Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dit zijn niet echt getrainde mensen, denk dat zo'n patroon er bij dit soort mensen niet makkelijk in te slepen is.mv_ak schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
Hoeveel zuurstofreserve zouden ze hebben als ze 30 min slapen, op de wand bonken, weer 30 min slapen etc. Dus zorgen voor menselijk patroon. En bij slaap lagere HR = minder zuurstofgebruik. Mobieltjes voor verlichting zo nu en dan.
Zou eerder verwachten dat zo'n Pakistaanse miljardair eerder in complete paniek raakt.
Als je die 'boot' gezien hebt op de eerder geposte plaatjes, ik vraag me af of je fatsoenlijk kan slapen tenzij je tegen oververmoeidheid aanloopt. Volgens mij kun je alleen 'fatsoenlijk' in kleermakers zit zitten en dat lijkt me niet lekker slapen.mv_ak schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
Hoeveel zuurstofreserve zouden ze hebben als ze 30 min slapen, op de wand bonken, weer 30 min slapen etc. Dus zorgen voor menselijk patroon. En bij slaap lagere HR = minder zuurstofgebruik. Mobieltjes voor verlichting zo nu en dan.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Iedereen gaat vanzelf een keer slapen.DexterDee schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:52:
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zou zelf van de stress en adrenaline echt niet in slaap komen. Los van of de omstandigheden om te slapen slecht of goed zijn.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
adrenaline werkt gelukkig maar kortDexterDee schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:52:
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zou zelf van de stress en adrenaline echt niet in slaap komen. Los van of de omstandigheden om te slapen slecht of goed zijn.
Ik denk dat niemand zich trouwens kan voorstellen of je kunt slapen of niet. Sommige dingen zijn zo heftig dat je echt enkel weet wat je doet als het je overkomt. Speculeren daarover heeft IMHO weinig zin.
[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 21-06-2023 10:00 ]
JaPlayer1S schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:42:
Kun jij dat bevestigen ofwel ontkennen?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
De vraag is natuurlijk hoeveel deze "gemod" is. Hebben ze het volledige interne gedeelte vervangen inclusief bluetooth/bedrading whateverPlayer1S schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:42:
[...]
Ik heb voorbij zien komen dat deze nog wel regelmatig de verbinding verliest met de ontvanger![]()
Kun jij dat bevestigen ofwel ontkennen?

Afgezien van de zuurstofvoorraad lijkt me ook van belang in hoeverre ze CO2 uit de lucht kunnen halen. Werken die systemen nog? Ik vermoed ook op basis van het BBC filmpje dat er niet erg veel aan redundantie is gedacht, behalve dan een extra Logitech controller meenemen. Uitval van stroomvoorziening lijkt me ook een mogelijkheid.mv_ak schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:45:
Ik was er nog niet in gekropen als ik 250k cadeau kreeg.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
YouTube: Why rescuing a deep sea sub in the depths of the ocean is nearly imp...
Wel mooie beelden maar ja, die had je veiliger met een drone versie kunnen schieten. De man lijkt erg gedreven maar ik vraag mij af waarom hij passagiers mee heeft genomen. Het ding is super klein. Had hij meer funding nodig?
Hier bob de bouwer die een gevoelige vraag ontwijkt op het eind... 07:11
Krijgt de vraag of het klopt dat hun luik niet open kan als ze op zee drijven (om zuurstof binnen te krijgen). Hij begint maar een verhaal over de oppervlakte temp vs bodem temp.

YouTube: Race to rescue missing Titanic submarine as experts question what we...
edit:
@kevlar01 de meneer in de laatste video heeft het over 2C onder water.
@evilution uit de video blijkt dat men co2 scrubbers gebruikt. Ik kan alleen met google niet uitvinden of die dingen altijd stroom nodig hebben....
[ Voor 8% gewijzigd door sh4d0wman op 21-06-2023 10:24 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Er zal op de een of andere manier toch airflow door die scrubber moeten zijn lijkt me?sh4d0wman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:20:
@evilution uit de video blijkt dat men co2 scrubbers gebruikt. Ik kan alleen met google niet uitvinden of die dingen altijd stroom nodig hebben....
Heel diep oceaanwater is gemiddeld, afhankelijk van locatie, ongeveer 4 graden celcius. (Behalve bij de vulkanen op de zeebodem uiteraardkevlar01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:19:
Vraag me ook af hoe koud het daar beneden wel niet is. Het zal niet ver boven het vriespunt liggen vermoed ik...
https://oceanexplorer.noa...20of%20the%20deep%20ocean.
[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 21-06-2023 10:54 ]
Waarschijnlijk is de implosie van de USS Scorpion ook opgepikt door Sosus in '68. Maar het bestaan van SOSUS is mysterieus, en er wordt weinig over gedeeld. De wereld weet dat de techniek er is, maar niet hoe nauwkeurig het is. Ofwel als SOSUS de implosie opgepikt heeft, is het voor de US marine heel belangrijk om die informatie geheim te houden.Dennism schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:41:
Ik denk dat ie dit bedoeld, waarmee de US in de jaren 60 al een imploderende Russische onderzeeër heeft gevonden: Wikipedia: SOSUS
Zoiets zal vast in verbeterde vorm nog steeds in gebruik zijn.
Stel Rusland weet dat de SOSUS 10 dB oppikt op een diepte van 1000m, dan wil je niet dat ze te weten komen dat SOSUS daadwerkelijk 5 dB oppikt, op een diepte van 2000m.
PS4 PSN: Dazzler2120
Die 4 graden is op 200 meter diepte, ze gingen tot 3800(!). Vraag me uberhaupt af hoe dat ding op temperatuur kan blijven aangezien hij eigenlijk best wel basic is opgebouwd.Hann1BaL schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:54:
[...]
Heel diep oceaanwater is gemiddeld, afhankelijk van locatie, ongeveer 4 graden celcius. (Behalve bij de vulkanen op de zeebodem uiteraard)
https://oceanexplorer.noa...20of%20the%20deep%20ocean.
.. vanaf 200m diepte..kevlar01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:05:
[...]
Die 4 graden is op 200 meter diepte, ze gingen tot 3800(!). Vraag me uberhaupt af hoe dat ding op temperatuur kan blijven aangezien hij eigenlijk best wel basic is opgebouwd.
Dat komt door de snelle scheiding van warm en koud water waar de zon alleen de bovenste laag opwarmt.
https://vimeo.com/user202658664
De temperatuur op grotere dieptes varieert niet veel meer, aangezien het opgewarmd wordt door de thermische werking van de aardkern.kevlar01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:05:
[...]
Die 4 graden is op 200 meter diepte, ze gingen tot 3800(!). Vraag me uberhaupt af hoe dat ding op temperatuur kan blijven aangezien hij eigenlijk best wel basic is opgebouwd.
