Ik heb gisteren mijn G9 op mogen halen in Rotterdam. Ik heb de performance velgen besteld, die ook geleverd waren maar helaas zonder wielmoeren, die liggen waarschijnlijk nog in China. Ik moet binnenkort dus nog een keer terug om de juiste wielen eronder te laten monteren - beetje jammer! Het was helaas niet mogelijk om dat uit te laten voeren in Badhoevedorp, wat dichterbij mijn huis is.
De eerste indruk:
Een zeer comfortabel geveerde auto, lekker stil van binnen. De stoelen zitten heerlijk, zijn goed instelbaar (al heb ik de instelling voor de rugleuning / support onderrug nog niet gevonden). Ik ben erg gelukkig met de verschillende rijders profielen en de geheugenfunctie voor de stoelen, dat was altijd een groot gemis in mijn ipace. Een groot aandachtspunt is dat wanneer je een tweede profiel aanmaakt, een aantal veiligheidsfuncties standaard weer uit staan. Denk aan de intelligente park assist (die overigens veel parkeerplaatsen niet ziet), maar ook xpilot functies en zelfs kindersloten! Dat laatste kan echt gevaarlijke situaties opleveren en vind ik onbegrijpelijk.
De navigatie werkte goed en is redelijk overzichtelijk. Op de een of andere manier werkt de progressive search alleen niet bij mij, dus ik moet echt het hele adres intypen. Via een spraakcommando lukte het niet om het juiste adres in de navigatie te zetten, tips?
Ben niet kapot van de ACC en Xpilot, maar heb nooit eerder met die systemen gereden, dus wellicht is het een kwestie van wennen. Het viel me op dat maximumsnelheden vaak verkeerd worden weergegeven in de auto, hetgeen onhandig is tijdens trajectcontroles. De waarschuwing voor flitsers en controles zijn fijn, maar ze komen dusdanig vroeg dat ik me kan voorstellen dat je vervolgens alsnog te hard rijdt als je er eenmaal bent. Ik mis een speedlimiter, die ik in de ipace vaak gebruikte. Dus wel een maximumsnelheid, maar geen cruise control.
Het premium audio pakket is prima, maar niet per se beter dan de audio in mijn Ipace, dus daar had ik meer van verwacht. Wanneer je via bluetooth verbindt met spotify op je telefoon kun je via de auto ook Siri aanroepen om bepaalde nummers te zoeken, wellicht een tip voor de mensen die die functionaliteit missen via de spotify app van de auto. Ik merkte dat mijn iphone 12 misschien te klein is voor de wireless charger in de auto en dus vaak niet oplaadde tijdens de rit, een beetje irritant.
Ik vind het vreemd (en onhandig) dat het volume van de navigatie via de hoofdsteun niet gekoppeld is aan het volume van de radio. Als de muziek hard staat hoor je nu de navigatie niet meer. Ook wordt de muziek niet (volledig) gedempt als je belt. De audiokwaliteit van de microfoon bij bellen is matig.
De wegligging is een stuk minder goed dan die van de ipace. Tijdens de rit naar huis raakte ik bij het nemen van een lange doordraaier in een slip, hetgeen me met de ipace nooit gelukt is. Ongetwijfeld het verschil tussen AWD en RWD.
De afmeting van de auto valt me mee. Ook letterlijk naast de ipace is hij maar een klein stukje groter. Hij stuurt superlicht, zelfs wanneer je de stuursettings op sport zet. Het stuur kan tijdens het instellen niet erg dicht naar je toe, wat voor kleinere bestuurders misschien een uitdaging kan vormen.
Al met al klink ik misschien wat negatief, wat ik niet ben eigenlijk! Ik ben blij met de auto en heb zin om hem verder te ontdekken en te finetunen.