Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:11
pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Zijn 2 opeenvolgende events, eerst implosie, dan explosie.
Bij bijna elke implosie vliegt alles nog steeds alle kanten op. Het gaat er om waardoor de versnelling ontstaat en dat is in dit geval doordat alles samengedrukt wordt. Lucht die daarbij ontsnapt wordt dan niet plotseling een explosie.

Maar hoe dan ook maakt het weinig uit hoe we het willen benoemen, punt is dat je plat gedrukt wordt door de druk en dat dat met best veel geweld zal gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09
Sharky schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:01:
Ik betwijfel of er lucht uit een lichaam wordt gedreven. Die lucht ondervindt hetzelfde drukverschil en wordt ook samengedrukt.

edit:
En waarom zou er een explosie volgen? Waar komt die energie vandaan?
Lucht wil altijd een kant op, weefsels zijn op gegeven moment niet verder samen te drukken. De energie komt voort uit de heersende druk uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:09
redwing schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Bij bijna elke implosie vliegt alles nog steeds alle kanten op.
Dan is het op dat moment dus al een explosie.

Goed ik kap ermee. Vind er van wat je vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:10

Dazzler2120

FP ProMod
Als je aan definitiestelling twijfelt, dan heeft de verdere discussie daarover inderdaad geen zin

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:54

Sharky

Skamn Dippy!

pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Lucht wil altijd een kant op, weefsels zijn op gegeven moment niet verder samen te drukken. De energie komt voort uit de heersende druk uiteraard.
De heersende druk zorgt ervoor dat alles wordt samengedrukt, ook lucht. Dat er materiaal een kant op schiet is het gevolg van de implosie, niet het gevolg van een explosie. Het verloop is chaotisch en onvoorspelbaar, maar een explosie heeft als definitief dat het volume plots vergroot, dat is hier niet aan de orde.
pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Het gaat niet om wat je ervan vindt. Het gaat erom of je het snapt.

[ Voor 26% gewijzigd door Sharky op 22-06-2023 11:08 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:11
pennywiser schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Misschien moet je dan toch eens de definities opzoeken. Het gaat er nl. om waardoor de klap ontstaat en niet of alles aan het eind in een bolletje bij elkaar ligt. Zie ook de link naar de wiki hierboven :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Sharky schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:08:
[...]

De heersende druk zorgt ervoor dat alles wordt samengedrukt, ook lucht. Dat er materiaal een kant op schiet is het gevolg van de implosie, niet het gevolg van een explosie. Het verloop is chaotisch en onvoorspelbaar, maar een explosie heeft als definitief dat het volume plots vergroot, dat is hier niet aan de orde.
Sterker nog, aangezien implosie het tegenovergestelde is, in dit geval verkleint het volume enorm, 400x kleiner dan bij 1 atmosfeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:05
Dus is er al nieuws? Laatste uurtjes beginnen wel te dringen.

De laatste pagina's gaat het alleen maar over wat er met het lichaam gebeurd bij een implosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
rolandos582 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:10:
Dus is er al nieuws? Laatste uurtjes beginnen wel te dringen.

De laatste pagina's gaat het alleen maar over wat er met het lichaam gebeurd bij een implosie.
er is geen nieuws, vandaar dat we langzamerhand over dit onderwerp beginnen te praten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:24
jack zomer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:59:
[...]

I know.

Ik vind het geheel een implosie, maar als mensen het verlaten van lucht uit een mens op die diepte een explosief event willen noemen. Dan heb ik er geen moeite mee.

Ik vind het het gevolg van druk verlies, dus implosie. Maar voor het resultaat maakt het niet uit.
De vraag is waar die lucht naartoe moet als de druk buiten het lichaam in een fractie van een seconde 400x zo groot wordt. Die lucht wordt gewoon samengedrukt in het lichaam.

Weefsels bestaan voor een flink deel uit water, dus die zullen niet of nauwelijks samengedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik heb werkelijk geen idee, maar los van water en onder druk komt er ook een onderzeeboot met die druk mee naar binnen om de ruiimte waarin de passagiers zich bevinden op te eisen.

het visueelste hoe ik het mij kan voorstellen is:
2 neodymium magneten super magneten met je vinger er tussen.
het resultaat is dat de magneten tegenelkaar zitten, en waar je vinger was is bijzaak...

net als in de duikkist, iets moet ergens naar toe. Maar ook hier, het is eigenlijk bijzaak..
of ze een pakketje van 10cm of 10mm zijn,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
Joris748 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:11:
[...]

De vraag is waar die lucht naartoe moet als de druk buiten het lichaam in een fractie van een seconde 400x zo groot wordt. Die lucht wordt gewoon samengedrukt in het lichaam.

Weefsels bestaan voor een flink deel uit water, dus die zullen niet of nauwelijks samengedrukt worden.
Dus instant een dichtgeknepen hart etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
blubbers schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Dus instant een dichtgeknepen hart etc.
Iets extremer dan een dichtgeknepen hart, er is per direct geen hart meer, het hele lichaam zal in saus veranderen door het plotselinge en extreme verschil in druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:38
jack zomer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:19:
het visueelste hoe ik het mij kan voorstellen is:
2 neodymium magneten super magneten met je vinger er tussen.
het resultaat is dat de magneten tegenelkaar zitten, en waar je vinger was is bijzaak...
Bij magneten is er geen druk rondom, dus de vinger kan er tussenuit.

In dit geval is er wel druk rondom, dus de lucht (en weefsel) kan geen kant op. Wordt dus compacter omdat het van alle kanten worden samengedrukt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
De ceo begint wel steeds meer op een charlatan te lijken.
On OceanGate's website, the company stated the Titan was 'designed and engineered by OceanGate Inc. in collaboration [with] experts' from Boeing and other entities.
Yet on Wednesday, a Boeing spokesman told CNN: 'Boeing was not a partner on the Titan and did not design or build it.'
On Wednesday, another UW spokesman, Victor Balta, reiterated the university was not involved in the design of Titan.

