Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
psychodude schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:07:
[...]

Nog niet te vroeg juichen.

[...]

Het dikgedrukte vermeldt CO. Maar in de praktijk is dit natuurlijk niet waar. In de praktijk spelen veel mensen met een 81 tiles unlock mod en heb je dus 81 tiles van 1.92 x 1.92 km, is 299 km².

De 159 km² in CS2 is dan niet 5x groter, maar is bijna 50% kleiner!
edit: nvm, ik snapte het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door !GN!T!ON op 31-07-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:17
[...]

[...]

Het dikgedrukte vermeldt CO. Maar in de praktijk is dit natuurlijk niet waar. In de praktijk spelen veel mensen met een 81 tiles unlock mod en heb je dus 81 tiles van 1.92 x 1.92 km, is 299 km².

Imo toch een eerste grote tegenvaller. Ik liep nu al tegen de grote van de map aan wanneer ik bepaald type steden bouwde. We'll see I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psychodude schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:18:
Core features, zoals day-night cycle, seizoenen, een stukje special industries, mass transit, natural disasters en een selectie van de meest populaire mods is geïntegreerd in de basegame voor CS2.

Maar naar voor zover bekend is zitten zaken als custom parks, zoos, natuur reservaten, custom airports, hotels, de opties voor het bouwen van een universiteit campus en nog enkele soortgelijke DLC features er niet in. Ook qua assets moet je natuurlijk niet vergeten dat in CS1 al deze DLC, asset packs en content creator packs natuurlijk veel variatie hebben gebracht. En daar bovenop komt nog eens de vele duizenden assets op de workshop.

Daarnaast, of je nu een moderne Amerikaanse stad, een dorp met Nederlandse sferen, een mediterraans dorp, een middelgrote Duitse stad met karakteristieke Altstadt, een stad met een Scandinavisch tintje, Tokyo of zelfs een Cyberpunk achtige stad wilt bouwen. Het kan allemaal in CS1. In CS2 ga je dit simpelweg nog niet vinden.

Het is ook gewoonweg niet realistisch om te verwachten dat het CS1 in één klap in zijn geheel kan vervangen. Is natuurlijk een beetje aan jezelf om te bepalen wat voor jou belangrijk is in Cities Skylines. Maar voor zat mensen zal er i.i.g. nog ruimte voor CS1 blijven.
Mja ok, dit snap ik wel en hier kan ik wel mee leven. Thanks voor je uitgebreide reply! Ik kijk er naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
UnderAVoidSky schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:58:
[...]

Imo toch een eerste grote tegenvaller. Ik liep nu al tegen de grote van de map aan wanneer ik bepaald type steden bouwde. We'll see I guess.
Eens. Is nog een beetje bezien tot op wat voor een hoogte een eventuele mod in CS2 dit kan gaan opvoeren. Maar vooralsnog is het als PC gamer in ieder geval een stap terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:36
[...]

[...]

Ondergetekende heeft nooit een tiles unlock mod gebruikt in CS1 (nog nooit een standaard map helemaal volgebouwd), dus ik ben niet echt in een mineurstemming :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:09

Grvy

Bot

[...]

[...]

Een game vergelijken op wat er met mods mogelijk is, is niet helemaal eerlijk natuurlijk.. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Wel leuk dat je nu tiles kunt unlocken die niet hoeven aan te sluiten op de vorige, kun je makkelijkere meerdere steden/dorpen maken (zolang er een weg ligt). Ook fijn dat de tiles kleiner zijn, dus je kunt gerichter unlocken wat je wil (bijv. natural resources).
Daarnaast eerst maar eens in de praktijk zien hoeveel de grootte van de map zich verhoudt tegenover de gebouwen, etc. die je er op zet, want die verschillen ook tov CS1.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Grvy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:06:
[...]

Een game vergelijken op wat er met mods mogelijk is, is niet helemaal eerlijk natuurlijk.. ;)
Voor veel mods eens, maar qua tile support moet je niet vergeten dat dit geen kwestie van onmogelijkheid is. Maar een design keuze. En daarin is 81 tiles voor CS1 natuurlijk gewoon een realiteit.

Er staat CO natuurlijk niets in de weg om i.p.v. 441 tiles, de gehele map unlockable te maken. Voor modmakers, is deze mogelijkheid echter geen gegeven. Zeker niet gezien er nu voor gekozen is om de external connections door te speler te kunnen laten maken op de borders van de unlockable map. Het is daarmee op dit moment nog onduidelijk of een map extended mod zoals 81 tiles, in CS2 überhaupt mogelijk gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-08 09:23
Zoals al is gezegd, het is oneerlijk om een versie van CS1 met mods te vergelijken met CS2 vanille. Aangezien CS1 vanille wordt verkocht, en niet met de 81 tiles mod, is die vergelijking dus niet relevant voor Paradox. Daarbij zijn er natuurlijk ook wel afwegingen te maken, zoals welk percentage van de spelers daadwerkelijk alle 81 tiles gebruikte. En als je die al allemaal gebruikte liep je tegen limieten aan en zat je van een slideshow te genieten. Dus wat mij betreft prima om een maatje kleiner te hebben als dat betekent dat er voor de rest geen echte limieten zijn en het spel daadwerkelijk een beetje normaal draait. Performance > size.

Mocht je toch echt die 81 tiles gebruiken dan is het ook eerlijker om ervanuit te gaan dat alle tiles in CS2 met een mod beschikbaar kunnen worden gemaakt. Dat zijn er in totaal 529, of te wel 190 km². 81 tiles is CS1 is 299 km². Ja, nog steeds kleiner, maar City Planner Plays maakt er nog een goede opmerking aan vast. De schaling lijkt een stuk kleiner te zijn in CS2, dus wie weet kan je wel veel meer kwijt in die ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door Rezania op 01-08-2023 10:54 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
psychodude schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Voor veel mods eens, maar qua tile support moet je niet vergeten dat dit geen kwestie van onmogelijkheid is. Maar een design keuze. En daarin is 81 tiles voor CS1 natuurlijk gewoon een realiteit.

