Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Fijn eh, dat mensen, mensen willen helpen. En 't is een goeie oefening zo.
Waar was deze uitrol van resources voor 500 mannen, vrouwen en kinderen onlangs in de middellandse zee? Sorry hoor, mijn medeleven met verveelde miljonairs/wannabe adventurers op zoek naar 'bragging rights' op social media is op dit moment nogal laag. Vind het jammer voor de enige echte wetenschapper/titanic expert die mee is. Vooral als ze dit allemaal doen alsof het een wandeling door het park is. Geen due diligence. James Cameron is een ander verhaal, dat was op en top professioneel

Rest is jammer. Als jij onvindbaar bent in de Noordzee gaan ze ook niet langer dan een paar uurtjes zoeken hoor.

Onlangs ook nieuws gelezen ivm een kanaalzwemmer die vermist is (engeland->frankrijk), zoektocht stop gezet na 6 uur zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Zeker, ik had ook ergens gelezen dat het schermpje dat ze gebruiken een touch-paneel is. Begrijp ik ook niet helemaal, past niet in het verhaal dat ze kosten wilde besparen (want is duurder) maar levert wel veel meer risico op, want veel onbetrouwbaarder dan mechanische knoppen/hendels.
Het lijkt helaas vooral amateurisme te zijn, van een organisatie waarvan de CEO het niet nauw had op regels.

Het verhaal dat ze de logitech controller hebben gepakt vanwege kostenoogpunt slaat m.i. ook nergens op. Een besparing van 40 euro (logi controller vs xbox controller, wat door sommigen hier al aangehaald worden) zal niets uit brengen. Ik denk dat deze controller makkelijker te programmeren was/is. Waarom dan weer draadloos... Sja, dan kom je weer op het amateurisme uit 8)7
Maar het van buitenaf vastbouten is dan wel weer een kostenpuntje, maakt het vele malen simpeler qua ontwerp (plaat en wat bouten, hatseflats, zit vast en klaar, versus een compleet afsluitsysteem wat je van buiten en binnenuit moet kunnen bedienen).

Same met die controller: goedkoop toe te passen en dus goedkoop ontwikkelen waarbij een (in hun ogen) hoop rompslomp omzeilt kan worden zoals uitgebreid kabelwerk/voorzieningen voor mechanische besturing.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
yay schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Gewoon de rekening presenteren an de (nabestaanden van) de absurd rijke passagiers?
Gaan we dat ook doen bij auto ongelukken? Gewoon rekening aan de nabestaanden presenteren? Of is dit weer afgunst dat iemand anders meer geld heeft?

Waarbij ik overigens niet direct zeg dat dit allemaal bij overheid moet uitkomen (vooral omdat het in internationale wateren gebeurd is, maakt dat het ook lastiger), maar het bedrijf wat het uitvoert en een verzekeringsmaatschappij lijken mij 100x logischere plaatsen om geld te halen dan de nabestaanden. 8)7
Albinoraptor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Controller is wss niet eens zozeer het probleem neem ik aan, het is dat het zowat goedkoopste controller is die je kan krijgen.

En als je al niet 20 euro op een controller extra kan missen voor beetje kwaliteit, dan voorspelt het ook niet veel goeds voor de rest van de equipment.
Natuurlijk niet direct zo veiligheidskritisch, maar Amerikaanse militaire duikboten worden nu uitgerust met Xbox controllers voor de periscoop besturing: https://www.theverge.com/...-colorado-xbox-controller. Kost heel veel minder dan je hele speciale custom hardware, en werkt ook.

Uiteraard wil je wel een backup ervoor, maar is er daadwerkelijk een bron dat er nul backup was, en dus als de batterij leeg zou zijn ze niks meer kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:28:
[...]

Waar was deze uitrol van resources voor 500 mannen, vrouwen en kinderen onlangs in de middellandse zee? Sorry hoor, mijn medeleven met verveelde miljonairs/wannabe adventurers op zoek naar 'bragging rights' op social media is op dit moment nogal laag.
En waarom noem jij nu de 500 slachtoffers van afgelopen week?
Dat is exact dezelfde gerichte medeleven. Voor die 500 zijn er ook weer duizenden anderen zonder hulp.

Snap deze vergelijking niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:02

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Waar was deze uitrol van resources voor 500 mannen, vrouwen en kinderen onlangs in de middellandse zee? Sorry hoor, mijn medeleven met verveelde miljonairs/wannabe adventurers op zoek naar 'bragging rights' op social media is op dit moment nogal laag. Vind het jammer voor de enige echte wetenschapper/titanic expert die mee is. Vooral als ze dit allemaal doen alsof het een wandeling door het park is. Geen due diligence. James Cameron is een ander verhaal, dat was op en top professioneel

Rest is jammer. Als jij onvindbaar bent in de Noordzee gaan ze ook niet langer dan een paar uurtjes zoeken hoor.

Onlangs ook nieuws gelezen ivm een kanaalzwemmer die vermist is (engeland->frankrijk), zoektocht stop gezet na 6 uur zoeken.
Deze discussie gaat redelijk off-topic, maar volgens mij zijn er verschillende dagen gezocht (volgens mij een week naar overlevenden, meer dan een week naar de lichamen?) naar de mensen van de gekapseisde boot. Het grote verschil is dat dit, indien de duikboot intact is, essentieel een life-pod is. Mensen die meerdere dagen in het water liggen? Die hebben cru gezegd een lagere overlevingskans.
Sissors schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Gaan we dat ook doen bij auto ongelukken? Gewoon rekening aan de nabestaanden presenteren? Of is dit weer afgunst dat iemand anders meer geld heeft?
Meestal is het bij een auto-ongeluk een verzekeringskwestie. Maar ja, vaak wordt er een rekening gepresenteerd. Als de bestuurder niet verzekerd is wordt dit v.z.i.w. neergelegd bij familie.

Edit: Voor de duidelijkheid, er is geen enkele verzekering die zijn vingers gaat branden aan een expeditie als dit gaat branden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dazzler2120 op 21-06-2023 14:36 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
In een filmpje zag ik dit voorbij komen over de besturing:
"submarine is operate via touchscreen and this gaming controller, we keep a couple of spares onboard just in case

https://vm.tiktok.com/ZGJCDmESC/

Ik verwacht niet dat de controller een grote rol speelt, meest vreemde is dat de complete communicatie weg is.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 21-06-2023 14:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Meestal is het bij een auto-ongeluk een verzekeringskwestie. Maar ja, vaak wordt er een rekening gepresenteerd. Als de bestuurder niet verzekerd is wordt dit v.z.i.w. neergelegd bij familie.