Balta said the university signed an agreement with OceanGate, but they did not see it through.
'To clarify and expand upon yesterday's statement, the University of Washington's Applied Physics Laboratory initially signed a $5 million research collaborative agreement with OceanGate, but only $650,000 worth of work was completed before the two organizations parted ways,' said Balta on Wednesday.

'That collaboration resulted in a steel-hulled vessel, named the Cyclops 1, that can travel to 500 meters depth, which is far shallower than the depths that OceanGate's TITAN submersible traveled to.

'As stated earlier, the Laboratory was not involved in the design, engineering or testing of the TITAN submersible used in the RMS TITANIC expedition.'
https://www.msn.com/en-gb...angates-titan/ar-AA1cSbS6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Zojuist een Tweet van iemand die claimt op één van de reddingsschepen te zitten;

[Twitter: https://twitter.com/jestersh/status/1671751297135943680?t=SLbVhlRddvEEcw7wDhMw0g&s=19]

O.b.v. z'n twitter history niet echt iets af te leiden of hij daadwerkelijk hierbij betrokken is, behalve dat hij wel een Canadees lijkt te zijn in ieder geval en de ETA van de Arctic kan doorgeven. Lijkt iig geen 'burner account' te zijn o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik moet wel toegeven dat de CEO zijn eigen verhaal geloofde, aangezien hij zelf mee is geweest. dus zo'n charlatan was hij ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:
Zojuist een Tweet van iemand die claimt op één van de reddingsschepen te zitten;

[Embed]

O.b.v. z'n twitter history niet echt iets af te leiden of hij daadwerkelijk hierbij betrokken is, behalve dat hij wel een Canadees lijkt te zijn in ieder geval en de ETA van de Arctic kan doorgeven. Lijkt iig geen 'burner account' te zijn o.i.d.
Die geluiden waren toch al een hele tijd niet meer te horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Dat geluid was toch al een hele tijd niet meer te horen?
Vanochtend, volgens deze gast, dus wel weer.
Maar met flink korreltje zout nemen, ongeverifieerd persoon die beweert op één van de rescue schepen te zitten.

Edit: Schijnbaar komt de melding wel overeen met wanneer er een specifieke actie begon (ROV SAR?)
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

[ Voor 24% gewijzigd door Dazzler2120 op 22-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21

dr.lowtune

Deugt niet

Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:33:
[...]

Vanochtend, volgens deze gast, dus wel weer.
Maar met flink korreltje zout nemen, ongeverifieerd persoon die beweert op één van de rescue schepen te zitten.

Edit: Schijnbaar komt de melding wel overeen met wanneer er een specifieke actie begon (ROV SAR?)
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
Het maakt toch al niet meer uit. Zelfs als ze nu boven de duikboot drijven is het al te laat. Het duurt nog wel een tijd voordat dat ding boven is.

Enige wat nog overleefbaar is, is dat dat ding aan de oppervlakte drijft en op dit moment uit het water wordt getakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
dr.lowtune schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Het maakt toch al niet meer uit. Zelfs als ze nu boven de duikboot drijven is het al te laat. Het duurt nog wel een tijd voordat dat ding boven is.

Enige wat nog overleefbaar is, is dat dat ding aan de oppervlakte drijft en op dit moment uit het water wordt getakeld.
Tenzij de zuurstofschatting met een veiligheidsfactor ingebouwd is, of een paar van de bemanningsleden vroegtijdig overleden zijn en daardoor de beschikbare hoeveelheid zuurstof kan zorgen voor langer overleven van de overgebleven bemanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-06 14:19

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

NotSoSteady schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:28:
De ceo begint wel steeds meer op een charlatan te lijken.

[...]

[...]

[...]

[...]

https://www.msn.com/en-gb...angates-titan/ar-AA1cSbS6
in collaboration [with] experts' from Boeing and other entities

dit kan je natuurlijk ook lezen als mensen die dit naast hun werk bij boeing deden, niet persee dat boeing hier zelfs iets mee te maken had.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:26
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Tenzij de zuurstofschatting met een veiligheidsfactor ingebouwd is, of een paar van de bemanningsleden vroegtijdig overleden zijn en daardoor de beschikbare hoeveelheid zuurstof kan zorgen voor langer overleven van de overgebleven bemanning.
Gezien wat we van de CEO weten over zijn gedachten over veilighied, verwacht ik niet dat de zuurstofschatting een veiligheidsfactor heeft ingebouwd :+

De kustwacht ging eerder ook al uit van 72-96 uur op basis van de specificaties. Dus juist minder tijd ipv meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Waah schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Gezien wat we van de CEO weten over zijn gedachten over veilighied, verwacht ik niet dat de zuurstofschatting een veiligheidsfactor heeft ingebouwd :+

De kustwacht ging eerder ook al uit van 72-96 uur op basis van de specificaties. Dus juist minder tijd ipv meer.
Sja de CEO zit ook op die boot. Zou het iemand verbazen dat áls de boot 'gered' wordt, en er overlevenden zijn, dat het maar 1 of 2 man zijn die nog leven en de rest vroegtijdig overleden is?

Maar goed, dat is puur speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

08:40
eieren op 300bar..

dat is wat ik denk dat er gebeurd, geen ervaring mee uiteraard. :)

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 22-06-2023 11:47 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:59
Intergalactic schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:42:
[...]

in collaboration [with] experts' from Boeing and other entities

dit kan je natuurlijk ook lezen als mensen die dit naast hun werk bij boeing deden, niet persee dat boeing hier zelfs iets mee te maken had.
Dat hadden ze dan wel wat duidelijker kunnen/moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8W3z6ck.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 12:25
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:30:

[Embed]

account verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Daar denk ik inderdaad ook steeds aan. Van wat ik zag (in een interview met een expert) is dit ook nooit getest, en alleen maar berekend. Maar gaan die berekeningen uit van een gemiddeld persoon met rustige ademhaling? Of gaan ze juist uit van het slechtste geval? Iemand die van zichzelf veel ademt, en misschien ook wel hyperventileert? Mensen ademen natuurlijk niet rustig in noodgevallen.

