Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:47

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Blijkbaar is er een bedrijf waar je voor 250k een ticket kunt boeken om met een duikbootje naar de Titanic te gaan...

Maar nu is de duikboot vermist...
Duikboot die toeristen meeneemt naar wrak van Titanic vermist in Atlantische Oceaan

Een duikboot die toeristen meeneemt naar de bodem van de Atlantische Oceaan om het wrak van de Titanic te bezoeken wordt vermist. De kustwacht van de Amerikaanse stad Boston laat weten dat er een zoekoperatie aan de gang is om de duikboot te lokaliseren.

Het is niet duidelijk of en hoeveel mensen aan boord waren. In totaal kunnen er vijf personen mee, onder wie drie toeristen. De kleine onderzeeërs worden gebruikt om groepjes toeristen mee te nemen naar het wrak van de Titanic. Het beroemde scheepswrak ligt op 3.800 meter diepte, op ongeveer 600 kilometer van de kust van Newfoundland in Canada.

Het gaat mogelijk om een boot van Ocean Gate Expeditions. Volgens hun website kost een achtdaagse expeditie naar het wrak 250.000 dollar. Het bedrijf spreekt in een advertentie van een ‘kans om iets echt buitengewoons te ontdekken’.

Het bedrijf wil niet reageren op de vermissing. Ocean Gate Expeditions begon twee jaar geleden met de expedities.
Bron:
https://www.ad.nl/buitenl...antische-oceaan~a234459e/

Meer info:
https://nos.nl/l/2479614
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/20/passagiers-titan/

Kans lijkt mij persoonlijk klein dat ze nog iemand leven terug gaan vinden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:29
Denk dat de kans groot is dat het ding uit elkaar is geknapt. Ze zijn de communicatie volledig verloren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:08

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Heb op geenstijl die filmpjes gezien. Als je daar in mee gaat ben je niet goed in je kokosnoot. Maar ja, ik vind persoonlijk een duikexpeditie daar ook onsmakelijk *knip* s.v.p. geen (verkapte) verwensingen.

Benieuwd of dat ding geimplodeerd is of intact op de bodem ligt (geen idee hoe diep het is). Kan men later een nieuwe tour aanbieden naar 2 historische wrakken.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 21-06-2023 01:04 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
De eigenaar vond certificeringen en veiligheid overigens maar lastig. Het zou innovatie in de weg staan.

https://www.insider.com/t...fe-regulations-2023-6?amp

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 20-06-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 13:24

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Wat ik ook heel eng vind is dat die duikboot niet van binnen te openen is. Dus ook al zouden ze aan de oppervlakte komen, er is altijd een externe crew nodig om het ding open te maken. Je zie potentieel vanuit je raampje dus de buitenlucht, maar als ze je niet op tijd vinden stik je alsnog.

Geïmplodeerd zal 'ie waarschijnlijk niet zijn. Het omhulsel is gemaakt van centimeters dik titanium. Dat zie ik niet heel snel beschadigen of indeuken.

Voor 250k per neus per reis zou ik wel verwachten dat er budget zou zijn voor meer veiligheid. Zelfs de duikboten die naar de marianentrog duiken zijn een stuk geavanceerder.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:12:
Denk dat de kans groot is dat het ding uit elkaar is geknapt.
In elkaar geklapt eerder....
Zolang het maar diep genoeg is...
Maar goed, ook een speldenprikje in de huid is dodelijk wanneer er zoveel druk op staat. En het water dus als een waterjet naar binnen komt

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 20-06-2023 15:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
DexterDee schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:23:
Wat ik ook heel eng vind is dat die duikboot niet van binnen te openen is. Dus ook al zouden ze aan de oppervlakte komen, er is altijd een externe crew nodig om het ding open te maken. Je zie potentieel vanuit je raampje dus de buitenlucht, maar als ze je niet op tijd vinden stik je alsnog.

Geïmplodeerd zal 'ie waarschijnlijk niet zijn. Het omhulsel is gemaakt van centimeters dik titanium. Dat zie ik niet heel snel beschadigen of indeuken.

Voor 250k per neus per reis zou ik wel verwachten dat er budget zou zijn voor meer veiligheid. Zelfs de duikboten die naar de marianentrog duiken zijn een stuk geavanceerder.
Carbon is toch ook gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik was benieuwd naar de diepte dus heb even lopen zoeken. Hier het resultaat, scheelt jullie weer een zoekrondje.
Titanic:
The Titanic is said to be at rest some 3,800 metres underneath the surface of the sea.

Titan:
A court document filed by OceanGate in the US in April states that the submersible can dive to 13,120ft (nearly 4000 metres) “with a comfortable safety margin”.
Associated Press reported.

Dit (+ een beetje) drukt er op de boot....
The pressure at a depth of 2.5 miles is about 400 atmospheres, 400 times the pressure on the surface and equivalent to half a tonne per square centimeter.
Dus al kan de duikboot de druk misschien aan, als je dan intact op de bodem ligt kom je niet snel meer omhoog...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:29
DexterDee schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:23:

In de offshore constructie industrie worden niet voor niets haast alleen nog maar remotely operated vehicles (ROVs) gebruikt op grote dieptes. Een duikboot op die diepte is zo duur, zo lastig, zo gevaarlijk. ROVs raken regelmatig kwijt zeker op extreme diepte. Als je meer dan 200m diep gaat wordt het snel een enorme technologische uitdaging. Dit soort ondernemingen zijn nooit "veilig". Het minste of geringste is einde oefening.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:44
Vorig jaar waren ze dus ook al het contact voor circa 2 uur verloren.. Het enige wat we wel kunnen zeggen is dat iedereen het risico kende, daar hebben ze zeer expliciet voor moeten tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 15:16
Het is een morbide spektakel voor nu. Waarschijnlijk worden ze gewoon gevonden, ze hebben de tijd. Maar ik begreep dat er geen bergingsvaartuig is dat die diepte aankan? Dus ja, als ze ze hebben gevonden wordt het een hele klus om deze weer boven te krijgen.

Ik heb wel respect voor de passagiers. Dat je je in zo'n tunneltje kan opsluiten voor meerdere uren...huuuu! Mijn claustrofobische gevoelens worden hierdoor wel flink getriggerd.

Ik hoop dat de mensen worden gered!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
sh4d0wman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:49:
Ik was benieuwd naar de diepte dus heb even lopen zoeken. Hier het resultaat, scheelt jullie weer een zoekrondje.

[...]

Dus al kan de duikboot de druk misschien aan, als je dan intact op de bodem ligt kom je niet snel meer omhoog...
Hoe bedoel je dat? Omdat er een halve ton/cm2 op de bovenkant van de duikboot drukt?
Diezelfde druk zit ook aan de onderkant. Theoretisch zelfs iets meer: hoogte duikboot x s.g. water.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
JukeboxBill schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Hoe bedoel je dat? Omdat er een halve ton/cm2 op de bovenkant van de duikboot drukt?
Diezelfde druk zit ook aan de onderkant. Theoretisch zelfs iets meer: hoogte duikboot x s.g. water.
Ik denk dat die bedoeld dat je niet even een duikbril en een paar zuurstofflessen pakt en er even naartoe zwemt om de mensen er uit te halen O-)

Als ze vermist blijven is het zeer triest. het blijven toch mensenlevens en de bemanning en passagiers zullen weinig kunnen doen aan eventuele slechte veiligheidsvoorschriften etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 20-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

wowly schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:53:
Het is een morbide spektakel voor nu. Waarschijnlijk worden ze gewoon gevonden, ze hebben de tijd. Maar ik begreep dat er geen bergingsvaartuig is dat die diepte aankan? Dus ja, als ze ze hebben gevonden wordt het een hele klus om deze weer boven te krijgen.