Edit: Voor de duidelijkheid, er is geen enkele verzekering die zijn vingers gaat branden aan een expeditie als dit gaat branden.
Schuld wordt toch gewoon deel van de erfenis? Dus verrekend met kapitaal, als dat er is, en anders heeft de familie de keuze om de erfenis te weigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

De controller maakt verbinding met een PC? Ik zag twee schermen met Windows staan? Misschien een BSOD'tje opgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:02
laurens0619 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:36:
Ik verwacht niet dat de controller een grote rol speelt, meest vreemde is dat de complete communicatie weg is.
Ook dat is niet eens zo vreemd. Blijkbaar moet Titan zich nagenoeg recht onder het moederschip bevinden om te kunnen communiceren en om te kunnen navigeren. Vorig jaar (lijkt het) was de communicatie ook al verloren gegaan en is het wrak (Titanic) toen ook niet gevonden.

Gewoon best wel een matig design in dat opzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:50

ralpje

Deugpopje

polthemol schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Maar het van buitenaf vastbouten is dan wel weer een kostenpuntje, maakt het vele malen simpeler qua ontwerp (plaat en wat bouten, hatseflats, zit vast en klaar, versus een compleet afsluitsysteem wat je van buiten en binnenuit moet kunnen bedienen).
Is het ook niet gewoon een mechanische beperking?
Een afsluiting van binnenuit betekent dat ook de krachten van 3km aan water op dat luik weerstaan moeten kunnen worden door die afsluiting. Het water duwt het luik naar binnen en je 'bouten' aan de binnenkant moeten dat tegenhouden.
Afsluiting van buitenaf zorgt ervoor dat die waterkolom dat luik gewoon op z'n plaats houdt. Die bouten hoeven dan vrijwel geen krachten te weerstaan, die gaan in de andere richting.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 01:17

Herman

FP ProMod
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:21:
[...]

er is ballast wat niet mechanisch aangedreven wordt. Na 17 uur wordt specifieke ballast losgelaten die met een oplosbare aanhechting verbonden zijn.
Desalniettemin lijkt me de conclusie van @warhamstr erg voorbarig.
Voorbarig? Wellicht. Wel realistisch.

Als je even wat feiten op een rijtje zet:

Het raam was gecertificeerd voor een diepte van 1.300 meter i.p.v. de 4.000 meter waar het duikbootje in staat zou moeten zijn.
At the meeting Lochridge discovered why he had been denied access to the viewport information from the Engineering department—the viewport at the forward of the submersible was only built to a certified pressure of 1,300 meters, although OceanGate intended to take passengers down to depths of 4,000 meters. Lochridge learned that the viewport manufacturer would only certify to a depth of 1,300 meters due to experimental design of the viewport supplied by OceanGate, which was out of the Pressure Vessels for Human Occupancy (“PVHO”) standards. OceanGate refused to pay for the manufacturer to build a viewport that would meet the required depth of 4,000 meters.
(Bron)
Volgens een (geclaimed) oud-medewerker, zijn er twijfels over de levensduur van de glasvezel romp van het duikbootje:
Vangro 1 day ago
(...)The hull in theory works great, they had a huge safety factor in mind when they made it. Though I think they should of done more ultrasound and xrays of it after every dive.
Er waren dus twijfels over de bestendigheid van het duikbootje tegen de druk die er komt kijken bij een diepte van 4.000. Daarnaast zou er na elke duik niet voldoende worden gecontroleerd of de glasvezel-romp schade heeft opgelopen tijdens de duik. Het lijkt me dus wel een aannemelijk scenario.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
laurens0619 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:36:
In een filmpje zag ik dit voorbij komen over de besturing:
"submarine is operate via touchscreen and this gaming controller, as a backup we have a bunch of them onboard"

Toen die hem van zich smeet, "een 16 jarige kan hem dus ook niet kapot maken" wist ik dat over veiligheid veel te weinig nagedacht is. Dat blijkt ook wel gezien alle partijen die afgelopen jaren gewaarschuwd hebben. Waarom kruip je in zo'n death vessel vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:51
Ik blijf dit maar vreemd vinden. Als eerste dat het ding niet van binnen geopend kan worden, en als tweede hebben die dingen toch ballast tanks die in geval van nood geleegd kunnen worden waardoor het ding naar de oppervlakte vliegt?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Herman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Voorbarig? Wellicht. Wel realistisch.

Als je even wat feiten op een rijtje zet:

Het raam was gecertificeerd voor een diepte van 1.300 meter i.p.v. de 4.000 meter waar het duikbootje in staat zou moeten zijn.

[...]

Volgens een (geclaimed) oud-medewerker, zijn er twijfels over de levensduur van de glasvezel romp van het duikbootje:

[...]

Er waren dus twijfels over de bestendigheid van het duikbootje tegen de druk die er komt kijken bij een diepte van 4.000. Daarnaast zou er na elke duik niet voldoende worden gecontroleerd of de glasvezel-romp schade heeft opgelopen tijdens de duik. Het lijkt me dus wel een aannemelijk scenario.
Maar aan de andere kant, het raampje heeft 50 duiken overleefd, ook naar dieptes van de Titanic. De kans dat het de 51e keer klapt is niet veel groter dan de 50e of 5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Oon schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Schuld wordt toch gewoon deel van de erfenis? Dus verrekend met kapitaal, als dat er is, en anders heeft de familie de keuze om de erfenis te weigeren
Dan wordt dus idd de rekening bij de familie gelegd. Of die rekening geaccepteerd wordt is uiteraard een 2de vraag

@Herman
Inderdaad zijn het de meest likely scenario's, maar dat lijkt me nog niet genoeg om er definitieve conclusies aan te verbinden. Zeker met het bericht van de geluiden van vandaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
SemperFidelis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Maar aan de andere kant, het raampje heeft 50 duiken overleefd, ook naar dieptes van de Titanic. De kans dat het de 51e keer klapt is niet veel groter dan de 50e of 5e.
Vermoeiing is ook een dingetje.
Een haarscheurtje in het carbon tijdens het opstijgen van de vorige trip, en je volgende trip is catastrofaal wanneer je geen check doet hierop. Hetzelfde geldt voor het glaasje, lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
ralpje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Een afsluiting van binnenuit betekent dat ook de krachten van 3km aan water op dat luik weerstaan moeten kunnen worden door die afsluiting. Het water duwt het luik naar binnen en je 'bouten' aan de binnenkant moeten dat tegenhouden.
Afsluiting van buitenaf zorgt ervoor dat die waterkolom dat luik gewoon op z'n plaats houdt. Die bouten hoeven dan vrijwel geen krachten te weerstaan, die gaan in de andere richting.
Naja, dat werkt andersom ook.
Je zou de bouten (of handwielen) binnen kunnen plaatsen.