Die 2 - 4 °C kan wel eens kloppen voor zeewater op bijna elke diepte vanaf 200m.
Niets waar je aan de binnenkant met een goede winterset kleding / polar kleding niet aan kan voldoen.
Heb je gezien hoe ze in die sub plaatsnemen? Casual sport kledij lijkt het. Hoe lang moet zo'n descent normaal duren, 3 uurtjes naar omlaag, paar uurtjes beneden, 3 uurtjes naar omhoog? Dus grofweg een tripje van 8a 10 uur max?Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:12:
[...]
Niets waar je aan de binnenkant met een goede winterset kleding / polar kleding niet aan kan voldoen.

Het lijkt er niet extreem koud te zijn als ik zo de beelden bekijk.
Ik weet verder niet wat ze doen qua temperatuur regulering, of überhaupt wat voor regulering benodigd is om de sub op temperatuur te houden. Ik bedoelde het meer in de zin van dat áls het daar 2-4°C wordt, zou dat op te lossen zijn met kleding.Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Heb je gezien hoe ze in die sub plaatsnemen? Casual sport kledij lijkt het. Hoe lang moet zo'n descent normaal duren, 3 uurtjes naar omlaag, paar uurtjes beneden, 3 uurtjes naar omhoog? Dus grofweg een tripje van 8a 10 uur max?
Ik kan me voorstellen dat zaken die benodigd zijn om het ding draaiende te houden (dus het compartiment te depressurizen) ook warmte genereren.
Waarschijnlijk. Wat ik bedoelde is dat iedereen in die sub een gemakkelijk toeristisch tripje van max. 10 uur verwacht, en dus gewoon totaal niet voorbereid is op een catastrofale faling. Alsof het een attractie van de Efteling betreft.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:20:
[...]
Ik weet verder niet wat ze doen qua temperatuur regulering, of überhaupt wat voor regulering benodigd is om de sub op temperatuur te houden. Ik bedoelde het meer in de zin van dat áls het daar 2-4°C wordt, zou dat op te lossen zijn met kleding.
Ik kan me voorstellen dat zaken die benodigd zijn om het ding draaiende te houden (dus het compartiment te depressurizen) ook warmte genereren.
Ik houd het ook op de hypothese 'materiaalmoeheid door cyclische belasting' icm alles te sterk op de grens ontworpen en geopereerd. Dus instant collapse, de inzittenden zullen het waarschijnlijk zelfs niet bewust hebben meegemaakt. En misschien is dat wel het beste...
De voormalige directeur maritieme operaties van OceanGate werd ontslagen nadat hij zijn bezorgdheid had geuit over de veiligheid van de passagiers. Dat blijkt uit gerechtsdocumenten uit 2018 die het Franse persagentschap 'AFP' kon inkijken.
David Lochridge, een Schotse duikbootpiloot en duiker, begon in 2015 voor OceanGate als freelancer. Daarna werd hij volgens de gerechtsdocumenten gepromoveerd tot directeur maritieme operaties.
In een klacht zegt hij dat hij in januari 2018 werd ontslagen nadat hij "ernstige veiligheidsrisico's had aangekaart met betrekking tot het experimentele en ongeteste ontwerp van de Titan (naam van de onderzeeër, red.)".
Lochridge had juridische stappen gezet tegen OceanGate als reactie op een rechtszaak die was aangespannen door het bedrijf vanwege het openbaar maken van vertrouwelijke informatie.
De voormalige directeur uitte mondeling zijn zorgen over de veiligheid en kwaliteitscontrole van de Titan aan het management, valt te lezen in de gerechtsdocumenten. "Die mondelinge mededelingen werden genegeerd."
Lochridge was vooral verontrust over de weigering van OceanGate om "cruciale, niet-destructieve tests uit te voeren" op de romp van de onderzeeër. Hij waarschuwde dat de passagiers gevaar zouden lopen als de Titan naar extreme dieptes zou duiken. Zo was een patrijspoort aan de voorkant ontworpen om de druk op 1.300 meter diepte te weerstaan, hoewel OceanGate van plan was om tot 4.000 meter diep te gaan.
(Maar toch hoop ik dat ze gered worden, echter niet op kosten van de belastingbetaler maar op kosten van OceanGate, die na dit toch niet levensvatbaar [no pun intended] meer is).
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
De trip was normaliter 2 uur dalen, een paar uur beneden, 2 uur omhoog. Denk binnen 8 uur dus weer aan de oppervlakte...Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:14:
[...]
Heb je gezien hoe ze in die sub plaatsnemen? Casual sport kledij lijkt het. Hoe lang moet zo'n descent normaal duren, 3 uurtjes naar omlaag, paar uurtjes beneden, 3 uurtjes naar omhoog? Dus grofweg een tripje van 8a 10 uur max?
Een van de schrijvers van The Simpsons is vorig jaar met Titan naar Titanic geweest en had zelfs maar 20 minuten beneden om foto's te maken (een half uur netto tijd bij de Titanic), langer was niet mogelijk ivm aankomende storm aan de oppervlakte die ze voor moesten zijn. Zie ook hier.
[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 21-06-2023 11:38 ]
Enige wat ik me afvraag. De onderzeeër heeft waarschijnlijk een transponder aan boord om hem te kunnen lokaliseren. Zou dat autonoom werken en ook een implosie van het vaartuig overleven? (bijv. omdat het aan de buitenkant zit). Ik ga daar wel even vanuit. Want dan blijft het wel vreemd dat dat signaal ook niet wordt opgevangen.

Stuck in the propeller of Titanic
De piloot kreeg zijn duikboot pas los na 30 minuten lang heen en weer bewegen.In September 2000, Michael Guillen, a trained physicist and then-science editor for ABC News, was invited on an expedition run by a group of Russians to be the first journalist in history to make the journey to report at the wreckage site in the North Atlantic Ocean.
The submersible started the tour at the bow of the ship, making its way to the stern, toward the propeller that had broken into two pieces when the ship sank in April 1912. As Guillen admired the contrast between the shiny brass propeller and the gray, crumbling ruins surrounding it, the submersible got caught in a high-speed underwater current and slammed right into the propeller blades, he said.
Video ter illustratie:
TITANIC ACCIDENT. When I was at ABC News, I became the first TV correspondent in history to report from the wreck of the Titanic at the bottom of the Atlantic Ocean, 2-1/2 miles below the surface. An accident happened that almost claimed my life. Here's what happened. #Titanic… pic.twitter.com/b4t3WtaRdc
— Dr. Michael Guillén (@DrMGuillen) 19 juni 2023
[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 21-06-2023 11:44 ]
Yep, en als je eerdere missies van de Titan of de Cyclops 1 leest, dan lijkt het vaker 'mis' te gaan dan helemaal goed. Missies die aborted moesten worden want geen communicatie dus konden ze het schip niet vinden. De Cyclops hebben ze al een keer om moeten rollen door in de tube heen en weer te bewegen zodat balast lostgekoppeld moet worden etc.XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:42:
Om maar aan te geven wat er allemaal mis kan gaan, hier het verhaal van een redacteur die in het jaar 2000 afzakte naar de Titanic en vast kwam te zitten in de propeller van het schip
Stuck in the propeller of Titanic
[...]