Ik heb wel respect voor de passagiers. Dat je je in zo'n tunneltje kan opsluiten voor meerdere uren...huuuu! Mijn claustrofobische gevoelens worden hierdoor wel flink getriggerd.

Zolang deze niet lek is, is naar boven halen niet zo’n grote klus, want dat ding is ontworpen dat bij systeemuitval dat ding naar boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zoals @Waah idd. Dus je implodeert niet maar de vraag is of je daar dan blij om moet zijn ;)

@Hann1BaL er zijn alleen wat twijfels over hoe goed het ontwerp nou echt was/is..

[ Voor 31% gewijzigd door sh4d0wman op 20-06-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

sh4d0wman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:59:
Zoals @Waah idd. Dus je implodeert niet maar de vraag is of je daar dan blij om moet zijn ;)

@Hann1BaL er zijn alleen wat twijfels over hoe goed het ontwerp nou echt was/is..
Daar kan ik weinig nuttigs over zeggen. De enigen die dat nu weten of wisten kunnen dat op dit moment niet communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 13:24

DexterDee

I doubt, therefore I might be

sh4d0wman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:59:
Vind ik nog een lastige keuze. Als ik dan toch de pijp aan Maarten zou moet geven, dan maar langzaam bewusteloos worden en door verstikking om het leven komen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Vind het wel opvallend dat mensen zo veel over die 250k lijken te vallen, ook op nu.nl rollen de moraalridders over elkaar heen om de passagiers lekker puh te wensen hierom.

Dat snap ik niet zo goed.

Maar anyhow zal een scheepswrak extra worden denk ik zo. Als alleen de communicatie weggevallen was was dat ding wel ergens boven komen drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter

Eeum zo waarschijnlijk is dat niet. Ze zoeken naar een pollepel op een gebied van 5km.. (ik las deze vergelijking ergens)… We kunnen MH370 niet eens vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
DexterDee schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Vind ik nog een lastige keuze. Als ik dan toch de pijp aan Maarten zou moet geven, dan maar langzaam bewusteloos worden en door verstikking om het leven komen.
Bij imploderen gaat het zo snel dat je niet eens weet wat er gebeurt. Ik zou daar eerder voor opteren…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Barrycade schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:07:
Vind het wel opvallend dat mensen zo veel over die 250k lijken te vallen, ook op nu.nl rollen de moraalridders over elkaar heen om de passagiers lekker puh te wensen hierom.

Maar anyhow zal een scheepswrak extra worden denk ik zo. Als alleen de communicatie weggevallen was was dat ding wel ergens boven komen drijven.
Afgunst heet dat :+ En zijn er echt mensen die de reacties op nu.nl lezen en niet alle hoop in de mensheid verliezen binnen 3 reacties? :X

Er zou max 96 uur aan zuurstof aanwezig zijn. Donderdagmiddag lokale tijd is de tijd op. Kustwacht gaat uit van 72 tot 96 uur.
DexterDee schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:05:
[...]

Met 4 vreemden in een klein blikje langzaam stikken... nee als ik MOET gaan dan maar imploderen. Tegen de tijd dat je dat doorhebt of voelt is het ook al voorbij.

Het idee van langzaam suf worden en wegdommelen is volgens mij vooral een romantisch beeld. Nog los van het feit dat misschien andere mensen in de sub de rekensom gaan maken "nog 48 uur voor 5 man is 240 uur voor 1 man"

Zouden ze met sattelietbeelden niet kunnen zoeken? of is dat te klein? Zeker als je weet dat je blijkbaar (volgens dit topic) niet zelf de deur open kan doen... dan hoop ik wel dat die in ieder geval lucht kan tanken als die boven water is.

Het zou wel erg pijnlijk zijn dat je stikt boven water :X

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 20-06-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter

..
Ik heb die emotie ook niet. Er zijn wel meer rijkeluis-dingetjes die een normaal mens nooit zou kunnen betalen.. Overigens vind ik wel dat je nuttigere dingen kunt doen met 250k dan afdalen naar 4km onder de zeespiegel om dan naar een monitor te kijken (zitten geen raampjes in dat ding).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricardovv
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-06 22:29
*knip*, dit is de HK niet.

[ Voor 72% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:59

Dat lijkt helaas typisch nu.nl gedrag te zijn, een van de redenen waarom ik zo min mogelijk nog op die site kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
FreakNL schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb die emotie ook niet. Er zijn wel meer rijkeluis-dingetjes die een normaal mens nooit zou kunnen betalen.. Overigens vind ik wel dat je nuttigere dingen kunt doen met 250k dan afdalen naar 4km onder de zeespiegel om dan naar een monitor te kijken (zitten geen raampjes in dat ding).
er zit wel een raampje in (viewing portal of 21")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 00:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Waah schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Er zou max 96 uur aan zuurstof aanwezig zijn. Donderdagmiddag lokale tijd is de tijd op. Kustwacht gaat uit van 72 tot 96 uur.
Ik denk dat je al eerder van stress al zal sterven.
Je moet er niet aan denken dat je met een kluit mensen in zo'n smalle en krappe duikboot zit, op de grond van de oceaan ligt, en dat stuk voor stuk de apparatuur uitvalt, wetende dat de zuurstof binnen enkele dagen op zal raken.

Net als in de film The Core, dat ze net op tijd uit de kern van de aarde kwamen, maar net niet voldoende power hadden om de oppervlakte te halen. Brute film trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 20-06-2023 16:21 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Hier nog wat interessante FAQ's. Waaronder het raam, dat het geen submarine maar een submersible is en dat die normaal niet naar het oppervlak gaan... en als ze dat wel gaan het vrij oncomfortabel zal zijn voor de mensen aan boord.

https://www.livemint.com/...tails-11687264802216.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Spoilers! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Er moet nog blijken of het een 'happy end' wordt :).
Ik hoop het allerbeste voor die mensen. Al denk ik niet dat ze dan ooit nog eens zullen duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Dennism schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Dat lijkt helaas typisch nu.nl gedrag te zijn, een van de redenen waarom ik zo min mogelijk nog op die site kom.
Waah schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:13:
[...]

Afgunst heet dat :+ En zijn er echt mensen die de reacties op nu.nl lezen en niet alle hoop in de mensheid verliezen binnen 3 reacties? :X
Tja het is een beetje masochistisch wellicht, maar het biedt me een raam naar een andere wereld die er blijkbaar ook in Nederland is.

Als je puur alleen op de beschaafde en onderbouwde Tweakers discussies af zou gaan snap je minder goed waarom je op het journaal soms van die halve dwazen met de politie ziet vechten.

En ik heb wat nu.nl reageerders denk ik in de aangetrouwde familie, dus dan snap ik af en toe waar de discussie over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Barrycade schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:45:
[...]

[...]

