Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste
Acties:

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:34
daflux schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:50:
[...]

Exact zoals ik zei de BYD Seal of de Xpeng L03, ik vind de P7+ te groot met +5M

En het gaat mij vooral over de software en de ADAS features.

Moest Xpeng een kleindere sedan zoals de Seal hebben zo mijn twijfel daartussen zitten maar dat hebben ze niet.

En verder ook wat Moody al aangaf
De Seal (sedan) stamt alweer uit 2022, vanaf 2023 in Europa en het facelift model is net in China aangekondigd dus mogelijk komt er net na bestelling een nieuw model. Persoonlijk was de sedan me te klein en in de SUV kon de BYD software me niet overtuigen, ik vond het maar een drukke bedoeling. De L03 lijkt me interessanter.
BramT schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:34:
[...]

Absoluut niet mee eens. Bij Xpeng krijg je dan wel auto lane change gratis wat bij Tesla in het pluspakket zit (laatste keer dat ik keek) maar verder is de software ervaring over de hele linie gewoon minder. Xpeng is wat software betreft echt Temu Tesla.

Begrijp met niet verkeerd: het doet zn werk doorgaans prima en is een orde van grootte beter dan wat ze hier in de EU voor elkaar krijgen. Als je echter van Tesla af komt is het toch regelmatig even fronsen...

Wat interieur en exterieur betreft kan ik echter geen Tesla meer zien. Zo 13 in een dozijn tegenwoordig. Dat doet Xpeng toch beter. En ook met de musk-factor zou ik ook nu weer voor Xpeng gaan. Maar laten we wel eerlijk blijven over de software...
Ja, ik heb zelf ook Tesla gereden. Tesla heeft een geweldige interface gemaakt en heeft daarmee de beste user experience op de markt met hun software.

Tegelijkertijd is het een gijzelnemer die niet toestaat dat doodnormale cruise control blijft werken wanneer je van baan wisselt op de snelweg, tenzij je een FSD abo afneemt :+ . Good times.

Om maar niks te zeggen van de FSD belofte die op een M3 uit 2019 nooit verder kwam dan auto lane change. Dat is ook software.

Vergelijk dat met de Xpeng implementatie van rijassistent die Co-driving ondersteunt of tijdelijke overname door de gebruiker zonder alle assistentie af te breken en dan weet ik wel wat fijner rijdt.

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:39
daflux schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:50:
[...]

Exact zoals ik zei de BYD Seal of de Xpeng L03, ik vind de P7+ te groot met +5M

En het gaat mij vooral over de software en de ADAS features.

Moest Xpeng een kleindere sedan zoals de Seal hebben zo mijn twijfel daartussen zitten maar dat hebben ze niet.

En verder ook wat Moody al aangaf
Die hebben ze wel de Mona 3 maar hier nog niet leverbaar

• ferminem
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:39
MooDyBLueS schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:59:
[...]

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten hoor.

Mijn zoektocht was: BMW iX3, Volvo EX60, Polestar 4 coupé, Xpeng G9.

Sommigen zeiden "ja maar de G9 is een klasse hoger dan de iX3/EX60 dus hoe durf je dat te vergelijken?" en anderen zeiden "ja maar je vergelijkt een Polestar 4 coupé met SUV's, dat slaat nergens op". Maar waarom? Het zijn auto's die mij aanspreken en ik ben niet gebonden aan een vorm, zolang het maar praktisch genoeg is.

Toen ik naar mijn huidige EV6 keek, keek ik ook naar de oude iX3, BYD Seal (niet U) en Polestar 2. Allemaal totaal andere auto's als je het op papier bekijkt. En ja ze rijden anders door de verschillen in form factor, maar dat is voor mij niet het belangrijkste, het belangrijkste is hoe het rijdt.

Net zoals de opmerking over dat de G9 met de iX3/EX60 vergelijken niet eerlijk zou zijn omdat het een klasse hoger is qua formaat enzo. Hoezo niet? Het is juist daardoor én de lagere prijs dat hem zo interessant maakt. Want bij BMW en Volvo zit ik gelijk aan €90k+ voor de iX5/EX90 die zogenaamd vergelijkbaar zouden zijn, ver buiten budget, maar de G9 ligt wel binnen budget. Moet ik dan naar de moraalridders of keyboard warriors luisteren omdat zij vinden dat het niet vergelijkbaar is? Dacht het niet. ;)

En ik weet dat je het niet tegen mij had, maar ik word stiekem wel een klein beetje moe van de opmerkingen hierover, laat mensen lekker vergelijken wat ze willen. Nog een laatste anecdote: omdat ik niet op de EX60 8-9 maanden wou wachten, heb ik zelfs overwogen de EV6 eerst in te ruilen op een EX30, zodat we ook Volvo kunnen ervaren als dealer/merk en als dat zou bevallen dan zodra er occasions van de EX60 komen juist onze 2e auto daarop in te ruilen en de EX30 naar mijn vrouw door te schuiven. Klinkt heel raar en is het deels ook, maar iets met leven en laten leven, nietwaar?
Kwa binnenruimte heeft de L03 genoeg de kofferbak is wat klein je hebt wel een frunk.
Pagina: 1 ... 69 70 Laatste