Het grote Xpeng-topic

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

• nl1bzw
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17
P7+, dan heb je het beste van 2 werelden. Veel kofferbakruimte en veel ruimte op de achterbank.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34

Typhone

Who Dares Wins

daflux schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:13:
Absoluut niet mee akkoord met dit:

Maar wij Europeanen willen gewoon liever een grotere achterbak en dat mag ten koste gaan van de achterbank ruimte. Dit zie je bij enorm veel Chinese auto's.

Geef mij maar meer plaats in de auto zelf dan in de koffer want in de koffer zit ik namelijk niet.

Zolang dat deze maar groot genoeg is om de wekelijkse boodschappen te doen
Zit je in je eigen auto ooit op de achterbank dan?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05
daflux schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:13:
[...]

Filmpjes die je kan aanraden om te bekijken?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
Exocet schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 06:59:
Je zou nu toegang tot je Xpeng data moeten kunnen krijgen.

[...]

https://www.xpeng.com/data-act
Kwam hier vandaag ook pas achter, heb al best wel een tijdje gekeken naar mogelijkheden om naast de app gegevens over mijn P7 te kunnen downloaden maar was nog weinig anders tegengekomen dan de Enode/EVConduit mogelijkheid (had dit ene berichtje van @Exocet net gemist).

Ontdekte dus zojuist pas deze mogelijkheid (door blijkbaar met de juiste formulering ChatGPT te vragen :+ ) . De download gaat een beetje zoals het opvragen van downloads bij sommige banken (je moet even wachten totdat de download "klaar is gezet"). De EVConduit site "ondersteunt" intussen ook deze mogelijkheid, is helaas niet real-time, maar tot de voorgaande dag, met behoorlijk wat gegevens tot op seconden niveau tijdens rijden en laden.

Veel mensen zitten hier op het forum om ervaringen uit te wisselen en (rij)eigenschappen te delen, maar er zijn vast meer techneuten die dit soort data interessant vinden (bijvoorbeeld om in HA te integreren), of is daar een beter topic voor? Anders zal ik binnenkort ongetwijfeld wat ervaringen gaan delen en vragen stellen (voor diegenen die al verder in dit topic thuis zijn, laat het weten :) ).

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wimploo schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:31:
Valt wel mee toch, een stukje monder dan de G6 wat de concurrent is van de model Y. Maar hij beschikt wel over een frunk. Ik vermoed dat ze deze weg willen zetten als concurrent van de kia ev3 en de skoda elroc.
XPeng L03: 367 L
Škoda Elroq: 470 L
Kia EV3: 460 L

Dus de L03 doet het wel erg slecht. 100 liter is een hoop.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:49:
[...]

XPeng L03: 367 L
Škoda Elroq: 470 L
Kia EV3: 460 L

Dus de L03 doet het wel erg slecht. 100 liter is een hoop.
Hier wil ik toch even op reageren, want mensen kijken veel te feitelijk naar liters terwijl het, zo hoopte ik althans, toch wel inmiddels algemene kennis mag zijn of beter gezegd hoort te zijn dat fabrikanten hier een enorm loopje mee nemen?

In tegenstelling tot WLTP voor bereik volgens een vaste meetmethode is er voor bagageruimte géén wet- of regelgeving wat een fabrikant mag aanhouden. Er zijn meerdere meetmethodes die in de industrie gangbaar zijn, maar geen een is heilig en er zijn fabrikanten die zich netjes aan de vaak gebruikte meetmethode houden, maar er zijn ook genoeg fabrikanten die elke keer maar weer kiezen wat hun het beste uitkomt.

Zo staat met name de VAG groep erom bekend nogal rijkelijk te strooien met die cijfers en daarom vaak bijzonder positief uit de verf te komen, op papier dan.

En dat niet alleen: zelfs als een fabrikant zich continu aan één meetmethode houdt, kan het de ene keer tot het dak zijn en de andere keer tot de hoedenplank waarmee ze rekenen. Maar zelfs als een fabrikant dezelfde meetmethode en "tot de hoedenplank" rekent kan het zo enorm verneukeratief zijn. Dit heb ik eerstehands meegemaakt.

In 2021 wilden wij een jong gebruikte EV kopen en onze keuze viel op de drieling Kia e-Niro, Kia e-Soul en Hyundai Kona. Waarom de Kona afviel doet er hier niet toe, maar we keken dus naar de e-Niro primair maar wat schetste onze verbazing: de e-Soul was vele duizenden euro's goedkoper bij een Kia dealer terwijl het beide topuitvoeringen waren, beide iets meer dan 1 jaar oud, etc. En op papier stond er Niro 451 liter, Soul 315 liter. Enorm verschil dus.