Tja het is een beetje masochistisch wellicht, maar het biedt me een raam naar een andere wereld die er blijkbaar ook in Nederland is.
offtopic:
die zienswijze is IMHO heel goed. Maar imho is dat hetzelfde als Twitter: Het is een zeer vocale minderheid waarbij de meerderheid al lang is afgehaakt met reageren omdat discussies zinloos zijn. Dan kan ik beter een praatje maken met de mensen uit de fabriek hier O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavaros
  • Laatst online: 26-06 08:02
Ik denk dat deze mensen al na 1,45 uur in de afdaling aan hun einde zijn gekomen. Het moment dat de communicatie stopte.

Als het alleen de communicatie was geweest, zouden ze op zeker de afdaling afbreken en terug naar het oppervlak komen. Dan waren ze nu al gevonden. Maar dat is tot nu toe niet gebeurd.

Ik vrees dat het gewoon heel slecht afgelopen is. Zelfs als ze ergens op 3800m op de bodem van de zee liggen, heb ik geen idee hoe je die pechvogels boven water kan krijgen in die krappe window. Bij de Koersk was de hoop ook vrijwel vanaf het begin onzinnig, en die lag lang niet zo diep als dit dingetje.

Ik weet niet of dit een nare manier is om aan je einde te komen, maar persoonlijk zou ik me liever op een raket naar de ruimte laten schieten. Als het dan misgaat, weet iedereen ook gelijk dat het geen zin meer heeft om te hopen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 14:36
Het is een morbide spektakel voor nu.
Dit vooral.

Wat mij spijt is dat alle nieuwsmedia hier op duiken. Wanneer je het uitkleedt, dan blijft er niet zo gek veel over. Drie mensen zijn vermist op zee. Happens all the time. Nieuwswaard nihil, zou je zeggen.

Maar. Maar. Hier wordt een aantal grote fobieën van veel mensen - claustrofobie, thalassofobie - gecombineerd met de locatie van misschien wel de meest bekende scheepsramp uit de historie. That's a story!. En, dus, hebben wij het te doen met Breaking News en Live Feeds. Sensatie!

Vijf dagen geleden verloren een nog onbekend aantal mensen - maar zeker honderden - het leven op zee op weg naar Griekenland. Voor zover nu bekend zijn 104 mensen gered, hulp komt voor alle anderen te laat. Nieuwsberichten wijzen er op dat er zo'n 100 kinderen in het ruim van het schip hebben gezeten. Nu heb ik geen benul van de verhouding tussen de ernst van de moment doorgebracht tussen hoop en verdoemenis van de mensen op dat schip en de mensen die nu vast (lijken te) zitten op de Titan. Maar, gevoelsmatig, is de tragedie op de Middenlandse zee zeker een orde van grootte groter - zoniet twee. En dat zijn we eigenlijk alweer vergeten.
k hoop dat de mensen worden gered!
Ik voeg me hier verder volledig bij.

Maar, verder, geloof ik dat we er het beste aan doen dit onderwerp naast ons neer te leggen. En ik denk dat de nieuwsmedia die ons nu meenemen in dit verhaal er goed aan zouden doen als ze ons daar zouden volgen. Alas...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier een overzicht van de personen aan boord:
https://www.bbc.com/news/uk-65955554

Weer wat inzicht in het bootje:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65957709
Mr Reiss said communication was also lost during all three of his dives, including that to the Titanic.
He described being initially hesitant about going aboard the sub at all because some of the components appeared "off the shelf, sort of improvised".

"You steer this sub with an Xbox game controller, some of the ballast is abandoned construction pipes."
Maar maak je absoluut geen zorgen: :X
"This is not to say this is a shoddy ship or anything, it's just that this is all new technology and they're learning it as they go along.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

sh4d0wman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:32:

[...]

[...]

[...]
Dat wil je in een duikboot: "figuring it out as you go along". Wat een dumbass.

Dat "move fast and break things" is echt een mantra dat zo snel mogelijk weer wieberen moet.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hier nog een filmpje met meer beelden van het ding: https://twitter.com/SuchandrikaC/status/1671018948513366016

Het ziet er ernstig hobby Bob uit.
sh4d0wman schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:32:

[...]

[...]

[...]
Hebben ze nou die monitoren direct in de titanium hull geschroefd? Zo stom zullen ze toch niet zijn? Toch?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
evilution schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:35:
Hier nog een filmpje met meer beelden van het ding: https://twitter.com/SuchandrikaC/status/1671018948513366016

Het ziet er ernstig hobby Bob uit.

[...]

Hebben ze nou die monitoren direct in de titanium hull geschroefd? Zo stom zullen ze toch niet zijn? Toch?
Ja, daar lijkt het wel op.
After OceanGate CEO Stockton Rush asked Lochridge to do a quality inspection of the Titan submersible, Lochridge claimed he developed grave concerns about "lack of non-destructive testing performed on the hull of the Titan."

While completing the inspection, Lochridge said he asked coworkers if anyone had formally scanned the materials being used to secure the vessel from the high-pressure environment. Lochridge said he was told that no such scans had been done. Instead, he said, sound-based systems would check for flaws in the hull in real time in order to detect issues.

In 2018, Lochridge claimed that he was "met with hostility and denial of access to the necessary documentation" while completing the inspection report. However, he still completed and submitted it on January 18, 2018. The next day, he said he spoke before company leadership — including Rush, then-Human Resources Director Bonnie Carl, Engineering Director Tony Nissen, and Operations Director Scott Griffith — where he raised his concerns.

Lochridge claimed that he recommended that OceanGate voluntarily seek out regulation and classification through an agency such as the American Bureau of Shipping, which inspects and certifies submersibles with "assurance tests and satisfy industry-standard safety controls."

Instead, immediately after the meeting, Lochridge claims he was fired. "OceanGate gave Lochridge approximately 10 minutes to immediately clear out his desk and exit the premises," a court filing says.

"The paying passengers would not be aware, and would not be informed, of this experimental design, the lack of non-destructive testing of the hull, or that hazardous flammable materials were being used within the submersible," a court filing says.
https://www.insider.com/l...d-hull-safety-2018-2023-6

[ Voor 64% gewijzigd door NotSoSteady op 20-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 14:35
Zitten die gasten er echt zo bij in dat ding? :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjjA3XivkHDBTHk-dvfoo4WaW6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEfrXmbXgy1cG2h2NfnZvSkc.jpg?f=fotoalbum_large

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:15:
Als het alleen de communicatie was geweest, zouden ze op zeker de afdaling afbreken en terug naar het oppervlak komen. Dan waren ze nu al gevonden. Maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
De zee is enorm en het is moeilijk zoeken. Als ze geen signaal afgeven dan kan het prima zijn dat ze lange tijd aan het oppervlakte dobberen zonder dat ze gevonden worden. Dit lijkt mij een reëel scenario.
Ik vrees dat het gewoon heel slecht afgelopen is. Zelfs als ze ergens op 3800m op de bodem van de zee liggen, heb ik geen idee hoe je die pechvogels boven water kan krijgen in die krappe window. Bij de Koersk was de hoop ook vrijwel vanaf het begin onzinnig, en die lag lang niet zo diep als dit dingetje.
Als ze intact op de bodem liggen is er nog hoop. Als het goed is is er een systeem dat ze in geval van nood naar boven brengt, een soort grote ballon. Mogelijk is het een klein falen dat met een klein beetje hulp verholpen kan worden. Als ze in de buurt zijn van het wrak en ze worden snel gevonden dan kan dit.