De doorvoer van een draaiende as, die afgedicht moet worden geeft een grote uitdaging.
Dus beide zijden bedienbaar is lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 21-06-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Vermoeiing is ook een dingetje.
Een haarscheurtje in het carbon tijdens het opstijgen van de vorige trip, en je volgende trip is catastrofaal wanneer je geen check doet hierop. Hetzelfde geldt voor het glaasje, lijkt mij
Zeker, je moet het elke keer checken.
Maar de conclusie dat dit glas het sowieso zou begeven omdat de licentie maar 1400m garandeerde is onwaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Ik denk niet dat je wil hebben dat de mensen in je onderzeeboot aan het wateroppervlakte dobberend sterven door een gebrek aan zuurstof, met uitzicht op de lucht boven/om zich heen, omdat je ze niet meteen kunt vinden en de luchttanks leegs zijn. Dat zijn problemen die simpel te verhelpen zijn tegen een bepaalde prijs.

Het onderstreept dat die organisatie of heel 'cheap' is (een cowboy) of totaal niet gehinderd is door enige vorm van relevante kennis ( oa @Dazzler2120 zijn punt) of een vorm van beide.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 12:00
SemperFidelis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Maar de conclusie dat dit glas het sowieso zou begeven omdat de licentie maar 1400m garandeerde is onwaar.
Je kan ook niet garanderen dat het wel zal houden. Hoe leg je zoiets uit aan de mensen die meereizen? Dit glas gaat het misschien houden?

[ Voor 3% gewijzigd door blubbers op 21-06-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Het lijkt wel of we hier in het topic al meer gebrainstormt hebben over hoe veilig het bootje is dan de makers zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
[...]

Ze zoeken zolang door als dat veilig is en zolang er een gerede kans op overleven is. Als die kans in de middellandse zee en bij zo'n zwemmer meerdere dagen was geweest, dan waren er ook wel meer schepen op af gekomen. Helaas neemt die kans als je los in het water ligt nogal snel af. Aangezien ze in die sub meerdere dagen kunnen overleven kan er dus ook veel bij komen en is het dus ook logisch dat dat gebeurt.

Beetje kortzichtige onderbuik post dus.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
[...]

Het kunnen bedienen/afsluiten van een luik van binnenuit betekent niet dat het luik ook naar binnen moet open gaan, waar jij nu vanuit lijkt te gaan. Je kunt prima een luik hebben wat naar buiten toe opendraait, en dus ook met de waterdruk gewoon dichtgedrukt blijft, waarbij de bediening/vergrendeling (ook) aan de binnenkant zit. Net zoals bij alle duikboten / tanks / bomkelders uit zo'n beetje alle films...
Lijkt me dat dat gewoon met iets van bajonetsluiting / vergrendeling zou moeten kunnen, in plaats van alles vastschroeven met bouten.. maar goed, ik ben er geen expert in.

Edit: zoiets dus:
https://www.google.com/se...pr=1#imgrc=NXVjef8AYl7KUM

[ Voor 7% gewijzigd door BrainCrash op 21-06-2023 15:19 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:40
SemperFidelis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Doet me denken aan dat gigantisch aquarium dat geëxplodeerd is, in dat Berlijns hotel een tijdje terug.
Daar ging het initieel ook goed, tot het dus niet meer goed ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
blubbers schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Je kan ook niet garanderen dat het wel zal houden. Hoe leg je zoiets uit aan de mensen die meereizen? Dit glas gaat het misschien houden?
Tja ik denk dat de zaken sowieso wat rooskleuriger zijn gebracht dan ze daadwerkelijk waren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
blubbers schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:07:
[...]

Die hebben van tevoren allerlei documenten moeten ondertekenen waarin zij elke verantwoordelijkheid op zich moeten nemen en waarin het Ocean Gate Expeditions volledig vrijwaart in het geval van een ongeluk.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
SemperFidelis schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Maar dat was het punt ook van dit draadje op reddit van een oud-medewerker: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Die checks gebeurden dus niet. Er werd alleen optisch (met microfoons in de hull) geluisterd naar het kraken van het carbon, zodat je bij een catastrofaal falen correctief actie kan ondernemen.
Dit is eerder toegepast op een rotorblad van een helikopter.
De veiligheid werkte, het signaal werd afgegeven, echter brak de rotor daarna dusdanig snel af dat de helikopter in het water gestort is. Carbon vezel is in die essentie een beetje als glas. Het buigt niet, maar breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Herman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Die hebben van tevoren allerlei documenten moeten ondertekenen waarin zij elke verantwoordelijkheid op zich moeten nemen en waarin het Ocean Gate Expeditions volledig vrijwaart in het geval van een ongeluk.
In die waivers die ze moeten ondertekenen wordt meermaals benoemd dat het risico op overleiden overlijden aanwezig is trouwens.

[ Voor 1% gewijzigd door Dazzler2120 op 21-06-2023 15:27 . Reden: korte ei... Lange ij? Ik ben een in ieder geval een ei. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:24:
[...]

In die waivers die ze moeten ondertekenen wordt meermaals benoemd dat het risico op overleiden aanwezig is trouwens.
Sowieso op overlijden :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:32
De geluiden die ze hebben opgepikt zouden SOS-signalen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:24:
[...]

