Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 06:46
Ben echt benieuwd of we het verhaal ooit te weten gaan komen. Dat die mannen verloren zijn lijkt me redelijk evident. Zoeken naar een speld in een hooiberg is een understatement als er niets van communicatie meer mogelijk is.

Zelfs als ze naar boven gekomen zijn dan lijkt het me sterk dat ze gevonden worden.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Clifdon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:44:
Ben echt benieuwd of we het verhaal ooit te weten gaan komen. Dat die mannen verloren zijn lijkt me redelijk evident. Zoeken naar een speld in een hooiberg is een understatement als er niets van communicatie meer mogelijk is.

Zelfs als ze naar boven gekomen zijn dan lijkt het me sterk dat ze gevonden worden.
Je doet je signature niet echt eer aan moet ik zeggen.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02

Herman

FP ProMod
walkstyle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:30:
Horizon Maritime (eigenaar van de Polar Prince) dat de Titan van Ocean Gate meenam voor expeditie naar de Titanic (en nu assisteert bij de zoek- en reddingsactie) zal om 14.30 uur (ET) een persconferentie houden. in St. John, Newfoundland (over 1 uur)
Linkje?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Clifdon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:44:

Ik las onlangs dat medepassagiers en journalisten op het begeleidende schip de sub niet eens konden waarnemen wanneer ie aan de oppervlakte kwam. Het moest door crew die de missie volgden en ervaring hadden aangewezen worden. Op het moment dat ze er zowat naast lagen bedoel ik dan, om het op te pikken

Blijkbaar is maar een heel klein stukje van dat ding zichtbaar als je aan de oppervlakte komt. Wit geschilderd, tussen het “schuim” van de zee…

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 21-06-2023 20:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Nee. Want het is een kleine moeite om continu te kloppen. Je gaat in nood niet elk half uurtje een klop geven.
met elke 30 minuten kloppen onderscheidt je je van alle andere geluiden in de oceaan (die zijn er genoeg) en geef je aan dat het een intelligent signaal is en niet random.

en elke 30 minuten kloppen scheelt je ook energie, wat je wilt besparen om de krap in de zuurstof zit

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:10

Dazzler2120

FP ProMod
warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Nee. Want het is een kleine moeite om continu te kloppen. Je gaat in nood niet elk half uurtje een klop geven.
Ik kan me voorstellend at er een protocol is afgesproken; als je in een noodsituatie zit, doe je x met tijdsinterval Y, zo kunnen we jouw geluid onderscheiden van random orca noises.
Of dit gebeurd is, geen idee, maar de conclusies die je nu trekt zijn voorbarig.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Elk half uur kloppen geeft dus ook aan dat ze iets hebben met daarop de tijd en licht, het zal dus hopelijk voor hen niet volledig donker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Interessante recap met mogelijke theorieën wat er gebeurd zou kunnen zijn

Er is een unmanned rescue vehikel onderweg wat in 2021 al eens een helicopter van de zeebodem heeft weten op te vissen.

[ Voor 54% gewijzigd door kevlar01 op 21-06-2023 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Homeland schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:05:
Elk half uur kloppen geeft dus ook aan dat ze iets hebben met daarop de tijd en licht, het zal dus hopelijk voor hen niet volledig donker zijn.
Tijdens de meest recente persconferentie zeiden dat ze zich niet bewust waren van patronen in het geluid. Dit is gewoon een verloren zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
NotSoSteady schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:20:
[...]

Tijdens de meest recente persconferentie zeiden dat ze zich niet bewust waren van patronen in het geluid. Dit is gewoon een verloren zaak.
Dit was ik ook aan het denken. Het ligt daar vol met boten en machines. Dit kan evengoed het kloppen van een of andere klep of mechanisch ding zijn in de machinekamers van die andere vaartuigen die daar liggen.

Met een beetje goede wil en hoop die eigen is aan de mens maak je er van wat je er wil van maken. Bijvoorbeeld door een onervaren rescue medewerker, die een scoop wil halen. De bronnen waren ook steeds niet nader genoemd dus vond het deze middag reeds weinig overtuigend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
https://www.oceangate.com...titan-is-not-classed.html

Titan was ook niet gecertificeerd door een onafhankelijke partij staat op hun website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Het zoekgebied is schijnbaar groter dan België.
Dat wordt erg moeilijk om ze nog te vinden in de komende 24 uur…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:57

Coldcat

HODL

De echte Titanic is ook pas 73 jaar later teruggevonden

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Coldcat schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:25:
De echte Titanic is ook pas 73 jaar later teruggevonden
En dat ding was niet te verplaatsen door stroming want:
Lengte 269 meter
Breedte 28 meter
Diepgang 10,5 meter
Hoogte 53 meter

En met 46.328 ton gewicht wordt die niet verplaatst door de zee stroming.

Dat kleine oceangate ding gaat nooit gevonden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Humma Kavula op 21-06-2023 22:32 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Ik las onlangs dat medepassagiers en journalisten op het begeleidende schip de sub niet eens konden waarnemen wanneer ie aan de oppervlakte kwam. Het moest door crew die de missie volgden en ervaring hadden aangewezen worden. Op het moment dat ze er zowat naast lagen bedoel ik dan, om het op te pikken

Blijkbaar is maar een heel klein stukje van dat ding zichtbaar als je aan de oppervlakte komt. Wit geschilderd, tussen het “schuim” van de zee…
Dan is het raar dat ze het geen oranje kleur gegeven hebben zoals reddingssloepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 10:18
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:36:
[...]

Dan is het raar dat ze het geen oranje kleur gegeven hebben zoals reddingssloepen.
Je hebt behoorlijk stevige verf nodig die op die diepte blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:38

Player1S

Probably out in the dark

ik vraag me trouwens af of we soortgelijke berichten meer gaan krijgen in de toekomst.

De miljardairs zijn ook al bezig met ruimtevaart en zowel het heden als het verleden heeft aangetoond dat dat niet altijd goed afloopt door een klein onderdeel wat kapot gaat.
Lijkt dus ook kwestie van tijd dat zo'n pret-vlucht verkeerd afloopt.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Player1S schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:47:

De miljardairs zijn ook al bezig met ruimtevaart en zowel het heden als het verleden heeft aangetoond dat dat niet altijd goed afloopt door een klein onderdeel wat kapot gaat.
Lijkt dus ook kwestie van tijd dat zo'n pret-vlucht verkeerd afloopt.
Zie ook dat Virgin Galactic ruimteschip wat tijdens een testvlucht in 2014 uit elkaar brak :X

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
kevlar01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:14:
Het zoekgebied is schijnbaar groter dan België.
Dat wordt erg moeilijk om ze nog te vinden in de komende 24 uur…
Wikipedia: Air France Flight 447

Deze lag ook bijna 4000 meter diep en werd pas na twee jaar gevonden, ondanks dat men ongeveer wist waar het vliegtuig ongeveer neergekomen was.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 11:53
Deze hele situatie met de Titan doet mij denken aan het horror spel "Iron Lung": https://store.steampowered.com/app/1846170/Iron_Lung/.
Zou eigenlijk nog liever in de Iron Lung zitten dan in de Titan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:03:
[...]

Wikipedia: Air France Flight 447

Deze lag ook bijna 4000 meter diep en werd pas na twee jaar gevonden, ondanks dat men ongeveer wist waar het vliegtuig ongeveer neergekomen was.
Vele malen groter object, 228 inzittenden met 33 verschillende nationaliteiten, 'Franse trots', mogelijk defect dat ook andere vergelijkbare toestellen kon raken etc. etc. Daarom was er toen en enorme 'drive' om door te gaan met de zoektocht, hoe lang het ook zou duren. Ik betwijfel in dat ook hier het geval is.

