Complete samenvatting, voor zo ver ik gezien heb. (met misschien wat gepeperde meningen)
Er was een onderzeeër onderweg naar het wrak van de titanic, op ongeveer 3800m. En is na anderhalf uur communicatie verloren, en nu zoek op zee.
Het apparaat lijkt in elkaar gezet als een beunhaas project, met maar heel weinig overweging voor veiligheid. De romp is het enige waar de maker zich druk om lijkt te maken, als de romp veilig is, is de rest ook veilig. Alle andere systemen kunnen falen, als de romp veilig is, zijn we veilig. (te zien op een cbs interview)
Dat is natuurlijk gewoon compleet onzin. Op een diepte van meer dan 3km (en bij 1km ook al) zijn alle systemen natuurlijk cruciaal. Bijvoorbeeld de besturing, die hoofdzakelijk gebeurt met een Bluetooth Logitech controller.
Meteen een gigantisch discussiepunt natuurlijk, wat wel begrijpelijk is. Heb ik ook aan mee gedaan moet ik zeggen.
Het is mijn inziens niet zo'n gigantisch probleem, als je ook andere manieren hebt om het te besturen. Zoals ik het begrijp kan je ook nog wel alles besturen met de touchscreens, maar dat lijkt me ook niet bepaald optimaal.
Maar zelfs dan, een tijdelijke storing zou er ook voor kunnen zorgen dat je ineens vooruit schiet oid. Denk dat we allemaal wel eens rare dingen gezien hebben met draadloos spul. Het is al ongewoon om een voertuig te besturen met een controller, laat staan een draadloze.
Daarom zullen er ook veel mensen over vallen, en dat ben ik eigenlijk ook wel met ze eens. Ik vertrouw zo'n ding niet eens voor mijn spelletjes.
En hoe dan ook zegt het ook wel iets over de rest van het ontwerp natuurlijk.
En dan word er meteen genoemd dat de us navy ook controllers gebruikt! Ja, maar niet voor kritieke systemen, en zelfs dan hebben ze andere mogelijkheden om het te besturen.
Een periscoop besturen is toch net iets anders als iets waar rechtstreeks levens van af hangen.
Er word in ieder geval (bijna) allemaal consumenten apparatuur en spullen gebruikt, met geen of weinig terugval op andere apparatuur of instrumenten. En daar lijkt de CEO ook wel trots op.
Bij het falen van 1 systeem, zit je natuurlijk al heel snel in de problemen. Geen besturing, klaar. Geen aandrijving, klaar. Het enige wat je echt kan missen is communicatie, maar dan nog zit je in de problemen.
Er schijnen wel een aantal systemen te zijn die ze naar boven moeten kunnen brengen. Maar 1 van die systemen werkt door het hele schip te kantelen, of te wachten tot er een onderdeel weg oxideert, wat in 16 uur zou moeten gebeuren. Voor zo ver ik weet hebben ze voor de rest geen onafhankelijke systemen, en werkt alles met de electronica. (zal inderdaad komen omdat fysieke besturing erg lastig word bij zulke dieptes)
Het kan goed zijn dat ze nu boven zijn, zonder communicatie. Schijnt ook maar weinig uitrusting te zijn om een signaal uit te zenden.
En zoals andere mensen net ook al noemden, het feit dat hij wit is helpt ook niet bepaald.
Bovendien kunnen ze de romp niet eens van binnen open maken! De klep zit met 17 bouten aan de buitenkant vast.
Wat veel mensen zich ook niet realiseren, dit ding kan ook helemaal niet echt aan de oppervlakte komen. Hij blijft altijd een paar meter onder water. (zo word hij ook opgepakt, met een soort van platform) dus de kleur zal wel iets uit maken, maar het zal hoe dan ook ontzettend moeilijk zijn om hem te vinden. (laat staan als hij ergens in de diepte dobbert)
Dan weer terug naar de basis, dit is volgens mij niet allemaal helemaal bevestigd.
De romp zou echt goed ontworpen moeten zijn, met behulp van nasa, en een universiteit.
Maar, het raam was schijnbaar maar goedgekeurd voor 1300m, en de romp was terug gekeurd naar 3000m. (geven ze ook aan als maximale diepte in sommige documenten)
De romp was ook ongewoon, gemaakt van carbon fiber. Ook een twijfelachtige beslissing. Het lijkt heel mooi, super sterk, weinig gewicht.
Maar het kan heel snel voor (onzichtbare) problemen zorgen. Het is geen 1 geheel, of een paar delen. Waar je relatief makkelijk alle schade en problemen kan bekijken. (microscheuren etc) Het zijn ontzettend veel lagen, die (in simpele zin) allemaal aan elkaar gelijmd zijn. De titanium neus en achterkant zitten er ook aan verlijmd.
En in principe is dat niet zo'n probleem, maar zoals ik zei, het zoeken naar problemen word praktisch onmogelijk.
Bij metaal heb je ook heel veel berekeningen die je kan doen, vooral bij langdurige zware belasting. (fatigue limit) Die berekeningen zijn er eigenlijk niet voor carbon.
Dat komt volgens mij vooral omdat carbon niet echt buigt of beweegt. Als het beweegt barst het meteen uit elkaar. Bij metaal kan je vermoeidheid zien, met carbon is het voor die tijd al lang kapot. Maar dat weet ik niet precies.
De CEO/ontwerper heeft zo iets gezegd als; de meeste veiligheid voorschriften, en regels zijn maar overdreven, geldverspilling, en tegen houden van vooruitgang.
Dus in het kort hebben ze een onderzeeër gebouwd, met de goedkoopste onderdelen die ze konden vinden. (met ongelooflijk genoeg met een aantal succesvolle duiken) Met waarschijnlijk wel een goede basis, al begint daar nu ook twijfel over te ontstaan.
Mogelijkheden,
De meest trieste wat mij betreft, ze drijven ergens dicht aan de oppervlakte, met weinig zuurstof, maar geen enkele mogelijkheid om uit de doodskist te komen. Misschien zien ze zelfs wel mensen zoeken.
Niet dat je los op zee lang zou overleven, maar dan kan je tenminste ademen, en seinen. Triest, maar de meeste kans van overleving.
De rest is eigenlijk meteen compleet hopeloos.
Ze drijven ergens dieper, 300m of 3000m maakt dan eindelijk ook niet zo veel uit. Compleet onzichtbaar natuurlijk. Drijft dan ook alle kanten op, door stromingen in zee.
Ze zitten ergens klem. Op zo'n diepte kan je dan ook bijna niets, als ze ze uberhaupt al kunnen vinden.
Electronisch probleem, kan je natuurlijk ook aan alle andere problemen toevoegen. In het beste geval geen communicatie, in het slechtste geval helemaal niets meer.
Klein lek, wat waarschijnlijk niet lang klein blijft op die diepte. Maar al blijft het bij een beetje water, is de electronica waarschijnlijk ook kapot. En als het blijft lekken, loopt het natuurlijk ook vol. Als ze snel genoeg omhoog kunnen, stopt het misschien met lekken.
Of, de hele boel is geimplodeerd. Misschien wel het beste voor de mensen aan boord.