Als ik een beetje rondGoogle, lijkt €3750 niet eens een heel raar salaris voor een full-stack developer. Lijkt een beetje het gemiddelde te zijn:
Alleen Glassdoor is optimistischer:
https://www.glassdoor.nl/...alarissen-SRCH_KO0,20.htm - €5250 tot €13.500 per maand.
Tegelijkertijd zie je in de tabel daar onder juist toch weer wat nuance en begint het ook daar bij €3000 per maand (Philips) tot €5600 (ING).
Afgaand daarop, lijkt het toch maximaal te gaan om "een paar honderd € per maand", dat gat is vaak bij een huidige werkgever nog wel te overbruggen. Natuurlijk zijn er uitzondering, maar afgaand op Google lijkt rond de €4000 - €4500 niet onrealistisch.
Lastige is wel dat we verder geen info hebben. Enkel "5 jaar als fullstack developer", maar dat zegt an-sich niet zo veel over de rol én over eerdere werkervaring, functieinhoud en opleiding(sniveau) van @
Br00d. Allemaal variabelen die diens salaris van "prima marktconform" tot "zwaar onderbetaald" kunnen maken.
EDIT: Voor de goede orde, dit is dus niet bedoeld als ontmoediging richting @
Br00d een hoger salaris proberen te bedingen. Allesbehalve.
Een werkgever zal alleen precies hetzelfde doen en als jij aan komt met "€5000 is een redelijk salaris" en de manager Googlet wat rond en ziet dat €4000 een keurig gemiddelde is, sta je 2-0 achter. Manager zal ook af gaan op online bronnen. Dit is ook waarom ik zelf het salaristopic monitor, maar me ook bewust ben van dat topic een indicatie is, maar tegelijkertijd ook de nodige potentiële bias kent.
Dus wil je een hoger salaris, Google, onderbouw je eis en zorg dat tegenargumenten als "je salaris is marktconform" nog vóór het gesprek worden weggenomen.
[...]
Bijna elke werkgever geeft je elk jaar een verhoging en ook bijna elke werkgever geeft je grotere stap als je van junior naar medior gaat. Het zou niet uitzonderlijk moeten zijn dat jouw werknemers marktconform verdienen, en als dat wel zo is dan moet je niet verbaasd zijn dat je verloop hoog is.
Dat er eerst met de werkgever over praten een goed is: eens. Maar de oplossing is niet om je met een kluitje in het riet te laten sturen met een "als je eerst door al deze hoepels heen springt dan misschien over een jaar". Daar zit zero commitment in vanuit de werkgevers kant en zoals ik zei: als je dat doet dan kan je vanaf nu elk jaar hetzelfde riedeltje afspelen.
Volledig mee eens.
Daarom is vooronderzoek ook zo belangrijk. Je komt niet ver met "ik wil meer salaris want mijn vrienden zeggen dat ik te weinig verdien", maar met gedegen onderzoek en onderbouwing, maak je bij een manager die zijn taak een béétje serieus neemt, zinvol kans. Je zult alleen wel zelf het initiatief moeten nemen en met goede argumenten moeten komen.
Maar met dat, is het helemaal niet erg stevig het gesprek aan te gaan én te accepteren dat het antwoord ook "nee, sorry" kan zijn en je idd alsnog op sollicitatiepad kunt. Maar dát is na 5 jaar dan weer niet zo raar. 5-7 jaar is een prima termijn om, nog los van salaris, eens een deurtje verder te kijken.
Al zit er geen concrete, structurele, lange termijn groei (meer) in een werkgever dan doe je er als werknemer er heel veel beter aan om te vertrekken. En dat hoeft nog niet eens naar een werkgever te zijn die dit wel allemaal perfect doet, maar al maak je met overstap een flinke stap omhoog dat zit je voor de komende 5 jaar weer goed. (En dat is exact waarom veel werkgever tegenwoordig zo'n hoog verloop hebben...)
Eens.
Helaas is inderdaad vaak de beste manier om een grote sprong te maken vaak toch nog het switchen van werkgever. Ik snap die praktijk ook niet. Je zit met een ongemotiveerde werknemer, verkleint je kansen op nieuw personeel én in the end zul je alsnog het gewenste salaris van de vertrekkende werknemer moeten betalen, omdat vaak een nieuwe werknemer OOK die salariseis heeft. (Heb je als werkgever dubbel pech. Werving & selectie is een vrij kostbare hobby. Wervingstraject, inwerktraject, etc, etc, etc. Het kost niet heel veel moeite met 1 vertrekkend persoon, direct het jaarverschil van huidige salaris en wenssalaris kwijt te zijn terwijl je in die tijd ook nog eens met de ellende zit van verminderde productiviteit.)
[
Voor 7% gewijzigd door
unezra op 05-01-2024 15:19
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.