En aangezien het ding niet heel groot is (onvergelijkbaar met Kursk) is het ook niet ondenkbaar dat ze van buitenaf een drijfmiddel kunnen monteren, of wellicht een kabel met een haak. Dat is technisch mogelijk (doen we ook met kabels) maar duurt een stuk langer. Dan moeten ze heel snel gevonden worden en moet het spul er snel naartoe, ik weet niet of dat haalbaar is op tijd.

Als er natuurlijk een structureel falen is dan is het gewoon klaar en mag je blij zijn als we stukken terugvinden.

De ramp met de Koersk is onvergelijkbaar. Die lag veel minder diep, slechts 110m. Er was echter een grote brand en een aantal ontploffingen. De laatste bemanningsleden waren na 8 uur dood door brand, dan wel verstikking als gevolg van brand. Was er geen brand geweest dan denk ik dat het deel van de bemanning die het directe ongeluk overleefd hadden gered had kunnen worden, ook 30 jaar geleden. De Koersk is uiteindelijk geborgen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Die gamecontroller verbaast mij behoorlijk :X. Ik neem aan dat dit als secundaire grap is, en dat er nog een normale primaire besturing in zit waarmee je nauwkeuriger mee kan duiken.

Een ding is misschien zeker, in de tijd dat ze op redding wachten, kunnen ze nog even een Xbox spelletje spelen :X :X

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 20-06-2023 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 14:40
Ik mag toch hopen dat ze op deze onderzeëer fatsoenlijke USBL (ultra-short-baseline) transponders hebben geplaatst en een transceiver op de supportboot. Als je zo'n systeem hebt geïnstalleerd is het vrij rap mogelijk om de sub te localiseren. Ik vrees echter dat dit niet op de sub en de boot zit en dat maakt het leven een stuk moeilijker. Zo'n USBL systeem zit standaard op ROV's (die remote underwater vehicles) die in de offshore gebruikt worden.

Hopen op het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Ik heb er niks op tegen dat wanneer je het geld hebt je het uitgeeft aan coole dingen, duiktocht of de ruimte in. Het is wel merkwaardig dat zulk slimme mensen in zo’n hobbybob ding klimmen.

Bij SpaceX weet je dat er wel wat geld in R&D zit, maar dit ding lijkt wel door iemand in de avond in sketchup ontworpen haha.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:08
Zou je de volgende keer een TR willen maken in plaats van reageren?

[ Voor 43% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
"Carbon fiber and titanium, there's a rule you don't do that, well I did", aldus de ceo.

https://v.redd.it/g0jy8eri387b1
AW_Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:47:
Die gamecontroller verbaast mij behoorlijk :X. Ik neem aan dat dit als secundaire grap is, en dat er nog een normale primaire besturing in zit waarmee je nauwkeuriger mee kan duiken.

Een ding is misschien zeker, in de tijd dat ze op redding wachten, kunnen ze nog even een Xbox spelletje spelen :X :X
Op basis van alles wat ik heb gezien, acht ik die kans bijzonder klein.

[ Voor 67% gewijzigd door NotSoSteady op 20-06-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
ph4ge schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:42:
[...]

De zee is enorm en het is moeilijk zoeken. Als ze geen signaal afgeven dan kan het prima zijn dat ze lange tijd aan het oppervlakte dobberen zonder dat ze gevonden worden. Dit lijkt mij een reëel scenario.

[...]

Als ze intact op de bodem liggen is er nog hoop. Als het goed is is er een systeem dat ze in geval van nood naar boven brengt, een soort grote ballon. Mogelijk is het een klein falen dat met een klein beetje hulp verholpen kan worden. Als ze in de buurt zijn van het wrak en ze worden snel gevonden dan kan dit.

En aangezien het ding niet heel groot is (onvergelijkbaar met Kursk) is het ook niet ondenkbaar dat ze van buitenaf een drijfmiddel kunnen monteren, of wellicht een kabel met een haak. Dat is technisch mogelijk (doen we ook met kabels) maar duurt een stuk langer. Dan moeten ze heel snel gevonden worden en moet het spul er snel naartoe, ik weet niet of dat haalbaar is op tijd.

Als er natuurlijk een structureel falen is dan is het gewoon klaar en mag je blij zijn als we stukken terugvinden.

De ramp met de Koersk is onvergelijkbaar. Die lag veel minder diep, slechts 110m. Er was echter een grote brand en een aantal ontploffingen. De laatste bemanningsleden waren na 8 uur dood door brand, dan wel verstikking als gevolg van brand. Was er geen brand geweest dan denk ik dat het deel van de bemanning die het directe ongeluk overleefd hadden gered had kunnen worden, ook 30 jaar geleden. De Koersk is uiteindelijk geborgen.
Hmmm, ik denk er helaas heel anders over.

Stel dat ze nu heelhuids op 3800 meter diepte liggen, dan blaas je met zo'n klein duikbootje überhaubt al geen reddingsballon op. Ik wens je veel succes op die diepte.

Verder is er helemaal niks aan reddingsmiddelen. Het moet als het al bestaat eerst aangevoerd worden, en dan is donderdagmiddag in het ideale geval wel heel krap. Maar je gooit niet zomaar eventjes een touw met een haak uit op een woelige zee, op 3800 meter boven dat gezonken duikbootje, en trekt het eventjes omhoog.. Dat is ongeveer hetzelfde, wanneer SpaceX morgen hun dikke raket afschieten en ineens op de Maan landen.

U doet echt aan wensdenken.

Dan blijft dus alleen dat wel omhoogkomen naar de oppervlakte over. Binnen een dag heb je een redelijk raster en snelle scan voor elkaar met vliegtuigen. Tot nu toe is er niks gevonden. Maar als er na het weekend nog altijd niks drijvends is gevonden, houdt het gewoonweg op.

Maargoed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar je moet wel een rasoptimist zijn.

p.s. De Koersk heeft zichzelf opgeblazen. Een raketlancering vanuit de duikboot ging helemaal mis. Die hebben niet urenlang lopen wachten op hulp. De bemanning was waarschijnlijk voor 95% vrij direct dood. Er zal vast nog een hardnekkige overlevende zijn geweest in een relatief onbeschadigd compartiment. Dan kan je aan uitstel van executie doen, maar uiteindelijk ga je hartstikke dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:33
Ter aanvulling voor de mensen die dat bedrag van 250.000 euro hoog vinden. De Titan daalt af naar de titanic om op die diepte onderzoek te doen naar de veranderende status van de Titanic en het koraal. Afdalen naar die enorme diepte kost klauwen met geld.

Die 250.000 euro lijkt mij dus vooral een donatie voor wetenschappelijk onderzoek, waar je een reisje bij krijgt.

https://oceangate.com/exp...ic-survey-expedition.html

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:03:
"Carbon fiber and titanium, there's a rule you don't do that, well I did", aldus de ceo.

https://v.redd.it/g0jy8eri387b1

[...]

Op basis van alles wat ik heb gezien, acht ik die kans bijzonder klein.
Dus.. controller stuk, stuck in the ocean? :?