[ Voor 11% gewijzigd door Herman op 21-06-2023 23:31 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
D-dark schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Die rov's zijn knalgeel en daar ook al regelmatig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
[...]

De witte verf blijft ook zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:31
[...]

Die verf gaat echt niet het probleem zijn hoor. Het zal wat flexibeler moeten zijn om niet te barsten met het krimpen en uitzetten van de romp.

We doen alsof die 400bar bizarre drukken zijn, maar ondanks dat ze hoog zijn valt het best mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit is wat er nu klaar/in de buurt is, dus theoretisch hebben ze wel het materiaal 'on site' om dat ding dus omhoog te krijgen. De uitdaging blijft.. ding te vinden. Al lijkt het dat er maar 1 zeker is die 4km die kan, die komt pas laat woensdag aan.

Polar Prince (on site) - Research vessel that launched the Titan submersible
Deep Energy (on site) - Commercial cable-laying ship with two ROVs that can operate down to 3,000m (10,000ft)
Atlantic Merlin (on site) - Canadian offshore supply vessel with 4,000m winch system. Carries ROVs but it's unknown how deep they can operate
Skandi Vinland (on site) - Subsea support vessel with two ROVs but it's unknown how deep they can operate
L'Atalante (due to arrive late on Wednesday) - French-operated ship heading to the scene with an ROV that can operate at depth of Titanic wreckage
Horizon Arctic (en route) - Commercial vessel loaded with winch system
Glace Bay (in vicinity on standby) - Canadian naval ship carrying decompression chamber and ready to provide medical assistance
John Cabot (on site) - Scientific research vessel with sonar search capabilities operated by the Canadian Coast Guard
Ann Harvey (en route) - Light icebreaker vessel operated by the Canadian Coast Guard
Terry Fox (at St John's) - Heavy icebreaker vessel operated by the Canadian Coast Guard

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34
Ter leering ende vermaeck, of als je moeite hebt in slaap te vallen, kun je hier de huidige versie van de American Bureau of Shipping regels voor submersibles lezen:
https://ww2.eagle.org/con...2021/uwvs-rules-jan21.pdf

De Titan is dus niet gecertificeerd door ABS of een andere instantie, maar dat betekend niet dat hij niet voldoet aan deze regels, alleen dat het niet onafhankelijk geverifieerd is.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WEBGAMING
Complete samenvatting, voor zo ver ik gezien heb. (met misschien wat gepeperde meningen)

Er was een onderzeeër onderweg naar het wrak van de titanic, op ongeveer 3800m. En is na anderhalf uur communicatie verloren, en nu zoek op zee.

Het apparaat lijkt in elkaar gezet als een beunhaas project, met maar heel weinig overweging voor veiligheid. De romp is het enige waar de maker zich druk om lijkt te maken, als de romp veilig is, is de rest ook veilig. Alle andere systemen kunnen falen, als de romp veilig is, zijn we veilig. (te zien op een cbs interview)

Dat is natuurlijk gewoon compleet onzin. Op een diepte van meer dan 3km (en bij 1km ook al) zijn alle systemen natuurlijk cruciaal. Bijvoorbeeld de besturing, die hoofdzakelijk gebeurt met een Bluetooth Logitech controller. |:(
Meteen een gigantisch discussiepunt natuurlijk, wat wel begrijpelijk is. Heb ik ook aan mee gedaan moet ik zeggen. :P

Het is mijn inziens niet zo'n gigantisch probleem, als je ook andere manieren hebt om het te besturen. Zoals ik het begrijp kan je ook nog wel alles besturen met de touchscreens, maar dat lijkt me ook niet bepaald optimaal.

Maar zelfs dan, een tijdelijke storing zou er ook voor kunnen zorgen dat je ineens vooruit schiet oid. Denk dat we allemaal wel eens rare dingen gezien hebben met draadloos spul. Het is al ongewoon om een voertuig te besturen met een controller, laat staan een draadloze.
Daarom zullen er ook veel mensen over vallen, en dat ben ik eigenlijk ook wel met ze eens. Ik vertrouw zo'n ding niet eens voor mijn spelletjes.

En hoe dan ook zegt het ook wel iets over de rest van het ontwerp natuurlijk.

En dan word er meteen genoemd dat de us navy ook controllers gebruikt! Ja, maar niet voor kritieke systemen, en zelfs dan hebben ze andere mogelijkheden om het te besturen.
Een periscoop besturen is toch net iets anders als iets waar rechtstreeks levens van af hangen.

Er word in ieder geval (bijna) allemaal consumenten apparatuur en spullen gebruikt, met geen of weinig terugval op andere apparatuur of instrumenten. En daar lijkt de CEO ook wel trots op.

Bij het falen van 1 systeem, zit je natuurlijk al heel snel in de problemen. Geen besturing, klaar. Geen aandrijving, klaar. Het enige wat je echt kan missen is communicatie, maar dan nog zit je in de problemen.

Er schijnen wel een aantal systemen te zijn die ze naar boven moeten kunnen brengen. Maar 1 van die systemen werkt door het hele schip te kantelen, of te wachten tot er een onderdeel weg oxideert, wat in 16 uur zou moeten gebeuren. Voor zo ver ik weet hebben ze voor de rest geen onafhankelijke systemen, en werkt alles met de electronica. (zal inderdaad komen omdat fysieke besturing erg lastig word bij zulke dieptes)

Het kan goed zijn dat ze nu boven zijn, zonder communicatie. Schijnt ook maar weinig uitrusting te zijn om een signaal uit te zenden.
En zoals andere mensen net ook al noemden, het feit dat hij wit is helpt ook niet bepaald.
Bovendien kunnen ze de romp niet eens van binnen open maken! De klep zit met 17 bouten aan de buitenkant vast.

Wat veel mensen zich ook niet realiseren, dit ding kan ook helemaal niet echt aan de oppervlakte komen. Hij blijft altijd een paar meter onder water. (zo word hij ook opgepakt, met een soort van platform) dus de kleur zal wel iets uit maken, maar het zal hoe dan ook ontzettend moeilijk zijn om hem te vinden. (laat staan als hij ergens in de diepte dobbert)

Dan weer terug naar de basis, dit is volgens mij niet allemaal helemaal bevestigd.
De romp zou echt goed ontworpen moeten zijn, met behulp van nasa, en een universiteit.
Maar, het raam was schijnbaar maar goedgekeurd voor 1300m, en de romp was terug gekeurd naar 3000m. (geven ze ook aan als maximale diepte in sommige documenten)

De romp was ook ongewoon, gemaakt van carbon fiber. Ook een twijfelachtige beslissing. Het lijkt heel mooi, super sterk, weinig gewicht.
Maar het kan heel snel voor (onzichtbare) problemen zorgen. Het is geen 1 geheel, of een paar delen. Waar je relatief makkelijk alle schade en problemen kan bekijken. (microscheuren etc) Het zijn ontzettend veel lagen, die (in simpele zin) allemaal aan elkaar gelijmd zijn. De titanium neus en achterkant zitten er ook aan verlijmd.

En in principe is dat niet zo'n probleem, maar zoals ik zei, het zoeken naar problemen word praktisch onmogelijk.

Bij metaal heb je ook heel veel berekeningen die je kan doen, vooral bij langdurige zware belasting. (fatigue limit) Die berekeningen zijn er eigenlijk niet voor carbon.