Er staat CO natuurlijk niets in de weg om i.p.v. 441 tiles, de gehele map unlockable te maken. Voor modmakers, is deze mogelijkheid echter geen gegeven. Zeker niet gezien er nu voor gekozen is om de external connections door te speler te kunnen laten maken op de borders van de unlockable map. Het is daarmee op dit moment nog onduidelijk of een map extended mod zoals 81 tiles, in CS2 überhaupt mogelijk gaat zijn.
Het lijkt erop dat je tiles kunt kopen tot de rand van de kaart. Buiten de tiles ziet de het landschap er namelijk uit alsof het niet echt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4EHVcyiobzuP-FQORArKODO4o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22OB3zp3heNYySITWdtQjpG4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Rezania op 01-08-2023 10:56 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochem05
  • Laatst online: 15:28
Ik heb geprobeerd een visualisatie te maken van de tile & map grootte van CS1 (links) en CS2 (rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRAuiQIy2rpXhFCL6mcrvPQklA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyYPCXgLQhQTLd3sLQs97M5c.jpg?f=fotoalbum_large

Groen is start-tile(s).
Oranje is de vanilla speelbare ruimte. Zonder 25tile-mod kun je bij CS1 maar 9 van de 25 oranje tiles benutten. Bij CS2 kun je alle 441 (21x21) oranje tiles benutten.
Wit is totale mapgrootte, waarbij die voor CS2 een inschatting is (aanname: ~12 tiles breedte om het speelbare gedeelte heen).

Beide schema’s zijn zo goed mogelijk met elkaar in verhouding.

Het is nog de vraag in hoeverre een mod de witte blokjes van CS2 speelbaar kan gaan maken.

[ Voor 13% gewijzigd door jochem05 op 01-08-2023 11:10 . Reden: leesbaarder maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
jochem05 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:03:
Ik heb geprobeerd een visualisatie te maken van de tile & map grootte van CS1 (links) en CS2 (rechts).

[Afbeelding]

Groen is start-tile(s).
Oranje is de vanilla speelbare ruimte. Zonder 25tile-mod kun je bij CS1 maar 9 van de 25 oranje tiles benutten. Bij CS2 kun je alle 441 (21x21) oranje tiles benutten.
Wit is totale mapgrootte, waarbij die voor CS2 een inschatting is (aanname: ~12 tiles breedte om het speelbare gedeelte heen).

Beide schema’s zijn zo goed mogelijk met elkaar in verhouding.

Het is nog de vraag in hoeverre een mod de witte blokjes van CS2 speelbaar kan gaan maken.
Hoe kom jij op 800 km² uit voor 529 tiles? (23 * 0.6 km)² = 190 km²

Edit: Ik zie nu dat je echt veel meer dan 23 tiles aan beide kanten hebt voor 529, hoe dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Rezania op 01-08-2023 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 16:44
Zie het plaatje van CPP op z'n YT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt-SnAQ-sj-ZBOVeZ_8qYypEDJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AU7nNxN8Y2FU94rUzTsu8P2T.jpg?f=user_large

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem05
Rezania schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Hoe kom jij op 800 km² uit voor 529 tiles? (23 * 0.6 km)² = 190 km²

Edit: Ik zie nu dat je echt veel meer dan 23 tiles aan beide kanten hebt voor 529, hoe dan?
Ik heb een aanname gedaan voor hoeveel tiles er nog om het nu be-tilede gedeelte (23x23) zit. Dus in analogie met de 81-tile mod. Inschatting is 12 tiles aan alle zijdes van het speelbare gedeelte. Dus krijg je (23+12+12=)47x47 tiles. Dan kom je op (47 * 0,6 km)² = 795,2km²

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
jochem05 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Ik heb een aanname gedaan voor hoeveel tiles er nog om het nu be-tilede gedeelte (23x23) zit. Dus in analogie met de 81-tile mod. Inschatting is 12 tiles aan alle zijdes van het speelbare gedeelte. Dus krijg je (23+12+12=)47x47 tiles. Dan kom je op (47 * 0,6 km)² = 795,2km²
Dat is dan geen 529 mod, maar een 2209 mod. Dat is grofweg 4 keer zo groot, nogal een verschil. Ook denk ik dat er geen tiles zijn buiten het 23 bij 23 gebied dat we zien, zie de screenshot van mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rezania schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:54:
Zoals al is gezegd, het is oneerlijk om een versie van CS1 met mods te vergelijken met CS2 vanille. Aangezien CS1 vanille wordt verkocht, en niet met de 81 tiles mod, is die vergelijking dus niet relevant voor Paradox.
Respectfully agree to disagree zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Buiten dat lijkt alles een andere verhouding te hebben, dus je komt er pas achter als je er mee bezig bent. Puur op grootte nu zeggen of het beter is ja of nee heeft geen nut.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05:01
pwillemske schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:26:
Buiten dat lijkt alles een andere verhouding te hebben, dus je komt er pas achter als je er mee bezig bent. Puur op grootte nu zeggen of het beter is ja of nee heeft geen nut.
Mee eens, de schaal is wel relevant. De tiles in CS1 voelen dan ook helemaal niet aan als 1,92 x 1,92 km. Daarnaast zijn er met of zonder mods nog wel grotere kaarten zelf te maken en is er dus niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
Vanmiddag maar afwachten of er meer duidelijk wordt over het formaat van de map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:02
Het gaat hoe dan ook geen Simcity worden qua bouwruimte :P

Ik heb de tile mod vrijwel nooit gebruikt en sowieso nooit écht zo'n enorm grote stad gebouwd. Vind dat ook betrekkelijk weinig toevoegen, sowieso is de kernvraag of de performance dan nog een beetje goed is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd naar de game, inmiddels staat de pre-order in mijn steamlibrary en ik heb een nieuwe PC gekocht want mijn oude PC draaide CS1 al bijna niet.

Als die dev updates maken me wel erg blij, volgens mij zijn er een hoop ergenissen uit CS1 gefixed en is het allemaal net wat volwassener geworden.

Hopelijk omarmt de community de game snel en worden er weer gave mods gemaakt, want zonder mods is CS1 bijna niet speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
FiXeR.nl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:55:
Ik ben erg benieuwd naar de game, inmiddels staat de pre-order in mijn steamlibrary en ik heb een nieuwe PC gekocht want mijn oude PC draaide CS1 al bijna niet.

Als die dev updates maken me wel erg blij, volgens mij zijn er een hoop ergenissen uit CS1 gefixed en is het allemaal net wat volwassener geworden.

