken niet gewoon aan blijven staan is voor mij echt een raadsel. LKA uitschakelen is voor mij wel echt een must, met die functie aan vind ik de auto echt gevaarlijk, ironisch genoeg wil de NCAP dat die functie standaard aan gaat.

Je kan de auto in 'towing mode' zetten, dan blijft LKA uitgeschakeld de volgende keer. Alleen werken je parkeersensoren dan niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
-tom-562 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:54:
[...]

Je kan de auto in 'towing mode' zetten, dan blijft LKA uitgeschakeld de volgende keer. Alleen werken je parkeersensoren dan niet
Bedankt voor het meedenken, ik had dat foefje inderdaad ergens voor bij zien komen.

Ik ben echter bang dat alle emergency brake functies dan ook niet meer werken. Die vind ik, samen met de parkeer sensoren wel handig. Ik hou het echter in gedachte, wellicht ga ik me zo storen aan het LKA gebeuren dat ik het toch doe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
Anoniem: 163260 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:10:
[...]

Ik rij in principe altijd +75km per enkele reis. Maar in principe is dat toch ook zo als je AA bekabeld gebruikt?
Ik begrijp je niet goed geloof ik :o

Mijn situatie is in ieder geval als volgt: ik heb een AA Wireless kastje ingestoken in de linker usb poort, een laadkabel voor mijn telefoon in de rechter poort. Rijd ik een afstand onder de 75km, stap ik in, leg ik mijn telefoon neer en ik rij weg (AA start vanzelf). Rijd ik een afstand boven de 75km, stap ik in, leg ik de telefoon neer en steek ik de laadkabel in (AA start uiteraard nog steeds vanzelf, want die zit gewoon altijd aangesloten links).

Een praktisch voorbeeld: als mijn vrouw en ik samen weggaan dan kan ze ook gewoon mijn telefoon in haar handtas laten steken bij AA Wireless, vergeet ik die niet met uitstappen enz.

[ Voor 11% gewijzigd door Troetelbeer op 05-12-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Troetelbeer schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:56:
[...]

Bedoeld met interieurverlichting is/zijn denk ik de 2 lampjes die gaan branden als je de deur(en) opendoet, als je tenminste de middelste schakelaar ingedrukt hebt staan. Eenmaal ingestapt gaan deze dan automatisch volledig dimmen. Bij het indrukken van de linker of rechterknop gaan de bijbehorende lampjes branden, interieurverlichting.

Het kleine rode ledje in het knopje van de SOS en de kleine rode led in de deur van de deurvergrendeling blijven zoals het hoort branden(als de deurvergrendeling tenminste met de hand of automatisch is ingeschakeld bij wegrijden), maar zulke lampjes(ledjes) worden niet aangeduid als interieurverlichting. Beide waarschuwing/attentie-lampjes zijn best wel fel, maar omdat ze zo minuscuul klein zijn vallen ze niet echt storend op.

Alles werkt zoals bij mij zoals omschreven, het rode ledje in de SOS knop lijkt mij vrij logisch, niet indrukken als je het niet nodig hebt en in paniek makkelijk te vinden in het donker, hier drukken bij nood. Die van de deurvergrendeling is ook wel fijn als je iemand oppikt na een ritje en je deuren zitten op slot.....
wrak schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:50:
Denk dan ook dat wrak bij zijn vraag niet het ledje in de SOS knop bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
meacount schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:20:
[...]

Bedoeld met interieurverlichting is/zijn denk ik de 2 lampjes die gaan branden als je de deur(en) opendoet, als je tenminste de middelste schakelaar ingedrukt hebt staan. Eenmaal ingestapt gaan deze dan automatisch volledig dimmen. Bij het indrukken van de linker of rechterknop gaan de bijbehorende lampjes branden, interieurverlichting.

Het kleine rode ledje in het knopje van de SOS en de kleine rode led in de deur van de deurvergrendeling blijven zoals het hoort branden(als de deurvergrendeling tenminste met de hand of automatisch is ingeschakeld bij wegrijden), maar zulke lampjes(ledjes) worden niet aangeduid als interieurverlichting. Beide waarschuwing/attentie-lampjes zijn best wel fel, maar omdat ze zo minuscuul klein zijn vallen ze niet echt storend op.