Dat komt volgens mij vooral omdat carbon niet echt buigt of beweegt. Als het beweegt barst het meteen uit elkaar. Bij metaal kan je vermoeidheid zien, met carbon is het voor die tijd al lang kapot. Maar dat weet ik niet precies.

De CEO/ontwerper heeft zo iets gezegd als; de meeste veiligheid voorschriften, en regels zijn maar overdreven, geldverspilling, en tegen houden van vooruitgang.

Dus in het kort hebben ze een onderzeeër gebouwd, met de goedkoopste onderdelen die ze konden vinden. (met ongelooflijk genoeg met een aantal succesvolle duiken) Met waarschijnlijk wel een goede basis, al begint daar nu ook twijfel over te ontstaan.

Mogelijkheden,
De meest trieste wat mij betreft, ze drijven ergens dicht aan de oppervlakte, met weinig zuurstof, maar geen enkele mogelijkheid om uit de doodskist te komen. Misschien zien ze zelfs wel mensen zoeken.

Niet dat je los op zee lang zou overleven, maar dan kan je tenminste ademen, en seinen. Triest, maar de meeste kans van overleving.

De rest is eigenlijk meteen compleet hopeloos.

Ze drijven ergens dieper, 300m of 3000m maakt dan eindelijk ook niet zo veel uit. Compleet onzichtbaar natuurlijk. Drijft dan ook alle kanten op, door stromingen in zee.

Ze zitten ergens klem. Op zo'n diepte kan je dan ook bijna niets, als ze ze uberhaupt al kunnen vinden.

Electronisch probleem, kan je natuurlijk ook aan alle andere problemen toevoegen. In het beste geval geen communicatie, in het slechtste geval helemaal niets meer.

Klein lek, wat waarschijnlijk niet lang klein blijft op die diepte. Maar al blijft het bij een beetje water, is de electronica waarschijnlijk ook kapot. En als het blijft lekken, loopt het natuurlijk ook vol. Als ze snel genoeg omhoog kunnen, stopt het misschien met lekken.

Of, de hele boel is geimplodeerd. Misschien wel het beste voor de mensen aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 22:58

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik blijf het volgen maar als men al geen vliegtuig of zeilschip kan vinden dan is de kans minimaal voor deze kleine submersible...

Moest door dit verhaal weer eens aan de Warnow denken. Ook een hobby project. Nog steeds niet gevonden:

https://www.omroepzeeland...-jaar-lang-bezig-gehouden

Vandaag de laatste dag zuurstof?

https://www.dailymail.co....ard-makes-prediction.html

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
Het verbaasd mij dat die miljardairs voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ze hebben geld zat om zelf een missie op te zetten om de Titanic te zien.

Waarbij ze echte onderzeeërs kunnen gebruiken en teams met jarenlange diepzee ervaring. Kost wat meer heb je ook wat.

In plaats daarvan nemen ze een knutsel taxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
CornermanNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:12:
Het verbaasd mij dat die miljardairs voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ze hebben geld zat om zelf een missie op te zetten om de Titanic te zien.

Waarbij ze echte onderzeeërs kunnen gebruiken en teams met jarenlange diepzee ervaring. Kost wat meer heb je ook wat.

In plaats daarvan nemen ze een knutsel taxi.
Zo gek is dat niet, rijke mensen hebben de neiging om op veel zaken te bezuinigen. Zelf zit ik ook in de categorie rijkere laag en zit ik bij elke verzekering,internet aansluiting of wat dan ook te kijken waar het dat het goedkoopst kan doen. Typisch anders had je ook niet zoveel geld 😇

Zij deden dat ook alleen zijn ze in hun hoogmoed vergeten dat het in dit geval een verkeerde bezuiniging is geweest met mogelijk fatale afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:14
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 02:45:

De romp was ook ongewoon, gemaakt van carbon fiber. Ook een twijfelachtige beslissing. Het lijkt heel mooi, super sterk, weinig gewicht.
Maar het kan heel snel voor (onzichtbare) problemen zorgen. Het is geen 1 geheel, of een paar delen. Waar je relatief makkelijk alle schade en problemen kan bekijken. (microscheuren etc) Het zijn ontzettend veel lagen, die (in simpele zin) allemaal aan elkaar gelijmd zijn. De titanium neus en achterkant zitten er ook aan verlijmd.

En in principe is dat niet zo'n probleem, maar zoals ik zei, het zoeken naar problemen word praktisch onmogelijk.

Bij metaal heb je ook heel veel berekeningen die je kan doen, vooral bij langdurige zware belasting. (fatigue limit) Die berekeningen zijn er eigenlijk niet voor carbon.

Dat komt volgens mij vooral omdat carbon niet echt buigt of beweegt. Als het beweegt barst het meteen uit elkaar. Bij metaal kan je vermoeidheid zien, met carbon is het voor die tijd al lang kapot. Maar dat weet ik niet precies.
Even dit eruit pikken, want iets maken in carbon is helemaal geen twijfelachtige beslissing, je moet alleen wel weten wat je doet. Alles wat je verder opschrijft klopt niet, er zijn prima berekeningen te maken met composiet en de defects zijn ook goed te vinden. Het wordt al heel lang in vliegtuigen gebruikt, maar ook in de ruimtevaart en voor bepaalde delen in de diepzee. Voor duikboten weet ik het niet, maar zie geen reden om het niet te gebruiken technisch gezien (behalve dat het heel lichtgewicht is, laat je dat nu net niet perse nodig hebben in een duikboot :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:57
Ik zag iemand reageren dat het best aan de eisen van de bureaus zou kunnen voldoen maar dat het alleen niet getest is ....

Als je aan de regels voldoet wil je het getest hebben, dit scheelt zoveel in verzekeringen en andere zaken dat je gerust mag aannemen dat het er niet aan voldoet. Zeker als ik dat verhaal hierboven lees

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08
Zwelgje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:45:
[...]

Zo gek is dat niet, rijke mensen hebben de neiging om op veel zaken te bezuinigen. Zelf zit ik ook in de categorie rijkere laag en zit ik bij elke verzekering,internet aansluiting of wat dan ook te kijken waar het dat het goedkoopst kan doen. Typisch anders had je ook niet zoveel geld 😇

Zij deden dat ook alleen zijn ze in hun hoogmoed vergeten dat het in dit geval een verkeerde bezuiniging is geweest met mogelijk fatale afloop.
Dit klinkt logisch en is voor mij ook herkenbaar. Alsnog klopt er iets niet, denk ik. Het blijft een enorm domme actie om in deze duikboot te stappen. Men had gewoon niet verwacht dat het mis zou kunnen gaan, op basis van de informatie voor de ramp. Waaronder meerdere succesvolle tripjes van deze boot en positieve presentaties. Ik denk dat het een verblindend effect heeft, net als in de liefde.
Iedereen die eens een parachutesprong of vlieglessen of diepzeeduiksessie heeft gedaan, loopt ook een risico op dodelijke afloop. Dat zijn heel wat mensen. Heb zelf ook in de lucht gehangen aan een doekje met touwtjes.

Het geld maakt op zich niet uit, maar stel dat de miljardair nu nog leeft. Die zit dan machteloos in die achterlijke situatie met miljarden op de rekening. Die voelt zich nu bijzonder slecht, wetende dat hij alles voor elkaar had en met zijn vermogen nog zoveel had kunnen doen, maar nu in een titanium blikje ergens wacht op zuurstofgebrek.

Net als die zoon van 19. Gevraagd of hij mee wil, na twijfelen ja gezegd, een heel leven voor zich en dan nu zit je met en door een paar domme volwassenen in die situatie.