Hopelijk omarmt de community de game snel en worden er weer gave mods gemaakt, want zonder mods is CS1 bijna niet speelbaar.
Ik heb tot nu toe nog niet echt iets gezien van CS2 waar ik denk van 'Oh, maar daar was een gave mod voor in CS1'. Als in, er ontbreekt niks in mijns opzien. Wat voor mods zou jij willen zien voor CS2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Bijvoorbeeld TMPE, dat je rijbanen goed kan onderscheiden is erg fijn bij op-en-afritten. Alleen in C:S1 gaan auto's alsnog allemaal naar 1 baan op een rotonde, dus ik hoop dat dat soort dingen zijn gefixed of snel kunnen worden gemod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Rezania schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Ik heb tot nu toe nog niet echt iets gezien van CS2 waar ik denk van 'Oh, maar daar was een gave mod voor in CS1'. Als in, er ontbreekt niks in mijns opzien. Wat voor mods zou jij willen zien voor CS2?
Misschien niet een mod, maar ik ga toch zeker de fietsen als vervoersmiddel missen in de eerste versie van CS2. Verwacht overigens wel dat die er nog wel komen in de vorm van een update/DLC. Verder ben ik het redelijk met je eens en hebben ze goed gekeken naar de mods die nu veel gebruikt worden in CS1 (en SC2013).

EDIT: Zoals @FiXeR.nl aangeeft is het even afwachten of het verkeer echt goed werkt en TMPE niet nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door MatHack op 03-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Is nu nog te vroeg om te zeggen dat je mods nodig hebt imho. Er zijn zoveel QoL mods nu standaard ingame geïntegreerd, en als ze dat goed hebben gedaan is de noodzaak voor veel mods er vrijwel niet.

Hooguit een mod die ik nu kan bedenken is bijv voor een (snelweg) op/afrit, wat we gezien hebben kan je nu wel zeggen dat ze alleen link of rechts mogen, maar volgens mij kan je niet voorkomen dat ze daarmee ook rechtdoor gaan. (Dus feitelijk een kruising maar dan opgezet als T-splitsing.)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochem05
Ik ben heel erg benieuwd of we de Move-it mod gaan missen of dat je dusdanig controle hebt over het leggen van de infrastructuur dat je die mod eigenlijk niet nodig gaat hebben.

Ik gebruik de move-it mod voornamelijk voor het finetunen van wegen (soepel laten lopen, mooie in- en uitvoegers en hoogteverschillen netjes en gelijk maken). In de plaatjes van de steden die al gemaakt zijn lijkt erg veel controle mogelijk en kunnen er mooie dingen gemaakt worden. Dus mogelijk is de Move-it Mod niet echt nodig.

Verder zou ik het gaaf vinden als er een mod komt die de snelwegen verNederlandst en dan voornamelijk de kenmerkende blokmarkering bij in- en uitvoegers. Maar ook de pijlmarkeringen en ‘UIT’-borden bij uitvoegers, de aanwezigheid van vluchtstroken of de Duurzaam Veilig kenmerken voor stroomwegen (zoals groene band voor 100km regionale weg) en gebiedsontsluitingswegen. En natuurlijk de ANWB/NBd-Bewegwijzering. En de mogelijkheid om verkeersignalering toe te passen op snelwegen met als effect dat je een lagere ongevalskans krijgt. En… en… en… (ideeën genoeg ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:17
YouTube: Wait, The Map is How BIG?! | Developer Insights Ep 7 | Cities: Skyli...

En we kunnen kiezen tussen een Europa en Amerika themamap :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
Even om het makkelijker te maken :)

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Dat van het thema was al bekend. Nog ander nieuws uit de dev insight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mermitian
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-09 21:17
Het waren volgens mij net wat andere beelden, maar het kwam eigenlijk op hetzelfde neer. Nou wisten we natuurlijk al vrij veel van de map uit de vorige video’s. Hopelijk is het volgende week weer interessanter met weer en klimaat als onderwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Rezania schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:37:
Dat van het thema was al bekend. Nog ander nieuws uit de dev insight?
Nah, weinig nieuws te zien in de dev insights video. Ik kijk zelf nog voornamelijk uit naar dev diary 9 & 11, dat zijn de economy resp. game progression dev diaries. Laatste twee dev diaries vind ik zelf het minst interessant (sound & camera), hopelijk komt er dan al langzamerhand op andere manier meer info naar buiten (beta gameplay videos op youtube, oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:58

Martinspire

Awesomeness

Mja valt me op dat ze eigenlijk weinig weten toe te voegen. Het meeste is al eerder behandeld. En wat hebben we qua thema's nou werkelijk gezien. Laat dan gewoon een compare zien tussen 2 kruisingen of zo.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Dev diary: https://forum.paradoxplaz...-climate-seasons.1593180/

EDIT:
Fijn om te weten hoelang de in-game dagen duren i.v.t. reallife tijd (normal speed 1 uur = 1 dag) en dat een in-game dag hetzelfde is als een maand. Voor de rest is het, voor de verandering, een vrij korte dev diary.

[ Voor 33% gewijzigd door MatHack op 07-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9Y_ToqeJ_GTAOxdGFpd-So7P6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zkhdTm9j0Sv3yDWzMmh3kJS2.png?f=fotoalbum_large

Uit de devlog. Er lijkt dus een spitsuur in te zitten? Maar ondertussen wordt het nergens anders gemeld behalve in het onderschrift van het plaatje. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Rezania schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:14:
[Afbeelding]

Uit de devlog. Er lijkt dus een spitsuur in te zitten? Maar ondertussen wordt het nergens anders gemeld behalve in het onderschrift van het plaatje. :?
Misschien komt dit donderdag nog wel langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:32
Rezania schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:14:
[Afbeelding]

Volgens mij werd in de allereerste dev log een screenshot getoond met verkeersdrukte op verschillende momenten. Alleen leek het er niet echt op dat er heel veel verschil zit tussen spitsuur en rustige uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:22
cracking cloud schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:07:
[...]
Volgens mij werd in de allereerste dev log een screenshot getoond met verkeersdrukte op verschillende momenten. Alleen leek het er niet echt op dat er heel veel verschil zit tussen spitsuur en rustige uren
Net echt dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Rezania schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Mod support is in ieder geval bevestigd in een van de video's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PB-powell
Via Facebook kwam ik deze foto’s tegen, iemand die de maximale oppervlakte van de map heeft getekend op diverse echte steden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RgcrfwyjqzdlflfMU2AM0vRLTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E7Xt7xrDGndkAZ23VylxRuc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HwXlkyBrduHrBNIlJ6XGr48IBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4Lmms36qOxBxz2aL3bgW6ND.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82DyT8g2fghwSJjyTRiuFNv76R0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o9cDlrhs8tMUGsk9eeZSpR5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QHhaiqJAR-e6hCn3dVuW3tyjv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MoA97fnDCd7iHCoUzKt6Rwe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7Ci21kRyTzMMZ1vTs5S1uYpWZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0aJ3qA7ehzw0TwXeZeNtOdh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qGm3VGb-9to-dZnukqCgOHW_xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNh1wu73QxDHggWJ4LTuP5sB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
PB-powell schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:32:
Via Facebook kwam ik deze foto’s tegen, iemand die de maximale oppervlakte van de map heeft getekend op diverse echte steden
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gaat eigenlijk alleen op indien gebouwen en infrastructuur een 1:1 verhouding kent t.o.v. de real-life counterparts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Ik zit een beetje te kijken om de Ultimate Edition aan te schaffen tegen een leuk prijsje, maar als ik zo rondkijk krijg je niet bij alle webshops de pre-order bonus (landmark buildings en een map). Waar gaan jullie de game eigenlijk kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Zelf ben ik gewoon voor Steam gegaan. Doe ik eigenlijk nooit moeilijk over, koop er nagenoeg al mijn games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
psychodude schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Gaat eigenlijk alleen op indien gebouwen en infrastructuur een 1:1 verhouding kent t.o.v. de real-life counterparts.
Klopt, dus nog even afwachten maar vond het toch leuk om te delen.
@RobinNL ik ga ook voor steam, na de dev diaries ga ik voor de pre-order. Maar 90% van m’n library staat op steam dus ga niet voor nog een platform of moeilijk doen voor een paar euro korting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