In die waivers die ze moeten ondertekenen wordt meermaals benoemd dat het risico op overleiden overlijden aanwezig is trouwens.
Dat is verder ook totaal gangbaar bij dat soort waivers. Als je een entry-level duikcursus gaat doen krijg je dit formulier bijvoorbeeld voor je kiezen. Waarbij je ook meteen voor je nabestaanden besluit dat zij niemand kunnen aanklagen.
Dus die boot kan best een death trap zijn, maar het feit dat er een waiver ondertekend wordt waarbij je het risico op overlijden accepteert is daar verder geen indicatie van.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 09:28
Bor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Als ik het goed heb begrepen zijn die "noises" gedetecteerd door een vliegtuig , namelijk een P-3 patrouille vliegtuig.
Dat geluid wordt door die boeien die uitgeworpen zijn doorgezonden naar oa dit vliegtuig. Een soort remote hearing, zoals het ook bij de marsmissies of noem maar een ruimtemissie gaat.

Zo baken je het zoekgebied af, en kan je gerichter gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
En die waiver is ook niet 100% waterdicht als er nalatigheid is geweest, wat hier best wel eens het geval zou kunnen zijn.

Hier een interessante docu van 2 delen over het bedrijf, wat een stel amateurs... https://vimeo.com/user202658664

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 11-09 15:06
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Maar dat was het punt ook van dit draadje op reddit van een oud-medewerker: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Die checks gebeurden dus niet. Er werd alleen optisch (met microfoons in de hull) geluisterd naar het kraken van het carbon, zodat je bij een catastrofaal falen correctief actie kan ondernemen.
De veiligheid werkte, het signaal werd afgegeven, echter brak de rotor daarna dusdanig snel af dat de helikopter in het water gestort is. Carbon vezel is in die essentie een beetje als glas. Het buigt niet, maar breekt.
Die "oud-medewerker", is dat wel echt? Hij zegt zich dingen te herinneren maar wil niet teveel zeggen want hij denkt dat hij ooit een NDA heeft getekend. Yeah right...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55

Coldcat

HODL

Interessante link. Er zijn dus volgens het filmpje twee onbemande duikkisten naar beneden gestuurd, beide geimplodeerd. Een ander bedrijf heeft dus wel duikkisten die naar 6,000m kunnen. Nu nog een vliegtuig.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ColeJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Die "oud-medewerker", is dat wel echt? Hij zegt zich dingen te herinneren maar wil niet teveel zeggen want hij denkt dat hij ooit een NDA heeft getekend. Yeah right...
Nouja hij zegt er een half jaar gewerkt te hebben.
Kan best dat het echt is, aan de andere kant is het het internet, gewoon met een gezonde korrel zout nemen uiteraard.

Edit: maar er zijn overigens wel meer bronnen (oud medewerkers, inzittenden), die beamen dat het niet de meest professionele organisatie lijkt en veiligheid een vervelend iets is voor de Oceangate CEO.

[ Voor 18% gewijzigd door Dazzler2120 op 21-06-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 11-09 15:06
Eerste reactie onder die link:

"Speaking as an ex submariner ,12 years.
I really dont fancy there chances.
There's currently nothing (equipment wise) that can go that deep and extract a vessel of that size. People watching this rescue, have no idea, just how hard it is to make a rescue like this. It would be easier to rescue someone from the moon."

Zou best eens waar kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46
ColeJ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:42:
Eerste reactie onder die link:

"Speaking as an ex submariner ,12 years.
I really dont fancy there chances.
There's currently nothing (equipment wise) that can go that deep and extract a vessel of that size. People watching this rescue, have no idea, just how hard it is to make a rescue like this. It would be easier to rescue someone from the moon."

Zou best eens waar kunnen zijn.
Beetje afhankelijk van de exacte details, maar dat is op zich al een feit. Vandaar ook dat we meer op de Maan en zelfs op Mars doen, dan op de diepe oceaanbodems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
DCN to the rescue.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 07:24
Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:23:
https://www.marinetraffic...29566/vessel:POLAR_PRINCE

Destination: titanic wreck site... Denk dat 'ie al ter plaatse is, je ziet ook wat andere boten in de omgeving.

Wat een complete absurde uitrol van resources om 5 mensen te redden, no offence. Dit loopt in de tientallen miljoenen (air/sea/sub)
Die was als eerste ter plaatse, aangezien dat het moederschip van Titan is.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Mensen die zich op reddit als iemand voordoen vertrouw ik in de meeste gevallen niet tot ik beetje logisch bewijs zie. Z'n postgeschiedenis gaat nergens op submarines, Titanic of OceanGate, maar goed.

Anderzijds zou het me ook zeker niet verbazen. Tijd dat we techguys sowieso eens minder op hun woord gaan geloven. Die commerciële marsmissie laat ik bij nader inzien toch ook maar aan mij voorbij gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33
Kan ook gewoon dat die gast specifiek embedded systemen kent ofzo en verder niks van duikboten. Dan kan je wel betrokken zijn bij sommige aansturingen en details opvangen van de rest van het systeem, maar het nooit over duikboten hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Playa del C. schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Beetje afhankelijk van de exacte details, maar dat is op zich al een feit. Vandaar ook dat we meer op de Maan en zelfs op Mars doen, dan op de diepe oceaanbodems.
Er zijn working class ROV's die die diepte kunnen halen.
https://www.researchgate....classes-of_tbl1_332183359

Er zijn ook wel kranen/winches die die diepte kunnen halen:
https://www.subsea7.com/c...lis.pdf.downloadasset.pdf

Het probleem, naast het vinden van die doodskist duikboot is om de juiste equipment in de juiste configuratie tijdig op die plek te krijgen en dat zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Destination: titanic wreck site... Denk dat 'ie al ter plaatse is, je ziet ook wat andere boten in de omgeving.