Inderdaad, met de ideeën die hij over veiligheid had, zal hij waarschijnlijk van het beste scenario uit gegaan zijn. Kan goed dat het in een noodgeval ineens nog maar de helft van de tijd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 15:27
Om een klein beetje een idee te krijgen hoe diep de Titanic ligt.
Niet alleen op welke diepte zou de Titan kunnen zijn maar ook waar.
Ik ben bang dat ze die nooit meer terug gaan vinden, aan de andere kant als ie niet geïmplodeerd is sta ik er ook niet van te kijken mocht ie ooit nog eens ergens aanspoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFgWPh-u1J7dA3ud_xNLKlopSgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WogEeafWrBymIxnLvsRxJovE.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:39
Er is wel een duikexpert aan boord en met zijn kennis zouden ze het langer kunnen uitzingen dan zonder. Als de klopsignalen in een patroon van 30m waar zijn maken ze wellicht nog kans, ook buiten het theoretisch zuurstof-verbruikt window. Blijkbaar kun je onderwater niet makkelijk een driepuntsmeting doen, dan hadden ze de locatie allang gepinned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:35:
wat gebeurt er met je lichaam als dit ding zo diep implodeert? kan iemand dit wetenschappelijk uitleggen hier? ben wel benieuwd.
- mens verandert in soep
- snailfish: hold my beer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:37
Als het echt klopt wat je op die filmpje ziet (zitten in een dwangbuis die bestuurt wordt met een draadloze game controller) dan zou ik er nog niet eens instappen als ik er €250.000,- voor zou krijgen.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPvdB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-06 13:26
Ik kan mij voorstellen dat het probleem om een goede driepuntsmeting te doen vooral met de diepte heeft te maken. Alle drie de metingen zullen bijna recht naar beneden gaan. Je zal toch een flinkte afstand van de titanic moeten hebben op 4000 meter diepte om drie verschillende richtingen te kunnen meten die ver genoeg van elkaar afwijken om echt een driepuntsmeting te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

NotSoSteady schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Dat hadden ze dan wel wat duidelijker kunnen/moeten maken.

[Afbeelding]
of die teksts klopt dan niet, of boeing lult dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Intergalactic schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:08:
[...]

of die teksts klopt dan niet, of boeing lult dus
ook de University of Washington weerlegt de claim dat ze samengewerkt hebben aan de Titan.
Maar goed, als je dit ziet dan weet je dat ieder gezond bedrijf met plausible deniability zijn handen er vanaf trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:03:
[...]

- mens verandert in gecomprimeerde soep
- snailfish: hold my beer
Als mens kan je ook gewoon zo diep hoor. Enige wat je moet doen is je trommelvliezen laten scheuren en je longen vol water laten lopen.

De druk an sich is niet het probleem. De snelle verandering is het probleem.

Een beetje als een auto: "It's not the speed that kills, it's the sudden absolute deceleration"

Als ik de Sci-fi boeken moet geloven (die vaak best goed onderzocht zijn) houd je een rode soep over (geen bouillon, soep). De razensnelle compressie van alle gas in het lichaam is het probleem. Het gas in je lichaam wordt praktisch zo klein dat je kunt doen alsof het er niet is. Vervolgens wil alle vloeistof/massa die plek innemen. Dat gaat men zo'n geweld dat alles kapot gaat.

Je houd dus niet iets herkenbaars over als mens. Zeker niet met deze krachten.

Als het allemaal langzaam gaat is het minder een issue. Maar met deze snelheden wel.

Daardoor is de kans ook groot dat je er trouwens weinig van merkt. Een implosie is vergelijkbaar met een explosie. De snelheid is zo hoog dat voor je hersenen de signalen goed kunnen verwerken er geen bewustzijn meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:11:
[...]

ook de University of Washington weerlegt de claim dat ze samengewerkt hebben aan de Titan.
Maar goed, als je dit ziet dan weet je dat ieder gezond bedrijf met plausible deniability zijn handen er vanaf trekt.
zou mij als bedrijf ook niet willen verbinden aan dit fiasco idd, musk heeft ook nog geen reactie gegevn mbt starlink bijv. niet dat het zijn schuld is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:40
Dit is wel interessant hoe geluid in water werkt met sonar :
YouTube: How Sonar Works (Submarine Shadow Zone) - Smarter Every Day 249
Heel het filmpje is erg interessant als je meer er over wilt weten.
Is van SmarterEveryDay.

[ Voor 17% gewijzigd door Calamor op 22-06-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Stel dat ze nog wel in leven zijn en de zuurstof raakt op, vallen ze dan langzaam in een coma, of is het een vrij heftige verstikking uiteindelijk?

Begrijp dat het een vrij lugubere vraag is, maar kan me voorstellen dat als het een nare verstikking is en ze op de bodem zitten het nog het overwegen is om zelfstandig het vaartuig te saboteren om een implosie te veroorzaken en zo in elk geval een snel einde en pijnloos einde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Homeland schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:16:
Stel dat ze nog wel in leven zijn en de zuurstof raakt op, vallen ze dan langzaam in een coma, of is het een vrij heftige verstikking uiteindelijk?

Begrijp dat het een vrij lugubere vraag is, maar kan me voorstellen dat als het een nare verstikking is en ze op de bodem zitten het nog het overwegen is om zelfstandig het vaartuig te saboteren om een implosie te veroorzaken en zo in elk geval een snel einde en pijnloos einde te hebben.
Het opraken van zuurstof is een geleidelijk proces. Hoe minder zuurstof er is, hoe minder lichaamsactiviteit er is. Uiteindelijk zal je lichaam in 'slaap' vallen om zodoende zo veel mogelijk zuurstof voor vitale organen (hersenen, hart) te behouden.
Opraken van zuurstof schijnt vrij pijnloos te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:13
Naar mijn idee gaan ze het niet redden, ik denk niet dat ze het hele ding ooit nog gaan vinden. Het is zo klein en kan overal zijn. Als hij drijfkracht had gehad en 1 van de diverse backup systemen had gewerkt dan hadden ze allang boven water geweest.

