Logico schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Mwoah ben ik het niet mee eens. Ik vind ze behoorlijk extreem, zeker als je dat afzet tegen grafische parels als RDR2 (uit 2018!) en Forza Horizon 5 (2021) die veel minder vragen als recommended specs en waarbij framerate een veel belangrijkere rol speelt dan bij een city builder. En dat een city builder wat CPU intensiever is begrijp ik, maar een RTX 3080, really?
Ik denk dat dit geen hele faire vergelijking is. Het zijn totaal verschillende games. Onder de streep vermoed ik dat de uiteindelijke CS2 performance bottleneck veel meer VRAM bepaald is dan rasterization performance bepaald.
De verwachtingen in CS2 en bijvoorbeeld RDR2 of Forza Horizon 5 zijn tenslotte gewoon absoluut anders.
In RDR2 of Forza Horizon 5 verwacht je met name veel detail in je nabijheid, weinig detail op afstand. In een Sim als CS2 verwacht je daarentegen juist veel meer detail op afstand, je wilt tenslotte je stad in volle glorie ook zien op het moment dat je uitzoomt.
Je zult vast en zeker performance winst kunnen behalen door Level of Detail settings te minimaliseren. Maar dit gaat natuurlijk gewoon ten koste van verwachtingen.
Dit was met CS1 overigens weinig anders. We zijn nu alleen zo'n 8 jaar post launch en zo'n 13 jaar verder t.o.v. de recommended specs voor CS1. Maar destijds, met een GTX 680. Ook een generatie verder dan de recommended specs, was 50 fps starter city en <30 fps binnen enkele uurtjes aan city development de norm.
Optimalisatie heeft iets geholpen. Maar uiteindelijk heeft de meeste winst gezeten in betere hardware. En zelfs dat is eigenlijk altijd redelijk beperkt geweest door voor CS1 de CPU bottleneck.