De piloot kreeg zijn duikboot pas los na 30 minuten lang heen en weer bewegen.
De diepte van de oceaan is een complex probleem, waar schijnbaar minder geld voor goede oplossingen wordt uitgegeven dan in de ruimtevaart...

Goed dat je het benoemt. De risico's van diepzeeduiken zijn goed vergelijkbaar met ruimtereizen. Dat de diepzee het niet van grote budgetten moet hebben blijkt ook wel uit het feit dat we maar bar weinig weten van onze oceanen in het algemeen en de diepzee in het bijzonder. De mens kijkt liever naar buiten dan naar binnen.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:45:
[...]
De diepte van de oceaan is een complex probleem, waar schijnbaar minder geld voor goede oplossingen wordt uitgegeven dan in de ruimtevaart...
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Sterker nog, we weten als mensheid meer over de ruimte dan over wat er zich op de bodems van de diepste oceanen afspeelt..Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:45:
[...]
Hoorde op het nieuws dat er toch iets van geluiden zou zijn gehoord door de bergers
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Een P-3 van de Canadese kustwacht zou wat opgepikt hebben:Chiron schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Hoorde op het nieuws dat er toch iets van geluiden zou zijn gehoord door de bergers
Een Canadees vliegtuig heeft de onderwatergeluiden waargenomen, bevestigt de Amerikaanse kustwacht. De zoekactie naar de vermiste onderzeeër Titan voor de Canadese kust richt zich op een gebied waar sensoren ‘gebonk’ hebben waargenomen. Wat voor gebonk het was, is nog onduidelijk, maar het was te horen in de buurt van de plek waar de Titan in de problemen is geraakt. Onder water wordt gezocht naar de bron van het geluid, zo meldt de Amerikaanse kustwacht.
Het geluid werd opgemerkt vanuit een Canadees vliegtuig. De gegevens van de P-3 zijn volgens de kustwacht doorgestuurd naar deskundigen om te kijken waar het best gezocht kan worden. Een of meer onderwaterrobots die voor de zoekactie worden ingezet, zijn op zoek gegaan. Minstens vijf schepen zijn nu in de omgeving van het wrak van de Titanic, meldt Sky News.
Alleen dan problemen wat precies andersom werken. In de ruimte zit je in een vacuum, laag atmosferische ruimte. In de diepzee in een hogedruk vat van ca. 400 bar.Spotmatic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Goed dat je het benoemt. De risico's van diepzeeduiken zijn goed vergelijkbaar met ruimtereizen. Dat de diepzee het niet van grote budgetten moet hebben blijkt ook wel uit het feit dat we maar bar weinig weten van onze oceanen in het algemeen en de diepzee in het bijzonder. De mens kijkt liever naar buiten dan naar binnen.
Ik vraag me oprecht af wat daar gebeurd is, maar ik ben bang dat we het nooit helemaal zeker weten, getuige dat we het ook niet weten van andere onderzee wrakken (USS scorpion als voorbeeld)
Dat is nog helemaal niet zeker, er lijken klopgeluiden te zijn waargenomen met een interval van half een uur.Palomar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:41:
Het feit dat er niks meer van het vaartuig is vernomen, ondanks alle back-upsystemen kan er volgens mij alleen maar op duiden dat het ding helaas in 1 klap vergaan is door bijv. een lek/implosie. Het lijkt me aannemelijker dat er binnenkort onderdeeltjes worden gevonden of boven komen drijven waaruit dit blijkt... Hoop natuurlijk anders.
Je loopt enorm op de zaken vooruit met dit soort gekke aannames, nergens voor nodig.
De Titan heeft zeven verschillende manieren om weer naar boven te komen:ph4ge schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:42:
[...]
Als ze intact op de bodem liggen is er nog hoop. Als het goed is is er een systeem dat ze in geval van nood naar boven brengt, een soort grote ballon. Mogelijk is het een klein falen dat met een klein beetje hulp verholpen kan worden. Als ze in de buurt zijn van het wrak en ze worden snel gevonden dan kan dit.
En aangezien het ding niet heel groot is (onvergelijkbaar met Kursk) is het ook niet ondenkbaar dat ze van buitenaf een drijfmiddel kunnen monteren, of wellicht een kabel met een haak. Dat is technisch mogelijk (doen we ook met kabels) maar duurt een stuk langer. Dan moeten ze heel snel gevonden worden en moet het spul er snel naartoe, ik weet niet of dat haalbaar is op tijd.
Dus ofwel drijft de Titan al ergens rond op zee, ofwel heeft geen van zeven opties gewerkt.- Three "enormous," "beat-up" lead construction pipes called "triple weights"
- Two "roll weights"
- Several ballast bags
- Self-dissolving bonds on the ballast bags
- Thrusters to propel the sub upward
- Detachable sub legs
- An airbag to inflate
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 21-06-2023 12:00 ]
De mensen zelf daarbij ook nog eens.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:20:
[...]
Ik weet verder niet wat ze doen qua temperatuur regulering, of überhaupt wat voor regulering benodigd is om de sub op temperatuur te houden. Ik bedoelde het meer in de zin van dat áls het daar 2-4°C wordt, zou dat op te lossen zijn met kleding.
Een mens genereert tussen de 80 en 120 Watt aan warmte in rust. Dan heb je pakweg 500 Watt aan warmte die de mensen zelf afgeven.
In zo'n kleine ruimte, zonder aanpoer van verse lucht (buiten wat zuurstof in flessen); dicht bij elkaar zittend zou het wel eens kunnen zijn dat het inmiddels zelfs aan de warme kant is, als dat ding geïsoleerd is.
[ Voor 13% gewijzigd door DinX op 21-06-2023 12:03 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Volgens mij is daarvan alleen het oplossen van de aanhechting op het ballast de enige non-mechanische of elektrische life-line. Die aanhechtingen zouden na ca. 17 uur opgelost moeten zijn onder water, waarna het schip, of het wrak, naar de oppervlakte zou moeten drijven.XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:57:
[...]
De Titan heeft zeven verschillende manieren om weer naar boven te komen:
[...]
Dus ofwel drijft de Titan al ergens rond op zee, ofwel heeft geen van zeven opties gewerkt.
Zelfs als het al ronddobbert op het oppervlakte, kan de bemanning geen luik openen voor zuurstof. Als communicatie tools niet operationeel zijn, is het ook dan nog steeds zoeken naar een speld in een hooiberg om ze op het oppervlakte te vinden.