@RobinNL Ook hier via Steam, maar pas in de laatste week ofzo, als ik een goed beeld heb van wat ik koop. Voor mij geen pre-orders meer maanden voor de releasedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
MatHack schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:45:
@RobinNL Ook hier via Steam, maar pas in de laatste week ofzo, als ik een goed beeld heb van wat ik koop. Voor mij geen pre-orders meer maanden voor de releasedatum.
Hier ook hoor, het liefst zo dicht mogelijk tegen de releasedatum aan. Ik zag een mooie deal voor ongeveer 53 euro, maar hier wordt de bonus niet meegeleverd. Dus ik zat een beetje rond te kijken of er nog mooie deals waren, maar dan met de pre-order bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Weinig nieuws in de dev insights vandaag. Enige interessant vond ik de hoeveelheid verkeer rond 1:50, ik wist niet zeker of we al zo'n volle weg hadden gezien.

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RobinNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Hier ook hoor, het liefst zo dicht mogelijk tegen de releasedatum aan. Ik zag een mooie deal voor ongeveer 53 euro, maar hier wordt de bonus niet meegeleverd. Dus ik zat een beetje rond te kijken of er nog mooie deals waren, maar dan met de pre-order bonus.
Je bedoelt die Ultimate versie op cdkeys.com? Die is idd vaag want heeft wel de pass en de landmarks maar niet de SF building set.
€69.99 is voorlopig de goedkoopste Ultimate edition die ik kan vinden met wel die extra's. Zou je met die expansion pass niet alsnog de SF set kunnen downloaden? :+

Ben het gegiechel en gek doen tijdens die dev insights best wel zat. :F

Only fools are enslaved by time and space.

• RobinNL
LoneRanger schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Je bedoelt die Ultimate versie op cdkeys.com? Die is idd vaag want heeft wel de pass en de landmarks maar niet de SF building set.
€69.99 is voorlopig de goedkoopste Ultimate edition die ik kan vinden met wel die extra's. Zou je met die expansion pass niet alsnog de SF set kunnen downloaden? :+

Ben het gegiechel en gek doen tijdens die dev insights best wel zat. :F
Hé! Tot gister stond de pre-order bonus hier nog niet vermeld zover ik weet. De Expansion Pass bevat de SF set:
Cities: Skylines II: Ultimate Edition geeft je toegang tot de basisgame en de Expansion Pass.
Deze bevat de San Francisco Set, het Asset Pack Beach Properties (4e kwartaal '23), twee Content Creator Packs (1e kwartaal '24), de uitbreiding Bridges & Ports (2e kwartaal '24) en 3 radiozenders die tegelijk met elke release uitkomen (4e kwartaal '23, 1e en 2e kwartaal '24).

[ Voor 22% gewijzigd door RobinNL op 10-08-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MatHack schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:17:
Weinig nieuws in de dev insights vandaag. Enige interessant vond ik de hoeveelheid verkeer rond 1:50, ik wist niet zeker of we al zo'n volle weg hadden gezien.

[YouTube: Winter is Coming | Developer Insights Ep 8 | Cities: Skylines II]
Jammer dat er ook enkel maar aandacht is geweest voor winter en zomer. Beelden van herfst of lente zijn niet getoond. Daarnaast ook geen vermelding van de seizoenen in de tropen regionen, gaan we aldaar de meer karakteristieke dry seasons en wet seasons kunnen verwachten indien een map op deze breedtegraad geplaatst wordt? Of wordt het gewoon een standaard zomer en winter verschuiving in temperatuur?

Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk ingame zal gaan worden. De video en tekst is hierin in ieder geval ditmaal wederom niet echt overtuigend.

Wel fijn in ieder geval dat de time progression wat realistischer is. Circa 12 speeluren voor een jaar. Zorgt er een beetje voor dat we niet weer zo snel zitten te spelen in het jaar 2300 ~ 2400 zodra je meer tijd in een stad steekt.

Alleen jammer dat building speed nog altijd onrealistisch lijkt hierin. Waardoor het zo weinig impactvol is om een wijk te slopen en snel te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rezania
Nou ja, het blijft wel een spel he. Stel je voor dat je voor het bouwen van een wijk inspraakrondes en een aanbestedingsproces moet doorlopen. Ben je gelijk vijf jaar verder. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:22
Rezania schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:01:
Nou ja, het blijft wel een spel he. Stel je voor dat je voor het bouwen van een wijk inspraakrondes en een aanbestedingsproces moet doorlopen. Ben je gelijk vijf jaar verder. :')
Zou het wel geniaal maken, wilt u een speelplek met een wipkip, glijbaan en schommel. Of wilt u een multi toestel. U kunt kiezen uit leverancier Boas, Kompan of Yalp. Qua boomsoorten kunt u kiezen uit populus nigra, betula pendula of fagus sylvatica purpurea. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rezania schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:01:
Is natuurlijk niet wat ik zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Benmen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Zou het wel geniaal maken, wilt u een speelplek met een wipkip, glijbaan en schommel. Of wilt u een multi toestel. U kunt kiezen uit leverancier Boas, Kompan of Yalp. Qua boomsoorten kunt u kiezen uit populus nigra, betula pendula of fagus sylvatica purpurea. :-)
Maar pas op, houd bij de keuze voor de bomen rekening met het risico op bodemprocedures door de lokale hooikoorts belangenvereniging, enkele particulieren die geen hoge bomen willen vanwege de slagschaduw in hun tuin, een groep oudere particulieren die onder geen beding bomen willen met té gladde bladeren vanwege uitglijgevaar in de herfst en tot slot de autolobby die pleit voor minder bomen en meer parkeerplaatsen.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Logico schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

Maar pas op, houd bij de keuze voor de bomen rekening met het risico op bodemprocedures door de lokale hooikoorts belangenvereniging, enkele particulieren die geen hoge bomen willen vanwege de slagschaduw in hun tuin, een groep oudere particulieren die onder geen beding bomen willen met té gladde bladeren vanwege uitglijgevaar in de herfst en tot slot de autolobby die pleit voor minder bomen en meer parkeerplaatsen.