Wat een complete absurde uitrol van resources om 5 mensen te redden, no offence. Dit loopt in de tientallen miljoenen (air/sea/sub)
Ik denk dat de additionele kosten wel meevallen. Het zijn primair overheidsorganisaties specifiek bedoeld om dit soort zaken op te pakken. Die kosten ook geld als ze niets doen. Afschrijvingen en salarissen gaan gewoon door bijvoorbeeld. Om dan eerst even een kosten/batenanalyse te maken en vooral discussiëren of het al dan niet financieel noodzakelijk is, juist als de tijdsnood hoog is, lijkt me niet nodig.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Een ietwat duistere vraag. Is (zelf)moord een optie om langer in leven te blijven of zijn er nog meer factoren anders dan puur de zuurstof die als tijdbom boven hun hoofd hangen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 21:33
Voedsel en water?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricardovv
  • Laatst online: 21:40
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 40% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemperFidelis
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:30:
Een ietwat duistere vraag. Is (zelf)moord een optie om langer in leven te blijven of zijn er nog meer factoren anders dan puur de zuurstof die als tijdbom boven hun hoofd hangen?
Het stelt het alleen maar uit. Je hebt inderdaad zuurstof nu als meest urgente tijdsfactor, daar komen nog later drinken en voedsel bij ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Dat zou de overlevingskans van de overlevenden verhogen, ja. Volgens mij is hun grootste beperking zuurstof. Voedsel en water hebben ze (niet veel) wel, maar je kan ook langer zonder dan voedsel en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Water rantsoeneren met minder personen lijkt mij hetzelfde doen als voor zuurstof. Op de radio hoorde ik gisteren nog iets over een CO2 filter/scrubber, gaat zo'n ding een limiterende factor spelen op de korte termijn al dan niet verlengd wanneer er minder levenden aanwezig zouden zijn in de Titan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 13:31
Voedsel is in geval van schaarste niet meteen levensbedreigend, hooguit heel erg vervelend en oncomfortabel maar dat houd je lichaam echt wel enkele dagen tot zelfs enkele weken vol in geval van nood.
Water is wel relatief snel een issue gok ik.
Maar het gebrek/tekort aan zuurstof is op dit moment toch wel het grootste gevaar (als ze nog in leven zijn) inderdaad

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 21-06-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zou dit werkelijk in het contract staan dat passagiers moeten tekenen?
‘Dit experimentele schip is niet goedgekeurd door een officiële instantie en passagiers lopen het risico op lichamelijk letsel, trauma of overlijden’, leest CBS-journalist David Pogue van een velletje papier voor. Pogue kreeg vorig jaar de kans om een kijkje te nemen in de nu vermiste Titan-onderzeeër. Hij moet nog wel even het contract doornemen. ‘Waar kan ik tekenen?’, vraagt hij zich ietwat sarcastisch af.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Als er miljardairs onder 3000m water vast zitten, dan heb je dus ook miljarden 'budget' voor de reddingsoperatie.
Dat financiële plaatje zit wel goed denk ik.
"Hello?"
- "Hello! We're down here!"
"This is the Coast Guard. We've located your vessel and are about to rescue you."
- "Hurray!"
"We're sending down a card payement terminal. Please swipe 5 times for a full rescue, or as many times as the number of people you would like rescued."

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 21:51
FirePuma142 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat de additionele kosten wel meevallen. Het zijn primair overheidsorganisaties specifiek bedoeld om dit soort zaken op te pakken. Die kosten ook geld als ze niets doen. Afschrijvingen en salarissen gaan gewoon door bijvoorbeeld. Om dan eerst even een kosten/batenanalyse te maken en vooral discussiëren of het al dan niet financieel noodzakelijk is, juist als de tijdsnood hoog is, lijkt me niet nodig.
Dat is natuurlijk wel zo, maar dikke kans dat mensen die dit soort reisjes doen en doorgaans bulken van het geld, ook nog eens weinig of geen belasting betalen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:37:
Water rantsoeneren met minder personen lijkt mij hetzelfde doen als voor zuurstof. Op de radio hoorde ik gisteren nog iets over een CO2 filter/scrubber, gaat zo'n ding een limiterende factor spelen op de korte termijn al dan niet verlengd wanneer er minder levenden aanwezig zouden zijn in de Titan?
Heel simpelweg gezegd.
Elk mens verbruikt een hoeveelheid zuurstof voor het genereren van energie.
Afhankelijk van de grootte van de persoon en type inspanning kan dat wisselen.

Maar we stellen de hoeveelheid voor het gemak even op een vaste waarde in.
We hebben genoeg voorraad voor 4 personen om 2 dagen te leven.
Dat komt dan overeen met een voorraad waar 2 personen 4 dagen mee kunnen doen.

Dus ja, zo hard is het helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
XWB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:44:
Zou dit werkelijk in het contract staan dat passagiers moeten tekenen?

[...]
Ik vermoed van wel, toen ik Tsjernobyl bezocht moest ik ook een contract/waiver tekenen, waarbij ik alle opgelopen 'medische klachten' niet kon verhalen op de travel agent/lokale autoriteiten, etc. Zo vreemd lijkt me dit niet bij iets extreem risicovols, waar je vanaf dat zou kunnen weten.

[ Voor 10% gewijzigd door simon op 21-06-2023 16:48 ]

|>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
Zelfmoord lijkt me geen top idee om langer in leven te blijven ;) Maar ik begrijp wat je bedoelt, een soort zelfopoffering voor de anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
JukeboxBill schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Dat is natuurlijk wel zo, maar dikke kans dat mensen die dit soort reisjes doen en doorgaans bulken van het geld, ook nog eens weinig of geen belasting betalen.
Allemaal leuk, maar snap niet zo goed wat dit met de reddingsoperatie en de huidige situatie te maken heeft eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

DinX

Motormuis

En uiteindelijk komt dat allemaal op hetzelfde uit: tijd die er niet is.
The vessel departed from ST. JOHN'S, CA on 2023-06-16 09:44 LT (UTC -2.5) and is currently sailing at 4.3 knots with Southeast direction heading to ST. JOHN'S, CA with reported Estimated Time of Arrival at 2023-06-24 07:37 LT (UTC -2.5) local time (in 2 days, 19 hours)
Die hoeft dan zelfs maar vanuit Canada te komen wat al bij al nog "in de buurt" is.
Mag je 10 kraanschepen hebben, zolang ze op x000 km van de site liggen heb je er niks aan.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 21:51
Cheezborger schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Allemaal leuk, maar snap niet zo goed wat dit met de reddingsoperatie en de huidige situatie te maken heeft eerlijk gezegd.
Het is een reactie op FirePuma142 m.b.t. de kosten van de reddingsoperatie. En daarover zijn al heel veel reacties in dit topic, dus zeker wel relevant.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, de woordgrappen zijn nu wel klaar.

[ Voor 38% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

D-dark schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Heel simpelweg gezegd.
Elk mens verbruikt een hoeveelheid zuurstof voor het genereren van energie.
Afhankelijk van de grootte van de persoon en type inspanning kan dat wisselen.

Maar we stellen de hoeveelheid voor het gemak even op een vaste waarde in.
We hebben genoeg voorraad voor 4 personen om 2 dagen te leven.
Dat komt dan overeen met een voorraad waar 2 personen 4 dagen mee kunnen doen.