De maker van de duikboot slaat zichzelf nu ook voor de kop. De Titanic expert vraagt zich af waarom hij dit precies moest doen? Die haat de Titanic nu meer dan alles in de wereld.

Ik weet het niet zeker allemaal natuurlijk, maar het verhaal is door de details best wel indrukwekkend. Mochten ze nog vijf dagen in leven zijn geweest, dan is dat een mentale strijd en zwaar horror scenario. Vandaar ook de grote aandacht, het volk vind het intrigerend. Het lijkt rehtstreeks uit een best-selling thriller te komen. Een soort Jules Verne verhaal, maar dan echt en live.

Triest voor alle andere mensen die jaarlijks verdrinken of stikken. Moet zeggen dat ik bij al dat nieuws over kinderen in de zomer of vluchtelingen op zee ook wel even stil sta en nadenk en het erover heb. Blijkbaar is de emotie in dit geval bij veel mensen sterker. Plus, de Titanic, het blijft een magische aantrekking hebben op mensen. Mede door de film, want daarvoor was het gewoon één van de vele schipbreuken in het verleden. Wel een bijzondere, maar de gewone man was er niet mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Zwelgje schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:45:
[...]

Nog idioter is dat 1 van die miljardairs dus een handel in vliegtuigen heeft en piloot is. Dan moet je toch enigszins kijk hebben op veiligheid.

En een beetje bezuinigingen op verzekeringen en internet is net wat anders , zoals je aangeeft een verkeerde bezuiniging. Misschien ook wel zo in de markt gezet impuls aankoop voor de rijken der aarde. 250k is niks voor die mensen. Dan gaat het verstand blijkbaar ook het raam uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 02:45:
Complete samenvatting, voor zo ver ik gezien heb. (met misschien wat gepeperde meningen)

Er was een onderzeeër onderweg naar het wrak van de titanic, op ongeveer 3800m. En is na anderhalf uur communicatie verloren, en nu zoek op zee.

Het apparaat lijkt in elkaar gezet als een beunhaas project, met maar heel weinig overweging voor veiligheid. De romp is het enige waar de maker zich druk om lijkt te maken, als de romp veilig is, is de rest ook veilig. Alle andere systemen kunnen falen, als de romp veilig is, zijn we veilig. (te zien op een cbs interview)

Dat is natuurlijk gewoon compleet onzin. Op een diepte van meer dan 3km (en bij 1km ook al) zijn alle systemen natuurlijk cruciaal. Bijvoorbeeld de besturing, die hoofdzakelijk gebeurt met een Bluetooth Logitech controller. |:(
Meteen een gigantisch discussiepunt natuurlijk, wat wel begrijpelijk is. Heb ik ook aan mee gedaan moet ik zeggen. :P

Het is mijn inziens niet zo'n gigantisch probleem, als je ook andere manieren hebt om het te besturen. Zoals ik het begrijp kan je ook nog wel alles besturen met de touchscreens, maar dat lijkt me ook niet bepaald optimaal.

Maar zelfs dan, een tijdelijke storing zou er ook voor kunnen zorgen dat je ineens vooruit schiet oid. Denk dat we allemaal wel eens rare dingen gezien hebben met draadloos spul. Het is al ongewoon om een voertuig te besturen met een controller, laat staan een draadloze.
Daarom zullen er ook veel mensen over vallen, en dat ben ik eigenlijk ook wel met ze eens. Ik vertrouw zo'n ding niet eens voor mijn spelletjes.

En hoe dan ook zegt het ook wel iets over de rest van het ontwerp natuurlijk.

En dan word er meteen genoemd dat de us navy ook controllers gebruikt! Ja, maar niet voor kritieke systemen, en zelfs dan hebben ze andere mogelijkheden om het te besturen.
Een periscoop besturen is toch net iets anders als iets waar rechtstreeks levens van af hangen.

Er word in ieder geval (bijna) allemaal consumenten apparatuur en spullen gebruikt, met geen of weinig terugval op andere apparatuur of instrumenten. En daar lijkt de CEO ook wel trots op.

Bij het falen van 1 systeem, zit je natuurlijk al heel snel in de problemen. Geen besturing, klaar. Geen aandrijving, klaar. Het enige wat je echt kan missen is communicatie, maar dan nog zit je in de problemen.

Er schijnen wel een aantal systemen te zijn die ze naar boven moeten kunnen brengen. Maar 1 van die systemen werkt door het hele schip te kantelen, of te wachten tot er een onderdeel weg oxideert, wat in 16 uur zou moeten gebeuren. Voor zo ver ik weet hebben ze voor de rest geen onafhankelijke systemen, en werkt alles met de electronica. (zal inderdaad komen omdat fysieke besturing erg lastig word bij zulke dieptes)

Het kan goed zijn dat ze nu boven zijn, zonder communicatie. Schijnt ook maar weinig uitrusting te zijn om een signaal uit te zenden.
En zoals andere mensen net ook al noemden, het feit dat hij wit is helpt ook niet bepaald.
Bovendien kunnen ze de romp niet eens van binnen open maken! De klep zit met 17 bouten aan de buitenkant vast.

Wat veel mensen zich ook niet realiseren, dit ding kan ook helemaal niet echt aan de oppervlakte komen. Hij blijft altijd een paar meter onder water. (zo word hij ook opgepakt, met een soort van platform) dus de kleur zal wel iets uit maken, maar het zal hoe dan ook ontzettend moeilijk zijn om hem te vinden. (laat staan als hij ergens in de diepte dobbert)

Dan weer terug naar de basis, dit is volgens mij niet allemaal helemaal bevestigd.
De romp zou echt goed ontworpen moeten zijn, met behulp van nasa, en een universiteit.
Maar, het raam was schijnbaar maar goedgekeurd voor 1300m, en de romp was terug gekeurd naar 3000m. (geven ze ook aan als maximale diepte in sommige documenten)

De CEO/ontwerper heeft zo iets gezegd als; de meeste veiligheid voorschriften, en regels zijn maar overdreven, geldverspilling, en tegen houden van vooruitgang.

Dus in het kort hebben ze een onderzeeër gebouwd, met de goedkoopste onderdelen die ze konden vinden. (met ongelooflijk genoeg met een aantal succesvolle duiken) Met waarschijnlijk wel een goede basis, al begint daar nu ook twijfel over te ontstaan.

Mogelijkheden,
De meest trieste wat mij betreft, ze drijven ergens dicht aan de oppervlakte, met weinig zuurstof, maar geen enkele mogelijkheid om uit de doodskist te komen. Misschien zien ze zelfs wel mensen zoeken.

Niet dat je los op zee lang zou overleven, maar dan kan je tenminste ademen, en seinen. Triest, maar de meeste kans van overleving.

De rest is eigenlijk meteen compleet hopeloos.

Ze drijven ergens dieper, 300m of 3000m maakt dan eindelijk ook niet zo veel uit. Compleet onzichtbaar natuurlijk. Drijft dan ook alle kanten op, door stromingen in zee.

Ze zitten ergens klem. Op zo'n diepte kan je dan ook bijna niets, als ze ze uberhaupt al kunnen vinden.

Electronisch probleem, kan je natuurlijk ook aan alle andere problemen toevoegen. In het beste geval geen communicatie, in het slechtste geval helemaal niets meer.

Klein lek, wat waarschijnlijk niet lang klein blijft op die diepte. Maar al blijft het bij een beetje water, is de electronica waarschijnlijk ook kapot. En als het blijft lekken, loopt het natuurlijk ook vol. Als ze snel genoeg omhoog kunnen, stopt het misschien met lekken.