Vooral wat er nu ook veel speelt grote bomen die het zonlicht wegnemen van de zonnepanelen. In een duurzame wijk is dat niet wenselijk dus moeten de bomen wijken.

Maar qua inrichting zou het wel tof zijn als je diverse soorten groen zou kunnen samenstellen. Of dat de Nederlandse standaard profielen voor inrichting beschikbaar zijn. Al dan niet via een mod. Verkeerslichten upgraden met iVRI software etc. Maar dat is misschien een wat hoog detailniveau.

Wat lijkt in de informatie die er nu is dat onderhoud een rol speelt. Dan zou de koppeling tussen het tevreden houden van je inwoners door bijvoorbeeld een hoger onderhoudsniveau ook tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Logico schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:54:
[...]

En eerst maar hopen dat je niet tegen stikstof problemen aan loopt, de coalitie het eens is dat er gebouwd mag worden, anders kan je lang gaan wachten :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Wat mij wel stoer zou lijken, als we toch wat realisme willen :+ nu zijn weg-upgrades realtime.
Hoe stoer zou het zijn om wegwerkzaamheden te hebben. En dan niet alleen die road-maintenance wagentjes die we gezien hebben. Dat een upgrade een paar ingame maanden kan duren. En je traffic dus alternatieve routes moet kiezen, of dat er 1 rijbaan gesloten wordt al dan niet met tijdelijke verkeerslichten.

Misschien een DLC ideetje :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Dan zou een bereikbaarheidscoordinator wel een service kunnen zijn waardoor de overlast minder kan worden.

Die weg werkzaamheden zouden dan wel wat weg hebben van transport tycoon deluxe. Was een service die je bij de gemeente kon afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
SimCity 4 had het ook, maar dat waren meer animaties. Zat geen echt verkeer in verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Niet online
Dat is een stuk meer diepgang t.o.v. deel 1. Ook heel positief dat de diverse commercial en Industries veel meer verschillende categorieën hebben zoals food, clothing etc. die je per categorie dan kunt belasten of zelfs subsidiëren. Ik ben wel heel benieuwd hoe de balans uiteindelijk is uitgewerkt, ook qua moeilijkheidsgraad. Valt me ook op dat er veel meer detail/props gebruikt worden, maakt je stad veel levendiger.

In aanvulling op @Nakebod , construction sites met grote kranen en dan gewoon als placeholder b.v. voor een landmark later. Datzelfde kan ook b.v. voor wegenbouw op plekken die je wil reserveren. Misschien inderdaad een leuke DLC, "Under construction". :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
LoneRanger schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:37:
In aanvulling op @Nakebod , construction sites met grote kranen en dan gewoon als placeholder b.v. voor een landmark later. Datzelfde kan ook b.v. voor wegenbouw op plekken die je wil reserveren. Misschien inderdaad een leuke DLC, "Under construction". :9
Zou dit niet eerder een QoL update zijn in plaats van een DLC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Zeker eens met @LoneRanger dat er een stuk meer diepgang is, is voor mij zeker gewenst. Gelukkig hebben ze ook de tooling (economy panel) hiervoor uitgebreid, zodat je ook meer inzicht hebt. Ben benieuwd of het veel gaat uitmaken als je focus/micromanage hebt/doet op de supply chain (ook al geeft CO aan van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

LoneRanger schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:37:
Dat is een stuk meer diepgang t.o.v. deel 1. Ook heel positief dat de diverse commercial en Industries veel meer verschillende categorieën hebben zoals food, clothing etc. die je per categorie dan kunt belasten of zelfs subsidiëren. Ik ben wel heel benieuwd hoe de balans uiteindelijk is uitgewerkt, ook qua moeilijkheidsgraad. Valt me ook op dat er veel meer detail/props gebruikt worden, maakt je stad veel levendiger.

Diepgang valt toch wel mee? Tenminste, een deel had ik met mods en DLC ook wel voor elkaar. Sure het is ietsje uitgebreider en gestroomlijnd, maar zoveel verandert er toch ook weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:17
RobinNL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Zou dit niet eerder een QoL update zijn in plaats van een DLC?
Oh sweet summer child. We hebben het hier over Paradox hé ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
UnderAVoidSky schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:29:
[...]

Oh sweet summer child. We hebben het hier over Paradox hé ..
True, maar het is niet dat het normaal moet worden dat zoiets in een DLC zou moeten zitten en niet in een QoL update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Niet online
Martinspire schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:50:
[...]

Diepgang valt toch wel mee? Tenminste, een deel had ik met mods en DLC ook wel voor elkaar. Sure het is ietsje uitgebreider en gestroomlijnd, maar zoveel verandert er toch ook weer niet?
Je haalt er nu van alles bij, mijn vergelijk was deel 2 t.o.v. deel 1. En ja er veranderd heel veel onder de motorkap. Geen idee over welke mod je het hebt maar dat vind ik eerlijk gezegd ook niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
De economie ziet er mooi uit, maar beantwoord niet echt de vraag over hoe uitdagend het spel zal zijn. Ik wil iets dat Simcity 4 nabootst, niet een city painter. Hopelijk zit er deze keer een hard mode in die het spel daadwerkelijk moeilijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
Rezania schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:53:
De economie ziet er mooi uit, maar beantwoord niet echt de vraag over hoe uitdagend het spel zal zijn. Ik wil iets dat Simcity 4 nabootst, niet een city painter. Hopelijk zit er deze keer een hard mode in die het spel daadwerkelijk moeilijk maakt.
Als je Biffa's deep dive kijkt hoor je hem praten over de uitdaging die hij had om z'n stad weer geld te laten verdienen toen deze in het rood ging. Hij vond het leuk en uitdagend zonder dat het echt moeilijk werd, maar overduidelijk lastiger dan C:S1 (wat overigens niet heel moeilijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
PB-powell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Als je Biffa's deep dive kijkt hoor je hem praten over de uitdaging die hij had om z'n stad weer geld te laten verdienen toen deze in het rood ging. Hij vond het leuk en uitdagend zonder dat het echt moeilijk werd, maar overduidelijk lastiger dan C:S1 (wat overigens niet heel moeilijk is).