Alles werkt zoals bij mij zoals omschreven, het rode ledje in de SOS knop lijkt mij vrij logisch, niet indrukken als je het niet nodig hebt en in paniek makkelijk te vinden in het donker, hier drukken bij nood. Die van de deurvergrendeling is ook wel fijn als je iemand oppikt na een ritje en je deuren zitten op slot.....

[...]

Denk dan ook dat wrak bij zijn vraag niet het ledje in de SOS knop bedoeld.
Ik bedoel ook die twee lampjes die normaal aangaan als je de deuren openmaakt. Lijkt een apart lampje te zijn overigens.

Edit:

Van een Engels forum gepikt, dit dus. Nu denken ze op dat forum dat het waarschijnlijk een lichtlek is van de schakelaars verlichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKoZFgapyrREBQy-GjAC0JKtJtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpOFUGBvbwPtvwcCtAg42feY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Troetelbeer op 05-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Troetelbeer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:08:
[...]

Ik begrijp je niet goed geloof ik :o

Mijn situatie is in ieder geval als volgt: ik heb een AA Wireless kastje ingestoken in de linker usb poort, een laadkabel voor mijn telefoon in de rechter poort. Rijd ik een afstand onder de 75km, stap ik in, leg ik mijn telefoon neer en ik rij weg (AA start vanzelf). Rijd ik een afstand boven de 75km, stap ik in, leg ik de telefoon neer en steek ik de laadkabel in (AA start uiteraard nog steeds vanzelf, want die zit gewoon altijd aangesloten links).

Een praktisch voorbeeld: als mijn vrouw en ik samen weggaan dan kan ze ook gewoon mijn telefoon in haar handtas laten steken bij AA Wireless, vergeet ik die niet met uitstappen enz.
Kennelijk had ik een regel gewist en toch op verstuur geklikt.
Heb vandaag een EV6 gereden met wireless AA. De S22 eraan gehangen en het verbruik op de batterij viel erg mee. Als ik op neer rij is hij inc overdag gebruik van 100% naar 30% gezakt. Kan ik mee leven als dat ook zo is via zoiets als AA wireless.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:30
Troetelbeer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:50:
[...]

Ik bedoel ook die twee lampjes die normaal aangaan als je de deuren openmaakt. Lijkt een apart lampje te zijn overigens.

Edit:

Van een Engels forum gepikt, dit dus. Nu denken ze op dat forum dat het waarschijnlijk een lichtlek is van de schakelaars verlichting.
[Afbeelding]
Dit is gewoon een verlichtingsled voor het interieur, zodat het niet zo donker is. Een feature dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Nu online
Heinemancp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:24:
[...]

Dit is gewoon een verlichtingsled voor het interieur, zodat het niet zo donker is. Een feature dus :)
Ik vrees dat het idd gewoon erbij hoort. Valt pas op nu er wat vaker in het donker wordt gereden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:15

Bij mij is het wel een auto waar ik zo in weg rij :

1) Stap in de auto
2) druk op rem, als ik geduld heb wacht ik een seconden of 2 op de 'Ready' bling.
3) draai naar R of D
Als ik in R moet, even wachten met Android telefoon aansluiten want dat gaat mis als dit tegelijk met de camera opstart. in D maakt dat dus niet uit. Vaak sluit ik telefoon helemaal niet aan.

Ik ben zeker net zo snel weg als met mijn vorige brandstof auto. Zaken als Rijmodi of een hotspot doe ik eigenlijk niets mee. LKA schakel ik alleen uit als de rit erom vraagt, maar dan doe ik dat doorgaans tijdens het rijden, laat ik zeggen eens in de 2 weken ofzo. Als het heeeeel koud is zet ik even de stuurverwarming aan, maar ook dat tijdens het rijden.