Of, de hele boel is geimplodeerd. Misschien wel het beste voor de mensen aan boord.
Veel aannames, maar ook daadwerkelijk nog bronnen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
CornermanNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:34:
[...]

(...)
250k is niks voor die mensen. Dan gaat het verstand blijkbaar ook het raam uit.
*knip*, niet op de man spelen graag.

Vanwaar toch altijd die neiging tot victim-blaming?

[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 22-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 19:34
Snowhite0901 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:14:
Ik zag iemand reageren dat het best aan de eisen van de bureaus zou kunnen voldoen maar dat het alleen niet getest is ....

Als je aan de regels voldoet wil je het getest hebben, dit scheelt zoveel in verzekeringen en andere zaken dat je gerust mag aannemen dat het er niet aan voldoet. Zeker als ik dat verhaal hierboven lees
Ik denk dat de Titan niet eens verzekerd is, certificering is over het algemeen een van de vereisten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
CornermanNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:34:
[...]

...
Dan moet je toch enigszins kijk hebben op veiligheid.
...
Dan ging je ook niet in een vliegtuig zitten.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03

The Zep Man

🏴‍☠️

Herman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:04:
[...]

[mbr]*knip*[/mbr]

Het is mogelijk om zowel slachtoffer als 'dader' te zijn. Als je bewust meedoet aan dit soort... bijzondere zaken die jouw leven op het spel zetten, dan wordt een stukje due diligence verwacht. Bij een gebrek aan inhoudelijke kennis (of gezond verstand...) zou je een onafhankelijke derde partij die sub kunnen laten keuren. Geheid dat die onafhankelijke derde partij wel wat opmerkingen gemaakt zou hebben waarbij je je achter je oren zou krabben.
warhamstr schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:11:
[...]

In tegenstelling tot onderzeeërs is de veiligheid van vliegtuigen wel gereguleerd. Verder hebben vliegtuigen statistisch aangetoond dat ze eigenlijk best wel veilig zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 22-06-2023 13:52 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Herman schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:04:
[...]

*knip*

Je bent niet aan de top gekomen door de goedgelovige Thomas uit te hangen. Deze mensen gaan normaal gesproken niet over 1 nacht ijs. Ze geloven echt niet iemand op zijn blauwe ogen dat het allemaal wel goed komt.

Het intrigerende is dat dat hier nu blijkbaar wel (of in ieder geval deels) is gebeurd.

Het was niet mijn bedoeling om het als victim blaming neer te zetten. Het is fascinerend dat niets menselijks de mens vreemd is.

Blijft natuurlijk een vervelende situatie voor alle betrokkenen.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 22-06-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
[...]

Niet ? Toch een van de veiliger manieren van transport.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
[...]

u heeft geen auto? of fiets?

statistisch gevaarlijker dan vliegen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-06 14:19

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

CornermanNL schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Je bent niet aan de top gekomen door de goedgelovige Thomas uit te hangen. Deze mensen gaan normaal gesproken niet over 1 nacht ijs. Ze geloven echt niet iemand op zijn blauwe ogen dat het allemaal wel goed komt.

Het intrigerende is dat dat hier nu blijkbaar wel (of in ieder geval deels) is gebeurd.

Het was niet mijn bedoeling om het als victim blaming neer te zetten. Het is fascinerend dat niets menselijks de mens vreemd is.

Blijft natuurlijk een vervelende situatie voor alle betrokkenen.
Of Die CEO kan echt heel goed lullen en alles mooi maken...maar uit de interviews leek het daar niet echt op.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
kepler schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:57:
[...]

Even dit eruit pikken, want iets maken in carbon is helemaal geen twijfelachtige beslissing, je moet alleen wel weten wat je doet. Alles wat je verder opschrijft klopt niet, er zijn prima berekeningen te maken met composiet en de defects zijn ook goed te vinden. Het wordt al heel lang in vliegtuigen gebruikt, maar ook in de ruimtevaart en voor bepaalde delen in de diepzee. Voor duikboten weet ik het niet, maar zie geen reden om het niet te gebruiken technisch gezien (behalve dat het heel lichtgewicht is, laat je dat nu net niet perse nodig hebben in een duikboot :D)
Er zijn geen fatigue limit berekeningen voor carbon.

Voor duikboten weet je het niet? Dat is het hele punt, carbon gebruiken voor een duikboot. Ik heb het niet over andere machines.
Natuurlijk is het voor de rest een bewezen materiaal.

Licht gewicht is ook gewoon belangrijk. Je zal ook weer een keer naar de oppervlakte moeten. Hoe zwaarder de onderzeeër is, hoe moeilijker dat dat word. Bij een lichter schip kunnen je motoren, accu's etc ook klein blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
saert schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:44:
[...]

Veel aannames, maar ook daadwerkelijk nog bronnen?
Die noem ik toch gewoon? Een hoop komt uit een cbr interview met de maker.

De rest heb ik gezien in artikelen etc, vind het een interessante zaak. Natuurlijk heb ik daar niet allemaal bronnen voor.

Maar dan geloof je het niet, mij maakt het niet uit. Ik wou gewoon even een samenvatting maken van wat er volgens mij aan de hand is.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 22-06-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08
Als ik mij probeer te verplaatsen met mijn mindset, dan zou het vooral te maken hebben met prestige.

Als je miljardair bent, dan ben je speciaal en/of wil je graag speciaal zijn. Het is een status. Gaat een miljardair dan snel in een goedkoop hotel op vakantie met Corendon? Denk ik niet.

Als ik het vergelijk met een uitzicht op de planeet aarde vanaf ver in de ruimte. Die laatste zou ik persoonlijk ook nog overwegen. Dat lijkt mij echt bijzonder. Dat hebben anderen dan denk ik met de Titanic diep in de zee. Die laatste kan mij persoonlijk weinig schelen, maar dat is persoonlijk.

Ik denk dat we niet al te veel moeten oordelen over de motivatie om zoiets te doen. Alleen wel over de omstandigheden. Een beetje miljardair stapt niet in één risicovolle onderzeeër, dus ergens in het verhaal zijn mensen overtuigd geraakt dat het bootje prima was.

Is het niet een beetje als de zeppelin? Iedereen met veel geld ging erin, totdat de Hindenburg ontplofte en het hele avontuur voorbij was. Het leek zo simpel en veilig, tot de eerste ramp.
Of bij die gevaarlijke kruising in de buurt, waar iedereen wacht op het dodelijke ongeluk om daarna de situatie aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Natuurlijk wel weer makkelijk om achteraf, als 'beste stuurlui staan aan wal' (letterlijk) opmerkingen te maken over dat het allemaal amateuristisch is gebouwd en dat er niks van deugt. Naar zo'n grote diepte duiken blijft nou eenmaal risicovol. Ik hoop dat er achterhaald kan worden wat er mis is gegaan, zodat ervan geleerd kan worden. Zou idd wel ernstig zijn als het komt door lakse veiligheidsmaatregelen of berekeningen, maar een foutje van de bestuurder of gewoon domme pech is net zo goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Palomar schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:57:
Natuurlijk wel weer makkelijk om achteraf, als 'beste stuurlui staan aan wal' (letterlijk) opmerkingen te maken over dat het allemaal amateuristisch is gebouwd en dat er niks van deugt. Naar zo'n grote diepte duiken blijft nou eenmaal risicovol. Ik hoop dat er achterhaald kan worden wat er mis is gegaan, zodat ervan geleerd kan worden. Zou idd wel ernstig zijn als het komt door lakse veiligheidsmaatregelen of berekeningen, maar een foutje van de bestuurder of gewoon domme pech is net zo goed mogelijk.
Een defect is altijd terug te voeren op een theoretisch verhaal. Alleen heb je daar bij een tincan op 3000m diepte niets aan, omdat zo ongeveer alles dat fout kan gaan, dodelijk is.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