[YouTube: MIND BLOWING Production Chains Explained in Cities: Skylines 2!]
Ik vraag mij wel af hoe representatief Biffa hierin is. In CS1 vids vermeldt hij ook tenslotte nog wel eens dat hij niet altijd zo positief in de inkomstencijfers staat.

Het gaat een beetje afwachten worden. En als we kijken naar de huidige footage, met name de hourly income rates en maand expenses, dan kan ik mij best indenken dat sommige investeringen een hogere drempel hebben verkregen. Maar vooralsnog denk ik dat de 'uitdaging' hem hierin meer in tijd zit dan echt iets anders.

Ik denk overigens ook niet dat je dit echt ontkomt. Indien je tenminste geen exorbitante aanbestedingen doet, is er ook weinig reden om financieel echt veel moeite te gaan hebben als stad. In zekere zin is dit natuurlijk ook gewoon een beetje een reflectie van de werkelijkheid. Steden vervallen economisch niet snel. Doorgaans gebeurd dit binnen de moderne tijd in de westerse wereld indien een dominante industrie wegvalt, ofwel door verschuiving in technologische ontwikkeling (n.v.t. in CS2) of bij resource depletion (waar mensen in CS1 dit vaak uitzetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
psychodude schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Ik vraag mij wel af hoe representatief Biffa hierin is. In CS1 vids vermeldt hij ook tenslotte nog wel eens dat hij niet altijd zo positief in de inkomstencijfers staat.

Het gaat een beetje afwachten worden. En als we kijken naar de huidige footage, met name de hourly income rates en maand expenses, dan kan ik mij best indenken dat sommige investeringen een hogere drempel hebben verkregen. Maar vooralsnog denk ik dat de 'uitdaging' hem hierin meer in tijd zit dan echt iets anders.

Ik denk overigens ook niet dat je dit echt ontkomt. Indien je tenminste geen exorbitante aanbestedingen doet, is er ook weinig reden om financieel echt veel moeite te gaan hebben als stad. In zekere zin is dit natuurlijk ook gewoon een beetje een reflectie van de werkelijkheid. Steden vervallen economisch niet snel. Doorgaans gebeurd dit binnen de moderne tijd in de westerse wereld indien een dominante industrie wegvalt, ofwel door verschuiving in technologische ontwikkeling (n.v.t. in CS2) of bij resource depletion (waar mensen in CS1 dit vaak uitzetten).
Eens, maar als Biffa in de min staat is dat meestal omdat ie ergens iets is vergeten terug te bouwen of is er ergens iets (per ongeluk) stuk gegaan.

Maar in de core is dit een city builder game en geen economy/resources game wat Anno veel meer is. En financieel iets meer uitdaging dan deel 1 is prima, maar ik heb geen zin om elke resource tot op de % qua belasting/subsidie te moeten gaan tweaken om maar een positieve balans te krijgen. Dan heb ik liever dat ik iets slimmer moet omgaan met de huidige resources/services die ik heb dan daar (te) veel tijd aan te moeten besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
PB-powell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

[YouTube: MIND BLOWING Production Chains Explained in Cities: Skylines 2!]
Biffa is nou niet echt een goede speler eigenlijk, niet qua gameplay. (En ik vind zijn presentatie ook maar niks, maar dat ter zijde.) Het is interessanter om City Planner Plays te horen hierover denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
PB-powell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Eens, maar als Biffa in de min staat is dat meestal omdat ie ergens iets is vergeten terug te bouwen of is er ergens iets (per ongeluk) stuk gegaan.

Maar in de core is dit een city builder game en geen economy/resources game wat Anno veel meer is. En financieel iets meer uitdaging dan deel 1 is prima, maar ik heb geen zin om elke resource tot op de % qua belasting/subsidie te moeten gaan tweaken om maar een positieve balans te krijgen. Dan heb ik liever dat ik iets slimmer moet omgaan met de huidige resources/services die ik heb dan daar (te) veel tijd aan te moeten besteden.
Ja maar, Anno is ook niet uitdagend. Terug naar Factorio dan maar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
psychodude schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:00:
[...]

Ja ik ben bang dat je gelijk hebt en dat zodra je een positief inkomen hebt het spel eigenlijk kan laten draaien zolang je wilt of in ieder geval tot een ramp zich voordat. Echt economische cycli zullen er wel niet inzitten. Jammer maar ook wel logisch. Hoop dan in ieder geval dat het balanceren van vraag en aanbod wel wat uitdagender is. Zoals wederom in SimCity 4, waar je hele wijken tegelijk kan plannen en men gelijk begint met bouwen. Maar als ze na een paar maanden nog geen baan hebben vertrekken ze weer en komt alles leeg te staan. Bij CS1 had ik altijd een beetje het idee dat men pas begon met het bouwen van een huis zodra ze een baan hadden, wat natuurlijk niet erg realistisch is. En men vertrok ook niet als ze geen baan hadden. Hoop dat dat wel in CS2 meespeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
@Rezania duidelijk dat we beide dan (flink) andere verwachtingen hebben van het spel. Is niet erg maar ik denk dat je te veel verwacht en dan kan het misschien tegenvallen als je het eenmaal speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Rezania schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:49:
[...]
Biffa is nou niet echt een goede speler eigenlijk, niet qua gameplay. (En ik vind zijn presentatie ook maar niks, maar dat ter zijde.) Het is interessanter om City Planner Plays te horen hierover denk ik.
Biffa is goed genoeg om zijn economie draaiende te houden en winst te maken waar ie leuke dingen mee kan bouwen. Ik denk ook niet dat je hem als city builder moet zien, maar meer als artiest die leuke plaatjes maakt van woonwijken en dergelijke. En verkeer managen, maar ook dat is tegenwoordig vrij specifiek op de regels van de simulatie toegepast en niet zo heel realistisch meer. Hij kijkt vooral naar de cijfertjes om die te veranderen, dan dat het er echt mooi uit ziet. Met vaak een overkill aan openbaar vervoer.

