Volgens mij een aantal zaken wel nieuw. Zo zien we hierin dat bijvoorbeeld elektriciteit netwerk aanleggen en building placement experience geeft. We wisten het eerder al van bijvoorbeeld zoned building upgrades. Building placement twijfel ik een beetje over. Electricity placement iig nog niet. Hoewel klein, toch wel interessant om te zien dat eigenlijk dus nagenoeg alle acties bij lijken te dragen aan dit systeem.
We hebben ook wat zicht op enkele power figures en upkeep figures gekregen. Bijvoorbeeld de solar power plant, output 173 MW, Battery expansion 45 MWh. Upkeep 85k/mo.
Emergency battery station 500 Mwh, 50k/mo. 150k aanschaf (zie 2 min mark)
Rond de 2 minute mark zien we alle power stations voorbij komen:
- Wind turbine 15k : 2.5k / mo : 0 - 5 MW
- Small coal 100k : 65k / mo : 20 Mw
- Gas power plant 650k : 325k / mo : 250 Mw
- Coal power plant 1.000k : 650k / mo : 500 Mw
- Geothermal power plant 750k : 87.5k / mo : 0 - 125 MW
- Nuclear power plant 8.000k : 250k / mo : 1000 MW
- Solar power plant 1.500k : 42.5k / mo : 0 - 180 MW
- Hydroelecric dam 1.575k : 50k / mo : 120 MW
Dit wordt niet echt belicht. Maar ik denk hierin toch interessant om te zien hoe wind, zon en ook geothermisch een variabele output lijken te hebben. De dam daarentegen heeft een vaste output gekregen.
Daarnaast interessant om te zien de prijzen om te verwachten qua met name ook upkeep versus productie. Onder ideale omstandigheden is 2x geothermisch gelijk aan 1x gas, maar qua upkeep aanzienlijk goedkoper. Tegelijkertijd heeft een nuclear plant bijvoorbeeld een torenhoge aanschaf, maar 1000 MW voor 250k / mo wordt door geen andere vorm geëvenaard. Op de lange termijn is nuclear dus het meest rendabel.
De upkeep figures blijven, zowel hierbij als ook bij andere zaken, lastig te duiden. Income wordt namelijk weergeven in een bedrag per uur. Bij upkeep wordt gesproken over per month.
Het is nog altijd een beetje onduidelijk hoe dit tijdsverloop is. Mijn eigen verwachting is 24 uur in een maand. Dit ook gezien de annotatie van tijd maand jaar zonder een annotatie van een dag. Dit lijkt ook een beetje overeen te komen met de verschil in income voor en na plaatsing emergency battery station rondom 50 sec binnen dit filmpje.
Terugrekenend zie je dan ook hoe duur bijvoorbeeld zo'n large coal power plant waarschijnlijk is in upkeep, circa 27k/uur verwacht ik.
Het is nog wat lastig in te schatten hoe de income figures te verwachten gaan zijn. We weten dat het allemaal hoger ligt dan CS 1. Maar toch zien we binnen de gegeven footage nu ook weer geen extreem hoge cijfers. Waardoor je denk ik dus best vroeg een keuze moet maken, voor wat voor soort pollution ga je. Kies je voor coal, hoge upkeep, lage aanschaf? Of ga je voor groen, lage upkeep maar daarmee de ruimte om door te groeien naar nuclear? Ik kan mij indenken dat vanuit coal doorgroeien naar nuclear ontzettend lang gaat duren door je verlies aan upkeep. Hoe aanlokkelijk de lage aanschafprijs ook is tegenover de power output, wanneer vergeleken met bijvoorbeeld geothermal of solar.
Kijken we verder een beetje naar het tijdsverloop, te verwachten tijd waarin we dit soort bedragen vermoedelijk betalen. Dan valt op dat in de getoonde footage tot nu toe dat 1 ingame minuut iets langzamer is dan een seconde. Ik schat 75 seconde ware tijd voor 1 minuut ingame. Dit komt met 24 uur dan namelijk uit op 1800 seconde, oftewel een half uur real-life time, voor een maand ingame.
Daarmee kun je ook ongeveer een schatting maken na hoeveel uur playtime de diverse powerplants qua aanschaf en upkeep elkaar kruisen in totaal prijs. Dit valt eigenlijk vrij snel. Makkelijk is rekenen met 2x geothermisch en 1x gas. Bij ideale omstandigheden geeft dit beide 250 MW. Aanschaf van gas is 650k, upkeep 325k. Aanschaf van de geothermische optie is 1.500k, upkeep 175k. Bij deze cijfers, dan is binnen 6 maanden de gas optie duurder. Dit dus circa 3 uur gameplay time. In loop der tijd benaderd de meerprijs voor gas boven geothermisch dan ook de radio tussen de upkeep price, waarmee gas bijna 86% duurder is.
Ditzelfde geldt ook voor coal tot nuclear, waar deze ratio dus het grootst is. Waar op termijn de meerprijs voor coal t.o.v. nuclear een factor 13 benaderd. En hoewel het verschil in aanschaf met 7 miljoen dus groot lijkt, is het maar zeer de vraag of wanneer je de 650k per maand kunt bekostigen, of het niet zinniger is om simpelweg terughoudend te zijn, te sparen, en voor nuclear te gaan.