gek genoeg denk ik dat de sub zelf wel heel is, dit is niet de eerste keer dat ze zijn gaan duiken met dit ding, tot ongeveer die diepte. wat wel zo is is dat er elke keer wel iets anders stuk ging, electronica e.d. denk dat dit hier ook het geval zal zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09
Ik denk dat veiligheid niet voorop stond in elk geval, dat is in elk geval wat ik er uit haal. De succesvolle vorige duiken gaven de CEO bovendien waarschijnlijk een gevoel van zie je nu wel, dit is een goed ding. Waardoor er nog minder kritisch gekeken werd. Pas nu er wat misgaat is er weer ruimte voor terechte kritiek op dit "ontwerp". Je ziet cirkeltje dit vaker, gelukkig staan er niet altijd levens op het spel, helaas nu wel. Ik hoop heel erg dat ze snel worden gevonden. Wat een nachtmerrie moet dit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Intergalactic schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:07:
[...]

gek genoeg denk ik dat de sub zelf wel heel is, dit is niet de eerste keer dat ze zijn gaan duiken met dit ding, tot ongeveer die diepte. wat wel zo is is dat er elke keer wel iets anders stuk ging, electronica e.d. denk dat dit hier ook het geval zal zijn geweest.
Is dat zo, en nog stappen mensen er in? Bijna niet te geloven dat ze mensen dan nog steeds zo ver krijgen, dus welk verhaal is er precies aan ze opgehangen denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
In the interview in November 2022, he said: , "You know, at some point, safety is just a pure waste. I mean, if you just want to be safe, don't get out of bed, don't get in your car, don't do anything.

"At some point, you're going to take some risk, and it really is a risk-reward question. I think I can do this just as safely while breaking the rules.", he added at 17 minutes in to the episode.

https://www.mirror.co.uk/...utton#amp-readmore-target

Natuurlijk is het hoe dan ook super gevaarlijk. Maar de CEO vond een hoop van de regels en voorschriften om de boel veilig te houden maar onzin. Dan word het natuurlijk helemaal ontzettend gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Is dat zo, en nog stappen mensen er in? Bijna niet te geloven dat ze mensen dan nog steeds zo ver krijgen, dus welk verhaal is er precies aan ze opgehangen denk ik dan.
yep, eerder was het signaal verloren voor navigatie bijv. Maar iemand kan daar lullen als brugman dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Verklaar u nader. Want als er één materiaal is waar we al tientallen jaren mee werken en veel van weten is het koolstofvezel.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Nochtans hebben Boeing en Airbus precies dat gedaan toen ze hun carbon vliegtuigen ontwikkeld hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:14:
[...]

In the interview in November 2022, he said: , "You know, at some point, safety is just a pure waste. I mean, if you just want to be safe, don't get out of bed, don't get in your car, don't do anything.

"At some point, you're going to take some risk, and it really is a risk-reward question. I think I can do this just as safely while breaking the rules.", he added at 17 minutes in to the episode.

https://www.mirror.co.uk/...utton#amp-readmore-target

Natuurlijk is het hoe dan ook super gevaarlijk. Maar de CEO vond een hoop van de regels en voorschriften om de boel veilig te houden maar onzin. Dan word het natuurlijk helemaal ontzettend gevaarlijk.
het is ook wel bijzonder he, zou dit gedaan zijn met de gedachten, als er iets fout gaat daar beneden kom je toch niet meer terug. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zie dat ROVs, die tot een dergelijke diepte gaan, wel een bekabelde verbinding hebben met het wateroppervlak is er een reden waarom bemande duikboten als de Titan dit niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
Caayn schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:21:
Ik zie dat ROVs, die tot een dergelijke diepte gaan, wel een bekabelde verbinding hebben met het wateroppervlak is er een reden waarom bemande duikboten als de Titan dit niet hebben.
Grote kans dat de kabel ergens achter blijft haken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03

The Zep Man

🏴‍☠️

blubbers schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:21:
Grote kans dat de kabel ergens achter blijft haken?
In open oceaan, vanaf 'boven' strak gehouden?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Caayn schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:21:
Een ROV moet op afstand bestuurd worden. Dus een kabel.

Als een submersible een lange tether heeft, dan voegt dat een groot gewicht toe, zeker als de boot aan die tether omhoog gehesen moet kunnen worden.
Daarnaast werkt een ketting van ca. 3,8km in het water ook als een zeil. Komt er stroming, dan trekt de ketting je van koers af.
Het biedt ook additionele risico's, dat je vast kan komen te zitten doordat je tether blijft hangen.
Voor een ROV niet zo heel erg allemaal, maar voor een bemande submersible zou het toch veel additionele risico's geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nou ja, het ding is in elkaar geklust met materialen die de gemiddelde tweaker in z'n rommelbak onder het bureau heeft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
The Zep Man schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Eerder wanneer ze rond de titanic aan het draaien zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
[...]

Bij carbon fietsen hebben ze nog steeds geen oplossing voor plotse breuk. Als je zwaarder bent, raden ze daarom carbon fietsen regelmatig af. De breuk is plots, en niet geleidelijk.

Dan heb je het over een carbon fietsje waar er al honderd duizenden van zijn gemaakt.

Metaalmoeheid kan je opvolgen, is geleidelijk, en er zijn normen en berekeningen voor. Met wat strain gauges op het metaal kom je al heel ver als je de staat van een belast object wil opvolgen. En er op wil kunnen reageren.

Voor deze toepassing carbon gebruiken komt recht uit de koker van 'tech entrepreneur'. Move fast and break things. InNoVaTIe!! DiSRupTiOnnnn.... en hun gewoonlijke hippe gezeik. Wel, break things is gelukt. 8)7
Natuurlijk wel weer makkelijk om achteraf, als 'beste stuurlui staan aan wal' (letterlijk) opmerkingen te maken over dat het allemaal amateuristisch is gebouwd en dat er niks van deugt. Naar zo'n grote diepte duiken blijft nou eenmaal risicovol.
Er zijn video's van eerdere duiken. Oa van een Spaanstalige reiziger/fotograaf. Ook daar is er ineens geen communicatie meer. Lossen ze wat ballast, gaan ze terug omhoog, communicatie komt terug, en duiken ze weer naar beneden. Eenmaal beneden zie je de 'koplampen' ook flikkeren. Ziet er ook niet uit.

Het gaat niet enkel over 'amateuristisch gebouwd' zoals jij het noemt. Er lijkt ook geen enkele procedure te zijn die ze kunnen aflopen. Routines die ze kunnen volgen. Bovenstaande actie kwam er na gewoon wat heen en weer praten in de cabin, er is geen draaiboek. Het belangrijkste is hun betalende klanten beneden krijgen om latere claims en klachten te vermijden.

Ze hebben ook de video uit de sub van die duik, gemaakt door het bedrijf zelf, niet willen overhandigen ook al hadden ze dat wel beloofd aan de betalende klant in kwestie.