City Planner gaat het meer om het geheel, maar is ook vooral bezig met de regels van de simulatie. Niet om iets te bouwen wat er zo enorm realistisch uitziet. Die bouwt ook zijn economie op en gaat daarna los, wat dus ook niet echt realistisch is. Een kleine stad zou ook geen metro bouwen, dat is toch echt iets voor metropolen omdat het zo ontzettend duur is om aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

PB-powell schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:04:
@Rezania duidelijk dat we beide dan (flink) andere verwachtingen hebben van het spel. Is niet erg maar ik denk dat je te veel verwacht en dan kan het misschien tegenvallen als je het eenmaal speelt.
Dat is natuurlijk ook iets wat CO meeneemt tijdens het ontwikkelen: De balans tussen city designer en de simulatie.

Als ik voor mezelfde spreek boeit me alle verschillende thema's totaal niet, het gaat mij meer om de simulatie en het game aspect (progressie, goed draaiende stad, etc.). Al mijn steden zullen EU thema hebben, en that's it.
Dat is onder andere een reden dat ik niet geïnteresseerd ben in de Expansion Pass, mij boeien de verschillende stijlen gebouwen, content creator packs en de radio stations totaal niet, dus waarschijnlijk is het goedkoper om alleen de expansions te kopen. Als er dan weer nieuwe gebouwen voor de services in een DLC zitten (qua functionaliteit, niet qua stijl) ben ik mogelijk weer meer geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Rezania schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Ja ik ben bang dat je gelijk hebt en dat zodra je een positief inkomen hebt het spel eigenlijk kan laten draaien zolang je wilt of in ieder geval tot een ramp zich voordat. Echt economische cycli zullen er wel niet inzitten. Jammer maar ook wel logisch. Hoop dan in ieder geval dat het balanceren van vraag en aanbod wel wat uitdagender is. Zoals wederom in SimCity 4, waar je hele wijken tegelijk kan plannen en men gelijk begint met bouwen. Maar als ze na een paar maanden nog geen baan hebben vertrekken ze weer en komt alles leeg te staan. Bij CS1 had ik altijd een beetje het idee dat men pas begon met het bouwen van een huis zodra ze een baan hadden, wat natuurlijk niet erg realistisch is. En men vertrok ook niet als ze geen baan hadden. Hoop dat dat wel in CS2 meespeelt.
Cims krijgen geld in CS2, en we hebben for sale signs gezien. Dus in dat opzicht vermoed ik wel dat vertrek en leegstand een gameplay factor gaat zijn.

Tegelijkertijd is natuurlijk de vraag, waar vertrekken ze naartoe. Indien ze geen geld hebben, worden ze dakloos? Strijken ze sociale voorzieningen op? Of verdwijnen ze gewoon de stad uit. We weten dat er een welfare office zal zijn. Maar nog niet goed wat dit inhoudelijk gaat betekenen.

Ook niet goed wat er dus gebeurd met Cims op het moment dat je besluit om een slecht lopende wijk simpelweg te dezonen bijvoorbeeld. Dit een beetje in lijn met de nagenoeg instant build speed.

Ben benieuwd naar de nog komende dev updates in deze, met name citizen simulation & lifepath over 2 weken. Tree life cycle is tenslotte een ding geworden. Building lifecycle dus niet echt binnen hetgeen tot nu toe getoond. Qua impact van ons handelen op Cims vraag ik mij dus af of in ieder geval daar nog nadelige effecten gezien gaan worden door mensen hun huis uit te schoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

psychodude schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Tegelijkertijd is natuurlijk de vraag, waar vertrekken ze naartoe. Indien ze geen geld hebben, worden ze dakloos? Strijken ze sociale voorzieningen op? Of verdwijnen ze gewoon de stad uit. We weten dat er een welfare office zal zijn. Maar nog niet goed wat dit inhoudelijk gaat betekenen.
Letterlijk uit de dev diary van maandag jl.:
They also consider moving out of the city even though it is given a lower probability than finding a home locally. If the household is very poor and unable to find a new apartment and lacks funds to leave the city, they become homeless. In this case, they can live in the city parks until their living situation changes.
Dus verhuizen naar een andere stad (lees: buiten de map) als dat voor hun een betere plek is en ze dat kunnen betalen, anders dakloos in jouw stad. Maar ik vermoed dat we daar nog wel meer over zullen horen in een van de komende dev diaries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochem05
Ik zag dat er ook physical editions (onderaan pagina) komen van CS2 met double-sided drawable city map waar ik me niet bij kan voorstellen dat het van toegevoegde waarde is. Als er daarentegen een mooi economy/production schema komt met overzicht van alle productieketens en samenhang van de verschillende zonings, zou ik zo’n fysieke versie nog wel leuk vinden.

Ik vind de uitgebreidere economy en productie in CS2 wel echt heel gaaf. Lijkt me leuke uitdaging om mee aan de gang te gaan. Ben benieuwd hoeveel extra geld je uit je economie kunt knijpen als je gaat Micro-managen ipv alles z’n gang laten gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door jochem05 op 16-08-2023 13:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Relatief lange dev insights dit keer. Rond 2:35 is er een dakloze te zien met de occupation 'Robber'. Rond 3:35 is volgens mij de eerste keer dat we daadwerkelijk toewijzing van XP zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
MatHack schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:28:
Relatief lange dev insights dit keer. Rond 2:35 is er een dakloze te zien met de occupation 'Robber'. Rond 3:35 is volgens mij de eerste keer dat we daadwerkelijk toewijzing van XP zien.

[YouTube: Better Have My Money | Developer Insights Ep 9 | Cities: Skylines II]
Ik ben blij dat deze dev insights serieuzer is vergeleken met de vorige x, waar een beetje lacherig werd gedaan. Dat moet ook wel, aangezien de economie een belangrijk punt is in de game.

Ik krijg al zin in de game!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben enorm benieuwd naar de gameplay sessie op Gamescom volgende week woensdag! Hopelijk zien we daar dan ook de meest recente build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Flying Hawkic schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:02:
Ik ben enorm benieuwd naar de gameplay sessie op Gamescom volgende week woensdag! Hopelijk zien we daar dan ook de meest recente build.
Hoop ik ook. Nog circa 2 maandjes tot launch. Ik denk persoonlijk niet dat er nog heel veel zal gaan veranderen tussen nu en launch, maar met de dev videos is het iets onduidelijk hoezeer pre-recorded (delen) hiervan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psychodude schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:35:
[...]