Ik zou verwachten dat ze nog een satelliettelefoon bij hebben, of gaan de signalen niet door het titanium heen?Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Zelfs als het al ronddobbert op het oppervlakte, kan de bemanning geen luik openen voor zuurstof. Als communicatie tools niet operationeel zijn, is het ook dan nog steeds zoeken naar een speld in een hooiberg om ze op het oppervlakte te vinden.
Een satelliet telefoon heeft al moeite zodra je geen vrij zicht hebt.XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
[...]
Ik zou verwachten dat ze nog een satelliettelefoon bij hebben, of gaan de signalen niet door het titanium heen?
Ik heb een Delorme InReach satelliet messenger, en zelfs onder een afdak heeft die bij momenten moeite.
Bij draagbare satellietcommunicatie moet je eigenlijk uit gaan van vrij zicht.
De beelden van uit films en series waar de acteur binnen in zijn hotelkamer even de satelliettelfoon (zeker de kleine mobiele) neemt zijn niet echt waarheidsgetrouw.
Die met een joekel van een antenne en groot zendvermogen zullen dat al beter kunnen, maar ze zitten zelfs in een kooi van Faraday op dit moment, op het raampje na. Kans is echter groot dat ook daar metaal in verwerkt zit (zoals in zowat elk recent glas wat ook een goeie thermische weerstand moet hebben)
[ Voor 33% gewijzigd door DinX op 21-06-2023 12:09 ]
Ik kom daar eigenlijk vrij weinig info over tegen. Alleen over de communicatietool die ze gebruiken wanneer het schip onderwater is. Maar aangezien de hull 400 bar aan moet kunnen, neem ik aan dat er een dikke laag titanium omheen zit - kan me voorstellen dat satelliet geen verbinding daardoorheen krijgt, tenzij er een zender aan de buitenkant van de hull zit. Maar dan rijkt mijn kennis weer niet ver genoeg om te weten of zo'n zender de hoge druk aan zou kunnen.XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
[...]
Ik zou verwachten dat ze nog een satelliettelefoon bij hebben, of gaan de signalen niet door het titanium heen?
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Dit is overigens wel een interessant draadje van een paar mensen die ervaring hebben bij Oceangate (ofwel oud medewerkers, ofwel inzittende voorgaande trips)
InderdaadDazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:
(...)
Dit is overigens wel een interessant draadje van een paar mensen die ervaring hebben bij Oceangate (ofwel oud medewerkers, ofwel inzittende voorgaande trips)
Die topcomment:
Vangro 2 days ago
They never even setup the software properly to use the hull health monitoring system. It's a bunch of transducers glued into the hull. I worked at oceangate for six months before I left figuring they were going to get someone killed.

Ligt wel een beetje in lijn met het NOS-item van gisteren:
- https://nos.nl/video/2479...m-m-naar-boven-te-krijgen
Een duikboot voor 200m diepte zou meer veiligheidsmechanismen hebben dan het ding dat nu verdwenen is.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Het zou voldoende moeten zijn dat de antenne aan de buitenkant zit. Maar dat betekent dan weer dat ze een doorvoer moeten hebben voor de kabel tussen antenne en zender. Je wil zoveel mogelijk doorvoeren voorkomen tussen binnen en buiten, gezien die ook weer allemaal dicht moeten blijven bij die druk.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:
[...]
Ik kom daar eigenlijk vrij weinig info over tegen. Alleen over de communicatietool die ze gebruiken wanneer het schip onderwater is. Maar aangezien de hull 400 bar aan moet kunnen, neem ik aan dat er een dikke laag titanium omheen zit - kan me voorstellen dat satelliet geen verbinding daardoorheen krijgt, tenzij er een zender aan de buitenkant van de hull zit. Maar dan rijkt mijn kennis weer niet ver genoeg om te weten of zo'n zender de hoge druk aan zou kunnen.
Gezien ze op zowat alles lijken bespaard te hebben zullen ze geen (tien)duizenden euros extra's uitgegeven hebben voor zo'n set-up.
*knip*, dit is de huiskamer niet.-Muncky- schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:48:
Het is een bizar tafereel. Wat ik mij ook afvraag; stel ze drijven ergens op de oceaan (oppervlakte), het schijnt dat ze het luik dus niet van binnenuit kunnen openen. Dan kom je toch alsnog aan je einde door zuurstofgebrek, of niet?
Nee, inderdaad, het zou best wel triest zijn als ze aan de oppervlakte na een paar dagrn alsnog zouden stikken.
Voor zover ik weet, is er geen isolatie. Een massieve metalen buitenkant. Maar alsnog, gezien de druk en watertenperatuur kun je ervan uitgaan dat het object zo ongeveer de watertemperatuur wil benaderen. En inderdasd wordt het door vijf mensen iets warmer binnen. Ik denk zonder regulering zo'n 15 graden? Kleding aan en klaar. Ik denk wel dat de zijkant aanvoelt als een koelkast, dus in die zin zitten ze er dan niet lekker in.DinX schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:01:
[...]
De mensen zelf daarbij ook nog eens.
Een mens genereert tussen de 80 en 120 Watt aan warmte in rust. Dan heb je pakweg 500 Watt aan warmte die de mensen zelf afgeven.
In zo'n kleine ruimte, zonder aanpoer van verse lucht (buiten wat zuurstof in flessen); dicht bij elkaar zittend zou het wel eens kunnen zijn dat het inmiddels zelfs aan de warme kant is, als dat ding geïsoleerd is.
De tijd verstrijkt, kans op overleving neemt af...
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 14:30 ]
Dat maakt het allemaal nog erger in het geval ze toch ergens aan de oppervlakte zouden drijven.Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:24:
[...]
*knip*
Nee, inderdaad, het zou best wel triest zijn als ze aan de oppervlakte na een paar dagrn alsnog zouden stikken.
[...]
Voor zover ik weet, is er geen isolatie. Een massieve metalen buitenkant. Maar alsnog, gezien de druk en watertenperatuur kun je ervan uitgaan dat het object zo ongeveer de watertemperatuur wil benaderen. En inderdasd wordt het door vijf mensen iets warmer binnen. Ik denk zonder regulering zo'n 15 graden? Kleding aan en klaar. Ik denk wel dat de zijkant aanvoelt als een koelkast, dus in die zin zitten ze er dan niet lekker in.
De tijd verstrijkt, kans op overleving neemt af...
Wat voor weer is het op die locatie nu. Ik kan me inbeelden dat, los van de afnemende zuurstof, een zon die bovenop je volledig metalen buis staat te schijnen, zonder isolatie, ook niet bepaald aangenaam is ....
Dan zijn ze nog eerder overleden door oververhitting dan door zuurstofgebrek...
[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 14:30 ]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze een aangepaste starlink systeem gebruiken voor communicatie zodra ze boven water zijn. https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=TDazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:
[...]