Overal met dit soort exploten zijn er procedures, risico analyses en draaiboeken. Militair, prive, noem maar op. Enkel zo kan je dit veilig opereren. Die CEO was een brakke avonturier met een goed praatje die een unieke experience aanbood. Zoals 'ie over veiligheid sprak (eigen woorden), dat zou iedereen met een beetje ervaring in engineering en processen met afschuw moeten vervullen.

Mijn medeleven gaat uit naar die gast van 19 en die wetenschapper die het echt voor de passie voor de titanic deed. Die CEO ondervindt nu eerste hands de gevolgen van z'n bedrijfsvoering. Karma. En die miljardairs zitten er gewoon voor de 'clout' en om weer iets te hebben om over te pochen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
The Zep Man schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Deze submersible gaat tot de oceaan bodem, en benaderd het wrak van de titanic tot zeer dichtbij. Dan is het risico relatief groot dat die ketting toch ergens achter blijft haken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
evilution schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:23:
[...]

Nou ja, het ding is in elkaar geklust met materialen die de gemiddelde tweaker in z'n rommelbak onder het bureau heeft.
Je moet het nu ook niet overdrijven. Ik zie in de cabin inderdaad dingen die niet 'robuust' zijn.

Zo'n 'hull' maken die 400 bar kan weerstaan is geen kinderspel, en zal vast wel een paar miljoen hebben gekost. Reden te meer dat het jammer is dat ze de rest ook niet correct hebben uitgevoerd, als je het dan toch al over dat soort bedragen hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:59
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Deze submersible gaat tot de oceaan bodem, en benaderd het wrak van de titanic tot zeer dichtbij. Dan is het risico relatief groot dat die ketting toch ergens achter blijft haken.
Zonder zo'n kabel heeft de Titan al eerder vastgezeten achter een grote schroef van de Titanic.

Dan lijkt het me logisch dat het met zo'n kabel helemaal mis gaat inderdaad.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Een onderzeeër met een kabel is meestal onbemand. (moet ook voor de besturing natuurlijk) Als die ergens vast komt te zitten, vallen er geen doden. Met een bemande onderzeeër wil je niet vast komen te zitten.

En zoals ook genoemd, een kabel van bijna 4km onder water, word gewoon een gigantisch zeil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Dracoz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Zonder zo'n kabel heeft de Titan al eerder vastgezeten achter een grote schroef van de Titanic.

Dan lijkt het me logisch dat het met zo'n kabel helemaal mis gaat inderdaad.
Yep,
daarnaast is de Titanic ook al meermaals verder beschadigd, doordat submarines, submersibles of ROV's op het deck of de brug geland zijn.
Even ter illustratie hoe dichtbij dit soort expedities bij de titanic komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Amos_x schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Mijn medeleven gaat uit naar die gast van 19 en die wetenschapper die het echt voor de passie voor de titanic deed. Die CEO ondervindt nu eerste hands de gevolgen van z'n bedrijfsvoering. Karma. En die miljardairs zitten er gewoon voor de 'clout' en om weer iets te hebben om over te pochen.
Dat vooral inderdaad. Ik denk dat iedereen die hier met zijn volle verstand instapt moet weten dat het extreem risicovol is. Ik snap daarom ook niet zo goed dat een miljardair die alles kan krijgen zo'n risico neemt. Maar misschien past dat ook wel bij het type persoon van een miljardair. Het avontuur aangaan en risico's nemen. En idd om weer eens met iets anders te kunnen pochen dan een nieuwe Bugatti of zoveelste mansion ;) Wel triest voor die 19-jarige die hier in wordt meegezogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@Palomar Ik heb een keer voor personeel gezocht in mijn recruitertijd voor U-Boat Worx, een bedrijf dat particuliere submersibles maakt. Het antwoord op de vraag 'waarom zou je dat doen als miljardair' is heel simpel, omdat al het andere heel toegankelijk voor je is.
Stel je voor dat je dagelijks in je privejet van land naar land vliegt, je hebt een megayacht door Damen Shipyards laten maken, maarja na 6 weken op je bootje gezeten te hebben, heb je dat ook weer gezien. Niets is meer bijzonder. Dan ga je dus dit soort gekke dingen doen.

Overigens, misschien ook wel interessant, dit zijn de submersibles gemaakt van het bedrijf U-Boat worx, https://www.uboatworx.com/model/c-researcher - De c-researcher zou tot 3000m diep kunnen, is spherical qua ontwerp. Kijk voor de grap ook eens naar het verschil in complexiteit tussen deze en die van Oceangate...
Die van 3000 m diep heeft 1 piloot, 1 passagier.

Ander interessante illustratie:
https://preview.redd.it/k...8d271b326df90dd6d61ffcb10
De sub die James Cameron gebruikt heeft, ziet ook wel een stukkie complexer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik vind het vervelend voor de nabestaanden (ja ik ga er niet van uit dat ze leven)

Binnen komend water met 375bar is unstoppable. En 12 bar buis kan je nog patchen, maar al minder goed als je in de buis zit.

Vast zitten in het wrak, daar kom je ook met al je veiligheids systemen niet meer uit.

Het ergste zou ik vinden als ze aan de oppervlakte waren( en ja dit ding kan gewoon naar de oppervlakte geen enkel probleem. Ze kunnen er alleen niet uit aan de oppervlakte. Daarvoor is die slee nodig die ze aanboord trekt.

Nouja.
Play stupid games, win stupid prices.
Though luck.
Etcetc

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat gebeurt er met je lichaam als dit ding zo diep implodeert? kan iemand dit wetenschappelijk uitleggen hier? ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:29:

Ander interessante illustratie:
https://preview.redd.it/k...8d271b326df90dd6d61ffcb10
De sub die James Cameron gebruikt heeft, ziet ook wel een stukkie complexer uit.
Lol. _/-\o_ Inderdaad, ik zocht gisteren ook meteen informatie over die Cameron sub. Staaltje top engineering dat, niveau ‘aerospace’. Dat had die miljardair ook zelf kunnen laten maken, net zoals Cameron. En er zelf een business van maken. Als ‘ie echt gepassioneerd was door het onderwerp, ipv snel even de volgende ‘high’ op te zoeken, zoals je zelf beschrijft. Verveling afkopen als je alles al hebt gehad. Bucket lists aftikken ‘omdat het moet’

Inderdaad, play stupid games…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:35:
wat gebeurt er met je lichaam als dit ding zo diep implodeert? kan iemand dit wetenschappelijk uitleggen hier? ben wel benieuwd.
Neem 2 betonnen tegels.
Leg er 1 op de grond. Plaats een ei er op
En laat de andere van 5km hoogte er opvallen..

Denk dat dat redelijk beeld geeft van de verwoesting...( Maar het echie is met veel meer druk).

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 22-06-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Alle lucht wordt uit je lichaam gedrukt, resterende weefsels en materialen worden samengedrukt tot het niet verder kan onder de heersende druk van het omliggende water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Geen wetenschap, maar met de drukken waar je het over hebt, word alles waarschijnlijk gereduceerd naar het formaat van een sardineblikje, of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dus je hersenen 'exploderen' direct? een hele snelle dood neem ik aan? hoe pijnloos is dit gegaan? (als het daar beneden is gebeurt iig)

[ Voor 16% gewijzigd door Farabi op 22-06-2023 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:41:
[...]