Wat zo vreemd is dat ze ongeveer 15 minuten voor ze bij de Titanic kwamen al geen signaal meer stuurden. Op die diepte en nog een stuk verwijderd van de bodem verwacht je niet dat je ergens onder vast kan komen te zitten. Er zijn meerdere systemen aan boord om naar boven te komen, met en zonder menselijk handelen. Maar dat lijkt niet gebeurd te zijn.

Ik denk zelf dat ze op de bodem liggen en dat de Titan simpelweg defect is geraakt (lek of zelfs geïmplodeerd). En omdat het zo dicht bij de Titanic ligt kan je het niet gaan zoeken met een sonar. Misschien dat we hem ooit bij toeval vinden, maar als je weet dat de Titanic vinden al een hele opgave was (geen kleine boot) en MH370 ook nog zoek is (geen klein vliegtuig) is de kans wel onnoemelijk klein.

Maar laten we vooral hopen dat ik mis zit en ze vandaag gered worden!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:18:
Naar mijn idee gaan ze het niet redden, ik denk niet dat ze het hele ding ooit nog gaan vinden. Het is zo klein en kan overal zijn. Als hij drijfkracht had gehad en 1 van de diverse backup systemen had gewerkt dan hadden ze allang boven water geweest.

Ze zijn nu alleen nog op zoek naar de Titan. Als ze hem vinden dan moeten ze de echte reddingsaktie nog op touw gaan zetten wat ook weer uren extra gaat kosten. Ik vind het heel negatief van mijzelf maar dit zal eerder een bergingsaktie worden vrees ik.

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

Het is, los van het feit dat je het aan ziet komen in dit geval, een prima dood. Je zuurstofgehalte in het bloed daalt langzaam en daarmee word je je steeds minder bewust. Tot je langzaam wegglijdt naar het eeuwige.

Wat het nog lastiger maakt is dat als er 1 van de 5 overlijdt er meer zuurstof voor de rest zal zijn. En bij de 2e nog meer en zo door.

Het nare zit hem, zoals ik al zei, in dat je het aan ziet komen. De mensen aan boord zijn zich mogelijk bewust van hun situatie (geweest) en dat lijkt mij bijzonder vervelend. Tenzij het ding ineens lek is geraakt of geïmplodeerd, dan hebben ze er niets meer van meegekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 15:27
Wii4all schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Ze zijn nu alleen nog op zoek naar de Titan. Als ze hem vinden dan moeten ze de echte reddingsaktie nog op touw gaan zetten wat ook weer uren extra gaat kosten. Ik vind het heel negatief van mijzelf maar dit zal eerder een bergingsaktie worden vrees ik.
Negatief is het niet, als je logisch nadenkt dan kan je er bijna niet meer onderuit dat er geen of minimale hoop is dat ze nog in leven zijn.
En als er nog iemand in leven is dan zijn ze zo goed als opgegeven omdat de hulp die nodig is nooit op tijd kan komen.

Maar hopen mag altijd en wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:14
Calamor schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:13:
Dit is wel interessant hoe geluid in water werkt met sonor : YouTube: How Sonar Works (Submarine Shadow Zone) - Smarter Every Day 249
Heel het filmpje is erg interessant als je meer er over wilt weten.
Is van SmarterEveryDay.
Ter toevoeging is dit een interessante podcast over geluid en in deze aflevering gaat het over geluid onder water, waar bij een oud "Navy Sonar technician & underwater acoustician" als gast is.
https://www.20k.org/episodes/underthesea
Beetje offtopic, maar wel relevant betreft de mogelijke geluiden die zijn gehoord.
Drardollan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:18:
maar als je weet dat de Titanic vinden al een hele opgave was (geen kleine boot) en MH370 ook nog zoek is (geen klein vliegtuig) is de kans wel onnoemelijk klein.

Kleine side note, dat de technieken en kennis die beschikbaar waren tijdens de Titanic wel een groot verschillen hebben tot vergelijking met nu. MH370 heb je wel gelijk in, maar ook daar is het zoekgebied veel groter, omdat er verschillende scenarios zijn waar het mogelijk is neergestort.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wii4all schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Ik denk dat je realistisch bent, niet negatief.

Het ligt er maar helemaal aan hoe en wat. Vinden ze hem aan de oppervlakte dan kunnen ze snel handelen natuurlijk. Maar als hij naast de Titanic ligt, dan gaat dat echt niet meer lukken. Er is ooit een onderzeeër gered die een paar honderd meter diep lag, dat was al praktisch onmogelijk en ze hadden toen nog 12 minuten zuurstof over. Hier is het +/- 4KM diep. Daar kan niet zomaar een reddingsvaartuig heen, als je het sowieso al voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Dit ding vinden heeft vanaf nu alleen maar nut voor toekomstige onderzoeken en verbeteringen ben ik bang. een soort 'kadaver'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Christoxz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Kleine side note, dat de technieken en kennis die beschikbaar waren tijdens de Titanic wel een groot verschillen hebben tot vergelijking met nu. MH370 heb je wel gelijk in, maar ook daar is het zoekgebied veel groter, omdat er verschillende scenarios zijn waar het mogelijk is neergestort.
Ik ben mij bewust van de vooruitgang die gemaakt is ;) Maar ik liet dat bewust weg, omdat ik niet denk dat dit verschil maakt. Maar je hebt absoluut gelijk.

Ook in dit geval heb je eigenlijk een gigantisch zoekgebied. Als de Titan onbestuurbaar is geworden en is afgedreven dan kan hij vele kilometers verderop zijn ondertussen. Wat ik heb gezien is dat ze sowieso best ver van de Titanic beginnen met de duik en dan is een soort omgekeerde parabool naar de Titanic varen. Ze gaan niet recht naar beneden. Daarbij maken ze volgens mij juist gebruik van zeestromingen om naar de Titanic te komen. Die stromingen zullen tegen je werken als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Als mens kan je ook gewoon zo diep hoor. Enige wat je moet doen is je trommelvliezen laten scheuren en je longen vol water laten lopen.