Dus ja, zo hard is het helaas.
Ik snap dat principe, maar een CO2 filter/scrubber is dus niet iets wat óók speelt of óók gaat spelen indien de zuurstof hoeveelheid toereikend genoeg is?
Ergo is er iets anders, anders dan zuurstof (en water, en na weken eventueel voedsel) wat een beperkende factor gaat spelen in de overlevingsduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Zelfmoord lijkt me geen top idee om langer in leven te blijven ;) Maar ik begrijp wat je bedoelt, een soort zelfopoffering voor de anderen.
Tja, of een niet geheel zelf uitgekozen opoffering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er blijkt een klein toiletje aan boord te zijn, maar nu na 3 dagen... En eventueel stijgende vochtigheid door het ademen en meer zuurstofverbruik door paniek of zelfs hyperventilatie. Stikken door gebrek aan zuurstof duurt al lang genoeg, maar als je dan ook nog 3-4 dagen hebt om daarover na te denken :X

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:44
Intergalactic schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Zou het beter zijn geweest als het een xbox controller was geweest? controllers worden wel vaker gebruikt namelijk, in rusland besturen ze drones met de bedraade variant lol.
Ja. De gebruikte controller wordt als "te min" gezien voor gamen omdat het je een potje kan kosten. Het is idioot om je leven van deze controller af te laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:55:
[...]

Ik snap dat principe, maar een CO2 filter/scrubber is dus niet iets wat óók speelt of óók gaat spelen indien de zuurstof hoeveelheid toereikend genoeg is?
Ergo is er iets anders, anders dan zuurstof (en water, en na weken eventueel voedsel) wat een beperkende factor gaat spelen in de overlevingsduur?
Volgens mij is zowel de CO2 scrubber als de zuurstof toevoer een autonoom systeem, wat geen stroom nodig heeft.
Het gebrek aan zuurstof zal het eerste kritieke punt zijn wat ze tegenkomen, indien het schip ergens vast zit. Bijvoorbeeld onder een zogenaamd 'ghost-net', wat verloren, grote, visnetten zijn die rond drijven vanuit de visserij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ErikT738 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Ja. De gebruikte controller wordt als "te min" gezien voor gamen omdat het je een potje kan kosten. Het is idioot om je leven van deze controller af te laten hangen.
De besturing is zowel via het touch screen scherm als de controller, ze zouden ook meerdere spare-controllers aan boord bij zich hebben.
De controller blijft een vreemde keuze, maar ik vermoed niet dat dit oorzaak is aan dit probleem. Het toont vooral aan wat al meerdere keren eerder benoemd is; het is een organisatie wat de makkelijkste weg neemt, bepaalde zaken worden niet goed doordacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ErikT738 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Ik vind dit niet zo raar eerlijk gezegd, wat kan mij latency schelen bijvoorbeeld bij een onderzeeër. De Xbox-360-varianten, dezelfde die je in de winkel kon kopen, zijn ook regulier ingezet. Waaronder in onderzeeërs.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 21-06-2023 17:03 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
True schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:55:
[...]

Op dit moment is de beperkende factor zuurstof en in het verlengde Co2.
Om te ademen zijn 2 factoren van belang.
1 Zuurstof oftewel O2. Dat wordt geleverd via een tank welke in de submersibele zit.
2 Gehalte aan Co2 in de lucht. Om die op een acceptabel niveau te houden gebruik je een filter om de Co2 wegtevangen.

Dus ja, als er eentje aan het eind van zijn capaciteit zit krijg je een probleem.
Zuurstof is hoogstwaarschijnlijk de eerste die op is.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 21-06-2023 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:36

DinX

Motormuis

Ze gebruiken die standaard controllers omdat ze door veel mensen gekend zijn en amper een leercurve hebben. Ze zijn tevens al jaren in gebruik, de meeste bugs zijn eruit en ze zijn voorzien op uren en uren gamen per dag.

Je kan dan wel helemaal van 0 zo'n ding gaan designen, testen, leren gebruiken. Maar dat kost weer tientallen tot honderden uren aan R&D voor een controller die dan nadien nog gek in de hand voelt.
Geef de gemiddelde 20'er, 30'er of 40'er 1 van de bekende controllers en ze kunnen er meteen mee werken als ze ooit eens gegamed hebben.

Als je de discussies in de gaming communities al leest bij elke release van een nieuwe controller, of de discussies over Xbox en PlayStation controllers.... qua ergonomie, manier dat de toetsen aanvoelen,...

[ Voor 14% gewijzigd door DinX op 21-06-2023 17:11 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:16
Beand/kortsluiting, waarbij blussen misschien nog lukt maar giftige stoffen / rook niet afgevoerd kan worden. Fataal in zo’n kleine ruimte. Maar goed, dat komt technisch wellicht dan ook neer op dood door zuurstoftekort… ander gevaar is nog implosie lijkt mij, als de wand op een of andere manier schade heeft opgelopen? Verder als de stroom op is en verwarming er niet is of niet werkt: onderkoeling….

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 21-06-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
Zuurstof is berekend op de 5 passagiers. Zou natuurlijk ook kunnen dat één van de passagiers (bijvoorbeeld de kapitein) wat is overkomen. In dat geval zou er nog wat meer tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkstyle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06-2024
Laten we zeggen dat er nog 18 uur aan zuurstof over, als je dan bedenkt dat ze ophalen en naar boven brengen ook wel minimaal 2-4+ uur duurt, begint de tijd nu wel te tikken nu?

Controllers zijn vrij stabiel, als ze ook een reserve controller hebben, zie ik daar het probleem niet, dit is als bij een auto ongeluk de schuld geven aan het stuur, ik zou het toch eerder elders zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door walkstyle op 21-06-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28
walkstyle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:15:
Laten we zeggen dat er nog 18 uur aan zuurstof over, als je dan bedenkt dat ze ophalen en naar boven brengen ook wel minimaal 2-4+ uur duurt, begint de tijd nu wel te tikken nu?