Ik kom daar eigenlijk vrij weinig info over tegen. Alleen over de communicatietool die ze gebruiken wanneer het schip onderwater is. Maar aangezien de hull 400 bar aan moet kunnen, neem ik aan dat er een dikke laag titanium omheen zit - kan me voorstellen dat satelliet geen verbinding daardoorheen krijgt, tenzij er een zender aan de buitenkant van de hull zit. Maar dan rijkt mijn kennis weer niet ver genoeg om te weten of zo'n zender de hoge druk aan zou kunnen.
https://www.snopes.com/fa...le-elon-musks-satellites/
[ Voor 3% gewijzigd door Intergalactic op 21-06-2023 12:34 ]
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Haal je niet wat personen door elkaar? De hoofdpersoon in de eerste video is James Cameron, die heeft wel wat diepzeeervaring en gebruikt altijd wel goede spullen, zoals de DeepSea Challenger (dat groene apparaat) om naar 10.000m+ diepte af te dalen.sh4d0wman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:20:
Deze reportage uit Australie laat wat meer van de submersible en hun project / gedachte er achter zien. Men heeft helaas eerder mensen verloren met een helikopter crash.
YouTube: Why rescuing a deep sea sub in the depths of the ocean is nearly imp...
Wel mooie beelden maar ja, die had je veiliger met een drone versie kunnen schieten. De man lijkt erg gedreven maar ik vraag mij af waarom hij passagiers mee heeft genomen. Het ding is super klein. Had hij meer funding nodig?
Hier bob de bouwer die een gevoelige vraag ontwijkt op het eind... 07:11
Krijgt de vraag of het klopt dat hun luik niet open kan als ze op zee drijven (om zuurstof binnen te krijgen). Hij begint maar een verhaal over de oppervlakte temp vs bodem temp.![]()
![]()
YouTube: Race to rescue missing Titanic submarine as experts question what we...
edit:
@kevlar01 de meneer in de laatste video heeft het over 2C onder water.
De "Bob de Bouwer" in de 2e video is Ron Allum, een nogal ervaren engineer van diepzeevaartuigen en de hoofdontwerper van de DeapSea challenger. Ook die heeft nogal wat ervaring op dit gebied.
Beide mannen hebben niks te maken met dat, gechargeerd gezegd, opgeblazen bierblikje dat nu zoek is. De enige link tussen dit verhaal en de mannen uit de video is de locatie (Titanic).
Krijg je telkens plaatjes van de Titanic voorgeschoteld op nieuws sites

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Thalassofobie.Player1S schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:37:
Voor mensen zoals ik met een fobie voor scheepswrakken (ga officiële naam niet googlen want dan krijg je ook plaatjes) maar dit tevens met interesse volgen is dit een behoorlijk kut item.
Best leuk filmpje over:
https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
Dat dat bestaatPlayer1S schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:37:
Voor mensen zoals ik met een fobie voor scheepswrakken (ga officiële naam niet googlen want dan krijg je ook plaatjes) maar dit tevens met interesse volgen is dit een behoorlijk kut item.
Gelukkig kom je ze in het dagelijks leven niet zo vaak tegen
Ik krijg altijd wel bij die beelden van onderwater bij de Titanic een spannend gevoel, maar vind het fascinerend.
Duikers die ondiepe wrakken in gaan (in de Noordzee bijvoorbeeld) voel ik me wel ongemakkelijk bij.
Straks blijf je vastzitten.
Zou het zelf dan ook nooit doen.
Ik vermoed dat de golfslag daar ook echt niet lekker is als je in een onbestuurbaar notendopje ronddrijft...DinX schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Dat maakt het allemaal nog erger in het geval ze toch ergens aan de oppervlakte zouden drijven.
Wat voor weer is het op die locatie nu. Ik kan me inbeelden dat, los van de afnemende zuurstof, een zon die bovenop je volledig metalen buis staat te schijnen, zonder isolatie, ook niet bepaald aangenaam is ....
Reddit Megathread on /u/submarines
https://www.reddit.com/r/...smm/oceangate_megathread/
Goede bron van verzamel info
30cm titanium volgens mij.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:13:
[...]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dat is de fobie voor oceanen (of liever; groot open water) in het algemeen, je hebt ook Wikipedia: Submechanophobia, de angst voor door mens gemaakte objecten onderwater.
Van dit soort plaatjes met open pijpleidingen word ik aardig oncomfortabel, scheepswrakken gelukkig niet.
[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 21-06-2023 13:29 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Zou het beter zijn geweest als het een xbox controller was geweest? controllers worden wel vaker gebruikt namelijk, in rusland besturen ze drones met de bedraade variant lol.anc schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:22:
Ik bleef het een grap vinden die controller en wilde het niet geloven. Tot ik deze video zag YouTube: Bajé a los restos del Titanic 4K | Parte 4/4
En als deze 5 mensen (inclusief CEO) het niet overleven dan lijkt mij dit vrijwel zeker het einde van deze activiteit. Daarmee blijft een zeer obscure activiteit over voor in de geschiedenisboeken, met een survival-rate van 30-50% en nog geen 10 mensen die het kunnen navertellen.
Of een flight simulator achtige stuurknuppel... Uiteindelijk gaat het om de inputs en kan een 'controller' net zo (on)betrouwbaar zijn als andere opties die we gebruiken om dingen te besturenIntergalactic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Zou het beter zijn geweest als het een xbox controller was geweest? controllers worden wel vaker gebruikt namelijk, in rusland besturen ze drones met de bedraade variant lol.
helaas weet ik uit ervaring dat de silvere variant hier niet echt betrouwbaar is(verliest verbinding), verder klopt. de VS gebruikt iid consoles met flight sticks om hun drones mee te besturen.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:33:
[...]
Of een flight simulator achtige stuurknuppel... Uiteindelijk gaat het om de inputs en kan een 'controller' net zo (on)betrouwbaar zijn als andere opties die we gebruiken om dingen te besturen
Nouja... Gefaalde ruimtemissies zijn nooit redenen geweest om het niet meer te proberen / niet meer te doen.Valorian schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:31:
Ook wel intrigerend: de Titan is volgens mij het enige apparaat wat mensen naar de Titanic heeft gebracht. Er zijn 3 duiken geweest, dus in totaal waarschijnlijk zo'n 10-15 mensen. Wellicht nog wat dubbelingen (zelfde piloot, of meermaals de CEO?). Dat betekent dat een tripje naar het wrak qua exclusiviteit (afgaand van aantal mensen die het gelukt is) ongeveer even bijzonder is als op de maan gestaan hebben..
En als deze 5 mensen (inclusief CEO) het niet overleven dan lijkt mij dit vrijwel zeker het einde van deze activiteit. Daarmee blijft een zeer obscure activiteit over voor in de geschiedenisboeken, met een survival-rate van 30-50% en nog geen 10 mensen die het kunnen navertellen.