Wat ik wel lastig vind is rijden met veel mist in het donker. Ik heb nu automatisch groot licht aan staan, en dat werkt goed, maar in de mist verblind het mijzelf volledig en de mistlicht knop zelf is ook inimini. EDIT: Ik lees net dat automatisch groot licht zou moeten uitschakelen als ik mistlicht activeer, misschien eens proberen om al eerder mijn mistlicht te activeren (ookal heb ik het niet zo geleerd op mijn rijexamen)

[ Voor 10% gewijzigd door 1234567y op 05-12-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
NCAP maakt autos onveiliger met dit gezeik! Hopelijk krijg ik een MG4 waar the LKA meevalt, wil het wle op een veilige weg testen hoe hard ie nou aan het stuur trekt. enige tips hoe je dit kan testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Badname2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:13:
NCAP maakt autos onveiliger met dit gezeik! Hopelijk krijg ik een MG4 waar the LKA meevalt, wil het wle op een veilige weg testen hoe hard ie nou aan het stuur trekt. enige tips hoe je dit kan testen?
Gewoon, langzaam richting de middenlijn gaan. Dat heb ik ook gedaan tijdens mijn proefrit. Je voelt 'm dan heel zachtjes terug sturen. Je kunt er overigens ook best makkelijk "doorheen" sturen.
Op andere fora lees je trouwens wel dat bij de auto's die nu uitgeleverd worden, er veel minder klachten over de LKA zijn.
Ben erg benieuwd straks, wanneer mijn auto geleverd wordt (nog 2 weekjes als het goed is oOo )

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
-tom-562 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:19:
[...]

Gewoon, langzaam richting de middenlijn gaan. Dat heb ik ook gedaan tijdens mijn proefrit. Je voelt 'm dan heel zachtjes terug sturen. Je kunt er overigens ook best makkelijk "doorheen" sturen.
Op andere fora lees je trouwens wel dat bij de auto's die nu uitgeleverd worden, er veel minder klachten over de LKA zijn.
Ben erg benieuwd straks, wanneer mijn auto geleverd wordt (nog 2 weekjes als het goed is oOo )
trekt het stuur altijd even hard? Of zijn de gevaarlijke situaties doordat ie soms veel harder trekt?

Hopelijk beter bij de nieuwe autos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
1234567y schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:26:
[...]

1) Stap in de auto
2) druk op rem, als ik geduld heb wacht ik een seconden of 2 op de 'Ready' bling.
3) draai naar R of D
Als ik in R moet, even wachten met Android telefoon aansluiten want dat gaat mis als dit tegelijk met de camera opstart. in D maakt dat dus niet uit. Vaak sluit ik telefoon helemaal niet aan.

Ik ben zeker net zo snel weg als met mijn vorige brandstof auto. Zaken als Rijmodi of een hotspot doe ik eigenlijk niets mee. LKA schakel ik alleen uit als de rit erom vraagt, maar dan doe ik dat doorgaans tijdens het rijden, laat ik zeggen eens in de 2 weken ofzo. Als het heeeeel koud is zet ik even de stuurverwarming aan, maar ook dat tijdens het rijden.

Wat ik wel lastig vind is rijden met veel mist in het donker. Ik heb nu automatisch groot licht aan staan, en dat werkt goed, maar in de mist verblind het mijzelf volledig en de mistlicht knop zelf is ook inimini. EDIT: Ik lees net dat automatisch groot licht zou moeten uitschakelen als ik mistlicht activeer, misschien eens proberen om al eerder mijn mistlicht te activeren (ookal heb ik het niet zo geleerd op mijn rijexamen)
Hier hetzelfde ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Heinemancp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:24:
[...]

Ik vind het helemaal prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:15
Badname2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:44:
[...]

trekt het stuur altijd even hard? Of zijn de gevaarlijke situaties doordat ie soms veel harder trekt?

Hopelijk beter bij de nieuwe autos..
Nee absoluut niet altijd even hard. Het is oppassen en het liefst uitschakelen bij :
Smalle tweebaansweg met suggestie fietsstrook.
Werkzaamheden in Duitsland.
Extreem slecht weer.

Voor de rest is het wat mij betreft niet gevaarlijk, maar af en toe wel wat irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racemol
Voor mij is het probleem met LKA dat het onverwachts iets stoms kan doen en daardoor zit je dus super gespannen achter het stuur. Begrijp me niet verkeerd in ~98% van de gevallen werkt het prima, daarom is het met een proefrit ook lastig te zien maar juist die 2% is het probleem. In 100% van de tijd zit je dus gespannen af te wachten tot die 2% fout gaat.

Je bent heerlijk op de snelweg aan het rijden en dan zijn er opeens wegwerkzaamheden. Stuurt ineens de LKA naar rechts toe, waar de wegwerkzaamheden juist zijn.