Controllers zijn vrij stabiel, als ze ook een reserve controller hebben, zie ik daar het probleem niet, dit is als bij een auto ongeluk de schuld geven aan het stuur, ik zou het toch eerder elders zoeken.
Ook nog zeer goed mogelijk dat hij aan het oppervlakte drijft. Noodsystemen (hoewel ik niet weet welke deze heeft) zijn er vaak op gericht om de boot (automatisch) in zijn geheel naar boven te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
walkstyle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:15:

Controllers zijn vrij stabiel, als ze ook een reserve controller hebben, zie ik daar het probleem niet, dit is als een auto ongeluk en dan de schuld geven aan het stuur, ik zou het toch eerder elders vinden.
Het gaat niet per se om de controller en of je er de schuld aan moet geven. Eerder dat het emblematisch is voor de engineering en hoe die duikboot is ontworpen.

Controller OK. Veel ruwbouwmateriaal (zelf rijdende betonboren, grondverdichters) gebruiken tegenwoordig ook controllers. Militaire drone piloten ook bvb. En vermoedelijk nog veel meer toepassingen in fabrieken/logisctics/noem maar op. Exact omwille van de reden die al beschreven is, namelijk dat ze best wel robuust zijn.

Maar dan ga je toch geen draadloos model nemen, op Bluetooth dan nog wel. :+ Ik heb hier al vaak bluetooth beschreven als het protocol uit de hel. In de auto die ik rijd (modern/nieuw) met een iPhone 13 is het ook 1 op 4 keer hard vechten om een connectie te hebben en te houden. Soms gewoon onmogelijk, en dan moet je je daar bij neerleggen.

Maar voor de echte tech entrepreneur staat een fancy touchscreen en draadloze controller 'zo cool', want 'toekomst', 'star trek' en dat soort nonsens meer. Ipv beroep te doen op vertrouwde en robuuste engineering en zoveel mogelijk points of failure zo redundant en stabiel mogelijk te maken. Zeker met dit soort ultra gevaarlijke expedities.

En hier rijd je niet op de weg/aardoppervlak of zit je in een fabriekspand aan een robot, waar je je gemakkelijk even aan de kant kan zetten en lopen klooien met je bluetooth verbinding.

Neem dan op zijn minst de bekabelde versie :D 8)7 Ik gebruik zelfs een kabel om een xbox controller aan te sluiten op de gamelaptop. Want KISS, keep it simple stupid. Werkt gewoon.

Nu verwacht ik ook niet dat dit het probleem is, want vooruit/achteruit met die controller en de snelheden daar beneden, is vast niet meer dan een gimmick om de crew wat te doen te geven. Als ze ergens zijn vast komen te zitten, zal dat met of zonder controller wel een probleem zijn.

Ik mag alleen hopen dat er MECHANISCHE releases en 'levers' zijn om ballast te lossen of andere reddingssystemen te activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
thomskipsp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:55:
Ik mag toch hopen dat ze op deze onderzeëer fatsoenlijke USBL (ultra-short-baseline) transponders hebben geplaatst en een transceiver op de supportboot. Als je zo'n systeem hebt geïnstalleerd is het vrij rap mogelijk om de sub te localiseren. Ik vrees echter dat dit niet op de sub en de boot zit en dat maakt het leven een stuk moeilijker. Zo'n USBL systeem zit standaard op ROV's (die remote underwater vehicles) die in de offshore gebruikt worden.

Hopen op het beste...
Dit vind ik eigenlijk nog wel de belangrijkste. Goed, een transponder die 400 bar aan kan is misschien niet evident, maar moet toch zeker wel te vinden zijn voor een paar tienduizend euro. Zet er desnoods 2 op (redundancy)

Dat was dit drama in 15 minuutjes geklaard. Verbinding verbroken. Even pingen, ah daar zitten ze. Ofwel plat als een dubbeltje, ofwel ronddobberend. Einde drama. Bewezen 'technologie' (sonar transponder), jaartje of 70 oud wellicht? Vind je ze meteen mee. 4km moet prima kunnen. Stel ze zijn max. 10 km afgedreven, dus je zoekt op een vierkantje van 20kmx20kmx4km

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 17:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:24:
[Maar dan ga je toch geen draadloos model nemen, op Bluetooth dan nog wel. :+ Ik heb hier al vaak bluetooth beschreven als het protocol uit de hel. In de auto die ik rijd (modern/nieuw) met een iPhone 13 is het ook 1 op 4 keer hard vechten om een connectie te hebben en te houden. Soms gewoon onmogelijk, en dan moet je je daar bij neerleggen.
Aan de andere kant, ik denk dat je op de 2.4Ghz band in je titanium buis van faraday op 4 km diepte nog nooit zo'n zuiver en ongestoord signaal hebt gezien :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

WWJD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:38:
De controller maakt verbinding met een PC? Ik zag twee schermen met Windows staan? Misschien een BSOD'tje opgelopen?
Windows updates komen altijd op een moment dat je ze niet wilt :')

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 14:38
Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:30:
[...]
Dit vind ik eigenlijk nog wel de belangrijkste. Goed, een transponder die 400 bar aan kan is misschien niet evident, maar moet toch zeker wel te vinden zijn voor een paar tienduizend euro. Zet er desnoods 2 op (redundancy)

Dat was dit drama in 15 minuutjes geklaard. Verbinding verbroken. Even pingen, ah daar zitten ze. Ofwel plat als een dubbeltje, ofwel ronddobberend. Einde drama. Bewezen 'technologie' (sonar transponder), jaartje of 70 oud wellicht? Vind je ze meteen mee. 4km moet prima kunnen. Stel ze zijn max. 10 km afgedreven, dus je zoekt op een vierkantje van 20kmx20kmx4km
Was het maar zo simpel, dan zou er nooit een onderzeëer meer kwijt raken. De praktijk is echter anders en dan blijkt het toch wat lastiger om een schip die kilometers onder water zit te volgen, laat staan te vinden als je niet precies weet waar ie is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is zowel de CO2 scrubber als de zuurstof toevoer een autonoom systeem, wat geen stroom nodig heeft.
Het gebrek aan zuurstof zal het eerste kritieke punt zijn wat ze tegenkomen, indien het schip ergens vast zit. Bijvoorbeeld onder een zogenaamd 'ghost-net', wat verloren, grote, visnetten zijn die rond drijven vanuit de visserij.
Als dat het geval was, en de bemanning nog in leven was, hadden continue klop geluiden allang gepeild en gelokaliseerd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Het is een reactie op FirePuma142 m.b.t. de kosten van de reddingsoperatie. En daarover zijn al heel veel reacties in dit topic, dus zeker wel relevant.
Het is een beetje spijkers op laag water zoeken maar als het om het geld gaat dan zal de verzekeringsmaatschappij blij zijn als ze wel levend gevonden worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Dat zou de overlevingskans van de overlevenden verhogen, ja. Volgens mij is hun grootste beperking zuurstof. Voedsel en water hebben ze (niet veel) wel, maar je kan ook langer zonder dan voedsel en water.
*knip*, dit is niet de HK.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 21-06-2023 19:24 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:39:
[...]