Geen wetenschap, maar met de drukken waar je het over hebt, word alles waarschijnlijk gereduceerd naar het formaat van een sardineblikje, of iets in die richting.
Alleen voor zover dit gasvormig is. Vloeistoffen laten zich wat moelijker samenpersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:07
Is het niet zo dat water verder niet in te drukken valt? Je longen en overal waar lucht in zit zal wel imploderen. Hoeveel niet-water er in je schedel zit weet ik verder niet.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:42:
dus je hersenen 'exploderen' direct? een hele snelle dood neem ik aan? hoe pijnloos is dit gegaan?
Er explodeert helemaal niets. ;) Maar ja, in zon geval is het inderdaad over voordat je überhaupt weet wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Er explodeert helemaal niets. ;) Maar ja, in zon geval is het inderdaad over voordat je überhaupt weet wat er gebeurt.
ik weet als ik richting de diepte van de zee zwem, krijg je gigantische druk op je hoofd en oren, alsof je hoofd gaat exploderen. ik bedoelde eigenlijk zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 22-06-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:44:
[...]

Zeker wel, de lucht moet ontsnappen, dat gaat zeker gepaard met geweld daar waar er geen directe opening naar buiten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:46:
[...]

ik weet als ik richting de diepte van de zee zwem, krijg je gigantische druk op je hoofd en oren, alsof je hoofd gaat exploderen. ik bedoelde eigenlijk zoiets.
Dat is de lucht in je sinussen die ingedrukt wordt. Als je gaat duiken leer je deze te "clearen" en kun je ineens verder naar beneden afdalen zonder druk of pijn te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Zeker wel, de lucht moet ontsnappen, dat gaat zeker gepaard met geweld daar waar er geen directe opening naar buiten zit.
Implosie en explosie zijn niet hetzelfde, dat was mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Implosie en explosie zijn niet hetzelfde, dat was mijn punt.
Echter na de implosie volgt explosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Jaren geleden was er dit incident: Wikipedia: Byford Dolphin

De druk was 9 atmosfeer, dus vergelijkbaar met 90 meter diepte. Als het op 4 km diep misgaat denk ik dat je amper doorhebt wat er gebeurt.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:39
pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:46:
[...]

Er ontsnapt heel weinig lucht als de romp implodeert. De druk in de romp is ca 1 bar, de druk op de romp is ca 400 bar op die diepte.

Als de romp implodeert neemt het volume af door de drukverhoging. Dat zou best wel eens lineair kunnen zijn. Dan blijft er van 400 liter lucht op 1 bar nog maar een litertje lucht op 400 bar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Denk dat je je ook wel zonder wetenschappelijke uitleg kunt voorstellen wat er gebeurt als een lichaam wordt platgedrukt...

Maar er is hier ook sprake van lucht in het vaartuig dat met een enorme klap ontsnapt. Dat zal een soort van wervelwind zijn. Denk dat er iig niet veel overblijft van de inzittenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Oorzaak en gevolg

Oorzaak. Een lek/breuk waardoor het ding implodeert.
Gevolg: lucht moet het menselijk lichaam uit wat je als explosie zou kunnen omschrijven..

Aan de andere kant. We hebben het over milliseconden.
Implosie explosie potato potahto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

jack zomer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:54:
Oorzaak en gevolg

Oorzaak. Een lek/breuk waardoor het ding implodeert.
Gevolg: lucht moet het menselijk lichaam uit wat je als explosie zou kunnen omschrijven..

Aan de andere kant. We hebben het over milliseconden.
Implosie explosie potato potahto
Volgens mij wordt die lucht net zo hard samengedrukt en bestaan de termen implosie en explosie om juist dat onderscheid aan te duiden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Joris748 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:53:
[...]

Er ontsnapt heel weinig lucht als de romp implodeert. De druk in de romp is ca 1 bar, de druk op de romp is ca 400 bar op die diepte.

Als de romp implodeert neemt het volume af door de drukverhoging. Dat zou best wel eens lineair kunnen zijn. Dan blijft er van 400 liter lucht op 1 bar nog maar een litertje lucht op 400 bar over.
Ik had het ook niet over een hoeveelheid lucht welke jij nu ter discussie stelt, ik gaf aan de (aanwezige) lucht wordt uit het lichaam gedreven, en dit gaat onherroepelijk gepaard met geweld.

Wat jij bedoelt - denk ik - is dat lucht zal blijven zitten waar die zit in het lichaam. Dit is zeker niet zo. Het laatste beetje lucht wordt uit je lichaam gedreven, maakt niet uit waar langs of waardoorheen.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 22-06-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Denk dat je je ook wel zonder wetenschappelijke uitleg kunt voorstellen wat er gebeurt als een lichaam wordt platgedrukt...
als ik nu al zie hoe de meningen uiteenlopen over dit onderwerp, zou ik inderdaad graag willen weten hoe dit wetenschappelijk nu precies in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:38

Player1S

Probably out in the dark

Amos_x schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Je moet het nu ook niet overdrijven. Ik zie in de cabin inderdaad dingen die niet 'robuust' zijn.

Zo'n 'hull' maken die 400 bar kan weerstaan is geen kinderspel, en zal vast wel een paar miljoen hebben gekost. Reden te meer dat het jammer is dat ze de rest ook niet correct hebben uitgevoerd, als je het dan toch al over dat soort bedragen hebt...
Dan is het toch eigenlijk bizar dat je dan wel paar miljoen neerlegt voor een goede hull maar vervolgens een budget controller pakt, waar de reviews ook nog eens matig van lijken te zijn, om de boel te besturen.

Of de hobby-bob oplossing voor de ballast. Paar stalen pijpen die je zou kunnen verwijderen door met zn allen aan 1 kant te gaan zitten.

En dan die ruit die volgens een medewerker niet tot die diepte zou kunnen. En ipv daar dan ook paar centen meer aan uit te geven, ontsla je de beste man omdat ie er wat van zegt.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:57:
[...]

als ik nu al zie hoe de meningen uiteenlopen over dit onderwerp, zou ik inderdaad graag willen weten hoe dit wetenschappelijk nu precies in elkaar zit.
Je hebt het hier over een reeks acties die binnen enkele milliseconden zullen gebeuren, komt er op neer dat ze allen op slag dood zouden zijn wanneer er op 3800meter diepte een gat (al is het slechts een mm groot) in de onderzeeër komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Sharky schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:55:
[...]

Volgens mij wordt die lucht net zo hard samengedrukt en bestaan de termen implosie en explosie om juist dat onderscheid aan te duiden.
I know.

Ik vind het geheel een implosie, maar als mensen het verlaten van lucht uit een mens op die diepte een explosief event willen noemen. Dan heb ik er geen moeite mee.

Ik vind het het gevolg van druk verlies, dus implosie. Maar voor het resultaat maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
jack zomer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:59:
[...]

I know.

Ik vind het geheel een implosie, maar als mensen het verlaten van lucht uit een mens op die diepte een explosief event willen noemen. Dan heb ik er geen moeite mee.

Ik vind het het gevolg van druk verlies, dus implosie. Maar voor het resultaat maakt het niet uit.
Zijn 2 opeenvolgende events, eerst implosie, dan explosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Ik betwijfel of er lucht uit een lichaam wordt gedreven. Die lucht ondervindt hetzelfde drukverschil en wordt ook samengedrukt.

edit:
En waarom zou er een explosie volgen? Waar komt die energie vandaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Sharky op 22-06-2023 11:02 ]

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
jack zomer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:59:
[...]

I know.

De definitiestelling van een implosie is het ook met je eens;
Wikipedia: Implosie

Een implosie kan ook zorgen dat onderdelen doorschieten en alsnog naar buiten toe bewegen.
Uiteindelijk zorgt het druk verschil er gewoon voor dat alls samengedrukt wordt op het moment dat er een gat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Let op:
  • Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
  • Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
  • Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.