Het zal waarschijnlijk zorgen voor meer regulering, en voor minder 'cowboy'-gehalte bij organisaties die dit willen, maar ik denk niet dat dat iets slechts is.
Het is alleen jammer dat een catastrofe eerst nodig is, voor aanpassingen in regulering. Zeker als de CEO het niet zo nauw neemt of veiligheidsreguleringen.
In 1960 ging een Italiaans gebouwde onderzeeër 10km diep in de Marianentrog. Weten hoe je dit moet doen, is al 60 jaar goed gekend. Getuige ook die recente onderzeeërs, oa van James Cameron (alleen al vergelijken hoe ze zijn ontworpen, zegt genoeg)
Dit is echt amateurisme gemengd met kapitaal, en zich als eerste willen positioneren in een lucratieve 'extreme tourism' niche, aangejaagd door een ongeremd vertrouwen in 'tech'. (ja, we weten dat het bedrijf eigenlijk nog geen winst maakte)
Een beetje zoals privateer space bedrijven ook ineens alle lof krijgen voor dingen die NASA 60 jaar geleden ook al deed, en wat in feite een doorontwikkeling is jarenlange kennisvergaring in de publieke ruimte.
Jammer voor de naïevelingen die hun leven in handen leggen van een snelle entrepreneur voor wat internet clout en een coole foto op instagram/linkedin, maar hopelijk zet dit anderen aan het denken.
Weer wat respect opbrengen voor degelijke engineering, en respect opbrengen voor de avonturiers die dit soort grenzen opzochten. En niet pretenderen dat Jan en alleman zomaar de mt. Everest, Marianentrog, de maan, ... kan bezoeken...
Als ik de expert in 1 van de videos mag geloven zou die zon juist wel fijn zijn, want ook boven water is het daar nog steeds koud. Metaal geleidt warmte uiteraard ook erg goed, dus het koude water koelt het vaartuig, ook met de zon er op. Ze zouden nog steeds warme kleding nodig hebben.DinX schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Dat maakt het allemaal nog erger in het geval ze toch ergens aan de oppervlakte zouden drijven.
De golven lijkt mij een vervelender probleem en het is lang wachten als je geen communicatie hebt en niet weet of je wel gevonden gaat worden.
Controller is wss niet eens zozeer het probleem neem ik aan, het is dat het zowat goedkoopste controller is die je kan krijgen.Intergalactic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:27:
[...]
Zou het beter zijn geweest als het een xbox controller was geweest? controllers worden wel vaker gebruikt namelijk, in rusland besturen ze drones met de bedraade variant lol.
En als je al niet 20 euro op een controller extra kan missen voor beetje kwaliteit, dan voorspelt het ook niet veel goeds voor de rest van de equipment.
snap vooral niet waarom hier is gekozen voor draadloos. het lijkt mij dat je met enige zekerheid wilt weten dat de verbinding niet het eerste probleem zou zijn. hadden ze vervangers mee? etc etc.Albinoraptor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Controller is wss niet eens zozeer het probleem neem ik aan, het is dat het zowat goedkoopste controller is die je kan krijgen.
En als je al niet 20 euro op een controller extra kan missen voor beetje kwaliteit, dan voorspelt het ook niet veel goeds voor de rest van de equipment.
Er zijn volgens mij heel veel bemande "missies" naar de Titanic geweest hoor. Sowieso de ontdekkers in 1985 maar daarna ook.Valorian schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:31:
Ook wel intrigerend: de Titan is volgens mij het enige apparaat wat mensen naar de Titanic heeft gebracht. Er zijn 3 duiken geweest, dus in totaal waarschijnlijk zo'n 10-15 mensen. Wellicht nog wat dubbelingen (zelfde piloot, of meermaals de CEO?). Dat betekent dat een tripje naar het wrak qua exclusiviteit (afgaand van aantal mensen die het gelukt is) ongeveer even bijzonder is als op de maan gestaan hebben..
De Fransman aan boort van de Titan heeft al meer dan 35 keer naar de Titanic gedoken las ik ergens vanmorgen.
Maar sowieso is het niets iets voor een soort plezierreis is mijn mening.
Verwijderd
Dat maakt niks uit, die robots die ze erheen gestuurd hebben voor opnames zitten ook aan een tether lijn.KNed schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:46:
Wat denk je dat een kabel van 5km weegt?
/f/image/I0QtoBa5xSZXmTBBhyK5aiue.png?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me hetzelfde wat @Verwijderd post al af sinds ik dit nieuws gehoord heb.
Neem een kabel, tywrap er nog een datakabel naast, en het is oneindig veiliger dan nu.
[ Voor 28% gewijzigd door FRANQ op 21-06-2023 13:54 ]
Kost meer. Want zelfs een bedrade Xbox controller met significant meer backup en zekerheid van blijven werken etc etc. kon al niet in het budget blijkbaar dus een hele kabel EN datakabel past niet in de kosten.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Daar heb je inderdaad gelijk in. De ontdekkers hebben destijds ook met zo'n robot de Titanic gevonden en zijn daarna met een soort onderzeebootje erheen gegaan. Of dat bootje ook aan een lijn zat weet ik niet. Ik kan wel ff het boek van de ontdekkers checken. Staat hier ergens in de kastFRANQ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Dat maakt niks uit, die robots die ze erheen gestuurd hebben voor opnames zitten ook aan een tether lijn.
Kabel blijft denk ik makkelijk ergens achter haken. Vooral als je zo dicht mogelijk in de buurt van dat scheepswrak bent (want dat is het hele doel van het ding). En dan zit je compleet vast. Dan zou die voor de veiligheid afkoppelbaar moeten kunnen zijn, maar dan moet je alsnog alles ook nog draadloos uitvoeren voor als de kabel los is.FRANQ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Dat maakt niks uit, die robots die ze erheen gestuurd hebben voor opnames zitten ook aan een tether lijn.
Ik vraag me hetzelfde wat @Verwijderd post al af sinds ik dit nieuws gehoord heb.
Neem een kabel, tywrap er nog een datakabel naast, en het is oneindig veiliger dan nu.
Daarnaast vraag ik mij af of je vanwege de druk uberhaupt een kabel door het vaartuig kunt laten lopen. Er moet dan een gat zijn.
ik heb een stevig vermoeden dat heel veel veiligheidsmaatregelen geschrapt zijn vanuit kostenoogpunt. Gisterenavond bij uitzending van Jinek was een duikbotenspecialist aanwezig en die was vooral heel veel met zijn hoofd aan het schudden toen hij sprak over deze duikboot.FRANQ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:50:
[...]