Ik ben benieuwd of er nog een reddingsmissie gaat komen om de duikboot boven water te krijgen? Of zal die ook in het jaar 2112 naast de Titanic blijven liggen?

Ik zie Ome Elon al in zijn handjes wrijven. Net als met die reddingsmissie van die jonge voetballertjes in die grot, waar hij met interessante ideeën kwam, waar niks van uitkwam.

[ Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 20-06-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
AW_Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Dus.. controller stuk, stuck in the ocean? :?

Ik ben benieuwd of er nog een reddingsmissie gaat komen om de duikboot boven water te krijgen? Of zal die ook in het jaar 2112 naast de Titanic blijven liggen?

Ik zie Ome Elon al in zijn handjes wrijven. net als met die reddingsmissie van die jonge voetballertjes in die grot.
Hij heeft er meerdere bij zich, dat zei ie in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:15:
[...]

Hij heeft er meerdere bij zich, dat zei ie in ieder geval.
Dan moet je wel een redundante ontvanger hebben. Als die stuk is dan heb je niks aan een tweede of derde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:10:
[...]

Hmmm, ik denk er helaas heel anders over.

Stel dat ze nu heelhuids op 3800 meter diepte liggen, dan blaas je met zo'n klein duikbootje überhaubt al geen reddingsballon op. Ik wens je veel succes op die diepte.

Verder is er helemaal niks aan reddingsmiddelen. Het moet als het al bestaat eerst aangevoerd worden, en dan is donderdagmiddag in het ideale geval wel heel krap. Maar je gooit niet zomaar eventjes een touw met een haak uit op een woelige zee, op 3800 meter boven dat gezonken duikbootje, en trekt het eventjes omhoog.. Dat is ongeveer hetzelfde, wanneer SpaceX morgen hun dikke raket afschieten en ineens op de Maan landen.

U doet echt aan wensdenken.
Dat zeg ik, het aanvoeren van het materieel zal het lastigst zijn. We kunnen bijv ook kabels op die diepte opduiken om te repareren, en dergelijke schepen liggen in St John's, maar het blijft een race tegen de klok die heel moeilijk is.
mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:10:
p.s. De Koersk heeft zichzelf opgeblazen. Een raketlancering vanuit de duikboot ging helemaal mis. Die hebben niet urenlang lopen wachten op hulp. De bemanning was waarschijnlijk voor 95% vrij direct dood. Er zal vast nog een hardnekkige overlevende zijn geweest in een relatief onbeschadigd compartiment. Dan kan je aan uitstel van executie doen, maar uiteindelijk ga je hartstikke dood.
Het is bekend dat een deel van de bemanning 8 uur na de explosie is omgekomen door brand. In het theoretische geval dat er geen brand was geweest hadden ze het ook dagen vol kunnen houden en op 'slechts' 110m waren er reddingsmogelijkheden, waar deze bemanning bovendien op getraind was.

Het grote verschil is de diepte. Op 4KM diepte kan niemand ontsnappen uit de Titan en moet hij in z'n geheel naar boven. Als tijd geen factor is dan kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
AW_Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Dan moet je wel een redundante ontvanger hebben. Als die stuk is dan heb je niks aan een tweede of derde.
Ja, ik vermoed dat hij de controller ook met een draad kan aansluiten, anders is het wel een ongekende naïeveling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
Heeft iemand meer informatie over wat voor problemen carbon fiber in combinatie met titaan levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
Lees net ook wat meer over de rechtszaak met betrekking tot de veiligheid. Dat was in 2018 en sindsdien is er geloof ik een nieuw ontwerp gekomen, maar het geeft een idee hoe de gang van zaken was daar.
Given the prevalent flaws in the previously tested 1/3 scale model, and the visible flaws in the carbon end samples for the Titan, Lochridge again stressed the potential danger to passengers of the Titan as the submersible reached extreme depths. The constant pressure cycling weakens existing flaws resulting in large tears of the carbon. Non-destructive testing was critical to detect such potentially existing flaws in order to ensure a solid and safe product for the safety of the passengers and crew.
At the meeting Lochridge discovered why he had been denied access to the viewport information from the Engineering department—the viewport at the forward of the submersible was only built to a certified pressure of 1,300 meters, although OceanGate intended to take passengers down to depths of 4,000 meters. Lochridge learned that the viewport manufacturer would only certify to a depth of 1,300 meters due to experimental design of the viewport supplied by OceanGate, which was out of the Pressure Vessels for Human Occupancy (“PVHO”) standards. OceanGate refused to pay for the manufacturer to build a viewport that would meet the required depth of 4,000 meters.
https://newrepublic.com/p...s-safely-travel-oceangate

[ Voor 20% gewijzigd door NotSoSteady op 20-06-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
I_IBlackI_I schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:23:
Heeft iemand meer informatie over wat voor problemen carbon fiber in combinatie met titaan levert?
Niet direct, doet me wel denken aan Glare, een NL uitvinding.
Wikipedia: Glare
Veel testen, certificeren voor het doel etc wat hier schijnbaar niet gebeurd is. En nee, het is niet verstandig een nieuwe technologie toe te passen in een nieuwe markt, dat is “dubbel” risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niet de beste bron, maar het is iets:
https://www.quora.com/Wha...carbon-fiber-and-titanium

Waarschijnlijk omdat carbon 'flexibel' is en titaan niet, dan wordt het lastig om het 'een geheel' te maken?

Maar is niet mijn expertise, ben er ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
Carbon breekt gewoon en dat is heel lang 0% en ineens 100% falen.

Titaan is buigzaam, maar niet zo sterk.

Dit roep ik als leek. Daarom is die combinatie misschien niet het meest handige. In mijn lekenkennis zou je het met een insect in combinatie met een zoogdier/intern skelet kunnen vergelijken.

Let wel. Het is een simpel vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:22:
[...]

Ja, ik vermoed dat hij de controller ook met een draad kan aansluiten, anders is het wel een ongekende naïeveling.
ja, maar dat heb je wel een redundante ontvanger nodig. Als je ontvanger niet werkt, ongeacht je draadloos of een kabel gebruikt, dan ben je f*cked up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
After OceanGate CEO Stockton Rush asked Lochridge to do a quality inspection of the Titan submersible, Lochridge claimed he developed grave concerns about "lack of non-destructive testing performed on the hull of the Titan."

While completing the inspection, Lochridge said he asked coworkers if anyone had formally scanned the materials being used to secure the vessel from the high-pressure environment. Lochridge said he was told that no such scans had been done. Instead, he said, sound-based systems would check for flaws in the hull in real time in order to detect issues.

In real time, ok er was ooit een crash met een heli boven de Noordzee met een real time druksensor voor als er een scheurtje groeide in een rotor blad. De warning kwam, maar het ging zo snel dat ie alsnog gecrashed is. Oftewel, stel ze krijgen een sound warning , dan is het op die diepte al te laat. Vrees ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het kan mij persoonlijk weinig schelen wie er in dat ding zitten en hoeveel ze ervoor hebben betaald.

Waar ik wel moeite mee heb is dat dit prutswerk nu miljoenen aan gemeenschapsgeld kost voor alleen al de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 01:13
mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Carbon breekt gewoon en dat is heel lang 0% en ineens 100% falen.

Titaan is buigzaam, maar niet zo sterk.

Dit roep ik als leek. Daarom is die combinatie misschien niet het meest handige. In mijn lekenkennis zou je het met een insect in combinatie met een zoogdier/intern skelet kunnen vergelijken.

Let wel. Het is een simpel vergelijk.
Volgens een plaatje in de Volkskrant is het ronde middendeel van carbon en de koepeluiteinden van titanium. Dus geen combinatie in een soort laminaat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaMNJuLCiNPEBPlglWYQpa8lcQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DPMpUyGJdc2l43DvvDUwuL7z.png?f=user_large

Hier zien we hoe het comfort is aan boord van de submarine.
Wel geinig bedacht dat je op het toilet het beste uitzicht hebt.. :D

Maar wat een comfort. Serieus enkele uren in kleermakerszit zitten... :X

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 20-06-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33
Eerste ingeving zou zijn het cte verschil, en de high performance carbon fibre composites moet je bij hoge temperatuur 'uitbakken'. Als je dit direct wil verbinden met het titanium, dan heb je dus een probleem. Anders moet je koud verlijmen, maar dat is weer een stuk zwakker.

Vooral het feit dat ze totaal geen ndt hebben gedaan is echt een rare beslissing. Niet eens extreem duur, maar geeft wel hele goede inzichten over je uiteindelijke kwaliteit.

Het klinkt echt alsof het door iemand in een schuurtje in elkaar is geflanst...

ben zelf werkzaam in de luchtvaart, voor zelfs de simpelste dingen zijn de eisen vele malen strenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lomp gezien zie ik maar 2 scenario's:
-geen power/aandrijving
Dat geval zit je dus of dat je geen ballast kan lozen met een tikkende klok van ~2 dagen tot zuurstof op is, of ze drijven ergens in de oceaan.

-Lekkage->implosie
Einde oefening, direct. Misschien nog een leuk project voor sonar UUV's om ze te vinden.

Toch blijken er 7 'backups' in te zitten om naar de oppervlakte te komen, maar gelijktijdig is er nog zo weinig te getest dat de failrate van onderdelen mogelijk hoger ligt.

Er blijken maar 3 submarines te zijn die tot deze diepte kunnen (officieel), dat zelfs als ze ze vinden met sonar of wat dan ook, ze dan zelfs niet zo simpel dat ding naar boven kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 20-06-2023 22:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat deze mensen al na 1,45 uur in de afdaling aan hun einde zijn gekomen. Het moment dat de communicatie stopte.
[...]
wat ik mij afvraag: stopte de crew met communiceren (omdat ze al waren overleden aan een ongeluk: brand aan boord of lekkage), of was er een defect in de radio-apparatuur? in dat laatste geval kunnen ze nog leven. hoewel bij paniek aan boord er meer koolstofdioxide wordt geproduceerd wat de resterende tijd waarschijnlijk rapper opeet dan men nu heeft berekend?

het lijkt mij helaas 't meest waarschijnlijk dat ze ongecontroleerd zijn blijven dalen nadat de problemen begonnen omdat ze niet detecteerbaar zijn.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

AW_Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:47:
Die gamecontroller verbaast mij behoorlijk :X
Het is niet eens de officiële Xbox controller

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
JukeboxBill schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Volgens een plaatje in de Volkskrant is het ronde middendeel van carbon en de koepeluiteinden van titanium. Dus geen combinatie in een soort laminaat.
O, ik heb niet naar plaatjes gekeken. Dat zal ik nog gaan doen, om het wat beter te proberen te snappen.

Persoonlijk zou ik nooit iets maken wat onder extremen moet heelblijven dat bestaat uit uw reactie. Zeker dit soort verschillende materialen niet. Ik zou gaan voor een soort spul dat een beetje gelijkwaardig is op het punt van falen.

Maar de insectenstevigheid is ansich helemaal geen rare gedachtegang. Moet je wel in de laminaatgedachte blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
SinergyX schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:47:
Er blijken maar 3 submarines te zijn die tot deze diepte kunnen (officieel), dat zelfs als ze ze vinden met sonar of wat dan ook, ze dan zelfs niet zo simpel dat ding naar boven kunnen krijgen.
Er zijn veel meer ROVs die het kunnen. Een ROV met een kabel en een haak, als de Titan intact is en je hebt voldoende tijd is dat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pfoe, bijna alle scenarios waarbij ze niet 'drijven' zijn heel duister.
Terwijl als ze wel drijven, communicatie/terugvinden veel reëeler zou zijn.
Realistisch gezien staat het er niet goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een implosie zou toch te horen moeten zijn geweest door de microfoons op de zeebodem, dan zouden ze dat ook wel bekend hebben gemaakt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavaros
ph4ge schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:58:
[...]

Er zijn veel meer ROVs die het kunnen. Een ROV met een kabel en een haak, als de Titan intact is en je hebt voldoende tijd is dat mogelijk.
Ik ga toch weer kritiek op je hebben.

Ze weten helemaal niet waar dit bootje zou kunnen liggen. Als je positief denkt, kan dat dingetje met stromingen meegedreven zijn, en dat is niet in de buurt van de Titanic. Dat weten al die vliegeniers en randmensen in dit verhaal ook. En voor de gekkigheid gaan ze ook nog andere kanten op, om te kijken of er toch iets drijft op zee. Tot nu toe niks. Dat is een tegenvaller, maar het is wat het is.

En verder blijf ik erbij dat je met een van de weinige ROV's dat ding niet in een korte tijd naar boven kan halen.

U praat mijn inziens eigenlijk over een bergingsmissie. Daar heb je alle tijd voor en kan je ook al je hippe speeltjes tonen aan de wereld.

Maar daar heb je nu niks aan. We hebben geen enorm touw met haak en een perfect detecteringsapparaat. Dat zie je alleen in Star Trek.

Ik durf een krat bier te zetten op een ellendige afloop. Dat is best morbide, maar een paar dagen geleden zijn er misschien honderden mensen verzopen op en in een heel eenvoudig vaarmiddel.

Nu wil ik dit vergelijk liever niet maken, maar toch doe ik het. Iemand anders haalde dit ook al eerder aan in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Welke microfoons @Soldaatje ?

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 20-06-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:17
Soldaatje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:25:
Een implosie zou toch te horen moeten zijn geweest door de microfoons op de zeebodem, dan zouden ze dat ook wel bekend hebben gemaakt toch?
Microfoons op de zeebodem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Huh? Microfoons op de zeebodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
thomskipsp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:55:
Ik mag toch hopen dat ze op deze onderzeëer fatsoenlijke USBL (ultra-short-baseline) transponders hebben geplaatst en een transceiver op de supportboot. Als je zo'n systeem hebt geïnstalleerd is het vrij rap mogelijk om de sub te localiseren. Ik vrees echter dat dit niet op de sub en de boot zit en dat maakt het leven een stuk moeilijker. Zo'n USBL systeem zit standaard op ROV's (die remote underwater vehicles) die in de offshore gebruikt worden.

Hopen op het beste...
Dit is exact wat ze hebben/hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:32
AW_Bos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:38:
Huh? Microfoons op de zeebodem?
SOSUS

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:59
Ik denk dat ie dit bedoeld, waarmee de US in de jaren 60 al een imploderende Russische onderzeeër heeft gevonden: Wikipedia: SOSUS

Zoiets zal vast in verbeterde vorm nog steeds in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Soldaatje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:25:
Het volume van deze onderzeeër is niet zo groot en weet niet of dat systeem 'in de buurt' zit, vermoedelijk is d'r bij geluid door water ook verlies over grotere afstanden?

Maar je hebt wel gelijk, als ze het gehoord zouden hebben, zouden ze dat waarschijnlijk wel laten weten.

Het punt is dat als je het niet hoort, je niet zeker weet dat het niet gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04

dr.lowtune

Deugt niet

mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:32:
[...]

Maar daar heb je nu niks aan. We hebben geen enorm touw met haak en een perfect detecteringsapparaat. Dat zie je alleen in Star Trek.
Die pijplegger in de buurt heeft best een deftige A&R winch, dus dat touw is er misschien, die haak ook. Wat wel spannend is, die winch heeft 3750m draad als ik de specsheet moet geloven…de titanic ligt op 3800m. Kom je toch net een stukje te kort als je even diep ligt… Maar ik vraag me dan af hoe ze die titan eventueel omhoog krijgen….want volgens mij is er >3km diepte nog nooit door een ROV een sling om iets gelegd en er zit geen hijsoog bovenop dat ding.

Ik denk dus dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
Lejavh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:34:
[...]

Microfoons op de zeebodem??
Ja.

Er wordt continue onder water geluisterd, en dat kunnen we vrij aardig. Zo kan je aan het geluid horen welke onderzeeër van bijvoorbeeld de Russen, aan het rondvaren is. Je hoort walvissen op honderden kilometers afstand, en dus kan het zomaar zijn, dat we een imploderend duikbootje hebben gedetecteerd. Veel zaken zijn automatisch en lezen ze later uit, maar een Russische kernonderzeeér wordt heel snel opgemerkt. Ergens zit daar een verschil tussen actief monitoren en later kijken wat de data zegt.

Maar er wordt dus onder water door alles en iedereen heel hard geluisterd. 24 uur per dag en dan 7 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Als ze in de buurt van de Titanic liggen en geluid maken door bijvoorbeeld te beuken op het glas/frame, kan dat ook worden gehoord? Mocht dat zo zijn dan hadden ze nu toch wel een keer wat moeten oppikken.

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 21-06-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:56:
[...]

Ja.

Er wordt continue onder water geluisterd, en dat kunnen we vrij aardig. Zo kan je aan het geluid horen welke onderzeeër van bijvoorbeeld de Russen, aan het rondvaren is. Je hoort walvissen op honderden kilometers afstand, en dus kan het zomaar zijn, dat we een imploderend duikbootje hebben gedetecteerd. Veel zaken zijn automatisch en lezen ze later uit, maar een Russische kernonderzeeér wordt heel snel opgemerkt. Ergens zit daar een verschil tussen actief monitoren en later kijken wat de data zegt.

Maar er wordt dus onder water door alles en iedereen heel hard geluisterd. 24 uur per dag en dan 7 dagen per week.
Ook op drie kilometer diepte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
AW_Bos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:25:
[...]

Ik neem aan van wel.

Ik zie het verschil niet tussen luisteren op 10m diepte of ergens op 3 km diepte. Als je goed kan horen, maakt de afstand niks uit.

Maar een echte afgestudeerde natuurkundige kan het denk ik beter uitleggen.

In de ruimte pikken we ook veel vreemd geluiden op. Daar hebben we ook geen microfoons op ergens op een lichtjaar hangen. Onder water is het niet heel veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Pff, wat een Action-troep. Hoe kan dat 250.000 dollar kosten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkstyle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06-2024
Lveblog hier: https://www.nbcnews.com/n...le-live-updates-rcna90103

De onderzeeër van de bodem tillen is niet zo moeilijk of moeilijk als je zou denken als hij nog intact is," zei Taylor.

Op dit moment zou er nog ongeveer 31 uur en 48 minuten aan zuurstof over zijn, hoop echt dat we iets binnen 24 uur gaan horen. (als ze veel zouden slapen kunnen ze wellicht enkele uren meer hebben, gezien dit 20% scheelt, vraag me af of je dat zou doen tijdens je laatste uren.)

[ Voor 17% gewijzigd door walkstyle op 21-06-2023 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Het lijkt of er teken van leven is opgepikt, laten we het hopen!

Zou de sub misschien afgedreven zijn waardoor contact wegviel (is al eerder gebeurd, moeizaam communicatiesysteem met moederschip alleen als er direct onder??). Met slechts 3 knots voorwaardse max snelheid is het niet eens ondenkbaar. Batterij issues is natuurlijk ook mogelijk.

https://www.the-sun.com/n...archers-heard-sounds/amp/

[ Voor 5% gewijzigd door mv_ak op 21-06-2023 05:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
Als ik lees dat er al 200 duiken mee gemaakt zijn zal het mij niet verbazen als de romp gewoon lek gegaan is. Koolstofvezel tanks hebben ook een levensduur in het aantal druk cycles die ze aankunnen. Combineer dat met een bedrijf die veiligheid als een lastig iets beschouwd en je hebt potentieel een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door warhamstr op 21-06-2023 07:10 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
AW_Bos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:25:
[...]

Geluid (trillingen) gedraagt zich onder water een stuk beter dan door atmosferische lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
"says ‘underwater noises’ detected during search" Dat is niet vreemd als je onder water aan 't zoeken bent :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
mavaros schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:38:
[...]

Ik neem aan van wel.

Ik zie het verschil niet tussen luisteren op 10m diepte of ergens op 3 km diepte. Als je goed kan horen, maakt de afstand niks uit.

Maar een echte afgestudeerde natuurkundige kan het denk ik beter uitleggen.

In de ruimte pikken we ook veel vreemd geluiden op. Daar hebben we ook geen microfoons op ergens op een lichtjaar hangen. Onder water is het niet heel veel anders.
Afgestudeerd natuurkundige meldt zich. Er zijn hier op tweakers en in dit topic meerdere mensen die genoeg verstand van natuurkunde hebben.

Ik kan met allerlei bronnen en voorbeelden komen, maar dat voegt niet zo veel toe denk ik. Even een snelle en korte reactie:

Geluidssnelheid in water is zo'n vier keer sneller dan in lucht. Geluid trilt daarom helderder en verder dan we als mens in lucht gewend zijn. Meesten van ons hebben onder water dat ook wel eens gemerkt.
Onze stem werkt met lucht. Dat is veel slapper dan het water. Met lucht in/tegen het water schreeuwen is daarom niet effectief. Als er onder water echter een sterk geluid wordt gemaakt, door een voertuig, een tik of een explosie, dan komt dat geluid erg ver.
Denk maar aan walvissen die op honderden kilometers afstand elkaar kunnen horen.

Sonar scant actief o.a. de zee en de bodem. Hard ping-geluid kaatst terug en wordt weer opgepikt. Dit kennen veel mensen als het bekende onderzeeër-ping-geluidje. De echo geeft een 3D-beeld.
Tussen het puin van de Titanic is het vrijwel onmogelijk om de Titan te spotten. Als zoeken naar een hooispriet in een hooiberg.

Er zijn ook systemen die alleen luisteren in de oceaan. Bestaande systemen, maar ook die uit vliegtuigen worden gedropt en aan een boei hangen.