Of je rijdt heerlijk over een dijk, niets aan de hand en ineens komt er een parkeerplaats met beetje onduidelijke belijning en hoppa, je rijdt bijna het water in. Je zit dus altijd met geknepen handjes aan het stuur en dat maakt de rit erg onprettig.

Met LKA aan heb ik dus geen vertrouwen in de auto. Zet ik de LKA uit dan weet ik precies waar ik aan toe ben en is het een prima auto. Vandaar dus dat ik het elke rit braaf uit zet, dat begint echter te vervelen.

Ik hoop dat er nog eens een OBD11 dongle komt waarbij ik dat soort zaken lekker zelf kan instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racemol
1234567y schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:26:
[...]

1) Stap in de auto
3) draai naar R of D

Ieder z'n ding, begrijp ik en dit is zeker ook een manier waarop je de auto kunt gebruiken.

Houd er wel rekening mee dat het aan zetten van je mistlicht achter alleen mag bij zicht < 50 meter en dat komt echt zelden voor. Je kunt er in ieder geval een bekeuring voor krijgen.

Overigens zijn twee collega's van mij met een MG4 staande gehouden door de politie met de vraag waarom ze met hun grootlicht aan het 'spelen' waren. Beide bestuurders zijn niet zo begaan met de opties in de MG4 dus die hadden zelf niet eens een idee waarom dat gebeurde. Ik heb de grootlicht optie zelf echter uit gezet want ook die (surpise!) werkt naar mijn idee niet vlekkeloos. Zelf gebruik ik grootlicht bijna nooit dus het maakt mij weinig uit. Ik kan mij wel voorstellen dat in een landelijke omgeving dit een erg fijne functie is.

Wellicht moet de politie nog aan dit soort functies wennen en ze hebben beide alleen een waarschuwing gekregen maar vond het toch het melden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Racemol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:51:
Voor mij is het probleem met LKA dat het onverwachts iets stoms kan doen en daardoor zit je dus super gespannen achter het stuur. Begrijp me niet verkeerd in ~98% van de gevallen werkt het prima, daarom is het met een proefrit ook lastig te zien maar juist die 2% is het probleem. In 100% van de tijd zit je dus gespannen af te wachten tot die 2% fout gaat.

Je bent heerlijk op de snelweg aan het rijden en dan zijn er opeens wegwerkzaamheden. Stuurt ineens de LKA naar rechts toe, waar de wegwerkzaamheden juist zijn.

Of je rijdt heerlijk over een dijk, niets aan de hand en ineens komt er een parkeerplaats met beetje onduidelijke belijning en hoppa, je rijdt bijna het water in. Je zit dus altijd met geknepen handjes aan het stuur en dat maakt de rit erg onprettig.

Met LKA aan heb ik dus geen vertrouwen in de auto. Zet ik de LKA uit dan weet ik precies waar ik aan toe ben en is het een prima auto. Vandaar dus dat ik het elke rit braaf uit zet, dat begint echter te vervelen.

Ik hoop dat er nog eens een OBD11 dongle komt waarbij ik dat soort zaken lekker zelf kan instellen.
Dit is heel herkenbaar. Ik heb dit ook altijd zo ervaren met TACC en Auto Pilot (AP). Je leert ermee rijden laten we maar zeggen. Dit maakt het rijden van een oudere auto met bijvoorbeeld alleen CC of ACC meer ontspannen. Bijvoorbeeld bij AP reed ik altijd met mijn voet boven het gaspedaal ipv boven de rem (zoals bij traditionele CC). Kon zomaar ineens op de rem gaan. Al was dat in 0,5% van de gevallen, je weet dat het kan gebeuren.

Volgens mij heeft ieder merk hier in meer of mindere mate last van. Probleem bij MG op dit moment is dat we niet weten waar ze mee bezig zijn. Wordt de software door ontwikkeld of niet? Wat veranderd er en hoe weet je dat er een nieuwe update is?. Het is van wezenlijk belang tegenwoordig als je een nieuwe auto uitzoekt (met name koop) dat je hierin nadenkt over hoe er met updates en fixes wordt omgegaan.
Pagina: 1 ... 19 ... 66 Laatste