Maar de verkoper zei al: het scheelt minder dan je denkt. En dat had een reden, want de Soul had een dubbele laadvloer (Niro niet of nauwelijks) en niet zo'n kleintje ook, daarmee kwam er maar liefst 128 liter bij en kwam je dus op 443 liter, nagenoeg gelijk. En ok, de Soul was meer diep en hoog terwijl de Niro lang en niet zo hoog was, maar juist de diepte van de Soul sprak ons aan. We hebben zelfs de dealer beide auto's naast elkaar laten zetten en met koffers en onze kinderwagen getest en ja er paste hetzelfde in, maar net op een iets andere manier vanwege de vorm. Gevolg: onze handtekening ging onder de e-Soul.

Als we puur op papieren cijfers hadden gelet waren we duizenden euro's te duur uit geweest.

Even ter verduidelijking: ik zeg niet dat je ongelijk hebt dat de L03 de kleinste van het stel kan zijn, maar of het echt zoveel liters scheelt als de papiertjes zeggen is dus maar de vraag.

Daarnaast vertel je niet het hele verhaal, want reken ook de frunk even mee volgende keer als je toch bij statische liters wilt houden. Je kan ervan houden of het haten, maar de L03 heeft als RWD een 89L frunk terwijl de Skoda op 21L blijft hangen en de EV3 25L. Dat betekent los van de liters dat de Skoda en Kia echt puur een laadkabel kwijtkunnen en meer niet, maar de L03 kan zelfs een prima rugtas of kleine koffer in én de laadkabel erbij. En zelfs als je puur qua liters totaal kijkt met frunk erbij:
- Xpeng L03 = 367 + 89 = 456 liter
- Skoda Elroq = 470 + 21 = 491 liter
- Kia EV3 = 460 + 25 = 485 liter

Kortom: ineens scheelt het maar 35 liter totaal tussen de kleinste en grootste op papier. Maar ga vooral zelf kijken en uitproberen, want liters alleen zeggen niks, vorm en evt. dubbele laadvloer en frunk betekenen des te meer.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Voor mijn eigen afweging zou ik een frunk nooit meerekenen daar is het wat mij betreft te onpraktisch voor. Heb je een electrische kofferbak klep en dan moet je je spullen ook nog verdelen over 2 locaties.

Ik zal.wel een typische nederlander zijn maar ik hecht wel waarde aan een praktische kofferbak. Ik moet met enige regelmaat dozen met hardware vervoeren als ik de kofferbak van de L03 zie dan weet ik vrij zeker dat daar een stuk munder ingaat dan in mijn eigen kofferbak.

Liters zeggen niet alles maar wel wat. En de L03 kofferbak ziet er ook echt wel klein uit. Prima als je de ruimte niet gebruikt maar genoeg mensen die met enige regelmaat de ruimte wel gebruiken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:47:
Voor mijn eigen afweging zou ik een frunk nooit meerekenen daar is het wat mij betreft te onpraktisch voor. Heb je een electrische kofferbak klep en dan moet je je spullen ook nog verdelen over 2 locaties.

Ik zal.wel een typische nederlander zijn maar ik hecht wel waarde aan een praktische kofferbak. Ik moet met enige regelmaat dozen met hardware vervoeren als ik de kofferbak van de L03 zie dan weet ik vrij zeker dat daar een stuk munder ingaat dan in mijn eigen kofferbak.

Liters zeggen niet alles maar wel wat. En de L03 kofferbak ziet er ook echt wel klein uit. Prima als je de ruimte niet gebruikt maar genoeg mensen die met enige regelmaat de ruimte wel gebruiken.
Ik weet niet wat je vergelijk is, maar ik vind dit juist enorm meevallen. Sterker nog: tov onze e-Soul oogt het duidelijk groter terwijl het zoals ik al aangaf op papier weinig scheelt en de e-Soul juist e-Niro formaat ruimte biedt. En het ziet er van wat ik er op foto's en in video's van gezien heb niet veel kleiner uit dan onze Kia EV6 die 470L op papier heeft.

En nee liters zeggen niet "wel wat", ik heb je toch net uitgelegd dat het vaak echt compleet nergens op slaat? Maar goed, ik wil alleen maar helpen door aan te geven dat het misschien verstandig is eens in het echt te kijken en dus écht te kijken wat er wel/niet in past en dus niet alleen op papier of op het oog, want misschien wordt je verrast, misschien ook niet, liters zeggen echt nagenoeg niks. Oh en je kan de L03 achterbank meer rechtop zetten, geen idee hoe die liters waar jij zo op blijft focussen berekend zijn, als dat in de achterste stand is, komen er met de achterbank meer rechtop zomaar vele tientallen liters bij.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-10-2026 00:12 ]

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste