Sissors schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:03:
[...]
Nu wordt er bijvoorbeeld in de zorg al veel parttime gewerkt, maar verwachtingen zijn dat over 15 jaar ofzo 1 op de 4 mensen in de zorg moet werken, en daarna zelfs nog meer. Dat is lastig om nog verder te verhogen.
Ik ken mensen die in de zorg werkte, standaard contracten zijn max 32 uur vanwege onregelmatige diensten, dus daar is het niet gek, en de tekorten in de zorg komt niet vanwege parttimers maar vanwege de lage beloningen, onregelmatige diensten en verdere niet aantrekkelijke voorwaarden, de uitstoom in de zorg is nog steeds hoger dan de instroom, jongeren kiezen er niet meer voor om een studie te doen, de problemen in de zorg zijn groter dan enkel parttimers.
[quote]
En is het echt een probleem? Nou ja als eerst de vraag hoe je mensen gaat verbieden om alsnog 40 uur te werken en simpelweg meer te bieden voor woningen. Maar is het een probleem? Als jij nu een mooi salaris hebt van €50k, dan betaal je €12.8k belastingen per jaar. Ga je 4 dagen werken, dan verdien je 20% minder, en ga je bijna 40% minder belasting betalen: €7.8k. Dus dan zal een overheid wel heel veel moeten gaan bezuinigen. En natuurlijk, minder burnouts en overspannen situaties is goed, al komt een flink gedeelte natuurlijk niet direct door 40 uur werken. Maar ik vind het ook wel een hele makkelijke redenatie: Met 32 uur werken heb je minder burnouts, dus ik zie geen nadelen. Ik ga de gok doen dat met 24 uur er nog minder zijn.
Edit: Voor de duidelijkheid, ik heb nul problemen met mensen die minder werken, ik geef ze echt geen ongelijk. Maar het landelijk verplichten lijkt mij momenteel een vreemde keuze.
[/qoute]
https://scientias.nl/groo...se-werkweek-is-duidelijk/
Cijfers van dit onderzoek liegen er niet om:
Maar de resultaten van ’s werelds grootste experiment met de vierdaagse werkweek tonen klinkende cijfers: ruim 70 procent van de werknemers rapporteerde minder burn-outklachten en bijna 40 procent zei minder gestrest te zijn dan voor het onderzoek begon. Het ziekteverzuim ging met 65 procent omlaag en het verloop daalde met 57 procent. Ruim 60 procent gaf aan dat het nu makkelijker was om een balans te vinden tussen werk en privé. Ook verbeterde hun psychische en fysieke gezondheid. Ondertussen bleef de omzet van de bedrijven nagenoeg gelijk. Er was zelfs een kleine plus van 1,4 procent. De overgrote meerderheid van de deelnemers zegt dan ook van plan te zijn om door te gaan met de vierdaagse werkweek. Achttien bedrijven lieten weten dat de kortere werkweek al permanent was ingevoerd.
Dit scheelt enorm veel geld als het ziekteverzuim en burnouts fors afnemen.
Ik zie weinig andere keuzes die gemaakt kan worden dan meegaan met de flow, zoals ik al eerder zei, de helft werkt al parttime, en jongeren werken zelf al massaal parttime dus de helft word straks drie kwart. Daarnaast de verschillen tussen laag geschoolde mensen en hoog geschoolde mensen stijgt enkel waardoor het nog meer loont om door te leren.
En voor de huizenmarkt, wat ik nu zie en wat ik zelf ook heb gedaan is dat ik 40 uur werkte tot ik een huis gekocht had, dus bij veel parttimers geld deze discussie niet, ik woon prima en kan alles met speels gemak betalen door minder uit te geven en slim te investeren in zonnepanelen en een warmtepomp en een 10 jaar oude auto te rijden en gewoon minder consumeren. Daarnaast, qua belastingen, ik zie mijzelf als mens en ik leef maar een keer, ik werk om te leven en zie mijzelf niet als wandelende kassa. Ik betaal al genoeg belasting, wij hebben tenslotte de duurste benzine van Europa...