De druk an sich is niet het probleem. De snelle verandering is het probleem.
Nee hoor, gewoon lucht onder 400 bar druk inademen (iets complexer omdat zuurstof onder hoge druk in bepaalde verhouding giftig wordt, dus moet je meer stikstof bijmengen). Heb je verder nergens last van. Ben je alleen even bezig met afdalen en waar omhoog komen ivm decompressie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah

Ik weet er niet het fijne van, maar volgens mij is een ander risico teveel CO2. je kan gewoon nog zuurstof hebben genoeg om te overleven, maar teveel CO2 is ook gevaarlijk. Je wordt dan vrij slaperig en valt gwoon in slaap.

Dus anders dan verdrinking waarbij je eerst echt gaat happen naar lucht.

maar geen idee welke hier van toepassing is. Maar duikboten werken met een materiaal dat CO2 opvangt. Als dat verzadigd is is CO2 eigenlijk vaak eerder het probleem dan O2. Er worden wel simulaties en testen gedaan op grote onderzeeers.

Wat op Quora stond (klinkt plausibel maar geen bron)
It depends greatly on the situation and type of submarine involved.

As noted in other answers 90% of the worlds oceans are greater then the crush depth of any military submarine.

So assuming a situation of a bottoming in waters above crush depth and for mechanics using a 688 class submarine the following would be roughly accurate.

Assuming loss of reactor power as with power the limit is food.

With the onboard emergency systems you could go a week off of that alone.

One boat I was on did a test, we simulated bottoming the boat while tied up pierside.

We were able to go 2 weeks with the O2 banks, O2 candles, and bleeding air from the EMBT blow compressed air system. We could have gone a bit longer but the CO2 levels were becoming dangerous and we were all but out of lithium hydroxide (absorbs CO2).

We achieved a ship internal pressure of 1.8 atmospheres. The O2 level was at 11% (higher pressure allowed for a lower O2 level as you could absorb it better).

We were fire proof as well. Side effect. I recall lighting a cigarette with a 500w soldering iron and it only stayed lit as you puffed and went out immediately.

We had power as this was a test and we had shore power but we did not use it to maintain the atmosphere.

After the test it took an additional 3 day’s to decompress the ship as it would have been very dangerous to to it rapidly.

We decompressed sitting pierside in Groton. When they did pop the hatch it hurt like hell on the ears.

So I would say around 2–3 weeks in a best case situation for a boat.
Best interessant en iets waar je normaal weinig over nadenkt, maar toch technisch best interessant is. Zo'n simulatie is best leuk, maar wordt al snel erg triest bij zoiets als de Titan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Farabi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:26:
Dit ding vinden heeft vanaf nu alleen maar nut voor toekomstige onderzoeken en verbeteringen ben ik bang. een soort 'kadaver'.
Neem niet aan dat ze er heel lang naar door blijven zoeken. Nu zoeken ze omdat ze nog een kans hebben, daarna nog even voor de wat jij zegt. Maar als hij over 2 weken nog niet gevonden is dan zal het allemaal wel stoppen. Naar MH370 wordt ook niet meer actief gezocht, ook al zaten daar bijna 300 mensen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Het is, los van het feit dat je het aan ziet komen in dit geval, een prima dood. Je zuurstofgehalte in het bloed daalt langzaam en daarmee wordt je je steeds minder bewust. Tot je langzaam wegglijdt naar het eeuwige.

Wat het nog lastiger maakt is dat als er 1 van de 5 overlijdt er meer zuurstof voor de rest zal zijn. En bij de 2e nog meer en zo door.

Het nare zit hem, zoals ik al zei, in dat je het aan ziet komen. De mensen aan boord zijn zich mogelijk bewust van hun situatie (geweest) en dat lijkt mij bijzonder vervelend. Tenzij het ding ineens lek is geraakt of geïmplodeerd, dan hebben ze er niets meer van meegekregen.
Probleem is dat ze zullen stikken door co2 opbouw. Dat schijnt veel minder prettig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:26
NotSoSteady schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:28:
'To clarify and expand upon yesterday's statement, the University of Washington's Applied Physics Laboratory initially signed a $5 million research collaborative agreement with OceanGate, but only $650,000 worth of work was completed before the two organizations parted ways,' said Balta on Wednesday.

'That collaboration resulted in a steel-hulled vessel, named the Cyclops 1, that can travel to 500 meters depth, which is far shallower than the depths that OceanGate's TITAN submersible traveled to.

'As stated earlier, the Laboratory was not involved in the design, engineering or testing of the TITAN submersible used in the RMS TITANIC expedition.'
Er lijken toch wel wat studenten betrokken geweest te zijn bij de Titan
https://everett.wsu.edu/l...e-for-titanic-expedition/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Probleem is dat ze zullen stikken door co2 opbouw. Dat schijnt veel minder prettig te zijn.
Nee toch? Ze hebben, zover ik begreep, ook losse zuurstofflessen met kapjes aan boord. Als je die gebruikt dan heb je daar toch geen last dan? Of ben ik nu abuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Nee toch? Ze hebben, zover ik begreep, ook losse zuurstofflessen met kapjes aan boord. Als je die gebruikt dan heb je daar toch geen last dan? Of ben ik nu abuis?
Van wat ik begreep hadden ze dat juist niet. De zuurstof komt alleen uit het voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Drardollan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:35:
[...]

Waar gaat de uitgeademde CO2 heen dan? Niet terug in de zuurstofflessen verwacht ik :+ want dat moet je er onder druk in krijgen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Waar gaat de uitgeademde CO2 heen dan? Niet terug in de zuurstofflessen verwacht ik :+ want dat moet je er onder druk in krijgen dan.
Als je een masker met zuurstof hebt, maakt het gas in je omgeving natuurlijk niet zo veel uit.

Co2 word uit de lucht gehaald door co2 "scrubbers" maar die raken op een gegeven moment vol, en dan begint dus de opbouw van co2.