Van buitenaf dichtschroeven, waardoor je gewoon gevangen zit in een buis bv., die el cheapo xbox-controller als besturing en ga zo maar verder.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Oogje aan de buitenkant lassen, er zitten er al tientallen op waarschijnlijk.Palomar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:54:
[...]
Kabel blijft denk ik makkelijk ergens achter haken. Vooral als je zo dicht mogelijk in de buurt van dat scheepswrak bent (want dat is het hele doel van het ding). En dan zit je compleet vast. Dan zou die voor de veiligheid afkoppelbaar moeten kunnen zijn, maar dan moet je alsnog alles ook nog draadloos uitvoeren voor als de kabel los is.
Daarnaast vraag ik mij af of je vanwege de druk uberhaupt een kabel door het vaartuig kunt laten lopen. Er moet dan een gat zijn.
Het lijkt mij dat dit vaartuig niet zoveel last heeft van een beetje lag of korte hikjes in de besturing. Het is geen vliegtuig dat met mach 2 door vliegt. En als backup (als alle reserve controllers ook niet meer werken) zal hij ook nog wel via het scherm op spartaansere manier te besturen zijn.Rubman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:53:
@FRANQ denk dat je dan ook weer in het territorium komt van de controller.
Kost meer. Want zelfs een bedrade Xbox controller met significant meer backup en zekerheid van blijven werken etc etc. kon al niet in het budget blijkbaar dus een hele kabel EN datakabel past niet in de kosten.
Verwijderd
Het gaat ook niet om Lag in de controller maar het feit dat zowat het goedkoopste van het goedkoopste draadloze ding is gepakt. Voor zover ik weet ook niet bekend om de uitstekende verbinding.Palomar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:57:
[...]
Het lijkt mij dat dit vaartuig niet zoveel last heeft van een beetje lag of korte hikjes in de besturing. Het is geen vliegtuig dat met mach 2 door vliegt. En als backup (als alle reserve controllers ook niet meer werken) zal hij ook nog wel via het scherm op spartaansere manier te besturen zijn.
Pak dan in ieder geval een bedrade, heb je die backup niet nodig (tenzij echt de controller stuk gaat) en dan kan je weer voor een kwalitatief betere gaan voor die paar tientjes meer.
Ik doel er dus op als dat er al niet af kan, laat staan wat ze verder geschrapt hebben aan veiligheid en redundancy ten opzichte van kosten.
Volgens mij wordt tijdens een duiktocht met deze boot de Titanic van heel dichtbij benaderd, en moet de boot zich horizontaal manoeuvreren, door gaten heen, om dingen zichtbaar te maken. Dan wil je niet een touw achter je hebben hangen wat ervoor zorgt dat je vast blijft hangen.
Hoe dan ook, áls hij wel getethered was, wat had je dan kunnen doen? Met de druk op de boot, moet je een enorm zware kabel hebben om die weer omhoog te hijsen.
Heb je al eens geprobeerd een vlakke plaat verticaal van de bodem van een zwembad op te tillen? alle druk die op het schip werken, zullen een hijsoperatie ook bemoeilijken. Zeker met een kabel van deze lengte.Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:58:
Het is ook niet zo dat die kabel het hele gewicht van 10 ton moet dragen, onder water kan je relatief makkelijk iets naar boven trekken, vooral voorwerpen die niet vanzelf zinken.
Edit: Ik denk dat de benodigde kracht een stuk groter moet zijn dan de 10ton massa van het schip zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 21-06-2023 14:02 ]
Denk niet dat ze die controller gekozen hebben omdat dat de goedkoopste is.Rubman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:53:
@FRANQ denk dat je dan ook weer in het territorium komt van de controller.
Die controller is waarschijnlijk het makkelijkst te implementeren.
En waarschijnlijk heb je hem helemaal niet nodig om de sub te besturen, maar wel om hem comfortabel te kunnen besturen terwijl er van plaats gewisseld word (er konden maar 2 mensen bij het raampje) zonder over kabels te stuikelen.
Een beetje lag is ook niet zo erg, want wat maakt het uit dat de sub een halve of hele seconde later reageert..
Bij gamen is dat kut omdat je dan de tegenstander niet raakt.
kom je dan ook niet terug op het punt dat het allemaal gewoon 'by default' van onveiligheid in elkaar hing? Ik neem aan dat je op plekken waar je niet meer aan je voertuig kunt sleutelen, je bv. enkele analoge fallback opties wil hebben (bv. dat je via een mechanische hendel je duikboot kunt laten stijgen als bijna alles ermee stopt is om maar wat te noemen).Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
Die tether, mij lijkt het grootste probleem dat zo'n kabel gewoon vast kan komen te zitten. Dan moet je jezelf los krijgen.
Volgens mij wordt tijdens een duiktocht met deze boot de Titanic van heel dichtbij benaderd, en moet de boot zich horizontaal manoeuvreren, door gaten heen, om dingen zichtbaar te maken. Dan wil je niet een touw achter je hebben hangen wat ervoor zorgt dat je vast blijft hangen.
Hoe dan ook, áls hij wel getethered was, wat had je dan kunnen doen? Met de druk op de boot, moet je een enorm zware kabel hebben om die weer omhoog te hijsen.
[...]
Heb je al eens geprobeerd een vlakke plaat verticaal van de bodem van een zwembad op te tillen? alle druk die op het schip werken, zullen een hijsoperatie ook bemoeilijken. Zeker met een kabel van deze lengte.
Edit: Ik denk dat de benodigde kracht een stuk groter moet zijn dan de 10ton massa van het schip zelf.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
En vervolgens verder uitgebreid geïnspecteerd en gefotografeerd met submersible Alvin https://titanic.fandom.com/wiki/DSV_Alvin
Bemand, zonder kabel
Die had vervolgens weer een soort kleine robot bij zich aan een kabel om detailfoto's te maken, de Jason Junior https://titanic.fandom.com/wiki/Jason_Junior
[ Voor 7% gewijzigd door KNed op 21-06-2023 14:29 ]
YouTube: Race to rescue missing Titanic submarine as experts question what we... in dit filmpje (ook eerder genoemd in dit topic), wordt zelfs gesproken over het feit dat de verlichting in het voertuig bij een camping winkel is aangeschaft.polthemol schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:55:
[...]
ik heb een stevig vermoeden dat heel veel veiligheidsmaatregelen geschrapt zijn vanuit kostenoogpunt. Gisterenavond bij uitzending van Jinek was een duikbotenspecialist aanwezig en die was vooral heel veel met zijn hoofd aan het schudden toen hij sprak over deze duikboot.
Van buitenaf dichtschroeven, waardoor je gewoon gevangen zit in een buis bv., die el cheapo xbox-controller als besturing en ga zo maar verder.
Nu hoeft dat niet meteen iets te betekenen maar het geeft wel een gevoel van dat het nogal el Cheapo opgezet is inderdaad.