Als dat het geval was, en de bemanning nog in leven was, hadden continue klop geluiden allang gepeild en gelokaliseerd geweest.
Geluid detecteren op sonar, en lokaliseren op diepte en precieze locatie zijn echt 2 héél verschillende dingen, los ervan dat ze ook gewoon niet weten wát ze horen. Ze horen alleen ieder half uur, iets

Edit: overigens is ook niet gesteld dat de klop nog steeds continu is
Er werd gerapporteerd dat ze met een interval van een half uur een klop hoorden, of dat geluid nog steeds daar is is volgens mij niet meer gerapporteerd

[ Voor 20% gewijzigd door Dazzler2120 op 21-06-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 07:24
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Er werd gerapporteerd dat ze met een interval van een half uur een klop hoorden, of dat geluid nog steeds daar is is volgens mij niet meer gerapporteerd
De intervals van 30 minutes is volgens het AD een afgesproken ritme.
Volgens Amerikaanse media hebben zoekploegen met tussenpozen van dertig minuten gebonk gehoord - dat is precies de manier waarop reddingsteams gealarmeerd dienen te worden
Echter zie ik alleen geen andere bronnen die het zelfde vermelden.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55

Coldcat

HODL

Christoxz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:09:
[...]

De intervals van 30 minutes is volgens het AD een afgesproken ritme.

[...]

Echter zie ik alleen geen andere bronnen die het zelfde vermelden.
Zie dit filmpje eerder gepost:

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:40
Volgens mij verteld elke bron ook een ander interval van geluidssignalen. Las eerder 3min elk (half) uur.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Volgens mij is er officieel zuurstof tot en met donderdag 10:00 GMT. Oftewel donderdagmiddag om 12:00, Nederlandse tijd.
Gezien het feit dat er überhaupt nog geen berichtgeving is gekomen over de localisering lijkt het een schier onmogelijke opgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Geluid detecteren op sonar, en lokaliseren op diepte en precieze locatie zijn echt 2 héél verschillende dingen, los ervan dat ze ook gewoon niet weten wát ze horen. Ze horen alleen ieder half uur, iets

Met sonar heb je een richting. En als je een richting hebt word het signaal sterker. Ze hebben gewoon niks.

En die duikboot met inzittenden is reddeloos verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:17:
[...]

Met sonar heb je een richting. En als je een richting hebt word het signaal sterker. Ze hebben gewoon niks.

Geloof je wel dat ze een klop met een bepaalde frequentie hebben opgepikt wat volgens het ritme van SOS morse werd getikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Laatst online: 17:20
redwing schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:38:
[...]

Was het maar zo simpel, dan zou er nooit een onderzeëer meer kwijt raken. De praktijk is echter anders en dan blijkt het toch wat lastiger om een schip die kilometers onder water zit te volgen, laat staan te vinden als je niet precies weet waar ie is.
Punt is meer dat zo’n onderzeëer altijd ondersteund zou moeten worden met een supportboot. De supportboot bout niet alleen de sub dicht maar zou in mijn optiek ook standaard een USBL transceiver aan hebben staan om constant de sub te volgen (dit zou ik verwachten als ik 250.000 euro neerleg voor een tripje). De transponders die gangbaar op de markt zijn kunnen afhankelijk van de configuratie dieper dan 6km. Enige probleem met deze afstanden is de noise van de thrusters, die kunnen nogal roet in het eten gooien. Anyways; veel unknowns en ik hoop op het beste…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
@thomskipsp USBL zit er gewoon op volgens de specsheet van Oceangate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:32
Coldcat schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:10:
[...]

Zie dit filmpje eerder gepost:

[...]
Zou die bron niet te serieus nemen. De laatste update suggereert dat ze eigenlijk nog steeds geen flauw idee hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door NotSoSteady op 21-06-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
warhamstr schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:17:
[...]

100%

wat nu gaande is, is veel show en mediacircus. Duikboot is hoe dan ook niet meer te redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Inderdaad, ding is waarschijnlijk geïmplodeerd en met de stroming zullen ze ook nooit meer wat vinden.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
En ik hoop voor hen dat het de implosie was. In 1/10 seconde gereduceerd worden tot soep lijkt me een stuk humaner om te gaan, dan dagenlang in een buis ronddobberen en sterven van kou of zuurstof tekort. Implosie is waarschijnlijk sneller dan dat het zenuwstelsel met de hersenen communiceert, ze zullen het zelfs niet bewust meegemaakt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Amos_x op 21-06-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkstyle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-06-2024
Horizon Maritime (eigenaar van de Polar Prince) dat de Titan van Ocean Gate meenam voor expeditie naar de Titanic (en nu assisteert bij de zoek- en reddingsactie) zal om 14.30 uur (ET) een persconferentie houden. in St. John, Newfoundland (over 1 uur)

[ Voor 8% gewijzigd door walkstyle op 21-06-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Dit liveblog brengt alles mooi in kaart met vlotte updates.

https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0nvDZU0C3Tl2zsSnyOrkHsHiSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eSFks7YYlSfqsHQXJ7ehDGT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door souljah1h op 21-06-2023 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Laatst online: 18:55
walkstyle schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:30:
Horizon Maritime (eigenaar van de Polar Prince) dat de Titan van Ocean Gate meenam voor expeditie naar de Titanic (en nu assisteert bij de zoek- en reddingsactie) zal om 14.30 uur (ET) een persconferentie houden. in St. John, Newfoundland (over 1 uur)
Nee is nu al bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Amos_x schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:30:
[...]

Is dat niet het hele ding? Dat ze kwijt zijn omdat de usbl niet meer lingde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Dazzler2120 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:20:
[...]

Geloof je wel dat ze een klop met een bepaalde frequentie hebben opgepikt wat volgens het ritme van SOS morse werd getikt?
Nee. Want het is een kleine moeite om continu te kloppen. Je gaat in nood niet elk half uurtje een klop geven.

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste

Let op:
  • Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
  • Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
  • Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.