[ Voor 16% gewijzigd door WEBGAMING op 22-06-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:21

Weet niet of dat zo handig is. Stel er is pen en papier aanwezig (of notities op je telefoon) en de capsule is nog niet geimplodeerd, kan ik het me ook goed voorstellen dat je nog een afscheidsbrief wil achterlaten voor de nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
-

[ Voor 100% gewijzigd door Cheezborger op 22-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cheezborger schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:41:
[...]

Weet niet of dat zo handig is. Stel er is pen en papier aanwezig, en de capsule is nog niet geimplodeerd, kan ik het me ook goed voorstellen dat je nog een afscheidsbrief wil achterlaten voor de nabestaanden.
Ze zullen ook hun mobieltjes wel bij hebben dus kunnen ze een filmpje opnemen om hun einde te documenteren en een boodschap achter te laten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
evilution schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Ze zullen ook hun mobieltjes wel bij hebben dus kunnen ze een filmpje opnemen om hun einde te documenteren en een boodschap achter te laten.
Klopt. Maar als je de capsule dan moedwillig laat imploderen heb je daar weinig aan. Of het met pen en papier is of telefoon is dan niet zo relevant. Dat was meer mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

En voor de documentaire van NGC die er binnen enkele maanden ongetwijfeld komt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Van wat ik tot nu toe gelezen heb over dit vaartuig hoef je dat ding echt niet op te duiken om te weten wat je de volgende keer anders moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Over het CO2 of zuurstof gebrek, normaal gesproken als je voor 96 uur aan veiligheidszuurstof meeneemt, zorg je ook dat je voor deze zelfde tijdspanne scrubbers bij je hebt lijkt me? Maar goed, of dat gebeurd is, Oceangate heeft wel meer dingen gedaan waarvan we zeggen "normaal gesproken doe je dat niet of anders"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Cheezborger schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Klopt. Maar als je de capsule dan moedwillig laat imploderen heb je daar weinig aan. Of het met pen en papier is of telefoon is dan niet zo relevant. Dat was meer mijn punt.
Ik denk niet dat ze dat zouden doen, nog afgezien van het feit of dat ding van binnenuit wel gesaboteerd kan worden, lijkt mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:49:
Over het CO2 of zuurstof gebrek, normaal gesproken als je voor 96 uur aan veiligheidszuurstof meeneemt, zorg je ook dat je voor deze zelfde tijdspanne scrubbers bij je hebt lijkt me? Maar goed, of dat gebeurd is, Oceangate heeft wel meer dingen gedaan waarvan we zeggen "normaal gesproken doe je dat niet of anders"
Er word ook getwijfeld of ze überhaupt wel apparatuur bij hebben om de luchtkwaliteit te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
FastFred schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Van wat ik tot nu toe gelezen heb over dit vaartuig hoef je dat ding echt niet op te duiken om te weten wat je de volgende keer anders moet doen.
Want je weet al wat nu het specifieke deel is dat gefaald is?
Is de hull gescheurd, haarscheurtje in het carbon? Of het kijkglaasje? Is hij vast komen te zitten?

Lijkt me dat je het hebt over het simplistische ontwerp van de controls en uberhaupt dit apparaat, maar in deze situatie lijkt het mij héél goed om juist de restanten boven water te krijgen, om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd. Al is het maar om sensordata uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Als je een masker met zuurstof hebt, maakt het gas in je omgeving natuurlijk niet zo veel uit.
wel als je zuurstof op is, want dan doe je je masker af en kom je dus in de omgeving vol CO2. En in die omgeving kan best CO2 én zuurstof nog aanwezig zijn...
Zelfs dat denk ik niet. Als je iets bouwt dat niet voldoet aan de veileigheidseisen en het werkt niet... Ga je enkel oude "lessons learned" opnieuw bevestigen. Dus voor onderzoek en verbetering is het de moeite eigenlijk ook niet waard.

En de CEO gaat geen nieuwe sub meer bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
FastFred schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Dat weet je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77RNAloeZvnXfpA9JcLwTk1gbWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S8YkD4Bj2zh2lJX9dWT6nLf3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:49:
Het zou me niet verbazen als ze die dingen niet verversen voor iedere duik. "Ze kunnen 96 uur mee en we hebben er pas 12 uur mee gedaan. Stomme regeltjes om nu al te vervangen!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:15
Ik moet bij dit verhaal ook steeds weer aan dit vrij recente onderzee drama denken...

YouTube: ‘Till We Meet Again’: video of doomed Indonesian submarine crew’s fa...

De bemanning weet wat ze te wachten staat...
Zo bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
evilution schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Het zou me niet verbazen als ze die dingen niet verversen voor iedere duik. "Ze kunnen 96 uur mee en we hebben er pas 12 uur mee gedaan. Stomme regeltjes om nu al te vervangen!"
Ach, je kan ook andersom redeneren: hoe groot is de kans dat je in een situatie komt met deze sub waarin 96 uur genoeg is om te overleven maar 48 of 72 uur net te weinig? 🙃 Ik denk in praktijk dat als je eenmaal f*cked bent met dit ding een dagje meer of minder zelden het verschil zal maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Want je weet al wat nu het specifieke deel is dat gefaald is?
Is de hull gescheurd, haarscheurtje in het carbon? Of het kijkglaasje? Is hij vast komen te zitten?

Lijkt me dat je het hebt over het simplistische ontwerp van de controls en uberhaupt dit apparaat, maar in deze situatie lijkt het mij héél goed om juist de restanten boven water te krijgen, om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd. Al is het maar om sensordata uit te lezen.
Nee dat weten we inderdaad niet. Maar gezien het hoge hobby bob gehalte van dit ding kan de oorzaak zelfs een corrupte Windows install zijn en dat is precies de reden waarom je geen off-the-shelf onderdelen gebruikt voor machines zoals dit.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 22-06-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Ad de Jong schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:56:
Om een klein beetje een idee te krijgen hoe diep de Titanic ligt.
Niet alleen op welke diepte zou de Titan kunnen zijn maar ook waar.
Ik ben bang dat ze die nooit meer terug gaan vinden, aan de andere kant als ie niet geïmplodeerd is sta ik er ook niet van te kijken mocht ie ooit nog eens ergens aanspoelen.