Hoop ik ook. Nog circa 2 maandjes tot launch. Ik denk persoonlijk niet dat er nog heel veel zal gaan veranderen tussen nu en launch, maar met de dev videos is het iets onduidelijk hoezeer pre-recorded (delen) hiervan zijn.
Klopt, in de beelden die we tot nu toe hebben gezien zitten toch nog veel bugs of onvolmaaktheden. Hopelijk zien we eens beelden met veel verkeer op uitgezoomd niveau, wat we tot nu toe nog niet hebben gezien. We hebben wel al beelden gezien van files, maar steeds ingezoomd. Uitgezoomd leken er altijd weinig tot geen voertuigen te zijn of waren ze wazig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Goed om te weten dat je je stad wil laten draaien, ook tijdens het bouwen (nu zet ik deze vaak op pause), omdat je in CS2 onder andere 16 keer per in-game dag XP kan krijgen.

Dev Diary: https://forum.paradoxplaz...game-progression.1596392/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Belangrijkste reden voor mij om tijdens het bouwen vaak even op pauze te zetten is niet zozeer progression gerelateerd. In CS1 stopt progression tenslotte ook, en hiermee o.a. inkomsten, population development, etc.

Maar eventuele fuckups zijn in pauze mode op te lossen :p. Accidental dezoning, vernietiging van een weg waar niet bedoeld, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weinig tot niets nieuws deze keer. Kan alleen maar toejuichen dat er een soort van development tree was. Game progression was in CS1 nooit echt goed vond ik. Je behaalde plots een milestone en er kwam zoveel in één keer bij. Treinen kwamen dan zo laat zodat je eigenlijk al een aardige stad moest hebben maar je moest wel plaats hebben voorzien voor de sporen en stations. Hopelijk verloopt dat nu allemaal wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Flying Hawkic schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:06:
Weinig tot niets nieuws deze keer. Kan alleen maar toejuichen dat er een soort van development tree was. Game progression was in CS1 nooit echt goed vond ik. Je behaalde plots een milestone en er kwam zoveel in één keer bij. Treinen kwamen dan zo laat zodat je eigenlijk al een aardige stad moest hebben maar je moest wel plaats hebben voorzien voor de sporen en stations. Hopelijk verloopt dat nu allemaal wat beter.
In CS1 vanilla viel het wel mee. Probleem ontstond met name naarmate het aantal DLC pakketten toenam. Milestones kwamen voller en voller te zitten.

Het punt t.a.v. ontwikkeling en unlocks, ik denk persoonlijk niet dat dit geheel weg zal zijn. Ook nu heb je namelijk nog altijd het 'probleem' dat unlocks achter een fictief slot zitten. Mogelijk dat je nu zelf kiest om snel dat trein station te unlocken. Maar betekend tegelijkertijd wel dat je een andere unlock weer later zult krijgen.

De vraag is natuurlijk wel, hoe erg is dit?

Kijk je naar natuurlijke ontwikkeling van steden, dan zie je doorgaans veel meer een opportunistische ontwikkeling. Amsterdam Centraal is gebouwd op een kunstmatig eiland. Utrecht Centraal lag qua 1e station of de huidige locatie van Centraal, zo centraal helemaal niet. Maar meer aan de rand van de binnenstad. En Rotterdam heeft enige hulp van de Duitsers verkregen voor de reorganisatie van de binnenstad.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor veel andere grotere complexen. Een wijk slopen is niet iets dat zomaar gedaan wordt. Vele wijken achteraf rondom belangrijke locaties aanleggen daarentegen, waardoor je enkele decennia later het gevoel hebt dat iets altijd deze centrale ligging gehad zal hebben, gebeurd maar al te vaak.

Of toch in zekere zin ruimte reserveren, maar met een beetje achtergrond verhaal wil je het logisch maken, kan natuurlijk ook. Denk bijvoorbeeld aan de locatie waar nu het Erasmus MC staat. En nog enkele andere gebouwen. Voormalig landgoed van Hoboken. Je hoeft dan niet eens zozeer na te denken in de zin van dit moet en zal later een station worden. Maar geeft je wel toekomstige ontwikkelruimte. Of je er nu een station, universiteit, park of wat anders van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:50
Ik ben wel benieuwd hoeveel dingen je nog over gaat hebben die gelocked zijn als je de laatste unlock points verdiend hebt. Of zit er geen einde aan? Kan je uiteindelijk als je maar lang genoeg doorspeel alles unlocken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Pingewin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:01:
Ik ben wel benieuwd hoeveel dingen je nog over gaat hebben die gelocked zijn als je de laatste unlock points verdiend hebt. Of zit er geen einde aan? Kan je uiteindelijk als je maar lang genoeg doorspeel alles unlocken?
Zover ik begrepen heb kun je alles unlocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MatHack schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:17:
[...]

Zover ik begrepen heb kun je alles unlocken.
Zo had ik het ook begrepen, maar je moet dan wel "metropolis" zijn. Dus dat zal eerder richting end game zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mermitian
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-09 21:17
Ik ben benieuwd hoe de unlock points gaan werken wanneer ze dlc content toevoegen. Dat lijkt me moeilijker te balancen dan het systeem van C:S1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:59

Hoogie2004

Whohooooo

Iemand is al aan het spelen

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:23

Steeffoon

Smartphone-nerd

Weet niet of ik het heb gemist, of dat het nog niet bekend is, maar worden assets uit CS1 ondersteund in CS2? Heb bijvoorbeeld veel aangepaste bussen en auto's rijden, zoals deze, zouden die gewoon werken in CS2?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Link naar streamers die rond nu gaan beginnen: https://www.paradoxintera...ines-ii/cities-in-the-sky

Iemand toevallig een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

RobinNL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:02:
Link naar streamers die rond nu gaan beginnen: https://www.paradoxintera...ines-ii/cities-in-the-sky

Iemand toevallig een aanrader?
Yogscast mensen zijn over het algemeen competent, de andere ken ik allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
Tot nu is het nog niet echt denderend ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Aantal van de streams bekeken. Maar vond het eigenlijk weinig geslaagd als event. Jammer dat er geen echt relevante CS streamer tussen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
psychodude schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:47:
Aantal van de streams bekeken. Maar vond het eigenlijk weinig geslaagd als event. Jammer dat er geen echt relevante CS streamer tussen zat.
Dat had ik idd ook. De stream was van 6 tot 8. Voordat ze een beetje begonnen was het na half 7. Regelmatig issues met verbinding en/of geluid. Nu ben ik niet zo heel bekend met CS streamers, maar dit voelde een beetje als 'laatste oplossing' streamers. Eentje begon met een kaarsrechte berg en de ander vond het leuk om BALLZ te maken met wegen.

Ze hadden gewoon veel betere (en relevante) streamers moeten zoeken.

Beschamende vertoning inderdaad. Hoop dat het spel zelf beter is in oktober...
Pagina: 1 ... 5 ... 61 Laatste