Als de Titan in de regio is, dan hoeven die luisterboeien slechts te luisteren naar een gebied met een straal van zo'n 5 km. Dat is vergelijkbaar met een gebied met een veel kleinere straal in lucht. Maar in lucht vertroebelt geluid veel meer door wind en allerlei andere geluiden. Onder water zijn verder weinig geluiden. Getik, metaal op metaal, op de binnenkant van de Titan, zou relatief goed te horen moeten zijn. Vergelijkbaar met een microfoon in lucht die in de omgeving luistert naar harde tikken op een grote tank. Zoiets is bij rustig weer ook 'mijlenver' te horen. Ik weet niet hoever een boei-microfoon goed kan luisteren, maar dat moet minstens een paar kilometer zijn.

Ik heb verder de getallen niet, maar geluid zou in de oceaan een heel stuk verder moeten kunnen komen en gemeten worden. Er zijn mogelijk omgevingsgeluiden van boten of omstandigheden met stormen, waardoor het lastiger is in de praktijk in deze noodsituatie.

Een geavanceerd leger heeft de beschikking over luistersystemen om de onderzeeërs van een vijand op te sporen. In een onderzeeër zijn er dan weer allerlei maatregelen en protocollen om onhoorbaar te blijven.

Je had het nog even over geluiden in de ruimte, maar overal waar een vacuüm is, zal geen geluid worden doorgegeven. Je bent denk ik in de war met metingen van straling, ook een trilling, die wetenschappers wel eens omzetten naar een trilling die in het gehoorbereik van mensen valt. Op die manier kun je als mens 'luisteren' naar bijvoorbeeld een planeet. Maar dat heeft niks met echt geluid te maken. Een visualisering, maar dan met audio. Audialisering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
walkstyle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 03:14:
Lveblog hier: https://www.nbcnews.com/n...le-live-updates-rcna90103

De onderzeeër van de bodem tillen is niet zo moeilijk of moeilijk als je zou denken als hij nog intact is," zei Taylor.

Op dit moment zou er nog ongeveer 31 uur en 48 minuten aan zuurstof over zijn, hoop echt dat we iets binnen 24 uur gaan horen. (als ze veel zouden slapen kunnen ze wellicht enkele uren meer hebben, gezien dit 20% scheelt, vraag me af of je dat zou doen tijdens je laatste uren.)
Ga er maar van uit dat die 96 een best case scenario is. De kustwacht gaat uit van 70-96 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
Waah schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:29:
[...]

Ga er maar van uit dat die 96 een best case scenario is. De kustwacht gaat uit van 70-96 uur.
Best case als iedereen leeft. Als er één of meer mensen overleden zijn, dan is voor meer dan 96 uur aan zuurstof. Als er nog één overlevende is, dan kan er nog voor 300+ uren/2 weken aan zuurstof zijn.

Ik denk niet dat mensen aan het moorden zijn geweest. Maar de zoektocht kan nog weken doorgaan met dus nog vrij lang nog altijd kans op een overlevende.

Mochten er echt lijken in deze mini-sub zijn, dan zou dat een heel luguber scenario worden na een paar dagen voor een mogelijke overlevende. Bij een ongeluk sterven ze uiteraard allen, maar bij (zelf)moord niet.

Je weet niet wat het mentaal doet verder en hoe de verhoudingen worden als bekend wordt dat ze ergens op de bodem liggen te sterven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
mavaros schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:32:
U praat mijn inziens eigenlijk over eenbergingsmissie. Daar heb je alle tijd voor en kan je ook al je hippe speeltjes tonen aan de wereld.

Dit is geen Star Trek. Sterker nog, dit is standaard equipment voor moederschepen van gekeurde submersibles en in St John's/Halifax is min of meer geschikte equipment ook gewoon beschikbaar, dan denk ik aan een cable repair vessel. Onderschat niet wat we op zee kunnen, een kabel van 4km is bijv. niks bijzonders. Deze schepen duiken routine matig enorme kabels van dit soort dieptes op, die kunnen ook wel een kleine submersible pakken.

Dat het een race is tegen de klok ben ik het wel mee eens zoals ik ook benadruk zeker als je niet weet waar ze zijn, maar per definitie hopeloos is het niet als ze vast zitten op de bodem.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 21-06-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb deze Logitech controller ook en nee, deze kan je niet met een draad aansluiten.

Overigens was mijn keuze voor deze controller gebaseerd op prijs; het is zo'n beetje de goedkoopste op de markt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TerminalNL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:45:
Als ik lees dat er al 200 duiken mee gemaakt zijn zal het mij niet verbazen als de romp gewoon lek gegaan is. Koolstofvezel tanks hebben ook een levensduur in het aantal druk cycles die ze aankunnen. Combineer dat met een bedrijf die veiligheid als een lastig iets beschouwd en je hebt potentieel een ramp.
lijkt mij ook dat het vaartuig door een zwakke/beschadigde plek in een paar koolstofvezel-lagen in elkaar gedrukt is geraakt, met scheuring tot gevolg en daarmee was het einde communicatie en te laat voor een noodprocedure.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:13:
"says ‘underwater noises’ detected during search" Dat is niet vreemd als je onder water aan 't zoeken bent :D
Als ik het goed heb begrepen zijn die "noises" gedetecteerd door een vliegtuig , namelijk een P-3 patrouille vliegtuig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TerminalNL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:45:
Ja, iedereen valt hier over de 'controller', maar ze hebben vast en zeker een 'return to surface' knopje als backup. Ik verwacht niet dat het stuk gelopen is op lege batterijen.

Daarnaast worden kant&klare controllers ook gebruikt in het leger.

Het is ook allemaal speculatie, maar jou scenario is veel waarschijnlijker, als de sub implodeert kun je wel 100 beveiligingen hebben, maar dan ben je gewoon te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jup, dat ding heeft blijkbaar ballast die hydraulisch (zonder stroom) gelost kan worden, en ballast die gelost kan worden door dat ding te tilten door met z’n allen aan één kant te gaan zitten/hangen, én ballast die automatisch los moet gaan door wateroplosbare verbindingen.

Naast de normale gemotoriseerde/stroom behoevende manieren om omhoog te gaan.

Het lijkt me dus erg implausibel dat hij ergens min of meer intact op de bodem ligt.

Ik vrees dat hij dus ronddobbert en nog niet gevonden is, óf lek is gegaan en volgelopen op de bodem ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Bor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Als ik het goed heb begrepen zijn die "noises" gedetecteerd door een vliegtuig , namelijk een P-3 patrouille vliegtuig.
Die een probe in het water mietert en daar geluiden mee probeert op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Er zou aan de buitenkant van die onderzeeer ook geen haak o.i.d. zitten waarmee je een kabel zou kunnen bevestigen.
Dus al zou je hem vinden, hoe ga je hem omhoog krijgen? Je moet dan al een soort harnas erom heen doen om hem omhoog te krijgen.
Ik vrees het ergste, een verschrikkelijk idee als ik me zou verplaatsen in diegene die er nu in zou zitten (en je bent je bewust van je lot).

Aan de andere kant, mochten ze miraculeus gered worden, dan zou het een Hollywood waardig verhaal en waarschijnlijk ook een Netflix documentaire / interview opleveren. Maar nogmaals, ik acht die kans zelf 0,0 (helaas).
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Let op:
  • Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
  • Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
  • Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.