[Afbeelding]
Eigenlijk geeft dit plaatje wel bijna alles weer. De kans dat je de Titan nog gaat vinden is wel heel erg klein. Dit ding is zo groot als een vrachtwagentje, maar in deze verhouding blijft daar niet veel van over. Deze afbeelding gaf mij ook wel wat meer informatie waarom een "reisje" 250k moet kosten. Maar voor 250k mag je dan wel een iets "professionelere" opzet verwachten. Men heeft het overigens steeds over de hoeveelheid zuurstof die aan boord is, maar is er ook bekend wat er mee is gegaan aan eten en drinken?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:47:
[...]

En voor de documentaire van NGC die er binnen enkele maanden ongetwijfeld komt.
Enkele maanden? Maak daar maar enkele uren van! https://variety.com/2023/...ary-channel-5-1235650814/

Channel 5 in de UK heeft er al een in elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Volgens deze Twitter bot is de zuurstof op. Geen idee hoe betrouwbaar die is, maar het zou vandaag sowieso op moeten zijn. Ze waren op de 18e om 12.00u UTC vertrokken:

Wikipedia: 2023 Titan submersible incident

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Canada heeft schijnbaar een ROV momenteel op de zeebodem en beginnen met rondzoeken in het gebied;

Het Franse schip Atalante heeft deze ROV zojuist te water gebracht;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik bedacht me net iets anders. Als dat ding niet geimplodeerd, en ze vinden het ooit, of het dobbert ergens aan land, zal je dus ongeschonden smartphones en gopro's vinden. Die dingen kan je jaren later nog laten uitlezen (misschien niet de telefoons omwille van passcodes, maar ik zou wel m'n laatste boodschap opnemen en de lock er af halen, of een briefje bij met het paswoord)

Maar dan is er dus een kans dat je de laatste momenten kan meebeleven via video. Dat zal vast een absurde documentaire opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ggj87 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:01:
Volgens deze Twitter bot is de zuurstof op. Geen idee hoe betrouwbaar die is, maar het zou vandaag sowieso op moeten zijn. Ze waren op de 18e om 12.00u UTC vertrokken:

Wikipedia: 2023 Titan submersible incident
Deze maakt gebruik van de inschatting dat er 96 uur aan zuurstof beschkbaar was. Het kan zijn dat de zuurstof daadwerkelijk al uren op is, het kan ook zijn dat er nog zuurstof over is. Er zit een grote 'foutemarge' in de berekening van hoeveel uur zuurstof er is, afhankelijk van het scenario dat je in gedachte neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Amos_x schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:04:
Ik bedacht me net iets anders. Als dat ding niet geimplodeerd, en ze vinden het ooit, of het dobbert ergens aan land, zal je dus ongeschonden smartphones en gopro's vinden. Die dingen kan je jaren later nog laten uitlezen (misschien niet de telefoons omwille van passcodes, maar ik zou wel m'n laatste boodschap opnemen en de lock er af halen, of een briefje bij met het paswoord)

Maar dan is er dus een kans dat je de laatste momenten kan meebeleven via video. Dat zal vast een absurde documentaire opleveren
Ik denk niet dat deze vermogende mensen de laatste momenten via video willen delen voor een docu of film. Geld speelt immers geen rol denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Voor updates, interessant kanaal om momenteel te volgen; https://twitter.com/USCGNortheast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Cheezborger schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Ik denk niet dat deze vermogende mensen de laatste momenten via video willen delen voor een docu of film. Geld speelt immers geen rol denk ik.
Een laatste afscheidsboodschap naar je familie bedoel ik. Denk inderdaad niet dat ze bezig zijn met een postume documentaire.

Veel heb je daar niet om te schrijven, en als je daar dan toch nog uren zit, willen ze misschien best hun geliefden nog eens toespreken

Een soort message in a big bottle

[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 22-06-2023 13:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Dit is echt een luguber scenario wat bij een verschrikkelijke horrorfilm past. Hoop voor de inzittenden dat het ding geïmplodeerd is, dat zou mijn wens zijn in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Amos_x schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Een laatste afscheidsboodschap naar je familie bedoel ik. Denk inderdaad niet dat ze bezig zijn met een postume documentaire.

Veel heb je daar niet om te schrijven, en als je daar dan toch nog uren zit, willen ze misschien best hun geliefden nog eens toespreken

Een soort message in a big bottle
Ik ben benieuwd wat je daar binnen aantreft als dat ding een paar maanden heeft rond gedobberd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
evilution schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Ik ben benieuwd wat je daar binnen aantreft als dat ding een paar maanden heeft rond gedobberd.
*knip*, lomp en ongefundeerde speculatie.

[ Voor 105% gewijzigd door NMH op 22-06-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Dit doet me erg denken aan deze docu:

https://inews.co.uk/cultu...er-accident-oxygen-276006.

YouTube: Last Breath - Official UK Trailer

[ Voor 33% gewijzigd door blubbers op 22-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vreselijk, voor de 5 inzittenden en familie, maar dit gaat allemaal niet meevallen, redding of recovery. Ben ooit betrokken geweest bij de cleanup van een omgeslagen ' barge ' soort vlot voor bosbouw. En dat heeft denk ik al 2 jaar voorbereiding gekost, was in een natuurgebied en had een mega ecologische ramp geworden, niet alles is uiteindelijk geborgen, alleen de echt riskante zaken zoals een tankwagen vol met diesel en opslag van allerlei olie etc...

https://orcalab.org/2009/05/12/robson-bight-salvage-set-to-begin-may-12th-2009/

Mammoet als Nederlands bedrijf had als enige de expertise en mogelijkheden, en dit was " maar " 200 meter diepte.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
WEBGAMING schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Van wat ik begreep hadden ze dat juist niet. De zuurstof komt alleen uit het voertuig.
Ik kan het zo snel niet terugvinden waar ik het las, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Waah schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Die gaat normaliter langs het masker, dus dan heb je geen last van Co2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Raznov schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Men heeft het overigens steeds over de hoeveelheid zuurstof die aan boord is, maar is er ook bekend wat er mee is gegaan aan eten en drinken?
Ik heb gelezen dat men aangemoedigd wordt om voor de reis zo min mogelijk te eten en te drinken om toiletbezoek te minimaliseren. De tocht duurt normaliter 10 uur en meestal neemt men een snack en flesje water mee.