Ook lijkt het me dat zodra dat ding naar de oppervlakte komt (al dan niet met levende mensen), het daar dan nog uren in de golven rond aan het tollen is. Onder water heb je dat probleem niet zo, maar boven water lijkt me dat misselijkmakend.
Zeker, ik had ook ergens gelezen dat het schermpje dat ze gebruiken een touch-paneel is. Begrijp ik ook niet helemaal, past niet in het verhaal dat ze kosten wilde besparen (want is duurder) maar levert wel veel meer risico op, want veel onbetrouwbaarder dan mechanische knoppen/hendels.polthemol schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:04:
[...]
kom je dan ook niet terug op het punt dat het allemaal gewoon 'by default' van onveiligheid in elkaar hing? Ik neem aan dat je op plekken waar je niet meer aan je voertuig kunt sleutelen, je bv. enkele analoge fallback opties wil hebben (bv. dat je via een mechanische hendel je duikboot kunt laten stijgen als bijna alles ermee stopt is om maar wat te noemen).
Het lijkt helaas vooral amateurisme te zijn, van een organisatie waarvan de CEO het niet nauw had op regels.
Het verhaal dat ze de logitech controller hebben gepakt vanwege kostenoogpunt slaat m.i. ook nergens op. Een besparing van 40 euro (logi controller vs xbox controller, wat door sommigen hier al aangehaald worden) zal niets uit brengen. Ik denk dat deze controller makkelijker te programmeren was/is. Waarom dan weer draadloos... Sja, dan kom je weer op het amateurisme uit

Wel lokaliseren. En gebruiken als leidraad (en vaak zit er wel een trekkoord bij gevlochten hoor).dr.lowtune schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:05:
Zo'n umbilical die aan een ROV vast zit is geen hijskabel, daar kan je een beetje ROV (of in dit geval submarine) echt niet aan optillen.
Het enige wat die kabel moet tillen is het gewicht van duikboot en bemanning minus de waterverplaatsing plus de verplaatsingsweerstand. Dat laatste is te verwaarlozen bij lage snelheid.Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:01:
Die tether, mij lijkt het grootste probleem dat zo'n kabel gewoon vast kan komen te zitten. Dan moet je jezelf los krijgen.
[...]
Heb je al eens geprobeerd een vlakke plaat verticaal van de bodem van een zwembad op te tillen? alle druk die op het schip werken, zullen een hijsoperatie ook bemoeilijken. Zeker met een kabel van deze lengte.
De vergelijking met de plaat op de bodem van het zwembad gaat mank. Andere vormgeving en snelheid van verplaatsen. Je hebt dan ook met iets van zuiging te maken.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Voor bemande voertuigen ook vaak lifeline i.c.m. luchttoevoer?
Verwijderd
Even voorstellen wat er nu allemaal door het hoofd van die CEO gaat (die mee aan boord is), ondanks het ondertekende contract misschien toch heftige discussies aan boord...kevlar01 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:07:
[...]
YouTube: Race to rescue missing Titanic submarine as experts question what we... in dit filmpje (ook eerder genoemd in dit topic), wordt zelfs gesproken over het feit dat de verlichting in het voertuig bij een camping winkel is aangeschaft.
Nu hoeft dat niet meteen iets te betekenen maar het geeft wel een gevoel van dat het nogal el Cheapo opgezet is inderdaad.
Ook lijkt het me dat zodra dat ding naar de oppervlakte komt (al dan niet met levende mensen), het daar dan nog uren in de golven rond aan het tollen is. Onder water heb je dat probleem niet zo, maar boven water lijkt me dat misselijkmakend.
Uiteindelijk is dat o.b.v. de stroming coëfficiënt van het voertuig uiteraard te berekenen. Dat is v.z.i.w. zeker geen verwaarloosbare factor.JukeboxBill schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:09:
[...]
Het enige wat die kabel moet tillen is het gewicht van duikboot en bemanning minus de waterverplaatsing plus de verplaatsingsweerstand. Dat laatste is te verwaarlozen bij lage snelheid.
De vergelijking met de plaat op de bodem van het zwembad gaat mank. Andere vormgeving en snelheid van verplaatsen. Je hebt dan ook met iets van zuiging te maken.
Uiteraard is de coëfficiënt van een vlakke plaat veel groter dan die van een cilindervormig voertuig.
Klopt, zelf drijvend. Dus geïmplodeerd, of volgelopen. Helaasdakka schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:09:
Zou dat ding niet gewoon omhoog drijven als de ballast lost gemaakt wordt? meen dat gelezen te hebben over deze cilinder.

of gewoon ergens vast, maar dat zelf drijvende was toch alleen als ze de ballast los konden krijgenwarhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:18:
[...]
Klopt, zelf drijvend. Dus geïmplodeerd, of volgelopen. Helaas
er is ballast wat niet mechanisch aangedreven wordt. Na 17 uur wordt specifieke ballast losgelaten die met een oplosbare aanhechting verbonden zijn.Rubman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:20:
[...]
of gewoon ergens vast, maar dat zelf drijvende was toch alleen als ze de ballast los konden krijgen
Desalniettemin lijkt me de conclusie van @warhamstr erg voorbarig.
Destination: titanic wreck site... Denk dat 'ie al ter plaatse is, je ziet ook wat andere boten in de omgeving.
Wat een complete absurde uitrol van resources om 5 mensen te redden, no offence. Dit loopt in de tientallen miljoenen (air/sea/sub)
Fijn eh, dat mensen, mensen willen helpen. En 't is een goeie oefening zo.Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:23:
https://www.marinetraffic...29566/vessel:POLAR_PRINCE
Destination: titanic wreck site... Denk dat 'ie al ter plaatse is, je ziet ook wat andere boten in de omgeving.
Wat een complete absurde uitrol van resources om 5 mensen te redden, no offence. Dit loopt in de tientallen miljoenen (air/sea/sub)
Gewoon de rekening presenteren an de (nabestaanden van) de absurd rijke passagiers?Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:23:
....
Als er miljardairs onder 3000m water vast zitten, dan heb je dus ook miljarden 'budget' voor de reddingsoperatie.Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:23:
https://www.marinetraffic...29566/vessel:POLAR_PRINCE
Dat financiële plaatje zit wel goed denk ik.
Jep, dat is hem. Het is bij mij wel met vlagen om het zo maar te zeggen. De ene keer moet ik haast weg kijken en de andere keer kan ik gewoon kijken.D4NG3R schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:23:
[...]
Dat is de fobie voor oceanen (of liever; groot open water) in het algemeen, je hebt ook Wikipedia: Submechanophobia, de angst voor door mens gemaakte objecten onderwater.
Van dit soort plaatjes met open pijpleidingen word ik aardig oncomfortabel, scheepswrakken gelukkig niet.
Het plaatje wat op de vorige pagina voorbij kwam moest ik dan weer snel voorbij scrollen.

- Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
- Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
- Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.