psychodude schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:12:
[...]
Ik denk dat dit geen hele faire vergelijking is. Het zijn totaal verschillende games. Onder de streep vermoed ik dat de uiteindelijke CS2 performance bottleneck veel meer VRAM bepaald is dan rasterization performance bepaald.
De verwachtingen in CS2 en bijvoorbeeld RDR2 of Forza Horizon 5 zijn tenslotte gewoon absoluut anders.
In RDR2 of Forza Horizon 5 verwacht je met name veel detail in je nabijheid, weinig detail op afstand. In een Sim als CS2 verwacht je daarentegen juist veel meer detail op afstand, je wilt tenslotte je stad in volle glorie ook zien op het moment dat je uitzoomt.
Je zult vast en zeker performance winst kunnen behalen door Level of Detail settings te minimaliseren. Maar dit gaat natuurlijk gewoon ten koste van verwachtingen.
Dit was met CS1 overigens weinig anders. We zijn nu alleen zo'n 8 jaar post launch en zo'n 13 jaar verder t.o.v. de recommended specs voor CS1. Maar destijds, met een GTX 680. Ook een generatie verder dan de recommended specs, was 50 fps starter city en <30 fps binnen enkele uurtjes aan city development de norm.
Optimalisatie heeft iets geholpen. Maar uiteindelijk heeft de meeste winst gezeten in betere hardware. En zelfs dat is eigenlijk altijd redelijk beperkt geweest door voor CS1 de CPU bottleneck.
Fair enough, een vergelijking met een game als Anno 1800 was beter geweest (m'n punt blijft daarbij alsnog overeind, die recommended specs zijn ook veel lager).
Het komt er in mijn geval op neer dat ik verwacht had met m'n PC prima op 1440p de base game met een fatsoenlijke framerate had kunnen spelen, en eventueel later als ik de game briljant vind en een grote hoeveelheid mods/assets wil m'n PC had kunnen upgraden/vernieuwen.
Nu zou ik bij voorbaat die kosten moeten maken en dat heb ik er nu niet voor over, ook omdat CS2 dus erg GPU heavy is en ik daar in de meeste andere games die ik speel weinig aan heb. En GPU's zijn ook nog eens erg prijzig.
Ik realiseer me dat het speculeren blijft zolang ik de game niet daadwerkelijk geprobeerd heb, maar voor nu heeft het me doen besluiten om voor de refund te gaan en het een paar maanden aan te kijken (waarbij de workshop de druppel was om dat te doen).