Dit is wat ik gelezen heb, weet niet of het klopt. Maar het klinkt wel plausibel. Wellicht is er wat extra water en wat extra snacks aan boord onder de vloer, maar veel zal het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod

Mike Chillit denkt dat ze Horizon ROV de onderzeeër al gevonden heeft, voor zover ik kan terug vinden (op LinkedIn) is hij betrokken bij o.a. de zoektocht naar MH370 op de zeebodem.
Maar met ROV's op de bodem rondom de titanic, lijkt het mij een kwestie van tijd voordat Titan gevonden wordt, als wrak of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:43:
[Embed]

Mike Chillit denkt dat ze Horizon ROV de onderzeeër al gevonden heeft, voor zover ik kan terug vinden (op LinkedIn) is hij betrokken bij o.a. de zoektocht naar MH370 op de zeebodem.
Maar met ROV's op de bodem rondom de titanic, lijkt het mij een kwestie van tijd voordat Titan gevonden wordt, als wrak of niet.
Ik heb deze 2 zinnen nu 8 x gelezen maar begrijp nog niet helemaal wat je precies bedoelt. Is volgens die bron, Mike Chillit, Titan gevonden? Hoezo is het dan een kwestie van tijd?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Apache4u schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Ik heb deze 2 zinnen nu 8 x gelezen maar begrijp nog niet helemaal wat je precies bedoelt. Is volgens die bron, Mike Chillit, Titan gevonden? Hoezo is het dan een kwestie van tijd?
De eerste zin was de claim van Chillit

De tweede zin is mijn eigen aanname

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Drardollan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:42:
[...]

Ik heb gelezen dat men aangemoedigd wordt om voor de reis zo min mogelijk te eten en te drinken om toiletbezoek te minimaliseren. De tocht duurt normaliter 10 uur en meestal neemt men een snack en flesje water mee.

Dit is wat ik gelezen heb, weet niet of het klopt. Maar het klinkt wel plausibel. Wellicht is er wat extra water en wat extra snacks aan boord onder de vloer, maar veel zal het niet zijn.
De koude is ook een probleem:
Volgens voormalig duikbootkapitein David Marquet zullen de passagiers aan boord intussen honger en dorst hebben. Volgens de kustwacht was er immers maar “een beperkte voedselvoorraad” aan bood. “Maar dat is vermoedelijk niet wat hen fataal zal worden”, vertelt hij aan nieuwszender CNN.

Áls ze nog in leven zijn, zullen ze zich volgens Marquet in erg oncomfortabele omstandigheden bevinden. “Ze zullen het ijskoud hebben. Het water rondom het schip heeft een temperatuur van rond het vriespunt of iets lager. Als ze uitademen, zien ze wolkjes. Er zit rijp aan de binnenkant van de onderdelen van de onderzeeër. Ze zitten allemaal dicht bij elkaar en proberen hun lichaamswarmte vast te houden. Ze hebben bijna geen zuurstof meer en ademen koolstofdioxide uit”, zegt hij.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Dazzler2120 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:43:
[Embed]

Dus ze zijn zeker dat ze hem gevonden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
Als het zuurstofniveau zich op een dermate laag niveau bevindt dat men bewusteloos raakt, hoe lang blijf je dan gemiddeld nog in leven? Is daar iets zinnigs over te zeggen? Of is het binnen een half uur dan alsnog echt voorbij?

Bij blokkade van je luchtpijp begrijp ik dat de dood snel volgt, maar ik kan mij voorstellen dat bij zuurstofniveaus van minder dan X procent je bewusteloos raakt en daarna toch nog een poosje in leven blijft omdat het nog geen 0% is en de zuurstofconsumptie is in bewusteloze toestand lager.

[ Voor 40% gewijzigd door TutanRamon op 22-06-2023 14:04 ]

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
blubbers schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Nee, Mike Chillit vermoedt dat ze hem gevonden hebben.

Tot nu toe zijn veel van zijn vermoedens waar gebleken.
Als ik zijn ervaring bekijk (vanuit zijn blog, Linkedin, twitter bio) heeft hij veel ervaring met dit soort zoektochten en equipment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
blubbers schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Opgepast met die twitter account. Ik begrijp er weinig van. Het is alleszins GEEN bevestiging van wat dan ook. Het lijkt me een nogal ijverige internet sleuth te zijn die een heel dikke aanname maakt, gebaseerd op het combineren van allerhande data van deze nacht, en waar de schepen zich bevinden.

Dus gebaseerd op waar de rescue schepen zich momenteel bevinden (atalante, horizon, ...). In de comments replied dan iemand: "als titan onder die witte stip ligt, waarom ligt atalante er zo ver vandaan en koerst horizon aan 16 knopen in een andere richting"

Maw het is niet duidelijk waarop dat allemaal gebaseerd is, dus enige scepsis is op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:39
JPvdB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:03:
Ik kan mij voorstellen dat het probleem om een goede driepuntsmeting te doen vooral met de diepte heeft te maken. Alle drie de metingen zullen bijna recht naar beneden gaan. Je zal toch een flinkte afstand van de titanic moeten hebben op 4000 meter diepte om drie verschillende richtingen te kunnen meten die ver genoeg van elkaar afwijken om echt een driepuntsmeting te zijn.
Dus als ze vanaf de bodem op het geluid afgaan (harder wordend) dan moeten ze hem kunnen opsporen. Lijkt nu ook te gebeuren!
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Let op:
  • Dit is AWM, niet de HK. De (flauwe) grappen en grappige plaatjes mogen achterwege blijven.
  • Hou het een beetje respecvol naar elkaar en de opvarenden van de Titan.
  • Dwaal niet te ver af in ongefundeerde speculatie.